Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.06 - Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 26 marca 2025 07:08
  • Data zakończenia: 26 marca 2025 07:34

Egzamin zdany!

Wynik: 29/40 punktów (72,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jak powinny być traktowane akumulatory samochodowe?

A. przekazane do recyklingu
B. odesłane do dystrybutora lub producenta
C. przechowywane w magazynie
D. zregenerowane i sprzedane ponownie
Odpowiedź 'oddać do recyklingu' jest prawidłowa, ponieważ akumulatory samochodowe zawierają substancje toksyczne, takie jak ołów, kwas siarkowy czy inne metale ciężkie, które mogą być szkodliwe dla środowiska. Recykling akumulatorów pozwala na bezpieczne usunięcie tych materiałów oraz odzyskanie cennych surowców, które mogą być ponownie wykorzystywane w produkcji nowych akumulatorów. Proces recyklingu oparty jest na standardach, takich jak regulacje unijne dotyczące gospodarki odpadami, które nakładają obowiązek na producentów oraz sprzedawców akumulatorów zapewnienia właściwego ich utylizowania. Praktyczne przykłady to punkty zbiórki, które są dostępne w sklepach motoryzacyjnych oraz warsztatach, gdzie można oddać zużyty akumulator. Upewnia to, że akumulatory są przetwarzane w sposób zgodny z obowiązującymi normami, minimalizując ryzyko zanieczyszczenia środowiska oraz zagrożenia zdrowia ludzi.

Pytanie 2

Dokumentacja techniczna dotycząca naprawy pojazdu obejmuje

A. techniczne warunki przyjęcia pojazdu
B. rysunki konstrukcyjne części i zespołów
C. rysunki montażowe podzespołów oraz zespołów
D. instrukcję do montażu oraz demontażu zespołów
Instrukcja montażu i demontażu zespołów jest kluczowym elementem dokumentacji technologicznej naprawy pojazdu. Zawiera szczegółowe wytyczne dotyczące kroków, jakie należy podjąć, aby właściwie zainstalować lub usunąć różne komponenty pojazdu. Prawidłowe wykonanie montażu jest niezbędne do zapewnienia ich właściwego funkcjonowania oraz bezpieczeństwa użytkowania pojazdu. Przykładowo, podczas wymiany silnika konieczne jest dokładne przestrzeganie instrukcji montażu, aby uniknąć uszkodzeń skomplikowanych systemów, takich jak układ chłodzenia czy elektryka. W branży motoryzacyjnej standardy oraz dobre praktyki, takie jak ISO 9001, podkreślają znaczenie dokumentacji technicznej w procesie naprawy. Oprócz tego, instrukcje te mogą zawierać informacje o wymaganym narzędziu oraz momentach dokręcania, co jest niezwykle istotne dla zachowania integralności pojazdu. Dobrze opracowana dokumentacja technologiczna nie tylko ułatwia pracę mechaników, ale także wpływa na jakość przeprowadzanych napraw oraz ich zgodność z wymogami producenta.

Pytanie 3

Klient, który oddaje pojazd do serwisu, zgłosił problem z mechanizmem wycieraczek przedniej szyby. W pierwszej kolejności elektromechanik zajmujący się naprawą powinien

A. dokonać kontroli styków włącznika wycieraczek przedniej szyby
B. zweryfikować bezpiecznik mechanizmu wycieraczek
C. przeprowadzić wymianę silniczka mechanizmu wycieraczek
D. sprawdzić ciągłość instalacji elektrycznej zasilającej mechanizm wycieraczek
Wybór opcji sprawdzenia bezpiecznika mechanizmu wycieraczek jest prawidłowy, ponieważ jest to kluczowy krok w diagnostyce problemów elektrycznych w pojazdach. Bezpieczniki chronią obwody elektryczne przed uszkodzeniem na skutek nadmiernego prądu. Gdy mechanizm wycieraczek przestaje działać, pierwszym krokiem powinno być sprawdzenie bezpiecznika, ponieważ może on być uszkodzony lub przepalony, co uniemożliwia zasilanie silniczka wycieraczek. Taki proceder jest zgodny z zasadami diagnostyki samochodowej, które zalecają najpierw identyfikację najbardziej prawdopodobnych przyczyn problemu. Na przykład, jeśli po wymianie bezpiecznika mechanizm wycieraczek zaczyna działać, to wskazuje na to, że pierwotna przyczyna usterki była związana z bezpiecznikiem, a nie z samym silniczkiem czy innymi komponentami. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy polega na skróceniu czasu diagnostyki oraz obniżeniu kosztów naprawy poprzez unikanie niepotrzebnych wymian komponentów, co jest zgodne z zasadą efektywności naprawy w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 4

Do zadań Transportowego Dozoru Technicznego należy nadzorowanie

A. transportowymi urządzeniami technicznymi
B. początku produkcji w zakładzie przemysłowym
C. projektów oraz planów zagospodarowania przestrzennego
D. urządzeń, które mogą stwarzać zagrożenie w związku z rozprężaniem sprężonych gazów i cieczy
Jak widzisz, odpowiedzi, które nie mówią o nadzorze nad transportowymi urządzeniami, pokazują, że nie do końca rozumiesz, jaką rolę ma TDT. Nadzorowanie projektów związanych z zagospodarowaniem przestrzennym to bardziej kwestia urbanistyki niż techniki bezpieczeństwa transportu. Jeśli chodzi o zakład produkcyjny, to TDT się tym nie zajmuje, bo nadzoruje tylko urządzenia, które już są w użyciu, a nie te, które dopiero będą produkowane. Poza tym, nadzór nad urządzeniami, które mogą być niebezpieczne z powodu rozprężania gazów lub cieczy, nie leży w gestii TDT. To zadanie ma inny organ, który zajmuje się bezpieczeństwem chemicznym i fizycznym. Zrozumienie, co dokładnie robi TDT, jest bardzo ważne, bo mylenie tych spraw może prowadzić do błędnych decyzji dotyczących bezpieczeństwa.

