Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 21 maja 2025 13:28
  • Data zakończenia: 21 maja 2025 14:03

Egzamin zdany!

Wynik: 30/40 punktów (75,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

Jaką maszynę czyszczącą należy wykorzystać do oddzielenia uszkodzonych nasion od nienaruszonych?

A. Płótniarkę
B. Tryjer
C. Młynek
D. Wialnię
Młynek, jako maszyna stosowana głównie do rozdrabniania surowców, nie jest odpowiednim rozwiązaniem do oddzielania nasion połamanych od całych. Jego główną funkcją jest mielenie, które zmienia strukturę nasion i może prowadzić do ich całkowitego zniszczenia, co uniemożliwia jakiekolwiek dalsze wykorzystanie. Zastosowanie młynka w tym kontekście prowadzi do błędnych założeń dotyczących procesu czyszczenia, co skutkuje utratą wartości surowca. Z kolei wialnia, choć również służy do separacji, wykorzystuje inne zasady działania, skupiając się na oddzieleniu nasion od zanieczyszczeń przy pomocy wiatru. W praktyce oznacza to, że wialnia nie jest w stanie skutecznie oddzielić nasion połamanych, które mają podobne właściwości do nasion całych. Płótniarka, natomiast, jest maszyną przeznaczoną do obróbki tkanin, a nie do czyszczenia nasion, co pokazuje, że decyzja o jej użyciu w tym procesie opiera się na niewłaściwych przesłankach. Podsumowując, wszystkie wymienione maszyny mają swoje specyficzne zastosowania, ale nie są one przeznaczone do efektywnego separowania nasion połamanych od całych, co czyni tryjer jedynym właściwym wyborem w tym kontekście.

Pytanie 3

Dlaczego podczas działania silnika z otworu miarki oleju wydobywają się spaliny?

A. Zużycie pierścieni tłokowych.
B. Uszkodzenie głowicy.
C. Zwiększone luzy łożysk ślizgowych.
D. Błędna regulacja luzów zaworowych.
Zużycie pierścieni tłokowych jest przyczyną wydostawania się spalin z otworu miarki oleju, ponieważ pierścienie tłokowe odpowiadają za uszczelnienie komory spalania, zapobiegając przedostawaniu się gazów spalinowych do miski olejowej. W miarę zużywania się pierścieni, ich zdolność do utrzymywania ciśnienia wewnętrznego maleje, co prowadzi do nieszczelności. W praktyce może to skutkować nie tylko wydostawaniem się spalin przez otwór miarki oleju, ale także zmniejszeniem mocy silnika, zwiększonym zużyciem oleju oraz pogorszeniem wydajności paliwowej. W takich sytuacjach zaleca się przeprowadzenie pomiarów kompresji oraz analizy oleju silnikowego, aby ocenić stan pierścieni. Standardowe praktyki w diagnostyce silników wymagają regularnych przeglądów oraz wymiany zużytych komponentów, aby zapewnić długotrwałą niezawodność jednostki napędowej. W przypadku stwierdzenia zużycia pierścieni tłokowych najczęściej zaleca się ich wymianę, co wiąże się z demontażem głowicy cylindrów i tłoków, a także zastosowaniem nowych, wysokiej jakości pierścieni zgodnych z normami producenta.

Pytanie 4

Aby usunąć rozłogi perzu z zaoranego pola, jakie narzędzie powinno być użyte?

A. kultywator o zębach sprężystych
B. glebogryzarka
C. brona talerzowa
D. brona wahadłowa
Brony talerzowe, wahadłowe oraz glebogryzarki mają swoje unikalne zastosowania, jednak w kontekście wydobywania rozłogów perzu z zaoranej roli, nie są optymalnym wyborem. Bronowanie talerzowe, choć skuteczne w spulchnianiu gleby i rozdrabnianiu resztek roślinnych, nie jest wystarczająco precyzyjne, aby skutecznie usunąć perz, zwłaszcza jego rozłogi. Talerze mogą jedynie zrywać wierzchnie partie gleby, a silny system korzeniowy perzu pozostanie nietknięty. Podobnie bronowanie wahadłowe, które działa na zasadzie oscylacji elementów roboczych, również nie osiągnie pożądanych efektów w przypadku chwastów o silnych korzeniach. Z kolei glebogryzarka, chociaż może być pomocna w spulchnianiu i mieszaniu gleby, nie jest przystosowana do usuwania chwastów z ich korzeniami w glebie. W rezultacie, użycie tych narzędzi może prowadzić do stagnacji w walce z perzem, a niekiedy wręcz do jego rozprzestrzenienia, jeśli korzenie zostaną jedynie przetrącone. Kluczowe w walce z chwastami, zwłaszcza takimi jak perz, jest zastosowanie narzędzi, które skutecznie radzą sobie z ich systemem korzeniowym, dlatego wybór kultywatora o zębach sprężystych jest najlepszym rozwiązaniem w tej sytuacji.

Pytanie 5

Opierając się na danych zawartych w tabeli, oblicz łączny koszt naprawy ciągnika rolniczego polegającej na wymianie drążka kierowniczego podłużnego z dwoma końcówkami drążka, jeżeli wiadomo że naprawę wykona 1 pracownik w ciągu dwóch godzin.

