Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Florysta
  • Kwalifikacja: OGR.01 - Wykonywanie kompozycji florystycznych
  • Data rozpoczęcia: 14 czerwca 2025 08:36
  • Data zakończenia: 14 czerwca 2025 08:57

Egzamin niezdany

Wynik: 15/40 punktów (37,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

Wiązanka w stylu biedermeier powinna być zakończona

A. kryzą z tiulu lub koronki
B. szkiełkami na drucikach
C. rafia
D. siatką metalową
Wybór rafią do wykończenia wiązanki biedermeierowskiej jest niewłaściwy, ponieważ rafią najczęściej stosuje się w bardziej rustykalnych i naturalnych kompozycjach, gdzie surowość materiału współgra z prostotą i bezpretensjonalnością. W stylu biedermeierowskim, który kładzie nacisk na elegancję i finezję, rafią nie oddaje subtelności charakterystycznej dla tego stylu. Z kolei metalowa siatka, pomimo swojej solidności, nie tylko nie wpasowuje się w estetykę biedermeierowską, ale również może wprowadzać niepożądany efekt surowości i przemysłowości, co jest sprzeczne z romantycznym i wysublimowanym charakterem tej epoki. Użycie szkiełek na drucikach również nie jest adekwatne dla tego stylu, ponieważ szkiełka mogą dodawać kompozycji nadmiaru blasku, co często odwraca uwagę od samej formy kwiatów. W historii florystyki, dobór materiałów wykończeniowych powinien być przemyślany i zgodny z ogólnym zamysłem artystycznym. Właściwe podejście do wykończeń w florystyce zakłada, że każdy element powinien harmonizować z całością, a nie wprowadzać chaos w kompozycję. Dlatego kryza z tiulu lub koronki pozostaje najlepszym rozwiązaniem dla wiązanki biedermeierowskiej.

Pytanie 3

Jakie działania zapewnią trwałość bukietu ślubnego stworzonego w mikrofonie?

A. trzymanie bukietu w ciemnym pomieszczeniu o temperaturze pokojowej
B. odpowiednie nawodnienie roślin przed ułożeniem bukietu
C. przechowywanie bukietu w chłodnym i przewiewnym miejscu
D. ochrona końcówek łodyg przez zastosowanie ciekłego wosku przed przygotowaniem bukietu
Dobre nawodnienie roślin przed wykonaniem bukietu jest kluczowe dla zapewnienia jego trwałości. Rośliny, które są odpowiednio nawodnione, mają większą zdolność do absorpcji wody po ścięciu, co znacząco wpływa na ich długowieczność. W procesie tworzenia bukietu, zaleca się, aby kwiaty były przynajmniej przez kilka godzin przed cięciem moczone w wodzie. Takie działanie zapobiega wilgotności wewnętrznej, która jest niezbędna do utrzymania żywotności tkanek roślinnych. W praktyce, florystyka opiera się na zasadzie, że świeżo ścięte kwiaty powinny być umieszczane w wodzie natychmiast po ścięciu, aby zminimalizować stres hydryczny. Dodatkowo, warto zwrócić uwagę na techniki takie jak cięcie łodyg pod skosem, co zwiększa powierzchnię chłonną i umożliwia lepsze pobieranie wody. Wybór odpowiednich roślin i ich kondycji przed wykonaniem bukietu to klucz do sukcesu w branży florystycznej, gdzie estetyka i trwałość są równie ważne."

Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

Tworząc kompozycję z kolorami aktywnymi, należy wybrać kwiaty w odcieniach

A. pomarańczowym i czerwonym
B. fioletowym i pomarańczowym
C. szarym i czerwonym
D. białym i pomarańczowym
Wybór nieprawidłowych kolorów w kompozycji kwiatowej często wynika z niepełnego zrozumienia teorii kolorów oraz ich wpływu na percepcję. Odpowiedzi takie jak fioletowy i pomarańczowy, czy biały i pomarańczowy, mogą być uznane za estetycznie interesujące, jednak ich efekt aktywizujący jest znacznie ograniczony w porównaniu do połączenia pomarańczowego i czerwonego. Fioletowy, będący kolorem chłodnym, znacznie różni się od energii i ciepła, które charakteryzują odcienie pomarańczowego i czerwonego. Takie zestawienia mogą tworzyć wrażenie dysonansu wizualnego, co prowadzi do braku spójności w kompozycji. Kolejna koncepcja, opierająca się na połączeniu białego z pomarańczowym, pomimo że może być elegancka, nie wprowadza do aranżacji energii, jaką generują odcienie ciepłe. Biały kolor jest neutralny i często stosowany w roli tła, co w połączeniu z aktywnymi kolorami może osłabiać ich efekt. Odpowiedzi takie jak szary i czerwony są również błędne, ponieważ szary kolor, będący kolorem zimnym oraz neutralnym, nie współgra z dynamiczną energią czerwieni, co skutkuje brakiem efektu wizualnego, który jest kluczowy w kompozycjach kwiatowych. Kluczowe jest zrozumienie, że efektywność kompozycji kwiatowej zależy nie tylko od wyboru kolorów, ale również od ich interakcji oraz emocji, jakie wywołują w obserwatorze. Zrozumienie tych zasad jest niezbędne w pracy każdego florysty.

Pytanie 6

W tradycyjnych ozdobach wielkanocnych wykorzystuje się gałązki

A. Stachys byzantina
B. Prunus laurocerasus
C. Mahonia aquifolium
D. Buxus sempervirens
Bukszpan wieczniezielony, czyli Buxus sempervirens, to roślina, która od dawna znajduje swoje miejsce w różnych dekoracjach, zwłaszcza na Wielkanoc. Jego gęste, zielone liście są świetne do formowania ponieważ łatwo można je przycinać. Wiele osób wykorzystuje bukszpan w postaci gałązek do dekoracji koszyków wielkanocnych lub jako elementy stroików. Moim zdaniem, dobrze wygląda w połączeniu z innymi roślinami, takimi jak wiosenne kwiaty czy wierzba. Dodatkowo, bukszpan jest naprawdę trwały i dobrze znosi zmienne warunki, co czyni go świetnym wyborem na dłuższe dekoracje. W ogrodnictwie, często tworzy się z niego żywe żywopłoty, które idealnie nadają się jako tło do wielkanocnych aranżacji. Fajnie, że korzystanie z roślin w dekoracjach wpisuje się w zrównoważony rozwój, bo promuje kontakt z naturą i szacunek dla lokalnych tradycji.

