Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 24 maja 2025 09:46
  • Data zakończenia: 24 maja 2025 10:07

Egzamin zdany!

Wynik: 29/40 punktów (72,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Specjalistyczna funkcja w magazynie, która polega na łączeniu produktów pochodzących z różnych zakładów w przesyłki według zamówień klientów, to

A. konsolidacja
B. unifikacja
C. dekonsolidacja
D. konfekcjonowanie
Konsolidacja, dekonsolidacja i unifikacja to pojęcia, które często są mylnie stosowane w kontekście zarządzania magazynem i logistyką, co prowadzi do nieporozumień w praktyce. Konsolidacja odnosi się do procesu łączenia różnych przesyłek w jedną większą jednostkę transportową, co może być korzystne dla obniżenia kosztów wysyłki, ale nie jest bezpośrednio związane z tworzeniem zestawów produktów zgodnych z zamówieniami klientów. Dekonsolidacja z kolei to proces odwrotny, polegający na rozdzielaniu dużych przesyłek na mniejsze, co również nie odpowiada opisanej funkcji magazynu. Z kolei unifikacja odnosi się do standaryzacji procesów lub produktów, co w kontekście dostosowywania zamówień klientów nie jest trafnym określeniem. Typowym błędem w myśleniu o tych pojęciach jest zrozumienie ich jako synonimów konfekcjonowania, co prowadzi do niewłaściwego zarządzania procesami logistycznymi. Kluczowe jest zrozumienie, że konfekcjonowanie to nie tylko techniczne pakowanie produktów, ale również adaptacja ich do specyficznych potrzeb klientów, co w praktyce oznacza większą efektywność operacyjną i lepszą obsługę klienta.

Pytanie 2

Przedstawiony piktogram informuje, że mamy do czynienia z materiałem

Ilustracja do pytania
A. utleniającym.
B. wybuchowym.
C. toksycznym.
D. żrącym.
Wybór odpowiedzi 'wybuchowym', 'żrącym' lub 'toksycznym' jest nieprawidłowy, ponieważ każdy z tych terminów odnosi się do zupełnie innych kategorii materiałów niebezpiecznych. Materiały wybuchowe są substancjami, które mogą eksplodować lub wywołać gwałtowne reakcje chemiczne, co jest związane z ich zdolnością do wydzielania dużych ilości gazów w krótkim czasie. Oznaczenie ich symbolami dostosowanymi do GHS jest kluczowe dla zapobiegania wypadkom. Materiały żrące, z kolei, to substancje, które mogą powodować poważne uszkodzenia tkanek lub materiałów, a ich oznaczenie jest równie ważne dla ochrony zdrowia ludzi i środowiska. Oznaczenie toksyczne odnosi się do substancji, które mogą wywoływać szkodliwe skutki zdrowotne w przypadku kontaktu lub wdychania. Pojęcia te są często mylone, co może prowadzić do poważnych konsekwencji w kontekście bezpieczeństwa. Kluczowym aspektem jest zrozumienie, że każdy z tych symboli i kategorii ma swoje specyficzne wymagania dotyczące przechowywania, transportu oraz postępowania w przypadku awarii. Niezrozumienie różnic między tymi kategoriami może prowadzić do złych decyzji w zakresie bezpieczeństwa, co z kolei może skutkować wypadkami oraz zagrożeniem dla zdrowia i życia ludzi. Dlatego tak ważne jest, aby zawsze odwoływać się do aktualnych przepisów i wytycznych, aby prawidłowo identyfikować i zarządzać substancjami niebezpiecznymi.

Pytanie 3

Oblicz roczną kwotę za przechowywanie 4 000 sztuk produktów, jeżeli jednostkowy roczny koszt ich magazynowania wynosi 40,00 zł, a marża zysku stosowana przez magazyn wynosi 30%

A. 208 000,00 zł
B. 160 000,00 zł
C. 112 000,00 zł
D. 48 000,00 zł
Aby obliczyć roczną cenę magazynowania 4 000 sztuk wyrobów, należy wziąć pod uwagę zarówno jednostkowy roczny koszt utrzymania, jak i narzut zysku stosowany przez magazyn. Jednostkowy roczny koszt utrzymania wynosi 40,00 zł, co oznacza, że dla 4 000 sztuk całkowity koszt utrzymania wynosi 4 000 szt. x 40,00 zł = 160 000,00 zł. Następnie, aby uwzględnić narzut zysku na poziomie 30%, należy obliczyć zysk na podstawie kosztu utrzymania. Narzut zysku wynosi 30% z 160 000,00 zł, co daje 48 000,00 zł. Zatem całkowita roczna cena magazynowania wynosi koszt utrzymania plus zysk: 160 000,00 zł + 48 000,00 zł = 208 000,00 zł. W praktyce, przedsiębiorstwa muszą uwzględniać te parametry, aby efektywnie zarządzać kosztami magazynowania i zapewnić rentowność operacji. Zrozumienie struktury kosztów magazynowych jest kluczowe w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw, co może znacząco wpłynąć na decyzje finansowe oraz strategię przedsiębiorstwa.

Pytanie 4

Opłata za utrzymanie jednego metra kwadratowego magazynu wynosi 3 zł. Jaki będzie koszt utrzymania 1 m2 magazynu w przypadku 10% wzrostu kosztów?

A. 1,10 zł
B. 3,30 zł
C. 3,50 zł
D. 2,20 zł
Wiesz, odpowiedź to 3,30 zł. Można to obliczyć tak: bierzesz stary koszt, czyli 3 zł, i dodajesz do niego 10% tego kosztu. Czyli: 3 zł + (3 zł * 0,10) = 3 zł + 0,30 zł, co daje nam 3,30 zł. Takie obliczenia są naprawdę przydatne, zwłaszcza przy planowaniu wydatków. Na przykład w logistyce ważne jest, żeby mieć dobry wgląd w koszty magazynów, bo to pomaga w lepszym zarządzaniu zapasami. Fajnie by było, jakbyś wiedział, że przy takich analizach trzeba brać pod uwagę różne czynniki, jak lokalizacja magazynu czy zmiany w cenach dostaw, bo to wszystko wpływa na końcowy koszt. Różne źródła danych mogą ułatwić podejmowanie decyzji, co jest kluczowe w pracy operacyjnej.

Pytanie 5

Aby wyprodukować jedną lampkę nocną, zgodnie z wymaganiami konstrukcyjnymi, potrzebne będą: 1 sztuka obudowy, 1 sztuka klosza, 1 sztuka przewodu zasilającego, 1 sztuka przełącznika; 12 sztuk śrubek oraz 6 sztuk nakrętek. Z uwagi na 10% zapas bezpieczeństwa, ile części należy dostarczyć z magazynu do produkcji 100 lampek?

