Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 7 kwietnia 2025 11:37
  • Data zakończenia: 7 kwietnia 2025 12:25

Egzamin zdany!

Wynik: 30/40 punktów (75,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Terminy i wielkości zamówień oraz dostaw są podstawą planowania

A. strategicznego.
B. obciążenia zasobów.
C. zaopatrzenia materiałowego.
D. potencjału produkcyjnego.
Terminy i wielkości zamówień oraz dostaw odgrywają kluczową rolę w procesie zaopatrzenia materiałowego. Odpowiednia koordynacja tych elementów pozwala na zminimalizowanie przestojów w produkcji i zapewnienie ciągłości operacyjnej przedsiębiorstwa. Przykładowo, w metodologii Just-In-Time (JIT), terminowe dostarczanie materiałów na linie produkcyjne jest istotne dla ograniczenia zapasów i obniżenia kosztów. W praktyce oznacza to, że plany zamówień muszą być ściśle synchronizowane z prognozowanym zapotrzebowaniem na materiały, co wymaga zastosowania narzędzi takich jak systemy ERP (Enterprise Resource Planning) lub MRP (Material Requirements Planning). Standardy branżowe, takie jak ISO 9001, podkreślają znaczenie skutecznego zarządzania procesami zakupowymi jako elementu zapewnienia jakości. Dlatego skuteczne planowanie zamówień i dostaw jest niezbędne dla utrzymania efektywności operacyjnej oraz redukcji ryzyka wystąpienia problemów związanych z niedoborem materiałów.

Pytanie 2

Dokumentem celnym, który w międzynarodowym transporcie drogowym umożliwia przewozy towarów bez poddawania ich kontroli celnej przy przekraczaniu granic krajów tranzytowych i uiszczanie opłat celnych w kraju przeznaczenia towarów jest

A. SAD
B. TIR
C. CMR
D. CIT
Odpowiedź TIR jest poprawna, ponieważ odnosi się do Międzynarodowej Konwencji dotyczącej przewozu towarów w systemie TIR, która umożliwia transport towarów przez terytoria krajów tranzytowych bez konieczności przeprowadzania kontroli celnej na granicach. W ramach tego systemu, kierowcy posiadają specjalne dokumenty TIR, które upraszczają formalności celne. Dzięki temu, towary mogą być transportowane szybciej i efektywniej, co jest korzystne zarówno dla przedsiębiorców, jak i dla administracji celnej. Przykładem zastosowania systemu TIR może być przewóz towarów z Polski do Włoch przez Niemcy; dzięki dokumentowi TIR, transport może odbywać się bez dodatkowych przystanków w celu odprawy celnej w krajach tranzytowych. Warto zaznaczyć, że stosowanie systemu TIR zwiększa bezpieczeństwo transportu oraz umożliwia lepsze zarządzanie ryzykiem. Zastosowanie tego systemu ma oparcie w międzynarodowych standardach i dobrych praktykach w obszarze logistyki i transportu.

Pytanie 3

Utrzymywanie nadmiernego zapasu w magazynie zakładu produkcyjnego może spowodować

A. zmniejszenie produkcji przedsiębiorstwa.
B. zwiększenie produkcji przedsiębiorstwa.
C. podniesienie kosztów, bez tworzenia nowej wartości.
D. minimalizację kosztów i tworzenie nowej wartości.
Utrzymywanie nadmiernego zapasu w magazynie produkcyjnym skutkuje podniesieniem kosztów operacyjnych, co często nie prowadzi do tworzenia nowej wartości dla przedsiębiorstwa. Wysokie zapasy generują dodatkowe wydatki związane z przechowywaniem, ubezpieczeniem, a także ryzykiem przestarzałości towarów. Przykładem zastosowania tej wiedzy może być przedsiębiorstwo, które przechowuje komponenty produkcyjne nieprzerwanie przez długi czas. W takim przypadku rosną koszty magazynowania oraz koszty związane z utrzymywaniem odpowiedniego stanu zapasów. W dobrych praktykach zarządzania łańcuchem dostaw, takich jak metoda Just In Time (JIT), dąży się do minimalizacji zapasów, co pozwala na redukcję kosztów i zwiększenie efektywności. Warto również zauważyć, iż nadmiar zapasów może negatywnie wpływać na płynność finansową firmy, utrudniając alokację kapitału na inne, bardziej rentowne inwestycje.

Pytanie 4

Dokument, którego fragment przedstawiono, to

Ilustracja do pytania
A. zapytanie o ofertę.
B. instrukcja spedycyjna.
C. zlecenie spedycyjne
D. zamówienie handlowe.
Dokument, który analizujesz, jest zamówieniem handlowym, co wynika z jego kluczowych elementów. Zamówienie handlowe jest formalnym dokumentem, który potwierdza zamiar zakupu towarów lub usług i jest niezbędne dla prowadzenia efektywnej gospodarki magazynowej oraz logistyki. Przykładowo, w przedstawionym dokumencie znajdują się szczegóły dotyczące zamówionych napojów, ich ilości oraz cen, a także warunki dostawy. Takie szczegóły są typowe dla zamówień handlowych, które muszą być precyzyjnie określone, aby uniknąć nieporozumień pomiędzy sprzedawcą a nabywcą. Zgodnie z dobrymi praktykami w zarządzaniu łańcuchem dostaw, każda strona powinna mieć jasność co do zobowiązań, co podkreśla znaczenie tego typu dokumentacji. Warto również zauważyć, że zamówienia handlowe są kluczowym elementem regulacji handlowych i powinny być zgodne z Kodeksem cywilnym, co zapewnia ich prawidłowe funkcjonowanie w obrocie gospodarczym.

Pytanie 5

Do skanowania kodów kreskowych w procesach dystrybucji towarów używa się

A. aplikatorów etykiet
B. tagów radiowych
C. terminali przenośnych
D. czytników RFID
Terminale przenośne, znane również jako mobilne urządzenia do skanowania kodów kreskowych, odgrywają kluczową rolę w procesach dystrybucji towarów, umożliwiając szybkie i efektywne skanowanie produktów. Te urządzenia są często wykorzystywane w magazynach oraz punktach sprzedaży detalicznej do zarządzania zapasami, co pozwala na bieżąco monitorować stan towarów oraz przyspieszać procesy realizacji zamówień. Terminale przenośne często łączą funkcje skanera kodów kreskowych z systemami zarządzania magazynem (WMS), co pozwala na automatyzację zbierania danych i minimalizowanie błędów ludzkich. Przykładowo, pracownik może zeskanować kod kreskowy produktu, co automatycznie aktualizuje stan magazynowy w systemie, a także generuje dokumenty wysyłkowe. Dzięki standardom, takim jak GS1, stosującym jednolite zasady dotyczące kodowania i skanowania, przedsiębiorstwa mogą zapewnić sobie spójną i efektywną identyfikację produktów, co wpływa na jakość zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 6

Do zapakowania produktu w detalicznej ilości nabywanej bezpośrednio przez konsumenta należy użyć opakowań

A. zbiorczych.
B. transportowych.
C. jednostkowych.
D. kontenerowych.
Opakowania jednostkowe są kluczowym elementem w procesie pakowania produktów, które są sprzedawane bezpośrednio konsumentom. Takie opakowania są projektowane z myślą o indywidualnej sprzedaży i najczęściej zawierają informacje o produkcie, instrukcje użytkowania oraz etykiety ze składnikami. Przykłady opakowań jednostkowych to butelki z napojami, opakowania żywności, a także kosmetyki w pojedynczych tubkach. W branży detalicznej, stosowanie opakowań jednostkowych jest zgodne z normami ISO i innymi standardami jakości, które zapewniają bezpieczeństwo i wygodę konsumentów. Praktyczne zastosowanie tych opakowań polega również na ich łatwej dostępności i możliwości umieszczenia na półkach sklepowych, co wpływa na estetykę oraz organizację przestrzeni sprzedażowej. Dobrze zaprojektowane opakowanie jednostkowe może również zwiększyć atrakcyjność produktu oraz zachęcić do zakupu, co jest kluczowe w konkurencyjnym środowisku handlu detalicznego.

