Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 21 maja 2025 12:40
  • Data zakończenia: 21 maja 2025 13:07

Egzamin zdany!

Wynik: 24/40 punktów (60,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jak należy zrealizować montaż mokrych tulei cylindrowych w bloku silnika?

A. Podgrzewamy blok i wkładamy tuleje
B. Chłodzimy tuleje i wkładamy je do bloku
C. Podgrzewamy tuleje i wkładamy je do bloku
D. Wsuwamy tuleje do bloku bez podgrzewania i chłodzenia
Wsuwanie mokrych tulei cylindrowych do bloku silnika bez ich podgrzewania lub chłodzenia jest powszechnie uznawane za poprawną metodę montażu. Mokre tuleje, które są nasączone olejem, zwiększają swoją objętość w wyniku temperatury roboczej silnika, co zapewnia ich szczelne osadzenie w bloku. Podczas montażu tulei w warunkach pokojowych, dochodzi do minimalnego skurczenia materiału, co ułatwia wsunięcie tulei do otworów cylindrowych. To podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej, co zapewnia wysoką jakość montażu i trwałość elementów silnika. Dodatkowo, ta metoda minimalizuje ryzyko uszkodzenia zarówno tulei, jak i bloku silnika, co jest szczególnie istotne w przypadku silników wysokoprężnych lub o dużej mocy. W praktyce, przed montażem ważne jest również, aby sprawdzić, czy otwory cylindrowe są czyste i odpowiednio przygotowane, co wpływa na ostateczną jakość połączenia.

Pytanie 2

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 3

Jaki będzie koszt robocizny wykonania naprawy instalacji elektrycznej ciągnika rolniczego polegającej na wymianie rozrusznika i paska napędu alternatora łącznie z jego napinaczem, jeżeli godzina pracy mechanika to 180 zł?

Tabela pracochłonności
Lp.Nazwa operacjiCzas [min]
1Wymiana rozrusznika20,00
2Wymiana alternatora10,00
2Demontaż paska napędu alternatora10,00
3Demontaż napinacza paska15,00
4Montaż napinacza paska10,00
5Montaż paska5,00
6Regulacja naciągu paska10,00

A. 150,00 zł
B. 240,00 zł
C. 180,00 zł
D. 210,00 zł
Wybór odpowiedzi 180,00 zł, 150,00 zł lub 240,00 zł jest wynikiem błędnych założeń dotyczących obliczeń kosztów robocizny. Odpowiedź 180,00 zł, sugerująca, że koszt robocizny odpowiada stawce godzinowej za jedną godzinę pracy, jest nieprawidłowa, ponieważ nie uwzględnia całkowitego czasu potrzebnego na wykonanie zadania. Z kolei odpowiedź 150,00 zł, która może wynikać z błędnego przeliczenia czasu, ignoruje fakt, że naprawa wymaga 70 minut, co odpowiada 1,1667 godziny. Obliczenia oparte na założeniu, że praca jest wykonywana w pełnych godzinach, prowadzą do niedoszacowania kosztów. Natomiast wybór odpowiedzi 240,00 zł mógłby wynikać z błędnego założenia o nadmiernym czasu pracy lub nieodpowiedniego uwzględnienia stawki. W praktyce, każdy mechanik powinien mieć dostęp do dokładnych norm czasowych dla różnych usług, aby uniknąć takich nieporozumień. Ważne jest, aby zawsze bazować na wiarygodnych źródłach danych dotyczących czasu pracy, co jest zgodne z ogólnie przyjętymi standardami w branży, aby zapewnić rzetelność obliczeń i uczciwość w rozliczeniach z klientami.

Pytanie 4

Obecność plam olejowych w zbiorniku z płynem chłodzącym ciągnika rolniczego sugeruje

A. nieprawidłowe działanie układu wtryskowego
B. uszkodzenie uszczelki pod głowicą
C. niewłaściwe ustawienie luzów zaworowych
D. usterkę pompy wodnej
Opierając się na innych odpowiedziach, można zauważyć, że każda z nich ma swoje podstawy, lecz nie są one zgodne z rzeczywistym problemem wskazanym w pytaniu. Uszkodzenie pompy wodnej może powodować problemy z chłodzeniem silnika, ale nie prowadzi do pojawienia się oleju w cieczy chłodzącej. Nieprawidłowe funkcjonowanie pompy może skutkować przegrzaniem silnika, co w konsekwencji może prowadzić do uszkodzenia uszczelki pod głowicą, ale nie jest bezpośrednią przyczyną powstawania plam oleju. Niewłaściwa regulacja luzów zaworowych również jest istotnym czynnikiem, ale jej skutki obejmują głównie wydajność silnika oraz zużycie paliwa, nie wpływają bezpośrednio na mieszanie się oleju i płynu chłodzącego. Wadliwa praca układu wtryskowego z kolei może prowadzić do problemów z wydobywaniem mocy silnika oraz zwiększonego zużycia paliwa, ale nie ma związku z obecnością oleju w obiegu chłodzenia. W kontekście pojawienia się oleju w cieczy chłodzącej, kluczowe jest zrozumienie, że to właśnie uszczelka pod głowicą pełni kluczową rolę w separacji tych dwóch mediów. Właściwe podejście do diagnostyki i konserwacji silnika pozwala na szybką identyfikację problemów, co jest kluczowe dla uniknięcia poważnych awarii mechanicznych.

Pytanie 5

Jakie będą wydatki na sprasowanie sianokiszonki z łąki o powierzchni 4 ha, jeśli z 1 ha uzyskuje się 20 bel, a koszt usługi wynosi 35 zł za belę?

