Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 8 stycznia 2025 07:51
  • Data zakończenia: 8 stycznia 2025 08:04

Egzamin zdany!

Wynik: 24/40 punktów (60,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Która z poniższych właściwości odnosi się do sieci bezprzewodowej?

A. Nie funkcjonuje w obszarach z dużą liczbą urządzeń
B. Wymaga zastosowania przewodów do łączenia urządzeń
C. Jest bardziej narażona na zakłócenia w przesyłaniu danych
D. Nie potrzebuje zabezpieczeń, ponieważ jest domyślnie chroniona
Sieci bezprzewodowe charakteryzują się tym, że wykorzystują fale radiowe do transmisji danych, co sprawia, że są bardziej podatne na zakłócenia. Zakłócenia te mogą pochodzić z różnych źródeł, takich jak inne urządzenia bezprzewodowe, mikrofalówki, czy nawet fizyczne przeszkody, takie jak ściany. W przypadku sieci Wi-Fi, które są powszechnie stosowane w domach i biurach, sygnał radiowy może być osłabiony przez metalowe obiekty oraz inne materiały budowlane. To zjawisko można zminimalizować, stosując nowoczesne standardy, takie jak IEEE 802.11ac, które oferują lepszą wydajność i stabilność sygnału. Praktycznym przykładem jest sytuacja, w której użytkownicy znajdują się w gęsto zabudowanym obszarze miejskim, gdzie wiele sieci Wi-Fi działa jednocześnie, co zwiększa ryzyko zakłóceń i wpływa na jakość połączenia. Zrozumienie tej cechy sieci bezprzewodowych jest kluczowe dla ich efektywnego użytkowania oraz projektowania.

Pytanie 2

Jakie stwierdzenie najlepiej tłumaczy cel podziału programu na funkcje (metody)?

A. Ułatwia proces debugowania oraz ponowne wykorzystanie fragmentów kodu
B. Eliminuje potrzebę korzystania ze zmiennych globalnych
C. Gwarantuje automatyczną kompilację programu
D. Umożliwia skrócenie kodu przez eliminację wszelkich komentarzy
Dzielenie programu na funkcje (lub metody) jest jedną z kluczowych zasad programowania strukturalnego i obiektowego. Funkcje pozwalają na podzielenie dużych bloków kodu na mniejsze, łatwiejsze do zarządzania i ponownego wykorzystania fragmenty. Dzięki temu kod jest bardziej czytelny, zrozumiały i łatwiejszy do testowania. Ułatwia to także proces debugowania, ponieważ błędy można izolować w konkretnych funkcjach, zamiast przeszukiwać cały program. Ponadto funkcje umożliwiają wielokrotne używanie tego samego fragmentu kodu, co zwiększa efektywność i eliminuje konieczność powielania kodu, zmniejszając ryzyko błędów.

Pytanie 3

Jakie informacje przedstawia diagram Gantta?

A. Relacje między różnymi projektami
B. Model przepływu danych
C. Plan działań w projekcie
D. Strukturę plików w projekcie
Diagram Gantta to narzędzie używane do wizualizacji harmonogramu zadań w projekcie. Przedstawia on zadania w układzie osi czasu, co pozwala na łatwe śledzenie terminów, zależności i etapów realizacji projektu. Diagram Gantta jest niezwykle przydatny w dużych projektach, ponieważ ułatwia planowanie zasobów i umożliwia identyfikowanie potencjalnych opóźnień. Dzięki czytelnej formie, managerowie mogą szybko ocenić, które zadania są w trakcie realizacji, a które są opóźnione. Diagramy Gantta są szeroko stosowane w zarządzaniu projektami budowlanymi, IT oraz w planowaniu kampanii marketingowych.

Pytanie 4

W jakim przypadku należy umieścić poszkodowanego w pozycji bocznej bezpiecznej?

A. w przypadku urazu kręgosłupa
B. w przypadku omdlenia, gdy osoba jest przytomna
C. gdy wystąpi omdlenie i brak tętna
D. w sytuacji urazu pleców, gdy osoba jest świadoma
Ułożenie poszkodowanego w pozycji bocznej bezpiecznej jest kluczowym krokiem w sytuacjach medycznych, zwłaszcza w przypadku omdlenia, gdy osoba jest przytomna i oddycha. Ta pozycja ma na celu zapewnienie drożności dróg oddechowych, co jest niezbędne, aby uniknąć zadławienia się własnymi wymiotami lub śliną. W sytuacji, gdy osoba traci przytomność, lecz nadal oddycha, ułożenie jej na boku minimalizuje ryzyko aspiracji i wspiera naturalne funkcje oddechowe. Ważne jest, aby przyjąć tę pozycję, ale również monitorować stan poszkodowanego, sprawdzając jego oddech i reakcje. Zgodnie z wytycznymi Europejskiej Rady Resuscytacji, w takich sytuacjach kluczowe jest, aby osoba była w pełni zabezpieczona i nie mogła się przewrócić. Przykłady zastosowania tej techniki obejmują sytuacje, gdzie osoba straciła przytomność na skutek omdlenia związanego z nagłym spadkiem ciśnienia krwi lub innymi czynnikami. Wykorzystanie pozycji bocznej bezpiecznej jest standardem w pierwszej pomocy i jest szkolone w ramach kursów dla ratowników oraz medyków.

