Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik reklamy
  • Kwalifikacja: PGF.08 - Zarządzanie kampanią reklamową
  • Data rozpoczęcia: 5 czerwca 2025 08:59
  • Data zakończenia: 5 czerwca 2025 09:16

Egzamin zdany!

Wynik: 27/40 punktów (67,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Agencja reklamowa zmniejszyła cenę jednostkową produktu z 2,00 zł na 1,50 zł, co oznacza, że obniżka wynosi

A. 75%
B. 25%
C. 5%
D. 50%
Obniżenie ceny jednostkowej towaru z 2,00 zł na 1,50 zł oznacza, że cena spadła o 0,50 zł. Aby obliczyć procentową zmianę ceny, stosujemy wzór: (zmiana / cena początkowa) * 100. W tym przypadku zmiana wynosi 0,50 zł, a cena początkowa to 2,00 zł. Stosując wzór: (0,50 / 2,00) * 100 = 25%. Tak więc cena została obniżona o 25%. Zmiana ta może mieć istotne znaczenie dla strategii marketingowej firmy, ponieważ obniżenie ceny może zwiększyć popyt na produkt oraz poprawić konkurencyjność na rynku. W praktyce, jeśli produkt był wcześniej sprzedawany w wyższej cenie, nowa obniżona cena może przyciągnąć nowych klientów oraz skłonić dotychczasowych klientów do zakupu większej ilości produktów. Dobrą praktyką w branży reklamowej jest monitorowanie reakcji rynku na takie zmiany cenowe oraz ocenianie ich wpływu na sprzedaż oraz postrzeganie marki przez konsumentów.

Pytanie 2

Agencja BTL, która obsługuje dużych klientów, postanowiła zainwestować w produkcję gier mobilnych, aby znaleźć nowe możliwości rozwoju. Czy można w związku z tym stwierdzić, że agencja przyjmuje strategię marketingową nazywaną dywersyfikacją?

A. równoległa
B. koncentryczna
C. pozioma
D. pionowa
Strategie dywersyfikacji w marketingu można podzielić na różne kategorie, ale niektóre odpowiedzi mogą wprowadzać w błąd. W przypadku dywersyfikacji pionowej, organizacja poszerza swoje działania na różnych poziomach łańcucha dostaw. Na przykład, przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją gier mogłoby zacząć rozwijać własne kanały dystrybucji, co nie ma miejsca w opisanym przypadku. Dywersyfikacja pozioma polega na wprowadzaniu nowych produktów, które są kompatybilne z istniejącą ofertą, co również nie odpowiada sytuacji agencji BTL-owej, która wchodzi w zupełnie nowy sektor. Dywersyfikacja koncentryczna z kolei oznacza rozwój nowych produktów, które są technologicznie lub komplementarnie powiązane z istniejącymi, co znowu odbiega od kontekstu zakupu przez agencję BTL-ową gier mobilnych, które stanowią całkowicie inną gałąź działalności. Typowe błędy myślowe prowadzące do tych niewłaściwych wniosków mogą obejmować pomieszanie pojęć związanych z nowymi rynkami i nowymi produktami, a także niedostrzeganie różnicy między produktami a kanałami dystrybucji. Takie rozważania ujawniają, jak ważne jest zrozumienie kontekstu strategii dywersyfikacji i ich wpływu na rozwój organizacji w zmieniającym się otoczeniu rynkowym.

Pytanie 3

Który z procesów uszlachetniania wyrobów papierowych polega na obklejaniu cienką warstwą papieru
(zarówno nieozdobionego, jak i ozdobionego) znacznie grubszego papieru, tektury falistej itp.?

A. Listwowanie
B. Bigowanie
C. Kaszerowanie
D. Falcowanie
Listwowanie to metoda, w której do krawędzi materiału dodawane są cienkie paski innego materiału, co nie jest właściwym sposobem na uszlachetnianie papieru w kontekście oklejania. Główną ideą listwowania jest ochrona krawędzi, a nie całej powierzchni materiału, co sprawia, że nie można tego procesu mylić z kaszerowaniem. Falcowanie, z drugiej strony, dotyczy procesu składania papieru na określonym miejscu, co również nie ma związku z oklejaniem. Użycie falcowania ma na celu stworzenie zagięć, co może być przydatne w tworzeniu broszur lub ulotek, ale nie wpływa na wytrzymałość całej powierzchni materiału. Bigowanie to zaś proces polegający na wykonywaniu wzdłużnych rowków w papierze, co ułatwia jego składanie, jednak również nie odnosi się do uszlachetniania poprzez oklejanie. Wybór niewłaściwego terminu może prowadzić do nieporozumień w procesie produkcji i powinien być unikany poprzez solidne zrozumienie różnic między poszczególnymi technikami obróbki papieru. Kluczowe jest, aby znać właściwe zastosowanie każdego z tych procesów, aby móc efektywnie tworzyć i dostosowywać wyroby papiernicze do potrzeb rynku.

Pytanie 4

Oblicz koszt jednostkowy ulotki na podstawie załączonych danych.

Liczba sztuk w partii: 440

Koszty:

— projekt - 230,00 zł

— przygotowanie do druku - 100,00 zł (za partię do 500 szt.)

— wydruk - 1,25 zł/szt.

A. 1,48 zł
B. 0,75 zł
C. 2,00 zł
D. 1,25 zł
Koszt jednostkowy ulotki oblicza się, sumując wszystkie wydatki związane z produkcją partii i dzieląc tę kwotę przez liczbę wyprodukowanych ulotek. W tym przypadku, zsumowane koszty to: 230,00 zł (koszt projektu) + 100,00 zł (koszt przygotowania do druku) + 550,00 zł (koszt wydruku 440 ulotek po 1,25 zł za sztukę), co daje całkowity koszt produkcji wynoszący 880,00 zł. Dzieląc tę kwotę przez 440 ulotek, uzyskujemy koszt jednostkowy równy 2,00 zł. W praktyce, zrozumienie tego procesu jest kluczowe dla efektywnego zarządzania budżetem w projektach reklamowych. Właściwe obliczenie kosztów jednostkowych pozwala na ocenę opłacalności działań marketingowych oraz planowanie budżetu. Przykładowo, przy planowaniu kampanii reklamowej ważne jest, aby wiedzieć, jakie są rzeczywiste koszty produkcji materiałów promocyjnych, aby móc podjąć świadome decyzje dotyczące strategii marketingowej. W branży reklamowej, stosowanie takich obliczeń jest standardem, który wspiera podejmowanie decyzji na podstawie rzetelnych danych finansowych.

