Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 9 stycznia 2025 21:14
  • Data zakończenia: 9 stycznia 2025 21:25

Egzamin zdany!

Wynik: 34/40 punktów (85,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Celem zastosowania wzorca Obserwator w tworzeniu aplikacji WEB jest

A. zarządzanie funkcjami synchronicznymi w kodzie aplikacji
B. monitorowanie interakcji użytkownika i wysyłanie wyjątków
C. dostosowanie interfejsu użytkownika do różnych typów odbiorców
D. informowanie obiektów o modyfikacji stanu innych obiektów
Wzorzec Obserwator, znany również jako Observer, jest fundamentem programowania związanego z aplikacjami webowymi, szczególnie w kontekście architektury MVC (Model-View-Controller). Jego głównym celem jest umożliwienie obiektom (zwanym obserwatorami) subskrybowania zmian stanu innych obiektów (zwanych obserwowanymi). Kiedy stan obiektu obserwowanego ulega zmianie, wszystkie powiązane obiekty obserwujące są automatycznie powiadamiane o tej zmianie. Takie podejście jest szczególnie użyteczne w aplikacjach, gdzie interfejs użytkownika musi być dynamicznie aktualizowany w odpowiedzi na zmiany danych, na przykład w przypadku aplikacji do zarządzania danymi w czasie rzeczywistym. Przykładem może być aplikacja czatu, w której nowe wiadomości są automatycznie wyświetlane użytkownikom, gdy tylko są dodawane przez innych. Wzorzec ten jest również zgodny z zasadami SOLID, zwłaszcza z zasadą otwarte-zamknięte, umożliwiając rozwijanie aplikacji bez konieczności modyfikowania istniejących klas. W różnych technologiach webowych, takich jak JavaScript z użyciem frameworków takich jak React czy Angular, wzorzec Obserwator jest implementowany przez mechanizmy takie jak stany komponentów, co przyczynia się do lepszej organizacji kodu i zachowania jego czytelności.

Pytanie 2

W przedsiębiorstwie IT obowiązują określone zasady dotyczące zarządzania projektami, co wskazuje, że firma wykorzystuje model zarządzania

Ilustracja do pytania
A. zwinny
B. spiralny
C. prototypowy
D. kaskadowy
Model zarządzania projektami opisany w pytaniu to model zwinny (Agile). Opiera się na iteracyjnych i inkrementalnych podejściach do tworzenia oprogramowania, umożliwiając szybkie dostosowanie do zmieniających się wymagań klienta.

Pytanie 3

Tworząc aplikację opartą na obiektach, należy założyć, że program będzie zarządzany przez

A. pętlę dyspozytora, która w zależności od zdarzenia wywoła właściwą funkcję
B. definicję warunków końcowego rozwiązania
C. zbiór instancji klas współpracujących ze sobą
D. moduły zawierające funkcje oraz zmienne globalne
W programowaniu obiektowym aplikacje są sterowane za pomocą instancji klas, które współpracują ze sobą. Obiekty reprezentują elementy rzeczywistego świata i komunikują się, co pozwala na większą elastyczność i modułowość kodu.

Pytanie 4

Jaki środek ochronny najlepiej chroni przed hałasem w biurze?

A. Lampy biurowe o niskim poziomie natężenia światła
B. Mata antypoślizgowa
C. Okna zamknięte
D. Panele akustyczne wygłuszające
Wygłuszające panele akustyczne to jedno z najlepszych rozwiązań w celu ograniczenia hałasu w biurach i innych miejscach pracy. Panele te redukują odbicia dźwięku i zmniejszają natężenie hałasu, co przekłada się na poprawę koncentracji oraz zmniejszenie zmęczenia i stresu. W biurach typu open space panele akustyczne znacząco poprawiają komfort pracy, umożliwiając prowadzenie rozmów bez nadmiernego zakłócania pracy innych osób. Dodatkowo, wygłuszenie pomaga w ochronie zdrowia pracowników, redukując ryzyko utraty słuchu w miejscach, gdzie występuje wysoki poziom hałasu. Odpowiednie rozmieszczenie paneli pozwala także na lepsze zarządzanie akustyką całego pomieszczenia.

Pytanie 5

Który z wymienionych elementów interfejsu użytkownika jest charakterystyczny dla aplikacji działającej na komputerze?

A. API REST
B. Przycisk (Button)
C. Strona HTML
D. Routing
Przycisk, czyli ten mały element, co go klikamy w aplikacjach, to naprawdę ważna część interfejsu. Używamy go, żeby coś zainicjować, na przykład zapisać dane czy wywołać jakąś funkcję. Fajnie, że można go dowolnie ustawiać – zmieniać wygląd, rozmiar, a nawet to, jak się zachowuje. Dzięki temu pasuje do każdej aplikacji. W dzisiejszych programach, jak WPF, te przyciski mogą mieć różne kolorowe ikony albo nawet animacje, co sprawia, że aplikacja wygląda super. Generalnie, bez przycisków użytkownik by się w aplikacji nie połapał, bo to dzięki nim możemy nawigować, zatwierdzać formularze czy otwierać nowe okna dialogowe.

