Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik rachunkowości
  • Kwalifikacja: EKA.05 - Prowadzenie spraw kadrowo-płacowych i gospodarki finansowej jednostek organizacyjnych
  • Data rozpoczęcia: 10 stycznia 2025 18:38
  • Data zakończenia: 10 stycznia 2025 19:16

Egzamin zdany!

Wynik: 25/40 punktów (62,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Osoba prowadząca działalność gospodarczą, nie zatrudniająca pracowników, która postanowiła od 01.10.2016 r. opłacać składki na ubezpieczenia społeczne w wysokości przekraczającej minimalne, ma obowiązek złożyć deklarację ZUS DRA za październik 2016 r. najpóźniej do dnia

A. 10 listopada 2016 r. (czwartek)
B. 25 listopada 2016 r. (piątek)
C. 15 listopada 2016 r. (wtorek)
D. 31 października 2016 r. (poniedziałek)
Wybór 31 października 2016 r. jako daty składania deklaracji jest błędny, ponieważ nie uwzględnia on przepisów regulujących terminy składania deklaracji ZUS. Przepisy jasno określają, że przedsiębiorcy mają obowiązek złożenia deklaracji za miesiąc październik do 10 listopada. Przyjęcie, że termin mógłby przypadać na ostatni dzień miesiąca, jest mylne, ponieważ dotyczy to jedynie terminów płatności składek na ubezpieczenia społeczne, ale nie dotyczy to standardowych terminów składania deklaracji. Wybór 15 listopada jest niepoprawny z tej samej przyczyny - przekracza on ustawowy termin na złożenie deklaracji, co może prowadzić do konsekwencji prawnych i finansowych dla przedsiębiorcy. Ustalanie terminów w oparciu o niepoprawne założenia może prowadzić do niezamierzonych opóźnień, co z kolei wpływa na stabilność finansową firmy i jej relacje z ZUS. Osoby myślące, że mają do dyspozycji większą elastyczność w składaniu deklaracji, powinny pamiętać, że przestrzeganie ściśle określonych terminów jest kluczowe dla utrzymania dobrego statusu przedsiębiorstwa oraz uniknięcia nieprzyjemnych sytuacji związanych z długami w stosunku do instytucji ubezpieczeniowych.

Pytanie 2

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 3

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

Salon Fryzjerski Jan Nowak, który zatrudnia pracowników, był zobowiązany do przygotowania i przesłania do ZUS deklaracji rozliczeniowej ZUS DRA za listopad 2022 r. z imiennymi raportami miesięcznymi najpóźniej do

A. 10 grudnia 2022 r.
B. 25 grudnia 2022 r.
C. 20 grudnia 2022 r.
D. 15 grudnia 2022 r.
Odpowiedź 20 grudnia 2022 r. jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z przepisami ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, pracodawcy są zobowiązani do składania deklaracji rozliczeniowej ZUS DRA oraz imiennych raportów miesięcznych w określonym terminie. Termin ten przypada na 20. dzień miesiąca następującego po miesiącu, za który składane są dokumenty. W przypadku listopada 2022 r. oznacza to, że należało złożyć deklarację najpóźniej do 20 grudnia 2022 r. Jest to istotne z perspektywy prawnej, ponieważ niedotrzymanie terminu może skutkować naliczeniem kar finansowych oraz problemami z regulacjami ubezpieczeń społecznych. Praktycznym przykładem zastosowania tej wiedzy może być odpowiednie planowanie obiegu dokumentów w firmie, co pozwala na terminowe składanie deklaracji i uniknięcie nieprzyjemnych konsekwencji. Warto również zainwestować w oprogramowanie do zarządzania kadrami i płacami, które automatyzuje procesy związane z przygotowaniem i składaniem dokumentów do ZUS, co zwiększa efektywność działania przedsiębiorstwa.