Lp.WyszczególnienieCena brutto [zł]
1Drążek poprzeczny150,00
2Drążek podłużny100,00
3Końcówka drążka25,00
4Regulacja zbieżności50,00
5Roboczogodzina50,00

A. 375 zł
B. 300 zł
C. 250 zł
D. 350 zł
Wybranie odpowiedzi 250 zł jako łącznego kosztu naprawy ciągnika rolniczego jest prawidłowe. Koszt wymiany drążka kierowniczego podłużnego oraz dwóch końcówek drążka składa się z kilku elementów. Koszt drążka podłużnego wynosi 100 zł, a za dwie końcówki drążka zapłacimy 50 zł (25 zł za każdą). Koszt robocizny, przy stawce 50 zł za godzinę, za dwie godziny wynosi 100 zł. Łącznie daje to: 100 zł (drążek) + 50 zł (końcówki) + 100 zł (robocizna) = 250 zł. Takie podejście do obliczeń jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu kosztami napraw w branży mechanicznej. Ważne jest, by przed przystąpieniem do naprawy szczegółowo rozplanować wszystkie wydatki oraz czas pracy, co pozwala na uniknięcie nieprzyjemnych niespodzianek w budżecie. Zrozumienie tych podstaw jest kluczowe dla każdego profesjonalisty w dziedzinie mechaniki pojazdowej, ponieważ prawidłowe oszacowanie kosztów może przyczynić się do zwiększenia efektywności operacyjnej oraz zadowolenia klientów.

Pytanie 6

Smar grafitowy jest stosowany przede wszystkim do smarowania

A. przekładni łańcuchowych
B. łożysk tocznych
C. zacisków akumulatorów
D. łożysk ślizgowych
Smar grafitowy jest idealnym rozwiązaniem do smarowania przekładni łańcuchowych ze względu na swoje unikalne właściwości smarne i odporność na wysokie temperatury. Grafit, jako materiał stały, nie tylko redukuje tarcie, ale również oferuje doskonałą ochronę przed korozją i zużyciem. Dzięki wysokiej lepkości, smar grafitowy przylega do powierzchni, co jest szczególnie istotne w przypadkach, gdy systemy łańcuchowe działają w trudnych warunkach, takich jak narażenie na wodę czy zanieczyszczenia. Jego zastosowanie w przemyśle motoryzacyjnym i maszynowym jest powszechne, a zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi, stosowanie smarów grafitowych w przekładniach łańcuchowych minimalizuje ryzyko awarii oraz wydłuża żywotność komponentów. Dodatkowo, smar ten jest również stosowany w różnych aplikacjach, takich jak wózki widłowe czy maszyny budowlane, co potwierdza jego wszechstronność i skuteczność. Warto zaznaczyć, że smar grafitowy spełnia normy ISO dotyczące smarów przemysłowych, co zapewnia jego wysoką jakość i efektywność w zastosowaniu.

Pytanie 7

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 8

Którym zestawem można najtaniej przewieść 48 ton zboża na odległość 20 km?

Nazwa zestawuŁadowność [tona]Cena za 1 km [zł]
Z-1166
Z-2125
Z-383
Z-462

A. Z-3
B. Z-1
C. Z-2
D. Z-4
Odpowiedź Z-4 jest poprawna, ponieważ przy przewozie 48 ton zboża na odległość 20 km, kluczowe jest uwzględnienie kosztów transportu na kilometr oraz liczby kursów. Zestaw Z-4, mimo że wymaga wykonania ośmiu kursów, ma najniższy koszt za kilometr, wynoszący 2 zł. Łączny koszt przetransportowania zboża przy użyciu tego zestawu to 320 zł. W praktyce, przy wyborze środka transportu, ważne jest nie tylko określenie jego pojemności, ale także analizy kosztów eksploatacyjnych. W branży transportowej powszechnie stosuje się metodę obliczeń całkowitych kosztów transportu, co pozwala na efektywne planowanie budżetu i optymalizację procesu logistycznego. Dobrze przeprowadzone analizy mogą znacząco wpłynąć na rentowność całego przedsięwzięcia, a także umożliwić stosowanie strategii minimalizacji kosztów w dłuższym okresie. Dlatego wybór zestawu Z-4 jako najtańszego rozwiązania jest zgodny z praktykami zarządzania transportem i logistyki.

Pytanie 9

Powodem automatycznego wyłączania się biegów w skrzyni biegów, mimo że koła zębate, sprzęgła, łożyska oraz synchronizatory są w dobrym stanie, jest

A. zużycie elementów blokujących wodziki
B. użycie oleju o zbyt niskiej lepkości
C. niski stan oleju
D. osłabienie lub pęknięcie sprężyn sprzęgła
Zużycie elementów blokujących wodziki jest kluczowym czynnikiem, który może prowadzić do samoczynnego wyłączania się biegów w skrzyni przekładniowej, mimo że inne komponenty, takie jak koła zębate, sprzęgła, łożyska i synchronizatory, pozostają sprawne. Elementy blokujące wodziki pełnią fundamentalną rolę w utrzymywaniu biegu w odpowiedniej pozycji, a ich zużycie może prowadzić do luzów, co z kolei może skutkować problemami z precyzyjnym włączaniem biegów. W praktyce, jeśli wodziki nie są odpowiednio blokowane, mogą się przemieszczać, co może prowadzić do przypadkowego wyłączenia się biegów podczas jazdy. W standardach branżowych, takich jak ISO 9001, zaleca się regularne przeglądy i konserwację skrzyń biegów, co pozwala na wczesne wykrycie zużytych elementów. Dobrą praktyką jest również monitorowanie czasu pracy skrzyni biegów i jej obciążenia, co pozwala na lepsze prognozowanie potrzeb konserwacyjnych.

Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 12

Aby przeprowadzić demontaż i montaż talerzy ślizgowych w kosiarkach bębnowych, jakie klucze powinno się użyć?

A. oczkowe
B. nasadowe
C. płaskie
D. trzpieniowe
Wybór kluczy płaskich, oczkowych lub nasadowych jest niewłaściwy w kontekście demontażu i montażu talerzy ślizgowych kosiarki bębnowej. Klucze płaskie mogą nie zapewniać odpowiedniego chwytu na elementach z trzpieniem, co prowadzi do ryzyka ich uszkodzenia oraz utraty precyzji. Klucze oczkowe również są zaprojektowane do pracy z nakrętkami i śrubami o standardowym kształcie, co w przypadku talerzy ślizgowych, które mogą mieć różne specyfikacje, może się nie sprawdzić. Klucze nasadowe, mimo że mogą pasować do niektórych zastosowań, nie są najlepszym wyborem, gdyż ich budowa nie zawsze umożliwia stabilne i bezpieczne mocowanie przy zastosowaniu elementów trzpieniowych. Typowym błędem myślowym jest założenie, że każdy typ klucza jest uniwersalny, co prowadzi do nieefektywnego i potencjalnie niebezpiecznego użytkowania narzędzi. W kontekście mechaniki ogrodniczej, kluczowe znaczenie ma dobór odpowiednich narzędzi, co nie tylko wpływa na efektywność pracy, ale także na bezpieczeństwo użytkownika oraz trwałość sprzętu. Sugerowane jest zawsze korzystanie z narzędzi zgodnych z zaleceniami producenta oraz branżowymi standardami, co pozwoli na uniknięcie problemów związanych z niewłaściwym montażem.

Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

Zgodnie z klasyfikacją jakościową API oraz lepkościową SAE, do smarowania silnika z ZS, który pracuje w trudnych warunkach oraz w niskich temperaturach, powinno się użyć oleju o oznaczeniu

A. SD, SAE 5W/30
B. SA, SAE 20W/50
C. CD, SAE 5W/30
D. CA, SAE 20W/50
Odpowiedź CD, SAE 5W/30 jest prawidłowa, ponieważ oleje silnikowe oznaczone jako CD są odpowiednie do stosowania w silnikach wysokoprężnych (ZS) i zapewniają dobrą ochronę w trudnych warunkach eksploatacji, w tym w niskich temperaturach. Klasyfikacja SAE 5W/30 oznacza, że olej ma właściwości płynności odpowiednie do pracy w zimnych warunkach (5W), co jest kluczowe dla uruchamiania silnika przy niskich temperaturach. Dodatkowo, lepkość 30 w temperaturze roboczej zapewnia odpowiednią ochronę i smarowanie, co jest niezbędne podczas pracy silnika pod dużym obciążeniem. Oleje te charakteryzują się także dobrą stabilnością termiczną oraz odpornością na utlenianie, co wpływa na dłuższą żywotność oleju i lepszą ochronę silnika. Przykładem zastosowania może być silnik ZS w samochodzie ciężarowym, który pracuje w niskotemperaturowych warunkach, gdzie właściwy dobór oleju ma kluczowe znaczenie dla jego sprawności i trwałości.

Pytanie 15

Tabela wysiewu w siewniku uniwersalnym zawiera dane na temat

A. głębokości pracy zagarniacza do nasion
B. regulacji elementów dla osiągnięcia pożądanego wysiewu
C. prędkości poruszania się
D. koniecznego rozstawu kół ciągnika współpracującego
Tabela wysiewu siewnika uniwersalnego jest kluczowym narzędziem w agrotechnice, gdyż zawiera informacje niezbędne do precyzyjnego ustawienia maszyn w celu uzyskania optymalnego wysiewu nasion. Ustawienia elementów regulacyjnych dotyczą głównie takich parametrów jak ilość nasion na hektar, co jest istotne dla zapewnienia odpowiedniej gęstości roślin oraz ich zdrowotności. Przykładowo, w przypadku siewu zbóż, zbyt mała ilość nasion może prowadzić do osłabienia roślin, podczas gdy zbyt gęsty wysiew powoduje konkurencję o światło, wodę i składniki odżywcze. Warto podkreślić, że właściwe ustawienie siewnika jest zgodne z dobrymi praktykami stosowanymi w rolnictwie, które zalecają dostosowanie wysiewu do warunków glebowych oraz technologii uprawy. Współczesne siewniki często wyposażane są w systemy automatycznej regulacji, co zwiększa efektywność i dokładność wysiewu, a także pozwala na zaoszczędzenie nasion oraz innych zasobów.

Pytanie 16

Podczas łączenia ciągnika z maszyną konieczne było użycie wału przegubowego, który nie jest dedykowanym wałem dla tej maszyny. Który z wymienionych parametrów wału przegubowego powinno się zweryfikować przed połączeniem urządzeń?

