Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 7 lutego 2025 10:46
  • Data zakończenia: 7 lutego 2025 11:38

Egzamin zdany!

Wynik: 29/40 punktów (72,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jaką funkcję spełniają atrybuty klasy w programowaniu obiektowym?

A. Umożliwiają przeprowadzanie operacji na obiektach
B. Zawierają informacje opisujące stan obiektu
C. Zapisują wartości lokalne w funkcjach
D. Określają globalne stałe programu
Pola klasy w programowaniu obiektowym to zmienne, które przechowują dane opisujące stan obiektu. Każdy obiekt posiada swoje własne kopie pól, co oznacza, że różne instancje tej samej klasy mogą przechowywać różne wartości. Przykład w C++: `class Samochod { public: string marka; int przebieg; }`. Pola `marka` i `przebieg` przechowują informacje o konkretnym samochodzie. Pola są kluczowym elementem modelowania rzeczywistych obiektów i umożliwiają przechowywanie oraz modyfikowanie danych w trakcie działania programu. Mogą mieć różne poziomy dostępu (`public`, `private`), co pozwala na lepszą kontrolę nad danymi.

Pytanie 2

W celu wdrożenia w aplikacji internetowej mechanizmu zbierania danych statystycznych na komputerach użytkowników, można użyć

A. sesje
B. formulacje
C. buforowanie
D. ciasteczka
Ciasteczka (cookies) to mechanizm przechowywania danych na komputerze użytkownika, który pozwala na gromadzenie statystyk, personalizację treści i śledzenie aktywności użytkownika. Jest to powszechne rozwiązanie w aplikacjach webowych.

Pytanie 3

Zamieszczony kawałek kodu w języku C# tworzy hasło. Wskaż prawdziwe stwierdzenie dotyczące cech tego hasła?

Ilustracja do pytania
A. Ma maksymalną długość 7 znaków, co ustala zmienna i
B. Może zawierał małe i wielkie litery oraz cyfry
C. Ma 8 znaków lub więcej i zawiera małe oraz wielkie litery, a także cyfry
D. Może zawierać małe oraz wielkie litery, cyfry i znaki specjalne
Fragment programu w języku C# generuje hasło, które zawiera małe i wielkie litery oraz cyfry. W kodzie widzimy, że zmienna pulaZnakow zawiera wszystkie małe litery alfabetu, wszystkie wielkie litery oraz cyfry od 0 do 9. Zmienna dlPuli przechowuje długość ciągu znaków, co umożliwia losowe wybieranie znaków z pełnego zakresu dostępnych znaków. W pętli for odbywa się iteracja 8 razy, co oznacza, że każde generowane hasło ma długość 8 znaków. Każdy znak jest losowo wybierany z puli, co zapewnia różnorodność i brak uprzedzeń w doborze znaków. Warto również zwrócić uwagę na praktyczne użycie klasy Random, która jest standardem w przypadkowej generacji danych w C#. Takie podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami, gdzie hasła powinny mieć różnorodne znaki, co zwiększa ich siłę i trudność złamania. Dobrym pomysłem jest również dodanie symboli specjalnych dla jeszcze większego bezpieczeństwa, co można łatwo zaimplementować modyfikując pule dostępnych znaków.

Pytanie 4

Który z wymienionych wzorców projektowych jest najbardziej odpowiedni do uproszczenia interfejsu złożonego systemu?

A. Fasada (Facade)
B. Kompozyt (Composite)
C. Singleton (Singleton)
D. Metoda szablonowa (Template method)
Wzorzec Kompozyt (Composite) umożliwia traktowanie pojedynczych obiektów i ich grup w jednakowy sposób, co ułatwia zarządzanie hierarchicznymi strukturami. Metoda szablonowa (Template Method) definiuje szkielet algorytmu w klasie bazowej, pozwalając podklasom na dostosowanie poszczególnych kroków. Singleton to wzorzec zapewniający istnienie tylko jednej instancji klasy, co jest użyteczne w zarządzaniu zasobami systemowymi, ale nie służy do upraszczania interfejsu do złożonego systemu.

Pytanie 5

W jakiej sytuacji należy umieścić poszkodowanego w bezpiecznej pozycji bocznej?

A. gdy osoba omdleje, ale oddycha
B. gdy wystąpi uszkodzenie kręgosłupa
C. w przypadku urazu pleców, gdy osoba jest przytomna
D. w sytuacji omdlenia i braku tętna
Uraz pleców u osoby przytomnej nie wymaga pozycji bocznej, a raczej stabilizacji. Uszkodzenie kręgosłupa wymaga unikania poruszania poszkodowanego, aby nie pogłębiać obrażeń. Brak tętna i oddechu to wskazanie do rozpoczęcia resuscytacji, a nie układania w pozycji bocznej bezpiecznej.

Pytanie 6

Która z wymienionych metod może pomóc w walce z uzależnieniem od internetu?

