Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.06 - Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 4 kwietnia 2025 10:13
  • Data zakończenia: 4 kwietnia 2025 10:35

Egzamin zdany!

Wynik: 32/40 punktów (80,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

Analizując przyczyny nieprawidłowego zachowania pojazdu podczas jazdy - zbaczanie w jedną stronę - należy na początku zweryfikować

A. ciśnienie w ogumieniu
B. wyważenie kół
C. kąt pochylenia koła
D. zbieżność kół
Odpowiedź dotycząca ciśnienia w ogumieniu jest poprawna, ponieważ niewłaściwe ciśnienie jest jednym z najczęstszych powodów, dla których pojazd może ściągać w jedną stronę. Niskie ciśnienie w jednym z kół może prowadzić do nierównomiernego zużycia opon oraz zmieniać sposób, w jaki pojazd reaguje na manewry kierownicą. W praktyce, podczas rutynowych przeglądów technicznych, zaleca się regularne sprawdzanie ciśnienia w oponach zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu. Należy pamiętać, że ciśnienie powinno być kontrolowane na zimnych oponach, aby uzyskać dokładne wyniki. Ponadto, nieprawidłowe ciśnienie ma wpływ na efektywność paliwową pojazdu oraz bezpieczeństwo jazdy, co jest zgodne z normami branżowymi dotyczącymi utrzymania pojazdów. Odpowiednie wartości ciśnienia można znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu oraz na etykietach umieszczonych na drzwiach kierowcy lub w schowku. Przykładem praktycznym jest sytuacja, w której kierowca zauważa, że samochód ściąga w lewo. Po sprawdzeniu ciśnienia okazuje się, że lewe koło ma znacznie niższe ciśnienie niż prawe, co po napompowaniu do właściwego poziomu rozwiązuje problem.

Pytanie 3

Programy lojalnościowe, które często są wdrażane w warsztatach samochodowych, adresowane są do

A. klientów niezadowolonych z jakości usług
B. klientów, którzy dopiero zaczynają korzystać z usług
C. wszystkich klientów obsługiwanych przez warsztat
D. klientów regularnie korzystających z usług
Programy lojalnościowe w warsztatach samochodowych to super pomysł, żeby nagradzać klientów, którzy często korzystają z usług. Takie podejście naprawdę pomaga budować fajne relacje z klientami i sprawia, że są bardziej zaangażowani. Z mojego doświadczenia, klienci, którzy regularnie wracają, są najcenniejsi, bo zapewniają stały przychód dla warsztatu. Przykładowo, można mieć program, w którym zbiera się punkty za każdą wizytę, a potem można je wymieniać na zniżki albo jakieś darmowe usługi. To nie tylko zwiększa lojalność, ale też zachęca do częstszego korzystania, co jest w sumie świetną strategią w zarządzaniu relacjami z klientami. Warto pamiętać, że programy lojalnościowe często są częścią szerszej strategii marketingowej, która ma na celu wyróżnienie warsztatu na tle konkurencji i przyciągnięcie nowych klientów, na przykład przez polecenia zadowolonych użytkowników.

Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

Zlecenie serwisowe dotyczące naprawy pojazdu powinno w pierwszej kolejności zawierać

A. opis uszkodzenia
B. łączną kwotę do zapłaty
C. nazwy wymienionych części
D. poszerzenie zakresu naprawy
Opis uszkodzenia stanowi kluczowy element zlecenia serwisowego naprawy pojazdu, ponieważ to właśnie ten element dostarcza serwisowi niezbędnych informacji do zdiagnozowania problemu. W praktyce, dokładny opis uszkodzenia pozwala mechanikom zrozumieć, co się wydarzyło oraz jakie czynności naprawcze mogą być wymagane. Na przykład, jeśli klient zgłasza, że samochód ma problemy z hamulcami, ważne jest, aby zlecenie zawierało szczegóły dotyczące objawów, takie jak hałas, drgania czy opóźniona reakcja. Takie informacje pozwalają na szybsze i bardziej precyzyjne określenie przyczyny usterek. Ponadto, standardy branżowe, takie jak ISO 9001, podkreślają znaczenie jasnej komunikacji w procesach serwisowych, co wpływa na jakość świadczonych usług oraz satysfakcję klientów. Praktyczne podejście do sporządzania zlecenia serwisowego powinno zawsze zaczynać się od opisu problemu, aby zapewnić efektywność i skuteczność naprawy, a także zminimalizować ryzyko wystąpienia nieporozumień między serwisem a klientem.

Pytanie 6

Mechanik, który zleca zmiennikowi podjęcie pracy nad montażem naprawionych części pojazdu, w celu ułatwienia mu pracy, powinien go poinformować

A. o napotkanych komplikacjach przy demontażu
B. o przewidywanych odstępstwach od obowiązującej technologii
C. o zastosowanych standardowych procedurach i technologiach
D. o kosztach wykonania usługi
Poprawna odpowiedź odnosi się do kluczowego aspektu pracy w warsztacie, jakim jest zapewnienie zgodności z obowiązującą technologią. Informacja o przewidywanych odstępstwach od technologii produkcji, jaką przyjęto dla danego pojazdu, jest niezbędna dla mechanika, który przejmuje pracę. Dzięki temu może on dostosować swoje działania do tych, które mogły się zmienić w wyniku napotkanych problemów. Przykładowo, jeśli mechanik zauważył, że standardowy sposób montażu części wymaga modyfikacji ze względu na ich uszkodzenie, powinien poinformować kolegę o tych wyjątkach, aby dostosował swoje działania do zmienionej sytuacji. Takie postępowanie nie tylko usprawnia pracę, ale również minimalizuje ryzyko wystąpienia błędów, które mogą prowadzić do dalszych komplikacji. Zgodnie z praktykami branżowymi, efektywna komunikacja między członkami zespołu jest kluczowa dla zachowania wysokiej jakości usług oraz zminimalizowania ryzyka reklamacji. Współpraca i przejrzystość są fundamentami bezpiecznego i efektywnego środowiska pracy.

