Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 8 stycznia 2025 13:52
  • Data zakończenia: 8 stycznia 2025 14:06

Egzamin zdany!

Wynik: 31/40 punktów (77,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Poszkodowanego należy ułożyć w pozycji bocznej bezpiecznej w przypadku:

A. omdlenia i braku tętna
B. uszkodzenia kręgosłupa
C. omdlenia, gdy osoba oddycha
D. urazu pleców, gdy osoba jest przytomna
Osobę po omdleniu, która oddycha, należy ułożyć w pozycji bocznej bezpiecznej. Taka pozycja zapobiega zadławieniu i zapewnia drożność dróg oddechowych, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa poszkodowanego.

Pytanie 2

Wskaż frazę, która w języku angielskim oznacza "testy wydajnościowe"

A. performance testing
B. integration testing
C. unit testing
D. security testing
Testy wydajnościowe, czyli performance testing, to coś, co naprawdę warto mieć na uwadze. Dzięki nim możemy sprawdzić, jak nasza aplikacja działa pod dużym obciążeniem i jak szybko odpowiada na różne żądania. Moim zdaniem, to kluczowy aspekt, zwłaszcza jeśli planujemy, żeby nasza aplikacja miała wielu użytkowników. W końcu, nikt nie lubi czekać, aż coś się załaduje!

Pytanie 3

Jedną z chorób, która występuje u programistów na skutek długotrwałej pracy z myszą komputerową lub klawiaturą, charakteryzującą się bólami, drętwieniem i zaburzeniami czucia w obszarze 1-3 palca ręki jest

A. Dyskopatia
B. kifoza
C. zespół suchego oka
D. zespól cieśni kanału nadgarstka
Kifoza to naturalne, ale nadmierne wygięcie kręgosłupa w kierunku tylnym, co prowadzi do charakterystycznej postawy garbatego plecami. Choć może powodować ból pleców i dyskomfort, nie jest bezpośrednio związana z bólami i drętwieniem rąk, ani nie wpływa na nerw pośrodkowy. Z kolei zespół suchego oka to stan, w którym oczy nie produkują wystarczającej ilości łez, co prowadzi do uczucia suchości, pieczenia oraz dyskomfortu, ale nie ma związku z bólem w dłoniach ani drętwieniem palców. Dyskopatia to choroba, w której dochodzi do degeneracji dysków międzykręgowych, co może powodować ból promieniujący do kończyn, ale jej charakterystyka kliniczna różni się od objawów zespołu cieśni kanału nadgarstka. Ból w dyskopatii pochodzi z kręgosłupa i może wpływać na obszar nóg, a nie rąk. Każda z wymienionych dolegliwości jest odmienna pod względem etiologii, objawów oraz lokalizacji dolegliwości, co sprawia, że nie są one odpowiedzią na podane pytanie.

Pytanie 4

Ile kilobajtów (KB) mieści się w 1 megabajcie (MB)?

A. 1024
B. 100
C. 10
D. 1000
W informatyce jednostki pamięci są często używane do określenia pojemności danych. 1 megabajt (MB) równa się 1024 kilobajtom (KB) w systemie binarnym, który jest podstawowym systemem liczbowym używanym w komputerach. Wynika to z faktu, że komputery operują w systemie binarnym, gdzie wartości są potęgami liczby 2. Z definicji, 1 MB to 2 do potęgi 20 bajtów, co daje 1048576 bajtów. Kiedy dzielimy tę wartość przez 1024, otrzymujemy 1024 kilobajty. W praktyce, ta konwersja jest niezwykle istotna w kontekście zarządzania pamięcią oraz określania rozmiarów plików. Na przykład, przy pobieraniu plików z internetu, znając tę konwersję, można lepiej oszacować czas pobierania oraz zarządzanie przestrzenią dyskową. Warto również zauważyć, że niektóre systemy operacyjne i producenci sprzętu używają systemu dziesiętnego, w którym 1 MB to 1000 KB, co prowadzi do nieporozumień. Dlatego znajomość różnic między systemami binarnym i dziesiętnym jest kluczowa dla zrozumienia pojemności pamięci komputerowej i odpowiednich jednostek.

Pytanie 5

Wyróżnione elementy w przedstawionych ramkach mają za zadanie

Ilustracja do pytania
A. zapisanie tytułu okna do obiektu Tekst
B. ustawienie nazwy obiektu reprezentującego okno aplikacji
C. ustawienie tytułu okna na "Tekst"
D. pobranie nazwy obiektu reprezentującego okno aplikacji
Elementy w ramkach ustawiają tytuł okna na 'Tekst'. Jest to operacja zmiany właściwości okna, która pozwala użytkownikowi na dostosowanie tytułu wyświetlanego na pasku aplikacji.

