Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 9 stycznia 2025 21:28
  • Data zakończenia: 9 stycznia 2025 21:35

Egzamin zdany!

Wynik: 34/40 punktów (85,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Co należy do zadań interpretera?

A. ulepszanie większej części kodu, aby przyspieszyć jego wykonanie
B. sprawdzanie składni całego programu przed jego uruchomieniem
C. wykonanie skryptu instrukcja po instrukcji
D. przekładanie kodu na kod maszynowy
Interpreter wykonuje kod instrukcja po instrukcji, co oznacza, że analizuje i natychmiast uruchamia każdą linię programu. Takie podejście jest charakterystyczne dla języków takich jak Python, JavaScript czy PHP. Interpreter nie kompiluje całego programu na raz, co pozwala na szybkie testowanie i prototypowanie, ale może skutkować wolniejszym działaniem programu w porównaniu do skompilowanego kodu.

Pytanie 2

W jakim przypadku należy umieścić poszkodowanego w pozycji bocznej bezpiecznej?

A. w przypadku omdlenia, gdy osoba jest przytomna
B. w sytuacji urazu pleców, gdy osoba jest świadoma
C. w przypadku urazu kręgosłupa
D. gdy wystąpi omdlenie i brak tętna
Ułożenie poszkodowanego w pozycji bocznej bezpiecznej jest kluczowym krokiem w sytuacjach medycznych, zwłaszcza w przypadku omdlenia, gdy osoba jest przytomna i oddycha. Ta pozycja ma na celu zapewnienie drożności dróg oddechowych, co jest niezbędne, aby uniknąć zadławienia się własnymi wymiotami lub śliną. W sytuacji, gdy osoba traci przytomność, lecz nadal oddycha, ułożenie jej na boku minimalizuje ryzyko aspiracji i wspiera naturalne funkcje oddechowe. Ważne jest, aby przyjąć tę pozycję, ale również monitorować stan poszkodowanego, sprawdzając jego oddech i reakcje. Zgodnie z wytycznymi Europejskiej Rady Resuscytacji, w takich sytuacjach kluczowe jest, aby osoba była w pełni zabezpieczona i nie mogła się przewrócić. Przykłady zastosowania tej techniki obejmują sytuacje, gdzie osoba straciła przytomność na skutek omdlenia związanego z nagłym spadkiem ciśnienia krwi lub innymi czynnikami. Wykorzystanie pozycji bocznej bezpiecznej jest standardem w pierwszej pomocy i jest szkolone w ramach kursów dla ratowników oraz medyków.

Pytanie 3

Jakie środowisko developerskie służy do tworzenia aplikacji na platformę iOS?

A. Studio Androida
B. Visual Studio Code
C. XCode
D. Eclipse
XCode to oficjalne środowisko programistyczne (IDE) firmy Apple, które jest wykorzystywane do tworzenia aplikacji na systemy iOS, macOS, watchOS i tvOS. XCode oferuje pełne wsparcie dla języków Swift i Objective-C oraz narzędzia do projektowania interfejsów użytkownika (Storyboard), debugowania aplikacji, testowania wydajności i optymalizacji kodu. XCode posiada także symulatory urządzeń Apple, co umożliwia testowanie aplikacji na różnych modelach iPhone’ów, iPadów oraz Apple Watch. XCode jest niezbędnym narzędziem dla deweloperów tworzących aplikacje na ekosystem Apple i pozwala na łatwą publikację aplikacji w App Store.

Pytanie 4

Jak przedstawia się liczba dziesiętna 255 w systemie szesnastkowym?

A. 100
B. FF
C. EF
D. FE
Liczba dziesiętna 255 jest reprezentowana w systemie szesnastkowym jako FF. Aby zrozumieć, dlaczego tak jest, należy przyjrzeć się procesowi konwersji z systemu dziesiętnego na szesnastkowy. System dziesiętny oparty jest na podstawie 10, co oznacza, że używa dziesięciu cyfr od 0 do 9. W systemie szesnastkowym, który ma podstawę 16, używane są cyfry od 0 do 9 oraz litery od A do F, gdzie A odpowiada 10, B - 11, C - 12, D - 13, E - 14, a F - 15. Aby przeliczyć 255 na system szesnastkowy, dzielimy tę liczbę przez 16. Pierwsza operacja daje nam 15 jako wynik całkowity oraz 15 jako resztę, co w systemie szesnastkowym jest reprezentowane literą F. Dalsze dzielenie 15 przez 16 daje wynik 0 oraz resztę 15, co również jest reprezentowane jako F. Zatem, zapisując reszty w odwrotnej kolejności, otrzymujemy FF. Taki zapis jest używany w różnych standardach, takich jak HTML i CSS, gdzie kolory są przedstawiane w formacie szesnastkowym. Przykładem może być kolor czerwony, którego zapis to #FF0000, co oznacza maksymalną wartość czerwonego składnika i zera dla niebieskiego oraz zielonego. Warto znać te konwersje, zwłaszcza w programowaniu i projektowaniu stron internetowych, gdzie często pracuje się z wartościami szesnastkowymi.

Pytanie 5

Jakie kwestie związane z percepcją są uwzględnione w rekomendacjach standardu WCAG 2.0?