Pytanie 7

Liście zdeformowane i lepkie są oznaką żerowania

A. mączlików
B. tarczników
C. wciornastków
D. mszyc
Odpowiedź 'mszyc' jest poprawna, ponieważ mszyce są owadami, które żerują na roślinach, wysysając ich soki. Charakterystyczne dla ich żerowania są zniekształcone i lepkie liście, które wynikają z ich działania. Liście stają się lepkie z powodu wydzielania spadzi, substancji wydobywającej się z ciała mszyc, co prowadzi do osadzania się na roślinach grzybów sadzakowych. W praktyce, kontrolowanie populacji mszyc jest kluczowe dla ochrony roślin, a metody takie jak stosowanie naturalnych drapieżników, jak biedronki, czy biologiczne środki ochrony roślin są przykładami dobrych praktyk w uprawie. Ponadto, przestrzeganie zasad integrowanej ochrony roślin (IPM) może znacząco zmniejszyć ich liczebność, dbając jednocześnie o zdrowie ekosystemu. Zrozumienie objawów żerowania mszyc jest zatem istotne dla skutecznego zarządzania uprawami i zapewnienia ich zdrowia.

Pytanie 8

Strelitzia reginae to roślina

A. o dominującym charakterze
B. o małej wartości
C. o społecznych cechach
D. o przeciętnej wartości
Strelitzia reginae, znana jako rajski ptak, to roślina o charakterze dominującym, co oznacza, że jest w stanie zdominować przestrzeń ogrodową, tworząc silny, wizualny akcent. Charakteryzuje się dużymi, efektownymi liśćmi oraz imponującymi, egzotycznymi kwiatami, które przyciągają uwagę i mogą stać się centralnym punktem kompozycji roślinnej. W praktyce, Strelitzia reginae jest często wykorzystywana w projektowaniu ogrodów tropikalnych i subtropikalnych oraz w aranżacjach wnętrz, gdzie jej unikalny wygląd może wzbogacić przestrzeń. Zgodnie z zasadami doboru roślin w krajobrazie, dobrze jest stosować gatunki o dominującym charakterze w miejscach, gdzie chcemy uzyskać mocny efekt wizualny lub zamaskować mniej estetyczne elementy. Dodatkowo, roślina ta jest stosunkowo łatwa w uprawie, co czyni ją popularnym wyborem wśród ogrodników, zarówno amatorów, jak i profesjonalistów, zwłaszcza w ciepłym klimacie.

Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

Pędy róż mają długość 67 cm, a pąki kwiatowe 5 cm. Korzystając z danych zamieszczonych w tabeli podaj, który kod uzyskały te kwiaty.

Unijne kody długości kwiatów ciętych
KodDługość pędu łącznie z pąkiem kwiatowym (w cm)
0Mniej niż 5
55 - 10
1010 - 15
1515 - 20
2020 - 30
3030 - 40
4040 - 50
5050 - 60
6060 - 80
8080 - 100
100100 - 120
120Powyżej 120

A. 40
B. 60
C. 20
D. 5
Wybór niewłaściwej odpowiedzi może wynikać z niepełnego zrozumienia, jak długość pędu i pąków kwiatowych wpływa na klasyfikację kwiatów ciętych. Przykłady błędnych odpowiedzi, takie jak 20, 5 lub 40, wskazują na mylne założenia dotyczące długości oraz klasyfikacji. Odpowiedź 20 cm jest dalece nieadekwatna, ponieważ sugeruje, że długość kwiatów jest znacznie poniżej standardowego wymiaru pędu, co jest niezgodne z danymi przedstawionymi w pytaniu. Z kolei 5 cm to długość samego pąka kwiatowego, co nie ma sensu w kontekście całkowitej długości, która powinna uwzględniać zarówno pęd, jak i pąk. Odpowiedź 40 cm również nie znajduje uzasadnienia, gdyż zbliża się do dolnej granicy standardów klasyfikacyjnych, ale wciąż pozostaje poniżej wymaganego minimum dla róż z pąkami. Te błędne odpowiedzi pokazują, jak istotna jest znajomość standardów branżowych, które określają klasyfikacje i wymagania dla kwiatów ciętych. Ignorowanie tych regulacji może prowadzić do nieefektywności w handlu, a także wpływać na jakość ostatecznego produktu oferowanego konsumentom. Dlatego znajomość odpowiednich kodów oraz ich znaczenia w branży florystycznej jest kluczowa dla sukcesu w tej dziedzinie.

Pytanie 12

Aby wydłużyć czas przydatności ciętych kwiatów podczas transportu, wykorzystuje się

A. kostki z lodu
B. aktywny chlor
C. suchy lód
D. kwas borowy
Suchy lód, będący stałą postacią dwutlenku węgla, jest skutecznym środkiem stosowanym w transporcie kwiatów ciętych, gdyż zapewnia niską temperaturę, co opóźnia procesy metabolizmu roślin. Obniżenie temperatury ogranicza oddychanie kwiatów, co z kolei spowalnia ich starzenie się i utrzymuje świeżość przez dłuższy czas. Zastosowanie suchego lodu w logistyce kwiatowej jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, które podkreślają konieczność utrzymywania odpowiednich warunków temperaturowych w trakcie transportu. W praktyce, suchy lód może być umieszczany w chłodniach transportowych lub w opakowaniach, gdzie kwiaty są umieszczane, co zapewnia równomierne chłodzenie. Przykładem zastosowania może być dostawa kwiatów na ważne wydarzenia, takie jak śluby czy imprezy, gdzie zachowanie świeżości kwiatów jest kluczowe. Właściwe stosowanie suchego lodu może znacznie wydłużyć czas do momentu, w którym kwiaty zaczynają tracić swoje walory estetyczne, co ma istotne znaczenie dla sprzedawców oraz klientów końcowych.

Pytanie 13

Liście przykwiatowe o intensywnej czerwieni są typowe dla

A. Helichrysum bracteatum
B. Strelitzia reginae
C. Zantedeschia aethiopica
D. Euphorbia pulcherrima
Helichrysum bracteatum, znany jako wiecznie kwitnący, ma intensywne kolory, ale jego przykwiatki wcale nie są czerwone. Jest spoko do suchych bukietów, bo kolor trzyma nawet po wysuszeniu. Z drugiej strony, Strelitzia reginae, czyli ptak rajski, ma egzotyczny wygląd z niebiesko-pomarańczowymi kwiatami, co jakby odbiega od tematu czerwonego koloru. A Zantedeschia aethiopica, znana jako kalla, ma białe lub różowe kwiaty, więc tym bardziej nie pasuje. Takie pomieszanie kolorów może wprowadzać w błąd, co jest istotne dla ogrodników i florystów. Warto przy wyborze roślin zwracać uwagę na ich cechy i wymagania. Wiele błędów w doborze roślin pochodzi z braku wiedzy o ich naturalnych siedliskach i zastosowaniach w kompozycjach. Dlatego dobrze jest zdobywać wiedzę o różnych gatunkach roślin, żeby uniknąć pomyłek i dobrze je pielęgnować.