A. Używanie komputera jedynie w nocy
B. Zwiększenie czasu spędzanego na mediach społecznościowych
C. Wprowadzenie systematycznych przerw od używania urządzeń cyfrowych
D. Zainstalowanie większej ilości aplikacji rozrywkowych
Wprowadzenie regularnych przerw od korzystania z urządzeń cyfrowych pomaga przeciwdziałać uzależnieniu od internetu. Regularne odstawienie urządzeń pozwala na regenerację, zmniejsza ryzyko nadmiernej ekspozycji na treści cyfrowe i pozwala na większą interakcję z rzeczywistym otoczeniem. Przerwy te pomagają w utrzymaniu równowagi psychicznej i fizycznej, poprawiają koncentrację oraz jakość snu.

Pytanie 7

Użycie modyfikatora abstract w definicji metody w klasie wskazuje, że

A. klasa ta stanowi podstawę dla innych klas
B. klasy pochodne nie mogą implementować tej metody
C. trzeba zaimplementować tę metodę w tej klasie
D. dziedziczenie po tej klasie jest niedozwolone
Modyfikator 'abstract' w definicji klasy oznacza, że klasa ta jest bazowa dla innych klas i nie można jej instancjonować bezpośrednio. Taka klasa zawiera co najmniej jedną metodę abstrakcyjną, którą muszą zaimplementować klasy pochodne.

Pytanie 8

Jaką technologię stosuje się do powiązania aplikacji internetowej z systemem baz danych?

A. SQL
B. HTTP
C. JavaScript
D. CSS
SQL, czyli język do zarządzania danymi, to mega ważna rzecz, jeśli chodzi o relacyjne bazy danych. Dzięki niemu można tworzyć, modyfikować, a nawet usuwać tabele. To taki most, który łączy aplikacje webowe z bazą danych. Dzięki SQL programiści mogą łatwo przechowywać i przetwarzać różne informacje na serwerze. Przykłady? Można generować listy produktów, ogarniać użytkowników czy analizować dane z transakcji. Właściwie bez SQL-a nie dałoby się zbudować solidnych aplikacji, na przykład tych, które działają na MySQL, PostgreSQL czy Microsoft SQL Server. Chociaż pewnie o tym wiesz, ale warto to zaznaczyć.

Pytanie 9

Który z poniższych problemów jest najczęściej rozwiązywany z zastosowaniem algorytmu rekurencyjnego?

A. Wyszukiwanie binarne w uporządkowanej tablicy
B. Sortowanie za pomocą metody QuickSort
C. Generowanie ciągu Fibonacciego
D. Obliczanie sumy elementów w tablicy
Obliczanie sumy elementów tablicy jest zadaniem liniowym i najczęściej realizowane za pomocą prostych pętli iteracyjnych, co czyni rekurencję nieefektywnym wyborem dla tego problemu. Wyszukiwanie binarne w posortowanej tablicy można zaimplementować zarówno iteracyjnie, jak i rekurencyjnie, jednak bardziej efektywną metodą jest iteracja, ponieważ rekurencja może prowadzić do większego zużycia pamięci stosu. Sortowanie metodą QuickSort to przykład rekurencyjnego algorytmu, ale nie jest to klasyczny przykład tak intuicyjny jak Fibonacciego – QuickSort rozbija tablicę na mniejsze podzbiory i sortuje je niezależnie, co różni się od prostego obliczania ciągu liczb.

Pytanie 10

Który z wymienionych procesów NIE jest częścią etapu kompilacji?

A. Analiza działania programu w czasie rzeczywistym
B. Tłumaczenie kodu źródłowego na język maszynowy
C. Weryfikacja błędów składniowych
D. Optymalizacja kodu
Analiza działania programu w czasie rzeczywistym nie należy do etapu kompilacji, lecz do etapu wykonywania programu. Kompilacja obejmuje tłumaczenie kodu źródłowego na język maszynowy, optymalizację kodu i weryfikację błędów składniowych. Analiza w czasie rzeczywistym to rola debuggera, który działa na uruchomionym programie i umożliwia śledzenie jego działania krok po kroku.

Pytanie 11

Jakiego kodu dotyczy treść wygenerowana w trakcie działania programu Java?

Ilustracja do pytania
A. Kodu 1
B. Kodu 4
C. Kodu 3
D. Kodu 2
W przypadku kodu 4 mamy do czynienia z operatorem modulo zastosowanym na zmiennych x i y. Wiąże się to z próbą podziału przez zero co w języku Java skutkuje wygenerowaniem wyjątku java.lang.ArithmeticException. Przykładowo jeśli y wynosi zero to operacja x % y jest niedozwolona i spowoduje wyjątek. Rozumienie jak bezpiecznie wykonywać operacje arytmetyczne w Javie jest kluczowe dla unikania takich błędów. Zgodnie z dobrymi praktykami należy zawsze sprawdzać wartości zmiennych przed wykonaniem operacji matematycznych które mogą prowadzić do błędów wykonania programu. Ważne jest aby stosować techniki obsługi wyjątków try-catch które pozwalają na przechwycenie i odpowiednie zarządzanie błędami. Używanie odpowiednich testów jednostkowych może pomóc w wcześniejszym wykryciu takich problemów co jest standardem w branży programistycznej. Zrozumienie obsługi błędów w programowaniu pozwala na tworzenie bardziej niezawodnych i odpornych na błędy aplikacji co jest istotnym aspektem pracy profesjonalnego programisty.