Pytanie 5

Sprzedawca urządzeń wędkarskich, pragnąc dokładnie zaprezentować wędkarzom swój produkt, powinien wykorzystać reklamę

A. w telewizji ogólnopolskiej
B. w kinie
C. w prasie specjalistycznej
D. w radiu
Reklama w prasie specjalistycznej jest najlepszym rozwiązaniem dla sprzedawcy sprzętu wędkarskiego, ponieważ dociera bezpośrednio do zaawansowanej grupy docelowej, która jest zainteresowana wędkowaniem. Tego typu publikacje skupiają się na tematyce wędkarskiej, co oznacza, że czytelnicy są już zaznajomieni z rynkiem oraz poszukują informacji o nowinkach, technikach oraz sprzęcie. W artykułach i recenzjach można dokładnie przedstawić specyfikacje techniczne produktu, jego zalety oraz zastosowania. Na przykład, jeśli sprzedawca wprowadza nową wędkę, może zamieścić szczegółowy opis materiałów, technologii wykonania oraz zastosowanych innowacyjnych rozwiązań. Ponadto, reklama w prasie branżowej buduje zaufanie, ponieważ wędkarze ufają źródłom, które specjalizują się w ich hobby. Dobre praktyki w reklamie sugerują, aby skupić się na kanałach komunikacyjnych, które są najbardziej efektywne w dotarciu do konkretnej grupy odbiorców, co w przypadku wędkarzy zdecydowanie wskazuje na prasę specjalistyczną.

Pytanie 6

Wydarzenia, próbki, zawody, losowania, itp., to metody

A. sponsoringu
B. reklamy
C. public relations
D. promocji sprzedaży
Promocja sprzedaży to działania mające na celu zwiększenie sprzedaży produktów lub usług poprzez bezpośrednie pobudzanie zainteresowania konsumentów. Pokazy, degustacje, konkursy oraz loterie są typowymi przykładami takich działań. W praktyce, promocje sprzedaży mogą przyjmować różne formy, które mają na celu zachęcenie klientów do zakupu, zwiększenie świadomości marki, a także wzbudzenie emocji związanych z produktem. Na przykład, organizowanie degustacji nowych produktów spożywczych w sklepie może zachęcić klientów do spróbowania i zakupu. Także konkursy z nagrodami, które wymagają zakupu produktu, mogą znacząco zwiększyć jego sprzedaż. W branży marketingowej, promocja sprzedaży jest istotnym elementem strategii marketingowych, pozwalającym na szybkie wprowadzenie produktu na rynek oraz zwiększenie jego widoczności. Warto również zauważyć, że zgodnie z dobrymi praktykami, promocje powinny być starannie planowane i monitorowane, aby ocenić ich skuteczność oraz wpływ na wizerunek marki.

Pytanie 7

Wizualna reprezentacja marki to

A. logo.
B. grafotyp.
C. logotyp.
D. prototyp.
Prototyp to wczesny model lub wersja produktu, stosowany głównie w fazie rozwoju, aby przetestować koncepcje, funkcjonalności i użytkowanie, a nie jako element identyfikacji wizualnej marki. W kontekście budowania marki i jej wizualnej reprezentacji, prototypy nie mają zastosowania. Logotyp, chociaż często mylony z logo, to termin odnoszący się do typografii używanej w nazwie marki, lecz nie obejmuje graficznych elementów, które są kluczowe dla logo. Z kolei grafotyp to termin niepoprawnie stosowany w branży i nie odnosi się do właściwego przedstawienia marki. Często błędne zrozumienie tych pojęć wynika z niejednoznaczności terminologii w projektowaniu graficznym. Ważne jest, aby w praktyce marketingowej i projektowej jasno odróżniać między tymi pojęciami. Właściwa identyfikacja logo jako graficznej formy marki jest kluczowa dla jej postrzegania i rozwoju na rynku, co czyni zrozumienie tych różnic fundamentalnym dla każdego specjalisty w dziedzinie marketingu i designu.

Pytanie 8

Przygotowanie, najczęściej w formie prezentacji multimedialnej (dokumentu), propozycji sprzedaży oraz działań promocyjnych dla potencjalnej marki lub firmy określa się mianem

A. sprzedaży
B. oferty wiążącej
C. debriefingu
D. urno wy wstępnej
Propozycje ofert sprzedażowych i działań reklamowych nie powinny być mylone z tym, co nazywamy ofertą wiążącą. Oferta wiążąca to formalny dokument, a debriefing jest zupełnie o czym innym. Skupia się raczej na analizie i dyskusji, a nie na finalizacji sprzedaży. Tak naprawdę to sprzedaż dzieje się po zaprezentowaniu oferty, a debriefing ma miejsce wcześniej, żeby dać nam jakieś wartościowe informacje przed podjęciem decyzji zakupowej. Co do tego 'urno wy wstępną', to chyba chodziło Ci o coś innego, bo to termin, który rzadko się używa w branży. Ważne jest, żeby rozumieć te różnice, bo błędne interpretacje mogą nas zaprowadzić w zupełnie złą stronę i nic dobrego z tego nie wyjdzie.

Pytanie 9

Jak określa się rodzaj reklamy zewnętrznej, wykonanej z elastycznego lub siatkowego materiału, zawieszonej na przykład na budynkach przy użyciu lin i zaczepów?

