Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 8 stycznia 2025 18:19
  • Data zakończenia: 8 stycznia 2025 18:29

Egzamin zdany!

Wynik: 33/40 punktów (82,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Który z poniższych aspektów najlepiej definiuje działanie e-sklepu?

A. Zarządzanie serwerem e-mail
B. Mechanizm generowania grafiki 3D
C. Dostęp do bazy danych klientów
D. System obsługi koszyka oraz realizacji zamówień
System zarządzania koszykiem i realizacją zamówień to kluczowy element każdej aplikacji e-commerce (sklepu internetowego). Umożliwia użytkownikom dodawanie produktów do koszyka, zarządzanie ich ilością, a następnie finalizację transakcji poprzez proces realizacji zamówienia i płatności. Tego typu funkcjonalność wymaga integracji z bazą danych oraz systemami płatności online, co zapewnia bezpieczeństwo i wygodę użytkownika. Systemy koszyków zakupowych często oferują zaawansowane funkcje, takie jak kupony rabatowe, kody promocyjne czy integracje z magazynami i systemami logistycznymi. Realizacja zamówienia obejmuje procesy takie jak autoryzacja płatności, generowanie faktur oraz śledzenie zamówień, co jest podstawą funkcjonowania nowoczesnych platform e-commerce.

Pytanie 2

Jakie są kluczowe zasady WCAG 2.0?

A. Dostosowana, błyskawiczna, mobilna, dostępna
B. Percepcyjna, operacyjna, zrozumiała, solidna
C. Ewolucyjna, interaktywna, efektywna
D. Elastyczna, prosta, przejrzysta, trwała
Niepoprawne odpowiedzi nie odzwierciedlają kluczowych zasad WCAG 2.0. Pierwsza z nich, określająca elementy jako postępowe, responsywne, efektywne, nie ujęła fundamentalnych wymogów dotyczących dostępności. Postępowe i responsywne odnoszą się bardziej do designu i wydajności strony, a nie do jej dostępności dla osób z różnymi niepełnosprawnościami. Wymagania dotyczące percepcji i interakcji z treścią są kluczowe dla WCAG 2.0, ale nie są poruszane w tej opcji. Kolejna odpowiedź wskazuje na cechy: dostosowana, szybka, mobilna, dostępna, co również nie odpowiada zasadom WCAG. Użyte terminy nie koncentrują się na dostępności treści, a bardziej na wydajności i dostosowywaniu do urządzeń mobilnych, pomijając kluczowe aspekty związane z percepcją i interaktywnością. Ostatnia niepoprawna odpowiedź, która zawiera elastyczność, prostotę, przejrzystość i trwałość, również nie odpowiada rzeczywistym zasadom WCAG. Choć te cechy są pożądane w projektowaniu stron internetowych, nie są częścią formalnych zasad WCAG, które koncentrują się na konkretnej dostępności treści dla osób z ograniczeniami. W rezultacie, te odpowiedzi nie spełniają wymaganych kryteriów dostępności.

Pytanie 3

Użycie typu DECIMAL w SQL wymaga wcześniejszego określenia liczby cyfr przed przecinkiem oraz ilości cyfr za przecinkiem. Jest to zapis:

A. logicznym
B. zmiennoprzecinkowy
C. łańcuchowym
D. stałoprzecinkowy
Typ DECIMAL w języku SQL to typ zmiennoprzecinkowy, który umożliwia przechowywanie liczb z określoną liczbą miejsc po przecinku. Jest szeroko stosowany w finansach i innych dziedzinach wymagających dużej precyzji, ponieważ unika błędów zaokrągleń, które mogą wystąpić przy użyciu typów FLOAT lub REAL. Przechowywanie danych liczbowych w dokładny sposób ma kluczowe znaczenie w aplikacjach związanych z walutami i statystyką.

Pytanie 4

Który z faz cyklu życia projektu wiąże się z identyfikacją wymagań użytkownika?

A. Etap planowania
B. Wdrażanie
C. Przeprowadzanie testów
D. Analiza
Planowanie koncentruje się na ustaleniu harmonogramu, budżetu i alokacji zasobów, ale nie obejmuje dogłębnej analizy wymagań użytkownika. Implementacja to faza, w której kod jest tworzony na podstawie wcześniejszych ustaleń, ale nie jest to etap zbierania wymagań. Testowanie odbywa się po implementacji i służy wykrywaniu błędów, a nie definiowaniu oczekiwań użytkownika wobec produktu.

Pytanie 5

Wskaż programowanie, w którym możliwe jest stworzenie aplikacji mobilnej dla systemu Android?