Pytanie 6

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 7

Rejestrację w urzędzie skarbowym w odniesieniu do podatku od towarów i usług należy przeprowadzić za pomocą formularza

A. VAT-7
B. VAT-7K
C. VAT-Z
D. VAT-R
Formularz VAT-R jest właściwym dokumentem służącym do zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług (VAT). Poprzez złożenie formularza VAT-R przedsiębiorcy informują urząd skarbowy o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej, w której będą występować jako podatnicy VAT. Jest to kluczowy krok, który pozwala na uzyskanie numeru VAT, co jest niezbędne do legalnej sprzedaży towarów lub usług objętych tym podatkiem. Warto zauważyć, że poprawne wypełnienie formularza VAT-R ma istotne znaczenie dla uniknięcia problemów podczas kontroli skarbowych. Przykładowo, jeśli firma świadczy usługi lub sprzedaje towary i nie zarejestruje się na VAT, będzie narażona na kary finansowe oraz utratę możliwości odliczenia VAT od zakupów. Ponadto, przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność w ramach VAT, mogą korzystać z różnych ulg podatkowych, co czyni rejestrację na VAT korzystnym rozwiązaniem.

Pytanie 8

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, która dnia 17 marca 2017 roku złożyła w urzędzie skarbowym deklarację podatkową CIT-8 informującą o wysokości dochodu uzyskanego w 2016 roku, jest zobowiązana do przechowywania tej deklaracji

A. do 31 marca 2021 r.
B. do 31 marca 2022 r.
C. do 31 grudnia 2022 r.
D. do 31 grudnia 2021 r.
Odpowiedź "do 31 grudnia 2022 r." jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) spółki mają obowiązek przechowywania dokumentacji podatkowej przez pięć lat. Termin ten liczy się od końca roku, w którym złożono zeznanie. W przypadku zeznania CIT-8 złożonego 17 marca 2017 roku, dotyczącego dochodu osiągniętego w 2016 roku, okres przechowywania dokumentacji kończy się 31 grudnia 2022 roku. Przechowywanie zeznań podatkowych oraz związanej z nimi dokumentacji jest kluczowym elementem zarządzania ryzykiem i zgodnością z przepisami podatkowymi, co umożliwia spółkom odpowiednie udokumentowanie swoich przychodów oraz kosztów w przypadku kontroli skarbowej. W praktyce oznacza to, że przedsiębiorstwa powinny wprowadzać procedury archiwizacji dokumentów, aby móc w łatwy sposób odnaleźć potrzebne zeznania i dokumenty w razie potrzeby. Warto również pamiętać, że w przypadku utraty dokumentów, może to skutkować dodatkowymi problemami związanymi z interpretacją przepisów przez organy skarbowe.

Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

Które wydatki rejestrowane w podatkowej księdze przychodów i rozchodów nie są klasyfikowane jako koszty uzyskania przychodów zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

A. Wydatki związane z wynagrodzeniami brutto pracowników
B. Odsetki zapłacone od kredytu bankowego
C. Odsetki zapłacone od zaległości budżetowych
D. Koszty zakupu towarów handlowych
Zapłacone odsetki od zaległości budżetowych nie są uznawane za koszty uzyskania przychodów zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ nie wiążą się bezpośrednio z działalnością gospodarczą podatnika. Koszty uzyskania przychodów to wszelkie wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodu, które są niezbędne do funkcjonowania firmy. Przykładem mogą być wydatki na wynagrodzenia pracowników lub zakupy towarów, które są bezpośrednio związane z działalnością operacyjną. W przypadku odsetek od zaległości budżetowych, są one raczej karą za nieterminowe regulowanie obowiązków podatkowych, a nie wydatkiem związanym z działalnością. Warto zaznaczyć, że prowadzenie rzetelnej księgowości oraz znajomość przepisów podatkowych są kluczowe dla unikania niepotrzebnych kosztów i ryzyk finansowych. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy polega na odpowiednim klasyfikowaniu wydatków w dokumentacji księgowej oraz zrozumieniu, które z wydatków można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Pytanie 11

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 12

Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, która posiada status małego podatnika, zdecydowała się na metodę kasową w rozliczaniu VAT, informując o tym naczelnika urzędu skarbowego. W jakim terminie podatnik jest zobowiązany złożyć deklarację VAT-7K?

A. Do 25 dnia następnego miesiąca po zakończeniu kwartału
B. Do 20 dnia danego miesiąca za dany miesiąc
C. Do 20 dnia ostatniego miesiąca kwartału za dany kwartał
D. Do 25 dnia danego miesiąca za miesiąc poprzedni
No cóż, niepoprawne odpowiedzi mogą wynikać z tego, że nie do końca rozumiesz, jak działają terminy składania deklaracji VAT-7K dla małych podatników. Odpowiedzi wskazujące na 20 lub 25 dnia miesiąca są błędne, bo mylą to z rozliczeniem miesięcznym. Dla małych podatników, którzy rozliczają się kwartalnie, obowiązują inne zasady. Warto zrozumieć, że metoda kasowa i kwartalne rozliczenia mają swoje własne terminy. To może być mylące, więc nie ma co się dziwić, że ktoś się gubi. Jeśli nie zrozumiesz tych zasad, to mogą być kłopoty z składaniem deklaracji na czas. Lepiej jest mieć wszystko pod kontrolą, bo w przeciwnym razie mogą pojawić się nieprzyjemności z urzędami skarbowymi.