A. Minimalną długość wału w pozycji roboczej
B. Dokładność pasowania wielowypustu wału oraz wału napędowego maszyny
C. Łatwość rozciągania się wału przy zmieniającym się położeniu maszyny
D. Minimalną długość zazębienia się elementów wału w pozycji roboczej
Minimalna długość zazębienia się elementów wału w położeniu roboczym jest kluczowym parametrem do sprawdzenia przed połączeniem ciągnika z maszyną. Zazębienie wału przegubowego ma bezpośredni wpływ na przenoszenie momentu obrotowego oraz na stabilność i wydajność pracy maszyny. Odpowiednia długość zazębienia pozwala uniknąć luzów, które mogą prowadzić do uszkodzeń mechanicznych oraz zwiększonego zużycia elementów. W praktyce oznacza to, że podczas pracy, wał przegubowy musi być odpowiednio osadzony, aby zminimalizować ryzyko jego wykrzywienia czy też awarii związanych z niewłaściwym działaniem. Przykładem zastosowania tej wiedzy może być sytuacja, w której operator maszyny musi dostosować długość wału przegubowego do różnych aplikacji, takich jak orka czy siew. Niezastosowanie się do tego parametru może skutkować nie tylko obniżeniem efektywności pracy, ale również może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji podczas użytkowania. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, przed każdorazowym użyciem wału przegubowego najważniejsze jest zweryfikowanie tej długości, co jest zalecane przez producentów maszyn rolniczych.

Pytanie 17

Zanim przystąpimy do naprawy utwardzonych elementów maszyn rolniczych przy użyciu metod obróbki plastycznej, powinny one zostać poddane procesowi

A. odpuszczania
B. nawęglania
C. azotowania
D. wyżarzania
Z tych wymienionych procesów każdy ma swoje specyficzne zastosowanie, ale niekoniecznie pasują one do przygotowania hartowanych części maszyn rolniczych do obróbki plastycznej. Odpuszczanie to sposób na redukcję wewnętrznych naprężeń i poprawę plastyczności stali po utwardzeniu. Choć może być przydatne w niektórych przypadkach, to nie daje takich korzyści jak wyżarzanie. Z kolei azotowanie wprowadza azot do materiału, co zwiększa twardość powierzchni, ale nie zmienia właściwości całego materiału, co jest ważne w kontekście obróbki plastycznej. Nawęglanie też zwiększa twardość, ale przez nasączanie węglem, co czyni materiał mniej plastycznym – a to nie jest to, co potrzebujemy. Jak widać, złe zrozumienie tych procesów może prowadzić do złych wyborów technologicznych, co w efekcie skutkuje szybszym zużyciem części i ich awariami. Dlatego w branży maszyn rolniczych ważne jest, by stosować właściwe metody, które zapewnią zarówno dużą wytrzymałość, jak i plastyczność.

Pytanie 18

Na podstawie cennika zamieszczonego w tabeli, oblicz koszt wymiany (brutto) przednich opon z dętkami w ciągniku URSUS C-360, jeżeli wymiana wykonana będzie w ciągu 2 godzin.

Tabela: Cennik
Lp.NazwaCena brutto [PLN]
1Opona 14.9-28850
2Opona 6.00-16200
3Dętka 14.9-28100
4Dętka 6.00-1650
5Roboczogodzina100

A. 2 800 PLN
B. 2 100 PLN
C. 1 400 PLN
D. 700 PLN
No dobra, odpowiedź 700 PLN jest jak najbardziej trafna. Wlicza w to wszystkie koszty wymiany przednich opon z dętkami do ciągnika URSUS C-360. Mamy tu 400 PLN za dwie opony, 100 PLN za dętki i 200 PLN za robociznę, co razem daje właśnie 700 PLN. Z mojego doświadczenia, ważne jest, żeby mieć jasny obraz, jak te koszty się rozkładają, bo to pozwala lepiej planować wydatki na naprawy. W branży mechanicznej naprawdę liczy się precyzyjne budżetowanie i cały czas śledzenie kosztów, żeby nie wpaść w pułapki. Rekomenduję też regularne sprawdzanie cenników, bo ceny mogą się zmieniać i trzeba być na bieżąco, żeby nie przegapić żadnych oszczędności.

Pytanie 19

Jakie będą miesięczne wydatki na paliwo oraz smary dla ciągnika rolniczego, który zużywa 10 l paliwa na godzinę i pracuje przez 8 godzin dziennie przez 25 dni w miesiącu? Cena paliwa wynosi 4 zł za litr, a koszty smarów to 10% wydatków na paliwo?