Pytanie 7

W trakcie przeglądu technicznego, identyfikacja pojazdu opiera się na porównaniu

A. informacji z karty pojazdu oraz dowodu rejestracyjnego
B. numeru VIN w dowodzie rejestracyjnym pojazdu z numerem odczytanym na nadwoziu
C. numeru rejestracyjnego znajdującego się na pojeździe z danymi zawartymi w dowodzie rejestracyjnym
D. numeru silnika z informacjami zawartymi w dowodzie rejestracyjnym pojazdu
Numer VIN (Vehicle Identification Number) jest unikalnym identyfikatorem pojazdu, który pozwala na jednoznaczną identyfikację każdego egzemplarza. W kontekście badania technicznego, porównanie numeru VIN umieszczonego na pojeździe z tym zapisanym w dowodzie rejestracyjnym jest kluczowym procesem, który zapewnia zgodność danych. Tego rodzaju weryfikacja ma na celu eliminację potencjalnych oszustw związanych z kradzieżą pojazdów oraz nielegalnym obrotem. W praktyce, podczas badania technicznego, inspektorzy sprawdzają numer VIN, który jest zazwyczaj umieszczony w kilku miejscach na nadwoziu, takich jak tablica znamionowa, co gwarantuje jego dostępność. W przypadku różnic w numerze VIN, pojazd nie przejdzie badania technicznego, co ma na celu ochronę zarówno właścicieli pojazdów, jak i rynku motoryzacyjnego. Zgodnie z przepisami prawa, każda różnica w dokumentacji musi być dokładnie wyjaśniona, a pojazd może zostać poddany dalszej weryfikacji przez odpowiednie służby. Dbanie o prawidłową identyfikację pojazdów jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej oraz standardami bezpieczeństwa, co podkreśla wagę tego procesu.

Pytanie 8

Gdzie odbywa się proces recyklingu samochodów?

A. stacjach demontażu pojazdów
B. autoryzowanych stacjach serwisowych
C. punktach zbiórki surowców wtórnych
D. stacjach kontrolnych pojazdów
Stacje demontażu pojazdów odgrywają kluczową rolę w procesie recyklingu samochodów, ponieważ są to wyspecjalizowane obiekty, które zajmują się bezpiecznym i efektywnym rozkładaniem pojazdów na części. W takich stacjach następuje demontaż wszelkich komponentów, w tym metali, tworzyw sztucznych, szkła i innych materiałów, które mogą być poddane recyklingowi. Zgodnie z europejską dyrektywą 2000/53/WE w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji, stacje te muszą spełniać określone normy dotyczące zarządzania odpadami oraz ochrony środowiska. Przykładem dobrych praktyk jest proces odzyskiwania olejów silnikowych i płynów eksploatacyjnych, które są zbierane i przetwarzane w sposób minimalizujący ich wpływ na środowisko. Ponadto, w stacjach demontażu stosowane są innowacyjne technologie, takie jak automatyzacja i segregacja komponentów, co zwiększa efektywność recyklingu i pozwala na uzyskanie wyższej jakości surowców wtórnych, które mogą być ponownie wykorzystane w produkcji nowych pojazdów lub innych wyrobów przemysłowych.

Pytanie 9

Co należy zrobić z zużytym płynem chłodzącym silnika po jego wymianie?

A. zwrócić właścicielowi pojazdu
B. oczyścić i ponownie wykorzystać
C. przekazać do utylizacji
D. wlać do kanalizacji
Odpowiedź 'przekazać do utylizacji' jest prawidłowa, ponieważ zużyty płyn chłodzący silnika klasyfikowany jest jako niebezpieczny odpad, który wymaga odpowiedniego postępowania zgodnego z przepisami dotyczącymi ochrony środowiska. W Polsce, zgodnie z ustawą o odpadach, wszelkie odpady niebezpieczne muszą być zbierane, transportowane i unieszkodliwiane w sposób zapewniający bezpieczeństwo dla ludzi i środowiska. Przekazanie płynu do utylizacji powinno odbywać się w wyspecjalizowanych punktach, takich jak stacje demontażu pojazdów lub punkty zbiórki odpadów niebezpiecznych. To podejście nie tylko zabezpiecza środowisko przed szkodliwymi skutkami zanieczyszczenia, ale także podlega standardom branżowym, które nakładają obowiązki na producentów oraz użytkowników pojazdów. Przykładowo, w wielu lokalizacjach istnieją programy edukacyjne i informacyjne, które promują odpowiedzialne zarządzanie odpadami, co może pomóc w zwiększeniu świadomości na temat właściwego postępowania z zużytymi płynami eksploatacyjnymi.

Pytanie 10

W jakim dokumencie diagnosta samochodowy na stacji diagnostycznej notuje zauważone podczas przeglądu technicznego usterki pojazdu?

A. Zleceniu naprawy
B. Dokumencie gwarancyjnym
C. Dokumencie tożsamości pojazdu
D. Zaświadczeniu o wykonanym przeglądzie
Odpowiedź, że diagnosta samochodowy zapisuje wykryte usterki w zaświadczeniu o przeprowadzonym badaniu, jest prawidłowa, ponieważ dokument ten jest kluczowym elementem procedury przeglądu technicznego. Zaświadczenie to, zgodnie z obowiązującymi przepisami, musi zawierać szczegółowe informacje o stanie technicznym pojazdu oraz wszelkie stwierdzone usterki. Dzięki temu, zarówno właściciel pojazdu, jak i ewentualni przyszli nabywcy, mogą mieć pełny wgląd w historię stanu technicznego samochodu. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest sytuacja, gdy klient dokonuje zakupu używanego pojazdu – zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu może być jednym z dokumentów potwierdzających jego stan. W praktyce, diagnostyka pojazdów wymaga przestrzegania standardów określonych w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury, które reguluje sposób przeprowadzania badań technicznych. Zapisując usterki w zaświadczeniu, diagnosta wypełnia obowiązek przekazania rzetelnych informacji o bezpieczeństwie i sprawności pojazdu, co jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa na drogach.

