Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.05 - Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 13 kwietnia 2025 19:17
  • Data zakończenia: 13 kwietnia 2025 19:41

Egzamin zdany!

Wynik: 20/40 punktów (50,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Luzy zaworowe w systemie rozrządu silnika są stosowane w celu

A. poprawy chłodzenia zaworów
B. kompensacji rozszerzalności cieplnej komponentów układu
C. zwiększenia współczynnika napełnienia cylindra
D. wyciszenia pracy rozrządu
Wybór odpowiedzi dotyczącej zwiększenia współczynnika napełnienia cylindra to nietrafiony strzał, bo luzy zaworowe nie wpływają na napełnienie cylindrów. Tam chodzi o różne czynniki, jak ciśnienie powietrza czy konstrukcja układu dolotowego. Napełnienie można zwiększyć przez lepszy przepływ powietrza, zastosowanie turbosprężarek albo kompresorów, co jest zupełnie inną bajką. Co do odpowiedzi o chłodzeniu zaworów to jest nieco mylące. Chłodzenie działa głównie dzięki olejowi silnikowemu i zarządzaniu temperaturą przez układ chłodzenia. Luzy zaworowe nie mają na to wpływu. A z kolei to, co mówi o wyciszeniu pracy rozrządu, też nie jest w pełni trafne. Choć dobrze ustawione luzy mogą wpływać na hałas silnika, to ich główne zadanie to zapewnienie, że zawory działają prawidłowo. Zrozumienie tych rzeczy jest naprawdę ważne, żeby dobrze diagnozować i konserwować silniki, a uniknięcie takich mylnych przekonań może poprawić działanie silnika.

Pytanie 2

Jaki jest koszt robocizny mechanika, który pracował przez 1 godzinę i 30 minut, przy stawce 40,00 zł za jedną roboczogodzinę?

A. 80,50 zł
B. 40,50 zł
C. 20,00 zł
D. 60,00 zł
Poprawna odpowiedź wynika z prawidłowego obliczenia kosztu robocizny mechanika, który pracował przez 1 godzinę i 30 minut. Aby uzyskać całkowity koszt, należy najpierw przeliczyć czas pracy na godziny. 1 godzina i 30 minut to 1,5 godziny. Następnie, mnożymy liczbę roboczogodzin przez stawkę za godzinę, która wynosi 40,00 zł. Zatem obliczenie wygląda następująco: 1,5 godziny x 40,00 zł/godzina = 60,00 zł. Takie podejście do wyceny robocizny jest standardową praktyką w branży, gdzie precyzyjne obliczenia są kluczowe dla właściwego rozliczenia usług. Warto również dodać, że znajomość umiejętności kalkulacji kosztów robocizny jest niezbędna nie tylko dla mechaników, ale także dla wszystkich specjalistów w branży usługowej, ponieważ pozwala na precyzyjne oszacowanie kosztów zlecenia oraz na efektywne zarządzanie budżetem.

Pytanie 3

Przyczyną nadmiernego zużycia zewnętrznej części jednej z opon może być

A. niewłaściwy kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
B. zbyt wysokie ciśnienie w oponie
C. niewłaściwy kąt pochylenia koła
D. zbyt niskie ciśnienie w oponie
Za wysokie ciśnienie w oponie jest jednym z najczęstszych błędów popełnianych przez kierowców. Choć może to wpływać na zużycie opon, nie jest to bezpośrednia przyczyna nadmiernego zużycia zewnętrznej krawędzi. W rzeczywistości, zbyt wysokie ciśnienie prowadzi do tego, że środek bieżnika opony styka się z nawierzchnią drogi bardziej niż krawędzie, co powoduje ich szybsze zużycie. Niewłaściwy kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy wpływa na stabilność pojazdu podczas skrętu, ale nie jest to główny czynnik odpowiedzialny za zużycie opon po stronie zewnętrznej. Z kolei za niskie ciśnienie w oponach prowadzi do ich większego odkształcenia, co może skutkować nadmiernym zużyciem krawędzi wewnętrznej, a nie zewnętrznej. Te nieporozumienia dotyczące wpływu ciśnienia na zużycie opon mogą skutkować błędnymi wnioskami w zakresie konserwacji pojazdu. Ważne jest, aby kierowcy zdawali sobie sprawę z wpływu geometrii zawieszenia na właściwości jezdne oraz zużycie opon, co powinno być regularnie monitorowane w celu zapewnienia bezpieczeństwa i efektywności jazdy.

Pytanie 4

Rękawice ochronne powinny być używane podczas prac

A. w okolicy elementów obracających się
B. tokarsko - frezerskich.
C. przy elementach wirujących
D. przeładunkowych
Rękawice ochronne są istotnym elementem wyposażenia w wielu dziedzinach pracy, jednak ich zastosowanie jest ściśle związane z rodzajem wykonywanych czynności. Odpowiedzi sugerujące użycie rękawic przy elementach obracających się, tokarsko-frezerskich czy wirujących mogą prowadzić do niewłaściwego zrozumienia ich funkcji. Prace przy elementach obracających się, takich jak maszyny i narzędzia mechaniczne, często wymagają innych form ochrony, takich jak osłony czy zabezpieczenia mechaniczne, które zapobiegają wciągnięciu rąk w ruchome części. W tych przypadkach, rękawice mogą stanowić dodatkowe ryzyko, ponieważ mogą zahaczać o elementy maszyny. Z kolei prace tokarsko-frezerskie, związane z obróbką metalu, wymagają rękawic o specyficznych właściwościach, które mogą nie być wystarczające do ochrony przed ostrymi narzędziami czy gorącymi materiałami. Ostatecznie, w kontekście pracy przy elementach wirujących, stosowanie rękawic również może być niebezpieczne, ponieważ mogą one zostać wciągnięte w mechanizmy, co prowadzi do poważnych obrażeń. Kluczowe jest zrozumienie, że ochrona rąk powinna być dostosowana do specyfiki wykonywanej pracy i ryzyka z nią związanego, a nie na zasadzie ogólnych założeń.

Pytanie 5

Czym charakteryzuje się sprzęgło w samochodzie?

A. nie pozwala na płynne łączenie oraz rozłączanie części układu napędowego
B. pozwala na płynne łączenie oraz rozłączanie silnika spalinowego z innymi komponentami układu napędowego
C. nie pozwala na płynne łączenie oraz rozłączanie silnika spalinowego z innymi komponentami układu napędowego
D. stanowi trwałe połączenie silnika spalinowego z innymi elementami układu napędowego
Sprzęgło samochodowe jest kluczowym elementem układu napędowego, który umożliwia płynne łączenie i rozłączanie silnika spalinowego z pozostałymi komponentami, takimi jak skrzynia biegów. Główna funkcja sprzęgła polega na przenoszeniu momentu obrotowego z silnika na koła, co jest niezbędne podczas zmian biegów oraz uruchamiania pojazdu. Dzięki zastosowaniu sprzęgła, kierowca może kontrolować moment przeniesienia mocy, co pozwala na wygodne manewrowanie oraz uniknięcie szarpania podczas jazdy. W praktyce, dobrej jakości sprzęgło powinno charakteryzować się niskim zużyciem, odpornością na wysokie temperatury oraz zdolnością do przenoszenia dużych obciążeń. W branży motoryzacyjnej stosowane są różne typy sprzęgieł, w tym sprzęgła suche, mokre oraz wielotarczowe, z których każdy ma swoje zastosowanie w zależności od specyfikacji pojazdu. Warto również zaznaczyć, że regularna kontrola i serwisowanie sprzęgła są kluczowe dla utrzymania sprawności układu napędowego oraz zwiększenia bezpieczeństwa na drodze.