Pytanie 6

Który z wymienionych algorytmów pracujących na tablicy jednowymiarowej ma złożoność obliczeniową O(n2)?

A. Sortowanie szybkie
B. Wyszukiwanie metodą binarną
C. Sortowanie bąbelkowe
D. Wyświetlenie elementów
Wypisanie elementów tablicy ma złożoność O(n), bo po prostu przechodzimy przez tablicę raz. Wyszukiwanie binarne, z drugiej strony, to coś, co ma złożoność O(log n) i działa w posortowanej tablicy – nie ma tu mowy o sortowaniu. A jeśli chodzi o sortowanie szybkie, to jego złożoność to O(n log n) i jest jednym z najszybszych sposobów sortowania. Więc nie pomylić sortowania z wyszukiwaniem, bo to dwie różne bajki.

Pytanie 7

Który z poniższych metod najlepiej zabezpiecza dane karty płatniczej podczas zakupów online?

A. Przechowywanie numeru karty w przeglądarce internetowej
B. Używanie wirtualnych kart płatniczych lub jednorazowych kodów
C. Udostępnianie danych karty na platformach internetowych
D. Podawanie informacji o karcie w odpowiedzi na wiadomość e-mail od nieznajomego
Korzystanie z wirtualnych kart płatniczych lub jednorazowych kodów to skuteczny sposób na ochronę danych karty płatniczej podczas transakcji internetowych. Wirtualne karty mają ograniczony okres ważności i są powiązane z określoną kwotą, co minimalizuje ryzyko kradzieży całego konta bankowego. Jednorazowe kody płatności wygasają po jednorazowym użyciu, co uniemożliwia ich ponowne wykorzystanie przez osoby trzecie. Dzięki tym metodom użytkownicy znacznie redukują ryzyko oszustw i nieautoryzowanych transakcji.

Pytanie 8

Zajmując się pracą w zespole oraz dbając o jego efektywne funkcjonowanie, nie powinniśmy

A. skupiać się jedynie na własnych korzyściach
B. wspierać się nawzajem
C. sumiennie i w ustalonym terminie realizować swoje zadania
D. przyjmować odpowiedzialności za swoje decyzje
Dbanie wyłącznie o własny interes jest niekorzystne w pracy zespołowej, ponieważ prowadzi do konfliktów i obniżenia efektywności grupy. Praca zespołowa wymaga współpracy, wzajemnego wsparcia i odpowiedzialności za wspólne działania, co sprzyja osiąganiu lepszych wyników.

Pytanie 9

Wykorzystanie typu DECIMAL w MySQL wymaga wcześniejszego określenia długości (liczby cyfr) przed oraz po przecinku. Jak należy to zapisać?

A. logiczny
B. zmiennoprzecinkowy
C. stałoprzecinkowy
D. łańcuchowy
Typ DECIMAL w języku MySQL jest używany do przechowywania liczb dziesiętnych z określoną precyzją. Przy definiowaniu tego typu danych wymagane jest określenie dwóch głównych parametrów: długości całkowitej liczby, czyli liczby cyfr przed przecinkiem, oraz długości części dziesiętnej, czyli liczby cyfr po przecinku. Taki zapis ma postać DECIMAL(M, D), gdzie M to maksymalna liczba cyfr, a D to liczba cyfr po przecinku. Przykład zastosowania to: DECIMAL(10, 2), co oznacza, że liczba może mieć maksymalnie 10 cyfr, z czego 2 cyfry będą po przecinku. Typ DECIMAL jest szczególnie przydatny w aplikacjach finansowych, gdzie precyzja obliczeń jest kluczowa, aby uniknąć błędów zaokrągleń, które mogą występować w przypadku typów zmiennoprzecinkowych. Standardy dotyczące typów danych w SQL, takie jak SQL:2008, również uznają znaczenie precyzyjnych reprezentacji liczbowych, co sprawia, że DECIMAL jest preferowany w wielu zastosowaniach. Warto dodać, że MySQL pozwala na elastyczność w definiowaniu długości, co umożliwia optymalne dostosowanie do specyficznych wymagań aplikacji.

Pytanie 10

Jakie narzędzie można wykorzystać do stworzenia mobilnej aplikacji cross-platform w języku C#?

A. środowisko XCode
B. środowisko Android Studio
C. platformę Xamarin
D. bibliotekę React Native
React Native jest oparty na JavaScript, a Xcode to narzędzie do natywnego programowania na iOS. Android Studio służy do tworzenia aplikacji na Androida, ale nie jest narzędziem cross-platformowym dla C#.