A. Billboard
B. Baner
C. Diapazon
D. Kaseton
Baner to fajna forma reklamy zewnętrznej, bo jest zrobiony z elastycznego materiału, przez co świetnie się go wiesza i widać go z daleka. Często wykorzystuje się je do promowania różnych wydarzeń, kampanii marketingowych, a czasem także jako reklamy dla firm. Zazwyczaj można je zobaczyć na budynkach, płotach czy innych konstrukcjach, a mocuje się je przy pomocy lin i specjalnych uchwytów, co sprawia, że trzymają się nawet w trudnych warunkach atmosferycznych. W reklamie banery mają naprawdę duże znaczenie, bo mają dużą powierzchnię do pokazania treści i można je łatwo zmieniać w zależności od potrzeb kampanii. Z mojego doświadczenia wynika, że świetnie sprawdzają się zarówno w miastach, przy drogach, jak i na różnego rodzaju imprezach plenerowych, co czyni je bardzo uniwersalnym narzędziem marketingowym. Warto pamiętać, że zgodnie z przepisami dotyczącymi reklamy zewnętrznej, banery muszą być robione z uwzględnieniem lokalnych zasad estetyki i bezpieczeństwa, więc projektowanie ich też wymaga trochę uwagi.

Pytanie 10

Znana osobowość medialna została ambasadorką marki kosmetycznej i promuje krem do twarzy. W wyniku tej reklamy wiele kobiet, identyfikujących się ze swoją idolą, nabyło krem. Tego rodzaju zachowanie odnosi się do efektu

A. snobizmu
B. owczego pędu
C. super produktu
D. Veblena
Odpowiedź 'owczego pędu' jest poprawna, ponieważ odnosi się do zjawiska, w którym jednostki podejmują decyzje zakupowe, kierując się działaniami i preferencjami innych osób, często bez gruntownej analizy własnych potrzeb. W analizowanym przypadku, wiele kobiet, identyfikując się z celebrytką, decyduje się na zakup kremu, sądząc, że skoro ich idol go promuje, musi być on wartościowy. Efekt owczego pędu często wykorzystuje się w marketingu, zwłaszcza w branży kosmetycznej. Przykładem mogą być kampanie reklamowe, w których osoby znane z mediów społecznościowych promują produkty, co prowadzi do wzrostu ich sprzedaży. Dobrym przykładem jest wykorzystanie influencerów na Instagramie, którzy dzięki swojej popularności wpływają na decyzje zakupowe swoich obserwatorów. Działa to na zasadzie społecznego dowodu słuszności, gdzie dany produkt wydaje się bardziej wartościowy, gdy jest polecany przez autorytety. W marketingu istotne jest również, aby zrozumieć, jak wykorzystać ten efekt w kampaniach reklamowych, by zwiększyć efektywność działań promocyjnych.

Pytanie 11

Najczęściej stosowaną metodą określania budżetu reklamowego przez firmy z długim stażem na rynku, które mają stabilną sprzedaż, jest metoda

A. wszystko, co firma jest w stanie sfinansować
B. zadaniowa
C. obliczania budżetu reklamowego w oparciu o poziom konkurencji
D. obliczania budżetu reklamowego jako określony procent od obrotów firmy
Metoda obliczania budżetu reklamowego jako określony procent od obrotów firmy jest uznawana za jedną z najbardziej stabilnych i zrozumiałych dla przedsiębiorstw, które funkcjonują na rynku od dłuższego czasu i mają ustabilizowaną sprzedaż. Tego rodzaju podejście opiera się na rzeczywistych wynikach finansowych firmy, co pozwala na elastyczne dostosowanie wydatków na reklamę w odniesieniu do przychodów. Przykładowo, jeśli firma wygenerowała 1 milion złotych obrotu i zdecyduje, że 5% tych przychodów przeznaczy na reklamę, jej budżet reklamowy wyniesie 50 tysięcy złotych. Taka metoda jest zgodna z praktykami branżowymi, gdzie wiele przedsiębiorstw stosuje procentowy udział przychodów w celu sfinansowania działań marketingowych. Dodatkowo, pozwala to na łatwe przewidywanie przyszłych wydatków na kampanie reklamowe, co jest kluczowe dla planowania budżetu rocznego. Co więcej, budżetowanie w oparciu o procent obrotów pomaga w zachowaniu równowagi pomiędzy zyskiem a wydatkami na promocję, co jest istotne dla długoterminowego rozwoju firmy.

Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

Jaką wartość netto ma kubek reklamowy z nadrukiem, jeśli jego cena brutto wynosi 9,84 zł, a stawka VAT to 23%?

A. 12,10 zł
B. 7,58 zł
C. 9,00 zł
D. 8,00 zł
Wybór błędnej odpowiedzi na to pytanie może wynikać z nieprawidłowego zrozumienia, jak działa system VAT oraz jak oblicza się ceny netto i brutto. Na przykład, odpowiedzi takie jak 7,58 zł i 9,00 zł są niepoprawne, ponieważ wydają się dezorientować kwotę brutto z ceną netto. Osoby, które wybrały te opcje, mogły zastosować błędne podejście do obliczeń. Często zdarza się, że mylą oni pojęcie ceny brutto z ceną netto, nie uwzględniając, że cena brutto zawiera już podatek VAT. Z kolei odpowiedź 12,10 zł może wynikać z błędnego założenia dotyczącego stawki VAT lub pomyłki w obliczeniach. Kluczowym błędem myślowym jest nieprzestrzeganie zasady, że cena netto jest zawsze niższa od ceny brutto. Istotne jest, aby przy rozwiązywaniu takich problemów finansowych zawsze pamiętać o podstawowej formule, która umożliwia przeliczenie cen oraz weryfikacji poprawności stosowanych stawek podatkowych. Prawidłowe zrozumienie mechanizmu obliczeń VAT jest nie tylko ważne dla przedsiębiorców, ale także dla każdego, kto zajmuje się finansami, aby unikać potencjalnych błędów i pomyłek w obliczeniach, które mogą prowadzić do nieprawidłowych rozliczeń podatkowych.