Pytanie 5

Jakie środki ochrony zbiorowej najlepiej chronią kręgosłup w warunkach pracy biurowej?

A. Regulowanie poziomu oświetlenia w biurze
B. Umieszczanie monitorów na wysokości oczu
C. Ograniczenie hałasu w pomieszczeniu
D. Korzystanie z regulowanych krzeseł i biurek
Używanie regulowanych foteli i biurek to jeden z najlepszych sposobów na zapobieganie problemom z kręgosłupem w pracy biurowej. Ergonomiczne fotele pozwalają na dostosowanie wysokości siedziska, podparcia lędźwiowego oraz kąta nachylenia oparcia, co zapewnia optymalne wsparcie dla kręgosłupa i zmniejsza ryzyko bólu pleców. Regulowane biurka umożliwiają zmianę pozycji pracy – z siedzącej na stojącą – co redukuje obciążenie kręgosłupa i poprawia krążenie krwi. Ergonomia stanowiska pracy to kluczowy element profilaktyki zdrowotnej, który minimalizuje ryzyko dolegliwości związanych z długotrwałą pracą w jednej pozycji.

Pytanie 6

W zaprezentowanym kodzie stworzono abstrakcyjną klasę figura oraz klasę prostokąta, która dziedziczy po niej, zawierającą zdefiniowane pola i konstruktory. Wskaż minimalną wersję implementacji sekcji /* metody klasy */ dla klasy Prostokat:

Ilustracja do pytania
A. D
B. C
C. A
D. B
Minimalna implementacja klasy Prostokat wymaga zaimplementowania podstawowych metod określonych w klasie abstrakcyjnej figura. Implementacja zawiera niezbędne pola i metody, które muszą być obecne, aby klasa mogła być skompilowana i działała poprawnie.

Pytanie 7

Który z wymienionych terminów dotyczy klasy, która stanowi podstawę dla innych klas, lecz nie może być tworzona w instancji?

A. Klasa abstrakcyjna
B. Klasa pochodna
C. Klasa statyczna
D. Klasa finalna
Klasa statyczna jest klasą, która zawiera tylko statyczne metody i pola, ale może być instancjonowana. Klasa pochodna to klasa, która dziedziczy z klasy bazowej i nie jest sama w sobie abstrakcyjna, chyba że zawiera metody czysto wirtualne. Klasa finalna (w niektórych językach, np. Java) to klasa, która nie może być dziedziczona, co jest odwrotnością klasy abstrakcyjnej, której głównym celem jest właśnie dziedziczenie.

Pytanie 8

Który aspekt projektu aplikacji jest kluczowy dla zabezpieczenia danych użytkowników?

A. Tworzenie prostych formularzy do rejestracji
B. Koncentracja na wyglądzie interfejsu użytkownika
C. Pominięcie testowania aplikacji w etapie produkcji
D. Zastosowanie zaawansowanych systemów ochrony
Stosowanie zaawansowanych mechanizmów bezpieczeństwa jest kluczowe dla ochrony danych użytkowników w aplikacjach. Wdrożenie technologii takich jak szyfrowanie, autoryzacja dwuskładnikowa (2FA), firewalle oraz regularne testy penetracyjne pozwala na minimalizację ryzyka ataków i naruszeń danych. Mechanizmy te nie tylko zabezpieczają dane, ale również budują zaufanie użytkowników do aplikacji, co jest niezwykle istotne w branżach takich jak bankowość, medycyna czy e-commerce.

Pytanie 9

Jakie informacje można uzyskać na temat metod w klasie Point?

Ilustracja do pytania
A. Zawierają błąd, ponieważ nazwy metod powinny być różne.
B. Są przeciążone.
C. Zawierają przeciążenie operatora.
D. Służą jako konstruktory w zależności od liczby argumentów.
Metody klasy Point są przeciążone, co oznacza, że mogą mieć tę samą nazwę, ale różnią się liczbą lub typem parametrów. Przeciążenie metod to jedna z podstawowych technik programowania obiektowego, która pozwala na bardziej elastyczne projektowanie kodu. Dzięki temu programista może tworzyć metody dostosowane do różnych sytuacji, zachowując spójność nazw i intuicyjność użycia. To zwiększa czytelność i utrzymanie kodu, ponieważ wywołania metod o tej samej nazwie, ale różnych parametrach, są łatwe do zrozumienia i odnalezienia.

Pytanie 10

Jakie z wymienionych narzędzi pozwala na jednoczesne korzystanie z systemów BIN, DEC i HEX?

