Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.06 - Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 4 kwietnia 2025 10:15
  • Data zakończenia: 4 kwietnia 2025 10:36

Egzamin zdany!

Wynik: 27/40 punktów (67,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Kto ma prawo przeprowadzić obowiązkowe badanie techniczne pojazdu w Stacji Kontroli Pojazdów?

A. pracownik biura obsługi klienta
B. mechanik samochodowy
C. pracownik Urzędu Dozoru Technicznego
D. diagnoza
Diagnosta, mechanik, czy pracownik UDT to różne role w branży motoryzacyjnej, które jednak nie są odpowiednie do przeprowadzania obowiązkowych badań technicznych pojazdów w Stacji Kontroli Pojazdów. Diagnosta jest osobą, która zajmuje się oceną stanu technicznego pojazdów, jednak jego rola obejmuje głównie analizę i interpretację wyników badań. W rzeczywistości, to pracownik BOK przeprowadza badania, a diagnosta poświadcza ich wyniki. Mechanik, choć posiada umiejętności związane z naprawą i konserwacją pojazdów, nie jest uprawniony do przeprowadzania badań technicznych. Często zdarza się, że osoby mylą te role, co prowadzi do błędnych wniosków o kompetencjach poszczególnych pracowników. Pracownik UDT (Urzędów Dozoru Technicznego) zajmuje się przede wszystkim nadzorem nad urządzeniami technicznymi, co również nie obejmuje badań technicznych pojazdów. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania systemu badań technicznych i zapewnienia bezpieczeństwa na drogach. Przykładowo, nieprzestrzeganie odpowiednich procedur i nieprawidłowe przypisanie ról może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych dla właścicieli pojazdów, a także stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa publicznego.

Pytanie 2

Na stacji kontroli pojazdów wykonano okresowe badania techniczne 4 samochodów osobowych, ciągnika rolniczego i 2 przyczep ciężarowych rolniczych do 1,5 t dmc. Oblicz całkowity koszt badań dla wszystkich pojazdów.

Rodzaj pojazduCena brutto [zł]
Samochód osobowy,98,00
Motocykl, ciągnik rolniczy62,00
Samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy powyżej 3,5t do 16t dmc153,00
Samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy powyżej 16t dmc, ciągnik samochodowy balastowy176,00
Przyczepa ciężarowa rolnicza do 1,5t dmc40,00
Przyczepa ciężarowa rolnicza powyżej 1,5t do 6 t dmc50,00
Przyczepa ciężarowa rolnicza powyżej 6t dmc70,00

A. 439,00 zł
B. 554,00 zł
C. 534,00 zł
D. 695,00 zł
Aby obliczyć całkowity koszt badań technicznych dla pojazdów, należy zrozumieć zasady wyceny oraz procedury związane z kontrolą techniczną. W tym przypadku mamy do czynienia z 4 samochodami osobowymi, 1 ciągnikiem rolniczym oraz 2 przyczepami ciężarowymi rolniczymi do 1,5 t dmc. Koszt badań technicznych dla każdego z tych typów pojazdów jest ustalany na podstawie cennika obowiązującego w stacji kontroli. Zgodnie z tymi zasadami, należy pomnożyć liczbę pojazdów przez odpowiednią stawkę. Po obliczeniach otrzymujemy 4 x 98,00 zł (samochody osobowe) + 1 x 150,00 zł (ciągnik rolniczy) + 2 x 88,00 zł (przyczepy) co daje 392,00 zł + 150,00 zł + 176,00 zł = 718,00 zł. Należy jednak uwzględnić, że niektóre pojazdy mogą być objęte zniżkami lub promocjami. W praktyce, znajomość cenników oraz przepisów dotyczących okresowych badań technicznych jest kluczowa dla właściwego zarządzania kosztami, a także dla zapewnienia zgodności z regulacjami prawnymi. Dobrą praktyką jest również regularne śledzenie zmian w przepisach oraz dostosowywanie swoich obliczeń do aktualnych stawek ustalanych przez odpowiednie organy.

Pytanie 3

Nowa uszczelka pod głowicę nie powinna być uwzględniona w zamówieniu na części zamienne, jeśli planowana jest

A. naprawa gniazd zaworowych
B. regulacja luzów zaworowych
C. wymiana uszczelniacza prowadnic zaworowych
D. wymiana i docieranie zaworów
Regulacja luzów zaworowych nie wymaga wymiany uszczelki pod głowicą, bo tu jakby nie ruszamy tego, co uszczelnia głowicę. Luz zaworowy można ustawić, zmieniając wysokość podkładek albo śrub, co nie ma wpływu na ciśnienie w komorze spalania i nie grozi wyciekiem płynów silnikowych. W praktyce, jak już wykonasz tę regulację, nie ma sensu demontować głowicy, więc wymiana uszczelki jest bez sensu. Najlepiej przed regulacją upewnić się, że silnik w ogóle działa jak trzeba, no i mieć odpowiednie narzędzia, jak klucze dynamometryczne, żeby wszystko robić precyzyjnie. Fajnie jest też sprawdzić zalecenia producenta dotyczące luzów, bo to zapewnia lepsza pracę silnika na dłużej.

Pytanie 4

Metoda bezpośrednia w interakcji z klientem obejmuje kontakt

A. negocjacyjny.
B. interpersonalny.
C. pośredni.
D. pocztowy.
Metoda bezpośrednia w komunikowaniu się z klientem to podejście, które opiera się na bezpośrednim, osobistym kontakcie z klientem. Odpowiedź interpersonalna jest właściwa, ponieważ ta forma komunikacji pozwala na natychmiastowe reagowanie na potrzeby i oczekiwania klientów. W praktyce, interakcja twarzą w twarz, przez telefon lub podczas spotkań biznesowych sprzyja budowaniu relacji i zaufania, co jest kluczowe w działaniach sprzedażowych oraz w obsłudze klienta. Przykładowo, podczas osobistej rozmowy sprzedawca może dostosować swoją ofertę do specificznych potrzeb klienta, obserwować jego reakcje i w czasie rzeczywistym modyfikować swoje podejście, co znacząco zwiększa szanse na finalizację transakcji. W kontekście standardów branżowych, podejście interpersonalne jest zalecane przez wiele organizacji zajmujących się obsługą klienta, które podkreślają znaczenie empatii i aktywnego słuchania w procesie komunikacji. Warto również pamiętać, że skuteczna komunikacja interpersonalna opiera się na zrozumieniu różnorodności potrzeb klientów, co można osiągnąć poprzez bezpośredni kontakt.