Pytanie 15

Producent słodyczy planuje wprowadzenie swoich wyrobów do sprzedaży w popularnej sieci supermarketów. Który z podanych zestawów materiałów promocyjnych powinien wykorzystać do reklamowania swoich produktów w punktach sprzedaży tej sieci?

A. Skyscraper, brandmark, interstitial
B. Backlight, k-board, sandwich
C. Insert, wszywka, banderola
D. Wobbler, hanger, shelfstoper
Wybór zestawu materiałów reklamowych, składającego się z woblerów, hangerów oraz shelfstopperów, jest trafną decyzją w kontekście promocji produktów spożywczych w punktach sprzedaży detalicznej. Wobler to mały, ruchomy element reklamowy, który można umieścić na półce, przyciągając uwagę klientów dzięki dynamice i wyrazistej grafice. Hanger to z kolei zawieszka, która może być umieszczona na półkach albo w wybranych lokalizacjach w sklepie, co umożliwia dodatkowe eksponowanie produktów. Shelfstopper to materiał, który skutecznie zatrzymuje wzrok klienta na danej półce, często wykorzystywany do promocji sezonowych lub obniżek cenowych. Te trzy formy promocji są zgodne z najlepszymi praktykami marketingowymi, ponieważ wzmacniają wizualną obecność produktu, co jest kluczowe w zatłoczonych przestrzeniach sklepowych. Przykładowo, producent słodyczy może wykorzystać wobbler do promowania nowej linii produktowej, natomiast shelfstopper z informacjami o promocji może zwiększyć sprzedaż w okresie świątecznym.

Pytanie 16

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 17

Jakie narzędzie jest przeznaczone do tworzenia oraz modyfikowania podstawowej bazy danych?

A. aplikacja do prezentacji multimedialnej
B. arkusz kalkulacyjny
C. program do grafiki wektorowej
D. oprogramowanie do składu publikacji
Arkusz kalkulacyjny to narzędzie, które doskonale nadaje się do tworzenia i edycji prostych baz danych. Dzięki swojej strukturze, arkusze kalkulacyjne umożliwiają organizację danych w formie tabeli, co sprzyja łatwemu wyszukiwaniu, sortowaniu i analizowaniu informacji. Użytkownicy mogą definiować różne kolumny dla różnych typów danych, takich jak tekst, liczby czy daty, co pozwala na przechowywanie zorganizowanych zbiorów informacji. Przykładowo, małe przedsiębiorstwo może wykorzystać arkusz kalkulacyjny do rejestrowania klientów, ich zamówień i płatności, co umożliwia bieżące zarządzanie danymi bez potrzeby stosowania skomplikowanych systemów baz danych. W miarę jak potrzeby rosną, arkusz kalkulacyjny może być łatwo rozszerzany o dodatkowe funkcje, takie jak formuły do automatycznych obliczeń, co czyni go uniwersalnym narzędziem w codziennej pracy. Ponadto, zgodnie z dobrymi praktykami, arkusze kalkulacyjne są często wykorzystywane w połączeniu z innymi programami, co zapewnia większą elastyczność w zarządzaniu danymi.

Pytanie 18

Koszt netto sprzedaży koszulki z nadrukiem to 20,00 zł. Jaka będzie cena brutto przy 23% stawce VAT?

A. 17,70 zł
B. 24,60 zł
C. 15,40 zł
D. 22,30 zł
Aby obliczyć cenę brutto sprzedaży koszulki z nadrukiem, należy dodać podatek VAT do ceny netto. W tym przypadku cena netto wynosi 20,00 zł, a stawka VAT to 23%. Obliczenie ceny brutto wykonuje się według wzoru: Cena brutto = Cena netto + (Cena netto * Stawka VAT). Podstawiając wartości: Cena brutto = 20,00 zł + (20,00 zł * 0,23) = 20,00 zł + 4,60 zł = 24,60 zł. Warto zauważyć, że znajomość obliczania ceny brutto jest fundamentalna w działalności handlowej, ponieważ pozwala sprzedawcom i konsumentom zrozumieć rzeczywiste koszty produktów. Dodatkowo, poprawne obliczenie ceny brutto jest kluczowe z perspektywy księgowości i zgodności z przepisami prawa, co jest zgodne ze standardami rachunkowości w Polsce, gdzie VAT jest obowiązkowym podatkiem od towarów i usług.

Pytanie 19

Mechanizm rynkowy działa na zasadzie kształtowania poziomu popytu oraz podaży?

A. zgodnie z wymaganiami konsumentów
B. przy pomocy ceny
C. za pomocą regulacji prawnych
D. zgodnie z wymaganiami sprzedających
Działanie mechanizmu rynkowego opiera się na interakcji między popytem a podażą, a cena odgrywa kluczową rolę w tym procesie. Ceny na rynku są ustalane na podstawie równowagi między ilością dóbr, które sprzedawcy są skłonni zaoferować, a ilością dóbr, które konsumenci są gotowi kupić. Kiedy popyt na dany produkt rośnie, a podaż pozostaje na tym samym poziomie, ceny zazwyczaj wzrastają. Z drugiej strony, jeśli podaż przewyższa popyt, ceny mają tendencję do spadku. Przykładem może być rynek owoców sezonowych, gdzie w okresie zbiorów, przy dużej podaży, ceny mogą znacząco maleć, co z kolei wpływa na decyzje zakupowe konsumentów. Zastosowanie teorii popytu i podaży jest powszechnie uznawane w ekonomii jako podstawowe narzędzie analizy rynku i podejmowania decyzji biznesowych. Firmy często monitorują zmiany cen, aby dostosować swoje strategie marketingowe i produkcyjne, co jest zgodne z najlepszymi praktykami zarządzania rynkowego.

Pytanie 20

Jaką metodę druku powinno się wybrać do wykonania 20 sztuk banerów reklamowych?