Pytanie 6

Sonda Lambda dokonuje pomiaru ilości

A. azotu
B. węgla
C. sadzy
D. tlenu
Sonda Lambda, znana również jako sonda tlenowa, jest kluczowym elementem systemu zarządzania silnikiem w pojazdach spalinowych. Jej głównym zadaniem jest pomiar stężenia tlenu w spalinach, co pozwala na optymalizację procesu spalania w silniku. Prawidłowy poziom tlenu w spalinach jest niezbędny do osiągnięcia efektywności energetycznej oraz redukcji emisji szkodliwych substancji. Na przykład, w silnikach z systemem wtrysku paliwa, sonda Lambda umożliwia dostosowanie wskazania mieszanki paliwowo-powietrznej do aktualnych warunków pracy silnika, co przekłada się na lepszą wydajność paliwową oraz mniejsze zanieczyszczenie środowiska. W praktyce oznacza to, że jeśli sonda wykryje zbyt niskie stężenie tlenu, system komputerowy silnika zwiększy ilość paliwa, a zbyt wysokie stężenie spowoduje jego redukcję. Dzięki tym działaniom, pojazdy spełniają normy emisji spalin, takie jak Euro 6, co jest istotne w kontekście ochrony środowiska i przepisów prawnych.

Pytanie 7

W funkcjonowaniu podnośników hydraulicznych stosowane jest prawo

A. Pascala
B. Hooke'a
C. Boyle'a-Mariott'a
D. Kirchoffa
Odpowiedzi wskazujące na inne prawa, takie jak prawo Kirchoffa czy prawo Boyle'a-Mariott'a, mogą wydawać się związane z obszarem inżynierii, jednak w kontekście podnośników hydraulicznych są zupełnie nieadekwatne. Prawo Kirchoffa dotyczy zachowania prądów i napięć w obwodach elektrycznych, co nie ma zastosowania w systemach hydraulicznych. Z kolei prawo Boyle'a-Mariott'a odnosi się do gazów i ich ciśnienia w zamkniętej objętości, co również nie jest tematem podnośników hydraulicznych, które operują cieczami, a nie gazami. Prawo Hooke'a, związane z deformacją ciał sprężystych, również nie jest właściwe w kontekście hydrauliki, gdyż nie opisuje zasad działania cieczy ani przekazywania sił. Wybór niewłaściwej odpowiedzi często wynika z błędnego skojarzenia funkcji danego prawa z działaniem podnośników. Dlatego kluczowe jest zrozumienie specyfiki każdego z tych praw oraz ich zastosowania w odpowiednich dziedzinach nauki i inżynierii. Zrozumienie i umiejętność właściwego przyporządkowania praw fizycznych do odpowiednich zjawisk jest niezbędne w pracy inżyniera i technika, co wpływa na jakość podejmowanych decyzji w praktyce.

Pytanie 8

Nadmierne zużycie wewnętrznej krawędzi bieżnika jednego koła osi przedniej świadczy o

A. nieprawidłowo ustawionej zbieżności tej osi.
B. zbyt dużej wartości kąta pochylenia tego koła.
C. zbyt niskim ciśnieniu powietrza w tym kole.
D. zbyt dużej wartości kąta wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy tego koła.
Zbyt duża wartość kąta wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy oraz nieprawidłowo ustawiona zbieżność osi to czynniki, które mogą wpływać na zachowanie pojazdu, ale w kontekście nadmiernego zużycia wewnętrznej krawędzi bieżnika koła przedniego, nie są one bezpośrednimi przyczynami. Kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy ma na celu poprawę stabilności kierownicy, ale jego nadmiar nie prowadzi do specyficznego zużycia bieżnika. Podobnie, zbieżność osi, która odnosi się do ustawienia kół względem siebie, może wpływać na zużycie opon, ale jej niewłaściwe ustawienie zwykle prowadzi do nierównomiernego zużycia całej powierzchni bieżnika, a nie tylko do wewnętrznej krawędzi. Z kolei zbyt niskie ciśnienie powietrza w oponach jest problemem, który może powodować ich nadmierne zużycie, ale również nie ogranicza się tylko do wewnętrznej krawędzi, a doprowadza do ogólnego osłabienia struktury opony. Takie pomyłki mogą wynikać z braku zrozumienia zasad działania geometrii kół oraz ich wpływu na właściwości jezdne pojazdu. Kluczowe znaczenie ma zrozumienie, że poprawna geometria kół oraz regularne ich kontrolowanie są fundamentem trwałości opon oraz bezpieczeństwa na drodze.

Pytanie 9

Część przegubu Cardana należy do

A. koła dwumasowego
B. sprzęgła ciernego
C. wału napędowego
D. skrzyni biegów
Przegub Cardana jest kluczowym elementem wału napędowego, który jest używany w systemach przeniesienia napędu w pojazdach. Jego głównym zadaniem jest przenoszenie momentu obrotowego z jednego elementu na inny, przy jednoczesnym pozwoleniu na pewne ruchy kątowe, co jest szczególnie istotne w pojazdach z niezależnym zawieszeniem. Przegub Cardana umożliwia współpracę między elementami, które są w różnych płaszczyznach, co jest niezbędne w przypadku skręcania kół. Na przykład, w samochodach osobowych, przegub Cardana znajduje zastosowanie w systemach napędowych, gdzie łączy wał napędowy z dyferencjałem, co pozwala na przekazywanie mocy z silnika na koła. Warto również zaznaczyć, że przeguby Cardana są projektowane zgodnie z normami bezpieczeństwa oraz niezawodności, co czyni je nieodłącznym elementem nowoczesnych układów napędowych. Ich regularne serwisowanie oraz kontrola stanu technicznego są kluczowe dla zapewnienia długotrwałej i bezawaryjnej pracy pojazdu.

Pytanie 10

Aby dokręcić śruby głowicy silnika z odpowiednim momentem, jaki narzędzie powinno być użyte?

A. klucza dynamometrycznego
B. klucza oczkowego
C. klucza pneumatycznego
D. wkrętaka udarowego
Klucz dynamometryczny jest narzędziem, które umożliwia dokręcenie śrub z precyzyjnie określonym momentem obrotowym. Użycie klucza dynamometrycznego jest standardową praktyką w branży motoryzacyjnej i mechanicznej, szczególnie w kontekście montażu głowicy silnika, gdzie zbyt słabe lub zbyt mocne dokręcenie może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika. Klucz ten działa na zasadzie wskazania użytkownikowi, kiedy osiągnięto pożądany moment obrotowy, co jest niezwykle ważne, aby zapewnić równomierne i odpowiednie napięcie w śrubach. Na przykład, w przypadku silników współczesnych samochodów, producenci często podają specyfikacje dotyczące momentu dokręcania dla głowicy silnika, które należy dokładnie przestrzegać, aby uniknąć problemów z uszczelką lub pęknięciami. Stosując klucz dynamometryczny, mechanik może także uniknąć nadmiernego naprężenia, które mogłoby prowadzić do uszkodzenia gwintów, co może skutkować kosztownymi naprawami. Klucz dynamometryczny jest zatem niezastąpiony w każdej profesjonalnej warsztatowej praktyce.

Pytanie 11

Podczas wymiany zużytej tulei cylindrowej w silniku na nową, co jeszcze powinno zostać wymienione?