A. po 110 sztuk: obudów, kloszy, przewodów zasilających, przełączników; 1320 sztuk śrubek; 660 sztuk nakrętek
B. po 110 sztuk: obudów, kloszy, przewodów zasilających, przełączników; 1260 sztuk śrubek; 630 sztuk nakrętek
C. po 100 sztuk: obudów, kloszy, przewodów zasilających, przełączników; 1200 sztuk śrubek; 600 sztuk nakrętek
D. po 110 sztuk: obudów, kloszy, przewodów zasilających, przełączników; 1210 sztuk śrubek; 610 sztuk nakrętek
Odpowiedź jest prawidłowa, ponieważ przy produkcji jednej lampki nocnej potrzebne są różne elementy, które należy uwzględnić w obliczeniach. W przypadku 100 lampek, bez zapasu, wymagane są 100 sztuk obudów, kloszy, przewodów zasilających oraz przełączników. Dodając 10% zapasu bezpieczeństwa, otrzymujemy 110 sztuk dla każdego z tych elementów. W przypadku śrubek, potrzebne są 12 sztuk na lampkę, co daje 1200 sztuk dla 100 lampek. Z uwzględnieniem 10% zapasu, otrzymujemy 1320 sztuk. Dla nakrętek, wymagane są 6 sztuk na lampkę, co daje 600 sztuk dla 100 lampek. Po doliczeniu 10% zapasu, otrzymujemy 660 sztuk. W praktyce, stosowanie zapasu bezpieczeństwa jest istotnym standardem w produkcji, aby zminimalizować ryzyko opóźnień i braków materiałowych w procesie produkcyjnym. Przykładowo, w przemyśle elektronicznym, zwykle stosuje się podobne zasady przy zamówieniach komponentów, co pozwala na utrzymanie ciągłości produkcji i unikanie przestojów.

Pytanie 6

Zasada wydawania towarów z magazynu, która nakazuje wydawać najpierw produkty, które mają najkrótszy termin ważności, to zasada

A. LIFO
B. HIFO
C. FEFO
D. FIFO
Odpowiedź FEFO (First Expired, First Out) jest prawidłowa, ponieważ odnosi się do zasady zarządzania zapasami, która polega na wydawaniu z magazynu towarów, których termin przydatności do spożycia upłynie najwcześniej. Takie podejście jest niezwykle istotne w branży spożywczej, gdzie świeżość produktów ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa konsumentów oraz jakości oferowanych towarów. W praktyce oznacza to, że w przypadku towarów o ograniczonej trwałości, takich jak żywność, leki czy kosmetyki, pierwszeństwo w sprzedaży lub wykorzystaniu mają te partie, które zostaną najszybciej przeterminowane. Dzięki temu przedsiębiorstwa mogą minimalizować straty związane z przeterminowaniem produktów. Przykładem praktycznym zastosowania tej zasady może być supermarket, który organizuje swoje magazyny w taki sposób, aby najstarsze daty ważności były łatwo dostępne dla pracowników, co pozwala na efektywne zarządzanie zapasami i zmniejszenie ryzyka sprzedaży przeterminowanych produktów. Dobre praktyki branżowe zalecają stosowanie etykietowania i systemów informatycznych wspierających FEFO, co dodatkowo usprawnia procesy logistyczne i zapewnia zgodność z normami jakościowymi.

Pytanie 7

Jednym z kluczowych atutów transportu morskiego jest

A. masowość przewozów
B. niska częstość transportów
C. wysoka dostępność usług przewozowych
D. szybkość transportu
Masowość przewozów w transporcie morskim to jedna z jego kluczowych zalet, ponieważ umożliwia efektywne przewożenie dużych ilości towarów na dużą odległość. Statki cargo mają zdolność transportu znacznych ładunków, co prowadzi do obniżenia kosztów przewozu na jednostkę towaru. Na przykład, kontenerowiec może przewozić tysiące kontenerów, co czyni go bardziej opłacalnym w porównaniu do transportu drogowego czy kolejowego, gdzie ograniczenia ładowności są znacznie mniejsze. Dzięki standardom, takim jak te określone przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO), transport morski stał się bardziej zorganizowany i bezpieczny, co pozwala na lepsze zarządzanie masowymi ładunkami. W praktyce, wiele przedsiębiorstw korzysta z transportu morskiego do importu surowców, jak ropa naftowa czy węgiel, jak również do eksportu wyrobów gotowych, co znacznie redukuje ogólne koszty logistyczne i czas dostawy.

Pytanie 8

Zestawienie wszystkich zespołów, podzespołów, części oraz materiałów potrzebnych do wyprodukowania jednej jednostki kompletnego wyrobu, wraz z określeniem zależności pomiędzy nimi, to

A. KANBAN
B. karta technologiczna
C. BOM
D. marszruta produkcyjna
BOM, czyli Bill of Materials, to kluczowy dokument w procesie produkcji, który zawiera szczegółowe zestawienie wszystkich elementów składających się na dany wyrób. W skład BOM wchodzą zespoły, podzespoły, części oraz materiały, a także ich ilości i relacje między nimi. W praktyce, BOM jest używany w zarządzaniu produkcją, planowaniu materiałowym i kontroli kosztów. Na przykład, w branży motoryzacyjnej BOM może zawierać informacje o silniku, skrzyni biegów, układzie hamulcowym i innych komponentach, co pozwala na efektywne planowanie zakupów oraz optymalizację procesów wytwórczych. Standardy takie jak ISO 9001 podkreślają znaczenie dokumentacji procesów produkcyjnych, a BOM jest integralną częścią tego podejścia. Przemyślane zarządzanie BOM pozwala na redukcję błędów, usprawnienie komunikacji między działami oraz poprawę efektywności produkcji, co ma bezpośredni wpływ na rentowność przedsiębiorstwa.

Pytanie 9

W przypadku międzynarodowego transportu drogowego, aby móc dochodzić roszczeń związanych z brakującym towarem lub szkodą, należy dysponować oryginałem dokumentu

A. SIM
B. CIM
C. CMR
D. AWB
Odpowiedź CMR jest prawidłowa, ponieważ w międzynarodowym transporcie drogowym dokumentem regulującym przewóz towarów jest konosament CMR (Convention on the Contract for the International Carriage of Goods by Road). Aby móc dochodzić roszczeń z tytułu niedoboru towaru lub szkody, konieczne jest posiadanie oryginału listu CMR, który stanowi dowód zawarcia umowy transportowej. Dokument ten dokładnie określa obowiązki przewoźnika i nadawcy, a także szczegóły dotyczące przewożonych towarów. Przykładem zastosowania CMR może być sytuacja, w której przewoźnik nie dostarczył pełnej ilości towaru do odbiorcy; w takim przypadku, posiadanie oryginału listu CMR jest niezbędne do zgłoszenia roszczenia ubezpieczeniowego lub dochodzenia roszczeń w postępowaniu sądowym. Warto również zaznaczyć, że dokument CMR wprowadza standardy, które pomagają w rozstrzyganiu sporów między stronami umowy transportowej, co wpływa na zwiększenie bezpieczeństwa i przejrzystości w międzynarodowym obrocie towarowym.

Pytanie 10

Który karton został poprawnie odłożony na regał magazynowy uwzględniając umieszczony na nim znak manipulacyjny?

Ilustracja do pytania
A. Karton 2.
B. Karton 1.
C. Karton 3.
D. Karton 4.
Karton 4 został poprawnie odłożony na regał magazynowy, ponieważ jest zgodny z wytycznymi przedstawionymi na znaku manipulacyjnym. Znak ten, z dwiema strzałkami skierowanymi do góry, jasno wskazuje, że karton powinien być umieszczony w pozycji pionowej, co jest zgodne z praktykami magazynowymi mającymi na celu zapewnienie bezpieczeństwa i efektywności w transportowaniu towarów. Ustawienie kartonów według tych oznaczeń jest kluczowe, ponieważ niewłaściwe ich umiejscowienie może prowadzić do uszkodzenia towaru, a także stwarzać ryzyko wypadków. W praktyce, na przykład w przypadku transportu materiałów delikatnych czy łatwo psujących się, przestrzeganie tych znaków może zminimalizować straty i zapewnić integrację produktów. Używanie standardowych oznaczeń pomagających w organizacji przestrzeni magazynowej jest nie tylko dobrą praktyką, ale także często wymogiem w systemach zarządzania jakością, takich jak ISO 9001, które kładą nacisk na dokumentację i przestrzeganie procedur operacyjnych. Dobrze zorganizowane magazyny przyczyniają się do zwiększenia wydajności procesów oraz poprawy bezpieczeństwa pracy.