Pytanie 11

Po zakończeniu czyszczenia w myjce ultradźwiękowej wtryskiwaczy w systemie zasilania silnika ZI, kolejną kontrolę ich funkcjonowania należy przeprowadzić za pomocą pomiaru

A. wydatku wtryskiwaczy
B. zadymienia spalin
C. wzniosu iglic wtryskiwaczy
D. oporności cewek wtryskiwaczy
Pomiar wydatku wtryskiwaczy jest kluczowym krokiem w ocenie ich działania po czyszczeniu w myjce ultradźwiękowej. Wydajność wtryskiwacza, mierzona w jednostkach objętości, jest bezpośrednio związana z jego zdolnością do dostarczania odpowiedniej ilości paliwa do cylindrów silnika, co ma decydujący wpływ na jego pracę oraz emisję spalin. Podczas pracy silnika, każda jednostka wtryskiwacza powinna precyzyjnie dostarczać określoną ilość paliwa w danym czasie, co można zweryfikować za pomocą specjalistycznych narzędzi do pomiaru wydatku. Przykładem może być stosowanie testera wtryskiwaczy, który pozwala na symulację warunków pracy silnika oraz pomiar ilości paliwa wtryskiwanego w określonym czasie. Wysoka dokładność pomiaru wydatku wtryskiwaczy jest zgodna z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej i standardami dotyczącymi diagnostyki układów zasilania. Utrzymanie prawidłowych parametrów wydatku wtryskiwaczy ma kluczowe znaczenie dla efektywności silnika, jego osiągów oraz minimalizacji emisji zanieczyszczeń. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, wtryskiwacze mogą wymagać dalszej diagnostyki lub wymiany, co powinno być przeprowadzone w oparciu o zalecenia producentów.

Pytanie 12

Aby wydłużyć żywotność turbosprężarki, mechanik powinien poinformować klienta

A. o konieczności przegazowania silnika tuż po uruchomieniu w celu naoliwienia łożysk turbosprężarki
B. o regularnej wymianie płynu chłodniczego silnika
C. o niegaszeniu silnika zaraz po intensywnej jeździe
D. o braku zasad poprawiających trwałość turbosprężarki
Wybór odpowiedzi dotyczącej niewyłączania silnika zaraz po intensywnej jeździe jest prawidłowy, ponieważ ma kluczowe znaczenie dla trwałości turbosprężarki. Po intensywnej jeździe, szczególnie w warunkach dużego obciążenia, turbosprężarka jest gorąca, a jej łożyska są odpowiednio smarowane olejem silnikowym. Nagłe wyłączenie silnika powoduje, że olej przestaje krążyć, co prowadzi do ryzyka przegrzania i uszkodzenia łożysk. Aby zminimalizować te ryzyka, mechanik powinien zalecić klientowi pozostawienie silnika na biegu jałowym przez około 1-2 minuty, co pozwoli na schłodzenie turbosprężarki i zapewnienie, że olej dalej smaruje łożyska. Dobre praktyki w zakresie użytkowania silników z turbosprężarkami obejmują również regularne kontrole poziomu oleju oraz jego jakości, co znacząco wpływa na żywotność tego komponentu. Wiedza ta jest zgodna z zaleceniami producentów samochodów, którzy podkreślają znaczenie odpowiedniego postępowania z silnikiem po intensywnej pracy.

Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

Podczas inspekcji świec zapłonowych mechanik zauważył na powierzchni stożka izolatora jasnobrązowy osad. Taki stan rzeczy świadczy

A. o przegrzaniu świecy zapłonowej
B. o niewłaściwym składzie mieszanki paliwowo-powietrznej
C. o zużyciu pierścieni tłokowych
D. o prawidłowo dobranej świecy zapłonowej
Obie kwestie, czyli zużycie pierścieni tłokowych i przegrzanie świecy zapłonowej, mogą być problematyczne dla silnika, ale nie mają związku z jasnobrązowym nalotem na świecy. Zwykle, gdy tłokowe pierścienie są zużyte, to widać to po większym zużyciu oleju i dymieniu, a nie po osadach na świecach. Przegrzanie świecy zazwyczaj kończy się jej przypaleniem, a nie delikatnym nalotem. Chociaż niewłaściwy skład mieszanki może dawać różne osady, to jasnobrązowy nalot wskazuje na prawidłowe spalanie. Często mylimy osady z jakimiś awariami, co może prowadzić do niepotrzebnych wymian części. Ważne jest, aby zrozumieć, że różne osady na świecach mogą mieć różne przyczyny, a nie wszystkie są negatywne.

Pytanie 15

Proces naprawy opony metodą szorstkowania polega na

A. połączeniu powierzchni gumy z materiałem używanym do naprawy.
B. wulkanizacji powierzchni gumowej.
C. usunięciu gładkiej zewnętrznej warstwy oraz nadaniu powierzchni gumy odpowiedniej porowatości.
D. ujawnianiu uszkodzeń poprzez zanurzenie lekko napompowanej dętki w wodzie.
Naprawa opony metodą szorstkowania polega na usunięciu gładkiej warstwy zewnętrznej bieżnika, co pozwala na nadanie powierzchni gumy odpowiednio porowatej struktury. Dzięki temu, materiał naprawczy, na przykład w postaci łatki z gumy, może lepiej przylegać do opony, co jest kluczowe dla zapewnienia skuteczności naprawy. Szorstkowanie zwiększa powierzchnię kontaktu pomiędzy oponą a materiałem naprawczym, co wpływa na trwałość i bezpieczeństwo naprawy. Przykładowo, w przypadku opon samochodowych, prawidłowo przeprowadzone szorstkowanie pozwala na skuteczną naprawę uszkodzeń, takich jak przebicia czy nieszczelności, co w praktyce przekłada się na zmniejszenie kosztów eksploatacyjnych i wydłużenie żywotności opon. Zgodnie z normami branżowymi, takie jak standardy ASTM, szorstkowanie jest jedną z najlepszych praktyk w naprawie opon, co podkreśla jego znaczenie w codziennym użytkowaniu pojazdów.

Pytanie 16

Jak powinna wyglądać poprawna sekwencja działań podczas pomiaru i dostosowywania kątów oraz ustawień kół kierowanych?

A. Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy, kąt pochylenia koła, zbieżność kół
B. Kąt pochylenia koła, kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy, zbieżność kół
C. Zbieżność kół, kąt pochylenia koła, kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
D. Zbieżność kół, kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy, kąt pochylenia koła
Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy, kąt pochylenia koła oraz zbieżność kół to kolejność, która zapewnia prawidłowe ustawienie kół kierowanych w pojeździe. Zaczynamy od kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy, ponieważ jego regulacja wpływa na stabilność pojazdu w trakcie jazdy oraz na jego zdolność do pokonywania zakrętów. Kąt ten decyduje o tym, jak koła wracają do pozycji prostolinijnej po skręcie, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Następnie regulujemy kąt pochylenia koła, który wpływa na kontakt opony z nawierzchnią oraz zużycie bieżnika, co ma znaczenie dla trakcji i stabilności pojazdu. Na końcu zajmujemy się zbieżnością kół, która odpowiada za równoległość osi kół względem siebie. Odpowiednia zbieżność jest istotna dla utrzymania prawidłowego toru jazdy oraz minimalizacji oporów toczenia. Praktyka podpowiada, że każda z tych regulacji powinna być przeprowadzana w odpowiedniej kolejności, aby osiągnąć optymalne wyniki, zgodnie z branżowymi standardami i normami, co zapewnia dłuższą żywotność elementów zawieszenia oraz lepsze osiągi pojazdu.

Pytanie 17

W pojeździe, w którym dokonano wymiany pompy cieczy chłodzącej napędzanej paskiem rozrządu, zaleca się jednoczesne zlecenie

A. wymiany chłodnicy silnika
B. wymiany paska rozrządu
C. wymiany paska napędu osprzętu silnika
D. wymiany termostatu
Wymiana paska rozrządu jest kluczowym krokiem w konserwacji silnika, zwłaszcza w kontekście wymiany pompy cieczy chłodzącej. Te dwa elementy są ze sobą ściśle powiązane, ponieważ pompa cieczy chłodzącej jest zazwyczaj napędzana przez pasek rozrządu. Jeśli nie wymienimy paska rozrządu podczas wymiany pompy, istnieje ryzyko, że stary pasek może ulec zużyciu i zerwaniu, co prowadzi do poważnych uszkodzeń silnika. Wymiana paska rozrządu jest zalecana zgodnie z harmonogramem serwisowym producenta, który wskazuje na określone przebiegi lub okresy czasu. Przykładowo, w wielu samochodach zaleca się wymianę paska co 60-100 tys. km. Ignorowanie tej wymiany może prowadzić do kosztownych napraw silnika, a nawet do jego całkowitego zniszczenia. Dlatego, zlecając wymianę pompy cieczy chłodzącej, rozsądne jest także zlecenie wymiany paska rozrządu, aby zminimalizować ryzyko awarii i zapewnić długoterminową niezawodność pojazdu.

Pytanie 18

W pojeździe przeprowadzono wymianę oleju. Aby zresetować inspekcję olejową, należy wykorzystać

A. amperomierz
B. oscyloskop
C. omomierz
D. diagnoskop samochodowy
Użycie diagnoskopu do skasowania inspekcji olejowej to całkiem standardowa sprawa w serwisach samochodowych. Diagnoskop to takie urządzenie, które pomaga nam w diagnozowaniu elektroniki w autach, a także w systemie OBD II. Po wymianie oleju ważne, żeby zresetować wskaźnik inspekcji olejowej, bo to zapobiega nieporozumieniom z serwisem. W nowszych autach, po wymianie oleju, musimy zaktualizować system, żeby informował nas o stanie oleju zgodnie z harmonogramem przeglądów. W praktyce, po podłączeniu diagnoskopu do portu OBD II, wystarczy wybrać odpowiednią opcję na ekranie, aby zresetować wskaźnik. Dzięki temu kierowca może być pewny, że monitorowanie oleju działa jak należy, co jest zgodne z zaleceniami producentów samochodów. Moim zdaniem, regularne korzystanie z diagnoskopów pomaga utrzymać auto w lepszym stanie, co wydłuża jego żywotność.

Pytanie 19

Do standardowych obowiązków kierownika serwisu, który zatrudnia od 5 do 10 pracowników, należy

A. prowadzenie dokumentacji finansowej
B. opracowywanie wynagrodzeń dla pracowników
C. utrzymywanie relacji z klientami
D. przygotowywanie kosztorysów
Prowadzenie księgowości, przygotowanie wynagrodzeń pracowniczych oraz sporządzanie rachunków kosztów to zadania, które mogą być częścią działalności przedsiębiorstwa, jednak nie są one typowymi obowiązkami kierownika serwisu. Księgowość jest złożonym procesem, który wymaga specjalistycznej wiedzy oraz znajomości przepisów prawnych, a często te zadania są delegowane do działu księgowości. Przygotowanie wynagrodzeń pracowniczych to proces, który najczęściej obejmuje dział kadr lub HR, gdzie specjaliści zajmują się szczegółowym obliczaniem wynagrodzeń oraz naliczaniem składek i podatków, co sprawia, że kierownik serwisu powinien raczej nadzorować ten proces niż samodzielnie go prowadzić. Sporządzanie rachunków kosztów również nie leży w zakresie odpowiedzialności kierownika serwisu, gdyż wymaga to dokładnych analiz finansowych oraz znajomości budżetowania, co zazwyczaj jest domeną specjalistów finansowych. W praktyce, nieprawidłowe przypisanie tych zadań kierownikowi serwisu wynika z niepełnego zrozumienia struktury organizacyjnej i sposobu podziału obowiązków w firmach. Przypisując te odpowiedzialności kierownikowi, można prowadzić do nieefektywności, braku specjalizacji czy przeciążenia pracą, co w konsekwencji obniża jakość świadczonych usług i może negatywnie wpłynąć na relacje z klientami.

Pytanie 20

Na dziesiątej pozycji numeru VIN pojazdu zazwyczaj zakodowana jest informacja o

A. typie nadwozia
B. dacie wyprodukowania pojazdu
C. pojemności silnika
D. mocy jednostki napędowej
Na pozycji dziesiątej numeru VIN (Vehicle Identification Number) znajduje się informacja o dacie produkcji pojazdu. W ramach tego systemu, producenci samochodów stosują specjalne kody, które umożliwiają szybkie zidentyfikowanie roku oraz miesiąca, w którym dany pojazd został wyprodukowany. To kluczowa informacja zarówno dla nabywców, jak i dla serwisów, gdyż pozwala na ustalenie, które części zamienne będą odpowiednie dla danego modelu. Na przykład, w przypadku pojazdów, które zmieniają specyfikację lub wyposażenie w różnych latach, właściwa data produkcji jest niezbędna do zapewnienia zgodności. Ponadto, znajomość daty produkcji jest ważna w kontekście historii pojazdu, co ma znaczenie podczas oceny jego wartości rynkowej oraz przy rejestracji, gdzie organy regulacyjne mogą wymagać tej informacji. Użycie VIN w praktyce, takie jak sprawdzanie historii pojazdu w bazach danych, umożliwia uzyskanie potwierdzenia daty produkcji, co jest istotne w procesie zakupu używanego pojazdu.

