Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik administracji
  • Kwalifikacja: EKA.01 - Obsługa klienta w jednostkach administracji
  • Data rozpoczęcia: 31 maja 2025 08:50
  • Data zakończenia: 31 maja 2025 09:21

Egzamin zdany!

Wynik: 25/40 punktów (62,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Co wchodzi w skład procesu zarządzania dokumentacją?

A. przyjmowania korespondencji, dekretacji, wysyłania odpowiedzi
B. rejestrowania korespondencji, załatwiania sprawy, dekretacji, wysyłania odpowiedzi
C. dekretacji, rejestrowania korespondencji, załatwiania sprawy
D. przyjmowania, rejestrowania, dekretacji, załatwiania sprawy, wysyłania odpowiedzi
Jeśli wybrałeś odpowiedź, która nie uwzględnia wszystkich ważnych kroków w zarządzaniu dokumentacją, to może to oznaczać, że nie do końca rozumiesz ten proces. Odpowiedzi, które pomijają takie rzeczy jak przyjmowanie czy rejestrowanie korespondencji, mogą sugerować, że nie masz pełnego obrazu organizacji dokumentów. Przecież przyjmowanie korespondencji to nie tylko formalność, ale kluczowy krok do dalszych działań. Jak nie ma rejestrowania, to robi się chaos informacyjny, bo ciężko potem śledzić, co dostaliśmy i od kogo. Dekretacja też jest super istotna, bo tylko wtedy dokumenty trafiają do odpowiednich osób, a to przyspiesza wszystko. Odpowiedzi, które nie biorą pod uwagę wysyłania odpowiedzi, mogą wprowadzać w błąd, sugerując, że sprawa jest załatwiona, mimo braku formalnej informacji dla zainteresowanych. Często zdarza się, że ludzie nie rozumieją, jak ważne są te wszystkie kroki, co prowadzi do problemów, opóźnień i braku przejrzystości. Żeby to wszystko działało jak należy, trzeba zrozumieć pełny cykl obiegu dokumentów i trzymać się dobrych praktyk, jak te z norm ISO, które podkreślają, jak ważna jest dokumentacja w zarządzaniu jakością.

Pytanie 2

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 3

Jakie zdanie opisuje umowę pożyczki?

A. Umową pożyczki mogą być objęte jedynie rzeczy określone co do rodzaju
B. Umowa pożyczki może obejmować jedynie pieniądze
C. Umowa pożyczki jest zawsze odpłatna
D. Umowa pożyczki powinna być sporządzona w formie pisemnej
Umowa pożyczki jest uregulowana w Kodeksie cywilnym i nie wszystkie stwierdzenia zawarte w dostępnych odpowiedziach są zgodne z rzeczywistością prawną. Przede wszystkim, nieprawidłowe jest założenie, że przedmiotem umowy pożyczki mogą być wyłącznie pieniądze. Rzeczywiście, umowa pożyczki może obejmować różnorodne przedmioty, a nie tylko środki pieniężne. Z tego względu, ograniczanie umowy pożyczki jedynie do pożyczek pieniężnych jest błędne i może prowadzić do nieporozumień w praktyce. Ponadto, twierdzenie, że umowa pożyczki musi być zawarta w formie pisemnej, jest mylące, ponieważ zgodnie z przepisami, umowa taka może być zawarta również w formie ustnej, o ile wartość pożyczki nie przekracza określonej kwoty. To jest kolejny typowy błąd myślowy, który może wynikać z nadinterpretacji przepisów. Również stwierdzenie, że umowa pożyczki jest zawsze odpłatna, jest nieprawdziwe, ponieważ możliwe są umowy pożyczki nieodpłatnej, co także znajduje potwierdzenie w praktyce. Rzeczywistość jest bardziej złożona i różnorodna, co potwierdza, że umowy pożyczki są instrumentami finansowymi, które mogą przyjmować różne formy i nie zawsze muszą być odpłatne. Właściwe zrozumienie tych zasad jest kluczowe dla skutecznego funkcjonowania w obszarze prawa cywilnego oraz przedsiębiorczości.

Pytanie 4

Wskaż, która oferta bankowa ma najniższy koszt kredytu w wysokości 50 000 zł na okres jednego roku?

A. prowizja 2,5% oprocentowanie 11%
B. prowizja 1,5% oprocentowanie 9,5%
C. prowizja 2,0% oprocentowanie 10,0%
D. prowizja 1,5% oprocentowanie 8,5%
Wybrana odpowiedź, czyli prowizja 1,5% oraz oprocentowanie 8,5%, przedstawia najkorzystniejszy koszt kredytu na kwotę 50 000 zł udzielanego na rok. Aby obliczyć całkowity koszt kredytu, należy uwzględnić zarówno prowizję, jak i odsetki. W przypadku tej oferty, prowizja wynosi 1,5% z 50 000 zł, co daje 750 zł. Oprocentowanie 8,5% oznacza, że w ciągu roku zapłacimy 8,5% od kwoty głównej, co wynosi 4 250 zł. Zatem całkowity koszt kredytu wynosi 750 zł (prowizja) + 4 250 zł (odsetki) = 5 000 zł. Warto zaznaczyć, że przy ocenie ofert kredytowych warto również brać pod uwagę inne czynniki, takie jak elastyczność warunków spłaty, możliwość wcześniejszej spłaty oraz dodatkowe opłaty, które mogą się pojawić w trakcie trwania umowy. Dobrą praktyką jest porównywanie ofert za pomocą kalkulatorów kredytowych, które automatycznie uwzględniają wszystkie koszty i pozwalają na dokonanie świadomego wyboru.

Pytanie 5

Kobieta, która osiągnęła szesnaście lat, ale nie przekroczyła osiemnastki, może zawrzeć związek małżeński za zgodą

A. kierownika urzędu stanu cywilnego
B. rodziców
C. sądu
D. proboszcza parafii
Zawarcie małżeństwa przez osobę, która ukończyła szesnaście lat, a nie ukończyła osiemnastu, jest regulowane przez polskie prawo, które wymaga zgody sądu w przypadku małżeństw osób niepełnoletnich. Zgodnie z Kodeksem rodzinnym i opiekuńczym, sąd ocenia sytuację, biorąc pod uwagę dojrzałość emocjonalną oraz zdolność do podejmowania odpowiedzialnych decyzji przez osobę zamierzającą zawrzeć małżeństwo. Przykładowo, sąd może zasięgnąć opinii biegłych psychologów, aby ustalić, czy młoda osoba jest gotowa do podjęcia tak istotnego kroku w swoim życiu. Prawidłowe podejście do tej kwestii zapewnia, że małżeństwo nie jest decyzją podjętą w emocjonalnym uniesieniu, a młodzi ludzie mają możliwość skonsultowania się z profesjonalistami. Zgoda rodziców, choć istotna, nie zastępuje wymogu sądowego, co świadczy o dbałości systemu prawnego o dobro osób młodych i ich przyszłość.

