Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 7 stycznia 2025 17:00
  • Data zakończenia: 7 stycznia 2025 17:06

Egzamin zdany!

Wynik: 38/40 punktów (95,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakie rozwiązanie jest najbardziej odpowiednie przy projektowaniu aplikacji, która ma funkcjonować na różnych systemach operacyjnych?

A. Wykorzystanie technik responsywnego projektowania interfejsu
B. Koncentrowanie się wyłącznie na estetyce aplikacji
C. Opracowanie dedykowanego kodu dla każdej platformy
D. Pełne dopasowanie aplikacji do systemu Windows
Zastosowanie technik responsywnego projektowania interfejsu to najlepsze podejście do tworzenia aplikacji działających na różnych platformach. Responsywne projektowanie umożliwia dostosowanie interfejsu do różnych rozdzielczości ekranów i urządzeń, co zapewnia jednolite doświadczenia użytkownika. Użycie elastycznych siatek (grid), media queries oraz skalowalnych elementów pozwala na automatyczne dostosowanie wyglądu aplikacji, eliminując konieczność tworzenia oddzielnych wersji dla każdej platformy.

Pytanie 2

Przykład wywołania funkcji zamien w języku C++ może wyglądać w następujący sposób

Ilustracja do pytania
A. zamien(12, 34)
B. zamien(&a, &b); //x,y - zmienne całkowite
C. zamien(m,n); //m,n - zmienne całkowite
D. zamien(*a, *b); //a,b - zmienne całkowite
Wywołanie funkcji 'zamien' w formie zamien(&a, &b) jest poprawne, ponieważ przekazuje adresy zmiennych jako argumenty, co pozwala na modyfikację ich wartości w funkcji. Jest to standardowa technika używana w języku C++ do przekazywania parametrów przez wskaźniki lub referencje.

Pytanie 3

Algorytm przedstawiony powyżej może zostać zaimplementowany w języku Java z wykorzystaniem instrukcji:

Ilustracja do pytania
A. while
B. switch
C. if
D. try
Instrukcja 'while' w Javie działa tak, że powtarza blok kodu, aż warunek, który podasz, będzie prawdziwy. To jedna z podstawowych rzeczy w programowaniu i super przydaje się, kiedy nie wiesz z góry, ile razy coś ma się powtórzyć. Na przykład, możesz to wykorzystać, gdy szukasz czegoś w danych albo gdy chcesz, żeby coś wydarzyło się wielokrotnie, jak obsługa kliknięć na stronie.

Pytanie 4

Jakiego typu testy są stosowane do sprawdzania funkcjonalności prototypu interfejsu?

A. Testy zgodności
B. Testy interfejsu
C. Testy efektywnościowe
D. Testy obciążeniowe
Testy interfejsu są kluczowe w procesie weryfikacji funkcji prototypu interfejsu użytkownika. Testy te koncentrują się na sprawdzeniu poprawności działania wszystkich elementów graficznych, takich jak przyciski, pola tekstowe, menu rozwijane oraz formularze. Testy interfejsu pozwalają upewnić się, że interakcje użytkownika z aplikacją przebiegają zgodnie z oczekiwaniami i nie powodują błędów w nawigacji. Dzięki nim można wykryć problemy związane z nieprawidłowym rozmieszczeniem elementów, brakiem reakcji na kliknięcia lub nieintuicyjnym działaniem, co pozwala na wczesne wdrożenie poprawek i zwiększenie użyteczności aplikacji.

Pytanie 5

Jaką rolę pełni debugger w trakcie programowania?

A. Do kontrolowania wersji kodu źródłowego
B. Do automatycznego generowania dokumentacji projektu
C. Do wykrywania błędów w czasie działania programu
D. Do konwersji kodu źródłowego na język maszynowy
Debugger to takie narzędzie, które pomaga programistom w znajdowaniu błędów i śledzeniu, co się dzieje z programem, kiedy go uruchamiamy. Można go zatrzymać w dowolnym momencie, co nazywamy breakpoints, i wtedy można zobaczyć, jakie zmienne mają jakie wartości. Dzięki temu można łatwiej dostrzegać błędy logiczne czy składniowe. Wydaje mi się, że to naprawdę ważne narzędzie w pracy każdego programisty, bo ułatwia życie!

Pytanie 6

Czym jest ochrona własności intelektualnej?