Pytanie 5

W sytuacji wykrycia zużycia opony w formie ząbkowania, na początku powinno się przeprowadzić analizę

A. amortyzatorów
B. półosi napędowych
C. drążków kierowniczych
D. przegubów napędowych
Badanie drążków kierowniczych, półosi napędowych oraz przegubów napędowych w odniesieniu do ząbkowania opon może być mylące i prowadzić do nieprawidłowych wniosków. Drążki kierownicze, choć istotne dla precyzji kierowania, nie są bezpośrednio odpowiedzialne za stabilność opon. Problemy z drążkami mogą prowadzić do nieprawidłowego ustawienia geometrii, ale to nie one są główną przyczyną ząbkowania. Półosie napędowe i przeguby napędowe dotyczą przede wszystkim przenoszenia napędu na koła, a nie wpływu na kontakt opon z nawierzchnią. Ich zużycie może powodować drgania i hałasy, ale nie prowadzi do ząbkowania w takim stopniu, jak niewłaściwe działanie amortyzatorów. Przykładowo, zmiana kierunku jazdy w pojeździe z uszkodzonymi półosiami może powodować problemy z napędem, ale nie jest to przyczyna ząbkowania. Często jest to efekt braku zrozumienia, że ząbkowanie opon jest wynikiem niewłaściwego odciążenia i braku równowagi podczas jazdy, co jest bezpośrednio związane z działaniem amortyzatorów. W praktyce, dobrze jest przeprowadzać regularne przeglądy całego układu zawieszenia, aby identyfikować i korygować te problemy na wczesnym etapie.

Pytanie 6

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 7

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 8

Zbyt wysokie napięcie ładowania akumulatora może być spowodowane przez

A. wadliwość oświetlenia w pojeździe
B. defekt regulatora napięcia
C. zbyt duże zużycie szczotek węglowych
D. niewłaściwy poziom elektrolitu w akumulatorze
Uszkodzenie regulatora napięcia jest jedną z głównych przyczyn zbyt wysokiego napięcia ładowania akumulatora. Regulator napięcia, który jest integralną częścią systemu ładowania, odpowiada za kontrolowanie napięcia generowanego przez alternator. Jego podstawowym zadaniem jest zapewnienie, że napięcie nie przekracza określonych wartości, co chroni akumulator przed przeładowaniem oraz wydłuża jego żywotność. W przypadku awarii regulatora, napięcie może wzrosnąć znacznie powyżej norm, co prowadzi do uszkodzenia akumulatora, a także innych komponentów elektrycznych pojazdu. Przykładem może być sytuacja, gdy napięcie ładowania przekracza 14,4 V, co jest maksymalnym dopuszczalnym poziomem dla większości akumulatorów kwasowo-ołowiowych. W praktyce, regularne sprawdzanie stanu regulatora napięcia w trakcie przeglądów technicznych oraz zastosowanie wysokiej jakości komponentów zgodnych z normami producentów mogą znacznie zredukować ryzyko uszkodzeń. Znajomość tej kwestii jest niezbędna dla mechaników oraz techników zajmujących się diagnostyką i naprawą systemów elektrycznych w pojazdach.

Pytanie 9

Jakie będą wydatki związane z zakupem oraz wymianą wszystkich zaworów w czterocylindrowym silniku o symbolu 2.0 16V, jeżeli koszt jednego zaworu wynosi 5 zł, czas jego wymiany to 10 minut, a stawka za roboczogodzinę to 60 zł?

A. 260 zł
B. 140 zł
C. 240 zł
D. 80 zł
Wybór niepoprawnej odpowiedzi może wynikać z kilku błędów myślowych oraz nieprawidłowego rozumienia kosztów związanych z wymianą zaworów w silniku. W przypadku obliczeń dotyczących kosztów zakupu zaworów i robocizny, kluczowe jest zrozumienie, że każdy element kosztowy musi być dokładnie uwzględniony. Niektórzy mogą błędnie sumować tylko koszty zaworów, co prowadzi do odpowiedzi 80 zł, ignorując znaczenie kosztów robocizny. Inni mogą pomylić się w obliczeniach czasu pracy lub błędnie interpretować stawki robocze, co może skutkować wyższymi wartościami, takimi jak 260 zł. Ważne jest również, aby pamiętać o kontekście takich kosztów – umiejętność dokładnego wyliczenia całkowitych wydatków na naprawy czy wymiany części jest kluczowa w zarządzaniu finansami w branży motoryzacyjnej. W rzeczywistości, zrozumienie, jak poszczególne składniki kosztowe wpływają na całkowity koszt usługi, jest niezbędne do efektywnego planowania budżetu i zlecania prac serwisowych. Utrzymywanie precyzyjnych danych i stosowanie dobrych praktyk w obliczeniach pozwala uniknąć nieporozumień oraz błędów finansowych w przyszłych projektach naprawczych.

Pytanie 10

Podczas kolizji samochód został uderzony w tylną część nadwozia. Aby sporządzić kosztorys naprawy, w pierwszej kolejności konieczne jest zaplanowanie

A. sprawdzenie zawieszenia
B. diagnostykę systemów elektronicznych
C. pomiary deformacji nadwozia
D. diagnostykę silnika
Prawidłowa odpowiedź, czyli pomiary deformacji nadwozia, są kluczowym krokiem w procesie kosztorysowania naprawy pojazdu po kolizji. W przypadku uderzenia w tylny zderzak, istotne jest zbadanie, w jaki sposób deformacja wpłynęła na strukturę nadwozia, ponieważ niewłaściwe pomiary mogą prowadzić do błędnych ustaleń dotyczących zakresu napraw. Zgodnie z normami branżowymi, takimi jak ISO 9001, kluczowym elementem jest zapewnienie jakości poprzez dokładność i rzetelność pomiarów. Pomiary te powinny obejmować analizę geometrii nadwozia przy użyciu specjalistycznych narzędzi, takich jak ramy pomiarowe i lasery, aby określić, czy pojazd wymaga prostowania, wymiany elementów strukturalnych czy naprawy. Przykładowo, w przypadku wykrycia znacznych odchyleń od normy, może być konieczne skorzystanie z usług specjalistycznych warsztatów zajmujących się naprawą strukturalną, co pozwala na przywrócenie bezpieczeństwa pojazdu oraz jego właściwości jezdnych. Właściwe przeprowadzenie tych pomiarów jest nie tylko kluczowe z punktu widzenia jakości naprawy, ale również ma wpływ na późniejsze użytkowanie pojazdu oraz jego wartość rynkową.

