Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.06 - Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 22 kwietnia 2025 12:08
  • Data zakończenia: 22 kwietnia 2025 12:26

Egzamin zdany!

Wynik: 35/40 punktów (87,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 3

W trakcie pomiarów na biegu jałowym oraz przy obrotach roboczych, mechanik odnotował wahania napięcia sygnału wyjściowego standardowej sondy wąskopasmowej Lambda w zakresie 750-900 mV. Temperatura silnika wyniosła 85°C. Co oznacza taka wartość napięcia?

A. przedostawanie się oleju do komory spalania
B. mieszankę ubogą
C. mieszankę bogatą
D. zasysanie fałszywego powietrza
Podczas analizy wyników z sondy Lambda, wartość napięcia w zakresie 750-900 mV wskazuje na bogatą mieszankę paliwowo-powietrzną. Sonda wąskopasmowa Lambda jest kluczowym elementem układów kontroli emisji spalin i regulacji mieszanki w nowoczesnych silnikach. Zgodnie z normami OBD (On-Board Diagnostics), sonda Lambda monitoruje stosunek mieszanki paliwowo-powietrznej, a powyższe napięcie oznacza, że do silnika dostarczane jest zbyt dużo paliwa w porównaniu do ilości powietrza. W praktyce, silnik może pracować w trybie bogatej mieszanki w sytuacjach takich jak przyspieszanie lub w pełnym obciążeniu. Utrzymywanie odpowiedniego stosunku mieszanki jest kluczowe dla efektywności silnika i redukcji emisji spalin. W przypadku wykrycia bogatej mieszanki, mechanik powinien dokładnie sprawdzić układ wtryskowy, filtr powietrza oraz systemy odpowiedzialne za dawkę paliwa, aby upewnić się, że nie ma problemów z czujnikami lub zasilaniem paliwem.

Pytanie 4

Na podstawie danych przedstawionych w tabeli maksymalny moment dokręcenia świec żarowych z gwintem M10 wynosi

Rozmiar gwintu świecyMaksymalny moment odkręcania świecy, który nie powoduje jej urwania [Nm]Dopuszczalny maksymalny moment dokręcania świecy [Nm]
M8208-15
M92210-20
M103512-18
M124515-25

A. 25 Nm
B. 18 Nm
C. 35 Nm
D. 20 Nm
Odpowiedź 18 Nm jest prawidłowa, ponieważ maksymalny moment dokręcenia świec żarowych z gwintem M10, według dostępnych standardów, wynosi 12-18 Nm. Wartość 18 Nm stanowi górną granicę tego zakresu, co oznacza, że jest to maksymalny moment, który można zastosować bez ryzyka uszkodzenia gwintu. W praktyce, podczas montażu świec żarowych, kluczowe jest, aby dostosować moment dokręcania zgodnie z zaleceniami producenta, co nie tylko zapewnia prawidłowe działanie silnika, ale również zapobiega awariom związanym z uszkodzeniem gwintu. W przypadku stosowania zbyt dużego momentu, może dojść do deformacji gwintu, co w konsekwencji prowadzi do trudności w demontażu świecy oraz potencjalnych uszkodzeń głowicy silnika. Warto również wspomnieć, że stosowanie momentu dokręcania w zalecanym zakresie jest zgodne z najlepszymi praktykami inżynieryjnymi i przyczynia się do długowieczności komponentów silnikowych.

Pytanie 5

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 6

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 7

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 8

Oblicz wartość 23% VAT od usługi naprawy układu hamulcowego, której cena netto wynosi 700 zł?

A. 169,30 zł
B. 161,00 zł
C. 143,10 zł
D. 155,00 zł
Odpowiedź 161,00 zł jest prawidłowa, ponieważ aby obliczyć wartość podatku VAT, należy pomnożyć wartość netto usługi przez stawkę VAT. W tym przypadku wartość netto wynosi 700 zł, a stawka VAT dla usług naprawczych wynosi 23%. Wzór do obliczenia kwoty VAT wygląda następująco: VAT = wartość netto × stawka VAT. Zatem obliczenia będą wyglądały tak: VAT = 700 zł × 0,23 = 161,00 zł. To obliczenie jest zgodne z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego, które wymagają od przedsiębiorców stosowania właściwych stawek VAT przy wystawianiu faktur. Przykładowo, w przypadku warsztatów samochodowych oferujących naprawy, poprawne obliczenie VAT jest kluczowe dla prawidłowego rozliczenia podatków oraz uniknięcia ewentualnych korekt ze strony urzędów skarbowych. Znajomość tego procesu jest istotna także w kontekście zarządzania finansami przedsiębiorstwa oraz w sytuacjach, gdy przedsiębiorca wystawia faktury dla klientów, bowiem prawidłowe naliczenie VAT wpływa na płynność finansową oraz reputację firmy w oczach klientów i organów skarbowych.