Pytanie 6

Czym charakteryzuje się model prototypowy w zarządzaniu projektami?

A. Planowaniem wszystkich etapów projektu przed jego rozpoczęciem
B. Tworzeniem pełnej wersji produktu przed testowaniem
C. Tworzeniem niekompletnej wersji systemu do uzyskania opinii użytkownika
D. Iteracyjnym rozwojem produktu w krótkich cyklach
Model prototypowy w zarządzaniu projektami to taka sprytna technika, gdzie tworzymy coś w rodzaju wczesnej wersji systemu, czyli prototypu. To nam pozwala zebrać opinie od użytkowników i przetestować różne pomysły zanim w ogóle weźmiemy się za pełną wersję. Fajną sprawą jest to, że gdy mamy ten prototyp, to łatwiej wyłapać błędy, zanim wszystko zostanie w pełni zbudowane. Największa zaleta? Możemy dostosować i poprawiać aplikację na podstawie tego, co mówią użytkownicy. Dzięki temu ryzyko, że stworzymy coś, co nie spełnia ich oczekiwań, jest znacznie mniejsze. Prototypy to często chleb powszedni w projektach UX/UI, aplikacjach webowych czy oprogramowaniu dla firm, gdzie tak istotne jest, by dobrze trafiać w potrzeby końcowych użytkowników.

Pytanie 7

Czym różni się kompilator od interpretera?

A. Interpreter tłumaczy kod źródłowy na język maszynowy przed jego kompilacją.
B. Kompilator tłumaczy kod źródłowy na język maszynowy przed uruchomieniem programu.
C. Interpreter generuje plik wykonywalny, który działa niezależnie od środowiska.
D. Kompilator tłumaczy kod na język maszynowy w trakcie jego wykonywania.
Kompilator zamienia kod źródłowy na język maszynowy zanim program się uruchomi. W efekcie dostajemy plik wykonywalny, taki jak .exe w Windowsie. To fajne, bo po skompilowaniu aplikacja działa samodzielnie i nie potrzeba jej tłumaczyć od nowa. Dzięki temu programy, które są skompilowane, są zazwyczaj dużo szybsze i lepiej zoptymalizowane niż te, które są interpretowane. Warto wiedzieć, że kompilatory są wykorzystywane w językach takich jak C, C++ czy Java. Kompilacja ma też tę zaletę, że można wykrywać błędy jeszcze przed uruchomieniem programu, co jest naprawdę przydatne.

Pytanie 8

Jedną z możliwości testów funkcjonalnych wykonywanych na aplikacji webowej jest sprawdzenie

A. wydajności aplikacji
B. poprawności wyświetlanych elementów aplikacji
C. stopnia optymalizacji kodu aplikacji
D. bezpieczeństwa aplikacji
Testy funkcjonalne w aplikacji webowej są super ważne, bo sprawdzają, czy wszystko działa jak należy. Mówiąc prościej, chodzi o to, żeby zobaczyć, czy wszystkie elementy na stronie są wyświetlane prawidłowo, jak przyciski i formularze. To też dotyczy tego, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z różnymi częściami strony. Moim zdaniem, dobrze przeprowadzone testy mogą naprawdę poprawić doświadczenie użytkownika.

Pytanie 9

Jakie oznaczenie ma norma międzynarodowa?

A. ISO
B. EN
C. CE
D. PN
ISO (International Organization for Standardization) to międzynarodowa organizacja zajmująca się opracowywaniem i wdrażaniem standardów technicznych. Oznaczenie ISO wskazuje, że produkt lub usługa spełnia międzynarodowe normy jakości i bezpieczeństwa, co ułatwia handel oraz współpracę na arenie międzynarodowej. Normy ISO obejmują szeroki zakres dziedzin, takich jak zarządzanie jakością (ISO 9001), zarządzanie środowiskowe (ISO 14001) czy bezpieczeństwo informacji (ISO 27001). Certyfikacja ISO buduje zaufanie klientów i zwiększa konkurencyjność firmy na rynku globalnym.

Pytanie 10

Która z poniższych konsekwencji może wyniknąć z naruszenia prawa autorskiego?

A. Obowiązek opublikowania przeprosin w mediach
B. Nałożenie grzywny lub kary więzienia
C. Zakaz używania oprogramowania open-source
D. Unieważnienie licencji użytkownika końcowego
Naruszenie prawa autorskiego może skutkować nałożeniem grzywny lub karą więzienia. W zależności od skali naruszenia oraz obowiązujących przepisów, osoba odpowiedzialna za naruszenie może zostać pociągnięta do odpowiedzialności karnej lub cywilnej. Kary mogą obejmować nie tylko grzywny finansowe, ale także konieczność wypłaty odszkodowań na rzecz twórcy lub właściciela praw autorskich. W niektórych przypadkach naruszenie praw autorskich na dużą skalę może prowadzić do kary pozbawienia wolności, co podkreśla wagę przestrzegania przepisów o ochronie własności intelektualnej.