Pytanie 14

Zdrewniałe pędy ciętych lilaków powinny być zgodnie z zasadami florystyki odświeżane przy użyciu

A. noża florystycznego
B. ostrych nożyczek
C. piły 'lisi ogon'
D. sekatora ogrodniczego
Piła "lisi ogon" nie jest odpowiednim narzędziem do odświeżania zdrewniałych pędów lilaków, ponieważ jest to narzędzie przeznaczone do cięcia drewna, a nie do precyzyjnego cięcia roślinności. Użycie piły do cięcia pędów kwiatowych może spowodować zgniecenie ich delikatnych struktur, co utrudnia późniejsze pobieranie wody i może prowadzić do szybszego więdnięcia roślin. Ostre nożyczki, choć mogą wydawać się praktyczne, często nie są wystarczająco ostre, by zapewnić czyste cięcie, co jest kluczowe dla utrzymania zdrowia ciętych roślin. Z kolei sekator ogrodniczy, mimo że stosowany w ogrodnictwie, również nie jest najlepszym wyborem, ponieważ jego mechanizm cięcia może sprawić, że cięcie nie będzie dostatecznie precyzyjne, co może prowadzić do uszkodzenia tkanek roślinnych. Typowe błędy w myśleniu, które prowadzą do wyboru tych narzędzi, to przekonanie, że każde narzędzie do cięcia sprawdzi się w każdej sytuacji, co jest nieprawdziwe. Narzędzia florystyczne muszą być dostosowane do rodzaju pracy, a wybór odpowiedniego narzędzia ma kluczowe znaczenie dla jakości wykonanych kompozycji oraz ich trwałości.

Pytanie 15

Wśród znanych klas toksyczności najmniej niebezpieczne substancje stosowane w ochronie roślin wskazuje się cyfrą

A. IV
B. II
C. I
D. III
Klasa I toksyczności środków ochrony roślin to oznaczenie substancji o wysokiej toksyczności, które mogą wywoływać poważne skutki zdrowotne lub środowiskowe nawet przy minimalnym narażeniu. Wybór substancji z tej klasy do stosowania w rolnictwie wiąże się z koniecznością zachowania szczególnej ostrożności i przestrzegania rygorystycznych środków ochrony osobistej, co sprawia, że ich aplikacja wymaga znacznie większej odpowiedzialności. Klasa II obejmuje substancje umiarkowanie toksyczne, które również mogą stwarzać zagrożenie, ale ich efekty są mniej dramatyczne niż w przypadku klasy I. Odpowiedzi dotyczące klas III i IV również są mylące, ponieważ klasa III to substancje o niskiej toksyczności, ale nie tak niskiej jak klasa IV, co powoduje, że ich wykorzystanie w praktyce nie zawsze jest optymalne. Typowe myślenie, które prowadzi do wyboru substancji z wyższych klas toksyczności, często wynika z przekonania, że silniejsze działanie oznacza lepszą skuteczność, co może być mylne, zwłaszcza w kontekście zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. W rzeczywistości, substancje z klas IV mogą być zarówno skuteczne, jak i bezpieczne, co czyni je lepszym wyborem w długoterminowym zarządzaniu uprawami. Kluczowe jest zrozumienie, że wybór środków ochrony roślin powinien być oparty na ich toksyczności, skuteczności oraz wpływie na zdrowie ludzi i ekosystemy, a nie jedynie na ich dostępności lub popularności na rynku.

Pytanie 16

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 17

Który z wymienionych gatunków kwiatów posiada pusty łodygę, do wnętrza której można włożyć drut?

A. Goździk
B. Róża
C. Hortensja
D. Gerbera
Gerbera jest rośliną, która charakteryzuje się pustym pędem, co czyni ją idealnym wyborem do kompozycji florystycznych, w których wykorzystuje się druty. Pusty pęd gerbery umożliwia łatwe wprowadzenie drutu, co nie tylko stabilizuje kwiat, ale również pozwala na kreatywne kształtowanie jego pozycji w bukiecie. Zastosowanie drutów w kwiaciarstwie jest zgodne z najlepszymi praktykami, które sugerują, aby wspierać i stabilizować kwiaty, co jest kluczowe w zachowaniu ich świeżości oraz wyglądu. Gerbera jest też często wybierana ze względu na swoją dużą odporność na różnorodne warunki, co sprawia, że jest popularna zarówno w bukietach, jak i w aranżacjach. Warto również pamiętać, że umiejętne wykorzystanie pustych pędów pozwala na tworzenie bardziej złożonych kompozycji, które mogą przyciągać wzrok i dodawać charakteru każdemu wnętrzu. Takie praktyki są rekomendowane przez florystów na całym świecie, co potwierdza ich znaczenie w zawodzie.

Pytanie 18

Który z podanych gatunków powinien być wykorzystany do stworzenia kompozycji linearno-graficznej?

A. Corwallaria majalis
B. Bellis perennis
C. Strelitzia reginae
D. Dianthus barbatus
Strelitzia reginae, znana również jako rajski ptak, jest idealnym wyborem do kompozycji linearno-graficznej z kilku powodów. Przede wszystkim, jej charakterystyczne, egzotyczne kwiaty oraz intensywne kolory sprawiają, że doskonale nadaje się do tworzenia dynamicznych i wyrazistych kompozycji. W kontekście projektowania ogrodów czy aranżacji wnętrz, Strelitzia reginae może być używana do podkreślenia linii i kształtów, co jest kluczowe w kompozycjach linearno-graficznych. Użycie tej rośliny może wprowadzać ekscytujące zestawienia kolorystyczne oraz różne tekstury, co przyciąga wzrok. Warto również zauważyć, że ta roślina dobrze rośnie w różnych warunkach, co czyni ją wszechstronnym elementem w wielu projektach. W praktyce, harmonijne połączenie Strelitzia reginae z innymi roślinami lub elementami architektonicznymi może stworzyć zharmonizowaną przestrzeń, która jest zarówno funkcjonalna, jak i estetyczna. W standardach projektowania krajobrazu, wykorzystywanie roślin o wyraźnych formach i kolorach, takich jak Strelitzia reginae, jest powszechną praktyką, pozwalającą na tworzenie spójnych wizualnie kompozycji.

