Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik stylista
  • Kwalifikacja: MOD.03 - Projektowanie i wytwarzanie wyrobów odzieżowych
  • Data rozpoczęcia: 4 marca 2025 10:10
  • Data zakończenia: 4 marca 2025 10:37

Egzamin niezdany

Wynik: 18/40 punktów (45,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Koszt wykonania kobiecej sukienki w punkcie usługowym wynosi 148 zł. Do jej szycia wykorzystano 1,60 m materiału bawełnianego, którego cena to 30 zł za 1 m. Jaki jest koszt robocizny oraz dodatków krawieckich?

A. 128 zł
B. 110 zł
C. 100 zł
D. 118 zł
Odpowiedź 100 zł jest poprawna, ponieważ aby obliczyć koszt robocizny oraz dodatków krawieckich, musimy najpierw ustalić całkowity koszt materiałów. W przypadku sukienki zużyto 1,60 m tkaniny bawełnianej, której cena wynosi 30 zł za 1 m. Zatem koszt tkaniny wynosi: 1,60 m * 30 zł/m = 48 zł. Następnie, aby znaleźć koszt robocizny i dodatków, odejmujemy koszt materiałów od całkowitych kosztów wykonania sukienki: 148 zł - 48 zł = 100 zł. Takie podejście jest standardem w branży odzieżowej, gdzie dokładne określenie kosztów materiałów i robocizny jest kluczowe dla kalkulacji cen produktów. W praktyce, przedsiębiorcy często korzystają z takich kalkulacji, aby ustalić rentowność swoich produktów oraz podejmować decyzje dotyczące cen sprzedaży. Znajomość kosztów wykonania pozwala również na lepsze zarządzanie budżetem oraz planowanie produkcji.

Pytanie 2

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 3

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 4

Klientka zamówiła w zakładzie usługowo-miarowym uszycie garsonki z wełnianej krepy. Przyjmując zamówienie krawiec wykonał niezbędne pomiary, których wyniki zamieszczone są w przedstawionej tabeli.
Ile wynosi norma zużycia wełnianej krepy o szerokości 150 cm przeznaczonej do wykonania zamówienia?

Wyniki pomiarów
opx – 88 cm
obt – 92 cm
długość żakietu – 50 cm
długość rękawa – 60 cm
długość spódnicy – 60 cm

A. 170 cm
B. 187 cm
C. 340 cm
D. 374 cm
Rozważając dostępne odpowiedzi, można zauważyć, że niektóre z nich bazują na błędnych założeniach dotyczących zużycia materiału. Odpowiedzi, które wskazują na wartości 170 cm, 340 cm oraz 374 cm, nie uwzględniają specyfiki układania elementów odzieży oraz potrzebnych zapasów na szwy. W przypadku wartości 170 cm, można zauważyć, że jest to zbyt niska norma, która nie uwzględnia pełnych wymiarów rękawów oraz spódnicy. To może prowadzić do sytuacji, w której materiał nie wystarczy na uszycie wszystkich elementów. Wartość 340 cm i 374 cm z kolei wskazuje na nadmierne zużycie materiału, co jest niepraktyczne i nieekonomiczne. W krawiectwie kluczowym jest efektywne zarządzanie materiałem i optymalne wykorzystywanie szerokości tkaniny, co jest nie tylko kwestią estetyki, ale również kosztów produkcji. Krawcowie powinni unikać sytuacji, w której zamawiają zbyt dużo materiału, ponieważ generuje to dodatkowe koszty i może prowadzić do marnotrawstwa. Dlatego tak ważne jest, aby przed przystąpieniem do cięcia, dokładnie przeliczyć wszystkie wymiary oraz uwzględnić rezerwy na ewentualne szwy, co w przypadku omawianej normy udało się osiągnąć przy wartości 187 cm.

Pytanie 5

Jaką maszynę wykorzystuje się do łączenia elementów odzieży roboczej wykonanej z drelichu?