Pytanie 13

W trakcie trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia umowy o pracę przez pracodawcę, pracownik ma prawo do zwolnienia na poszukiwanie nowego zatrudnienia, przy zachowaniu wynagrodzenia, w wymiarze

A. 2 dni roboczych
B. 4 dni roboczych
C. 1 dnia roboczego
D. 3 dni roboczych
Nieprawidłowe odpowiedzi wskazują na niepełne zrozumienie przepisów Kodeksu pracy oraz zasad prawnych dotyczących zwolnienia na poszukiwanie pracy w czasie wypowiedzenia. Odpowiedzi takie jak 1, 2 i 4 mogą wynikać z błędnych założeń dotyczących wymiaru dni przysługujących pracownikowi w tej sytuacji. Na przykład, odpowiedź wskazująca na 4 dni robocze może sugerować, że pracownik ma większe prawo do czasu na poszukiwanie zatrudnienia, co nie znajduje potwierdzenia w obowiązujących przepisach. Z kolei odpowiedzi sugerujące 1 lub 2 dni robocze mogą wynikać z niepełnej analizy sytuacji prawnej, w której rzeczywiście zapewniono pracownikowi większą liczbę dni. Warto zauważyć, że przepisy te mają na celu zrównoważenie interesów pracodawcy i pracownika, dlatego precyzyjnie określono wymiar dni zwolnienia. Zrozumienie tych zasad jest kluczowe, aby unikać mylnych interpretacji oraz zapewnić pracownikom odpowiednie wsparcie w trudnych momentach ich kariery zawodowej. W praktyce, pracownicy i pracodawcy powinni być świadomi tych regulacji, aby skutecznie zarządzać procesami związanymi z zatrudnieniem i zwolnieniami, co w dłuższej perspektywie przyczynia się do zdrowszego środowiska pracy.

Pytanie 14

Deficyt budżetu państwowego występuje, gdy

A. dochody budżetu państwowego przekraczają wydatki budżetu państwowego
B. dochodów budżetu państwowego jest tyle, ile wydatków budżetu państwowego
C. wydatki budżetu państwowego przewyższają dochody budżetu państwowego
D. wydatki budżetu państwowego są równe przychodom budżetu państwowego
Deficyt budżetu państwa występuje, gdy wydatki budżetu przewyższają jego przychody. Oznacza to, że rząd wydaje więcej pieniędzy, niż jest w stanie zebrać z podatków, opłat i innych źródeł dochodów. Taki stan rzeczy może być wynikiem różnych czynników, takich jak zwiększone wydatki na opiekę zdrowotną, infrastrukturę czy programy socjalne. Przykładem może być sytuacja, w której państwo decyduje się na znaczne inwestycje w rozwój infrastruktury, co wymaga większych wydatków. W długim okresie utrzymywanie deficytu może prowadzić do wzrostu zadłużenia publicznego, co z kolei może wpłynąć na sytuację ekonomiczną kraju, zwiększając koszty obsługi długu. W kontekście dobrych praktyk budżetowych, ważne jest, aby rząd dążył do zrównoważonego budżetu, co oznacza, że wydatki nie powinny przekraczać przychodów w dłuższej perspektywie czasowej, co jest elementem stabilnej polityki fiskalnej.

Pytanie 15

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 16

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 17

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 18

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 19

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 20

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

Jaką kwotę będzie wynosić miesięczna składka na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (0,10%) od wszystkich osób ubezpieczonych w firmie X sp. z o.o. w sytuacji, gdy pracę wykonywały te osoby: <br> - pracownica zatrudniona na podstawie umowy o pracę, której wynagrodzenie brutto to 2 900,00 zł, <br> - zleceniobiorca realizujący pracę na podstawie umowy zlecenia z kwotą na rachunku 700,00 zł (to jego jedyny tytuł do ubezpieczeń), <br> - student pracujący na podstawie umowy zlecenia, z kwotą na rachunku 1 700,00 zł, <br> - zleceniobiorca wykonujący pracę na podstawie umowy zlecenia, którego kwota na rachunku wynosi 1 800,00 zł (zatrudniony u innego pracodawcy na umowę o pracę z wynagrodzeniem wyższym niż minimalna krajowa)?