Pytanie 7

Koszt składowania jednej palety wynosi 1 zł/dobę, koszt rozładunku - 5 zł/paletę, a załadunku - 6 zł/paletę. Łączne koszty operacji magazynowych (rozładunku, składowania, załadunku) 20 palet przez 10 dób będą wynosiły

A. 240 zł
B. 420 zł
C. 480 zł
D. 360 zł
Aby obliczyć łączne koszty operacji magazynowych dla 20 palet przechowywanych przez 10 dób, należy uwzględnić koszt składowania, rozładunku i załadunku. Koszt składowania jednej palety wynosi 1 zł za dobę, co dla 20 palet przez 10 dób daje 20 palet x 1 zł/dobę x 10 dób = 200 zł. Koszt rozładunku wynosi 5 zł za paletę, co dla 20 palet to 20 palet x 5 zł/paletę = 100 zł. Koszt załadunku wynosi 6 zł za paletę, co również dla 20 palet daje 20 palet x 6 zł/paletę = 120 zł. Teraz sumując wszystkie koszty: 200 zł (składowanie) + 100 zł (rozładunek) + 120 zł (załadunek) = 420 zł. To obliczenie pokazuje, jak ważne jest uwzględnienie wszystkich kosztów operacyjnych przy zarządzaniu magazynem, co jest kluczowe dla efektywności finansowej. W praktyce, wiedza ta pozwala firmom na określenie optymalnych strategii składowania i transportu, co przekłada się na redukcję kosztów oraz zwiększenie efektywności operacyjnej.

Pytanie 8

Które przesłanki wskazują na konieczność zastosowania metody maksymalnej dostawy podczas ustalania wielkości zamówienia?

A. Niskie koszty dostaw, wysokie koszty magazynowania oraz długi czas realizacji zamówienia.
B. Wysokie koszty dostaw, krótki czas realizacji zamówienia oraz brak własnego magazynu.
C. Niskie koszty dostaw, wysokie koszty utrzymania zapasu oraz niezawodny dostawca.
D. Bardzo wysokie koszty dostaw, niskie koszty magazynowania oraz długi czas realizacji zamówienia.
Wybranie odpowiedzi wskazującej na bardzo wysokie koszty dostaw, niskie koszty magazynowania oraz długi czas realizacji zamówienia jest zgodne z zasadami efektywnego zarządzania zapasami. W sytuacji, gdy koszty dostaw są znaczące, organizacje powinny dążyć do maksymalizacji wielkości zamówienia, aby zminimalizować częstotliwość dostaw, co w konsekwencji prowadzi do zmniejszenia całkowitych kosztów logistycznych. Niskie koszty magazynowania sprzyjają utrzymaniu większych zapasów, co pozwala na skorzystanie z oszczędności skali przy zakupach. Długi czas realizacji zamówienia wskazuje na konieczność wcześniejszego planowania i zamawiania większych ilości, aby zminimalizować ryzyko braku towaru. Przykładem może być branża produkcyjna, gdzie firmy często decydują się na zakup dużych partii surowców, aby zapewnić ciągłość produkcji i uniknąć przestojów wynikających z opóźnień w dostawie.

Pytanie 9

Analiza ABC jest wykorzystywana w magazynowaniu do rozmieszczenia towarów w strefie składowania. Udziały poszczególnych grup wynoszą

A. 70%, 20% i 10%
B. 60%, 25% i 15%
C. 70%, 25% i 5%
D. 80%, 15% i 5%
Odpowiedź 80%, 15% i 5% jest super, bo dobrze pokazuje, jak działa analiza ABC. Tu chodzi o to, że grupa A, która ma 80% wartości, to te najważniejsze towary, które szybko się sprzedają i są kluczowe dla firmy. Przykładowo, to mogą być elementy, bez których produkcja nie ruszy. Grupa B z 15% to towary, które też się sprzedają, ale nie tak szybko, jak te z grupy A. Na końcu mamy grupę C – to 5% wartości, gdzie znajdują się rzeczy, które są rzadziej potrzebne. Dzięki analizie ABC można lepiej zarządzać zapasami, oszczędzać miejsce w magazynie i poprawiać logistykę. To naprawdę przydatne w biznesie.

Pytanie 10

Proces polegający na ustaleniu jednostkowego, technicznego kosztu wytworzenia wyrobu gotowego i produktu niezakończonego określa się jako

A. kalkulacja.
B. konkurencja.
C. konsumpcja.
D. kompletacja.
Kalkulacja to proces, w którym określamy jednostkowy koszt wytworzenia wyrobu gotowego oraz produktu niezakończonego. Jest to kluczowy element zarządzania finansami w przedsiębiorstwie, pozwalający na podejmowanie świadomych decyzji dotyczących cen, rentowności oraz optymalizacji procesów produkcyjnych. Kalkulacja kosztów umożliwia oszacowanie, ile zasobów (czas, surowce, praca) jest potrzebnych do wytworzenia danego produktu, co z kolei pozwala na lepsze planowanie budżetu oraz kontrolę wydatków. Przykładowo, przedsiębiorstwo produkujące meble może wykorzystać kalkulację do ustalenia kosztów materiałów, pracy i pośrednich wydatków związanych z produkcją jednego krzesła. Dzięki temu może określić cenę sprzedaży, która zapewni pokrycie kosztów oraz zysk. Dobre praktyki w zakresie kalkulacji obejmują stosowanie odpowiednich metod, takich jak kalkulacja pełna lub kalkulacja zmienna, oraz regularne aktualizowanie danych kosztowych w celu uwzględnienia zmieniających się warunków rynkowych. Poznanie i umiejętność stosowania kalkulacji kosztów jest więc niezbędne dla efektywnego zarządzania przedsiębiorstwem.

Pytanie 11

W ciągu godziny przyzakładowa oczyszczalnia ścieków jest w stanie oczyścić z zanieczyszczeń poprodukcyjnych 1 000 litrów wody. Ile wody w ciągu tygodnia jest w stanie oczyścić oczyszczalnia, pracując 20 godzin dziennie?

A. 168 000 litrów.
B. 20 000 litrów.
C. 70 000 litrów.
D. 140 000 litrów.
Oczyszczalnia, która daje radę oczyścić 1 000 litrów wody na godzinę, naprawdę robi wrażenie. Jak policzymy, to przez 20 godzin na dobę przez 7 dni, to wychodzi sporo oczyszczonej wody. W jeden dzień ta oczyszczalnia potrafi oczyścić 20 000 litrów (czyli 1 000 litrów na godzinę razy 20 godzin). Jak to pomnożymy przez 7 dni w tygodniu, to mamy 140 000 litrów (20 000 litrów razy 7 dni). Fajnie, że takie rzeczy się robi, bo to ważne dla ochrony środowiska. Oczyszczalnie mają kluczowe znaczenie, żeby zmniejszać negatywne skutki przemysłu na nasze wody. Jeżeli utrzymamy dobry standard oczyszczania, to nie tylko spełnimy normy prawne, ale też poprawimy jakość wód gruntowych i powierzchniowych, co jest istotne dla przyszłości naszych regionów.