A. Offset
B. Solwent
C. Tamponodruk
D. Sitodruk
Wybór niewłaściwej techniki druku do produkcji banerów reklamowych może prowadzić do obniżenia jakości i trwałości finalnego produktu. Tamponodruk, choć jest użyteczny w przypadku druku na małych, wypukłych lub niejednorodnych powierzchniach, nie nadaje się do drukowania dużych, płaskich powierzchni, jak banery. Jego głównym ograniczeniem jest niska wydajność oraz problemy z pokrywaniem dużych formatów, co sprawia, że nie jest praktycznym rozwiązaniem w tym kontekście. Offset, z kolei, to technika bardziej zarezerwowana dla druku na papierze i dużych nakładów, ale wymaga dłuższego czasu przygotowania i nie jest optymalna dla materiałów winylowych, które często wykorzystuje się do produkcji banerów. Z kolei sitodruk, mimo że dobrze sprawdza się w przypadku tkanin i materiałów o dużej powierzchni, jest mniej efektywny w kontekście wysokiej jakości druku kolorowego na materiałach syntetycznych. Nieefektywność ta wynika z konieczności użycia szablonów dla każdego koloru, co znacząco podnosi koszty i czas produkcji. Typowym błędem myślowym jest założenie, że każda technika druku może być zastosowana do każdej powierzchni i w każdym kontekście. Wybór metody powinien być zawsze uzależniony od specyfiki projektu oraz wymagań dotyczących jakości, trwałości i wydajności.

Pytanie 21

Szybko rozwijająca się firma IT, zatrudniająca głównie młodych i ambitnych pracowników, zamierza zainicjować szeroką akcję reklamową. Z tej okazji postanowiła zaktualizować swój logotyp. Jaki typ kompozycji artystycznej byłby dla niej najbardziej odpowiedni?

A. Dynamiczny
B. Symetryczny
C. Rytmiczny
D. Statyczny
Dynamiczny rodzaj kompozycji plastycznej jest idealny dla prężnie rozwijającej się firmy informatycznej zatrudniającej młodych, energicznych pracowników. Taki typ kompozycji wyraża ruch, energię oraz innowacyjność, co jest kluczowe w kontekście branży technologicznej. Przykładem zastosowania dynamicznej kompozycji mogą być logo, które wykorzystują asymetrię oraz różnorodne kształty, co daje wrażenie ruchu i zmienności. Firmy takie jak Spotify czy Nike skutecznie wykorzystują dynamiczne elementy w swoich projektach, podkreślając swoją nowoczesność i zaawansowanie technologiczne. Tego rodzaju kompozycje są zgodne z aktualnymi trendami w designie, które zmierzają w kierunku większej ekspresji i interakcji z odbiorcą. Dodatkowo, dynamiczne logo mogą być bardziej zapadające w pamięć, co wzmacnia identyfikację marki. W kontekście kampanii reklamowej, dynamiczna estetyka przyciąga uwagę i może skutecznie oddziaływać na emocje klientów, co jest niezwykle istotne w konkurencyjnej przestrzeni rynku.

Pytanie 22

Jakiego dokumentu wymaga klient w odpowiedzi na zgłoszenie dotyczące telewizyjnej kampanii reklamowej?

A. Media plan
B. Proof
C. Harmonogram Gantta
D. Case study
Media plan to kluczowy dokument w kontekście telewizyjnych kampanii reklamowych, który zawiera szczegółowy opis strategii mediowej, w tym wyboru odpowiednich kanałów telewizyjnych, harmonogramu emisji oraz budżetu. Jego celem jest maksymalizacja efektywności kampanii poprzez precyzyjne określenie, kiedy i gdzie reklamy będą emitowane, aby dotrzeć do właściwej grupy docelowej. Przygotowanie media planu wymaga analizy danych demograficznych, preferencji widzów oraz trendów rynkowych. Przykładowo, jeśli kampania jest skierowana do młodych dorosłych, media plan powinien uwzględniać programy i kanały, które są popularne w tej grupie. W branży reklamowej korzysta się z najlepszych praktyk, takich jak testowanie różnych kreacji reklamowych w różnych slotach czasowych, aby ocenić ich skuteczność. Dobre praktyki wskazują na znaczenie ciągłego monitorowania wyników kampanii i dostosowywania strategii na podstawie zebranych danych. Ostatecznie media plan jest nie tylko dokumentem operacyjnym, ale także narzędziem do analizy i optymalizacji kampanii reklamowych.

Pytanie 23

Reklama oraz promocja piwa mogą być realizowane

A. w prasie skierowanej do młodzieży i dzieci.
B. z udziałem niepełnoletnich osób.
C. w telewizji i kinie po godzinie 20.00.
D. w radiu oraz telewizji w przedziale czasowym od 6.00 do 20.00.
Reklama i promocja piwa w telewizji i kinie po godzinie 20.00 jest zgodna z obowiązującymi przepisami prawa, które mają na celu ochronę nieletnich przed wpływem reklamy alkoholu. Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi wskazuje, że media, w których emitowane są reklamy alkoholu, powinny ograniczać ich dostępność dla młodzieży. Przykładowo, wiele stacji telewizyjnych oraz kin stosuje zasady samoregulacji, które polegają na emisji reklam alkoholu wyłącznie po godzinie 20.00, aby zminimalizować ryzyko, że będą one oglądane przez osoby małoletnie. Takie działania są zgodne z dobrymi praktykami branży reklamowej oraz zasadami odpowiedzialnego marketingu, które promują etyczne podejście do promocji produktów alkoholowych. Dzięki temu, reklama alkoholu może być prowadzona w sposób, który nie wpływa na młodzież, a jednocześnie osiąga zamierzone cele marketingowe.

Pytanie 24

Zielony kolor otrzymuje się poprzez połączenie dwóch innych kolorów

A. żółtej i czerwonej
B. białej i żółtej
C. niebieskiej i żółtej
D. czerwonej i niebieskiej
Barwę zieloną uzyskuje się poprzez zmieszanie barw niebieskiej i żółtej, co jest doskonałym przykładem zastosowania modelu subtractywnego mieszania kolorów, typowego dla malarstwa i druku. W praktyce, kiedy te dwie barwy są łączone, absorbuje się światło w sposób, który skutkuje percepcją koloru zielonego. Zastosowanie tej wiedzy jest kluczowe w wielu dziedzinach, takich jak grafika komputerowa, projektowanie wnętrz czy sztuka wizualna, gdzie kolorystyka odgrywa istotną rolę. Dobrą praktyką jest również zrozumienie, że w systemie RGB (używanym w elektronice) barwa zielona jest jedną z podstawowych barw, co podkreśla jej znaczenie. W kontekście teorii kolorów, zrozumienie procesu mieszania barw jest fundamentalne dla efektywnego wykorzystania palety kolorów w różnych projektach artystycznych i komercyjnych.