A. Zestaw przepisów dotyczących ochrony prywatności
B. Koncepcja prawa zabezpieczającego twórczość i innowacje
C. Zbiór informacji osobowych
D. Rejestr plików przechowywanych w chmurze
Własność intelektualna to zbiór praw chroniących twórczość i wynalazki, obejmujący patenty, prawa autorskie, znaki towarowe i wzory przemysłowe. Własność intelektualna pozwala twórcom na zarabianie na swoich dziełach oraz kontrolowanie, kto i w jaki sposób może z nich korzystać. W wielu krajach naruszenie praw własności intelektualnej wiąże się z poważnymi konsekwencjami prawnymi. Dla przedsiębiorstw i innowatorów ochrona własności intelektualnej jest kluczowa dla zabezpieczenia ich inwestycji oraz rozwijania nowych technologii.

Pytanie 7

Jakie jest główne zadanie debuggera w środowisku programowania?

A. Tworzenie kodu źródłowego
B. Generowanie plików wykonywalnych
C. Analiza i usuwanie błędów w kodzie
D. Kompilowanie kodu źródłowego
Debugger to narzędzie programistyczne służące do analizy i usuwania błędów w kodzie źródłowym. Pozwala na krokowe wykonywanie programu, śledzenie wartości zmiennych i identyfikowanie miejsc, w których występują błędy logiczne lub składniowe. Debugger umożliwia zatrzymanie wykonania programu w dowolnym miejscu, ustawienie tzw. breakpointów (punktów przerwania) i monitorowanie przepływu sterowania. Dzięki temu programista może dokładnie przeanalizować, dlaczego program nie działa zgodnie z oczekiwaniami i szybko znaleźć przyczynę problemu. Debuggery są dostępne w większości zintegrowanych środowisk programistycznych (IDE), takich jak Visual Studio, PyCharm czy IntelliJ IDEA.

Pytanie 8

Jakie słowa kluczowe są stosowane w języku C++ do zarządzania wyjątkami?

A. throw i handle
B. try i raise
C. except i finally
D. try i catch
Słowa kluczowe 'try' i 'catch' są podstawą obsługi wyjątków w języku C++. Umożliwiają one przechwytywanie i obsługę błędów, które mogą wystąpić podczas wykonywania programu. Blok 'try' zawiera kod, który jest monitorowany pod kątem błędów, a blok 'catch' przechwytuje i przetwarza zgłoszony wyjątek, zapobiegając nieoczekiwanemu zakończeniu programu. Mechanizm ten jest kluczowy dla tworzenia niezawodnego i odpornego na błędy oprogramowania. Dzięki 'try' i 'catch' programista może implementować logikę naprawczą lub logować błędy, co zwiększa stabilność i bezpieczeństwo aplikacji.

Pytanie 9

Jakie metody umożliwiają przesyłanie danych z serwera do aplikacji front-end?

A. biblioteki jQuery
B. metody POST
C. formatu JSON
D. protokołem SSH
JSON, czyli JavaScript Object Notation, to dość lekki format wymiany danych. Jest prosty do zrozumienia zarówno dla ludzi, jak i komputerów. To dlatego jest tak popularny w aplikacjach webowych, gdzie przesyła się dane między serwerem a klientem. Dzięki strukturze klucz-wartość łatwo jest mapować obiekty w JavaScript, co przyspiesza cały proces z danymi. Pomysł na zastosowanie? Na przykład, gdy przesyłasz dane użytkownika z serwera do swojej aplikacji, to często zamieniasz obiekt JavaScript na format JSON i wysyłasz go przez AJAX. A co ważne, JSON jest zgodny z różnymi standardami, więc możesz go używać praktycznie wszędzie. Co ciekawe, w nowoczesnych aplikacjach JSON jest zdecydowanie bardziej popularny niż XML, bo jest prostszy i mniej obciążający dla sieci. To wszystko sprawia, że strony ładują się szybciej, a użytkownicy mają lepsze doświadczenia.

Pytanie 10

Jakie cechy posiada model prototypowy w zakresie zarządzania projektami?

A. Realizowaniem pełnej wersji produktu przed przeprowadzeniem testów
B. Przygotowaniem wersji systemu w ograniczonym zakresie w celu uzyskania opinii od użytkownika
C. Rozwojem produktu w sposób iteracyjny w krótkich cyklach
D. Szczegółowym planowaniem każdego etapu projektu przed jego realizacją
Model prototypowy w zarządzaniu projektami to taka sprytna technika, gdzie tworzymy coś w rodzaju wczesnej wersji systemu, czyli prototypu. To nam pozwala zebrać opinie od użytkowników i przetestować różne pomysły zanim w ogóle weźmiemy się za pełną wersję. Fajną sprawą jest to, że gdy mamy ten prototyp, to łatwiej wyłapać błędy, zanim wszystko zostanie w pełni zbudowane. Największa zaleta? Możemy dostosować i poprawiać aplikację na podstawie tego, co mówią użytkownicy. Dzięki temu ryzyko, że stworzymy coś, co nie spełnia ich oczekiwań, jest znacznie mniejsze. Prototypy to często chleb powszedni w projektach UX/UI, aplikacjach webowych czy oprogramowaniu dla firm, gdzie tak istotne jest, by dobrze trafiać w potrzeby końcowych użytkowników.