A. Przeglądarka grafów
B. Kalkulator systemowy
C. Microsoft Word
D. GIMP
Microsoft Word to edytor tekstu, który głównie służy do tworzenia, edytowania i formatowania dokumentów. Nie jest on zaprojektowany do pracy z systemami liczbowymi, a jego funkcjonalności koncentrują się na przetwarzaniu tekstu, co czyni go nieodpowiednim narzędziem do konwersji pomiędzy systemami BIN, DEC i HEX. Nie ma wbudowanych funkcji do matematyki binarnej ani konwersji systemów liczbowych, co ogranicza jego zastosowanie w kontekście obliczeń matematycznych. Z kolei GIMP jest programem graficznym używanym do edycji obrazów, który również nie ma funkcji związanych z systemami liczbowymi. Jego główną rolą jest praca z grafiką rastrową i nie oferuje dedykowanych narzędzi do konwersji wartości liczbowych, co sprawia, że nie może być wykorzystany do zadań wymagających pracy z różnymi systemami liczbowymi. Przeglądarka grafów, chociaż może być używana do wizualizacji danych i różnorodnych analiz, to jednak nie jest narzędziem do obliczeń matematycznych ani konwersji systemów liczbowych. Jej funkcjonalność skupia się na prezentacji informacji w postaci wizualnej, a nie na obliczeniach, co niewątpliwie czyni ją nieodpowiednią do zadań związanych z systemami BIN, DEC i HEX.

Pytanie 11

Jakie znaczenie ma pojęcie "debugowanie" w kontekście programowania?

A. Przygotowywanie dokumentacji kodu
B. Tworzenie nowych funkcjonalności aplikacji
C. Wyszukiwanie i usuwanie błędów w kodzie
D. Wdrażanie aplikacji w środowisku produkcyjnym
Debugowanie to proces wyszukiwania i eliminowania błędów (bugów) w kodzie źródłowym programu. Polega na analizowaniu działania aplikacji linia po linii, śledzeniu wartości zmiennych, analizie stosu wywołań i wykrywaniu miejsc, w których program działa niezgodnie z oczekiwaniami. Debugowanie umożliwia programistom szybkie odnajdywanie błędów logicznych, składniowych oraz problemów z wydajnością aplikacji. Narzędzia takie jak Visual Studio, PyCharm, IntelliJ IDEA czy Chrome DevTools oferują zaawansowane funkcje debugowania, takie jak punkty przerwań (breakpoints), krokowe wykonywanie kodu i podgląd pamięci. Proces debugowania jest kluczowy w każdym etapie rozwoju oprogramowania, ponieważ znacząco wpływa na stabilność i jakość finalnego produktu.

Pytanie 12

Przykład wywołania funkcji zamien w języku C++ może wyglądać w następujący sposób

Ilustracja do pytania
A. zamien(&a, &b); //x,y - zmienne całkowite
B. zamien(m,n); //m,n - zmienne całkowite
C. zamien(12, 34)
D. zamien(*a, *b); //a,b - zmienne całkowite
Wywołanie zamien(12, 34) przekazuje wartości, ale nie umożliwia modyfikacji zmiennych poza funkcją. Użycie zamien(*a, *b) oznacza dereferencję, co prowadzi do błędu, jeśli wskaźniki nie są poprawnie zainicjalizowane. Zamien(m,n) nie używa wskaźników ani referencji, co powoduje brak zmiany oryginalnych wartości zmiennych.

Pytanie 13

Programem służącym do monitorowania błędów oraz organizacji projektów jest:

A. Jasmine
B. Git
C. Bugzilla
D. Jira
Git to system kontroli wersji, a nie coś do zarządzania projektami. Bugzilla to narzędzie do śledzenia błędów, ale brakuje mu funkcji, które oferuje pełne zarządzanie projektem. Jasmine to framework do testów jednostkowych w JavaScript, więc nie nadaje się do zarządzania projektami ani do śledzenia błędów w zespole.

Pytanie 14

Kolor Pale Green w modelu RGB przedstawia się jako RGB(152, 251, 152). Jaki jest szesnastkowy kod tego koloru?

A. 98 FE 98
B. 98 FB 98
C. A0 FB A0
D. A0 FE A0
Błędne odpowiedzi wynikają z błędnej konwersji jednej z wartości RGB na system szesnastkowy. Drobna pomyłka w jednej wartości może skutkować zupełnie innym kolorem, dlatego dokładność w przeliczaniu jest bardzo ważna w projektowaniu graficznym.

Pytanie 15

Który z poniższych elementów UI umożliwia graficzną nawigację pomiędzy różnymi sekcjami aplikacji?