Pytanie 25

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 26

Podczas negocjacji umowy sprzedaży produktu powinno się

A. upierać się przy wykorzystaniu subiektywnych kryteriów
B. dążyć do znalezienia sposobów na uzyskanie wzajemnych korzyści
C. dostosować strategię negocjacji do charakteru osób, a nie do problematyki
D. koncentrować się na przyjęciu dominującej pozycji w negocjacjach
Odpowiedź dotycząca poszukiwania możliwości osiągnięcia obopólnych korzyści jest kluczowa w negocjacjach, ponieważ sprzyja tworzeniu wartości dla obu stron. Negocjacje powinny być postrzegane jako proces współpracy, w którym zamiast rywalizować, dąży się do zrozumienia potrzeb i oczekiwań drugiej strony. Przykładowo, w negocjacjach cenowych dotyczących zakupu towarów, obie strony mogą dojść do konsensusu, oferując korzystne warunki płatności lub dodatkowe usługi, które nie wpływają bezpośrednio na cenę samego produktu. Standardy branżowe, takie jak zasady win-win, podkreślają znaczenie zidentyfikowania obszarów wspólnych interesów. Takie podejście sprzyja nie tylko zakończeniu transakcji, lecz również budowaniu długotrwałych relacji biznesowych. W praktyce, skuteczni negocjatorzy potrafią wykorzystywać techniki takie jak aktywne słuchanie, by zyskać wgląd w potrzeby drugiej strony, co prowadzi do lepszego dostosowania oferty i minimalizacji ryzyka konfliktów.

Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

Słynny, globalny producent samochodów planuje w ramach prowadzonej kampanii reklamowej zaprezentować atuty oraz urok najnowszego modelu pojazdu. Najbardziej odpowiednim medium w tej sytuacji będzie

A. outdoor.
B. czasopisma.
C. radio.
D. telewizja.
Telewizja to naprawdę świetny sposób na promowanie nowego modelu samochodu. Dlaczego? Bo łączy dźwięk i obraz, co sprawia, że można lepiej pokazać, jak auto wygląda i co potrafi. W teleklipach mamy dynamiczne ujęcia, które świetnie akcentują design i osiągi pojazdu. Weźmy na przykład reklamy wielkich marek, które emitują spoty w popularnych programach – to idealny sposób na dotarcie do sporej grupy ludzi. Co więcej, telewizja daje możliwość interakcji z widzami. Można wykorzystać QR kody lub linki do stron www, co dodatkowo angażuje i przyciąga uwagę. A badania pokazują, że reklamy telewizyjne łatwiej zapadają w pamięć, co jest super ważne, jeśli chodzi o budowanie świadomości marki.

Pytanie 29

Czynnikiem ekonomicznym mającym wpływ na działalność agencji reklamowej jest

A. faza rozwoju branży
B. stopa podatkowa
C. zmiana wartości życia
D. etyka reklamy
Stopa podatkowa jest kluczowym czynnikiem ekonomicznym wpływającym na funkcjonowanie agencji reklamowej, ponieważ ma bezpośredni wpływ na koszty operacyjne i rentowność przedsiębiorstw. Wysoka stopa podatkowa może ograniczać zyski agencji, co z kolei wpływa na możliwość inwestowania w rozwój, innowacje czy marketing. Dla agencji reklamowej istotne jest również zrozumienie, jak zmiany w systemie podatkowym mogą wpłynąć na klientów, co w efekcie wpłynie na zlecenia i współpracę. Dla przykładu, agencje muszą być świadome, jak ulgi podatkowe lub zmiany w przepisach dotyczących reklamy mogą otwierać nowe możliwości lub ograniczać dotychczasowe podejścia do kampanii reklamowych. Dobre praktyki w branży reklamowej obejmują stałe monitorowanie zmian w przepisach podatkowych oraz dostosowywanie strategii biznesowych do aktualnej sytuacji rynkowej, co pozwala na efektywne zarządzanie budżetami klientów i minimalizowanie ryzyk finansowych.

Pytanie 30

Osoba, która sądzi, że w innym miejscu znajdzie lepszy, tańszy produkt i otrzyma lepszą obsługę, jest osobą

A. niecierpliwą.
B. nieufną.
C. wzrokowcem.
D. słuchowcem.
Wybór odpowiedzi dotyczącej słuchowców, niecierpliwych czy wzrokowców nie odnosi się bezpośrednio do opisanego w pytaniu zachowania klienta. Klient nieufny to osoba, która ma wątpliwości co do wartości oferty i może porównywać różne opcje, co różni się od słuchowców, którzy preferują przyswajanie informacji przez dźwięk. Odpowiedzi sugerujące słuchowca mogą prowadzić do błędnego założenia, że klienci podejmują decyzje zakupowe głównie na podstawie komunikacji słownej, co nie jest całkowitą prawdą. Niecierpliwy klient, z drugiej strony, to osoba, która wymaga szybkiej reakcji i natychmiastowej obsługi, co jest zupełnie innym zachowaniem niż nieufność. Osoby te mogą nie mieć czasu na dokładne porównanie ofert, ale niekoniecznie mają wątpliwości co do ich jakości. Wreszcie, wzrokowcy to klienci, którzy kierują się przede wszystkim tym, co widzą, co również nie odpowiada cechom klienta nieufnego, który podejmuje decyzje na podstawie analizy i wątpliwości co do wartości. W praktyce, klienci mogą wykazywać różne style przyswajania informacji, ale nieufność jest specyficznym zachowaniem, które jest niezależne od tych kategorii. Rozumienie różnorodności typów klientów oraz ich specyficznych potrzeb jest kluczowe dla skutecznej strategii marketingowej oraz sprzedażowej.