A. Obiective-C
B. Swift
C. Java
D. C++
Java jest jednym z najważniejszych języków programowania wykorzystywanych do tworzenia aplikacji mobilnych na platformę Android. Został stworzony przez firmę Sun Microsystems i obecnie jest rozwijany przez Oracle. Java jest językiem obiektowym, co oznacza, że umożliwia programistom tworzenie aplikacji w sposób modularny i zorganizowany. W kontekście Androida, Java jest podstawowym językiem, w którym bazowe API (Application Programming Interface) zostało opracowane. Wysoka wydajność, bogata biblioteka klas oraz wsparcie dla programowania wielowątkowego sprawiają, że Java jest idealnym wyborem dla deweloperów aplikacji mobilnych. Przykładowo, do stworzenia prostego interfejsu użytkownika w aplikacji Android, programista może wykorzystać takie elementy jak TextView czy Button, które są częścią frameworka Android SDK. Współczesne praktyki wskazują również na wykorzystanie Java w połączeniu z Kotlinem, co pozwala na osiągnięcie lepszych rezultatów i zwiększa efektywność w pracy nad projektami mobilnymi.

Pytanie 6

Która z wymienionych właściwości odnosi się do klasy pochodnej?

A. Nie ma możliwości dodawania nowych metod
B. Jest automatycznie usuwana po zakończeniu działania programu
C. Dziedziczy atrybuty i metody z klasy bazowej
D. Nie może być zastosowana w strukturze dziedziczenia
Cechą klasy pochodnej jest dziedziczenie pól i metod z klasy bazowej, co oznacza, że klasa pochodna automatycznie uzyskuje dostęp do wszystkich publicznych i chronionych składowych klasy nadrzędnej. Dzięki temu programista może rozwijać i modyfikować funkcjonalność istniejących klas, tworząc bardziej wyspecjalizowane obiekty. Dziedziczenie to kluczowy mechanizm umożliwiający wielokrotne użycie kodu, co prowadzi do zmniejszenia duplikacji i zwiększenia efektywności w zarządzaniu projektem. Klasa pochodna może również nadpisywać metody klasy bazowej, dostosowując ich działanie do swoich specyficznych potrzeb.

Pytanie 7

Które z wymienionych poniżej błędów podczas wykonywania programu można obsłużyć poprzez zastosowanie wyjątków?

A. Niekompatybilność typów danych w kodzie
B. Błąd dzielenia przez zero
C. Błąd w składni
D. Błąd kompilacyjny
Błędy składniowe są wykrywane na etapie kompilacji i nie mogą być obsługiwane za pomocą wyjątków – kompilator generuje komunikat o błędzie, zanim program zostanie uruchomiony. Błędy kompilacji, takie jak niezgodność typów danych, również są wychwytywane na etapie kompilacji i wymagają poprawienia kodu źródłowego. Wyjątki są przeznaczone do obsługi błędów, które występują w czasie wykonywania programu, a nie błędów wykrywanych przez kompilator. Dlatego obsługa błędów składniowych i kompilacyjnych wymaga innego podejścia niż mechanizm wyjątków.

Pytanie 8

Które z wymienionych oznaczeń wskazuje na liniową złożoność algorytmu?

A. O(n<sup>2</sup>)
B. O(n)
C. O(log n)
D. O(1)
Złożoność O(n) oznacza liniową zależność czasu wykonania algorytmu od rozmiaru danych wejściowych. Oznacza to, że dla każdego dodatkowego elementu algorytm wykonuje jedną dodatkową operację. Algorytmy liniowe są jednymi z najczęściej stosowanych w praktyce, ponieważ oferują dobrą równowagę między szybkością a złożonością implementacji. Przykłady algorytmów o złożoności O(n) to przeszukiwanie liniowe (Linear Search), sumowanie elementów tablicy oraz niektóre algorytmy sortowania, takie jak Counting Sort dla określonych warunków. Liniowa złożoność czyni te algorytmy bardzo efektywnymi przy przetwarzaniu dużych zbiorów danych.

Pytanie 9

W języku C# szablon List umożliwia korzystanie z listy. Z definicji obiektu kolekcji wynika, że jego elementami mogą być:

Ilustracja do pytania
A. liczby rzeczywiste
B. liczby całkowite
C. elementy typu List
D. elementy o nieokreślonym typie
Inicjalizacja listy w C# (List<int>) wskazuje, że jej elementami są liczby całkowite (int). Szablony (generics) w C# umożliwiają tworzenie list o określonym typie, co zapobiega błędom podczas dodawania elementów. Listy w C# są dynamiczne, co oznacza, że ich rozmiar może być zmieniany w trakcie działania programu, a elementy mogą być dowolnie dodawane lub usuwane.

Pytanie 10

Który z warunków logicznych weryfikuje, czy zmienna całkowita x jest dodatnią liczbą składającą się z dwóch cyfr i jest podzielna przez 4?