Pytanie 11

Na koniec miesiąca hurtownia posiadała 34 000 sztuk towaru. W minionym miesiącu zrealizowano sprzedaż na poziomie 2 800 sztuk, a dostawy wyniosły 960 sztuk. Zgodnie z zasadą bilansującą, zapas towaru na początku badanego miesiąca wyniósł

A. 37 760 sztuk
B. 35 840 sztuk
C. 34 000 sztuk
D. 36 800 sztuk
Zrozumienie rozrachunków dotyczących stanów magazynowych jest kluczowe dla każdej hurtowni. W przypadku tego zadania, istnieje tendencja do mylenia całkowitych ilości dostaw i sprzedaży z zapasem początkowym. Niepoprawne odpowiedzi mogą wynikać z błędów w podstawowych obliczeniach oraz niewłaściwego zrozumienia zasad bilansowania zapasów. Na przykład, przypisanie 34 000 sztuk jako zapasu na początku miesiąca ignoruje fakt, że ta liczba to stan końcowy, a nie początkowy. Również zaproponowanie 37 760 sztuk może wydawać się logiczne, ale w rzeczywistości nie uwzględnia ono rzeczywistej sprzedaży oraz dostaw. Przy takim podejściu może dojść do nadużycia zasady bilansowania, co prowadzi do błędnych wniosków dotyczących zapasów. Kluczowym elementem jest zrozumienie, że aby właściwie zbilansować zapasy, musimy mieć pełny obraz sytuacji magazynowej, co obejmuje zarówno wydania, jak i przyjęcia towaru. W praktyce, kluczowym błędem może być także pomijanie regularnych aktualizacji stanów magazynowych, co może prowadzić do nieefektywności w zarządzaniu zapasami oraz strat finansowych.

Pytanie 12

W zależności od rodzaju konstrukcji, magazyny klasyfikowane są na

A. niezmechanizowane, zmechanizowane i zautomatyzowane
B. otwarte, półotwarte i zamknięte
C. materiałów sztukowych, materiałów sypkich, cieczy i gazów
D. przemysłowe, dystrybucyjne i rezerwowe
Odpowiedź, że magazyny dzielą się na otwarte, półotwarte i zamknięte, jest prawidłowa, ponieważ klasyfikacja ta odnosi się do fizycznej struktury budowli oraz ich funkcji w logistyce. Magazyny otwarte to przestrzenie, które nie mają dachu ani ścian, co umożliwia swobodny dostęp do składowanych towarów, idealne dla materiałów, które są odporne na warunki atmosferyczne. Magazyny półotwarte mają częściowo zadaszone obszary, co zapewnia częściową ochronę towarów, ale nadal umożliwia łatwy dostęp. Magazyny zamknięte natomiast są w pełni zadaszone i zabezpieczone, co zapewnia maksymalną ochronę przechowywanych produktów, szczególnie w przypadku wrażliwych towarów, takich jak chemikalia czy elektronika. Przykłady zastosowania tej klasyfikacji można dostrzec w centrach dystrybucyjnych, które często wykorzystują różne typy magazynów w zależności od charakterystyki przechowywanych produktów oraz wymagań logistycznych. Warto również zaznaczyć, że ta klasyfikacja jest zgodna z najlepszymi praktykami w branży, co zwiększa efektywność zarządzania przestrzenią magazynową.

Pytanie 13

Odpady, których wytworzeniu nie udało się zapobiec w firmie, powinny być przede wszystkim

A. zlikwidowane
B. poddane odzyskowi
C. umieszczone w pojemnikach na odpady komunalne
D. przechowywane w wyznaczonym miejscu
Fajnie, że wybrałeś odpowiedź "poddane odzyskowi" – to naprawdę dobra decyzja. Odzysk odpadów to nic innego jak klucz do lepszego zarządzania naszymi śmieciami. W zrównoważonej gospodarce (czyli takiej, co dba o środowisko) odpady można przerabiać na nowe rzeczy lub energię. To znaczy, że musimy je segregować, a później wyciągać wartościowe składniki, co pomaga zmniejszyć ilość śmieci na wysypiskach. Znam przykłady, jak recykling papieru czy plastiku – po przerobieniu mogą znów być użyte w produkcji. Firmy powinny też brać pod uwagę standardy ISO 14001, żeby lepiej zarządzać środowiskiem. Dzięki temu nie tylko dbają o planetę, ale mogą też zaoszczędzić na surowcach.

Pytanie 14

Który zestaw informacji zawiera dane do wpisania w dokumencie WZ, który ma być wypełniony zgodnie z przedstawioną kartoteką magazynową?

KARTOTEKA MAGAZYNOWA
Firma „ABC" ul. Wesoła 12, 54-345 WrocławNazwa: obudowa
Indeks: OB. 123-12
Jednostka miary: sztuka
L.p.DataSymbol
i nr
dokumentu
Jednostkowa
cena netto (zł)
Ilość (szt.)Wartość (zł)
przychódrozchódzapasprzychódrozchód
1.12.02.17PZ 23413,0050-150625,00-
2.13.02.17WZ 35213,00-10050-1 300,00
3.

A. Ilość wydana: 100 szt., numer dokumentu WZ: 352.
B. Kod towarowo-materiałowy wydanego zapasu: OB. 123-12, ilość przyjęta: 100 szt.
C. Wartość rozchodu: 625,00 zł, data wydania zapasu: 12.02.2017 r.
D. Cena jednostkowa netto: 1 300,00 zł, j.m.: szt.
Poprawna odpowiedź wskazuje na kluczowe informacje, które powinny być uwzględnione w dokumencie WZ (Wydanie Zewnętrzne). W przypadku dokumentów WZ, podstawowymi danymi do uzupełnienia są ilość towaru, który został wydany, oraz numer dokumentu. W tym przypadku, ilość wydana wynosi 100 sztuk, a numer dokumentu to 352, co dokładnie odpowiada danym zawartym w kartotece magazynowej. W praktyce, poprawne wypełnienie dokumentu WZ jest istotne, aby utrzymać dokładne i przejrzyste zapisy w systemie magazynowym. Działania te są zgodne z zasadami zarządzania magazynem, które wymagają precyzyjnego ewidencjonowania towarów w ruchu. Umożliwia to nie tylko monitorowanie stanów magazynowych, ale także ułatwia późniejsze rozliczenia i audyty. Dodatkowo, korzystanie z numeracji dokumentów jest standardem, który pozwala na łatwe śledzenie dokumentacji i identyfikację poszczególnych transakcji.