Pytanie 31

Zastosowanie frazy Produkt posiada pozytywną opinię Instytutu Matki i Dziecka jest techniką przedstawiania towaru przy użyciu

A. humoru
B. stylu życia
C. emocji
D. rekomendacji
Wykorzystanie hasła "Produkt posiada pozytywną opinię Instytutu Matki i Dziecka" jest klasycznym przykładem zastosowania rekomendacji w marketingu. Rekomendacje to silne narzędzie perswazji, które opiera się na opinii autorytetów lub osób zaufania. W tym przypadku Instytut Matki i Dziecka, jako instytucja o wysokim prestiżu, działa jako wiarygodne źródło informacji, co znacząco zwiększa postrzeganą wartość produktu. W praktyce stosowanie rekomendacji polega na prezentowaniu pozytywnych recenzji, opinii ekspertów lub rekomendacji od znanych osobistości, co wpływa na decyzje zakupowe konsumentów. Zgodnie z badaniami branżowymi, produkty wspierane przez autorytety zyskują znacznie większą akceptację na rynku. Rekomendacje nie tylko zwiększają zaufanie do produktu, ale również mogą poprawić wizerunek marki, co jest szczególnie istotne w branżach związanych z dziećmi czy zdrowiem, gdzie opinia ekspertów ma kluczowe znaczenie. Warto zatem pamiętać o roli, jaką pełnią rekomendacje w budowaniu zasobów marketingowych oraz ich wpływie na efektywność kampanii reklamowych.

Pytanie 32

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 33

W reklamie, w której mówi się "wszyscy mają Mambę, mam i ja", wykorzystano technikę

A. owczego pędu
B. fantazji
C. symbolizmu
D. sprawdzianu naukowego
W reklamie 'wszyscy mają Mambę, mam i ja' zastosowano technikę owczego pędu, która polega na naśladowaniu zachowań innych ludzi w celu podejmowania decyzji. W tym przypadku komunikat sugeruje, że posiadanie Mamby jest popularne i pożądane, co może wpłynąć na konsumentów, skłaniając ich do zakupu. Strategia ta jest często wykorzystywana w marketingu, gdzie pokazanie, że dany produkt jest popularny lub używany przez wielu ludzi, może zwiększyć jego atrakcyjność. Przykłady zastosowania tej techniki można znaleźć w kampaniach promujących różne produkty, od napojów po odzież, gdzie reklamodawcy podkreślają powszechność ich użycia. Z punktu widzenia psychologii społecznej, owczy pęd działa na zasadzie presji grupowej, co jest zgodne z teorią społecznego dowodu słuszności. Marketerzy często wykorzystują tę strategię, aby budować zaufanie do marki oraz zwiększać jej sprzedaż, co jest zgodne z dobrymi praktykami branżowymi.

Pytanie 34

Która z odpowiedzi nie zawiera podmiotu przeprowadzającego analizę wyboru produktu w trakcie procesu zakupowego?

A. Inicjator, analityk, decydent, użytkownik
B. Inicjator, decydent, nabywca, użytkownik
C. Sponsor, analityk, decydent, nabywca
D. Analityk, sponsor, decydent, użytkownik
Odpowiedź, która została wskazana jako poprawna, to "Inicjator, decydent, nabywca, użytkownik". W tej odpowiedzi uwzględniono wszystkie kluczowe role, które są zaangażowane w proces zakupowy. Inicjator to osoba, która dostrzega potrzebę zakupu i inicjuje proces decyzyjny. Decydent podejmuje ostateczną decyzję, a nabywca dokonuje transakcji. Użytkownik to osoba, która korzysta z produktu po jego zakupie. Kluczowym elementem tej odpowiedzi jest to, że nie ma w niej podmiotu odpowiedzialnego za analizę wyboru produktu. Analiza ta jest zwykle wykonywana przez różne inne role, takie jak analityk czy sponsor, które mogą pełnić funkcje wspierające w procesie zakupowym. W praktyce, rozumienie ról w procesie podejmowania decyzji o zakupie pomaga w skuteczniejszym zarządzaniu procesami zakupowymi w organizacji, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu projektami i zakupami. Zdefiniowanie ról oraz ich odpowiedzialności jest kluczowe w kontekście strategii zakupowych, co umożliwia organizacjom podejmowanie przemyślanych decyzji.

Pytanie 35

Zgodnie z ustawą o ochronie praw autorskich i prawach pokrewnych, prawa do reklamy projektu stworzonego przez grafika zatrudnionego w agencji reklamowej na podstawie umowy o pracę przysługują

A. pracodawcy, czyli agencji reklamowej
B. pracownikowi i pracodawcy (w równych częściach)
C. zatrudnionemu, czyli grafikowi
D. zarówno pracodawcy, jak i pracownikowi (w proporcji 60% do 40%)
Istnieje mylne przekonanie, że prawa do projektów tworzących przez grafika w agencji reklamowej mogą należeć do pracownika. Tego rodzaju interpretacja może wynikać z błędnego zrozumienia zasad ochrony praw autorskich oraz specyfiki umów o pracę. W rzeczywistości, gdy grafik wykonuje swoje obowiązki w ramach umowy o pracę, jego twórczość jest traktowana jako dzieło stworzone w ramach stosunku pracy. To oznacza, że prawa autorskie, zarówno osobiste, jak i majątkowe, przechodzą na pracodawcę. Takie podejście jest zgodne z praktykami w branży kreatywnej i jest uregulowane przez prawo. Stąd też koncepcje dotyczące podziału praw autorskich między pracodawcą a pracownikiem (w stosunku 60% do 40% lub w częściach równych) są nieprawidłowe. Prowadzą one do nieporozumień i mogą skutkować konfliktami prawnymi. Dodatkowo, myślenie, że pracownik może mieć pełne prawa do utworów stworzonych w ramach umowy o pracę, zniekształca rzeczywistość prawną i może prowadzić do nieefektywności w zarządzaniu projektami kreatywnymi. Ważne jest, aby zarówno pracodawcy, jak i pracownicy rozumieli, że odpowiednie zapisy w umowach są kluczowe dla ochrony interesów obu stron.

