Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik administracji
  • Kwalifikacja: EKA.01 - Obsługa klienta w jednostkach administracji
  • Data rozpoczęcia: 7 czerwca 2025 07:46
  • Data zakończenia: 7 czerwca 2025 08:03

Egzamin zdany!

Wynik: 37/40 punktów (92,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Do której gałęzi prawa należą przepisy zamieszczone powyżej?

n n n n n n n n n n n n n n n n
Wyciąg z Ustawy o lasach
(…)
Art. 5
1. Nadzór nad gospodarką leśną sprawują:
n1) minister właściwy do spraw środowiska — w lasach stanowiących własność Skarbu Państwa;
n2) starosta — w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa.
n2. W lasach, przez które przebiega granica powiatów, nadzór nad gospodarką leśną sprawuje starosta, na którego terenie znajduje się większa część obszaru lasu.
n3. Starosta może, w drodze porozumienia, powierzyć prowadzenie w jego imieniu spraw z zakresu nadzoru, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, w tym wydawanie decyzji administracyjnych w pierwszej instancji, nadleśniczemu Lasów Państwowych, zwanemu dalej „nadleśniczym".
(…)

A. Prawa karnego.
B. Prawa administracyjnego.
C. Prawa konstytucyjnego.
D. Prawa cywilnego.
Odpowiedź dotycząca prawa administracyjnego jest prawidłowa, ponieważ przepisy zawarte w zaprezentowanym materiale dotyczą nadzoru nad gospodarką leśną, co jest kluczowym elementem regulacji administracyjnych. Prawo administracyjne zajmuje się organizacją i działaniem administracji publicznej, co obejmuje zarówno regulacje dotyczące ochrony środowiska, jak i zarządzania zasobami naturalnymi. W praktyce, przepisy te są stosowane przez organy administracji w celu zapewnienia zgodności działalności gospodarczej z prawem oraz zapewnienia ochrony zasobów leśnych. Przykładowo, w Polsce istnieją przepisy prawne, które regulują zasady wycinki drzew oraz zarządzania terenami leśnymi, co ma kluczowe znaczenie dla zrównoważonego rozwoju. Stosowanie prawa administracyjnego w tej dziedzinie pozwala na efektywne kontrolowanie działań związanych z gospodarką leśną oraz ochroną środowiska, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie zarządzania zasobami naturalnymi.

Pytanie 2

Przeniesienie własności przedmiotu określonego co do tożsamości w wyniku umowy sprzedaży odbywa się poprzez

A. wydanie przedmiotu
B. zawarcie umowy
C. przyjęcie przedmiotu
D. sporządzenie umowy
Zawarcie umowy sprzedaży jest kluczowym momentem w procesie przeniesienia własności rzeczy oznaczonej co do tożsamości. Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa cywilnego, aby doszło do skutecznego przeniesienia własności, nie wystarczy jedynie fizyczne wydanie rzeczy, ale konieczne jest również, aby strony umowy wyraziły zgodę na przeniesienie praw własności. Zawarcie umowy staje się więc fundamentalnym krokiem, który formalizuje intencje obu stron. Przykładem praktycznego zastosowania tej zasady jest sytuacja, w której kupujący i sprzedający ustalają warunki sprzedaży, a następnie podpisują umowę, co skutkuje przekazaniem własności przedmiotu transakcji. Dobre praktyki w obrocie prawnym zalecają, aby umowy były sporządzane na piśmie, co nie tylko ułatwia późniejsze udowodnienie zawarcia umowy, ale również zwiększa bezpieczeństwo transakcji.

Pytanie 3

Która z poniższych umiejętności nie należy do kompetencji miejskiej rady?

A. Przyjmowanie budżetu miasta
B. Wybór prezydenta miasta
C. Analizowanie sprawozdań z działalności organu wykonawczego
D. Ustalanie aktów prawa lokalnego
Wybór prezydenta miasta nie jest kompetencją rady miasta, ale raczej stanowi kompetencję mieszkańców, którzy wybierają prezydenta w bezpośrednich wyborach. Rada miasta pełni funkcje uchwałodawcze i kontrolne, a jej kompetencje obejmują uchwalanie budżetu, stanowienie aktów prawa miejscowego oraz rozpatrywanie sprawozdań z działalności organu wykonawczego. W praktyce oznacza to, że mieszkańcy mają wpływ na władzę wykonawczą poprzez swoje głosy, podczas gdy rada miasta koncentruje się na kształtowaniu polityki lokalnej oraz nadzorze nad jej wdrażaniem. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla prawidłowego uczestnictwa w życiu publicznym oraz kształtowania świadomej społeczności lokalnej. Warto również zauważyć, że w wielu krajach funkcjonują różne systemy zarządzania miastem, co wpływa na zakres kompetencji zarówno rad miejskich, jak i organów wykonawczych. Te różnorodności mogą być źródłem inspiracji do reform w zakresie lokalnej administracji.

Pytanie 4

Jakie sprawozdanie finansowe przedstawia informacje o wartości i strukturze majątku jednostki (aktywach) oraz źródłach finansowania (pasywach) na dzień 31 grudnia?

A. budżet
B. plan budżetowy
C. rachunek wyników
D. bilans
Bilans to kluczowe sprawozdanie finansowe, które przedstawia sytuację majątkową jednostki w określonym momencie, zazwyczaj na koniec roku obrotowego, np. 31 grudnia. Zawiera informacje o aktywach, które reprezentują zasoby posiadane przez jednostkę, oraz pasywach, które wskazują źródła finansowania tych zasobów. W bilansie aktywa dzieli się na aktywa trwałe i obrotowe, co pozwala na ocenę struktury majątku oraz jego płynności. Przykładem zastosowania bilansu jest przygotowanie do analizy finansowej, gdzie inwestorzy i analitycy wykorzystują te dane do oceny stabilności finansowej firmy oraz jej zdolności do generowania zysków w przyszłości. Ponadto, bilans jest zgodny z Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej (MSSF), które nakładają obowiązek rzetelnego przedstawiania informacji finansowych. Wiedza na temat bilansu jest niezbędna dla każdego, kto pracuje w obszarze finansów, rachunkowości czy zarządzania, umożliwiając lepsze podejmowanie decyzji strategicznych.

