Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 11 lutego 2025 10:48
  • Data zakończenia: 11 lutego 2025 11:13

Egzamin niezdany

Wynik: 13/40 punktów (32,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Ocena realizacji zadań logistycznych w ramach zintegrowanego systemu jakości powinna być zgodna z

A. księgami rachunkowymi
B. normą ISO
C. przepisami BHP
D. przepisami prawa pracy
Wybór przepisów BHP, przepisów prawa pracy czy ksiąg rachunkowych jako podstawy oceny prac logistycznych w ramach zintegrowanego systemu jakości jest mylny i nieodpowiedni w kontekście zapewnienia odpowiedniego poziomu jakości. Przepisy BHP koncentrują się głównie na bezpieczeństwie i higienie pracy, co jest istotne, ale nie obejmuje aspektów zarządzania jakością procesów. Z kolei przepisy prawa pracy regulują relacje między pracodawcą a pracownikami, a ich celem jest ochrona praw pracowników, co także nie wpływa bezpośrednio na jakość wykonania prac logistycznych. Księgi rachunkowe są narzędziem do prowadzenia ewidencji finansowej i nie mają zastosowania w kontekście oceny jakości procesów operacyjnych. Typowym błędem myślowym jest utożsamianie wszystkich regulacji prawnych z wymogami jakości, co prowadzi do pominięcia rzeczywistych standardów jakości, takich jak normy ISO. Przykłady wskazują, że wiele organizacji, które nie kierują się normami ISO, mogą borykać się z problemami związanymi z nieefektywnością, niską jakością usług i niezadowoleniem klientów. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, że tylko normy ISO dostarczają kompleksowych wytycznych, które są niezbędne do efektywnej oceny i doskonalenia prac logistycznych w ramach zintegrowanego systemu jakości.

Pytanie 2

Który znak umieszczony na opakowaniu informuje, że jest ono biodegradowalne?

Ilustracja do pytania
A. Znak 4.
B. Znak 1.
C. Znak 2.
D. Znak 3.
Wybierając jeden z pozostałych znaków, można dojść do kilku nieporozumień, które dotyczą podstawowych koncepcji związanych z oznaczeniami produktów. Znak 1, 2 i 3 nie odnoszą się do biodegradowalności, a ich funkcje mogą być mylone z innymi typami oznaczeń środowiskowych. Często konsumenci mogą błędnie zakładać, że symbolizują one produkty przyjazne dla środowiska, podczas gdy tak nie jest. Znak 1 może być utożsamiany z opakowaniami nadającymi się do recyklingu, co wcale nie oznacza, że są one biodegradowalne. Znak 2 może wskazywać na obecność materiałów, które mogą być poddawane ponownemu przetwarzaniu, ale niekoniecznie są bezpieczne dla środowiska w kontekście ich rozkładu. Z kolei znak 3 może symbolizować obecność substancji chemicznych, które są szkodliwe dla środowiska, co stanowi zupełnie inną kategorię. Warto zwrócić uwagę, że brak znajomości zasadniczych różnic między tymi symbolami prowadzi do błędnych wyborów zakupowych, które mogą negatywnie wpływać na środowisko. Niezrozumienie tych oznaczeń może wynikać z powszechnej dezinformacji dotyczącej ekologicznych standardów. Dlatego tak istotne jest, aby konsumenci byli dobrze poinformowani i rozumieli, co każdy symbol oznacza, aby podejmować bardziej świadome decyzje związane z ochroną środowiska.

Pytanie 3

Które przedsiębiorstwo transportowe powinno wybrać centrum dystrybucyjne do dystrybucji ładunku na odległość 100 km, uwzględniając informacje zawarte w tabeli oraz hierarchię kryteriów - dostarczenie towaru po najniższym koszcie i w czasie nie dłuższym niż 2 godziny 15 minut?

Przedsiębiorstwo transportoweŚrednia prędkość samochodów, km/hKoszt, zł/1 km
A.402,00
B.452,50
C.503,00
D.553,50

A. A.
B. D.
C. B.
D. C.
Wybór niewłaściwego przedsiębiorstwa transportowego może prowadzić do wielu problemów, w tym zwiększenia kosztów oraz opóźnień w dostawie. Odpowiedzi, które wybierają opcje C, D, czy A, nie uwzględniają kluczowych kryteriów ustalonych w pytaniu, co pokazuje brak zrozumienia podstaw logistyki. Odpowiedź A, mimo że mogłaby być rozważana w kontekście innych kryteriów, nie spełnia wymogu czasowego, co jest fundamentalnym błędem w ocenie efektywności transportu. Dla dostaw, które muszą dotrzeć w określonym czasie, nie można ignorować tego aspektu, nawet jeżeli koszt wydaje się korzystny. Przedsiębiorstwa C i D, chociaż mogą oferować czas dostawy w granicach akceptowalnych, ich koszty są wyższe, co w dłuższym okresie może negatywnie wpływać na marże zysku firmy. Kluczowe jest zrozumienie, jak optymalizacja dostaw wpływa na całkowity proces logistyczny, w zgodzie z aktualnymi trendami i standardami branżowymi, gdzie strategia kosztowa nie powinna kolidować z czasem realizacji. Wybór niewłaściwego partnera transportowego może również prowadzić do obniżenia jakości obsługi klienta, co jest nie do zaakceptowania w dzisiejszym rynku, gdzie klient oczekuje zarówno szybkości, jak i konkurencyjności cenowej.

Pytanie 4

Wykorzystanie strategii Just in Time (czyli dokładnie na czas) pozwala między innymi na zarządzanie

A. zapasami
B. pracownikami
C. promocją
D. reklamą
Strategia Just in Time (JIT) jest kluczowym podejściem w zarządzaniu zapasami, które skupia się na minimalizacji ilości towarów przechowywanych w magazynach i dostosowywaniu produkcji do rzeczywistego popytu. Dzięki JIT organizacje mogą redukować koszty związane z przechowywaniem, a także zmniejszać ryzyko przestarzałych produktów. Implementacja JIT wymaga ścisłej współpracy z dostawcami, aby zapewnić, że materiały i komponenty są dostarczane dokładnie w momencie, gdy są potrzebne w procesie produkcyjnym. Przykładem zastosowania tej strategii może być branża motoryzacyjna, w której producenci, tacy jak Toyota, wykorzystują JIT do optymalizacji łańcucha dostaw. Stosując JIT, firmy mogą zwiększyć elastyczność produkcji i lepiej reagować na zmieniające się potrzeby klientów, co jest szczególnie istotne w dynamicznie rozwijających się rynkach.

Pytanie 5

Firma transportowa została zlecona do wykonania 10 dostaw. Koszt jednej dostawy wynosi
3 200,00 zł. Oblicz całkowitą wartość zlecenia, biorąc pod uwagę 20% rabat dla klienta.

A. 6 400,00 zł
B. 25 600,00 zł
C. 7 872,00 zł
D. 31 488,00 zł
Obliczanie wartości realizacji zlecenia wymaga dokładnego zrozumienia elementów składowych ceny oraz mechanizmów rabatowych. W sytuacjach, gdy osoby zadają sobie pytanie o końcową wartość dostaw, mogą popełniać błędy, które wynikają z pomijania istotnych kroków w obliczeniach. Na przykład, odpowiedzi wskazujące na 7 872,00 zł lub 6 400,00 zł z reguły wynikają z niepoprawnego uwzględniania rabatu, polegającego na mylnym zastosowaniu procentu bez wcześniejszego ustalenia całkowitych kosztów dostaw. Z kolei odpowiedź 31 488,00 zł może wynikać z błędnego dodania rabatu do całkowitych kosztów zamiast jego odjęcia. Kluczowym błędem jest nieodpowiednie zrozumienie, że rabat powinien być odejmowany od całkowitych kosztów, a nie dodawany. W praktyce, w przypadku zamówień transportowych, zrozumienie i precyzyjne obliczenie wartości zlecenia jest niezbędne do utrzymania płynności finansowej i rentowności firmy. Poza tym, znając zasady obliczeń rabatów, można skuteczniej negocjować warunki współpracy z klientami oraz optymalizować oferty, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży transportowej i logistycznej.