Pytanie 9

Podczas przeglądu gwarancyjnego pojazdu dokonano wymiany oleju. Zgodnie z zaleceniami producenta zawartymi w tabeli, kolejną wymianę oleju należy wykonać przy przebiegu

Bieżący przebieg pojazduWymiana oleju zgodnie z zaleceniami producenta po przebieguGwarancja rafinerii na olejRodzaj oleju
25500 km10 tys. km15 tys. km0W-30

A. 37500 km
B. 36500 km
C. 40500 km
D. 35500 km
Wybór odpowiedzi, która wskazuje na inne przebiegi niż 35500 km, może wynikać z nieporozumienia dotyczącego tego, w jaki sposób oblicza się odpowiedni termin wymiany oleju. Ważne jest, aby zrozumieć, że producent każdego pojazdu określa konkretne interwały wymiany oleju w oparciu o testy i badania, które wskazują na optymalny czas i przebieg, aby olej mógł skutecznie pełnić swoją funkcję. Odpowiedzi takie jak 36500 km, 40500 km i 37500 km sugerują, że użytkownik może myśleć o dłuższych interwałach wymiany, co jest sprzeczne z najlepszymi praktykami w branży. W rzeczywistości, opóźnianie wymiany oleju zwiększa ryzyko obniżenia jakości oleju, co może prowadzić do szybszego zużycia silnika oraz problemów z jego sprawnością. Często kierowcy mogą błądzić, zakładając, że jakość nowoczesnych olejów pozwala na dłuższe okresy między wymianami, lecz takie podejście powinno być zawsze potwierdzone zaleceniami producenta. Regularność jest kluczowa w utrzymaniu pojazdu, a umiejętność właściwego planowania wymiany oleju jest niezbędna do zapewnienia jego bezawaryjności. Dlatego ważne jest, aby nie lekceważyć wytycznych producenta i nie polegać na intuicji przy podejmowaniu decyzji o konserwacji pojazdu.

Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

Jakimi narzędziami dokonuje się weryfikacji działania czujnika indukcyjnego i hallotronowego?

A. refraktometru
B. pirometru
C. oscyloskopu
D. aerometru
Czujniki indukcyjne i hallotronowe są powszechnie stosowane w automatyce i inżynierii do detekcji ruchu oraz pomiarów. Kontrola ich poprawności działania realizowana jest za pomocą oscyloskopu, który umożliwia wizualizację sygnałów elektrycznych generowanych przez te czujniki. Oscyloskop pozwala na analizę przebiegów sygnałowych, co jest kluczowe dla oceny ich funkcjonalności. Na przykład, podczas testowania czujnika indukcyjnego można zaobserwować, jak zmienia się sygnał wyjściowy w odpowiedzi na obecność metalu w jego polu detekcyjnym. Tego rodzaju analizy są zgodne z najlepszymi praktykami w branży, gdzie regularne testowanie urządzeń zapewnia ich niezawodność i dokładność. Warto również zauważyć, że korzystając z oscyloskopu, inżynierowie mogą szybko diagnozować problemy, takie jak zniekształcenia sygnału czy nieprawidłowe wzmocnienie, co jest niezbędne dla utrzymania systemów automatyki w optymalnym stanie.

Pytanie 12

Co należy zrobić z zużytym płynem chłodzącym silnika po jego wymianie?

A. oczyścić i ponownie wykorzystać
B. przekazać do utylizacji
C. zwrócić właścicielowi pojazdu
D. wlać do kanalizacji
Odpowiedź 'przekazać do utylizacji' jest prawidłowa, ponieważ zużyty płyn chłodzący silnika klasyfikowany jest jako niebezpieczny odpad, który wymaga odpowiedniego postępowania zgodnego z przepisami dotyczącymi ochrony środowiska. W Polsce, zgodnie z ustawą o odpadach, wszelkie odpady niebezpieczne muszą być zbierane, transportowane i unieszkodliwiane w sposób zapewniający bezpieczeństwo dla ludzi i środowiska. Przekazanie płynu do utylizacji powinno odbywać się w wyspecjalizowanych punktach, takich jak stacje demontażu pojazdów lub punkty zbiórki odpadów niebezpiecznych. To podejście nie tylko zabezpiecza środowisko przed szkodliwymi skutkami zanieczyszczenia, ale także podlega standardom branżowym, które nakładają obowiązki na producentów oraz użytkowników pojazdów. Przykładowo, w wielu lokalizacjach istnieją programy edukacyjne i informacyjne, które promują odpowiedzialne zarządzanie odpadami, co może pomóc w zwiększeniu świadomości na temat właściwego postępowania z zużytymi płynami eksploatacyjnymi.

Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

Zakład zajmujący się rozbiórką pojazdów wycofanych z użytku powinien być wyposażony

A. w osobne miejsca magazynowe dla każdego przyjętego pojazdu
B. w separator płynów eksploatacyjnych
C. własny piec hutniczy do przetopu odzyskanej stali
D. w piec do spalania zużytego oleju
Separator płynów eksploatacyjnych jest kluczowym elementem infrastruktury warsztatu zajmującego się demontażem pojazdów wycofanych z eksploatacji. Jego głównym zadaniem jest rozdzielanie różnych rodzajów płynów, takich jak oleje silnikowe, płyny chłodzące czy płyny hamulcowe, które mogą być szkodliwe dla środowiska. Właściwe zainstalowanie i użytkowanie separatora pozwala na minimalizację ryzyka zanieczyszczenia środowiska oraz zgodność z przepisami prawa, które regulują gospodarkę odpadami. Przykładowo, w Polsce zgodnie z Ustawą o odpadach, każdy warsztat musi dążyć do ograniczenia emisji szkodliwych substancji poprzez odpowiednie zabezpieczenia. Separator płynów eksploatacyjnych nie tylko spełnia te normy, ale również wspiera proces recyklingu, umożliwiając odzysk wartościowych surowców z odpadów. Dobrze zaplanowany system demontażu i segregacji płynów jest więc niezbędny, aby zapewnić zarówno bezpieczeństwo operacyjne, jak i ochronę środowiska.