Pytanie 5

Do niewerbalnej formy komunikacji należy

A. gestykulacja oraz ruchy ciała
B. sztuka aktywnego słuchania oraz prowadzenia konwersacji
C. prowadzenie rozmowy i autoprezentacja
D. zdolność do perswazji
Gestykulacja i ruchy ciała stanowią kluczowe elementy komunikacji niewerbalnej, które mogą znacząco wpływać na interpretację przesyłanych informacji. Komunikacja niewerbalna obejmuje wszystkie formy komunikacji, które nie polegają na słowach, a gesty, mimika oraz postawa ciała mogą przekazywać emocje, intencje i postawy. Na przykład, odpowiedni gest może wzmacniać przekaz słowny, a zbyt intensywne lub nieadekwatne ruchy mogą prowadzić do nieporozumień. W praktyce, w sytuacjach biznesowych, takich jak spotkania czy prezentacje, ważne jest, aby używać gestów, które są zgodne z kontekstem kulturowym i oczekiwaniami odbiorców. Dobrze zrozumiana i stosowana gestykulacja pozwala na lepsze budowanie relacji i zaufania, co jest niezbędne w skutecznej komunikacji. Badania pokazują, że gesty mogą przyczynić się do zwiększenia zapamiętywania informacji przez odbiorców oraz poprawienia ich zaangażowania w rozmowę. W związku z tym, rozwijanie umiejętności związanych z komunikacją niewerbalną, w tym gestykulacji, jest istotne zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym.

Pytanie 6

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 7

Na podstawie danych zawartych w tabeli, koszt brutto wykonania zlecenia dla stałego klienta obejmującego wykonanie przeglądu samochodu z przebiegiem 119 500 km oraz wymianę klocków hamulcowych przedniej osi wynosi

UsługaCena netto* [zł]Podatek %
Przegląd okresowy po 15 000 km20023
Przegląd okresowy po 100 000 km30023
Przegląd okresowy po 120 000 km40023
Wymiana klocków hamulcowych osi przedniej.15023
Wymiana klocków hamulcowych osi tylnej.10023
*dla stałych klientów należy uwzględnić 5% rabatu

A. 675,50 zł
B. 642,68 zł
C. 1414,50 zł
D. 1150,00 zł
Podane odpowiedzi, które nie odpowiadają kwocie 642,68 zł, mogą wynikać z błędnych założeń oraz nieprawidłowych obliczeń. Przykładowo, koszt 1414,50 zł sugeruje, że nie uwzględniono rabatu dla stałego klienta, co jest kluczowym elementem kalkulacji w tej sytuacji. Z kolei kwota 675,50 zł może wskazywać na niepełne uwzględnienie wszystkich kosztów związanych z usługą, co prowadzi do zawyżenia wartości. Natomiast odpowiedź 1150,00 zł nie tylko pomija rabat, ale również może zawierać błędne założenia co do kosztów części zamiennych lub robocizny. Typowe błędy myślowe, które mogą prowadzić do takich nieprawidłowych wniosków, obejmują pominięcie kluczowych elementów kalkulacyjnych oraz nieprawidłowe sumowanie wydatków. W praktyce ważne jest, aby każdy, kto zajmuje się obliczeniami kosztów w branży motoryzacyjnej, znał zasady dotyczące wyceny usług oraz umiał poprawnie zastosować rabaty, tak aby końcowe kwoty były zgodne z rzeczywistością rynkową. Efektywne zarządzanie kosztami to nie tylko umiejętność podawania odpowiednich kwot, ale także znajomość standardów i dobrych praktyk, które umożliwiają utrzymanie zdrowych relacji z klientami.

Pytanie 8

Jaką metodę należy wykorzystać do oceny stopnia zużycia amortyzatorów?

A. Shore’a
B. Boge’a
C. Vickersa
D. Hartridge’a
Metoda Boge'a to naprawdę fajna technika, jeśli chodzi o ocenę, w jakim stanie są amortyzatory. Coś, co ją wyróżnia, to to, że bazuje na prawdziwych warunkach, w jakich te elementy pracują. Przy pomocy pomiaru twardości i różnych testów diagnostycznych można dokładnie sprawdzić, jak wyglądają nasze amortyzatory. Dzięki tej metodzie dowiemy się, jak dobrze tłumią drgania i na jakim etapie zużycia się znajdują, co jest kluczowe dla naszego bezpieczeństwa w trakcie jazdy. W praktyce to znaczy, że trzeba przeprowadzić serię testów, które pozwolą sprawdzić, czy amortyzatory spełniają wymagania producenta. Warto też pamiętać, żeby regularnie kontrolować stan tych elementów zgodnie z tym, co mówią producenci aut oraz branżowe standardy. To ważne, żeby nasze auto dobrze się prowadziło i było komfortowe. Przykładowo, podczas okresowych przeglądów technicznych diagnostycy mogą wykorzystać tę metodę, żeby sprawdzić, jak się mają amortyzatory.

Pytanie 9

Zatwierdzenie zlecenia serwisowego przez klienta oraz serwisanta

A. oznacza akceptację wykorzystania danych osobowych klienta
B. stanowi potwierdzenie realizacji usługi
C. wyraża zgodę na szeroki zakres napraw
D. potwierdza zawarcie umowy cywilno-prawnej
Podczas oceny odpowiedzi dotyczących zlecenia obsługi naprawy przez klienta i serwisanta, warto zwrócić uwagę na różne aspekty jego interpretacji. Wiele osób może sądzić, że podpisanie zlecenia oznacza zawarcie umowy cywilno-prawnej. Choć zlecenie jest formalnym dokumentem, który potwierdza wykonanie usługi, zawarcie umowy cywilno-prawnej ma szerszy kontekst i nie każda sytuacja serwisowa wypełnia wymogi prawne umowy, takie jak oferta, akceptacja i wzajemne zobowiązania. Ponadto, niektóre osoby mogą pomylić podpis z zgodą na wykorzystanie danych osobowych klienta. W rzeczywistości, takie wykorzystanie danych osobowych wymaga odrębnej zgody, która musi być wyraźnie zadeklarowana przez klienta, a nie domyślnie przyjęta przez złożenie podpisu na zleceniu. Kolejnym typowym błędem myślowym jest mylenie podpisu z akceptacją dowolnego zakresu naprawy. W rzeczywistości zakres naprawy powinien być jasno określony w zleceniu, a podpis potwierdza jedynie fakt, że wykonano usługi zgodnie z ustaleniami. Takie nieścisłości mogą prowadzić do nieporozumień i sporów, dlatego kluczowe jest zrozumienie, że podpis na zleceniu ma konkretne znaczenie i nie jest równoważny z innymi, bardziej rozbudowanymi formami umowy lub zgody.