A. Overlock
B. Pikówkę
C. Fastrygówkę
D. Stębnówkę
Stębnówka to maszyna służąca do wykonywania jednoigłowych szwów, co czyni ją idealnym narzędziem do łączenia elementów ubrania roboczego z drelichu. Drelich, jako materiał o dużej wytrzymałości, wymaga zastosowania odpowiedniego rodzaj szwu, który zapewni solidność i trwałość połączeń. Szwalnie często wykorzystują stębnówki do szycia szwów prostych, co pozwala na uzyskanie estetycznych i jednocześnie mocnych szwów. Przykładem zastosowania stębnówki może być szycie spodni roboczych, gdzie konieczne jest połączenie różnych części materiału w sposób, który nie tylko wizualnie się prezentuje, ale także wytrzyma intensywne użytkowanie. Stębnówki są zgodne z normami ISO dotyczącymi jakości szwów w odzieży roboczej, co podkreśla ich kluczową rolę w branży. Dobre praktyki wskazują również na regularną konserwację tych maszyn, co wpływa na ich długowieczność oraz niezawodność w produkcji.

Pytanie 6

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 7

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 8

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

Zadania związane z poszerzeniem zbyt wąskiej spódnicy na linii bioder obejmują rozprucie szwów bocznych oraz

A. poszerzenie spódnicy na linii bioder oraz zszycie szwów bocznych
B. zwężenie spódnicy na linii kolan oraz jej skrócenie
C. zwężenie spódnicy na linii bioder oraz w talii
D. powiększenie spódnicy na linii kolan oraz jej wydłużenie
Poszerzenie spódnicy na linii bioder oraz zszycie szwów bocznych to kluczowe działania w procesie przeróbki zbyt wąskiej spódnicy. W pierwszej kolejności, rozprucie szwów bocznych umożliwia uzyskanie dodatkowego materiału, co pozwala na odpowiednie poszerzenie spódnicy w newralgicznej części, gdzie najczęściej występują problemy z dopasowaniem. Po dokonaniu poszerzenia, niezbędne jest zszycie szwów bocznych, co zapewnia trwałość oraz estetykę wykończenia. W praktyce, takie podejście pozwala na zachowanie oryginalnego kroju i proporcji spódnicy, co jest zgodne z dobrymi praktykami krawieckimi. Warto również zauważyć, że odpowiednie poszerzenie na linii bioder wpływa na komfort noszenia, a także na ogólny wygląd sylwetki, co jest istotne w kontekście mody. Pamiętajmy o tym, że każdy projekt krawiecki powinien być dostosowany do indywidualnych wymagań klienta, co w tym przypadku oznacza także uwzględnienie jakości materiałów oraz technik szycia, które zapewnią długotrwałość przeróbki.

Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

Fałdy poziome na przedniej części spódnicy na wysokości bioder pojawiają się, kiedy spódnica jest

A. za szeroka na linii bioder oraz talii
B. za wąska na linii bioder lub ma niewystarczający podkrój na linii talii
C. za szeroka na linii bioder lub ma zbyt mały podkrój na linii talii
D. za wąska na linii talii oraz dolnej części
Istnieje wiele powszechnych nieporozumień dotyczących przyczyn powstawania fałd w spódnicach, co może prowadzić do błędnych wniosków. Odpowiedzi sugerujące, że fałdy pojawiają się, gdy spódnica jest zbyt szeroka na linii bioder i talii, opierają się na błędnym założeniu, że to nadmiar materiału powoduje zagięcia. W rzeczywistości, zbyt szeroka spódnica może zwisać luźno, co w wielu przypadkach nie prowadzi do powstawania fałd, ale może powodować inne problemy, takie jak brak sylwetki czy nieestetyczny kształt. Podobnie, opcje wskazujące na to, że fałdy pojawiają się tylko z powodu małego podkroju na linii talii lub szerokości bioder, nie uwzględniają faktu, że zarówno nadmiar, jak i niedobór materiału w różnych miejscach mogą wpływać na ogólny wygląd i kształt odzieży. Ważne jest, aby zrozumieć, że idealne dopasowanie w odzieży nie polega tylko na ścisłym przyleganiu w jednym miejscu, ale na zachowaniu proporcji i równowagi w całej sylwetce. Dobre praktyki krawieckie sugerują, że każda odzież powinna być tworzona z uwzględnieniem ruchu i anatomii ciała, co oznacza, że nadmiar lub niedobór materiału na różnych poziomach ciała ma kluczowe znaczenie. Używanie standardowych miar oraz technik dopasowywania może znacznie pomóc w uniknięciu nieestetycznych fałd i problemów z komfortem noszenia. Właściwe kroje, które uwzględniają indywidualne kształty ciała, są kluczowe dla uniknięcia takich błędów.