Pytanie 19

Do stworzenia bukietu na pogrzeb florysta użyje

A. floret
B. garnet
C. pinholder
D. kenzan
Floret to popularny materiał stosowany przez florystów, szczególnie w kontekście tworzenia wiązanek pogrzebowych. Jest to mały, cylindryczny element, często wykonany z pianki florystycznej, który umożliwia łatwe umieszczanie i stabilizowanie kwiatów oraz zieleni w bukietach. Florety są niezwykle funkcjonalne, ponieważ pozwalają na elastyczne formowanie kompozycji oraz zapewniają odpowiednią wilgotność dla świeżych roślin, co jest kluczowe w przypadku kwiatów używanych na ceremoniach pogrzebowych. Użycie floretu w wiązankach pogrzebowych nie tylko wpływa na estetykę, ale również na trwałość kompozycji, co jest istotne, biorąc pod uwagę okoliczności. W praktyce, florysta może wykorzystać floret w różnych konfiguracjach, łącząc go z innymi technikami, takimi jak użycie drutów florystycznych czy taśmy klejącej, aby uzyskać bardziej złożone i trwałe kompozycje. Dobre praktyki florystyczne sugerują również, aby dobierać kwiaty i dodatki w zależności od preferencji zmarłego oraz rodzinnych tradycji, co czyni wiązankę bardziej osobistą.

Pytanie 20

Na rysunku technicznym stworzonym w skali 1:4 wysokość kompozycji wynosi 15 cm. Jaką wysokość ma kompozycja w rzeczywistości?

A. 50 cm
B. 60 cm
C. 40 cm
D. 80 cm
Wybór odpowiedzi, która nie jest zgodna z obliczeniami skali, wskazuje na możliwe nieporozumienia związane z interpretacją skali rysunków. Skala 1:4 oznacza, że każdy centymetr na rysunku odpowiada czterem centymetrom w rzeczywistości. Osoby, które wskazują na inne odpowiedzi, mogą mylić jednostki miary lub nieprawidłowo interpretować proporcje. Na przykład, jeśli ktoś podałby 80 cm, to może to wynikać z błędnego przeliczenia, które opiera się na dodaniu lub pomnożeniu złych wartości, zamiast zastosowania odpowiedniej metody konwersji skali. Takie błędy są często wynikiem nieuwagi lub braku zrozumienia podstawowych zasad tworzenia rysunków technicznych. W praktyce, nieprawidłowe obliczenia mogą prowadzić do wielu komplikacji, takich jak niewłaściwe dobieranie materiałów, co w konsekwencji wpływa na jakość i bezpieczeństwo końcowego produktu. Warto pamiętać, że w profesjonalnym projektowaniu zawsze należy dokładnie sprawdzić wszystkie obliczenia oraz upewnić się, że interpretacja skali jest poprawna, aby uniknąć kosztownych i czasochłonnych błędów.

Pytanie 21

Który z poniższych materiałów należy najpierw zamoczyć w wodzie przed użyciem w kompozycjach florystycznych?

A. Taśma florystyczna
B. Sizal
C. Drut florystyczny
D. Gąbka florystyczna
Gąbka florystyczna jest specjalnym materiałem używanym w florystyce, który ma za zadanie utrzymać wilgotność kwiatów przez dłuższy czas. Przed jej użyciem, należy ją dokładnie zamoczyć w wodzie, co pozwala na pełne nasycenie gąbki i zapewnia odpowiedni poziom nawilżenia dla umieszczonych w niej kwiatów. Proces zamaczania gąbki florystycznej jest prosty, lecz wymaga cierpliwości. Gąbkę należy położyć na powierzchni wody i pozwolić jej samodzielnie nasiąknąć. Nigdy nie należy jej dociskać, aby uniknąć powstawania suchych miejsc wewnątrz, które mogą prowadzić do szybszego więdnięcia kwiatów. Z tego względu, odpowiednie przygotowanie gąbki florystycznej jest kluczowe dla trwałości i estetyki kompozycji florystycznych. Moim zdaniem, znajomość tego procesu to podstawa dla każdej osoby zajmującej się tworzeniem kompozycji z żywych kwiatów. W praktyce, dobrze przygotowana gąbka pozwala na dłuższe cieszenie się pięknem kwiatów, a także ułatwia ich układanie, dzięki czemu możemy tworzyć bardziej skomplikowane i efektowne aranżacje.

Pytanie 22

Której z wymienionych technik używa się, aby przedłużyć świeżość goździków zastosowanych w kompozycji florystycznej?

A. Zanurzenie końców łodyg w gorącej parafinie
B. Częste przycinanie pędów oraz regularne uzupełnianie wody w gąbce
C. Użycie pożywki do gotowych produktów florystycznych
D. Włożenie łodyg na kilka sekund do wrzącej wody
Zanurzenie końcówek łodyg w gorącej parafinie to metoda, która w rzeczywistości nie wspomaga długotrwałej świeżości goździków, a może wręcz przeciwnie - prowadzić do ich uszkodzenia. Parafina, będąc substancją oleistą, zamyka naturalne kanały transportowe rośliny, co uniemożliwia jej prawidłowe wchłanianie wody i substancji odżywczych. Tego typu techniki mogą być używane w niektórych przypadkach, aby zabezpieczyć końcówki łodyg przed utratą wilgoci, jednak nie są one standardem w florystyce. Częste podcinanie pędów i systematyczne dolewanie wody do gąbki, choć na pierwszy rzut oka wydaje się logiczne, nie zawsze jest wystarczające, aby zapewnić odpowiednią długość życia goździków. Podcinanie powinno być wykonywane tylko w przypadku, gdy łodygi są znacznie uszkodzone lub zanieczyszczone, a nie jako rutynowa praktyka. Co więcej, woda w gąbce powinna być regularnie zmieniana, jednak nie jest to jedyna metoda zapewniająca trwałość kompozycji. Wstawienie łodyg na kilka sekund do wrzątku, choć może zabić bakterie, radykalnie zmienia temperaturę kwiatów, co może prowadzić do stresu termicznego i uszkodzenia komórek roślinnych. Właściwe podejście do przedłużania trwałości kwiatów wymaga zrozumienia procesów biologicznych, jakie zachodzą w roślinach, oraz stosowania sprawdzonych metod, które są zgodne z naukowymi standardami florystyki.

Pytanie 23

Preparaty z grupy są stosowane do zwalczania przędziorków atakujących pędy bluszczu?

A. fungicydów
B. moluskocydów
C. akarycydów
D. aficydów
Moluskocydy są środkami stosowanymi do zwalczania mięczaków, takich jak ślimaki. Z tego powodu nie są one skuteczne w walce z przędziorkami, które są roztoczami, a nie mięczakami. Użycie moluskocydów w takich przypadkach nie tylko nie przyniesie efektów, ale także może wpłynąć negatywnie na zdrowie rośliny oraz środowisko. Fungicydy z kolei są przeznaczone do zwalczania chorób grzybowych, co również nie ma zastosowania w przypadku przędziorków. Zastosowanie fungicydów w tej sytuacji może prowadzić do zbędnych wydatków oraz nieefektywnego leczenia roślin. Aficydy, które są środkami do zwalczania mszyc, również nie są odpowiednie dla przędziorków, ponieważ ich działanie koncentruje się na innym typie szkodników. Typowym błędem myślowym jest mylenie rodzajów szkodników oraz ich odpowiednich środków ochrony roślin; każdy typ szkodnika wymaga odmiennych strategii zwalczania. Dlatego ważne jest, aby przed zastosowaniem jakiegokolwiek środka ochrony roślin dokładnie zidentyfikować problem i dobrać odpowiednie preparaty zgodnie z ich przeznaczeniem, co jest kluczowe dla skuteczności ochrony roślin i ich zdrowia.