Pytanie 12

Który z protokołów w modelu TCP/IP odpowiada za pewne przesyłanie danych?

A. IP
B. TCP
C. HTTP
D. UDP
Protokół IP (Internet Protocol) działa na poziomie sieci i jest odpowiedzialny za adresowanie oraz routing pakietów w sieci, ale nie zapewnia niezawodności w przesyłaniu danych. IP może dostarczać pakiety w dowolnej kolejności, a także nie oferuje mechanizmów do ponownego przesyłania utraconych danych. Z tego powodu nie jest odpowiedni do zastosowań wymagających gwarancji dostarczenia. Z kolei UDP (User Datagram Protocol) jest protokołem transportowym, który również nie zapewnia niezawodności. UDP umożliwia szybkie przesyłanie danych bez ustanawiania połączenia, co czyni go idealnym dla aplikacji takich jak strumieniowanie audio i wideo, gdzie opóźnienia są mniej krytyczne niż utrata niektórych pakietów. Wreszcie, HTTP (Hypertext Transfer Protocol) jest protokołem aplikacyjnym, który działa na szczycie TCP, ale nie jest odpowiedzialny za przesyłanie danych w niezawodny sposób samodzielnie, ponieważ korzysta z TCP, aby zapewnić te funkcje. HTTP używa TCP do transportu danych, co oznacza, że niezawodność komunikacji nie jest bezpośrednio przypisana do HTTP, ale raczej do protokołu, na którym jest oparty.

Pytanie 13

Jakie operacje na plikach można uznać za podstawowe?

A. Jedynie otwieranie oraz zamykanie plików
B. Otwieranie, zapisywanie, odczytywanie, zamykanie
C. Usuwanie oraz tworzenie nowych plików
D. Zmiana rozszerzenia plików podczas działania programu
Podstawowe operacje na plikach obejmują otwieranie, zapisywanie, odczytywanie i zamykanie. Te cztery operacje są fundamentem zarządzania plikami w programowaniu i pozwalają na efektywne przechowywanie oraz przetwarzanie danych. Otwarcie pliku umożliwia dostęp do jego zawartości, zapis pozwala na modyfikację lub tworzenie nowych plików, odczyt umożliwia pobieranie danych, a zamknięcie pliku zapewnia integralność danych i zwalnia zasoby systemowe. W wielu językach, takich jak C++, Java czy Python, operacje te są realizowane za pomocą dedykowanych funkcji i klas, co ułatwia ich implementację w kodzie.

Pytanie 14

Który z wymienionych algorytmów pracujących na tablicy jednowymiarowej ma złożoność obliczeniową O(n2)?

A. Wyświetlenie elementów
B. Wyszukiwanie metodą binarną
C. Sortowanie bąbelkowe
D. Sortowanie szybkie
Wypisanie elementów tablicy ma złożoność O(n), bo po prostu przechodzimy przez tablicę raz. Wyszukiwanie binarne, z drugiej strony, to coś, co ma złożoność O(log n) i działa w posortowanej tablicy – nie ma tu mowy o sortowaniu. A jeśli chodzi o sortowanie szybkie, to jego złożoność to O(n log n) i jest jednym z najszybszych sposobów sortowania. Więc nie pomylić sortowania z wyszukiwaniem, bo to dwie różne bajki.

Pytanie 15

Na zaprezentowanych ilustracjach znajduje się okno aplikacji w wersji początkowej oraz po wprowadzeniu danych. Przyjmując, że pole "Dostępne środki" służy do wprowadzania wartości typu rzeczywistego, wskaż elementy struktury, które najlepiej odpowiadają tym danym?

Ilustracja do pytania
A. Kod 2
B. Kod 1
C. Kod 3
D. Kod 4
Dla pola 'Dostępne środki', które powinno przechowywać wartości rzeczywiste, odpowiednią strukturą jest ta zawierająca typ danych float lub double. Są to typy zmiennoprzecinkowe umożliwiające przechowywanie liczb z częścią ułamkową, co jest kluczowe przy operacjach finansowych i precyzyjnych obliczeniach. Wybór odpowiedniej struktury danych gwarantuje dokładność i minimalizuje ryzyko błędów związanych z zaokrągleniami.

Pytanie 16

Który z wymienionych mechanizmów umożliwia ograniczenie dostępu do wybranych sekcji aplikacji webowej?

A. Pliki CSS statyczne
B. Mechanizm renderowania treści
C. Formularze dynamiczne
D. System logowania i kontroli dostępu
System logowania i kontroli dostępu to kluczowy mechanizm, który pozwala na ograniczenie dostępu do niektórych części aplikacji webowej. Logowanie umożliwia uwierzytelnienie użytkowników i przypisanie im odpowiednich ról, co definiuje poziom dostępu do zasobów. Dzięki mechanizmom autoryzacji możliwe jest kontrolowanie, które funkcje lub sekcje aplikacji są dostępne dla poszczególnych użytkowników. Kontrola dostępu może być realizowana za pomocą tokenów JWT (JSON Web Token), sesji lub kluczy API, co zapewnia dodatkowe warstwy zabezpieczeń. Wdrożenie takich systemów jest nieodzowne w aplikacjach webowych oferujących różne poziomy funkcjonalności, takich jak panele administracyjne, portale użytkowników czy aplikacje bankowe. Odpowiednie zarządzanie uprawnieniami jest fundamentem bezpieczeństwa aplikacji.