Pytanie 14

Oczka dzianin są podatne na prucie, dlatego w trakcie konfekcjonowania wyrobów dziewiarskich powinno się między innymi

A. starannie zszywać oraz obrzucać brzegi szwów
B. używać maszyn szyjących z nieelastycznymi ściegami
C. zastosować operacje obróbki parowo-cieplnej
D. poddawać stablizacji termicznej gotowe wyroby
Wybór innych opcji, jak np. stabilizacja termiczna, obróbka parowo-cieplna czy stosowanie nieelastycznych ściegów, tak naprawdę nie rozwiązuje problemu prucia się oczek w dzianinie. Stabilizacja może pomóc w odporności na deformacje, ale nie załatwia problemu prucia, które zazwyczaj wynika z kiepskiego wykończenia szwów. Z kolei obróbka parowo-cieplna głównie ustawia kształt materiału, ale nie chroni krawędzi przed strzępieniem. Właściwe szycie krawędzi i ich obrzucanie to dużo lepsze sposoby na zapewnienie trwałości. Chociaż użycie nieelastycznych ściegów może wzmocnić szwy, to dla dzianin, które są elastyczne, może to prowadzić do nieprzyjemnej sztywności i ograniczenia ruchu, co negatywnie wpływa na komfort noszenia. Kluczem jest zrozumienie właściwości materiałów i podejście do szycia i obróbki krawędzi, żeby zapewnić, że produkty tekstylne będą trwałe.

Pytanie 15

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 16

Rodzaje sylwetek kobiet określa się na podstawie różnic między obwodem bioder a obwodem klatki piersiowej, używając symboli:

A. I,II, III, IV
B. A,B,C,D
C. 0,1,2,3
D. S,M,L, XL
Wybór odpowiedzi 0,1,2,3, I,II, III, IV oraz S,M,L, XL jest nieprawidłowy, ponieważ nie odzwierciedlają one powszechnie uznawanej klasyfikacji typów figur kobiet. Odpowiedzi te bazują na różnych systemach klasyfikacji, które nie są bezpośrednio związane z proporcjami ciała. Przykładowo, system 0,1,2,3 czy S,M,L, XL odnosi się głównie do rozmiarów odzieży, a nie do specyficznych typów figur. Rozmiar ubrań określa, jak dopasowane są one do ciała, ale nie bierze pod uwagę proporcji między obwodami bioder a klatką piersiową, co jest kluczowe w klasyfikacji figur. Natomiast oznaczenia I, II, III, IV mogą mieć zastosowanie w różnych kontekstach, jednak nie są one używane w standardowej klasyfikacji typów figur. To może prowadzić do nieporozumień w wyborze odzieży, ponieważ nieodpowiednie zrozumienie klasyfikacji figur prowadzi do błędnego doboru fasonów, które mogą nie leżeć dobrze na danej sylwetce. Dlatego zrozumienie różnic między tymi systemami jest kluczowe dla efektywnego doboru odzieży, by dopasować ją do indywidualnych cech ciała i uniknąć typowych błędów w stylizacji.