Pytanie 11

Który z poniższych aspektów najlepiej definiuje działanie e-sklepu?

A. Dostęp do bazy danych klientów
B. Zarządzanie serwerem e-mail
C. System obsługi koszyka oraz realizacji zamówień
D. Mechanizm generowania grafiki 3D
System zarządzania koszykiem i realizacją zamówień to kluczowy element każdej aplikacji e-commerce (sklepu internetowego). Umożliwia użytkownikom dodawanie produktów do koszyka, zarządzanie ich ilością, a następnie finalizację transakcji poprzez proces realizacji zamówienia i płatności. Tego typu funkcjonalność wymaga integracji z bazą danych oraz systemami płatności online, co zapewnia bezpieczeństwo i wygodę użytkownika. Systemy koszyków zakupowych często oferują zaawansowane funkcje, takie jak kupony rabatowe, kody promocyjne czy integracje z magazynami i systemami logistycznymi. Realizacja zamówienia obejmuje procesy takie jak autoryzacja płatności, generowanie faktur oraz śledzenie zamówień, co jest podstawą funkcjonowania nowoczesnych platform e-commerce.

Pytanie 12

Kod zaprezentowany w filmie w języku C++ nie przechodzi kompilacji. Co należy zmodyfikować w tym kodzie, aby kompilacja odbyła się bez błędów?

A. poprawnie zapisać warunek w instrukcji if w linii 11, np. sprawdz(x)==true
B. dodać deklarację funkcji sprawdz przed funkcją main
C. naprawić błąd w funkcji sprawdz, który polega na braku nawiasów {} w pętli for
D. zadeklarować zmienną sprawdz przed jej wykorzystaniem w linii 11
Błąd kompilacji wynika z braku deklaracji funkcji przed jej użyciem. Dodanie deklaracji funkcji 'sprawdz' przed funkcją main eliminuje ten problem i umożliwia prawidłowe skompilowanie programu.

Pytanie 13

Początkowym celem środowisk IDE takich jak: lntellij IDEA, Eclipse, NetBeans jest programowanie w języku

A. Python
B. Java
C. C#
D. C++
Środowiska IDE, takie jak IntelliJ IDEA, Eclipse oraz NetBeans, zostały zaprojektowane z myślą o programowaniu w języku Java, który jest jednym z najpopularniejszych języków programowania na świecie. Te zintegrowane środowiska deweloperskie oferują szereg narzędzi i funkcji, które znacznie ułatwiają proces tworzenia aplikacji w Java. Przykładowo, IntelliJ IDEA, stworzony przez firmę JetBrains, dostarcza wsparcie dla automatycznego uzupełniania kodu, refaktoryzacji oraz analizy statycznej, co przyspiesza cykl rozwoju oprogramowania. Eclipse, będący otwartym oprogramowaniem, umożliwia rozszerzanie swoich funkcji poprzez wtyczki, co czyni go elastycznym narzędziem dla programistów. NetBeans, z kolei, zapewnia łatwe w użyciu interfejsy oraz wsparcie dla wielu technologii związanych z Java, takich jak JavaFX czy Java EE, co czyni go idealnym wyborem dla rozwoju aplikacji webowych i desktopowych. Zgodnie z przyjętymi standardami w branży, Java jest językiem obiektowym, który charakteryzuje się wysoką przenośnością oraz bezpieczeństwem, co czyni go atrakcyjnym wyborem dla wielu projektów komercyjnych oraz edukacyjnych.

Pytanie 14

Jakie informacje mogą być zapisywane w cookies przeglądarki?

A. Dane przechowywane w systemie baz danych
B. Preferencje użytkownika, takie jak język lub styl strony
C. Prywatne dane użytkownika, na przykład hasła
D. Kod źródłowy aplikacji internetowej
Preferencje użytkownika, takie jak język strony, motyw kolorystyczny lub preferencje dotyczące układu, są typowymi danymi przechowywanymi w ciasteczkach przeglądarki. Mechanizm ciasteczek pozwala na personalizację doświadczenia użytkownika i jest szeroko stosowany w aplikacjach webowych w celu dostosowania interfejsu do indywidualnych potrzeb. Cookies umożliwiają także zapamiętywanie sesji użytkownika, co pozwala uniknąć konieczności wielokrotnego logowania. Informacje te są przechowywane lokalnie w przeglądarce użytkownika i mogą być odczytywane przez aplikację podczas każdej wizyty. Stosowanie ciasteczek zgodnie z przepisami, takimi jak RODO (GDPR), wymaga informowania użytkownika o ich przeznaczeniu oraz uzyskiwania jego zgody na ich przechowywanie, co zapewnia transparentność i zgodność z prawem.