Pytanie 17

Jakie jest poprawne określenie interfejsu (szablonu klasy) w języku Java?

Ilustracja do pytania
A. Definicja 3
B. Definicja 4
C. Definicja 1
D. Definicja 2
W języku Java interfejs określa zbiór abstrakcyjnych metod, które klasa implementująca musi zaimplementować. Poprawna definicja interfejsu nie zawiera zmiennych instancji ani konstruktorów, co jest błędem w pierwszej definicji. Interfejsy służą do deklarowania metod, które są automatycznie publiczne i abstrakcyjne. W czwartej definicji, interfejs IMyInterface zawiera dwie metody mth1 i mth2 bez implementacji, co jest zgodne z zasadami Javy. Metody w interfejsie nie mają ciał, co wskazuje, że są przeznaczone do implementacji w klasie, która zadeklaruje się jako implementująca ten interfejs. Interfejsy są kluczowe dla polimorfizmu w Javie, pozwalając na tworzenie kodu, który może pracować z obiektami różnych klas w jednolity sposób, o ile klasy te implementują wspólny interfejs. Zastosowanie interfejsów zwiększa spójność i elastyczność kodu, umożliwiając łatwe dodawanie nowych funkcjonalności bez ingerencji w istniejącą strukturę kodu. Interfejsy są także wykorzystywane do tworzenia klasycznych wzorców projektowych jak Adapter, Strategia czy Obserwator, co jest dobrą praktyką w programowaniu obiektowym.

Pytanie 18

Które z wymienionych działań, które są częścią procesu kreowania prostej galerii zdjęć w formie aplikacji mobilnej, powinno być realizowane przez zespół?

A. Przygotowanie i konfiguracja repozytorium dla projektu
B. Przygotowanie testu jednostkowego dla funkcji przegladajZdjecia()
C. Stworzenie dokumentacji kodu aplikacji
D. Wdrożenie funkcji dodajZdjecie()
Pozostałe odpowiedzi są zadaniami, które w większości przypadków mogą być realizowane indywidualnie, co czyni je zadaniami jednostkowymi. Implementacja funkcji dodajZdjecie() dotyczy konkretnego aspektu programistycznego, który może być wykonany przez jednego dewelopera. Wymaga ona znajomości języka programowania oraz logiki potrzebnej do dodawania zdjęć do galerii, co zazwyczaj nie wymaga współpracy z innymi członkami zespołu. Przygotowanie i skonfigurowanie repozytorium dla projektu natomiast to techniczny proces, który również najczęściej realizuje jedna osoba, odpowiedzialna za ustawienie środowiska pracy. Tworzenie testu jednostkowego dla funkcji przegladajZdjecia() to kolejny krok, który można wykonać samodzielnie, koncentrując się na testowaniu konkretnej funkcji w izolacji, bez potrzeby angażowania innych programistów. W przypadku tych zadań, choć mogą one być częścią większego projektu, to ich realizacja nie wymaga współpracy zespołowej, co sprawia, że nie są to zadania zespołowe.

Pytanie 19

Jakie ma znaczenie operator "==" w języku C++?

A. Porównanie dwóch wartości
B. Negacja logiczna
C. Przypisanie wartości do zmiennej
D. Zwiększenie wartości zmiennej o 1
Operator `==` w języku C++ oraz w wielu innych językach programowania, takich jak Java, Python czy JavaScript, jest używany do porównywania dwóch wartości. Jeśli wartości są równe, zwracana jest wartość logiczna `true`, w przeciwnym razie `false`. Operator ten jest niezbędny w instrukcjach warunkowych i pętlach, umożliwiając programowi podejmowanie decyzji na podstawie porównań. Przykładem użycia jest `if (a == b)`, co oznacza: jeśli zmienna `a` jest równa zmiennej `b`, wykonaj określony blok kodu.

Pytanie 20

Jakie są różnice pomiędzy środowiskiem RAD a klasycznym IDE w kontekście aplikacji webowych?

A. RAD umożliwia szybsze prototypowanie i rozwój aplikacji dzięki narzędziom wizualnym
B. RAD nie wspiera żadnych języków backendowych
C. RAD koncentruje się wyłącznie na budowie frontendu aplikacji
D. RAD funkcjonuje tylko w systemach Windows
Rapid Application Development (RAD) to metodologia, która koncentruje się na szybkim prototypowaniu i iteracyjnym tworzeniu aplikacji. Dzięki narzędziom wizualnym RAD umożliwia programistom i projektantom szybkie budowanie interfejsów użytkownika oraz testowanie funkcjonalności aplikacji na wczesnym etapie rozwoju. RAD skraca czas potrzebny na dostarczenie gotowego produktu, co czyni go idealnym rozwiązaniem w dynamicznie zmieniających się projektach webowych. Narzędzia RAD umożliwiają także automatyczne generowanie kodu, co znacznie przyspiesza proces programowania.