Pytanie 15

W strefie przechowywania w magazynie znajduje się 200 miejsc. Materiały są rozmieszczane zgodnie z klasyfikacją ABC, a liczba miejsc dla materiałów z grupy A, grupy B i grupy C wynosi odpowiednio

A. 160, 30 i 10 miejsc
B. 100, 95 i 5 miejsc
C. 40, 60 i 100 miejsc
D. 20, 30 i 150 miejsc
Niepoprawne odpowiedzi wskazują na błędne zrozumienie podstaw klasyfikacji ABC oraz jej zastosowania w praktyce magazynowej. Odpowiedzi takie jak 100, 95 i 5 miejsc sugerują, że wszystkie materiały grupy A zajmują dominującą część przestrzeni, co przeczy zasadzie, która zakłada, że tylko niewielka część materiałów (około 20%) generuje największą wartość. Z kolei odpowiedzi 160, 30 i 10 miejsc oraz 20, 30 i 150 miejsc również nie spełniają wymogów, ponieważ suma miejsc przekracza 200 lub nie odzwierciedla prawidłowego podziału przestrzeni. Typowym błędem myślowym jest nadmierne przywiązanie do ilości miejsc przydzielonych do materiałów, zamiast skupienia się na ich wartości i znaczeniu dla całkowitego zarządzania zapasami. Efektywne zarządzanie magazynem opiera się na analizie rotacji materiałów i ich wartości, co prowadzi do optymalizacji kosztów i zwiększenia efektywności operacyjnej. Przykrym skutkiem stosowania niewłaściwych klasyfikacji może być zator w magazynie, co z kolei wpływa na czas realizacji zamówień i satysfakcję klientów. Aby uniknąć takich sytuacji, warto regularnie przeglądać i aktualizować przydziały miejsc w magazynie na podstawie analizy danych sprzedażowych oraz zapotrzebowania.

Pytanie 16

Wózki transportowe, które są używane głównie w zamkniętych obiektach magazynowych do rozmieszczania produktów w systemach składowania przeznaczonych do składowania na wysokości, określane są mianem wózków

A. pchających
B. naładownych
C. unoszących
D. podnośnikowych
Wózki pchające, unoszące oraz naładowni, mimo że mogą mieć swoje zastosowanie w różnych kontekstach transportowych, nie są odpowiednie dla operacji związanych z wysokim składowaniem towarów. Wózki pchające, na przykład, są zazwyczaj używane do transportu towarów na poziomie podłogi i nie są przystosowane do podnoszenia lub umieszczania ładunków na wyższych poziomach regałów. Mogą prowadzić do ograniczonej efektywności w przestrzeni magazynowej, gdzie każde miejsce ma znaczenie. Z kolei wózki unoszące, mimo że mogą podnosić ładunki na pewną wysokość, często są projektowane do pracy z mniejszymi i lżejszymi towarami, co ogranicza ich zastosowanie w kontekście regałów wysokiego składowania. Wózki naładowni, z drugiej strony, z reguły odnosi się do urządzeń służących do transportu ładunków bez podnoszenia ich. To może prowadzić do nieefektywnego zarządzania przestrzenią oraz zwiększonego ryzyka obrażeń, gdy pracownicy muszą interweniować ręcznie. Zrozumienie specyfiki każdego z tych typów wózków oraz ich ograniczeń jest kluczowe, aby uniknąć błędnych decyzji w zakresie wyboru odpowiedniego sprzętu do konkretnego zadania transportowego.

Pytanie 17

Średni miesięczny dystans przejeżdżany przez jeden pojazd w firmie transportowej wyniósł 10 000 km. Koszty stałe związane z tym pojazdem wynoszą 15 000 zł, natomiast koszty zmienne osiągają poziom 1,50 zł/km. Przy zakładanym zysku na poziomie 20% stawka za przewóz wyniesie

A. 3,60 zł/km
B. 3,00 zł/km
C. 1,50 zł/km
D. 3,30 zł/km
Obliczając stawkę przewozową, warto zwrócić uwagę na konkretne składniki kosztów oraz zysku, co jest kluczowe dla uzyskania prawidłowego wyniku. Odpowiedzi, które wskazują na 3,30 zł/km, 3,00 zł/km lub 1,50 zł/km nie uwzględniają wszystkich niezbędnych elementów, co prowadzi do błędnych wniosków. W przypadku 3,30 zł/km, założenie to pomija istotne koszty stałe oraz zysk, co skutkuje niewystarczającą stawką, która nie pokrywa wydatków pojazdu. Z kolei odpowiedź 3,00 zł/km także nie bierze pod uwagę pełnych kosztów zmiennych oraz nie uwzględnia zysku, co jest fundamentalnym błędem w kalkulacji kosztów operacyjnych. Odpowiedź 1,50 zł/km jest zupełnie nieadekwatna, ponieważ odnosi się jedynie do kosztów zmiennych, nie uwzględniając kosztów stałych oraz planowanej marży zysku, co jest podstawowym błędem w rozumieniu ekonomiki transportu. Przy kalkulacjach tej natury istotne jest, aby wszystkie elementy kosztów były brane pod uwagę, co jest zgodne z dobrymi praktykami branżowymi, a także standardami rachunkowości w przedsiębiorstwach przewozowych. Ignorowanie tych zasad prowadzi do nieefektywności finansowej oraz może zagrażać rentowności przedsiębiorstwa.

Pytanie 18

Jeśli nośność gniazda regałowego wynosi 2 700 kg, a gniazdo to jest zaprojektowane do składowania 3 paletowych jednostek ładunkowych (pjł), to średnia masa brutto jednej pjł umieszczonej w tym gnieździe nie może być wyższa niż

A. 0,81 t
B. 0,90 t
C. 0,09 t
D. 0,27 t
Odpowiedź 0,90 t jest poprawna, ponieważ obliczamy średnią masę brutto jednej paletowej jednostki ładunkowej (pjł) w oparciu o całkowitą nośność gniazda regałowego oraz liczbę składowanych jednostek. W tym przypadku całkowita nośność wynosi 2 700 kg, a gniazdo jest przystosowane do składowania 3 pjł. Aby obliczyć średnią masę brutto jednej pjł, dzielimy całkowitą nośność przez liczbę pjł: 2 700 kg / 3 = 900 kg, co odpowiada 0,90 t. Taka zasada obliczeń jest kluczowa w logistyce i magazynowaniu, gdyż pozwala na efektywne zarządzanie przestrzenią magazynową oraz zapewnienie bezpieczeństwa w trakcie składowania. Przekroczenie tej średniej masy może prowadzić do uszkodzenia regałów, co jest niezgodne z zasadami BHP oraz regulacjami dotyczącymi nośności konstrukcji magazynowych, które dbają o bezpieczeństwo personelu oraz zachowanie integralności towarów. Znajomość tych standardów jest niezbędna dla każdego pracownika zajmującego się zarządzaniem i organizacją składowania towarów.

Pytanie 19

Przedsiębiorstwo otrzymało zamówienie od sklepu RTV na 120 sztuk dekoderów.
W magazynie producenta znajduje się 50 sztuk wyrobu gotowego oraz 15 sztuk pamięci. Korzystając ze struktury wyrobu gotowego, oblicz zapotrzebowanie na pamięć do produkcji brakujących dekoderów.

Ilustracja do pytania
A. 140 sztuk.
B. 125 sztuk.
C. 240 sztuk.
D. 225 sztuk.
Odpowiedź 125 sztuk jest prawidłowa, ponieważ obliczenie zapotrzebowania na pamięć w kontekście produkcji brakujących dekoderów opiera się na kilku kluczowych krokach. Pierwszym krokiem jest obliczenie liczby brakujących dekoderów, co wynika z różnicy między zamówieniem a stanem magazynowym. Z zamówienia na 120 sztuk oraz posiadanych 50 sztuk wynika, że należy wyprodukować 70 sztuk. Następnie, w celu produkcji jednego dekodera, potrzebne są 2 sztuki pamięci. Dlatego całkowite zapotrzebowanie na pamięć do produkcji 70 dekoderów wynosi 140 sztuk. W końcowej fazie obliczeń uwzględniamy dostępne 15 sztuk pamięci w magazynie. Odejmując to od wcześniej obliczonego zapotrzebowania, otrzymujemy 125 sztuk pamięci, które są niezbędne do zrealizowania zamówienia. Tego typu obliczenia są istotne w zarządzaniu produkcją i zapasami, umożliwiając efektywne planowanie oraz minimalizowanie przestojów produkcyjnych. W praktyce, precyzyjne kalkulacje zapotrzebowania pomagają w optymalizacji procesów produkcyjnych oraz w utrzymaniu płynności dostaw.