Pytanie 11

Podczas oceny jakości naprawy silnika, która obejmuje wymianę czujnika temperatury płynu chłodzącego w nowoczesnym pojeździe, należy przede wszystkim zweryfikować

A. ciśnienie w układzie chłodzenia
B. funkcjonowanie systemu ogrzewania
C. błędy w sterowniku silnika
D. spalanie paliwa
Odpowiedź na temat błędów w sterowniku silnika jest całkiem trafna. Czujnik temperatury cieczy chłodzącej to naprawdę kluczowy element w zarządzaniu silnikiem. Jak on działa, to wpływa na efektywność silnika, a nieprawidłowe odczyty mogą zepsuć nam całą mieszankę paliwowo-powietrzną. To z kolei może zwiększyć emisję spalin oraz spalić więcej paliwa, co nie jest fajne. Wyobraź sobie, że czujnik pokazuje złą temperaturę – wtedy sterownik nie dobiera odpowiednio czasu wtrysku paliwa. To może spowodować, że silnik ciężej zapali lub będzie chodził jak stary traktor na niskich obrotach. I nie zapominaj, że podczas diagnostyki dobrze jest sprawdzić kody błędów – one mogą dać nam dużo informacji. W branży zaleca się też, żeby regularnie kontrolować i kalibrować czujniki, bo to zapewnia lepszą wydajność silnika i przedłuża jego życie.

Pytanie 12

Oblicz całkowity koszt wymiany komponentów układu rozrządu oraz paska alternatora i pompy wodnej. Kompletny rozrząd kosztuje 130 zł, pasek alternatora 50 zł, a pompa wodna 90 zł. Czas potrzebny na wykonanie to 1,5 godziny, a stawka za roboczogodzinę wynosi 160 zł?

A. 510 zł
B. 340 zł
C. 430 zł
D. 380 zł
Aby obliczyć łączny koszt wymiany elementów układu rozrządu oraz paska alternatora i pompy wodnej, należy zsumować koszty poszczególnych komponentów oraz koszt robocizny. Koszt kompletnych części wynosi: 130 zł (rozrząd) + 50 zł (pasek alternatora) + 90 zł (pompa wodna) = 270 zł. Następnie obliczamy koszt robocizny: 1,5 godziny × 160 zł/godz. = 240 zł. Łączny koszt to 270 zł + 240 zł = 510 zł. Taki sposób kalkulacji kosztów jest zgodny z praktykami stosowanymi w warsztatach samochodowych, gdzie precyzyjne wyceny są kluczowe dla utrzymania rentowności i przejrzystości w relacji z klientem. Umożliwia to również klientom zrozumienie, za co płacą, co zwiększa ich zaufanie do usług warsztatu. Warto również pamiętać, że właściwe dobieranie części zamiennych oraz rzetelna wycena robocizny są fundamentami profesjonalizmu w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 13

Po podłączeniu testerem diagnostycznym do gniazda OBD II w pojeździe zarejestrowano kod błędu P0113. Wyświetlany symbol sugeruje, że problem dotyczy

A. nadwozia pojazdu
B. podwozia pojazdu
C. układu napędowego
D. komunikacji sieciowej
Usterki związane z komunikacją sieciową, podwoziem i nadwoziem pojazdu są istotnymi zagadnieniami w diagnostyce, jednak w przypadku kodu błędu P0113, skoncentrowanie się na tych obszarach byłoby mylące. Kod ten wyraźnie wskazuje na problem z czujnikiem temperatury powietrza dolotowego w układzie napędowym, co nie ma powiązania z innymi systemami pojazdu, jak komunikacja czy struktura nadwozia. Pojazdy nowoczesne wyposażone są w zaawansowane systemy diagnostyczne, które są w stanie precyzyjnie określić miejsce problemu. Błędne postrzeganie kodu P0113 jako związane z komunikacją sieciową może wynikać z nieznajomości funkcji poszczególnych komponentów pojazdu. Komunikacja sieciowa w pojazdach dotyczy głównie wymiany danych pomiędzy różnymi modułami elektronicznymi, co jest zupełnie innym zagadnieniem niż odczyt temperatury powietrza. Z kolei błędne powiązanie kodu z podwoziem lub nadwoziem pojazdu może sugerować nieznajomość funkcji podzespołów odpowiedzialnych za te układy, jak czujniki, które nie są bezpośrednio związane z silnikiem. W praktyce, każdy z tych obszarów, choć ważny, wymaga oddzielnego podejścia diagnostycznego i nie można je mylić z usterkami układu napędowego, które są silnie związane z wydajnością i emisjami spalin. Zrozumienie, że kod P0113 jest jednoznacznie związany z układem napędowym, jest kluczowe dla skutecznej diagnostyki i naprawy pojazdów.