Pytanie 11

Jakie czynniki powinny być brane pod uwagę podczas organizacji zasobów ludzkich w projekcie?

A. Umiejętności oraz doświadczenie członków zespołu
B. Jedynie dostępność technologii
C. Budżet projektu, bez uwzględnienia kompetencji zespołu
D. Wyłącznie techniczne wymagania projektu
Podczas planowania zasobów ludzkich w projekcie kluczowe jest uwzględnienie umiejętności i doświadczenia członków zespołu. Odpowiednie dopasowanie kompetencji do wymagań projektu ma ogromny wpływ na jakość i tempo realizacji zadań. Zespół o różnorodnych umiejętnościach jest bardziej elastyczny i lepiej radzi sobie z napotkanymi wyzwaniami. Analiza umiejętności pozwala na efektywne przydzielanie zadań, co zwiększa produktywność i redukuje ryzyko opóźnień.

Pytanie 12

Aby zdefiniować zmienną, która będzie działała jako licznik instancji danej klasy, należy wprowadzenie takiego zmiennej poprzedzić słowem kluczowym

A. virtual
B. register
C. operator
D. static
Słowo kluczowe 'static' w językach takich jak Java, C++ czy C# oznacza, że dane pole należy do klasy, a nie do konkretnego obiektu. Dzięki temu pole 'static' jest współdzielone przez wszystkie instancje klasy i może być wykorzystywane do śledzenia liczby obiektów utworzonych na podstawie tej klasy. Static to nieodzowny element przy implementacji liczników instancji.

Pytanie 13

Jakie są kluczowe etapy resuscytacji krążeniowo-oddechowej?

A. 20 uciśnięć klatki piersiowej na przemian z 5 wdechami ratowniczymi
B. 10 uciśnięć klatki piersiowej bez wdechów
C. 30 uciśnięć klatki piersiowej na przemian z 2 wdechami ratowniczymi
D. 30 wdechów ratowniczych bez uciśnięć
30 uciśnięć klatki piersiowej na przemian z 2 wdechami ratowniczymi to standardowy protokół resuscytacji krążeniowo-oddechowej (RKO) zgodny z wytycznymi Europejskiej Rady Resuscytacji (ERC). Uciśnięcia wykonywane są na głębokość około 5-6 cm w tempie 100-120 uciśnięć na minutę. Po 30 uciśnięciach wykonuje się 2 wdechy ratownicze, które powinny być wykonywane z odpowiednią siłą, aby unieść klatkę piersiową poszkodowanego. Taka sekwencja jest podstawą pierwszej pomocy i może uratować życie osoby, u której doszło do zatrzymania akcji serca. Resuscytację należy kontynuować do momentu przybycia służb ratunkowych lub odzyskania przytomności przez poszkodowanego.

Pytanie 14

Który rodzaj kolekcji pozwala na dostęp do elementów w porządku FIFO (First In First Out)?

A. Sekwencja
B. Kolejka
C. Tablica
D. Kolekcja LIFO
Kolejka to struktura danych, która działa na zasadzie FIFO (First In First Out), co oznacza, że element dodany jako pierwszy zostaje usunięty jako pierwszy. Kolejki są szeroko wykorzystywane w zarządzaniu zadaniami, buforowaniu danych oraz w implementacji algorytmów, takich jak BFS (przeszukiwanie wszerz). Struktura ta jest idealna do obsługi zadań w kolejności ich przybycia, co jest kluczowe w aplikacjach takich jak systemy operacyjne, sieci komputerowe i przetwarzanie danych.

Pytanie 15

Do implementacji w aplikacji jednokierunkowej funkcji skrótu, zwanej funkcją haszującą, można wykorzystać algorytm

A. DES
B. RSA
C. AES
D. MD5
DES to algorytm szyfrowania symetrycznego, nie funkcja haszująca. RSA to algorytm asymetryczny wykorzystywany do szyfrowania i podpisów cyfrowych. AES to zaawansowany standard szyfrowania blokowego, ale nie jest funkcją skrótu.

Pytanie 16

Podczas programowania kontrolki stepper przedstawionej na ilustracji w aplikacji mobilnej, należy zarządzać zmienną, która zawsze przechowuje jej bieżącą wartość. Jakie zdarzenie można wykorzystać do osiągnięcia tej funkcjonalności?