A. Rozwijana lista
B. Obszar tekstowy
C. Przycisk opcji
D. Menu
Pasek menu to kluczowy element interfejsu użytkownika, który umożliwia wizualną nawigację pomiędzy różnymi sekcjami aplikacji. Paski menu są powszechnie stosowane w aplikacjach desktopowych i mobilnych, ponieważ pozwalają na szybki dostęp do różnych funkcji oraz ustawień. Dzięki ich hierarchicznej strukturze użytkownicy mogą łatwo odnaleźć potrzebne narzędzia i opcje, co zwiększa intuicyjność i wygodę korzystania z aplikacji.

Pytanie 16

Jakie znaczenie ma deklaracja zmiennej w programowaniu?

A. Określenie typu oraz nazwy zmiennej w kodzie programu
B. Stworzenie nowej wartości w bazie danych
C. Zarezerwowanie miejsca w pamięci dla wyników operacji arytmetycznych
D. Przypisanie zmiennej wartości domyślnej
Utworzenie wartości w bazie danych nie jest związane z deklaracją zmiennej – to operacja wykonywana w językach baz danych (np. SQL). Przypisanie zmiennej wartości domyślnej następuje po jej deklaracji, ale samo przypisanie wartości nie jest równoznaczne z deklaracją. Zarezerwowanie miejsca w pamięci dla wyników operacji arytmetycznych to efekt działania programu, a nie deklaracji zmiennej – rezerwacja pamięci następuje po uruchomieniu kodu, a nie na etapie jego pisania.

Pytanie 17

Wskaź kod, który spowoduje wyświetlenie okna dialogowego przedstawionego na ilustracji. Dla uproszczenia kodu, zrezygnowano z atrybutów znaczników

Ilustracja do pytania
A. kod 3
B. kod 4
C. kod 2
D. kod 1
Odpowiedź, którą wybrałeś, to kod 2, i nie ma co do tego wątpliwości. Dobrze, że zauważyłeś wszystkie elementy, które były w oknie dialogowym. W tym kodzie masz TextBox na górze, który pozwala na wpisanie tekstu. Dwa CheckBoxy po lewej stronie to te typowe pola wyboru, które też były widoczne. Po prawej stronie masz trzy RadioButtony, które tworzą grupę przycisków - to jest właśnie to, co powinno być. Na dole widoczny jest przycisk Button z napisem Test, co też jest zgodne z obrazkiem. Takie rozmieszczenie to klucz do stworzenia dobrego interfejsu. Wiesz, w praktyce w wielu aplikacjach używa się właśnie tych elementów do prostych formularzy. Jeżeli rozumiesz, jak te komponenty działają i jak je ze sobą łączyć, to naprawdę dobrze ci to pójdzie w przyszłości w tworzeniu ładnych i funkcjonalnych interfejsów.

Pytanie 18

Jak określa się proces transferu danych z lokalnego komputera na serwer?

A. Wysyłanie danych
B. Streaming
C. Przesyłanie danych
D. Pobieranie danych
Pojęcia takie jak pobieranie danych, przesyłanie danych oraz streaming są często mylone z wysyłaniem danych, jednak każde z nich ma swoją unikalną definicję i zastosowanie. Pobieranie danych odnosi się do procesu ściągania informacji z serwera na komputer lokalny. Jest to operacja odwrotna do wysyłania danych i jest kluczowa dla użytkowników, którzy chcą uzyskać dostęp do plików lub zasobów umieszczonych na serwerze. Przykładowo, podczas przeglądania internetu, przeglądarka pobiera dane z serwerów, aby wyświetlić stronę użytkownikowi. Przesyłanie danych, z kolei, to termin ogólny, który można wykorzystać do opisania dowolnej wymiany informacji między lokalnym a zdalnym systemem. Obejmuje zarówno wysyłanie, jak i pobieranie danych, co sprawia, że użycie go w kontekście konkretnej operacji może być mylące. Wreszcie, streaming odnosi się do strumieniowego przesyłania danych, które umożliwia użytkownikom nieprzerwaną transmisję multimediów, takich jak filmy czy muzyka, w czasie rzeczywistym. W tym przypadku, dane są przesyłane w małych partiach, co pozwala na ich natychmiastowe odtwarzanie, a nie przechowywanie lokalnie. W związku z tym, choć wszystkie te procesy dotyczą transferu danych, to tylko wysyłanie danych odnosi się do przesyłania informacji z komputera lokalnego na serwer.

Pytanie 19

Kod w bibliotece React.js oraz w frameworku Angular, który został zaprezentowany, ma na celu wyświetlenie

Ilustracja do pytania
A. liczby kliknięć przycisku
B. wyłącznie przycisku oraz obsłużenie zdarzenia click, które ono generuje
C. tylko napisu BTN_1
D. wartości 0 po naciśnięciu przycisku
Wyświetlanie samego przycisku bez licznika jest możliwe, ale nie spełnia założeń tego fragmentu kodu. Generowanie liczby 0 po kliknięciu sugeruje błędne zarządzanie stanem komponentu. Wyświetlanie napisu BTN_1 wskazuje na statyczny tekst, który nie zmienia się w odpowiedzi na interakcję użytkownika.