A. (x > 0 && x < 100) || (x / 4 == 0)
B. (x > 9 && x < 100) && (x % 4 == 0)
C. (x > 9 || x < 100) && (x / 4 == 0)
D. (x > 9 && x < 100) || (x % 4 == 0)
Warunek (x > 9 && x < 100) && (x % 4 == 0) sprawdza, czy zmienna x jest dodatnią liczbą dwucyfrową podzielną przez 4. Dzięki operatorom logicznym && programista może precyzyjnie określić, czy liczba mieści się w odpowiednim zakresie i spełnia wymagania dotyczące podzielności. Tego typu warunki są niezbędne przy filtrowaniu danych i walidacji użytkowych wejść.

Pytanie 11

W klasie pracownik zdefiniowano opisane metody. Która z nich jest odpowiednia do dodania elementu diagnostycznego o treści: cout << "Obiekt został usunięty";

Ilustracja do pytania
A. operator==
B. pracownik
C. wypisz
D. ~pracownik
Destruktor to specjalna metoda w języku C++ oznaczona tyldą przed nazwą klasy która jest wywoływana automatycznie w momencie usuwania obiektu danego typu z pamięci. Dlatego dodanie elementu diagnostycznego cout<<Obiekt został usunięty; jest najbardziej sensowne w destruktorze ponieważ pozwala na śledzenie momentu w którym obiekt przestaje istnieć. Takie podejście jest zgodne z dobrymi praktykami programistycznymi ponieważ pomaga w debugowaniu i zarządzaniu zasobami w programie. Warto zauważyć że destruktory są kluczowe w kontekście zarządzania pamięcią szczególnie gdy klasa dynamicznie alokuje zasoby. Wówczas destruktor powinien zawierać kod zwalniający te zasoby aby uniknąć wycieków pamięci. Dodawanie diagnostycznych komunikatów może pomóc programistom w identyfikacji potencjalnych błędów związanych z zarządzaniem cyklem życia obiektów i poprawić ogólną stabilność i czytelność kodu. Praktyka ta jest szczególnie ważna w dużych projektach gdzie ręczne śledzenie wszystkich obiektów byłoby trudne i czasochłonne. Warto stosować taką diagnostykę w połączeniu z nowoczesnymi narzędziami do profilowania i analizy pamięci co zwiększa efektywność procesu programistycznego.

Pytanie 12

Wskaż fragment kodu, który stanowi realizację przedstawionego algorytmu w języku C++

Ilustracja do pytania
A. kod 2
B. kod 1
C. kod 4
D. kod 3
Jak się przyjrzysz innym opcjom, można zauważyć sporo problemów, które mogą wprowadzać w błąd przy implementacji algorytmu związanym z schematem blokowym. Opcja Kod 2 stosuje instrukcję if-else, co już jest dużym błędem. W związku z tym operacje dodawania i zwiększania zmiennej `i` wykonają się tylko raz, jeśli początkowy warunek jest spełniony. Z tego wynika brak powtarzalności, co ważne w algorytmach, gdzie trzeba coś robić wielokrotnie, aż warunek będzie spełniony. Z kolei Kod 3 używa pętli for, która lepiej nadaje się do przypadków, gdzie liczba powtórzeń jest znana. Ale tutaj zmienna `i` jest źle umiejscowiona i nie pasuje do logiki algorytmu. Dodatkowo, sama konstrukcja pętli for nie pokazuje, że musimy coś zrobić przynajmniej raz, zanim sprawdzimy warunek. Kod 4 chociaż używa pętli while, to i tak nie spełnia warunku, że operacja musi się wykonać przynajmniej raz przed sprawdzeniem tego warunku. Pętla while najpierw weryfikuje warunek, więc jeśli na początku jest nieprawdziwy, to nie wejdzie w żadną iterację, co jest sprzeczne z logiką algorytmu. Dlatego tylko Kod 1 jest naprawdę zgodny z wymaganiami algorytmu i może być traktowany jako poprawna implementacja według tego schematu.

Pytanie 13

Jakie cechy powinien posiadać skuteczny negocjator?

A. intuicja, cierpliwość, asertywność
B. lojalność, nieśmiałość, uczciwość
C. dobra reputacja, przekora, porywczość
D. asertywność, pesymizm, buta
Cechy dobrego negocjatora to intuicja, cierpliwość i asertywność. Negocjator powinien umieć ocenić sytuację, przewidzieć reakcje drugiej strony i stanowczo, lecz spokojnie dążyć do celu. Te cechy pomagają budować relacje, znajdować kompromisy i skutecznie rozwiązywać konflikty, co jest kluczowe w biznesie i codziennych interakcjach.

Pytanie 14

Co to jest choroba związana z wykonywaniem zawodu?

