Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 10 lutego 2025 08:09
  • Data zakończenia: 10 lutego 2025 08:25

Egzamin niezdany

Wynik: 9/40 punktów (22,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jaką maksymalną liczbę kartonów o wymiarach 300 x 350 x 950 mm można ułożyć w jednej warstwie na palecie o wymiarach 1 200 x 1 000 x 150 mm?

A. 8 kartonów
B. 9 kartonów
C. 11 kartonów
D. 10 kartonów
Wybierając odpowiedzi inne niż 11 kartonów, można łatwo popełnić błąd w obliczeniach związanych z przestrzenią i układem kartonów. Na przykład, odpowiedzi wskazujące na 9, 10 lub 8 kartonów mogą wynikać z błędnego założenia dotyczącego wymiarów, a także niewłaściwego zrozumienia, jak obliczać efektywność układu na palecie. Często myśli się, że należy brać pod uwagę tylko jeden wymiar kartonu, co prowadzi do błędnych obliczeń. W rzeczywistości, aby efektywnie umieścić kartony na palecie, wszystkie wymiary powinny być brane pod uwagę, a także ich układ w przestrzeni. Standardy magazynowania sugerują, że przy optymalizacji układów powinno się brać pod uwagę nie tylko wymiary zewnętrzne, ale również ewentualne straty przestrzenne oraz sposób transportu. Niezrozumienie tych zasad może prowadzić do nieprawidłowych oszacowań. Dlatego tak ważne jest nie tylko wykonywanie obliczeń, ale także ich weryfikacja w kontekście praktycznych zastosowań w branży, co pozwala osiągnąć maksymalną efektywność i zminimalizować koszty.

Pytanie 2

Firma zajmująca się produkcją wykorzystuje technologie produkcji opakowań zwrotnych, które oszczędzają materiały. Zakres działań, które podjęła w celu ochrony środowiska, obejmuje

A. dezaktywację opakowań
B. utylizację opakowań
C. spalanie opakowań
D. wielokrotne użycie opakowań
Wielokrotne wykorzystanie opakowań jest kluczowym elementem zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska w przedsiębiorstwach produkcyjnych. Dzięki tej praktyce możliwe jest znaczące zmniejszenie ilości odpadów oraz ograniczenie zużycia surowców naturalnych. Wykorzystywanie opakowań zwrotnych nie tylko zmniejsza negatywny wpływ na środowisko, ale także przynosi korzyści ekonomiczne, obniżając koszty produkcji i transportu. Przykładem mogą być firmy zajmujące się dystrybucją napojów, które stosują zwrotne butelki szklane lub plastikowe. Po ich użyciu, opakowania są zbierane, czyszczone i ponownie napełniane, co znacząco redukuje potrzebę produkcji nowych opakowań. Dodatkowo, zgodnie z dyrektywami Unii Europejskiej dotyczącymi gospodarki o obiegu zamkniętym, wiele przedsiębiorstw dąży do implementacji rozwiązań, które umożliwiają maksymalne wykorzystanie materiałów i surowców, co jest ukierunkowane na długofalową ochronę środowiska.

Pytanie 3

Określenie harmonogramu zakupu materiałów wymaga regularnej analizy i kontroli zamówień z powodu

A. ceny usług.
B. kursów walut.
C. kosztów ich wykonania.
D. podatku dochodowego.
Koszty realizacji zamówień są kluczowym elementem w procesie ustalania harmonogramu zakupu materiałów. Przy planowaniu zakupów, organizacje muszą dokładnie ocenić wszystkie koszty związane z realizacją zamówienia, w tym koszty transportu, magazynowania, oraz ewentualnych opóźnień w dostawie. Efektywne zarządzanie kosztami pozwala na optymalizację wydatków i zwiększenie rentowności. Przykładowo, przy zakupie materiałów budowlanych, firma może zidentyfikować różne źródła dostawców i porównać koszty realizacji, co może prowadzić do wyboru bardziej korzystnej oferty. Ponadto, w kontekście dobrych praktyk, zaleca się stosowanie systemów ERP, które automatyzują procesy zamówień, umożliwiając bieżące monitorowanie kosztów oraz przewidywanie przyszłych wydatków, co pomaga w podejmowaniu lepszych decyzji zakupowych.