Pytanie 14

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 15

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 16

Do okresowej obsługi przyjechał pojazd, którego luzy zaworowe regulowane są przy pomocy płytek. Zgodnie z dokumentacją, dla zimnego silnika luzy te powinny wynosić od 0,20 do 0,25 mm dla zaworów ssących oraz od 0,25 do 0,30 mm dla zaworów wylotowych. W wyniku pomiarów na zimnym silniku, dla 2 cylindra zmierzono luz dla zaworu ssącego na poziomie 0,27 mm i dla wydechowego 0,29 mm. Na podstawie uzyskanych wyników pomiarów należy

A. zmienić obie płytki na niższe o 0,04 mm
B. dla zaworu ssącego użyć płytki wyższej od 0,02 do 0,07 mm
C. stwierdzić, że luz zaworowy na 2 cylindrze jest poprawny
D. zredukować płytkę zaworu ssącego o 0,02 do 0,05 mm
Odpowiedź, która sugeruje zastosowanie płytki wyższej dla zaworu ssącego od 0,02 do 0,07 mm jest prawidłowa, ponieważ uzyskany luz 0,27 mm mieści się w górnej granicy tolerancji wynoszącej 0,20 do 0,25 mm. Oznacza to, że luz ten jest zbyt duży, co może prowadzić do nieprawidłowej pracy silnika i obniżenia jego wydajności. W sytuacji, gdy luz jest zbyt duży, należy zastosować płytkę o większej grubości, aby zredukować ten luz. Na przykład, jeśli zastosujemy płytkę o grubości 0,02 mm, uzyskamy luz 0,25 mm, co jest równoznaczne z dolną granicą tolerancji. Zastosowanie płytki wyższej o 0,07 mm może zapewnić, że luz nie będzie przekraczał maksymalnej wartości, co jest kluczowe dla poprawnej funkcji zaworów. W praktyce, uwzględniając zmiany temperatury i ewolucję materiałów, dobór odpowiedniej płytki jest niezwykle istotny dla długowieczności silnika oraz jego sprawności. Dlatego przestrzeganie dokumentacji producenta oraz standardów regulacji luzów zaworowych jest niezbędne.

Pytanie 17

Opony po użyciu samochodów ciężarowych powinny

A. być składowane w magazynach
B. zostać oddane do utylizacji lub regeneracji
C. być bezwzględnie poddane regeneracji
D. zostać bezwzględnie oddane do utylizacji
Zużyte opony samochodów ciężarowych stanowią istotny problem ekologiczny, dlatego ich właściwe zarządzanie jest kluczowe. Odpowiedź wskazująca na konieczność oddania opon do utylizacji lub regeneracji jest prawidłowa, ponieważ obie te metody są zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. Utylizacja opon polega na ich przetworzeniu w sposób, który minimalizuje negatywny wpływ na otoczenie, na przykład poprzez ich spalanie w piecach przemysłowych, gdzie mogą być używane jako paliwo niskokaloryczne. Regeneracja z kolei to proces, w którym opony są naprawiane i dostosowywane do ponownego użycia, co znacznie wydłuża ich żywotność i zmniejsza zapotrzebowanie na nowe surowce. W praktyce, firmy zajmujące się transportem drogowym powinny współpracować z wyspecjalizowanymi firmami utylizacyjnymi i regeneracyjnymi, które posiadają odpowiednie certyfikaty i spełniają normy ekologiczne. Dodatkowo, istnieją regulacje prawne, takie jak dyrektywa unijna dotycząca gospodarki odpadami, które nakładają obowiązek odpowiedzialnego zarządzania odpadami, w tym oponami. Właściwe postępowanie z zużytymi oponami przyczynia się do ochrony środowiska oraz oszczędności zasobów naturalnych.

Pytanie 18

W wyniku przeglądu instalacji elektrycznej stwierdzono wartość gęstości elektrolitu – poniżej 1,05 g/cm3. Rezystancja świec żarowych zawiera się w granicach 1 Ω – 1,5 Ω. Napięcie ładowania alternatora wynosi 13,8V. Oblicz całkowity koszt brutto przeglądu i koniecznych wymian.

UsługaCena brutto [zł]
1.Przegląd instalacji elektrycznej.240,00
2.Wymiana świec żarowych.20,00
3.Wymiana akumulatora.40,00
Części zamienneCena brutto [zł]
1.Akumulator310,00
2.Alternator160,00
3.Świeca żarowa20,00

A. 240,00 zł
B. 590,00 zł
C. 750,00 zł
D. 910,00 zł
Odpowiedź 590,00 zł to strzał w dziesiątkę, bo fajnie odzwierciedla wszystkie koszty przeglądu i wymian, jakie były opisane. Koszt przeglądu instalacji elektrycznej wynosi 240,00 zł, co jest raczej standardem w branży za pełen audyt. Jeśli chodzi o wymianę świec żarowych, to koszt dwóch świec to tylko 40,00 zł, co w sumie nie jest zbytnio wygórowane. Ale najdroższa jest wymiana akumulatora, który musiał być wymieniony, bo jego gęstość elektrolitu była poniżej 1,05 g/cm³ – tutaj cena wynosi 310,00 zł. Jak wszystko zsumujemy, to wychodzi nam dokładnie 590,00 zł. To jest zgodne z tym, co zwykle robią technicy, czyli starają się dokładnie obliczać koszty usług i części. I pamiętaj, takie przeglądy to nie tylko kwestia bezpieczeństwa, ale też świetny sposób na wydłużenie żywotności pojazdu, co każdemu z producentów jest dobrze znane.

Pytanie 19

Do pomiaru średnicy należy wykorzystywać średnicówkę zegarową

A. czopów korbowodowych
B. wału korbowego
C. tulei cylindra
D. tłoka
Średnicówka zegarowa jest narzędziem precyzyjnym, które służy do mierzenia średnicy obiektów cylindrycznych, takich jak tuleje cylindrów w silnikach spalinowych. Użycie średnicówki do pomiarów tulei cylindrów jest kluczowe dla zapewnienia odpowiednich tolerancji w silnikach, co wpływa na ich wydajność i trwałość. Tuleje cylindrów muszą mieć odpowiednią średnicę, aby zapewnić efektywne uszczelnienie z tłokiem oraz właściwą współpracę z innymi elementami silnika. Przykładem zastosowania średnicówki jest pomiar zużycia tulei cylindrów w silnikach. W miarę eksploatacji silników, tuleje mogą się zużywać, co prowadzi do wzrostu średnicy i obniżenia efektywności silnika. Dzięki dokładnym pomiarom wykonywanym za pomocą średnicówki, technicy mogą ocenić, czy konieczna jest wymiana tulei lub inne działania naprawcze. W przemyśle motoryzacyjnym oraz w produkcji maszynowej standardy jakości wymagają stosowania takich narzędzi pomiarowych, aby zapewnić odpowiednią jakość i bezpieczeństwo produktów.

Pytanie 20

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 21

Który z komponentów pojazdu wymaga naprawy?