A. Stan zdrowia, który uniemożliwia pracę przez okres krótszy niż tydzień
B. Choroba wynikająca z warunków pracy lub związanych z nimi czynników
C. Choroba występująca tylko w sektorze przemysłowym
D. Każda choroba, która występuje w czasie pracy
Choroba zawodowa to stan zdrowotny spowodowany warunkami pracy lub czynnikami związanymi z wykonywaną profesją. Najczęściej wynika z długotrwałego narażenia na szkodliwe substancje, hałas, promieniowanie, pyły lub wykonywanie powtarzalnych czynności. Przykładem chorób zawodowych są pylica płuc, głuchota zawodowa czy zespół cieśni nadgarstka. Kluczowym elementem w zapobieganiu chorobom zawodowym jest odpowiednia profilaktyka, szkolenia BHP oraz dostosowanie środowiska pracy do zasad ergonomii. Pracodawcy są zobowiązani do monitorowania warunków pracy i wdrażania rozwiązań minimalizujących ryzyko wystąpienia chorób zawodowych.

Pytanie 15

Jakie jest przeznaczenie dokumentacji wdrożeniowej?

A. Do tworzenia zadań w systemie kontroli wersji
B. Do testowania wydajności aplikacji
C. Do zarządzania bazą danych aplikacji
D. Do opisania procesu instalacji i konfiguracji aplikacji w środowisku produkcyjnym
Dokumentacja wdrożeniowa opisuje proces instalacji i konfiguracji aplikacji w środowisku produkcyjnym. Obejmuje ona szczegółowe instrukcje dotyczące wymaganych komponentów systemowych, zależności oraz kroków niezbędnych do prawidłowego wdrożenia aplikacji. Dzięki dokumentacji wdrożeniowej administratorzy IT oraz zespoły DevOps mogą skutecznie zarządzać procesem implementacji, minimalizując ryzyko błędów i przestojów. Dokument ten zawiera również informacje o kopiach zapasowych, procedurach przywracania systemu oraz testach przeprowadzanych po wdrożeniu, co zapewnia stabilność i bezpieczeństwo aplikacji po przeniesieniu jej na serwery produkcyjne. Kompleksowa dokumentacja wdrożeniowa to kluczowy element zarządzania cyklem życia oprogramowania (SDLC).

Pytanie 16

Celem zastosowania wzorca Obserwator w tworzeniu aplikacji WEB jest:

A. dostosowanie interfejsu użytkownika do różnych kategorii użytkowników
B. zarządzanie funkcjami synchronicznymi w kodzie aplikacji
C. informowanie obiektów o modyfikacji stanu innych obiektów
D. monitorowanie działań użytkownika oraz generowanie wyjątków
Wzorzec projektowy 'Obserwator' (Observer) umożliwia powiadamianie obiektów o zmianie stanu innego obiektu, co pozwala na luźne powiązanie między komponentami aplikacji. Jest szeroko stosowany w programowaniu aplikacji webowych i desktopowych, gdzie zmiany w jednym elemencie interfejsu użytkownika mogą automatycznie aktualizować inne części systemu. Dzięki temu wzorzec ten wspiera reużywalność kodu i ułatwia zarządzanie złożonymi systemami.

Pytanie 17

Jaką istotną właściwość ma algorytm rekurencyjny?

A. Jest podzielony na wiele niezwiązanych funkcji
B. Wywołuje się wielokrotnie w jednej iteracji
C. Funkcjonuje tylko w przypadku tablic dynamicznych
D. Zawiera wywołanie samego siebie
Wywołanie funkcji wielokrotnie w jednej iteracji jest charakterystyczne dla algorytmów iteracyjnych, a nie rekurencyjnych. Podział algorytmu na wiele niezależnych funkcji to część modularności i nie wskazuje jednoznacznie na rekurencję. Algorytmy działające wyłącznie na tablicach dynamicznych mogą być zarówno iteracyjne, jak i rekurencyjne, jednak to rekurencyjne wywołanie samego siebie stanowi kluczowy wyróżnik rekurencyjnego podejścia do problemów.

Pytanie 18

Jaką kategorię reprezentuje typ danych "array"?

A. Typ danych złożony
B. Typ wskaźników
C. Typ danych prosty
D. Typ logiczny
Tablica ('array') jest przykładem złożonego typu danych, który pozwala na przechowywanie wielu wartości tego samego typu pod wspólną nazwą. Każdy element tablicy jest dostępny za pomocą indeksu, co umożliwia szybkie i efektywne operacje na dużych zbiorach danych. Tablice są szeroko wykorzystywane w programowaniu do przechowywania list, macierzy i innych struktur, gdzie konieczne jest przechowywanie dużych ilości danych tego samego rodzaju. Dzięki tablicom można zorganizować dane w sposób uporządkowany, co ułatwia ich przetwarzanie, sortowanie i wyszukiwanie.