Pytanie 5

Zgodnie z regulacjami Kodeksu pracy umowa o pracę wygasa

A. w dniu zakończenia pracy
B. przez wypowiedzenie przez jedną ze stron z zachowaniem okresu wypowiedzenia
C. z dniem śmierci pracownika
D. po upływie czasu, na który została zawarta
Umowa o pracę wygasa z dniem śmierci pracownika, co jest zgodne z art. 631 Kodeksu pracy. W sytuacji, gdy pracownik umiera, jego umowa przestaje obowiązywać, ponieważ bezpośrednie wykonywanie pracy przez osobę zmarłą jest niemożliwe. Przepisy te mają na celu ochronę zarówno pracownika, jak i pracodawcy, eliminując potrzebę skomplikowanych procedur związanych z rozwiązaniem umowy w przypadku śmierci. Przykładowo, jeżeli pracownik był zatrudniony na umowę na czas nieokreślony, jego zgon automatycznie powoduje wygaśnięcie umowy, co oznacza, że zakres odpowiedzialności i obowiązków pracodawcy także kończy się. W praktyce może to wpływać na kwestie związane z wynagrodzeniem, a także na obowiązki spadkobierców, którzy mogą dochodzić ewentualnych roszczeń. Warto także zauważyć, że kwestie związane z wynagrodzeniem za czas pracy, który pracownik przepracował przed swoją śmiercią, są regulowane innymi przepisami prawa cywilnego, co dodatkowo podkreśla znaczenie zrozumienia norm prawnych dotyczących wygaśnięcia umowy o pracę.

Pytanie 6

Który organ, zasadniczo, ma kompetencje do rozpatrzenia skargi na wójta gminy za niewłaściwe pełnienie obowiązków przez wójta?

A. Rada powiatu
B. Sejmik województwa
C. Wojewoda
D. Rada gminy
Rada gminy jest organem, który jest odpowiedzialny za rozpatrywanie skarg na wójta gminy z tytułu nienależytego wykonywania obowiązków. Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, wójt pełni funkcję wykonawczą, a jego działania są kontrolowane przez radę gminy. Oznacza to, że rada ma prawo oceniać, czy wójt wykonuje swoje obowiązki zgodnie z przepisami prawa oraz z uchwałami rady. W praktyce skarga taka może dotyczyć różnorodnych kwestii, takich jak niewłaściwe zarządzanie budżetem gminy, niewykonanie uchwał rady czy zaniechanie działań, które są w jego kompetencjach. Przykładowo, w sytuacji, gdy wójt nie podejmuje działań w sprawie budowy infrastruktury, której realizacja została uchwalona przez radę, mieszkańcy mogą skierować skargę do rady gminy. Rada, po zapoznaniu się z zarzutami, może podjąć odpowiednie kroki, w tym wezwać wójta do złożenia wyjaśnień lub podjąć uchwałę, która będzie miała wpływ na dalsze funkcjonowanie wójta. Warto podkreślić, że skuteczna współpraca między radą a wójtem jest kluczowa dla prawidłowego funkcjonowania gminy.

Pytanie 7

Z jakich źródeł gmina uzyskuje własne przychody?

A. z podatku od towarów i usług
B. z opłaty celnej
C. z podatku akcyzowego
D. z opłaty targowej
Odpowiedź "z opłaty targowej" jest poprawna, ponieważ opłata targowa stanowi jedno z głównych źródeł dochodów własnych gmin. Gminy mogą pobierać tę opłatę od przedsiębiorców prowadzących sprzedaż na terenach publicznych, takich jak rynki czy festyny. Opłata ta jest regulowana przez przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, co sprawia, że jest zgodna z obowiązującym prawodawstwem. Przykładem zastosowania opłaty targowej może być sytuacja, gdy gmina organizuje cotygodniowy rynek rolniczy, na którym lokalni producenci sprzedają swoje towary. Dochody z tej opłaty są następnie przeznaczane na różne cele publiczne, w tym na rozwój infrastruktury lokalnej. Warto podkreślić, że źródła dochodów własnych gmin powinny być różnorodne, aby zapewnić stabilność finansową jednostek samorządowych oraz ich zdolność do realizacji zadań publicznych. Dobrą praktyką jest również regularne analizowanie efektywności poboru tych opłat oraz dostosowywanie ich wysokości do aktualnych warunków rynkowych.

Pytanie 8

Pełna zdolność do działania w obrocie prawnym nabywana jest w momencie

A. narodzin
B. ukończenia 13 roku życia
C. osiągnięcia 21 roku życia
D. uzyskania pełnoletności
Pełna zdolność do czynności prawnych nabywana jest z chwilą uzyskania pełnoletności, co w Polsce oznacza osiągnięcie 18. roku życia. W momencie uzyskania pełnoletności osoba staje się pełnoprawnym uczestnikiem obrotu prawnego, co oznacza, że może samodzielnie podejmować decyzje prawne, takie jak zawieranie umów czy reprezentowanie siebie w sprawach sądowych. Przykładowo, osiągnięcie pełnoletności pozwala na samodzielne podpisywanie umów o pracę, umów cywilnoprawnych czy podejmowanie decyzji dotyczących zarządzania swoim majątkiem. Warto zwrócić uwagę, że przed osiągnięciem pełnoletności, osoba posiada ograniczoną zdolność do czynności prawnych, co oznacza, że może działać jedynie w pewnych okolicznościach, na przykład za zgodą rodzica lub opiekuna. Standardy w zakresie ochrony osób niepełnoletnich są ściśle regulowane przez Kodeks cywilny oraz Kodeks rodzinny i opiekuńczy, co ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa prawnego młodym ludziom. Dlatego zrozumienie tej kwestii jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania w obrocie prawnym.

Pytanie 9

Akcjonariusz oraz komplementariusz to wspólnicy w spółce

A. komandytowo-akcyjnej
B. partnerskiej
C. akcyjnej
D. komandytowej
W spółce komandytowo-akcyjnej występują dwa rodzaje wspólników: komandytariusze, którzy odpowiadają za zobowiązania firmy tylko do wysokości wniesionych wkładów, oraz akcjonariusze, którzy mają prawo do dywidendy oraz uczestniczą w podejmowaniu decyzji dotyczących spółki. Taka struktura pozwala na elastyczność w pozyskiwaniu kapitału, ponieważ akcje spółki mogą być swobodnie zbywane, co przyciąga inwestorów. Przykładowo, spółki zajmujące się większymi projektami inwestycyjnymi, mogą przyjąć model komandytowo-akcyjny, aby ograniczyć ryzyko swoich akcjonariuszy, jednocześnie mobilizując większe zasoby kapitałowe poprzez emisję akcji. W praktyce stosowanie takiej formy organizacyjnej jest zgodne z zasadami prawa handlowego, które regulują działalność spółek i zapewniają ochronę interesów wspólników.

Pytanie 10

Jakie ciało pełni funkcje ustawodawcze i nadzorcze w powiecie?

A. starosta
B. rada powiatu
C. rada miasta
D. zarząd powiatu
Rada powiatu jest organem stanowiącym i kontrolnym w jednostkach samorządu terytorialnego na poziomie powiatu. Jej głównym zadaniem jest uchwalanie lokalnych aktów prawnych oraz podejmowanie decyzji dotyczących najważniejszych spraw powiatu, takich jak budżet, plan zagospodarowania przestrzennego czy powoływanie komisji. Rada powiatu składa się z radnych, którzy są wybierani w wyborach powszechnych. Przykładem zastosowania kompetencji rady powiatu może być przyjęcie uchwały dotyczącej inwestycji w infrastrukturę drogową, co ma istotny wpływ na rozwój regionu. Rada ma również prawo kontrolować działalność zarządu powiatu, co jest kluczowe dla zapewnienia przejrzystości i odpowiedzialności w zarządzaniu publicznymi środkami. W związku z tym, jej rola w systemie samorządowym jest nieoceniona i ma bezpośredni wpływ na jakość życia mieszkańców.