Pytanie 6

Do zadań samorządów należy promocja zatrudnienia, łagodzenie skutków bezrobocia oraz aktywizacja zawodowa?

A. wiejskiego i gminnego
B. powiatowego i wojewódzkiego
C. gminnego i powiatowego
D. gminnego i wojewódzkiego
Promocja zatrudnienia, łagodzenie skutków bezrobocia oraz aktywizacja zawodowa są kluczowymi zadaniami samorządów powiatowych i wojewódzkich, które mają na celu wspieranie osób poszukujących pracy oraz zwiększenie efektywności rynku pracy. Samorządy te odpowiedzialne są za realizację lokalnych polityk zatrudnienia, które uwzględniają specyfikę regionalną oraz potrzeby mieszkańców. Na poziomie powiatowym i wojewódzkim funkcjonują instytucje, które oferują różnorodne programy, takie jak kursy zawodowe, doradztwo zawodowe, czy staże, które są dostosowane do zapotrzebowania lokalnego rynku pracy. Dzięki współpracy z pracodawcami, samorządy mogą skutecznie identyfikować luki w umiejętnościach i organizować szkolenia, które umożliwiają osobom bezrobotnym zdobycie kwalifikacji wymaganych przez pracodawców. Przykłady takich działań obejmują programy aktywizacji zawodowej finansowane z funduszy unijnych, które przyczyniają się do zmniejszenia stopy bezrobocia oraz poprawy sytuacji społeczno-ekonomicznej w regionach. W kontekście standardów branżowych, samorządy powinny stosować się do wytycznych określonych w Krajowym Programie Zatrudnienia oraz do zasad określonych w Europejskim Funduszu Społecznym, co zapewnia efektywność i zgodność z najlepszymi praktykami.

Pytanie 7

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 8

Przedsiębiorca nabył maszynę stolarską na podstawie umowy sprzedaży, która jest umową

A. użyczenia
B. dwustronnie zobowiązującą
C. nieodpłatną
D. jednostronnie zobowiązującą
Odpowiedź "dwustronnie zobowiązującą" jest prawidłowa, ponieważ umowa sprzedaży jest klasycznym przykładem umowy, która angażuje obie strony w wykonanie swoich zobowiązań. W ramach tej umowy sprzedawca zobowiązuje się do przeniesienia własności rzeczy (w tym przypadku maszyny stolarskiej) na nabywcę, a nabywca zobowiązuje się do zapłaty ustalonej ceny. Tego rodzaju umowy są regulowane przez Kodeks cywilny, który wskazuje, że umowy sprzedaży są z reguły umowami dwustronnie zobowiązującymi, gdzie każda ze stron ma określone prawa i obowiązki. W praktyce oznacza to, że przedsiębiorca, który kupuje maszynę, ma prawo do jej użytkowania, a także odpowiedzialność za jej utrzymanie. Przykładem zastosowania tego typu umowy może być zakup maszyn do produkcji mebli, gdzie producent zobowiązuje się do dostarczenia sprzętu a nabywca do uiszczenia zapłaty, co jest fundamentalne dla funkcjonowania rynku i współpracy w branży.

Pytanie 9

Aby sporządzić akt małżeństwa, konieczne jest wniesienie opłaty skarbowej w Urzędzie Stanu Cywilnego. Środki uzyskane z tytułu opłaty skarbowej są dochodem własnym

A. województwa
B. państwa
C. powiatu
D. gminy
Odpowiedź gminy jest poprawna, ponieważ wpływy z opłaty skarbowej, która jest pobierana za sporządzenie aktu małżeństwa, stanowią dochód własny gminy. W polskim systemie prawnym gminy dysponują własnymi źródłami dochodów, które obejmują różne opłaty administracyjne, w tym opłaty skarbowe. Przykładem zastosowania tej wiedzy może być analiza budżetu gminy, gdzie wpływy z takich opłat są planowane i uwzględniane w wydatkach na usługi publiczne, w tym na działalność Urzędów Stanu Cywilnego. Ważne jest również zrozumienie, że to gminy są odpowiedzialne za prowadzenie rejestrów stanu cywilnego, co wiąże się z ich rolą w zapewnieniu legalności i formalności aktów małżeńskich. Warto dodać, że gminy mogą mieć różne stawki opłat skarbowych, co wpływa na ich dochody, a także na dostępność usług dla mieszkańców.

Pytanie 10

Który organ podatkowy jest organem pierwszej instancji?

A. naczelnik urzędu skarbowego
B. Naczelny Sąd Administracyjny
C. samorządowe kolegium odwoławcze
D. szef izby skarbowej
Naczelnik urzędu skarbowego jest organem podatkowym pierwszej instancji, co oznacza, że to on dokonuje pierwotnej oceny i decyzji w sprawach podatkowych. Jego kompetencje obejmują wydawanie decyzji dotyczących zobowiązań podatkowych, kontrolę przestrzegania przepisów podatkowych oraz prowadzenie postępowań wyjaśniających w związku z nieprawidłowościami. Praktycznie, naczelnik urzędu skarbowego ma kluczowe znaczenie w procesie podatkowym, gdyż jego decyzje mogą wpływać na wysokość zobowiązań podatkowych podatników. Przykładem może być sytuacja, w której podatnik odwołuje się od decyzji o wysokości podatku dochodowego. Wówczas naczelnik, jako organ pierwszej instancji, rozpatruje sprawę i wydaje decyzję, która może zostać zaskarżona do organu wyższej instancji, w tym przypadku do samorządowego kolegium odwoławczego. Zrozumienie roli naczelnika urzędu skarbowego w systemie administracyjnym jest kluczowe dla każdego, kto zajmuje się kwestiami podatkowymi, zarówno w kontekście indywidualnym, jak i dla przedsiębiorstw.

