Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.06 - Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 4 kwietnia 2025 10:15
  • Data zakończenia: 4 kwietnia 2025 10:39

Egzamin zdany!

Wynik: 31/40 punktów (77,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

Podczas przeprowadzania codziennej obsługi auta, zwykle pomija się kontrolę

A. estetyki karoserii samochodu
B. stanu poziomu paliwa w zbiorniku
C. funkcjonowania świateł zewnętrznych pojazdu
D. zawartości toksycznych składników spalin
Odpowiedź dotycząca pominięcia sprawdzenia zawartości składników szkodliwych spalin w codziennej obsłudze pojazdu jest prawidłowa, ponieważ standardowe procedury kontrolne koncentrują się na aspektach, które mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo i funkcjonalność pojazdu. Skontrolowanie działania świateł zewnętrznych, poziomu paliwa oraz czystości karoserii jest istotne dla zapewnienia bezpiecznej jazdy, natomiast analiza spalin należy do bardziej zaawansowanych procedur diagnostycznych, które są zalecane w określonych interwałach serwisowych. W praktyce, regularne przeglądy techniczne, które są wymagane przepisami prawa, powinny obejmować ocenę emisji spalin, co ma na celu zminimalizowanie negatywnego wpływu na środowisko oraz zapewnienie zgodności z normami ekologicznymi, takimi jak EURO. Zatem pominięcie tego kroku podczas codziennej obsługi nie wpływa na bieżące bezpieczeństwo jazdy, ale powinno być monitorowane w ramach ogólnego zarządzania emisjami pojazdu.

Pytanie 3

Program lojalnościowy dotyczy jedynie klientów

A. sporadycznych
B. strategicznych
C. niewypłacalnych
D. niezadowolonych
Odpowiedź, która mówi o 'strategicznych' klientach, jest jak najbardziej trafna. Programy lojalnościowe zazwyczaj mają na celu nagradzanie tych klientów, którzy naprawdę są ważni dla firmy. Mówiąc o klientach strategicznych, mamy na myśli tych, którzy nie tylko często kupują, ale też mogą przyciągać innych i zwiększać zyski. Na przykład, to ci klienci, którzy zawsze wracają po nasze produkty i polecają je znajomym. Programy takie jak zbieranie punktów czy specjalne oferty są super, bo mogą zmotywować ich do jeszcze większego zaangażowania. W sumie, firmy powinny skupić się na takich klientach, bo to oni mogą pomóc zwiększyć ich zyski i stabilność. Ważne, żeby dobrze analizować, jak klienci wydają pieniądze, bo to pomoże lepiej dostosować ofertę do ich oczekiwań, a to z kolei przyniesie korzyści obu stronom.

Pytanie 4

Prawidłowo przygotowany dokument dotyczący obrotu materiałowego nie musi zawierać

A. liczby wydanego materiału
B. daty wystawienia dokumentu
C. danych osobowych kuriera realizującego dostawę
D. nazwa materiału
Dokument obrotu materiałowego, taki jak dowód dostawy, powinien zawierać kluczowe informacje, które umożliwiają prawidłowe śledzenie i zarządzanie materiałami. W kontekście tej odpowiedzi, dane osobowe kuriera realizującego dostawę nie są obligatoryjne, ponieważ głównym celem dokumentu jest rejestracja przepływu towarów, a nie identyfikacja osób. W praktyce, kluczowe elementy, jak data wystawienia, ilość wydanego materiału oraz nazwa materiału, są istotne dla kontroli zapasów oraz audytów. Przykładowo, w przypadku reklamacji lub weryfikacji stanu magazynowego, wiedza o ilości i rodzaju wydanego materiału jest niezbędna. Dobrą praktyką w branży jest stosowanie standardów takich jak ISO 9001, które nakładają obowiązek dokumentacji procesów i minimalizacji ryzyka błędów w obrocie materiałami.

Pytanie 5

W trakcie corocznego przeglądu okresowego pojazdu powinno się zawsze, niezależnie od jego przebiegu, wymienić filtr.

A. paliwa
B. przeciwpyłkowy
C. płynu chłodzącego
D. oleju
Wymiana filtra oleju podczas przeglądu okresowego samochodu jest kluczowym elementem utrzymania silnika w dobrym stanie. Filtr oleju odgrywa ważną rolę w usuwaniu zanieczyszczeń i cząstek stałych z oleju silnikowego, co zapewnia jego czystość i efektywność działania. Regularna wymiana filtra oleju pozwala na zminimalizowanie ryzyka zużycia silnika, ponieważ zanieczyszczony filtr może prowadzić do niewłaściwego smarowania i przegrzewania się jednostki napędowej. Wymiana filtra powinna odbywać się zgodnie z zaleceniami producenta, które często sugerują jego wymianę co 10 000 do 15 000 km przebiegu. Przykłady zastosowania tej praktyki można zaobserwować w warsztatach samochodowych, gdzie klienci są informowani o konieczności wymiany filtra oleju podczas sezonowych przeglądów, co przekłada się na dłuższą żywotność auta i lepsze osiągi silnika. Przestrzeganie tych norm jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa i komfortu jazdy.