Pytanie 24

Przegorzan kulisty wykorzystywany jest w aranżacjach jako

A. roślina 'przewodnia'
B. roślina doniczkowa
C. roślina do suchych bukietów
D. zieleń cięta
Przegorzan kulisty (Helichrysum bracteatum) jest rośliną, która doskonale sprawdza się w kompozycjach suchych bukietów, dzięki swoim wyjątkowym właściwościom. Jego kwiaty charakteryzują się intensywnymi kolorami i długotrwałymi, trwałymi płatkami, które nie tracą swojego estetycznego wyglądu nawet po wysuszeniu. W kontekście aranżacji florystycznych, przegorzan kulisty jest często stosowany w połączeniu z innymi roślinami, co pozwala na tworzenie zróżnicowanych kompozycji, które są zarówno piękne, jak i trwałe. Warto zauważyć, że wysuszone kwiaty przegorzanów mogą być również barwione, co zwiększa ich atrakcyjność. W branży florystycznej uznaje się, że tworzenie suchych bukietów to odpowiedź na rosnące zainteresowanie ekologicznymi rozwiązaniami, ponieważ takie kompozycje nie wymagają wody ani specjalnej pielęgnacji. Ponadto, przegorzan kulisty ma również zastosowanie w dekoracjach wnętrz, a jego zastosowanie jako rośliny na suche bukiety jest zgodne z najlepszymi praktykami florystycznymi, które promują trwałość i estetykę. Dzięki swojej wszechstronności, przegorzan kulisty powinien być nieodłącznym elementem w każdej pracowni florystycznej zajmującej się tworzeniem kompozycji suchych.

Pytanie 25

Jakie materiały są potrzebne do stworzenia wiązanki kameliowej?

A. cienki drut na szpulce.
B. drut florystyczny.
C. gąbka florystyczna zielona.
D. gąbka florystyczna szara.
Użycie drutu florystycznego, gąbki florystycznej zielonej lub gąbki florystycznej szarej nie jest odpowiednie do wykonania wiązanki kameliowej z kilku powodów. Drut florystyczny, choć jest powszechnie stosowany w florystyce, nie jest zalecany jako główny materiał do tworzenia wiązanek, ponieważ jest za sztywny i może uszkodzić delikatne łodygi kamelii. Używając drutu, istnieje ryzyko, że kwiaty zostaną zgniecione, co wpłynie negatywnie na ich wygląd i trwałość. Gąbki florystyczne, zarówno zielone, jak i szare, są przeznaczone do innych zastosowań w florystyce, głównie do tworzenia bukietów, które będą umieszczane w wodzie. W przypadku wiązanki kameliowej, zależy nam na swobodnym układaniu kwiatów i ich elastyczności, a gąbka ogranicza tę mobilność. Ponadto, gąbki florystyczne są bardziej odpowiednie do kompozycji, które wymagają nawilżenia, a w przypadku kamelii, ich struktura łodygowa nie wymaga takiego rozwiązania. Typowym błędem w myśleniu jest zakładanie, że każdy materiał florystyczny nadaje się do każdego rodzaju kompozycji. Należy mieć na uwadze specyfikę rośliny oraz wymagania aranżacji, co w tym przypadku potwierdza, że cienki drut na szpulce to najlepszy wybór.

Pytanie 26

Aby stworzyć wertykalną kompozycję, należy wykorzystać elementy

A. wygięte w kształcie łuku
B. z przecinającymi się liniami
C. o liniowej formie
D. masywne i ciężkie
Wertykalna kompozycja polega na tworzeniu harmonijnej struktury wizualnej, która wykorzystuje elementy o prostych liniach. Takie linie zapewniają stabilność i równowagę w kompozycji, co jest kluczowe w projektowaniu graficznym oraz architekturze. Proste linie kierują wzrok widza w górę, podkreślając wysokość i przestronność, co jest szczególnie ważne w kontekście budynków i obiektów architektonicznych. Przykładem zastosowania prostych linii może być nowoczesny design budynków, gdzie elewacje często są zaprojektowane z użyciem prostych, czystych linii, co tworzy minimalistyczny i elegancki wygląd. Warto również zauważyć, że zgodnie z zasadami kompozycji, prostota w formie często prowadzi do bardziej skutecznej komunikacji wizualnej, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży projektowej. Użycie prostych linii sprzyja też łatwiejszemu odbiorowi estetycznemu i funkcjonalnemu, co jest istotne w tworzeniu przestrzeni, w której użytkownicy czują się komfortowo.

Pytanie 27

Indeks kolorów, który pojawia się w analizie trendów florystycznych, odnosi się do preferowanych odcieni

A. tylko materiałów dekoracyjnych
B. roślin oraz materiałów technicznych
C. jedynie materiału roślinnego
D. wszystkich materiałów florystycznych
Niepoprawne odpowiedzi często wynikają z ograniczonego rozumienia pojęcia indeksu barwnego i błędnych założeń dotyczących zakresu jego zastosowania. Odpowiedzi, które sugerują, że indeks barwny dotyczy tylko roślinności lub wyłącznie materiałów dekoracyjnych, pomijają istotny aspekt współczesnego projektowania florystycznego, które wymaga integracji różnych elementów. Nie uwzględniają one, jak ważne jest zrozumienie całokształtu kompozycji, w której kolory zarówno kwiatów, jak i dodatków, takich jak wstążki czy materiały opakowaniowe, muszą ze sobą współgrać. W praktyce florystycznej często korzysta się z zestawień kolorystycznych, które obejmują całość materiałów zamiast jedynie skupiać się na roślinach. Taki błąd myślowy prowadzi do niekompletnych i mało atrakcyjnych kompozycji, które nie spełniają oczekiwań klientów. Dlatego istotne jest, aby florysta miał na uwadze wszystkie elementy używane w aranżacji i umiał je harmonijnie zestawić. Przykładem tego podejścia jest wykorzystanie palet kolorystycznych, które zawierają wszystkie materiały do aranżacji, co pozwala na tworzenie spójnych wizualnie projektów. Stałe doskonalenie umiejętności w zakresie kolorystyki oraz znajomość najnowszych trendów jest kluczowe w branży, aby uniknąć nieporozumień i zapewnić klientom satysfakcjonujące rezultaty.