Pytanie 11

Instytucja administracji publicznej ma obowiązek rozwiązać sprawę, która wymaga przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego, nie później niż w okresie

A. dwóch miesięcy
B. 14 dni
C. jednego miesiąca
D. 7 dni
Wybór nieprawidłowej odpowiedzi często wynika z niepełnego zrozumienia przepisów prawa administracyjnego oraz z nieprecyzyjnego podejścia do terminów załatwienia spraw. Odpowiedzi takie jak dwa miesiące, 14 dni czy 7 dni nie uwzględniają rzeczywistych regulacji dotyczących postępowania administracyjnego. Przykładowo, termin dwóch miesięcy może być mylony z czasem, w jakim organ administracyjny powinien rozpatrzyć bardziej złożone sprawy, jednak w przypadku prostszych postępowań wyjaśniających, ten czas jest znacząco krótszy. Z kolei 14 dni i 7 dni to terminy, które mogą być stosowane w sytuacjach wyjątkowych lub w ramach konkretnych procedur administracyjnych, ale nie są one odpowiednie dla ogólnych postępowań wyjaśniających. Tego typu błędne podejścia mogą prowadzić do nieefektywnego zarządzania czasem oraz do frustracji obywateli, którzy oczekują szybkiej reakcji ze strony administracji. Warto zauważyć, że administracja publiczna ma obowiązek nie tylko przestrzegać terminów, ale także komunikować się z obywatelami, informując ich o postępach sprawy. Dlatego istotne jest, aby osoby zajmujące się sprawami administracyjnymi były dobrze zaznajomione z obowiązującymi przepisami, co pozwoli unikać błędów oraz poprawić jakość obsługi obywateli.

Pytanie 12

Zgodnie z przepisami dotyczącymi utrzymania porządku i czystości w gminach, odpowiedzialność za zarządzanie odpadami komunalnymi, w tym za wykonanie zadań zleconych podmiotom odpowiedzialnym za odbiór odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, spoczywa na

A. osiedla
B. sołectwa
C. powiatu
D. gminy
Odpowiedź gminy jest poprawna, ponieważ zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, to gminy są odpowiedzialne za organizację i nadzór nad gospodarką odpadami komunalnymi. Gminy mają obowiązek tworzenia lokalnych programów gospodarowania odpadami, które obejmują m.in. zbieranie, transport, a także unieszkodliwianie odpadów. Przykładem dobrych praktyk jest wprowadzenie segregacji odpadów, co ma na celu zmniejszenie ich ilości oraz promowanie recyklingu, a gmina powinna monitorować skuteczność tych działań. Gminy współpracują również z różnymi podmiotami, które zajmują się odbiorem odpadów, co wymaga odpowiedniego nadzoru, aby zapewnić przestrzeganie umów i regulacji prawnych. Dzięki temu mieszkańcy mają zapewniony dostęp do efektywnego systemu gospodarki odpadami, co przyczynia się do ochrony środowiska i poprawy jakości życia.

Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 15

Termin przedawnienia roszczeń związanych ze stosunkiem pracy wynosi

A. 5 lat od daty, kiedy roszczenie stało się wymagalne
B. 2 lat od daty, kiedy roszczenie stało się wymagalne
C. 3 lat od daty, kiedy roszczenie stało się wymagalne
D. 10 lat od daty, kiedy roszczenie stało się wymagalne
Zarówno 5-letni, jak i 10-letni okres przedawnienia są niewłaściwe w kontekście roszczeń ze stosunku pracy, co może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych. Wybierając 5 lat, można zostać wprowadzonym w błąd przez inne rodzaje roszczeń cywilnych, które rzeczywiście przedawniają się po takim czasie. Przykładowo, roszczenia związane z umowami cywilnoprawnymi, takie jak umowy o dzieło czy umowy zlecenia, mogą podlegać dłuższemu okresowi przedawnienia, co wprowadza zamieszanie wśród osób nieobeznanych z przepisami. Z kolei 10-letni okres przedawnienia jest stosowany w przypadku roszczeń dotyczących posiadania nieruchomości, co również może mylić. Ważne jest, aby zrozumieć, że przedawnienie ma na celu nie tylko ochronę dłużnika przed niekończącymi się roszczeniami, ale także zachęcanie wierzycieli do szybkiego działania. Niezrozumienie specyfikacji różnych terminów przedawnienia może prowadzić do sytuacji, w której pracownik nie zdobędzie zasłużonej rekompensaty lub wynagrodzenia, po prostu dlatego, że nie był świadomy odpowiednich przepisów. Umiejętność rozróżnienia rodzajów roszczeń oraz terminów przedawnienia jest kluczowa dla każdego, kto chce skutecznie dochodzić swoich praw w ramach prawa pracy.

Pytanie 16

Dokument księgowy RW - wewnętrzny rozchód potwierdza

A. przyjęcie do magazynu materiałów przeniesionych z innego magazynu
B. wydanie z magazynu materiałów do użytku
C. likwidację środka trwałego po użyciu
D. wydanie z magazynu towarów sprzedanych
Dowód księgowy RW, czyli rozchód wewnętrzny, jest dokumentem potwierdzającym wydanie towarów lub materiałów z magazynu na potrzeby wewnętrzne przedsiębiorstwa. W przypadku wybranej odpowiedzi, wydanie z magazynu materiałów do zużycia jest zgodne z praktykami zarządzania gospodarką magazynową. Tego rodzaju dokumentacja jest niezbędna dla prawidłowego ewidencjonowania i rozliczania kosztów związanych z materiałami używanymi w procesach produkcyjnych lub operacyjnych. Przykładem może być wydanie papieru biurowego dla działu administracji. Warto zauważyć, że zgodnie z przepisami prawa, dokumentacja magazynowa musi być przechowywana przez określony czas, co ułatwia audyty i kontrolę finansową. Wydania materiałów do zużycia są kluczowe dla monitorowania efektywności wykorzystania zasobów oraz przestrzegania zasad kontroli jakości. Właściwe stosowanie dowodów RW jest również zgodne z normami IFRS, które wymagają przejrzystości i dokładności w raportowaniu aktywów i kosztów.

Pytanie 17

Oblicz wskaźnik zmiany PKB w 2009 roku w porównaniu do roku 2008, mając na uwadze, że PKB w 2008 roku wyniósł 200 min euro, a w 2009 roku 230 min euro?