A. tylko tłok
B. tłok wraz z korbowodem
C. jedynie korbowód
D. tłok i pierścienie
Wymiana tulei cylindrowej silnika wiąże się z koniecznością wymiany tłoka z pierścieniami, ponieważ jest to element, który współpracuje z tuleją i wpływa na szczelność oraz prawidłowe działanie silnika. Tuleja cylindrowa jest odpowiedzialna za prowadzenie tłoka, a jej zużycie może prowadzić do zwiększonego luzu, co z kolei obniża efektywność silnika i może prowadzić do jego uszkodzenia. Wymiana tylko samej tulei, bez wymiany tłoka oraz pierścieni, naraża silnik na ryzyko nieprawidłowego działania. Pierścienie tłokowe z kolei są kluczowe dla utrzymania kompresji w cylindrze oraz uszczelnienia pomiędzy tłokiem a tuleją. W wielu standardach branżowych zaleca się, aby podczas tak poważnej interwencji jak wymiana tulei cylindrowej, zawsze wymieniać powiązane elementy, aby zapewnić długotrwałą i niezawodną pracę silnika. Przykładem może być zasada 'zrób to raz, zrób to dobrze', która podkreśla, że lepiej jest wykonać pełną naprawę, niż później wracać do problemu związanego z niedopasowaniem nowych i starych części.

Pytanie 12

Aby ocenić skuteczność hamulców w pojeździe na podstawie pomiaru siły hamowania, jakie urządzenie powinno być użyte?

A. urządzenie rolkowe
B. manometr o zakresie pomiarowym 0 do 10 MPa
C. opóźnieniomierz
D. czujnik nacisku
Wybór opóźnieniomierza jako metody oceny skuteczności hamulców jest niewłaściwy, ponieważ to urządzenie służy do mierzenia zmiany prędkości pojazdu w czasie, a nie bezpośrednio do pomiaru siły hamowania. Chociaż opóźnieniomierz może dostarczyć informacji o wydajności hamulców w postaci zmiany prędkości, nie jest w stanie precyzyjnie zmierzyć siły, jaką hamulce generują. To podejście może prowadzić do błędnych wniosków o skuteczności układów hamulcowych, zwłaszcza w sytuacjach, gdy warunki drogowe są zmienne. Z kolei czujnik nacisku, choć może monitorować ciśnienie w układzie hamulcowym, nie dostarcza informacji o rzeczywistej sile hamowania na koła, co jest kluczowe dla oceny skuteczności działania hamulców. Manometr, którego zakres pomiarowy wynosi 0 do 10 MPa, również nie jest odpowiednim narzędziem do oceny siły hamowania, ponieważ nie uwzględnia dynamicznych warunków pracy hamulców. Każde z tych narzędzi ma swoje zastosowanie w diagnostyce, ale nie zastąpią one kompleksowych testów prowadzonych na urządzeniach rolkowych, które są zgodne z aktualnymi standardami bezpieczeństwa. Właściwe podejście do oceny hamulców wymaga zrozumienia ich działania w rzeczywistych warunkach i zastosowania odpowiednich metod badawczych.

Pytanie 13

Rola stabilizatora w systemie zawieszenia samochodu

A. zmniejsza przechyły pojazdu w trakcie pokonywania zakrętów
B. redukuje wibracje przenoszone z kół na nadwozie
C. ogranicza obrót kół podczas jazdy po zakrętach
D. łączy układ kierowniczy z karoserią
Wielu użytkowników może błędnie utożsamiać stabilizator z ogranicznikiem skrętu kół, co prowadzi do mylnego wniosku, że stabilizator jest odpowiedzialny za kontrolowanie kątów skrętu. Stabilizator nie wpływa na samą geometrię układu kierowniczego, a jego zadanie koncentruje się na redukcji przechyłów nadwozia. Drugim częstym błędnym przekonaniem jest myślenie, że stabilizatory mogą całkowicie eliminować drgania przekazywane od kół, co jest nieprawdziwe. Stabilizatory odgrywają rolę w poprawie komfortu jazdy, ale nie są zaprojektowane do całkowitego zniwelowania drgań – tym zajmują się inne elementy układu zawieszenia, takie jak amortyzatory. Związek stabilizatora z nadwoziem nie polega na łączeniu układu kierowniczego, lecz na współpracy z wahaczami zawieszenia, aby zminimalizować przechyły. Trudność w zrozumieniu właściwej funkcji stabilizatora często wynika z braku wiedzy na temat działania układu zawieszenia oraz jego różnych komponentów. Dlatego warto zdobywać wiedzę na temat mechaniki pojazdów, aby uniknąć takich nieporozumień i lepiej zrozumieć złożoność pracy poszczególnych elementów.

Pytanie 14

Jak dokonuje się odczytu ustawienia geometrii kół?

A. zgodnie z wytycznymi producenta
B. wyłącznie w przypadku pojazdu nieobciążonego
C. wyłącznie w przypadku pojazdu obciążonego
D. przy skręcie kół o 30 stopni
Odpowiedź "zgodnie z zaleceniami producenta" jest prawidłowa, ponieważ ustawienia geometrii kół powinny być dokonywane zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu. Każdy producent definiuje specyficzne parametry dla ustawienia geometrii, takie jak kąt nachylenia, zbieżność czy kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy, które są optymalne dla danego modelu pojazdu. Przykładowo, niewłaściwe ustawienie geometrii kół może prowadzić do nadmiernego zużycia opon, problemów z układem kierowniczym, a także wpływać na stabilność pojazdu podczas jazdy. Użycie odpowiednich narzędzi i technik, jak np. laserowych systemów do pomiaru geometrii, umożliwia precyzyjne ustawienie, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy. W praktyce, zaleca się przeprowadzanie tych regulacji podczas rutynowych przeglądów technicznych, szczególnie po zmianie zawieszenia, wymiany opon lub kolizji. Regularne sprawdzanie geometrii kół pozwala na utrzymanie właściwych parametrów, co przekłada się na lepszą wydajność paliwową oraz dłuższą żywotność komponentów zawieszenia.

Pytanie 15

Dzięki lampie stroboskopowej możliwe jest wykonanie pomiaru

A. kąta wyprzedzenia zapłonu.
B. ustawień świateł.
C. ciśnienia sprężania.
D. zbieżności kół.
Wybór odpowiedzi dotyczący ustawienia świateł, ciśnienia sprężania czy zbieżności kół to typowe pułapki myślowe, które mogą prowadzić do nieporozumień w diagnostyce pojazdów. Ustawienie świateł dotyczy ich właściwej orientacji i poziomu, co jest ważne dla bezpieczeństwa na drodze, ale nie ma związku z pomiarem kąta wyprzedzenia zapłonu. Ciśnienie sprężania to parametr silnika, który można mierzyć za pomocą manometru, a nie lampy stroboskopowej. Pomiar tego ciśnienia ma na celu ocenę stanu technicznego silnika, ale nie dotyczy on ustawienia zapłonu. Zbieżność kół to z kolei problem związany z geometrią zawieszenia pojazdu, który wpływa na jego prowadzenie, ale nie jest bezpośrednio związany z działaniem silnika czy zapłonu. Błędne myśli prowadzące do tych odpowiedzi mogą wynikać z mylenia podstawowych pojęć związanych z diagnostyką. Każdy z tych parametrów wymaga innych narzędzi i technik pomiarowych, co powinno być dobrze zrozumiane przez specjalistów zajmujących się obsługą i diagnostyką pojazdów. Dlatego kluczowe jest posługiwanie się odpowiednimi narzędziami w odpowiednich kontekstach oraz dogłębne zrozumienie, jakie aspekty pojazdu można mierzyć za pomocą konkretnego sprzętu.