Pytanie 21

Po przeprowadzeniu naprawy, minimalny współczynnik skuteczności hamowania hamulca awaryjnego w samochodzie osobowym powinien wynosić

A. 15%
B. 25%
C. 20%
D. 10%
Minimalna wartość współczynnika skuteczności hamowania hamulca awaryjnego samochodu osobowego po naprawie wynosząca 25% jest zgodna z normami bezpieczeństwa oraz zaleceniami branżowymi. Współczynnik ten określa, jak skutecznie system hamulcowy pojazdu jest w stanie zatrzymać samochód w krytycznych sytuacjach, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa kierowcy oraz pasażerów. W praktyce oznacza to, że hamulce muszą być w stanie wyhamować pojazd w krótkim czasie, co jest istotne w sytuacjach awaryjnych. Przykładem zastosowania tej wiedzy może być ocena pojazdów przed ich dopuszczeniem do ruchu drogowego, gdzie przeprowadzane są testy skuteczności hamowania. Wysokie standardy skuteczności hamowania są również związane z przepisami prawa, które nakładają obowiązek spełnienia określonych norm technicznych. Rekomendowana wartość 25% staje się punktem odniesienia dla warsztatów samochodowych, które powinny dążyć do zapewnienia, że wszystkie naprawy hamulców przywracają ich pełną funkcjonalność. W obliczeniach inżynieryjnych dotyczących bezpieczeństwa, taki współczynnik pozwala na oszacowanie odległości hamowania w różnych warunkach, co jest niezbędne dla właściwego projektowania systemów bezpieczeństwa pojazdów.

Pytanie 22

Naprawę oraz diagnostykę systemu CAN w pojeździe powinien zrealizować

A. specjalista od lakierowania samochodów
B. specjalista blacharski w motoryzacji
C. mechanik w branży motoryzacyjnej
D. elektromechanik w motoryzacji
Odpowiedź 'elektromechanik samochodowy' jest prawidłowa, ponieważ specjalista ten zajmuje się diagnostyką oraz naprawą systemów elektrycznych i elektronicznych w pojazdach, w tym magistrali CAN. Magistrala CAN (Controller Area Network) to kluczowy element nowoczesnych samochodów, który umożliwia komunikację pomiędzy różnymi modułami elektronicznymi. Elektromechanik posiada wiedzę zarówno z zakresu mechaniki, jak i elektroniki, co pozwala mu skutecznie diagnozować problemy związane z magistralą CAN, takie jak błędy w komunikacji czy uszkodzenia przewodów. Przykładem zastosowania umiejętności elektromechanika może być naprawa systemu ABS lub airbagów, które korzystają z magistrali CAN do przesyłania danych. W branży stosuje się różne narzędzia diagnostyczne, takie jak skanery OBD-II, które pozwalają na odczytanie kodów błędów z systemu, co jest niezbędne do właściwej analizy usterek. Dlatego elektromechanik samochodowy odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu sprawności nowoczesnych pojazdów.

Pytanie 23

Jakie kroki powinien podjąć mechanik po zauważeniu drgań kół przednich podczas jazdy próbnej?

A. Zamiana kół przednich z tylnymi
B. Wymiana opon na nowe modele
C. Weryfikacja wyważenia kół przednich
D. Kontrola ciśnienia w oponach
Sprawdzenie wyważenia kół przednich jest kluczowym krokiem w diagnostyce drgań, które mogą występować podczas jazdy. Niewłaściwe wyważenie kół może prowadzić do niepożądanych wibracji, które odczuwane są w układzie kierowniczym i nadwoziu pojazdu. Mechanik powinien zacząć od tego kroku, ponieważ precyzyjne wyważenie wpływa na stabilność jazdy, komfort oraz bezpieczeństwo. W praktyce, proces wyważania polega na umieszczeniu ciężarków na obręczy koła, aby zrównoważyć siły odśrodkowe działające na koło podczas obrotu. Niewłaściwe wyważenie może prowadzić do przyspieszonego zużycia opon oraz elementów zawieszenia. Standardy branżowe, takie jak te określone przez SAE (Society of Automotive Engineers), podkreślają znaczenie wyważenia kół jako kluczowego elementu utrzymania pojazdów w dobrym stanie technicznym. Przykładem zastosowania wiedzy na ten temat jest regularne sprawdzanie wyważenia kół podczas sezonowej wymiany opon, co może zapobiec problemom z drganiami oraz zapewnić równomierne zużycie bieżnika opon.

Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

Aby ocenić efektywność wtryskiwacza silnika ZI, należy użyć

A. manometru
B. wakuometru
C. wiskozymetru
D. menzurki pomiarowej
Jeśli wybierzesz niewłaściwe narzędzia do pomiaru wydajności wtryskiwaczy silników ZI, to mogą wyniknąć z tego spore problemy. Na przykład, wiskozymetr, który mierzy, jak gęsta jest ciecz, nie nadaje się w ogóle do oceny wydajności wtryskiwaczy, bo nie pokaże, ile paliwa faktycznie wchodzi do cylindrów. W dodatku, manometr, który mierzy ciśnienie, też nie jest dobrym narzędziem w tym przypadku, bo nie da nam obrazu o ilości paliwa dostarczanego przez wtryskiwacz. A co do wakuometru, to on sprawdza podciśnienie, a nie wydajność wtryskiwaczy. Takie niewłaściwe podejście może prowadzić do zignorowania prawdziwych problemów z wtryskiwaczami, co potem może mieć wpływ na bezpieczeństwo i wydajność silnika. Dlatego tak ważne jest, żeby korzystać z odpowiednich narzędzi, które są dostosowane do tego, co chcemy badać.