Pytanie 28

Rośliną, która nie jest paprocią, jest

A. zanokcica
B. adiantum
C. afelandra
D. platycerium
Pytanie dotyczy rozróżnienia pomiędzy paprociami a innymi rodzajami roślin. Platycerium, znane jako „roślina jelonkowa”, to rodzaj paproci, która rozwija się na innych roślinach, a jej unikalne liście przypominają kształtem rogi jelonka, co czyni je znaczącymi dla dekoracji wnętrz. Adiantum, zwane „złotym strusim ogonem”, to kolejny przykład paproci, charakteryzujący się delikatnymi, pierzastymi liśćmi, które są popularne w ogrodach i jako rośliny doniczkowe. Zanokcica, z kolei, to kolejna rodzina paproci, która jest często stosowana w kompozycjach ogrodowych. Wszystkie te rośliny mają wspólne cechy: rozmnażają się przez zarodniki, mają charakterystyczną budowę liści i są klasyfikowane jako rośliny naczyniowe. Typowym błędem w myśleniu jest utożsamianie roślin o podobnym wyglądzie z tym samym rodzajem, co prowadzi do pomyłek. Przykładem takiego błędnego podejścia jest nieodróżnianie paproci od innych roślin zielnych, takich jak afelandra. To zrozumienie różnic jest kluczowe nie tylko w kontekście nauki o roślinach, ale także w praktycznych aspektach ogrodnictwa, takich jak odpowiednia pielęgnacja, nawożenie i warunki uprawy, które różnią się znacznie w zależności od grupy botanicznej.

Pytanie 29

W jakim stylu nie można modyfikować naturalnego wyglądu roślin?

A. Formalnym
B. Linearnym
C. Wegetatywnym
D. Dekoracyjnym
Styl linearne, formalne i dekoracyjne różnią się od stylu wegetatywnego podejściem do formy i kształtu roślin w krajobrazie. Styl liniowy opiera się na wyraźnych, prostych liniach i strukturach, co może prowadzić do sztucznego wyglądu roślinności poprzez nadmierne przycinanie lub formowanie roślin w geometryczne kształty, które nie odpowiadają ich naturalnym cechom. Z kolei styl formalny skupia się na symetrii i uporządkowanej aranżacji, co często wymaga drastycznych zmian w naturalnym kształcie roślin, a tym samym może przyczynić się do utraty ich naturalnego wyglądu. Styl dekoracyjny kładzie natomiast nacisk na estetykę, co może prowadzić do wyboru roślin, które są atrakcyjne wizualnie, ale niekoniecznie dobrze adaptują się do lokalnych warunków środowiskowych. Te podejścia mogą prowadzić do pomyłek związanych z przyjęciem, że estetyka wizualna jest zawsze priorytetem, co nie jest zgodne z zasadami zrównoważonego projektowania, które kładą nacisk na utrzymanie naturalnych ekosystemów. W praktyce, takie podejścia mogą prowadzić do problemów ekologicznych, takich jak degradacja gleby, zwiększone zapotrzebowanie na wodę oraz negatywny wpływ na lokalną faunę, co powinno być unikane przy projektowaniu przestrzeni zielonych.

Pytanie 30

Utworzenie kompozycji w pojemniku, zrealizowane w gąbce florystycznej, wymaga

A. jednorazowego spryskania retardantami
B. systematycznego uzupełniania wody
C. od czasu do czasu spryskiwania nabłyszczaczem
D. użycia oprysku fungicydowego
Systematyczne dolewanie wody do kompozycji florystycznej wykonanej w gąbce florystycznej jest kluczowym elementem zapewniającym jej trwałość oraz świeżość. Gąbka florystyczna, znana również jako oasis, jest materiałem, który ma zdolność do zatrzymywania wody, co pozwala na długotrwałe utrzymanie wilgotności roślin ciętych. Aby zapewnić optymalne warunki dla roślin, zaleca się regularne sprawdzanie poziomu wody oraz jej uzupełnianie. W praktyce należy pamiętać, że rośliny w kompozycji pobierają wodę nie tylko przez ich łodygi, ale również przez liście, co czyni systematyczne dolewanie kluczowym dla ich długoletniego zachowania. Oprócz tego, warto zwrócić uwagę na warunki otoczenia, takie jak temperatura i wilgotność, które również wpływają na szybkość parowania wody z gąbki. Przykładowo, w cieplejszym otoczeniu konieczność dolewania wody będzie większa. Dbanie o odpowiedni poziom wilgotności jest więc nie tylko obowiązkiem, ale i sztuką, która znacząco podnosi jakość prezentacji kompozycji florystycznych.

Pytanie 31

Jakiego typu drutu florystycznego powinien wykorzystać florysta do nanizania białych perełek w bukiecie ślubnym?

A. Miedziany
B. Zielony na kołku
C. Aluminiowy
D. Srebrny na szpulce
Wybór nieodpowiedniego drutu florystycznego do nanizania perełek może znacząco wpłynąć na wygląd i trwałość bukietu ślubnego. Drut aluminiowy, mimo swojej lekkości i elastyczności, nie jest zalecany ze względu na łatwość łamania i brak estetyki. Jego kolor i struktura mogą nie pasować do białych perełek, co może negatywnie wpływać na ogólny efekt wizualny. Zielony drut na kołku, typowo używany w aranżacjach z roślinnością, również nie sprawdzi się w tym kontekście. Jego odcień jest nienaturalny w porównaniu do białych perełek i może tworzyć niepożądane kontrasty. Dodatkowo, względna sztywność tego drutu może utrudniać precyzyjne umieszczanie dekoracji, co jest kluczowe w przypadku tak ważnych kompozycji. Miedziany drut, choć estetyczny, może być zbyt ciężki na delikatne perełki, co prowadzi do ryzyka ich uszkodzenia. W branży florystycznej ważne jest, aby wybierać materiały, które nie tylko spełniają funkcjonalne potrzeby, ale również estetyczne wymagania projektu. Dlatego dobór odpowiedniego rodzaju drutu jest kluczowy w zapewnieniu nie tylko trwałości, ale i harmonijnego wyglądu całej kompozycji.