Pytanie 15

Jakie ma znaczenie "operacja wejścia" w kontekście programowania?

A. Naprawianie błędów w kodzie aplikacji
B. Zmiana wartości zmiennych globalnych
C. Przekazywanie danych do programu z zewnętrznych źródeł
D. Wprowadzanie nowych funkcji do aplikacji
Operacja wejścia w programowaniu polega na przekazywaniu danych do programu z zewnętrznego źródła, takiego jak klawiatura, plik lub strumień danych. W języku C++ typowym przykładem operacji wejścia jest `cin >> zmienna;`, która pobiera dane od użytkownika i przypisuje je do zmiennej. Operacje wejścia są niezbędne w interaktywnych aplikacjach, które wymagają danych od użytkownika w czasie rzeczywistym, umożliwiając dynamiczne przetwarzanie informacji.

Pytanie 16

Jakie pola powinny być umieszczone w klasie nadrzędnej w strukturze dziedziczenia?

A. Pola, które są tylko prywatne
B. Pola, które są wspólne dla wszystkich klas pochodnych
C. Pola, które są wykorzystywane tylko w funkcjach statycznych
D. Pola, które są charakterystyczne jedynie dla pojedynczej klasy pochodnej
W klasie bazowej w hierarchii dziedziczenia umieszcza się pola, które są wspólne dla wszystkich klas pochodnych. Dzięki temu klasy pochodne mogą dziedziczyć te same właściwości, co eliminuje konieczność ich wielokrotnego definiowania. Jest to jedna z głównych zalet programowania obiektowego, umożliwiająca reużywalność kodu i zwiększenie spójności w projekcie. Przykładem może być klasa 'Pracownik', która zawiera pola takie jak 'imię', 'nazwisko' i 'wynagrodzenie', a klasy pochodne, takie jak 'Inżynier' czy 'Księgowy', mogą dziedziczyć te same pola, dodając jedynie specyficzne właściwości dla swojej roli.

Pytanie 17

Jaki typ testów ocenia funkcjonalność aplikacji z punktu widzenia użytkownika końcowego?

A. Testy zgodności
B. Testy użyteczności
C. Testy obciążeniowe
D. Testy funkcjonalne
Testy użyteczności to kluczowy element w procesie tworzenia aplikacji, który koncentruje się na analizie i ocenie interakcji użytkownika z produktem. Celem testów użyteczności jest sprawdzenie, jak łatwa i intuicyjna w obsłudze jest aplikacja, czy użytkownik jest w stanie efektywnie osiągnąć swoje cele oraz jakie są potencjalne bariery w korzystaniu z aplikacji. Testy te dostarczają cennych informacji na temat UX (User Experience) i pozwalają na wczesne wykrycie problemów związanych z designem oraz funkcjonalnością.

Pytanie 18

Która z niżej wymienionych pozycji jest ekwiwalentem biblioteki jQuery?

A. TypeScript
B. Bootstrap
C. Express.js
D. Lodash
Lodash to popularna biblioteka JavaScript, która dostarcza gotowe funkcje umożliwiające manipulację tablicami, obiektami oraz danymi. Lodash upraszcza wiele złożonych operacji, takich jak filtrowanie, mapowanie, sortowanie i grupowanie danych. Dzięki Lodash programiści mogą efektywnie zarządzać złożonymi strukturami danych, co prowadzi do zwiększenia czytelności i efektywności kodu. Biblioteka jest szeroko stosowana w aplikacjach frontendowych i backendowych, a jej funkcje są zoptymalizowane pod kątem wydajności, co czyni ją nieocenionym narzędziem w dużych projektach. Lodash często bywa porównywany do jQuery, jednak jego głównym celem jest manipulacja danymi, a nie elementami DOM. Dzięki swojej wszechstronności Lodash znajduje zastosowanie w niemal każdym projekcie JavaScript, zarówno w prostych aplikacjach webowych, jak i dużych projektach korporacyjnych.

Pytanie 19

Która z wymienionych bibliotek pozwala na obsługę zdarzeń związanych z myszą w aplikacjach desktopowych?

A. TensorFlow
B. Django
C. Qt
D. Numpy
Numpy to biblioteka do obliczeń numerycznych w języku Python i nie posiada narzędzi do obsługi zdarzeń graficznych w aplikacjach desktopowych. Django to framework do budowy aplikacji webowych w Pythonie, koncentrujący się na backendzie, a nie na tworzeniu GUI czy interakcji z myszą. TensorFlow to biblioteka do uczenia maszynowego i przetwarzania danych, nieprzystosowana do tworzenia aplikacji desktopowych obsługujących zdarzenia myszki i klawiatury.

