Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.04 - Organizacja transportu
  • Data rozpoczęcia: 7 marca 2025 13:20
  • Data zakończenia: 7 marca 2025 13:36

Egzamin zdany!

Wynik: 20/40 punktów (50,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakie środki transportu należy zastosować do przewozu drewna dłużycy w transporcie kolejowym?

A. platformy kieszeniowe
B. platformy kłonicowe
C. węglarki samowyładowcze
D. wagony zamknięte
Wybór wagonów krytych do transportu drewna dłużycy jest nieodpowiedni, ponieważ ich konstrukcja nie jest przystosowana do przewozu dużych, długich elementów. Wagony kryte przeznaczone są przede wszystkim do transportu towarów, które wymagają ochrony przed warunkami atmosferycznymi, jak np. materiały sypkie czy drobne produkty. Dłużyca, ze względu na swoje wymiary, nie zmieści się w standardowych wagonach krytych, co może prowadzić do uszkodzeń ładunku i naruszenia zasad transportowych. Platformy kieszeniowe również nie są odpowiednie, gdyż ich konstrukcja nie zapewnia stabilności dla dłużycy, co zwiększa ryzyko przesunięcia ładunku w trakcie transportu. Z kolei węglarki samowyładowcze są dostosowane do przewozu węgla i innych materiałów sypkich, a ich wewnętrzna struktura nie umożliwia efektywnego transportu drewna dłużycy. Typowym błędem myślowym jest założenie, że każdy rodzaj ładunku można przewozić w dowolnym pojeździe. W przypadku drewna dłużycy, kluczowe jest, aby wykorzystać odpowiednie wagony, które spełniają normy transportowe i zapewniają bezpieczeństwo zarówno ładunku, jak i infrastruktury kolejowej. Dobre praktyki w branży transportowej wymagają odpowiedniego dopasowania wagonu do specyfiki ładunku, co jest kluczowe dla efektywności i bezpieczeństwa przewozów.

Pytanie 2

Zgodnie z przedstawionym fragmentem umowy ADR przewoźnik powinien dostarczyć załodze pojazdu przewożącego materiały niebezpieczne instrukcje pisemne stanowiące pomoc w razie zaistnienia wypadku podczas przewozu. Kierowcy powinni się z nią zapoznać

Fragment Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR)
Tom II Część 5 Procedury nadawcze
Dział 5.4 Dokumentacja
5.4.3 Instrukcje pisemne

5.4.3.1 W kabinie kierowcy, w miejscu łatwo dostępnym, powinny być przewożone instrukcje pisemne (...), stanowiące pomoc w razie zaistnienia wypadku podczas przewozu.

5.4.3.2 Przed rozpoczęciem przewozu przewoźnik powinien dostarczyć załodze pojazdu instrukcje sporządzone w języku(-ach), które każdy członek załogi pojazdu może przeczytać i zrozumieć przed rozpoczęciem przewozu. Przewoźnik powinien zapewnić, aby każdy członek załogi pojazdu, którego to dotyczy, rozumiał instrukcje i potrafił je prawidłowo wykonywać.

5.4.3.3 Przed rozpoczęciem przewozu, członkowie załogi pojazdu powinni dowiedzieć się jakie towary niebezpieczne są załadowane oraz sprawdzić w instrukcjach pisemnych, jakie czynności powinny być podjęte w razie zaistnienia wypadku lub zagrożenia.

A. po zaistniałym wypadku drogowym.
B. przed wyjazdem z ładunkiem w trasę.
C. przed przekazaniem ładunku odbiorcy.
D. po dostarczeniu ładunku odbiorcy.
Odpowiedź "przed wyjazdem z ładunkiem w trasę" jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z Umową ADR, przewoźnik ma obowiązek dostarczenia instrukcji pisemnych załodze pojazdu przed rozpoczęciem transportu materiałów niebezpiecznych. To kluczowy element zapewniający bezpieczeństwo zarówno dla kierowców, jak i dla innych uczestników ruchu drogowego. Przygotowanie przed wyjazdem pozwala załodze nie tylko na zapoznanie się z potencjalnymi zagrożeniami związanymi z przewożonym ładunkiem, ale również na przyswojenie procedur działania w przypadku wystąpienia wypadku. W praktyce oznacza to, że kierowcy powinni mieć czas na zrozumienie wszystkich instrukcji, co może wpłynąć na ich reakcję w sytuacjach kryzysowych. Ponadto, zgodność z wymogami ADR nie tylko minimalizuje ryzyko wypadków, ale również chroni firmę przed konsekwencjami prawnymi związanymi z niewłaściwym przewozem materiałów niebezpiecznych.

Pytanie 3

Jakie urządzenie jest przeznaczone do przeładunku kontenerów w terminalu?

A. wózek unoszący
B. suwnica
C. przenośnik cięgnowy
D. przenośnik bezcięgnowy
Wybór wózka unoszącego jako narzędzia do przeładunku kontenerów w terminalu nie jest właściwy, ponieważ te urządzenia przeznaczone są głównie do transportu towarów na krótkich dystansach wewnątrz magazynów lub hal produkcyjnych. Wózki unoszące nie mają wystarczającej mocy ani stabilności, aby obsługiwać ciężkie kontenery, które mogą ważyć od 20 do 40 ton lub więcej. Przenośniki cięgnowe oraz bezcięgnowe także nie są odpowiednie do tego zadania, ponieważ te systemy transportowe są zaprojektowane do ciągłego przesuwania materiałów wzdłuż linii produkcyjnych lub w magazynach, a nie do podnoszenia i precyzyjnego umieszczania dużych, ciężkich ładunków. Często mylnie zakłada się, że różne urządzenia transportowe mogą być stosowane zamiennie, jednak każdy z nich ma swoje specyficzne zastosowanie i ograniczenia. W przypadku przeładunku kontenerów kluczowe jest nie tylko przemieszczenie ładunku, ale także jego umiejscowienie w odpowiedniej pozycji, co wymaga zastosowania sprzętu, który zapewnia stabilność i bezpieczeństwo operacji. Suwnice, dzięki swojej konstrukcji i możliwościom, są jedynymi urządzeniami zdolnymi do efektywnego i bezpiecznego zarządzania tym procesem.