Pytanie 20

Jaka jest składnia komentarza jednoliniowego w języku Python?

A. ""
B. //
C. !
D. #
Komentarz jednoliniowy w Pythonie rozpoczyna się od znaku '#'. Wszystko, co następuje po tym znaku, jest ignorowane przez interpreter. Używanie komentarzy pomaga dokumentować kod, co zwiększa jego czytelność i ułatwia współpracę w zespołach programistycznych.

Pytanie 21

Jakie będą skutki wykonania podanego fragmentu kodu w języku C++?

Ilustracja do pytania
A. do tablicy liczby, na jej końcu, dodawane są nowe wartości
B. z tablicy liczby usuwane są elementy, z każdym obiegiem pętli eliminowany jest element z jej końca
C. do tablicy liczby, na jej początku, dodawane są nowe wartości
D. z tablicy liczby usuwane są elementy, z każdym obiegiem pętli eliminowany jest element z jej początku
Usuwanie elementów z początku tablicy wymaga zastosowania mechanizmu przesunięcia pozostałych elementów, co nie jest częścią tego kodu. Usuwanie elementów z końca tablicy wymaga użycia funkcji pop_back() lub podobnych metod, ale nie jest to pokazane w tym fragmencie kodu. Dodawanie elementów na początku tablicy wymaga użycia funkcji insert() lub innego mechanizmu, co różni się od przedstawionego algorytmu.

Pytanie 22

Jakie jest podstawowe zadanie wykorzystania frameworka Node.js w aplikacjach internetowych?

A. Weryfikacja API
B. Zarządzanie aplikacjami serwerowymi i realizacja przetwarzania asynchronicznego
C. Kreowanie graficznego interfejsu użytkownika
D. Budowanie aplikacji mobilnych
Aplikacje mobilne to raczej domena takich narzędzi jak Android Studio czy React Native, które są zaprojektowane do tworzenia aplikacji na smartfony. Projektowanie interfejsów użytkownika raczej robimy w Adobe XD, Sketch czy Figma, a nie w Node.js, bo to nie do końca jego zadanie. Testowanie API to już inna bajka i zazwyczaj korzysta się z Postmana, a Node.js to bardziej środowisko do uruchamiania kodu, a nie do testów.

Pytanie 23

Jaką rolę odgrywa destruktor w definicji klasy?

A. Generuje nowe instancje klasy
B. Usuwa instancje i zwalnia pamięć
C. Ustawia wartości pól klasy
D. Realizuje testy jednostkowe klasy
Destruktor to specjalna metoda klasy, która jest automatycznie wywoływana w momencie, gdy obiekt przestaje być używany. Jego zadaniem jest zwalnianie zasobów, takich jak pamięć dynamiczna, uchwyty do plików lub połączenia sieciowe. Destruktor ma tę samą nazwę co klasa, poprzedzoną symbolem `~` w C++ (`~Samochod()`). Destruktor zapobiega wyciekom pamięci i zapewnia, że wszystkie zasoby są poprawnie zwalniane po zakończeniu pracy obiektu. Jest to kluczowy element zarządzania cyklem życia obiektu w językach takich jak C++.

Pytanie 24

Która metoda wyszukiwania potrzebuje posortowanej listy do prawidłowego działania?

A. Wyszukiwanie liniowe
B. Wyszukiwanie z hashem
C. Wyszukiwanie binarne
D. Wyszukiwanie sekwencyjne
Wyszukiwanie liniowe (sekwencyjne) działa niezależnie od tego, czy tablica jest posortowana, ale ma złożoność O(n), co czyni je mniej efektywnym dla dużych zbiorów danych. Wyszukiwanie z hashem (hashing) nie wymaga posortowania tablicy, ponieważ działa na zasadzie mapowania kluczy do wartości i ma złożoność O(1) w najlepszym przypadku. Przeszukiwanie sekwencyjne (Linear Search) działa liniowo i nie wykorzystuje sortowania, co sprawia, że jest mniej wydajne dla dużych tablic.

Pytanie 25

Mobilna aplikacja przedstawia listę, w której każdy element można dotknąć palcem, aby zobaczyć jego detale. Zdarzenie, które odpowiada tej czynności, to

A. toggled.
B. value changed.
C. tapped.
D. button clicked.
Zdarzenie 'toggled' mówi o przełącznikach, czyli o tych małych suwakach, co zmieniają stan. 'Value changed' to w sumie zmiana wartości w różnych kontrolkach, takich jak suwaki czy pola tekstowe. A 'Button clicked' dotyczy przycisków, a nie elementów z listy. Każde z tych zdarzeń ma swój cel w interfejsie, więc warto o tym pamiętać.

Pytanie 26

Na ilustracji pokazany jest fragment diagramu blokowego pewnego algorytmu. Ile razy warunek n<7 będzie badany?

