Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.02 - Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 8 kwietnia 2025 12:51
  • Data zakończenia: 8 kwietnia 2025 13:21

Egzamin niezdany

Wynik: 18/40 punktów (45,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Najniższy wskaźnik efektywności hamowania pojazdu osobowego przy użyciu hamulca roboczego wynosi

A. 30%
B. 50%
C. 25%
D. 75%
Niektórzy mogą pomyśleć, że 75%, 30% czy 25% to dobre wartości dla wskaźnika hamowania, ale tak nie jest. 75% jest po prostu za wysokie dla typowych aut osobowych, a 30% i 25% to już totalna porażka, bo hamulce w takim przypadku nie zapewniłyby nam bezpieczeństwa, co mogłoby skończyć się tragicznie. Zgodnie z normami ECE R13, które mówią o hamulcach, samochody muszą mieć skuteczność przynajmniej 50% przy normalnym obciążeniu. Odrzucając inne wartości, można źle ocenić ryzyko w trudnych sytuacjach na drodze. To może prowadzić do złych wyborów przy zakupie auta. Do tego, jak się weźmie pod uwagę ubezpieczenia, to auta z kiepskimi hamulcami mogą być uznawane za niebezpieczne przez firmy ubezpieczeniowe, a to nie jest coś, co chciałbyś mieć na głowie.

Pytanie 2

Olej z oznaczeniem PAG służy do smarowania części

A. w systemie klimatyzacji
B. w układzie napędowym
C. w systemie kierowniczym
D. w przekładni
Wybór oleju do smarowania układów kierowniczych, skrzyń przekładniowych czy mostów napędowych jest zrozumiały, lecz niestety niepoprawny w kontekście oleju PAG. Oleje stosowane w układach kierowniczych zazwyczaj mają inne właściwości, w tym mniejsze lepkości, i są często wzbogacane o dodatki poprawiające ich odporność na utlenianie. Z kolei oleje do skrzyń przekładniowych, w zależności od typu skrzyni, mogą być mineralne lub syntetyczne, ale ich skład chemiczny nie jest dostosowany do pracy z czynnikami chłodniczymi, co czyni je nieodpowiednimi dla układu klimatyzacji. W odniesieniu do mostów napędowych, stosowane oleje muszą spełniać standardy API i mogą zawierać dodatki do redukcji tarcia oraz poprawy właściwości przeciwzużyciowych. Wybór niewłaściwego oleju może prowadzić do uszkodzenia systemu, co jest wynikiem błędnego zrozumienia funkcji i zastosowania różnych typów olejów w pojazdach. Ważne jest, aby śledzić zalecenia producentów i stosować oleje przeznaczone dla określonych układów, aby zapewnić ich efektywność i trwałość.

Pytanie 3

Kondensator elektrolityczny o nominalnej pojemności C = 470 μF został naładowany do napięcia U = 12 V. Jaką wartość ładunku Q zgromadził ten kondensator?

A. Zbliżenie 40 C
B. Zbliżenie 5,6 C
C. Zbliżenie 0,025 C
D. Zbliżenie 0,0056 C
Odpowiedzi, które wskazują na znacznie wyższe wartości ładunku, wynikają najczęściej z nieprawidłowego zrozumienia relacji między pojemnością, napięciem a ładunkiem. Na przykład, wyrażenie 5,6 C czy 40 C są zupełnie nierealistyczne dla kondensatora o podanej pojemności 470 μF i napięciu 12 V. Wartości te wskazują na błędne założenia, takie jak mylenie jednostek lub obliczanie na podstawie niewłaściwych wzorów. Typowym błędem jest również pomijanie konwersji jednostek, co może prowadzić do nieproporcjonalnie dużych wyników. W praktyce, kondensatory elektrolityczne, zwłaszcza w zastosowaniach domowych czy w elektronice użytkowej, rzadko przekraczają ładunki w granicach setek miliamperów, co wyklucza możliwość zgromadzenia kilku coulombów. Umiejętność prawidłowego obliczania ładunku jest niezbędna dla inżynierów przy projektowaniu i analizie obwodów, ponieważ błędy w tych kalkulacjach mogą prowadzić do awarii sprzętu oraz narażenia na niebezpieczeństwo związane z manipulacją energią elektryczną. Zrozumienie koncepcji pojemności i ładunku jest kluczowe dla bezpiecznego i efektywnego projektowania systemów elektrycznych.

Pytanie 4

Należy zweryfikować sprawność czujnika temperatury silnika

A. amperomierzem
B. wakuometrem
C. pirometrem
D. omomierzem
Użycie wakuometru, amperomierza czy pirometru w kontekście sprawdzania czujnika temperatury silnika prowadzi do błędnych wniosków. Wakuometr, zaprojektowany do pomiaru ciśnienia gazów, nie jest w stanie dostarczyć informacji o oporze elektrycznym czujnika, co jest kluczowe dla jego weryfikacji. Amperomierz, który mierzy natężenie prądu, również nie ma zastosowania w ocenie stanu czujnika temperatury, ponieważ nie pozwala na pomiar oporu, a jedynie na analizę przepływu prądu w obwodzie. Pirometr, z kolei, mierzy temperaturę powierzchni obiektów, co nie odpowiada na pytanie o sprawność czujnika w systemie elektronicznym. Często błędne rozumienie funkcji tych urządzeń wynika z nieznajomości ich zastosowania, co prowadzi do pomyłek w diagnostyce. Kluczowe jest zrozumienie, że czujnik temperatury silnika działa na zasadzie zmiany oporu w reakcji na temperaturę, co czyni omomierz narzędziem najlepszym do jego testowania.