A. 8 000 zł
B. 9 000 zł
C. 7 200 zł
D. 8 800 zł
Aby obliczyć miesięczny koszt paliwa i smarów dla ciągnika rolniczego, zaczynamy od wyliczenia całkowitego zużycia paliwa. Ciągnik zużywa 10 litrów paliwa na godzinę. Pracując 8 godzin dziennie przez 25 dni, całkowite zużycie wynosi: 10 l/h * 8 h/dzień * 25 dni = 2000 litrów paliwa. Przy cenie 4 zł za litr, koszt paliwa wynosi: 2000 l * 4 zł/l = 8000 zł. Koszt smarów stanowi 10% kosztów paliwa, więc wynosi on 8000 zł * 10% = 800 zł. Łączny miesięczny koszt paliwa i smarów to: 8000 zł + 800 zł = 8800 zł. Takie obliczenia są istotne w zarządzaniu kosztami operacyjnymi w rolnictwie, pozwalając na efektywne planowanie budżetów oraz podejmowanie decyzji dotyczących eksploatacji sprzętu. Dobrą praktyką jest regularne monitorowanie zużycia paliwa i smarów, co może pomóc w optymalizacji pracy maszyn oraz obniżeniu kosztów.

Pytanie 20

Jaką maszynę należy użyć w procesie przygotowywania paszy z roślin okopowych, które nie będą poddawane obróbce cieplnej?

A. Śrutownik tarczowy
B. Rozdrabniacz bijakowy ssąco-tłoczący
C. Gniotownik
D. Siekacz
Kiedy wybierzesz niewłaściwą maszynę do paszy z roślin okopowych, to mogą być naprawdę spore problemy z jakością paszy. Gniotownik, na przykład, jest fajny do rozdrabniania ziaren, ale nie nadaje się do roślin okopowych. On zgniata ziarna, a to nie jest to, co potrzebujemy przy warzywach korzeniowych – tam raczej chodzi o cięcie. Z kolei rozdrabniacz bijakowy, mimo że jest wszechstronny, potrafi strasznie zniszczyć strukturę roślin, co wpływa na wartość odżywczą paszy. Takie maszyny często wykorzystuje się w sytuacjach, gdzie trzeba intensywnie rozdrabniać, a to nie pasuje do paszy z roślin okopowych. Śrutownik tarczowy też nie jest dobrym wyborem, bo budowa i zasada działania nie pasują do roślin korzeniowych. Użycie takich maszyn może dać paszę o złej strukturze, co nie tylko wpływa na trawienie, ale może też być niezdrowe dla zwierząt. Dlatego ważne jest, aby wybierać odpowiedni sprzęt, bo to klucz do tego, by zapewnić zwierzętom zdrową dietę. Siekacz to w tym przypadku najlepsza opcja.

Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 23

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 24

Prądem o jakim natężeniu należy ładować akumulator, którego dane przedstawiono w tabeli, a producent zaleca ładowanie go prądem dwudziestogodzinnym?

Tabela: Dane znamionowe i elektryczne akumulatora
ParametrWartość
Pojemność znamionowa165 Ah
Natężenie prądu ładowania
I stopień 0,1Ω znamionowy
16,5 A
Natężenie prądu ładowania
II stopień 0,05Ω znamionowy
8,25 A
Maksymalne natężenie prądu ładowania.132 A

A. 165 A
B. 16,5 A
C. 8,25 A
D. 132 A
Wynik, który podałeś, to 8,25 A, co jest spoko, bo zgadza się z prądem ładowania 0,05C dla akumulatora 165 Ah. Jak naładujesz akumulator tym prądem, to rzeczywiście będzie działał tak, jak rekomenduje producent przez 20 godzin. Ustawienie prądu na 0,05C to dobry wybór, bo to zapewnia lepsze warunki dla akumulatora i pomaga mu dłużej funkcjonować. W praktyce, żeby uniknąć przegrzewania akumulatora i innych problemów, warto trzymać się tych wartości. Każdy typ akumulatora, czy to kwasowo-ołowiowy, czy Li-ion, powinien być ładowany zgodnie z tym, co zalecają producenci. Takie podejście przyczyni się do bezpiecznego i efektywnego ładowania, co jest ważne w wielu zastosowaniach, jak zasilanie awaryjne czy elektryczne auta.

Pytanie 25

Podczas orki ciągnik jest 'ściągany' w taki sposób, że przednie koło opuszcza bruzdę. Tę niedogodność można wyeliminować poprzez

A. odpowiednie ustawienie linii ciągu
B. wypoziomowanie wzdłużne pługa z wykorzystaniem łącznika górnego ciągnika
C. zamontowanie łącznika górnego w podłużnych otworach ramy pługa
D. wypoziomowanie poprzeczne pługa przy pomocy prawego wieszaka ciągnika
Właściwe ustawienie linii ciągu jest kluczowym czynnikiem wpływającym na stabilność i efektywność pracy pługa podczas orki. Ustawienie linii ciągu polega na odpowiedniej konfiguracji geometrii ciągnika oraz pługa, co zapewnia, że przednie koło ciągnika pozostaje w bruzdzie. W praktyce oznacza to odpowiednie dostosowanie kąta nachylenia pługa oraz jego położenia względem osi ciągnika. Dzięki temu, siły działające na pług są równomiernie rozłożone, co minimalizuje ryzyko wyjeżdżania przednich kół z bruzdy. W przypadku nieprawidłowego ustawienia, siły mogą powodować niekontrolowane ruchy, co w efekcie prowadzi do obniżenia jakości orki oraz zwiększonego zużycia paliwa i skomplikowania obsługi maszyny. Dobrym przykładem zastosowania tej zasady jest przeprowadzanie regulacji przed przystąpieniem do pracy, która może być weryfikowana za pomocą poziomicy lub specjalistycznych narzędzi pomiarowych, co jest zgodne z praktykami branżowymi i zaleceniami producentów sprzętu rolniczego.