Pytanie 19

Celem zastosowania wzorca Obserwator w tworzeniu aplikacji WEB jest

A. zarządzanie funkcjami synchronicznymi w kodzie aplikacji
B. monitorowanie interakcji użytkownika i wysyłanie wyjątków
C. informowanie obiektów o modyfikacji stanu innych obiektów
D. dostosowanie interfejsu użytkownika do różnych typów odbiorców
Wzorzec Obserwator, znany również jako Observer, jest fundamentem programowania związanego z aplikacjami webowymi, szczególnie w kontekście architektury MVC (Model-View-Controller). Jego głównym celem jest umożliwienie obiektom (zwanym obserwatorami) subskrybowania zmian stanu innych obiektów (zwanych obserwowanymi). Kiedy stan obiektu obserwowanego ulega zmianie, wszystkie powiązane obiekty obserwujące są automatycznie powiadamiane o tej zmianie. Takie podejście jest szczególnie użyteczne w aplikacjach, gdzie interfejs użytkownika musi być dynamicznie aktualizowany w odpowiedzi na zmiany danych, na przykład w przypadku aplikacji do zarządzania danymi w czasie rzeczywistym. Przykładem może być aplikacja czatu, w której nowe wiadomości są automatycznie wyświetlane użytkownikom, gdy tylko są dodawane przez innych. Wzorzec ten jest również zgodny z zasadami SOLID, zwłaszcza z zasadą otwarte-zamknięte, umożliwiając rozwijanie aplikacji bez konieczności modyfikowania istniejących klas. W różnych technologiach webowych, takich jak JavaScript z użyciem frameworków takich jak React czy Angular, wzorzec Obserwator jest implementowany przez mechanizmy takie jak stany komponentów, co przyczynia się do lepszej organizacji kodu i zachowania jego czytelności.

Pytanie 20

Jakie jest główne zadanie portali społecznościowych?

A. Tworzenie kopii zapasowych plików
B. Zarządzanie handlem produktami i usługami
C. Analiza rezultatów działalności gospodarczej
D. Udostępnianie informacji i interakcja między użytkownikami
Główna funkcja portali społecznościowych polega na umożliwieniu użytkownikom tworzenia, udostępniania oraz wymiany treści, a także komunikacji w czasie rzeczywistym. Portale takie jak Facebook, Twitter czy Instagram pozwalają na interakcję poprzez posty, komentarze, polubienia oraz wiadomości prywatne. Użytkownicy mogą dzielić się zdjęciami, filmami, artykułami lub osobistymi przemyśleniami, co sprzyja budowaniu społeczności i nawiązywaniu relacji. Funkcjonalności te są zgodne z najlepszymi praktykami UX/UI, które kładą nacisk na intuicyjność i łatwość obsługi. W kontekście SEO, portale społecznościowe są także ważne ze względu na możliwość generowania ruchu na zewnętrzne strony internetowe poprzez linki i udostępnienia. Przykładem może być wykorzystanie platformy Instagram do promocji produktów, gdzie użytkownicy mogą kliknąć w linki do sklepu. Takie działania zwiększają widoczność marki w Internecie oraz angażują odbiorców, co jest kluczowe dla efektywnej strategii marketingowej.

Pytanie 21

W zamieszczonym fragmencie kodu Java wskaż nazwę zmiennej, która może przechować wartość 'T'

Ilustracja do pytania
A. zm2
B. zm4
C. zm3
D. zm1
W przedstawionym kodzie zmienna 'zm3' jest zdolna przechowywać wartość 'T', co sugeruje, że jest to typ znakowy (char) lub string o odpowiedniej długości. To standardowa praktyka przy przechowywaniu pojedynczych znaków w języku Java.

Pytanie 22

W jednostce centralnej, za obliczenia na liczbach zmiennoprzecinkowych odpowiada

A. AU
B. IU
C. ALU
D. FPU
FPU, czyli jednostka zmiennoprzecinkowa, zajmuje się obliczeniami na liczbach, które mają część ułamkową. Dzięki niej komputer może szybko i dokładnie przeprowadzać różne skomplikowane operacje matematyczne, jak na przykład mnożenie czy pierwiastkowanie. Jest to naprawdę ważne w takich programach jak oprogramowanie inżynieryjne czy aplikacje graficzne, bo tam precyzja to podstawa, żeby wszystko działało jak należy.

Pytanie 23

Jakie oznaczenie posiada norma krajowa w Polsce?

A. ISO
B. IEC
C. PN
D. EN
ISO to coś międzynarodowego, a nie krajowego. EN to jakieś standardy, które obowiązują w całej Unii Europejskiej. Jeszcze IEC, to międzynarodowe normy dotyczące elektrotechniki i nie są to normy, które znajdziesz w Polsce. Polska Norma, czyli PN, to coś, co mamy tylko w naszym kraju i odnosi się tylko do polskiego systemu normalizacyjnego.

Pytanie 24

W zaprezentowanym fragmencie kodu występuje błąd logiczny. Na czym on polega?