Pytanie 5

Podczas demontażu alternatora z pojazdu konieczne będą:

A. zestaw kluczy nasadowych i płaskich, zestaw wkrętaków, klucz dynamometryczny, ściągacz do łożysk
B. zestaw kluczy nasadowych i płaskich, zestaw wkrętaków, klucz do blokady koła pasowego, zestaw ściągaczy
C. zestaw wkrętaków, klucz do blokady koła pasowego, ściągacz do łożysk
D. zestaw kluczy nasadowych, zestaw wkrętaków, ściągacz do łożysk
Wybór narzędzi do demontażu alternatora jest kluczowy dla efektywności i bezpieczeństwa tego procesu. Odpowiedzi, które pomijają klucz do blokowania koła pasowego lub zestaw ściągaczy, są niewłaściwe, ponieważ klucz do blokowania jest niezbędny do unieruchomienia wału, co zapobiega jego obracaniu się podczas demontażu. To narzędzie zapobiega uszkodzeniom, które mogą powstać, gdy wał obraca się w trakcie próby odkręcenia koła pasowego. Ponadto, zestaw ściągaczy jest kluczowy w kontekście usuwania łożysk, które często są osadzone w trudnych do dostępu miejscach. Zastosowanie zestawu kluczy nasadowych i płaskich oraz wkrętaków, choć pomocne, nie wystarczy bez odpowiednich narzędzi do blokowania i ściągania. Dlatego też podstawowym błędem jest mylenie ogólnych narzędzi z tymi, które są specjalistyczne dla danego zadania. Użycie niewłaściwych narzędzi może prowadzić do uszkodzenia komponentów pojazdu oraz wydłużenia czasu pracy. Warto również pamiętać, że stosując się do norm i procedur, można zminimalizować ryzyko ewentualnych wypadków i błędów podczas pracy.

Pytanie 6

Podczas testowania rozrusznika na stole probierczym zauważono intensywne iskrzenie na połączeniu komutator-szczotki. Aby naprawić rozrusznik, co należy zrobić?

A. wymienić tuleje łożyskowe
B. wymienić wirnik
C. zamontować kondensator odkłócający
D. przeczyścić złącza prądowe
Przeczyścić zaciski prądowe nie jest wystarczającym rozwiązaniem w przypadku iskrzenia na styku komutator-szczotki. Iskrzenie wskazuje na problem z przenoszeniem prądu, który najczęściej wynika z wewnętrznych uszkodzeń, takich jak uszkodzony wirnik. Przeczyścić zaciski może pomóc w poprawie kontaktu elektrycznego, jednak to tylko doraźna metoda, która nie rozwiązuje podstawowych problemów związanych z wirnikiem. W przypadku wymiany tulei łożysk, należy zauważyć, że chociaż ich uszkodzenie może wpływać na działanie silnika, nie ma bezpośredniego związku z iskrzeniem na styku komutator-szczotki. Tuleje łożyskowe odpowiadają za stabilność wirnika, ale ich wymiana nie eliminuje przyczyny iskrzenia. Co więcej, założenie kondensatora odkłócającego jest typowym rozwiązaniem w kontekście redukcji zakłóceń elektromagnetycznych, ale nie adresuje bezpośrednio problemu uszkodzenia wirnika. Stosowanie niewłaściwych metod naprawy może prowadzić do dalszych uszkodzeń i zwiększenia kosztów związanych z naprawą. Dlatego kluczowym krokiem jest poprawne zidentyfikowanie źródła problemu, a następnie podjęcie odpowiednich działań naprawczych zgodnych z najlepszymi praktykami w branży.

Pytanie 7

Aby zweryfikować poprawne funkcjonowanie czujnika ABS, trzeba dokonać pomiaru

A. częstotliwości zmian napięcia
B. wartości rezystancji
C. wartości sygnału prądowego
D. wartości sygnału napięciowego
Mierzenie wartości sygnału napięciowego, prądowego oraz rezystancji czujnika ABS może wydawać się użyteczne, jednak nie dostarcza pełnego obrazu działania tego systemu. Sygnał napięciowy może być zmienny, a jego wartość niekoniecznie odzwierciedla rzeczywistą funkcjonalność czujnika. Na przykład, nawet jeśli napięcie jest w normie, czujnik może nie przekazywać poprawnych informacji z uwagi na uszkodzenie wewnętrzne lub problemy z połączeniem. Podobnie, mierzenie wartości prądowej nie uwzględnia aspektów związanych z pracą czujnika przy różnorodnych prędkościach obrotowych, co jest kluczowe w systemach ABS. Rezystancja, w kontekście czujników indukcyjnych, również nie jest miarodajnym wskaźnikiem ich stanu. Te błędne podejścia często prowadzą do mylnych diagnoz, a co za tym idzie, niewłaściwych napraw. W praktyce, aby skutecznie diagnostykować czujniki ABS, niezbędne jest skupienie się na analizie częstotliwości sygnału, co jest zgodne z obowiązującymi standardami w branży motoryzacyjnej oraz praktykami wykonywanymi przez wyspecjalizowanych techników.

Pytanie 8

Jaki koszt wiąże się z regulacją kąta wyprzedzenia zapłonu, jeśli czas realizacji tej operacji wynosi 45 minut przy stawce 100 zł za jedną roboczogodzinę?