Pytanie 20

Przedstawiony na rysunku znak umieszczony na opakowaniu oznacza

Ilustracja do pytania
A. liczbę palet przewożonych na jednym wózku.
B. okres przechowywania.
C. dopuszczalną liczbę warstw piętrzenia.
D. maksymalną ilość jednostek produktu w opakowaniu.
Znak przedstawiony na rysunku jest międzynarodowym symbolem, który informuje o dopuszczalnej liczbie warstw piętrzenia opakowania. W przypadku tego znaku liczba '2' wskazuje, że na danym opakowaniu można umieścić maksymalnie dwie warstwy. Jest to niezwykle istotne dla zapewnienia bezpieczeństwa transportu i przechowywania towarów. Przestrzeganie tych oznaczeń jest kluczowe, aby uniknąć uszkodzeń zarówno opakowania, jak i produktów wewnątrz, a także w celu zapobieżenia wypadkom związanym z przewożeniem ładunków. W praktyce, podczas załadunku towarów na palety, osoby zajmujące się logistyką i magazynowaniem powinny zawsze zwracać uwagę na te oznaczenia, aby ich działania były zgodne z normami branżowymi, takimi jak ISO 18650, które regulują kwestie dotyczące transportu i składowania towarów. Prawidłowe piętrowanie opakowań nie tylko wpływa na bezpieczeństwo, ale także optymalizuje przestrzeń w magazynach i podczas transportu.

Pytanie 21

Gdy na różnych etapach dystrybucji danego towaru bierze udział wiele podmiotów, takich jak hurtownie i detaliści, mówimy o kanale dystrybucji

A. bezpośrednim
B. szerokim
C. krótkim
D. wąskim
Odpowiedź 'szerokim' jest prawidłowa, ponieważ kanał dystrybucji charakteryzujący się dużą liczbą uczestników, takich jak hurtownie i sprzedawcy detaliczni, nazywamy kanałem szerokim. W takiej strukturze dystrybucji produkt przechodzi przez wiele ogniw, co zwiększa jego zasięg rynkowy i dostępność dla konsumentów. Praktycznym przykładem mogą być produkty masowe, takie jak napoje lub artykuły spożywcze, które są dystrybuowane przez sieci hurtowni i detalistów, co pozwala na dotarcie do szerokiego grona klientów. Dobre praktyki w zakresie zarządzania kanałami dystrybucji sugerują, że szerokie kanały mogą zwiększać konkurencyjność i przyczyniać się do lepszej penetracji rynku, co jest istotne szczególnie w kontekście marketingu i strategii sprzedażowych. Kluczowym elementem w zarządzaniu szerokim kanałem dystrybucji jest efektywna logistyka oraz koordynacja działań między różnymi uczestnikami tego procesu, co wpływa na ostateczną satysfakcję klientów i wyniki sprzedaży.

Pytanie 22

Oznakowanie i pakowanie produktów gotowych to procesy

A. kontrolne w obszarze logistyki zaopatrzenia
B. wykonawcze w obszarze logistyki dystrybucji
C. wykonawcze w obszarze logistyki zaopatrzenia
D. organizacyjne w obszarze logistyki dystrybucji
Twoja odpowiedź, mówiąca, że pakowanie i oznakowanie to działania kontrolne w logistyce zaopatrzenia, jest trochę nietrafiona. W rzeczywistości te czynności dotyczą dystrybucji, a nie zaopatrzenia. W logistyce zaopatrzenia kontrola skupia się na jakości i ilości towarów od dostawców, co jest zupełnie inne od pakowania produktów. Mówienie, że pakowanie i oznakowanie to organizacyjne sprawy w dystrybucji, też nie do końca ma sens. Organizowanie pracy jest ważne, ale te czynności to bardziej wykonawcze działania, które mają bezpośredni wpływ na dostawy. W logistyce zaopatrzenia działania wykonawcze skupiają się głównie na przyjmowaniu towarów i ich składowaniu. To może prowadzić do nieporozumień, w których łączymy różne procesy, co w efekcie może spowodować problemy w zarządzaniu łańcuchem dostaw. Rozumienie różnic między tymi obszarami jest istotne, żeby poprawić procesy i oszczędzić na kosztach operacyjnych.

Pytanie 23

Rodzaj składowania, który umożliwia natychmiastowy dostęp do każdej jednostki ładunkowej w magazynie, określa się mianem składowania

A. pośrednim
B. rzędowym
C. blokowego
D. bezpośrednim
Składowanie rzędowe to system, który umożliwia bezpośredni dostęp do każdej jednostki ładunkowej w magazynie. Przykładem zastosowania tego rodzaju składowania są regały wysokiego składowania, które pozwalają na efektywne zarządzanie przestrzenią magazynową. Dzięki temu systemowi, operatorzy magazynowi mogą szybko lokalizować i uzyskiwać dostęp do towarów, co znacząco zwiększa efektywność procesów logistycznych. W przypadku składowania rzędowego, każdy produkt ma swoje stałe miejsce, co ułatwia zarządzanie zapasami i przyspiesza operacje załadunku oraz rozładunku. Zgodnie z normami magazynowania, składowanie rzędowe jest często preferowane w środowiskach, gdzie wymagana jest wysoka rotacja towarów, takich jak centra dystrybucyjne i hurtownie. Zastosowanie technologii takich jak systemy WMS (Warehouse Management System) wspiera procesy związane z tym rodzajem składowania, co w efekcie prowadzi do optymalizacji kosztów operacyjnych i zwiększenia satysfakcji klienta.

Pytanie 24

Dostawcy, analizując stan zapasów u swoich klientów w oparciu o przewidywania dotyczące sprzedaży, stosują w tym celu system

A. ADR
B. VMI
C. DRP
D. CMI
Odpowiedzi ADR, DRP oraz CMI, mimo że mogą wydawać się podobne do koncepcji VMI, nie są właściwymi rozwiązaniami w kontekście monitorowania zapasów na podstawie prognoz sprzedaży. ADR (Advanced Demand Recovery) skupia się głównie na odzyskiwaniu popytu, co oznacza, że jest bardziej ukierunkowane na reagowanie na zmiany popytu niż na proaktywne zarządzanie zapasami. Z kolei DRP (Distribution Requirements Planning) jest systemem planowania zapotrzebowania na dystrybucję, który koncentruje się na procesach dostaw i alokacji zasobów, ale nie angażuje dostawcy w bezpośrednie zarządzanie zapasami odbiorcy, co jest kluczowym elementem VMI. CMI (Collaborative Planning, Forecasting, and Replenishment) to model współpracy między partnerami w łańcuchu dostaw, ale w przeciwieństwie do VMI nie zakłada, że to dostawca ma pełną kontrolę nad poziomem zapasów. Zrozumienie różnic między tymi systemami jest kluczowe, aby unikać błędów w analizie i implementacji strategii zarządzania zapasami. Często myli się je z VMI, co prowadzi do nieefektywnego zarządzania i zwiększenia kosztów utrzymania zapasów.

Pytanie 25

W jakim modelu organizacji transportu jeden pojazd w trakcie pojedynczej trasy dostarcza towar do kilku odbiorców, a po zrealizowaniu dostawy do ostatniego, wraca pusty do miejsca załadunku?