A. prezentacji elementów interfejsu użytkownika
B. umożliwienia interakcji między elementami użytkownika za pomocą klawiatury
C. jasności i dokładności w dostarczonych treściach na stronie
D. zapewnienia odpowiedniego czasu na zapoznanie się i przetworzenie informacji
Rekomendacje WCAG 2.0 dotyczące percepcji koncentrują się na zapewnieniu dostępności treści dla wszystkich użytkowników, niezależnie od ich zdolności percepcyjnych. Obejmuje to m.in. dostarczanie tekstów alternatywnych dla obrazów, odpowiednie kontrasty i możliwość odczytu treści przez czytniki ekranowe. Percepcja jest jednym z kluczowych filarów dostępności i jej odpowiednie wdrożenie znacząco zwiększa użyteczność aplikacji i stron internetowych.

Pytanie 6

Jakie są różnice pomiędzy środowiskiem RAD a klasycznym IDE w kontekście aplikacji webowych?

A. RAD koncentruje się wyłącznie na budowie frontendu aplikacji
B. RAD umożliwia szybsze prototypowanie i rozwój aplikacji dzięki narzędziom wizualnym
C. RAD nie wspiera żadnych języków backendowych
D. RAD funkcjonuje tylko w systemach Windows
Rapid Application Development (RAD) to metodologia, która koncentruje się na szybkim prototypowaniu i iteracyjnym tworzeniu aplikacji. Dzięki narzędziom wizualnym RAD umożliwia programistom i projektantom szybkie budowanie interfejsów użytkownika oraz testowanie funkcjonalności aplikacji na wczesnym etapie rozwoju. RAD skraca czas potrzebny na dostarczenie gotowego produktu, co czyni go idealnym rozwiązaniem w dynamicznie zmieniających się projektach webowych. Narzędzia RAD umożliwiają także automatyczne generowanie kodu, co znacznie przyspiesza proces programowania.

Pytanie 7

W jaki sposób można ograniczyć problemy społeczne wynikające z nadmiernego używania internetu?

A. Całkowicie wycofać się z aktywności wirtualnych
B. Unikać spotkań z ludźmi w realnym świecie
C. Zwiększać czas spędzany przy ekranie
D. Zachować równowagę pomiędzy relacjami w sieci a tymi w rzeczywistości
Utrzymywanie równowagi między relacjami online i offline to kluczowy element zapobiegania problemom społecznym wynikającym z nadmiernego korzystania z internetu. Przeplatanie kontaktów wirtualnych z interakcjami twarzą w twarz wzmacnia więzi społeczne i poprawia umiejętności komunikacyjne. Równowaga między życiem cyfrowym a rzeczywistym pozwala unikać izolacji społecznej i wspiera rozwój empatii oraz zdolności interpersonalnych. Jest to szczególnie ważne w kontekście młodzieży, która może być bardziej podatna na negatywne skutki nadmiernej ekspozycji na treści online.

Pytanie 8

Na ilustracji pokazano fragment emulacji iOS z elementem kontrolnym. Który fragment kodu XAML opisuje ten element?

Ilustracja do pytania
A.
B.
C.
D.
Kontrolkaw XAML to taki przełącznik. Ma dwa stany: włączony (true) i wyłączony (false). Można to porównać do zwykłego włącznika, tylko że w aplikacjach. Fajnie się z tego korzysta, bo pozwala szybko zmieniać ustawienia, nie trzeba nic więcej wpisywać. To jest dosyć intuicyjne dla użytkowników, więc można nim łatwo zarządzać funkcjami aplikacji.

Pytanie 9

Jakie z wymienionych narzędzi służy do emulacji mobilnych urządzeń podczas developowania aplikacji?

A. Postman
B. Genymotion
C. Numpy
D. TensorFlow
TensorFlow to biblioteka do uczenia maszynowego i analizy danych, ale nie jest narzędziem do emulacji urządzeń mobilnych. Postman to narzędzie do testowania API i komunikacji z serwerami, co jest przydatne w kontekście backendu, ale nie służy do emulacji urządzeń mobilnych. Numpy to biblioteka do obliczeń numerycznych w Pythonie, która nie ma związku z testowaniem aplikacji mobilnych na różnych urządzeniach. Genymotion wyróżnia się jako dedykowane narzędzie do symulacji środowiska mobilnego, umożliwiające testowanie w czasie rzeczywistym na wielu wirtualnych urządzeniach.

Pytanie 10

Zajmując się pracą w zespole oraz dbając o jego efektywne funkcjonowanie, nie powinniśmy

A. przyjmować odpowiedzialności za swoje decyzje
B. skupiać się jedynie na własnych korzyściach
C. wspierać się nawzajem
D. sumiennie i w ustalonym terminie realizować swoje zadania
Dbanie wyłącznie o własny interes jest niekorzystne w pracy zespołowej, ponieważ prowadzi do konfliktów i obniżenia efektywności grupy. Praca zespołowa wymaga współpracy, wzajemnego wsparcia i odpowiedzialności za wspólne działania, co sprzyja osiąganiu lepszych wyników.

Pytanie 11

W obrębie klasy pracownik zdefiniowano przedstawione metody. Którą z nich można zgodnie z jej funkcją rozszerzyć o element diagnostyczny o treści: cout << "Obiekt został usunięty";

Ilustracja do pytania
A. pracownik
B. ~pracownik
C. wypisz
D. operator==
Destruktor (~pracownik) to metoda wywoływana automatycznie podczas usuwania obiektu. To idealne miejsce na dodanie komunikatu diagnostycznego informującego o usunięciu obiektu. Destruktory są kluczowe w zarządzaniu pamięcią i zasobami, zapewniając zwolnienie zasobów po zakończeniu działania obiektu.