A. 3 500 zł
B. 3 000 zł
C. 2 650 zł
D. 2 800 zł
Aby obliczyć koszt sprasowania sianokiszonki z łąki o powierzchni 4 ha, należy najpierw ustalić, ile bel zostanie zebranych. Z danych wynika, że z 1 ha zbieranych jest 20 bel, co oznacza, że z 4 ha otrzymamy 4 ha × 20 bel/ha = 80 bel. Następnie, znając cenę usługi sprasowania, która wynosi 35 zł za sztukę, obliczamy całkowity koszt: 80 bel × 35 zł/bel = 2800 zł. Ta metoda obliczeń jest zgodna z dobrymi praktykami w rolnictwie, gdzie precyzyjne kalkulacje kosztów są kluczowe dla efektywności finansowej gospodarstwa. W praktyce, wiedza na temat kosztów operacyjnych, takich jak sprasowanie, pozwala rolnikom podejmować lepsze decyzje ekonomiczne oraz planować przyszłe inwestycje w rozwój produkcji. Warto również brać pod uwagę zmienne koszty w zależności od lokalnych cen usług, które mogą się różnić w zależności od regionu i dostępności maszyn.

Pytanie 6

Jakie będą wydatki związane z materiałami na wymianę oleju oraz filtrów oleju w silniku w ciągu 1 roku od zakupu nowego ciągnika, przy następujących założeniach:
– liczba przepracowanych mth w roku – 550
– pierwsza wymiana oleju i filtra – po 30 mth,
– częstotliwość wymiany – co 125 mth,
– pojemność misy olejowej – 15 litrów,
– koszt 1 litra oleju – 20 zł,
– koszt filtra oleju – 35 zł.

A. 1 675 zł
B. 1 340 zł
C. 1 540 zł
D. 1 475 zł
Analizując błędne odpowiedzi, łatwo zauważyć, że nie uwzględniają one prawidłowego harmonogramu wymiany oleju oraz filtrów olejowych. Istotne jest, aby pamiętać, że wymiana oleju nie odbywa się na podstawie arbitrarnych założeń, lecz zgodnie z zaleceniami producentów oraz praktykami branżowymi. W takim przypadku, brak uwzględnienia pierwszej wymiany po 30 mth oraz kolejnych wymian, co 125 mth, prowadzi do zaniżenia lub zawyżenia obliczeń dotyczących kosztów. Zbyt niskie oszacowanie może pochodzić z pominięcia jednej lub więcej wymian, co staje się oczywiste, gdy analizuje się całkowity czas pracy silnika. Z kolei zawyżone odpowiedzi mogą wynikać z błędnego przyjęcia większej pojemności misy olejowej lub mylnego założenia o wyższej cenie oleju czy filtrów. Właściwe podejście do kalkulacji kosztów powinno zawierać dokładne dane dotyczące liczby przepracowanych motogodzin oraz cykliczności wymiany, co jest kluczowe dla właściwego zarządzania kosztami eksploatacyjnymi maszyny. Prawidłowe i systematyczne podejście do wymiany oleju pozwala na unikanie problemów technicznych oraz wydłużenie żywotności silnika, co jest niezwykle ważne w kontekście długoterminowych kosztów użytkowania sprzętu rolniczego.

Pytanie 7

Przegrzewanie silnika w ciągniku, związane z utratą płynu chłodzącego, brakiem widocznych wycieków oraz białawym osadem na korku wlewu oleju, jest spowodowane

A. zabrudzoną i niedrożną chłodnicą
B. awarią uszczelki pod głowicą
C. uszkodzeniem zaworu ciśnieniowego w korku chłodnicy
D. awarią termostatu w układzie chłodzenia
Uszkodzenie zaworu nadciśnieniowego w korku chłodnicy, niedrożna i zabrudzona chłodnica oraz uszkodzenie termostatu układu chłodzenia to problemy, które mogą powodować przegrzewanie się silnika, jednak nie są one bezpośrednio związane z mlecznym nalotem na korku wlewu oleju. Zawór nadciśnieniowy reguluje ciśnienie w układzie chłodzenia, a jego uszkodzenie może prowadzić do utraty płynu chłodzącego, aczkolwiek nie powoduje typowego mieszania się płynu z olejem. Zabrudzona chłodnica może ograniczać efektywność chłodzenia, jednak brak widocznych wycieków oraz mleczny nalot na korku wlewu oleju sugerują poważniejsze problemy z uszczelką pod głowicą. Uszkodzenie termostatu również może wpłynąć na przegrzewanie, ale to nie jest przyczyna mieszania się oleju z płynem chłodzącym, co wskazuje na uszkodzenie uszczelki. Typowym błędem jest mylenie objawów awarii oraz ignorowanie rzeczywistych przyczyn problemów. Zrozumienie mechanizmów działania układów chłodzenia i smarowania jest kluczowe dla efektywnej diagnostyki i naprawy silników.

Pytanie 8

Co może być powodem częstego uruchamiania się urządzenia hydroforowego?

A. zbyt mała ilość powietrza w zbiorniku
B. nieodpowiednie umiejscowienie zbiornika względem lustra wody
C. niedostateczna izolacja cieplna zbiornika hydroforu
D. nadmiar powietrza w zbiorniku
Zbyt mała ilość powietrza w zbiorniku hydroforowym prowadzi do zbyt niskiego ciśnienia roboczego, co skutkuje częstym włączaniem się pompy. W systemach hydroforowych powietrze działa jako kompresor, który tworzy przestrzeń sprężającą. Kiedy poziom ciśnienia w zbiorniku spada poniżej ustalonego progu, pompa uruchamia się automatycznie, aby podnieść ciśnienie w systemie. Właściwe ciśnienie powietrza w zbiorniku jest kluczowe dla stabilności działania urządzenia oraz efektywności całego systemu wodociągowego. Przykładowo, w standardowych instalacjach, takich jak te wykorzystywane w domach jednorodzinnych, ciśnienie powietrza w zbiorniku powinno wynosić przynajmniej 1-1,5 bara poniżej ciśnienia włączania pompy, aby zapewnić prawidłowe jej funkcjonowanie. Regularne sprawdzanie i uzupełnianie powietrza w zbiorniku jest zatem istotnym elementem konserwacji systemu hydroforowego, co jest zgodne z dobrymi praktykami branżowymi.