Pytanie 17

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 18

Dostosowanie do figury prostej sukni z zaszewkami piersiowymi, za luźnej na linii talii, obejmuje między innymi pogłębienie istniejących lub stworzenie nowych zaszewek

A. pionowych z przodu i z tyłu
B. od linii dekoltu z przodu
C. od linii ramienia z przodu i z tyłu
D. barkowych z tyłu
Wybór odpowiedzi dotyczących zaszewek od linii podkroju szyi w przodzie, barkowych w tyle, czy od linii ramienia w przodzie i tyle nie jest poprawny, ponieważ te techniki nie są odpowiednie dla procesu dopasowywania sylwetki prostej sukni, która ma zaszewki piersiowe. Zaszewek od podkroju szyi używa się głównie w górnych częściach odzieży, takich jak bluzki czy żakiety, aby podkreślić formę dekoltu, co w przypadku sukni nie rozwiązuje problemu z nadmiarem materiału w okolicach talii. Podobnie, zaszewki barkowe w tyle są często stosowane w odzieży męskiej lub w damskich kurtkach, ale nie wpływają na kształt sukni, która wymaga innego podejścia. Wreszcie, zaszewki od linii ramienia w przodzie i tyle mogą być użyteczne w kontekście wykończenia rękawów, ale nie rozwiążą problemu luźnej talii. Zrozumienie, kiedy i jak zastosować konkretne rodzaje zaszewek, jest kluczowe w krawiectwie, a nieodpowiednie ich stosowanie prowadzi do nieestetycznych efektów oraz dyskomfortu w noszeniu. Warto zwrócić uwagę na praktyczne aspekty dopasowywania, takie jak wykonanie próbnych przymiarek oraz dopasowanie głębokości zaszewek w zależności od indywidualnych wymagań sylwetki.

Pytanie 19

Aby zlikwidować pętelkowanie na wierzchu tkaniny w szwie stębnowym, co należy zrobić?

A. obniżyć napięcie nici górnej
B. dostosować transporter
C. zmienić igłę
D. podnieść napięcie nici górnej
Wymiana igły nie rozwiązuje problemu pętelkowania, ponieważ przyczyną tego zjawiska jest niewłaściwe napięcie nici, a nie uszkodzona igła. Odpowiedni dobór igły jest istotny, jednak jej wymiana w przypadku pętelkowania nie przyczyni się do poprawy jakości szwu. Wyregulowanie transportera może wpłynąć na równomierność przesuwania materiału, ale nie koryguje napięcia nici, które jest kluczowe dla właściwego działania ściegów. Zwiększenie naprężenia nici górnej w rzeczywistości przyczyni się do pogłębienia problemu, gdyż prowadzi do jeszcze większego pętelkowania. To podejście opiera się na błędnym założeniu, że większe napięcie poprawi jakość szwu; w rzeczywistości może to prowadzić do uszkodzenia materiału i utraty estetyki. Często zdarza się, że osoby zajmujące się szyciem popełniają błąd myślowy, polegający na przekonaniu, że jeśli jeden aspekt szwu nie działa jak należy, to należy go wzmocnić lub wymienić. W kontekście pętelkowania kluczowe jest zrozumienie, że podstawowym czynnikiem jest odpowiednie napięcie nici, które powinno być dostosowane do specyfiki używanego materiału oraz technologii szycia.

Pytanie 20

Podszewka do podstawowej spódnicy uszytej z materiału wełnianego

A. powinna być dłuższa od spódnicy
B. powinna mieć identyczną długość jak spódnica
C. nie może wystawać spod (poza długość) spódnicy
D. może mieć dowolną długość
Podszewka w spódnicy, szczególnie wykonanej z tkaniny wełnianej, ma za zadanie nie tylko poprawić komfort noszenia, ale także chronić zewnętrzną warstwę od uszkodzeń i zwiększyć trwałość odzieży. Kluczowym aspektem jest to, że podszewka nie powinna wystawać spod spódnicy. Praktyka ta wynika z zasad estetyki i funkcjonalności odzieży. Gdy podszewka wystaje, narusza to proporcje sylwetki i psuje ogólny wygląd. Oprócz estetyki, podszewka ma również za zadanie ułatwić zakładanie i zdejmowanie spódnicy, a także wspierać płynność ruchów. Warto zwrócić uwagę na standardy szycia, które wskazują, że prawidłowo skonstruowana spódnica z podszewką powinna mieć starannie wykończone krawędzie i odpowiednio dopasowaną długość. Dobrą praktyką jest również stosowanie tkanin oddychających, aby zminimalizować ryzyko podrażnień skóry, co jest szczególnie istotne w przypadku wełny. Dlatego odpowiednia długość podszewki, która nie wystaje, jest nie tylko estetyczna, ale także funkcjonalna, co potwierdzają standardy w branży odzieżowej.

Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 23

Podaj wymiary sukni damskiej, które są niezbędne do wyliczenia ilości materiału potrzebnego do jej uszycia?

A. Długość sukni do linii talii, długość rękawa
B. Długość sukni, długość rękawa
C. Długość rękawa, szerokość sukni na linii bioder
D. Długość tylu sukni, długość przodu sukni
Analizując pozostałe odpowiedzi, można zauważyć, że nie uwzględniają one wszystkich kluczowych wymiarów potrzebnych do dokładnego określenia zużycia materiału. Przykładowo, długość sukni do linii talii oraz długość rękawa nie dostarczają pełnych informacji. Długość sukni do linii talii jest przydatna tylko w kontekście określenia długości górnej części sukni, ale nie informuje o ilości materiału potrzebnego do dolnej partii, co jest kluczowe w przypadku sukni. Dodatkowo, parametr taki jak szerokość sukni na linii bioder, choć istotny, nie jest wystarczający do oszacowania zużycia materiału, gdyż nie uwzględnia długości. Długość tylu sukni oraz długość przodu sukni również są niewystarczające, gdyż te wymiary nie ukazują całości koncepcji, jaką prezentuje sukienka. Krawiectwo wymaga szczegółowej analizy, a zapotrzebowanie na materiał powinno być obliczane na podstawie pełnej sylwetki, co obejmuje zarówno długość, jak i szerokość w różnych punktach. Nieprawidłowe podejście do obliczeń wymiarów może prowadzić do niedoboru lub nadmiaru materiału, co w konsekwencji skutkuje stratami finansowymi oraz marnotrawstwem zasobów. W praktyce, każdy wymiar ma swoje miejsce i rolę, a ich ścisłe zrozumienie jest fundamentem efektywnego projektowania odzieży.

Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

W procesie końcowego prasowania płaszczy produkowanych w zakładzie odzieżowym można wykorzystać

A. manekin do prasowania
B. prasę specjalistyczną
C. automat do prasowania
D. żelazko z generatorem pary
Manekin prasowalniczy to zaawansowane urządzenie stosowane w końcowym procesie prasowania płaszczy w zakładach konfekcyjnych. Jego główną zaletą jest możliwość precyzyjnego formowania odzieży na modelu, co zapewnia optymalne dopasowanie materiału do kształtu ciała. Manekiny te są często wykonane z materiałów odpornych na wysoką temperaturę i parę, co pozwala na efektywne usuwanie zagnieceń. Przykładowo, w przypadku płaszczy wykonanych z tkanin wełnianych czy syntetycznych, manekin prasowalniczy umożliwia jednoczesne formowanie i prasowanie, co zwiększa efektywność produkcji. Warto dodać, że zgodnie z normami branżowymi, użycie manekina w procesie prasowania przyczynia się do uzyskania wysokiej jakości wyrobów odzieżowych, co jest kluczowe dla zadowolenia klientów oraz utrzymania konkurencyjności na rynku. Dobrą praktyką jest także regularne przeglądanie i konserwacja manekinów, co zapewnia ich długotrwałą efektywność oraz precyzję w działaniu.

Pytanie 26

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

Jaką maszynę wykorzystuje się do łączenia wkładów nośnych z przodami męskich marynarek w sposób niewidoczny?