Pytanie 26

Jakie działanie powinno być pierwsze po przyjęciu ciągnika do naprawy?

A. mycie pojazdu
B. weryfikacja uszkodzonych elementów
C. demontaż podzespołów
D. sprawdzenie kompletności wyposażenia
Mycie pojazdu po przyjęciu ciągnika do naprawy jest kluczowym etapem, który nie tylko poprawia warunki pracy, ale również umożliwia dokładniejszą ocenę stanu technicznego pojazdu. Zanieczyszczenia, takie jak błoto, oleje czy inne substancje, mogą maskować istotne uszkodzenia i wady, które powinny być zidentyfikowane przed rozpoczęciem naprawy. Dobre praktyki w branży mechaniki pojazdowej wskazują, że czysty pojazd pozwala na lepszą analizę wizualną, ułatwiając dostrzeganie ewentualnych nieprawidłowości. Regularne mycie pojazdów w warsztatach przyczynia się również do dbałości o narzędzia i wyposażenie, które mogą być narażone na zanieczyszczenia, jeśli prace będą prowadzone na brudnych maszynach. Ponadto, mycie pojazdów jest często wymagane standardami BHP, które mają na celu ochronę pracowników przed potencjalnymi zagrożeniami, jakie mogą wynikać z pracy w niehigienicznych warunkach. Na przykład, zanieczyszczenia olejowe mogą prowadzić do poślizgnięć i urazów, dlatego tak istotne jest, aby pojazdy były czyste, zanim przystąpimy do bardziej skomplikowanych prac naprawczych.

Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

Jakie będą roczne wydatki na utrzymanie (amortyzacja + koszty przechowywania i ubezpieczenia) ciągnika kosztującego
100 000 zł, przy założeniu, że będzie użytkowany przez 20 lat, a miesięczne wydatki na przechowywanie i ubezpieczanie wynoszą 100 zł?

A. 7000 zł
B. 5100 zł
C. 6200 zł
D. 5000 zł
W niepoprawnych odpowiedziach pojawia się sporo zamieszania związanego z obliczeniami i rozumieniem kosztów utrzymania ciągnika. Często można zauważyć, że ktoś myli pojęcia, myśląc, że wszystkie koszty to tylko amortyzacja albo samo garażowanie i ubezpieczenie. A tak naprawdę, by uzyskać poprawny wynik, musimy zsumować wszystkie ważne koszty. W tej sytuacji chodziło o to, żeby uwzględnić zarówno amortyzację, jak i roczne koszty garażowania i ubezpieczenia. Odpowiedzi takie jak 5000 zł, 5100 zł czy 7000 zł wynikają z pominięcia jakiegoś kluczowego wydatku albo złego dodawania. Na przykład, wybierając 7000 zł, można by pomyśleć, że dodano za dużo na koszty eksploatacyjne, co nie zgadza się z ogólnie przyjętymi zasadami kalkulacji kosztów w branży transportowej. Żeby takich błędów unikać, warto podejść do analizy kosztów systematycznie i dokładnie śledzić wszystkie wydatki. Dobrze jest też co jakiś czas przeglądać i aktualizować te koszty, bo to naprawdę pomaga lepiej zarządzać budżetem i poprawia efektywność.

Pytanie 29

Jakie będą roczne wydatki na utrzymanie (amortyzacja + przechowywanie i konserwacja) agregatu uprawowego o wartości 15 tys. zł, zakładanym czasie użytkowania 10 lat oraz kosztach przechowywania i konserwacji wynoszących 2% ceny maszyny rocznie?

A. 1 650 zł
B. 1 500 zł
C. 1 950 zł
D. 1 800 zł
Koszty utrzymania agregatu uprawowego mogą być mylone, jeśli nie uwzględni się wszystkich istotnych elementów, które wpływają na całkowite wydatki. Na przykład, odpowiedzi wskazujące na kwoty 1 500 zł, 1 650 zł oraz 1 950 zł nie uwzględniają w pełni obliczeń amortyzacji oraz kosztów przechowywania i konserwacji. Odpowiedź 1 500 zł może sugerować, że użytkownik myli się w zakresie amortyzacji, nie dodając dodatkowych wydatków na konserwację. Z kolei odpowiedź 1 650 zł mogłaby wynikać z niepoprawnego obliczenia tych wydatków lub błędnego zrozumienia procentu, jaki odnosi się do kosztów konserwacji. Użytkownik może również nie uwzględnić znaczenia amortyzacji jako kluczowego elementu kosztów utrzymania sprzętu. Koszty przechowywania i konserwacji, które wynoszą 2% wartości maszyny, powinny być zawsze dodawane do kosztów amortyzacji, aby uzyskać pełny obraz wydatków. W praktyce, właściwe obliczenie całkowitych kosztów utrzymania sprzętu jest kluczowe dla podejmowania efektywnych decyzji finansowych i operacyjnych w gospodarstwie. Prawidłowa analiza kosztów pozwala na lepsze planowanie przyszłych inwestycji oraz może wpływać na wybór odpowiednich urządzeń do gospodarstwa, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży. Dlatego zrozumienie tych podstawowych zasad finansowych jest niezbędne do efektywnego zarządzania zasobami w rolnictwie.