Pytanie 11

Z analizą zatrudnienia w firmie ustalono, że największa liczba pracowników znajduje się w grupie wiekowej 40 - 50 lat.
Wskazany wskaźnik to

A. średnia arytmetyczna
B. mediana
C. dominanta
D. średnia geometryczna
Dominanta to taka wartość, która występuje najczęściej w danym zbiorze. Jeśli chodzi o zatrudnienie w firmie, to widać, że najwięcej pracowników jest w wieku 40-50 lat. To jest ważne, bo dzięki temu możemy lepiej zrozumieć, jakie grupy wiekowe dominują w danym miejscu pracy. To z kolei może pomóc w planowaniu, jak zarządzać zespołem, jakie szkolenia wprowadzać czy co oferować, żeby lepiej odpowiadać na potrzeby rynku. Na przykład, jeśli zauważamy, że to właśnie ta grupa wiekowa pracuje najwięcej, to warto skupić się na programach, które będą odpowiadały ich oczekiwaniom. Dobre analizy, które uwzględniają te informacje, mogą być naprawdę przydatne w podejmowaniu lepszych decyzji dotyczących zatrudnienia.

Pytanie 12

Jakie z wymienionych działań pracodawcy nie stanowi dyskryminacji pracownika według Kodeksu pracy?

A. Gorsze traktowanie pracownika w podobnej sytuacji w porównaniu do innych w zakresie możliwości uczestnictwa w szkoleniu
B. Zwolnienie cudzoziemca z pracy za niewłaściwe przestrzeganie przepisów bhp
C. Bezpodstawne nierówne traktowanie pracowników przy nawiązywaniu stosunku pracy
D. Różnicowanie wynagrodzeń pracowników mimo tego, że wykonują tę samą pracę i mają tę samą wartość
Zwolnienie z pracy cudzoziemca za nieprzestrzeganie przepisów bhp nie stanowi dyskryminacji, ponieważ jest uzasadnione konkretnym naruszeniem zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Kodeks pracy jasno określa obowiązki pracodawców i pracowników w odniesieniu do zapewnienia bezpiecznych warunków pracy. Pracodawca ma prawo podjąć działania dyscyplinarne, w tym zwolnienie, wobec pracowników, którzy łamią przepisy bhp, niezależnie od ich narodowości. Przykładem może być sytuacja, w której pracownik, niezależnie od pochodzenia, regularnie ignoruje zalecenia dotyczące użytkowania sprzętu ochronnego, co stwarza zagrożenie zarówno dla siebie, jak i dla innych pracowników. Pracodawcy są zobowiązani do ochrony zdrowia i życia pracowników, a działania podejmowane w celu egzekwowania przepisów bhp są nie tylko zgodne z prawem, ale także uzasadnione z perspektywy bezpieczeństwa. Wszelkie działania powinny być oparte na obiektywnych kryteriach, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi oraz z kodeksem etycznym w pracy.

Pytanie 13

Karol Malinowski, właściciel samochodu, złożył wniosek o rejestrację swojego pojazdu w starostwie powiatowym, jednak nie dołączył wymaganych przez prawo dokumentów. W związku z tym organ powinien wezwać go do uzupełnienia braków w określonym terminie, który nie może być krótszy niż siedem dni, z informacją, że brak ich uzupełnienia spowoduje

A. umorzenie postępowania
B. zawieszenie postępowania
C. zwrócenie wniosku wnioskodawcy
D. pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia
Właściwą odpowiedzią jest pozostawienie wniosku bez rozpoznania, co wynika z przepisów prawa administracyjnego. Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego, w przypadku, gdy wnioskodawca nie dołączył wymaganych dokumentów do wniosku, organ administracji publicznej ma obowiązek wezwać go do uzupełnienia braków. Jeżeli wnioskodawca nie usunie tych braków w wyznaczonym terminie, organ pozostawia wniosek bez rozpoznania. Taki proces zapewnia przestrzeganie zasad rzetelności postępowania administracyjnego oraz umożliwia organowi skuteczne zarządzanie sprawami, które są mu przedkładane. Przykładowo, w sytuacji, gdy osoba składająca wniosek o rejestrację pojazdu nie dołączy dowodu zakupu, organ przypomina, jak ważne jest dostarczenie pełnej dokumentacji, aby móc prawidłowo przeprowadzić proces rejestracji. Umożliwia to również ochronę praw innych uczestników postępowania oraz zapewnia, że decyzje podejmowane przez organy są oparte na pełnych i rzetelnych informacjach.

Pytanie 14

Na konto bankowe Jana Kowalewskiego wpłynęły, przez pomyłkę, środki od osoby, której nie zna. Jan Kowalewski ma obowiązek je zwrócić. Jakie jest źródło tego zobowiązania?

A. bezpodstawne wzbogacenie
B. czyn zabroniony
C. akt administracyjny
D. działanie w cudzym imieniu bez upoważnienia
Bezpodstawne wzbogacenie to sytuacja, kiedy ktoś dostaje pieniądze, których tak naprawdę nie powinien mieć, bo nie było ku temu żadnego powodu prawnego. W tym przypadku Jan Kowalewski dostał kasę przez pomyłkę, więc powinien ją oddać. Prawo mówi, że jak ktoś dostaje coś, co mu się nie należy, to musi to zwrócić. To trochę jak w sytuacji, kiedy ktoś przelewa pieniądze na złe konto - osoba, która dostaje te środki, powinna je oddać właścicielowi. Dobrze jest w takich przypadkach szybko zadziałać, na przykład skontaktować się z bankiem lub osobą, która zrobiła przelew, żeby nie wpaść w jakieś prawne kłopoty. W polskim Kodeksie cywilnym artykuł 405 mówi o bezpodstawnym wzbogaceniu, co pokazuje, jak ważne jest to zagadnienie w prawie.

Pytanie 15

Który organ sprawuje władzę wykonawczą w jednostce samorządu terytorialnego?

A. rada miejska
B. sejmik województwa
C. wójt gminy
D. rada powiatu
Wójt gminy pełni kluczową rolę jako organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego, co jest zgodne z ustawą o samorządzie gminnym. Wójt odpowiada za realizację uchwał rady gminy oraz zarządzanie bieżącymi sprawami gminy. Do jego kompetencji należy m.in. organizowanie pracy urzędów gminnych, podejmowanie decyzji administracyjnych oraz reprezentowanie gminy na zewnątrz. Przykładem praktycznym może być sytuacja, gdy wójt decyduje o rozpoczęciu inwestycji infrastrukturalnej, takiej jak budowa drogi czy szkoły, w oparciu o uchwały podjęte przez radę gminy. Ponadto, wójt ma obowiązek informowania mieszkańców o działaniach gminy i angażowania ich w proces podejmowania decyzji, co sprzyja demokratyzacji lokalnego zarządzania. W związku z tym, rola wójta jest niezbędna dla efektywnego funkcjonowania gminy i realizacji jej strategicznych celów.