Pytanie 6

Naprawę oraz diagnostykę systemu CAN w pojeździe powinien zrealizować

A. mechanik w branży motoryzacyjnej
B. specjalista blacharski w motoryzacji
C. elektromechanik w motoryzacji
D. specjalista od lakierowania samochodów
Odpowiedź 'elektromechanik samochodowy' jest prawidłowa, ponieważ specjalista ten zajmuje się diagnostyką oraz naprawą systemów elektrycznych i elektronicznych w pojazdach, w tym magistrali CAN. Magistrala CAN (Controller Area Network) to kluczowy element nowoczesnych samochodów, który umożliwia komunikację pomiędzy różnymi modułami elektronicznymi. Elektromechanik posiada wiedzę zarówno z zakresu mechaniki, jak i elektroniki, co pozwala mu skutecznie diagnozować problemy związane z magistralą CAN, takie jak błędy w komunikacji czy uszkodzenia przewodów. Przykładem zastosowania umiejętności elektromechanika może być naprawa systemu ABS lub airbagów, które korzystają z magistrali CAN do przesyłania danych. W branży stosuje się różne narzędzia diagnostyczne, takie jak skanery OBD-II, które pozwalają na odczytanie kodów błędów z systemu, co jest niezbędne do właściwej analizy usterek. Dlatego elektromechanik samochodowy odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu sprawności nowoczesnych pojazdów.

Pytanie 7

Na podstawie danych w tabeli oblicz całkowity koszt brutto naprawy pojazdu.

L.p.Nazwa usługi/częściCena netto [zł]Podatek VAT
1.Wymiana płynu hamulcowego50,0023%
2.Wymiana wkładek ciernych hamulców osi przedniej100,0023%
3.Wymiana tarcz hamulcowych osi przedniej150,0023%
4.Odpowietrzenie układu hamulcowego20,0023%
5.Tarcza hamulcowa 1 szt.130,0023%
6.Klocki hamulcowe 1 kpl. – 4 szt.80,0023%

A. 651,90 zł
B. 760,00 zł
C. 811,80 zł
D. 530,00 zł
Tak, dokładnie! Poprawna odpowiedź to 651,90 zł. To suma kosztów wszystkich usług i materiałów, które były potrzebne do naprawy tego samochodu. Zazwyczaj, kiedy mówimy o całkowitym koszcie brutto, nie bierzemy pod uwagę tylko robocizny i części zamiennych, ale też różne dodatkowe opłaty, jak VAT. W branży motoryzacyjnej ważne jest, żeby przy kalkulowaniu kosztów uwzględnić wszystko, co może wpływać na ostateczną cenę. Na przykład, jeśli naprawiamy silnik, to warto doliczyć nie tylko części, ale i robociznę, a czasem także usługi dodatkowe jak diagnoza komputerowa. Dobrze jest to wiedzieć, bo pozwala lepiej zarządzać budżetem i unikać nieporozumień z klientami. Fajnie jest, jeśli przed naprawą przedstawisz klientowi szczegółową ofertę z wszystkimi kosztami. To zwiększa przejrzystość i zaufanie.

Pytanie 8

Kto jest odpowiedzialny za tworzenie oraz aktualizację bazy danych dotyczącej klientów oraz pojazdów?

A. Cały personel zakładu
B. Pracownicy działu obsługi klienta
C. Zespół ds. reklamy oraz promocji
D. Dział zajmujący się magazynowaniem
Pracownicy biura obsługi klienta są kluczowym elementem w organizacji, odpowiedzialnym za tworzenie i aktualizację bazy danych klientów i pojazdów. Ich rola polega na gromadzeniu i wprowadzaniu informacji bezpośrednio od klientów, co umożliwia utrzymanie aktualnych danych. W praktyce, każdy kontakt z klientem, np. podczas zakupu lub serwisowania pojazdu, generuje nowe informacje, które muszą być zarejestrowane. Dobrze zorganizowana baza danych klientów oraz pojazdów pozwala na efektywne zarządzanie relacjami z klientami (CRM), co jest kluczowe w kontekście budowania lojalności i zadowolenia klientów. Zgodnie z najlepszymi praktykami w branży, dane powinny być regularnie aktualizowane i weryfikowane, aby zapewnić ich dokładność i użyteczność. Dzięki temu pracownicy biura obsługi klienta mogą lepiej odpowiadać na potrzeby klientów, planować kampanie marketingowe oraz podejmować decyzje oparte na analizie danych. Odpowiednie zarządzanie bazą danych klientów jest kluczowe dla optymalizacji procesów biznesowych i zapewnienia ich zgodności z regulacjami prawnymi, takimi jak RODO.

Pytanie 9

Podczas oceny jakości naprawy silnika, która obejmuje wymianę czujnika temperatury płynu chłodzącego w nowoczesnym pojeździe, należy przede wszystkim zweryfikować

A. błędy w sterowniku silnika
B. spalanie paliwa
C. ciśnienie w układzie chłodzenia
D. funkcjonowanie systemu ogrzewania
Odpowiedź na temat błędów w sterowniku silnika jest całkiem trafna. Czujnik temperatury cieczy chłodzącej to naprawdę kluczowy element w zarządzaniu silnikiem. Jak on działa, to wpływa na efektywność silnika, a nieprawidłowe odczyty mogą zepsuć nam całą mieszankę paliwowo-powietrzną. To z kolei może zwiększyć emisję spalin oraz spalić więcej paliwa, co nie jest fajne. Wyobraź sobie, że czujnik pokazuje złą temperaturę – wtedy sterownik nie dobiera odpowiednio czasu wtrysku paliwa. To może spowodować, że silnik ciężej zapali lub będzie chodził jak stary traktor na niskich obrotach. I nie zapominaj, że podczas diagnostyki dobrze jest sprawdzić kody błędów – one mogą dać nam dużo informacji. W branży zaleca się też, żeby regularnie kontrolować i kalibrować czujniki, bo to zapewnia lepszą wydajność silnika i przedłuża jego życie.