Pytanie 16

Wskaźnikiem zdolności akumulatora do magazynowania energii jest

A. pojemność
B. maksymalny czas wyładowania
C. szybkość obrotów alternatora
D. najwyższe napięcie
Pojemność akumulatora to kluczowa miara zdolności do gromadzenia energii, która jest wyrażana w amperogodzinach (Ah). Im większa pojemność, tym więcej energii akumulator jest w stanie zmagazynować i dostarczyć podczas rozładowania. Przykładowo, akumulator o pojemności 100 Ah jest w stanie dostarczać prąd o natężeniu 5 amperów przez 20 godzin, co pokazuje, jak istotna jest ta wartość w praktyce. Pojemność jest również ważna przy doborze akumulatorów do różnych zastosowań, takich jak pojazdy elektryczne, systemy fotowoltaiczne czy zasilanie awaryjne. Dobrze skonstruowany akumulator, zgodny z normami IEC 60896 lub DIN 43539, powinien mieć określoną pojemność, co pozwala na przewidywanie jego wydajności oraz czasu pracy pod różnym obciążeniem. Właściwy dobór pojemności akumulatora zapewnia optymalną wydajność i żywotność systemów energetycznych, w których jest zastosowany.

Pytanie 17

Ciśnienie definiujemy jako siłę działającą na jednostkę

A. powierzchni
B. wagi
C. gęstości
D. długości
Pojęcie ciśnienia jest często mylone z innymi właściwościami fizycznymi, co może prowadzić do błędnych wniosków. Odpowiedzi związane z długością, gęstością i wagą nie odnoszą się do definicji ciśnienia, które akcentuje zależność między siłą a powierzchnią. Długość nie ma wpływu na wartość ciśnienia, ponieważ to powierzchnia, na którą działa siła, jest kluczowa dla obliczeń. Gęstość, definiowana jako masa na jednostkę objętości, również nie ma związku z ciśnieniem, chociaż może oddziaływać na ciśnienie w kontekście płynów. Wiele osób myli pojęcia, nie dostrzegając, że ciśnienie to nie tylko wynik siły, ale również kontekstu, w którym ta siła działa, co prowadzi do nieporozumień. Podobnie, waga – będąca miarą siły grawitacji działającej na obiekt – nie jest tym samym, co ciśnienie. W rzeczywistości, choć waga może być użyta do obliczenia ciśnienia, jest tylko jednym z jego składników, a nie definicją. Tego rodzaju nieporozumienia mogą prowadzić do błędów w obliczeniach inżynieryjnych, co podkreśla znaczenie dokładnego rozumienia podstawowych pojęć w naukach przyrodniczych oraz ich właściwego stosowania w praktyce.

Pytanie 18

Jaki jest minimalny wymagany wskaźnik efektywności hamowania hamulca awaryjnego w samochodzie osobowym, który został wyprodukowany po 1 stycznia 1994 roku?

A. 50%
B. 30%
C. 20%
D. 25%
Wybór innej wartości jako minimalnego dopuszczalnego wskaźnika skuteczności hamowania hamulca awaryjnego może prowadzić do poważnych konsekwencji w kontekście bezpieczeństwa pojazdów. Na przykład, wskaźnik 20% może wydawać się wystarczająco niski, jednak nie spełnia on podstawowych wymagań, które są niezbędne do zapewnienia skutecznego zatrzymania pojazdu w sytuacjach kryzysowych. Gdyby hamulec awaryjny miał skuteczność na poziomie 30% lub więcej, mógłby to sugerować, że producent nie dostosował się do norm regulacyjnych, co jest niezgodne z praktykami inżynieryjnymi. Niewłaściwe oszacowanie wymaganego poziomu skuteczności hamowania prowadzi do niebezpiecznych sytuacji na drodze, w których kierowcy mogą być przekonani o właściwej pracy hamulca, podczas gdy w rzeczywistości jego efektywność jest niewystarczająca. Użytkownicy mogą również mylić się co do istoty hamulca awaryjnego, uznając go za system, który nie wymaga regularnego sprawdzania lub konserwacji. Dlatego kluczowe jest, aby zrozumieć, że skuteczność hamulców awaryjnych jest nie tylko kwestią techniczną, ale również kwestią zdrowia i życia. Regularne serwisowanie i testowanie hamulców powinno być standardową praktyką dla każdego właściciela pojazdu, co pozwala na zapewnienie bezpieczeństwa zarówno kierowcy, jak i innych uczestników ruchu drogowego.

Pytanie 19

Pedał hamulca, który nadmiernie się ugina przy kolejnych naciskach, wskazuje na

A. zbyt wysoki poziom płynu hamulcowego
B. nadmierne zużycie bieżnika opon
C. zapowietrzenie układu hamulcowego
D. brak przyczepności opony do nawierzchni
Zbyt miękki pedał hamulca, który rośnie przy kolejnych naciśnięciach, najprawdopodobniej wskazuje na zapowietrzenie układu hamulcowego. Zapowietrzenie oznacza, że w układzie hydraulicznym znajduje się powietrze, co powoduje, że ciśnienie generowane przez pompkę hamulcową nie jest w pełni przenoszone na tłoczki hamulców. W efekcie pedał hamulca staje się mniej responsywny i wymaga większego wciśnięcia. Aby skutecznie rozwiązać ten problem, należy przeprowadzić odpowietrzanie układu hamulcowego, co jest kluczowym krokiem w utrzymaniu bezpieczeństwa pojazdu. Według standardów branżowych, zaleca się regularne sprawdzanie stanu układu hamulcowego oraz okresowe wymiany płynu hamulcowego, co zapobiega osadzaniu się powietrza oraz zapewnia jego właściwe właściwości hydrauliczne. Przykładem dobrych praktyk jest również stosowanie odpowiednich narzędzi do odpowietrzania, takich jak zestawy podciśnieniowe, które umożliwiają szybką i skuteczną eliminację powietrza z systemu.

Pytanie 20

Typowy układ napędowy samochodu składa się

A. z silnika umiejscowionego z przodu pojazdu, napędzane są koła przednie
B. z silnika umiejscowionego z tyłu pojazdu, napędzane są koła przednie
C. z silnika umiejscowionego z tyłu pojazdu, napędzane są koła tylne
D. z silnika umiejscowionego z przodu pojazdu, napędzane są koła tylne
Klasyczny układ napędowy, w którym silnik jest umieszczony z przodu pojazdu, a napędzane są koła tylne, jest najbardziej powszechnym rozwiązaniem w motoryzacji. Tego typu układ, często określany jako RWD (Rear Wheel Drive), zapewnia lepszą równowagę masy pojazdu, co przekłada się na lepsze właściwości jezdne, zwłaszcza podczas dynamicznej jazdy. W sytuacjach, gdy pojazd jest obciążony, silnik umieszczony z przodu generuje dodatkową masę nad tylnymi kołami, co zwiększa przyczepność. Przykłady pojazdów z takim układem to wiele modeli sportowych i luksusowych, takich jak BMW serii 3 czy Mercedes-Benz klasy C. Tego rodzaju układ jest również preferowany w pojazdach terenowych, gdzie napęd na tylną oś zapewnia lepszą kontrolę w trudnym terenie. W praktyce, układ RWD umożliwia bardziej efektywne przekazywanie mocy na drodze i lepszą stabilność podczas zakrętów, co jest istotne w kontekście bezpieczeństwa i komfortu jazdy.

Pytanie 21

Kiedy wał korbowy silnika czterosuwowego obraca się z prędkością 4000 obr/min, to prędkość obrotowa wałka rozrządu wynosi jaką wartość?