A. 50 zł
B. 75 zł
C. 60 zł
D. 90 zł
Koszt regulacji kąta wyprzedzenia zapłonu oblicza się na podstawie czasu pracy oraz stawki za roboczogodzinę. W tym przypadku czas trwania operacji wynosi 45 minut, co odpowiada 0,75 godziny (45 minut / 60 minut). Przy stawce 100 zł za roboczogodzinę, całkowity koszt wyniesie 0,75 * 100 zł, co daje 75 zł. W praktyce, umiejętność obliczania kosztów usług mechanicznych jest niezwykle istotna dla zarówno warsztatów, jak i klientów, pozwala bowiem na efektywne planowanie budżetu. Dobrą praktyką jest również informowanie klientów o przewidywanych kosztach przed wykonaniem usługi, co zwiększa transparentność i zaufanie. W branży motoryzacyjnej, zrozumienie takich kalkulacji jest kluczowe do sprawnego zarządzania finansami oraz do utrzymania konkurencyjności na rynku.

Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

Po zakończeniu prac malarskich w przedziale pasażerskim pojazdu należy bezwzględnie

A. sprawdzić i oczyścić instalację elektryczną w obszarze naprawy
B. obejrzeć i zabezpieczyć instalację elektryczną taśmą izolacyjną
C. wdrożyć maty wygłuszające
D. pokryć wnętrze środkiem antykorozyjnym
Odpowiedź "przejrzeć i oczyścić instalację elektryczną w obrębie naprawy" jest prawidłowa, ponieważ po przeprowadzeniu prac lakierniczych istnieje ryzyko zanieczyszczenia instalacji elektrycznej pyłami lakierniczymi, odtłuszczaczami i innymi substancjami chemicznymi. Zanieczyszczona instalacja elektryczna może prowadzić do problemów z działaniem komponentów elektronicznych pojazdu, takich jak czujniki, moduły sterujące czy inne urządzenia. Praktycznie, ważne jest, aby zminimalizować ryzyko zwarcia lub uszkodzenia, co można osiągnąć przez dokładne sprawdzenie i oczyszczenie przewodów oraz złączy. W branży motoryzacyjnej standardy BHP oraz normy producentów często zalecają przeprowadzanie tego typu czynności po każdej naprawie lakierniczej, aby zapewnić bezpieczeństwo i niezawodność pojazdu. Dodatkowo, czyszczenie instalacji elektrycznej powinno być przeprowadzane za pomocą odpowiednich narzędzi i środków, aby uniknąć uszkodzeń mechanicznych lub chemicznych.

Pytanie 11

Lokalizacja uszkodzenia elektrycznego hamulca postojowego powinna odbywać się w układzie

A. EPB
B. EBD
C. ESP
D. EGR
Wybór odpowiedzi EBD (Electronic Brake Distribution) jest mylny, ponieważ ten system odpowiada za dynamiczne rozdzielenie siły hamowania między przednimi a tylnymi kołami w pojazdach, a nie za zarządzanie hamulcem postojowym. EBD działa w połączeniu z systemem ABS, ale nie ma bezpośredniego wpływu na funkcjonowanie hamulca postojowego. Z kolei EGR (Exhaust Gas Recirculation) dotyczy recyrkulacji spalin, mającej na celu emisję zanieczyszczeń, i również nie jest związany z układem hamulcowym. ESP (Electronic Stability Program) to system stabilizacji toru jazdy, który nie dotyczy uszkodzenia hamulca postojowego, lecz wspiera kierowcę w utrzymaniu kontroli nad pojazdem w trudnych warunkach. Wybór niewłaściwych opcji może wynikać z mylnego zrozumienia funkcji poszczególnych systemów, co podkreśla konieczność posiadania wszechstronnej wiedzy na temat komponentów pojazdu oraz ich wzajemnych relacji. Aby właściwie diagnozować i naprawiać usterki, należy znać nie tylko funkcje, ale także lokalizację poszczególnych układów w pojeździe.

Pytanie 12

Zakres oporności uzwojenia pierwotnego funkcjonującej cewki o napięciu 12V w tradycyjnym układzie zapłonowym mieści się w przedziale

A. 0,5-6 Ω
B. 12-15 Ω
C. 9-12 Ω
D. 6-9 Ω
Przedziały rezystancji w odpowiedziach 6-9 Ω, 9-12 Ω oraz 12-15 Ω są zbyt wysokie dla uzwojeń pierwotnych typowych cewków zapłonowych. Wartości te mogą sugerować niepoprawne zrozumienie zasad działania układów zapłonowych, w których kluczową rolę odgrywa odpowiednia rezystancja dla prawidłowego działania. Wysoka rezystancja uzwojenia pierwotnego może prowadzić do nadmiernych strat mocy, co w rezultacie wpływa na wydajność całego układu. Standardowe cewki zapłonowe są projektowane tak, by ich rezystancja w zakresie 0,5-6 Ω umożliwiała efektywne generowanie napięcia potrzebnego do wyzwolenia zapłonu. Przekroczenie tej wartości może powodować niską jakość iskry oraz problemy z zapłonem, co jest istotne szczególnie w sytuacjach, gdy silnik wymaga szybkiej reakcji. Ponadto, w kontekście diagnostyki, pomiar rezystancji pozwala na identyfikację uszkodzeń czy nieprawidłowości w działaniu cewki, co jest elementem standardowych procedur serwisowych. Zrozumienie tego aspektu jest istotne dla mechaników oraz inżynierów zajmujących się systemami zapłonowymi.