Pytanie 10

Zanim przeprowadzisz badanie spalin w samochodzie na stacji diagnostycznej, powinieneś

A. uzupełnić płyn chłodniczy
B. wymienić świece zapłonowe
C. rozgrzać silnik
D. wymienić filtr powietrza
Rozgrzanie silnika przed przeprowadzeniem analizy spalin jest kluczowym krokiem, który ma na celu uzyskanie dokładnych i wiarygodnych wyników pomiarów. Działający silnik osiąga optymalną temperaturę roboczą, co pozwala na pełne spalanie paliwa i stabilizację parametrów pracy jednostki napędowej. Przy odpowiedniej temperaturze silnika, systemy takie jak sondy lambda oraz katalizatory działają efektywniej, co skutkuje bardziej miarodajnymi wynikami analizy spalin. W praktyce, przed testem zaleca się przeprowadzenie tzw. przejazdu próbnego, który pozwala na rozgrzanie silnika do odpowiedniej temperatury. Zgodnie z wytycznymi wielu stacji kontroli pojazdów, pomiar spalin powinien być przeprowadzany po osiągnięciu temperatury roboczej, co zapewnia zgodność z normami emisji spalin i przepisami ochrony środowiska. Przygotowanie pojazdu do analizy spalin zgodnie z dobrymi praktykami technicznymi jest podstawą rzetelnej oceny stanu technicznego pojazdu.

Pytanie 11

Materiałem odpadowym po zakończonej naprawie auta nie jest

A. akumulator kwasowy
B. szyba samochodowa
C. płyn hamulcowy
D. olej silnikowy
Szyba samochodowa nie jest uznawana za odpad niebezpieczny po wykonanej naprawie pojazdu, ponieważ w przeciwieństwie do innych wymienionych materiałów, nie zawiera substancji chemicznych, które mogłyby stanowić zagrożenie dla zdrowia lub środowiska. W przypadku usunięcia szyby, jej recykling jest możliwy i zalecany, co jest zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju i gospodarki o obiegu zamkniętym. Szyby samochodowe są zwykle wykonane ze szkła, które można przetwarzać i ponownie wykorzystywać w różnych zastosowaniach, co czyni je odpadem neutralnym pod względem niebezpieczeństwa. W praktyce, wiele warsztatów samochodowych współpracuje z punktami zbiórki, które zajmują się recyklingiem szkła, co przyczynia się do ochrony środowiska oraz zmniejsza ilość odpadów składowanych na wysypiskach. Właściwe segregowanie i przetwarzanie odpadów, takich jak szyby, jest częścią dobrych praktyk w branży motoryzacyjnej, co jest zgodne z obowiązującymi normami ochrony środowiska.

Pytanie 12

Elementem, który należy poddać utylizacji po wykonaniu naprawy określonej w zamieszczonym zleceniu serwisowym samochodu, jest

Zlecenie serwisowe
Czynności do wykonania: wymiana linki hamulca ręcznego, akumulatora, świec zapłonowych i filtra powietrza, kontrola i ustawienie świateł

A. świeca zapłonowa.
B. akumulator.
C. filtr powietrza.
D. linka hamulca ręcznego.
Wybór świecy zapłonowej, filtra powietrza lub linki hamulca ręcznego jako elementów do utylizacji po naprawie jest niepoprawny i wynika z pewnych nieporozumień dotyczących ich funkcji oraz charakterystyki. Świeca zapłonowa, mimo że jest elementem eksploatacyjnym, nie zawiera substancji niebezpiecznych, które wymagałyby szczególnej utylizacji. Jej wymiana jest standardową procedurą serwisową, a zużyte świece można często wyrzucić do zwykłych śmieci, chyba że lokalne przepisy stanowią inaczej. Filtr powietrza, z kolei, choć może zawierać zanieczyszczenia, nie jest klasyfikowany jako odpad niebezpieczny, a jego utylizacja odbywa się w ramach standardowych praktyk gospodarki odpadami. Linka hamulca ręcznego, choć istotna dla bezpieczeństwa pojazdu, również nie wymaga specjalnych procedur utylizacyjnych, o ile nie jest uszkodzona w sposób, który mógłby uwolnić substancje szkodliwe. Kluczowe jest zrozumienie, że nie wszystkie elementy motoryzacyjne wymagają specjalnego traktowania po zużyciu. Użytkownicy powinni być świadomi, że błędne postrzeganie niektórych komponentów jako niebezpiecznych może prowadzić do nieprawidłowego zarządzania odpadami, co z kolei może mieć negatywne skutki dla środowiska oraz naruszać obowiązujące przepisy prawne. W kontekście ochrony środowiska, kluczowe znaczenie ma zatem edukacja w zakresie właściwej utylizacji oraz znajomość specyfiki materiałów i komponentów, które mogą zagrażać zdrowiu ludzi i środowisku.

Pytanie 13

W pojeździe, w którym właściciel zgłasza trudności z uruchomieniem zimnego silnika z powodu zbyt niskiej prędkości obrotowej rozrusznika, co należy zrobić w pierwszej kolejności?

A. wypiąć rozrusznik i ocenić stan łożysk wirnika
B. skontrolować stacyjkę rozruchową
C. sprawdzić kondycję akumulatora oraz napięcie ładowania akumulatora
D. wymienić akumulator
Sprawdzenie stanu akumulatora i napięcia ładowania akumulatora jest kluczowym krokiem w diagnostyce problemów z uruchamianiem silnika, zwłaszcza w warunkach niskotemperaturowych. Niska prędkość obrotowa rozrusznika często jest jednym z pierwszych objawów, które wskazują na niedostateczną moc dostarczaną przez akumulator. W praktyce, przed przystąpieniem do bardziej skomplikowanych operacji, takich jak demontaż rozrusznika, warto przeprowadzić podstawowe testy akumulatora. Akumulator powinien być w stanie dostarczyć odpowiednie napięcie (zazwyczaj minimum 12,4 V) oraz mieć wystarczającą pojemność, aby zasilać rozrusznik. Dobrą praktyką jest również sprawdzenie napięcia ładowania podczas pracy silnika, co powinno wynosić od 13,7 V do 14,7 V. Jeśli napięcie jest zbyt niskie, może to oznaczać problem z alternatorem, natomiast zbyt wysokie może wskazywać na uszkodzenie regulatora napięcia. Przeprowadzenie tych podstawowych kroków diagnostycznych jest zgodne z zaleceniami producentów i standardami branżowymi, co pozwala uniknąć niepotrzebnych kosztów związanych z wymianą komponentów, które mogą być w pełni funkcjonalne."