Pytanie 6

W magazynie, jaką zasadę składowania określa metoda rotacji zapasów?

A. kategoryzowaniu towarów według częstotliwości ich wydania
B. lokowaniu towarów w miejscach, gdzie jest dostępna przestrzeń
C. podziale ładunków w oparciu o ich masę
D. przydzieleniu produktom stałych lokalizacji magazynowych
Umieszczanie towarów tam, gdzie jest wolne miejsce, może wydawać się praktycznym rozwiązaniem, ale w rzeczywistości prowadzi do wielu problemów operacyjnych. Takie podejście, choć intuicyjne, nie uwzględnia organizacji i efektywności składowania. Kiedy produkty są składowane losowo, czas potrzebny na ich lokalizację znacznie się wydłuża, co negatywnie wpływa na proces kompletacji zamówień. Również nieefektywne wykorzystanie przestrzeni magazynowej może prowadzić do trudności w zarządzaniu zapasami i zwiększenia kosztów operacyjnych. Przypisanie asortymentowi stałych miejsc składowych może wydawać się korzystne, ale w kontekście rotacji zapasów nie uwzględnia dynamiki sprzedaży. W przypadku zmieniających się trendów rynkowych, takie podejście staje się nieelastyczne i niezdolne do szybkiej adaptacji. Dodatkowo dzielenie ładunków według ich ciężaru nie ma związku z metodą rotacji zapasów, ponieważ nie odzwierciedla to rzeczywistej potrzeby składowania towarów w oparciu o ich obrót. Takie myślenie może prowadzić do nieoptymalnych decyzji logistycznych, które zwiększają czas i koszty operacyjne magazynu. Właściwe zrozumienie zasad rotacji zapasów i ich zastosowanie ma kluczowe znaczenie dla efektywnego zarządzania procesami magazynowymi.

Pytanie 7

Zbiór procedur związanych z obróbką danych komputerowych, zarządzaniem bazami danych oraz urządzeniami, które pozwalają na przetwarzanie i przechowywanie informacji określamy mianem systemu

A. komunikowania
B. logistycznego
C. informatycznego
D. zarządzania
Odpowiedzi takie jak "logistycznym", "komunikowania" i "zarządzania" są trochę nietrafione. "Logistycznym" kojarzy się z transportem, magazynowaniem i dostawą, a to jest tylko jeden kawałek układanki systemów informatycznych. Logistyka może korzystać z IT, ale nie wyczerpuje definicji systemu informatycznego. Natomiast "komunikowania" sugeruje, że mówimy tylko o komunikacji, a przecież systemy informatyczne zajmują się też zarządzaniem danymi. Takie myślenie może wprowadzać w błąd, bo kluczowe są też inne funkcje, jak analiza danych. A jeśli chodzi o "zarządzania", to to jest za szerokie pojęcie, które obejmuje różne metody i praktyki, a niekoniecznie robi to sam w sobie. Systemy informatyczne to zorganizowane struktury i interakcje między danymi, programami a sprzętem i to jest mega ważne w dzisiejszym świecie. Dobrze byłoby unikać uproszczeń, bo nie oddają one złożoności tych współczesnych systemów.

Pytanie 8

Identyfikatory GS1 pozwalają na odróżnianie produktów, miejsc oraz innych obiektów występujących

A. w łańcuchu dostaw tylko na obszarze Unii Europejskiej
B. jedynie w oddziałach danego przedsiębiorstwa
C. w globalnym łańcuchu dostaw
D. wyłącznie w magazynie konkretnej firmy
Zrozumienie, że identyfikatory GS1 obejmują tylko lokalne lub regionalne aspekty działalności gospodarczej, może prowadzić do znacznych trudności w zarządzaniu globalnym łańcuchem dostaw. Ograniczając się do stwierdzenia, że identyfikatory GS1 są używane wyłącznie w magazynie danego przedsiębiorstwa, można zignorować ogromne korzyści płynące z ich zastosowania na szeroką skalę. System GS1 został zaprojektowany z myślą o współpracy międzynarodowej, co oznacza, że jego zastosowanie w całym świecie pozwala na znacznie lepszą synchronizację i przejrzystość procesów logistycznych. Zastosowanie identyfikatorów GS1 tylko w oddziałach danego podmiotu lub w obrębie Unii Europejskiej jest ograniczone i nie spełnia oczekiwań nowoczesnych rynków, które wymagają harmonizacji standardów na poziomie globalnym. Przykładowo, w przypadku międzynarodowych transakcji handlowych, brak stosowania standardów GS1 może prowadzić do nieporozumień oraz błędów w zarządzaniu zapasami, co w efekcie wpływa na efektywność operacyjną. Niezrozumienie globalnego zasięgu identyfikatorów GS1 prowadzi do błędnych praktyk w logistyce i dystrybucji, co może skutkować opóźnieniami oraz stratami finansowymi.

Pytanie 9

Kategoria produktów o małym udziale w ogólnej wielkości popytu na produkcję lub sprzedaż, generująca niskie przychody, to w klasyfikacji analizy asortymentu wyrobów

A. grupa C
B. grupa B
C. grupa Y
D. grupa A
Wybór grupy Y, B czy A jako odpowiedzi na pytanie o wyroby o małym udziale w zapotrzebowaniu może prowadzić do zamieszania z klasyfikacją ABC. Grupa A to te produkty, które są najważniejsze dla finansów firmy i przynoszą największy przychód. Muszą mieć specjalną uwagę w zarządzaniu zapasami i inwentaryzacją. Grupa B to te, które są średnio ważne i mogą przynosić stabilne dochody, ale nie są tak kluczowe jak A. Natomiast grupa Y nie jest standardowo uznawana w klasyfikacjach i może być źle interpretowana jako oznaczająca produkty o szybkim obrocie. Klasyfikacja ABC opiera się na zasadzie Pareto, gdzie około 80% wartości sprzedaży pochodzi z 20% produktów. Błędy przy klasyfikacji mogą wynikać z pomieszania pojęć związanych z rynkiem i finansami. Wyroby z grupy C często są pomijane w strategiach sprzedaży, a ich efektywne zarządzanie może przynieść korzyści, jak lepsza obsługa klienta czy większa różnorodność oferty. Kluczowym problemem jest więc złe przyporządkowanie produktów do grupy, co może prowadzić do strat finansowych i złego zarządzania zapasami.

Pytanie 10

Procesy umożliwiające całkowite lub częściowe wykorzystanie odpadów, które prowadzą do odzyskania zawartych w nich substancji, materiałów lub energii bez stwarzania zagrożenia dla zdrowia i życia, to

A. biodegradacja.
B. neutralizacja.
C. unieszkodliwianie.
D. odzysk.
Odpowiedź 'odzysk' jest prawidłowa, ponieważ odnosi się do procesów, które umożliwiają ponowne wykorzystanie materiałów, substancji lub energii z odpadów. Odzysk można zdefiniować jako działania prowadzące do zmniejszenia ilości odpadów poprzez ich przetwarzanie i ponowne wykorzystanie, co jest kluczowym elementem zrównoważonego rozwoju. Przykłady odzysku obejmują recykling tworzyw sztucznych, gdzie odpady są przetwarzane na nowe produkty, oraz wykorzystywanie odpadów organicznych do produkcji biogazu. Takie praktyki są zgodne z zasadami gospodarki o obiegu zamkniętym, które promują efektywne wykorzystanie zasobów i minimalizację odpadów. Warto również zwrócić uwagę na regulacje prawne dotyczące gospodarki odpadami, takie jak dyrektywy unijne, które wymagają od przedsiębiorstw podejmowania działań na rzecz odzysku. W ten sposób odzysk staje się nie tylko korzystny dla środowiska, ale także często ekonomicznie opłacalny, co sprzyja innowacjom w branży recyklingowej.