Pytanie 13

Oznaczenie 20H7/e8 w dokumentacji technicznej odnosi się do pasowania obrotowego

A. luźnego na zasadzie stałego otworu
B. mieszanego na zasadzie stałego otworu
C. ciasnego na zasadzie stałego otworu
D. luźnego na zasadzie stałego wałka
Wiele osób może mylnie interpretować oznaczenie pasowania, co prowadzi do wyboru niewłaściwego typu pasowania, jak ciasne na zasadzie stałego otworu. Ciasne pasowanie, takie jak H6, oznacza mniejsze tolerancje, co skutkuje trudnościami w montażu oraz ryzykiem zacięcia się elementów, co jest niepożądane w przypadku wymagających aplikacji. Wybór pasowania luźnego jest kluczowy dla elementów, gdzie wymagana jest pewna elastyczność w montażu, co pozwala na kompensację naprężeń i tolerancji produkcyjnych. Z kolei odpowiedź dotycząca luźnego pasowania na zasadzie stałego wałka jest niepoprawna, ponieważ w takim przypadku to wałek, a nie otwór, stanowiłby element o stałej wielkości, co nie jest zgodne z zasadami projektowania pasowań. Właściwe podejście do pasowań wymaga znajomości zarówno tolerancji, jak i wymagań aplikacji, co często bywa pomijane przez inżynierów. Praktyczne zrozumienie tych zasad jest kluczowe dla zapewnienia jakości i wydajności w projektach inżynieryjnych.

Pytanie 14

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 15

Aby sprawdzić poprawność działania indukcyjnego czujnika położenia wału korbowego, należy między innymi zmierzyć jego sygnał wyjściowy w trakcie równoczesnego pomiaru

A. natężenia prądu zasilającego czujnik
B. wartości rezystancji cewki czujnika
C. wartości napięcia sygnału kontrolnego do czujnika z modułu BSI
D. reaktancji pojemnościowej czujnika
Wybór innych parametrów, takich jak natężenie prądu zasilania, reaktancja pojemnościowa czy napięcie sygnału sterującego, jako podstaw do oceny poprawności działania indukcyjnego czujnika położenia wału korbowego, opiera się na nieprawidłowym zrozumieniu zasady działania tego typu czujników. Natężenie prądu zasilania wskazuje jedynie na to, ile energii czujnik pobiera, ale nie dostarcza informacji o jego funkcjonalności ani niezawodności. Z kolei pomiar reaktancji pojemnościowej, będący parametrem odpowiednim dla komponentów o charakterystyce pojemnościowej, nie odnosi się do czujnika indukcyjnego. Czujniki indukcyjne współpracują z zmiennym polem magnetycznym, co nie wymaga analizy pojemności, a ich sygnał oparty jest na fali elektromagnetycznej. Natomiast napięcie sygnału sterującego z modułu BSI, mimo że może być istotne dla funkcjonowania układów elektronicznych, nie odzwierciedla bezpośrednio stanu czujnika położenia. Dlatego kluczowe jest skupienie się na pomiarze rezystancji cewki czujnika, który dostarcza najistotniejszych informacji o jego sprawności i potencjalnych problemach w układzie zapłonowym.

Pytanie 16

Wykorzystując amperomierz cęgowy, można zrealizować pomiar

A. natężenia prądu w systemie antenowym pojazdu
B. funkcjonowania regulatora napięcia
C. napięcia zasilającego układ zapłonowy
D. natężenia prądu w trakcie działania rozrusznika
Pomiar natężenia prądu podczas pracy rozrusznika za pomocą amperomierza cęgowego jest odpowiedni, ponieważ ten typ przyrządu jest zaprojektowany do bezkontaktowego pomiaru prądu. Rozrusznik generuje znacznie większe natężenie prądu, które może wynosić od 100 do 200 A, co jest typowe w przypadku uruchamiania silnika spalinowego. Amperomierze cęgowe działają na zasadzie pomiaru pola magnetycznego generowanego przez przepływający prąd, co pozwala na szybkie i bezpieczne określenie wartości natężenia prądu bez potrzeby przerywania obwodu. Użycie tego narzędzia w praktyce jest zgodne z zaleceniami dotyczącymi bezpieczeństwa i efektywności, zwłaszcza w przypadku pracy ze wysokimi prądami. W warsztatach samochodowych, amperomierze cęgowe są standardowym wyposażeniem, które umożliwia diagnostykę układów elektrycznych pojazdów, w tym oceny stanu rozrusznika oraz innych komponentów. Istotne jest też, że cęgowe amperomierze są często wykorzystywane w obwodach, gdzie dostęp do przewodów jest ograniczony.