Pytanie 32

Najlepsza temperatura do przechowywania tulipanów w okresie od 4 do 8 tygodni wynosi

A. od - 10° C do - 5° C
B. od 0° C do 0,5° C
C. od 6° C do 10° C
D. od 3° C do 5° C
Przechowywanie tulipanów w zbyt niskich temperaturach, takich jak zakres od -10° C do -5° C, może prowadzić do uszkodzenia komórek roślinnych, co w efekcie negatywnie wpływa na ich jakość. Ekstremalne zimno wywołuje zjawisko zamrażania, co prowadzi do kryształków lodu wewnątrz komórek, z kolei skutkując ich pękaniem. Takie uszkodzenia nie tylko skracają czas życia tulipanów, ale również wpływają na ich wygląd oraz zdolność do otwierania się w optymalny sposób. Z kolei temperatura w zakresie od 6° C do 10° C jest zbyt wysoka, co powoduje przyspieszenie metabolizmu roślin, prowadząc do szybszego zużywania substancji odżywczych i, w konsekwencji, do skrócenia ich trwałości. Podobny efekt występuje w przypadku temperatury od 3° C do 5° C, która chociaż nie jest tak krytyczna, nadal nie zapewnia optymalnych warunków dla długoterminowego przechowywania tulipanów. Właściwe przechowywanie tulipanów jest kluczowe w branży florystycznej, a zrozumienie wpływu temperatury na ich jakość pomoże uniknąć typowych błędów, które mogą prowadzić do strat finansowych i niezadowolenia klientów. Warto pamiętać, że odpowiednie warunki przechowywania są fundamentalne dla utrzymania standardów jakości na rynku kwiatowym.

Pytanie 33

Florystyczne taśmy są stosowane w bukietach ślubnych

A. do tworzenia wianków
B. do przedłużania łodyg kwiatów
C. do owinięcia drutów i uchwytów
D. do stabilizacji łodyg w odpowiedniej pozycji
Niektóre z odpowiedzi mogą wydawać się logiczne na pierwszy rzut oka, jednak każda z nich zawiera istotne błędy w zrozumieniu roli taśmy florystycznej w kompozycjach kwiatowych. Odpowiedź sugerująca, że taśmy florystyczne służą do sporządzania kryz jest mylna, ponieważ kryzy zazwyczaj tworzy się z innych materiałów, takich jak gąbka florystyczna czy rośliny pnące, które są używane do wypełniania formy. Taśma florystyczna nie ma funkcji konstrukcyjnej w tym kontekście. Również pomysł, że taśmy te służą do utrzymywania łodyg w pożądanej pozycji, jest nieadekwatny, gdyż do tego celu wykorzystuje się najczęściej druty, a nie taśmy. Taśma może wspierać struktury, ale sama w sobie nie ma wystarczającej wytrzymałości, by utrzymać łodygi bez pomocy innych elementów. Odpowiedź zakładająca, że taśmy służą do wydłużania łodyg kwiatów jest również błędna, ponieważ taśmy nie mają fizycznych właściwości, które mogłyby wpłynąć na długość łodyg. W tej branży kluczowe jest zrozumienie, że każda technika i materiał ma swoje specyficzne zastosowanie, a pomylenie ich funkcji może prowadzić do niewłaściwego użycia i, w efekcie, do nieestetycznych lub nietrwałych kompozycji. Dlatego ważne jest, aby znać różnice między poszczególnymi materiałami i ich właściwościami, aby móc efektywnie tworzyć wysokiej jakości aranżacje kwiatowe, które będą zarówno estetyczne, jak i trwałe.

Pytanie 34

Intensywne światło zawierające dużą ilość promieni fioletowych oraz ultrafioletowych wpływa na rośliny w sposób

A. stymulacji pędów do szybkiego wzrostu
B. spowolnienia wzrostu
C. zmniejszenia szerokości blaszek liściowych
D. wydłużenia pędów
Bardzo silne światło bogate w promienie fioletowe i ultrafioletowe może powodować hamowanie wzrostu roślin z powodu nadmiernej ekspozycji na te promieniowania. Wysoka intensywność promieniowania UV może prowadzić do uszkodzenia DNA roślin, co wpływa na ich zdolność do fotosyntezy oraz wzrostu. Rośliny, które są narażone na tego typu stresor, mogą reagować poprzez spowolnienie procesów wzrostu, aby oszczędzać energię i zasoby. Przykładem tego zjawiska jest rozszerzenie strefy osłonowej w uprawach szklarniowych, gdzie stosuje się filtry UV, aby zmniejszyć ich wpływ na rośliny. W praktyce, agrotechnika coraz częściej uwzględnia te czynniki, np. przez wybór odpowiednich osłon lub modyfikacji warunków upraw, aby zapewnić optymalne warunki dla wzrostu roślin. Dbanie o odpowiednie oświetlenie, uwzględniające spektrum światła, jest kluczowe dla zdrowia roślin i ich efektywności produkcyjnej, co potwierdzają badania dotyczące upraw hydroponicznych i aeroponicznych.

Pytanie 35

Nadmierne nawożenie azotem podczas uprawy prowadzi do

A. spowolnienia wzrostu rośliny oraz bladozielonego zabarwienia liści
B. chlorozy międzyżyłkowej na starszych liściach
C. wybujałego wzrostu rośliny, opóźnienia w kwitnieniu oraz skrócenia trwałości pozbiorczej
D. obumierania brzegów liści i zmniejszenia odporności na niekorzystne warunki
Przenawożenie azotem w uprawach to dość poważna sprawa. Jak się za dużo azotu sypnie, to rośliny zaczynają rosnąć jak szalone, ale to wcale nie znaczy, że wszystko jest super. Takie wybujałe liście i pędy mogą sprawić, że kwitnienie się opóźni. Energię rośliny przenosimy wtedy z kwitnienia do zamiatania liści, co nie jest najlepsze. A jak rośliny mają za dużo zieleni, to są też mniej odporne na choroby i szkodniki. Przez to mogą szybciej zgnić po zbiorach, bo jak jest wilgoć, to grzyby i bakterie się rozkręcają. Dlatego trzeba dobrze zarządzać tym nawożeniem, czyli stosować odpowiednie dawki i sprawdzać, co w glebie się dzieje. To jest naprawdę istotne, żeby rośliny miały to, czego potrzebują, a nie za dużo jednego składnika. Dobrze jest też robić testy gleby, żeby wiedzieć, gdyż tak można uniknąć problemów.

Pytanie 36

Ile roślin szałwii błyszczącej, sadzonych w odstępie 20 cm x 20 cm, potrzebnych jest do zagospodarowania pojemnika o wymiarach 100 cm x 25 cm x 20 cm?