Pytanie 14

Całkowity zakres oceny technicznej pojazdu samochodowego, który posiada instalację gazową, w stacji kontroli pojazdów obejmuje działania

A. okresowej oceny technicznej oraz dodatkowe dotyczące instalacji gazowej
B. wyłącznie okresowej oceny technicznej
C. jedynie dodatkowej oceny technicznej związanej z instalacją gazową
D. dotyczące badania zbiornika gazu oraz okresowej oceny technicznej
Odpowiedź wskazująca na konieczność przeprowadzenia zarówno okresowego badania technicznego, jak i dodatkowego badania dotyczącego instalacji gazowej jest prawidłowa ze względu na obowiązujące przepisy prawa oraz standardy techniczne. Przepisy te wymagają, aby pojazdy z instalacją gazową były poddawane szczegółowej inspekcji, aby zapewnić ich bezpieczeństwo i sprawność. Okresowe badanie techniczne pojazdu obejmuje kontrolę wszystkich kluczowych elementów, takich jak układ hamulcowy, zawieszenie, czy układ kierowniczy, a także analizę spalin. Dodatkowe badanie gazowe koncentruje się na ocenie stanu instalacji LPG/CNG, w tym kontrolę szczelności zbiorników oraz przewodów gazowych, co jest kluczowe dla uniknięcia awarii i zagrożeń pożarowych. Przykład praktyczny: jeśli właściciel pojazdu z instalacją gazową planuje podróż na dłuższą trasę, powinien upewnić się, że zarówno okresowe badanie, jak i badanie instalacji gazowej są aktualne, aby zapewnić bezpieczeństwo sobie i innym uczestnikom ruchu. Warto pamiętać, że regularne przeglądy techniczne są nie tylko wymogiem prawnym, ale także działaniem na rzecz własnego bezpieczeństwa oraz komfortu jazdy.

Pytanie 15

Podstawowym warunkiem, który należy spełnić przed wykonaniem pomiaru ciśnienia sprężania w cylindrach silnika ZI, jest

A. ustawienie tłoka w pierwszym cylindrze w pozycji GMP
B. sprawdzenie stanu świec zapłonowych
C. całkowite zamknięcie przepustnicy
D. wykręcenie świec zapłonowych
Wykręcenie świec zapłonowych przed pomiarem ciśnienia sprężania w cylindrach silnika ZI jest kluczowym krokiem, który umożliwia dokładne i rzetelne przeprowadzenie tego testu. Usunięcie świec zapłonowych pozwala na swobodne obracanie wału korbowego, co jest niezbędne do osiągnięcia właściwego ciśnienia w cylindrze. Bez tego działania, opór stawiany przez zapłon i ciśnienie w cylindrze może prowadzić do błędnych odczytów. Przykładowo, jeśli pomiar będzie wykonywany z zamontowanymi świecami, ciśnienie nie osiągnie maksymalnej wartości, co może prowadzić do fałszywych wniosków o stanie silnika. Dobrą praktyką jest również upewnienie się, że akumulator jest w dobrym stanie, aby silnik mógł pracować płynnie podczas testu. Ponadto, podczas wykręcania świec należy zwrócić uwagę na ich stan, co może dostarczyć dodatkowych informacji o pracy silnika i ewentualnych problemach, takich jak zanieczyszczenie lub uszkodzenia. Wykręcenie świec zapłonowych jest więc nie tylko metodą uzyskania poprawnych pomiarów, ale także stanowi część diagnostyki ogólnej jednostki napędowej.

Pytanie 16

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 17

Aby skutecznie przeprowadzić pomiar ciśnienia sprężania na rozgrzanym silniku, stan techniczny akumulatora oraz rozrusznika powinien zapewnić prędkość obrotową wału wynoszącą co najmniej

A. 20-40 obr/min
B. 100-110 obr/min
C. 80-90 obr/min
D. 50-70 obr/min
Aby uzyskać dokładne pomiary ciśnienia sprężania w silniku, należy zapewnić odpowiednią prędkość obrotową wału, która wynosi co najmniej 100-110 obr/min. Ta prędkość jest kluczowa, ponieważ przy niskich obrotach silnik może nie osiągnąć pełnego ciśnienia sprężania, co prowadzi do błędnych wyników. W praktyce, zbyt wolne obroty mogą skutkować niedostatecznym otwarciem zaworów, co wpływa na dokładność pomiaru. Standardowe procedury diagnostyczne, takie jak te zawarte w dokumentacji serwisowej producentów, często wskazują na 100-110 obr/min jako minimalne wymaganie do uzyskania wiarygodnych danych. Ponadto, zapewniając odpowiednią prędkość obrotową, zmniejszamy ryzyko zapowietrzenia układu, co również może negatywnie wpłynąć na pomiar. Przykładowo, w samochodach osobowych i ciężarowych, diagnostyka sprężania powinna być przeprowadzana w takich warunkach, aby zminimalizować błędy i uzyskać rzetelne wskazania, co jest niezwykle ważne w kontekście oceny stanu technicznego jednostki napędowej.

Pytanie 18

Aby właściwie zidentyfikować pojazd samochodowy i zamówić części zamienne do jego naprawy, należy podać

A. numer nadwozia/podwozia
B. rok produkcji i markę auta
C. markę, model oraz datę pierwszej rejestracji
D. markę, model oraz moc silnika
Numer nadwozia, znany również jako VIN (Vehicle Identification Number), jest unikalnym identyfikatorem przypisanym do każdego pojazdu. To 17-znakowy kod, który zawiera informacje o producencie, modelu, roku produkcji i miejscu produkcji pojazdu. W kontekście zamawiania części zamiennych, VIN jest niezwykle ważny, ponieważ umożliwia precyzyjne dopasowanie części do danego modelu. Na przykład, dwa pojazdy tego samego modelu mogą mieć różnice w wersjach silnikowych, wyposażeniu czy nawet w specyfikacjach regionalnych. Użycie numeru nadwozia pozwala uniknąć pomyłek, które mogą prowadzić do zakupu nieodpowiednich części. Zgodnie z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej, zawsze zaleca się podawanie VIN podczas zamówień związanych z częściami samochodowymi, co znacznie ułatwia proces naprawy i konserwacji pojazdów.