Pytanie 10

Elementem, który należy poddać utylizacji po wykonaniu naprawy określonej w zamieszczonym zleceniu serwisowym samochodu, jest

Zlecenie serwisowe
Czynności do wykonania: wymiana linki hamulca ręcznego, akumulatora, świec zapłonowych i filtra powietrza, kontrola i ustawienie świateł

A. linka hamulca ręcznego.
B. akumulator.
C. świeca zapłonowa.
D. filtr powietrza.
Akumulator, będący kluczowym elementem układu elektrycznego w pojazdach, po jego wymianie powinien być poddany odpowiedniej utylizacji. Akumulatory zawierają substancje chemiczne, takie jak kwas siarkowy oraz ołów, które są szkodliwe dla środowiska. Właściwa utylizacja akumulatorów jest nie tylko obowiązkiem prawnym, ale także ważnym elementem ochrony środowiska. W wielu krajach wprowadzono przepisy regulujące zbieranie i recycling zużytych akumulatorów. Zaleca się oddawanie starych akumulatorów do punktów zbiórki, które zajmują się ich przetwarzaniem. Utylizacja akumulatorów w odpowiednich warunkach pozwala na odzyskanie cennych surowców oraz zapobiega zanieczyszczeniu gleby i wód gruntowych. W praktyce, mechanicy powinni być świadomi lokalnych regulacji dotyczących gospodarki odpadami oraz stosować się do najlepszych praktyk branżowych, co przyczynia się do zrównoważonego rozwoju branży motoryzacyjnej.

Pytanie 11

Zadanie wymiany zużytych amortyzatorów powinno być zlecone warsztatowi

A. regeneracji
B. elektryki i elektroniki
C. diagnostyki pojazdów
D. mechaniki pojazdowej
Wymiana zużytych amortyzatorów jest kluczowym aspektem utrzymania prawidłowego stanu technicznego pojazdu. Amortyzatory mają za zadanie nie tylko absorbować wstrząsy, ale również utrzymywać stabilność pojazdu podczas jazdy, co wpływa na bezpieczeństwo i komfort podróżowania. Warsztaty mechaniki pojazdowej dysponują odpowiednią wiedzą i sprzętem, aby przeprowadzać zarówno diagnostykę, jak i wymianę tych komponentów. Przykładowo, użycie profesjonalnych narzędzi do demontażu i montażu amortyzatorów pozwala na uniknięcie uszkodzeń pozostałych elementów zawieszenia. Ponadto, mechanicy są w stanie ocenić stan pozostałych części układu zawieszenia, co jest istotne dla ogólnej sprawności pojazdu. Standardy takie jak ISO 9001 w zarządzaniu jakością w warsztatach mechanicznych również potwierdzają, że profesjonalna wymiana amortyzatorów powinna być przeprowadzana przez wykwalifikowany personel, aby zapewnić najwyższą jakość usług i bezpieczeństwo pojazdu.

Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 15

Aby skutecznie wykonać pomiar ciśnienia sprężania w nagrzanym silniku, stan techniczny akumulatora oraz rozrusznika powinien umożliwić uzyskanie prędkości obrotowej wału wynoszącej przynajmniej

A. 80-90 obr/min
B. 20-40 obr/min
C. 100-110 obr/min
D. 50-70 obr/min
Odpowiedź 100-110 obr/min jest poprawna, ponieważ przy przeprowadzaniu pomiaru ciśnienia sprężania na rozgrzanym silniku, kluczowe jest zapewnienie odpowiedniej prędkości obrotowej wału silnika. Wartość ta jest istotna, ponieważ zbyt niska prędkość obrotowa może nie zapewnić pełnej kompresji powietrza w cylindrach, prowadząc do nieprecyzyjnych wyników pomiaru. Z kolei zbyt wysoka prędkość obrotowa może generować dodatkowe ciśnienie, co również wpłynie na dokładność pomiaru. W standardach technicznych, takich jak specyfikacje producentów silników, często podaje się wymagania dotyczące prędkości obrotowej dla prawidłowego przeprowadzania takich testów. Przykładowo, w profesjonalnych warsztatach mechanicznych oraz podczas diagnostyki silników, stosowanie odpowiednich narzędzi, takich jak manometry do pomiaru ciśnienia sprężania, jest kluczowe. Dzięki prawidłowej prędkości obrotowej możliwe jest uzyskanie wiarygodnych wyników, które pozwalają na ocenę stanu silnika oraz wykrycie potencjalnych usterek, takich jak nieszczelności zaworów, uszczelki pod głowicą czy zużycie pierścieni tłokowych.

Pytanie 16

Jak powinien zareagować mechanik, gdy stały klient serwisu zgłasza problem z układem wtryskowym pojazdu, a on nie ma wiedzy na temat budowy oraz technologii naprawy tego systemu?

A. Podjąć się naprawy układu, a następnie zapisać na kurs dotyczący napraw układów wtryskowych tego rodzaju
B. Przyjąć zlecenie, a naprawę powierzyć specjalistycznemu warsztatowi
C. Przyjąć zlecenie i wymienić wszystkie komponenty układu wtryskowego na nowe
D. Spróbować przeprowadzić naprawę układu, ponieważ zdobędzie nowe doświadczenia
Wybór opcji zlecenia naprawy wyspecjalizowanemu zakładowi jest zgodny z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej. Mechanik, który nie ma wystarczającej wiedzy na temat budowy oraz technologii naprawy układu wtryskowego, powinien skierować taką naprawę do specjalisty. Współpraca z wyspecjalizowanym warsztatem gwarantuje, że prace zostaną przeprowadzone przez osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje oraz doświadczenie. W przypadku układów wtryskowych, które są kluczowe dla efektywności silnika i emisji spalin, należy zwracać szczególną uwagę na jakość używanych komponentów oraz technikę naprawy. Współczesne układy wtryskowe są złożone i niepoprawnie przeprowadzona naprawa może prowadzić do dalszych uszkodzeń oraz zwiększonych kosztów naprawy. Dlatego zlecenie naprawy wyspecjalizowanemu zakładowi jest nie tylko bezpieczne, ale również oszczędne w dłuższym okresie. Dodatkowo, mechanik może nawiązać współpracę z takim zakładem, co może przynieść korzyści w przyszłości, gdy klienci zgłoszą podobne usterki.