Pytanie 16

Kto jest organem kompetentnym do rozpatrzenia wniosku złożonego do Marszałka Województwa Małopolskiego?

A. Wojewoda Małopolski
B. Sejmik Województwa Małopolskiego
C. minister odpowiedzialny za sprawy administracji
D. Marszałek Województwa Małopolskiego
Marszałek Województwa Małopolskiego jest organem właściwym do rozpoznania wniosków składanych w ramach kompetencji samorządu wojewódzkiego. Zgodnie z ustawą o samorządzie wojewódzkim, to marszałek pełni funkcje zarządzające i koordynujące działania związane z rozwojem regionu. Jego rola obejmuje nie tylko podejmowanie decyzji administracyjnych, ale także realizację polityki regionalnej, w tym rozdzielanie funduszy unijnych oraz koordynację projektów rozwojowych. Przykładem może być sytuacja, w której gmina składa wniosek o dofinansowanie projektu infrastrukturalnego. Marszałek, jako organ decyzyjny, ocenia zasadność wniosku, a następnie podejmuje decyzję o przyznaniu środków. Działania te są zgodne z dobrą praktyką zarządzania publicznego, gdzie kluczowe jest efektywne i transparentne podejmowanie decyzji w interesie mieszkańców regionu.

Pytanie 17

Ewa Mróz wynajęła mieszkanie od Anny Nowak, która jest jego właścicielką. Po zakończeniu okresu najmu Ewa Mróz odmówiła opuszczenia lokalu. Anna Nowak postanowiła złożyć pozew do sądu. Czy roszczenie właścicielki mieszkania wobec Ewy Mróz to roszczenie

A. posesoryjne
B. regresowe
C. negatoryjne
D. windykacyjne
Roszczenia negatoryjne i regresowe to zupełnie inna bajka niż roszczenia windykacyjne. W przypadku negatoryjnych właściciel może zlikwidować przeszkody w swoim prawie własności, czyli coś, co niekoniecznie dotyczy sytuacji, gdy ktoś inny zajmuje jego rzeczy. Z kolei roszczenie regresowe dotyczy tego, że jak ubezpieczyciel wypłacił odszkodowanie, to potem może domagać się zwrotu od kogoś, kto za to odpowiada. W sytuacji z Ewą, mówimy tylko o tym, że Anna chce znów mieć swoje mieszkanie, a nie o usuwaniu przeszkód czy żądaniu zwrotu kosztów. Mylenie tych pojęć jest częstym błędem i prowadzi do kłopotów prawnych. Ważne jest, żeby rozumieć, że każde z tych roszczeń działa w innym kontekście, co jest kluczowe dla skutecznego rozwiązywania problemów.

Pytanie 18

Nielegalne pozbawienie właściciela władzy nad jego przedmiotem skutkuje prawem do żądania jego zwrotu, określanym jako

A. roszczeniem windykacyjnym.
B. prawem żądania zaprzestania.
C. prawem do przeniesienia własności.
D. roszczeniem negatoryjnym.
Roczszenie windykacyjne to instytucja prawa cywilnego, która pozwala właścicielowi rzeczy domagać się jej zwrotu od osoby, która bezprawnie ją posiadła. Właściciel, który został pozbawiony władztwa nad swoją rzeczą, może wystąpić z takim roszczeniem na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego, które stanowią, że posiadacz rzeczy powinien ją zwrócić właścicielowi. Przykładem może być sytuacja, w której osoba A pożyczyła od osoby B samochód, ale nie zwróciła go w ustalonym terminie. W takim przypadku osoba B może złożyć roszczenie windykacyjne, aby odzyskać swój pojazd. Roszczenie windykacyjne jest kluczowe w praktyce obrotu prawnego, gdyż zabezpiecza prawa właściciela rzeczy, co jest zgodne z zasadą ochrony własności. Warto zaznaczyć, że roszczenie to jest niezależne od tego, czy posiadacz rzeczy działał w dobrej wierze, czy nie. Zgodnie z orzecznictwem sądowym, nawet nielegalny posiadacz musi zwrócić rzecz właścicielowi, co podkreśla siłę tego roszczenia w polskim prawodawstwie.

Pytanie 19

W odniesieniu do nieruchomości, właściwość miejscowa organu administracyjnego ustalana jest na podstawie

A. siedziby sądu, który prowadzi księgę wieczystą dla danej nieruchomości
B. adresu zamieszkania właściciela nieruchomości
C. lokalizacji nieruchomości
D. adresu zameldowania właściciela nieruchomości
Właściwość miejscowa organu administracji w sprawach dotyczących nieruchomości ustala się na podstawie miejsca jej położenia, co jest zgodne z zasadami prawa administracyjnego. Oznacza to, że organ administracji, który rozpatruje sprawy związane z nieruchomościami, powinien mieć kompetencje w zakresie terytorialnym odpowiadającym lokalizacji danej nieruchomości. Przykładem zastosowania tej zasady może być sytuacja, w której właściciel działki budowlanej w Warszawie składa wniosek o pozwolenie na budowę. W takim przypadku właściwym organem do rozpatrzenia wniosku będzie urząd miasta Warszawy, ponieważ to tam znajduje się nieruchomość. Taki sposób ustalania właściwości miejscowej ma na celu zapewnienie, że organ administracji posiada odpowiednią wiedzę i doświadczenie w specyfice lokalnych przepisów oraz warunków, a także ułatwia kontakt obywatela z administracją. Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego, każda sprawa powinna być rozpatrywana przez organ właściwy ze względu na miejsce położenia przedmiotu sprawy, co potwierdza znaczenie tego kryterium w praktyce administracyjnej.

Pytanie 20

Kiedy wniosek o rozpoczęcie postępowania administracyjnego składa osoba, która nie jest w stanie lub nie potrafi złożyć podpisu, to

A. wniosek zostanie przyjęty bez podpisu
B. wniosek nie może być złożony
C. wniosek podpisuje osoba upoważniona przez wnioskodawcę
D. podpis składa pracownik przyjmujący wniosek
Podanie podpisuje osoba upoważniona przez składającego podanie jest odpowiedzią prawidłową, ponieważ zgodnie z przepisami prawa administracyjnego, w przypadku osób, które nie są w stanie złożyć podpisu osobiście, istnieje możliwość wyznaczenia innej osoby, która może to zrobić w ich imieniu. Przykładem mogą być sytuacje, gdy osoba jest niepełnosprawna lub znajduje się w stanie zdrowia uniemożliwiającym jej samodzielne złożenie podpisu. W takich przypadkach, osoba upoważniona powinna przedłożyć dokument potwierdzający uprawnienie do działania w imieniu składającego podanie. To rozwiązanie zapewnia, że wszelkie formalności są dopełnione zgodnie z obowiązującym prawem, a także chroni interesy osób, które z różnych powodów nie mogą osobiście uczestniczyć w postępowaniach administracyjnych. W praktyce często stosuje się takie mechanizmy w instytucjach publicznych, gdzie dąży się do zapewnienia dostępu do usług każdego obywatela.