Pytanie 19

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 20

Po prawidłowym przeprowadzeniu naprawy układu wydechowego w samochodzie osobowym z silnikiem ZI, wynik pomiaru poziomu hałasu zewnętrznego nie powinien być większy niż dopuszczalny poziom określony w przepisach prawnych

A. 108 dB
B. 93 dB
C. 98 dB
D. 96 dB
Wybór poziomów hałasu, takich jak 98 dB, 96 dB czy 108 dB, opiera się na nieporozumieniu dotyczącym regulacji prawnych dotyczących emisji hałasu przez pojazdy. Przede wszystkim te wartości przekraczają maksymalny dozwolony poziom hałasu dla samochodów osobowych z silnikiem ZI, co oznacza, że nie są one zgodne z obowiązującymi normami. Wartości te są często mylone z poziomami hałasu, które są dopuszczalne dla innych typów pojazdów lub w innych warunkach. Na przykład, 108 dB może kojarzyć się z hałasem generowanym przez pojazdy sportowe lub motocykle, które mają inne normy emisji hałasu. Kolejnym typowym błędem myślowym jest postrzeganie hałasu jako problemu, który można zignorować, co jest nieprawidłowe. W rzeczywistości, nadmierny hałas nie tylko wpływa negatywnie na jakość życia mieszkańców, ale także może prowadzić do problemów zdrowotnych, takich jak stres, utrata słuchu czy problemy ze snem. Dlatego tak ważne jest, aby każdy pojazd po naprawie układu wydechowego był dokładnie sprawdzony pod kątem zgodności z normami hałasu. Tylko w ten sposób można zapewnić zarówno komfort podróżowania, jak i przestrzeganie przepisów prawnych.

Pytanie 21

Podczas naprawy pojazdu, konieczne jest korzystanie z informacji zawartych w instrukcji

A. reguł dotyczących gwarancji
B. prowadzenia pojazdu
C. użytkowania pojazdu
D. naprawy samochodu
Odpowiedź dotycząca naprawy samochodu jest właściwa, ponieważ instrukcje zawierają szczegółowe informacje oraz procedury dotyczące wykonania napraw. W dokumentacji producenta znajdują się dane dotyczące diagnostyki, wymaganych narzędzi, a także procedur krok po kroku do wykonania różnych napraw. Przykładowo, jeśli konieczne jest wymienienie układu hamulcowego, instrukcja może zawierać specyfikacje dotyczące momentów dokręcania, rodzajów używanych elementów oraz zalecanych procedur testowych po zakończeniu naprawy. Ponadto, posługiwanie się instrukcją pomaga w zachowaniu standardów jakości i bezpieczeństwa, co jest kluczowe w branży motoryzacyjnej. Dobre praktyki wskazują, że korzystanie z instrukcji producenta nie tylko przyspiesza proces naprawy, ale także minimalizuje ryzyko błędów, które mogą prowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak awarie czy zagrożenia dla bezpieczeństwa użytkowników pojazdu.

Pytanie 22

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 23

Po prawidłowo przeprowadzonej naprawie systemu hamulcowego różnica wartości zmierzonych sił hamowania kół z obu stron osi pojazdu nie powinna przekraczać, według przepisów, wartości

A. 35%
B. 40%
C. 25%
D. 30%
Wybór wartości 35%, 25% lub 40% jako dopuszczalnej różnicy w siłach hamowania jest błędny i wykazuje brak zrozumienia dla wymogów bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przepisy jasno określają, że różnica w siłach hamowania nie powinna przekraczać 30%, co jest związane z fundamentalnymi zasadami dynamiki pojazdów. Przy większej różnicy, na przykład 35%, może wystąpić ryzyko, że pojazd nie będzie stabilny podczas hamowania, co może prowadzić do poślizgu lub utraty kontroli nad pojazdem. Z kolei 40% stanowi znaczne odstępstwo od normy, co w praktyce może skutkować poważnymi konsekwencjami podczas nagłego hamowania. Odpowiedzi 25% i 30% mogą wydawać się bliskie, lecz 25% nadal jest zbyt liberalnym podejściem, które nie zapewnia wystarczającego marginesu bezpieczeństwa. Pojazdy są projektowane z myślą o równomiernym rozkładzie sił hamowania, co jest kluczowe dla ich właściwego zachowania na drodze. Zrozumienie tych zasad jest istotne, aby unikać typowych błędów myślowych, takich jak bagatelizowanie różnicy sił hamowania lub niewłaściwe interpretowanie przepisów dotyczących bezpieczeństwa. Dlatego ważne jest, aby mechanicy i kierowcy byli świadomi tych norm, co przyczynia się do ogólnego bezpieczeństwa na drogach.

Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

Opony po użyciu samochodów ciężarowych powinny

A. zostać oddane do utylizacji lub regeneracji
B. być składowane w magazynach
C. zostać bezwzględnie oddane do utylizacji
D. być bezwzględnie poddane regeneracji
Zużyte opony samochodów ciężarowych stanowią istotny problem ekologiczny, dlatego ich właściwe zarządzanie jest kluczowe. Odpowiedź wskazująca na konieczność oddania opon do utylizacji lub regeneracji jest prawidłowa, ponieważ obie te metody są zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. Utylizacja opon polega na ich przetworzeniu w sposób, który minimalizuje negatywny wpływ na otoczenie, na przykład poprzez ich spalanie w piecach przemysłowych, gdzie mogą być używane jako paliwo niskokaloryczne. Regeneracja z kolei to proces, w którym opony są naprawiane i dostosowywane do ponownego użycia, co znacznie wydłuża ich żywotność i zmniejsza zapotrzebowanie na nowe surowce. W praktyce, firmy zajmujące się transportem drogowym powinny współpracować z wyspecjalizowanymi firmami utylizacyjnymi i regeneracyjnymi, które posiadają odpowiednie certyfikaty i spełniają normy ekologiczne. Dodatkowo, istnieją regulacje prawne, takie jak dyrektywa unijna dotycząca gospodarki odpadami, które nakładają obowiązek odpowiedzialnego zarządzania odpadami, w tym oponami. Właściwe postępowanie z zużytymi oponami przyczynia się do ochrony środowiska oraz oszczędności zasobów naturalnych.