A. 15%
B. 70%
C. 30%
D. 86%
Wskaźnik wzrostu PKB oblicza się na podstawie różnicy pomiędzy wartością PKB w danym roku a wartością PKB w roku poprzednim, podzielonej przez wartość PKB w roku poprzednim, a następnie pomnożonej przez 100%. W naszym przypadku, PKB w 2008 roku wyniósł 200 milionów euro, a w 2009 roku osiągnął wartość 230 milionów euro. Różnica wynosi zatem 230 mln euro - 200 mln euro = 30 mln euro. Następnie obliczamy wskaźnik wzrostu: (30 mln euro / 200 mln euro) * 100% = 15%. To oznacza, że w 2009 roku PKB wzrósł o 15% w porównaniu do roku 2008. Zrozumienie i umiejętność obliczania wskaźnika wzrostu PKB jest niezbędne w analizie ekonomicznej, pozwala na ocenę zdrowia gospodarki oraz efektywności polityki ekonomicznej. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest planowanie budżetu państwowego, gdzie rządy mogą dostosować wydatki i inwestycje na podstawie przewidywanego wzrostu PKB.

Pytanie 18

Jak długo trwa kadencja Sejmu RP?

A. cztery lata
B. trzy lata
C. sześć lat
D. pięć lat
Kadencja Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej wynosi cztery lata, co jest zgodne z zapisami w Konstytucji RP. Praktyczne znaczenie tego okresu polega na tym, że co cztery lata obywatele mają możliwość wyrażenia swojej woli poprzez wybory, co wpływa na kształt polityki wewnętrznej i zewnętrznej kraju. Kadencja Sejmu jest kluczowa dla stabilności politycznej, ponieważ umożliwia regularną wymianę przedstawicieli władzy oraz zapewnia, że rząd odpowiada na oczekiwania obywateli. Zgodnie z dobrymi praktykami demokratycznymi, czteroletnia kadencja sprzyja zaangażowaniu społecznym, mobilizacji wyborców oraz tworzeniu programów politycznych, które odzwierciedlają rzeczywiste potrzeby społeczeństwa. Warto również zauważyć, że kadencja Sejmu jest jednym z fundamentów systemu parlamentarnego, w którym to posłowie podejmują decyzje dotyczące legislacji, budżetu i innych kluczowych aspektów życia publicznego. Z perspektywy prawa, kadencja ta jest również związana z procedurami wyborczymi, które regulują sposób przeprowadzania wyborów oraz zasady dotyczące rejestracji wyborców.

Pytanie 19

W trakcie drogi na rozprawę administracyjną wystąpił incydent. Jak powinien zareagować sędzia prowadzący rozprawę, mając na uwadze zaistniałą sytuację?

A. Wstrzymać postępowanie administracyjne
B. Przełożyć rozprawę
C. Kontynuować rozprawę
D. Zakończyć postępowanie administracyjne
Umorzenie postępowania administracyjnego w sytuacji, gdy jedna ze stron uległa wypadkowi, jest niewłaściwym rozwiązaniem i może prowadzić do naruszenia zasady prawa do obrony. Umorzenie postępowania oznacza, że sprawa zostaje definitywnie zamknięta, co nie pozwala stronie na dalsze dochodzenie swoich praw ani przedstawienie swoich argumentów w sprawie. Z kolei prowadzenie rozprawy w takim przypadku, bez obecności wszystkich zaangażowanych stron, narusza zasady sprawiedliwości proceduralnej, co może skutkować wydaniem niezgodnego z prawem orzeczenia. Zawieszenie postępowania również nie jest odpowiednim krokiem, ponieważ nie prowadzi do wyjaśnienia sytuacji, a jedynie odkłada sprawę w czasie, co może być niekorzystne dla wszystkich stron. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich niepoprawnych wniosków obejmują przekonanie, że postępowanie można kontynuować w każdych okolicznościach lub że umorzenie sprawy jest korzystne dla wszystkich stron. W rzeczywistości, każda decyzja w takim przypadku powinna być podyktowana troską o zapewnienie wszystkim stronom możliwości pełnego uczestnictwa w postępowaniu oraz poszanowaniem ich praw procesowych. W sytuacjach kryzysowych kluczowe jest zachowanie równowagi między szybkim rozwiązaniem sprawy a zapewnieniem jej prawidłowego, zgodnego z prawem przebiegu.

Pytanie 20

Osoba zatrudniana w firmie jest zobowiązana do

A. profilaktycznych badań lekarskich
B. kontrolnych badań lekarskich
C. okresowych badań lekarskich
D. wstępnych badań lekarskich
Kontrolne, profilaktyczne oraz okresowe badania lekarskie nie są obowiązkowe dla każdej osoby przyjmowanej do pracy, co może prowadzić do mylnych przekonań o ich znaczeniu w procesie rekrutacji. Kontrolne badania lekarskie mają na celu ocenę stanu zdrowia pracowników, którzy już są zatrudnieni, a ich wyniki mogą być stosowane do oceny, czy pracownik nadal może wykonywać swoje obowiązki. Profilaktyczne badania lekarskie z kolei skupiają się na zapobieganiu chorobom i monitorowaniu zdrowia pracowników w kontekście długoterminowym. Te badania są kluczowe dla osób pracujących w zawodach narażonych na szczególne ryzyko, ale nie zastępują wstępnych badań. Okresowe badania są zaś realizowane w określonym cyklu czasowym w celu utrzymania odpowiedniego stanu zdrowia pracowników, co również nie jest wymogiem dla nowych pracowników. Wiele osób myli te różne kategorie badań, co może prowadzić do nieporozumień dotyczących odpowiedzialności pracodawcy i pracownika. Dlatego ważne jest, by rozumieć, że wstępne badania są pierwszym krokiem w każdym nowym zatrudnieniu i nie mogą być zastąpione innymi typami badań.

Pytanie 21

Dochodami jednostek samorządowych nie są

A. przychody z kar oraz grzywien
B. wpływy z podatków i opłat
C. udziały w dochodach z podatku akcyzowego
D. odsetki od pożyczek, które udziela gmina
Odpowiedzi wskazujące na odsetki od pożyczek, dochody z kar i grzywien oraz wpływy z podatków i opłat mogą prowadzić do błędnych wniosków o tym, jakie dochody są rzeczywiście przypisane jednostkom samorządu terytorialnego. Odsetki od pożyczek udzielanych przez gminę stanowią dochód, który wynika z aktywności finansowej gminy, a nie z podstawowych źródeł budżetowych. Dochody z kar i grzywien są również uważane za elementy budżetu lokalnego, jednakże ich zróżnicowanie zależy od aktualnych przepisów i polityki egzekwowania. Wpływy z podatków i opłat to natomiast kluczowy element dochodów samorządowych, który może obejmować różnorodne źródła, takie jak podatek dochodowy od osób fizycznych czy opłaty za korzystanie z lokalnych usług. Typowe błędy w myśleniu mogą wynikać z niezrozumienia podziału kompetencji między poziomami administracji publicznej oraz nieznajomości regulacji prawnych dotyczących dochodów jednostek samorządowych.