Pytanie 21

Przedmiot, na którym zapisane są treści informacji, to

A. źródło informacji
B. nośnik informacji
C. archiwum informacji
D. kod informacji
Nośnik informacji to fizyczny lub cyfrowy przedmiot, na którym przechowywane są dane i informacje. Może to być papier, dysk twardy, pamięć USB, ale także nowoczesne rozwiązania, takie jak chmura obliczeniowa. Kluczowe znaczenie nośnika informacji polega na tym, że umożliwia on dostęp do danych oraz ich przechowywanie w sposób trwały. W praktyce, w środowisku IT, nośniki informacji muszą spełniać określone standardy, takie jak ISO 27001, które dotyczą bezpieczeństwa informacji. Dobrze dobrany nośnik wpływa na efektywność pracy z danymi oraz ich ochronę. Na przykład, stosowanie nośników SSD (Solid State Drive) w porównaniu do tradycyjnych dysków HDD (Hard Disk Drive) znacząco zwiększa prędkość odczytu i zapisu danych, co jest kluczowe w aplikacjach wymagających szybkiego dostępu do informacji. Rozumienie roli nośnika informacji jest niezbędne w zarządzaniu danymi, a także w technologiach informacyjnych.

Pytanie 22

Zmiany w statucie spółdzielni są zastrzeżone wyłącznie dla

A. szefa zarządu
B. zarządu
C. walnego zgromadzenia
D. komisji rewizyjnej
Uchwalanie zmian statutu spółdzielni jest kluczowym procesem, który należy do wyłącznej właściwości walnego zgromadzenia. To zgromadzenie stanowi najwyższą władzę w spółdzielni i jest odpowiedzialne za podejmowanie najważniejszych decyzji, w tym również tych dotyczących zmian w statucie. Walne zgromadzenie składa się z członków spółdzielni, którzy mają prawo głosu i mogą aktywnie uczestniczyć w procesie decyzyjnym. Zmiany statutu są często konieczne, aby dostosować działalność spółdzielni do zmieniających się warunków rynkowych, prawnych czy organizacyjnych, dlatego ich uchwalanie wymaga demokratycznego podejścia, które gwarantuje przedstawicielstwo wszystkich członków. Przykładowo, jeśli spółdzielnia planuje rozszerzyć swoją działalność na nowe obszary, zmiany w statucie mogą być niezbędne, aby do tego dostosować struktury zarządzania i przepisy wewnętrzne. W praktyce, przeprowadzenie takiego zgromadzenia wiąże się z odpowiednim przygotowaniem dokumentów, ogłoszeniem terminu spotkania oraz zapewnieniem udziału członków, co jest zgodne z dobrymi praktykami zarządzania spółdzielniami.

Pytanie 23

Który z wymienionych elementów nie jest częścią normy prawnej?

A. hipoteza
B. sankcja
C. dyspozycja
D. postanowienie
Postanowienie nie jest elementem normy prawnej, ponieważ normy prawne składają się z trzech podstawowych komponentów: hipotezy, dyspozycji oraz sankcji. Hipoteza określa warunki, w jakich norma ma zastosowanie, dyspozycja wskazuje, jakie zachowanie jest wymagane lub zakazane, natomiast sankcja wskazuje na konsekwencje naruszenia normy. Postanowienia to na ogół decyzje podejmowane w ramach stosowania prawa, takie jak decyzje sądowe czy administracyjne, które odnoszą się do konkretnej sprawy i nie mają charakteru ogólnego. Przykładem może być wyrok sądu, który rozstrzyga konkretne roszczenie, natomiast normy prawne są uniwersalne i stosowane w podobnych sytuacjach. W praktyce prawniczej zrozumienie tych komponentów jest kluczowe do interpretacji przepisów oraz stosowania ich w konkretnych przypadkach, co jest podstawą skutecznego działania w obszarze prawa.

Pytanie 24

Jakie działanie należy podjąć, aby wszcząć procedurę mającą na celu weryfikację przez organ wyższej instancji zasadności decyzji wójta dotyczącej odmowy przywrócenia terminu?

A. zażalenie.
B. odwołanie.
C. sprzeciw.
D. skargę.
Sformułowania takie jak sprzeciw, skarga czy odwołanie mogą wydawać się na pierwszy rzut oka zbliżone do pojęcia zażalenia, jednak w polskim systemie prawa administracyjnego mają one specyficzne znaczenie i zastosowanie. Sprzeciw odnosi się zazwyczaj do aktów normatywnych lub czynności, które mogą być poddane waloryzacji, jednak nie jest to właściwy środek na postanowienia organów administracyjnych, takich jak decyzje wójta. Z kolei skarga jest stosowana w kontekście postępowania przed sądami administracyjnymi, co oznacza, że odnosi się do sytuacji, gdy strona chce zaskarżyć przepis lub działanie organu administracji publicznej, a nie postanowienie o odmowie przywrócenia terminu. Odwołanie natomiast w polskim prawodawstwie odnosi się zazwyczaj do aktów decyzji, a nie postanowień, co czyni je niewłaściwym dla omawianego przypadku. Często występującym błędem jest mylenie tych pojęć oraz stosowanie ich zamiennie, co może prowadzić do nieprawidłowego dochodzenia swoich praw w postępowaniu administracyjnym. Dlatego ważne jest, aby dokładnie rozumieć różnice pomiędzy tymi środkami odwoławczymi oraz znać ich zastosowanie w praktyce, co jest kluczowe dla skutecznego działania w obszarze administracji publicznej.

Pytanie 25

Jeżeli wniosek o wszczęcie postępowania nie spełnia wymogów określonych w przepisach, a osoba wezwana do ich usunięcia nie naprawi tych niedociągnięć w wyznaczonym czasie, organ administracyjny

A. ponownie wzywa wnoszącego do usunięcia braków
B. rozpoczyna postępowanie pomimo braku usunięcia nieprawidłowości
C. pozostawia wniosek bez rozpatrzenia
D. zawiesza postępowanie
Odpowiedź, że organ administracyjny zostawia podanie bez rozpoznania, jest w porządku. Zgodnie z prawem administracyjnym, jak coś nie ma wymaganych formalności, to nie da się tego rozpatrzeć. Z Kodeksu postępowania administracyjnego wynika, że jeśli ktoś nie uzupełni braków w podaniu w wyznaczonym czasie, to organ po prostu musi to podanie odłożyć. Na przykład, jeśli ktoś stara się o pozwolenie na budowę, ale nie przyniesie wszystkich potrzebnych dokumentów, to organ nie może badać tego wniosku, tylko zamyka sprawę. Dzięki temu zarówno organ, jak i wnioskodawcy są bardziej zabezpieczeni, bo tylko pełne i poprawne wnioski są rozpatrywane. Dlatego znajomość tych procedur jest ważna dla każdego, kto chce, by jego sprawy były załatwiane sprawnie.