Pytanie 12

Do przemieszczania półwyrobu pomiędzy stanowiskami wytwórczymi w produkcji gniazdowej wykorzystuje się urządzenia transportu

A. bliskiego.
B. zewnętrznego.
C. alternatywnego.
D. dalekiego.
Urządzenia transportu bliskiego są kluczowe w procesie przemieszczania półwyrobów w produkcji gniazdowej. Ich głównym zadaniem jest efektywne i szybkie przesuwanie materiałów na niewielkich odległościach, co jest szczególnie istotne w zautomatyzowanych liniach produkcyjnych. Przykłady takich urządzeń to wózki widłowe, przenośniki taśmowe oraz systemy transportowe oparte na rolkach. W praktyce, wykorzystanie transportu bliskiego pozwala na minimalizację czasu przestoju maszyn i zwiększenie wydajności. Dobre praktyki branżowe zalecają również odpowiednie planowanie układów stanowisk roboczych, aby zminimalizować dystans, jaki muszą pokonać pracownicy i maszyny transportowe. Warto również zauważyć, że stosowane rozwiązania powinny być zgodne z normami bezpieczeństwa, takimi jak ISO 45001, które regulują kwestie zdrowia i bezpieczeństwa w miejscu pracy.

Pytanie 13

Którą z metod wydawania towaru stosuje się, jeżeli jako pierwsze mają być wydawane towary, które ostatnie przyszły?

A. HIFO
B. LIFO
C. FEFO
D. FIFO
Metoda LIFO (Last In, First Out) polega na tym, że towary, które przybyły najpóźniej, są wydawane jako pierwsze. Takie podejście jest szczególnie przydatne w branżach, gdzie wartość towarów szybko się zmienia lub w przypadku produktów, które mogą się łatwo zestarzeć lub zdezaktualizować. Przykładem zastosowania LIFO mogą być magazyny z elektroniką, gdzie nowoczesne modele zastępują starsze, a zatem logiczne jest, aby najnowsze urządzenia były wydawane jako pierwsze. Ta metoda pomaga również w zachowaniu aktualności oferty produktowej i minimalizowaniu strat związanych z przestarzałym asortymentem. Warto zauważyć, że LIFO nie jest powszechnie stosowana w obrocie artykułami spożywczymi, gdzie preferuje się podejście FIFO (First In, First Out), ale w kontekście innych branż LIFO staje się kluczowym elementem strategii zarządzania zapasami. Stosowanie LIFO jest zgodne z wieloma standardami branżowymi, które podkreślają znaczenie optymalizacji procesów magazynowania i dystrybucji w celu zwiększenia efektywności operacyjnej.

Pytanie 14

Regulacja IATA/DGR, określająca transport ładunków niebezpiecznych, dotyczy

A. żeglugi śródlądowej.
B. transportu morskiego.
C. transportu lotniczego.
D. transportu drogowego.
Odpowiedź dotycząca transportu lotniczego jest poprawna, ponieważ regulacje IATA (Międzynarodowego Stowarzyszenia Transportu Lotniczego) oraz DGR (Dangerous Goods Regulations) są ściśle powiązane z przewozem ładunków niebezpiecznych drogą powietrzną. Te regulacje określają szczegółowe wymagania dotyczące oznakowania, pakowania i dokumentacji towarzyszącej ładunkom niebezpiecznym, które muszą być przestrzegane przez wszystkie linie lotnicze i operatorów. Przykładem zastosowania tych regulacji może być transport substancji chemicznych, takich jak materiały wybuchowe czy toksyczne, gdzie niewłaściwe pakowanie mogłoby prowadzić do wypadków podczas lotu. IATA dostarcza standardy, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa zarówno dla personelu, jak i dla pasażerów. Ponadto, każde lotnisko oraz przewoźnik lotniczy musi posiadać odpowiednie systemy i procedury, aby skutecznie zidentyfikować i obsługiwać ładunki niebezpieczne, co jest kluczowe dla minimalizacji ryzyka. W związku z tym, znajomość regulacji IATA/DGR jest niezbędna dla każdego, kto zajmuje się transportem lotniczym.

Pytanie 15

Pojazd poruszający się na karnecie TIR wyruszający z jednego państwa, jest - w myśl konwencji TIR -sprawdzany i plombowany wewnątrz państwa wywozu ładunku i

A. zostaje odplombowany dopiero w kraju docelowym ładunku.
B. nie podlega już żadnym kontrolom.
C. sprawdzany na wszystkich granicach państw tranzytowych.
D. sprawdzany na jednej wybranej losowo granicy państw tranzytowych.
Inne odpowiedzi są niepoprawne, bo nie oddają, jak naprawdę działa konwencja TIR. Ta sugerująca, że pojazd jest sprawdzany na losowej granicy, jest myląca. W rzeczywistości, zgodnie z TIR, pojazdy przechodzą przez granice tranzytowe bez dodatkowych kontroli, żeby uniknąć opóźnień. Twierdzenie, że kontrola odbywa się na wszystkich granicach, też jest błędne, bo celem jest zminimalizowanie formalności. Pisanie, że transport nie podlega żadnym kontrolom, to typowy błąd, bo kontrole muszą być w kraju wywozu i w miejscu docelowym, co jest ważne dla bezpieczeństwa. Często myli się plombowanie z brakiem jakiejkolwiek kontroli, co wprowadza w błąd. Kontrole są ograniczone, ale i tak są w ważnych miejscach, żeby zapewnić zgodność z międzynarodowymi standardami transportu.

Pytanie 16

W międzynarodowym liście przewozowym odbiorcę w języku angielskim zapisuje się jako

A. Carner
B. Consignee
C. Sender
D. Established in
Odpowiedź 'Consignee' jest poprawna, ponieważ termin ten odnosi się do odbiorcy przesyłki w międzynarodowym liście przewozowym. W kontekście transportu międzynarodowego, 'consignee' to osoba lub firma, która ma prawo do odbioru towaru dostarczonego przez przewoźnika. W praktyce, dane dotyczące consigneea są kluczowe dla właściwego przetwarzania przesyłek, a ich poprawne wpisanie w dokumentach przewozowych jest wymagane przez przepisy międzynarodowe, takie jak Konwencja CMR. Przykładem zastosowania jest sytuacja, w której firma eksportowa wysyła towar do klienta w innym kraju; w liście przewozowym musi być dokładnie wskazany odbiorca, aby zapewnić zgodność z procedurami celnymi i umożliwić odbiór towaru. Wiedza o tej terminologii jest niezbędna dla profesjonalistów w branży logistycznej i spedycyjnej, aby uniknąć problemów związanych z dostawami oraz odprawą celną.