Pytanie 17

W celu określenia prędkości przepływu powietrza podczas testowania działania przepływomierza zazwyczaj wykorzystuje się komputer diagnostyczny, ale można także użyć

A. wakuometru
B. areometru
C. anemometru
D. rotometru
Rotometr, areometr i wakuometr to urządzenia o zupełnie innych zasadach działania i zastosowaniach. Rotometr służy do pomiaru przepływu płynów, wykorzystując zasadę dostosowywania się pływaka do przepływu cieczy, co czyni go nieodpowiednim do pomiaru prędkości powietrza. Niezrozumienie tego faktu może prowadzić do nieprawidłowych wniosków, ponieważ użytkownicy mogą mylić różne formy przepływu i ich pomiar. Areometr jest narzędziem stosowanym do pomiaru gęstości cieczy, co również wyklucza go z zastosowań w pomiarze prędkości przepływu powietrza. Natomiast wakuometr mierzy ciśnienie w układach próżniowych, co nie ma bezpośredniego odniesienia do prędkości przepływu powietrza. Wybór niewłaściwego narzędzia pomiarowego jest typowym błędem, który często wynika z niepełnego zrozumienia specyfiki pomiarów oraz funkcji poszczególnych urządzeń. W praktyce, aby uzyskać dokładne wyniki pomiarów prędkości powietrza, należy korzystać z anemometrów, które są specjalnie zaprojektowane do tych zastosowań, co podkreśla znaczenie stosowania odpowiednich narzędzi w kontekście branżowych standardów i dobrych praktyk.

Pytanie 18

Który z poniższych programów komputerowych jest przeznaczony do opracowywania kosztorysu naprawy po wypadku?

A. Autodata
B. Warsztat
C. Eurotax
D. AutoCAD
Odpowiedzi, które wskazałeś, są niepoprawne z kilku powodów. Autodata to oprogramowanie, które dostarcza informacji technicznych oraz danych dotyczących napraw pojazdów, ale nie jest specjalnie zaprojektowane do sporządzania kosztorysów napraw powypadkowych. Służy przede wszystkim jako źródło wiedzy dla mechaników, którzy chcą zapoznać się z procedurami naprawczymi i danymi technicznymi, ale nie zawiera funkcji wyceny, co czyni je nieadekwatnym narzędziem w kontekście kosztorysowania. Warsztat to ogólny termin odnoszący się do miejsca, gdzie dokonuje się napraw, ale nie jest programem komputerowym, więc również nie może być odpowiedzią na pytanie o oprogramowanie do sporządzania kosztorysów. AutoCAD z kolei jest programem do projektowania 2D i 3D, szeroko stosowanym w architekturze i inżynierii, ale nie ma zastosowania w kontekście wyceny napraw motoryzacyjnych. Typowe błędy myślowe, które mogą prowadzić do wyboru niewłaściwej odpowiedzi, to mylenie funkcji programów oraz niezrozumienie ich specyfiki. Ważne jest, aby posiadać wiedzę na temat dedykowanych narzędzi, takich jak Eurotax, które są dostosowane do konkretnego celu, jakim jest wycena kosztów napraw powypadkowych.

Pytanie 19

Jak powinna wyglądać poprawna sekwencja działań podczas pomiaru i dostosowywania kątów oraz ustawień kół kierowanych?

A. Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy, kąt pochylenia koła, zbieżność kół
B. Zbieżność kół, kąt pochylenia koła, kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
C. Zbieżność kół, kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy, kąt pochylenia koła
D. Kąt pochylenia koła, kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy, zbieżność kół
Zrozumienie kolejności regulacji kątów i ustawienia kół kierowanych jest kluczowe dla zapewnienia prawidłowych właściwości jezdnych pojazdu. Wiele osób myli kolejność tych prac, co prowadzi do nieprawidłowych ustawień. Przykładowo, rozpoczęcie od zbieżności kół może być mylące, ponieważ jest to ostatnia regulacja, która powinna być wykonana. Ustawienie zbieżności bez wcześniejszej regulacji kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy oraz kąta pochylenia koła może skutkować nieprawidłowym działaniem układu kierowniczego oraz niejednolitym zużyciem opon. Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy wpływa na stabilność pojazdu oraz jego reakcję na skręty, a jeśli jest źle ustawiony, pojazd może mieć tendencję do ściągania w jedną stronę, co powoduje niebezpieczne sytuacje na drodze. Ponadto, kąt pochylenia koła ma bezpośredni wpływ na zachowanie pojazdu w trakcie jazdy; jego niewłaściwe ustawienie może prowadzić do szybszego zużycia opon oraz obniżenia komfortu jazdy. Zrozumienie prawidłowej kolejności regulacji tych kątów jest więc nie tylko kluczowe dla bezpieczeństwa, ale również dla efektywności eksploatacyjnej pojazdu. Niezbędne jest przestrzeganie standardów oraz dobrych praktyk branżowych, aby uniknąć typowych błędów myślowych, które mogą prowadzić do niekorzystnych efektów w działaniu układu kierowniczego.