A. 3 rośliny
B. 4 rośliny
C. 6 roślin
D. 5 roślin
Wybór niewłaściwej liczby szałwii błyszczącej w tym kontekście może wynikać z błędnych obliczeń lub założeń. Odpowiedzi sugerujące 4, 3 lub 6 sztuk nie uwzględniają rzeczywistej powierzchni oraz rozstawu roślin. Na przykład, wybierając 4 sztuki, można błędnie założyć, że miałoby to wystarczyć dla tej powierzchni, nie analizując głęboko, jaką przestrzeń zajmuje każda z roślin. Podobnie, odpowiedź wskazująca 3 sztuki sugeruje, że powierzchnia jest niewłaściwie wykorzystana, co prowadzi do nieefektywności w sadzeniu. Z kolei wybór 6 sztuk, choć bardziej logiczny, nie uwzględnia odpowiedniego przeszkolenia w zakresie potrzeb szałwii błyszczącej, dotyczących przestrzeni do wzrostu, co może prowadzić do zbyt dużego zagęszczenia. Rośliny potrzebują miejsca na rozwój korzeni oraz odpowiednią cyrkulację powietrza, co jest kluczowe dla ich zdrowia. Takie podejście podkreśla znaczenie dokładnych obliczeń i zrozumienia wymagań roślin, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie uprawy roślin. Efektywne sadzenie to nie tylko liczba roślin, ale także ich rozmieszczenie, które powinno sprzyjać optymalnym warunkom wzrostu i rozwoju. Dobrze jest również pamiętać, że nadmiar roślin może prowadzić do konkurencji o zasoby i w konsekwencji do osłabienia ich kondycji.

Pytanie 37

Przez kilka tygodni po ścięciu utrzymuje świeżość

A. gerbera
B. anturium
C. róża
D. chryzantema
Gerbera, róża i chryzantema to popularne rośliny cięte, jednak ich trwałość po ścięciu w porównaniu do anturium jest znacznie krótsza. Gerbera, mimo że jest atrakcyjnym kwiatem, ma tendencję do szybkiego więdnięcia, co związane jest z jej delikatną strukturą oraz dużym zapotrzebowaniem na wodę. W przypadku róż, choć są one niezwykle cenione za piękno i symbolikę, ich trwałość również może być ograniczona, zwłaszcza w warunkach wysokich temperatur i niewłaściwej pielęgnacji. Chryzantemy, z drugiej strony, charakteryzują się lepszą trwałością, ale również nie osiągają takich rezultatów jak anturium. Wybór niewłaściwych kwiatów do bukietów, oparty na anegdotycznych przesłankach, może prowadzić do rozczarowań, gdyż różne gatunki mają różne wymagania dotyczące pielęgnacji. Aby zwiększyć świeżość ciętych kwiatów, istotne jest stosowanie odpowiednich metod konserwacji, takich jak cięcie pod kątem, stosowanie preparatów odżywczych, a także zachowanie właściwej temperatury i wilgotności w miejscach, gdzie kwiaty są przechowywane. Zrozumienie różnic między gatunkami roślin i ich potrzebami jest kluczowe dla osiągnięcia sukcesu w florystyce.

Pytanie 38

Cięte storczyki potrzebują transportu w wilgotnych warunkach, dlatego umieszcza się je

A. w folii ochronnej
B. w plastikowych naczyniach
C. w plastikowych fiolkach
D. w szklanych pojemnikach
Wybór niewłaściwych metod transportu ciętych storczyków, takich jak umieszczanie ich w szklanych fiolkach, foliowych rękawach czy plastikowych wazonach, wiąże się z wieloma problemami. Szklane fiolki, choć estetyczne, są kruche i mogą łatwo się potłuc, co prowadzi do uszkodzenia roślin oraz ich zniszczenia. Foliowe rękawy, choć wygodne, nie zapewniają odpowiedniej wentylacji ani stabilności, co może skutkować kondensacją pary wodnej i rozwojem pleśni. Z kolei plastikowe wazoniki, mimo że mogą wydawać się odpowiednie, nie zapewniają optymalnych warunków do transportu, gdyż nie są przystosowane do długotrwałego przechowywania storczyków w wodzie. W praktyce, te rozwiązania mogą prowadzić do obniżenia jakości roślin, a w dłuższej perspektywie do strat finansowych dla sprzedawców. Kluczowym błędem jest nieprawidłowe zrozumienie potrzeb storczyków, które wymagają konkretnych warunków, takich jak odpowiedni poziom wilgotności i stabilność podczas transportu. Dlatego konieczne jest stosowanie sprawdzonych rozwiązań, które jasno określają, jak powinny być transportowane cięte kwiaty, aby uniknąć ich uszkodzenia i zapewnić ich świeżość aż do momentu sprzedaży.

Pytanie 39

W zbiorniku przeznaczonym do umieszczenia na zacienionym tarasie zaleca się zasadzić

A. ostróżkę ogrodową
B. uczep rózgowaty
C. miodunkę plamistą
D. petunię ogrodową
Wybór uczepu rózgowatego, petunii ogrodowej czy ostróżki do sadzenia w cienistych miejscach nie jest najlepszy. Uczep rózgowaty woli słońce i wilgotne miejsca, więc w cieniu nie za bardzo sobie poradzi. Petunia też potrzebuje pełnego słońca, bo inaczej nie zakwitnie tak jak powinna, a w cieniu może łatwo złapać choroby grzybowe. Z ostróżką jest podobnie, ona też lubi światło i bez niego może marnieć i łatwo ją uszkodzić. Często ludzie nie zdają sobie sprawy, że rośliny mają swoje wymagania, więc trzeba je dostosować do warunków, w jakich będą rosnąć. Wybierając odpowiednie rośliny jak miodunka plamista, można stworzyć piękny i zdrowy ogród, w którym wszystko będzie dobrze rosło.

Pytanie 40

Co roku odbywa się Międzynarodowa Wystawa "Zieleń to życie"?

A. w Berlinie
B. w Poznaniu
C. w Amsterdamie
D. w Warszawie
Wybór Warszawy jako lokalizacji dla Międzynarodowej Wystawy "Zieleń to życie" jest kluczowy dla zrozumienia roli tego wydarzenia w kontekście polskiego rynku ogrodniczego. Odpowiedzi sugerujące Poznań, Berlin czy Amsterdam są wynikiem nieporozumień dotyczących geograficznych lokalizacji ważnych wydarzeń branżowych. Poznań, znany z innych wystaw, nie jest gospodarzem tego konkretnego wydarzenia, co może prowadzić do błędnych założeń wynikających z zbieżności nazw miast z innymi imprezami. Z kolei Berlin i Amsterdam, mimo że są ważnymi centrami ogrodnictwa w Europie, nie są miejscem organizacji "Zieleni to życie". Uczestnicy mogą mylić te lokalizacje z innymi międzynarodowymi targami, co jest typowym błędem poznawczym. Istotne jest, aby podczas poszukiwania informacji o wydarzeniach branżowych upewnić się, że źródła są wiarygodne oraz odnoszą się do aktualnych edycji wydarzeń. Często takie pomyłki wynikają z braku znajomości kalendarza wydarzeń oraz specyfiki lokalnych targów. Warto śledzić aktualności branżowe oraz oficjalne strony internetowe organizatorów, aby być na bieżąco z wydarzeniami, co sprzyja lepszemu zrozumieniu dynamiki branży oraz efektywniejszemu planowaniu wizyt na targach i wystawach.