Ilustracja do pytania
A. 8
B. 5
C. 7
D. 6
Odpowiedź 4 jest prawidłowa ponieważ algorytm rozpoczyna od n równego 1 i zwiększa tę wartość o jeden w każdej iteracji aż do momentu gdy n stanie się równe 7 Wtedy warunek n mniejsze od 7 przestaje być spełniony co oznacza że warunek ten jest sprawdzany łącznie 6 razy tj dla n równych 1 2 3 4 5 i 6 Jest to typowa pętla kontrolna często spotykana w programowaniu gdzie warunek pętli decyduje o jej zakończeniu W praktyce takie podejście pozwala na efektywne zarządzanie liczbą iteracji i zapewnia klarowność kodu Co więcej użycie pętli z warunkiem końcowym jest zgodne z dobrymi praktykami projektowania algorytmów gdyż minimalizuje ryzyko błędów logicznych poprzez jawne określenie końca pętli Ponadto zrozumienie mechanizmu działania pętli i jej warunków jest kluczowe dla optymalizacji algorytmów i efektywnego zarządzania zasobami co ma bezpośrednie przełożenie na wydajność aplikacji szczególnie w środowiskach wymagających dużej mocy obliczeniowej

Pytanie 27

Który z wymienionych typów danych należy do typu logicznego?

A. int
B. float
C. char
D. bool
Typ danych 'bool' (boolean) jest typem logicznym, który przechowuje jedną z dwóch wartości: 'true' lub 'false'. Typy logiczne są nieodłącznym elementem programowania, ponieważ umożliwiają implementację warunków i pętli sterujących przepływem programu. Typ 'bool' znajduje zastosowanie w praktycznie każdym języku programowania, w tym C++, Java, Python i C#. Operacje logiczne, takie jak 'AND', 'OR' i 'NOT', opierają się na wartościach typu 'bool', co czyni je podstawą dla algorytmów decyzyjnych i strukturalnych. Zastosowanie typów logicznych zwiększa czytelność kodu i pozwala na efektywne zarządzanie warunkami logicznymi.

Pytanie 28

Jaki rodzaj ataku hakerskiego polega na bombardowaniu serwera ogromną ilością żądań, co prowadzi do jego przeciążenia?

A. DDoS
B. Man-in-the-Middle
C. SQL Injection
D. Phishing
Atak DDoS (Distributed Denial of Service) polega na zasypywaniu serwera dużą ilością zapytań, co prowadzi do jego przeciążenia i unieruchomienia. W tym rodzaju ataku, hakerzy wykorzystują sieć skompromitowanych komputerów, znanych jako botnety, aby wysłać ogromne ilości nieautoryzowanych żądań do docelowego serwera w krótkim czasie. Celem DDoS jest spowodowanie, że serwer nie jest w stanie odpowiedzieć na prawidłowe zapytania od autentycznych użytkowników, co skutkuje awarią usługi. Przykłady ataków DDoS obejmują SYN Flood, UDP Flood oraz HTTP Flood, gdzie każdy z tych typów wykorzystuje różne protokoły i metody do zablokowania normalnego ruchu. Standardy takie jak RFC 793 definiują protokół TCP, który może być narażony na ataki SYN Flood. Ważne jest, aby organizacje stosowały odpowiednie środki zabezpieczające, takie jak systemy detekcji intruzów (IDS), firewalle, oraz usługi ochrony DDoS, aby minimalizować ryzyko i skutki tych ataków.

Pytanie 29

Jakie jest główne zadanie ochrony danych osobowych?

A. Zabezpieczenie danych osobowych przed nieautoryzowanym dostępem i ich wykorzystaniem
B. Utrudnianie działalności organom ścigania
C. Udostępnianie danych osobowych w celach marketingowych
D. Gwarantowanie anonimowości dla internautów
Ochrona danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem i wykorzystaniem to podstawowy cel ochrony danych osobowych. Zasady ochrony prywatności, takie jak RODO (GDPR), zapewniają użytkownikom prawo do kontroli nad swoimi danymi i decydowania, kto może je przetwarzać. Firmy i organizacje muszą wdrażać środki techniczne oraz organizacyjne, aby zabezpieczyć dane przed wyciekiem, kradzieżą i nadużyciami. Przestrzeganie tych zasad nie tylko chroni jednostki, ale również buduje zaufanie klientów do przedsiębiorstw.

Pytanie 30

Jakie jest znaczenie klasy abstrakcyjnej?