Ilustracja do pytania
A. niepoprawnym użyciu funkcji cout, co skutkuje tym, że zmienna jest wczytywana w pętli
B. niewłaściwym warunku pętli, co powoduje, że pętla nigdy się nie wykona
C. braku zainicjowania zmiennej x, co powoduje, że zmienna nie ma wartości początkowej
D. nieprawidłowym warunku pętli, który sprawia, że pętla jest nieskończona
Nieprawidłowy warunek pętli powoduje, że staje się ona nieskończona, co jest częstym problemem w programowaniu. W tym przypadku warunek while(x != 0 || x != 5) jest zawsze prawdziwy, ponieważ dla każdej wartości x, która nie jest jednocześnie równa 0 i 5, pętla nigdy się nie zakończy. To logiczny błąd, ponieważ zmienna x nigdy nie osiągnie stanu, w którym oba warunki będą jednocześnie fałszywe. W praktyce powinno się stosować warunki logiczne, które mogą stać się fałszywe dla jakiegoś stanu zmiennych, co pozwala pętli zakończyć działanie. Częstym wzorcem jest użycie operatora && zamiast ||, aby sprawdzić, czy zmienna osiągnęła konkretny zakres wartości. W ten sposób można zagwarantować, że program nie wejdzie w nieskończoną pętlę. Tego typu błędy są często wykrywane podczas testowania i debugowania kodu, a ich unikanie jest kluczowe w zapewnieniu poprawnego działania aplikacji. Dobre praktyki obejmują dokładne przemyślenie warunków pętli i testowanie ich w różnych scenariuszach.

Pytanie 25

Jakie narzędzie można wykorzystać do stworzenia mobilnej aplikacji cross-platform w języku C#?

A. środowisko Android Studio
B. bibliotekę React Native
C. środowisko XCode
D. platformę Xamarin
Xamarin to platforma umożliwiająca tworzenie aplikacji mobilnych typu cross-platform w języku C#. Umożliwia programistom tworzenie aplikacji działających na Androidzie i iOS z wykorzystaniem jednego kodu źródłowego. Xamarin integruje się z Visual Studio, co pozwala na efektywne budowanie aplikacji mobilnych w ekosystemie Microsoftu.

Pytanie 26

W zaprezentowanym wideo przedstawiono narzędzie do tworzenia interfejsu użytkownika, dla którego automatycznie generuje się

A. kod XML
B. obsługa przycisku ekranu dotykowego
C. obsługa wciśniętego przycisku
D. kod Java
W kreatorze interfejsu użytkownika automatycznie generowany jest kod XML, który opisuje układ i właściwości elementów interfejsu. XML jest standardem w tworzeniu interfejsów dla aplikacji na platformy Android i WPF.

Pytanie 27

Zaprezentowany symbol odnosi się do

Ilustracja do pytania
A. domeny publicznej
B. praw autorskich
C. Creative Commons
D. prawa cytatu
Przedstawiony symbol reprezentuje domenę publiczną, co oznacza, że utwór nie jest objęty prawami autorskimi i może być swobodnie używany przez każdego. Takie oznaczenie jest często stosowane do dzieł, które przeszły do domeny publicznej po wygaśnięciu ochrony prawnej.

Pytanie 28

Jaką rolę pełni element statyczny w klasie?

A. Automatycznie likwiduje obiekty klasy po zakończeniu działania programu
B. Pozwala na dynamiczne dodawanie nowych metod
C. Ogranicza dostęp do metod publicznych w klasie
D. Zachowuje wspólną wartość dla wszystkich instancji tej klasy
Składnik statyczny klasy przechowuje wartości współdzielone przez wszystkie obiekty tej klasy. Jest to jedno z najbardziej efektywnych narzędzi w programowaniu obiektowym, pozwalające na ograniczenie zużycia pamięci oraz zapewnienie spójności danych. Główna rola składnika statycznego polega na utrzymaniu jednej kopii zmiennej lub metody, która jest dostępna niezależnie od liczby instancji klasy. To oznacza, że zmiana wartości składowej statycznej jest natychmiast widoczna dla wszystkich obiektów klasy. Przykładem jest licznik instancji klasy lub konfiguracja globalna aplikacji, gdzie statyczność pozwala na scentralizowanie danych i ich jednolite zarządzanie.

Pytanie 29

Jakie działania można podjąć, aby uniknąć pogorszenia wzroku podczas korzystania z komputera?

A. Korzytać ze słuchawek tłumiących dźwięki
B. Stosować ergonomiczne podkładki pod ręce
C. Zachować stałą temperaturę w biurze
D. Używać filtrów przeciwodblaskowych na ekranie
Stosowanie filtrów przeciwodblaskowych na monitorze to skuteczny sposób na zapobieganie pogorszeniu wzroku podczas pracy przy komputerze. Filtry te redukują odbicia światła, zmniejszając zmęczenie oczu i poprawiając komfort pracy. Długotrwała praca przy komputerze bez odpowiedniej ochrony może prowadzić do zespołu suchego oka, bólu głowy i problemów z widzeniem. Filtry przeciwodblaskowe to prosty, ale bardzo efektywny sposób na poprawę ergonomii stanowiska pracy. W połączeniu z odpowiednim ustawieniem monitora, regularnymi przerwami oraz ćwiczeniami wzrokowymi, pomagają one w utrzymaniu zdrowia oczu.