Pytanie 17

Magazynowy system informatyczny WMS nie umożliwia

A. śledzenia danych finansowych, informacji związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi i procesem produkcyjnym.
B. dostarczenia informacji, dotyczących stanu magazynowego według wielu różnych kryteriów.
C. sprawnej lokalizacji każdej partii towaru i każdej pojedynczej przesyłki.
D. kontroli ilościowej i asortymentowej przyjmowanego do magazynu towaru pod względem zgodności dostawy z dokonanym wcześniej zamówieniem.
Magazynowy system informatyczny WMS, czyli Warehouse Management System, jest narzędziem zaprojektowanym do zarządzania operacjami magazynowymi w sposób efektywny i zorganizowany. Odpowiedź wskazująca na brak możliwości śledzenia danych finansowych, informacji związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi i procesem produkcyjnym jest prawidłowa, ponieważ WMS koncentruje się przede wszystkim na aspekcie magazynowym, takim jak śledzenie lokalizacji towarów, zarządzanie zapasami czy kontrola jakości. W praktyce WMS pozwala na precyzyjne zlokalizowanie każdej partii towaru, co jest kluczowe w procesie logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw. Dzięki zastosowaniu technologii takich jak RFID czy kodów kreskowych, operatorzy magazynów mogą szybko i dokładnie identyfikować przesyłki, co zwiększa efektywność operacyjną. Warto również zauważyć, że WMS może integrować się z innymi systemami ERP, które zajmują się finansami i zarządzaniem personelem, jednak samodzielnie nie dostarcza danych w tych obszarach.

Pytanie 18

Koszty usług magazynowania, których wysokość zależy od powierzchni zajmowanej przez zapas oraz od czasu składowania, to koszty

A. stałe utrzymania zapasów.
B. zmienne utrzymania zapasów.
C. zmienne uzupełnienia zapasów.
D. stałe uzupełnienia zapasów.
Wybór nieprawidłowych odpowiedzi wiąże się z mylnym rozumieniem pojęć związanych z klasyfikacją kosztów w logistyce. Koszty stałe, takie jak stałe uzupełnienia zapasów czy stałe utrzymania zapasów, odnoszą się do wydatków, które nie zmieniają się w zależności od poziomu działalności firmy, co nie jest adekwatne w kontekście magazynowania. Koszty stałe uzupełnienia zapasów sugerują, że niezależnie od ilości przechowywanych towarów, wydatki na ich uzupełnienie pozostaną niezmienne, co jest nieprawdziwe, ponieważ większa ilość zapasów wymaga większych nakładów na ich zakup. Analogicznie, stałe utrzymania zapasów sugerują, że koszty magazynowania są niezależne od zajmowanej przestrzeni, co w praktyce nie ma miejsca, ponieważ wzrost zapasów zawsze skutkuje wyższymi kosztami składowania związanymi z powierzchnią magazynową. Dodatkowo, niektórzy mogą mylnie zakładać, że zmienne uzupełnienia zapasów dotyczą wyłącznie kosztów zakupu, nie biorąc pod uwagę, że w logistyce zmienne koszty związane z utrzymaniem zapasów są równie istotne. Kluczowym błędem myślowym jest nazywanie kosztów zmiennymi w kontekście stałych wydatków, co prowadzi do dezinformacji w zarządzaniu kosztami operacyjnymi.

Pytanie 19

Korzystając z zamieszczonej tabeli, wskaż przenośnik, który należy zastosować do transportu jednostek ładunkowych o szerokości wynoszącej 110 cm i wadze 30 kg każda?

Ilustracja do pytania
A. Rolkowy.
B. Wibracyjny.
C. Taśmowy.
D. Łańcuchowy.
Przenośnik łańcuchowy to naprawdę dobre rozwiązanie do transportu ładunków o szerokości 110 cm i wadze 30 kg każda. Jego parametry techniczne idealnie pasują do tego, co potrzebujemy. W porównaniu do innych typów przenośników, łańcuchowe mają dużą nośność, więc mogą przenosić cięższe rzeczy – nawet do 200 kg. W praktyce często widuje się je w magazynach, fabrykach czy przemyśle spożywczym, gdzie przewozi się ciężkie i spore towary. Co ważne, dzięki swojej konstrukcji, przenośniki łańcuchowe radzą sobie z różnymi produktami, co czyni je bardzo uniwersalnymi. Ich maksymalna szerokość to aż 2000 mm, więc bez problemu obsłużą ładunki o szerokości 110 cm, minimalizując ryzyko uszkodzeń. Wybór właściwego przenośnika jest naprawdę kluczowy dla sprawnej logistyki, a branżowe standardy jasno mówią, że przenośniki łańcuchowe są w tej sytuacji najlepsze. To potwierdza, że są niezawodne i wszechstronne.

Pytanie 20

W przedsiębiorstwie przemysłowym gromadzone są zapasy

A. produkcji niezakończonej i towarów konsumpcyjnych.
B. surowców, towarów odsprzedanych i opakowań.
C. wyrobów gotowych i towarów konsumpcyjnych.
D. materiałów, półproduktów i produktów gotowych.
Wybór innych odpowiedzi pokazuje pewne nieporozumienia dotyczące struktury zapasów w przedsiębiorstwie przemysłowym oraz ich funkcji. Odpowiedzi, które wskazują na wyroby gotowe i towary konsumpcyjne, zaniżają znaczenie surowców i półproduktów w procesach produkcji. Wyroby gotowe są oczywiście kluczowe, ale bez odpowiednich surowców oraz półproduktów, produkcja staje się niemożliwa. Gromadzenie tylko wyrobów gotowych może prowadzić do sytuacji, w której przedsiębiorstwo nie jest w stanie zrealizować zamówień w odpowiednim czasie, co z kolei wpływa negatywnie na relacje z klientami. Wskazanie produkcji niezakończonej również jest mylące. Produkcja niezakończona to etap w procesie produkcyjnym, a nie zapas, który można by gromadzić. Dobrze zorganizowany system zarządzania zapasami powinien uwzględniać wszystkie etapy, od surowców po produkty gotowe. Z kolei opakowania, choć również istotne, są zaledwie jednym z elementów całego procesu logistycznego i nie powinny być traktowane jako odrębny rodzaj zapasów. W wielu przypadkach przedsiębiorstwa popełniają błąd, koncentrując się głównie na gotowych produktach, co prowadzi do nieefektywności i nadmiaru zapasów, które mogą generować dodatkowe koszty przechowywania i ryzyko utraty wartości. Zrozumienie pełnej struktury zapasów oraz ich roli w procesie produkcji jest kluczowe dla efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 21

Strategia dystrybucji selektywnej jest stosowana przy sprzedaży produktów

A. we wszystkich możliwych punktach handlowych.
B. przez jednego pośrednika.
C. na terenie wybranych państw poprzez penetrację rynku.
D. w ograniczonej liczbie miejsc.
Rozważając inne podejścia do dystrybucji, niektórzy mogą mylić dystrybucję selektywną z dystrybucją ekskluzywną, w której produkty są dostępne tylko u jednego pośrednika. Ta strategia, chociaż również ogranicza liczbę punktów sprzedaży, nie odpowiada na potrzeby konsumentów, którzy poszukują różnorodności i łatwego dostępu do produktów. Ponadto, dystrybucja we wszystkich punktach handlowych, co sugeruje jedna z odpowiedzi, jest zupełnie sprzeczna z ideą selektywności. To podejście, często stosowane w kontekście produktów masowych, prowadzi do rozmycia wizerunku marki oraz osłabienia jej wartości, co jest niepożądane w przypadku produktów premium. Ostatnia odpowiedź, dotycząca penetracji rynku na wybranych rynkach krajowych, mylnie zakłada, że selektywność dotyczy jedynie geograficznego zasięgu, podczas gdy kluczem do strategii selektywnej jest dobór odpowiednich punktów sprzedaży w oparciu o strategię marketingową oraz docelową grupę klientów. Takie podejście zbyt często prowadzi do pomijania fundamentalnych zasad dotyczących zarządzania marką oraz dostosowywania oferty do specyficznych potrzeb rynkowych.