Pytanie 11

Wskaż wspólną cechę wszystkich kontrolek przedstawionych w ramce

Ilustracja do pytania
A. mają ten sam kolor czcionki
B. wszystkie są widoczne
C. mają tło tego samego koloru
D. są w nich ustawione te same wartości domyślne
Wszystkie kontrolki w ramce mają tło tego samego koloru. Jest to kluczowy aspekt projektowania interfejsu użytkownika, który zapewnia spójność wizualną i ułatwia nawigację.

Pytanie 12

Który z poniższych terminów oznacza "zmienną klasy" w programowaniu obiektowym?

A. Pole
B. Obiekt
C. Konstruktor
D. Metoda
Pole (ang. field) to zmienna należąca do klasy, która przechowuje dane opisujące stan obiektu. Jest to integralna część definicji klasy, a każde wystąpienie klasy (obiekt) ma swoje własne kopie pól. Przykład w C++: `class Osoba { public: string imie; int wiek; }`. W tym przypadku `imie` i `wiek` to pola klasy `Osoba`, które opisują właściwości każdej osoby. Pola mogą mieć różne poziomy dostępu (`public`, `private`, `protected`), co umożliwia kontrolowanie, które części programu mają do nich dostęp. Dzięki polom obiekty przechowują swój stan i mogą zmieniać go podczas działania programu.

Pytanie 13

Przedstawione oznaczenie praw Creative Commons, pozwala na darmowe korzystanie z utworu

Ilustracja do pytania
A. pod warunkiem udostępnienia go na tej samej licencji
B. w celach komercyjnych
C. w celu zmiany lub remiksowania
D. pod warunkiem zostawienia go w oryginalnej postaci
Pozostałe odpowiedzi zawierają błędne interpretacje dotyczące warunków licencji Creative Commons. Licencje takie jak CC BY-NC jasno określają, że utwory nie mogą być wykorzystywane w celach komercyjnych, co wyklucza możliwość zarabiania na nich bez zgody autora. To ograniczenie jest istotnym elementem licencji i zapewnia, że twórcy zachowują kontrolę nad komercyjnymi aspektami swojego dzieła. Przekonanie, że można swobodnie używać utworu w celach komercyjnych, jest częstym błędem wynikającym z niepełnego zrozumienia oznaczeń licencyjnych. Dodatkowo, sugerowanie że utwór musi być zostawiony w oryginalnej postaci jest charakterystyczne dla licencji NoDerivs (ND), która nie jest tu zastosowana. Taki wymóg ogranicza możliwość modyfikacji, co nie dotyczy licencji umożliwiających remiksowanie. Co więcej, niektóre licencje wymagają udostępniania dzieł pochodnych na tej samej licencji (ShareAlike), jednak nie jest to regułą dla wszystkich typów licencji i nie dotyczy bezpośrednio analizowanego przypadku. Pomyłki te często wynikają z niewłaściwego zapoznania się z symboliką i opisami licencji Creative Commons, co podkreśla potrzebę dokładnej analizy warunków przed ich zastosowaniem. Właściwe zrozumienie zasad i ograniczeń każdej licencji jest kluczowe, aby uniknąć nieintentionalnych naruszeń praw autorskich i promować odpowiedzialne podejście do wykorzystania zawartości twórczej w zróżnicowanych projektach i inicjatywach twórczych. Zrozumienie tych zasad nie tylko wspiera prawidłowe stosowanie licencji, ale także promuje etyczne zachowania wśród twórców i użytkowników zasobów cyfrowych.

Pytanie 14

Frameworki/biblioteki typowe dla aplikacji webowych to

A. ASP.NET Core, Django, Angular, React.js, Node.js
B. ASP.NET Core, jQuery, Joomla!, Wordpress, Angular
C. jquery, Joomla!, Wordpress, android Studio, Xamarin
D. Visual Studio, Eclipse, angular, React.js, Node.js
Frameworki i biblioteki typowe dla aplikacji webowych to ASP.NET Core, Django, Angular, React.js i Node.js. Umożliwiają one tworzenie dynamicznych aplikacji front-end i back-end, zapewniając szeroką funkcjonalność, skalowalność oraz obsługę nowoczesnych technologii webowych.