Pytanie 17

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 18

Rozpoczynając demontaż alternatora w pojeździe, powinno się koniecznie pamiętać, aby

A. prawidłowo dobrać narzędzia
B. zabezpieczyć wnętrze przed zabrudzeniem
C. wyłączyć zapłon
D. odłączyć klemy akumulatora
Odłączenie klem akumulatora przed demontażem alternatora to kluczowy krok, który ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa zarówno osoby pracującej, jak i samego pojazdu. W przypadku pozostawienia akumulatora podłączonego, istnieje ryzyko zwarcia, co może prowadzić do uszkodzenia elementów elektronicznych w pojeździe oraz potencjalnych obrażeń. W praktyce, proces ten powinien być zawsze realizowany zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu oraz standardami branżowymi, które podkreślają znaczenie bezpieczeństwa w pracy z układami elektrycznymi. Na przykład, w warsztatach stosuje się procedury, które nakładają obowiązek zawsze odłączania akumulatora przed przystąpieniem do prac związanych z instalacją elektryczną. Dodatkowo, warto zaznaczyć, że odłączenie akumulatora może również zapobiec przypadkowemu uruchomieniu silnika podczas pracy, co jest istotnym elementem ochrony technika. "

Pytanie 19

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 20

W prawidłowo działającej instalacji elektrycznej w samochodzie (12 V), podczas pracy silnika, przy obrotach wynoszących około 2000 obr./min., napięcie na zaciskach akumulatora powinno wynosić

A. 13,6 V
B. 12,6 V
C. 12,0 V
D. 14,8 V
Wybór wartości 12,6 V jest niepoprawny, ponieważ odnosi się do stanu, w którym akumulator jest w pełni naładowany, ale silnik nie pracuje. W momencie uruchomienia silnika i wzrostu prędkości obrotowej, napięcie powinno wzrosnąć w wyniku działania alternatora. Utrzymywanie napięcia na poziomie 12,0 V wskazuje na problem z ładowaniem, co może prowadzić do rozładowania akumulatora i uszkodzenia komponentów elektrycznych pojazdu. Wartość 14,8 V jest również zbyt wysoka, co może wskazywać na zbyt intensywne ładowanie, prowadząc do przegrzewania akumulatora, a w dłuższej perspektywie do jego uszkodzenia. Z kolei wartość 12,0 V jest nieadekwatna do normalnej pracy pojazdu i może sugerować, że system ładowania nie działa prawidłowo. Prawidłowe napięcie na akumulatorze w trakcie pracy silnika powinno być w przedziale 13,5-14,5 V, co jest zgodne z normami przemysłowymi. Utrzymanie stabilnego napięcia jest kluczowe dla efektywności systemów elektrycznych oraz trwałości akumulatora.

Pytanie 21

Po przeprowadzeniu regeneracji przepustnicy w silniku spalinowym, aby zapewnić właściwe funkcjonowanie jednostki napędowej, należy wykonać kalibrację przepustnicy, używając

A. szczelinomierza
B. oprogramowania diagnostycznego
C. lampy stroboskopowej
D. multimetru uniwersalnego
Używanie lampy stroboskopowej w kontekście kalibracji przepustnicy silnika spalinowego może być mylące. Lampa stroboskopowa jest narzędziem służącym głównie do diagnozowania i ustawiania zapłonu w silnikach, a nie do precyzyjnej kalibracji pracy przepustnicy. Jej działanie polega na wizualizacji zapłonu w celu oceny ustawień, co nie ma zastosowania w przypadku regulacji parametrów przepustnicy. Multimetr uniwersalny, z drugiej strony, choć pomocny w pomiarze napięcia, oporności i ciągłości obwodów, nie dostarcza wystarczających informacji o dynamice pracy przepustnicy. Użycie tego narzędzia do kalibracji może prowadzić do błędnych wniosków, ponieważ nie uwzględnia ono rzeczywistych warunków pracy silnika. Szczelinomierz jest narzędziem mechanicznym, stosowanym do pomiarów odstępów i szczelin, ale nie posiada funkcji diagnostycznych, które byłyby wymagane do skutecznej kalibracji przepustnicy. W rezultacie, nie używanie specjalistycznego oprogramowania diagnostycznego często prowadzi do niedokładnych ustawień, co może skutkować nieefektywną pracą silnika oraz zwiększonym zużyciem paliwa, a nawet uszkodzeniem jednostki napędowej.

Pytanie 22

Przedstawiony na zdjęciu przyrząd służy do

Ilustracja do pytania
A. pomiaru zadymienia w silniku ZS.
B. pomiaru zdolności rozruchowej akumulatora.
C. kontroli i regulacji kąta wyprzedzenia zapłonu w silniku ZI.
D. pomiaru hałasu zewnętrznego.
Przyrząd przedstawiony na zdjęciu to sonometr, urządzenie zaprojektowane do pomiaru poziomu hałasu, wyrażanego w decybelach (dB). Użycie sonometru jest kluczowe w różnych dziedzinach, takich jak inżynieria akustyczna, ochrona środowiska oraz w aplikacjach przemysłowych, gdzie kontrola hałasu ma istotne znaczenie. Na przykład, w kontekście budownictwa, sonometry są wykorzystywane do oceny poziomu hałasu w miejscach pracy lub w pobliżu obiektów mieszkalnych, co jest zgodne z regulacjami dotyczącymi ochrony przed hałasem. Przemysł motoryzacyjny również stosuje sonometry do testowania hałasu generowanego przez silniki, co ma wpływ na komfort pasażerów i spełnianie norm emisji hałasu. Poprawne stosowanie tego przyrządu wymaga znajomości standardów takich jak ISO 1996 dotyczących oceny hałasu oraz umiejętności interpretacji wyników pomiarów w kontekście przepisów prawnych. Zrozumienie zastosowania sonometru nie tylko wzbogaca wiedzę technologiczną, ale także podnosi świadomość w zakresie ochrony zdrowia i środowiska.