Pytanie 12

Który z języków programowania jest najczęściej wykorzystywany do budowania aplikacji internetowych po stronie serwera?

A. PHP
B. CSS
C. HTML
D. JavaScript
PHP to jeden z najczęściej używanych języków programowania do tworzenia aplikacji webowych po stronie serwera. Jest to język skryptowy, który umożliwia dynamiczne generowanie treści stron internetowych, zarządzanie sesjami użytkowników, obsługę formularzy oraz integrację z bazami danych. PHP napędza popularne systemy zarządzania treścią (CMS), takie jak WordPress, Joomla czy Drupal. Dzięki swojej prostocie, szerokiemu wsparciu społeczności oraz dużej liczbie gotowych bibliotek i frameworków (np. Laravel), PHP pozostaje jednym z czołowych języków backendowych. PHP pozwala również na szybkie wdrażanie aplikacji i jest kompatybilny z wieloma serwerami WWW, co czyni go uniwersalnym wyborem w budowie aplikacji webowych.

Pytanie 13

Jakie jest główne zadanie ochrony danych osobowych?

A. Gwarantowanie anonimowości dla internautów
B. Zabezpieczenie danych osobowych przed nieautoryzowanym dostępem i ich wykorzystaniem
C. Utrudnianie działalności organom ścigania
D. Udostępnianie danych osobowych w celach marketingowych
Ochrona danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem i wykorzystaniem to podstawowy cel ochrony danych osobowych. Zasady ochrony prywatności, takie jak RODO (GDPR), zapewniają użytkownikom prawo do kontroli nad swoimi danymi i decydowania, kto może je przetwarzać. Firmy i organizacje muszą wdrażać środki techniczne oraz organizacyjne, aby zabezpieczyć dane przed wyciekiem, kradzieżą i nadużyciami. Przestrzeganie tych zasad nie tylko chroni jednostki, ale również buduje zaufanie klientów do przedsiębiorstw.

Pytanie 14

Jakie jest podstawowe zadanie konstruktora w klasie?

A. Wprowadzenie nowej metody do już istniejącej klasy
B. Nadanie wartości polom obiektu po jego zniszczeniu
C. Inicjalizacja obiektu w momencie jego tworzenia
D. Usuwanie instancji obiektów
Konstruktor to specjalna metoda klasy, która jest automatycznie wywoływana podczas tworzenia nowego obiektu. Jego głównym zadaniem jest inicjalizacja pól obiektu oraz przygotowanie go do użytku. Konstruktor ma tę samą nazwę co klasa i nie zwraca żadnej wartości. Przykład w C++: `class Samochod { public: Samochod() { marka = "Nieznana"; } }`. W tym przypadku konstruktor ustawia domyślną wartość dla pola `marka`. Dzięki konstruktorom programista może automatycznie ustawić początkowe wartości, co zwiększa czytelność kodu i eliminuje potrzebę ręcznego przypisywania wartości każdemu nowemu obiektowi.

Pytanie 15

Jakie informacje zawiera dokumentacja realizacji projektu?

A. Zestawienie błędów wykrytych w trakcie testów
B. Strategia marketingowa aplikacji
C. Dane dotyczące faz wdrożenia aplikacji w środowisku produkcyjnym
D. Podręcznik użytkownika dla końcowych odbiorców aplikacji
Dokumentacja wdrożenia projektu zawiera informacje o etapach implementacji aplikacji w środowisku produkcyjnym. Obejmuje ona szczegółowe procedury instalacji, konfiguracji serwerów, zależności systemowych oraz sposób integracji aplikacji z innymi narzędziami. Tego rodzaju dokumentacja jest niezbędna dla zespołów DevOps i administratorów systemów, ponieważ umożliwia płynne przenoszenie aplikacji z etapu testowego do środowiska produkcyjnego. Zawiera również instrukcje dotyczące kopii zapasowych, planów awaryjnych oraz sposobów monitorowania aplikacji po wdrożeniu. Prawidłowo przygotowana dokumentacja wdrożeniowa minimalizuje ryzyko błędów i przyspiesza proces uruchamiania aplikacji na serwerach produkcyjnych.

Pytanie 16

Jakie informacje zawiera zestaw instrukcji (ISA) danego procesora?

A. Metodę obsługi pamięci podręcznej
B. Układ połączeń między procesorem a innymi elementami
C. Instrukcje, które procesor jest w stanie wykonać
D. Typy danych, które są trzymane w pamięci
Rodzaje danych, które są trzymane w pamięci, nie są bezpośrednio powiązane z zestawem instrukcji procesora. ISA skupia się bardziej na tym, co procesor może zrobić, a nie na tym, jak dane są zorganizowane w pamięci. Przechowywanie danych to bardziej kwestia zarządzania pamięcią, a nie samej architektury instrukcji. A jeśli chodzi o pamięć podręczną, to już całkiem inna sprawa, bo to dotyczy tego, jak przechowujemy i uzyskujemy dostęp do danych. W tym przypadku mówi się o algorytmach i strategiach, które działają w architekturze procesora, ale nie są częścią zestawu instrukcji. I jeszcze schemat połączeń między procesorem a innymi częściami komputera też nie wchodzi w skład ISA. To już dotyczy całej architektury systemu i tego, jak różne elementy, jak pamięć czy urządzenia wejścia/wyjścia, współpracują ze sobą. Wszystko to jest istotne dla działania systemu komputerowego, ale nie definiuje zestawu instrukcji, który jest kluczowy, żeby procesor mógł przetwarzać dane i robić obliczenia.