A. 2,90 zł
B. 3,60 zł
C. 5,40 zł
D. 7,10 zł
Wybór błędnej odpowiedzi może być spowodowany niepełnym zrozumieniem zasad obliczania składek na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Niezrozumienie znaczenia ubezpieczeń i wyłączeń może prowadzić do mylnych kalkulacji. Na przykład, niektórzy mogą sądzić, że wszyscy zleceniobiorcy, niezależnie od ich sytuacji zawodowej, są objęci obowiązkiem składkowym. To podejście jednak nie uwzględnia faktu, że zleceniobiorcy, którzy są jednocześnie zatrudnieni na umowę o pracę z wynagrodzeniem przewyższającym minimalne, nie są zobowiązani do opłacania składki na FGŚP. Niestety, to nieporozumienie może prowadzić do zawyżania obliczeń. Innym powszechnym błędem jest brak uwzględnienia zasadniczej różnicy między wynagrodzeniem brutto a wysokością składek, co może prowadzić do mylnych wniosków. Kluczowe jest zrozumienie, że tylko wynagrodzenia z tytułu umów, które wymagają odprowadzania składek, są brane pod uwagę. Dlatego nieprawidłowe podejście prowadzi do sytuacji, w której obliczenia są niezgodne z rzeczywistym stanem prawnym, co jest istotnym błędem, który może mieć konsekwencje dla rozliczeń płacowych w przedsiębiorstwie.

Pytanie 23

Z wynagrodzenia brutto wynoszącego 2 000,00 zł z tytułu umowy o pracę odjęto 274,20 zł z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne. Jaką wartość ma składka zdrowotna, która została potrącona i przekazana do ZUS na liście płac?

A. 180,00 zł
B. 133,75 zł
C. 204,68 zł
D. 155,32 zł
Wybór błędnych kwot składki zdrowotnej może wynikać z nieprawidłowego zrozumienia procesu obliczania podstawy wymiaru tych składek lub z pomyłek w samych obliczeniach. Na przykład, w przypadku wyboru kwoty 133,75 zł, może to sugerować, że obliczenia oparte były na błędnym założeniu co do podstawy składki, być może nieuwzględniając wszystkich odliczeń. Z kolei kwota 180,00 zł może być mylona z innymi składkami lub dodatkami, co prowadzi do zawyżenia wartości. W przypadku 204,68 zł, może być to wynik zamiany wartości stawek procentowych, co jest powszechnym błędem przy obliczaniu składek. Wszelkie pomyłki w kalkulacjach mogą prowadzić do nieprawidłowego wyliczenia wynagrodzenia netto, co jest istotnym aspektem zarówno dla pracodawców, jak i pracowników. Dlatego tak ważne jest, aby osoby odpowiedzialne za kadry i płace miały solidne fundamenty w zakresie obliczeń składek oraz znajomości obowiązujących przepisów prawnych. Kluczowym aspektem jest również ciągłe kształcenie się w tym zakresie oraz korzystanie z nowoczesnych narzędzi, które mogą pomóc w uniknięciu błędów. Zrozumienie mechanizmów obliczania składek i ich wpływu na wynagrodzenie jest niezbędne do prawidłowego zarządzania finansami firmy i zapewnienia praw pracowników.

Pytanie 24

Wysokość podatku dochodowego, który jest rozliczany w systemie karty podatkowej, ustala w drodze decyzji odpowiedni naczelnik urzędu skarbowego, opierając się na przepisach oraz wniosku złożonym przez przedsiębiorcę

A. PIT-28
B. PIT-36L
C. PIT-16A
D. PIT-16
Prawidłowa odpowiedź to PIT-16, który jest formularzem stosowanym przez przedsiębiorców, którzy rozliczają swój dochód w formie karty podatkowej. Wysokość podatku dochodowego w tym przypadku ustalana jest przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego na podstawie złożonego wniosku przedsiębiorcy. Proces ten jest zgodny z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które regulują zasady obliczania i poboru podatku w formie karty podatkowej. Przedsiębiorcy wybierają tę formę opodatkowania ze względu na jej prostotę oraz przewidywalność kosztów. Warto zauważyć, że karta podatkowa jest dostępna głównie dla osób prowadzących działalność gospodarczą w formie jednoosobowej, a jej wybór może być korzystny dla tych, którzy nie przekraczają określonych progów przychodów. Działalność w tej formie wiąże się z mniejszymi formalnościami, co jest istotnym atutem dla mniejszych przedsiębiorstw. Przykładem mogą być lokalne usługi gastronomiczne, które mogą korzystać z karty podatkowej, uproszczając swoje rozliczenia podatkowe.