Pytanie 22

Przedstawiony dokument związany z obrotem magazynowym sporządza się przy

Ilustracja do pytania
A. wydaniu materiałów do zużycia na produkcję wewnątrz przedsiębiorstwa.
B. przyjęciu wyrobów gotowych z zewnątrz do magazynu.
C. wydaniu wyrobów gotowych na zewnątrz przedsiębiorstwa.
D. międzymagazynowych przesunięciach zapasów w ramach przedsiębiorstwa.
Dokument przedstawiony w pytaniu to dokument MM, który jest kluczowy w kontekście międzymagazynowych przesunięć zapasów w ramach przedsiębiorstwa. Taki dokument jest wykorzystywany do rejestrowania transferów towarów pomiędzy różnymi magazynami, co jest niezbędne dla zachowania dokładności stanów magazynowych oraz efektywnego zarządzania zapasami. Międzymagazynowe przesunięcia są istotnym elementem zarządzania łańcuchem dostaw, ponieważ umożliwiają optymalizację lokalizacji zapasów zgodnie z aktualnymi potrzebami produkcyjnymi i sprzedażowymi. Przykładowo, gdy firma zwiększa produkcję w jednym z działów, może być konieczne przemieszczenie surowców lub komponentów z innych magazynów, aby zapewnić płynność produkcji. W tym kontekście dokument MM stanowi formalny dowód na przeprowadzenie takiego przesunięcia, co jest zgodne z dobrymi praktykami w obszarze zarządzania magazynem i logistyki. Dodatkowo, zapisy takie są często audytowane, co zwiększa transparentność i kontrolę nad procesami wewnętrznymi.

Pytanie 23

Przedsiębiorstwo logistyczne w I Kwartale poniosło koszty związane z zatrudnieniem 100 pracowników w wysokości 120 000 zł. W II kwartale planuje się spadek zatrudnienia o 20%. Jeżeli nie nastąpi spadek poziomu łącznych kosztów zatrudnienia, to przeciętny koszt zatrudniania 1 pracownika w II kwartale, wyniesie

A. 1 200 zł
B. 1 900 zł
C. 1 500 zł
D. 1 000 zł
Obliczenia dotyczące przeciętnego kosztu zatrudnienia jednego pracownika w II kwartale wskazują, że odpowiedź 1 500 zł jest poprawna. W I kwartale zatrudniono 100 pracowników przy łącznych kosztach wynoszących 120 000 zł, co daje przeciętny koszt zatrudnienia 1 200 zł. W II kwartale planowane jest zmniejszenie zatrudnienia o 20%, co oznacza, że przedsiębiorstwo zatrudni 80 pracowników. Jeśli łączny koszt pozostanie na poziomie 120 000 zł, to przeciętny koszt zatrudnienia jednego pracownika wyniesie 120 000 zł / 80 = 1 500 zł. Zrozumienie tej kalkulacji jest kluczowe, ponieważ odzwierciedla ono zasadę zarządzania kosztami w przedsiębiorstwach logistycznych, gdzie kontrola wydatków na zatrudnienie ma duże znaczenie dla rentowności. Przy planowaniu budżetu i strategii HR, kluczowe jest dostosowanie liczby pracowników do potrzeb operacyjnych, co pozwala na efektywne wykorzystanie zasobów finansowych.

Pytanie 24

Globalny Numer Identyfikacji Wysyłki (GSIN) jest numerem nadawanym przez

A. przewoźnika.
B. ubezpieczyciela ładunku.
C. nadawcę ładunku.
D. odbiorcę ładunku.
Globalny Numer Identyfikacji Wysyłki (GSIN) jest kluczowym elementem w zarządzaniu logistyką, który pozwala na jednoznaczną identyfikację przesyłek na globalnym rynku. GSIN jest nadawany przez nadawcę ładunku, co oznacza, że to właśnie ta strona inicjuje proces identyfikacji oraz śledzenia transportu towarów. Przykładowo, w praktyce, nadawca może być producentem towaru lub hurtownią, która chce zapewnić, że przesyłka jest odpowiednio monitorowana oraz rozpoznawana przez systemy logistyczne. Warto zauważyć, że prawidłowe zastosowanie GSIN wspiera zgodność z międzynarodowymi standardami, takimi jak GS1, które promują efektywność w łańcuchu dostaw poprzez automatyzację procesów i zminimalizowanie błędów. Zrozumienie roli nadawcy w nadawaniu GSIN jest kluczowe, gdyż dzięki temu organizacje mogą lepiej zarządzać swoimi zapasami, a także optymalizować koszty związane z transportem i przechowywaniem towarów.

Pytanie 25

Do zadań osób odpowiedzialnych za zarządzanie zapasami w magazynie należy między innymi

A. ustalanie potrzeb materiałowych dla celów produkcyjnych.
B. rozliczanie wynagrodzeń pracowników przedsiębiorstwa.
C. organizowanie działalności produkcyjnej w przedsiębiorstwie.
D. monitorowanie właściwego poziomu stanu magazynowego.
Zarządzanie stanem magazynowym to bardzo ważna rzecz dla każdego, kto zajmuje się zapasami. Musimy mieć odpowiedni poziom zapasów, żeby produkcja mogła działać bez przerwy i żeby klienci byli zadowoleni. W praktyce dobrze sprawdzają się różne systemy do zarządzania magazynem, które pomagają analizować jakie mamy zapasy, jak szybko się sprzedają i co będzie potrzebne w przyszłości. Na przykład, jeśli coś się nie sprzedaje, można pomyśleć o zmniejszeniu zamówień, żeby nie zamrażać kasy w towarach, które się nie ruszają. Dobre metody zarządzania zapasami, jak Just-in-Time (JIT) czy analiza ABC, mogą naprawdę pomóc w optymalizacji magazynów, co przekłada się na mniejsze koszty i lepszą efektywność. No i regularne przeglądy zapasów oraz sprawdzanie, jak to wygląda z rotacją, są również mega ważne, żeby szybko znaleźć problemy i coś z tym zrobić.

Pytanie 26

Konosament jest międzynarodowym dokumentem stosowanym w transporcie

A. drogowym.
B. lotniczym.
C. morskim.
D. kolejowym.
Wybór transportu lotniczego, kolejowego czy drogowego, jeśli chodzi o konosament, jest trochę nie na miejscu. Każdy z tych rodzajów transportu ma swoje własne zasady i dokumenty. Na przykład w transporcie lotniczym zamiast konosamentu używa się listu przewozowego, który działa podobnie, ale jest dostosowany do lotów. Jest też Konwencja montrealska z 1999 roku, która to reguluje. W transporcie kolejowym mamy list przewozowy CMR, który znów jest dopasowany do kolejowych zasad. A w przypadku transportu drogowego to kluczowy dokument, czyli list przewozowy CMR, związany z konwencją CMR z 1956 roku. Konosament jest konkretny dla transportu morskiego, więc jeśli spróbujemy go używać w innych środkach transportu, możemy się wplątać w jakieś problemy. Zrozumienie tych różnic w dokumentach dla różnych rodzajów transportu to klucz do sprawnej logistyki. Bo jeśli źle przypiszemy dokumenty, to mogą się pojawić opóźnienia, dodatkowe koszty i różne prawne zawirowania.