Pytanie 15

Obsługę systemu klimatyzacji w pojeździe należy zlecić

A. osobie dysponującej ważnym zaświadczeniem potwierdzającym ukończenie szkolenia w tym zakresie
B. blacharzowi posiadającemu uprawnienia do pracy z gazami spawalniczymi
C. specjaliście posiadającemu uprawnienia do przeprowadzania kontroli technicznych pojazdów
D. mechanikowi używającemu maski ochronnej i okularów zabezpieczających
Obsługa układu klimatyzacji pojazdu jest złożonym procesem, który wymaga specjalistycznej wiedzy oraz umiejętności. Prawidłowa odpowiedź, czyli zlecenie tych czynności pracownikowi posiadającemu aktualne zaświadczenie o przebytym szkoleniu w tym zakresie, jest kluczowa, ponieważ taki specjalista zna zasady działania i czynności konserwacyjne związane z systemami klimatyzacyjnymi. Szkolenia te zazwyczaj obejmują aspekty techniczne, takie jak obsługa narzędzi diagnostycznych, znajomość czynników chłodniczych oraz procedur serwisowych, co jest zgodne z normami branżowymi, np. ISO 9001. Dodatkowo, taki pracownik jest zazwyczaj świadomy obowiązujących przepisów dotyczących ochrony środowiska, co jest niezwykle istotne, zwłaszcza w kontekście postanowień dotyczących substancji chemicznych. Przykładowe zastosowania wiedzy zdobytej podczas szkoleń obejmują diagnostykę nieszczelności układów, wymianę czynnika chłodniczego oraz zapewnienie odpowiedniej efektywności układu klimatyzacji, co przekłada się na komfort podróżowania oraz efektywność energetyczną pojazdu.

Pytanie 16

Spalanie zużytego oleju i opon samochodowych w piecach przemysłowych to proces recyklingu?

A. chemiczny
B. hydrometalurgiczny
C. produktowy
D. energetyczny
Spalanie zużytego oleju i opon samochodowych w piecach przemysłowych zalicza się do recyklingu energetycznego. W tym procesie wykorzystuje się wartość energetyczną zawartą w tych odpadach, co pozwala na ich efektywne wykorzystanie jako paliwa w przemysłowych piecach. Przykładami zastosowania są piekarnie przemysłowe oraz zakłady cementowe, gdzie odpady te mogą stanowić alternatywne źródło energii. Wykorzystanie odpadów w ten sposób wspiera gospodarkę cyrkulacyjną, przyczyniając się do redukcji ilości odpadów i zmniejszenia zużycia konwencjonalnych paliw. Warto zaznaczyć, że aby spalanie było uznawane za recykling energetyczny, powinno odbywać się w piecach spełniających normy emisji oraz wydajności, co zapewnia minimalizację negatywnego wpływu na środowisko zgodnie z dyrektywami unijnymi, takimi jak dyrektywa 2008/98/WE o odpadach.

Pytanie 17

Dokument, który określa przewidywany koszt realizacji usługi, to

A. paragon fiskalny
B. karta normowania czasu pracy
C. kosztorys naprawy
D. faktura VAT
Kosztorys naprawy to dokument, który precyzyjnie określa przewidywane koszty związane z wykonaniem określonej usługi, w tym przypadku naprawy. Obejmuje on szczegółowy wykaz kosztów materiałów, robocizny oraz innych wydatków, które mogą wystąpić w trakcie realizacji projektu. Zastosowanie kosztorysu jest kluczowe w kontekście zarządzania projektami, ponieważ pozwala na dokładne planowanie budżetu, co jest zgodne z dobrymi praktykami w branży budowlanej i remontowej. Przykłady zastosowania kosztorysu obejmują przygotowanie oferty dla klienta, gdzie precyzyjnie wskazujemy, jakie usługi i materiały są uwzględnione w proponowanej cenie. Ponadto, kosztorys stanowi istotny dokument w procesie rozliczeń między wykonawcą a zamawiającym. W sytuacjach spornych, kosztorys może służyć jako punkt odniesienia do ustalenia rzeczywistych kosztów. Z punktu widzenia regulacji prawnych, dobrze sporządzony kosztorys może również być wymagany przez przepisy dotyczące zamówień publicznych, co podkreśla jego znaczenie w branży.

Pytanie 18

Mechanik, który dokonuje pomiaru ciśnienia sprężania w większości silników benzynowych pozbawionych hydraulicznej kompensacji luzu zaworowego i posiadających katalizator, powinien najpierw

A. sprawdzić i dostosować luz zaworowy
B. usunąć wszystkie świece zapłonowe
C. zamknąć dopływ paliwa do cylindrów
D. podgrzać silnik do temperatury roboczej
Odcięcie paliwa do cylindrów przed pomiarem ciśnienia sprężania to zdecydowanie nie najlepszy pomysł. Jak zmieniamy ciśnienie paliwa lub je odcinamy, to wszystko w układzie się zmienia i może silnik przestać pracować normalnie, co zepsuje nasze wyniki pomiaru. Tak samo z demontażem świec zapłonowych – chociaż może to wyglądać na sensowne, to przed sprawdzeniem luzu zaworowego niepotrzebnie komplikujemy sprawę. Lepiej to robić później, żeby dokładnie zmierzyć ciśnienie sprężania, bo najlepiej robić to na zimnym silniku z zamontowanymi świecami. Rozgrzewanie silnika przed tymi pomiarami może wprowadzić w błąd, bo wtedy ciśnienie może być wyższe i nie pokaże prawdziwego stanu silnika. Dobrze jest mieć jakieś ustalone kroki w diagnostyce i zacząć od luzu zaworowego, bo to jest chyba najlepsza praktyka w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 19