Pytanie 21

Który z wymienionych przykładów ilustruje projektowanie interfejsu zgodnego z zasadami user experience (UX)?

A. Użycie czytelnych czcionek i intuicyjnego układu elementów
B. Brak opcji cofnięcia już wykonanej akcji
C. Przycisk umieszczony w przypadkowym miejscu aplikacji
D. Zastosowanie jedynie jednego koloru w całym interfejsie
Użycie czytelnych czcionek i intuicyjnego układu elementów to kluczowe zasady projektowania zgodne z user experience (UX). Przejrzystość i estetyka interfejsu zwiększają komfort użytkownika i ułatwiają korzystanie z aplikacji. Intuicyjny układ elementów pozwala na szybkie odnalezienie potrzebnych funkcji, co redukuje frustrację użytkownika i skraca czas potrzebny na realizację zadania. UX opiera się na badaniach dotyczących zachowań użytkowników i dostosowywaniu projektu do ich potrzeb.

Pytanie 22

W języku C++, zakładając, że przedstawiony fragment kodu poprawnie się skompiluje i zostanie wykonany, to zmiennej liczba przypisana zostanie wartość

Ilustracja do pytania
A. pseudolosowa nie większa niż 999
B. rzeczywista podzielna przez 1OOO
C. dowolna pseudolosowa z przedziału typu int
D. równa 1OOO
Linia kodu int liczba = rand() % 1000; w języku C++ używa funkcji rand() do generowania liczby pseudolosowej. Funkcja ta zwraca liczbę całkowitą z zakresu od 0 do RAND_MAX zdefiniowanego w standardowej bibliotece C++. Obliczenie rand() % 1000 wykonuje operację modulo na wygenerowanej liczbie, co oznacza, że wynik zawsze będzie liczbą z zakresu od 0 do 999. Jest to powszechna technika używana do ograniczenia zakresu wartości zwracanych przez funkcję rand() do konkretnego przedziału. Takie podejście jest często wykorzystywane do generowania pseudolosowych wartości całkowitych w określonym zakresie, co jest przydatne w wielu zastosowaniach, od prostych programów testowych po bardziej złożone aplikacje symulacyjne. Należy pamiętać, że funkcja rand() generuje liczby pseudolosowe, co oznacza, że sekwencja liczb będzie się powtarzać przy każdym uruchomieniu programu, chyba że zostanie zainicjowana za pomocą funkcji srand() z unikalnym ziarnem. Jest to zgodne z dobrymi praktykami, aby zapewnić różnorodność w generowanych liczbach pseudolosowych, zwłaszcza w kontekście testowania i symulacji komputerowych.

Pytanie 23

Dlaczego w wyniku działania tego kodu w języku C++ na ekranie pojawiła się wartość O zamiast 50?

Ilustracja do pytania
A. Zmienna x powinna być inicjowana wartością równą 1, a nie O
B. Funkcja zwraca wartość, chociaż nie powinna jej zwracać
C. Argument funkcji został przekazany przez wartość, a nie przez referencję
D. Niepoprawnie zdefiniowano działanie wewnątrz funkcji
W C++ funkcje standardowo dostają argumenty przez wartość, co znaczy, że dostają kopię tego, co do nich wysyłamy. W tym kodzie, jak widzisz, zmienna x idzie do funkcji oblicz jako kopia. To sprawia, że jakiekolwiek zmiany w x w tej funkcji nie mają wpływu na x w funkcji main. Dlatego po wywołaniu oblicz(x) wartość x w main zostaje taka sama. Jeśli chcesz, żeby zmiany wewnątrz funkcji były widoczne w funkcji, która ją wywołuje, to musisz użyć przekazywania przez referencję. Robisz to, dodając & w deklaracji parametru funkcji, czyli robisz to tak: void oblicz(int &x). Przekazywanie przez referencję to dobra praktyka, gdy chcesz, aby funkcja mogła zmieniać wartość argumentu. A dodatkowo jest to efektywniejsze, bo unikasz kopiowania danych, co bywa kosztowne, szczególnie przy dużych strukturach danych.

Pytanie 24

Jaki typ złośliwego oprogramowania funkcjonuje w tle, zbierając dane o wprowadzanych hasłach?

A. Trojan
B. Spyware
C. Adware
D. Keylogger
Trojan, spyware i adware to inne rodzaje złośliwego oprogramowania, które różnią się od keyloggerów. Trojan to taki program, który niby jest legalny, ale tak naprawdę wprowadza złośliwe kody do systemu. Nie zawsze oczywiście rejestruje naciśnięcia klawiszy, ale potrafi wpuścić inne złośliwe oprogramowanie, które już działa jak keylogger. Spyware zbiera dane o użytkownikach, ale to bardziej pasywne działanie, więc nie zawsze chodzi o klawisze. Adware z kolei wyświetla uciążliwe reklamy, jego celem jest zarabianie na reklamach. Mimo że adware może zbierać dane, to nie jest tak groźne jak keyloggery, które naprawdę potrafią przechwycić hasła i inne poufne informacje. Każdy z tych typów malware ma swoje unikalne cechy i sposoby działania.