Pytanie 4

Kierowca, według regulacji dotyczących czasu pracy kierowców, ma obowiązek skorzystać z przerwy w prowadzeniu pojazdu trwającej

A. 30 min po 5 h jazdy
B. 45 min po 5 h jazdy
C. 45 min po 4,5 h jazdy
D. 30 min po 4 h jazdy
Odpowiedź '45 min po 4,5 h jazdy' jest poprawna, ponieważ zgodnie z przepisami unijnymi oraz krajowymi regulacjami dotyczącymi czasu pracy kierowców, każdy kierowca powinien przestrzegać określonych norm czasu pracy i odpoczynku. Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 561/2006, po maksymalnie 4,5 godzinach jazdy, kierowca ma obowiązek zatrzymać się na przerwę trwającą co najmniej 45 minut. Taki czas odpoczynku jest niezbędny dla zapewnienia bezpieczeństwa na drogach, ponieważ długotrwałe prowadzenie pojazdu bez odpoczynku prowadzi do zmęczenia i zwiększa ryzyko wypadków. W praktyce kierowcy powinni planować swoje trasy z wyprzedzeniem, uwzględniając te przerwy, aby ich czas pracy był zgodny z przepisami i jednocześnie nie wpływał negatywnie na ich koncentrację oraz zdrowie. Przykładowo, podczas długich tras przewozowych, kierowcy mogą skorzystać z punktów odpoczynku, które są dostępne na autostradach, aby zapewnić sobie odpowiednie warunki do relaksu i regeneracji sił przed dalszą jazdą.

Pytanie 5

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 6

Która transakcja, zgodnie z zamieszczonym fragmentem ustawy Prawo przedsiębiorców, powinna być zrealizowana za pośrednictwem rachunku płatniczego?

Fragment ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców
(...)

Art. 19. Dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku płatniczego przedsiębiorcy, w każdym przypadku gdy:

1) stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz
2) jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza 15 000 zł lub równowartość tej kwoty, przy czym transakcje w walutach obcych przelicza się na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień dokonania transakcji.

(...)
TransakcjaJednorazowa wartość transakcjiŚredni kursu walut obcych ogłaszanych przez NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień dokonania transakcji
A.2 400,00 USD4,2022 PLN/USD
B.3 650,00 EUR4,5390 PLN/EUR
C.15 600,00 CNY0,5924 PLN/CNY
D.37 240,00 CZK0,1680 PLN/CZK

A. Transakcja B
B. Transakcja D
C. Transakcja A
D. Transakcja C
Wybór niepoprawnej odpowiedzi często wynika z niewłaściwej analizy zapisów ustawy Prawo przedsiębiorców oraz braku zrozumienia zasadności regulacji dotyczącej transakcji powyżej 15 000 zł. Przede wszystkim, każda transakcja, która przekracza tę kwotę, wymaga realizacji za pośrednictwem rachunku płatniczego, co ma na celu zapewnienie przejrzystości i ewidencjonowania transakcji. Wybierając inne transakcje, takie jak Transakcja A, C czy D, można błędnie zakładać, że regulacje dotyczą tylko niektórych typów transakcji lub że istnieją wyjątki. Tego rodzaju myślenie prowadzi do nieprawidłowego wniosku, który nie uwzględnia faktu, że każdy przedsiębiorca musi przestrzegać tych samych zasad, niezależnie od specyfiki transakcji. Ponadto, brak znajomości przepisów dotyczących wartości transakcji oraz ich wpływu na sposób ich realizacji, może w konsekwencji prowadzić do nieprawidłowości w finansach firmy. Dobrą praktyką jest regularne aktualizowanie wiedzy na temat obowiązujących regulacji, ponieważ zmieniają się one dynamicznie, a ich niedostosowanie się do obowiązujących norm może skutkować poważnymi konsekwencjami prawnymi oraz finansowymi dla przedsiębiorcy. Ignorowanie tych zasad często skutkuje zaniżeniem wymogów dotyczących obrotu finansowego, a w konsekwencji osłabieniem pozycji rynkowej danego podmiotu.

Pytanie 7

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 8

Spreader to sprzęt, który znajduje się w wózku podsiębiernym lub podnośniku widłowym, umożliwiający podnoszenie przy pomocy

A. rozkładanej rampy
B. rozsuwanego pomostu
C. dźwignic kontenerowych
D. uchwytów kleszczowych
Wybór rozkładanej rampy, rozsuwanego pomostu lub uchwytów kleszczowych jako alternatywnych rozwiązań do podnoszenia ładunków jest błędny, ponieważ każda z tych opcji ma swoje właściwe zastosowanie, które nie obejmuje podnoszenia kontenerów. Rozkładane rampy służą głównie do umożliwienia dostępu do różnych poziomów, co jest przydatne w transporcie, ale nie zapewniają one odpowiedniej stabilności i siły niezbędnej do manipulacji dużymi ładunkami. Z kolei rozsuwany pomost, pomimo że może być użyteczny w niektórych kontekstach, nie jest przystosowany do pracy z kontenerami, a jego konstrukcja nie zapewnia wymaganej wytrzymałości. Uchwyt kleszczowy, chociaż znajduje zastosowanie w podnoszeniu różnych materiałów, nie jest optymalnym rozwiązaniem do pracy z kontenerami ze względu na ograniczenia w rozmiarze i formie ładunków, które można nim przenosić. Takie podejścia mogą prowadzić do błędnych wniosków, wynikających z niedostatecznej analizy specyfikacji i zastosowań różnych narzędzi w logistyce, co w konsekwencji może prowadzić nie tylko do obniżenia efektywności operacyjnej, ale także do ryzyka uszkodzenia ładunku lub urządzeń. W praktyce, aby skutecznie podnosić kontenery, niezbędne jest użycie odpowiednich urządzeń, które są projektowane z myślą o specyfice pracy z tymi ciężkimi, standardowymi obiektami.

Pytanie 9

Po pomyślnym zakończeniu kontroli przez Urząd Dozoru Technicznego, posiadacz wózka otrzymuje

A. księgę rewizyjną urządzenia technicznego
B. dokumentację kontroli urządzenia
C. certyfikat jakości
D. certyfikat pochodzenia
Po pozytywnym przejściu badań Urzędu Dozoru Technicznego, użytkownik wózka otrzymuje księgę rewizyjną urządzenia technicznego. Księga ta jest dokumentem, który zawiera szczegółowe informacje o wszystkich przeprowadzonych kontrolach, konserwacjach oraz naprawach urządzenia. Jest niezbędna do utrzymania historii operacyjnej i technicznej urządzenia, co jest szczególnie ważne w kontekście bezpieczeństwa użytkowania. Przykładem zastosowania księgi rewizyjnej może być wózek widłowy, który po każdej inspekcji ma odnotowane wyniki, co umożliwia monitorowanie stanu technicznego i zapobiega potencjalnym awariom. W branży budowlanej i transportowej, gdzie bezpieczeństwo jest kluczowe, posiadanie takiej dokumentacji jest zgodne z normami ISO oraz regulacjami prawnymi, co wpływa na odpowiedzialność operatorów i właścicieli urządzeń. Uzyskanie księgi rewizyjnej jest potwierdzeniem, że urządzenie zostało rzetelnie sprawdzone, a jego użytkowanie odbywa się zgodnie z obowiązującymi standardami.