Pytanie 4

Zastosowanie zasady wyznaczania rozmiaru partii dostawy na podstawie formuły Wilsona umożliwia wykorzystanie metod uzupełniania zapasów

A. stałej wielkości oraz ROC
B. stałego cyklu oraz ROP
C. maksymalnej dostawy oraz s-C-S
D. partia na partię oraz s-S
Odpowiedź 'stałego cyklu oraz ROP' jest poprawna, ponieważ te metody doskonale współdziałają z zasadą ustalania wielkości partii dostawy, jaką definiuje formuła Wilsona. Formuła ta, znana również jako model EOQ (Economic Order Quantity), pozwala na optymalizację kosztów związanych z zamówieniami i utrzymywaniem zapasów. W praktyce, metoda stałego cyklu zakłada regularne, cykliczne zamawianie towarów w określonych odstępach czasowych, co pozwala na lepsze planowanie i redukcję ryzyka braków towarowych. ROP (Reorder Point) to punkt, przy którym należy złożyć zamówienie, aby uzupełnić zapasy przed ich całkowitym wyczerpaniem. Wspólnie te podejścia pomagają zminimalizować koszty przechowywania oraz ryzyko utraty sprzedaży z powodu niedoborów, co jest kluczowe w zarządzaniu łańcuchem dostaw. Przykładowo, w firmie handlowej, stosując te metody, można efektywnie zarządzać asortymentem, unikając zarówno nadmiaru, jak i braków zapasów, co przekłada się na lepsze wyniki finansowe oraz satysfakcję klientów.

Pytanie 5

Rodzajem środka transportu i manipulacji o ograniczonym zasięgu, który umożliwia przemieszczenie towarów zarówno w pionie, jak i poziomie, a także pod odpowiednim kątem, jest

A. manipulator
B. dźwignica
C. wózek widłowy
D. jarzmo
Dźwignica to urządzenie transportowe, które służy do podnoszenia i przenoszenia ładunków na różne wysokości oraz w poziomie. Działa na zasadzie równowagi sił i momentów, co pozwala na manipulację ciężkimi obiektami z minimalnym wysiłkiem. Dźwignice znajdują zastosowanie w wielu branżach, w tym budownictwie, magazynowaniu i przemyśle, gdzie wymagane jest przemieszczanie ciężkich ładunków. Przykładem dźwignicy mogą być suwnice, które są wykorzystywane do transportu materiałów w halach i na placach budowy. Standardy takie jak ISO 4301 dotyczące klasyfikacji dźwignic wskazują na ich różnorodność i zastosowanie w różnych środowiskach pracy. W praktyce, dźwignice umożliwiają efektywne wykorzystanie przestrzeni roboczej oraz poprawę bezpieczeństwa poprzez minimalizację bezpośredniego kontaktu pracowników z ciężkimi ładunkami. Właściwe ich użytkowanie wymaga znajomości zasad BHP oraz regularnych inspekcji technicznych, co podkreśla znaczenie stosowania dobrych praktyk w tej dziedzinie.

Pytanie 6

Podmioty transportowe o ograniczonym zasięgu, działające w sposób ciągły, które są stosowane w transporcie wewnętrznym do przenoszenia ładunków oraz osób w pionie, poziomie i pod kątem, określamy mianem

A. przenośnikami.
B. wózkami.
C. suwnicami.
D. żurawi.
Wybór żurawi, suwnic czy wózków jako odpowiedzi na pytanie o środki transportowe o zasięgu ograniczonym i ruchu ciągłym jest nieprawidłowy z kilku względów. Żurawie są urządzeniami dźwigowymi przeznaczonymi głównie do podnoszenia oraz przenoszenia ładunków na dużych wysokościach, co nie odpowiada definicji transportu wewnętrznego, w którym priorytetem jest efektywność w przemieszczaniu w poziomie oraz pod kątem. Suwnice, z kolei, to maszyny, które również wykonują ruchy w pionie, jednak są to urządzenia o bardziej skomplikowanej budowie, które często wymagają bardziej zaawansowanej infrastruktury i niosą ze sobą większe ryzyko związane z bezpieczeństwem. Wózki natomiast, choć są stosowane w transporcie wewnętrznym, zazwyczaj charakteryzują się ruchem ręcznym lub półautomatycznym, co nie spełnia kryterium „ruchu ciągłego”. Dodatkowo, żurawie i suwnice są używane w bardziej złożonych operacjach budowlanych lub przemysłowych, podczas gdy przenośniki znajdują zastosowanie w codziennych operacjach logistycznych i produkcyjnych. Typowym błędem myślowym prowadzącym do pomyłki jest błędne utożsamienie różnych typów urządzeń transportowych z ich funkcjami, co może prowadzić do nieefektywności procesów produkcyjnych oraz zwiększenia kosztów operacyjnych w zakładzie.