Ilustracja do pytania
A. Unfocused
B. SizeChanged
C. ValueChanged
D. DescendantAdded
Zdarzenie ValueChanged jest kluczowe w kontekście programowania kontrolek takich jak stepper w aplikacjach mobilnych. To zdarzenie jest wywoływane zawsze, gdy wartość kontrolki zostaje zmieniona przez użytkownika, co umożliwia natychmiastowe przetwarzanie tej zmiany i aktualizację interfejsu użytkownika lub innych powiązanych komponentów. W praktyce, użycie zdarzenia ValueChanged to dobry przykład reaktywnego programowania, gdzie aplikacja reaguje na akcje użytkownika w czasie rzeczywistym. Przy implementacji takiego zdarzenia należy zadbać o poprawne sprawdzanie zakresu wartości, aby uniknąć błędów logicznych. Warto również pamiętać o optymalizacji wydajności takiej obsługi, zwłaszcza w aplikacjach złożonych z wielu komponentów zależnych od wartości steppera. Praktyczne zastosowanie tego zdarzenia można znaleźć w aplikacjach e-commerce, gdzie steppery mogą być używane do wyboru ilości produktów w koszyku, a zmiana wartości natychmiast wpływa na obliczenie ceny całkowitej. Używanie zdarzeń takich jak ValueChanged jest zgodne z dobrymi praktykami projektowania interfejsów użytkownika, poprawiając ich responsywność i interaktywność.

Pytanie 17

Jakiego typu funkcja jest tworzona poza klasą, ale ma dostęp do jej prywatnych i chronionych elementów?

A. Destruktor
B. Funkcja zaprzyjaźniona
C. Metoda statyczna
D. Konstruktor
Funkcja zaprzyjaźniona to specjalny typ funkcji, który jest deklarowany jako 'friend' w ciele klasy, co pozwala jej na dostęp do prywatnych i chronionych składowych tej klasy. Chociaż funkcja zaprzyjaźniona jest definiowana poza klasą, może operować na jej wewnętrznych danych, co czyni ją bardzo użytecznym narzędziem w programowaniu obiektowym. Tego rodzaju funkcje są często wykorzystywane w przypadkach, gdy konieczne jest współdziałanie dwóch klas lub funkcji narzędziowych, które muszą manipulować danymi wewnętrznymi klasy, ale nie powinny być jej metodami członkowskimi. Dzięki funkcjom zaprzyjaźnionym można zapewnić elastyczność w dostępie do danych przy jednoczesnym zachowaniu hermetyzacji klasy. Przykładem może być przeciążenie operatorów, np. operator +, który musi mieć dostęp do prywatnych składowych obu operandów.

Pytanie 18

Na równoważnych pod względem funkcjonalnym listingach fragmentów aplikacji Angular oraz React.js utworzono listę punktowaną, która zawiera

Ilustracja do pytania
A. taką liczbę elementów, ile znajduje się w tablicy books, w każdym punkcie listy umieszczony jest jeden element tablicy
B. tyle elementów, ile znajduje się w tablicy books, w każdym punkcie listy widnieje element o treści {book}
C. jedynie jeden element o treści Harry Potter
D. wyłącznie jeden element o treści Harry Potter, Hobbit, Władca pierścieni
Lista punktowana w Angular i React.js generuje tyle elementów, ile jest w tablicy books. Każdy element listy odpowiada jednemu elementowi tablicy, co pozwala na dynamiczne renderowanie listy w oparciu o dane wejściowe.

Pytanie 19

Jaką cechą odznacza się framework w porównaniu do biblioteki?

A. Framework stanowi zbiór funkcji, które programista ma możliwość wykorzystania
B. Framework zapewnia API do szerszego zestawu funkcji
C. Framework określa strukturę aplikacji i zapewnia jej fundament
D. Framework oferuje funkcje użyteczne w konkretnej dziedzinie problemu
Framework dostarcza gotowy szkielet aplikacji i narzuca architekturę, zgodnie z którą programista musi budować swoją aplikację. Oferuje zestaw narzędzi i komponentów, które upraszczają rozwój oprogramowania, przy jednoczesnym ograniczeniu swobody działania. Dzięki frameworkowi, programista nie musi tworzyć aplikacji od podstaw – dostaje narzędzia, które integrują się ze sobą, co przyspiesza proces developmentu i zapewnia spójność aplikacji.

Pytanie 20

Jakie narzędzie służy do zarządzania wersjami?

A. Git
B. Jira
C. Trello
D. Bugzilla
Git to system kontroli wersji, który pozwala na śledzenie zmian w kodzie źródłowym. Jest to narzędzie szeroko stosowane w zespołach programistycznych, umożliwiające współpracę i zarządzanie historią projektu.

Pytanie 21

Jakie jest rozwiązanie dla dodawania binarnego liczb 1011 oraz 110?