A. 8000 obr/min
B. 4000 obr/min
C. 2000 obr/min
D. 1000 obr/min
W silniku 4-suwowym wał korbowy wykonuje dwa obroty w czasie, gdy wałek rozrządu wykonuje jeden obrót. Oznacza to, że prędkość obrotowa wałka rozrządu jest zawsze o połowę mniejsza od prędkości obrotowej wału korbowego. W przypadku prędkości 4000 obr/min wału korbowego, możemy obliczyć prędkość wałka rozrządu dzieląc tę wartość przez dwa, co daje 2000 obr/min. To zjawisko jest kluczowe dla prawidłowego działania silnika, ponieważ wałek rozrządu kontroluje otwieranie i zamykanie zaworów, co jest niezbędne do zapewnienia odpowiedniego cyklu pracy silnika. Zrozumienie tej zależności jest istotne dla inżynierów mechaników oraz techników zajmujących się serwisowaniem silników, aby zapewnić optymalną pracę jednostek napędowych oraz ich wydajność. Znajomość tego aspektu jest również istotna przy projektowaniu układów rozrządu, które muszą być precyzyjnie dopasowane do charakterystyki silnika.

Pytanie 22

W systemach chłodzenia silnika cyrkulacja cieczy chłodzącej jest realizowana przez

A. pompę wirnikową
B. pompę membranową
C. pompę zębatą
D. pompę tłoczkową
Pompa membranowa, pompa tłoczkowa i pompa zębata to typy urządzeń, które mają swoje specyficzne zastosowania, ale nie są odpowiednie do układów chłodzenia silnika. Pompa membranowa jest najczęściej stosowana w aplikacjach wymagających precyzyjnego dozowania cieczy, lecz jej zdolność do wytwarzania odpowiedniego ciśnienia i przepływu nie jest wystarczająca do efektywnego chłodzenia silnika. Pompa tłoczkowa, z kolei, może być używana w niektórych systemach hydraulicznych, lecz jej konstrukcja i działanie są bardziej skomplikowane i w praktyce nie zapewniają efektywności potrzebnej w układzie chłodzenia. Z kolei pompa zębata, choć ma swoje zastosowanie w przemyśle do transportu cieczy o dużej lepkości, nie jest optymalnym wyborem dla układów chłodzenia silników, ze względu na niewystarczającą zdolność do radzenia sobie z dużymi zmianami objętości cieczy. Wybór niewłaściwego typu pompy do układu chłodzenia może prowadzić do nieefektywnego przepływu cieczy, co w konsekwencji może skutkować przegrzewaniem się silnika, co jest absolutnie niepożądane. W branży motoryzacyjnej, zasady dobrej praktyki wymagają stosowania pomp wirnikowych, które są najlepiej dostosowane do zapewnienia optymalnego chłodzenia, co potwierdzają liczne badania inżynieryjne oraz przepisy dotyczące bezpieczeństwa eksploatacji pojazdów. Wybór pompy powinien być zatem przemyślany i oparty na właściwych normach technicznych, aby zapewnić długotrwałą i bezawaryjną pracę całego układu chłodzenia.

Pytanie 23

Obniżenie ciśnienia w systemie smarowania silnika wskazuje na usterkę

A. panewek głównych
B. tłoka
C. gładzi cylindrowej
D. pierścieni tłokowych
Spadek ciśnienia w układzie smarowania silnika jest bezpośrednim sygnałem, że mogą występować problemy z panewek głównych. Panewki stanowią kluczowy element w obrębie silnika, pozwalając na swobodne obracanie się wału korbowego w gładzi cylindrowej. W przypadku zużycia lub uszkodzenia panewek, ciśnienie oleju może drastycznie spadać, co prowadzi do niewłaściwego smarowania i potencjalnych uszkodzeń innych komponentów silnika, takich jak wał korbowy. Właściwe ciśnienie oleju jest kluczowe dla utrzymania odpowiedniej temperatury pracy silnika oraz minimalizacji tarcia między metalowymi elementami. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest regularne sprawdzanie poziomu i jakości oleju silnikowego, co jest zgodne z dobrymi praktykami serwisowymi oraz zaleceniami producentów. W przypadku wykrycia spadku ciśnienia, zaleca się natychmiastową diagnostykę, aby uniknąć poważnych uszkodzeń silnika, co potwierdzają standardy branżowe w zakresie utrzymania pojazdów.

Pytanie 24

Tarcze hamulcowe wykonuje się najczęściej

A. ze stali.
B. z żeliwa.
C. ze stopów aluminium.
D. ze stopu brązu.
No, tarcze hamulcowe najczęściej robi się z żeliwa, bo ma ono super właściwości. Chodzi o to, że żeliwo świetnie przewodzi ciepło, co jest mega ważne podczas hamowania. Dzięki temu ciepło się rozprasza i mniejsze jest ryzyko, że coś nam się przegrzeje. Właśnie to sprawia, że hamowanie jest naprawdę skuteczne. Poza tym, żeliwo jest twarde i odporne na zużycie, więc tarcze z niego są trwałe i długo nam posłużą. W praktyce, wszyscy stosują żeliwne tarcze w osobówkach i ciężarówkach, a ich produkcja trzyma się norm ISO 9001, co oznacza, że są zazwyczaj dobrej jakości. Oczywiście w sportowych autach używa się też tarcz kompozytowych, ale w zwykłych pojazdach żeliwo wciąż rządzi.

Pytanie 25

Zadaniem sondy lambda umieszczonej bezpośrednio za katalizatorem jest

A. pomiar poziomu tlenu w spalinach, opuszczających katalizator.
B. korekcja kąta wyprzedzenia zapłonu.
C. regulacja składu mieszanki paliwowo-powietrznej.
D. pomiar poziomu tlenu w spalinach, opuszczających silnik.
Odpowiedzi dotyczące pomiaru poziomu tlenu w spalinach opuszczających silnik, regulacji składu mieszanki paliwowo-powietrznej czy korekcji kąta wyprzedzenia zapłonu są nieprawidłowe, ponieważ nie odzwierciedlają rzeczywistych funkcji sondy lambda umieszczonej za katalizatorem. Pomiar tlenu w spalinach opuszczających silnik miałby zastosowanie w teorii, ale w praktyce sonda lambda za katalizatorem służy do monitorowania stanu spalin po ich przejściu przez proces katalityczny. To właśnie w tym miejscu można ocenić skuteczność działania katalizatora, ponieważ sonda rejestruje zmiany w składzie spalin, co jest krytyczne dla zarządzania emisjami. Regulacja składu mieszanki paliwowo-powietrznej również nie jest bezpośrednią funkcją sondy lambda, która dostarcza sygnał do jednostki sterującej, ale sama nie dokonuje modyfikacji składu mieszanki. Kąt wyprzedzenia zapłonu jest kolejnym parametrem, który nie jest kontrolowany przez sondę lambda. W rzeczywistości, błędne zrozumienie ról różnych komponentów systemu zarządzania silnikiem może prowadzić do nieefektywnego działania silnika oraz zwiększonej emisji zanieczyszczeń. Zrozumienie, że sonda lambda działa jako czujnik, a nie jako bezpośredni kontroler, jest kluczowe dla prawidłowej diagnozy i konserwacji nowoczesnych układów wydechowych.