Pytanie 26

Sprzętem znajdującym się w wyposażeniu warsztatu samochodowego, który wymaga regularnej kontroli przez Urząd Dozoru Technicznego, jest

A. prasa warsztatowa
B. wyważarka do kół
C. podnośnik samochodowy
D. szarpak
Podnośnik samochodowy to kluczowe urządzenie w warsztacie samochodowym, które umożliwia podnoszenie pojazdów w celu przeprowadzania napraw i konserwacji. Jego użytkowanie wiąże się z koniecznością przestrzegania określonych norm bezpieczeństwa, dlatego podlega on okresowym kontrolom przez Urząd Dozoru Technicznego. Regularne sprawdzenie podnośników jest istotne, ponieważ nieodpowiednio serwisowane urządzenie może stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa pracowników i klientów. Przykładem zastosowania podnośnika może być wymiana oleju, gdzie dostęp do silnika wymaga podniesienia pojazdu na odpowiednią wysokość. Zgodnie z normami, wszystkie podnośniki powinny być wyposażone w systemy zabezpieczeń, które zapobiegają niekontrolowanemu opadaniu. Dobre praktyki branżowe zalecają również przeprowadzanie szkoleń dla operatorów podnośników, aby zapewnić ich umiejętności w zakresie bezpiecznego użytkowania tych urządzeń.

Pytanie 27

Jakie urządzenia używane w serwisie samochodowym podlegają regularnej inspekcji Urzędu Dozoru Technicznego?

A. Podnośniki i suwnice
B. Urządzenia do analizy spalin
C. Stacje diagnostyczne
D. Systemy odprowadzania spalin
Podnośniki i suwnice w warsztatach samochodowych są urządzeniami, które podlegają okresowej kontroli Urzędu Dozoru Technicznego (UDT) z uwagi na ich wpływ na bezpieczeństwo pracy. W Polsce, zgodnie z ustawą z dnia 21 grudnia 2000 roku o dozorze technicznym, urządzenia dźwigowe, takie jak podnośniki, muszą przechodzić regularne przeglądy oraz inspekcje, aby zapewnić ich bezpieczne użytkowanie. Przykładem zastosowania może być podnośnik hydrauliczny, który służy do podnoszenia pojazdów w celu przeprowadzania prac serwisowych. Niewłaściwe użytkowanie lub brak regularnych przeglądów tych urządzeń może prowadzić do poważnych wypadków, dlatego tak istotne jest przestrzeganie norm. UDT wymaga, aby podnośniki miały ważne świadectwa odbioru technicznego, a ich okresowe kontrole obejmują m.in. sprawdzenie stanu technicznego, sprawności systemów zabezpieczeń oraz ogólnej kondycji mechanicznej.

Pytanie 28

Do kluczowych zadań logistyki magazynowej nie zalicza się

A. kompletowanie zestawów części.
B. utrzymanie zapasów na ustalonym poziomie.
C. pakowanie materiałów i części.
D. ewidencja kosztów stałych serwisu.
Wydaje się, że pomyłka w ocenie zadań gospodarki magazynowej może wynikać z niepełnego zrozumienia różnicy między zarządzaniem kosztami a zarządzaniem zapasami. Kompletowanie zestawów części, konfekcjonowanie materiałów oraz utrzymanie zapasów to konkretne operacje związane z fizycznym przepływem towarów w magazynie. Te działania są fundamentalne dla zapewnienia, że odpowiednie zasoby są dostępne w odpowiednim czasie, co ma kluczowe znaczenie dla ciągłości procesów produkcyjnych i dostawczych. Ewidencja kosztów stałych serwisu, chociaż ważna w kontekście ogólnego zarządzania finansami przedsiębiorstwa, nie należy do podstawowych zadań magazynowania. Koszty te są raczej związane z działalnością serwisową firmy, a ich monitorowanie jest istotne dla analizy rentowności i efektywności operacyjnej, jednak nie wpływa bezpośrednio na zarządzanie zapasami. Typowym błędem myślowym jest utożsamianie zarządzania kosztami z operacjami magazynowymi, co może prowadzić do błędnych wniosków o istocie zadań gospodarki magazynowej. Właściwe zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw oraz optymalizacji procesów logistycznych.

Pytanie 29

Podczas montażu głowicy w bloku silnika, kierownik warsztatu powinien szczególnie zwrócić uwagę na

A. sposób mocowania silnika
B. kolejność dokręcania śrub mocujących głowicę
C. zastosowanie klucza Morsa przy śrubach
D. stan układu korbowo-tłokowego
Kolejność dokręcania śrub mocujących głowicę silnika jest kluczowym elementem zapewniającym właściwe uszczelnienie połączenia między głowicą a blokiem silnika. Niewłaściwa kolejność dokręcania może prowadzić do przeciążenia niektórych śrub, co z kolei może skutkować ich uszkodzeniem, a także do nierównomiernego docisku głowicy. Standardowe procedury zalecają stosowanie układu krzyżowego podczas dokręcania, co pozwala na równomierne rozłożenie naprężeń. Przykładowo, w silnikach wielocylindrowych, takich jak silnik V6, proces ten jest jeszcze bardziej skomplikowany, gdyż wymaga dokładnej znajomości specyfikacji producenta dotyczącej momentu dokręcania. Utrzymywanie odpowiedniej kolejności i momentu jest niezbędne do uniknięcia problemów, takich jak wycieki płynów chłodzących czy oleju, które mogą prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika. Warto podkreślić, że każdy silnik może mieć swoje indywidualne wymagania, dlatego zawsze należy sięgać po specyfikacje producenta przed przystąpieniem do montażu.