Pytanie 15

Przedstawiony fragment kodu w języku Java wypełnia tablicę wartościami:

Ilustracja do pytania
A. 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
B. 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16, 18, 20
C. 2, 2, 2, 2, 2, 2, 2, 2, 2, 2
D. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Kod w języku Java wypełnia tablicę liczbami parzystymi od 2 do 20. W pętli inkrementacja wynosi 2, co skutkuje dodawaniem kolejnych parzystych liczb. To popularne rozwiązanie przy iteracji po wartościach, które mają spełniać określone warunki, np. podzielność przez 2.

Pytanie 16

Co należy zrobić, aby obsłużyć zdarzenie kliknięcia przycisku w aplikacji desktopowej?

A. Stworzyć nowy dialog modalny
B. Zmodyfikować plik XAML
C. Zdefiniować metodę w systemie menu
D. Podłączyć zdarzenie kliknięcia do odpowiedniej metody w kodzie
Podłączenie zdarzenia kliknięcia do odpowiedniej metody w kodzie to podstawowy krok w obsłudze interakcji użytkownika z przyciskiem w aplikacjach desktopowych. W środowiskach takich jak WPF (Windows Presentation Foundation), WinForms czy Qt, każda kontrolka (np. przycisk) może posiadać przypisaną metodę, która zostanie wywołana w momencie kliknięcia. Dzięki temu możliwe jest wykonywanie operacji, takich jak otwieranie nowych okien, przetwarzanie danych lub aktualizacja interfejsu użytkownika. Prawidłowa implementacja zdarzeń jest kluczowa dla funkcjonalności aplikacji i umożliwia dynamiczne reagowanie na działania użytkownika. W środowiskach takich jak Visual Studio, proces ten jest intuicyjny i często realizowany przez mechanizm 'kliknij i przeciągnij', a następnie przypisanie kodu do wygenerowanego szkieletu funkcji.

Pytanie 17

Którego kodu może dotyczyć przedstawiona treść wygenerowana podczas uruchomienia programu Java>

Ilustracja do pytania
A. Kodu 3
B. Kodu 2
C. Kodu 4
D. Kodu 1
Kod 4 jest prawidłowym rozwiązaniem generującym przedstawioną treść. Prawidłowo wykorzystuje składnię i logikę języka Java, co skutkuje poprawnym działaniem programu i zgodnym wynikiem w konsoli.

Pytanie 18

Z tabeli przedstawiającej złożoność obliczeniową algorytmów sortowania na dowolnym, dużym, zbiorze wejściowym (ponad 100 elementowym) wynika, że najszybszą metodą jest algorytm sortowania

Ilustracja do pytania
A. przez zliczanie
B. przez scalanie
C. kubełkowego
D. bąbelkowego
Sortowanie bąbelkowe, mimo że jest łatwe do zrozumienia i zaimplementowania, ma złożoność czasową O(n²), co czyni je nieefektywnym dla dużych zbiorów danych, takich jak ponad 100 elementów. Działa poprzez wielokrotne przechodzenie przez listę, porównując sąsiednie elementy i zamieniając je miejscami, jeśli są w niewłaściwej kolejności. To powoduje, że algorytm ten staje się wolny przy większej ilości danych. Sortowanie przez scalanie, choć bardziej wydajne niż bąbelkowe, z złożonością O(n log n), nadal nie dorównuje szybkością sortowaniu przez zliczanie w specyficznych warunkach, gdzie zakres wartości jest ograniczony. Jest to metoda rekurencyjna, która dzieli listę na mniejsze części, sortuje je, a następnie scala w jedną posortowaną listę. Natomiast sortowanie kubełkowe, podobnie jak przez zliczanie, korzysta z dodatkowych struktur danych, lecz jego efektywność zależy od tego, jak elementy są równomiernie rozmieszczone w kubełkach, co może prowadzić do złożoności O(n²) w przypadku złej dystrybucji. Typowe błędy myślowe polegają na przecenianiu prostoty implementacji ponad złożoność czasową, a także niedocenianiu specyfiki danych wejściowych, co jest kluczowe dla wyboru odpowiedniego algorytmu sortującego. Przy rozważaniu wyboru algorytmu należy zawsze brać pod uwagę zarówno jego złożoność, jak i charakterystykę danych, jakie będą przetwarzane, co jest podstawą dobrych praktyk inżynierii oprogramowania.

Pytanie 19

Do czego służy dokumentacja wdrożeniowa?