A. Sztafetowym
B. Obwodowym
C. Promienistym
D. Wahadłowym
Model obwodowy organizacji procesu transportowego charakteryzuje się tym, że jeden pojazd podczas jednej trasy dostarcza ładunek do wielu odbiorców, a po zakończeniu dostaw wraca pusty do punktu załadunku. Jest to efektywne podejście, szczególnie w kontekście dystrybucji towarów w miastach, gdzie warunki drogowe oraz czas dostawy są kluczowe. Przykładem zastosowania modelu obwodowego może być dostarczanie paczek przez firmy kurierskie, które odwiedzają szereg klientów w danym rejonie, dostarczając przesyłki w optymalnej kolejności. Taki model pozwala nie tylko na efektywne wykorzystanie floty, ale również na zminimalizowanie kosztów transportu oraz zmniejszenie emisji spalin, co jest zgodne z rosnącymi standardami ekologicznymi w branży logistycznej. W praktyce, projektując trasy dostaw w modelu obwodowym, warto stosować systemy zarządzania transportem (TMS), które umożliwiają optymalizację tras i harmonogramów dostaw.

Pytanie 26

Maksymalna wysokość ładunku na palecie (wraz z paletą EUR) nie powinna przekraczać 122 cm. Określ, ile poziomów towarów zapakowanych w kartony o wymiarach 20x20x35 cm (dł. x szer. x wys.) jest możliwe do umieszczenia na jednej palecie

A. 1
B. 4
C. 2
D. 3
Odpowiedź 3 to strzał w dziesiątkę! Maksymalna wysokość ładunku na palecie EUR to 122 cm, a Twój karton ma 35 cm. Jak się to policzy? Prosto! Dzielimy 122 cm przez 35 cm, co daje nam około 3,49. To znaczy, że można spokojnie ułożyć 3 warstwy kartonów, co razem daje 105 cm. To jest zgodne z wymogami i dobrze wykorzystuje przestrzeń. W logistyce ważne, żeby dobrze zaplanować układanie warstw, bo to nie tylko zwiększa wykorzystanie miejsca, ale też zmniejsza ryzyko uszkodzeń podczas transportu. Takie podejście to podstawa efektywnego pakowania.

Pytanie 27

Zastosowanie powierzchni ładunkowej palety przez opakowania transportowe o prostokątnym kształcie powinno wynosić

A. 110%, lecz nie mniej niż 105%
B. 95%, lecz nie mniej niż 80%
C. 92%, lecz nie mniej niż 90%
D. 100%, lecz nie mniej niż 90%
Wybór odpowiedzi 100%, ale nie mniej niż 90% jest poprawny, ponieważ odnosi się do zasad efektywnego wykorzystania powierzchni ładunkowej palety. W praktyce oznacza to, że opakowania transportowe powinny być zaprojektowane tak, aby maksymalizować wykorzystanie dostępnej powierzchni palety, co przekłada się na oszczędności w kosztach transportu oraz zwiększenie efektywności operacyjnej. Przykładowo, jeżeli wykorzystamy 100% powierzchni palety, pozwala to na przewożenie większej liczby towarów w jednym kursie, co zmniejsza liczbę transportów i związane z nimi emisje CO2. Idąc tym tropem, zgodnie z normami branżowymi, takimi jak ISO 3394, zaleca się, aby opakowania miały kształty i wymiary, które umożliwiają pełne wypełnienie palet, co minimalizuje puste przestrzenie. Warto również zwrócić uwagę na odpowiednie rozmieszczenie ładunku, aby zachować równowagę i stabilność podczas transportu, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa w logistyce.

Pytanie 28

Ile minimum opakowań należy dostarczyć do magazynu, aby zrealizować zamówienie na 870 sztuk wiertarek?

Nazwa zapasuStan magazynowy
[szt.]
Wiertarki w opakowaniu – gotowy towar110
Wiertarki1200
Obudowa wiertarki55
Opakowania200

A. 560 szt.
B. 670 szt.
C. 870 szt.
D. 760 szt.
Odpowiedź 560 sztuk jest poprawna, ponieważ dokładnie odpowiada na zapotrzebowanie związane z realizacją zamówienia na 870 wiertarek. Warto pamiętać, że w procesie zarządzania zapasami kluczowe jest precyzyjne obliczenie, ile dodatkowych opakowań należy dostarczyć, aby zaspokoić potrzeby produkcyjne. Obliczenia wskazują, że z aktualnym stanem magazynowym 110 sztuk, brakuje 760 wiertarek do pełnej realizacji zamówienia. Z dostępnych 200 opakowań można zapakować 200 sztuk wiertarek, co pozostawia 560 wiertarek, które muszą zostać sprowadzone. Tego rodzaju analizy są fundamentalne w logistyce, gdzie efektywne zarządzanie zapasami pozwala na minimalizację kosztów i maksymalizację wydajności. Standardy branżowe, takie jak Just-In-Time (JIT), podkreślają znaczenie precyzyjnego planowania i minimalizacji nadmiarowych zapasów. Dodatkowo, zrozumienie podstawowych zasad dotyczących kalkulacji zapasów może znacznie przyczynić się do optymalizacji procesów w magazynie.

Pytanie 29

Trwałe zmiany (wzrostu lub spadku) wartości średniej badanej danej zależnej, na przykład stały wzrost zapotrzebowania w odniesieniu do czasu, reprezentuje

A. dominanta
B. wahanie okresowe
C. trend
D. wahanie losowe
Prawidłowa odpowiedź to trend, który w kontekście analizy danych odnosi się do długoterminowych zmian w wartościach średnich danej zmiennej. Trend można określić jako kierunek, w którym zmiana wartości danej zależnej zachodzi w czasie, niezależnie od fluktuacji, które mogą występować w krótszym okresie. W praktyce, trend może wskazywać na stały wzrost lub spadek popytu, co jest kluczowe dla podejmowania decyzji strategicznych w biznesie. Na przykład, analiza trendu sprzedaży produktów w sklepach detalicznych pozwala na identyfikację sezonowości czy efektów promocji. W kontekście analizy danych, wykresy liniowe są często stosowane do wizualizacji trendów, co jest standardową praktyką w raportowaniu wyników finansowych czy monitorowaniu efektywności marketingowej. Aby skutecznie zarządzać trendami, organizacje powinny regularnie aktualizować swoje analizy danych i stosować modele prognozowania, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w obszarze zarządzania danymi i analityki biznesowej.

Pytanie 30

Planowanie w strategii logistycznej DRP dotyczy

A. zapotrzebowania dystrybucji
B. zasobów firmy
C. zasobów produkcyjnych
D. zapotrzebowania produkcji
Odpowiedź 'zapotrzebowania dystrybucji' jest poprawna, ponieważ strategia logistyczna DRP (Distribution Requirements Planning) koncentruje się na planowaniu wymagań związanych z dystrybucją towarów. Celem DRP jest zapewnienie, że odpowiednia ilość produktów znajduje się w odpowiednich lokalizacjach w odpowiednim czasie. W praktyce, DRP pozwala na efektywne zarządzanie zapasami, co jest kluczowe dla zminimalizowania kosztów magazynowania oraz zapobiegania brakowi towarów. Przykładem zastosowania DRP może być firma zajmująca się sprzedażą detaliczną, która musi przewidywać zapotrzebowanie na produkty w różnych lokalizacjach sklepów. Używając DRP, może planować i koordynować dostawy między centralnym magazynem a poszczególnymi sklepami, co pozwala na zredukowanie przestojów i zwiększenie satysfakcji klienta. W branży logistycznej, wdrożenie DRP wspiera działania zgodne z standardami zarządzania łańcuchem dostaw, takimi jak SCOR (Supply Chain Operations Reference), co przyczynia się do optymalizacji procesów i lepszego dostosowania do dynamicznych warunków rynkowych.