A. Klasa, która nie może posiadać żadnych metod
B. Klasa, która zawsze dziedziczy z klasy bazowej
C. Klasa, która może być dziedziczona, ale nie można jej instancjonować
D. Klasa, która może zawierać zarówno metody zdefiniowane, jak i niezdefiniowane (czysto wirtualne)
Klasa abstrakcyjna to klasa, która może zawierać zarówno metody zdefiniowane, jak i niezdefiniowane (czysto wirtualne). Jest to kluczowy element programowania obiektowego, który pozwala na tworzenie hierarchii klas i wymuszanie implementacji określonych metod w klasach pochodnych. Klasy abstrakcyjne nie mogą być instancjonowane – służą jedynie jako szablony dla innych klas. Przykładem jest klasa 'Figura', która zawiera metodę 'ObliczPole()', ale konkretna implementacja tej metody jest dostarczana przez klasy pochodne, takie jak 'Kwadrat' czy 'Koło'.

Pytanie 31

Aby zdefiniować zmienną, która będzie działała jako licznik instancji danej klasy, należy wprowadzenie takiego zmiennej poprzedzić słowem kluczowym

A. virtual
B. operator
C. register
D. static
Słowo 'register' oznacza zmienną przechowywaną w rejestrze procesora, ale nie jest używane do deklarowania pól klasowych. 'Operator' odnosi się do przeciążania operatorów, co nie ma związku z liczeniem instancji klasy. 'Virtual' dotyczy metod wirtualnych i polimorfizmu, a nie liczenia obiektów klasy.

Pytanie 32

Jaką funkcję pełnią mechanizmy ciasteczek w aplikacjach internetowych?

A. Do przechowywania informacji w bazie danych
B. Do zapisywania danych użytkownika w przeglądarce
C. Do zapisywania danych użytkownika na serwerze
D. Do generowania dynamicznych interfejsów dla użytkowników
Mechanizm ciasteczek (cookies) w aplikacjach webowych służy do przechowywania danych użytkownika bezpośrednio w przeglądarce. Ciasteczka mogą przechowywać różnego rodzaju informacje, takie jak preferencje językowe, identyfikatory sesji czy dane logowania, co pozwala na personalizację doświadczenia użytkownika oraz śledzenie jego aktywności na stronie. Dzięki ciasteczkom aplikacje webowe mogą zapamiętać użytkownika i dostosować treści do jego potrzeb przy kolejnych wizytach. Cookies są nieodłącznym elementem zarządzania stanem w aplikacjach stateless, takich jak te oparte na protokole HTTP. Mogą być one również wykorzystywane w systemach reklamowych i analitycznych do monitorowania zachowań użytkowników. Prawidłowe zarządzanie ciasteczkami i stosowanie odpowiednich polityk prywatności są kluczowe dla zgodności z przepisami RODO oraz regulacjami dotyczącymi ochrony danych osobowych.

Pytanie 33

Które z wymienionych zastosowań najlepiej definiuje bibliotekę jQuery?

A. Projektowanie struktur baz danych
B. Budowanie aplikacji mobilnych
C. Tworzenie interfejsów w programach desktopowych
D. Ułatwienie manipulacji DOM oraz obsługi zdarzeń w JavaScript
jQuery to popularna biblioteka JavaScript, która ułatwia manipulację DOM (Document Object Model), obsługę zdarzeń oraz wykonywanie animacji na stronach internetowych. Dzięki jQuery programiści mogą znacznie skrócić ilość kodu potrzebnego do realizacji operacji na elementach HTML. Biblioteka ta zapewnia również wygodny sposób na wykonywanie asynchronicznych żądań HTTP (AJAX), co pozwala na dynamiczne pobieranie danych z serwera bez konieczności przeładowywania całej strony. jQuery jest szeroko stosowane w projektach, które wymagają interaktywności oraz lekkich efektów wizualnych. Choć w ostatnich latach jego popularność spadła na rzecz bardziej zaawansowanych frameworków takich jak React czy Angular, jQuery nadal jest cenione za prostotę, wydajność oraz bogaty ekosystem gotowych wtyczek i rozszerzeń.

Pytanie 34

Które z podejść do tworzenia aplikacji najlepiej uwzględnia przyszłe zmiany w funkcjonalności?

A. Zastosowanie modularnej architektury aplikacji
B. Skupienie się tylko na estetce aplikacji
C. Tworzenie bez wcześniejszej specyfikacji technicznej
D. Pisanie kodu bez jakiejkolwiek dokumentacji
Użycie modularnej architektury aplikacji to najlepsze podejście do projektowania systemów, które muszą uwzględniać przyszłe modyfikacje funkcjonalności. Modularność pozwala na podział aplikacji na mniejsze, niezależne komponenty, które mogą być rozwijane, testowane i aktualizowane niezależnie od siebie. Takie podejście zwiększa elastyczność, ułatwia zarządzanie kodem i pozwala na szybkie wdrażanie nowych funkcji bez konieczności ingerencji w cały system. Architektura modularna jest szczególnie przydatna w dużych projektach, gdzie zmiany są częste, a wymagania dynamicznie się zmieniają.

Pytanie 35

Który z wymienionych procesów NIE jest częścią etapu kompilacji?