A. 11001
B. 10001
C. 11101
D. 10101
Dodawanie binarne to podstawowa operacja w systemie liczbowym, który używa tylko dwóch cyfr: 0 i 1. W przypadku dodawania liczb binarnych, proces ten przypomina dodawanie w systemie dziesiętnym, jednak z pewnymi różnicami ze względu na ograniczony zestaw cyfr. Gdy dodajemy liczby 1011 i 110, należy ustawić je w kolumnach, podobnie jak w dodawaniu dziesiętnym. Zaczynamy od najmniej znaczącej cyfry. W pierwszej kolumnie mamy 1 + 0, co daje 1. W drugiej kolumnie mamy 1 + 1, co daje 0, ale musimy przenieść 1 do następnej kolumny (przeniesienie jest kluczowym elementem w dodawaniu binarnym). W trzeciej kolumnie dodajemy 1 (przeniesienie) + 0 + 1, co daje 0 i przenosimy 1 do następnej kolumny. W czwartej kolumnie dodajemy przeniesienie 1 + 1 (z liczby 1011), co daje 10 w systemie binarnym, co oznacza 0 i przeniesienie 1. Końcowym wynikiem dodawania daje 10001 w systemie binarnym. To podejście jest zgodne z zasadami arytmetyki binarnej, które są fundamentem działania komputerów i systemów cyfrowych, w których operacje na danych są realizowane w systemie binarnym.

Pytanie 22

Jakie jest znaczenie klasy abstrakcyjnej?

A. Klasa, która może zawierać zarówno metody zdefiniowane, jak i niezdefiniowane (czysto wirtualne)
B. Klasa, która nie może posiadać żadnych metod
C. Klasa, która może być dziedziczona, ale nie można jej instancjonować
D. Klasa, która zawsze dziedziczy z klasy bazowej
Klasa, która nie może mieć żadnych metod, jest niepraktyczna i nie spełnia żadnych funkcji w programowaniu obiektowym. Klasa dziedzicząca zawsze dziedziczy po klasie bazowej, a nie po klasie pochodnej – dziedziczenie odbywa się w jednym kierunku. Twierdzenie, że klasa abstrakcyjna zawsze dziedziczy z klasy pochodnej, jest błędne – klasy abstrakcyjne mogą być na szczycie hierarchii dziedziczenia i służą jako punkt wyjścia dla innych klas. Klasa, która nie może być instancjonowana, ale może być dziedziczona, to właśnie klasa abstrakcyjna, co czyni to stwierdzenie poprawnym.

Pytanie 23

Czym jest klasa w programowaniu obiektowym?

A. wskaźnik
B. zmienna
C. instrukcja
D. typ danych
Klasa w programowaniu obiektowym jest typem danych, który pozwala na definiowanie własnych struktur zawierających pola (dane) i metody (funkcjonalność). Klasy są podstawą paradygmatu obiektowego i umożliwiają tworzenie obiektów, które są instancjami danej klasy. Klasa definiuje szablon dla obiektów, określając ich zachowanie i właściwości.

Pytanie 24

W jakiej sytuacji wykorzystanie stosu będzie korzystniejsze niż lista podczas projektowania zestawu danych?

A. Gdy dane muszą być uporządkowane
B. Gdy kolejność przetwarzania danych jest odwrócona (LIFO)
C. Gdy ważne jest szybkie znajdowanie elementów
D. Gdy chcemy usunąć element z końca
Stos to struktura danych działająca na zasadzie LIFO (Last In First Out), co oznacza, że ostatni dodany element jest przetwarzany jako pierwszy. Jest to niezwykle efektywne rozwiązanie w przypadkach, gdy dane muszą być przetwarzane w odwrotnej kolejności niż były dodane. Stos jest szeroko wykorzystywany w implementacji algorytmów rekurencyjnych, obsłudze wywołań funkcji oraz w systemach zarządzania historią (np. w przeglądarkach internetowych lub edytorach tekstu). Stos zapewnia szybki dostęp do ostatnio dodanych danych i efektywne zarządzanie pamięcią, co czyni go niezastąpionym w wielu aplikacjach informatycznych.

Pytanie 25

Który z języków programowania jest powszechnie wykorzystywany do tworzenia aplikacji na komputery stacjonarne?

A. C++
B. PHP
C. JavaScript
D. HTML
C++ jest jednym z najczęściej wykorzystywanych języków programowania do tworzenia aplikacji desktopowych. Jego wysoka wydajność, niskopoziomowy dostęp do pamięci i możliwość zarządzania zasobami sprawiają, że jest idealnym wyborem do tworzenia aplikacji wymagających dużej mocy obliczeniowej, takich jak gry, oprogramowanie do obróbki grafiki czy aplikacje systemowe. Frameworki takie jak Qt i biblioteki standardowe C++ (STL) umożliwiają budowanie zarówno prostych, jak i zaawansowanych aplikacji z bogatym interfejsem użytkownika. C++ jest wykorzystywany na szeroką skalę w przemyśle, co czyni go jednym z kluczowych języków w ekosystemie programistycznym.