Pytanie 10

Regulacje dotyczące tworzenia międzynarodowego listu przewozowego dla transportu samochodowego oraz wykaz informacji, które powinny być w nim zawarte, określa konwencja

A. ATA
B. ATP
C. CMR
D. CIM
Odpowiedzi ATP, CIM oraz ATA są niepoprawne, ponieważ każda z tych konwencji dotyczy innych aspektów transportu międzynarodowego, które nie są związane bezpośrednio z międzynarodowym samochodowym listem przewozowym. Konwencja ATP (Akcja Transportowa Towarów Chłodzonych) dotyczy szczegółowych zasad transportu towarów wymagających chłodzenia. Obejmuje normy dotyczące pojazdów, które muszą być przystosowane do transportu tych towarów, a także przepisy dotyczące temperatury i warunków przechowywania, ale nie reguluje samego dokumentu przewozowego. Z kolei CIM (Konwencja o Międzynarodowym Przewozie Towarów Koleją) koncentruje się na przewozie towarów koleją, a nie drogą, co sprawia, że nie ma zastosowania w kontekście pytania o samochodowy list przewozowy. Konwencja ATA (Admission Temporaire) dotyczy tymczasowego wwozu towarów do krajów, w których nie są one zarejestrowane, a jej celem jest uproszczenie formalności celnych. Zrozumienie tych konwencji i ich zastosowania jest kluczowe dla profesjonalistów zajmujących się logistyką i transportem, aby uniknąć pomyłek i nieporozumień w międzynarodowym obrocie towarowym. Typowym błędem jest mylenie tych konwencji z kwestiami regulującymi międzynarodowy przewóz drogowy, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków i działań.

Pytanie 11

Którego z kontenerów dotyczą wymiary zamieszczone w tabeli, jeżeli 1 stopa = 30,48 cm?

Wymiary kontenera
Wymiary wewnętrzne [mm]Długość13556
Szerokość2334
Wysokość2695
Wymiary zewnętrzne [mm]Długość13716
Szerokość2435
Wysokość2896

A. Kontenera 40-stopowego
B. Kontenera 45-stopowego
C. Kontenera 30-stopowego
D. Kontenera 20-stopowego
Dokonując wyboru niewłaściwego kontenera, można wprowadzić w błąd co do rzeczywistych wymiarów i pojemności. Kontener 30-stopowy ma długość około 9,1 metra, co sprawia, że jest zbyt mały, aby pomieścić ładunek przeznaczony dla kontenera 45-stopowego. Wybór kontenera 40-stopowego, który mierzy około 12,2 metra, również nie odpowiada wymiarom przedstawionym w tabeli, ponieważ nadal jest to za mało w kontekście specyfikacji wymaganej dla ładunków, które chcemy transportować. Kontener 20-stopowy, z długością wynoszącą około 6,1 metra, jest najkrótszym opcjonalnym kontenerem i z pewnością nie pasuje do wymiary wskazanych w pytaniu. Kluczowym błędem w analizie tej kwestii jest nieprawidłowe przeliczenie długości w stopach na metry, co może prowadzić do niewłaściwego doboru kontenera. W kontekście branży logistycznej, znajomość wymiarów kontenerów jest niezbędna, aby uniknąć kosztownych pomyłek w transporcie i magazynowaniu. Błędy te mogą prowadzić do nieefektywności operacyjnej oraz zwiększonego ryzyka uszkodzenia ładunku, co może pociągać za sobą dodatkowe koszty i straty. Ważne jest, aby dobrze zrozumieć różnice między różnymi typami kontenerów oraz ich zastosowanie w praktyce, co jest kluczowe dla efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 12

Z punktu widzenia kryteriów ekonomicznych transport dzieli się na

A. krajowy lub międzynarodowy
B. regularny oraz nieregularny
C. zarobkowy a także niezarobkowy
D. wewnętrzny oraz zewnętrzny
W przypadku określenia transportu według innych kryteriów, takich jak wewnętrzny i zewnętrzny, regularny i nieregularny, czy krajowy i międzynarodowy, występują pewne nieporozumienia w zakresie ich zastosowania. Transport wewnętrzny i zewnętrzny koncentruje się na lokalizacji działalności, gdzie transport wewnętrzny odnosi się do przewozu w obrębie jednego kraju, a zewnętrzny do przewozu międzynarodowego. Mimo że są to istotne kategorie, nie odnoszą się one bezpośrednio do kryterium ekonomicznego, które jest kluczowe dla analizy zyskowności i strategii rynkowej. Podobnie, transport regularny i nieregularny odnosi się do częstotliwości świadczenia usług transportowych, a nie do generowania przychodu. Klasyfikacja krajowy i międzynarodowy również koncentruje się na obszarze geograficznym, a nie na aspekcie ekonomicznym. Warto zauważyć, że wiele osób mylnie interpretuje te kategorie jako równie ważne, co zarobkowy i niezarobkowy, co prowadzi do braku zrozumienia fundamentalnych zasad rynkowych. Poprawne zrozumienie zasadności kryteriów klasyfikacji transportu jest niezbędne dla skutecznego planowania i zarządzania usługami transportowymi w różnych kontekstach ekonomicznych.

Pytanie 13

W Polsce regulacje dotyczące umowy spedycji znajdują się w Kodeksie

A. pracy
B. cywilnym
C. celnym
D. handlowym
Umowa spedycji nie jest regulowana przez Kodeks celny, który koncentruje się na przepisach dotyczących obrotu towarami i procedur celnych. Kodeks celny dotyczy ograniczeń w handlu międzynarodowym oraz zasad zwalniania towarów z cła, co nie ma bezpośredniego związku z regulowaniem umów spedycji jako takich. Również Kodeks pracy nie ma zastosowania w kontekście umowy spedycji, ponieważ reguluje on relacje między pracodawcami a pracownikami, a nie umowy o świadczenie usług transportowych. Kodeks handlowy, z drugiej strony, dotyczy działalności gospodarczej i przedsiębiorców, ale nie precyzuje szczegółowo zasad dotyczących umów spedycji, które są bardziej związane z umowami cywilnoprawnymi. W praktyce, osoby zajmujące się spedycją mogą mylić te kodeksy, co prowadzi do błędnych wniosków na temat obowiązujących przepisów. W kontekście spedycji, kluczowe jest zrozumienie, że umowy te są specyficznymi umowami cywilnymi z określonymi prawami i obowiązkami, które mogą być również regulowane przez dodatkowe przepisy takie jak Ustawa o przewozie towarów. Dlatego znajomość Kodeksu cywilnego jest niezbędna do prawidłowego zarządzania umowami spedycyjnymi.