Oceniając naprawę powłoki lakierniczej elementów samochodowych, warto zwrócić uwagę na

A. charakterystyki zewnętrzne powłoki lakierowej
B. typ używanej sprężarki
C. wymiary malowanych części
D. średnicę dyszy pistoletu do malowania
Cechy zewnętrzne powłoki lakierowej są kluczowym elementem oceny jakości naprawy elementów karoserii pojazdu. Wśród tych cech znajdują się: jednorodność koloru, gładkość powierzchni, brak zacieków i pęcherzyków powietrza oraz właściwe wykończenie. Przykładowo, jeśli lakier ma nierówną fakturę lub widoczne zacieki, może to wskazywać na nieprawidłowe nałożenie lub niewłaściwe przygotowanie podłoża. W branży blacharsko-lakierniczej stosuje się standardy takie jak ISO 12944, które określają wymagania dotyczące powłok lakierowych w kontekście ich trwałości i estetyki. Oceniając powłokę, warto również przeprowadzić testy, takie jak test twardości lub test odporności na chemikalia, aby upewnić się, że naprawa spełnia normy branżowe. Właściwa ocena cech zewnętrznych powłoki lakierowej jest nie tylko istotna dla wyglądu pojazdu, ale także wpływa na jego wartość rynkową oraz trwałość naprawy.

Pytanie 20

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 21

Do rodzajów części alternatywnych wykorzystywanych w rozliczeniach w firmach ubezpieczeniowych można zaliczyć

A. nowe oryginalne części serwisowe
B. nowe zamienniki części oryginalnych
C. części po naprawie
D. części oryginalne pochodzące z rynku wtórnego
Nowe zamienniki części oryginalnych są uznawane za części alternatywne, które mogą być stosowane w rozliczeniach firm ubezpieczeniowych. Tego typu części są projektowane tak, aby spełniały określone standardy jakości i wydajności, często z wykorzystaniem najnowszych technologii produkcji. W praktyce, takie zamienniki są często tańsze od oryginalnych odpowiedników, co czyni je atrakcyjną opcją dla właścicieli pojazdów, którzy chcą zredukować koszty napraw. Przykładem mogą być zamienniki, które oferują podobne właściwości techniczne jak oryginały, a jednocześnie są objęte gwarancją, co zwiększa ich wiarygodność. Firmy ubezpieczeniowe często stosują te części w rozliczeniach, ponieważ spełniają one normy jakości, a ich użycie przyczynia się do szybszej naprawy pojazdów, co jest korzystne zarówno dla ubezpieczonych, jak i dla samych firm. Dobrą praktyką jest jednak upewnienie się, że zamienniki są certyfikowane przez odpowiednie instytucje, co potwierdza ich jakość i bezpieczeństwo.

Pytanie 22

Do zadań serwisowych układu smarowania nie wlicza się

A. wymiany lub konserwacji filtrów
B. kontroli ciśnienia oleju w trakcie jazdy
C. sprawdzenia stanu oleju w misce olejowej
D. sprawdzenia szczelności uszczelki misy olejowej
Tak sobie myślę, że kontrola ciśnienia oleju i poziomu oleju to coś, co robimy codziennie. To w sumie bardzo ważne, bo jak nie sprawdzisz, to mogą być kłopoty. Niskie ciśnienie oleju może znaczy, że coś z silnikiem nie tak, a silnik się przegrzewa albo coś tam. Do tego poziom oleju w misce olejowej musi być ok, bo jak go zabraknie, to może być zatarcie, co w ogóle nie jest fajne. Wymiana filtrów też jest potrzebna, żeby olej był czysty, jak się ma zanieczyszczenia, to różnie bywa. Wszystko to jest ważne, bo jak się zaniedba te rzeczy, to silnik może ucierpieć. Naprawdę warto to ogarniać, żeby nie było problemów z autem.

Pytanie 23

Firma otrzymała pięcioletnią gwarancję na nowy pojazd zakupiony w salonie, ile miesięcy ma na odstąpienie od umowy (w celu żądania wymiany na inny model) z powodu istotnych wad ukrytych?

A. 18 miesięcy
B. 6 miesięcy
C. 12 miesięcy
D. 24 miesięcy
Odpowiedź "12 miesięcy" jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z polskim Kodeksem cywilnym, konsument ma prawo odstąpić od umowy sprzedaży z powodu istotnych wad ukrytych w ciągu roku od momentu odbioru towaru. W przypadku zakupu nowego pojazdu, gwarancja pięcioletnia nie ogranicza tego prawa, lecz stanowi dodatkową ochronę. Przykładowo, jeśli po zakupie nowego samochodu ujawni się wada fabryczna, konsumenci mogą zgłosić roszczenie w ciągu 12 miesięcy, żądając wymiany na nowy egzemplarz lub zwrotu pieniędzy. Praktyka ta jest zgodna z najlepszymi standardami ochrony konsumentów i zapewnia odpowiednią odpowiedzialność producentów oraz sprzedawców. Ważne jest, aby zawsze zwracać uwagę na zapisy umowy oraz regulaminy serwisowe, które mogą dodatkowo ułatwić proces reklamacji i wymiany.