Pytanie 26

Który z poniższych składników NIE jest konieczny do stworzenia klasy w C++?

A. Deklaracja atrybutów klasy
B. Definicja funkcji członkowskich klasy
C. Definicja destruktora
D. Zastosowanie słowa kluczowego class
Do utworzenia klasy w C++ nie jest wymagana definicja destruktora. Destruktor to specjalna metoda klasy, która jest wywoływana automatycznie w momencie zniszczenia obiektu, ale jego obecność jest opcjonalna. Klasy, które nie operują bezpośrednio na zasobach zewnętrznych, takich jak dynamiczna pamięć lub pliki, często nie potrzebują destruktora, ponieważ domyślny destruktor generowany przez kompilator jest wystarczający. Aby utworzyć klasę, wystarczy deklaracja pól i metod oraz użycie słowa kluczowego 'class'. To sprawia, że C++ pozwala na szybkie definiowanie prostych klas, które można później rozwijać w miarę potrzeby.

Pytanie 27

Na jakim etapie cyklu życia projektu tworzony jest szczegółowy opis wymagań funkcjonalnych oraz niefunkcjonalnych?

A. Wdrożenie
B. Analiza
C. Weryfikacja
D. Planowanie
Implementacja to proces tworzenia kodu na podstawie wymagań, ale same wymagania powstają w fazie analizy. Testowanie to etap weryfikacji poprawności aplikacji, a nie moment zbierania wymagań. Planowanie koncentruje się na budżecie i harmonogramie, ale nie obejmuje dogłębnego opisu funkcjonalności i niefunkcjonalnych aspektów produktu.

Pytanie 28

Jedną z dolegliwości, która pojawia się u programistów w wyniku długotrwałego korzystania z myszki komputerowej lub klawiatury, objawiającą się bólem, drętwieniem oraz zaburzeniami czucia w rejonie 1-3 palca ręki jest

A. kifoza
B. zespół suchego oka
C. dyskopatia
D. zespół cieśni kanału nadgarstka
Zespół cieśni kanału nadgarstka to schorzenie występujące często u programistów i innych osób pracujących przy komputerze. Objawia się bólem, mrowieniem i drętwieniem palców, co wynika z ucisku nerwu pośrodkowego w nadgarstku. Długotrwałe korzystanie z klawiatury i myszy bez ergonomicznych przerw może prowadzić do tego schorzenia. Profilaktyka obejmuje ćwiczenia rozciągające, stosowanie ergonomicznych urządzeń oraz regularne przerwy w pracy.

Pytanie 29

W językach C++ bądź C# termin virtual można wykorzystywać w kontekście

A. metod klasy
B. atrybutów klasy
C. destruktorów
D. funkcji zaprzyjaźnionych
Virtual nie jest stosowany do pól klasy, ponieważ pola nie mogą być wirtualne. Konstruktorzy również nie mogą być wirtualni – choć można ich wywoływać przez wskaźnik do klasy bazowej, ich implementacja nie jest polimorficzna. Funkcje zaprzyjaźnione (friend) nie mogą być wirtualne, ponieważ nie są składowymi klasy.

Pytanie 30

Która z wymienionych kart graficznych oferuje lepszą wydajność w grach komputerowych?

A. Intel UHD Graphics 630 - zintegrowana
B. AMD Radeon RX 580 - 8GB GDDR5, 256-bit
C. AMD Radeon R7 240 - 2GB GDDR5, 64-bit
D. NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti - 4GB GDDR5, 128-bit
AMD Radeon RX 580 to karta graficzna, która zapewnia wyższą wydajność w grach komputerowych w porównaniu do innych wymienionych opcji. Wyposażona w 8GB pamięci GDDR5 oraz 256-bitową szynę danych, karta ta jest w stanie obsługiwać bardziej złożone tekstury oraz większe rozdzielczości. Jej architektura Polaris pozwala na lepsze zarządzanie energią oraz wydajność w grach, co czyni ją idealnym wyborem dla graczy. Dzięki obsłudze technologii DirectX 12 i Vulkan, RX 580 jest w stanie wykorzystać najnowsze osiągnięcia w dziedzinie grafiki, co przekłada się na wyższą jakość obrazu oraz płynność animacji. Przykłady gier, w których RX 580 sprawdza się najlepiej to 'Far Cry 5' czy 'Shadow of the Tomb Raider', gdzie karta umożliwia granie w wysokich ustawieniach graficznych z zachowaniem wysokiej liczby klatek na sekundę. Standardy, takie jak PCIe 3.0, zapewniają pełną kompatybilność z nowoczesnymi płytami głównymi, co czyni tę kartę doskonałym wyborem dla entuzjastów gier komputerowych.