Pytanie 36

Informacje zebrane ze strony internetowej Głównego Urzędu Statystycznego wykorzystywane w kampanii reklamowej zaliczają się do źródeł danych

A. pierwotnych zewnętrznych
B. wtórnych zewnętrznych
C. pierwotnych wewnętrznych
D. wtórnych wewnętrznych
Wszystkie pozostałe odpowiedzi wskazują na błędne klasyfikacje źródeł informacji, co jest istotnym zagadnieniem w kontekście analizy danych. Przykładowo, wtórne źródła wewnętrzne odnoszą się do informacji gromadzonych w ramach własnej organizacji, takich jak raporty sprzedażowe czy analizy przeprowadzane na podstawie wewnętrznych danych. Tego typu dane są przydatne w kontekście optymalizacji procesów, ale nie mają zastosowania w przypadku danych pozyskanych z zewnętrznych instytucji, takich jak Główny Urząd Statystyczny. Pierwotne źródła informacji są natomiast związane z danymi zbieranymi bezpośrednio przez badacza lub organizację w trakcie przeprowadzania badań, co oznacza, że nie mają one miejsca w analizie danych z GUS, ponieważ te dane były wcześniej przetwarzane i udostępnione publicznie. Zrozumienie różnicy między danymi pierwotnymi a wtórnymi jest kluczowe dla prawidłowego korzystania z informacji w działalności marketingowej. Błędem jest także mylenie źródeł wewnętrznych z zewnętrznymi, co może prowadzić do podejmowania decyzji opartych na niewłaściwych informacjach. W przypadku działań marketingowych, ważne jest, aby korzystać z wiarygodnych i odpowiednich źródeł danych, co gwarantuje lepsze wyniki i skuteczność kampanii.

Pytanie 37

Jednym z sposobów prezentacji oferty handlowej rozprzestrzenianej przez Internet przez użytkowników jest

A. akwizycja
B. telemarketing
C. marketing wirusowy
D. sprzedaż on-line
Telemarketing, marketing wirusowy, sprzedaż on-line oraz akwizycja to różne strategie marketingowe, które mają odmienne cele i metody działania. Telemarketing koncentruje się na bezpośredniej komunikacji z potencjalnymi klientami za pomocą telefonów, co nie ma nic wspólnego z internetowym rozpowszechnianiem treści przez użytkowników. Ta forma marketingu może być efektywna, ale często jest postrzegana jako inwazyjna i ma ograniczony zasięg w porównaniu do strategii, które polegają na organicznym udostępnianiu treści. Sprzedaż on-line odnosi się do samego procesu transakcji, gdzie produkty lub usługi są sprzedawane przez Internet, jednak nie jest to forma promocji, a raczej metoda dystrybucji. Z kolei akwizycja to proces pozyskiwania nowych klientów, który obejmuje różne techniki, jednak nie jest on zdefiniowany jako forma rozprzestrzeniania treści w internecie. Często błędem myślowym jest utożsamianie różnych strategii marketingowych z podobnymi celami, co prowadzi do mylnego wyboru rozwiązań. W marketingu wirusowym istotne jest, aby treści były angażujące i łatwe do dzielenia się, co odróżnia je od bardziej tradycyjnych metod, które nie zawsze korzystają z potencjału wirusowego charakteru internetu.

Pytanie 38

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 39

Jaki model rozliczeń będzie stosowany, gdy Facebook będzie pobierał opłatę od reklamodawcy za każde pojedyncze kliknięcie reklamy przez użytkownika platformy?

A. CPM
B. CPC
C. CPS
D. CPE
Odpowiedź CPC (Cost Per Click) jest poprawna, ponieważ w modelu tym reklamodawca płaci Facebookowi za każde kliknięcie, jakie użytkownik wykonuje w jego reklamę. Jest to powszechnie stosowany model w marketingu internetowym, który pozwala reklamodawcom na bardziej precyzyjne śledzenie efektywności kampanii reklamowych. W praktyce, jeśli reklama wzbudza zainteresowanie i generuje kliknięcia, reklamodawca ponosi bezpośrednie koszty z tym związane. Model CPC jest szczególnie efektywny dla kampanii, które mają na celu zwiększenie ruchu na stronie internetowej lub generowanie leadów. W branży reklamowej często stosuje się również A/B testing w celu optymalizacji stawek CPC, co pozwala na lepsze dostosowanie budżetu do efektywności reklam. Warto również zaznaczyć, że w ramach tego modelu istnieje możliwość skorzystania z automatycznego ustalania stawek w zależności od konkurencji, co może zwiększyć szanse na uzyskanie większej liczby kliknięć przy optymalnych kosztach.

Pytanie 40

Klient, który ma silne więzi z firmą i poleca ją innym, jest klientem

A. narzekającym na ceny.
B. zaangażowanym ekonomicznie.
C. lojalnym.
D. stałym.
Lojalny klient to ktoś, kto nie tylko regularnie korzysta z produktów firmy, ale też czuje z nią silną więź. Taki klient chętnie poleca firmę innym, co jest mega ważne dla marketingu szeptanego i budowania dobrego wizerunku. Przykład? Można pomyśleć o kimś, kto od lat używa swoich ulubionych kosmetyków i z przekonaniem mówi o nich znajomym, bo ufa ich jakości i temu, co reprezentuje marka. W zarządzaniu relacjami z klientami (CRM) lojalność to jeden z kluczowych wskaźników, który wpływa na sprzedaż i długoterminowy sukces firmy. Dobre praktyki to np. personalizacja komunikacji, nagradzanie wiernych klientów czy angażowanie ich w rozwój produktów - to wszystko jeszcze bardziej wzmacnia ich więź z marką.