A. Analiza działania programu w czasie rzeczywistym
B. Weryfikacja błędów składniowych
C. Tłumaczenie kodu źródłowego na język maszynowy
D. Optymalizacja kodu
Optymalizacja kodu to integralna część kompilacji, mająca na celu zwiększenie wydajności programu poprzez usunięcie zbędnych instrukcji i usprawnienie algorytmów. Tłumaczenie kodu źródłowego na język maszynowy jest głównym zadaniem kompilatora, który generuje plik wykonywalny. Weryfikacja błędów składniowych jest jednym z pierwszych etapów kompilacji, mającym na celu upewnienie się, że kod jest poprawny pod względem składni, zanim zostanie przekształcony na kod maszynowy.

Pytanie 36

W metodach klasy GoldCustomer dostępne są tylko pola

Ilustracja do pytania
A. GoldPoints
B. GoldPoints, Name
C. GoldPoints, Name, Id
D. GoldPoints, Name, Id, Age
W metodach klasy GoldCustomer widoczne są pola GoldPoints, Name i Id, co oznacza, że są one dziedziczone lub publiczne i mogą być bezpośrednio dostępne w obrębie tej klasy.

Pytanie 37

Jakie składniki są kluczowe w dynamicznym formularzu logowania?

A. Nagłówek HTTP
B. Pola tekstowe do wprowadzania danych użytkownika
C. Plik graficzny
D. Tabela w bazie danych
Nagłówek HTTP nie jest elementem interaktywnym dla użytkownika i służy do przesyłania danych między klientem a serwerem. Pliki graficzne mogą być elementem wizualnym formularza, ale same w sobie nie umożliwiają wprowadzania danych. Tabele w bazie danych przechowują dane po stronie serwera i nie są bezpośrednim elementem formularza logowania – odgrywają one rolę na poziomie backendu, a nie interfejsu użytkownika.

Pytanie 38

Gdzie są przechowywane informacje w sytuacji korzystania z chmury obliczeniowej?

A. Na lokalnym serwerze użytkownika
B. Na dysku twardym użytkownika
C. Na nośnikach optycznych użytkownika
D. Na zdalnych serwerach dostawcy usług
Dane w chmurze obliczeniowej są przechowywane przede wszystkim na zdalnych serwerach dostawcy usług chmurowych. Tego rodzaju przechowywanie danych ma na celu zapewnienie wysokiej dostępności, skalowalności oraz bezpieczeństwa. Dostawcy usług chmurowych, tacy jak Amazon Web Services, Microsoft Azure czy Google Cloud Platform, inwestują w infrastrukturę, która obejmuje centra danych rozmieszczone na całym świecie. Te centra danych są wyposażone w zaawansowane systemy zabezpieczeń, takie jak firewall'e, szyfrowanie danych i systemy detekcji intruzów. Dzięki temu użytkownicy mogą mieć pewność, że ich dane są bezpieczne. Dodatkowo, zdalne serwery oferują elastyczność w zakresie przydzielania zasobów obliczeniowych, co pozwala na dynamiczne reagowanie na zmieniające się potrzeby biznesowe. Warto również wspomnieć o standardach bezpieczeństwa, takich jak ISO 27001 czy SOC 2, które regulują sposób przechowywania i zarządzania danymi w chmurze, zapewniając zgodność z najlepszymi praktykami branżowymi.

Pytanie 39

Jaki z wymienionych komponentów jest kluczowy do inicjalizacji pola klasy podczas tworzenia instancji obiektu?

A. Instrukcja warunkowa
B. Konstruktor
C. Funkcja zaprzyjaźniona
D. Metoda statyczna
Metoda statyczna działa na poziomie klasy, a nie obiektu, i nie jest używana do inicjalizacji pól instancji. Funkcja zaprzyjaźniona może mieć dostęp do prywatnych pól klasy, ale jej głównym celem nie jest inicjalizacja obiektu – służy do wykonywania operacji na istniejących obiektach. Instrukcja warunkowa kontroluje przepływ programu, ale nie jest odpowiedzialna za inicjalizację pól klasy – jest to zadanie konstruktora, który działa automatycznie przy tworzeniu obiektu.

Pytanie 40

Jednym z kroków publikacji aplikacji mobilnej w Google Play są testy Beta, które charakteryzują się tym, że są:

A. realizowane przez zespół zatrudnionych testerów z Google
B. prowadzone w oparciu o dokument zawierający przypadki testowe
C. przeprowadzane przez grupę docelowych użytkowników aplikacji
D. podzielone na testy dotyczące funkcjonalności, wydajności i skalowalności
Testy Beta w Google Play są wykonywane przez rzeczywistych użytkowników, którzy zgłaszają błędy i proponują zmiany. Jest to kluczowy etap testowania, który pozwala na ocenę aplikacji w warunkach zbliżonych do rzeczywistego użytkowania przed oficjalną premierą. Testy te pomagają wykrywać błędy, które mogły zostać pominięte podczas testów wewnętrznych.