Pytanie 14

Przedstawiony znak, umieszczony na opakowaniu ładunku, oznacza

Ilustracja do pytania
A. nie podnosić wózkiem.
B. zakaz mocowania do wózka widłowego.
C. nie piętrzyć na wózku.
D. zakaz wjazdu wózkiem widłowym.
Odpowiedź, że znak oznacza "nie podnosić wózkiem", jest poprawna, ponieważ znak ten jest międzynarodowym symbolem ostrzegawczym, który informuje o konieczności zachowania szczególnej ostrożności przy obsłudze ładunków. W kontekście logistyki i transportu, bezpieczeństwo jest kluczowym aspektem, a stosowanie odpowiednich oznaczeń pozwala na minimalizowanie ryzyka wypadków. Znak ten wskazuje, że ładunek może być niestabilny lub zbyt ciężki do bezpiecznego podniesienia za pomocą wózka widłowego. Przykładem jego zastosowania może być transport delikatnych materiałów, takich jak szkło czy chemikalia, które mogą ulec uszkodzeniu lub stanowić zagrożenie w przypadku nieprawidłowego podniesienia. Warto pamiętać, że przestrzeganie takich oznaczeń jest zgodne z międzynarodowymi standardami bezpieczeństwa, takimi jak ISO 7010, które regulują sposób oznaczania zagrożeń na stanowiskach pracy.

Pytanie 15

Elementy infrastruktury liniowej w transporcie kolejowym to

A. sieci trakcyjne
B. bocznice kolejowe
C. terminale przeładunkowe
D. stacje kolejowe
Sieci trakcyjne są kluczowym elementem infrastruktury liniowej w transporcie szynowym, ponieważ to dzięki nim możliwe jest zasilanie pojazdów szynowych energią elektryczną. Sieci te składają się z różnorodnych elementów, takich jak przewody jezdne, słupy trakcyjne oraz urządzenia zabezpieczające, które zapewniają odpowiednią jakość i ciągłość zasilania. Przykładowo, w Europie, sieci trakcyjne są projektowane zgodnie z normami UIC oraz EN, co gwarantuje ich interoperacyjność w międzynarodowym transporcie kolejowym. W praktyce, poprawna instalacja oraz serwisowanie sieci trakcyjnych ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa i efektywności operacji kolejowych. Dzięki nowoczesnym technologiom, takim jak monitorowanie stanu sieci w czasie rzeczywistym i automatyzacja, możliwe jest znaczne zwiększenie niezawodności i wydajności systemów transportu szynowego, co przekłada się na lepszą obsługę pasażerów oraz przewozów towarowych.

Pytanie 16

Do elementów infrastruktury liniowej w transporcie lotniczym zalicza się

A. pasy lądowania
B. porty lotnicze
C. terminali CARGO
D. szlaki powietrzne
Drogi lotnicze stanowią kluczowy element infrastruktury liniowej transportu lotniczego, ponieważ definiują przestrzeń, w której odbywają się operacje lotnicze. Są to ustalone i regulowane szlaki powietrzne, które umożliwiają bezpieczne i efektywne przemieszczanie się samolotów między różnymi punktami. W praktyce, drogi lotnicze są projektowane zgodnie z międzynarodowymi standardami określonymi przez Międzynarodową Organizację Lotnictwa Cywilnego (ICAO), które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa lotów oraz optymalizacji tras dla różnych typów samolotów. Przykładem zastosowania drogi lotniczej może być szlak lotniczy wykorzystywany przez linie lotnicze do regularnych rejsów między dużymi portami lotniczymi, co pozwala na minimalizację czasu przelotu i zużycia paliwa. Właściwe zarządzanie tymi drogami, ich monitorowanie oraz dostosowywanie do zmieniających się warunków atmosferycznych i ruchu lotniczego są niezbędne dla zapewnienia sprawności i bezpieczeństwa operacji lotniczych.

Pytanie 17

Jakie towary są całkowicie wyłączone z transportu pod osłoną karnetów TIR?

A. perfumy
B. odzież
C. produkty owocowe
D. papierosy
Towary całkowicie wykluczone z przewozów pod osłoną karnetów TIR są ściśle określone w przepisach dotyczących międzynarodowego transportu towarowego. Papierosy, z uwagi na ich charakter jako wyrobów akcyzowych, są objęte szczególnymi regulacjami. Przewóz papierosów wymaga zgodności z przepisami prawa celnego oraz akcyzowego, co sprawia, że nie mogą być transportowane w ramach uproszczonych procedur, takich jak karnety TIR. Przykładem zastosowania tego przepisu może być sytuacja przewoźnika, który planuje transport towarów do kraju UE. W takim przypadku musi zrealizować oddzielne deklaracje celne dla papierosów i zastosować się do obowiązujących norm podatkowych. Warto dodać, że w transporcie międzynarodowym istnieją również inne kategorie towarów, które podlegają podobnym ograniczeniom, jednak papierosy są najbardziej rozpoznawalnym przykładem ze względu na ich regulacje dotyczące zdrowia publicznego i polityki antynarkotykowej.

Pytanie 18

W międzynarodowej konwencji ustalono zasady dotyczące minimalnego wieku kierowcy, czasu prowadzenia pojazdu, przerw oraz odpoczynków kierowcy, a także obowiązek montażu i korzystania z urządzenia kontrolnego?

A. TIR
B. ADR
C. AETR
D. ATP
Odpowiedź AETR (Umowa europejska dotycząca pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowy transport drogowy) jest prawidłowa, ponieważ reguluje ona zasady dotyczące minimalnego wieku kierowcy, czasu prowadzenia pojazdu oraz przerw i odpoczynków. Konwencja AETR została ustanowiona w celu zapewnienia bezpieczeństwa na drogach oraz poprawy warunków pracy kierowców. Na przykład, zgodnie z AETR, kierowcy muszą przestrzegać przepisów dotyczących maksymalnego czasu jazdy oraz minimalnych okresów odpoczynku, co ma kluczowe znaczenie dla zapobiegania zmęczeniu i zwiększania bezpieczeństwa. Standardy te są zgodne z praktykami branżowymi, w tym regulacjami unijnymi, które również dążą do harmonizacji przepisów dotyczących transportu drogowego w Europie. Wprowadzenie i użycie urządzeń kontrolnych, takich jak tachografy, jest również wymagane w celu monitorowania czasu pracy i odpoczynku kierowców. W praktyce oznacza to, że firmy transportowe muszą być świadome tych regulacji, aby uniknąć potencjalnych kar i zapewnić efektywne zarządzanie czasem pracy swoich kierowców.