Pytanie 26

Do specyfikacji technicznych i eksploatacyjnych pojazdu zaliczamy:

A. wymiary, masa, parametry ruchowe i ekonomiczne
B. awaryjność, cena, przebieg, parametry ruchowe
C. marka, typ napędu, koszty obsługi, przeznaczenie
D. pojemność, konstrukcja, pochodzenie, wpływ na środowisko
Wybór innych odpowiedzi nie uwzględnia kluczowych parametrów techniczno-eksploatacyjnych, które są niezbędne do właściwego zrozumienia funkcjonalności pojazdów. Awaryjność, cena, przebieg i parametry ruchowe w pierwszej z wymienionych opcji są niepełne oraz nieprecyzyjne. Awaryjność, choć istotna, nie jest pomiarem technicznym, a raczej wskaźnikiem jakości, co może prowadzić do mylnego wniosku, że wystarczą jedynie te elementy do oceny samochodu. W podobny sposób, marka, rodzaj napędu, koszty obsługi i przeznaczenie nie obejmują fundamentalnych aspektów technicznych, takich jak wymiary czy masa, które są kluczowe w kontekście bezpieczeństwa i efektywności pojazdu. Wreszcie, pojemność, konstrukcja, pochodzenie oraz wpływ na środowisko również nie odnoszą się bezpośrednio do parametrów techniczno-eksploatacyjnych, a raczej są to czynniki ogólne, które mogą nie mieć wpływu na codzienną eksploatację pojazdu. Dobrze zrozumiane aspekty takie jak masa, wymiary oraz parametry ekonomiczne są fundamentem, na którym opiera się prawidłowe użytkowanie i zarządzanie pojazdami, a ich pominięcie może prowadzić do błędnych decyzji związanych z wyborem odpowiedniego transportu.

Pytanie 27

Jakiego płynu należy użyć do napełnienia systemu hamulcowego?

A. DOT-4
B. SG/CD SAE 5W/40
C. L-DAA
D. L-HV
DOT-4 to specyfikacja płynu hamulcowego, który jest zalecany do stosowania w nowoczesnych układach hamulcowych. Jego główną zaletą jest wysoka temperatura wrzenia, wynosząca około 230°C, co sprawia, że jest odporny na zjawisko 'fadingu' hamulców. Płyn DOT-4 jest na bazie glikolu i zawiera dodatki, które zwiększają jego właściwości smarne i zapobiegają korozji komponentów układu hamulcowego. W praktyce oznacza to, że jego zastosowanie pozwala na skuteczniejsze działanie hamulców, co jest kluczowe w pojazdach osobowych oraz sportowych, gdzie wymagane są wysokie osiągi. Dobrą praktyką jest również regularne sprawdzanie poziomu płynu oraz jego wymiana co 2-3 lata, aby zapewnić optymalną wydajność układu hamulcowego. Użycie niewłaściwego płynu może prowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak uszkodzenie uszczelek czy przegrzanie układu hamulcowego.

Pytanie 28

Na szczelność przestrzeni roboczej cylindrów nie oddziałuje

A. luz tłok-pierścienie-cylinder
B. szczelność układu wylotowego
C. szczelność połączenia bloku cylindra z głowicą
D. szczelność przylegania zaworów
Szczelność przestrzeni roboczej cylindrów jest kluczowym czynnikiem wpływającym na wydajność oraz osiągi silnika. Luz tłok-pierścienie-cylinder jest istotnym parametrem, który determinuje, czy odpowiednie ciśnienie sprężania jest utrzymywane, a wałek rozrządu może efektywnie zamykać i otwierać zawory. Niewłaściwe dopasowanie tych elementów prowadzi do niepożądanych strat mocy, co może być przyczyną nadmiernego zużycia paliwa oraz wzrostu emisji spalin. Szczelność połączenia bloku cylindra z głowicą ma równie duże znaczenie, ponieważ nieszczelność w tym obszarze może skutkować wyciekami płynu chłodzącego, co prowadzi do przegrzewania się silnika i potencjalnych uszkodzeń. Podobnie, szczelność przylegania zaworów jest kluczowa dla efektywności gazowej silnika. Nieszczelne zawory prowadzą do spadku mocy, niestabilnej pracy silnika oraz zwiększonego zużycia paliwa. Zrozumienie tych aspektów i ich wpływu na całość silnika jest kluczowe dla skutecznej diagnostyki i konserwacji. W praktyce, warsztaty samochodowe często przeprowadzają testy ciśnienia sprężania i analizy wycieków, aby zapewnić odpowiednią szczelność tych elementów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w dziedzinie mechaniki samochodowej.

Pytanie 29

Jak powinno odbywać się przetransportowanie osoby poszkodowanej z podejrzeniem urazu kręgosłupa?

A. na wózku inwalidzkim
B. z użyciem twardych noszy
C. z użyciem miękkich noszy
D. na materacu piankowym
Transport poszkodowanego z podejrzeniem urazu kręgosłupa powinien być przeprowadzany z wykorzystaniem twardych noszy, ponieważ zapewniają one stabilizację i unieruchomienie kręgosłupa w trakcie transportu. W przypadku urazów kręgosłupa niezwykle istotne jest minimalizowanie ruchów, które mogą pogorszyć stan poszkodowanego lub prowadzić do dodatkowych obrażeń. Twarde nosze są zaprojektowane tak, aby równomiernie rozkładać ciężar ciała oraz skutecznie blokować wszelkie ruchy w obrębie kręgosłupa. Przykładem zastosowania twardych noszy jest ich wykorzystywanie w sytuacjach wypadków komunikacyjnych, gdzie konieczne jest szybkie, ale bezpieczne przeniesienie osoby poszkodowanej do szpitala. Zgodnie z wytycznymi Europejskiej Rady Resuscytacji oraz standardami ratownictwa medycznego, użycie twardych noszy jest najlepszą praktyką, gdy istnieje ryzyko urazu kręgosłupa. Ponadto, stosowanie tych noszy ułatwia również dalszą diagnostykę oraz interwencje medyczne, ponieważ pacjent pozostaje w stabilnej pozycji do momentu podjęcia odpowiednich działań przez personel medyczny.

Pytanie 30

Umieszczony symbol na oponie 145/50 oznacza szerokość opony

A. w milimetrach i wskaźnik profilu w milimetrach.
B. w calach i wskaźnik profilu w milimetrach.
C. w milimetrach i wskaźnik profilu w %.
D. w calach i wskaźnik profilu w %.
Odpowiedzi, gdzie mówisz, że szerokość opony może być w calach, są nie do końca trafione. W branży motoryzacyjnej używa się milimetrów, żeby podać szerokość opon. Pomieszanie tego z calami czy innymi jednostkami może wprowadzać sporo zamieszania. Musisz pamiętać, że te oznaczenia są regulowane przez standardy, jak ECE R30, więc nie ma miejsca na pomyłki. Błędne rozumienie wskaźników opon może sprawić, że wybierzesz złe opony, co z kolei może wpływać na to, jak samochód się prowadzi. To może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze, a dodatkowo musisz liczyć się z wydatkami na niewłaściwe opony. Tak więc, dobrze mieć wiedzę o rozmiarach i oznaczeniach opon, bo to jest kluczowe dla bezpieczeństwa i ogólnej wydajności pojazdu.