Pytanie 31

Jakie są różnice pomiędzy środowiskiem RAD a klasycznym IDE w kontekście aplikacji webowych?

A. RAD umożliwia szybsze prototypowanie i rozwój aplikacji dzięki narzędziom wizualnym
B. RAD nie wspiera żadnych języków backendowych
C. RAD funkcjonuje tylko w systemach Windows
D. RAD koncentruje się wyłącznie na budowie frontendu aplikacji
Rapid Application Development (RAD) to metodologia, która koncentruje się na szybkim prototypowaniu i iteracyjnym tworzeniu aplikacji. Dzięki narzędziom wizualnym RAD umożliwia programistom i projektantom szybkie budowanie interfejsów użytkownika oraz testowanie funkcjonalności aplikacji na wczesnym etapie rozwoju. RAD skraca czas potrzebny na dostarczenie gotowego produktu, co czyni go idealnym rozwiązaniem w dynamicznie zmieniających się projektach webowych. Narzędzia RAD umożliwiają także automatyczne generowanie kodu, co znacznie przyspiesza proces programowania.

Pytanie 32

Narzędzie przeznaczone do rozwijania aplikacji w systemie WPf (ang. Windows Presentation Foundation) to

A. XamarinStudio
B. NetBeans
C. Visual Studio
D. PyCharm
Visual Studio jest dedykowanym narzędziem do implementacji aplikacji w środowisku WPF (Windows Presentation Foundation). Umożliwia projektowanie interfejsów użytkownika i zarządzanie projektami opartymi na XAML.

Pytanie 33

Jakie z poniższych narzędzi wspomaga projektowanie interfejsu użytkownika w aplikacjach mobilnych?

A. Kompilator Javy
B. Android Studio Layout Editor
C. Narzędzie do zarządzania bazami danych
D. PyCharm Debugger
Android Studio Layout Editor to narzędzie umożliwiające projektowanie interfejsu użytkownika aplikacji mobilnych w sposób wizualny, za pomocą metody 'przeciągnij i upuść'. Layout Editor pozwala na szybkie tworzenie responsywnych interfejsów, które automatycznie dostosowują się do różnych rozmiarów ekranów i rozdzielczości. Dzięki niemu programiści mogą łatwo dodawać elementy UI, takie jak przyciski, pola tekstowe, listy czy obrazy, oraz dostosowywać ich właściwości bez konieczności pisania dużych fragmentów kodu XML. Narzędzie to jest kluczowe dla szybkiego prototypowania aplikacji oraz iteracyjnego podejścia do budowy interfejsu użytkownika w środowisku Android Studio.

Pytanie 34

W klasie o nazwie samochod przypisano atrybuty: marka, rocznik, parametry[]. Atrybuty te powinny zostać zdefiniowane jako

A. pola
B. funkcje
C. interfejsy
D. metody
Pola klasy to jej atrybuty, które przechowują dane dotyczące obiektów. Definiują one stan obiektu i mogą przyjmować różne wartości w zależności od instancji klasy. W przypadku klasy samochod cechy takie jak marka, rocznik czy parametry to właśnie pola, które odzwierciedlają właściwości poszczególnych obiektów.

Pytanie 35

Który z wymienionych poniżej przykładów ilustruje użycie systemu informatycznego w działalności gospodarczej?

A. System wentylacji
B. System nawigacji GPS
C. System sterowania ruchem miejskim
D. E-sklep
E-sklep, jako przykład zastosowania systemu informatycznego w działalności biznesowej, reprezentuje złożony ekosystem technologiczny, który umożliwia przedsiębiorstwom sprzedaż produktów i usług w Internecie. E-sklepy wykorzystują różnorodne technologie, takie jak systemy zarządzania treścią (CMS), bazy danych oraz systemy płatności, co pozwala na efektywne zarządzanie ofertą, realizację zamówień oraz obsługę klienta. Przykładem może być platforma Shopify, która oferuje funkcjonalności umożliwiające łatwe tworzenie i zarządzanie sklepem online. E-sklepy są zgodne z różnymi standardami, takimi jak PCI DSS, które zapewniają bezpieczeństwo transakcji płatniczych. Dzięki integracji z systemami analitycznymi, właściciele e-sklepów mogą śledzić zachowania użytkowników, co pozwala na optymalizację oferty oraz strategii marketingowej. Tego rodzaju rozwiązania informatyczne fundamentalnie zmieniają sposób, w jaki przedsiębiorstwa prowadzą działalność i komunikują się z klientami, czyniąc procesy bardziej wydajnymi i zautomatyzowanymi.

Pytanie 36

Jaką strukturę danych można zrealizować, korzystając jedynie z wymienionych metod?