Pytanie 9

Jaką głębokość powinny mieć narzędzia podczas pielenia uprawy rzędowej?

A. 12÷16 cm
B. 2÷6 cm
C. 17÷21 cm
D. 7÷11 cm
Odpowiedź 2÷6 cm jest jak najbardziej trafna. Głębokość pielenia ma naprawdę spore znaczenie, bo to wpływa na to, jak skutecznie pozbywamy się chwastów, a jednocześnie nie szkodzimy korzeniom naszych roślin. Dlatego właśnie pielenie w tym zakresie pozwala dotrzeć do chwastów w strefie, gdzie najczęściej rosną, ale nie rusza za bardzo gleby wokół upraw. To jest ważne, zwłaszcza przy delikatnych roślinach. Stosując narzędzia w tej głębokości, działamy zgodnie z tym, co mówią teraz agrotechnicy. Takie podejście ogranicza też potrzebę stosowania chemii, co jest na pewno na plus dla ochrony środowiska. Moim zdaniem to świetny przykład zrównoważonego rolnictwa.

Pytanie 10

Aby spulchnić warstwę podornej gleby średniej oraz zwięzłej, należy zastosować

A. głębosz
B. kultywator
C. glebogryzarkę
D. pług dłutowy
Głębosz to narzędzie rolnicze, które jest przeznaczone do głębokiego spulchniania gleby na głębokości od 30 do 60 cm. W przypadku gleb średnich i zwięzłych, głębosz skutecznie łamie warstwę podorną, co pozwala na poprawę struktury gleby oraz zwiększenie jej przepuszczalności dla wody i powietrza. Dzięki temu rośliny mają lepszy dostęp do składników odżywczych i wody, co przyczynia się do ich zdrowszego wzrostu. Głębosz jest szczególnie polecany w praktykach agrotechnicznych, które dążą do minimalizacji orki oraz zachowania struktury gleby. Warto zauważyć, że wprowadzenie głębosza do cyklu uprawowego może znacząco wpłynąć na poprawę jakości plonów, zwłaszcza w kontekście zmieniających się warunków klimatycznych. Standardy agronomiczne zalecają stosowanie głębosza co kilka lat, aby utrzymać optymalną strukturę gleby i zapobiec jej zagęszczeniu.

Pytanie 11

Korzystając z danych przedstawionych w tabeli, dobierz koło łańcuchowe na wale koła napędowego (I) i koło łańcuchowe na przyrządzie sadzącym (II), aby uzyskać odstęp między ziemniakami w rzędzie 30 cm.

Tabela kół napędowych sadzarki SA2-074
Odstęp w rzędzieKoło łańcuchowe na wale koła napędowego
(I)
Koło łańcuchowe na przyrządzie sadzącym
(II)
21 cm25 zębów30 zębów
25 cm25 zębów30 zębów
30 cm19 zębów30 zębów
35 cm19 zębów35 zębów
40 cm19 zębów40 zębów

A. 25 zębów na kole łańcuchowym (I) i 30 zębów na kole łańcuchowym (II)
B. 19 zębów na kole łańcuchowym (I) i 30 zębów na kole łańcuchowym (II)
C. 19 zębów na kole łańcuchowym (I) i 40 zębów na kole łańcuchowym (II)
D. 35 zębów na kole łańcuchowym (I) i 19 zębów na kole łańcuchowym (II)
Wybrałeś odpowiedź z 19 zębami na kole łańcuchowym (I) i 30 zębami na kole (II), co jest jak najbardziej okej! To dokładnie zgadza się z tym, co jest w tabeli kołów napędowych sadzarki SA2-074. Obliczając odległość między sadzonymi ziemniakami, opieramy się na proporcjach tych zębów. Dzięki tej kombinacji zębów, mamy idealny odstęp 30 cm między ziemniakami. W praktyce dobór odpowiednich kół łańcuchowych jest naprawdę ważny – wpływa to na efektywność sadzenia, równomierne rozmieszczenie roślin i ich późniejszy wzrost. W rolnictwie korzysta się z tabel i obliczeń, które pozwalają precyzyjnie ustawić maszyny, co potem przekłada się na lepszą wydajność i mniej strat. Właściwe kombinacje kół łańcuchowych to nie tylko techniczna sprawa, ale też sposób na lepsze wyniki w produkcji rolniczej.

Pytanie 12

Jakiego układu w wysokoprężnym silniku spalinowym dotyczy wałek krzywkowy?

A. Korbowego
B. Wydechowego
C. Rozrządu
D. Zapłonowego
Wałek krzywkowy jest kluczowym elementem układu rozrządu silnika spalinowego, odpowiedzialnym za synchronizację otwierania i zamykania zaworów. Jego zadaniem jest przekształcanie ruchu obrotowego silnika w ruch liniowy zaworów, co jest niezbędne do zapewnienia prawidłowego cyklu pracy silnika. Przykładem zastosowania wałka krzywkowego jest silnik z systemem DOHC (Double Overhead Camshaft), który często stosuje się w silnikach o wysokich osiągach, zapewniając precyzyjne sterowanie zaworami. Dzięki zastosowaniu wałka krzywkowego, możliwe jest optymalizowanie pracy silnika na różnych obrotach, co wpływa na jego wydajność i moc. Dobre praktyki inżynieryjne w tym zakresie obejmują regularne sprawdzanie luzów zaworowych, co zapewnia ich prawidłowe działanie i wydłuża żywotność silnika. Zrozumienie roli wałka krzywkowego jest zatem kluczowe dla każdego mechanika i inżyniera pracującego w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 13

W celu zabezpieczenia odkrytych elementów roboczych, takich jak tłoczyska siłowników, przed rozpoczęciem postoju sezonowego, należy je