Pytanie 31

Po wykonanej naprawie układu hamulcowego należy wykonać

A. odczyt kodów błędów sterownika ABS.
B. test na stanowisku rolkowym.
C. test na szarpaku.
D. pomiar długości drogi hamowania pojazdu.
Odczyt kodów błędów sterownika ABS, pomiar długości drogi hamowania oraz test na szarpaku, chociaż mogą być użyteczne w niektórych kontekstach diagnostycznych, nie są wystarczające ani odpowiednie jako jedyne działania po naprawie układu hamulcowego. Odczyt kodów błędów ABS może dostarczyć informacji o ewentualnych problemach z systemem, jednakże nie ocenia rzeczywistej efektywności hamulców. Koncentruje się jedynie na elektronicznych aspektach działania układu, co nie daje pełnego obrazu stanu hamulców po naprawie. Pomiar długości drogi hamowania, mimo że może być użyteczny, nie odzwierciedla kompleksowej reakcji układu hamulcowego w różnych warunkach eksploatacyjnych. Test na szarpaku, który mierzy siły działające podczas hamowania, również nie dostarcza pełnych informacji o równomierności i skuteczności hamulców na nawierzchni drogi. Właściwa diagnostyka układu hamulcowego po naprawie wymaga zastosowania metod, które uwzględniają rzeczywiste warunki pracy pojazdu, a test na stanowisku rolkowym jest w tym aspekcie zdecydowanie najskuteczniejszy. Dlatego opieranie się na tych innych metodach może prowadzić do błędnych wniosków i niewystarczającego zabezpieczenia pojazdu przed awarią układu hamulcowego.

Pytanie 32

Przygotowując pojazd do dłuższego przechowywania, należy

A. wymienić olej silnikowy oraz filtr oleju
B. spuścić zużyty olej z silnika i napełnić zbiornik paliwem
C. spuścić płyn hamulcowy
D. podnieść ciśnienie w oponach do maksymalnej wartości określonej przez producenta
Wymiana oleju silnikowego oraz filtra oleju przed długotrwałym przechowywaniem pojazdu jest kluczowym krokiem w zapewnieniu jego długowieczności i niezawodności. Stary olej zawiera zanieczyszczenia oraz kwasy, które mogą prowadzić do korozji i uszkodzeń silnika w trakcie długiego postoju. Nowy olej, zwłaszcza taki, który spełnia normy jakości API (American Petroleum Institute) lub ILSAC (International Lubricant Standardization and Approval Committee), zapewnia lepsze smarowanie oraz ochronę przed zużyciem. Dodatkowo, wymiana filtra oleju jest niezbędna, aby usunąć wszelkie zanieczyszczenia zgromadzone w systemie smarowania. Przykładowo, w przypadku samochodów, które będą stały przez kilka miesięcy, zaleca się zastosowanie oleju o niskiej lepkości, co ułatwi uruchomienie silnika po dłuższym okresie nieużywania. Należy również pamiętać, że regularna konserwacja i wymiana oleju zgodnie z zaleceniami producenta są kluczowe dla utrzymania pojazdu w dobrym stanie, co jest zgodne z praktykami motoryzacyjnymi oraz standardami branżowymi.

Pytanie 33

W jakich sytuacjach stosuje się spawanie jako metodę naprawy?

A. W trakcie naprawy gładzi cylindra
B. Podczas eliminacji odkształceń na powierzchni uszczelniającej głowicy
C. Przy usuwaniu pęknięć w bloku silnika
D. Przy naprawie uszkodzonych gwintów w kadłubie silnika
Usuwanie odkształceń powierzchni uszczelniającej głowicy, naprawa gładzi cylindrowych oraz usuwanie uszkodzonych otworów gwintowanych w kadłubie silnika są operacjami, które nie wymagają spawania jako głównej metody naprawczej. Usuwanie odkształceń w powierzchni uszczelniającej głowicy silnika zazwyczaj polega na szlifowaniu lub frezowaniu tej powierzchni, aby zapewnić szczelność po regeneracji. Metody te są bardziej odpowiednie, gdyż wymagają precyzyjnego dostosowania geometrii, co jest kluczowe dla prawidłowego uszczelnienia. Naprawa gładzi cylindrowych może obejmować honowanie lub wzmocnienie powierzchni cylindra, co również nie wiąże się ze spawaniem, a raczej z użyciem narzędzi skrawających. Z kolei usuwanie uszkodzonych otworów gwintowanych w kadłubie silnika jest zazwyczaj realizowane poprzez wtapianie wkładek gwintowych, co jest metodą mechaniczną, a nie spawalniczą. Kluczowym błędem w rozumowaniu jest założenie, że każda naprawa metalowych komponentów silnika może być wykonana za pomocą spawania, podczas gdy różne uszkodzenia wymagają odmiennego podejścia w zależności od rodzaju materiału, lokalizacji defektu oraz wymagań technologicznych. W praktyce należy zatem zwracać szczególną uwagę na dobór odpowiedniej metody naprawy, co jest zgodne z zasadami inżynierii materiałowej i mechaniki.

Pytanie 34

Zanim przeprowadzisz pomiar ciśnienia sprężania w silniku wysokoprężnym czterocylindrowym, należy najpierw usunąć

A. świecę zapłonową z analizowanego cylindra
B. wszystkie świec żarowych
C. wtryskiwacz z analizowanego cylindra
D. wszystkie świece zapłonowe
Wymontowanie wszystkich świec żarowych przed badaniem ciśnienia sprężania w czterocylindrowym silniku wysokoprężnym jest kluczowym krokiem, który zapewnia dokładność pomiaru. Świece żarowe są odpowiedzialne za podgrzewanie mieszanki powietrzno-paliwowej w silniku wysokoprężnym, co może wpływać na wartość ciśnienia sprężania. Jeśli świece pozostaną zamontowane, mogą one wprowadzać dodatkowe opory i zmieniać parametry sprężania, co prowadzi do błędnych odczytów. Standardy branżowe zalecają demontaż świec żarowych w celu uzyskania optymalnych warunków pomiarowych. Przykładowo, aby zmierzyć ciśnienie sprężania, należy mieć pewność, że nie ma żadnych elementów, które mogą zakłócać proces. Regularne sprawdzanie i konserwacja świec żarowych jest również zalecane, aby zapewnić ich sprawne działanie oraz prawidłowe funkcjonowanie silnika. Dbanie o te szczegóły jest częścią dobrych praktyk w diagnostyce silników i pozwala na osiągnięcie lepszych wyników podczas przeprowadzania testów.

Pytanie 35

Aby czterosuwowy silnik zrealizował pełny cykl pracy (cztery suwy), wał korbowy musi wykonać obrót

A. o 360°
B. o 720°
C. o 540°
D. o 180°
Wybór innej odpowiedzi to trochę błąd w rozumieniu działania silnika czterosuwowego. Jak wybierasz "o 360°", to sugerujesz, że jeden obrót wału wystarczy na zakończenie całego cyklu, co jest nieprawidłowe. Pamiętaj, że jeden obrót to tylko dwa suwki, a nie cztery. Tak naprawdę po jednym obrocie silnik przechodzi tylko przez ssanie i sprężanie. Powinieneś wiedzieć, że to zrozumienie ma kluczowe znaczenie, bo mylące wyobrażenie o działaniu silnika może skutkować problemami podczas montażu czy diagnostyki. Nawet odpowiedź "o 540°" jest w tym kontekście myląca, bo w tym przypadku żaden z suwów się nie kończy. Widzisz, często ludzie mylą ilość obrotów z ilością suwów, przez co wyciągają złe wnioski. A jak weźmiesz obrót o 180°, to też jest to niezdrowe myślenie, bo to tylko fragment cyklu i nic się tam nie kończy. Podsumowując, zrozumienie pełnego cyklu czterosuwowego jest naprawdę ważne, żeby silnik działał sprawnie i żebyś mógł go dobrze konserwować.