Pytanie 20

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 21

Utrata mocy silnika oraz pojawiający się biały dym z układu wydechowego silnika diesla sugerują konieczność sprawdzenia

A. stanu uszczelki pod głowicą
B. kąta wyprzedzenia wtrysku
C. dawki paliwa
D. kolektora wydechowego
Biała emisja dymu z układu wydechowego silnika wysokoprężnego oraz zauważalna strata mocy mogą wskazywać na problemy ze stanem uszczelki pod głowicą. Uszczelka ta ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania silnika, ponieważ zapewnia szczelność pomiędzy cylindrami a układem chłodzenia oraz układem wydechowym. Jeśli uszczelka ulegnie uszkodzeniu, może to prowadzić do przedostawania się płynu chłodniczego do komory spalania, co skutkuje powstawaniem białego dymu. Praktyczne przykłady wskazujące na konieczność sprawdzenia uszczelki to sytuacje, gdy podczas jazdy silnik traci moc, a jednocześnie pojawia się nieregularna praca silnika. W branży mechanicznej standardowe procedury diagnostyczne zalecają regularne kontrolowanie stanu uszczelki, szczególnie w silnikach starszego typu, gdzie materiały uszczelniające mogą ulegać degradacji. Dobre praktyki obejmują kontrolę poziomu płynu chłodniczego oraz monitorowanie ewentualnych wycieków, co może pomóc w wczesnym wykryciu problemów.

Pytanie 22

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 23

Które z poniższych zadań nie należy do kompetencji UDT?

A. Nadzór nad urządzeniami technicznymi, które nie stwarzają zagrożeń dla pracownika
B. Nadzór nad naprawami oraz modernizacją urządzeń technicznych, które podlegają dozorowi
C. Uzgadnianie programów szkoleń dla osób obsługujących oraz konserwujących urządzenia techniczne
D. Przeprowadzanie badań urządzeń, które podlegają dozorowi technicznemu podczas ich eksploatacji
Odpowiedź dotycząca dozoru nad urządzeniami technicznymi niestwarzającymi zagrożeń dla pracownika jest prawidłowa, ponieważ działalność UDT (Urząd Dozoru Technicznego) koncentruje się na zapewnieniu bezpieczeństwa i niezawodności urządzeń technicznych, które mogą stwarzać ryzyko dla ludzi lub środowiska. UDT zajmuje się kontrolą i nadzorem urządzeń, które są szczególnie narażone na awarie lub uszkodzenia, co może prowadzić do poważnych konsekwencji. Przykłady takich urządzeń to dźwigi, kotły czy instalacje gazowe, które wymagają regularnych przeglądów oraz certyfikacji. Zgodnie z przepisami prawa, UDT nie ma obowiązków dotyczących urządzeń, które nie są uznawane za niebezpieczne, co oznacza, że instytucja ta nie zajmuje się urządzeniami niepodlegającymi nadzorowi technicznemu. Ważne jest, aby osoby odpowiedzialne za nadzór rozumiały zakres działalności UDT, ponieważ nieprzestrzeganie przepisów może prowadzić do sytuacji zagrażających zdrowiu i życiu pracowników.

Pytanie 24

Na etykiecie lub zawieszce potwierdzającej dokonanie wymiany oleju silnikowego pomija się dane

A. o dacie przeprowadzonej wymiany
B. o typie wymienionego oleju
C. o rodzaju zastosowanej utylizacji
D. o przebiegu kilometrów podczas wymiany
Odpowiedź dotycząca pominięcia informacji o rodzaju zastosowanej utylizacji jest poprawna, ponieważ normy dotyczące wymiany oleju silnikowego koncentrują się przede wszystkim na jego właściwościach eksploatacyjnych oraz dokumentacji wymiany. Na zawieszce lub naklejce potwierdzającej wymianę oleju powinny znaleźć się kluczowe informacje takie jak data dokonania wymiany, przebieg, a także rodzaj zastosowanego oleju, co jest istotne dla przyszłych kontroli i serwisowania pojazdu. Utylizacja zużytego oleju jest regulowana odrębnymi przepisami i nie jest bezpośrednio związana z samym procesem wymiany. W praktyce, właściwa utylizacja oleju silnikowego odbywa się zgodnie z lokalnymi przepisami ekologicznymi, które wymagają od warsztatów i serwisów przestrzegania zasad ochrony środowiska. Warto zaznaczyć, że prawidłowa dokumentacja wymiany oleju jest kluczowa dla zachowania gwarancji na silnik oraz dla historii serwisowej pojazdu, co może mieć znaczenie przy ewentualnej sprzedaży samochodu. Z tego powodu, pominięcie informacji o utylizacji jest zgodne z dobrymi praktykami branżowymi, które skupiają się na najistotniejszych aspektach serwisowych.

Pytanie 25

Z powodu nagłej zmiany warunków atmosferycznych do serwisu opon zgłosiła się większa liczba klientów, niż wynosi wydajność serwisu. Najlepszym rozwiązaniem będzie

A. zatrudnienie nowego pracownika
B. wydłużenie godzin pracy serwisu
C. odesłanie nadmiaru klientów do najbliższego warsztatu
D. nieprzyjmowanie nadmiaru zleceń klientów
Wydłużenie godzin pracy serwisu jest optymalnym rozwiązaniem w sytuacji nagłego wzrostu liczby klientów. Dzięki temu można zwiększyć moc przerobową, co pozwala na obsłużenie większej liczby zleceń bez konieczności zatrudniania dodatkowych pracowników lub odsyłania klientów do konkurencji. Praktyka ta stosowana jest w wielu branżach, w tym w usługach, gdzie elastyczność godzin pracy pozwala na lepsze dostosowanie się do zmieniającego się popytu. Warto zwrócić uwagę, że wydłużenie godzin pracy powinno być zawsze zgodne z przepisami prawa pracy i regulacjami dotyczącymi czasu pracy. Istotne jest także, aby pracownicy mieli zapewnione odpowiednie warunki do pracy w nadgodzinach, co może obejmować dodatkowe przerwy czy rekompensaty. Długofalowo, rozważenie takiej strategii może przyczynić się do zwiększenia satysfakcji klientów oraz poprawy wizerunku serwisu jako instytucji, która potrafi adekwatnie reagować na potrzeby rynku.