Pytanie 30

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 31

Jakie mogą być powody sytuacji, w której prawidłowo ustawiony pług ma skłonność do ściągania w jedną stronę?

A. Wyczerpane lemiesze
B. Zużyte lub wygięte płozy
C. Wytarte odkładnice
D. Niewłaściwie dobrana regulacja głębokości pracy
Starcie lub wygięcie płozów może prowadzić do nieprawidłowego prowadzenia pługa w trakcie pracy, co skutkuje jego tendencją do ściągania w jedną stronę. Płozy to elementy, które odpowiadają za stabilizację narzędzia w glebie, a ich nieidealny stan wpływa na równomierne rozkładanie sił działających na pług. W przypadku, gdy płozy są starte, ich powierzchnia kontaktowa z glebą jest mniejsza, co powoduje, że pług może nie trzymać się linii roboczej, a zamiast tego będzie zbaczał w stronę, gdzie płoza jest mniej efektywna. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest regularne kontrolowanie stanu płozy oraz ich odpowiednia wymiana lub prostowanie, zgodnie z normami producenta. Utrzymanie pługa w dobrym stanie technicznym jest kluczowe dla efektywności orki, a także dla zapewnienia optymalnego zużycia paliwa i zmniejszenia ryzyka uszkodzenia gleby. Dlatego przed każdym sezonem warto przeprowadzić dokładny przegląd sprzętu, aby uniknąć problemów z jego działaniem.

Pytanie 32

Jakie będą roczne wydatki związane z użytkowaniem przyczepianego wozu paszowego, który działa przez 2 godziny każdego dnia, a producent zaleca wykonanie przeglądu co 100 godzin eksploatacji oraz wymianę olejów w przekładniach co 500 godzin pracy? Koszt przeglądów wynosi odpowiednio: przegląd okresowy 50 zł, wymiana olejów 200 zł?

A. 550 zł
B. 500 zł
C. 650 zł
D. 600 zł
Aby obliczyć roczne koszty użytkowania przyczepianego wozu paszowego, zaczynamy od ustalenia liczby godzin pracy w roku. Przy założeniu, że wóz pracuje 2 godziny dziennie przez 365 dni, uzyskujemy 730 godzin rocznej pracy. Zgodnie z zaleceniami producenta, przegląd okresowy przeprowadzany jest co 100 godzin, co oznacza, że w ciągu roku będziemy potrzebować 7,3 przeglądów (zaokrąglając do 8, z uwagi na to, że nie można przeprowadzić częściowego przeglądu). Koszt jednego przeglądu wynosi 50 zł, więc całkowity koszt przeglądów wyniesie 400 zł (8 x 50 zł). Wymiana olejów w przekładniach odbywa się co 500 godzin. W ciągu roku, przy 730 godzinach pracy, wóz wymaga jedynie jednej wymiany olejów, co kosztuje 200 zł. Sumując wszystkie koszty: 400 zł (przeglądy) + 200 zł (wymiana olejów) uzyskujemy 600 zł. Jednak nie uwzględniono jednej wymiany olejów, co prowadzi do błędnych obliczeń. Prawidłowy wynik powinien uwzględniać dwa przeglądy rocznie, co obniża całkowity koszt do 550 zł. Tego typu obliczenia są kluczowe dla efektywnego zarządzania kosztami w produkcji rolniczej i powinny być regularnie aktualizowane na podstawie rzeczywistego użytkowania sprzętu.

Pytanie 33

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 34

Jakiej maksymalnej stawki godzinowej za usługę, regeneracja lemiesza pługa zawieszanego jest opłacalna, jeśli regeneracja jednego lemiesza zajmuje pół godziny i wymaga czterech elektrod po 2,50 zł każda? Koszt nowego lemiesza wynosi 40 zł.

A. 50 zł
B. 70 zł
C. 30 zł
D. 90 zł
Jak patrzymy na błędne odpowiedzi, to widać, że wiele z nich, jak 70 zł, 90 zł czy 30 zł, nie biorą pod uwagę pełnych kosztów regeneracji lemiesza. Pierwsza rzecz to to, że trzeba porównać regenerację z zakupem nowego lemiesza. Bez tej analizy trudno dobrze ocenić, co się opłaca. Na przykład, jeśli regeneracja kosztuje 10 zł, a nowy lemiesz 40 zł, to regeneracja traci sens, gdy koszt pracy przekracza 30 zł, co wyjaśnia niektóre z błędnych odpowiedzi. Czasem ktoś mógł wybrać 30 zł, bo nie uwzględnił wszystkich materiałów i czasu pracy. Zbyt niska stawka może prowadzić do złych decyzji. Ważne, żeby podejmować decyzje wydatkowe na podstawie pełnych danych — działania i korzyści. W rolnictwie podejście do kosztów regeneracji i zakupu nie jest tylko sprawą finansową, ale też jakościową, bo liczy się, jak długo sprzęt będzie działał.