Pytanie 36

Oznaczenie na alternatorze: 14V, 90A wskazuje

A. najmniejszy prąd wzbudzenia
B. maksymalne natężenie prądu dla akumulatora
C. najniższe zdolności produkcyjne prądu
D. sprawność alternatora
Zrozumienie oznaczeń alternatora jest kluczowe dla właściwej interpretacji jego specyfikacji. Wiele osób może błędnie zinterpretować zapis 14V, 90A, myląc jego znaczenie z innymi parametrami. Przykładowo, nieodpowiednie zrozumienie mocy alternatora może prowadzić do założenia, że 90A odnosi się do minimalnego natężenia prądu na akumulatorze. W rzeczywistości alternator służy do dostarczania prądu, a jego wydajność jest mierzona w kategoriach maksymalnej wartości prądu, jaką może wygenerować. Innym częstym błędem jest przekonanie, że 14V odzwierciedla minimalne możliwości wytwórcze prądu. Napięcie 14V to typowe napięcie robocze dla alternatorów w pojazdach, ale nie oznacza to, że jest to dolna granica wydajności; to raczej wartość optymalna dla ładowania akumulatora. Ponadto, mylenie prądu wzbudzenia z całkowitą wydajnością alternatora prowadzi do nieporozumień dotyczących jego funkcji. Prąd wzbudzenia jest niezbędny do wytworzenia pola magnetycznego w alternatorze, ale nie jest bezpośrednio związany z jego maksymalną mocą. Dlatego ważne jest, aby zrozumieć, że każdy z tych parametrów ma swoje specyficzne znaczenie i nie powinno się ich mylić. Prawidłowe zrozumienie tych pojęć pozwala na lepsze dobieranie komponentów oraz ich efektywne wykorzystanie, co jest kluczowe dla zapewnienia niezawodności systemu elektrycznego w pojeździe.

Pytanie 37

Zjawisko kawitacji występuje

A. w pompie cieczy chłodzącej.
B. w pompie olejowej.
C. na wałku rozrządu.
D. w zaciskach hamulcowych.
Kawitacja to dosyć ciekawe zjawisko, w którym w cieczy tworzą się pęcherzyki pary przez spadek ciśnienia. Potem te pęcherzyki mogą nagle się zapadać, co może prowadzić do poważnych uszkodzeń części mechanicznych. W przypadku pompy cieczy chłodzącej, kawitacja występuje, gdy ciśnienie w pompie spadnie poniżej ciśnienia parowania cieczy. Może się to zdarzyć przez zły wybór pompy, zanieczyszczenia lub gdy przepływ chłodziwa jest za mały. Z mojego doświadczenia wiem, że inżynierowie przy projektowaniu układów chłodzenia w silnikach spalinowych muszą na to bardzo uważać. Dobrze jest stosować pompy z odpowiednimi wirnikami, które zmniejszają ryzyko kawitacji i regularnie monitorować parametry pracy, żeby móc reagować, jeśli coś się zmienia. Zrozumienie tego zjawiska jest naprawdę kluczowe dla efektywności i trwałości systemów chłodzenia, co ma duży wpływ na wydajność silnika i jego żywotność.

Pytanie 38

Jaka wartość zawartości wody w płynie hamulcowym wskazuje na konieczność jego wymiany?

A. 0,5%
B. 3,0%
C. 0,1%
D. 1,0%
Odpowiedź 3,0% jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z normami branżowymi, w tym standardami SAE J1703, maksymalna dopuszczalna zawartość wody w płynie hamulcowym nie powinna przekraczać 3,0%. Zawartość wody w płynie hamulcowym ma kluczowe znaczenie dla jego właściwości. Woda w płynie hamulcowym obniża jego temperaturę wrzenia, co może prowadzić do zjawiska 'wrzenia' płynu, a w rezultacie do osłabienia skuteczności hamowania. Regularna kontrola i wymiana płynu hamulcowego, szczególnie gdy jego zawartość wody przekracza ten poziom, jest kluczowa dla zapewnienia bezpieczeństwa na drodze. Przykładowo, w sytuacji, gdy kierowca jedzie w trudnych warunkach, takich jak deszcz czy śnieg, efektywność hamulców jest jeszcze bardziej istotna. Dlatego zaleca się, aby co dwa lata przeprowadzać wymianę płynu hamulcowego, nawet jeśli nie wykryto nadmiernej zawartości wody. Taka praktyka jest zgodna z zaleceniami producentów oraz ekspertów w dziedzinie motoryzacji.

Pytanie 39

Jaki będzie całkowity koszt wymiany czujników prędkości obrotowej kół osi przedniej jeżeli nowy czujnik kosztuje 155,00 zł brutto, a czas potrzebny na wykonanie tej naprawy wynosi 1,1 rbh dla jednego koła. Koszt jednej roboczogodziny to 125,00 zł brutto.

A. 430,00 zł
B. 447,50 zł
C. 292,50 zł
D. 585,00 zł
Jak coś poszło nie tak, to często wynika z błędów w obliczeniach lub w interpretacji, co jest całkiem normalne. Przykładem może być to, że czasami nie sumujemy kosztów dobrze i wychodzi, że mamy niższą kwotę niż w rzeczywistości. Gdy obliczamy całkowity koszt wymiany czujników, każdy kawałek, jak koszt części czy robocizny, musi być uwzględniony. Jak zignorujemy coś, to wyniki będą niepełne i pomylone. Na przykład, ktoś mógłby tylko dodać koszt czujników, czyli 310,00 zł, a nie doliczyć robocizny i pomyśleć, że cała naprawa to tylko 310,00 zł, co jest dość dużym błędem. Też nie można pomylić jednostek roboczogodzin, bo wtedy można się zdziwić, ile to wyjdzie. Ważne jest, żeby zrozumieć, jak te różne elementy kształtują końcowy koszt usługi. W motoryzacji precyzja jest kluczowa, więc umiejętność dobrego obliczania kosztów to podstawa. Przydaje się też wiedzieć, jak wygląda standard kosztów w branży, bo to ułatwia zarządzanie wydatkami.

Pytanie 40

Jaką konfigurację silnika oznacza skrót DOHC?

A. górnozaworowy z dwoma wałkami rozrządu w głowicy
B. górnozaworowy z pojedynczym wałkiem rozrządu w kadłubie
C. górnozaworowy z jednym wałkiem rozrządu w głowicy
D. dolnozaworowy z pojedynczym wałkiem rozrządu w kadłubie
Odpowiedź wskazująca na górnozaworowy układ z dwoma wałkami rozrządu w głowicy (DOHC) jest poprawna, ponieważ skrót ten pochodzi z angielskiego 'Double Overhead Camshaft'. Ta konstrukcja silnika zapewnia lepsze osiągi i wyższą efektywność pracy, co jest szczególnie istotne w nowoczesnych jednostkach napędowych. Dwa wałki rozrządu umożliwiają niezależne sterowanie zaworami ssącymi i wydechowymi, co przekłada się na lepsze parametry silnika, wyższe obroty oraz efektywne spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej. W praktyce oznacza to zwiększenie mocy i momentu obrotowego, a także redukcję emisji spalin. Konstrukcje DOHC są powszechnie stosowane w silnikach sportowych oraz w nowoczesnych samochodach osobowych, co czyni je standardem w branży motoryzacyjnej. Zastosowanie systemu VVT (Variable Valve Timing) w połączeniu z DOHC może dodatkowo zwiększyć wydajność silnika w różnych warunkach pracy, co jest zgodne z trendami w inżynierii silników. Wysoka jakość wykonania i precyzyjne dopasowanie elementów są kluczowe w tej technologii.