Pytanie 26

Określ minimalny poziom wskaźnika efektywności hamowania hamulca roboczego dla pojazdu osobowego?

A. 25%
B. 15%
C. 50%
D. 40%
Minimalna wartość wskaźnika skuteczności hamowania hamulca roboczego dla samochodu osobowego wynosząca 50% jest zgodna z normami bezpieczeństwa drogowym oraz regulacjami prawnymi dotyczącymi pojazdów. Wskaźnik ten odnosi się do zdolności pojazdu do zatrzymania się na określonym dystansie, co jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. Przykładem zastosowania tego wskaźnika jest przeprowadzanie testów hamulców w laboratoriach, gdzie symulowane są różne warunki drogowe i obciążenia pojazdów. Normy takie jak ECE R13 określają minimalne wymagania dotyczące skuteczności hamowania, co ma na celu zminimalizowanie ryzyka wypadków na drodze. Osiągnięcie i utrzymanie takiego wskaźnika skuteczności jest również istotne w kontekście przeglądów technicznych pojazdów, które kontrolują stan techniczny hamulców. Pojazdy, które nie spełniają tych norm, mogą stanowić zagrożenie, co podkreśla znaczenie tej wiedzy dla każdego kierowcy oraz operatora pojazdów.

Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

Nadmierne zużycie oleju silnikowego w pojeździe może być skutkiem

A. zbyt niskiego stanu oleju.
B. zużycia panewek czopów głównych wału korbowego.
C. uszkodzenia pompy olejowej.
D. zużycia uszczelniaczy zaworów.
Uszczelniacze zaworowe to jeden z głównych powodów, dlaczego w silnikach może być nadmierne zużycie oleju. Dobrze działające uszczelniacze pomagają utrzymać olej w obrębie zaworów, co zapobiega jego przedostawaniu się do komory spalania. Kiedy uszczelniacze się zużywają, olej może w łatwy sposób trafiać do cylindrów, gdzie się spala, a to prowadzi do zwiększonego zużycia oleju. W praktyce widzimy to często w starszych silnikach, bo z wiekiem uszczelniacze tracą elastyczność i trudniej im trzymać olej. Warto też pamiętać, że standardy branżowe, takie jak ISO 9001, mówią, że dobrze jest regularnie sprawdzać stan silnika i wymieniać zużyte części. Używanie olejów dobrej jakości też może pomóc w ograniczeniu zużycia uszczelniaczy. Jeśli zauważysz, że z rury wydechowej leci dużo dymu, to może być znak, że olej dostaje się do komory spalania. Wtedy dobrze byłoby zbadać stan uszczelniaczy, żeby nie pogarszać problemu z olejem.

Pytanie 29

Firma otrzymała pięcioletnią gwarancję na nowy pojazd zakupiony w salonie, ile miesięcy ma na odstąpienie od umowy (w celu żądania wymiany na inny model) z powodu istotnych wad ukrytych?

A. 24 miesięcy
B. 18 miesięcy
C. 6 miesięcy
D. 12 miesięcy
Odpowiedzi "6 miesięcy", "24 miesięcy" i "18 miesięcy" są nieprawidłowe z kilku kluczowych powodów. Po pierwsze, odpowiedź "6 miesięcy" nie uwzględnia pełnego okresu, w którym konsument ma prawo zgłosić istotne wady ukryte. Przepisy Kodeksu cywilnego jasno określają, że czas na zgłoszenie roszczenia wynosi 12 miesięcy, co czyni krótszy okres niewłaściwym z perspektywy ochrony konsumentów. Z kolei odpowiedzi "24 miesięcy" i "18 miesięcy" sugerują, że konsument miałby dłuższy czas na zgłaszanie wad, co jest mylnym rozumieniem przepisów. Takie podejście może prowadzić do nieporozumień w zakresie ochrony prawnej zakupów. Wynika to z typowego błędu myślowego, w którym konsumenci mogą mylić różne okresy ochronne, np. gwarancję z terminem rękojmi. Warto zrozumieć, że gwarancja producenta może wydłużać okres odpowiedzialności, ale nie zmienia ustawowych terminów na zgłaszanie wad, które pozostają niezmienne. Kluczowe jest, aby być świadomym swoich praw jako konsument, a także aby przyswajać informacje z rzetelnych źródeł oraz konsultować się z doradcami prawnymi w razie wątpliwości.

Pytanie 30

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 31

Jakie urządzenie pomiarowe na stacji diagnostycznej samochodów wymaga co pół roku wykonania okresowej legalizacji w akredytowanym laboratorium?