Pytanie 31

Czynności, które są wykonywane w procesie wydawania towarów, to

A. rozładunek, segregacja, identyfikacja, kontrola ilościowa i jakościowa, przygotowanie towarów do magazynowania
B. tworzenie jednostek transportowych, sprawdzanie wydania, załadunek środków transportu
C. zbieranie zamówień, kontrola ilościowa, tworzenie jednostek transportowych
D. usytuowanie towarów w obszarze składowania, magazynowanie produktów
Faza wydawania towarów w logistyce to mega ważny moment, bo tu zależy na tym, żeby produkty były dostarczane sprawnie i bezbłędnie. Warto pamiętać, że formowanie jednostek transportowych to nic innego jak grupowanie towarów w odpowiednie miejsca, co naprawdę przyspiesza transport. Na przykład, w magazynach często układa się towary na paletach, co potem znacznie ułatwia ich załadunek i transport. Kontrola wydania to także kluczowy element, bo trzeba sprawdzić, czy wysyłane produkty zgadzają się z zamówieniem – to pomaga uniknąć problemów z błędnymi wysyłkami czy zwrotami. A na końcu, załadunek środków transportu to ostatni krok, który wymaga przemyślanej organizacji, żeby wykorzystać przestrzeń ładunkową jak najlepiej. Dobre praktyki, jak korzystanie z systemów WMS, mogą naprawdę usprawnić całe te procesy, co przekłada się na lepszą wydajność w magazynach.

Pytanie 32

System bezpośredniego przesyłania dokumentów handlowych między firmami to metodologia

A. ERP
B. GS1
C. EDI
D. ADC
Wybór niepoprawnej odpowiedzi może wynikać z mylnego zrozumienia terminologii oraz funkcji poszczególnych systemów. Chociaż ADC (Automatic Data Capture) odgrywa istotną rolę w automatyzacji procesów zbierania danych, nie jest systemem przeznaczonym do bezpośredniego transferu dokumentów handlowych między przedsiębiorstwami. ADC skupia się na technologii zbierania danych, takiej jak skanery kodów kreskowych czy RFID, a nie na integracji procesów biznesowych. GS1 to organizacja zajmująca się opracowywaniem standardów dla identyfikacji produktów, ale sama w sobie nie jest systemem wymiany dokumentów. Z kolei EDI (Electronic Data Interchange) to technologia służąca do elektronicznej wymiany danych, jednak nie jest ona systemem ERP. Wiele osób myli te terminy, co skutkuje nieprawidłowymi konkluzjami. Kluczowe jest zrozumienie, że ERP to zintegrowany system zarządzania, który łączy różne procesy, podczas gdy EDI i ADC często są jego komponentami, lecz pełnią inne funkcje. Zastosowanie EDI w ramach ERP umożliwia skuteczny transfer danych, ale samo w sobie EDI nie zapewnia pełnej funkcjonalności zarządzania zasobami przedsiębiorstwa. Warto zwrócić uwagę na różnice między tymi pojęciami, aby uniknąć pomyłek w przyszłości.

Pytanie 33

Koszt wynajmu jednego metra kwadratowego powierzchni magazynowej wynosi 13,50 zł za dzień. Oblicz całkowity koszt wynajęcia przestrzeni magazynowej o wymiarach 27,9 x 19,0 x 5,0 m (dł. x szer. x wys.) przez 30 dni.

A. 35 781,75 zł
B. 7 156,35 zł
C. 1 073 452,50 zł
D. 214 690,50 zł
Aby obliczyć koszt wynajmu magazynu, należy najpierw określić jego powierzchnię. Powierzchnia magazynu o wymiarach 27,9 m x 19,0 m wynosi 529,1 m². Następnie, stosując jednostkową cenę wynajmu, która wynosi 13,50 zł za m² za dzień, obliczamy koszt wynajmu na jeden dzień. Koszt dzienny wynajmu to 529,1 m² x 13,50 zł = 7 152,85 zł. Aby uzyskać całkowity koszt wynajmu na 30 dni, pomnożymy koszt dzienny przez 30: 7 152,85 zł x 30 = 214 690,50 zł. Obliczenia te są zgodne z powszechnie przyjętymi zasadami wynajmu nieruchomości komercyjnych, gdzie kluczowym elementem jest określenie kosztu na podstawie rzeczywistej powierzchni wynajmowanej oraz jednostkowej stawki za wynajem. W praktyce takie obliczenia są istotne dla menedżerów logistyki i finansów, którzy planują budżet i optymalizują koszty operacyjne firmy.

Pytanie 34

Termin dostarczenia zamówienia ustalono na 10 dzień miesiąca. W którym dniu powinno się złożyć zamówienie, jeśli czas realizacji dostawy wynosi 4 dni?

A. W 15 dniu
B. W 5 dniu
C. W 6 dniu
D. W 14 dniu
Poprawna odpowiedź to 6 dzień miesiąca, ponieważ czas cyklu dostawy wynosi 4 dni. Oznacza to, że zamówienie musi być złożone na co najmniej 4 dni przed wyznaczonym terminem realizacji, czyli przed 10 dniem miesiąca. Aby obliczyć, kiedy zamówić, wystarczy odjąć czas dostawy od terminu realizacji: 10 - 4 = 6. Złożenie zamówienia w 6 dniu zapewnia, że zamówienie dotrze na czas, co jest kluczowe w zarządzaniu łańcuchem dostaw. W praktycznych zastosowaniach, znajomość czasu cyklu dostawy jest niezbędna dla efektywnego planowania produkcji i zarządzania zapasami, ponieważ opóźnienia w zamówieniach mogą prowadzić do przerw w produkcji i niezadowolenia klientów. W branży logistycznej standardem jest stosowanie takich obliczeń, aby zminimalizować ryzyko opóźnień. Dobre praktyki obejmują również regularne aktualizowanie danych dotyczących czasów dostaw oraz bliską współpracę z dostawcami, co pozwala na elastyczniejsze dostosowywanie się do zmieniających się warunków rynkowych.

Pytanie 35

W magazynie, w którym wykorzystuje się wózki podnośnikowe, materiały zamawiane w największych ilościach powinny być rozsądnie rozmieszczone na regałach na

A. środkowych poziomach
B. najniższych poziomach
C. dowolnym poziomie
D. najwyższych poziomach
Umieszczanie materiałów zamawianych w największych ilościach na najniższych poziomach regałów w magazynie obsługiwanym wózkami podnośnikowymi jest zgodne z zasadami efektywności logistycznej i ergonomii. Praktyka ta zmniejsza czas potrzebny na załadunek i rozładunek, umożliwiając pracownikom łatwiejszy dostęp do najczęściej wydawanych towarów. Wózki podnośnikowe mają ograniczoną wysokość podnoszenia, co sprawia, że dostęp do materiałów na wyższych poziomach jest bardziej czasochłonny i wymaga większego wysiłku, co może prowadzić do zmęczenia operatorów oraz zwiększonego ryzyka kontuzji. Dodatkowo, umieszczając ciężkie przedmioty na dolnych poziomach, możemy również zminimalizować ryzyko uszkodzenia towarów. W wielu magazynach zaawansowanych systemów zarządzania magazynem (WMS) zwraca się uwagę na układ towarów w taki sposób, aby zoptymalizować procesy pickingowe, co w konsekwencji wpływa na ogólną wydajność operacyjną i oszczędności czasu. Zasady te są zgodne z najlepszymi praktykami w obszarze logistyki, gdzie priorytetem jest efektywność i bezpieczeństwo operacji magazynowych.