Pytanie 20

Który element dokumentacji technicznej jest istotny dla ustalenia metod ochrony danych w aplikacji?

A. Koncepcja interfejsu użytkownika
B. System ochrony aplikacji
C. Harmonogram zarządzania zadaniami
D. Opis architektury klient-serwer
System zabezpieczeń aplikacji to kluczowy element specyfikacji technicznej, który określa metody ochrony danych. Obejmuje on takie elementy jak szyfrowanie, kontrola dostępu, uwierzytelnianie oraz autoryzacja. Prawidłowo zaprojektowany system zabezpieczeń zapewnia ochronę przed atakami hakerskimi, nieautoryzowanym dostępem oraz utratą danych. W aplikacjach webowych i mobilnych systemy zabezpieczeń obejmują również techniki takie jak dwuskładnikowe uwierzytelnianie (2FA), zabezpieczenia API oraz regularne audyty bezpieczeństwa. Implementacja solidnych mechanizmów zabezpieczeń jest niezbędna, aby zapewnić zgodność z regulacjami prawnymi i zyskać zaufanie użytkowników.

Pytanie 21

Jak określa się proces transferu danych z lokalnego komputera na serwer?

A. Pobieranie danych
B. Wysyłanie danych
C. Streaming
D. Przesyłanie danych
Proces przesyłania danych z komputera lokalnego na serwer nazywany jest wysyłaniem danych. To kluczowy element komunikacji w sieciach komputerowych, który wskazuje na transfer informacji z jednego punktu do drugiego. Wysyłanie danych odbywa się za pomocą różnych protokołów, takich jak FTP (File Transfer Protocol), HTTP (Hypertext Transfer Protocol) czy SFTP (Secure File Transfer Protocol). Przykładem może być przesyłanie plików z komputera na zdalny serwer, co jest powszechnie wykorzystywane w przypadku tworzenia stron internetowych. W kontekście aplikacji, wysyłanie danych może dotyczyć również przesyłania formularzy do bazy danych. Ważne jest, aby dane były odpowiednio pakowane i kodowane w celu zapewnienia ich integralności oraz bezpieczeństwa. Stosowanie protokołów szyfrowania, takich jak SSL/TLS, dodatkowo zabezpiecza proces, co jest istotne w dobie rosnących zagrożeń cybernetycznych. Zbierając wszystkie te elementy, wysyłanie danych jest fundamentalnym procesem w architekturze nowoczesnych systemów informatycznych.

Pytanie 22

Jakie aspekty powinny być brane pod uwagę przy tworzeniu zestawów danych?

A. Ilość linii kodu programu
B. Typ zastosowanego kompilatora
C. Metoda alokacji pamięci dla danych
D. Narzędzia do analizy błędów
Sposób alokacji pamięci dla danych to kluczowy element projektowania zestawów danych, ponieważ wpływa na wydajność i efektywność programu. Dynamiczna alokacja pamięci pozwala na tworzenie struktur, których rozmiar jest zmienny i dostosowuje się w trakcie działania aplikacji. Dzięki temu programiści mogą optymalnie zarządzać zasobami systemowymi, unikając marnowania pamięci lub jej niedoboru. Wybór odpowiedniej metody alokacji, np. stosowanie wskaźników, dynamicznych tablic lub struktur danych takich jak lista czy mapa, pozwala na budowanie bardziej skalowalnych i elastycznych aplikacji.

Pytanie 23

Zaprezentowany fragment kodu w języku C# tworzy hasło. Wskaż zdanie PRAWDZIWE dotyczące charakterystyki tego hasła:

Ilustracja do pytania
A. Jest maksymalnie 7-znakowe, co wynika z wartości zmiennej i
B. Może zawierać małe i wielkie litery oraz cyfry
C. Może zawierać zarówno małe, jak i wielkie litery, cyfry oraz symbole
D. Ma co najmniej 8 znaków oraz zawiera małe i wielkie litery oraz cyfry
Algorytm generowania hasła w języku C# może zawierać małe i wielkie litery oraz cyfry, co zapewnia większe bezpieczeństwo hasła. Tworzenie haseł w taki sposób zwiększa ich odporność na ataki brute-force i umożliwia spełnienie wymagań dotyczących złożoności. Dobrze skonstruowane hasło powinno zawierać różne typy znaków, by maksymalnie utrudnić jego złamanie.

Pytanie 24

Wskaż uproszczoną wersję kodu XAML dla elementów w pokazanym oknie dialogowym?