Pytanie 22

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 23

Zgodnie z zamieszczonym przepisem tekst jednolity rozporządzenia wydanego przez Ministra Finansów ogłasza

Wyciąg z Ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych
(…)
Art. 16. 1. Marszałek Sejmu ogłasza tekst jednolity ustawy nie rzadziej niż raz na 12 miesięcy, jeżeli była ona nowelizowana. Ustawa może określić termin ogłoszenia tekstu jednolitego.
2. Rządowe Centrum Legislacji oraz organy administracji rządowej współdziałają z Marszałkiem Sejmu przy opracowywaniu tekstów jednolitych ustaw.
3. Teksty jednolite aktów normatywnych innych niż ustawa ogłasza organ właściwy do wydania aktu normatywnego, a w przypadku:
1) regulaminów Sejmu i Senatu – odpowiednio Marszałek Sejmu i Marszałek Senatu;
2) aktów normatywnych Rady Ministrów – Prezes Rady Ministrów;
3) aktów normatywnych Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji – Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
Tekst jednolity aktu normatywnego innego niż ustawa ogłasza się nie rzadziej niż raz na 12 miesięcy, jeżeli był on nowelizowany. Akt normatywny może określić termin ogłoszenia tekstu jednolitego.
(…)

A. Rządowe Centrum Legislacji.
B. Prezes Rady Ministrów.
C. Marszałek Sejmu.
D. Minister Finansów.
Wybór odpowiedzi związanych z innymi organami, takimi jak Marszałek Sejmu, Rządowe Centrum Legislacji czy Prezes Rady Ministrów, może wynikać z nieporozumienia dotyczącego ról i kompetencji tych instytucji w procesie legislacyjnym. Marszałek Sejmu, chociaż odgrywa istotną rolę w procedurze ustawodawczej, nie jest odpowiedzialny za ogłaszanie przepisów wykonawczych, jakimi są rozporządzenia. Z kolei Rządowe Centrum Legislacji pełni funkcję wspierającą w procesie legislacyjnym, ale nie jest organem uprawnionym do publikacji tekstów jednolitych. Prezes Rady Ministrów koordynuje pracę rządu, ale również nie pełni funkcji odpowiedzialnej za ogłaszanie rozporządzeń. Typowe błędy myślowe, które prowadzą do takich wyborów, to mylenie ról poszczególnych organów oraz nieznajomość struktury polskiego systemu legislacyjnego. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla prawidłowej interpretacji przepisów prawnych oraz świadomego uczestnictwa w procesie legislacyjnym.

Pytanie 24

W biurze temperatura powietrza nie powinna wynosić mniej niż

A. 20 °C
B. 15 °C
C. 18 °C
D. 16 °C
Temperatura powietrza w pomieszczeniach biurowych jest kluczowym czynnikiem wpływającym na komfort oraz wydajność pracy pracowników. Zgodnie z wytycznymi normy PN-EN ISO 7730, minimalna temperatura w biurach powinna wynosić co najmniej 18 °C. Utrzymywanie takiej temperatury jest istotne nie tylko dla wygody, ale także dla zdrowia pracowników, ponieważ zbyt niska temperatura może prowadzić do dyskomfortu, obniżonej koncentracji oraz zwiększonej podatności na choroby. Przykładem zastosowania tej normy może być biuro, które regularnie monitoruje temperaturę oraz dostosowuje ją w zależności od warunków zewnętrznych i liczby osób przebywających w pomieszczeniu. Dzięki temu zapewnia się optymalne warunki pracy, co przekłada się na lepszą efektywność zespołu. Dodatkowo, stosowanie odpowiednich systemów klimatyzacji i wentylacji, które utrzymują temperaturę na poziomie co najmniej 18 °C, jest zgodne z najlepszymi praktykami zarządzania budynkami i zdrowiem w miejscu pracy.

Pytanie 25

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 26

Osoba pracująca, która w celu podniesienia swoich umiejętności zawodowych przystępuje do egzaminu weryfikującego kwalifikacje w danym zawodzie, ma prawo do urlopu szkoleniowego w wysokości

A. 6 dni
B. 26 dni
C. 20 dni
D. 21 dni
Odpowiedź 6 dni jest poprawna, ponieważ pracownikom przysługuje prawo do urlopu szkoleniowego w wymiarze 6 dni roboczych w roku kalendarzowym, który jest przeznaczony na podnoszenie kwalifikacji zawodowych. Zgodnie z ustawą o systemie oświaty oraz przepisami Kodeksu pracy, pracownicy mają prawo do urlopu szkoleniowego, którego celem jest umożliwienie im uczestnictwa w kształceniu, szkoleniach czy egzaminach związanych z ich zawodem. Tego rodzaju wsparcie jest istotne, zwłaszcza w kontekście dynamicznie zmieniającego się rynku pracy, gdzie ciągłe doskonalenie umiejętności staje się niezbędne. Przykładem zastosowania tego urlopu może być sytuacja, gdy pracownik przystępuje do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, co pozwala na uzyskanie nowych umiejętności, a tym samym zwiększa jego konkurencyjność na rynku. Warto również podkreślić, że zgodnie z dobrymi praktykami w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi, inwestowanie w rozwój pracowników przekłada się na wzrost efektywności przedsiębiorstw oraz ich pozycji na rynku.

Pytanie 27

Dla Poznania ogłoszono zagrożenie powodziowe. Kiedy wejdzie w życie zarządzenie Prezydenta Miasta o zakazie wstępu na wały przeciwpowodziowe, zgodnie z zamieszczonym przepisem?

Wyciąg z ustawy
o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych

(...)

Art. 4.1. Akty normatywne, zawierające przepisy powszechnie obowiązujące, ogłaszane w dziennikach urzędowych wchodzą w życie po upływie czternastu dni od dnia ich ogłoszenia, chyba że dany akt normatywny określi termin dłuższy.
(...)

3. Przepisy porządkowe wchodzą w życie po upływie trzech dni od dnia ich ogłoszenia.
W uzasadnionych przypadkach przepisy porządkowe mogą wchodzić w życie w terminie krótszym niż trzy dni, a jeżeli zwłoka w wejściu w życie przepisów porządkowych mogłaby spowodować nieodwracalne szkody lub poważne zagrożenia życia, zdrowia lub mienia, można zarządzić wejście w życie takich przepisów z dniem ich ogłoszenia.
(...)