Pytanie 24

Czynnikiem, który najczęściej powoduje wibracje kierownicy podczas hamowania samochodu, jest zazwyczaj uszkodzenie

A. pompy hamulcowej
B. tarczy hamulcowej
C. klocków hamulcowych
D. zacisku hamulcowego
Tarcze hamulcowe odgrywają kluczową rolę w systemie hamulcowym pojazdu, a ich stan techniczny ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Drgania kierownicy podczas hamowania są często spowodowane nierównomiernością tarczy hamulcowej, co może wynikać z jej zużycia, korozji lub przegrzania. Kiedy tarcza jest odkształcona, powoduje to, że klocki hamulcowe mają trudności z równomiernym stykaniem się z powierzchnią roboczą, co prowadzi do wibracji przenoszonych na kierownicę. Regularne inspekcje i konserwacja układu hamulcowego, zgodne z zaleceniami producentów oraz standardami branżowymi, są niezbędne do zapewnienia prawidłowego działania układu. W praktyce, użytkownicy powinni monitorować zmiany w zachowaniu pojazdu podczas hamowania i niezwłocznie reagować na jakiekolwiek niepokojące objawy, takie jak drgania, co może pomóc w wczesnym wykryciu problemów z tarczami hamulcowymi oraz ich wymianie, zanim doprowadzi to do poważniejszych awarii.

Pytanie 25

Dokumentacja serwisowa pojazdu dostarczona przez producenta zawiera dane

A. na temat częstotliwości oraz zakresu przeglądów serwisowych
B. dotyczące kosztów przeglądów serwisowych
C. o modelach oraz markach pojazdów tego typu
D. na temat ustawień zawieszenia
Książka serwisowa pojazdu jest kluczowym dokumentem, który zawiera szczegółowe informacje o częstotliwości i zakresie przeglądów serwisowych. Właściwe przestrzeganie tych zaleceń jest niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa i niezawodności pojazdu. Producenci pojazdów często zalecają konkretne terminy przeglądów, które mogą wynikać z przebiegu, wieku pojazdu, a także warunków eksploatacji. Na przykład, przegląd co 15 000 km lub co 12 miesięcy, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej, jest standardową praktyką. Regularne przeglądy serwisowe pozwalają na wczesne wykrycie potencjalnych awarii oraz utrzymanie pojazdu w optymalnym stanie technicznym, co przekłada się na dłuższą żywotność i lepszą efektywność paliwową. Przykładowo, na przeglądzie mogą być kontrolowane kluczowe elementy, takie jak układ hamulcowy, zawieszenie czy systemy elektroniczne. Przestrzeganie tych zaleceń jest zgodne z zasadami zarządzania jakością i bezpieczeństwa, które są kluczowe w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 26

Intensywny dźwięk z silnika benzynowego (stukanie), który rośnie razem z prędkością obrotową silnika, może być spowodowany

A. uszkodzeniem krzywki wałka rozrządu
B. zanieczyszczonym filtrem oleju
C. uszkodzonym czujnikiem położenia wału
D. przerwami w cewce zapłonowej
Uszkodzenie krzywki wałka rozrządu jest istotnym problemem w silnikach benzynowych, który może prowadzić do wzmożonego hałasu, a nawet uszkodzenia silnika. Krzywka wałka rozrządu ma kluczowe znaczenie dla synchronizacji ruchu zaworów w stosunku do ruchu tłoków. Jeśli krzywka jest uszkodzona lub ma niewłaściwe wymiary, może to skutkować nieprawidłowym otwieraniem i zamykaniem zaworów, co z kolei generuje hałas, który wzrasta proporcjonalnie do prędkości obrotowej silnika. To zjawisko można zaobserwować w praktyce, gdy mechanik zwraca uwagę na dźwięki pochodzące z jednostki napędowej podczas diagnozowania problemów. Standardowe procedury diagnostyczne w takich sytuacjach obejmują audyt akustyczny oraz pomiar luzów zaworowych. Regularne przeglądy i stosowanie wysokiej jakości olejów silnikowych mogą pomóc w zapobieganiu tym problemom, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi.

Pytanie 27

Jaką wartość dopuszczalnego luzu sumarycznego na kole kierowniczym dla auta osobowego należy przyjąć?

A. 15°
B. 10°
C. 25°
D. 20°
Dopuszczalna wartość luzu sumarycznego na kole kierowniczym dla samochodu osobowego wynosi 10°. Jest to krytyczny parametr wpływający na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Zbyt duży luz może prowadzić do nieprecyzyjnego prowadzenia pojazdu, co zwiększa ryzyko wypadków, zwłaszcza w trudnych warunkach drogowych. Praktyczne przykłady zastosowania tej wiedzy obejmują regularne kontrole układu kierowniczego w warsztatach, a także uwzględnianie luzu kierownicy podczas diagnostyki zawieszenia. W ramach standardów branżowych, takich jak normy ISO oraz zalecenia producentów samochodów, istnieją precyzyjne wytyczne dotyczące pomiaru i regulacji luzów w układzie kierowniczym, co ma kluczowe znaczenie dla utrzymania optymalnych parametrów pojazdu. Warto pamiętać, że regularne serwisowanie i monitorowanie luzu kierownicy jest elementem odpowiedzialnej eksploatacji samochodu, wpływającym na jego trwałość oraz bezpieczeństwo użytkowników.