Pytanie 26

Rodzajem spółki, która nie podlega rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym oraz nie dysponuje osobowością prawną, jest

A. spółka jawna
B. spółka akcyjna
C. spółka partnerska
D. spółka cywilna
Spółka cywilna jest formą współpracy pomiędzy co najmniej dwoma wspólnikami, która nie posiada osobowości prawnej, co oznacza, że nie jest odrębnym podmiotem prawnym w takim sensie, jak inne typy spółek. Spółka ta nie jest rejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym, co jest kluczowe dla jej funkcjonowania. Wspólnicy działają w imieniu spółki, a wszystkie zobowiązania są na nich osobiście, co może być zarówno zaletą, jak i wadą. Dla przykładu, w praktyce, wielu przedsiębiorców decyduje się na założenie spółki cywilnej, gdyż jest to szybki i prosty sposób na wspólne prowadzenie działalności. W kwestii podatkowej, dochody spółki cywilnej są opodatkowane na poziomie wspólników, co często sprzyja optymalizacji podatkowej. Dodatkowo, spółka cywilna może być stosunkowo łatwo przekształcona w inną formę prawną, co daje elastyczność w rozwoju przedsiębiorstwa.

Pytanie 27

Kto jest organem odpowiedzialnym za przeprowadzanie egzekucji administracyjnej w zakresie obowiązków finansowych?

A. dyrektor oddziału ZUS.
B. przewodniczący powiatowej inspekcji, służby lub straży.
C. wojewoda
D. odpowiedni organ jednostki samorządu lokalnego.
Dyrektor oddziału ZUS to naprawdę ważna osoba, bo odpowiada za to, żeby egzekwować różne obowiązki finansowe. Z tego, co wiem, ZUS ma prawo ściągać należności, na przykład te związane ze składkami na ubezpieczenia społeczne. Często zdarza się, że muszą dochodzić zaległych składek od pracodawców, którzy nie płacą na czas. Jak pracodawca nie ureguluje swoich zobowiązań, to dyrektor może sięgnąć po różne metody, jak zajęcie wynagrodzenia czy kont bankowych. Takie działania są ważne, bo pomagają utrzymać porządek w systemie ubezpieczeń społecznych.

Pytanie 28

Zasady zawarte w Kodeksie postępowania administracyjnego odnoszą się głównie do

A. postępowań przed organami administracji publicznej w sprawach indywidualnych, rozstrzyganych w drodze decyzji administracyjnych
B. procedur dotyczących spraw przydzielonych do kompetencji polskich placówek dyplomatycznych
C. dominacji i hierarchii organizacyjnej w relacjach pomiędzy organami państwowymi
D. hierarchii organizacyjnej w relacjach między organami państwowymi oraz innymi jednostkami organizacyjnymi państwa
Przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego (KPA) stosuje się przede wszystkim do postępowań przed organami administracji publicznej. KPA reguluje zasady i procedury wydawania decyzji administracyjnych w sprawach indywidualnych, co oznacza, że dotyczą one konkretnych osób lub podmiotów, a nie ogólnych norm prawnych. Przykładem mogą być sprawy związane z uzyskaniem pozwoleń, decyzji o warunkach zabudowy, czy też decyzji o przyznaniu świadczeń socjalnych. KPA wprowadza obowiązek przestrzegania zasad ogólnych, takich jak zasada dwuinstancyjności, co pozwala na odwołanie się od decyzji administracyjnej do wyższej instancji, co jest kluczowe dla ochrony praw obywateli. W praktyce oznacza to, że każda osoba, której sprawa jest rozstrzygana przez organ administracyjny, ma prawo do rzetelnego postępowania oraz uzasadnienia decyzji, co jest fundamentem dobrych praktyk w administracji publicznej.

Pytanie 29

Dokumenty sprawy o krótkoterminowym znaczeniu praktycznym, które po ich pełnym użyciu można przekazać do zniszczenia, klasyfikuje się jako kategoria archiwalna

A. A
B. BC
C. B
D. BE
Odpowiedzi "B", "BE" oraz "A" są błędne, bo każda z nich mówi o różnych typach dokumentów, które mają długoterminowe znaczenie. Kategoria "B" odnosi się do dokumentów, które powinny być przechowywane przez dłuższy czas, co nie zgadza się z likwidacją po ich użyciu. Natomiast "BE" dotyczy akt, które mają często znaczenie historyczne czy naukowe, więc muszą być trzymane dłużej niż tylko do wykorzystania. A odpowiedź "A" mówi o dokumentach, które archiwizuje się na stałe, a to już zupełnie nie pasuje do krótkoterminowego znaczenia. Ludzie często mylą te kategorie, bo nie znają zasad klasyfikacji dokumentów, co prowadzi do pomyłek. Ważne jest, by zrozumieć, że nie wszystkie dokumenty są do długotrwałego przechowywania, a to podkreśla, jak istotne jest efektywne zarządzanie dokumentacją w firmach. Wiedza o odpowiednich kategoriach archiwalnych to podstawa, żeby mieć porządek w papierach oraz spełnić wymagania prawne dotyczące ich przechowywania i likwidacji.

Pytanie 30

Interpretacja przepisów dokonywana przez instytucję, która wprowadziła daną normę prawną, to interpretacja

A. doktrynalna
B. autentyczna
C. operatywna
D. funkcjonalna
Wykładnia autentyczna to ta, która jest dokonywana przez organ, który ustanowił daną normę prawną. Oznacza to, że właściwe instytucje, takie jak ministerstwa czy sądy, mają prerogatywy do interpretacji przepisów, które same wprowadziły w życie. Przykładem może być interpretacja przepisów prawa podatkowego przez Ministerstwo Finansów, które ma na celu wyjaśnienie zastosowania norm w praktyce. Tego typu wykładnia ma dużą wagę, ponieważ jest wiążąca i może zostać przywołana w postępowaniach sądowych. Kluczowe znaczenie ma także fakt, że wykładnia autentyczna może wpływać na stanowisko innych organów oraz na praktykę stosowania prawa w danym obszarze. W kontekście dobrych praktyk, organy powinny dążyć do transparentności swoich interpretacji, aby zapewnić obywatelom i przedsiębiorcom jasność i przewidywalność przepisów prawnych oraz ich stosowania.