A. Do testowania wydajności aplikacji
B. Do zarządzania bazą danych aplikacji
C. Do tworzenia zadań w systemie kontroli wersji
D. Do opisania procesu instalacji i konfiguracji aplikacji w środowisku produkcyjnym
Dokumentacja wdrożeniowa opisuje proces instalacji i konfiguracji aplikacji w środowisku produkcyjnym. Obejmuje ona szczegółowe instrukcje dotyczące wymaganych komponentów systemowych, zależności oraz kroków niezbędnych do prawidłowego wdrożenia aplikacji. Dzięki dokumentacji wdrożeniowej administratorzy IT oraz zespoły DevOps mogą skutecznie zarządzać procesem implementacji, minimalizując ryzyko błędów i przestojów. Dokument ten zawiera również informacje o kopiach zapasowych, procedurach przywracania systemu oraz testach przeprowadzanych po wdrożeniu, co zapewnia stabilność i bezpieczeństwo aplikacji po przeniesieniu jej na serwery produkcyjne. Kompleksowa dokumentacja wdrożeniowa to kluczowy element zarządzania cyklem życia oprogramowania (SDLC).

Pytanie 20

Jednostką zalecaną przy tworzeniu układu interfejsu aplikacji jest

A. dp
B. px
C. mm
D. pt
Jednostką zalecaną przy tworzeniu układów interfejsów w aplikacjach mobilnych jest dp (density-independent pixels). Pozwala to na zachowanie proporcji elementów interfejsu niezależnie od rozdzielczości urządzenia.

Pytanie 21

Które z poniższych typów sortowania jest najbardziej efektywne dla dużych zbiorów danych w większości przypadków?

A. Sortowanie przez zliczanie
B. Sortowanie przez wstawianie
C. Sortowanie bąbelkowe
D. Sortowanie szybkie (QuickSort)
QuickSort to algorytm sortowania, który jest najbardziej efektywny dla dużych zbiorów danych, osiągając średnią złożoność obliczeniową O(n log n). Wykorzystuje strategię 'dziel i zwyciężaj', co pozwala na szybkie podzielenie tablicy na mniejsze części wokół elementu zwanego pivotem. Dzięki temu QuickSort jest wyjątkowo szybki, nawet w przypadku dużych i losowo rozłożonych zbiorów danych. Jego zaletą jest niskie zużycie pamięci oraz możliwość sortowania w miejscu (in-place), co oznacza, że nie wymaga dodatkowej przestrzeni poza rekurencyjnym stosowaniem wywołań. Algorytm ten jest szeroko stosowany w aplikacjach bazodanowych, systemach operacyjnych i analizie danych.

Pytanie 22

Który z poniższych elementów jest cechą klasy pochodnej?

A. Nie może dodawać nowych metod
B. Jest automatycznie usuwana po zakończeniu programu
C. Nie może być używana w hierarchii dziedziczenia
D. Dziedziczy pola i metody z klasy bazowej
Stwierdzenie, że klasa pochodna nie może dodawać nowych metod, jest błędne – klasy pochodne mogą dodawać nowe metody, które rozszerzają funkcjonalność klasy bazowej. Automatyczne usuwanie klasy po zakończeniu programu dotyczy obiektów klasy, a nie samej klasy – za usuwanie obiektów odpowiada destruktor. Klasa, która nie może być używana w hierarchii dziedziczenia, to klasa oznaczona jako 'final' (w C++) lub 'sealed' (w C#), ale standardowe klasy pochodne nie mają tego ograniczenia, chyba że zostanie to jawnie zadeklarowane.

Pytanie 23

Które operacje na plikach są podstawowe?

A. Zmiana rozszerzenia plików w trakcie działania programu
B. Otwieranie, zapisywanie, odczytywanie, zamykanie
C. Usuwanie i tworzenie nowych plików
D. Tylko otwieranie i zamykanie plików
Podstawowe operacje na plikach obejmują otwieranie, zapisywanie, odczytywanie i zamykanie. Te cztery operacje są fundamentem zarządzania plikami w programowaniu i pozwalają na efektywne przechowywanie oraz przetwarzanie danych. Otwarcie pliku umożliwia dostęp do jego zawartości, zapis pozwala na modyfikację lub tworzenie nowych plików, odczyt umożliwia pobieranie danych, a zamknięcie pliku zapewnia integralność danych i zwalnia zasoby systemowe. W wielu językach, takich jak C++, Java czy Python, operacje te są realizowane za pomocą dedykowanych funkcji i klas, co ułatwia ich implementację w kodzie.

Pytanie 24

Aby programować aplikacje desktopowe za pomocą języka Java można wybrać środowisko

A. PyCharm
B. SharpDevelop
C. Ms Visual Studio
D. NetBeans
NetBeans to środowisko IDE dedykowane do programowania aplikacji desktopowych w języku Java. Obsługuje różne projekty, w tym aplikacje graficzne, serwisy sieciowe i narzędzia analityczne.