Pytanie 28

Jaka jest minimalna wartość przepuszczalności światła dla bocznej przedniej szyby, aby pojazd mógł być dopuszczony do ruchu?

A. 70%
B. 75%
C. 85%
D. 80%
Wybór odpowiedzi wyższej niż 70% jest niepoprawny, ponieważ sugeruje, że pojazdy mogą być dopuszczone do ruchu przy wyższych wartościach przepuszczalności światła, co nie jest zgodne z obowiązującymi przepisami. Warto zaznaczyć, że przepuszczalność światła jest kluczowym wskaźnikiem, który wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Szyby o zbyt dużej przyciemnieniu mogą ograniczać widoczność kierowcy, co w szczególności jest istotne podczas jazdy nocą lub w trudnych warunkach pogodowych. W praktyce, normy te są ustalane na podstawie badań, które pokazują, że odpowiednia ilość światła docierającego do wnętrza pojazdu jest niezbędna do prawidłowego postrzegania otoczenia. Zbyt duża przepuszczalność, jak w przypadku odpowiedzi 85% czy 80%, może prowadzić do sytuacji, w których kontrola widoczności staje się niewystarczająca, a to z kolei zwiększa ryzyko wypadków. Ponadto, w wielu krajach określone są surowe kary za użytkowanie pojazdów, które nie spełniają wymogów dotyczących przepisów dotyczących szyb, co może skutkować nie tylko mandatem, ale także obowiązkiem dostosowania pojazdu do norm. Dlatego tak ważne jest, aby kierowcy byli świadomi wymogów dotyczących przepuszczalności światła, aby zapewnić sobie i innym uczestnikom ruchu drogowego odpowiednią ochronę.

Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

W specyfikacji opony 195/60 R 14 85H samochodu, liczba 85 wskazuje na

A. indeks nośności
B. średnicę osadzenia
C. indeks prędkości
D. szerokość obręczy
Odpowiedź "indeks nośności" jest prawidłowa, ponieważ liczba 85 w oznaczeniu opony oznacza maksymalne obciążenie, jakie opona jest w stanie unieść przy określonym ciśnieniu. Indeks nośności został wprowadzony przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną (ISO) i jest kluczowym parametrem, który należy brać pod uwagę przy doborze opon do pojazdu. Na przykład, indeks 85 oznacza, że opona może przenieść obciążenie wynoszące 515 kg. W praktyce, wybór odpowiedniego indeksu nośności jest istotny dla zapewnienia bezpieczeństwa i wydajności pojazdu, zwłaszcza w przypadku aut osobowych, które przewożą pasażerów i ładunki. Niedostosowanie indeksu nośności może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, takich jak pęknięcie opony podczas jazdy. Dlatego ważne jest, aby przy zakupie opon kierować się zaleceniami producenta pojazdu, które znajdują się w instrukcji obsługi lub na tabliczce znamionowej pojazdu.

Pytanie 31

Wydając pojazd po wykonaniu przeglądu oraz naprawy, pracownicy serwisu powinni przede wszystkim wyjaśnić klientowi

A. metody, które zostały użyte podczas naprawy pojazdu
B. metodę weryfikacji części, które zostały wymienione podczas naprawy
C. procedurę zamawiania materiałów eksploatacyjnych, które były użyte w trakcie obsługi
D. wszystkie informacje zawarte w kosztorysie naprawy
Wydając samochód po przeglądzie i naprawie, kluczowe jest, aby obsługa serwisu przedstawiła klientowi wszystkie zapisy widniejące w kosztorysie naprawy. Kosztorys jest dokumentem, który nie tylko przedstawia szczegółowy opis wykonanych prac, ale również wyjaśnia zastosowane materiały oraz ich koszty. Transparentność tych informacji buduje zaufanie klienta do serwisu i pozwala mu zrozumieć, za co płaci. Przykładem praktycznego zastosowania tego podejścia może być sytuacja, gdy klient ma pytania co do wysokich kosztów naprawy. Jeśli serwis przedstawi szczegółowy kosztorys, klient będzie mógł zobaczyć, jakie konkretne usługi i części były użyte, co może pomóc w rozwianiu ewentualnych wątpliwości. Dobre praktyki w branży serwisowej zalecają również, aby kosztorys był zgodny z normami, co przyczynia się do jasności i przejrzystości w komunikacji z klientem, a także do spełnienia wymogów prawnych związanych z dokumentacją usług serwisowych.

Pytanie 32

Jaką minimalną przepuszczalność musi mieć szyba czołowa, aby pojazd mógł być dopuszczony do ruchu?

A. 85%
B. 75%
C. 80%
D. 70%
Wybór odpowiedzi 80%, 75% czy 85% wynika z powszechnego błędnego założenia, że wyższa przepuszczalność szkła jest korzystniejsza. Kluczowym aspektem jest jednak to, że przepuszczalność szyby czołowej powinna mieścić się w określonym zakresie, a nie przekraczać go. Przepuszczalność na poziomie 80% czy 85% może być teoretycznie korzystna z perspektywy wizualnej, ale w rzeczywistości takie wartości nie są wymagane, ponieważ mogą wprowadzać kierowców w błąd co do rzeczywistych przepisów. Zbyt wysoka przepuszczalność może również prowadzić do problemów z odbiciem światła, co w nocy czy w trudnych warunkach atmosferycznych może wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy. Ponadto, w przypadku stosowania nieprzepisowych szyb, kierowca naraża się na konsekwencje prawne, a także ryzykuje własnym bezpieczeństwem oraz bezpieczeństwem innych uczestników ruchu. Zrozumienie wymogów dotyczących przepuszczalności szyb czołowych jest kluczowe dla właściwego doboru materiałów używanych w pojazdach, co wpływa nie tylko na przestrzeganie przepisów, ale również na ogólny komfort i bezpieczeństwo jazdy. Właściwe podejście do tego aspektu regulacji prawnych powinno być oparte na rzetelnej wiedzy i zrozumieniu, a nie na domysłach.