A. Zygzakówkę
B. Ryglówkę
C. Pikówkę
D. Fastrygówkę
Ryglówka, mimo że jest powszechnie używana w przemyśle odzieżowym, służy głównie do wzmacniania szwów na brzegach lub w miejscach narażonych na duże obciążenia. Jej głównym zastosowaniem jest szycie odzieży roboczej oraz galowych elementów odzieży, gdzie potrzebna jest dodatkowa wytrzymałość. Jednak nie nadaje się ona do niewidocznego łączenia elementów, ponieważ jej szwy są widoczne i mogą psuć estetykę wykonania. Fastrygówka, z kolei, to maszyna używana do tymczasowego łączenia materiałów i nie jest przeznaczona do trwałego szycia, co czyni ją niewłaściwym wyborem do łączenia wkładów nośnych z przodami marynarek, gdyż nie gwarantuje odpowiedniej wytrzymałości. Zygzakówka, mimo że może być używana do szycia elastycznych tkanin, nie zapewnia odpowiedniego łączenia na poziomie wymagań konstrukcyjnych dla formalnej odzieży. Jej zygzakowaty ścieg może nie być wystarczająco trwały do zastosowań, gdzie liczy się estetyka oraz wytrzymałość. Najczęściej popełnianym błędem przy wyborze maszyn do szycia jest nieodpowiednie dopasowanie technologii szycia do specyfikacji materiałów i oczekiwań dotyczących finalnego produktu. W przypadku marynarek, kluczowe jest, aby wybrać maszynę, która gwarantuje zarówno jakość, jak i estetykę, co czyni pikówkę bezkonkurencyjnym wyborem w tej dziedzinie.

Pytanie 29

Dostosowanie sukni princeski zapinanej na guziki z tyłu obejmuje jej przystosowanie do figury oraz wszycie 5 guzików wzdłuż linii środka tyłu. Jak będzie wyglądać koszt usługi, jeżeli cena jednego guzika wynosi 1,20 zł, a wydatki na pracę ocenione zostały na 40,00 zł?

A. 44,60 zł
B. 41,20 zł
C. 46,00 zł
D. 40,00 zł
Poprawna odpowiedź to 46,00 zł, co wynika z dokładnego obliczenia kosztów związanych z przeróbką sukni princeski. Aby obliczyć całkowity koszt usługi, należy dodać koszty robocizny oraz wartość przyszywanych guzików. Koszt robocizny wynosi 40,00 zł. Z kolei cena za jeden guzik to 1,20 zł, a w tym przypadku trzeba przyszyć 5 guzików. Dlatego koszt guzików wynosi 5 * 1,20 zł = 6,00 zł. Sumując te wartości: 40,00 zł (robocizna) + 6,00 zł (guziki) = 46,00 zł. W praktyce, w branży krawieckiej, takie obliczenia są istotne dla określenia finalnej ceny usługi. Warto również pamiętać, że przy ustalaniu cen dobrze jest uwzględnić dodatkowe koszty, takie jak materiały eksploatacyjne, co pozwala na transparentność i rzetelność w ofertach. Dobrą praktyką jest również informowanie klientów o składowych ceny, co zwiększa ich zaufanie i satysfakcję z usług.

Pytanie 30

Jakie urządzenie wykorzystuje się do ostatecznego prasowania żakietów?

A. Generator pary
B. Manekin do prasowania
C. Zestaw prasowalniczy
D. Prasa formująca
Agregat prasowalniczy, wytwornica pary oraz prasa formująca to urządzenia, które mają swoje specyficzne zastosowania w procesie prasowania, ale nie są najbardziej odpowiednie do końcowego prasowania żakietu. Często mylone są z manekinem prasowalniczym, co prowadzi do nieporozumień. Agregat prasowalniczy jest zazwyczaj używany w procesach przemysłowych do efektywnego wytwarzania pary i zapewnienia jej odpowiedniego ciśnienia, co jest przydatne w różnych etapach produkcji odzieży, ale nie zastępuje manekina, który formuje i wygładza tkaninę. Wytwornica pary dostarcza parę wodną, co jest potrzebne podczas prasowania, lecz nie umożliwia uzyskania pożądanej formy odzieży, jak robi to manekin. Prasa formująca, z kolei, może być używana do formowania większych elementów odzieży, lecz nie jest w stanie zastąpić precyzyjnego i dokładnego procesu, który zapewnia manekin. Na etapie końcowym, kiedy żakiet jest już uszyty, kluczowe jest użycie narzędzia, które nie tylko zastosuje parę, ale także uformuje tkaninę w odpowiedni sposób, co jest kluczowe dla jej estetyki i jakości. Stosowanie niewłaściwych metod może prowadzić do uszkodzeń tkanin oraz obniżenia jakości finalnego produktu.