Pytanie 31

W przypadku gdy pracodawca przygotowuje świadectwo pracy, na prośbę pracownika umieszcza w nim informacje dotyczące

A. rodzaju świadczonej pracy
B. sposobu zakończenia zatrudnienia
C. uzyskanych kwalifikacji
D. pełnionej roli
Poprawna odpowiedź to uzyskane kwalifikacje. Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, świadectwo pracy stanowi istotny dokument, który powinien zawierać informacje na temat nie tylko przebiegu zatrudnienia, ale również kwalifikacji zdobytych przez pracownika. W praktyce, pracodawcy są zobowiązani do uwzględnienia w świadectwie pracy informacji o kwalifikacjach zawodowych, które pracownik zdobył w trakcie zatrudnienia. Jest to istotne nie tylko dla przyszłych pracodawców, ale także dla samego pracownika, który może potrzebować tych informacji w kontekście dalszego kształcenia czy rozwoju kariery. Przykładem zastosowania tej zasady może być sytuacja, gdy pracownik uzyskał dodatkowe certyfikaty lub ukończył kursy zawodowe, które są istotne dla jego przyszłych ról na rynku pracy. Wskazanie tych kwalifikacji w świadectwie pracy może znacząco zwiększyć jego atrakcyjność na rynku pracy, przyczyniając się do lepszych możliwości zatrudnienia.

Pytanie 32

Kredyt o wysokiej wartości, przyznawany jednocześnie przez co najmniej kilka instytucji bankowych jednej osobie korzystającej z pożyczki, określany jest jako kredyt

A. brokerski
B. konsorcjalny
C. hipoteczny
D. obligacyjny
Kredyt konsorcjalny to forma finansowania, w której większa suma pieniędzy jest udzielana pożyczkobiorcy przez grupę banków działających wspólnie. Taka struktura jest szczególnie przydatna w przypadku projektów wymagających znacznych inwestycji, takich jak budowa infrastruktury czy duże przedsięwzięcia gospodarcze, które często przekraczają możliwości finansowe jednego banku. Umożliwia to rozłożenie ryzyka kredytowego pomiędzy kilka instytucji, co jest korzystne zarówno dla banków, jak i dla pożyczkobiorców. W praktyce, kredyty konsorcjalne są często stosowane w transakcjach o dużej wartości, gdzie pojedynczy bank mógłby nie być w stanie pokryć całej kwoty. Przykładem może być finansowanie projektów energetycznych, gdzie różne banki łączą swoje zasoby, aby zrealizować wspólny cel. Takie podejście również pozwala na uzyskanie lepszych warunków dla pożyczkobiorców oraz zapewnia większą elastyczność w negocjacjach warunków finansowania.

Pytanie 33

Właściciel, który został pozbawiony rzeczywistego władztwa nad przedmiotem, ma prawo zwrócić się do osoby naruszającej jego własność z żądaniem

A. negatoryjnym
B. windykacyjnym
C. akcesoryjnym
D. uzupełniającym
Odpowiedź windykacyjna jest właściwa, ponieważ w polskim prawie cywilnym dotyczy sytuacji, w której właściciel rzeczy, pozbawiony władztwa nad nią, może domagać się jej zwrotu od osoby, która ją posiada bezprawnie. Roszczenie windykacyjne ma na celu ochronę prawa własności i umożliwia właścicielowi dochodzenie swoich praw w sytuacji, gdy doszło do naruszenia posiadania. Przykładem może być sytuacja, w której ktoś pożyczył od nas samochód i nie chce go oddać. Właściciel ma prawo wystąpić z roszczeniem windykacyjnym, aby przywrócić sobie faktyczne władztwo nad rzeczą. W praktyce oznacza to, że sąd może nakazać zwrot rzeczy właścicielowi oraz zabezpieczyć jego interesy. Zgodnie z Kodeksem cywilnym, właściciel nie musi udowadniać, że posiadał rzecz, wystarczy, że wykaże swoje prawo do niej. Tego typu roszczenie jest zatem fundamentalnym narzędziem ochrony własności, które wspiera zasady porządku prawnego oraz stabilności obrotu prawnego.

Pytanie 34

Kto może pełnić rolę przedstawiciela w postępowaniu administracyjnym?

A. podmiot prawny
B. osoba fizyczna, która nie ma zdolności do działania prawnego
C. organizacja nieposiadająca osobowości prawnej
D. radca prawny
Radca prawny jest jedną z osób, która posiada uprawnienia do reprezentowania strony w postępowaniu administracyjnym. Zgodnie z przepisami prawa administracyjnego, radca prawny ma odpowiednie kwalifikacje oraz wiedzę, aby skutecznie działać w imieniu swojego klienta, co jest kluczowe w kontekście złożoności procedur administracyjnych. W praktyce, radca prawny może występować w sprawach dotyczących wydawania decyzji administracyjnych, skarg na te decyzje oraz wszelkich innych czynności przed organami administracyjnymi. Dzięki swojemu wykształceniu i doświadczeniu, radca prawny potrafi w sposób efektywny zinterpretować przepisy prawa, co umożliwia skuteczne reprezentowanie interesów klienta. Warto także zauważyć, że radcowie prawni są zobowiązani do przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz standardów zawodowych, co dodatkowo wzmacnia ich pozycję jako pełnomocników w postępowaniach administracyjnych. Przykładem może być sytuacja, w której radca prawny reprezentuje klienta w sprawie o pozwolenie na budowę, gdzie jego ekspertyza jest niezbędna do prawidłowego przygotowania dokumentacji oraz skutecznego reagowania na ewentualne zastrzeżenia organów administracyjnych.

Pytanie 35

Do założenia spółki wymagany jest minimalny kapitał zakładowy w wysokości 5 000 zł?

A. komandytowo-akcyjnej
B. komandytowej
C. z ograniczoną odpowiedzialnością
D. akcyjnej
Odpowiedź "z ograniczoną odpowiedzialnością" jest jak najbardziej trafna, bo minimalny kapitał zakładowy dla spółki z o.o. to właśnie 5 000 zł. To bardzo popularna forma w Polsce, zwłaszcza że wspólnicy nie odpowiadają swoim majątkiem osobistym za długi spółki. Więc w razie kłopotów finansowych, ich prywatne finanse są bezpieczne. Wielu ludzi wybiera spółkę z o.o., bo to daje większą elastyczność w zarządzaniu i ochrania ich osobisty majątek. Co ważne, spółki z o.o. muszą prowadzić księgowość i sprawozdawczość finansową, co zwiększa przejrzystość ich działania. Zgodnie z przepisami, wspólnicy mogą wnosić wkłady w gotówce lub też w formie rzeczy, co daje im różne możliwości inwestycyjne. Warto mieć to na uwadze przy zakładaniu własnej firmy.