A. Po upływie trzech dni od dnia wydania zarządzenia.
B. W dniu wydania zarządzenia.
C. Z dniem ogłoszenia zarządzenia.
D. Po upływie trzech dni od dnia ogłoszenia zarządzenia.
Odpowiedź "Z dniem ogłoszenia zarządzenia" jest poprawna, ponieważ zgodnie z przepisami zawartymi w art. 4.3. ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych, istnieje możliwość, aby przepisy porządkowe weszły w życie z dniem ich ogłoszenia w uzasadnionych przypadkach, takich jak zagrożenie powodziowe. Przykładem zastosowania tej regulacji mogą być sytuacje kryzysowe, które wymagają natychmiastowego działania, by zapewnić bezpieczeństwo publiczne. W praktyce oznacza to, że w sytuacjach, gdzie istnieje realne niebezpieczeństwo dla mieszkańców, takie jak nadchodząca powódź, władze mają prawo do podjęcia szybkich decyzji, które są niezwłocznie komunikowane społeczności. W ten sposób mieszkańcy są informowani o potencjalnych zagrożeniach i mogą podjąć odpowiednie środki ostrożności, co jest kluczowe w kontekście zarządzania kryzysowego. Struktura prawna i procedury związane z ogłaszaniem zarządzeń mają na celu nie tylko ochronę życia ludzkiego, ale również efektywne zarządzanie zasobami samorządowymi w trudnych warunkach.

Pytanie 28

Jeżeli ostatni dzień siedmiodniowego terminu na wniesienie zażalenia na decyzję przypada na wtorek 1 maja, który jest dniem ustawowo wolnym od pracy, to jaki jest ostatni dzień tego terminu?

A. 1 maja
B. 2 maja
C. 3 maja
D. 30 kwietnia
Odpowiedź 2 maja jest poprawna, ponieważ z uwagi na to, że 1 maja przypada na dzień ustawowo wolny od pracy, termin na wniesienie zażalenia ulega wydłużeniu. Zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania cywilnego, jeżeli ostatni dzień terminu przypada na dzień wolny od pracy, termin ten przesuwa się na najbliższy dzień roboczy. W tym przypadku siedmiodniowy termin na wniesienie zażalenia kończy się 2 maja, który jest dniem roboczym. Przykładem zastosowania tego przepisu w praktyce może być sytuacja, w której strona postępowania musi dostarczyć zażalenie, a dzień wolny od pracy nie pozwala na jego wniesienie. Warto również zauważyć, że w podobnych okolicznościach, w przypadku innych terminów procesowych, takich jak terminy na wniesienie apelacji, reguła ta również ma zastosowanie. Dlatego znajomość przepisów dotyczących terminów oraz ich interpretacji jest kluczowa w praktyce prawniczej, aby uniknąć sytuacji, w których strona mogłaby stracić swoje prawa procesowe.

Pytanie 29

Który z wymienionych organów wykonawczych ma prawo do stosowania wszystkich metod egzekucyjnych w procesie egzekucji administracyjnej zobowiązań finansowych?

A. Prezydent miasta
B. Marszałek województwa
C. Naczelnik urzędu skarbowego
D. Wojewoda
Prezydent miasta raczej nie ma dużego wpływu na egzekucję administracyjną. Jego zadania są bardziej związane z lokalnymi sprawami i zarządzaniem gminą. Takie sprawy jak egzekucja należności pieniężnych to nie jego działka. Podobnie jest z wojewodą, który też nie ma pełnych uprawnień w tym zakresie. Jego rola to bardziej nadzór i koordynacja działań rządowych. Marszałek województwa również nie zajmuje się egzekucją administracyjną w szerszym znaczeniu. Wydaje mi się, że sporo osób myli te różne role i myśli, że wszyscy mają takie same kompetencje jak naczelnik urzędu skarbowego. Ważne jest, żeby rozumieć, że każda instytucja ma swoje specyficzne zadania i odpowiedzialność, a to wszystko jest zgodne z zasadami prawa administracyjnego.

Pytanie 30

Kompleksowe, względnie pełne i oparte na jednolitych regułach uregulowanie jakiejś dziedziny życia społecznego poprzez wydanie aktu normatywnego nazywanego kodeksem, to

A. inkorporacja
B. liberalizacja
C. systematyzacja
D. kodyfikacja
Deregulacja odnosi się do procesu zmniejszania lub eliminowania regulacji prawnych w danej dziedzinie, co ma na celu uproszczenie zasad działania i zwiększenie swobody działania podmiotów. Nie jest to proces, który polega na całościowym uregulowaniu jakiejś dziedziny, a wręcz przeciwnie, może prowadzić do chaosu i niepewności prawnej, co jest sprzeczne z ideą kodyfikacji. Inkorporacja natomiast to proces włączania już istniejących przepisów do nowego aktu prawnego, co również nie odpowiada definicji kodyfikacji, gdyż nie dotyczy tworzenia nowego, całościowego aktu. Systematyzacja, choć związana z porządkowaniem przepisów, nieimplikuje ich kompleksowego uregulowania, ale raczej organizację już istniejących norm prawnych. Systematyzacja może prowadzić do lepszej organizacji materiału prawnego, ale nie wprowadza nowego, jednolitego aktu normatywnego, jak ma to miejsce w przypadku kodyfikacji. Typowy błąd myślowy, prowadzący do pomylenia tych pojęć, to utożsamianie procesu uproszczenia przepisów z ich kodyfikacją, co jest nieprawidłowe, ponieważ kodyfikacja to proces tworzenia nowych, zharmonizowanych norm prawnych, a nie ich redukcji czy reorganizacji.

Pytanie 31

Obroty debetowe na koncie "Kasa" wynoszą 5 000 zł, natomiast obroty kredytowe to 2 000 zł. Jakie jest saldo końcowe tego konta, co oznacza, że w kasie

A. brakuje 2 000 zł
B. pozostało 3 000 zł
C. brakuje 3 000 zł
D. pozostało 5 000 zł
Poprawna odpowiedź to 3 000 zł, ponieważ saldo konta "Kasa" oblicza się, odejmując obroty kredytowe od obrotów debetowych. Obroty debetowe wynoszą 5 000 zł, co oznacza, że ta kwota została wpłacona do kasy. Z kolei obroty kredytowe wynoszą 2 000 zł, co wskazuje na wypłatę tej sumy z kasy. Aby obliczyć saldo, wykonujemy następujące działanie: 5 000 zł (obroty debetowe) - 2 000 zł (obroty kredytowe) = 3 000 zł. W praktyce oznacza to, że w kasie pozostało 3 000 zł, co jest kluczowe dla zarządzania finansami firmy. Wiedza na temat obliczania sald konta jest istotna w kontekście rachunkowości, ponieważ pozwala na bieżące monitorowanie stanu finansowego przedsiębiorstwa i podejmowanie odpowiednich decyzji. Prawidłowe zarządzanie kasą jest fundamentem zdrowych finansów, a także odzwierciedleniem efektywności operacyjnej przedsiębiorstwa.