Pytanie 33

Kto przeprowadza przegląd wizualny pojazdu w momencie jego przyjęcia do warsztatu i sporządza z tego dokumentację?

A. Shift supervisor
B. Customer service representative
C. Mechanic
D. Service manager
Pracownik biura obsługi klienta jest odpowiedzialny za przeprowadzanie kontroli wzrokowej pojazdu w momencie jego przyjęcia do serwisu, co jest kluczowym etapem procesu serwisowego. Taka kontrola pozwala na wstępną ocenę stanu technicznego samochodu, identyfikację ewentualnych uszkodzeń, a także zebranie informacji niezbędnych do dalszej diagnostyki. W praktyce, pracownik zwraca uwagę na zewnętrzne elementy pojazdu, takie jak karoseria, szyby, opony oraz oświetlenie. Sporządzony raport z takiej inspekcji jest istotny nie tylko dla samego serwisu, ale również dla klienta, ponieważ dokumentuje stan pojazdu przed rozpoczęciem prac. Dobrą praktyką jest również porównanie stanu pojazdu z wcześniejszymi zapisami, co może ujawnić zmiany wynikające z użytkowania. W branży automotive, standardy takie jak ISO 9001 dotyczące systemów zarządzania jakością, podkreślają znaczenie dokładnej dokumentacji i komunikacji z klientem, co czyni tę rolę niezwykle ważną.

Pytanie 34

Na stanowisku pracy z wiertarką stołową powinna być umieszczona tabliczka wskazująca na potrzebę stosowania ochrony

A. wzroku
B. słuchu
C. przeciwporażeniowej
D. przeciwpyłowej
Odpowiedź dotycząca konieczności stosowania ochrony wzroku w przypadku korzystania z wiertarki stołowej jest prawidłowa, ponieważ podczas pracy z tego typu narzędziem istnieje ryzyko wystąpienia niebezpiecznych odłamków materiału oraz pyłów, które mogą dostawać się do oczu. Ochrona wzroku, jak gogle czy osłony twarzy, jest kluczowa w minimalizowaniu ryzyka urazów, co jest zgodne z normami BHP oraz standardami pracy w warsztatach. Przykładem mogą być sytuacje, w których obrabiany materiał, na przykład metal czy drewno, nieoczekiwanie pęka lub zrywa się, generując odłamki, które mogą trafić w oczy operatora. W związku z tym, każda stacja robocza wyposażona w wiertarkę stołową powinna być odpowiednio oznakowana, aby przypominać o konieczności używania takich środków ochrony osobistej. Dodatkowo, warto zwrócić uwagę, że w wielu regulacjach oraz przewodnikach branżowych, takich jak normy ISO, podkreśla się znaczenie ochrony wzroku jako podstawowego elementu zabezpieczającego pracowników przed urazami w miejscu pracy.

Pytanie 35

Kto przeprowadza okresową obsługę dźwigników samochodowych?

A. osoba posiadająca uprawnienia UDT.
B. osoba z odpowiednimi uprawnieniami BHP
C. mechanik pojazdów.
D. diagnosta pojazdów.
Osoba posiadająca uprawnienia UDT (Urząd Dozoru Technicznego) jest odpowiedzialna za okresową obsługę dźwigników samochodowych, co jest kluczowe dla zapewnienia ich bezpieczeństwa i sprawności. UDT reguluje przepisy dotyczące eksploatacji urządzeń transportu bliskiego, co obejmuje również dźwigniki. Regularne przeglądy, które są przeprowadzane przez osoby z odpowiednimi uprawnieniami, mają na celu identyfikację ewentualnych usterek oraz zapewnienie, że urządzenie spełnia normy bezpieczeństwa. Przykładem praktycznym jest sytuacja, gdy dźwignik używany w warsztacie samochodowym wymaga corocznego przeglądu. Specjalista z UDT dokonuje szczegółowej inspekcji mechanizmów, układów hydraulicznych oraz elementów nośnych, co pozwala na wczesne wykrycie potencjalnych zagrożeń. Warto również wspomnieć, że certyfikacja UDT jest uznawana w branży jako standard profesjonalizmu i jakości, co potwierdza wiarygodność przeprowadzonych prac serwisowych.

Pytanie 36

Jak powinien zareagować mechanik, gdy stały klient serwisu zgłasza problem z układem wtryskowym pojazdu, a on nie ma wiedzy na temat budowy oraz technologii naprawy tego systemu?