Pytanie 26

Warsztat samochodowy pracuje od poniedziałku do piątku w systemie dwóch zmian, na każdej zmianie zatrudnia 6 mechaników. W sobotę na dyżurze pracuje 3 mechaników. Każdy mechanik może podczas zmiany przeprowadzić przegląd 3 samochodów. Jaka jest maksymalna liczba przeglądów, jaką warsztat może wykonać w ciągu tygodnia?

A. 189 przeglądów
B. 90 przeglądów
C. 180 przeglądów
D. 99 przeglądów
Aby obliczyć maksymalną liczbę przeglądów, które serwis samochodowy może wykonać w ciągu tygodnia, musimy najpierw zdefiniować harmonogram pracy mechaników. Od poniedziałku do piątku serwis działa w systemie dwuzmianowym, co oznacza, że w ciągu każdego dnia pracują dwie zmiany. Na każdej zmianie zatrudnionych jest 6 mechaników. W każdym dniu roboczym, przy założeniu, że każda zmiana trwa pełne 8 godzin, serwis wykonuje: 6 mechaników * 2 zmiany * 3 przeglądy na mechanika = 36 przeglądów dziennie. W ciągu pięciu dni roboczych daje to 5 dni * 36 przeglądów = 180 przeglądów. W sobotę serwis pracuje tylko na jednej zmianie, przy 3 mechanikach, co daje 3 mechaników * 3 przeglądy = 9 przeglądów w sobotę. Zatem maksymalna suma przeglądów w ciągu całego tygodnia wynosi 180 przeglądów + 9 przeglądów = 189 przeglądów. Taki system pracy pozwala na maksymalizację wydajności serwisu, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży obsługi pojazdów.

Pytanie 27

W warsztacie stwierdzono, że hałas słyszany podczas jazdy w okolicy prawego przedniego koła pochodzi z łożyska piasty koła. Na podstawie danych zawartych w tabeli oblicz, ile wynosi koszt naprawy, jeżeli wszystkie części i materiały klient zakupił w tym warsztacie.

Wyciąg z cennika części zamiennych oraz pracochłonności czynności naprawczych
Części i materiałyCena[zł/szt.]/brutto
Łożysko piasty koła przedniego43,00
Jednorazowa nakrętka piasty koła28,00
Pracochłonność czynności naprawczychrbh./brutto
Zamontowanie piasty koła przedniego0,6
Wymiana łożyska piasty koła przedniego0,5
Robocizna100 zł/h

A. 213,00 zł
B. 191,00 zł
C. 181,00 zł
D. 153,00 zł
Wybór niepoprawnej odpowiedzi może wynikać z kilku typowych błędów myślowych, które często pojawiają się podczas obliczania kosztów napraw. Zdarza się, że kalkulując całkowity koszt, pomija się istotne elementy, takie jak koszt robocizny lub nie uwzględnia się wszystkich niezbędnych części. Dla przykładu, jeżeli ktoś obliczy koszt tylko na podstawie ceny łożyska bez dodawania wartości nakrętki lub kosztów robocizny, otrzyma zaniżony wynik. Również nieprawidłowe pomnożenie stawki robocizny przez liczbę godzin może prowadzić do znaczących błędów w obliczeniach. W branży motoryzacyjnej zaleca się przed przystąpieniem do naprawy sporządzenie szczegółowego kosztorysu, który uwzględnia wszystkie elementy. Niezrozumienie procesu kalkulacji kosztów może prowadzić do frustracji klientów, a mechanicy mogą stracić na wiarygodności. Dlatego ważne jest, aby nie tylko znać ceny części, ale także umieć dokładnie oszacować czas potrzebny na wykonanie naprawy oraz koszt robocizny. Praktyka ta opiera się na standardach zawodowych i pozwala na zachowanie transparentności oraz zaufania w relacjach z klientami.

Pytanie 28

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 29

Podczas użytkowania samochodu, ochrona lakierowanych części nadwozia przed rdzą jest realizowana przez

A. odtłuszczanie
B. mycie
C. woskowanie
D. szpachlowanie
Woskowanie to jedna z najskuteczniejszych metod zabezpieczania lakierowanych elementów nadwozia pojazdu przed korozją. Proces ten polega na nałożeniu warstwy wosku ochronnego, który tworzy barierę między lakierem a szkodliwymi czynnikami zewnętrznymi, takimi jak wilgoć, sól, czy zanieczyszczenia. Woskowanie ma na celu nie tylko ochronę przed korozją, ale także poprawę wyglądu pojazdu poprzez nadanie mu połysku. W praktyce, woskowanie powinno być wykonywane regularnie, zwłaszcza przed sezonem zimowym, kiedy drogi są posypywane solą. Ponadto, istnieją różne rodzaje wosków, takie jak woski naturalne, syntetyczne czy ceramiczne, które oferują różne poziomy ochrony i trwałości. Zgodnie z zaleceniami producentów samochodów oraz specjalistów z branży detailingowej, woskowanie powinno być częścią regularnej konserwacji pojazdu, co znacznie przedłuża żywotność lakieru i zabezpiecza go przed degradacją.

Pytanie 30

Przyczyną niewystarczającego skoku jałowego pedału hamulca jest

A. zapieczenie tłoczków hamulcowych
B. płyn hamulcowy z zbyt dużą ilością wody
C. zapowietrzenie obwodu hydraulicznego
D. zużycie klocków hamulcowych
Płyn hamulcowy z nadmierną zawartością wody jest niewłaściwym czynnikiem w kontekście skoku jałowego pedału hamulca, choć może wpływać na ogólną efektywność układu hamulcowego. Woda w płynie hamulcowym obniża jego temperaturę wrzenia, co może prowadzić do kawitacji i spadku ciśnienia w układzie, ale nie jest bezpośrednią przyczyną zmniejszonego skoku pedału. Zużycie klocków hamulcowych, choć wpływa na skuteczność hamowania, również nie jest czynnikiem wpływającym na skok jałowy, lecz raczej na długość drogi hamowania. Natomiast zapowietrzenie obwodu hydraulicznego może prowadzić do miękkiego pedału, ale nie jest to związane z jego skokiem jałowym. W rzeczywistości, zapowietrzenie skutkuje brakiem odpowiedniej reakcji pedału na wciśnięcie, co różni się od problemu skoku pedału. Stąd, aby poprawnie zdiagnozować problemy z układem hamulcowym, konieczne jest zrozumienie funkcjonowania poszczególnych jego elementów oraz ich interakcji. Typowe błędy myślowe obejmują mylenie objawów z przyczynami, co może prowadzić do niewłaściwej diagnozy i nieefektywnej naprawy.