A. Pierścień tłokowy
B. Cewka zapłonowa
C. Świece zapłonowe
D. Mechanizm kierowniczy
Przekładnia kierownicza, świece żarowe i pierścień tłokowy to elementy pojazdu, które pełnią różne funkcje, ale nie są one adekwatne w kontekście pytania o naprawę. Przekładnia kierownicza odpowiada za kierowanie pojazdem, a jej uszkodzenie może prowadzić do poważnych problemów z manewrowością i bezpieczeństwem jazdy. Problem z przekładnią zwykle objawia się luzem w układzie kierowniczym lub trudnościami w skręcaniu. Świece żarowe natomiast są kluczowe w silnikach wysokoprężnych, gdzie odpowiadają za podgrzewanie powietrza w komorze spalania, co ułatwia rozruch silnika w niskich temperaturach. W przypadku ich awarii, silnik może mieć trudności z uruchomieniem, szczególnie w zimie. Pierścień tłokowy jest częścią silnika, która uszczelnia komorę spalania, zapobiegając utracie ciśnienia i oleju. Uszkodzenie pierścienia tłokowego prowadzi do znaczących problemów, takich jak spadek mocy silnika czy zwiększone zużycie oleju, co może wymagać kosztownej naprawy silnika. W związku z tym, choć te elementy mogą wymagać naprawy lub wymiany w odpowiednich okolicznościach, nie są one odpowiedzią na pytanie dotyczące elementów, które podlegają naprawie w kontekście układu zapłonowego.

Pytanie 22

Po przeprowadzeniu naprawy układu hamulcowego w samochodzie osobowym, zmierzono siły hamowania kół na tej samej osi. Maksymalna różnica sił hamowania pomiędzy kołami powinno być zgodna z przepisami i nie może przekraczać

A. 20%
B. 25%
C. 30%
D. 35%
Różnica w siłach hamowania pomiędzy kołami tej samej osi nie może przekraczać 30%. To jest ważne, bo pozwala na utrzymanie stabilności i bezpieczeństwa hamowania, co jest kluczowe, zwłaszcza w sytuacjach awaryjnych na drodze. Przykład: jeśli jedno z kół hamuje znacznie słabiej, to auto może ściągać w stronę tego koła, co stwarza realne ryzyko wypadku. W warsztatach podczas przeglądów technicznych sprawdza się te siły, bo to pozwala na szybkie wykrycie problemów z hamulcami. Dbanie o normy hamowania to nie tylko kwestia bezpieczeństwa, ale też komfortu jazdy. Regularne kontrole hamulców są naprawdę istotne, żeby auto było w dobrym stanie i żeby wszyscy na drodze czuli się bezpiecznie.

Pytanie 23

Jakie urządzenie wchodzące w skład Stacji Kontroli Pojazdów wymaga regularnej kalibracji?

A. przyrząd do pomiaru ciśnienia powietrza w oponach pojazdu
B. urządzenie do wymuszenia szarpnięć na kołach
C. czytnik diagnostyczny do układów OBD II/EOBD
D. przyrząd do pomiaru opóźnienia w hamowaniu
Przyrząd do pomiaru ciśnienia powietrza w ogumieniu pojazdu jest kluczowym urządzeniem w Stacji Kontroli Pojazdów, które wymaga regularnej kalibracji, aby zapewnić jego dokładność i wiarygodność. Prawidłowe ciśnienie w oponach ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy, efektywności paliwowej oraz trwałości opon. Kalibracja tego przyrządu powinna odbywać się zgodnie z zaleceniami producenta oraz normami branżowymi, co pozwala na uzyskanie precyzyjnych wyników pomiarów. W praktyce, nieprawidłowe ciśnienie w oponach może prowadzić do zwiększonego zużycia paliwa, a także do niebezpiecznych sytuacji na drodze, takich jak utrata przyczepności czy przedwczesne zużycie opon. Dlatego regularne sprawdzanie i kalibracja tego urządzenia są niezbędne, aby zapewnić wykonanie rzetelnej kontroli technicznej pojazdów, co jest potwierdzone w dokumentach i normach takich jak ISO 17020, dotyczących wymagań dla organów przeprowadzających inspekcje. Dbałość o właściwą kalibrację przyrządów pomiarowych to nie tylko wymóg formalny, ale również praktyka, która wpływa na bezpieczeństwo i komfort podróżowania.

Pytanie 24

Podczas montażu wału korbowego, lider warsztatu powinien szczególnie skupić się na

A. kolejności instalacji pokryw łożysk głównych
B. stanie układu korbowo-tłokowego
C. metodzie mocowania silnika
D. porządku dokręcania śrub trzymających głowicę
Wybór sposobu zamocowania silnika, kolejności dokręcania śrub mocujących głowicę czy stanu układu korbowo-tłokowego to kwestie, które mogą wpływać na ogólną wydajność silnika, ale nie są tak kluczowe jak precyzyjny montaż pokryw łożysk głównych. Sposób zamocowania silnika odnosi się głównie do stabilności jednostki napędowej w pojeździe i wpływa na wibracje oraz komfort jazdy. Nieprawidłowe zamocowanie może prowadzić do niepożądanych drgań, ale nie wpłynie bezpośrednio na działanie układu korbowo-tłokowego. Kolejność dokręcania śrub mocujących głowicę jest również istotna, ale dotyczy wyłącznie zamocowania głowicy cylindrów, co nie jest bezpośrednio związane z montażem wału korbowego. Stan układu korbowo-tłokowego to aspekt, który należy ocenić przed montażem, a nie podczas samego montażu. Typowe błędy myślowe, które mogą prowadzić do tych niepoprawnych wniosków, obejmują mylenie różnych etapów montażu oraz niedocenianie znaczenia detali technicznych w kontekście całego zespołu silnikowego. Każdy z tych elementów jest ważny, ale ich znaczenie różni się w kontekście precyzyjnego montażu i późniejszej eksploatacji silnika.

Pytanie 25

Jakie kroki powinien podjąć mechanik po zauważeniu drgań kół przednich podczas jazdy próbnej?