Pytanie 17

Jakie znaczenie ma poziom dostępności AAA w WCAG 2.0?

A. Średni standard dostępności
B. Dostosowanie tylko do użytkowników mobilnych
C. Najnizszy poziom dostępności
D. Najwyższy poziom dostępności
Poziom dostępności AAA w WCAG 2.0 oznacza najwyższy standard dostępności, który ma na celu zapewnienie, że treści internetowe są dostępne dla wszystkich użytkowników, w tym osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. WCAG, czyli Wytyczne dotyczące dostępności treści internetowych, są międzynarodowym standardem, który definiuje, jak tworzyć dostępne treści. Poziom AAA obejmuje wszystkie wytyczne z poziomów A i AA oraz dodatkowe wymagania, które są bardziej rygorystyczne. Przykładem może być konieczność zapewnienia alternatywnych opisów dla wszystkich mediów, w tym dla materiałów wideo i audio, a także użycie odpowiednich kontrastów kolorystycznych. W praktyce oznacza to, że strony internetowe muszą być projektowane z myślą o właściwej nawigacji, dostępnym oprogramowaniu czytającym oraz dostosowanych formatach tekstowych, które są łatwe do przetwarzania przez osoby z różnymi ograniczeniami. Wdrożenie poziomu AAA jest wyzwaniem, ale przyczynia się do bardziej inkluzywnego środowiska online.

Pytanie 18

Jakie aspekty powinny być brane pod uwagę przy tworzeniu zestawów danych?

A. Narzędzia do analizy błędów
B. Ilość linii kodu programu
C. Typ zastosowanego kompilatora
D. Metoda alokacji pamięci dla danych
Długość kodu programu wpływa na czytelność i utrzymanie, ale nie jest kluczowym czynnikiem przy projektowaniu zestawów danych. Kompilator decyduje o tym, jak kod jest przekształcany w kod maszynowy, ale nie ma bezpośredniego wpływu na strukturę danych. Narzędzia do debugowania są istotne w procesie testowania i wykrywania błędów, ale nie odgrywają kluczowej roli w początkowej fazie projektowania zestawów danych. Kluczowe jest odpowiednie zaplanowanie struktury danych i sposobu ich przechowywania, co decyduje o efektywności aplikacji.

Pytanie 19

Jakie środowisko jest natywne do tworzenia aplikacji desktopowych w języku C#?

A. NetBeans
B. PyCharm
C. Eclipse
D. MS Visual Studio
MS Visual Studio to środowisko natywne do programowania aplikacji desktopowych w języku C#. To jedno z najczęściej używanych IDE do programowania w ekosystemie Microsoftu, oferujące wsparcie dla debugowania, projektowania interfejsu użytkownika i integracji z .NET. Visual Studio posiada również zaawansowane narzędzia do refaktoryzacji kodu, analizy oraz tworzenia aplikacji webowych i mobilnych.

Pytanie 20

Który z wymienionych typów danych należy do typu logicznego?

A. int
B. char
C. float
D. bool
Typ danych 'bool' (boolean) jest typem logicznym, który przechowuje jedną z dwóch wartości: 'true' lub 'false'. Typy logiczne są nieodłącznym elementem programowania, ponieważ umożliwiają implementację warunków i pętli sterujących przepływem programu. Typ 'bool' znajduje zastosowanie w praktycznie każdym języku programowania, w tym C++, Java, Python i C#. Operacje logiczne, takie jak 'AND', 'OR' i 'NOT', opierają się na wartościach typu 'bool', co czyni je podstawą dla algorytmów decyzyjnych i strukturalnych. Zastosowanie typów logicznych zwiększa czytelność kodu i pozwala na efektywne zarządzanie warunkami logicznymi.

Pytanie 21

Programista pragnie wybrać algorytm, który najszybciej przetwarza dane w jego aplikacji. Na podstawie złożoności obliczeniowej przedstawionej w tabeli, należy wskazać algorytm numer

Ilustracja do pytania
A. 2 lub 3
B. 4
C. 1 lub 5
D. 3
Algorytm numer 4 w tabeli złożoności obliczeniowej działa najszybciej, co wynika z jego niskiej złożoności czasowej. Algorytmy o niższej złożoności są bardziej efektywne przy dużych zbiorach danych.

Pytanie 22

Jakie są główne różnice między środowiskiem RAD (Rapid Application Development) a klasycznymi IDE w odniesieniu do aplikacji mobilnych?

A. RAD koncentruje się wyłącznie na procesie debugowania aplikacji
B. RAD działa tylko na urządzeniach z systemem iOS
C. RAD nie obsługuje interfejsu użytkownika
D. RAD pozwala na szybsze budowanie aplikacji dzięki narzędziom do wizualnego designu i automatycznego generowania kodu
RAD (Rapid Application Development) umożliwia szybsze tworzenie aplikacji mobilnych dzięki narzędziom do wizualnego projektowania i automatycznego generowania kodu. RAD koncentruje się na iteracyjnym podejściu do rozwoju oprogramowania, w którym prototypy są budowane i testowane w krótkich cyklach, co pozwala na szybkie dostosowywanie aplikacji do zmieniających się wymagań użytkowników. W kontekście aplikacji mobilnych, RAD skraca czas tworzenia poprzez graficzne narzędzia do budowy interfejsów, gotowe komponenty oraz integrację z backendem. Frameworki RAD, takie jak OutSystems, Mendix czy Flutter, pozwalają na szybkie wdrażanie i modyfikację aplikacji mobilnych, co znacząco zwiększa efektywność programistów.