Pytanie 30

Jakie wartości może przyjąć zmienna typu boolean?

A. true, false
B. trzy dowolne liczby naturalne
C. 1, -1
D. O oraz każdą liczbę całkowitą
Zmienna typu logicznego (boolowskiego) w językach programowania, takich jak C++, Java czy Python, może przyjmować tylko dwie wartości: true (prawda) oraz false (fałsz). Te wartości są fundamentalne w logice komputerowej, ponieważ umożliwiają podejmowanie decyzji oraz kontrolowanie przepływu programu poprzez struktury warunkowe, takie jak instrukcje if, while czy for. Na przykład, w języku Python, tworząc zmienną logiczną, możemy użyć operatorów porównania, aby określić, czy dwie wartości są równe: is_equal = (5 == 5), co ustawia is_equal na true. Zmienne logiczne są zdefiniowane w standardach programowania, takich jak IEEE 754 dla reprezentacji liczb zmiennoprzecinkowych, gdzie wartość logiczna jest kluczowa dla operacji porównawczych. Dobrze zrozumiana logika boolowska jest niezbędna dla programistów, ponieważ stanowi podstawę algorytmu decyzyjnego oraz wpływa na efektywność kodu.

Pytanie 31

Jakie jest podstawowe zadanie konstruktora w klasie?

A. Usuwanie instancji obiektów
B. Wprowadzenie nowej metody do już istniejącej klasy
C. Nadanie wartości polom obiektu po jego zniszczeniu
D. Inicjalizacja obiektu w momencie jego tworzenia
Konstruktor to specjalna metoda klasy, która jest automatycznie wywoływana podczas tworzenia nowego obiektu. Jego głównym zadaniem jest inicjalizacja pól obiektu oraz przygotowanie go do użytku. Konstruktor ma tę samą nazwę co klasa i nie zwraca żadnej wartości. Przykład w C++: `class Samochod { public: Samochod() { marka = "Nieznana"; } }`. W tym przypadku konstruktor ustawia domyślną wartość dla pola `marka`. Dzięki konstruktorom programista może automatycznie ustawić początkowe wartości, co zwiększa czytelność kodu i eliminuje potrzebę ręcznego przypisywania wartości każdemu nowemu obiektowi.

Pytanie 32

W C++ mechanizm programowania obiektowego, który wykorzystuje funkcje wirtualne (ang. Virtual) i umożliwia programiście pominięcie kontroli klasy pochodnej podczas wywoływania metod, nazywa się

A. hermetyzacją
B. dziedziczeniem
C. przeciążeniem
D. polimorfizmem
Polimorfizm to mechanizm w programowaniu obiektowym, który pozwala na wywoływanie metod na obiektach różnych klas przez wspólny interfejs lub klasę bazową. Dzięki temu programista może pisać bardziej elastyczny i modułowy kod, w którym konkretna implementacja metody jest wybierana w czasie działania programu. Kluczową rolę w polimorfizmie odgrywają funkcje wirtualne (virtual), które umożliwiają nadpisanie metod w klasach dziedziczących. Polimorfizm upraszcza rozbudowę aplikacji i minimalizuje potrzebę wielokrotnego pisania tego samego kodu, co jest istotne w dużych projektach programistycznych. Przykładem jest klasa Figura, która może mieć metody obliczania pola powierzchni, a klasy dziedziczące, takie jak Kolo i Kwadrat, implementują te metody w sposób specyficzny dla swojej geometrii.

Pytanie 33

Jakie znaczenie ma termin "hierarchia dziedziczenia" w kontekście programowania obiektowego?

A. Zespół metod i pól posiadających ten sam modyfikator dostępu
B. Zbiór klas, które nie mają wspólnych powiązań
C. Układ klas, który ogranicza występowanie dziedziczenia wielokrotnego
D. Układ klas w strukturę, w której klasy pochodne dziedziczą cechy od klas bazowych
Hierarchia dziedziczenia to fundamentalna koncepcja programowania obiektowego, polegająca na organizacji klas w strukturę, w której klasy pochodne dziedziczą właściwości (pola i metody) od klas bazowych. Pozwala to na wielokrotne wykorzystanie kodu, co zwiększa jego modularność i zmniejsza redundancję. Klasa bazowa dostarcza ogólne cechy i metody, podczas gdy klasy pochodne rozszerzają lub modyfikują tę funkcjonalność, dostosowując ją do bardziej specyficznych wymagań. Przykładem jest klasa 'Pojazd', po której mogą dziedziczyć klasy 'Samochód' i 'Motocykl', zachowując wspólne atrybuty, takie jak 'maksymalna prędkość' czy 'masa'.