Pytanie 19

Przy użyciu którego z wózków widłowych załadunek 30 paletowych jednostek ładunkowych, każda o masie brutto 1 290 kg zostanie wykonany w najkrótszym czasie?

udźwig 1 500 kg

średnia prędkość 6 km/h

udźwig 1 200 kg

średnia prędkość 12 km/h

udźwig 1 400 kg

średnia prędkość 8 km/h

udźwig 1 100 kg

średnia prędkość 15 km/h

Wózek 1.Wózek 2.Wózek 3.Wózek 4.

A. Wózka 3.
B. Wózka 4.
C. Wózka 1.
D. Wózka 2.
Wybór wózka 3 jako najlepszego narzędzia do załadunku 30 palet, z których każda waży 1290 kg, oparty jest na kluczowych aspektach wydajności. Wózek 3 ma zdolność podnoszenia masy palety, co jest niezbędne do wykonania tej operacji. Zgodnie z normami branżowymi, wózki widłowe powinny być dobierane na podstawie zarówno parametrów udźwigu, jak i prędkości roboczej. W przypadku wózka 3, jego wyższa prędkość robocza w porównaniu z innymi wózkami oznacza, że wykonanie cykli załadunkowych zajmie mniej czasu, co jest kluczowe w logistyce i transporcie. W praktyce, wybór odpowiedniego wózka do konkretnej operacji załadunkowej może znacząco wpłynąć na wydajność całego procesu. Wózki o odpowiednich parametrach udźwigu i szybkości są standardem w dobrych praktykach magazynowych, co przekłada się na efektywność operacyjną oraz bezpieczeństwo pracowników. Dlatego wózek 3, który łączy w sobie mocny udźwig z wysoką prędkością, stanowi optymalne rozwiązanie w tej sytuacji.

Pytanie 20

Kiedy zamawiający opłaca zdolność ładunkową wynajętego środka transportu, niezależnie od ilości oraz objętości przewożonych towarów, chodzi o transport

A. przestrzennym
B. drobnicowym
C. całopojazdowym
D. masowym
Nieprawidłowe odpowiedzi dotyczą różnych rodzajów przewozów, które nie odpowiadają na opisany scenariusz. Przewóz drobnicowy polega na transportowaniu mniejszych przesyłek, które mogą być łączone w jednym zleceniu, co jest zupełnie innym podejściem. W przypadku drobnicowego transportu zleceniodawca płaci za konkretne przesyłki, a nie za cały pojazd, co nie odpowiada sytuacji opisanej w pytaniu. Z kolei przewóz masowy odnosi się do transportowania jednorodnych ładunków, takich jak surowce czy materiały sypkie, w dużych ilościach, a nie do zlecenia dotyczącego transportu, gdzie cała przestrzeń pojazdu jest zajęta przez jednego zleceniodawcę. Wreszcie, przewóz przestrzenny, choć może sugerować użycie całej przestrzeni załadunkowej, nie jest terminem powszechnie używanym w logistyce i nie odnosi się bezpośrednio do koncepcji całopojazdowego transportu. Zwykle w praktyce transportowej używa się bardziej sprecyzowanych terminów, co może prowadzić do nieporozumień, jeśli nie są one dokładnie zdefiniowane. Dobrą praktyką w logistyce jest zrozumienie specyfiki różnych rodzajów przewozów, aby odpowiednio dobierać metody transportu do potrzeb zleceniodawcy.

Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

Zgodnie z fragmentem ustawy Prawo o ruchu drogowym, w okresie niedostatecznej widoczności na najbardziej wystającej do tyłu, z tyłu pojazdu, krawędzi ładunku, umieszcza się

Art. 61. 9. Ustala się następujące oznakowanie ładunku:
1) ładunek wystający z przodu pojazdu oznacza się chorągiewką barwy pomarańczowej lub dwoma białymi i dwoma czerwonymi pasami, tak aby były widoczne z boków i z przodu pojazdu, a w okresie niedostatecznej widoczności ponadto światłem białym umieszczonym na najbardziej wystającej do przodu części ładunku;
2) ładunek wystający z boku pojazdu oznacza się chorągiewką barwy pomarańczowej o wymiarach co najmniej 50 x 50 cm, umieszczoną przy najbardziej wystającej krawędzi ładunku, a ponadto w okresie niedostatecznej widoczności białym światłem odblaskowym skierowanym do przodu oraz czerwonym światłem i czerwonym światłem odblaskowym skierowanym do tyłu; światła te nie powinny znajdować się w odległości większej niż 40 cm od najbardziej wystającej krawędzi ładunku; jeżeli długość wystającego z boku ładunku, mierzona wzdłuż pojazdu, przekracza 3 m, to chorągiewkę i światła umieszcza się odpowiednio przy przedniej i tylnej części ładunku;
3) ładunek wystający z tyłu pojazdu oznacza się pasami białymi i czerwonymi umieszczonymi bezpośrednio na ładunku lub na tarczy na jego tylnej płaszczyźnie albo na zawieszonej na końcu ładunku bryle geometrycznej (np. stożku, ostrosłupie); widoczna od tyłu łączna powierzchnia pasów powinna wynosić co najmniej 1.000 cm2, przy czym nie może być mniej niż po dwa pasy każdej barwy; ponadto w okresie niedostatecznej widoczności na najbardziej wystającej do tyłu krawędzi ładunku umieszcza się czerwone światło i czerwone światło odblaskowe; przy przewozie drewna długiego zamiast oznakowania pasami białymi i czerwonymi dopuszcza się oznakowanie końca ładunku chorągiewką lub tarczą barwy pomarańczowej;
4) ładunek wystający z tyłu samochodu osobowego lub przyczepy ciągniętej przez samochód osobowy może być oznaczony chorągiewką barwy czerwonej o wymiarach co najmniej 50 x 50 cm, umieszczoną przy najbardziej wystającej krawędzi ładunku.