Pytanie 23

Jakie narzędzie najlepiej sprawdza się w przekształcaniu liczby szesnastkowej na binarną?

A. Program do edycji tekstu
B. Program do arkuszy kalkulacyjnych
C. Kalkulator programisty
D. Aplikacja internetowa
Kalkulator programisty jest najbardziej odpowiednim narzędziem do konwersji liczby szesnastkowej na binarną ze względu na swoje wyspecjalizowane funkcje matematyczne i programistyczne. Narzędzia te umożliwiają użytkownikom łatwe przekształcanie różnych systemów liczbowych, w tym konwersji z systemu szesnastkowego (hex) na system binarny. Kalkulatory programistyczne często zawierają dedykowane opcje dla konwersji liczbowej, co pozwala na szybkie i dokładne uzyskanie wyników bez potrzeby stosowania skomplikowanych algorytmów lub wzorów. Na przykład, aby przekształcić liczbę szesnastkową '1A' na binarną, użytkownik wprowadza '1A' do kalkulatora, a wynik '00011010' zostaje automatycznie wygenerowany. Dodatkowo, wiele kalkulatorów programistycznych jest zgodnych z międzynarodowymi standardami, co zapewnia ich wiarygodność w obliczeniach. Warto również zauważyć, że kalkulatory programistyczne mogą obsługiwać konwersje z różnych systemów liczbowych, co czyni je wszechstronnym narzędziem w pracy z danymi cyfrowymi i kodowaniem. Dzięki temu, kalkulator programisty stanowi idealne rozwiązanie dla programistów i inżynierów, którzy regularnie pracują z różnymi formatami danych.

Pytanie 24

Jakie jest przeznaczenie dokumentacji wdrożeniowej?

A. Do tworzenia zadań w systemie kontroli wersji
B. Do testowania wydajności aplikacji
C. Do opisania procesu instalacji i konfiguracji aplikacji w środowisku produkcyjnym
D. Do zarządzania bazą danych aplikacji
Dokumentacja wdrożeniowa opisuje proces instalacji i konfiguracji aplikacji w środowisku produkcyjnym. Obejmuje ona szczegółowe instrukcje dotyczące wymaganych komponentów systemowych, zależności oraz kroków niezbędnych do prawidłowego wdrożenia aplikacji. Dzięki dokumentacji wdrożeniowej administratorzy IT oraz zespoły DevOps mogą skutecznie zarządzać procesem implementacji, minimalizując ryzyko błędów i przestojów. Dokument ten zawiera również informacje o kopiach zapasowych, procedurach przywracania systemu oraz testach przeprowadzanych po wdrożeniu, co zapewnia stabilność i bezpieczeństwo aplikacji po przeniesieniu jej na serwery produkcyjne. Kompleksowa dokumentacja wdrożeniowa to kluczowy element zarządzania cyklem życia oprogramowania (SDLC).

Pytanie 25

Które urządzenie komputerowe jest najbardziej odpowiednie do graficznego projektowania w aplikacjach CAD?

A. Serwer dysponujący dużą ilością pamięci RAM
B. Komputer stacjonarny z kartą graficzną NVIDIA Quadro
C. Laptop z zintegrowanym układem graficznym
D. Laptop z interfejsem dotykowym
Niektóre z proponowanych rozwiązań nie są odpowiednie do pracy w programach CAD. Laptop z zintegrowaną kartą graficzną charakteryzuje się ograniczoną mocą obliczeniową i pamięcią wideo, co może prowadzić do problemów z wydajnością podczas pracy nad skomplikowanymi projektami graficznymi. Zintegrowane rozwiązania graficzne nie są w stanie przetwarzać wymagających obliczeń 3D, co jest kluczowe w projektowaniu CAD. Laptop z ekranem dotykowym, mimo że może oferować atrakcyjne funkcje interaktywne, nie zapewnia wymaganej mocy obliczeniowej ani wydajności graficznej. W przypadku programów CAD istotniejsze są parametry techniczne, a nie funkcjonalność dotykowa. Serwer z dużą ilością pamięci RAM, chociaż mógłby być użyteczny w kontekście obliczeń równoległych, nie jest odpowiednim rozwiązaniem dla indywidualnego użytkownika pracującego z programami graficznymi. Serwery są zazwyczaj zoptymalizowane do zadań obliczeniowych i nie są przeznaczone do pracy z interfejsem graficznym, co ogranicza ich użyteczność w codziennym projektowaniu CAD.

Pytanie 26

Jakie rezultaty pojawią się po uruchomieniu poniższego kodu napisanego w języku C++?

Ilustracja do pytania
A. Bazowa. Bazowa.
B. Bazowa. Pochodna.
C. Pochodna. Bazowa.
D. Pochodna. Pochodna.
Kod wyświetla 'Pochodna. Pochodna.', co wskazuje, że metody klasy pochodnej przejęły kontrolę nad tymi z klasy bazowej. To fajny przykład polimorfizmu, jaki mamy w C++. Tutaj metoda w klasie pochodnej jest lepsza od metody w klasie bazowej. To, jakie wywołanie się wykona, zależy od konkretnego obiektu, a nie od tego, jaką metodę zdefiniowaliśmy w klasie bazowej.