A. pokryć farbą lub lakierem
B. posmarować przepalonym olejem silnikowym
C. pokryć smarem konserwacyjnym
D. osłonić folią samoprzylepną
Zabezpieczanie tłoczysk smarem konserwacyjnym to naprawdę dobry pomysł. Dzięki temu można ochronić je przed szkodliwym wpływem pogody i korozją w czasie, gdy nie są używane. Smar tworzy na powierzchni taką fajną warstwę, która pomaga uniknąć utleniania metalu oraz gromadzenia się brudu. W praktyce, jak nałożysz odpowiednią ilość smaru na tłoczysko, to mechanizm ma większą szansę na przetrwanie wszelkich niekorzystnych warunków, jak wilgoć czy zmiany temperatury. Warto dodać, że korzystanie ze smarów jest zgodne z normami branżowymi, które mówią o tym, by stosować środki smarne, żeby przedłużyć żywotność różnych podzespołów w maszynach. Na przykład, wiele firm używa smarów na bazie litowej, które świetnie się trzymają i są odporne na różne trudne warunki, więc to bardzo dobry wybór na zabezpieczenie tłoczysk podczas dłuższego postoju.

Pytanie 14

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 15

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 16

Ile wyniesie koszt paliwa niezbędnego do zaorania działki o powierzchni 5 ha przy użyciu agregatu, który przy wydajności 2 ha na godzinę zużywa 12 litrów paliwa na godzinę? Cena paliwa to 4,50 zł za 1 litr?

A. 165 zł
B. 135 zł
C. 270 zł
D. 235 zł
Koszt paliwa do zaorania pola obliczamy na podstawie wydajności agregatu, jego zużycia paliwa oraz ceny paliwa. Wydajność agregatu wynosi 2 ha/godz., co oznacza, że zaoranie 5 ha zajmie 2,5 godziny (5 ha / 2 ha/godz.). W ciągu tej samej ilości czasu agregat zużyje 30 litrów paliwa (2,5 godz. * 12 l/godz.). Przy cenie paliwa 4,50 zł za litr, całkowity koszt paliwa wyniesie 135 zł (30 l * 4,50 zł/l). W praktyce, znajomość takich obliczeń jest niezbędna w zarządzaniu gospodarstwem rolnym, aby efektywnie planować budżet na paliwo oraz optymalizować koszty operacyjne. Dobre praktyki w tej dziedzinie obejmują monitorowanie zużycia paliwa przez maszyny oraz regularne przeglądy, które pozwalają na utrzymanie ich w dobrym stanie, co przekłada się na oszczędności w dłuższym okresie czasu.

Pytanie 17

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 18

Na podstawie wydruku z przeprowadzonej analizy spalin silnika z zapłonem iskrowym oraz danych zamieszczonych w tabeli wskaż składnik spalin, którego stężenie przekracza dopuszczalne wartości.

Wydruk analizy spalinZawartość składników w spalinach silnika z zapłonem iskrowym
Bieg jałowy
CO         0,67% vol
CO KOR   0,74% vol
HC         98 ppm vol
CO2       15,5% vol
O2        0,12% vol
Lambda   0,98
Obr/min   850
Olej       86°C
Prędkość obrotowa silnika
[obr/min]
bieg jałowy2000 – 3000
Zawartość maksymalna
CO  [%] [vol]
0,50,3
Zawartość maksymalna
HC  [ppm][vol]
100100
Zawartość optymalna
CO2  [%] [vol]
14,5 – 16,014,5 – 16,0
Zawartość optymalna
O2  [%] [vol]
0,0 – 0,20,0 – 0,2

A. Węglowodory (HC).
B. Tlen (O2).
C. Tlenek węgla (CO).
D. Dwutlenek węgla (CO2).
Tlenek węgla (CO) to naprawdę niebezpieczny składnik spalin. W samochodach z zapłonem iskrowym jego stężenie musimy mieć na oku, bo w biegu jałowym potrafi przekroczyć dozwoloną wartość 0,5% obj. i dochodzić nawet do 0,67% obj. Z tego co wiem, CO jest gazem bezbarwnym i bezwonnym, dlatego tak łatwo o zatrucie. Ważne jest, aby monitorować jego stężenie, bo to ma duże znaczenie dla diagnostyki silników spalinowych i przestrzegania norm, na przykład Euro 6. Ustawienie mieszanki paliwowo-powietrznej oraz regulacja wydechu mogą naprawdę pomóc w zmniejszeniu emisji CO. W branży motoryzacyjnej dobrym zwyczajem są regularne przeglądy i stosowanie filtrów oraz katalizatorów. To wszystko nie tylko spełnia wymogi prawne, ale też pomaga w ochronie zdrowia ludzi i środowiska.

Pytanie 19

Wybierając benzynę do zasilania silnika niskoprężnego, należy przestrzegać zasady:

A. większa pojemność skokowa silnika, niższa liczba oktanowa paliwa
B. wyższy stopień sprężania silnika, niższa liczba oktanowa paliwa
C. wyższy stopień sprężania silnika, wyższa liczba oktanowa paliwa
D. większa pojemność skokowa silnika, wyższa liczba oktanowa paliwa
Kiedy myślimy o odpowiednich parametrach paliwa dla silnika niskoprężnego, musimy wiedzieć, że nie każde połączenie pojemności skokowej i liczby oktanowej jest ok. Wybierając benzynę o niskiej liczbie oktanowej dla silnika z wyższym stopniem sprężania, możemy narazić się na poważne problemy, takie jak detonacja. Detonacja to sytuacja, w której mieszanka paliwowo-powietrzna zapala się za wcześnie, co może szkodzić silnikowi. Wysoka pojemność skokowa nie oznacza, że silnik może chodzić na paliwie o niskiej liczbie oktanowej. Na przykład, silnik o dużej pojemności, ale niskim stopniu sprężania, może wymagać dobrego paliwa z innych względów konstrukcyjnych. To, że im większa pojemność, tym mniej liczba oktanowa, jest dużym uproszczeniem i nie uwzględnia specyfiki budowy silnika. Właściwy dobór paliwa powinien opierać się głównie na konstrukcji silnika, nie tylko na pojemności czy stopniu sprężania. Trzeba też zwracać uwagę na rekomendacje producenta, bo one zazwyczaj dokładnie mówią, jakie paliwo jest najlepsze dla danego pojazdu, żeby wszystko działało jak należy i żeby uniknąć awarii.