Pytanie 25

Który z dokumentów powinien być umieszczony w części B akt osobowych pracownika?

A. Świadectwo zatrudnienia z poprzedniego miejsca pracy
B. Rozwiązanie umowy o pracę
C. Kwestionariusz osobowy dla kandydata na stanowisko
D. Skierowanie na cykliczne badania lekarskie
Skierowanie na okresowe badania lekarskie jest kluczowym dokumentem, który powinien znajdować się w części B akt osobowych pracownika. Część ta jest dedykowana dokumentacji związanej z zatrudnieniem i zdrowiem pracownika, co ma na celu zapewnienie ich bezpieczeństwa oraz zgodności z przepisami prawa pracy. W Polsce, zgodnie z Kodeksem pracy, pracodawca ma obowiązek zapewnienia pracownikom dostępu do badań lekarskich, które są niezbędne do oceny zdolności do wykonywania pracy. Przykładowo, skierowanie na badania okresowe pozwala na systematyczną kontrolę zdrowia pracowników, co jest istotne w kontekście profilaktyki oraz ochrony przed chorobami zawodowymi. Regularne badania lekarskie są też istotne z punktu widzenia przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, co podkreśla znaczenie odpowiedniej dokumentacji w aktach osobowych. Właściwe zarządzanie tymi dokumentami pozwala pracodawcy nie tylko na spełnienie ustawowych obowiązków, ale również na tworzenie odpowiedniego środowiska pracy, sprzyjającego zdrowiu i bezpieczeństwu pracowników.

Pytanie 26

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

W dniu 5 kwietnia 2019 roku Andrzej Kawa podpisał z Aleksandrem Nowakiem umowę na sprzedaż osobowego auta za kwotę 30 000,00 zł. Płatność za pojazd została zrealizowana przelewem 11 kwietnia 2019 roku. Kupujący miał obowiązek uregulować podatek od dokonanej czynności cywilnoprawnej na rachunek urzędu skarbowego najpóźniej w dniu

A. 05.04.2019 r. (piątek)
B. 25.04.2019 r. (czwartek)
C. 19.04.2019 r. (piątek)
D. 18.04.2019 r. (czwartek)
Wybór daty 18.04.2019 r. jako terminu zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych jest błędny, ponieważ nie uwzględnia on kluczowego aspektu prawa dotyczącego terminów płatności. Zgodnie z Kodeksem cywilnym oraz ustawą o podatku od czynności cywilnoprawnych, obowiązek zapłaty podatku przez kupującego powstaje w momencie zawarcia umowy. W tym przypadku umowa została zawarta 5 kwietnia 2019 r., co oznacza, że najpóźniejszy termin na dokonanie płatności mija 19 kwietnia 2019 r. Wybór daty 25.04.2019 r. jest również niepoprawny, ponieważ wykracza poza ustawowy termin 14 dni. Z kolei odpowiedź wskazująca na 5 kwietnia 2019 r. sugeruje, że zapłata powinna nastąpić tego samego dnia, co zawarcie umowy, co w praktyce nie jest możliwe, ponieważ kupujący nie miał jeszcze wtedy obowiązku zapłaty podatku. Typowym błędem przy ocenie terminów związanych z obowiązkami podatkowymi jest nieuwzględnianie okresów karencji i rzeczywistego dnia zawarcia umowy. Osoby zajmujące się transakcjami cywilnoprawnymi powinny być świadome, że przekroczenie terminów płatności wiąże się z potencjalnymi sankcjami, co podkreśla znaczenie starannego planowania i dokumentacji wszystkich czynności związanych z obiegiem dokumentów oraz zobowiązań podatkowych.