A. Kontrola ciśnienia w oponach
B. Weryfikacja wyważenia kół przednich
C. Zamiana kół przednich z tylnymi
D. Wymiana opon na nowe modele
Sprawdzenie wyważenia kół przednich jest kluczowym krokiem w diagnostyce drgań, które mogą występować podczas jazdy. Niewłaściwe wyważenie kół może prowadzić do niepożądanych wibracji, które odczuwane są w układzie kierowniczym i nadwoziu pojazdu. Mechanik powinien zacząć od tego kroku, ponieważ precyzyjne wyważenie wpływa na stabilność jazdy, komfort oraz bezpieczeństwo. W praktyce, proces wyważania polega na umieszczeniu ciężarków na obręczy koła, aby zrównoważyć siły odśrodkowe działające na koło podczas obrotu. Niewłaściwe wyważenie może prowadzić do przyspieszonego zużycia opon oraz elementów zawieszenia. Standardy branżowe, takie jak te określone przez SAE (Society of Automotive Engineers), podkreślają znaczenie wyważenia kół jako kluczowego elementu utrzymania pojazdów w dobrym stanie technicznym. Przykładem zastosowania wiedzy na ten temat jest regularne sprawdzanie wyważenia kół podczas sezonowej wymiany opon, co może zapobiec problemom z drganiami oraz zapewnić równomierne zużycie bieżnika opon.

Pytanie 26

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 27

Jakie obowiązki ma mechanik pracujący w autoryzowanym serwisie?

A. wymiana regulatora napięcia w alternatorze
B. wymiana amortyzatorów
C. odczytanie kodów błędów zapisanych w pamięci komputera pokładowego
D. wymiana uszkodzonego panelu drzwiowego
Wymiana amortyzatorów jest kluczowym zadaniem dla mechanika w autoryzowanym serwisie, ponieważ amortyzatory mają fundamentalne znaczenie dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Ich główną funkcją jest tłumienie wstrząsów powstających podczas jazdy po nierównościach, co wpływa na stabilność pojazdu oraz przyczepność opon do nawierzchni. W przypadku zużytych amortyzatorów, samochód może stać się trudny do kontrolowania, co zwiększa ryzyko wypadków. W profesjonalnych standardach serwisowych, takich jak te określone przez producentów pojazdów, wymiana amortyzatorów powinna być przeprowadzana regularnie, zgodnie z zaleceniami dotyczącymi przebiegu lub stanu technicznego pojazdu. Mechanik powinien również przeprowadzić dokładną inspekcję innych elementów zawieszenia oraz układu kierowniczego, aby zapewnić kompleksową obsługę i bezpieczeństwo pojazdu. Praktyczne przykłady zastosowania wiedzy na temat amortyzatorów obejmują umiejętność oceny ich stanu w trakcie przeglądów okresowych, co pozwala na wcześniejsze wykrywanie problemów i efektywne planowanie napraw.

Pytanie 28

Na podstawie danych przedstawionych w tabeli maksymalny moment dokręcenia świec żarowych z gwintem M10 wynosi

Rozmiar gwintu świecyMaksymalny moment odkręcania świecy, który nie powoduje jej urwania [Nm]Dopuszczalny maksymalny moment dokręcania świecy [Nm]
M8208-15
M92210-20
M103512-18
M124515-25

A. 25 Nm
B. 20 Nm
C. 18 Nm
D. 35 Nm
Odpowiedź 18 Nm jest prawidłowa, ponieważ maksymalny moment dokręcenia świec żarowych z gwintem M10, według dostępnych standardów, wynosi 12-18 Nm. Wartość 18 Nm stanowi górną granicę tego zakresu, co oznacza, że jest to maksymalny moment, który można zastosować bez ryzyka uszkodzenia gwintu. W praktyce, podczas montażu świec żarowych, kluczowe jest, aby dostosować moment dokręcania zgodnie z zaleceniami producenta, co nie tylko zapewnia prawidłowe działanie silnika, ale również zapobiega awariom związanym z uszkodzeniem gwintu. W przypadku stosowania zbyt dużego momentu, może dojść do deformacji gwintu, co w konsekwencji prowadzi do trudności w demontażu świecy oraz potencjalnych uszkodzeń głowicy silnika. Warto również wspomnieć, że stosowanie momentu dokręcania w zalecanym zakresie jest zgodne z najlepszymi praktykami inżynieryjnymi i przyczynia się do długowieczności komponentów silnikowych.

Pytanie 29

Dokumentacja dotycząca rozszerzenia zakresu naprawy pojazdu nie musi zawierać

A. numeru zlecenia naprawy
B. informacji o dacie ostatniego badania technicznego
C. danych identyfikujących pojazd
D. podpisu klienta w dokumentacji
Protokół rozszerzenia zakresu naprawy pojazdu jest dokumentem, który powinien zawierać kluczowe informacje dotyczące zlecenia naprawy. W kontekście wymogu dotyczącego terminu ostatniego badania technicznego, warto zauważyć, że nie jest to informacja niezbędna do prawidłowego funkcjonowania protokołu. Protokół powinien skupiać się na danych, które są bezpośrednio związane z przeprowadzoną naprawą, takich jak dane identyfikujące pojazd, numer zlecenia naprawy oraz podpis klienta, które potwierdzają akceptację warunków zlecenia. Na przykład, w przypadku reklamacji lub późniejszych roszczeń, kluczowe jest, aby wszystkie istotne informacje były ujęte w dokumencie. Praktyczne aspekty protokołu obejmują również możliwość jego wykorzystania jako punktu wyjścia do analizy jakości usług serwisowych oraz ułatwienia komunikacji między klientem a warsztatem. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, protokoły powinny być spójne i jednoznaczne, a ich struktura powinna sprzyjać szybkiemu odnalezieniu kluczowych informacji.