Pytanie 27

Stawki opłat za przejazd pojazdu samochodowego po drogach krajowych zależą między innymi od

A. liczby osób podróżujących.
B. pojemności silnika.
C. dopuszczalnej masy całkowitej.
D. rodzaju paliwa.
Pojęcie opłat za przejazd pojazdów po drogach krajowych jest złożone i różnorodne, a każdy z wymienionych aspektów ma swoje uzasadnienie, jednak nie wszystkie są właściwe w kontekście stawki opłat. Pojemność silnika, mimo że może wpływać na klasyfikację pojazdu, nie jest bezpośrednim czynnikiem determinującym opłaty za przejazd. W praktyce, pojazdy o większej pojemności silnika często wiążą się z wyższym zużyciem paliwa, ale same w sobie nie generują dodatkowych kosztów związanych z używaniem dróg. Liczba osób podróżujących również nie jest czynnikiem, który wpływa na stawki opłat; opłaty są zazwyczaj ustalane na podstawie parametrów technicznych pojazdu, a nie jego załadunku osobowego. Rodzaj paliwa, chociaż ma znaczenie w kontekście emisji zanieczyszczeń, nie ma bezpośredniego wpływu na ustalanie stawek za przejazd. Pojazdy napędzane różnymi rodzajami paliw mogą mieć podobne obciążenie drogi, więc wprowadzenie opłat w zależności od paliwa byłoby niewłaściwe z punktu widzenia równości i sprawiedliwości dla wszystkich użytkowników dróg. W kontekście profesjonalnym, ważne jest, aby zrozumieć, że zasady ustalania opłat za przejazd są oparte na analizie wpływu pojazdów na infrastrukturę drogową, co skutkuje bardziej zrównoważonym modelem finansowania utrzymania dróg.

Pytanie 28

W tabeli przedstawiono wyniki z przeprowadzonej przez przedsiębiorstwo analizy rynku dostawców. Oceny przedsiębiorstw dokonano według przyjętych kryteriów. Podaj liczbę punktów przyznanych każdemu z nich.

Ilustracja do pytania
A. dostawca I - wsk. 82 dostawca II - wsk. 78.
B. dostawca I - wsk. 72 dostawca II - wsk. 87.
C. dostawca I - wsk. 100 dostawca II - wsk. 82.
D. dostawca I - wsk. 100 dostawca II - wsk. 100.
Odpowiedź, w której dostawca I otrzymał 82 punkty, a dostawca II 78 punktów, jest prawidłowa, ponieważ dokładnie odzwierciedla wyniki analizy rynku dostawców przeprowadzonej przez przedsiębiorstwo. W procesie oceny dostawców kluczowe jest zrozumienie kryteriów, według których przyznawane są punkty. W tym przypadku, punkty zostały przyznane na podstawie szczegółowych wskaźników wydajności, które mogły obejmować jakość usług, terminowość dostaw oraz kosztorysy. Praktyczne zastosowanie tego rodzaju analizy jest zauważalne w zarządzaniu dostawcami, gdzie dokładne oceny pozwalają na podejmowanie strategicznych decyzji dotyczących wyboru najbardziej efektywnych partnerów. Takie podejście jest zgodne z dobrymi praktykami branżowymi, które zalecają regularne monitorowanie wyników dostawców w celu optymalizacji procesów zakupowych i minimalizacji ryzyka. W przyszłych analizach warto również uwzględnić zmiany w rynku oraz ewolucję kryteriów oceny, co może wpłynąć na wyniki w dłuższym okresie.

Pytanie 29

Pobieranie materiałów z magazynu głównego na potrzeby produkcji jest wykonywane na podstawie dokumentu

A. Pz
B. Rw
C. Mm
D. Wz
Dokument Rw, czyli "Rozchód wewnętrzny", jest kluczowy w procesie pobierania materiałów z magazynu głównego na potrzeby produkcji. Rw dokumentuje wydanie towarów z magazynu, co jest istotne dla prawidłowego prowadzenia ewidencji materiałowej i zarządzania stanami magazynowymi. Proces ten zapewnia, że materiały są odpowiednio przypisane do określonych zadań produkcyjnych, co minimalizuje ryzyko błędów i nieefektywności. Na przykład, w przypadku produkcji wyrobów elektronicznych, dokument Rw umożliwia dokładne śledzenie, które komponenty zostały użyte w danym cyklu produkcyjnym. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, każda operacja pobrania materiałów powinna być udokumentowana, aby zachować pełną przejrzystość i zgodność z regulacjami dotyczącymi gospodarki magazynowej. Dodatkowo, właściwe wykorzystanie dokumentu Rw wspiera procesy audytowe i kontrolne, wpływając na efektywność operacyjną organizacji.

Pytanie 30

Odzyskanie z odpadów substancji lub materiałów i ich ponowne wykorzystanie. to

A. utylizacja.
B. ekologia.
C. odzysk.
D. spalanie.
Odzysk, jako proces odzyskiwania substancji lub materiałów z odpadów, jest kluczowym elementem gospodarki o obiegu zamkniętym, który staje się coraz bardziej istotny w zarządzaniu odpadami. Proces ten polega na selektywnym zbieraniu i przetwarzaniu odpadów w celu uzyskania surowców wtórnych, które mogą być ponownie wykorzystane w produkcji. Przykładem jest recykling papieru, gdzie zużyty papier jest przetwarzany na nowe arkusze papieru, co znacząco zmniejsza zapotrzebowanie na nowe surowce i ogranicza emisję CO2. Standardy ISO 14001 dotyczące systemów zarządzania środowiskowego podkreślają znaczenie odzysku w redukcji odpadów oraz ochronie środowiska. Dobre praktyki w zakresie odzysku obejmują m.in. segregację odpadów u źródła oraz rozwój technologii przetwarzania, które pozwalają na efektywne wykorzystanie materiałów. Zastosowanie odzysku przyczynia się do zmniejszenia ilości odpadów składowanych na wysypiskach, pozwala na oszczędność surowców naturalnych oraz wspiera zrównoważony rozwój.

Pytanie 31

Z którego systemu zarządzania produkcją korzysta przedsiębiorstwo produkcyjne, które charakteryzuje się umiejętnością szybkiego reagowania na specyficzne potrzeby klienta i zdolnością szybkiego dostosowania się do zmian popytu?

A. Lean Production
B. Agile Production
C. Optimized Production Technology
D. Toyota Production System
Choć Lean Production, Toyota Production System oraz Optimized Production Technology to znane metody zarządzania produkcją, nie spełniają one wymogów dotyczących elastyczności i szybkiej reakcji na zmieniające się potrzeby klientów tak, jak Agile Production. Lean Production koncentruje się na eliminacji marnotrawstwa i optymalizacji procesów, co może ograniczać zdolność do szybkiego dostosowania się do zmieniających się wymagań rynkowych. Firmy wykorzystujące Lean często dążą do uproszczenia procesów i redukcji zapasów, co w sytuacji nagłych zmian w popycie może prowadzić do problemów z realizacją zamówień. Toyota Production System, chociaż jest znane z efektywności, również opiera się na stabilnych procesach i długoterminowym planowaniu. Jego zasady, takie jak Just-In-Time, mogą być niewystarczające w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu. Z kolei Optimized Production Technology jest bardziej zorientowana na planowanie i harmonogramowanie produkcji, co nie sprzyja elastyczności w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby konsumentów. Typowym błędem myślowym jest zakładanie, że wszystkie te metody są w stanie dostarczyć to samo, co Agile, podczas gdy różnią się one fundamentalnymi założeniami i podejściem do zarządzania produkcją. W praktyce, w sytuacjach wymagających szybkiej adaptacji, podejścia te mogą prowadzić do opóźnień i niezadowolenia klientów.