Ilustracja do pytania
A. Kod 3
B. Kod 1
C. Kod 2
D. Kod 4
Kod 2 jest poprawnym uproszczonym kodem XAML dla przedstawionych kontrolek. XAML (Extensible Application Markup Language) jest używany do definiowania interfejsów użytkownika w aplikacjach WPF (Windows Presentation Foundation) i UWP (Universal Windows Platform). Jego czytelność i deklaratywny charakter pozwalają na tworzenie i zarządzanie kontrolkami w sposób przejrzysty i elastyczny, co przyspiesza proces projektowania interfejsów.

Pytanie 25

W obrębie klasy pracownik zdefiniowano przedstawione metody. Którą z nich można zgodnie z jej funkcją rozszerzyć o element diagnostyczny o treści: cout << "Obiekt został usunięty";

Ilustracja do pytania
A. wypisz
B. ~pracownik
C. operator==
D. pracownik
Destruktor (~pracownik) to metoda wywoływana automatycznie podczas usuwania obiektu. To idealne miejsce na dodanie komunikatu diagnostycznego informującego o usunięciu obiektu. Destruktory są kluczowe w zarządzaniu pamięcią i zasobami, zapewniając zwolnienie zasobów po zakończeniu działania obiektu.

Pytanie 26

Przyjmując, że opisana hierarchia klas właściwie odzwierciedla figury geometryczne i każda figura ma zdefiniowaną metodę do obliczania pola, to w której klasie można znaleźć deklarację metody liczPole()?

Ilustracja do pytania
A. trapez
B. figura
C. trójkąt
D. czworokąt
Metoda liczPole() znajduje się w klasie 'figura', ponieważ jest to klasa bazowa reprezentująca wspólne cechy dla wszystkich figur geometrycznych. Dziedziczenie tej metody przez klasy pochodne pozwala na zachowanie spójności kodu.

Pytanie 27

W standardzie dokumentacji testów oprogramowania IEEE 829-1998 opisany jest dokument, który zawiera dane o tym, jakie przypadki testowe były wykorzystane, przez kogo i czy zakończyły się sukcesem. Co to jest?

A. Raport Podsumowujący Testy
B. Specyfikacja Procedury Testowej
C. Dziennik Testów
D. Plan Testów
Test Log to dokument, który rejestruje wszystkie przeprowadzone przypadki testowe, informacje o ich wykonaniu oraz wyniki. Umożliwia śledzenie przebiegu testów i analizę ich efektywności. Jest to kluczowy element dokumentacji testowej, który pozwala zidentyfikować powtarzające się błędy oraz ocenę jakości kodu na podstawie przeszłych wyników.

Pytanie 28

Jaką wartość ma zmienna b po wykonaniu poniższego kodu?

Ilustracja do pytania
A. 20
B. 2
C. 11
D. 5
Po przeanalizowaniu przedstawionego kodu, możemy zauważyć, że zmienne a b i c są zainicjalizowane odpowiednio wartościami 1 20 i 3. Pętla while jest zależna od warunku a <= 10 co oznacza że będzie się wykonywać dopóki a nie przekroczy 10. W ciele pętli najpierw zmniejszamy wartość b o wartość c czyli b = b - c a następnie zwiększamy a o 2 czyli a += 2. Ponieważ a jest początkowo równe 1 pętla będzie się wykonywać pięć razy zanim a stanie się większe niż 10 (1 3 5 7 9). Podczas każdej iteracji wartość b zmniejsza się o 3 (ponieważ c=3). Po pięciu iteracjach wartość b zostanie zmniejszona o 15 (5*3) z początkowej wartości 20 uzyskując ostatecznie 5. W tym kontekście poprawna odpowiedź to 5. Takie podejście do analizy pętli i zmiennych jest kluczowe podczas programowania ponieważ pozwala zrozumieć jak zmieniają się wartości zmiennych w czasie wykonywania programu. Zrozumienie tych zasad jest fundamentalne w programowaniu proceduralnym oraz w debugowaniu kodu.

Pytanie 29

Zademonstrowana pętla wykorzystuje obiekt random do

Ilustracja do pytania
A. jednorazowego wylosowania znaku z określonego zestawu znaków
B. uzupełnienia tablicy danymi w postaci liczb pseudolosowych
C. wielokrotnego generowania liczby, aby stworzyć ciąg z liczb pseudolosowych
D. stworzenia losowego napisu o długości 8 znaków składającego się z liter
Kod generuje pojedynczy losowy znak z określonej puli znaków. Użycie obiektu random umożliwia tworzenie prostych mechanizmów losowania, co jest przydatne np. w generowaniu haseł lub tokenów.