Pytanie 23

Przeprowadzając tak zwany test przelewowy, można ocenić

A. zanieczyszczenie filtra DPF
B. sprawność wtryskiwaczy paliwa
C. szczelność zaworów głowicy
D. pojemność skokową silnika
Test przelewowy, znany również jako test wtryskiwaczy, jest procedurą diagnostyczną, która ma na celu ocenę sprawności wtryskiwaczy paliwa w silnikach spalinowych. Podczas tego testu mierzy się ilość paliwa wtryskiwanego przez każdy wtryskiwacz w określonym czasie, co pozwala na ocenę ich wydajności. W praktyce, jeśli wtryskiwacze są zanieczyszczone lub uszkodzone, mogą powodować nierównomierną pracę silnika, zwiększone zużycie paliwa i emisję spalin. Dlatego regularne przeprowadzanie testów przelewowych jest kluczowym elementem przeglądów technicznych w warsztatach samochodowych, zgodnym z zaleceniami producentów pojazdów oraz normami branżowymi. Odpowiednia konserwacja wtryskiwaczy nie tylko poprawia osiągi silnika, ale również wpływa na jego trwałość i ekonomikę eksploatacji.

Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

Który z poniższych podzespołów w pojazdach samochodowych może czasami potrzebować czyszczenia oraz kalibracji?

A. Alternator
B. Rozrusznik
C. MAP sensor
D. Przepustnica
Alternator, MAP sensor oraz rozrusznik to elementy samochodowe, które nie wymagają regularnego oczyszczania ani kalibracji w taki sam sposób, jak przepustnica. Alternator jest odpowiedzialny za ładowanie akumulatora oraz zasilanie systemów elektrycznych pojazdu. W przypadku usterki, alternator zazwyczaj wymaga wymiany lub naprawy, a nie czyszczenia czy kalibracji. MAP sensor, czyli czujnik ciśnienia w kolektorze dolotowym, ma na celu monitorowanie ciśnienia powietrza, co jest kluczowe dla odpowiedniego zarządzania działaniem silnika. Choć może wymagać wymiany przy awarii, standardowo nie jest czyszczony ani kalibrowany w regularnych odstępach czasu. Rozrusznik z kolei, odpowiedzialny za uruchamianie silnika, także nie podlega takim czynnościom, a jego działanie można ocenić jedynie na podstawie symptomów awarii. Należy zrozumieć, że mylenie tych komponentów z przepustnicą wynika z braku wiedzy na temat ich funkcji i wymagań serwisowych, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków dotyczących konserwacji pojazdu.

Pytanie 26

Podczas pomiaru diody prostowniczej z użyciem multimetru uzyskano wartość "∞" zarówno w kierunku przewodzenia, jak i zaporowym. Czego to dowodzi?

A. nieodpowiedniego ustawienia zakresu multimetru
B. przebiegunowania diody
C. pełnej sprawności diody
D. konieczności wymiany diody
Wartość '∞' uzyskana podczas pomiaru diody prostowniczej w kierunku przewodzenia i kierunku zaporowym wskazuje, że dioda jest uszkodzona i wymaga wymiany. Przypadek ten występuje, gdy w diodzie nie zachodzi przewodnictwo elektryczne w żadnym kierunku, co może być wynikiem fizycznego uszkodzenia, takiego jak przepalenie wewnętrznych złącz, co jest zgodne z klasycznymi zasadami działania diod. Przykładowo, w obwodach prostowniczych stosuje się diody, które muszą działać poprawnie, aby zapewnić efektywne prostowanie prądu. Wymiana uszkodzonej diody jest kluczowym krokiem w konserwacji takich układów, aby uniknąć dalszych uszkodzeń w obwodzie. Dodatkowo, zgodnie z normami bezpieczeństwa, należy zawsze sprawdzać stan diod w obwodach przed ich eksploatacją, aby uniknąć ryzyka awarii systemu.

Pytanie 27

W trakcie prowadzenia pojazdu ukazuje się komunikat o nieprawidłowym działaniu systemu ESP, mimo że układ ABS funkcjonuje bez zarzutu. Możliwą przyczyną tej usterki może być

A. uszkodzenie czujnika położenia koła kierownicy
B. niewłaściwe działanie prędkościomierza
C. uszkodzenie w systemie czujników ABS
D. niedostosowana praca pompy ABS
Uszkodzenie czujnika położenia koła kierownicy to naprawdę istotny temat. Bez dobrego działającego czujnika, system ESP, który ma za zadanie stabilizować pojazd, może zacząć szwankować. On bazuje na danych z tego czujnika, które mówią mu, jaki jest kąt skrętu i w którą stronę jedzie auto. Jak czujnik nie działa, no to ESP może źle interpretować te dane, a to może skończyć się błędem. Wyobraź sobie, że wchodzisz w zakręt, a system nie wie, gdzie są koła – to nie brzmi dobrze, prawda? Pamiętaj, że dobrze jest regularnie sprawdzać układy ABS i ESP, żeby na bieżąco monitorować czujniki. Dzięki temu można szybko wychwycić potencjalne problemy i je naprawić zanim się rozwiną.