Pytanie 29

Jakiego formularza używa się do rozliczenia wymaganych składek na ubezpieczenia społeczne oraz zdrowotne, a także wypłaconych świadczeń dla osób objętych ubezpieczeniem?

A. ZUS ZUA
B. ZUS ZIUA
C. ZUS RCA
D. ZUS ZWUA
Formularz ZUS RCA (zgłoszenie do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych) jest kluczowym dokumentem służącym do rozliczania należnych składek na ubezpieczenia społeczne oraz zdrowotne. Zawiera on szczegółowe dane dotyczące ubezpieczonych osób, wysokości wypłaconych świadczeń oraz podstawy wymiaru składek. Użycie formularza ZUS RCA jest zgodne z przepisami ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, co czyni go niezbędnym narzędziem dla pracodawców i instytucji zajmujących się kadrami i płacami. Przykładowo, w sytuacji gdy pracodawca zatrudnia nowych pracowników, musi on wypełnić formularz ZUS RCA, aby zgłosić ich do ubezpieczeń. Taki dokument pozwala na szybkie i sprawne przekazywanie informacji do ZUS, co jest nie tylko wymogiem prawnym, ale również stanowi dobrą praktykę w zarządzaniu kadrami. Dodatkowo, poprawne wypełnienie formularza ZUS RCA pozwala na uniknięcie ewentualnych problemów związanych z błędnymi rozliczeniami składek. Uzyskanie właściwych informacji na temat składek jest kluczowe dla zapewnienia pracownikom dostępu do świadczeń zdrowotnych oraz społecznych.

Pytanie 30

Dokumenty potwierdzające wydatki odliczone w ramach ulg podatkowych oraz zeznanie podatkowe złożone na formularzu PIT 37 powinny być przechowywane przez czas

A. 10 lat licząc od końca roku, w którym złożono zeznanie
B. 5 lat licząc od końca roku, w którym złożono zeznanie
C. 20 lat licząc od końca roku, w którym złożono zeznanie
D. 25 lat licząc od końca roku, w którym złożono zeznanie
Zgodnie z polskim prawodawstwem, zeznania podatkowe oraz dokumenty potwierdzające wydatki odliczone w ramach ulg podatkowych należy przechowywać przez pięć lat, licząc od dnia kończącego rok, w którym złożono zeznanie. Taki okres przechowywania ma na celu zapewnienie możliwości weryfikacji danych przez organy skarbowe w przypadku kontroli podatkowej. Przykładowo, jeśli zeznanie za rok 2022 zostało złożone w 2023 roku, dokumenty należy przechowywać do 31 grudnia 2028 roku. Praktyka ta jest zgodna z dobrymi praktykami rachunkowości i przepisami prawa podatkowego, które zalecają długoterminowe przechowywanie dokumentacji dla celów dowodowych. Warto również pamiętać, że okres ten dotyczy nie tylko formularzy PIT, ale także dodatkowych dokumentów, takich jak faktury czy inne dowody wydatków, które mogą być przedmiotem kontroli skarbowej.

Pytanie 31

Cło to kwota pobierana przez rząd na towary w związku z ich eksportem oraz importem realizowanym przez przejścia graniczne danego kraju, a także w kontekście ich przewozu z jednego kraju do innego przez jego strefę celną. W świetle tej definicji, opłata celna nie dotyczy

A. eksportu towarów
B. krajowej sprzedaży towarów
C. importu towarów
D. tranzytu towarów
Krajowa sprzedaż towarów nie podlega opłatom celnym, ponieważ cło jest związane tylko z wymianą towarów przekraczających granice celne państw. W przypadku krajowej sprzedaży towary są sprzedawane i kupowane wewnątrz jednego kraju, a zatem nie przekraczają granicy celnej. Przykładem może być sprzedaż artykułów spożywczych w sklepie w Warszawie – transakcja ta odbywa się w obrębie jednego kraju, więc nie jest objęta cłem. Z kolei eksport towarów do innych krajów podlega opłatom celnym, ponieważ towary są przewożone przez granicę. Podobnie import towarów i tranzyt wymagają uiszczania opłat celnych, gdyż dotyczą przemieszczania towarów pomiędzy państwami. Znajomość różnicy pomiędzy krajową sprzedażą a transakcjami międzynarodowymi jest kluczowa dla przedsiębiorców zajmujących się handlem zagranicznym, a także dla osób zajmujących się logistyką i transportem.