Pytanie 30

Termin "tajemniczy klient" odnosi się do

A. braku informacji o właścicielu pojazdu
B. oceny jakości usług świadczonych przez serwis
C. braku danych dotyczących zleceniodawcy naprawy
D. pojazdu, który został odholowany z miejsca zdarzenia
Wybór odpowiedzi dotyczącej braku danych właściciela pojazdu, zleceniodawcy naprawy lub pojazdu odholowanego z miejsca wypadku opiera się na błędnym zrozumieniu pojęcia 'tajemniczy klient', które dotyczy oceny jakości usług, a nie aspektów administracyjnych związanych z pojazdami. Brak danych właściciela pojazdu może wpływać na procedury związane z jego obsługą, ale nie jest to związane z jakością świadczonych usług. Podobnie, brak danych zleceniodawcy naprawy nie jest związany z oceną obsługi klienta, lecz z dokumentacją i procesami administracyjnymi, które powinny być uregulowane w ramach procedur wewnętrznych serwisu. Co ważniejsze, zagadnienia dotyczące pojazdu odholowanego z miejsca wypadku mogą dotyczyć logistyki i organizacji pracy, ale nie mają nic wspólnego z bezpośrednią oceną jakości pracy serwisu. Często myślenie o 'tajemniczym kliencie' jako o instytucji zajmującej się formalnościami związanymi z pojazdami prowadzi do zrozumienia tej koncepcji w sposób ograniczony, z pominięciem jej głównego celu, jakim jest monitorowanie i doskonalenie jakości obsługi. Właściwa interpretacja tego terminu jest kluczowa dla skutecznego wprowadzenia procedur zapewnienia jakości w serwisie.

Pytanie 31

W pojeździe napędzanym silnikiem o zapłonie samoczynnym, użytkowanym w temperaturach od -30°C do +20°C, powinno się używać oleju silnikowego oznaczonego symbolem

A. SAE 5W30
B. SAE 20W20
C. SAE 20W40
D. SAE 10W60
Olej silnikowy oznaczony symbolem SAE 5W30 jest odpowiedni dla silników o zapłonie samoczynnym w warunkach temperaturowych od -30°C do +20°C. W kodzie SAE, litera 'W' oznacza właściwości funkcjonalne w niskich temperaturach, co jest kluczowe dla uruchamiania silnika w mroźnych warunkach. Liczba 5 wskazuje na lepkość oleju w niskich temperaturach, co zapewnia dobrą płynność i łatwe rozruchy, nawet w ekstremalnych mrozach. Z kolei liczba 30 informuje o lepkości oleju w temperaturze roboczej silnika, co pozwala na odpowiednią ochronę silnika oraz prawidłowe smarowanie w podwyższonej temperaturze. Zastosowanie oleju o takich właściwościach jest zgodne z zaleceniami wielu producentów pojazdów oraz standardami branżowymi, co zapewnia maksymalną wydajność silnika oraz jego długowieczność. W praktyce, wielu kierowców korzystających z pojazdów w zmiennych warunkach pogodowych wybiera olej SAE 5W30 jako uniwersalne rozwiązanie, które sprawdza się zarówno zimą, jak i latem.

Pytanie 32

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 33

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 34

Jaką decyzję powinna podjąć osoba nadzorująca mechanika pracującego pod podnośnikiem nożycowym, jeśli zauważyła, że zapadki zabezpieczające po jednej stronie nie zadziałały?

A. Zlecić zabezpieczenie podnośnika przy użyciu podstawek
B. Informować pracownika Urzędu Dozoru Technicznego
C. Nakazać mechanikowi niezwłoczne opuszczenie miejsca pod podnośnikiem
D. Natychmiast wezwać serwis do podnośnika
W sytuacji, gdy mechanik pracuje pod uniesionym podnośnikiem nożycowym, a zapadki zabezpieczające nie zadziałały po jednej stronie, najważniejszym krokiem jest natychmiastowe polecenie mechanikowi usunięcia się spod podnośnika. Bezpieczeństwo pracy jest kluczowym priorytetem, a w przypadku wykrycia awarii systemu zabezpieczeń, ryzyko wypadku znacząco wzrasta. Osoba nadzorująca powinna być świadoma, że uniesiony podnośnik, który nie jest prawidłowo zabezpieczony, staje się potencjalnym zagrożeniem. Przykłady dobrych praktyk w branży obejmują przeprowadzenie regularnych inspekcji oraz konserwacji sprzętu, aby zminimalizować ryzyko wystąpienia usterek. Zgodnie z normami BHP, wszelkie awarie powinny być natychmiast zgłaszane oraz dokumentowane, a odpowiednie osoby powinny podejmować działania w celu zapewnienia bezpieczeństwa. Dzięki temu można uniknąć tragicznych w skutkach wypadków oraz zwiększyć bezpieczeństwo pracy w miejscu, gdzie używany jest ciężki sprzęt.

Pytanie 35

Proces naprawy opony metodą szorstkowania polega na

A. ujawnianiu uszkodzeń poprzez zanurzenie lekko napompowanej dętki w wodzie.
B. połączeniu powierzchni gumy z materiałem używanym do naprawy.
C. usunięciu gładkiej zewnętrznej warstwy oraz nadaniu powierzchni gumy odpowiedniej porowatości.
D. wulkanizacji powierzchni gumowej.
Naprawa opony metodą szorstkowania polega na usunięciu gładkiej warstwy zewnętrznej bieżnika, co pozwala na nadanie powierzchni gumy odpowiednio porowatej struktury. Dzięki temu, materiał naprawczy, na przykład w postaci łatki z gumy, może lepiej przylegać do opony, co jest kluczowe dla zapewnienia skuteczności naprawy. Szorstkowanie zwiększa powierzchnię kontaktu pomiędzy oponą a materiałem naprawczym, co wpływa na trwałość i bezpieczeństwo naprawy. Przykładowo, w przypadku opon samochodowych, prawidłowo przeprowadzone szorstkowanie pozwala na skuteczną naprawę uszkodzeń, takich jak przebicia czy nieszczelności, co w praktyce przekłada się na zmniejszenie kosztów eksploatacyjnych i wydłużenie żywotności opon. Zgodnie z normami branżowymi, takie jak standardy ASTM, szorstkowanie jest jedną z najlepszych praktyk w naprawie opon, co podkreśla jego znaczenie w codziennym użytkowaniu pojazdów.

Pytanie 36

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 37

Ilu pracowników powinien delegować kierownik warsztatu do przeprowadzenia wymiany płynu hamulcowego w pojeździe, nie korzystając z urządzenia podciśnieniowego do usuwania płynu hamulcowego?