Pytanie 27

Jedną z dolegliwości, która pojawia się u programistów w wyniku długotrwałego korzystania z myszki komputerowej lub klawiatury, objawiającą się bólami, drętwieniem oraz zaburzeniami czucia w obszarze 1-3 palca dłoni jest

A. kifoza
B. zespól cieśni kanału nadgarstka
C. zespół suchego oka
D. Dyskopatia
Zespół cieśni kanału nadgarstka to schorzenie, które powstaje w wyniku ucisku na nerw pośrodkowy w kanale nadgarstka. Jest to wąski tunel utworzony przez kości nadgarstka oraz więzadła, przez który przechodzą ścięgna oraz nerwy odpowiedzialne za czucie i ruch w dłoni. Objawy zespołu cieśni kanału nadgarstka obejmują bóle, drętwienie oraz zaburzenia czucia, szczególnie w obszarze pierwszych trzech palców ręki. Praca z myszą komputerową i klawiaturą przez długi czas, szczególnie w niewłaściwej ergonomicznej pozycji, może prowadzić do nadmiernego obciążenia i zapalenia tkanek otaczających nerw pośrodkowy. W praktyce, osoby cierpiące na to schorzenie często skarżą się na problemy z chwytaniem przedmiotów, a także na osłabienie siły uchwytu. W leczeniu zespołu cieśni kanału nadgarstka zaleca się m.in. unikanie czynników przyczynowych, stosowanie ortez, fizjoterapię oraz w niektórych przypadkach leczenie chirurgiczne. Należy również zwrócić uwagę na ergonomię stanowiska pracy, co może znacząco zredukować ryzyko wystąpienia tej dolegliwości. Zarządzanie czasem spędzanym przy komputerze oraz regularne przerwy są kluczowe w prewencji tego schorzenia.

Pytanie 28

Na zaprezentowanych ilustracjach znajduje się okno aplikacji w wersji początkowej oraz po wprowadzeniu danych. Przyjmując, że pole "Dostępne środki" służy do wprowadzania wartości typu rzeczywistego, wskaż elementy struktury, które najlepiej odpowiadają tym danym?

Ilustracja do pytania
A. Kod 1
B. Kod 2
C. Kod 4
D. Kod 3
Dla pola 'Dostępne środki', które powinno przechowywać wartości rzeczywiste, odpowiednią strukturą jest ta zawierająca typ danych float lub double. Są to typy zmiennoprzecinkowe umożliwiające przechowywanie liczb z częścią ułamkową, co jest kluczowe przy operacjach finansowych i precyzyjnych obliczeniach. Wybór odpowiedniej struktury danych gwarantuje dokładność i minimalizuje ryzyko błędów związanych z zaokrągleniami.

Pytanie 29

Jaką wartość jest w stanie przechować tablica jednowymiarowa?

A. Wartość logiczną true lub false
B. Wiele wartości pod różnymi indeksami
C. Wiele wartości pod tym samym indeksem
D. Jedną wartość
Tablica jednowymiarowa przechowuje wiele wartości pod różnymi indeksami. Każdy element tablicy jest dostępny za pomocą indeksu, co pozwala na szybkie i efektywne przechowywanie oraz przetwarzanie danych. W programowaniu tablice jednowymiarowe są podstawą do implementacji algorytmów sortowania, wyszukiwania oraz przechowywania sekwencji danych. Tego rodzaju tablice są niezwykle użyteczne w organizowaniu danych o powtarzalnej strukturze, takich jak listy imion, wyniki testów czy współrzędne.

Pytanie 30

W zaprezentowanym kodzie stworzono abstrakcyjną klasę figura oraz klasę prostokąta, która dziedziczy po niej, zawierającą zdefiniowane pola i konstruktory. Wskaż minimalną wersję implementacji sekcji /* metody klasy */ dla klasy Prostokat:

Ilustracja do pytania
A. B
B. D
C. C
D. A
Minimalna implementacja klasy Prostokat wymaga zaimplementowania podstawowych metod określonych w klasie abstrakcyjnej figura. Implementacja zawiera niezbędne pola i metody, które muszą być obecne, aby klasa mogła być skompilowana i działała poprawnie.

Pytanie 31

Celem zastosowania wzorca Obserwator w tworzeniu aplikacji WEB jest

A. zarządzanie funkcjami synchronicznymi w kodzie aplikacji
B. informowanie obiektów o modyfikacji stanu innych obiektów
C. monitorowanie interakcji użytkownika i wysyłanie wyjątków
D. dostosowanie interfejsu użytkownika do różnych typów odbiorców
Wzorzec Obserwator, znany również jako Observer, jest fundamentem programowania związanego z aplikacjami webowymi, szczególnie w kontekście architektury MVC (Model-View-Controller). Jego głównym celem jest umożliwienie obiektom (zwanym obserwatorami) subskrybowania zmian stanu innych obiektów (zwanych obserwowanymi). Kiedy stan obiektu obserwowanego ulega zmianie, wszystkie powiązane obiekty obserwujące są automatycznie powiadamiane o tej zmianie. Takie podejście jest szczególnie użyteczne w aplikacjach, gdzie interfejs użytkownika musi być dynamicznie aktualizowany w odpowiedzi na zmiany danych, na przykład w przypadku aplikacji do zarządzania danymi w czasie rzeczywistym. Przykładem może być aplikacja czatu, w której nowe wiadomości są automatycznie wyświetlane użytkownikom, gdy tylko są dodawane przez innych. Wzorzec ten jest również zgodny z zasadami SOLID, zwłaszcza z zasadą otwarte-zamknięte, umożliwiając rozwijanie aplikacji bez konieczności modyfikowania istniejących klas. W różnych technologiach webowych, takich jak JavaScript z użyciem frameworków takich jak React czy Angular, wzorzec Obserwator jest implementowany przez mechanizmy takie jak stany komponentów, co przyczynia się do lepszej organizacji kodu i zachowania jego czytelności.