A. Przyjąć zlecenie, a naprawę powierzyć specjalistycznemu warsztatowi
B. Spróbować przeprowadzić naprawę układu, ponieważ zdobędzie nowe doświadczenia
C. Podjąć się naprawy układu, a następnie zapisać na kurs dotyczący napraw układów wtryskowych tego rodzaju
D. Przyjąć zlecenie i wymienić wszystkie komponenty układu wtryskowego na nowe
Wybór opcji zlecenia naprawy wyspecjalizowanemu zakładowi jest zgodny z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej. Mechanik, który nie ma wystarczającej wiedzy na temat budowy oraz technologii naprawy układu wtryskowego, powinien skierować taką naprawę do specjalisty. Współpraca z wyspecjalizowanym warsztatem gwarantuje, że prace zostaną przeprowadzone przez osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje oraz doświadczenie. W przypadku układów wtryskowych, które są kluczowe dla efektywności silnika i emisji spalin, należy zwracać szczególną uwagę na jakość używanych komponentów oraz technikę naprawy. Współczesne układy wtryskowe są złożone i niepoprawnie przeprowadzona naprawa może prowadzić do dalszych uszkodzeń oraz zwiększonych kosztów naprawy. Dlatego zlecenie naprawy wyspecjalizowanemu zakładowi jest nie tylko bezpieczne, ale również oszczędne w dłuższym okresie. Dodatkowo, mechanik może nawiązać współpracę z takim zakładem, co może przynieść korzyści w przyszłości, gdy klienci zgłoszą podobne usterki.

Pytanie 37

Całkowity zakres oceny technicznej pojazdu samochodowego, który posiada instalację gazową, w stacji kontroli pojazdów obejmuje działania

A. okresowej oceny technicznej oraz dodatkowe dotyczące instalacji gazowej
B. dotyczące badania zbiornika gazu oraz okresowej oceny technicznej
C. wyłącznie okresowej oceny technicznej
D. jedynie dodatkowej oceny technicznej związanej z instalacją gazową
Odpowiedź wskazująca na konieczność przeprowadzenia zarówno okresowego badania technicznego, jak i dodatkowego badania dotyczącego instalacji gazowej jest prawidłowa ze względu na obowiązujące przepisy prawa oraz standardy techniczne. Przepisy te wymagają, aby pojazdy z instalacją gazową były poddawane szczegółowej inspekcji, aby zapewnić ich bezpieczeństwo i sprawność. Okresowe badanie techniczne pojazdu obejmuje kontrolę wszystkich kluczowych elementów, takich jak układ hamulcowy, zawieszenie, czy układ kierowniczy, a także analizę spalin. Dodatkowe badanie gazowe koncentruje się na ocenie stanu instalacji LPG/CNG, w tym kontrolę szczelności zbiorników oraz przewodów gazowych, co jest kluczowe dla uniknięcia awarii i zagrożeń pożarowych. Przykład praktyczny: jeśli właściciel pojazdu z instalacją gazową planuje podróż na dłuższą trasę, powinien upewnić się, że zarówno okresowe badanie, jak i badanie instalacji gazowej są aktualne, aby zapewnić bezpieczeństwo sobie i innym uczestnikom ruchu. Warto pamiętać, że regularne przeglądy techniczne są nie tylko wymogiem prawnym, ale także działaniem na rzecz własnego bezpieczeństwa oraz komfortu jazdy.

Pytanie 38

Po zainstalowaniu czujnika prędkości obrotowej systemu ABS konieczne jest sprawdzenie

A. długości drogi hamowania
B. występowania kodów błędów
C. grubości klocków hamulcowych
D. skoku jałowego pedału hamulca
Wymiana czujnika prędkości obrotowej w systemie ABS to naprawdę ważny krok, jeśli chodzi o prawidłowe działanie hamulców. Po takiej wymianie dobrze jest sprawdzić, czy nie ma błędów w systemie, bo to może pomóc znaleźć inne ewentualne problemy. Kody błędów, które mogą się pojawić, pokażą, co dokładnie jest nie tak - na przykład mogą to być złe połączenia elektryczne czy uszkodzone czujniki. Także, jeżeli po wymianie czujnika nadal pojawia się błąd, to może być znak, że nowy czujnik też jest uszkodzony lub coś jest nie tak w instalacji. W serwisach dobrze jest mieć pod ręką narzędzia diagnostyczne, takie jak skanery OBD-II, bo to ułatwia wykrywanie błędów. Regularne sprawdzanie i kasowanie kodów błędów po naprawach to z kolei klucz do zapewnienia bezpieczeństwa i efektywności hamulców.

Pytanie 39

Do kluczowych zadań logistyki magazynowej nie zalicza się

A. pakowanie materiałów i części.
B. ewidencja kosztów stałych serwisu.
C. kompletowanie zestawów części.
D. utrzymanie zapasów na ustalonym poziomie.
Ewidencja kosztów stałych serwisu nie jest bezpośrednio związana z głównymi zadaniami gospodarki magazynowej, które koncentrują się na zarządzaniu towarami i materiałami w magazynie. Główne zadania gospodarki magazynowej obejmują takie procesy jak kompletowanie zestawów części, konfekcjonowanie materiałów oraz utrzymanie zapasów na ustalonym poziomie. Kompletowanie zestawów części polega na zbieraniu odpowiednich elementów do produkcji lub dostawy, co jest kluczowe dla efektywności operacyjnej. Konfekcjonowanie materiałów i części to z kolei proces pakowania towarów do dalszej dystrybucji, co również ma znaczenie dla logistyki. Utrzymanie zapasów na ustalonym poziomie jest istotne dla zapewnienia ciągłości produkcji oraz minimalizacji kosztów związanych z nadmiernym magazynowaniem. Standardy branżowe, takie jak Lean Management, podkreślają znaczenie efektywności w zarządzaniu zapasami, co również wyklucza ewidencję kosztów serwisu jako kluczowe zadanie w tym zakresie.

Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.