Pytanie 32

Obywatel polski posiadający prawo do głosowania w wyborach do Sejmu oraz Senatu musi najpóźniej w dniu oddania głosu osiągnąć

A. 16 lat
B. 18 lat
C. 21 lat
D. 17 lat
Prawo wybierania, zwane także czynnym prawem wyborczym, w Polsce przysługuje obywatelom, którzy najpóźniej w dniu głosowania ukończą 18 lat. Oznacza to, że młodsze osoby, które nie osiągnęły tego wieku, nie mają prawa do udziału w głosowaniu w wyborach do Sejmu i Senatu. Ustanowienie takiego wieku wynika z szerszej zasady, która uznaje 18 lat jako moment osiągnięcia pełnoletności w Polsce, co wiąże się z nabyciem pełni praw obywatelskich. Przykładowo, młode osoby, które w dniu wyborów mają 17 lat i 364 dni, nie mogą głosować, mimo że za kilka dni osiągną pełnoletność. Z perspektywy praktycznej, wiedza o wieku, w którym można głosować, jest kluczowa dla organizacji edukacji wyborczej, mającej na celu zwiększenie zaangażowania młodzieży w życie polityczne kraju, co w przyszłości może przyczynić się do świadomego i aktywnego uczestnictwa w procesach demokratycznych.

Pytanie 33

Jakie działania podejmuje się w przypadku egzekucji dotyczącej zobowiązań finansowych?

A. egzekucja z nieruchomości
B. zlecenie wykonania
C. zajęcie nieruchomości
D. nałożenie grzywny w celu przymuszenia
Odebranie nieruchomości to podejście, które ma na celu realizację zasady, że wierzyciel powinien odzyskać swoje należności, jednak nie jest to formalny środek egzekucyjny. W polskim systemie prawnym odebranie nieruchomości rozumiane jest jako naruszenie praw dłużnika, co jest niezgodne z zasadą ochrony własności prywatnej. W odniesieniu do wykonania zastępczego, jest to mechanizm stosowany w sytuacjach, gdy dłużnik nie wykonuje swoich zobowiązań, jednak nie odnosi się bezpośrednio do egzekucji należności pieniężnych. Wykonanie zastępcze zazwyczaj dotyczy sytuacji, w których dłużnik ma do spełnienia określony obowiązek, jak na przykład wykonanie prac budowlanych, a nie dotyczy kwestii finansowych. Grzywna w celu przymuszenia to kolejny niewłaściwy sposób, który może być zastosowany w postępowaniach administracyjnych, ale nie stanowi skutecznej metody egzekucji należności pieniężnych. W obydwu przypadkach takie podejścia mogą prowadzić do błędnych założeń dotyczących możliwości odzyskania należności, co może skutkować dalszymi komplikacjami prawnymi oraz utratą zaufania w relacjach między wierzycielami a dłużnikami. Fundamentalne znaczenie ma zrozumienie, że każdy środek egzekucyjny musi być zgodny z obowiązującymi przepisami prawa oraz respektować prawa dłużników.

Pytanie 34

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 35

Wywłaszczenie nieruchomości może być przeprowadzone na korzyść

A. jednostki samorządu terytorialnego
B. stowarzyszenia
C. osoby fizycznej
D. spółki prawa handlowego
Wywłaszczenie nieruchomości jest procesem prawnym, który powinien być realizowany z zachowaniem szczególnych zasad i regulacji. Odpowiedzi sugerujące, że wywłaszczenie może nastąpić na rzecz osób fizycznych czy spółek prawa handlowego, są niepoprawne. W przypadku osób fizycznych, prawo do wywłaszczenia jest ograniczone, ponieważ tego typu działania koncentrują się na dobrach publicznych, a nie na korzyściach prywatnych. Wywłaszczenie na rzecz osoby fizycznej narusza zasadę ochrony prawa własności, która jest fundamentem polskiego prawa cywilnego. Podobnie, spółki prawa handlowego, choć mogą pełnić różne funkcje publiczne, nie są uprawnione do wywłaszczania nieruchomości w celach komercyjnych. Wywłaszczenie na rzecz stowarzyszeń również jest błędne, gdyż tylko jednostki samorządu terytorialnego mają kompetencje prawne do przeprowadzania takich działań, które dotyczą realizacji celów publicznych. Typowym błędem myślowym w takich przypadkach jest mylenie funkcji publicznych z prywatnymi interesami, co prowadzi do niewłaściwych wniosków o możliwościach wywłaszczenia przez podmioty niepubliczne. Takie nieporozumienia mogą skutkować różnymi problemami prawnymi oraz brakiem zrozumienia dla roli, jaką wywłaszczenie pełni w kontekście planowania przestrzennego i ochrony dobra wspólnego.

Pytanie 36

Organem wykonawczym gminy, której centralna siedziba znajduje się w miejscowości usytuowanej na obszarze tej gminy, jest

A. zarząd gminy
B. rada gminy
C. burmistrz
D. wójt
Burmistrz to taki gość, który zarządza gminą, a jego biuro jest w mieście, które jest częścią tej gminy. W polskim samorządzie burmistrz jest kluczową osobą, bo to on dba o sprawy lokalne i stara się realizować polityki, które są ważne dla mieszkańców. Ma naprawdę sporo do zrobienia – od budżetu po podejmowanie różnych decyzji administracyjnych, a także zarządzanie różnymi jednostkami organizacyjnymi gminy. Na przykład burmistrz może wprowadzać programy, które odpowiadają na potrzeby ludzi, jak poprawa dróg czy wsparcie dla lokalnych firm. Co ciekawe, burmistrza wybiera się w wyborach powszechnych, co pokazuje, jak ważny jest jego mandat demokratyczny. Wiedza o tym, co robi burmistrz, jest istotna, żeby aktywnie uczestniczyć w życiu gminy oraz współpracować z jej władzami.