Pytanie 32

Szablon MojaTablica oferuje funkcjonalność tablicy z indeksami oraz elementami różnych typów. W oparciu o pokazany kod, który wykorzystuje ten szablon do tworzenia tablicy asocjacyjnej, wskaż definicję, która posługuje się szablonem do zainicjowania tablicy, gdzie indeksami są liczby całkowite, a elementami są napisy?

Ilustracja do pytania
A. int tab2[] = new MojaTablica()
B. int tab2 = new MojaTablica()
C. MojaTablica tab2 = MOjaTablica()
D. MojaTablica tab2 = new MojaTablica()
Deklaracja int tab2[] = new MojaTablica(); jest nieprawidłowa, ponieważ int odnosi się do typów prostych, a nie do tablic asocjacyjnych. MojaTablica tab2 = MOjaTablica(); zawiera literówkę i nie inicjalizuje nowego obiektu. Int tab2 = new MojaTablica(); jest błędne, ponieważ tablica asocjacyjna nie może być przypisana do typu int – wymaga użycia typu zgodnego z definicją szablonu.

Pytanie 33

Jaką strukturę danych można zrealizować, korzystając jedynie z wymienionych poniżej metod:

Ilustracja do pytania
A. kolejka
B. drzewo binarne
C. stos
D. tablica
Stos (LIFO) to struktura danych, w której elementy dodawane są na wierzchołek i zdejmowane w odwrotnej kolejności (Last In, First Out). Podstawowe operacje to 'push' (dodanie elementu) i 'pop' (usunięcie elementu). Stos jest szeroko stosowany w algorytmach rekurencyjnych, wycofywaniu operacji (undo) i zarządzaniu pamięcią.

Pytanie 34

Jakie są różnice między testami funkcjonalnymi a niefunkcjonalnymi?

A. Testy funkcjonalne koncentrują się na interfejsie, a niefunkcjonalne na backendzie aplikacji
B. Testy funkcjonalne są realizowane tylko przez końcowych użytkowników, natomiast niefunkcjonalne przez programistów
C. Testy funkcjonalne oceniają wydajność aplikacji, podczas gdy niefunkcjonalne weryfikują poprawność kodu
D. Testy funkcjonalne oceniają zgodność działania aplikacji z założeniami, a niefunkcjonalne analizują aspekty wydajności, bezpieczeństwa i użyteczności
Testy funkcjonalne sprawdzają, czy aplikacja działa zgodnie z założeniami i spełnia określone wymagania użytkownika. Obejmują one testowanie interfejsu, przepływu pracy oraz funkcji kluczowych dla działania oprogramowania. Testy niefunkcjonalne koncentrują się na aspektach takich jak wydajność, skalowalność, bezpieczeństwo i użyteczność. Różnica polega na tym, że testy funkcjonalne oceniają 'co' robi aplikacja, podczas gdy testy niefunkcjonalne oceniają 'jak dobrze' aplikacja działa w różnych warunkach. Testy niefunkcjonalne obejmują testy obciążeniowe (load testing), testy penetracyjne oraz analizy UX. Oba typy testów są niezbędne dla zapewnienia wysokiej jakości oprogramowania i jego niezawodności w środowisku produkcyjnym.

Pytanie 35

Które z podejść do tworzenia aplikacji najlepiej uwzględnia przyszłe zmiany w funkcjonalności?

A. Pisanie kodu bez jakiejkolwiek dokumentacji
B. Tworzenie bez wcześniejszej specyfikacji technicznej
C. Skupienie się tylko na estetce aplikacji
D. Zastosowanie modularnej architektury aplikacji
Użycie modularnej architektury aplikacji to najlepsze podejście do projektowania systemów, które muszą uwzględniać przyszłe modyfikacje funkcjonalności. Modularność pozwala na podział aplikacji na mniejsze, niezależne komponenty, które mogą być rozwijane, testowane i aktualizowane niezależnie od siebie. Takie podejście zwiększa elastyczność, ułatwia zarządzanie kodem i pozwala na szybkie wdrażanie nowych funkcji bez konieczności ingerencji w cały system. Architektura modularna jest szczególnie przydatna w dużych projektach, gdzie zmiany są częste, a wymagania dynamicznie się zmieniają.

Pytanie 36

Jakie działanie związane z klasą abstrakcyjną jest niedozwolone?