Pytanie 25

Który system informatyczny powinien być zastosowany do zarządzania sprzedażą w e-sklepie?

A. System CRM
B. System CMS
C. System ERP
D. System e-commerce
System e-commerce to takie fajne rozwiązanie, które naprawdę ułatwia sprzedaż przez internet. Znajdziesz w nim wszystko, co potrzebne do zarządzania produktami, zamówieniami, a nawet płatnościami. Dzięki temu przedsiębiorcy mogą szybko zakładać i prowadzić sklepy online, co daje super doświadczenie dla klientów. Warto wspomnieć o popularnych systemach, jak Shopify czy WooCommerce – z nich korzystają tysiące sklepów na całym świecie. Te systemy mają też fajne narzędzia, dzięki którym można monitorować sprzedaż czy analizować, co klienci lubią. A bezpieczeństwo? To też ważna sprawa, bo standardy, takie jak PCI DSS, dbają o to, żeby dane klientów były dobrze chronione. W czasach rosnącej konkurencji w internecie, wybór odpowiedniego systemu e-commerce to klucz do sukcesu.

Pytanie 26

Jaką istotną właściwość ma algorytm rekurencyjny?

A. Funkcjonuje tylko w przypadku tablic dynamicznych
B. Wywołuje się wielokrotnie w jednej iteracji
C. Jest podzielony na wiele niezwiązanych funkcji
D. Zawiera wywołanie samego siebie
Kluczową cechą algorytmu rekurencyjnego jest to, że zawiera on wywołanie samego siebie. Rekurencja pozwala na eleganckie i zwięzłe rozwiązanie problemów, które można podzielić na mniejsze, powtarzające się podproblemy. Każde wywołanie rekurencyjne zmniejsza złożoność problemu, aż do osiągnięcia przypadku bazowego, który kończy dalsze wywołania i rozpoczyna proces zwracania wyników w górę stosu wywołań. Rekurencja znajduje zastosowanie w algorytmach takich jak DFS (przeszukiwanie w głąb), sortowanie szybkie (QuickSort) oraz algorytmy obliczające wartości liczb Fibonacciego i silni.

Pytanie 27

Resuscytacja krążeniowo-oddechowa polega na realizowaniu

A. 30 ucisków klatki piersiowej oraz 2 oddechy ratunkowe
B. 15 ucisków klatki piersiowej oraz 3 oddechy ratunkowe
C. 10 ucisków klatki piersiowej oraz 5 oddechów ratunkowych
D. 20 ucisków klatki piersiowej oraz 1 oddech ratunkowy
Resuscytacja krążeniowo-oddechowa (RKO) obejmuje 30 uciśnięć klatki piersiowej i 2 oddechy ratownicze. Jest to standardowy schemat stosowany w celu przywrócenia funkcji życiowych u osoby nieoddychającej.

Pytanie 28

Jakie ma znaczenie "operacja wejścia" w kontekście programowania?

A. Naprawianie błędów w kodzie aplikacji
B. Zmiana wartości zmiennych globalnych
C. Wprowadzanie nowych funkcji do aplikacji
D. Przekazywanie danych do programu z zewnętrznych źródeł
Operacja wejścia w programowaniu polega na przekazywaniu danych do programu z zewnętrznego źródła, takiego jak klawiatura, plik lub strumień danych. W języku C++ typowym przykładem operacji wejścia jest `cin >> zmienna;`, która pobiera dane od użytkownika i przypisuje je do zmiennej. Operacje wejścia są niezbędne w interaktywnych aplikacjach, które wymagają danych od użytkownika w czasie rzeczywistym, umożliwiając dynamiczne przetwarzanie informacji.

Pytanie 29

Jakie kroki należy podjąć, aby skutecznie zabezpieczyć dane na komputerze?

A. Systematycznie aktualizować oprogramowanie i wykonywać kopie zapasowe
B. Przechowywać dane na niezabezpieczonych nośnikach przenośnych
C. Nie używać kopii zapasowych
D. Dzielić się hasłami do plików z współpracownikami
Regularne aktualizowanie oprogramowania oraz tworzenie kopii zapasowych to kluczowe działania zapewniające bezpieczeństwo danych na komputerze. Aktualizacje łatają luki w zabezpieczeniach i eliminują błędy, które mogą zostać wykorzystane przez hakerów. Kopie zapasowe chronią dane przed utratą spowodowaną awarią sprzętu, atakiem ransomware lub przypadkowym usunięciem. Najlepszą praktyką jest przechowywanie kopii zapasowych w różnych miejscach – lokalnie i w chmurze – co dodatkowo zwiększa poziom zabezpieczenia przed nieprzewidzianymi sytuacjami.

Pytanie 30

Co to jest wskaźnik w języku C?

A. Funkcja do dynamicznej alokacji pamięci
B. Typ danych do zapisywania tekstów
C. Zmienna przechowująca adres pamięci
D. Zmienna przechowująca wartość logiczną
Wskaźnik w języku C to zmienna przechowująca adres pamięci innej zmiennej. Umożliwia bezpośrednią manipulację pamięcią, co czyni wskaźniki niezwykle potężnym narzędziem w programowaniu niskopoziomowym. Dzięki wskaźnikom można dynamicznie alokować pamięć, przekazywać duże struktury danych do funkcji bez ich kopiowania oraz implementować struktury danych, takie jak listy, drzewa czy grafy. Wskaźniki umożliwiają także iterowanie po tablicach i efektywne zarządzanie zasobami systemowymi, co czyni je kluczowym elementem w programowaniu systemowym.