Pytanie 20

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 21

Jaką czynność należy przeprowadzić, aby odpowiednio przygotować ciągnik rolniczy do długotrwałego postoju w okresie zimowym?

A. Zwiększyć tolerancje zaworowe w układzie rozrządu silnika
B. Odciążyć koła oraz obniżyć ciśnienie powietrza w oponach
C. Opróżnić zbiornik paliwa oraz pompę wtryskową
D. Usunąć wtryskiwacze z układu zasilania silnika
Odpoczynek ciągnika rolniczego przez dłuższy czas, szczególnie w okresie zimowym, wymaga podjęcia odpowiednich działań, aby zminimalizować jego zużycie oraz zapewnić gotowość do pracy po przerwie. Odciążenie kół i zmniejszenie ciśnienia powietrza w oponach to kluczowe czynności, które pomagają w zabezpieczeniu ogumienia przed odkształceniem oraz degradacją. Niskie ciśnienie powietrza pozwala na równomierne rozłożenie obciążenia, co z kolei zmniejsza ryzyko uszkodzeń opon w wyniku długotrwałego kontaktu z podłożem. Dobrą praktyką jest również podkładanie pod kółka specjalnych podstawek, co dodatkowo zabezpiecza opony przed odkształceniem. Te standardy są zgodne z zaleceniami producentów sprzętu rolniczego oraz ogólnymi zasadami konserwacji maszyn. Ponadto, warto zadbać o ochronę przed czynnikami atmosferycznymi, przechowując ciągnik w suchym i przewiewnym miejscu, co przyczynia się do jego długowieczności oraz sprawności.

Pytanie 22

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 23

Która z ofert zakładów regenerujących pompy próżniowe dojarki jest ekonomicznie najbardziej uzasadniona, jeżeli nowa pompa z 2-letnią gwarancją kosztuje 1600 zł?

Tabela: Ceny pomp regenerowanych i okresy gwarancji
Oferta 1Oferta 2Oferta 3Oferta 4
Cena regeneracji w [zł]4505004001100
Okres gwarancji w [miesiącach]66812

A. Oferta 1
B. Oferta 3
C. Oferta 4
D. Oferta 2
Wybór innej oferty niż oferta 3 może wynikać z niewłaściwego podejścia do analizy kosztów. Często nie uwzględnia się pełnych kosztów użytkowania sprzętu w dłuższym okresie. Na przykład, oferta 1 może wydawać się atrakcyjna ze względu na niską cenę początkową, ale może wiązać się z wyższymi kosztami utrzymania w przyszłości, co czyni ją mniej korzystną w porównaniu do oferty 3. Wiele osób błędnie zakłada, że niska cena produktu to zawsze lepsza opcja, co jest mylnym przekonaniem w kontekście długoterminowych inwestycji. Z perspektywy finansowej, kluczowe jest zrozumienie, że oferta 3, dzięki najniższej cenie miesięcznej na gwarancję, może przynieść większe oszczędności w dłuższym okresie. Inwestycja w regenerację zamiast zakupu nowego sprzętu nie tylko zmniejsza koszty, ale także przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, co jest zgodne z nowoczesnymi normami środowiskowymi. Niejednokrotnie przedsiębiorcy pomijają analizę całkowitych kosztów posiadania i wybierają oferty bez uwzględnienia ich długoterminowej opłacalności, co prowadzi do nieefektywnego zarządzania zasobami i marnotrawstwa budżetu. Dlatego tak ważne jest, aby dostrzegać całkowity kontekst ekonomiczny przy podejmowaniu decyzji o zakupie.

Pytanie 24

Do jakiego typu silnika spalinowego przynależy wałek krzywkowy?

A. Wydechowego
B. Rozrządu
C. Korbowego
D. Zapłonowego
Wałek krzywkowy jest kluczowym elementem układu rozrządu silnika spalinowego, który odpowiada za sterowanie pracą zaworów. Jego zadaniem jest otwieranie i zamykanie zaworów dolotowych oraz wydechowych w odpowiednich momentach cyklu pracy silnika, co ma istotny wpływ na efektywność jego pracy. Wałek krzywkowy działa poprzez obracanie się, co powoduje, że krzywki na jego powierzchni naciskają na dźwignie zaworowe, otwierając zawory. Odpowiednia synchronizacja wałka krzywkowego z ruchem tłoków jest kluczowa dla optymalnego działania silnika, a także wpływa na moc, moment obrotowy oraz zużycie paliwa. W praktyce, w silnikach o zmiennym rozrządzie, jak system VVT (Variable Valve Timing), wałek krzywkowy może być regulowany, co pozwala na lepsze dostosowanie charakterystyki pracy silnika do warunków jazdy. Stosowanie odpowiednich standardów, takich jak ISO 9001 w procesach produkcji wałków krzywkowych, zapewnia ich wysoką jakość oraz niezawodność w działaniu, co jest istotne dla trwałości silnika.