Pytanie 25

Który element projektu aplikacji jest najważniejszy dla ochrony danych użytkowników?

A. Stosowanie zaawansowanych mechanizmów bezpieczeństwa
B. Skupienie się na estetyce interfejsu użytkownika
C. Projektowanie prostych formularzy rejestracyjnych
D. Wykluczenie testowania aplikacji w fazie produkcji
Stosowanie zaawansowanych mechanizmów bezpieczeństwa jest kluczowe dla ochrony danych użytkowników w aplikacjach. Wdrożenie technologii takich jak szyfrowanie, autoryzacja dwuskładnikowa (2FA), firewalle oraz regularne testy penetracyjne pozwala na minimalizację ryzyka ataków i naruszeń danych. Mechanizmy te nie tylko zabezpieczają dane, ale również budują zaufanie użytkowników do aplikacji, co jest niezwykle istotne w branżach takich jak bankowość, medycyna czy e-commerce.

Pytanie 26

Przedstawione oznaczenie praw Creative Commons, pozwala na darmowe korzystanie z utworu:

Ilustracja do pytania
A. pod warunkiem udostępnienia go na tej samej licencji
B. w celu zmiany lub remiksowania
C. pod warunkiem pozostawienia go w oryginalnej postaci
D. w celach komercyjnych
Licencja nie zawsze pozwala na wykorzystanie utworu w celach komercyjnych – istnieją wersje zakazujące tego. Warunek pozostawienia utworu w oryginalnej postaci dotyczy licencji NoDerivatives (ND), a nie standardowych Creative Commons. Udostępnienie na tej samej licencji to cecha licencji ShareAlike (SA), która odnosi się do rozpowszechniania, a nie remiksowania.

Pytanie 27

Co jest kluczowym krokiem podczas projektowania zestawów danych dla problemu programistycznego?

A. Dobór odpowiednich struktur danych
B. Testowanie zestawów danych przed ich użyciem
C. Zmiana języka programowania na bardziej efektywny
D. Implementacja algorytmu sortującego
Implementacja algorytmu sortującego jest ważna, ale to właśnie nie jest ten najważniejszy moment w pracy z danymi – raczej końcowy etap. Zmiana języka programowania oczywiście może wpłynąć na wydajność, ale pamiętaj, że to struktury danych są kluczowe dla efektywności programu, niezależnie od wybranego języka. Testowanie zestawów danych to istotna część sprawdzania projektu, ale samo testowanie nie zastąpi dobrze przemyślanego doboru struktur danych na początku całego procesu. Bez tego trudno o dobry efekt.

Pytanie 28

Co oznacza termin "hierarchia dziedziczenia" w programowaniu obiektowym?

A. Struktura klas, która ogranicza wielokrotne dziedziczenie
B. Zbiór metod i pól o tym samym modyfikatorze dostępu
C. Zestaw klas, które nie mają wspólnego powiązania
D. Organizacja klas w strukturę, w której klasy pochodne dziedziczą właściwości od klas bazowych
Hierarchia dziedziczenia to fundamentalna koncepcja programowania obiektowego, polegająca na organizacji klas w strukturę, w której klasy pochodne dziedziczą właściwości (pola i metody) od klas bazowych. Pozwala to na wielokrotne wykorzystanie kodu, co zwiększa jego modularność i zmniejsza redundancję. Klasa bazowa dostarcza ogólne cechy i metody, podczas gdy klasy pochodne rozszerzają lub modyfikują tę funkcjonalność, dostosowując ją do bardziej specyficznych wymagań. Przykładem jest klasa 'Pojazd', po której mogą dziedziczyć klasy 'Samochód' i 'Motocykl', zachowując wspólne atrybuty, takie jak 'maksymalna prędkość' czy 'masa'.

Pytanie 29

Co oznacza operator "==" w języku C++?

A. Negacja logiczna
B. Przypisanie wartości do zmiennej
C. Zwiększenie wartości zmiennej o 1
D. Porównanie dwóch wartości
Operator `==` w języku C++ oraz w wielu innych językach programowania, takich jak Java, Python czy JavaScript, jest używany do porównywania dwóch wartości. Jeśli wartości są równe, zwracana jest wartość logiczna `true`, w przeciwnym razie `false`. Operator ten jest niezbędny w instrukcjach warunkowych i pętlach, umożliwiając programowi podejmowanie decyzji na podstawie porównań. Przykładem użycia jest `if (a == b)`, co oznacza: jeśli zmienna `a` jest równa zmiennej `b`, wykonaj określony blok kodu.