Pytanie 32

Osoba prowadząca działalność gospodarczą jako osoba fizyczna oraz będąca płatnikiem składek na ubezpieczenia społeczne zamierza zaktualizować informacje dotyczące adresu prowadzenia działalności (czyli miejsca zamieszkania). Jakie kroki powinien podjąć płatnik składek?

A. przedsiębiorca składając dokument ZUS ZPA bezpośrednio w ZUS
B. przedsiębiorca składając deklarację NIP I bezpośrednio w ZUS
C. przedsiębiorca składając wniosek EDG-1 w urzędzie gminy
D. przedsiębiorca składając wniosek CEIDG-1 do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, a na tej podstawie z urzędu Zakład Ubezpieczeń tworzy druk ZUS ZFA i zmienia dane płatnika
Podane odpowiedzi zawierają istotne błędy w zrozumieniu procedur związanych z aktualizacją danych przedsiębiorcy. Złożenie deklaracji NIP I bezpośrednio w ZUS jest nieprawidłowe, ponieważ NIP jest dokumentem związanym głównie z podatkami, a nie z ubezpieczeniami społecznymi. Kolejna odpowiedź sugeruje złożenie wniosku EDG-1 w urzędzie gminy, co również jest mylną informacją, ponieważ formularz ten nie jest przewidziany do zmiany danych w CEIDG, a jego zastosowanie dotyczy innych kwestii administracyjnych. Ostatnia odpowiedź, dotycząca składającego dokument ZUS ZPA bezpośrednio w ZUS, także jest błędna, ponieważ formularz ZUS ZPA służy do zgłaszania zmian w zakresie ubezpieczeń społecznych, a nie do aktualizacji danych płatnika składek. Te różne nieprawidłowe podejścia mogą prowadzić do opóźnień w aktualizacji danych, co może skutkować nieprawidłowym rozliczaniem składek oraz problemami w kontaktach z instytucjami państwowymi. Kluczową kwestią jest zrozumienie, że wszystkie formalności związane z działalnością gospodarczą powinny być realizowane przez odpowiednie organy, a ich właściwe zrozumienie jest niezbędne do efektywnego zarządzania przedsiębiorstwem.

Pytanie 33

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 34

Który z poniższych podatków stanowi źródło dochodów dla budżetu państwowego?

A. Podatek akcyzowy
B. Podatek dochodowy od osób fizycznych płacony w formie karty podatkowej
C. Podatek od darowizn i spadków
D. Podatek od własności nieruchomości
Podatek akcyzowy to jeden z głównych sposobów, w jakie państwo zdobywa pieniądze. W szczególności chodzi o uzyskiwanie funduszy na regulowanie rynku i dbanie o nasze zdrowie. Obciąża on konsumpcję takich rzeczy jak alkohol, papierosy czy nawet paliwa. Chodzi nie tylko o to, żeby więcej pieniędzy wpływało do budżetu, ale także o to, żeby zniechęcić ludzi do nadmiernego spożywania tych produktów. Przykładowo, wpływy z akcyzy często idą na programy zdrowotne, co fajnie pokazuje, jak podatki mogą wspierać różne cele społeczne. W Polsce mamy ustawę o podatku akcyzowym, która dokładnie opisuje, jak to wszystko działa – jakie są stawki i jak to się pobiera. No i warto zauważyć, że akcyza jest dość elastyczna, co oznacza, że dostosowuje się do tego, co się dzieje w gospodarce i społeczeństwie.

Pytanie 35

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 36

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 37

Jakie składki na ubezpieczenie społeczne są obowiązkowe dla pracownika, który podpisał umowę zlecenia z własnym pracodawcą?