Pytanie 25

Redliczki kultywatora z obustronnym stępieniem powinny

A. być zamienione miejscami
B. zostać napawane i naostrzone
C. zostać naostrzone na szlifierce
D. wymienione na nowe
Naostrzenie redliczek na szlifierce jest podejściem, które może wydawać się atrakcyjne z perspektywy oszczędności, jednak ma swoje istotne wady. Przede wszystkim proces szlifowania może prowadzić do osłabienia struktury materiału, a także zmiany kształtu redliczek, co może negatywnie wpłynąć na ich funkcjonalność. Podczas szlifowania istnieje ryzyko nadmiernego nagrzania metalu, co może sprawić, że materiał stanie się kruchy i podatny na uszkodzenia podczas pracy. Ponadto, nie wszystkie redliczki nadają się do ostrzenia, szczególnie te, które zostały już wielokrotnie szlifowane. Napawanie i ostrzenie, choć teoretycznie może przywrócić funkcjonalność redliczek, jest metodą czasochłonną i wymaga specjalistycznego sprzętu oraz wiedzy. Proces ten również nie zawsze gwarantuje pełną regenerację używanych elementów, co może prowadzić do wczesnych awarii i dodatkowych kosztów. Zamiana miejscami redliczek, choć może wydawać się praktycznym rozwiązaniem, nie rozwiązuje problemu zużycia i w końcu prowadzi do nierównomiernego zużycia całego kultywatora. Z tych powodów, podejście polegające na wymianie na nowe redliczki jest znacznie bardziej efektywne i zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie utrzymania sprzętu rolniczego, co w konsekwencji przekłada się na lepszą jakość pracy oraz efektywność upraw.

Pytanie 26

Na podstawie danych zawartych w tabeli określ, którą przyczepę należy zastosować do transportu 3500 kg zboża, jeżeli masa przyczepy wraz z ładunkiem nie może przekraczać 5000 kg.

Charakterystyczne cechy przyczep dwuosiowych
TypMasa własna [t]Ładowność [t]Objętość skrzyni ładunkowej [m³]
D46A1,784,04,0
D46B1,644,54,4
T0581,44,05,0
N2351,74,03,6

A. D 46A
B. T 058
C. N 235
D. D 46B
Wybór przyczepy T 058 jest odpowiedni dla transportu zboża o masie 3500 kg, gdyż jej masa własna wynosi tylko 1400 kg. Łączna masa zestawu (masa własna przyczepy + masa zboża) wynosi 4900 kg, co pozostaje w granicach dozwolonego limitu 5000 kg. Przestrzeganie tego limitu jest kluczowe nie tylko dla legalności transportu, ale także dla bezpieczeństwa na drodze. Przykładowo, w transporcie rolniczym, odpowiedni dobór przyczepy może zapobiec przeciążeniom, które mogą prowadzić do awarii sprzętu, a także zwiększyć stabilność pojazdu. Zgodnie z zaleceniami branżowymi, warto regularnie weryfikować masę ładunku i używać przyczep dostosowanych do specyfiki przewożonych materiałów. W przypadku transportu cięższego zboża, dobór przyczepy o mniejszej masie własnej jest kluczowy dla optymalizacji ładowności oraz oszczędności paliwa, co jest zgodne z nowoczesnymi standardami transportowymi.

Pytanie 27

W ciągniku rolniczym zaszła potrzeba wymiany opon przednich kół o średnicy osadzenia 16 cali. Jakie opony powinny zostać użyte do wymiany?

A. 6/16 — 15 2PR
B. 16.00 — 28 4PR
C. 6.00 — 16 6PR
D. 16/12 — 32 8PR
Wybór opon do ciągnika rolniczego to kluczowy aspekt, który wymaga uwzględnienia szczególnych parametrów technicznych. Odpowiedzi, które zawierają oznaczenia takie jak 16/12 — 32 8PR, 6/16 — 15 2PR i 16.00 — 28 4PR, wskazują na nieprawidłowe podejście do doboru opon. Przede wszystkim, oznaczenia 16/12 — 32 8PR i 16.00 — 28 4PR wskazują na średnice felg, które nie są zgodne z wymaganiami, ponieważ pierwsza liczba nie odpowiada 16 calom, co czyni je nieodpowiednimi do zastosowania w ciągniku wymagającym opon o tej średnicy. Wybór opon 6/16 — 15 2PR jest również nietrafiony zarówno ze względu na średnicę, jak i na zbyt niską nośność oraz konstrukcję, co może prowadzić do wczesnych uszkodzeń w trakcie eksploatacji. Oznaczenia opon są kluczowe dla ich funkcji; różne szerokości i klasy nośności mają wpływ na zachowanie pojazdu na różnych nawierzchniach. Nieodpowiednie opony mogą w znacznym stopniu wpłynąć na bezpieczeństwo operatora, efektywność paliwową oraz wydajność maszyny. Dobrze dobrana opona to taka, która nie tylko pasuje do rozmiaru felgi, ale również ma odpowiednią konstrukcję, aby wytrzymać intensywne eksploatacje w trudnych warunkach rolniczych. Dlatego ważne jest, aby zawsze kierować się dokładnymi specyfikacjami producenta i dobrymi praktykami w zakresie doboru opon, aby zapewnić ich maksymalną wydajność i długowieczność.

Pytanie 28

W nowoczesnych ciągnikach zmianę kierunku jazdy realizuje

A. wzmacniacz momentu
B. sprzęgło dwumasowe
C. mechanizm różnicowy
D. przekładnia nawrotna
Mechanizm różnicowy jest istotnym elementem układu napędowego pojazdów, jednak jego główną funkcją jest umożliwienie różnicy prędkości obrotowej kół, co ma kluczowe znaczenie podczas skrętów. Chociaż mechanizm różnicowy wspomaga manewrowanie pojazdem, nie jest odpowiedzialny za bezpośrednią zmianę kierunku jazdy, jak to ma miejsce w przypadku przekładni nawrotnej. Z kolei wzmacniacz momentu służy do zwiększania momentu obrotowego silnika, co poprawia siłę napędową pojazdu, ale nie wpływa na zdolność do zmiany kierunku jazdy. Pomocne jest zrozumienie, że wzmacniacz momentu działa na zasadzie zwiększania siły, a nie na zmianie kierunku. Sprzęgło dwumasowe natomiast ma na celu amortyzację drgań i wygładzenie działania silnika, co poprawia komfort jazdy, ale nie ma wpływu na manewrowość ciągnika. Typowym błędem myślowym jest mylenie tych elementów z przekładnią nawrotną, co prowadzi do błędnych wniosków. Użytkownicy często skupiają się na roli, jaką poszczególne komponenty odgrywają w ogólnym działaniu pojazdu, a nie na ich specyficznych funkcjach. Zrozumienie ról tych różnych systemów pozwala lepiej ocenić ich działanie i zastosowanie w praktyce.