Pytanie 31

Podstawowym wyposażeniem warsztatu zajmującego się diagnostyką oraz naprawą systemów zawieszeń pojazdów jest

A. płyta najazdowa
B. urządzenie typu szarpak
C. stanowisko do testowania na rolkach
D. maszyna do wyważania kół
Urządzenie typu szarpak jest kluczowym elementem wyposażenia warsztatu zajmującego się diagnostyką i naprawą układów zawieszenia pojazdów. Jego podstawowym zadaniem jest symulacja warunków drogowych, co pozwala na dokładne pomiary i oceny stanu zawieszenia. Dzięki szarpakom można przeprowadzać testy zawieszenia w zakresie takich parametrów jak tłumienie, sprężystość oraz ogólna charakterystyka pracy amortyzatorów. W praktyce, operatorzy wykorzystują to urządzenie do oceny, czy amortyzatory działają prawidłowo i czy nie występują inne nieprawidłowości w układzie zawieszenia. Ponadto, szarpaki są zgodne z normami diagnostycznymi obowiązującymi w branży motoryzacyjnej, takimi jak normy SAE i ISO, co potwierdza ich niezawodność i przydatność w codziennej praktyce warsztatowej. Warto dodać, że regularne korzystanie z szarpaka w procesie diagnostycznym pozwala na wcześniejsze wykrywanie usterek, co wpływa na bezpieczeństwo pojazdów na drogach oraz satysfakcję klientów.

Pytanie 32

Podczas przeglądu gwarancyjnego pojazdu dokonano wymiany oleju. Zgodnie z zaleceniami producenta zawartymi w tabeli kolejną wymianę oleju należy wykonać przy przebiegu

Bieżący przebieg pojazduWymiana oleju zgodnie z zaleceniami producenta po przebieguGwarancja rafinerii na olejRodzaj oleju
25 500 km10 tys. km15 tys. km0W-30

A. 36 500 km
B. 37 500 km
C. 40 500 km
D. 35 500 km
Zgadza się, poprawna odpowiedź to 35 500 km. Aby obliczyć, kiedy należy wykonać kolejną wymianę oleju, należy dodać do aktualnego przebiegu pojazdu, który wynosi 25 500 km, zalecany interwał wymiany oleju, wynoszący 10 000 km. W rezultacie otrzymujemy 35 500 km. Regularna wymiana oleju jest kluczowa dla zachowania optymalnej wydajności silnika i przedłużenia jego żywotności. Wiele producentów zaleca wymianę oleju co 10 000 km, ale warto zawsze sprawdzić konkretne zalecenia dla danego modelu pojazdu. Zastosowanie odpowiednich olejów silnikowych oraz przestrzeganie interwałów wymiany nie tylko zwiększa efektywność pracy silnika, ale także może obniżyć koszty eksploatacji poprzez zapobieganie poważnym awariom. Pamiętaj, że czysty olej zapewnia lepsze smarowanie, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa oraz redukcję emisji spalin. Warto również regularnie kontrolować poziom oleju oraz jego stan, aby zidentyfikować ewentualne problemy na wczesnym etapie.

Pytanie 33

Urząd Dozoru Technicznego przeprowadza przegląd okresowy dźwigów

A. co 24 miesiące
B. co 36 miesięcy
C. co pół roku
D. raz w roku
Odpowiedź "raz w roku" jest poprawna, ponieważ zgodnie z przepisami zawartymi w Ustawie z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym, przegląd okresowy podnośników, w tym wind, należy przeprowadzać co 12 miesięcy. Celem tego przeglądu jest zapewnienie bezpieczeństwa użytkowników oraz sprawności urządzeń. Regularne przeglądy pozwalają na wczesne wykrywanie potencjalnych usterek, co może zapobiec poważnym awariom oraz wypadkom. W praktyce, firmy korzystające z podnośników powinny planować przeglądy w harmonogramie rocznym, aby utrzymać urządzenia w optymalnym stanie technicznym. Przykładem jest sytuacja, w której przeprowadzenie przeglądu we właściwym terminie pozwoliło na wykrycie zużycia elementów mechanicznych, co z kolei umożliwiło ich wymianę przed wystąpieniem poważniejszej awarii. Przeglądy te są również wymagane przez normy takie jak PN-EN 81 dotyczące bezpieczeństwa urządzeń dźwigowych, co podkreśla ich znaczenie w kontekście regulacji i standardów branżowych.

Pytanie 34

Podczas montażu głowicy w bloku silnika, kierownik warsztatu powinien szczególnie zwrócić uwagę na

A. kolejność dokręcania śrub mocujących głowicę
B. zastosowanie klucza Morsa przy śrubach
C. stan układu korbowo-tłokowego
D. sposób mocowania silnika
Kolejność dokręcania śrub mocujących głowicę silnika jest kluczowym elementem zapewniającym właściwe uszczelnienie połączenia między głowicą a blokiem silnika. Niewłaściwa kolejność dokręcania może prowadzić do przeciążenia niektórych śrub, co z kolei może skutkować ich uszkodzeniem, a także do nierównomiernego docisku głowicy. Standardowe procedury zalecają stosowanie układu krzyżowego podczas dokręcania, co pozwala na równomierne rozłożenie naprężeń. Przykładowo, w silnikach wielocylindrowych, takich jak silnik V6, proces ten jest jeszcze bardziej skomplikowany, gdyż wymaga dokładnej znajomości specyfikacji producenta dotyczącej momentu dokręcania. Utrzymywanie odpowiedniej kolejności i momentu jest niezbędne do uniknięcia problemów, takich jak wycieki płynów chłodzących czy oleju, które mogą prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika. Warto podkreślić, że każdy silnik może mieć swoje indywidualne wymagania, dlatego zawsze należy sięgać po specyfikacje producenta przed przystąpieniem do montażu.

Pytanie 35

Procedura polegająca na naprawieniu lub wymianie wszystkich zużytych elementów i zespołów maszyny używanej do serwisowania pojazdów mechanicznych, które na skutek długotrwałego użytkowania znacznie utraciły swoją funkcjonalność, nazywa się?