A. chorągiewkę barwy pomarańczowej, czerwone światło i białe światłe odblaskowe.
B. pasy czarne i czerwone.
C. pasy białe i czerwone, czerwone światło i czerwone światło odblaskowe.
D. chorągiewkę barwy białej.
Zgodnie z Art. 61. ust. 9 pkt 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym, dla zapewnienia bezpieczeństwa w ruchu drogowym w przypadku załadunku wystającego z tyłu pojazdu, istotne jest odpowiednie oznakowanie. Odpowiedź, która wskazuje na zastosowanie pasów białych i czerwonych, a także czerwonego światła oraz czerwonego światła odblaskowego, jest zgodna z tym przepisem. Pasy białe i czerwone powinny być umieszczone w sposób widoczny na ładunku lub na tarczy na tylnej płaszczyźnie. Czerwone światło oraz światło odblaskowe mają na celu zwiększenie widoczności pojazdu oraz ładunku, co jest kluczowe w sytuacjach o niedostatecznej widoczności, takich jak zmrok, mgła czy opady atmosferyczne. Przykładem z praktyki może być transport długich elementów, takich jak rury czy belki, które wystają poza obrys pojazdu. W takich przypadkach, odpowiednie oznakowanie jest nie tylko wymogiem prawnym, ale również standardem bezpieczeństwa, który chroni innych uczestników ruchu.

Pytanie 23

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

Uchwała warszawska z 1929 roku odnosi się do międzynarodowego transportu

A. lotniczego
B. morskiego
C. drogowego
D. kolejowego
Wybór odpowiedzi dotyczącej przewozu samochodowego, morskiego czy kolejowego wynika z nieporozumienia dotyczącego zakresu regulacji prawnych. Konwencje międzynarodowe dotyczące transportu, takie jak CMR (dotycząca transportu drogowego) czy konwencja Haskoska (dotycząca transportu morskiego), mają swoje własne zasady i regulacje. Te dokumenty zajmują się specyfiką poszczególnych środków transportu, dostosowując przepisy do różnych okoliczności, jakie mogą wystąpić podczas przewozu. Na przykład, przewóz drogowy reguluje zasady odpowiedzialności przewoźnika w kontekście uszkodzenia towaru, co nijak ma się do realiów transportu lotniczego, gdzie odpowiedzialność jest określona na innej podstawie. Kluczowe jest zrozumienie, że każdy z tych środków transportu podlega innym normom prawnym, co jest wynikiem odmiennych warunków i wyzwań związanych z ich użytkowaniem. Błędem jest zakładanie, że jedna konwencja może obejmować różne formy transportu na równych zasadach. Niezrozumienie tej różnorodności może prowadzić do mylnego wniosku o pokrewieństwie regulacji dotyczących różnych środków transportu, co z kolei stawia w trudnej sytuacji zarówno przewoźników, jak i ich klientów.

Pytanie 26

Kierowca musi przetransportować ładunek na dystans 510 km. Przeciętna prędkość pojazdu wynosi 60 km/h. Czas potrzebny na załadunek oraz rozładunek ładunku u odbiorcy wynosi po 30 minut. Ile czasu łącznie zajmą działania manipulacyjne oraz transport ładunku, uwzględniając minimalny czas przerwy kierowcy?

A. 10 godzin 15 minut
B. 9 godzin 15 minut
C. 10 godzin 5 minut
D. 9 godzin 50 minut
Poprawna odpowiedź to 10 godzin 15 minut, co wynika z dokładnych obliczeń czasu potrzebnego na przewóz ładunku oraz czynności manipulacyjnych. Aby obliczyć czas przewozu, należy zastosować wzór: czas = odległość / prędkość. W tym przypadku mamy 510 km przy średniej prędkości 60 km/h, co daje 8,5 godziny (510 km / 60 km/h). Następnie dodajemy czas załadunku i rozładunku, który wynosi 30 minut na każdy z tych etapów, czyli łącznie 1 godzina. Ponadto, według przepisów dotyczących transportu drogowego, kierowca powinien mieć przerwę na odpoczynek po 4,5 godzinach jazdy, co w tym przypadku nie jest wymagane, ponieważ czas jazdy nie przekracza 9 godzin, a więc nie trzeba dodawać dodatkowych godzin przerwy. W sumie otrzymujemy 8,5 godziny jazdy + 1 godzina czynności manipulacyjnych = 9,5 godziny, a z dodaniem 45 minut przerwy dopełniającej czas pracy kierowcy, otrzymujemy 10 godzin 15 minut. Obliczenia te są zgodne z praktykami branżowymi, które zalecają odpowiednie planowanie czasu pracy kierowców dla zapewnienia bezpieczeństwa na drodze.

Pytanie 27

Podstawowa opłata za transport nawozów wynosi 2 400,00 zł, a współczynnik korekcyjny to 0,8. Jakie będą wydatki na przewóz tego ładunku?

A. 1 920 zł
B. 2 200 zł
C. 1 900 zł
D. 2 270 zł
Koszt przewozu ładunku oblicza się poprzez pomnożenie opłaty podstawowej za przewóz nawozów przez współczynnik korygujący. W tym przypadku, opłata podstawowa wynosi 2 400,00 zł, a współczynnik korygujący jest równy 0,8. Zatem, koszt przewozu to 2 400,00 zł * 0,8 = 1 920,00 zł. Taki sposób obliczania kosztów transportu jest powszechnie stosowany w branży logistycznej, gdzie różne czynniki, takie jak rodzaj przewożonego towaru, jego wartość oraz warunki transportu, mogą wpływać na ostateczny koszt. Używanie współczynników korygujących pozwala na elastyczne dostosowywanie cen w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe oraz specyfikę przewozu. Warto również zaznaczyć, że znajomość tego typu obliczeń jest niezbędna dla profesjonalistów zajmujących się logistyką, aby mogli efektywnie zarządzać kosztami i optymalizować procesy transportowe.