Pytanie 30

Przerywana praca silnika z zapłonem iskrowym oraz wahania prędkości obrotowej, szczególnie przy dużym obciążeniu podczas jazdy pod górę bądź szybkiego przyspieszania, nie są symptomami

A. zużycia świec zapłonowych
B. wadliwego działania wtryskiwaczy
C. awarii przewodów zapłonowych
D. usterki układu przeniesienia napędu
Uszkodzenie układu przeniesienia napędu nie jest bezpośrednio związane z przerywaną pracą silnika z zapłonem iskrowym. Przerywana praca i skoki prędkości obrotowej mogą być wynikiem problemów w układzie zapłonowym, takich jak uszkodzone przewody zapłonowe lub zużyte świece zapłonowe, które mogą prowadzić do niepełnego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Z drugiej strony, uszkodzenia układu przeniesienia napędu, w tym skrzyni biegów czy wału napędowego, mogą prowadzić do problemów z przenoszeniem mocy na koła, co objawia się innymi symptomami, takimi jak szumy, wibracje lub trudności w zmianie biegów. Niezwykle ważne jest, aby przy diagnozowaniu problemów silnikowych, zwrócić uwagę na różnice w symptomach, aby poprawnie zidentyfikować źródło problemu. Praktyki diagnostyczne, takie jak analiza kodów błędów czy testy diagnostyczne, są kluczowe w ustalaniu, czy problem leży w układzie zapłonowym, czy w przeniesieniu napędu.

Pytanie 31

Przyczyną trudności z uruchomieniem silnika z zapłonem samoczynnym w niskich temperaturach są awarie

A. regulatora ciśnienia
B. regulatora napięcia
C. filtra cząstek stałych
D. świec żarowych
Świece żarowe odgrywają kluczową rolę w uruchamianiu silników z zapłonem samoczynnym, zwłaszcza w niskich temperaturach. Ich głównym zadaniem jest podgrzewanie komory spalania, co ułatwia zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej. W niskich temperaturach olej napędowy gęstnieje, co sprawia, że jego zapłon jest trudniejszy. Świece żarowe, poprzez swoją zdolność do emitowania ciepła, zwiększają temperaturę w cylindrze, co znacząco poprawia proces startowy silnika. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, zaleca się regularne sprawdzanie stanu świec żarowych, aby uniknąć problemów z uruchamianiem silnika w chłodnych warunkach. Na przykład, w przypadku silników wysokoprężnych montowanych w pojazdach dostawczych, sprawność świec żarowych jest często kluczowa dla ich niezawodności. Warto również zauważyć, że nowoczesne systemy diagnostyczne mogą monitorować pracę świec żarowych i informować kierowcę o ich ewentualnych uszkodzeniach.

Pytanie 32

Czas pracy, który uznaje się za międzynaprawczy, określa się jako

A. w miesiącach lub przejechanych kilometrach, po którym wystąpiło zużycie awaryjne
B. w latach, po którym auto powinno być przekazane do stacji demontażu
C. w dniach lub przejechanych kilometrach, do momentu zakończenia okresu docierania
D. w dniach lub przejechanych kilometrach, po którym należy przeprowadzić konserwację
Wszystkie inne odpowiedzi są niepoprawne, ponieważ nie odnoszą się do kluczowych zasad określających resursy międzynaprawcze. Definiowanie resursu w miesiącach lub kilometrach w kontekście awarii nie jest uzasadnione, ponieważ nie każda awaria jest przewidywalna ani wynika z normalnego zużycia. W przypadku, gdy pojazd należy oddać do stacji demontażu po określonym czasie eksploatacji, nie jest to związane z resursami naprawczymi, lecz z normami dotyczącymi cyklu życia produktu. Ponadto, zalecenie o wykonywaniu napraw w dniach lub kilometrach do zakończenia okresu docierania jest mylące, ponieważ dotyczy to wczesnych etapów eksploatacji pojazdu, a nie jego konserwacji. Typowym błędem myślowym jest mylenie interwałów czasowych z kryteriami użytkowania pojazdów; naprawy okresowe są oparte na rzeczywistym zużyciu, a nie na umownych terminach, takich jak miesiące czy dni. Wiedza na temat właściwego użytkowania i konserwacji pojazdów to klucz do efektywnego zarządzania flotą, co może mieć istotny wpływ na koszty operacyjne i bezpieczeństwo użytkowników.

Pytanie 33

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 34

Bezpośrednią obsługą klientów w Autoryzowanym Serwisie Obsługi zajmuje się

A. mistrz brygadzista
B. pracownik BOK
C. kierownik serwisu
D. kierownik zmiany
Pracownik BOK (Biura Obsługi Klienta) to kluczowa rola w każdym autoryzowanym serwisie, odpowiedzialna za bezpośrednią obsługę klienta. Taki pracownik jest często pierwszym punktem kontaktu dla klientów, co oznacza, że ma za zadanie nie tylko przyjmować zgłoszenia, ale także przekazywać informacje o usługach, produktach oraz zasadach funkcjonowania serwisu. W praktyce oznacza to, że pracownik BOK musi być dobrze zaznajomiony z procedurami serwisowymi, ofertą firmy oraz umiejętnościami interpersonalnymi. Na przykład, gdy klient ma problem z urządzeniem, pracownik BOK powinien umieć szybko zidentyfikować problem, udzielić podstawowych porad oraz, jeśli to konieczne, umówić wizytę w serwisie. Dobrą praktyką jest również dokumentowanie zgłoszeń, co pozwala na śledzenie historii kontaktów oraz ułatwia późniejsze rozwiązywanie problemów. Umiejętność zarządzania czasem i priorytetami w kontekście obsługi klienta jest równie istotna, aby zaspokoić potrzeby klientów w sposób efektywny i profesjonalny.

Pytanie 35

Podczas przeglądu gwarancyjnego pojazdu dokonano wymiany oleju. Zgodnie z zaleceniami producenta zawartymi w tabeli kolejną wymianę oleju należy wykonać przy przebiegu

Bieżący przebieg pojazduWymiana oleju zgodnie z zaleceniami producenta po przebieguGwarancja rafinerii na olejRodzaj oleju
25 500 km10 tys. km15 tys. km0W-30

A. 36 500 km
B. 35 500 km
C. 40 500 km
D. 37 500 km
Zgadza się, poprawna odpowiedź to 35 500 km. Aby obliczyć, kiedy należy wykonać kolejną wymianę oleju, należy dodać do aktualnego przebiegu pojazdu, który wynosi 25 500 km, zalecany interwał wymiany oleju, wynoszący 10 000 km. W rezultacie otrzymujemy 35 500 km. Regularna wymiana oleju jest kluczowa dla zachowania optymalnej wydajności silnika i przedłużenia jego żywotności. Wiele producentów zaleca wymianę oleju co 10 000 km, ale warto zawsze sprawdzić konkretne zalecenia dla danego modelu pojazdu. Zastosowanie odpowiednich olejów silnikowych oraz przestrzeganie interwałów wymiany nie tylko zwiększa efektywność pracy silnika, ale także może obniżyć koszty eksploatacji poprzez zapobieganie poważnym awariom. Pamiętaj, że czysty olej zapewnia lepsze smarowanie, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa oraz redukcję emisji spalin. Warto również regularnie kontrolować poziom oleju oraz jego stan, aby zidentyfikować ewentualne problemy na wczesnym etapie.