Pytanie 30

Wskaż przykład wypadku przy pracy

A. oparzenie ręki, które nastąpiło w czasie nieobowiązkowego doszkalania w czasie wolnym pracownika
B. uraz stawu skokowego, który nastąpił podczas bezpośredniej drogi do pracy
C. złe samopoczucie wywołane przewlekła chorobą pracownika, które nastąpiło w miejscu pracy
D. złamanie nogi podczas urlopu wypoczynkowego udzielonego przez pracodawcę
Jak dla mnie, to uraz stawu skokowego w drodze do pracy jak najbardziej można uznać za wypadek przy pracy. Wiesz, nawet jeśli to się wydarzy poza firmą, to jeśli szedłeś prosto do niej, to masz prawo do ochrony i świadczeń z ubezpieczenia. To ważne, żeby to wiedzieć.

Pytanie 31

W tabeli przedstawiono doświadczenie zawodowe pracowników firmy IT. Do zbudowania aplikacji front-end powinien/powinna zostać przydzielony/przydzielona:

Ilustracja do pytania
A. Ewa
B. Anna
C. Patryk
D. Krzysztof
Patryk i Anna mogą mieć doświadczenie w programowaniu, ale ich specjalizacja może dotyczyć innych obszarów, np. back-end lub baz danych. Ewa może być ekspertem w innej dziedzinie, ale brak doświadczenia w front-end może prowadzić do wydłużenia czasu realizacji projektu lub błędów w interfejsie użytkownika.

Pytanie 32

Do form przekazu werbalnego należy

A. wyraz twarzy
B. gestykulacja
C. pozycja ciała
D. mówienie
Mówienie jest formą komunikacji werbalnej, która obejmuje przekazywanie informacji za pomocą słów. Jest to podstawowy sposób wyrażania myśli, instrukcji i emocji w bezpośredniej interakcji z innymi osobami.

Pytanie 33

W ramce przedstawiono notatki testera dotyczące testów aplikacji. Który rodzaj testów ma zamiar wykonać tester?

Ilustracja do pytania
A. Wydajnościowe
B. Bezpieczeństwa
C. Interfejsu
D. Jednostkowe
Testy wydajnościowe są kluczowe dla zapewnienia, że system działa sprawnie pod różnym obciążeniem. Są one wykonywane, aby zrozumieć, jak aplikacja zachowuje się w warunkach rzeczywistych, kiedy wiele użytkowników korzysta z niej jednocześnie. W pytaniu wymienione zostały zadania takie jak mierzenie czasu logowania się użytkowników oraz sprawdzanie, czy czas ten wzrasta wraz ze wzrostem liczby użytkowników. To typowe aspekty testów wydajnościowych. Takie testy pomagają określić limity skalowalności i zapewniają, że aplikacja może obsługiwać oczekiwaną liczbę użytkowników bez spadku wydajności. Standardy branżowe, takie jak ISO/IEC 25010, zwracają uwagę na konieczność testowania wydajności, by zidentyfikować potencjalne wąskie gardła i zapewnić satysfakcjonujące doświadczenia użytkownikom. Dobrymi praktykami są używanie narzędzi takich jak JMeter czy LoadRunner, które umożliwiają symulację obciążenia i analizę wyników w celu optymalizacji kodu i infrastruktury. Tego typu testy są nieodzowne przed wdrożeniem aplikacji produkcyjnej, aby zapewnić jej niezawodne działanie.

Pytanie 34

Który z poniższych terminów najlepiej opisuje składnik statyczny klasy?

A. Pole lub metoda, która należy do klasy, a nie do jej obiektów
B. Zmienna lokalna wewnątrz klasy
C. Metoda z dostępem ograniczonym do tej samej klasy
D. Funkcja, która wywołuje destruktor klasy
Metoda z dostępem ograniczonym do tej samej klasy to przykład modyfikatora `private`, a nie cecha składnika statycznego. Funkcja wywołująca destruktor nie jest statycznym składnikiem klasy – destruktory są specyficzne dla każdej instancji obiektu. Zmienna lokalna wewnątrz klasy to zmienna zadeklarowana w metodzie klasy i istnieje tylko w czasie jej wykonywania, co różni się od pól statycznych, które są trwałe i współdzielone przez wszystkie obiekty danej klasy. Składniki statyczne odnoszą się do klasy jako całości, a nie do pojedynczych instancji.