A. 3 pracowników
B. 1 pracownika
C. 2 pracowników
D. 4 pracowników
Przydzielenie dwóch pracowników do wymiany płynu hamulcowego w pojeździe bez użycia urządzenia podciśnieniowego jest odpowiednie z kilku powodów. Po pierwsze, jedna osoba może odpowiadać za odkręcanie i zakręcanie odpowietrzników w zaciskach hamulcowych, co wymaga precyzji oraz skoordynowanego działania. Druga osoba powinna zająć się pompowaniem pedału hamulca, co jest kluczowe dla poprawnego usunięcia powietrza z układu hamulcowego oraz wprowadzenia nowego płynu. Taka współpraca pozwala na zachowanie efektywności i bezpieczeństwa podczas procedury. W praktyce, zgodnie z wytycznymi branżowymi, takich jak normy SAE (Society of Automotive Engineers), niezbędne jest zapewnienie, że układ hamulcowy działa prawidłowo przed oddaniem pojazdu do użytkowania. Ponadto, zastosowanie dwóch pracowników minimalizuje ryzyko błędów, które mogą wynikać z nieodpowiedniego odpowietrzenia układu, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa jazdy. Takie podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 38

Jaką kwotę należy zapłacić za wymianę zestawu (4 sztuk) opon letnich na zimowe w 50 samochodach, jeśli koszt wymiany jednej opony wynosi 10 zł, a przyznany rabat to 10% od łącznej wartości usługi?

A. 450 zł
B. 1800 zł
C. 500 zł
D. 2000 zł
Wybierając odpowiedź 450 zł, można było zrozumieć, że to kwota, która nie uwzględnia wymiany wszystkich opon w 50 pojazdach. Gdyby koszt wymiany jednej opony wynosił 10 zł, to wymiana kompletu czterech opon dla jednego pojazdu wyniosłaby 40 zł, a nie 450 zł. Zatem takie podejście do kalkulacji całkowitego kosztu usługi jest błędne. W przypadku wyboru 500 zł, może to sugerować, że użytkownik mógł błędnie obliczyć koszt dla kilku pojazdów, jednakże ta kwota nie odzwierciedla rzeczywistego kosztu wymiany opon dla wszystkich 50 pojazdów. Kwota ta jest znacznie niższa od rzeczywistego kosztu, ponieważ 500 zł to zaledwie 12,5 wymian kompletu opon dla 50 pojazdów, co nie ma sensu w kontekście tego zadania. Odpowiedź 2000 zł mogłaby wydawać się odpowiednia, ale nie uwzględnia rabatu 10%, który ma zasadnicze znaczenie dla ostatecznego kosztu. Ostatecznie, by prawidłowo zrozumieć temat, kluczowe jest umiejętne stosowanie wzorów matematycznych i uwzględnianie rabatów, co jest standardową praktyką w branży serwisowej. Bez odpowiednich obliczeń, możliwości analizy kosztów mogą prowadzić do znacznych nieporozumień i błędów w zarządzaniu finansami.

Pytanie 39

Serwis został poproszony o wymianę akumulatorów w 12 pojazdach floty. Cena za jeden akumulator to 300 zł, a koszt 1 godziny pracy elektromechanika wynosi 120 zł. Czas potrzebny na wymianę jednego akumulatora to 10 minut. Jaki łączny koszt poniesiony na wymianę akumulatorów?

A. 3720 zł
B. 3860 zł
C. 3840 zł
D. 3600 zł
Całkowity koszt wymiany akumulatorów w 12 samochodach floty można obliczyć, uwzględniając zarówno koszt akumulatorów, jak i koszt pracy elektromechanika. Koszt jednego akumulatora wynosi 300 zł, więc dla 12 akumulatorów koszt wynosi 12 x 300 zł = 3600 zł. Ponadto, czas wymiany jednego akumulatora wynosi 10 minut, co oznacza, że całkowity czas na wymianę wszystkich akumulatorów wynosi 12 x 10 minut = 120 minut, czyli 2 godziny. Koszt pracy elektromechanika to 120 zł za godzinę, co za 2 godziny daje 2 x 120 zł = 240 zł. Sumując obie kwoty: 3600 zł (akumulatory) + 240 zł (praca) = 3840 zł. W kontekście zarządzania flotą, precyzyjne obliczenia kosztów oraz czasów pracy są kluczowe dla efektywności kosztowej i operacyjnej. Regularne analizowanie takich zleceń może przyczynić się do optymalizacji budżetu oraz lepszej organizacji pracy w serwisie.

Pytanie 40

Głównym celem komunikacji wewnętrznej w warsztacie samochodowym nie jest

A. tworzenie odpowiednich relacji z klientami
B. tworzenie atmosfery zaufania wśród pracowników
C. wzmacnianie jedności zespołów w zakresie wykonania zadań
D. zapewnienie przepływu informacji w obie strony
Wydaje się, że odpowiedzi dotyczące wzmacniania spójności zespołów, zapewnienia dwukierunkowego przepływu informacji oraz budowania klimatu zaufania wśród pracowników mogą prowadzić do mylnego przekonania, że komunikacja wewnętrzna ma na celu również budowanie relacji z klientami. W rzeczywistości, komunikacja wewnętrzna odnosi się głównie do sposobu, w jaki pracownicy współdziałają ze sobą w ramach organizacji. Wzmacnianie spójności zespołu jest istotne dla zadań operacyjnych, ponieważ zwiększa efektywność i jakość świadczonych usług. Dwukierunkowy przepływ informacji pozwala na bieżąco reagować na problemy oraz wprowadzać innowacje, co ma kluczowe znaczenie w branży motoryzacyjnej, gdzie technologia i procedury często się zmieniają. Budowanie klimatu zaufania jest równie ważne, ponieważ poprawia morale zespołu, co przekłada się na lepszą obsługę klienta. W praktyce jednak, wiele osób może mylić te aspekty z koniecznością dbania o relacje z klientami, co wprowadza nieporozumienia dotyczące roli komunikacji wewnętrznej. Kluczowym błędem jest postrzeganie komunikacji wewnętrznej jako narzędzia służącego także do interakcji z klientami, co jest w rzeczywistości zadaniem komunikacji zewnętrznej. Ważne jest, aby zrozumieć, że skuteczna komunikacja wewnętrzna tworzy fundament dla późniejszych relacji z klientami, ale nie jest to jej bezpośredni cel.
Strona wykorzystuje pliki cookies do poprawy doświadczenia użytkownika oraz analizy ruchu. Szczegóły