Pytanie 29

Po zakończeniu sezonu, kopaczkę do ziemniaków należy wyczyścić, ocenić jej stan techniczny oraz przeprowadzić

A. regulację napięcia sprężyny napinacza odsiewacza
B. wymianę pasów przekładni pasowej
C. konserwację lemieszy przepracowanym olejem silnikowym
D. smarowanie zgodnie z tabelą smarowania
Regulacja napięcia sprężyny napinacza odsiewacza, wymiana pasów przekładni pasowej oraz konserwacja lemieszy przepracowanym olejem silnikowym to działania, które chociaż mogą być istotne w kontekście ogólnego utrzymania maszyny, nie są najważniejszymi czynnościami do wykonania po zakończeniu sezonu. Regulacja napięcia sprężyny napinacza jest istotna dla prawidłowego działania odsiewacza, jednak nie dotyczy to bezpośrednio stanu technicznego całej kopaczki. Brak odpowiedniego smarowania może prowadzić do większych problemów, które negują jakiekolwiek korzyści płynące z regulacji. Wymiana pasów przekładni pasowej jest również ważna, ale zazwyczaj dotyczy bardziej bieżących napraw, które są realizowane w trakcie sezonu, a nie po jego zakończeniu. Z kolei konserwacja lemieszy przepracowanym olejem silnikowym może być wręcz niewłaściwa, ponieważ takie oleje mogą zawierać zanieczyszczenia, które mogą zaszkodzić metalowym częściom maszyny. W praktyce, kluczowe znaczenie ma zrozumienie, że smarowanie zgodnie z tabelą smarowania jest fundamentalnym elementem konserwacji maszyn rolniczych, a inne czynności powinny być traktowane jako uzupełnienie tego procesu, a nie substytut.

Pytanie 30

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 31

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 32

Jaką czynność powinno się wykonać jako pierwszą po zakończeniu zbiorów w kontekście przygotowania kombajnu do zimowej konserwacji?

A. oczyszczenie zewnętrznych i wewnętrznych powierzchni maszyny przy użyciu myjki ciśnieniowej
B. zmniejszenie ciśnienia w oponach, czyli uniesienie nieco urządzenia i włożenie podstawek pod osie
C. staranna eliminacja zanieczyszczeń z poszczególnych części za pomocą sprężonego powietrza
D. poluzowanie pasów napędowych oraz ich zabezpieczenie specjalnym preparatem do konserwacji
Dokładne oczyszczenie każdego elementu sprężonym powietrzem to naprawdę ważny krok, kiedy przygotowujemy kombajn na zimę. Po żniwach maszyna zbiera sporo brudu – zostają resztki roślin, kurz i inne zanieczyszczenia, które mogą zaszkodzić jej działaniu i stanowi technicznemu. Sprężone powietrze świetnie sobie z tym radzi, docierając nawet w najbardziej niedostępne zakamarki, jak filtry czy silnik. Z mojego doświadczenia wynika, że jeśli nie usuniemy tych organicznych resztek, to później może się to skończyć poważną korozją, a to dość kosztowne naprawy w dłuższym okresie. Dodatkowo, czyszczenie sprężonym powietrzem to coś, co powinno być w standardzie w branży. Dzięki regularnemu serwisowaniu maszyny możemy cieszyć się jej długotrwałym użytkowaniem. Poza tym, takie czyszczenie wpływa pozytywnie na bezpieczeństwo pracy, bo zmniejsza ryzyko awarii podczas korzystania z maszyny.

Pytanie 33

Wyznacz koszt użytkowania przyczepy transportowej o ładowności 5 t, która jest stosowana do przewozu 45 t buraków cukrowych, jeśli odległość między punktem skupu a plantacją wynosi 20 km. Koszt jednostkowy eksploatacji przyczep transportowych wynosi 1,50 zł/tonokilometr.

A. 540,00 zł
B. 270,00 zł
C. 2 700,00 zł
D. 1 350,00 zł
Nieprawidłowe odpowiedzi wynikają z błędnych obliczeń lub nieprawidłowego zrozumienia podstawowych zasad związanych z kosztami transportu. Na przykład, odpowiedzi takie jak 2 700,00 zł mogą sugerować, że prawidłowo pomnożono ładunek przez odległość, ale nie uwzględniono kosztu jednostkowego. Wartości takie jak 540,00 zł i 270,00 zł mogą być wynikiem błędnego przeliczenia jednostek lub mylnego zastosowania kosztu jednostkowego, być może w odniesieniu do innych parametrów. Kluczowe jest, aby pamiętać, że każdy element kosztu transportu musi być dokładnie uwzględniony, w tym ładunek, odległość oraz koszt za tonokilometr. W logistyce, nieprawidłowe kalkulacje mogą prowadzić do znacznych strat finansowych oraz nieefektywności w zarządzaniu zasobami. Dlatego zaleca się zawsze stosować standardowe wzory i procedury obliczeniowe, aby uzyskać dokładne i wiarygodne wyniki, co jest kluczowe dla utrzymania konkurencyjności i rentowności w branży transportowej.

Pytanie 34

Jakie będą miesięczne wydatki na energię elektryczną związane z eksploatacją pompy hydroforowej, zakładając, że czas rozliczeniowy trwa 30 dni, silnik pompy ma moc 4 kW i działa przez jedną godzinę dziennie, a cena za kilowatogodzinę wynosi 0,5 zł?