Pytanie 30

Jakie metody pozwalają na przesłanie danych z serwera do aplikacji front-end?

A. protokołu SSH
B. formatu JSON
C. metody POST
D. biblioteki jQuery
Format JSON (JavaScript Object Notation) jest powszechnie używany do przesyłania danych z serwera do aplikacji front-end. Jest lekki, czytelny i łatwy do przetwarzania w większości języków programowania, co czyni go standardem w komunikacji API. JSON pozwala na efektywne przesyłanie złożonych struktur danych i ich łatwe mapowanie na obiekty w aplikacji.

Pytanie 31

Jakie znaczenie ma deklaracja zmiennej w programowaniu?

A. Określenie typu oraz nazwy zmiennej w kodzie programu
B. Stworzenie nowej wartości w bazie danych
C. Przypisanie zmiennej wartości domyślnej
D. Zarezerwowanie miejsca w pamięci dla wyników operacji arytmetycznych
Deklaracja zmiennej to podstawowy krok w programowaniu, który polega na określeniu typu oraz nazwy zmiennej, zanim zostanie do niej przypisana wartość. W językach takich jak C++, Java, czy C# deklaracja wygląda na przykład tak: `int liczba;`. Określenie typu zmiennej pozwala kompilatorowi lub interpreterowi zarezerwować odpowiednią ilość pamięci oraz kontrolować, jakie operacje mogą być na niej wykonywane. Deklaracja zmiennej zwiększa czytelność kodu, umożliwia wykrywanie błędów na wczesnym etapie kompilacji i jest kluczowa w zarządzaniu zasobami aplikacji.

Pytanie 32

Jakie będzie działanie przedstawionych dwóch równoważnych fragmentów kodu źródłowego?

Ilustracja do pytania
A. wyświetlony na stronie tekst w nagłówku: "Egzamin zawodowy"
B. wyświetlony na stronie tekst w akapicie: "Egzamin zawodowy"
C. nadany tytuł każdego elementu HTML: "Egzamin zawodowy"
D. nadany tytuł strony: "Egzamin zawodowy"
Twój kod rzeczywiście sprawia, że w nagłówku strony pojawia się tekst 'Egzamin zawodowy' (tak jak w <h1>). To ważne, bo nagłówki HTML są kluczowe dla struktury strony i pomagają w lepszym pozycjonowaniu treści w wyszukiwarkach. Z mojego doświadczenia, dobrze zrobiony nagłówek może znacznie poprawić czytelność strony.

Pytanie 33

Wskaż kod, który jest funkcjonalnie równy zaprezentowanemu

Ilustracja do pytania
A. Kod 1
B. Kod 3
C. Kod 2
D. Kod 4
Kod 2 jest funkcjonalnie równorzędny do przedstawionego. Zawiera te same operacje i instrukcje, co zapewnia identyczne wyniki dla tych samych danych wejściowych.

Pytanie 34

Wskaż termin, który w języku angielskim odnosi się do "testów wydajnościowych"?

A. integration testing
B. unit testing
C. performance testing
D. security testing
Testy wydajnościowe, czyli performance testing, to coś, co naprawdę warto mieć na uwadze. Dzięki nim możemy sprawdzić, jak nasza aplikacja działa pod dużym obciążeniem i jak szybko odpowiada na różne żądania. Moim zdaniem, to kluczowy aspekt, zwłaszcza jeśli planujemy, żeby nasza aplikacja miała wielu użytkowników. W końcu, nikt nie lubi czekać, aż coś się załaduje!

Pytanie 35

Jakie są różnice pomiędzy środowiskiem RAD a klasycznym IDE w kontekście aplikacji webowych?

A. RAD koncentruje się wyłącznie na budowie frontendu aplikacji
B. RAD nie wspiera żadnych języków backendowych
C. RAD umożliwia szybsze prototypowanie i rozwój aplikacji dzięki narzędziom wizualnym
D. RAD funkcjonuje tylko w systemach Windows
Rapid Application Development (RAD) to metodologia, która koncentruje się na szybkim prototypowaniu i iteracyjnym tworzeniu aplikacji. Dzięki narzędziom wizualnym RAD umożliwia programistom i projektantom szybkie budowanie interfejsów użytkownika oraz testowanie funkcjonalności aplikacji na wczesnym etapie rozwoju. RAD skraca czas potrzebny na dostarczenie gotowego produktu, co czyni go idealnym rozwiązaniem w dynamicznie zmieniających się projektach webowych. Narzędzia RAD umożliwiają także automatyczne generowanie kodu, co znacznie przyspiesza proces programowania.

Pytanie 36

Który z wymienionych składników charakteryzuje się typowym wystąpieniem w diagramie Gantta?