Pytanie 32

Koszty przestojów w produkcji, utraty klienta w wyniku braku realizacji niepełnego zamówienia, awaryjnego zakupu u innego dostawcy, utraconej marży od każdej niesprzedanej jednostki wynikają z

A. nadmiaru zapasu.
B. braku zapasu.
C. utrzymania zapasu.
D. uzupełniania zapasu.
Brak zapasu to kluczowy problem w zarządzaniu łańcuchem dostaw, który prowadzi do wymienionych kosztów, jak przestoje w produkcji czy utrata klientów. Kiedy firma nie ma wystarczającej ilości zapasów, nie jest w stanie zrealizować zamówień, co skutkuje niezadowoleniem klientów i potencjalną utratą ich lojalności. Koszty awaryjnego zakupu od innych dostawców również wzrastają, ponieważ często wiążą się z wyższymi cenami i niepewnymi terminami dostaw. Niezrealizowanie zamówienia oznacza nie tylko bezpośrednią utratę sprzedaży, ale także długofalowe negatywne skutki, w tym spadek reputacji marki. Przykładem zastosowania tej wiedzy może być wdrożenie systemów zarządzania zapasami, takich jak Just-In-Time (JIT), które pomagają minimalizować ryzyko braku zapasu poprzez synchronizację produkcji z rzeczywistym popytem. W kontekście standardów branżowych, wiele organizacji stosuje analizy ABC do optymalizacji poziomów zapasów, co w znacznym stopniu przyczynia się do redukcji kosztów związanych z brakiem zapasów.

Pytanie 33

Jeżeli przedsiębiorstwo jest zaangażowane w rozwiązywanie problemów i konfliktów ekologicznych w obszarze logistyki, to oznacza, że stosuje się do zasad

A. utylizacji.
B. społecznych.
C. recyklingu.
D. ekologistyki.
Ekologistyka to podejście, które koncentruje się na integrowaniu zasad ochrony środowiska z procesami logistycznymi. Oznacza to, że przedsiębiorstwo, które angażuje się w rozwiązywanie problemów ekologicznych w logistyce, wdraża strategię zmniejszania negatywnego wpływu na środowisko, co jest kluczowe w dobie zrównoważonego rozwoju. Przykłady praktycznych zastosowań ekologistyki obejmują optymalizację tras transportowych w celu redukcji emisji CO2, wprowadzenie bardziej ekologicznych środków transportu, a także zastosowanie opakowań przyjaznych dla środowiska. W branży logistycznej przyjęcie standardów takich jak ISO 14001 dotyczący systemu zarządzania środowiskowego jest istotne, ponieważ pozwala na systematyczne podejście do zarządzania aspektami ekologicznymi. Wdrażanie polityki ekologistyki może również prowadzić do zwiększenia efektywności operacyjnej oraz poprawy wizerunku firmy jako odpowiedzialnego podmiotu.

Pytanie 34

Zbiór procedur dotyczących przetwarzania danych komputerowych, zarządzania bazami danych oraz urządzeń, które umożliwiają przetwarzanie i przechowywanie informacji nazywamy systemem

A. komunikowania.
B. informatycznym.
C. logistycznym.
D. zarządzania.
Odpowiedź "informatycznym" jest jak najbardziej trafna. Ten termin dotyczy różnych procedur, narzędzi i technologii, które pomagają w przetwarzaniu, przechowywaniu i zarządzaniu danymi w systemach komputerowych. Warto wiedzieć, że systemy informatyczne to nie tylko sprzęt, jak serwery czy bazy danych, ale też oprogramowanie, które pozwala nam z tych rzeczy korzystać. Przykładowo, mamy systemy CRM do zarządzania relacjami z klientami, które wspierają sprzedaż i marketing, oraz ERP, które integrują różne aspekty działalności firmy. Jeśli chodzi o standardy, systemy informatyczne powinny spełniać normy, jak np. ISO/IEC 27001, które dotyczą bezpieczeństwa informacji. Rozwój technologii, w tym chmura obliczeniowa czy big data, naprawdę zmienia sposób analizy danych, co jest super ważne w dzisiejszym biznesie.

Pytanie 35

Koszt roboczogodziny wózka widłowego wynosi 20 zł. Ile wyniesie koszt wyładunku dostawy, jeżeli stawka pracownika wynosi 8 zł za godzinę, a wyładunek będzie trwał 6 godzin?

A. 120 zł
B. 168 zł
C. 488 zł
D. 480 zł
Koszt wyładunku dostawy oblicza się, uwzględniając stawkę godzinową pracownika oraz czas, jaki zajmuje wykonanie tej usługi. W tym przypadku, stawka pracownika wynosi 8 zł za godzinę, a wyładunek ma trwać 6 godzin. Aby obliczyć całkowity koszt wyładunku, należy pomnożyć stawkę godzinową przez liczbę godzin: 8 zł/godz. * 6 godz. = 48 zł. Jednakże, w tym pytaniu uwzględniono również dodatkowy koszt związany z użyciem wózka widłowego, którego koszt roboczogodziny wynosi 20 zł. Ostateczny koszt wyładunku, obejmujący zarówno pracownika, jak i wózek widłowy, wynosi zatem: (20 zł/godz. + 8 zł/godz.) * 6 godz. = 168 zł. Takie obliczenia są zgodne z ogólnie przyjętymi standardami w branży logistycznej oraz transportowej, gdzie precyzyjne kalkulacje kosztów robocizny oraz użycia sprzętu są kluczowe dla efektywności operacyjnej i budżetowania. W praktyce, takie podejście do kalkulacji kosztów pozwala firmom lepiej zarządzać wydatkami oraz planować przyszłe operacje.

Pytanie 36

Zarządzanie zapasami producenta przez dostawcę, który decyduje o czasie i zawartości zaopatrzenia, gwarantującym pełną dostępność produktów to proces

A. ECR (Efficient Consumer Response).
B. QR (Quick Response).
C. SCM (Supply Chain Management).
D. VMI (Vendor Managed lnventory).
VMI (Vendor Managed Inventory) to podejście, w którym dostawca zarządza zapasami u klienta, mając na celu zapewnienie optymalnej dostępności produktów. W tym modelu dostawca monitoruje poziomy zapasów i podejmuje decyzje o zamówieniach oraz uzupełnieniach na podstawie rzeczywistych potrzeb klientów oraz prognoz popytu. Dzięki temu przedsiębiorstwa mogą zredukować koszty magazynowania, minimalizować ryzyko niedoborów lub nadmiaru towarów oraz poprawić ogólną efektywność łańcucha dostaw. Przykładowo, jeśli dostawca monitoruje sprzedaż konkretnego produktu w sklepie, może dostosować cykle dostaw i ilości zamówień, co prowadzi do usprawnienia operacji i zwiększenia satysfakcji klienta. VMI jest szeroko stosowane w branży detalicznej, gdzie elastyczność i szybkość reakcji są kluczowe. Dzięki ścisłej współpracy między producentem a dostawcą, możliwe jest osiągnięcie synergii, co jest zgodne z dobrymi praktykami w zarządzaniu łańcuchem dostaw.