A. Emerytalne, rentowe, wypadkowe
B. Emerytalne, rentowe, zdrowotne
C. Emerytalne, rentowe, chorobowe
D. Emerytalne, wypadkowe, zdrowotne
Wybierając odpowiedzi inne niż "Emerytalne, rentowe, chorobowe", można napotkać kilka błędów w rozumieniu przepisów prawa dotyczących ubezpieczeń społecznych. Pierwsza z niepoprawnych odpowiedzi, sugerująca opłacanie składek emerytalnych, wypadkowych i zdrowotnych, ukazuje mylną interpretację tego, jakie składki są obowiązkowe w kontekście umowy zlecenia. Ubezpieczenie wypadkowe jest związane z działalnością pracodawcy i w zasadzie nie jest obligatoryjne w przypadku umowy zlecenia, chyba że spełnione są określone warunki. Z kolei składka zdrowotna, chociaż istotna, nie jest jedyną ani wystarczającą dla ochrony finansowej w przypadku choroby. Składka na ubezpieczenie zdrowotne jest obligatoryjna, ale nie jest to składka, która daje prawo do zasiłku chorobowego. Kolejna błędna odpowiedź, wskazująca na składki emerytalne, rentowe i wypadkowe, ponownie pomija aspekt ubezpieczenia chorobowego. To z kolei może prowadzić do przekonania, że ochrona w sytuacji zdrowotnej jest zapewniona, co jest nieprawdziwe. Ubezpieczenie chorobowe jest kluczowe w kontekście umowy zlecenia, ponieważ to ono dostarcza finansowego wsparcia w przypadku niezdolności do pracy. Wiedza o tych składkach oraz ich właściwym zastosowaniu jest niezbędna do zrozumienia, jak zabezpieczyć siebie i swoje interesy w czasie choroby lub innej sytuacji losowej. Właściwe zrozumienie przepisów ubezpieczeniowych jest nie tylko obowiązkiem prawnym, ale także praktycznym krokiem ku lepszemu zabezpieczeniu się na przyszłość.

Pytanie 38

Jaka jest podstawa opodatkowania podatkiem dochodowym z przychodu uzyskanego z drugiej umowy zlecenia na kwotę 3 000,00 zł, podpisanej w tym samym czasie co pierwsza umowa z innym zleceniodawcą, jeżeli zleceniobiorca nie złożył wniosku o dobrowolne ubezpieczenie społeczne z tej umowy i stosuje się zryczałtowane koszty uzyskania przychodów w wysokości 20%?

A. 600,00 zł
B. 2 400,00 zł
C. 3 000,00 zł
D. 2 071,00 zł
Podstawa opodatkowania podatkiem dochodowym z umowy zlecenia oblicza się, uwzględniając przychód oraz zryczałtowane koszty uzyskania przychodów. W przypadku zlecenia, które wynosi 3 000,00 zł, zleceniobiorca ma prawo zastosować 20% koszty uzyskania przychodu. Koszty te obliczamy, mnożąc przychód przez 20%, co daje 600,00 zł. Następnie, od przychodu 3 000,00 zł odejmujemy koszty w wysokości 600,00 zł, co daje podstawę opodatkowania wynoszącą 2 400,00 zł. Ta zasada jest zgodna z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych i stanowi standardową praktykę w branży. Warto pamiętać, że zryczałtowane koszty uzyskania przychodów można stosować tylko w określonych przypadkach, dlatego tak istotne jest, aby zleceniobiorcy byli świadomi swojej sytuacji podatkowej oraz przysługujących im ulg. Przykładem zastosowania tej zasady jest sytuacja, gdy zleceniobiorca pracuje na różnych zleceniach w tym samym czasie i musi odpowiednio rozliczyć swoje przychody, by uniknąć nieprawidłowości podatkowych.

Pytanie 39

W odniesieniu do każdej osoby zatrudnionej na mocy umowy o pracę, dla której stwierdzono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności, pracodawca ma możliwość zwiększenia podstawowego odpisu na ZFŚS o

A. 7% podstawy naliczenia odpisu
B. 5% podstawy naliczenia odpisu
C. 50% podstawy naliczenia odpisu
D. 6,25% podstawy naliczenia odpisu
Odpowiedź 6,25% jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa pracy oraz ustawą o rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych, pracodawca może zwiększyć podstawowy odpis na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych (ZFŚS) o ten właśnie procent dla pracowników z orzeczonym znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności. Praktycznie oznacza to, że jeśli pracodawca odpisuje na ZFŚS, to dla takich pracowników kwota ta będzie wyższa, co ma na celu wsparcie ich sytuacji życiowej oraz zachęcanie do zatrudniania osób niepełnosprawnych. Przykładowo, jeśli podstawowy odpis na ZFŚS dla danego pracownika wynosi 1000 zł, to w przypadku zatrudnienia osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności, pracodawca powinien odprowadzić 1062,50 zł na ZFŚS, co stanowi 6,25% więcej niż standardowa kwota. Tego rodzaju przepisy są częścią polityki równości szans na rynku pracy, a także promują integrację osób z niepełnosprawnościami w środowisku zawodowym.

Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.