Pytanie 35

Przedstawiony wykres obrazuje wyniki testów

Ilustracja do pytania
A. wydajnościowych
B. funkcjonalnych
C. użyteczności
D. bezpieczeństwa
Wykres przedstawia czasy odpowiedzi strony internetowej co jest kluczowe w kontekście testów wydajnościowych. Testy wydajnościowe mają na celu zmierzenie jak system radzi sobie pod określonym obciążeniem i jak szybko potrafi odpowiedzieć na zapytania użytkowników. Tego typu analiza pomaga zidentyfikować potencjalne wąskie gardła w infrastrukturze IT. Przykładowo jeżeli czasy odpowiedzi DNS lub połączenia są zbyt długie może to wskazywać na potrzebę optymalizacji serwerów DNS lub infrastruktury sieciowej. Testy te są nieodłącznym elementem zapewnienia jakości oprogramowania a ich prawidłowe wykonanie wpływa na doświadczenia użytkowników końcowych. Dobra praktyka w branży IT zakłada regularne przeprowadzanie testów wydajnościowych w celu monitorowania stabilności systemu w warunkach zbliżonych do rzeczywistych. Warto również zauważyć że narzędzia takie jak JMeter czy LoadRunner są powszechnie używane do przeprowadzania takich testów co umożliwia symulację różnorodnych scenariuszy obciążenia i analizę wyników w czasie rzeczywistym.

Pytanie 36

Przedstawiony zapis w języku Python prezentuje:

Ilustracja do pytania
A. strukturę
B. stos
C. tablicę asocjacyjną (słownik)
D. kolejkę (LIFO)
Przedstawiony kod w Pythonie opisuje słownik (tablicę asocjacyjną), czyli strukturę danych przechowującą pary klucz-wartość. Słowniki są niezwykle elastyczne i efektywne, pozwalają na szybki dostęp do wartości na podstawie unikalnego klucza. Są szeroko wykorzystywane w analizie danych, przechowywaniu konfiguracji i implementacji różnorodnych algorytmów.

Pytanie 37

Przedstawiony cytat jest opisem metodyki RAD. Rozwinięcie tego skrótu można przetłumaczyć na język polski jako:

Ilustracja do pytania
A. zintegrowane środowisko programistyczne
B. środowisko refaktoryzacji aplikacji
C. prototypowanie wsparte testami jednostkowymi
D. środowisko szybkiego rozwoju aplikacji
Refaktoryzacja aplikacji to proces poprawy struktury kodu bez zmiany jego funkcjonalności. Zintegrowane środowiska programistyczne (IDE) to narzędzia do tworzenia kodu, ale nie są tożsamy z metodologią RAD. Prototypowanie wsparte testami jednostkowymi to podejście pokrewne, ale nie oddaje istoty RAD, który stawia na szybkie iteracje.

Pytanie 38

Które zdarzenie jest wygenerowane, gdy nieaktywne okno lub kontrolka zostaje kliknięta myszą?

A. focus.
B. keyup.
C. validating.
D. blur.
Zdarzenie 'focus' jest generowane, gdy nieaktywne okno lub kontrolka zostanie kliknięta i przejdzie do stanu aktywnego. Oznacza to, że element uzyskuje fokus, co pozwala na interakcję z użytkownikiem, np. wpisywanie danych do pola tekstowego. Jest to powszechne w formularzach i aplikacjach, gdzie ważne jest śledzenie aktywnego komponentu.

Pytanie 39

Mechanizm obietnic (ang. promises) w języku JavaScript ma na celu

A. obsłużyć przechwytywanie błędów aplikacji.
B. obsłużyć funkcjonalność związaną z kodem asynchronicznym.
C. poprawić czytelność kodu synchronicznego.
D. zastąpić mechanizm dziedziczenia w programowaniu obiektowym.
Mechanizm obietnic (Promises) w JavaScript umożliwia obsługę kodu asynchronicznego. Pozwala na efektywne zarządzanie operacjami, które mogą się zakończyć sukcesem lub błędem w przyszłości, np. pobieranie danych z API. Promisy umożliwiają unikanie tzw. 'callback hell' i poprawiają czytelność kodu.

Pytanie 40

Na funkcjonalnie równoważnych sobie listingach fragmentów aplikacji Angular i React.js jest utworzona lista punktowana, która zawiera

Ilustracja do pytania
A. tylko jeden element o treści Harry Potter
B. tylko jeden element o treści Harry Potter, Hobbit, Władca pierścieni
C. tyle elementów, ile jest elementów w tablicy books, w każdym punkcie listy jest element o treści {book}
D. tyle elementów, ile jest elementów w tablicy books, w każdym punkcie listy jest jeden element tablicy
Lista punktowana w Angular i React.js generuje tyle elementów, ile jest w tablicy books. Każdy element listy odpowiada jednemu elementowi tablicy, co pozwala na dynamiczne renderowanie listy w oparciu o dane wejściowe.