Pytanie 28

Aby obliczyć wydłużenie pręta pod wpływem rozciągania w obszarze odkształceń sprężystych, stosuje się prawo

A. Pascala
B. Hookea
C. Faradaya
D. Newtona
Prawo Faradaya dotyczy zjawiska indukcji elektromagnetycznej, a jego zastosowanie nie ma bezpośredniego związku z obliczaniem wydłużenia prętów w odkształceniach sprężystych. Koncentruje się na generowaniu napięcia w obwodzie elektrycznym w wyniku zmian pola magnetycznego, co jest całkowicie odmiennym zjawiskiem fizycznym. Z kolei prawo Newtona, głównie związane z ruchem ciał i siłami na nie działającymi, nie odnosi się do analizy odkształceń materiałów, choć w pewnym sensie można je zrozumieć w kontekście dynamiki ruchu, ale nie jest bezpośrednio aplikowalne do obliczeń sprężystości. Prawo Pascala, które opisuje zachowanie płynów w zamkniętych układach, również nie ma zastosowania w kontekście rozciągania prętów, ponieważ odnosi się do transmisji ciśnienia w cieczy, co jest zupełnie inną dziedziną. Te błędne odpowiedzi mogą wynikać z mylnego skojarzenia ich z pojęciami związanymi z materiałami i odkształceniami, co prowadzi do nieporozumień dotyczących fundamentalnych zasad mechaniki materiałów. Kluczem do prawidłowego zrozumienia tego zagadnienia jest jasne rozróżnienie między różnymi prawami fizycznymi i ich odpowiednimi zastosowaniami w inżynierii.

Pytanie 29

Aby zapewnić zachowanie danych zapisanych w pamięci elektronicznych systemów pojazdu w trakcie wymiany akumulatora samochodowego, należy zwrócić uwagę na

A. podłączenie akumulatora serwisowego do instalacji samochodu przed odłączeniem wymienianego akumulatora
B. zdjęcie zacisku prądowego akumulatora w pierwszej kolejności
C. zdjęcie zacisku masowego akumulatora w pierwszej kolejności
D. podłączenie akumulatora serwisowego do instalacji pojazdu po odłączeniu wymienianego akumulatora
Poprawna odpowiedź wskazuje na konieczność podłączenia akumulatora serwisowego do instalacji samochodu przed odłączeniem wymienianego akumulatora. To działanie ma kluczowe znaczenie dla zachowania danych zapisanych w pamięci elektronicznej pojazdu. W przypadku nowoczesnych samochodów, wiele systemów, takich jak nawigacja, systemy audio czy ustawienia klimatyzacji, przechowuje dane w pamięci, która może być zasilana przez akumulator. Podłączenie akumulatora serwisowego przed odłączeniem starego akumulatora pozwala na ciągłe zasilanie tych systemów, co zapobiega utracie ważnych informacji. W praktyce, często używa się akumulatorów serwisowych, które są niewielkimi, przenośnymi źródłami zasilania, zapewniającymi stabilne napięcie podczas prac serwisowych. Jest to zgodne z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej oraz zaleceniami producentów pojazdów.

Pytanie 30

W pojeździe z tradycyjnym układem napędowym zauważono nadmierne drgania i dźwięki. Jakie działania należy podjąć, aby usunąć te nieprawidłowości?

A. Wymiana półosi napędowej
B. Wymiana przegubu krzyżakowego
C. Smarowanie przegubu homokinetycznego
D. Wymiana oleju w tylnym moście
Wymiana przegubu krzyżakowego to właściwe podejście do usunięcia nadmiernych wibracji i hałasów w pojeździe. Przegub krzyżakowy jest kluczowym elementem układu napędowego, który umożliwia przeniesienie momentu obrotowego z wału napędowego na koła, jednocześnie kompensując różnice w kącie między nimi. W przypadku zużycia lub uszkodzenia tego przegubu, pojazd może doświadczać wibracji podczas jazdy, co znacząco wpływa na komfort i bezpieczeństwo. Dobrą praktyką jest regularna inspekcja przegubów krzyżakowych, zwłaszcza w pojazdach eksploatowanych w trudnych warunkach. Wymiana powinna być przeprowadzana zgodnie z zaleceniami producenta, korzystając z odpowiednich narzędzi i technik, co zapewnia długotrwałą niezawodność układu napędowego oraz minimalizuje ryzyko dalszych uszkodzeń.

Pytanie 31

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 32

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 33

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 34

Która z podanych metod diagnostycznych charakteryzuje się największą dokładnością?

A. Pomiarowa
B. Słuchowa
C. Wzrokowa
D. Dotykowa
Pomiarowa metoda diagnostyczna jest uważana za najbardziej precyzyjną, ponieważ opiera się na obiektywnych danych liczbowych, które można dokładnie zmierzyć i zarejestrować. Przykładem może być zastosowanie urządzeń takich jak ciśnieniomierze, termometry czy analizatory chemiczne, które dostarczają precyzyjnych wartości pomiarowych. W kontekście diagnostyki medycznej, pomiary takie jak poziom glukozy we krwi czy ciśnienie krwi są kluczowe dla właściwej oceny stanu zdrowia pacjenta. Standardy branżowe, takie jak ISO 15189 dla laboratoriów medycznych, podkreślają znaczenie stosowania sprzętu pomiarowego, który zapewnia dokładność i powtarzalność wyników. W praktyce, dokładność pomiary pozwala na lepsze podejmowanie decyzji diagnostycznych i terapeutycznych, co bezpośrednio wpływa na jakość opieki zdrowotnej.