Pytanie 11

Aby ustalić właściwą sekwencję zamawianych produktów oraz przydzielać je do stref składowania, wykorzystuje się wskaźnik COI (cube-per-order-index), który jest obliczany na podstawie zapasu

A. średniego
B. bieżącego
C. maksymalnego
D. minimalnego
Zastanawiając się nad różnymi podejściami do COI, warto zwrócić uwagę, że odpowiedzi związane ze średnim, minimalnym i maksymalnym zapasem są trochę mylne. Średni zapas wcale nie pokazuje, jak to dokładnie wygląda w danym momencie. Jakby nie patrzeć, korzystając z wartości średniej przy obliczaniu COI, możemy trafić na nieprecyzyjne wnioski, a to nie jest dobre. Minimalny zapas to tylko taki podstawowy poziom dostępności, nie uwzględnia dynamiki zamówień ani rotacji towarów. Gdybyśmy użyli tego przy obliczaniu COI, to może się zdarzyć, że towary nie będą odpowiednio przydzielone, co obniża efektywność magazynu. Co do maksymalnego zapasu, mimo że jest ważny w kontekście ryzyka, to nie jest użyteczny do kalkulacji COI, bo nie pokazuje rzeczywistych potrzeb w danym momencie. Tego rodzaju błędne podejście sprawia, że zarządzanie przestrzenią magazynową staje się mniej efektywne, co w efekcie podnosi koszty i obniża jakość obsługi klienta. Dlatego tak istotne jest, aby używać wskaźnika COI bazując na aktualnym zapasie, żeby wszystko działało sprawnie.

Pytanie 12

Kod kreskowy EAN-13 wykorzystujemy do identyfikacji opakowań przy pomocy numeru GTIN

A. operacyjnych
B. dostawczych
C. przesyłkowych
D. konsumpcyjnych
Odpowiedzi transportowe, magazynowe oraz logistyczne nie są poprawne, ponieważ nie oddają one rzeczywistego zastosowania numeru GTIN w kontekście EAN-13. Opakowania transportowe są używane do transportu grupy produktów, natomiast kod EAN-13 służy do identyfikacji pojedynczych produktów detalicznych. Mimo że opakowania magazynowe i logistyczne mogą być objęte innymi systemami identyfikacji, jak kody QR czy inne rozwiązania logistyczne, to jednak ich zastosowanie nie jest zgodne z przeznaczeniem GTIN. Właściwa identyfikacja produktów konsumenckich ma kluczowe znaczenie dla efektywnego zarządzania zapasami oraz sprzedaży. Użycie GTIN w kontekście opakowań transportowych lub magazynowych może prowadzić do nieporozumień i błędów w systemach zarządzania, ponieważ te rodzaje opakowań mogą nie zawierać specyficznych danych o produktach, które są niezbędne do skutecznego zarządzania w handlu detalicznym. Z tego powodu, nie należy mylić kontekstu użycia kodu EAN-13, który w rzeczywistości odnosi się bezpośrednio do detalicznych jednostek sprzedaży, z innymi typami opakowań, które mogą być używane w logistyce czy magazynowaniu.

Pytanie 13

Zorganizowany ciąg działań związanych z obiegiem zasobów to

A. koszty logistyczne
B. proces logistyczny
C. zarządzanie logistyczne
D. system logistyczny
Koszty logistyczne odnoszą się do wydatków związanych z realizacją procesów logistycznych, a nie do samego łańcucha operacji. Niekiedy można spotkać się z mylnym przekonaniem, że koszty te są wyznacznikiem efektywności logistyki, jednakże nie są one miarą ani opisem samego procesu. Zarządzanie logistyczne dotyczy szerokiego zakresu działań związanych z koordynacją i nadzorem nad całym procesem logistycznym, ale nie definiuje on konkretnego łańcucha operacji. Z kolei system logistyczny to termin, który odnosi się do złożonej sieci elementów, takich jak ludzie, technologie i procedury, które współdziałają w celu realizacji procesów logistycznych, ale również nie jest tożsamy z uporządkowanym łańcuchem operacji. Typowym błędem myślowym jest utożsamianie aspektów kosztowych oraz zarządzających z procesem, co prowadzi do pominięcia kluczowych elementów tego złożonego tematu, jakimi są konkretne operacje i ich organizacja. Warto zrozumieć, że każdy z tych terminów ma swoje specyficzne znaczenie i kontekst, co jest kluczowe dla skutecznego zarządzania logistyką w przedsiębiorstwie.

Pytanie 14

Usytuowanie strefy przyjęć oraz wydań na przylegających do siebie ścianach strefy magazynowej określa układ

A. workowy
B. rzędowy
C. przelotowy
D. kątowy
Układ kątowy jest charakterystyczny dla przestrzeni magazynowych, gdzie strefa przyjęć i wydań sąsiaduje z sąsiednimi ścianami strefy składowania. Taki projekt pozwala na efektywne zarządzanie przepływem towarów, ponieważ minimalizuje odległości, które muszą pokonywać pracownicy i sprzęt transportowy. W praktyce oznacza to, że po przyjęciu towaru można go szybko umieścić w odpowiedniej strefie składowania, a następnie w razie potrzeby wydanie go z tej samej strefy bez zbędnych manewrów. W projektowaniu układów magazynowych, standardy branżowe, takie jak normy ISO oraz wytyczne dotyczące Lean Management, podkreślają znaczenie ergonomii i efektywności operacyjnej. Układ kątowy jest zatem optymalnym rozwiązaniem, które sprzyja nie tylko zwiększeniu wydajności pracy, ale także poprawie bezpieczeństwa, gdyż zmniejsza ryzyko kolizji między pojazdami transportowymi a pracownikami.

Pytanie 15

Na rysunku przedstawiono

Ilustracja do pytania
A. cyklogram wyrobu gotowego.
B. harmonogram potrzeb materiałowych.
C. plan potrzeb materiałowych.
D. strukturę wyrobu gotowego.
Harmonogram potrzeb materiałowych, przedstawiony na rysunku, jest kluczowym narzędziem w zarządzaniu produkcją i logistyką. Zawiera on szczegółowe informacje dotyczące zapotrzebowania na materiały w określonych okresach, co pozwala na dokładne planowanie i optymalizację procesów produkcyjnych. W praktyce, harmonogram taki bierze pod uwagę nie tylko zapotrzebowanie brutto, ale także aktualne stany magazynowe, co umożliwia lepsze zarządzanie zapasami i redukcję kosztów związanych z nadmiernymi lub niewystarczającymi dostawami. W branży produkcyjnej, stosowanie harmonogramów takich jak MRP (Material Requirements Planning) jest standardem, który pozwala na synchronizację produkcji z dostępnością materiałów, co z kolei wpływa na efektywność operacyjną. Użycie harmonogramów potrzeb materiałowych zapewnia, że wszystkie etapy produkcji są płynne i wolne od przestojów spowodowanych brakami surowców, co jest kluczowe w kontekście zwiększania konkurencyjności na rynku.