Pytanie 37

W której z wymienionych okoliczności występuje odpowiedzialność kontraktowa?

A. Dziecko pomalowało farbami witrynę sklepową
B. Kierowca potrącił pieszego na przejściu dla pieszych
C. Firma budowlana nie zrealizowała inwestycji w ustalonym terminie
D. Uciekające zwierzę zniszczyło pole tulipanów
Odpowiedzialność kontraktowa to temat, który dotyczy sytuacji, gdy jedna strona umowy nie robi tego, co powinna. Czyli jak na przykład, jeśli firma budowlana spóźnia się z oddaniem budynku. Przykład? No, deweloper mógł obiecać, że budynek będzie gotowy na konkretną datę, ale jeśli tak się nie stanie, to inwestor ma poważny problem. W takim wypadku, zgodnie z prawem, inwestor ma prawo żądać odszkodowania za te straty, które powstały przez to opóźnienie. To jest właśnie ta odpowiedzialność kontraktowa. Trzeba się też mieć na uwadze, że według Kodeksu cywilnego, można żądać nie tylko pieniędzy, ale też uwzględnia się inne szkody, które wynikły z tego, że umowa nie została wypełniona.

Pytanie 38

Najważniejszą jednostką administracji samorządowej jest

A. województwo
B. miasto
C. powiat
D. gmina
Wybierając powiat, województwo lub miasto jako odpowiedzi, można wpaść w pułapkę myślenia o strukturach samorządowych, które są bardziej złożone i rozbudowane niż podstawowy poziom, którym jest gmina. Powiaty są jednostkami, które pełnią funkcje administracyjne na poziomie średnim, ale nie są podstawową jednostką samorządową. Powiaty są odpowiedzialne za zarządzanie sprawami, które wymagają szerszego zasięgu, takimi jak transport regionalny czy ochrona zdrowia, ale nie posiadają uprawnień do podejmowania decyzji w lokalnych sprawach na tak bliskim poziomie, jak gmina. Analogicznie, województwa obejmują jeszcze większy obszar i ich rola koncentruje się na zarządzaniu sprawami o zasięgu wojewódzkim, takimi jak rozwój regionalny, gospodarka czy infrastruktura. Odpowiedź miasto natomiast odnosi się do specyficznego typu gminy, co może mylić, gdyż w kontekście pytania chodziło o ogólną jednostkę samorządu. Wiele osób może mylnie sądzić, że powiat lub województwo są głównymi jednostkami, ponieważ często to one przyciągają uwagę podczas dyskusji na temat administracji lokalnej, jednak kluczowe jest zrozumienie, że gmina jako jednostka ma bezpośredni wpływ na codzienne życie mieszkańców i jest podstawą funkcjonowania całego systemu samorządowego.

Pytanie 39

Który z wymienionych podmiotów, zgodnie z przytoczonym przepisem, sprawuje nadzór nad przyjmowaniem i załatwianiem skarg przez wójta?

Wyciąg z ustawy Kodeks postępowania administracyjnego
(…)
Art. 258. § 1. Nadzór i kontrolę nad przyjmowaniem i załatwianiem skarg i wniosków sprawują:
1)ministrowie – gdy chodzi o skargi załatwiane przez ministerstwa i inne jednostki organizacyjne bezpośrednio podległe ministrowi;
2)właściwi rzeczowo ministrowie we współdziałaniu z ministrem właściwym do spraw administracji publicznej – gdy chodzi o skargi załatwiane przez organy administracji rządowej;
3)terenowe organy administracji rządowej – gdy chodzi o skargi załatwiane przez jednostki organizacyjne nadzorowane przez te organy;
4)organy wyższego stopnia oraz właściwe organy naczelne – gdy chodzi o skargi załatwiane przez pozostałe organy państwowe i organy państwowych jednostek organizacyjnych;
5)Prezes Rady Ministrów i wojewodowie – gdy chodzi o skargi załatwiane przez organy jednostek samorządu terytorialnego oraz samorządowe jednostki organizacyjne.
(…)

A. Wyłącznie wojewoda.
B. Właściwy w sprawie minister.
C. Prezes Rady Ministrów i wojewodowie.
D. Wyłącznie Prezes Rady Ministrów.
Odpowiedź "Prezes Rady Ministrów i wojewodowie" jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z art. 258 § 1 pkt 5 Kodeksu postępowania administracyjnego, nadzór nad przyjmowaniem i załatwianiem skarg przez organy jednostek samorządu terytorialnego, takie jak wójt, sprawują zarówno Prezes Rady Ministrów, jak i wojewodowie. Taki podział odpowiedzialności ma na celu zapewnienie, że skargi obywateli są traktowane poważnie i rozpatrywane zgodnie z przepisami prawa. Praktycznym zastosowaniem tego przepisu jest możliwość odwołania się od decyzji wójta, co może pomóc w rozwiązywaniu problemów mieszkańców. Z perspektywy standardów administracyjnych ważne jest, aby organy samorządowe były odpowiedzialne przed wyższymi instytucjami, co wzmacnia zaufanie publiczne do administracji. Dobre praktyki w zakresie zarządzania skargami wymagają również, aby nadzór był stosowany w sposób systematyczny oraz transparentny, co zwiększa efektywność działania jednostek samorządu terytorialnego.

Pytanie 40

Czynnikiem w procesie podejmowania decyzji, na podstawie którego formułowana jest decyzja, jest

A. akcja
B. informacja
C. nadzór
D. zalecenie
Informacja jest kluczowym elementem procesu decyzyjnego, gdyż stanowi podstawę, na której podejmowane są decyzje. Bez odpowiednich danych i faktów, które dostarczają informacji, decyzje mogą być podejmowane w sposób chaotyczny lub nieoptymalny. W praktyce, proces podejmowania decyzji często zaczyna się od zbierania informacji, analizy dostępnych opcji oraz przewidywania skutków różnych działań. Na przykład w zarządzaniu projektami, kierownik projektu zbiera dane dotyczące zasobów, harmonogramów i ryzyk, aby podejmować świadome decyzje o alokacji zasobów czy o terminach realizacji zadań. Zgodnie z najlepszymi praktykami w zakresie zarządzania, stosowanie narzędzi analitycznych, takich jak analiza SWOT czy metoda Delphi, pozwala na dokładniejszą ocenę sytuacji i bardziej trafne decyzje. Dobrze zorganizowany proces zbierania i analizy informacji zwiększa efektywność działania organizacji i minimalizuje ryzyko błędnych decyzji.