Pytanie 36

Do jakich kosztów przypisuje się wydatki na utrzymanie magazynu?

A. kosztów bezpośrednich
B. nakładów bezpośrednich
C. nakładów pośrednich
D. kosztów pośrednich
Koszty pośrednie są często mylone z kosztami bezpośrednimi, co prowadzi do nieporozumień w zakresie zarządzania finansami w przedsiębiorstwie. Koszty bezpośrednie to wydatki, które można bezpośrednio przypisać do wytworzenia konkretnego produktu lub usługi, takie jak materiały czy robocizna, które są bezpośrednio związane z procesem produkcji. Z kolei nakłady pośrednie, w tym koszty magazynowania, są bardziej skomplikowaną kategorią, ponieważ dotyczą szerokiego zakresu działań wspierających produkcję, ale nie są bezpośrednio związane z konkretnym produktem. Zrozumienie tej różnicy jest kluczowe dla prawidłowego prowadzenia rachunkowości i analizy kosztów. Typowym błędem myślowym jest założenie, że wszystkie koszty związane z działalnością magazynową powinny być traktowane jako bezpośrednie, co ignoruje ich funkcję w szerszym kontekście organizacyjnym. Przykładowo, przedsiębiorstwo, które nieprawidłowo zaklasyfikuje swoje koszty magazynowe jako bezpośrednie, może zniekształcić swoje analizy rentowności i podejmować niewłaściwe decyzje dotyczące alokacji zasobów. Właściwa klasyfikacja kosztów nie tylko wspiera lepsze zrozumienie sytuacji finansowej firmy, ale również umożliwia skuteczniejsze planowanie i podejmowanie decyzji strategicznych.

Pytanie 37

Supply Chain Management (SCM) stanowi system informatyczny umożliwiający zarządzanie firmą w obszarze

A. personelu
B. środków finansowych
C. zapotrzebowania na materiały
D. łańcucha dostaw
Supply Chain Management (SCM) odnosi się do kompleksowego zarządzania łańcuchem dostaw, który obejmuje wszystkie etapy przemieszczania produktów od dostawców surowców, przez producentów, aż do klientów końcowych. Systemy SCM umożliwiają przedsiębiorstwom optymalizację procesów związanych z zaopatrzeniem, produkcją oraz dystrybucją, co przekłada się na zwiększenie efektywności operacyjnej i redukcję kosztów. Praktyczne zastosowanie SCM w firmach obejmuje m.in. monitorowanie stanów magazynowych, prognozowanie popytu, zarządzanie zapasami oraz analizę wydajności dostawców. Dzięki zastosowaniu technologii informatycznych, takich jak systemy ERP (Enterprise Resource Planning) oraz RFID (Radio-Frequency Identification), przedsiębiorstwa mogą lepiej koordynować działania w łańcuchu dostaw, co pozwala na szybkie reagowanie na zmiany rynkowe. Ponadto, wdrażanie standardów, takich jak SCOR (Supply Chain Operations Reference), może pomóc w doskonaleniu procesów i zwiększeniu konkurencyjności firmy na rynku.

Pytanie 38

Na ilustracji jest przedstawione skanowanie kodu kreskowego z zastosowaniem skanera

Ilustracja do pytania
A. ręcznego jednoliniowego.
B. poziomego jednoliniowego.
C. poziomowego wieloliniowego.
D. ręcznego wieloliniowego.
Poprawną odpowiedzią jest skanowanie za pomocą ręcznego skanera jednoliniowego. Tego typu skanery są super popularne w małych sklepach czy punktach sprzedaży, bo są łatwe w obsłudze i pozwalają szybko zeskanować kody kreskowe. Skaner jednoliniowy rzuca jedną linię laserową, dzięki czemu można dokładnie odczytać kody z niewielkiej odległości. W praktyce użytkownicy takich skanerów mogą zauważyć, że skanowanie to szybki ruch, co naprawdę przyspiesza pracę w sklepie. Te skanery są zgodne z wieloma standardami, jak GS1, co sprawia, że są bardzo uniwersalne i można je wykorzystać w różnych branżach. Ich prostota i efektywność sprawiają, że to standard w wielu miejscach, jak inwentaryzacja czy sprzedaż detaliczna.

Pytanie 39

Na jaki czas została wydłużona gwarancja na telewizor, jeśli wykryto w nim usterkę, która została zgłoszona do serwisu 01.03.2019 r., a telewizor był w punkcie serwisowym od 15.03.2019 r. do 15.05.2019 r.?

A. 2 tygodnie
B. 1 miesiąc
C. 10 tygodni
D. 2 miesiące
Odpowiedź "2 miesiące" jest poprawna, ponieważ przedłużenie gwarancji na telewizor następuje w związku z czasem, kiedy urządzenie było niedostępne dla użytkownika z powodu naprawy. W tym przypadku, telewizor był w serwisie od 15.03.2019 r. do 15.05.2019 r., co oznacza, że przebywał w naprawie przez 2 miesiące. Zgodnie z najlepszymi praktykami w obszarze obsługi klienta i serwisu, czas przebywania urządzenia w naprawie jest zazwyczaj dodawany do okresu gwarancji, by zapewnić użytkownikom pełną ochronę. Oznacza to, że jeżeli produkt jest niedostępny z powodu usterek, użytkownik nie powinien być pozbawiony swoich praw gwarancyjnych. Przykładem może być sytuacja, w której klient zgłasza usterkę, a czas oczekiwania na naprawę powyżej 30 dni skutkuje automatycznym przedłużeniem gwarancji o ten czas. Taka praktyka pomaga w budowaniu zaufania i satysfakcji klientów, co jest szczególnie istotne w branży elektroniki użytkowej.

Pytanie 40

Jakie dane zawiera kod kreskowy EAN-8?

A. organizacji GS1, indywidualny kod towaru, cyfra kontrolna
B. organizacji GS1, numer identyfikacyjny firmy oraz cyfra kontrolna
C. numer producenta, indywidualny kod towaru oraz cyfra kontrolna
D. organizacji GS1, indywidualny kod towaru, numer producenta
Analizując błędne odpowiedzi, można zauważyć, że kluczowym zagadnieniem jest zrozumienie struktury kodu EAN-8 oraz roli organizacji GS1. W pierwszej z niepoprawnych odpowiedzi pojawia się stwierdzenie dotyczące producenta, co jest mylne, ponieważ w kodzie EAN-8 nie ma bezpośrednich informacji identyfikujących konkretnego producenta, a jedynie kod identyfikujący produkt. Kolejna błędna odpowiedź sugeruje, że EAN-8 zawiera indywidualny numer towaru, co może wprowadzać w błąd, gdyż numer ten jest w rzeczywistości reprezentowany jako część większego kodu, a nie jako odrębny element. Ponadto, obecność cyfry kontrolnej jest istotna, lecz nie powinna być mylona z innymi danymi. Warto zaznaczyć, że błędne myślenie o kodach kreskowych często wynika z niepełnego zrozumienia ich funkcji w systemie identyfikacji towarów. Standardy GS1 zostały zaprojektowane, aby uprościć i zautomatyzować procesy logistyczne, a niepoprawne interpretacje mogą prowadzić do nieefektywności w zarządzaniu zapasami oraz dystrybucją produktów. Zrozumienie tych standardów jest kluczowe dla każdego profesjonalisty w dziedzinie logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw, ponieważ pozwala na skuteczne wdrażanie systemów automatyzacji i poprawę wydajności operacyjnej.