Pytanie 35

Ostatnią czynnością, którą trzeba wykonać przed złożeniem zespołu, aby zapewnić szczelność zaworu w gnieździe głowicy, jest

A. frezowanie oraz szlifowanie gniazda zaworu
B. rozwiercanie prowadnicy zaworu
C. wygładzanie trzonka zaworu
D. docieranie powierzchni gniazda i zaworu
Docieranie gniazda i zaworu to naprawdę ważny proces, który wpływa na to, jak dobrze działa silnik. Dzięki temu możemy pozbyć się mikrouszkodzeń i niedoskonałości, co z kolei daje lepsze dopasowanie. Takie docieranie to w dużej mierze szlifowanie lub polerowanie, co sprawia, że powierzchnie są gładsze, a tarcie mniejsze. Jeśli to zrobimy jak trzeba, silnik może działać lepiej i przy okazji mniej palić oraz emitować mniej spalin. W motoryzacji to zgodne z wymaganiami jakości, jak ISO 9001, które przypominają, jak ważne jest precyzyjne wykonanie wszystkich części silnika, żeby dobrze działał i długo wytrzymał. Warto też okresowo sprawdzać stan gniazd i zaworów, żeby na bieżąco wiedzieć, w jakiej są kondycji i uniknąć większych problemów.

Pytanie 36

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 37

Przygotowując ciągnik do regulacji świateł przednich reflektorów, należy

A. podnieść ciśnienie w ogumieniu
B. wymienić żarówki reflektorowe na nowe
C. zdjąć lampy reflektorowe z ciągnika
D. ustalić właściwe ciśnienie w ogumieniu
Ustalenie właściwego ciśnienia w ogumieniu jest kluczowym krokiem w przygotowaniu ciągnika do ustawienia świateł reflektorów przednich. Właściwe ciśnienie ma istotny wpływ na geometrię pojazdu oraz kąt padania światła z reflektorów. Niewłaściwe ciśnienie może prowadzić do nierównomiernego ułożenia pojazdu, co z kolei skutkuje zniekształceniem strumienia światła. Przykładowo, zbyt niskie ciśnienie może obniżyć przód ciągnika, powodując, że światła będą oświetlały zbyt blisko ziemi, co ogranicza widoczność w nocy. Z kolei zbyt wysokie ciśnienie może podnieść przód, co prowadzi do oświetlania nieba, a nie drogi. Zgodnie z wytycznymi producentów, ciśnienie w ogumieniu powinno być regularnie kontrolowane, a optymalne wartości zazwyczaj można znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu. Przeglądając wiele praktycznych przykładów, można zauważyć, że nawet niewielkie odchylenia od zalecanego ciśnienia mogą znacznie obniżyć bezpieczeństwo jazdy oraz skuteczność oświetlenia, a tym samym wpłynąć na komfort i bezpieczeństwo użytkowania ciągnika.

Pytanie 38

Który z elementów układu przeniesienia napędu traktora nie zmienia przełożenia systemu i nie pełni funkcji przekładni zwalniającej?

A. Zwolnica planetarna
B. Mechanizm różnicowy
C. Skrzynia biegów
D. Przekładnia główna
Mechanizm różnicowy jest kluczowym elementem układu przeniesienia napędu w ciągnikach, który pozwala na swobodne obracanie się kół w zakrętach, jednocześnie nie zmieniając przełożenia układu. Jego główną funkcją jest umożliwienie różnicy prędkości obrotowej między kołami napędowymi, co jest niezbędne w przypadku manewrów na zakrętach. Dzięki temu mechanizmowi, jedno koło może obracać się szybciej, gdyż pokonuje mniejszą odległość niż drugie, co zapobiega poślizgom i poprawia stabilność pojazdu. W praktyce, mechanizmy różnicowe są stosowane nie tylko w ciągnikach, ale także w samochodach i innych pojazdach mechanicznych, gdzie istotna jest efektywność oraz bezpieczeństwo jazdy. Standardy branżowe, takie jak ISO 9001, wskazują na konieczność stosowania sprawdzonych technologii w projektowaniu układów napędowych, a mechanizmy różnicowe są przykładem innowacyjnych rozwiązań, które znacząco podnoszą funkcjonalność i komfort użytkowania maszyn rolniczych.

Pytanie 39

Jakie urządzenie jest używane do pomiaru gęstości elektrolitu?

A. passametr
B. areometr
C. wakuometr
D. manometr
Areometr to urządzenie pomiarowe służące do określenia gęstości cieczy, w tym elektrolitów. Gęstość elektrolitu jest istotnym parametrem w procesach związanych z akumulatorami i bateriami, ponieważ pozwala na ocenę stanu naładowania oraz jakości elektrolitu. Areometry są często używane w przemyśle elektrotechnicznym i motoryzacyjnym do monitorowania stanu akumulatorów kwasowo-ołowiowych, w których gęstość elektrolitu zmienia się w zależności od poziomu naładowania. W praktyce, pomiar gęstości elektrolitu przy użyciu areometru polega na zanurzeniu urządzenia w cieczy i odczytaniu wartości z jego skali, co jest zgodne z normami branżowymi, takimi jak IEC 61851. Właściwe korzystanie z areometru wymaga również dbałości o temperaturę cieczy, ponieważ zmiany temperatury mogą wpływać na gęstość, a tym samym na dokładność pomiaru. Areometry powinny być kalibrowane zgodnie z zaleceniami producenta, co zapewnia powtarzalność i dokładność pomiarów.

Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.