Pytanie 31

Jakie narzędzie umożliwia testowanie API w aplikacjach internetowych?

A. Node.js
B. Postman
C. Microsoft Excel
D. Blender
Postman to jedno z najczęściej wykorzystywanych narzędzi do testowania API aplikacji webowych. Umożliwia wysyłanie żądań HTTP, testowanie endpointów oraz monitorowanie odpowiedzi serwera. Dzięki Postmanowi programiści mogą w łatwy sposób analizować dane przesyłane między frontendem a backendem, co jest kluczowe w trakcie budowania nowoczesnych aplikacji opartych na architekturze REST lub GraphQL. Narzędzie oferuje możliwość automatyzacji testów, co przyspiesza proces wykrywania błędów i zwiększa jakość dostarczanych aplikacji. Postman pozwala także na tworzenie skryptów pre-request i testowych, umożliwiając weryfikację poprawności danych oraz sprawdzanie integralności aplikacji na różnych etapach jej rozwoju.

Pytanie 32

Co należy zrobić w sytuacji silnego krwawienia z rany?

A. Poczekać, aż krwawienie ustanie samoistnie
B. Przepłukać ranę wodą utlenioną i zostawić do wyschnięcia
C. Założyć opatrunek uciskowy oraz unieść kończynę powyżej poziomu serca
D. Nałożyć elastyczny bandaż bez ucisku
Założenie opatrunku uciskowego i uniesienie kończyny powyżej poziomu serca to najskuteczniejszy sposób na zatrzymanie silnego krwotoku z rany. Opatrunek uciskowy powoduje mechaniczne zamknięcie naczyń krwionośnych, co spowalnia lub całkowicie zatrzymuje wypływ krwi. Podniesienie kończyny dodatkowo zmniejsza ciśnienie krwi w obszarze rany, co ogranicza krwawienie. Ważne jest, aby nie zdejmować opatrunku, nawet jeśli przesiąknie krwią – należy dołożyć kolejną warstwę materiału. W sytuacjach ekstremalnych, gdy opatrunek uciskowy nie zatrzymuje krwawienia, można zastosować opaskę uciskową (tzw. stazę), ale tylko w ostateczności, gdy inne metody zawiodą. Takie działania mogą zapobiec wstrząsowi krwotocznemu i uratować życie poszkodowanego.

Pytanie 33

Który z wymienionych elementów może stanowić część menu w aplikacji desktopowej?

A. ScrollBar
B. MenuItem
C. Canvas
D. CheckBox
CheckBox to komponent, który umożliwia wybór jednej lub wielu opcji, ale nie jest częścią systemu menu – zwykle znajduje się w formularzach lub ustawieniach aplikacji. ScrollBar to element interfejsu umożliwiający przewijanie treści w oknie aplikacji, ale nie jest elementem menu. Canvas to kontener do rysowania elementów graficznych i obiektów, ale nie pełni funkcji w kontekście tworzenia menu aplikacji desktopowych.

Pytanie 34

Zaprezentowany kod zawiera pola danej klasy. Które pole (pola) mogą być osiągnięte z poziomu głównego programu poprzez odwołanie się w formie nazwaObiektu.nazwaPola?

Ilustracja do pytania
A. p3 i p4
B. jedynie p3
C. wyłącznie p3, p4, p5
D. p1
To pole p3 jest publiczne, co oznacza, że możesz je użyć w programie głównym, wywołując nazwaObiektu.p3. Fajne jest to, że pola prywatne i chronione są niewidoczne poza klasą, więc musisz użyć odpowiednich metod, takich jak gettery i settery, żeby się do nich dostać.

Pytanie 35

Który z wymienionych typów danych należy do typu logicznego?

A. int
B. float
C. bool
D. char
Typ danych 'bool' (boolean) jest typem logicznym, który przechowuje jedną z dwóch wartości: 'true' lub 'false'. Typy logiczne są nieodłącznym elementem programowania, ponieważ umożliwiają implementację warunków i pętli sterujących przepływem programu. Typ 'bool' znajduje zastosowanie w praktycznie każdym języku programowania, w tym C++, Java, Python i C#. Operacje logiczne, takie jak 'AND', 'OR' i 'NOT', opierają się na wartościach typu 'bool', co czyni je podstawą dla algorytmów decyzyjnych i strukturalnych. Zastosowanie typów logicznych zwiększa czytelność kodu i pozwala na efektywne zarządzanie warunkami logicznymi.

Pytanie 36

Wskaż fragment kodu, który wykreuje przedstawioną kontrolkę?