A. Określenie metody wirtualnej
B. Utworzenie instancji tej klasy
C. Definiowanie pól publicznych
D. Rozszerzanie tej klasy
Deklaracja pól publicznych w klasie abstrakcyjnej jest całkowicie dozwolona i może być używana do udostępniania danych w klasach pochodnych. Wprowadzenie pól publicznych w klasie abstrakcyjnej pozwala na określenie podstawowych atrybutów, które będą współdzielone przez wszystkie klasy dziedziczące. Może to być przydatne w kontekście encapsulacji i zarządzania danymi w aplikacjach. Deklaracja metody wirtualnej również jest prawidłowa, gdyż klasy abstrakcyjne mogą zawierać metody, które są zdefiniowane jako wirtualne, co umożliwia ich nadpisywanie w klasach pochodnych. Dzięki temu, programiści mogą budować bardziej elastyczne i modułowe aplikacje. Dziedziczenie po klasie abstrakcyjnej jest podstawowym stosowaniem tego typu klas, gdyż pozwala na tworzenie hierarchii, w której klasy pochodne muszą implementować abstrakcyjne metody zdefiniowane w klasie bazowej. Dziedziczenie wspiera ponadto zasady programowania obiektowego, takie jak ponowne wykorzystanie kodu i polimorfizm, co czyni je kluczowym elementem nowoczesnego programowania.

Pytanie 37

Jakie jest przeznaczenie komentarzy w kodzie źródłowym programu?

A. Do definiowania zmiennych globalnych
B. Do dokumentowania działania kodu i ułatwienia jego zrozumienia
C. Do uruchamiania kodu w trybie debugowania
D. Do optymalizacji wydajności kodu
Komentarze w kodzie źródłowym programu pełnią kluczową rolę w dokumentowaniu działania aplikacji. Dzięki nim programiści mogą opisywać, co robią poszczególne fragmenty kodu, jakie funkcje realizują oraz jakie są zależności między modułami. Komentarze nie wpływają na działanie programu, ale znacząco ułatwiają pracę nad nim w przyszłości, zwłaszcza gdy projekt jest rozwijany przez wielu programistów lub po dłuższej przerwie. Komentarze poprawiają czytelność kodu, minimalizując ryzyko błędów wynikających z niejasności lub złej interpretacji działania aplikacji. W dobrze napisanym kodzie komentarze są używane strategicznie – opisują kluczowe algorytmy, niestandardowe rozwiązania oraz obszary wymagające szczególnej uwagi. Przejrzysty i dobrze udokumentowany kod to fundament skalowalnych i łatwych w utrzymaniu aplikacji.

Pytanie 38

Który z wymienionych objawów może sugerować nagłe zagrożenie dla zdrowia?

A. Obniżony nastrój w ciągu dnia
B. Intensywne pocenie się w gorącym otoczeniu
C. Zwiększona efektywność pracy
D. Ostry ból w klatce piersiowej
Ostry ból w klatce piersiowej to jeden z najbardziej alarmujących objawów wskazujących na nagłe zagrożenie zdrowotne, takie jak zawał serca lub zatorowość płucna. Tego rodzaju ból jest często opisywany jako gniotący, ściskający lub rozlewający się na inne części ciała, takie jak ramię, szyja czy żuchwa. W takich przypadkach kluczowe jest szybkie wezwanie pomocy medycznej, ponieważ każda minuta opóźnienia może zwiększyć ryzyko powikłań lub śmierci. Edukacja w zakresie rozpoznawania tego objawu może uratować życie, dlatego tak ważne jest rozróżnianie go od innych mniej groźnych objawów.

Pytanie 39

Zaproponowany fragment kodu w Android Studio realizuje metodę nasłuchującą do obsługi wydarzenia

Ilustracja do pytania
A. wybór daty
B. naciśnięcia przycisku
C. zmiany w polu tekstowym
D. zmiany stanu kontrolki Switch
Metoda OnClickListener, to coś, co na pewno warto znać, gdy pracujesz z aplikacjami na Androida. Gdy użytkownik klika przycisk, wywoływana jest metoda onClick. I tu możesz zrobić różne rzeczy, jak na przykład przejść do innego ekranu, zapisać dane albo uruchomić jakąś akcję w tle. To jest dobry przykład wzorca projektowego zwanego Delegacja, który pomaga oddzielić to, co widzisz w interfejsie, od tego, co dzieje się w aplikacji. Dzięki temu łatwiej zarządzać kodem i wprowadzać zmiany. Fajnie jest, gdy logikę umieszczasz w osobnych metodach, bo wtedy testowanie całej aplikacji staje się prostsze. Przykłady? Możesz na przykład użyć OnClickListenera, żeby zrobić logowanie po kliknięciu przycisku lub wysłać formularz. Pamiętaj też, żeby unikać ciężkich operacji w metodzie onClick, żeby aplikacja działała płynnie.

Pytanie 40

Jaki rodzaj licencji umożliwia dowolne zmienianie oraz rozpowszechnianie kodu źródłowego?

A. Licencja GNU GPL
B. Licencja shareware
C. Licencja komercyjna
D. Licencja OEM
Licencja GNU GPL (General Public License) pozwala na swobodne modyfikowanie i rozpowszechnianie kodu źródłowego, pod warunkiem, że wszelkie zmiany i modyfikacje są również udostępniane na tych samych zasadach. Jest to jedna z najbardziej znanych licencji open-source, która gwarantuje wolność użytkownikom oprogramowania w zakresie jego analizy, modyfikacji oraz redystrybucji. Licencja ta promuje współpracę i transparentność w świecie oprogramowania, umożliwiając społeczności wspólny rozwój projektów i eliminując ograniczenia wynikające z licencji zamkniętych.