Pytanie 31

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 32

Jakie wykończenie powinno się zastosować do dolnej części skróconych nogawek w klasycznych męskich spodniach z materiału wełnianego?

A. Z naszytą taśmą i przestębnowany
B. Podwinięty dwa razy i podszyty kryto
C. Wykończony overlockiem i przestębnowany
D. Z naszytą taśmą i podszyty kryto
Wybór innych metod wykończenia dołu nogawki, takich jak wykończenie overlockiem i przestębnowanie, może wydawać się praktyczny, jednak nie uwzględnia istotnych aspektów estetycznych i funkcjonalnych. Overlock jest techniką, która skutecznie zabezpiecza brzegi materiału przed strzępieniem, niemniej jednak w przypadku klasycznych spodni, które mają na celu utrzymanie eleganckiego i schludnego wyglądu, wykończenie to nie jest wystarczające. Wykończenie przestębnowane również nie spełnia wymagań, ponieważ szwy mogą być widoczne, co psuje ogólny efekt wizualny, szczególnie w odzieży formalnej. Metody, takie jak naszycie taśmy bez krycia, mogą wydawać się alternatywą, ale brak podszycia kryto sprawia, że brzegi są mniej estetyczne i mogą narażać materiał na szybkie zużycie. Kluczowym błędem jest niedostateczne zrozumienie, że w kontekście klasycznego krawiectwa detale mają ogromne znaczenie. Wysokiej jakości wykończenia zapewniają nie tylko estetykę, ale również trwałość i funkcjonalność odzieży. Projekty odzieżowe, które nie uwzględniają tych czynników, mogą nie sprostać oczekiwaniom klientów, co prowadzi do niezadowolenia oraz negatywnych opinii na temat jakości wykonania. W związku z tym, właściwe podejście do wykończenia nogawek jest kluczowe dla zapewnienia, że produkty będą spełniały oczekiwania zarówno estetyczne, jak i praktyczne.

Pytanie 33

Jaki jest koszt usługi polegającej na poszerzeniu spódnicy na podszewce wraz z wymianą zamka?

Lp.Rodzaj usługiCena usługi [zł]
1.poszerzenie spódnicy bez podszewki20,00
2.poszerzenie spódnicy z podszewką35,00
3.skrócenie spódnicy maszynowo15,00
4.skrócenie spódnicy ręcznie20,00
5.wymiana podszewki25,00
6.wymiana zamka15,00
7.zwężenie spódnicy bez podszewki15,00
8.zwężenie spódnicy z podszewką25,00

A. 40,00 zł
B. 50,00 zł
C. 20,00 zł
D. 35,00 zł
Poprawna odpowiedź na to pytanie to 50,00 zł, co wynika z dokładnego zsumowania kosztów poszerzenia spódnicy z podszewką oraz wymiany zamka. Zgodnie z cennikiem, usługa poszerzenia spódnicy z podszewką wynosi 35,00 zł, a wymiana zamka kosztuje 15,00 zł. W praktyce, podczas realizacji takich usług, istotne jest precyzyjne obliczenie kosztów, aby klient miał pełną świadomość wydatków. W branży krawieckiej zgodność z cennikiem oraz przejrzystość kosztów są kluczowe dla utrzymania dobrych relacji z klientem. Oprócz tego, takie umiejętności obliczeniowe są niezbędne dla właścicieli warsztatów krawieckich, aby właściwie planować budżet i zarządzać wydatkami operacyjnymi. Zrozumienie procesu kalkulacji kosztów jest także pomocne w negocjacjach z dostawcami materiałów, co może przyczynić się do obniżenia kosztów produkcji. Dlatego ważne jest, aby nie tylko znać stawki, ale także umieć je odpowiednio łączyć i analizować.