Ilustracja do pytania
A. tablica
B. drzewo binarne
C. kolejka FIFO
D. stos
Stos (stack) to struktura danych działająca na zasadzie LIFO (Last In, First Out), co oznacza, że ostatnio dodany element jest usuwany jako pierwszy. Do jego implementacji wystarczą podstawowe metody: dodawania (push) i usuwania (pop) elementów, co czyni go jedną z najprostszych struktur danych.

Pytanie 37

Jaki z wymienionych komponentów jest kluczowy do inicjalizacji pola klasy podczas tworzenia instancji obiektu?

A. Metoda statyczna
B. Instrukcja warunkowa
C. Funkcja zaprzyjaźniona
D. Konstruktor
Konstruktor jest niezbędny do inicjalizacji pól klasy podczas tworzenia nowego obiektu. Bez konstruktora obiekt mógłby zostać utworzony w stanie nieokreślonym, co może prowadzić do błędów w działaniu programu. Konstruktor automatycznie przypisuje wartości do pól lub wykonuje inne niezbędne operacje przygotowawcze. Przykład w C++: `class Samochod { public: Samochod() { marka = "Nieznana"; } }`. W tym przypadku konstruktor ustawia domyślną wartość dla pola `marka`, co eliminuje konieczność ręcznego przypisywania wartości po utworzeniu obiektu.

Pytanie 38

Jakie jest główne zadanie ochrony danych osobowych?

A. Utrudnianie działalności organom ścigania
B. Zabezpieczenie danych osobowych przed nieautoryzowanym dostępem i ich wykorzystaniem
C. Gwarantowanie anonimowości dla internautów
D. Udostępnianie danych osobowych w celach marketingowych
Ochrona danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem i wykorzystaniem to podstawowy cel ochrony danych osobowych. Zasady ochrony prywatności, takie jak RODO (GDPR), zapewniają użytkownikom prawo do kontroli nad swoimi danymi i decydowania, kto może je przetwarzać. Firmy i organizacje muszą wdrażać środki techniczne oraz organizacyjne, aby zabezpieczyć dane przed wyciekiem, kradzieżą i nadużyciami. Przestrzeganie tych zasad nie tylko chroni jednostki, ale również buduje zaufanie klientów do przedsiębiorstw.

Pytanie 39

W jakich sytuacjach zastosowanie rekurencji może być bardziej korzystne niż użycie iteracji?

A. Gdy algorytm wymaga naturalnego podziału na mniejsze podproblemy
B. Kiedy program jest uruchamiany w środowisku wielowątkowym
C. Gdy kod źródłowy ma być zoptymalizowany dla starszych kompilatorów
D. Kiedy liczba iteracji przewyższa maksymalny zakres zmiennej licznikowej
Rekurencja jest bardziej efektywna od iteracji, gdy algorytm można naturalnie podzielić na mniejsze podproblemy. Przykładami są algorytmy podziału i zwycięzcy (divide and conquer), takie jak wyszukiwanie binarne, sortowanie szybkie (quick sort) czy obliczanie wartości liczb Fibonacciego. Rekurencja pozwala na bardziej eleganckie i przejrzyste rozwiązanie problemów, które mają strukturę rekurencyjną. W takich przypadkach kod jest krótszy i bardziej czytelny, co ułatwia jego konserwację i rozwój.

Pytanie 40

Jakie są kluczowe zasady WCAG 2.0?

A. Elastyczna, prosta, przejrzysta, trwała
B. Ewolucyjna, interaktywna, efektywna
C. Percepcyjna, operacyjna, zrozumiała, solidna
D. Dostosowana, błyskawiczna, mobilna, dostępna
Zasady WCAG 2.0, czyli Wytycznych dotyczących dostępności treści internetowych, skupiają się na zapewnieniu, że strony internetowe są dostępne dla wszystkich użytkowników, niezależnie od ich zdolności. Główne zasady to percepcyjna, operacyjna, zrozumiała i solidna. Percepcyjna oznacza, że ​​wszystkie elementy na stronie muszą być przedstawione w sposób, który umożliwia ich percepcję przez różne zmysły, takie jak wzrok i słuch. Na przykład, tekst alternatywny dla obrazów pozwala osobom niewidomym zrozumieć zawartość wizualną. Operacyjna dotyczy interakcji użytkownika z treścią; nawigacja powinna być intuicyjna, a elementy interaktywne łatwo osiągalne. Zrozumiała oznacza, że ​​treść powinna być zrozumiała dla wszystkich użytkowników, co można osiągnąć poprzez prosty język i jasne instrukcje. Solidna koncentruje się na tym, aby treść była wystarczająco elastyczna, aby działała w różnych przeglądarkach i urządzeniach, co jest kluczowe w dobie różnorodności technologii. Przykładem wdrożenia tych zasad może być wykorzystanie ARIA (Accessible Rich Internet Applications), które wspomagają dostępność dynamicznych treści w aplikacjach internetowych.