A. analizator spalin
B. urządzenie do pomiaru świateł
C. płyta do wstępnej kontroli zbieżności
D. hamulcomierz rolkowy
Analizator spalin jest kluczowym urządzeniem pomiarowym stosowanym w stacjach kontroli pojazdów, które wymaga okresowej legalizacji co pół roku. Jego głównym zadaniem jest monitorowanie i analiza emisji gazów spalinowych, co ma bezpośredni wpływ na zgodność pojazdów z normami ekologicznymi, takimi jak Euro 6. Legalizacja analizatora spalin zapewnia, że urządzenie działa w zgodzie z określonymi standardami dokładności i precyzji, co z kolei jest niezbędne do prawidłowego ocenienia stanu technicznego pojazdu. W praktyce, analiza spalin przeprowadzana przez profesjonalnie skalibrowany analizator pozwala na identyfikację ewentualnych problemów z układem wydechowym czy silnikiem, co przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach oraz ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko. W związku z rosnącymi wymaganiami ekologicznymi, regularna kontrola i legalizacja tych urządzeń są kluczowe dla utrzymania wysokich standardów w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 32

Kontrola działania sprzęgła ciernego nie obejmuje weryfikacji

A. hałasu podczas pracy
B. poślizgu
C. odczytu kodów błędów
D. łatwości zmiany biegów
Poślizg sprzęgła to ważny czynnik, który decyduje o tym, jak dobrze moment obrotowy jest przenoszony z silnika na skrzynię biegów. Jak jest za duży, to sprzęgło może nie przenosić tego momentu tak jak powinno i w efekcie mamy mniejszą moc i większe spalanie. Jeżeli sprzęgło jest hałaśliwe, to może to oznaczać problemy z jego komponentami, jak łożyska czy materiał cierny, które trzeba dokładnie sprawdzić. Tak naprawdę, łatwość w zmienianiu biegów wiąże się z komfortem jazdy, a kłopoty w tej sprawie mogą sugerować, że sprzęgło nie działa tak, jak należy, więc trzeba coś z tym zrobić. Często ludzie mylą diagnozowanie problemów sprzęgła z analizowaniem kodów błędów, co nie jest dobrym podejściem. Kody błędów dotyczą problemów elektronicznych w aucie, a nie bezpośrednio fizycznych usterek sprzęgła. Kiedy diagnostyka skupia się tylko na tych kodach, to łatwo przeoczyć problemy mechaniczne sprzęgła, które mogą być źródłem kłopotów z napędem. Dlatego ważne jest, żeby w ocenie stanu sprzęgła zwracać uwagę na jego rzeczywiste parametry, zamiast polegać wyłącznie na odczycie kodów błędów, bo to może być mylące.

Pytanie 33

Strategia rynkowa oparta na kooperacji w sektorze motoryzacyjnym w celu podniesienia jakości i efektywności świadczonych usług nie jest

A. coobranding
B. powoływanie stowarzyszeń
C. zarządzanie flotą samochodową
D. budowa dróg komunikacyjnych
Budowa dróg komunikacyjnych nie jest strategią rynkową opartą na współpracy w branży motoryzacyjnej, ponieważ jej celem jest przede wszystkim rozwój infrastruktury transportowej, a nie bezpośrednia współpraca między firmami motoryzacyjnymi. Współpraca w ramach branży motoryzacyjnej koncentruje się na poprawie jakości i efektywności usług poprzez różne formy kooperacji, takie jak tworzenie stowarzyszeń, coobranding czy zarządzanie flotą pojazdów. Przykładem współpracy są programy wspólnego marketingu, gdzie marki łączą siły w celu zwiększenia zasięgu swoich produktów. Dobrymi praktykami w tej dziedzinie są także wspólne badania nad nowymi technologiami, co pozwala na dzielenie się kosztami i ryzykiem. Przykładowo, kilka producentów samochodów może współpracować przy rozwoju technologii elektrycznych, co przyspiesza innowacje i zwiększa konkurencyjność na rynku. Takie podejścia są zgodne z nowoczesnymi trendami w branży motoryzacyjnej, które kładą nacisk na zrównoważony rozwój i efektywność operacyjną.

Pytanie 34

W analizowanym pojeździe zauważono zwiększony poziom oleju silnikowego. Przyczyną tego mogą być uszkodzenia

A. pompy olejowej
B. uszczelki podgłowicowej
C. termostatu
D. pompy paliwowej
Termostat jest komponentem układu chłodzenia, który reguluje temperaturę silnika poprzez kontrolę przepływu płynu chłodzącego. Jego uszkodzenie może skutkować przegrzewaniem silnika, ale nie wpływa bezpośrednio na poziom oleju silnikowego. Z kolei pompa paliwowa odpowiada za dostarczanie paliwa do silnika i również nie ma związku z poziomem oleju. Jej awaria może prowadzić do problemów z zasilaniem silnika, ale nie wpłynie na nadmiar oleju. Pompa olejowa natomiast ma kluczowe zadanie w obiegu oleju w silniku, ale typowe objawy jej awarii to spadek ciśnienia oleju, a nie jego wzrost. Wprowadzenie w błąd przez te odpowiedzi może wynikać z niepełnego zrozumienia funkcji poszczególnych elementów silnika i ich działania w kontekście diagnostyki. Wiedza na ten temat jest kluczowa, aby unikać nieporozumień oraz skutecznie diagnozować problemy w układzie napędowym pojazdu. Właściwa diagnostyka wymaga znajomości interakcji między komponentami silnika oraz ich funkcji, co jest niezbędne do skutecznego usuwania usterek i zapewnienia długowieczności pojazdu.

Pytanie 35

Producent przewidział przeglądy regularne pojazdu co 20 000±500 km i nie rzadziej niż raz na rok.
Klient zgłosił się do warsztatu, aby ustalić termin następnego przeglądu, przy przebiegu jego pojazdu wynoszącym 38 300 km i ostatnim przeglądzie, który miał miejsce dokładnie 9 miesięcy temu. Kiedy należy ustalić termin kolejnego przeglądu okresowego?