Pytanie 37

Pracownik magazynu został porażony prądem elektrycznym. Udzielenie pierwszej pomocy polega na natychmiastowym

A. odłączeniu porażonego od źródła prądu.
B. założeniu w miejscu porażenia jałowego opatrunku.
C. założeniu opaski uciskającej Esmarcha powyżej miejsca porażenia.
D. położeniu zimnych okładów z wody na głowę i klatkę piersiową.
Odpowiedź polegająca na odłączeniu porażonego od źródła prądu jest kluczowa, ponieważ prąd elektryczny stwarza bezpośrednie zagrożenie dla życia i zdrowia osoby porażonej. Natychmiastowe odłączenie od źródła prądu minimalizuje ryzyko dalszych obrażeń oraz zwiększa szanse na przeżycie. W praktyce, aby to zrobić, należy najpierw ocenić sytuację pod kątem bezpieczeństwa: jeśli to możliwe, należy wyłączyć zasilanie w danym obszarze lub usunąć źródło prądu, na przykład odłączając przewód z gniazdka lub używając izolacyjnych narzędzi do oddzielenia osoby od prądu. Ważne jest, aby pamiętać o zasadzie 'bezpieczeństwo na pierwszym miejscu' i unikać ryzykownych działań, które mogłyby również narazić ratownika na porażenie. Po odłączeniu od źródła prądu, można przystąpić do dalszych działań, takich jak ocena stanu zdrowia poszkodowanego oraz udzielenie dalszej pomocy, w tym wezwanie służb ratunkowych. Znajomość protokołów postępowania w sytuacjach awaryjnych jest niezbędna, a profesjonalne szkolenia z zakresu pierwszej pomocy mogą pomóc w nabyciu tych umiejętności.

Pytanie 38

Na podstawie danych zawartych w ramce oblicz wartość zapasu materiału A w magazynie na dzień 10 lutego, jeżeli wydania realizowane są zgodnie z metodą LIFO.

Ilustracja do pytania
A. 2 400,00 zł
B. 4 800,00 zł
C. 3 600,00 zł
D. 4 250,00 zł
W przypadku pozostałych odpowiedzi, kluczowym błędem jest niezrozumienie zasadności stosowanej metody wyceny zapasów. Wartości 3 600,00 zł oraz 4 800,00 zł mogą wynikać z błędnych obliczeń względem ilości materiału lub jego ceny jednostkowej. Możliwe jest również, że przy obliczeniach uwzględniono materiały z partii, które zostały wydane, a nie te, które pozostały w magazynie. Wybór wartości 4 250,00 zł może być rezultatem nieprawidłowego zsumowania wartości dwóch różnych partii materiałów lub błędnego zastosowania cen jednostkowych. Kluczowym aspektem jest zrozumienie, że przy metodzie LIFO należy zawsze przede wszystkim brać pod uwagę te materiały, które zostały przyjęte jako ostatnie. Błąd w tej logice prowadzi do nieprawidłowych wyników, co jest dosyć powszechne w praktyce, gdyż wiele osób myli kolejność wydania z kolejnością przyjęcia materiałów. Zrozumienie tego kontekstu jest niezbędne do prawidłowego stosowania standardów rachunkowości i efektywnego zarządzania zapasami.

Pytanie 39

Ile wyniesie wskaźnik kosztów utrzymania powierzchni magazynowej w skali roku, jeżeli przestrzeń użytkowa magazynu wynosi 2 500 m<sup>3</sup>, powierzchnia użytkowa magazynu wynosi 400 m<sup>2</sup>, a roczne koszty magazynowania wynoszą 280 000,00 zł?

A. 0,89 m3/zł
B. 112,00 zł/m3
C. 0,14 m2/zł
D. 700,00 zł/m2
Wskaźniki kosztów utrzymania powierzchni magazynowej są istotnym elementem analizy kosztów w logistyce, jednak analiza niepoprawnych odpowiedzi pokazuje, jak łatwo można się zagubić w obliczeniach. Na przykład, przy obliczeniach wskaźnika 112,00 zł/m³, błędnie przyjęto, że koszty powinny być dzielone przez objętość magazynu, a nie powierzchnię. Takie podejście jest nieodpowiednie, ponieważ wskaźnik ten ma na celu określenie kosztów na jednostkę powierzchni, co jest istotne dla oceny efektywności gospodarowania przestrzenią. Kolejne nieporozumienie wynika z błędnego zrozumienia jednostek. W przypadku wskaźnika 0,89 m³/zł, mamy do czynienia z odwrotną proporcją, co nie ma zastosowania w kontekście kosztów utrzymania. Wartości te nie odzwierciedlają rzeczywistego kosztu utrzymania i mogą prowadzić do mylnych wniosków dotyczących rentowności działań magazynowych. Wreszcie, wskaźnik 0,14 m²/zł sugeruje, że koszt jednostkowy powierzchni jest określany w odwrotny sposób, co jest sprzeczne z zasadami rachunkowości kosztów. Aby poprawnie ocenić koszty operacyjne magazynu, niezbędne jest zastosowanie standardowych metod obliczeniowych oraz umiejętność interpretacji wyników w kontekście zarządzania. Kluczowe znaczenie ma również pamiętanie o tym, że efektywne zarządzanie kosztami magazynowymi wymaga nie tylko poprawnych obliczeń, ale także analizy trendów rynkowych, co pozwala na bieżąco dostosować strategie kosztowe do zmieniających się warunków rynkowych.

Pytanie 40

Ile wyniesie pole powierzchni modułu magazynowego dla prostopadłego ułożenia paletowych jednostek ładunkowych na paletach EUR i drogi manipulacyjnej o szerokości 2,8 m przy uwzględnieniu luzów manipulacyjnych?

A. 4,86 m2
B. 4,16 m2
C. 5,28 m2
D. 5,98 m2
Wybierając błędne odpowiedzi, często spotykane są nieporozumienia związane z obliczaniem powierzchni magazynowej oraz jej optymalnym wykorzystaniem. Niektóre wartości mogą wynikać z pomyłek w uwzględnieniu wymiarów palet czy luzów manipulacyjnych. Na przykład, odpowiedzi wskazujące mniejsze wartości, jak 4,16 m2 czy 5,28 m2, mogą wynikać z braku pełnego uwzględnienia rzeczywistych wymagań dotyczących przestrzeni manipulacyjnej. W praktyce, pominięcie odpowiedniego luzu wokół palet dla wózków widłowych lub niewłaściwe pomnożenie wymiarów palet skutkuje zaniżonym lub zawyżonym polem powierzchni modułu magazynowego. Ponadto, odpowiedzi te nie biorą pod uwagę standardowych praktyk w obszarze logistyki magazynowej, które zalecają tworzenie stref bezpieczeństwa i ruchu, co także ma wpływ na końcowy wynik obliczeń. Dlatego warto przyjąć, że do obliczenia właściwego pola powierzchni należy wprowadzić nie tylko podstawowe wymiary, ale także dodatkowe czynniki, takie jak szerokość dróg manipulacyjnych oraz przestrzeń potrzebną do efektywnej obsługi palet. Niezrozumienie tych aspektów prowadzi do dokonania błędnych wniosków i wyliczeń.