Pytanie 34

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 35

Aby poprawnie przygotować układ kroju na tkaninie z okrywą włosową, szablony powinny być umieszczone

A. w dwóch kierunkach; dozwolone są odchylenia od nitki prostej
B. w jednym kierunku; dozwolone są odchylenia od nitki prostej
C. w dwóch kierunkach, zaznaczona na szablonach nitka prosta musi być ustawiona równolegle do nitek osnowy
D. w jednym kierunku; zaznaczona na szablonach nitka prosta musi być ustawiona równolegle do nitek osnowy
Odpowiedź dotycząca ułożenia szablonów w jednym kierunku jest prawidłowa, ponieważ przy tkaninach z okrywą włosową kluczowe jest właściwe dopasowanie szablonów do kierunku nitek osnowy. Włosy tkaniny naturalnej, takie jak wełna, mają określony kierunek, w którym tkanina jest bardziej elastyczna i przyjemniejsza w dotyku. Ułożenie nitki prostej równolegle do nitek osnowy zapewnia, że szwy będą miały optymalną wytrzymałość, a obróbka tkaniny będzie łatwiejsza, co pozwala na uniknięcie problemów podczas szycia, jak rozciąganie czy deformacje. W praktyce, szczególnie w przypadku odzieży, nieprawidłowe ułożenie może prowadzić do wizualnych niedoskonałości, takich jak nierównomierne układanie się kroju. Dobre praktyki wskazują na konieczność starannego oznaczenia kierunku nitek na szablonach oraz jego przestrzegania podczas wykrawania. W przypadku odzieży, gdzie estetyka ma istotne znaczenie, takie podejście jest niezastąpione oraz zgodne z regulacjami technicznymi w branży odzieżowej.

Pytanie 36

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 37

W zimowej odzieży wierzchniej używa się izolacji z

A. podszewki
B. materiału
C. włókniny
D. wkładu usztywniającego
Wybór wkładu usztywniającego jako ocieplenia w kurtkach zimowych jest błędny, ponieważ tego rodzaju materiały mają na celu przede wszystkim nadanie odzieży struktury, a nie izolacji termicznej. Wkłady usztywniające są używane w celu poprawy fasonu odzieży, nadając jej formę i stabilność, co jest istotne w przypadku eleganckich lub formalnych ubrań, ale nie spełniają one funkcji ochrony przed zimnem. Z kolei tkaniny, mimo że mogą być używane jako wierzchnie warstwy odzieży, nie posiadają odpowiednich właściwości termoizolacyjnych, które są niezbędne w przypadku odzieży zimowej. Tkaniny, takie jak bawełna czy wełna, mogą wchłaniać wilgoć, co zamiast ogrzewać, może prowadzić do wrażenia chłodu. Podszewka również nie jest materiałem izolującym, lecz raczej wykończeniem wewnętrznym odzieży, które wpływa na komfort noszenia, ale nie chroni przed zimnym powietrzem. Te błędne podejścia wynikają z niezrozumienia podstawowych właściwości materiałów i ich zastosowań. Kluczowym błędem jest myślenie, że wszystkie materiały mogą pełnić te same funkcje, co prowadzi do wyborów, które nie spełniają oczekiwań użytkowników w zakresie komfortu czy ochrony przed zimnymi warunkami atmosferycznymi. Warto zatem korzystać z rzetelnych źródeł wiedzy oraz standardów branżowych, aby podejmować świadome decyzje zakupowe, zwłaszcza w kontekście odzieży przystosowanej do niskich temperatur.

Pytanie 38

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 39

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.