Pytanie 16

W analizowanym okresie przedsiębiorstwo logistyczne poniosło następujące wydatki: - transport: 200 zł - załadunek: 100 zł - przechowywanie: 10 zł - formalności celne: 120 zł Koszty transportu ładunku od dostawcy do klienta wynoszą

A. 430 zł
B. 420 zł
C. 310 zł
D. 300 zł
Wybór koszty, które nie są poprawnie związane z transportem, często prowadzi do błędnych wniosków w analizie kosztów logistyki. Koszt 310 zł, pomimo że wydaje się być logiczny poprzez dodanie wszystkich wymienionych wydatków, nie uwzględnia kluczowych zasad klasyfikacji kosztów. Koszty składowania oraz odprawy celnej, mimo że są istotne w łańcuchu dostaw, nie są bezpośrednio związane z transportem towaru od miejsca pochodzenia do punktu docelowego. Koszt 420 zł zawierałby dodatkowe elementy, które również nie są częścią rzeczywistych kosztów transportowych. Ostatecznie, wybór 430 zł wskazuje na nieporozumienie dotyczące samej definicji kosztów transportu, ponieważ sugeruje dodanie kolejnych elementów, które nie wchodzą w skład bezpośredniego przemieszczania ładunku. Ważne jest, aby w praktyce logistycznej rozróżniać różne kategorie kosztów, aby uniknąć mylnych obliczeń i błędnych decyzji strategicznych. Kluczowym elementem w takiej analizie jest zrozumienie, jakie wydatki bezpośrednio wpływają na transport, a jakie są związane z innymi procesami w łańcuchu dostaw. Właściwa klasyfikacja kosztów jest fundamentem efektywnego zarządzania finansami w logistyce.

Pytanie 17

Który system zarządzania produkcją jest stosowany przez przedsiębiorstwo produkcyjne, które wyróżnia się zdolnością szybkiego reagowania na indywidualne potrzeby klientów oraz elastycznością w dostosowywaniu się do zmian w popycie?

A. Lean Production
B. Optimized Production Technology
C. Toyota Production System
D. Agile Production
Choć Lean Production, Toyota Production System oraz Optimized Production Technology to znane metody zarządzania produkcją, nie spełniają one wymogów dotyczących elastyczności i szybkiej reakcji na zmieniające się potrzeby klientów tak, jak Agile Production. Lean Production koncentruje się na eliminacji marnotrawstwa i optymalizacji procesów, co może ograniczać zdolność do szybkiego dostosowania się do zmieniających się wymagań rynkowych. Firmy wykorzystujące Lean często dążą do uproszczenia procesów i redukcji zapasów, co w sytuacji nagłych zmian w popycie może prowadzić do problemów z realizacją zamówień. Toyota Production System, chociaż jest znane z efektywności, również opiera się na stabilnych procesach i długoterminowym planowaniu. Jego zasady, takie jak Just-In-Time, mogą być niewystarczające w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu. Z kolei Optimized Production Technology jest bardziej zorientowana na planowanie i harmonogramowanie produkcji, co nie sprzyja elastyczności w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby konsumentów. Typowym błędem myślowym jest zakładanie, że wszystkie te metody są w stanie dostarczyć to samo, co Agile, podczas gdy różnią się one fundamentalnymi założeniami i podejściem do zarządzania produkcją. W praktyce, w sytuacjach wymagających szybkiej adaptacji, podejścia te mogą prowadzić do opóźnień i niezadowolenia klientów.

Pytanie 18

Regularne zużycie zapasów materiałowych oraz ich zamawianie w ustalonej ilości i z określoną częstotliwością umożliwia w firmie tworzenie zapasu

A. w drodze
B. sezonowego
C. maksymalnego
D. cyklicznego
Zarządzanie zapasami w przedsiębiorstwie opiera się na wielu strategiach, a jednym z kluczowych podejść jest równomierne zużycie zapasu materiałów oraz ich regularne zamawianie. Tworzenie zapasu cyklicznego polega na zorganizowanym i systematycznym podejściu do zarządzania materiałami, co pozwala na zapewnienie ciągłości produkcji oraz minimalizację kosztów. Przykładem może być przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją, które zamawia określoną ilość surowców co tydzień. Dzięki temu unika przestojów w produkcji i ma możliwość lepszego planowania wydatków. W praktyce podejście to jest zgodne z koncepcją Just-in-Time (JIT), która zakłada dostarczanie materiałów dokładnie w momencie, gdy są potrzebne, co dodatkowo redukuje koszty przechowywania. Ponadto, zapas cykliczny pozwala na dokładniejsze prognozowanie zapotrzebowania i dostosowywanie produkcji do realnych potrzeb rynku, co jest fundamentem efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 19

Jakie towary powinny być zamawiane w oparciu o system zapasu jednookresowego?

A. Meble
B. Odzież
C. Nawozy
D. Pieczywo
Odpowiedzi 'nawozy', 'odzież' oraz 'meble' nie są odpowiednie dla systemu zapasu jednookresowego z kilku powodów. Nawozy, jako substancje chemiczne, mają dłuższy okres ważności i ich zapasy mogą być planowane na dłuższy czas. Z reguły zamówienia na nawozy są składane w oparciu o sezonowe potrzeby rolników, a nie w trybie jednookresowym, co czyni tę metodę mniej efektywną w ich przypadku. Odzież natomiast to produkt o zmiennej modzie i sezonowości, który wymaga bardziej złożonego podejścia do zarządzania zapasami. W tym przypadku, standardowe podejście to prognozowanie popytu oraz planowanie na podstawie analizy trendów, co sprawia, że jednookresowy system zamówień może prowadzić do niedoborów lub nadmiarów towarów. Meble, z kolei, są często zamawiane w dużych partiach, a ich produkcja oraz transport są związane z długimi czasami realizacji. Takie przedmioty wymagają przemyślanej logistyki i znacznej analizy rynku w celu dostosowania zapasów, co jest sprzeczne z zasadami systemu jednookresowego. Typowym błędem jest założenie, że wszystkie produkty powinny być traktowane w ten sam sposób, niezależnie od ich specyfiki oraz wymagań rynku.

Pytanie 20

Który z poniższych składników nie jest zintegrowany z elektronicznym systemem oprogramowania, który umożliwia całościowe zarządzanie dokumentami oraz procesami pracy w dystrybucji?

A. Zwiększenie jakości obsługi klientów
B. Zdalny oraz natychmiastowy dostęp do dokumentów
C. Proces produkcyjny wyrobu
D. Całkowite bezpieczeństwo przechowywanych informacji
Wzrost jakości obsługi klientów, pełne bezpieczeństwo przechowywanych informacji oraz zdalny i natychmiastowy dostęp do dokumentów to kluczowe elementy elektronicznych systemów zarządzania, które wpływają na poprawę efektywności organizacji. Wzrost jakości obsługi klientów uzyskuje się dzięki szybkiej i zorganizowanej wymianie informacji, co jest możliwe dzięki dobrym praktykom zastosowanym w systemach DMS i ERP. Te narzędzia umożliwiają gromadzenie i analizowanie danych o klientach, co pozwala na bardziej spersonalizowane podejście oraz szybsze reagowanie na ich potrzeby. Pełne bezpieczeństwo informacji jest kluczowym aspektem w dobie cyfryzacji, gdzie dane są narażone na różne zagrożenia. Systemy zarządzania dokumentami oferują wiele funkcji zabezpieczeń, takich jak szyfrowanie czy kontrola dostępu, co zapewnia integralność i poufność przechowywanych danych. Zdalny i natychmiastowy dostęp do dokumentów staje się niezbędny w nowoczesnym miejscu pracy, gdzie pracownicy często działają w różnych lokalizacjach. Funkcjonalności te są zgodne z trendami cyfryzacji w biznesie, które kładą nacisk na mobilność i elastyczność. Dlatego można zauważyć, że niektóre z odpowiedzi wskazują na kluczowe korzyści płynące z zastosowania elektronicznych systemów zarządzania, a ich nieprawidłowe zrozumienie może prowadzić do pominięcia istotnych aspektów wpływających na konkurencyjność firmy oraz jej zdolność do efektywnego zarządzania informacjami.