A. za trzy miesiące lub przy stanie licznika 40 000±500 km
B. za trzy miesiące
C. dokładnie za 1 700 km
D. przy stanie licznika 40 000±500 km
Odpowiedzi sugerujące ustalenie terminu przeglądu na podstawie jedynie stanu licznika lub na krótszy okres niż trzy miesiące, mogą prowadzić do nieporozumień związanych z wymaganiami serwisowymi. Ustalenie terminu przeglądu tylko na podstawie przebiegu, jak np. 'przy stanie licznika 40 000±500 km' nie uwzględnia wymogu czasowego, który również jest ważny. Kluczowe jest, aby pamiętać, że zalecenia producenta mówią o przeglądach odbywających się nie tylko w odniesieniu do przebiegu, ale również w określonych odstępach czasowych. W przypadku, gdy ostatni przegląd miał miejsce 9 miesięcy temu, niezależnie od stanu licznika, należy uwzględnić, że kolejny przegląd powinien odbyć się najpóźniej za trzy miesiące, co zapewnia przestrzeganie rocznego wymogu przeglądów. Biorąc pod uwagę, że pojazd ma obecnie przebieg 38 300 km, perspektywa zrealizowania przeglądu przy stanie licznika 40 000 km może wydawać się logiczna, ale nie uwzględnia czasu, co może prowadzić do ryzyka przekroczenia zalecanego okresu przeglądów. W rezultacie, koncentrowanie się wyłącznie na jednym z tych kryteriów, tj. na przebiegu lub czasie, ignoruje złożoność wymagań dotyczących konserwacji pojazdów, co jest sprzeczne z najlepszymi praktykami w zakresie opieki nad pojazdami.

Pytanie 36

Dostawy elementów, które są niedostępne w krajowych magazynach producenta samochodów, odbywają się zazwyczaj

A. co trzy dni
B. w dniu składania zamówienia
C. w następnym dniu
D. do dwóch tygodni
Dostawy części niedostępnych w magazynach krajowych producentów samochodów zazwyczaj realizowane są w terminie do dwóch tygodni, co jest zgodne z praktykami branżowymi. W przypadku braku danego komponentu w lokalnym magazynie, producenci często korzystają z międzynarodowych dostawców lub centralnych magazynów, co może wydłużyć czas realizacji zamówienia. Standardowy czas dostawy w branży motoryzacyjnej wynika z konieczności zapewnienia odpowiednich norm jakościowych oraz logistycznych. Przykładowo, dostawa części zamiennych może obejmować elementy, które muszą przejść dodatkowe kontrole jakości przed wysyłką. Wzorcowe praktyki w zarządzaniu łańcuchem dostaw wskazują, że efektywne planowanie i współpraca z dostawcami są kluczem do minimalizacji czasu realizacji zamówień. Warto również zauważyć, że w dobie globalizacji, producenci samochodów stawiają na elastyczność procesów logistycznych, co przekłada się na czas oczekiwania na części.

Pytanie 37

Podczas wykonywania przeglądu technicznego pojazdu przyjętego do warsztatu należy

A. wymienić łożyska koła
B. sprawdzić stan zawieszenia
C. ustalić geometrię kół
D. założyć radio samochodowe
Sprawdzenie stanu zawieszenia jest kluczowym elementem przeglądu okresowego pojazdu, ponieważ zawieszenie odgrywa istotną rolę w bezpieczeństwie jazdy oraz komforcie pasażerów. W ramach przeglądu należy ocenić nie tylko stan amortyzatorów, sprężyn i sworzni, ale także uszczelek oraz elementów gumowych, które mogą ulegać zużyciu w wyniku eksploatacji. Niezawodne zawieszenie pozwala na prawidłowe trzymanie się drogi, redukcję drgań oraz ograniczenie zużycia innych komponentów pojazdu, takich jak opony. Przykładowo, kontrola stanu zawieszenia w przypadku pojazdów użytkowych jest szczególnie istotna, ponieważ ich obciążenie może prowadzić do szybszego zużycia tych elementów. Należy również pamiętać o standardach branżowych, które zalecają regularne inspekcje zawieszenia co określony przebieg lub czas, aby zapewnić ciągłe bezpieczeństwo pojazdu na drodze. Warto zainwestować w diagnostykę, która pozwoli na wczesne wykrycie problemów.

Pytanie 38

Do naprawy elementu odpowiedzialnego za ładowanie akumulatora powinien być wyznaczony

A. mechanik
B. elektryk
C. diagnosta
D. elektromechanik
Odpowiedź 'elektromechanik' jest poprawna, ponieważ to specjalista, który łączy wiedzę z zakresu elektrotechniki i mechaniki. W kontekście naprawy podzespołów ładowania akumulatora, elektromechanik posiada umiejętności nie tylko w zakresie zrozumienia układów elektrycznych, ale także w zakresie mechaniki, co jest kluczowe przy diagnozowaniu i naprawie problemów związanych z ładowaniem akumulatorów. Przykładowo, elektromechanik jest w stanie zidentyfikować usterki w alternatorze, które mogą wpływać na właściwe ładowanie akumulatora, oraz przeprowadzić niezbędne naprawy. W standardach branżowych, takich jak te określone przez organizacje zajmujące się certyfikowaniem umiejętności technicznych, kładzie się silny nacisk na interdyscyplinarne podejście do diagnozowania i naprawy urządzeń, co czyni elektromechanika idealnym kandydatem do tego zadania. Dodatkowo, elektromechanik jest zazwyczaj zaznajomiony z najnowszymi rozwiązaniami technologicznymi, co pozwala na korzystanie z nowoczesnych narzędzi diagnostycznych oraz przestrzeganie dobrych praktyk w zakresie bezpieczeństwa podczas pracy z układami elektrycznymi i mechanicznymi.

Pytanie 39

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.

Strona wykorzystuje pliki cookies do poprawy doświadczenia użytkownika oraz analizy ruchu. Szczegóły