Pytanie 35

Po włączeniu silnika można dostrzec i odczuć na obrotomierzu wahania obrotów na biegu jałowym. Te objawy sugerują

A. usterkę systemu zasilania
B. zanieczyszczenie przepustnicy
C. uszkodzenie sensora lambda
D. usterkę systemu zapłonowego
Zanieczyszczenie przepustnicy jest jednym z głównych powodów falowania obrotów silnika na biegu jałowym. W przypadku, gdy przepustnica jest zanieczyszczona, jej funkcjonowanie jest zakłócone, co prowadzi do nieregularnego dopływu powietrza do silnika. W rezultacie mieszanka paliwowo-powietrzna staje się niestabilna, co objawia się w postaci wahań obrotów. Regularne czyszczenie przepustnicy oraz systematyczne serwisowanie układu dolotowego jest zalecane przez producentów, aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie silnika i zminimalizować zużycie paliwa. W praktyce, technicy mogą również przeprowadzać diagnostykę elektroniczną, aby sprawdzić parametry pracy silnika, co pomoże w identyfikacji problemów związanych z przepustnicą. Należy pamiętać, że zanieczyszczona przepustnica może powodować również trudności w przyspieszaniu oraz zwiększać emisję spalin, co jest niezgodne ze standardami ochrony środowiska.

Pytanie 36

W silniku ZS system Common Rail dysponuje

A. pompą wtryskową rzędową
B. pompowtryskiwaczami
C. listwą paliwową wysokociśnieniową
D. pompą wtryskową rozdzielaczową
Rzędowe i rozdzielaczowe pompy wtryskowe to część starszych systemów, które po prostu wtryskiwały paliwo bezpośrednio do cylindrów. W porównaniu do Common Rail, ich ciśnienie i precyzja dozowania to w ogóle nie to. Rzędowe pompy, choć mogą działać w silnikach, mają swoje ograniczenia, co może prowadzić do problemów, szczególnie jak zmieniają się warunki pracy. A pompowtryskiwacze, które łączą w sobie funkcję wtryskiwacza i pompy, są bardziej skomplikowane i mogą sprawiać problem z niezawodnością. W Common Rail najważniejsze jest zoptymalizowanie ciśnienia i procesu spalania, co starsze technologie po prostu nie potrafią zapewnić. Więc mylenie rzędowych lub rozdzielaczowych pompy z nowoczesnymi systemami wtryskowymi to zły pomysł, bo nie spełniają one współczesnych wymogów odnośnie wydajności czy emisji spalin.

Pytanie 37

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 38

System zasilania wciągarki elektrycznej zamontowanej w samochodzie terenowym powinien być podłączony

A. do gniazda energetycznego w kabinie o minimalnej mocy 100 W
B. bezpośrednio do akumulatora z oddzielnym zabezpieczeniem
C. do systemu zasilania świateł postojowych
D. pośrednio do niezależnego źródła zasilania zewnętrznego
Podłączenie wciągarki elektrycznej bezpośrednio do akumulatora z niezależnym zabezpieczeniem jest najbezpieczniejszym i najefektywniejszym sposobem zasilania tego urządzenia. Akumulator samochodowy dostarcza wystarczającą moc, co jest niezbędne dla prawidłowego działania wciągarki, która może wymagać dużego poboru prądu, zwłaszcza w trudnych warunkach terenowych. Zabezpieczenie niezależne, takie jak bezpiecznik lub wyłącznik, chroni zarówno wciągarkę, jak i instalację elektryczną samochodu przed przeciążeniem i zwarciem. Przykładem może być zastosowanie bezpiecznika o odpowiedniej wartości prądowej, który jest zgodny z zaleceniami producenta wciągarki. Dzięki temu, w przypadku awarii, prąd nie uszkodzi innych komponentów systemu elektrycznego pojazdu. Zgodność z normami branżowymi, takimi jak ISO 9001, podkreśla znaczenie bezpieczeństwa i efektywności w instalacjach elektrycznych, co czyni tę metodę podłączenia optymalnym rozwiązaniem.

Pytanie 39

Czym spowodowane jest kołysanie się pojazdu w trakcie jazdy?

A. osłabiona siła tłumienia amortyzatora
B. niewłaściwe wyważenie kół
C. luz w tulei metalowo-gumowej wahacza
D. uszkodzona sprężyna zawieszenia
Pęknięta sprężyna zawieszenia może być postrzegana jako potencjalny problem, jednak nie jest bezpośrednią przyczyną kołysania się pojazdu. Uszkodzona sprężyna wprawdzie wpływa na wysokość prześwitu i może powodować nierównomierne osiadanie pojazdu, ale nie jest to bezpośredni czynnik determinujący dynamikę ruchów zawieszenia. Niewyważenie kół, z kolei, prowadzi do wibracji, które mogą być mylone z kołysaniem. W rzeczywistości, niewyważone koła najczęściej wywołują drgania, co może być niebezpieczne, lecz niekoniecznie przekłada się na kołysanie. Luz w tulei metalowo-gumowej wahacza także wpływa na stabilność, jednak jego głównym skutkiem jest zwiększenie luzów w układzie kierowniczym oraz pogorszenie prowadzenia pojazdu, co nie jest tożsame z kołysaniem. Często błędnie zakłada się, że problemy z zawieszeniem są jedynym źródłem problemów z dynamiką pojazdu, podczas gdy każdy z wymienionych elementów może działać niezależnie i wymagać odrębnej analizy. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, że każdy z tych elementów pełni inną funkcję, a ich prawidłowe działanie jest niezbędne dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy.

Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.