Pytanie 21

Cena produkcji jednego opakowania torfu ogrodniczego wynosi 10,00 zł. Oblicz cenę detaliczną brutto jednego opakowania torfu, jeżeli firma stosuje 20% narzut na zysk obliczany od kosztu produkcji, a produkt objęty jest stawką VAT w wysokości 8%.

A. 10,80 zł
B. 21,60 zł
C. 12,96 zł
D. 12,00 zł
Obliczając cenę sprzedaży brutto jednego opakowania torfu ogrodniczego, należy najpierw ustalić koszt wytworzenia, który wynosi 10,00 zł. Przedsiębiorstwo planuje zastosować 20% narzut zysku, który jest liczony od tego kosztu. Narzut ten oblicza się w następujący sposób: 10,00 zł * 20% = 2,00 zł. Następnie dodajemy ten narzut do kosztu wytworzenia: 10,00 zł + 2,00 zł = 12,00 zł. Należy jednak pamiętać, że cena sprzedaży musi uwzględniać również podatek VAT, który w tym przypadku wynosi 8%. Obliczamy VAT od ustalonej ceny netto: 12,00 zł * 8% = 0,96 zł. Ostateczną cenę sprzedaży brutto uzyskujemy dodając VAT do ceny netto: 12,00 zł + 0,96 zł = 12,96 zł. Taki sposób kalkulacji zapewnia, że przedsiębiorstwo pokryje swoje koszty oraz uzyska zaplanowany zysk. Jest to zgodne z dobrymi praktykami w zakresie wyceny produktów i usług.

Pytanie 22

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 23

System informatyczny wykorzystywany w centrum logistycznym do wspierania zarządzania relacjami z klientem, jest określany skrótem

A. WHS
B. CRM
C. ERP
D. EDI
Zarządzanie relacjami z klientem jest specyficznym podejściem do zarządzania interakcjami z klientami, które ma na celu zbudowanie trwałych relacji i zwiększenie satysfakcji. W kontekście logistyki, wiele osób może mylić CRM z innymi systemami, na przykład ERP (Enterprise Resource Planning) czy EDI (Electronic Data Interchange). ERP jest złożonym systemem, który integruje różne aspekty działalności przedsiębiorstwa, takie jak zarządzanie zapasami, rachunkowość czy planowanie produkcji. Choć ERP może zawierać moduły do zarządzania relacjami z klientem, nie jest to jego główny cel. Z kolei EDI to standard wymiany danych elektronicznych, który ułatwia komunikację między różnymi systemami informatycznymi, ale nie koncentruje się na relacjach z klientem. Wybór odpowiedniego systemu do zarządzania relacjami z klientem może być kluczowy dla sukcesu przedsiębiorstwa, dlatego ważne jest, aby nie mylić CRM z innymi technologiami, które mają odmienny zakres funkcji i zastosowań. Typowym błędem jest przyjmowanie, że wszystkie systemy zarządzania są sobie równe i mogą pełnić tę samą rolę, co prowadzi do nieoptymalnych decyzji w zakresie doboru narzędzi wspierających procesy biznesowe.

Pytanie 24

Nowoczesna firma zajmująca się drobiarstwem usytuowana w regionie Podlasia korzysta z usług firmy logistycznej. W tym rejonie występuje słaba infrastruktura kolejowa. Zakładając, że codzienny transport schłodzonego drobiu wynosi 30 europalet, a odbiorcami są duże sieci handlowe rozlokowane w różnych częściach kraju; określ, który element infrastruktury transportowej będzie miał kluczowe znaczenie w logistycznej obsłudze tego obszaru?

A. Samochody o dużej ładowności i kolej
B. Samochody o małej i dużej ładowności
C. Samochody specjalne i kolej
D. Samochody specjalne i o dużej ładowności
Wybór innych odpowiedzi, jak samochody o małej i dużej ładowności czy samochody specjalne i kolej, pokazuje, że coś poszło nie tak. Samochody o małej ładowności na pewno nie sprawdzą się w przewozie dużych ilości towaru, jak na przykład 30 europalet drobiu. Ich mała pojemność to tylko dłuższy czas transportu i wyższe koszty. Jeśli chodzi o transport kolejowy, to chociaż często się go używa, to w regionach z kiepską infrastrukturą może być to zwyczajnie nieopłacalne. Dlatego właśnie samochody specjalne powinny być priorytetem w przewozie towarów, które wymagają szczególnej ochrony, jak schłodzony drób. Chodzi o to, że efektywność musi iść w parze z odpowiednimi rozwiązaniami, zgodnymi z normami (np. HACCP) oraz optymalizującymi koszty i czas. Musimy też pamiętać, że w branży spożywczej czas i jakość dostaw to kluczowe czynniki w walce o rynek.

Pytanie 25

Jeśli 480 zamówień zostało zrealizowanych prawidłowo, a 20 zamówień okazało się niekompletnych, to jaki procent dostaw jest kompletny?

A. 4%
B. 96%
C. 20%
D. 104%
Wskaźnik kompletności dostaw jest istotnym wskaźnikiem efektywności w logistyce, jednak wiele osób popełnia błędy w jego obliczeniach, prowadzące do mylnych wniosków. Procentowy wskaźnik kompletności zamówień nie może być wyższy niż 100%, co powinno być pierwszym sygnałem ostrzegawczym, gdy ktoś oblicza go na 104%. Taka pomyłka może wynikać z nieprawidłowego zrozumienia podstawowych zasad matematyki oraz zasad obliczania wskaźników, gdzie całkowita liczba wyników nie może przewyższać sumy. Z kolei myślenie, że 20% to wskaźnik niekompletnych zamówień, jest błędne, ponieważ odnosi się do niewłaściwej liczby zamówień i nie uwzględnia całkowitego kontekstu. Aby poprawnie obliczyć procentowy wskaźnik kompletności dostaw, kluczowe jest zrozumienie, że obejmuje on proporcję zamówień, które zostały zrealizowane w pełni, do wszystkich zamówień. Nieporozumienia w tej kwestii mogą prowadzić do błędnych ocen sytuacji, co w praktyce przekłada się na niewłaściwe decyzje w obszarze logistyki i zarządzania jakością. Dobrą praktyką jest regularne monitorowanie i analizowanie wskaźników, aby uniknąć takich pomyłek oraz poprawić procesy operacyjne, co z kolei pozytywnie wpływa na satysfakcję klientów.

Pytanie 26

Jaką wadą charakteryzuje się transport lotniczy?

A. wysoki koszt przewozu
B. częstotliwość przewozu
C. szybkość obsługi celnej
D. szybkość przewozu
Wysoki koszt przewozu jest istotną cechą ujemną transportu lotniczego, która wpływa na decyzje przedsiębiorstw dotyczące logistyki i wyboru środka transportu. Koszty lotów są często znacznie wyższe niż w przypadku transportu drogowego czy morskiego, co może ograniczać dostępność tego typu usług dla niewielkich firm oraz klientów indywidualnych. Przykładowo, w przypadku dostawy towarów o wysokiej wartości, jak elektronika czy farmaceutyki, wybór transportu lotniczego może być uzasadniony, pomimo wyższych kosztów, ze względu na szybkość i niezawodność dostawy. W praktyce to właśnie w sytuacjach, gdzie czas dostawy jest kluczowy, firmy decydują się na transport lotniczy, jednak muszą być świadome związanych z tym wydatków. Zgodnie z normami branżowymi, przedsiębiorstwa często analizują całkowity koszt posiadania (TCO), biorąc pod uwagę nie tylko cenę samego transportu, ale również opóźnienia i straty związane z czasem oczekiwania na dostawę. Dlatego zrozumienie kosztów transportu lotniczego jest kluczowe dla efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 27

W tabeli przedstawiono wyniki z przeprowadzonej przez przedsiębiorstwo analizy rynku dostawców. Oceny przedsiębiorstw dokonano według przyjętych kryteriów. Podaj liczbę punktów przyznanych każdemu z nich.