A. 90 zł
B. 60 zł
C. 30 zł
D. 120 zł
Analizując błędne odpowiedzi, warto zwrócić uwagę na powszechne nieporozumienia dotyczące obliczania kosztów energii elektrycznej. Często stosowanym błędem jest niewłaściwe założenie dotyczące liczby godzin pracy urządzenia. Na przykład, niektóre odpowiedzi mogłyby wynikać z uwzględnienia, że pompa działa przez dłuższy czas, niż jest to zadeklarowane w pytaniu. W rzeczywistości, kluczowe jest precyzyjne zrozumienie parametrów operacyjnych urządzenia, w tym jego mocy oraz czasu pracy. Niekiedy, osoby udzielające błędnych odpowiedzi mogą mylić moc z zużyciem energii, co prowadzi do zawyżonych kosztów. Innym częstym błędem jest pomijanie konieczności przeliczenia energii na odpowiednią jednostkę, co również może skutkować niepoprawnymi wynikami. Zrozumienie jednostek miar, takich jak kilowatogodziny (kWh), jest kluczowe dla prawidłowego obliczania kosztów. Dlatego tak ważne jest, aby podejść do analizy kosztów energii elektrycznej z dużą starannością i uwagą na szczegóły, aby uniknąć nieporozumień, które mogą prowadzić do błędnych decyzji finansowych.

Pytanie 35

Który z elementów układu przeniesienia napędu traktora nie zmienia przełożenia systemu i nie pełni funkcji przekładni zwalniającej?

A. Mechanizm różnicowy
B. Skrzynia biegów
C. Zwolnica planetarna
D. Przekładnia główna
Wybór skrzyni biegów, przekładni głównej czy zwolnicy planetarnej jako mechanizmu, który nie zmienia przełożenia, opiera się na pewnych nieporozumieniach dotyczących ich funkcji w układzie przeniesienia napędu. Skrzynia biegów jest złożonym urządzeniem, które zmienia przełożenia, co pozwala na dostosowanie momentu obrotowego i prędkości do warunków pracy ciągnika. Dzięki temu operator może uzyskiwać różne prędkości i siły pociągowe, co jest kluczowe przy wykonywaniu różnorodnych zadań w polu. Z kolei przekładnia główna, będąca częścią układu napędowego, również ma za zadanie zmieniać przełożenie, co wpływa na efektywność przeniesienia napędu na koła. Zwolnica planetarna, choć istotna dla przekazywania momentu obrotowego, również często zmienia przełożenie, dostosowując działanie układu do warunków terenowych. Błędem w podejściu do pytania jest nieodróżnianie mechanizmów, które mają różne zastosowania oraz funkcje. Kluczowym aspektem jest zrozumienie, że mechanizmy różnicowe nie tylko pełnią funkcję dostosowawczą, ale również są niezbędne dla poprawnej trakcji i stabilności pojazdu. Właściwe zrozumienie tych mechanizmów i ich ról w układzie przeniesienia napędu jest fundamentalne dla efektywnego korzystania z ciągników oraz zapewnienia ich prawidłowej eksploatacji.

Pytanie 36

Przed procesem galwanicznego nakładania chromu powierzchnie robocze suwaka rozdzielacza hydraulicznego powinny być

A. poddane obróbce cieplnej
B. pokryte specjalnym izolującym preparatem
C. poddane odtłuszczeniu i wytrawieniu
D. ochronione folią izolacyjną
Wybór odpowiedzi, które sugerują stosowanie pasty lub folii izolacyjnej, jest błędny, ponieważ te metody nie mają zastosowania w kontekście przygotowania powierzchni do galwanicznego nakładania chromu. Zastosowanie past izolacyjnych może prowadzić do powstawania warstw, które utrudniają prawidłowe przyleganie powłok chromowych, co skutkuje ich odpadaniem lub pękaniem pod wpływem obciążeń mechanicznych. Z kolei zabezpieczenie folią izolacyjną nie tylko nie spełnia funkcji przygotowawczej, ale wręcz może przyczynić się do zatrzymywania zanieczyszczeń i wilgoci, co w konsekwencji prowadzi do korozji podpowłokowej. Odpowiedzi, które sugerują obróbkę cieplną, również są mylące, ponieważ ta technika jest stosowana w innych procesach, takich jak utwardzanie stali, ale nie jest bezpośrednio związana z przygotowaniem powierzchni do galvanizacji. W rzeczywistości, obróbka cieplna może zmieniać właściwości materiału, co jest niepożądane przed nałożeniem powłok ochronnych. Niezrozumienie tych zasad prowadzi do typowych błędów w praktyce inżynierskiej, które mogą powodować nieodwracalne uszkodzenia elementów hydraulicznych, a tym samym wpływać na ich funkcjonalność i bezpieczeństwo w eksploatacji.

Pytanie 37

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 38

Aby zmierzyć szczelinę lub luz pomiędzy przylegającymi powierzchniami, należy zastosować

A. mikrometr.
B. szczelinomierz płytkowy.
C. liniał krawędziowy.
D. głębokościomierz.
Szczelinomierz płytkowy jest specjalistycznym narzędziem pomiarowym zaprojektowanym do dokładnego pomiaru szczelin i luzów między sąsiadującymi powierzchniami. Jego budowa składa się z zestawu płyt o różnej grubości, które pozwalają na precyzyjne określenie wymiarów szczelin w trudno dostępnych miejscach. Użycie szczelinomierza płytkowego jest niezbędne w wielu gałęziach przemysłu, w tym w inżynierii mechanicznej, motoryzacyjnej oraz w produkcji maszyn, gdzie dokładność montażu jest kluczowa dla funkcjonowania urządzeń. Przykładem zastosowania może być pomiar luzu w łożyskach lub szczelin w połączeniach elementów, takich jak wały czy obudowy. Dobrze wykonany pomiar szczelin jest ważny dla zapewnienia długotrwałej pracy maszyn oraz minimalizacji zużycia mechanicznego i poprawy efektywności energetycznej. Warto również zaznaczyć, że standard ISO 2768 odnosi się do tolerancji wymiarowych, co podkreśla znaczenie precyzyjnych pomiarów w kontekście wymagań jakościowych.

Pytanie 39

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.