Pytanie 36

Zgodnie z Kodeksem cywilnym umowa dotycząca zbycia przedsiębiorstwa powinna być sporządzona w postaci

A. pisemnej z notarialnie poświadczonymi podpisami
B. aktu notarialnego
C. ustnej
D. pisemnej pod rygorem nieważności
Umowa zbycia przedsiębiorstwa zgodnie z Kodeksem cywilnym powinna być sporządzona w formie pisemnej z notarialnie poświadczonymi podpisami. Taki wymóg wynika z art. 77 Kodeksu cywilnego, który wskazuje, że dla ważności umowy zbycia przedsiębiorstwa konieczne jest dochowanie formy pisemnej, a notarialne poświadczenie podpisów dodatkowo wzmacnia dowodową moc umowy. Przykładowo, w sytuacji, gdy dojdzie do sporu pomiędzy stronami, umowa sporządzona w tej formie stanowi mocny dowód przed sądem. Ponadto, notarialne poświadczenie podpisów zapewnia, że obie strony umowy są świadome jej treści oraz skutków prawnych. Praktyka notarialna wymaga także od notariusza sprawdzenia tożsamości stron, co dodatkowo chroni przed nadużyciami. W kontekście dobrych praktyk, zaleca się korzystanie z usług prawnika, aby upewnić się, że wszystkie aspekty prawne zostały uwzględnione, co minimalizuje ryzyko nieważności umowy.

Pytanie 37

W przypadku gdy strona, która złożyła wniosek o przyznanie zasiłku dla bezrobotnych, zmarła, jakie kroki powinien podjąć organ administracyjny?

A. Umorzyć postępowanie
B. Pozostawić wniosek w aktach do dalszego rozpatrzenia
C. Zawiesić postępowanie
D. Wyznaczyć pełnomocnika do reprezentowania strony
Poprawna odpowiedź, czyli umorzenie postępowania, wynika z faktu, że w polskim prawie administracyjnym postępowanie wygasa z chwilą śmierci strony. Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego, śmierć osoby, która wniosła o przyznanie zasiłku dla bezrobotnych, skutkuje tym, że organ administracji nie może kontynuować postępowania w sprawie, ponieważ nie ma już strony, która mogłaby reprezentować swoje interesy. Umorzenie postępowania jest działaniem zgodnym z zasadą legalności, która wymaga, aby każdy akt administracyjny był wydawany w stosunku do podmiotu mającego zdolność prawną. Praktycznie oznacza to, że jeżeli osoba zmarła, wnioskodawca nie może być dalej stroną w postępowaniu. Prawidłowym działaniem w takiej sytuacji jest wydanie decyzji o umorzeniu postępowania, co z reguły jest dokumentowane i nie wymaga dodatkowych formalności. Warto zauważyć, że w przypadku złożenia podania o zasiłek dla bezrobotnych przez osobę, której sytuacja zmieniła się na skutek zgonu, nie ma możliwości przyznania zasiłku, ponieważ zasiłek jest świadczeniem, które przysługuje osobom fizycznym w określonych warunkach. Zatem postępowanie powinno być umorzone, aby zakończyć sprawę w sposób zgodny z obowiązującym prawem i praktyką.

Pytanie 38

Kto może przeprowadzić inwentaryzację zapasów w magazynie?

A. menedżer magazynu, który jest odpowiedzialny za prawidłowe przesunięcia między magazynami
B. zespół, w skład którego wchodzą pracownicy firmy, którzy nie są odpowiedzialni za stan składników majątkowych uwzględnionych w spisie z natury
C. pracownik magazynowy, który odpowiada materialnie za stan zapasów objętych spisem z natury
D. główny księgowy, który jest odpowiedzialny za właściwą ewidencję aktywów oraz pasywów występujących w przedsiębiorstwie
Inwentaryzacja zapasów w magazynie jest kluczowym elementem zarządzania gospodarką magazynową. Jej przeprowadzenie przez komisję złożoną z osób, które nie są odpowiedzialne za stan składników majątkowych, jest zgodne z zaleceniami dotyczącymi obiektywności i bezstronności w ocenianiu stanu zapasów. Taki model pozwala na zminimalizowanie konfliktu interesów, ponieważ członkowie komisji mogą dokonać rzetelnej oceny stanu magazynowego bez obaw o osobiste konsekwencje. Przykładem praktycznego zastosowania tego podejścia może być sytuacja, w której zespół przeprowadza inwentaryzację raz na kwartał, a w jego skład wchodzą pracownicy działu sprzedaży, administracji oraz zewnętrzni audytorzy. Taki proces wspiera transparentność i zgodność z normami branżowymi, a także umożliwia identyfikację ewentualnych różnic między stanem rzeczywistym a ewidencją księgową, co jest kluczowe dla efektywnego zarządzania zapasami. Warto również wspomnieć, że zgodnie z wytycznymi ISO 9001, regularne przeprowadzanie inwentaryzacji wpływa na doskonalenie procesów oraz wiarygodność informacji finansowych.

Pytanie 39

Która z wymienionych osób nie ma możliwości odmowy złożenia zeznań jako świadek?

A. Brat świadka
B. Była małżonka świadka
C. Konkubina świadka
D. Matka świadka
Konkubina strony nie ma prawa odmówić złożenia zeznań w charakterze świadka, ponieważ w polskim systemie prawnym nie przysługują jej żadne przywileje dotyczące odmowy zeznań, które mają zastosowanie do najbliższych członków rodziny. Zgodnie z Kodeksem postępowania cywilnego, świadkiem może być każda osoba, która zna okoliczności sprawy. W przypadku konkubiny, nie jest ona uznawana za osobę bliską w sensie prawnym, co oznacza, że nie może powoływać się na prawo do odmowy zeznań. W praktyce, oznacza to, że jeśli byłoby konieczne jej zeznanie w sprawie dotyczącej partnera, jest zobowiązana do stawienia się przed sądem i udzielenia informacji. To podejście ma na celu zapewnienie, że wszystkie istotne dowody mogą być zbierane w toku postępowania, co jest kluczowe dla wymiaru sprawiedliwości oraz prawidłowego rozstrzygania sporów. Przykładowo, jeśli konkubina była świadkiem wydarzenia, które jest przedmiotem sporu, jej zeznania mogą się okazać kluczowe dla wyjaśnienia sprawy.

Pytanie 40

Pisemne postanowienie o odmowie zatwierdzenia ugody, które zostało zawarte przez uczestników postępowania administracyjnego, dotarło do strony 15 maja. Którego dnia upływa termin na złożenie zażalenia?

A. 23 maja
B. 22 maja
C. 30 maja
D. 29 maja
Poprawna odpowiedź to 22 maja, ponieważ termin na złożenie zażalenia w sprawach administracyjnych wynika z przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego. Zgodnie z art. 127 § 1, strona ma 14 dni na wniesienie zażalenia od dnia doręczenia postanowienia. Skoro postanowienie zostało doręczone 15 maja, to 14 dni upływa 29 maja. Jednak w przypadku, gdy ostatni dzień terminu przypada na dzień ustawowo wolny od pracy, termin ulega przedłużeniu do najbliższego dnia roboczego. Zgodnie z kalendarzem, 22 maja to 7. dzień od doręczenia postanowienia, co oznacza, że w praktyce jest to termin, w którym można skutecznie wnieść zażalenie. Przykładowo, w praktyce administracyjnej, właściwe obliczenie terminów jest kluczowe dla ochrony praw stron i zapewnienia sprawności postępowania administracyjnego, dlatego znajomość tych zasad jest niezbędna dla prawidłowego działania w tym obszarze.