Kryterium ocenyOcena ogólna – ważona / w pkt/
Dostawca IDostawca II
Cena3532
Jakość1517
Terminy dostaw1518
Dodatkowe usługi1711

A. dostawca I - wsk. 100 dostawca II - wsk. 100.
B. dostawca I - wsk. 82 dostawca II - wsk. 78.
C. dostawca I - wsk. 72 dostawca II - wsk. 87.
D. dostawca I - wsk. 100 dostawca II - wsk. 82.
Odpowiedź, w której dostawca I otrzymał 82 punkty, a dostawca II 78 punktów, jest prawidłowa, ponieważ dokładnie odzwierciedla wyniki analizy rynku dostawców przeprowadzonej przez przedsiębiorstwo. W procesie oceny dostawców kluczowe jest zrozumienie kryteriów, według których przyznawane są punkty. W tym przypadku, punkty zostały przyznane na podstawie szczegółowych wskaźników wydajności, które mogły obejmować jakość usług, terminowość dostaw oraz kosztorysy. Praktyczne zastosowanie tego rodzaju analizy jest zauważalne w zarządzaniu dostawcami, gdzie dokładne oceny pozwalają na podejmowanie strategicznych decyzji dotyczących wyboru najbardziej efektywnych partnerów. Takie podejście jest zgodne z dobrymi praktykami branżowymi, które zalecają regularne monitorowanie wyników dostawców w celu optymalizacji procesów zakupowych i minimalizacji ryzyka. W przyszłych analizach warto również uwzględnić zmiany w rynku oraz ewolucję kryteriów oceny, co może wpłynąć na wyniki w dłuższym okresie.

Pytanie 28

Gdy łączny koszt przechowywania wynosi 6 000 zł, a powierzchnia magazynu to 6 000 m , jaka jest wartość wskaźnika kosztu utrzymania powierzchni magazynowej?

A. 1,20 zł
B. 1,30 zł
C. 1,10 zł
D. 1,00 zł
Zobacz, jak się oblicza wskaźnik kosztu utrzymania powierzchni magazynowej. To jest proste: bierzesz całkowity koszt magazynowania i dzielisz go przez powierzchnię magazynu. W twoim przypadku mamy 6 000 zł jako koszt i 6 000 m² jako powierzchnię. Czyli obliczenia wyglądają tak: 6 000 zł podzielone przez 6 000 m² to wychodzi 1,00 zł/m². Taki wskaźnik jest naprawdę ważny, bo pozwala na szybką ocenę kosztów magazynu, czy to w różnych miejscach, czy na przestrzeni czasu. W praktyce, wiedza o tym koszcie może pomóc, gdy chcesz optymalizować przestrzeń, renegocjować umowy wynajmu albo myśleć o inwestycjach w magazyny. Fajnie jest też porównywać ten wskaźnik z innymi firmami w branży. To daje lepszy obraz konkurencyjności danej lokalizacji. Takie analizy są istotne, szczególnie jak planujesz budżet czy strategię operacyjną.

Pytanie 29

Którym numerem na rysunku oznaczono regały obsługiwane przez układnice i przenośniki?

Ilustracja do pytania
A. 1
B. 5
C. 7
D. 9
Poprawna odpowiedź to numer 9, ponieważ na dołączonym rysunku regały oznaczone tym numerem są zaprojektowane z myślą o automatyzacji procesów magazynowych. Układnice oraz przenośniki to zaawansowane systemy, które umożliwiają automatyczne transportowanie towarów w obrębie magazynu, co znacząco zwiększa efektywność operacyjną. W praktyce, automatyzacja za pomocą takich rozwiązań pozwala na redukcję błędów związanych z ręcznym przenoszeniem towarów oraz zwiększa bezpieczeństwo operacji. Systemy te są zgodne z branżowymi standardami, takimi jak ISO 22743, które określają wymogi dotyczące efektywności i bezpieczeństwa systemów automatyzacji w logistyce. Dobrą praktyką w magazynach jest również regularne serwisowanie układnic i przenośników, co zapewnia ich niezawodność i długotrwałe działanie, eliminując ryzyko nieprzewidzianych przestojów w procesach magazynowych. Zrozumienie roli automatyki w magazynach jest kluczowe dla optymalizacji łańcucha dostaw.

Pytanie 30

Przedsiębiorstwo zdecydowało się zmienić umowę leasingu i wymienić dotychczasowe 10 samochodów ciężarowych na nową flotę pojazdów. Wymiana samochodów wiąże się z ponoszeniem dodatkowych kosztów leasingu w wysokości 1 000,00 zł miesięcznie na każdy nowy samochód. Zmiana umowy przyniosła przedsiębiorstwu zgodnie z danymi w tabeli

Charakterystyka samochodów ciężarowych
DotychczasoweNowe
Średnie spalanie 30 litrów /100 kmŚrednie spalanie 25 litrów /100 km
Średni miesięczny przebieg jednego samochodu – 10 000 km
Średnia cena oleju napędowego – 4,68 zł

A. stratę w wysokości 1 140,40 zł/miesiąc za jeden samochód.
B. zysk w wysokości 2 340,00 zł/miesiąc za jeden samochód.
C. zysk w wysokości 1 340,00 zł/miesiąc za jeden samochód.
D. stratę w wysokości 1 117,00 zł/miesiąc za jeden samochód.
Analizując inne odpowiedzi, można zauważyć pewne nieścisłości, które prowadzą do błędnych wniosków. W przypadku zysku w wysokości 2 340,00 zł/miesiąc za jeden samochód, błąd polega na tym, że nie uwzględniono dodatkowych kosztów leasingu, które są kluczowym elementem w obliczeniach. Prawidłowe podejście wymaga porównania oszczędności na paliwie z dodatkowymi wydatkami, co oznacza, że nie można traktować oszczędności jako czystego zysku bez uwzględnienia kosztów. W przypadku strat w wysokości 1 140,40 zł/miesiąc oraz 1 117,00 zł/miesiąc, myślenie o zmianie floty jako o niekorzystnej decyzji opiera się na nieporozumieniu co do wartości oszczędności. Nie biorąc pod uwagę, iż korzyści wynikające z mniejszego zużycia paliwa przewyższają dodatkowe koszty leasingu, prowadzi to do konstatacji, że zmiana floty byłaby stratna, co jest niezgodne z rzeczywistością. Kluczową umiejętnością w zarządzaniu finansami jest umiejętność analizy i interpretacji danych, co pozwala na podejmowanie świadomych decyzji, a także unikanie typowych pułapek myślowych takich jak pomijanie istotnych kosztów w analizach finansowych.