Pytanie 28

W systemie ro-la załadunek ciągnika siodłowego wraz z naczepą na platformę wagonu odbywa się przy użyciu

A. platformy obrotowej
B. wozu przedsiębiernego
C. rampy najazdowej
D. suwnicy bramowej
Suwnice bramowe, wozy przedsiębierne oraz platformy obrotowe to urządzenia, które znajdują zastosowanie w różnych aspektach transportu i logistyki, jednak ich użycie w kontekście załadunku ciągników siodłowych na wagony nie jest optymalne. Suwnice bramowe, chociaż skuteczne w podnoszeniu i przenoszeniu ciężkich ładunków, nie są przystosowane do transportu pojazdów na dużą odległość, co czyni je mniej praktycznymi dla takiego zadania. W przypadku załadunku na platformę wagonu, kluczowe jest zapewnienie stabilności i ciągłości ruchu, co nie jest możliwe przy użyciu suwnic, które wymagają znacznej przestrzeni do manewrowania. Wozy przedsiębierne, z kolei, są przeznaczone do transportu ładunków w trudnych warunkach terenowych, co sprawia, że ich zastosowanie w standardowych operacjach załadunkowych jest nieefektywne. Platformy obrotowe, mimo że mogą być użyteczne w niektórych aplikacjach transportowych, nie oferują odpowiedniej stabilności ani efektywności w kontekście załadunku ciężkich pojazdów na wagony. Wybór odpowiednich metod załadunku jest kluczowy dla bezpieczeństwa operacji oraz efektywności kosztowej, dlatego ważne jest, aby unikać błędów myślowych wynikających z niewłaściwego doboru sprzętu do specyfiki operacji. W praktyce, niezrozumienie zasad transportu i logistyki może prowadzić do wyboru niewłaściwych rozwiązań, co w dłuższej perspektywie wpływa na koszty i efektywność całego procesu.

Pytanie 29

Do której reguły Incoterms 2020 odnoszą się obowiązki sprzedającego i kupującego zapisane w tabeli?

Obowiązkiem sprzedającego jest dostarczenie towaru na statek w porcie załadunku. Od tego miejsca ryzyko przechodzi na kupującego, jednakże nadal sprzedający ma obowiązek zawrzeć umowę przewozu morskiego oraz ponieść koszty dostarczenia towaru do portu przeznaczenia.

A. CFR
B. FAS
C. EXW
D. DAP
Odpowiedź CFR (Cost and Freight) jest poprawna, ponieważ zgodnie z regułą Incoterms 2020, sprzedający ma obowiązek dostarczenia towaru na statek w porcie załadunku oraz pokrycia kosztów transportu morskiego do portu przeznaczenia. W momencie załadunku towaru na statek, ryzyko związane z towarem przechodzi na kupującego. Przykładem zastosowania tej reguły może być sytuacja, w której firma sprzedająca maszyny przemysłowe w Polsce sprzedaje je klientowi w Egipcie. Sprzedający organizuje transport morską drogą do portu w Aleksandrii, pokrywając koszty frachtu, ale odpowiedzialność za ewentualne uszkodzenia towaru przechodzi na kupującego w momencie, gdy maszyny zostaną załadowane na statek. Zrozumienie zasad CFR jest kluczowe dla efektywnego zarządzania ryzykiem w międzynarodowych transakcjach handlowych oraz pozwala na lepsze planowanie logistyczne, co jest zgodne z dobrymi praktykami w branży transportowej.

Pytanie 30

Stopień wykorzystania środków transportu w roku 2019 r. obliczony na podstawie danych zawartych w tabeli oraz zamieszczonego wzoru wynosi

Zestawienie danych przedsiębiorstwa transportowego
WyszczególnienieUzyskany wynik
2018 r.2019 r.2020 r.
Wykorzystany czas pracy [h]10 50010 45010 670
Dysponowany czas pracy [h]10 80010 80010 800
Przewieziony ładunek rzeczywisty [t]29 76032 08834 916
Ładunek możliwy do przewiezienia [t]32 00038 20040 600
Liczba godzin pracy środków transportu [h]9 9609 98010 000
Możliwa liczba godzin pracy środków transportu [h]10 80010 80010 800
Stopień wykorzystania środka transportu =
przewieziony ładunek rzeczywisty [t]/ładunek możliwy do przewiezienia [t] × 100

A. 110%
B. 93%
C. 86%
D. 84%
Jak się przyjrzymy innym odpowiedziom, to widać, że mogą być pewne nieporozumienia z obliczeniami i interpretacją tych wyników. Procentowe wskaźniki wykorzystania mają pokazywać, jak efektywnie działa transport, a błędne ich zrozumienie może prowadzić do większych problemów. Jeśli ktoś wybrał 93% czy 110%, to widać, że nie za bardzo rozumie, jak to działa. To nie może przekraczać 100%, bo to znaczyłoby, że przewoźnik przewiózł więcej niż mógł, co jest niemożliwe. A 86% czy 93% mogą wynikać z błędnego zaokrąglania, co jest częstym błędem w obliczeniach procentowych. Ważne, by zawsze dokładnie odnosić się do danych i korzystać z odpowiednich wzorów. Również warto znać standardy w branży, które mówią o tym, jak efektywność transportu powinna być mierzona, żeby mieć wiarygodne dane do analizy. W praktyce często zdarza się skupić na niekompletnych danych lub nie mieć pełnego kontekstu, co prowadzi do błędnych wniosków.

Pytanie 31

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 32

Załadunek paletowych jednostek ładunkowych (pjł) do kontenera rozpoczął się o godzinie 8:00. Ładunek zostanie rozmieszczony w kontenerze w dwóch warstwach, w każdej warstwie w liczbie zgodnej z przedstawioną ilustracją. O której godzinie najprędzej pojazd z kontenerem będzie mógł wyjechać w trasę, jeżeli załadunek 1 pjł trwa 2 minuty, a czas załadunku kontenera na środek transportu drogowego wynosi 10 minut?

Rozmieszczenie paletowych jednostek ładunkowych w kontenerze w jednej warstwie

Ilustracja do pytania
A. O godzinie 10:00
B. O godzinie 9:00
C. O godzinie 9:50
D. O godzinie 9:10
Jeśli chodzi o błędne odpowiedzi, to często wynikają one z różnych nieporozumień przy analizie czasów załadunku. Czasem bywa, że ludzie myślą, że można po prostu zsumować czas załadunku palet i kontenera, co oczywiście nie zawsze jest słuszne. Na przykład, jeśli ktoś zaznacza godziny jak 9:10 czy 9:00, to być może za bardzo wierzy, że wszystko pójdzie gładko, a pomija rzeczywisty czas potrzebny na załadunek. W logistyce każdy szczegół ma znaczenie. Krótkie czasy mogą być efektem błędnych założeń co do liczby palet albo czasu ich załadunku. Jeszcze trzeba pamiętać o tym, że czas na załadunek kontenera na pojazd też jest istotny, bo inaczej harmonogram może się posypać, a to prowadzi do opóźnień. Dlatego tak ważne jest, żeby podejść do analizy czasu w logistyce z głową, wszystko dokładnie przemyśleć i nie pomijać żadnych szczegółów, żeby uniknąć problemów z dostawami.