Pytanie 36

Elementem samochodowym, którego moduł sterujący nie podlega naprawie, jest

A. pompa wtryskowa
B. wtryskiwacz piezoelektryczny
C. przekładnia kierownicza
D. wtryskiwacz elektromagnetyczny
Wybór odpowiedzi dotyczącej wtryskiwacza elektromagnetycznego, przekładni kierowniczej czy pompy wtryskowej jako elementów, których część sterująca nie podlega regeneracji, opiera się na błędnym rozumieniu konstrukcji i funkcji tych komponentów. Wtryskiwacze elektromagnetyczne, które są powszechnie stosowane w układach zasilania silników, można naprawiać i regenerować, co dotyczy także ich elementów sterujących. Przekładnia kierownicza, kluczowa dla precyzyjnego prowadzenia pojazdu, również może być regenerowana, a wiele jej elementów, takich jak zębatki czy uszczelki, jest dostępnych w zamiennikach. Pompa wtryskowa, używana w systemach zasilania silników wysokoprężnych, może być poddawana regeneracji, a jej podzespoły, takie jak tłoki czy prowadnice, są często wymieniane. Zrozumienie, które części silników i układów można regenerować, jest kluczowe dla efektywnej konserwacji pojazdów oraz optymalizacji kosztów napraw. W praktyce, wiele warsztatów samochodowych stosuje regenerację jako standardową procedurę, co pozwala na wydłużenie żywotności pojazdów i redukcję odpadów, co jest zgodne z obowiązującymi standardami ochrony środowiska. Warto zwrócić uwagę na praktyczne aspekty tych procesów, takie jak czas realizacji naprawy oraz dostępność odpowiednich części zamiennych na rynku, co również wpływa na decyzje dotyczące konserwacji i napraw pojazdów.

Pytanie 37

Czy biuro obsługi klienta w serwisie może wykorzystywać dane osobowe klienta do celów marketingowych, gdy klient

A. nabył pojazd w danym serwisie
B. udzielił na to zgody
C. powierzył serwisowi naprawę swojego samochodu
D. często pyta o promocje marketingowe podczas wizyt w serwisie
Odpowiedź ta jest prawidłowa, ponieważ przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych wymaga wyraźnej zgody osoby, której dane dotyczą, zgodnie z przepisami RODO (Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych). Zgoda ta musi być dobrowolna, konkretna, świadoma oraz jednoznaczna. Na przykład, jeśli klient podczas wizyty w serwisie zostanie poproszony o podpisanie zgody na przetwarzanie jego danych w celach marketingowych, to tylko wtedy serwis ma prawo wykorzystywać te dane do kontaktowania się z klientem w sprawie ofert promocyjnych, newsletterów czy innych działań marketingowych. Kluczowym aspektem jest również to, że klient ma prawo w każdej chwili wycofać swoją zgodę, co powinno być jasno komunikowane podczas zbierania danych. Takie praktyki są zgodne z najlepszymi standardami ochrony danych i etyki w marketingu, które nakładają na firmy odpowiedzialność za szanowanie i ochronę prywatności klientów.

Pytanie 38

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 39

W celu określenia prędkości przepływu powietrza podczas testowania działania przepływomierza zazwyczaj wykorzystuje się komputer diagnostyczny, ale można także użyć

A. wakuometru
B. anemometru
C. rotometru
D. areometru
Rotometr, areometr i wakuometr to urządzenia o zupełnie innych zasadach działania i zastosowaniach. Rotometr służy do pomiaru przepływu płynów, wykorzystując zasadę dostosowywania się pływaka do przepływu cieczy, co czyni go nieodpowiednim do pomiaru prędkości powietrza. Niezrozumienie tego faktu może prowadzić do nieprawidłowych wniosków, ponieważ użytkownicy mogą mylić różne formy przepływu i ich pomiar. Areometr jest narzędziem stosowanym do pomiaru gęstości cieczy, co również wyklucza go z zastosowań w pomiarze prędkości przepływu powietrza. Natomiast wakuometr mierzy ciśnienie w układach próżniowych, co nie ma bezpośredniego odniesienia do prędkości przepływu powietrza. Wybór niewłaściwego narzędzia pomiarowego jest typowym błędem, który często wynika z niepełnego zrozumienia specyfiki pomiarów oraz funkcji poszczególnych urządzeń. W praktyce, aby uzyskać dokładne wyniki pomiarów prędkości powietrza, należy korzystać z anemometrów, które są specjalnie zaprojektowane do tych zastosowań, co podkreśla znaczenie stosowania odpowiednich narzędzi w kontekście branżowych standardów i dobrych praktyk.

Pytanie 40

Jak nazywa się program, który wspiera diagnozowanie, serwisowanie oraz naprawę pojazdów, stosowany w warsztatach samochodowych?

A. AutoData
B. Firma 2000
C. SkyLogic
D. Audatex
AutoData to super program do diagnozowania i naprawiania samochodów. W warsztatach na całym świecie jest naprawdę popularny. Ma ogromną bazę danych o milionach pojazdów, gdzie znajdziesz wszystko - od budowy, przez procedury serwisowe, aż po schematy elektryczne i kody błędów. To bardzo ułatwia robotę mechanikom, bo mogą szybko znaleźć problem i zająć się naprawą. Na przykład, jeśli mechanik zauważy jakiś problem z hamulcami, to dzięki AutoData łatwo znajdzie info o konkretnym modelu i wskazówki od producenta. Dodatkowo, program pomaga też w archiwizowaniu napraw, co jest naprawdę ważne w branży. W dzisiejszych czasach, gdy auta stają się coraz bardziej skomplikowane, korzystanie z takich narzędzi to must-have, jeśli chce się być efektywnym i zapewnić dobrą jakość usług.