Pytanie 31

Kiedy producent samodzielnie, na własny koszt i ryzyko, zajmuje się dystrybucją i sprzedażą swoich produktów do ostatecznych nabywców, mamy do czynienia z rodzajem kanału dystrybucji

A. pośrednim
B. korporacyjnym
C. bezpośrednim
D. kontraktowym
Odpowiedzi kontraktowy i korporacyjny odnoszą się do innych modeli dystrybucji, które angażują pośredników lub struktury organizacyjne. Kanał kontraktowy wymaga zawarcia umów z dystrybutorami, co ogranicza kontrolę producenta nad procesem sprzedaży. To podejście, chociaż może być korzystne w zakresie dotarcia do szerszego rynku, często prowadzi do wyższych kosztów oraz zmniejszonej reakcji na potrzeby klientów, gdyż dystrybutorzy mogą nie w pełni rozumieć specyfikę ofert producenta. Z kolei kanał korporacyjny dotyczy dystrybucji w ramach tej samej organizacji, co również nie oddaje pełnej niezależności producenta. W obu przypadkach, producent nie skupia się bezpośrednio na kliencie, co ogranicza możliwość natychmiastowego reagowania na ich potrzeby. Odpowiedź pośredni również jest nieprawidłowa, ponieważ w tym modelu producent wykorzystuje dystrybutorów, co zwiększa dystans między nim a klientem. Używanie pośredników w procesie sprzedaży może wprowadzić dodatkowe koszty oraz utrudnić kontrolę nad marką i jakością obsługi, co jest sprzeczne z ideą bezpośredniej interakcji. Kluczową kwestią do zrozumienia jest to, że wybranie odpowiedniego kanału dystrybucji powinno być dostosowane do specyfiki produktu, grupy docelowej oraz strategii marketingowej, co w przypadku dystrybucji bezpośredniej daje największą elastyczność oraz kontrolę.

Pytanie 32

Wysoki poziom zapasów świeżych warzyw gromadzonych przez zakład przetwórczy stanowi zapas

A. sezonowy
B. spekulacyjny
C. zabezpieczający
D. zbędny
Odpowiedzi o zapasach zabezpieczających, spekulacyjnych i zbędnych są raczej nietrafione w kontekście świeżych warzyw w przetwórstwie. Zapasy zabezpieczające mają na celu ochronę przed nieoczekiwanymi problemami z dostawami itp., ale w przypadku świeżych warzyw to nie jest główny temat, bo te produkty szybko się psują i trzeba je szybko wykorzystać. Z drugiej strony, zapasy spekulacyjne to sytuacje, w których firmy gromadzą rzeczy, czekając na wzrost cen, ale to się nie sprawdzi dla warzyw, bo one nie mogą długo leżeć. Natomiast zapasy zbędne to po prostu nadmiar, którego nikt nie chce, bo to generuje dodatkowe koszty, a w przypadku warzyw może prowadzić do strat związanych z ich psuciem. Ogólnie, skuteczne zarządzanie zapasami wymaga ogarnięcia, jak działa popyt i sezonowość, a strategia sezonowa jest naprawdę kluczowa dla rozwoju i efektywności w branży przetwórczej.

Pytanie 33

Na początku kwartału w magazynie zgromadzono 45 t cementu, a na koniec tego samego kwartału było 50 t. W ciągu tego kwartału łączna ilość dostarczonego cementu wyniosła 735 t. Jak dużo cementu sprzedano w tym okresie?

A. 830 t
B. 73 000 kg
C. 730 000 kg
D. 740 t
Wybór odpowiedzi, która nie odpowiada rzeczywistej analizie, może prowadzić do poważnych błędów w zarządzaniu zapasami. Na przykład, wybór odpowiedzi 740 t może wynikać z błędnego założenia, że wszystkie dostawy były sprzedane, co w rzeczywistości jest nieprawidłowe. Podobnie, odpowiedzi 830 t i 73 000 kg sugerują brak zrozumienia wpływu poszczególnych elementów na całkowity bilans. W przypadku 830 t można pomyśleć, że ignoruje się stan końcowy magazynu, co prowadzi do zawyżenia wartości sprzedaży. Z kolei 73 000 kg to tylko konwersja jednostek, która nie odzwierciedla rzeczywistego procesu sprzedaży. Warto zauważyć, że do prawidłowego oszacowania sprzedaży należy uwzględnić zarówno stan początkowy, jak i końcowy oraz dostawy. Typowe błędy myślowe polegają na pomijaniu kluczowych danych lub na ich niewłaściwej interpretacji. Oto dlaczego tak ważne jest stosowanie metody bilansu, która uwzględnia wszystkie elementy wpływające na zapasy, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w obszarze logistyki i zarządzania operacjami.

Pytanie 34

Które dane zawiera dokument PZ, na podstawie którego wypełniono przedstawioną kartotekę magazynową?

KARTOTEKA MAGAZYNOWA
Przedsiębiorstwo handlowe MIS
ul. Pogodna 112, 80-365 Gdańsk
Nazwa: dezodorant roll'n
Indeks: DD. 135-13
Jednostka miary: sztuka
L.p.DataSymbol i nr
dokumentu
Jednostkowa
cena netto (zł)
Ilość (szt.)Wartość (zł)
przychódrozchódzapasprzychódrozchód
1.02.06.2018PZ 4343,50100100350
2.03.06.2018WZ 4524,206040252

A. Wartość: 252 zł, data wydania: 03.06.2018.
B. Ilość przyjęta: 100 szt., numer dokumentu: PZ 434.
C. Indeks: DD. 135-33, ilość wydana: 60 szt.
D. Cena jednostkowa netto 4,20 zł, jednostka miary: sztuka.
Wybór innych odpowiedzi wskazuje na pewne nieporozumienia dotyczące informacji zawartych w dokumentach magazynowych. Warto zauważyć, że dokumenty PZ koncentrują się głównie na ilości przyjętego towaru oraz jego identyfikacji za pomocą numeru dokumentu. Odpowiedzi, które wskazują na wartość towaru, datę wydania, cenę jednostkową netto czy jednostkę miary, nie odzwierciedlają istotnych danych, które pozwalają na prawidłowe przyjęcie towaru do magazynu. Typowym błędem myślowym jest przekonanie, że wartość czy cena to kluczowe informacje w kontekście przyjęcia towaru, jednakże w praktyce operacyjnej najważniejsze jest zapewnienie zgodności ilości. Dokumentacja magazynowa musi być zgodna z rzeczywistym stanem towaru, co jest istotne dla zarządzania zapasami oraz przyszłych audytów. Ponadto, nieprawidłowe wpisy mogą prowadzić do problemów z inwentaryzacją, a także wpływać na efektywność operacyjną. Dlatego ważne jest, aby każda osoba związana z zarządzaniem magazynem posiadała solidną wiedzę na temat dokumentacji magazynowej oraz jej kluczowych elementów, a także rozumiała zasady dobrych praktyk w logistyce i standardy zarządzania jakością.

Pytanie 35

Zbiór działań realizowanych przez wyznaczoną grupę pracowników, których celem jest zapewnienie klientom dostępu do produktów w odpowiedniej jakości, ilości, miejscu oraz czasie, odbywa się w obrębie

A. zaopatrzenia
B. magazynowania
C. dystrybucji
D. produkcji
Wybór odpowiedzi związanych z produkcją, zaopatrzeniem lub magazynowaniem nie oddaje istoty opisanego procesu. Produkcja odnosi się do działań związanych z wytwarzaniem towarów, które nie mają bezpośredniego związku z dostarczaniem produktów do konsumentów. To zaś wiąże się z organizacją produkcji, kontrolą jakości oraz efektywnością procesów wytwórczych. Z drugiej strony, zaopatrzenie odnosi się do pozyskiwania surowców i komponentów potrzebnych do produkcji, co również nie obejmuje działań związanych z dystrybucją. W kontekście łańcucha dostaw, zaopatrzenie to pierwszy krok, który ma na celu zapewnienie, że materiały są dostępne dla procesu produkcyjnego. Magazynowanie zaś dotyczy przechowywania towarów, co jest zaledwie częścią szerszego systemu dystrybucji. Nieprawidłowe podejście do tych pojęć często prowadzi do dezorientacji, ponieważ każdy z tych elementów pełni inną, ale uzupełniającą rolę w logistyce. Właściwe zrozumienie różnic między dystrybucją a innymi procesami jest kluczowe dla efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 36

Jakie dokumenty są obecne w magazynie?