A. Wykaz błędów w projekcie
B. Wykaz użytkowników w systemie
C. Model relacji pomiędzy tabelami w bazie danych
D. Oś czasu oraz przedziały czasowe dla zadań
Diagram Gantta zawiera oś czasu i zakresy czasowe dla zadań, co pozwala na wizualizację całego harmonogramu projektu. Każde zadanie jest reprezentowane jako pasek na wykresie, którego długość odzwierciedla czas trwania zadania. Diagram ten jest szczególnie pomocny w zarządzaniu złożonymi projektami, gdzie istnieje wiele współzależnych zadań. Dzięki diagramowi Gantta można łatwo określić, które zadania są krytyczne dla terminowego zakończenia projektu oraz jakie są dostępne bufory czasowe. Jest to jedno z najczęściej używanych narzędzi w zarządzaniu projektami.

Pytanie 37

Programista może wykorzystać framework Angular do realizacji aplikacji:

A. mobilnej
B. rodzaju back-end
C. rodzaju front-end
D. na komputerze
Angular to świetne narzędzie do tworzenia aplikacji front-endowych. Chodzi o to, że odpowiada za to, co widzi użytkownik i jak może z tym interagować. Dzięki Angular możemy budować dynamiczne i responsywne aplikacje webowe. Z tego co widzę, używamy tam komponentów, modułów i rzeczy typu dwukierunkowe wiązanie danych, co naprawdę ułatwia życie. Bez wątpienia, Angular jest jednym z najpopularniejszych frameworków do robienia interfejsów użytkownika, co tylko potwierdza jego efektywność.

Pytanie 38

Jakie są kluczowe różnice między typami stałoprzecinkowymi a zmiennoprzecinkowymi?

A. Typy zmiennoprzecinkowe przechowują wyłącznie liczby ujemne
B. Typy stałoprzecinkowe przechowują liczby całkowite, a typy zmiennoprzecinkowe przechowują liczby z ułamkami dziesiętnymi
C. Typy stałoprzecinkowe wymagają większej ilości pamięci niż typy zmiennoprzecinkowe
D. Typy stałoprzecinkowe obsługują liczby ujemne, natomiast typy zmiennoprzecinkowe tylko dodatnie
Główna różnica między typami stałoprzecinkowymi a zmiennoprzecinkowymi polega na tym, że stałoprzecinkowe przechowują liczby całkowite, podczas gdy zmiennoprzecinkowe przechowują liczby z częściami dziesiętnymi. Stałoprzecinkowe typy, takie jak 'int', są bardziej efektywne pod względem wydajności i zajmują mniej pamięci, co czyni je idealnym rozwiązaniem w przypadkach, gdzie precyzja dziesiętna nie jest wymagana. Z kolei typy zmiennoprzecinkowe, takie jak 'float' i 'double', umożliwiają dokładne reprezentowanie wartości niecałkowitych, co jest niezbędne w aplikacjach matematycznych i graficznych. Każdy z tych typów ma swoje zastosowanie w zależności od wymagań projektu.

Pytanie 39

Tworząc aplikację opartą na obiektach, należy założyć, że program będzie zarządzany przez

A. definicję warunków końcowego rozwiązania
B. zbiór instancji klas współpracujących ze sobą
C. pętlę dyspozytora, która w zależności od zdarzenia wywoła właściwą funkcję
D. moduły zawierające funkcje oraz zmienne globalne
W programowaniu obiektowym aplikacje są sterowane za pomocą instancji klas, które współpracują ze sobą. Obiekty reprezentują elementy rzeczywistego świata i komunikują się, co pozwala na większą elastyczność i modułowość kodu.

Pytanie 40

Jakie są kluczowe korzyści z wykorzystania frameworków podczas programowania aplikacji desktopowych?

A. Ułatwiają kontrolę nad wersjami systemu operacyjnego
B. Gwarantują dostęp do niskopoziomowego kodu systemowego
C. Redukują zapotrzebowanie na pamięć operacyjną aplikacji
D. Skracają czas tworzenia aplikacji dzięki gotowym komponentom i narzędziom
Zapewnienie dostępu do niskopoziomowego kodu systemowego jest cechą bibliotek i narzędzi takich jak C lub C++, ale frameworki zwykle dostarczają abstrakcję nad systemem, co upraszcza proces programowania. Zarządzanie wersjami systemu operacyjnego to zadanie narzędzi do wirtualizacji i zarządzania środowiskami, a nie cecha frameworków. Minimalizacja zapotrzebowania na pamięć operacyjną to efekt optymalizacji kodu i wydajnego programowania, ale nie jest to główny cel frameworków, które skupiają się na dostarczaniu narzędzi do szybszego tworzenia aplikacji.