Pytanie 33

Jaką największą ilość pracy przewozowej wyrażonej w tonokilometrach (tkm) może zrealizować dziennie firma transportowa, która posiada 4 pojazdy o nośności 15 ton oraz 5 pojazdów o nośności 24 tony, jeśli każdy pojazd wykonuje jeden transport dziennie na przeciętną odległość 200 km?

A. 18 000 tkm
B. 24 000 tkm
C. 12 000 tkm
D. 36 000 tkm
Wybierając nieprawidłową odpowiedź, można zauważyć, że nie uwzględniono pełnego potencjału przewozowego floty. Często zdarza się, że osoby rozwiązujące takie zadania koncentrują się na jednym typie pojazdu lub dokonują obliczeń w sposób, który nie uwzględnia wszystkich dostępnych zasobów. Na przykład, odpowiedź 18 000 tkm mogłaby wynikać z błędnego założenia, iż tylko jedna kategoria pojazdów wykonuje transport, co prowadzi do zaniżenia całkowitej wydajności. Odpowiedzi takie jak 12 000 tkm i 24 000 tkm wskazują na niepełne zrozumienie, że wymagana jest suma pracy przewozowej dla obu typów pojazdów. W rzeczywistości, aby dokładnie obliczyć maksymalną pracę przewozową, należy włączyć wszystkie pojazdy i ich ładowności. Pominięcie któregokolwiek z nich prowadzi do błędnych wniosków. Kluczowym błędem jest także nieuwzględnienie odległości transportu, co jest istotnym czynnikiem w obliczeniach. Efektywne zarządzanie transportem wymaga całościowego podejścia do analizy zasobów i ich wykorzystania, co pozwala na lepsze planowanie operacyjne oraz maksymalizację wydajności floty. Tylko w pełni uwzględniając wszystkie dostępne dane, można uzyskać miarodajne wyniki, które są fundamentem sukcesu w branży transportowej.

Pytanie 34

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 35

Firma transportowa przy obliczaniu opłaty za przewóz stosuje prowizję w wysokości 20% wartości przewożonego ładunku. Klienci, którzy korzystają z usług regularnie, otrzymują 10% zniżki na wyliczone przewoźne. Oblicz wartość przewoźnego dla klienta, który zlecił przewóz ładunku o wartości 200 000,00 zł.

A. 44 000,00 zł
B. 36 000,00 zł
C. 20 000,00 zł
D. 60 000,00 zł
Aby obliczyć wysokość przewoźnego dla stałego klienta, należy najpierw ustalić prowizję, która wynosi 20% wartości ładunku. Wartość ładunku w tym przypadku wynosi 200 000,00 zł, co oznacza, że prowizja wynosi 40 000,00 zł (20% z 200 000,00 zł). Następnie, jako stały klient, przysługuje mu 10% rabatu od obliczonego przewoźnego. Rabat ten można obliczyć na podstawie wartości 40 000,00 zł, co daje 4 000,00 zł (10% z 40 000,00 zł). Ostatecznie, po odjęciu rabatu od pierwotnej kwoty, wysokość przewoźnego wynosi 36 000,00 zł (40 000,00 zł - 4 000,00 zł). Praktyczne zastosowanie tej kalkulacji jest istotne w obszarze logistyki i transportu, gdzie znajomość zasad naliczania prowizji i rabatów pozwala na lepsze zarządzanie kosztami oraz budowanie relacji z klientami. Zrozumienie mechanizmów wyceny usług transportowych jest kluczowe dla efektywnego planowania budżetu oraz strategii marketingowych przedsiębiorstw transportowych.

Pytanie 36

Załadunek węgla na wagony realizowany jest z użyciem 3 dźwigów. Jeden dźwig w ciągu godziny jest w stanie załadować 160 t. Jak długo potrwa załadunek 720 000 kg węgla?

A. 4 h 30 min
B. 1 h 50 min
C. 4 h 50 min
D. 1 h 30 min
W przypadku błędnych odpowiedzi często dochodzi do nieprawidłowych założeń dotyczących wydajności załadunku. Odpowiedzi wskazujące na dłuższe czasy, takie jak 4 h 30 min czy 4 h 50 min, mogą wynikać z błędnego obliczenia całkowitej wydajności żurawi lub nieprawidłowego przeliczenia masy węgla na tony. Niezrozumienie, że trzy żurawie pracujące równocześnie znacząco zwiększają wydajność, prowadzi do przewidywania znacznie dłuższego czasu załadunku. Ponadto, można również pomylić jednostki miary, co bywa istotnym czynnikiem w logistyce – 720 000 kg przelicza się na 720 ton, a nie na jakąkolwiek inną wartość. Zrozumienie zasad przeliczania jednostek oraz efektywności sprzętu jest kluczowe dla prawidłowego oszacowania czasu potrzebnego na załadunek. W praktyce, każdy operator sprzętu powinien mieć wiedzę na temat parametrów wydajnościowych używanych maszyn i być w stanie dokonać prostych obliczeń, które pomogą mu w planowaniu zadań. Dlatego warto zwrócić szczególną uwagę na te aspekty, aby unikać błędnych wniosków i planowania czasu pracy.

Pytanie 37

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 38

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 39

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 40

Ile wagonów o pojemności 44 t powinno się użyć do transportu 528 000 kg węgla?

A. 8 wagonów
B. 6 wagonów
C. 14 wagonów
D. 12 wagonów
Wybierając odpowiedzi inne niż 12 wagonów, można napotkać szereg typowych błędów myślowych związanych z obliczeniami masy i pojemności. Na przykład, wybór 8 wagonów sugeruje, że łącznie mogłyby one pomieścić 352 000 kg, co jest niewystarczającą ilością w stosunku do wymaganego transportu. Natomiast wybór 6 wagonów prowadzi do sytuacji, w której masa transportowanego ładunku wyniosłaby zaledwie 264 000 kg, co również jest nieadekwatne. W przypadku 14 wagonów, całkowita ładowność wynosi 616 000 kg, co przekracza wymaganą ilość, a w praktyce może prowadzić do nieefektywności w transporcie oraz dodatkowych kosztów. W transporcie surowców kluczowe jest precyzyjne kalkulowanie, aby zapewnić optymalizację kosztów i czasów transportu. Niewłaściwe podejścia do takich obliczeń mogą prowadzić do opóźnień i zwiększenia wydatków operacyjnych. W branży logistycznej warto stosować zasady Lean Management, które skupiają się na eliminowaniu marnotrawstwa i zwiększaniu efektywności procesów, co jest niezbędne dla zachowania konkurencyjności.