Ilustracja do pytania
A. Kod2
B. Kod3
C. Kod4
D. Kod1
Odpowiednim kodem do wygenerowania przedstawionej kontrolki jest Kod3 który korzysta z klasy RatingBar w Androidzie. RatingBar to bardzo przydatny element interfejsu użytkownika pozwalający użytkownikom na ocenę w skali gwiazdek. W tym przypadku RatingBar posiada atrybut android:rating ustawiony na 2.5 co oznacza że kontrolka wyświetli dwie pełne gwiazdki i jedną połowę co odpowiada przedstawionej grafice. Dodatkowo atrybut android:progressTint ustawiony na #4682B4 zmienia kolor gwiazdek na niebieski. Użycie RatingBar jest standardową praktyką w aplikacjach mobilnych dla zbierania opinii użytkowników. Ważne jest aby pamiętać że RatingBar może być konfigurowany do obsługi różnych wartości minimalnych i maksymalnych oraz do dostosowywania wyglądu za pomocą stylów i tematów. Dobrym zwyczajem jest dbanie o czytelność i intuicyjność interfejsu co osiąga się m.in. przez odpowiednie oznaczanie i rozmieszczanie kontrolek takich jak RatingBar.

Pytanie 37

Przedstawione logo praw Creative Commons umożliwia bezpłatne użytkowanie dzieła:

Ilustracja do pytania
A. w celu modyfikacji lub remiksowania
B. pod warunkiem zachowania go w oryginalnej formie
C. w działaniach komercyjnych
D. pod warunkiem udostępnienia go na tej samej zasadzie licencyjnej
Licencja nie zawsze pozwala na wykorzystanie utworu w celach komercyjnych – istnieją wersje zakazujące tego. Warunek pozostawienia utworu w oryginalnej postaci dotyczy licencji NoDerivatives (ND), a nie standardowych Creative Commons. Udostępnienie na tej samej licencji to cecha licencji ShareAlike (SA), która odnosi się do rozpowszechniania, a nie remiksowania.

Pytanie 38

Zaprezentowany symbol odnosi się do

Ilustracja do pytania
A. domeny publicznej
B. Creative Commons
C. prawa cytatu
D. praw autorskich
Symbol Creative Commons oznacza licencję, która pozwala na ograniczone wykorzystanie utworu zgodnie z określonymi warunkami. Symbol praw autorskich informuje, że utwór jest objęty ochroną i wymaga zgody autora na jego wykorzystanie. Prawo cytatu pozwala na wykorzystanie fragmentów utworu, ale nie oznacza braku ochrony prawnej dla całości dzieła.

Pytanie 39

Wartość liczby 1AF, zapisana w systemie szesnastkowym, po przeliczeniu na system dziesiętny wynosi

A. 257
B. 26
C. 431
D. 6890
Słuchaj, liczba szesnastkowa 1AF to w systemie dziesiętnym 431. Przeliczenie robimy tak: (1 * 16^2) + (10 * 16^1) + (15 * 16^0). To jest jedna z podstawowych rzeczy, które musisz znać przy konwersji liczb. Szczególnie przydaje się to w programowaniu i ogólnie w informatyce, gdzie często mamy do czynienia z różnymi systemami liczbowymi.

Pytanie 40

Programista umieścił poniższą linię kodu w pliku HTML, aby

<script src="jquery-3.5.1.min.js"></script>

A. pobrać z Internetu w momencie otwierania strony i użyć biblioteki jQuery
B. zadeklarować własną funkcję JavaScript o nazwie min.js
C. wstawić kod JavaScript pomiędzy znacznikami <script></script>
D. skorzystać z funkcji biblioteki jQuery, która była wcześniej pobrana i zapisana lokalnie
W kontekście załączonego kodu HTML należy zauważyć, że jego celem jest przede wszystkim załadowanie lokalnej kopii zewnętrznej biblioteki JavaScript, w tym przypadku jQuery. Koncepcja umieszczania kodu JavaScript pomiędzy znacznikami script dotyczy innego sposobu osadzania kodu, gdzie kod JavaScript jest bezpośrednio wpisywany pomiędzy te znaczniki, a nie poprzez atrybut src. Taki sposób jest często używany dla krótkich skryptów lub gdy nie korzystamy z zewnętrznych bibliotek. Pobieranie z Internetu w momencie odsłony strony i zastosowanie biblioteki jQuery wymagałoby wskazania zewnętrznego adresu URL w atrybucie src, co nie ma miejsca w przypadku lokalnie zapisanych plików. Wskazywanie na adres URL pozwala na dynamiczne ładowanie bibliotek z zewnętrznych serwerów, co jest powszechną praktyką dla bibliotek o szerokim zastosowaniu, takich jak jQuery, jednak w tym pytaniu mowa jest o pliku lokalnym. Deklarowanie własnej funkcji JavaScript o nazwie min.js jest nieporozumieniem. min.js zwykle wskazuje na zminifikowaną wersję skryptu, co oznacza zoptymalizowaną pod kątem rozmiaru wersję biblioteki, a nie nazwę funkcji. Rodzi to błędne przekonanie co do znaczenia struktury nazw w kontekście plików JavaScript i ich stosowania. Ważne jest, aby rozróżniać lokalne i zdalne metody załadowania zasobów i zrozumieć kiedy i dlaczego każda z nich jest stosowana w praktyce projektowej.