A. zamówienie wraz z dokumentami Pz i Wz
B. zapytanie ofertowe oraz dokument Pz
C. zapytanie ofertowe oraz dokument Wz
D. oferta oraz dokumenty Pz i Wz
Wybór odpowiedzi, która nie uwzględnia zarówno zamówienia, jak i dokumentów Pz oraz Wz, prowadzi do istotnych nieporozumień w zakresie zarządzania dokumentacją magazynową. Dokumentacja w magazynie jest fundamentem dla efektywnego zarządzania zapasami, a pominięcie jednego z kluczowych elementów stwarza ryzyko błędów w procesach operacyjnych. Na przykład, pomijając rolę zamówienia, użytkownik może nie zrozumieć, jak istotne jest, aby każdy ruch towarów był poparty właściwym zamówieniem, które umożliwia monitorowanie dostaw oraz planowanie przyszłych zakupów. Ponadto, odpowiedzi, które wskazują na zapytanie ofertowe lub ofertę, mylą proces pozyskiwania towarów z ich dokumentacją magazynową. Zapytanie ofertowe i oferta dotyczą bardziej etapu przetargowego i decyzji o wyborze dostawcy, a nie samego zarządzania ruchem towarów. Zrozumienie tego podziału jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania magazynu. Użytkownicy często mylą różne dokumenty, co prowadzi do niepoprawnych zapisów w systemach ERP oraz nieefektywności operacyjnych. Dlatego ważne jest, aby mieć pełne zrozumienie struktury dokumentacji magazynowej, aby uniknąć pułapek związanych z błędnym zarządzaniem informacjami o zapasach.

Pytanie 37

Zjawisko, które polega na określeniu jednostkowego, technicznego kosztu produkcji gotowego wyrobu oraz produktu w trakcie wytwarzania, nazywa się

A. kompletowanie
B. spożycie
C. kalkulacja
D. rywalizacja
Wybór konkurencji, konsumpcji czy kompletacji jako odpowiedzi na pytanie o proces ustalania kosztów wytwarzania wyrobu jest błędny, ponieważ te terminy odnoszą się do zupełnie innych aspektów działalności gospodarczej. Konkurencja odnosi się do rywalizacji między przedsiębiorstwami na rynku, co wpływa na ceny i strategie marketingowe, ale nie ma bezpośredniego związku z kalkulowaniem kosztów produkcji. Konsumpcja to proces, w którym dobra i usługi są używane przez konsumentów, co również nie dotyczy wyceny kosztów wytwarzania. Z kolei kompletacja, choć może dotyczyć zbierania komponentów do produkcji, nie obejmuje analizy kosztów związanych z wytworzeniem gotowego produktu. Typowym błędem myślowym jest mylenie procesów produkcyjnych z innymi aspektami zarządzania. W rzeczywistości, kalkulacja kosztów jest fundamentalnym narzędziem do optymalizacji procesów i uzyskiwania przewagi konkurencyjnej. Bez precyzyjnej kalkulacji przedsiębiorstwo może podejmować decyzje oparte na niepełnych lub nieaktualnych informacjach, co może prowadzić do strat finansowych lub strat w wartości rynkowej. Zrozumienie różnicy między tymi pojęciami jest kluczowe dla skutecznego zarządzania i długoterminowego sukcesu firmy.

Pytanie 38

Jaka liczba sztuk towaru znajduje się w dostawie, jeżeli początkowy stan magazynowy to 250 szt., sprzedano 350 szt., a wymagany końcowy stan to 60 szt.?

A. 40 szt.
B. 660 szt.
C. 160 szt.
D. 540 szt.
Aby obliczyć ilość towaru w dostawie, należy zastosować równanie bilansu zapasów, które jest kluczowe w zarządzaniu łańcuchem dostaw. Wzór jest następujący: Zapasy końcowe = Zapasy początkowe + Dostawy - Sprzedaż. Przekształcając to równanie, możemy wyznaczyć ilość dostawy. Znamy zapas początkowy (250 szt.), sprzedaż (350 szt.) oraz wymagany zapas końcowy (60 szt.). Podstawiając te wartości do równania: 60 = 250 + Dostawy - 350. Po przekształceniu otrzymujemy: Dostawy = 60 + 350 - 250, co daje w efekcie 160 szt. Jest to praktyczny przykład na to, jak kluczowe jest precyzyjne zarządzanie zapasami w firmach. W kontekście standardów branżowych, takie obliczenia są fundamentalne w logistyce i powinny być regularnie stosowane w celu optymalizacji procesów magazynowych, co prowadzi do efektywniejszego zarządzania kosztami i lepszej dostępności produktów dla klientów.

Pytanie 39

O czym informuje zamieszczony znak manipulacyjny, umieszczony na opakowaniu ładunku podczas transportu?

Ilustracja do pytania
A. Produkt kruchy.
B. Miejsce zakładania zawiesi.
C. Chronić przed upadkiem.
D. Góra, nie przewracać.
Znak "Chronić przed upadkiem" informuje użytkowników o konieczności zachowania szczególnej ostrożności w trakcie transportu oraz manipulacji z ładunkiem. Zgodnie z międzynarodowymi standardami transportowymi, takimi jak ISO 3874, konieczne jest stosowanie odpowiednich oznaczeń na opakowaniach, aby zmniejszyć ryzyko uszkodzenia towarów. Dobrze zaprojektowane oznaczenia pomagają w komunikacji pomiędzy osobami zajmującymi się transportem a magazynierami, co jest kluczowe w łańcuchu dostaw. Przykładem zastosowania tej wiedzy w praktyce może być obsługa delikatnych towarów, takich jak elektronika czy szkło, które mogą ulec zniszczeniu w wyniku upadku. Stosując odpowiednie oznaczenia, pracownicy są lepiej informowani o potrzebie ostrożnego obchodzenia się z ładunkiem, co przyczynia się do minimalizacji strat oraz zwiększenia efektywności operacji logistycznych.

Pytanie 40

Wózek widłowy transportujący jedną paletową jednostkę ładunkową (pjł) przebywa dystans 300 m z prędkością 15 km/h. Jaki będzie czas pracy wózka obsługującego 200 pjł na tym samym odcinku?

A. 4 godziny 30 minut
B. 2 godziny
C. 4 godziny
D. 2 godziny 30 minut
Obliczenia dla podanych odpowiedzi mogą prowadzić do nieprawidłowych wniosków ze względu na niewłaściwe zrozumienie zależności między prędkością, odległością a czasem. Przykład 2 godzin może sugerować, że czas potrzebny na transport 200 jednostek ładunkowych jest równy sumie czasów poszczególnych transportów, co jest błędne. Aby prawidłowo obliczyć całkowity czas transportu, należy uwzględnić całkowitą odległość oraz prędkość. Sugerowanie, że czas dla 200 jednostek ładunkowych to 2 godziny, ignoruje fakt, że każda jednostka wymaga przebycia tej samej odległości 300 metrów, co zwiększa całkowity czas transportu do 240 minut, czyli 4 godzin. Z kolei odpowiedzi związane z 2 godzinami 30 minutami lub 4 godzinami 30 minutami dodatkowo mylą, ponieważ nie uwzględniają proporcjonalności między liczbą jednostek ładunkowych a czasem potrzebnym na ich transport. Błąd logiczny polega na założeniu, że zwiększenie liczby jednostek nie wpływa na całkowity czas transportu, co jest niezgodne z rzeczywistością operacyjną. W rzeczywistości, w kontekście pracy wózków widłowych, im więcej jednostek do transportu, tym dłuższy czas pracy, co należy jasno zrozumieć w zakresie zasad logistyki.