A. remontem bieżącym
B. remontem kapitalnym
C. serwisowaniem codziennym
D. serwisowaniem sezonowym
Remont kapitalny to proces, który polega na kompleksowej naprawie lub wymianie wszystkich zużytych części i zespołów maszyny, co ma na celu przywrócenie jej pełnej sprawności oraz wydajności. W kontekście obsługi pojazdów samochodowych, remont kapitalny jest kluczowy, gdyż pojazdy po długotrwałym użytkowaniu mogą wykazywać znaczny spadek wydajności oraz bezpieczeństwa. Przykładem zastosowania remontu kapitalnego może być wymiana silnika, skrzyni biegów czy też układu hamulcowego. W branży motoryzacyjnej, zgodnie z normami ISO, remont kapitalny powinien być przeprowadzany zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu oraz obowiązującymi standardami technicznymi. Regularne przeprowadzanie remontów kapitalnych pozwala na minimalizację ryzyka awarii oraz wydłużenie żywotności pojazdu. Ponadto, dzięki odpowiedniemu podejściu do naprawy, możliwe jest zachowanie wartości rynkowej pojazdu.

Pytanie 36

Do zadań Urzędu Dozoru Technicznego należy

A. nadzorowanie urządzeń, które mogą stwarzać zagrożenie dla ludzi w wyniku rozprężania sprężonych gazów oraz cieczy
B. nadzorowanie projektów oraz planów zagospodarowania przestrzennego
C. opiniowanie rozpoczęcia procesu produkcji w zakładzie przemysłowym
D. opiniowanie planów zakładowych dotyczących poprawy warunków BHP
Urząd Dozoru Technicznego (UDT) pełni kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa użytkowania różnorodnych urządzeń technicznych. Jego zadaniem jest nadzór nad urządzeniami, które mogą stwarzać zagrożenie dla życia i zdrowia ludzi, szczególnie poprzez rozprężanie sprężonych gazów i cieczy. Przykłady tych urządzeń obejmują zbiorniki ciśnieniowe, instalacje gazowe oraz różnego rodzaju kotły. UDT przeprowadza regularne kontrole, inspekcje oraz certyfikacje, co jest niezbędne do zapewnienia zgodności z normami i przepisami prawa, a także do ochrony zdrowia publicznego. Zgodnie z ustawą o dozorze technicznym, nadzór ten ma na celu zapobieganie wypadkom i awariom, co jest kluczowe w kontekście bezpieczeństwa pracy w zakładach przemysłowych. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest konieczność przeprowadzenia przeglądów technicznych zbiorników ciśnieniowych, które powinny być realizowane przez wykwalifikowanych pracowników, zgodnie z harmonogramem ustalonym przez UDT.

Pytanie 37

Certyfikat potwierdzający ukończenie szkolenia w zakresie obsługi i naprawy systemów wykorzystujących czynnik R134a uprawnia do obsługi

A. układu hamulcowego
B. akumulatora kwasowego
C. reaktora katalitycznego
D. układu klimatyzacji
Certyfikat potwierdzający odbycie przeszkolenia z zakresu obsługi i naprawy układów z czynnikiem R134a uprawnia do pracy z układami klimatyzacji, gdyż R134a jest powszechnie stosowanym czynnikiem chłodniczym w takich systemach. Układy klimatyzacji w pojazdach oraz w budynkach wykorzystują R134a ze względu na jego wysoką efektywność chłodzenia oraz niższą szkodliwość dla warstwy ozonowej w porównaniu do starszych czynników chłodniczych, takich jak R12. Przykładem praktycznego zastosowania tej wiedzy może być diagnostyka i serwisowanie klimy w samochodzie, gdzie technik musi być w stanie zlokalizować wycieki czynnika, wymienić kompresor lub osuszyć układ. Stosowanie się do standardów SAE J2772 dotyczących odzyskiwania czynników chłodniczych oraz przestrzeganie regulacji EPA w USA w zakresie ochrony środowiska to kluczowe aspekty, które powinien znać każdy technik. Wiedza na temat obsługi układów klimatyzacji wpływa na bezpieczeństwo i efektywność działania systemów oraz na komfort użytkowników.

Pytanie 38

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 39

Używanie Internetu do zarządzania serwisem samochodowym nie umożliwia

A. przeprowadzenia kompleksowej diagnostyki pojazdu
B. wystawienia faktury po dokonaniu naprawy
C. zgłoszenia awarii oraz planowanego przeglądu
D. ustalenia daty wizyty w serwisie
Zarządzanie serwisem przez Internet naprawdę nie zastąpi pełnej diagnostyki pojazdu. Dlaczego? Bo większość z tych testów wymaga, żebyśmy mieli samochód na miejscu i specjalistyczne narzędzia, jak skanery, które łączą się z elektroniką auta. Na przykład, żeby poradzić sobie z problemami silnika, mechanicy muszą sprawdzić wszystko na miejscu, patrząc na parametry pracy silnika i analizując błędy. Zdalne zarządzanie może pomóc w planowaniu wizyt czy wystawianiu faktur, ale pełna diagnostyka, która daje nam obraz stanu technicznego auta w czasie rzeczywistym, wymaga, żeby auto było w warsztacie. To widać na platformach do zarządzania serwisem – ułatwiają one kontakt z klientem, ale fizyczne działania diagnostyczne są niezastąpione.

Pytanie 40

Klientów, którzy dostarczają serwisowi zasadniczą część dochodu, określa się mianem klientów

A. strategicznych
B. indywidualnych
C. opcjonalnych
D. menadżerów
Klientami strategicznymi nazywa się grupę klientów, którzy generują znaczną część przychodów firmy. W kontekście zarządzania relacjami z klientami (CRM), identyfikacja takich klientów jest kluczowa, ponieważ pozwala na efektywne dostosowanie strategii marketingowych i sprzedażowych. Klienci strategiczni mogą być klasyfikowani na podstawie różnych czynników, takich jak wartość zamówień, częstotliwość zakupów czy lojalność wobec marki. Przykład praktyczny może obejmować firmę, która dostosowuje swoje promocje i oferty do potrzeb kluczowych klientów, co zwiększa ich satysfakcję i wspiera długotrwałą współpracę. Współczesne podejścia do zarządzania relacjami z klientami, takie jak podejście Customer Lifetime Value (CLV), są podstawą skutecznej strategii identyfikacji klientów strategicznych, co pozwala na optymalizację zasobów i zwiększenie rentowności.