Pytanie 34

W przedsiębiorstwie IT obowiązują określone zasady dotyczące zarządzania projektami, co wskazuje, że firma wykorzystuje model zarządzania

Ilustracja do pytania
A. prototypowy
B. zwinny
C. spiralny
D. kaskadowy
Model zarządzania projektami opisany w pytaniu to model zwinny (Agile). Opiera się na iteracyjnych i inkrementalnych podejściach do tworzenia oprogramowania, umożliwiając szybkie dostosowanie do zmieniających się wymagań klienta.

Pytanie 35

Jakie narzędzie służy do zarządzania wersjami?

A. Jira
B. Trello
C. Git
D. Bugzilla
Git to system kontroli wersji, który pozwala na śledzenie zmian w kodzie źródłowym. Jest to narzędzie szeroko stosowane w zespołach programistycznych, umożliwiające współpracę i zarządzanie historią projektu.

Pytanie 36

Jednym z kroków publikacji aplikacji mobilnej w Google Play są testy Beta, które charakteryzują się tym, że są:

A. podzielone na testy dotyczące funkcjonalności, wydajności i skalowalności
B. realizowane przez zespół zatrudnionych testerów z Google
C. przeprowadzane przez grupę docelowych użytkowników aplikacji
D. prowadzone w oparciu o dokument zawierający przypadki testowe
Testy Beta w Google Play są wykonywane przez rzeczywistych użytkowników, którzy zgłaszają błędy i proponują zmiany. Jest to kluczowy etap testowania, który pozwala na ocenę aplikacji w warunkach zbliżonych do rzeczywistego użytkowania przed oficjalną premierą. Testy te pomagają wykrywać błędy, które mogły zostać pominięte podczas testów wewnętrznych.

Pytanie 37

Podstawowym celem środowisk IDE takich jak: IntelliJ IDEA, Eclipse, NetBeans jest programowanie w języku:

A. C#
B. Java
C. C++
D. Python
IntelliJ IDEA, Eclipse i NetBeans to środowiska programistyczne (IDE) stworzone przede wszystkim z myślą o programowaniu w języku Java. Każde z nich oferuje wsparcie dla kompilacji, debugowania oraz narzędzi do budowy aplikacji desktopowych, webowych i mobilnych. Popularność Javy w środowisku korporacyjnym sprawia, że te IDE są powszechnie używane do tworzenia dużych systemów i aplikacji biznesowych.

Pytanie 38

Jednym z rodzajów testów funkcjonalnych, które można przeprowadzić na aplikacji webowej, jest ocena

A. wydajności aplikacji
B. poprawności wyświetlanych elementów aplikacji
C. bezpieczeństwa aplikacji
D. poziomu optymalizacji kodu aplikacji
Testy funkcjonalne w aplikacji webowej są super ważne, bo sprawdzają, czy wszystko działa jak należy. Mówiąc prościej, chodzi o to, żeby zobaczyć, czy wszystkie elementy na stronie są wyświetlane prawidłowo, jak przyciski i formularze. To też dotyczy tego, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z różnymi częściami strony. Moim zdaniem, dobrze przeprowadzone testy mogą naprawdę poprawić doświadczenie użytkownika.

Pytanie 39

Który z poniższych składników NIE jest konieczny do stworzenia klasy w C++?

A. Zastosowanie słowa kluczowego class
B. Deklaracja atrybutów klasy
C. Definicja funkcji członkowskich klasy
D. Definicja destruktora
Do utworzenia klasy w C++ nie jest wymagana definicja destruktora. Destruktor to specjalna metoda klasy, która jest wywoływana automatycznie w momencie zniszczenia obiektu, ale jego obecność jest opcjonalna. Klasy, które nie operują bezpośrednio na zasobach zewnętrznych, takich jak dynamiczna pamięć lub pliki, często nie potrzebują destruktora, ponieważ domyślny destruktor generowany przez kompilator jest wystarczający. Aby utworzyć klasę, wystarczy deklaracja pól i metod oraz użycie słowa kluczowego 'class'. To sprawia, że C++ pozwala na szybkie definiowanie prostych klas, które można później rozwijać w miarę potrzeby.

Pytanie 40

Który z dokumentów stosowanych w metodologii Agile zawiera listę funkcjonalności produktu uporządkowanych według ich ważności?

A. Backlog sprintu
B. Product backlog
C. Diagram Gantta
D. Harmonogram projektu
Backlog sprintu zawiera jedynie zadania przypisane do aktualnego sprintu i jest podzbiorem całego backlogu produktu, co oznacza, że nie zawiera całości funkcjonalności. Diagram Gantta to narzędzie do planowania harmonogramu projektów, ale nie służy do zarządzania wymaganiami czy funkcjonalnościami produktu. Harmonogram projektu określa czas realizacji poszczególnych etapów, ale nie odnosi się do listy funkcji, jakie muszą zostać wdrożone, co jest celem backlogu.