Pytanie 7

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 8

Regulacje IATA/DGR dotyczące przewozu ładunków niebezpiecznych odnoszą się do

A. transportu śródlądowego
B. przewozu morskiego
C. przewozu drogowego
D. przewozu lotniczego
Odpowiedzi dotyczące transportu drogowego, żeglugi śródlądowej oraz transportu morskiego nie odnoszą się do regulacji IATA/DGR, gdyż te regulacje dotyczą wyłącznie transportu lotniczego. W kontekście transportu drogowego istnieją inne regulacje, takie jak ADR (Umowa o międzynarodowym przewozie towarów niebezpiecznych drogą lądową), które nakładają obowiązki dotyczące przewozu ładunków niebezpiecznych, ale nie są związane z regulacjami IATA. Podobnie, żegluga śródlądowa i transport morski są regulowane przez inne przepisy, takie jak IMDG (Międzynarodowy Kodeks Morskiego dla Towarów Niebezpiecznych), które koncentrują się na specyficznych wymaganiach dotyczących transportu morskiego. Istotnym błędem w myśleniu jest zakładanie, że regulacje dotyczące transportu niebezpiecznych ładunków są jednorodne dla wszystkich środków transportu; w rzeczywistości każdy rodzaj transportu ma swoje unikalne przepisy i standardy, co może prowadzić do nieporozumień. Niezrozumienie tego podziału może skutkować niewłaściwym pakowaniem lub transportowaniem materiałów niebezpiecznych, co w konsekwencji naraża na ryzyko zarówno osoby zaangażowane w transport, jak i społeczeństwo oraz środowisko.

Pytanie 9

Wydatki na wynagrodzenia pracowników magazynowych w pierwszym kwartale wyniosły 24 000 zł. Jeśli w styczniu zatrudnionych było 4 pracowników, w lutym 5, a w marcu 3, to jaki był średni miesięczny wskaźnik kosztów zatrudnienia jednego pracownika magazynowego?

A. 4 800 zł/pracownika
B. 6 000 zł/pracownika
C. 8 000 zł/pracownika
D. 2 000 zł/pracownika
Aby obliczyć wskaźnik średnich miesięcznych kosztów zatrudnienia pracownika magazynowego, należy najpierw ustalić całkowite zatrudnienie w każdym z miesięcy w I kwartale. W styczniu zatrudniono 4 pracowników, w lutym 5, a w marcu 3. Łączna liczba pracowników w ciągu trzech miesięcy wynosi więc 4 + 5 + 3 = 12. Koszty osobowe w I kwartale wynoszą 24 000 zł, co należy podzielić przez liczbę miesięcy (3) oraz przez łączną liczbę zatrudnionych pracowników (12). Obliczenia przedstawiają się następująco: (24 000 zł / 3 miesiące) / 12 pracowników = 2 000 zł na pracownika. To oznacza, że średnie miesięczne koszty zatrudnienia jednego pracownika magazynowego wynoszą 2 000 zł. Taki wskaźnik jest użyteczny w analizie kosztów pracy, co pozwala przedsiębiorstwom lepiej planować wydatki oraz optymalizować procesy zatrudnienia zgodnie z potrzebami operacyjnymi. Zrozumienie tych kosztów jest kluczowe w zarządzaniu finansami firmy i efektywnością operacyjną.

Pytanie 10

W tabeli przedstawiono dane o optymalnej wielkości i dynamice dostaw siewników dostarczanych w latach 2000 - 2004 do firmy zajmującej się sprzedażą sprzętu rolniczego. Określ metodę analizy, którą zastosowano przy obliczaniu wskaźników dynamiki.

LataOptymalna wielkość partii dostawy w szt.Wskaźnik dynamiki %
200054-
200160111
200271118
200377108
200494122

A. Wyznaczania trendu.
B. Szeregów czasowych.
C. Struktury przewozów.
D. Struktury zapasów.
Odpowiedź "Szeregów czasowych" jest prawidłowa, ponieważ analiza szeregów czasowych jest kluczową metodą w badaniach ekonomicznych, która pozwala na obserwację oraz interpretację zmian wartości w określonych okresach czasu. W kontekście dostaw siewników w latach 2000-2004, analiza ta umożliwia identyfikację trendów oraz sezonowości, co jest niezwykle istotne dla efektywnego planowania i optymalizacji procesów logistycznych. W praktyce, analiza szeregów czasowych może być wykorzystywana do prognozowania przyszłych potrzeb w zakresie dostaw, co pozwala na lepsze zarządzanie zapasami i minimalizację kosztów. Na przykład, jeśli w tabeli zauważono rosnącą tendencję w dostawach siewników, przedsiębiorstwo może odpowiednio dostosować swoje strategie zakupowe, przewidując zwiększone zapotrzebowanie w nadchodzących latach. Metoda ta jest szeroko stosowana w branżach takich jak rolnictwo, gdzie zmiany sezonowe mogą znacząco wpłynąć na planowanie produkcji oraz sprzedaży.

Pytanie 11

Przedstawiony znak ostrzegawczy służy do oznakowania na opakowaniu źródła

Ilustracja do pytania
A. wybuchowego.
B. żrącego.
C. promieniowania.
D. samozapalnego.
Dobra robota! Wybrałeś odpowiedź związaną z tym znakiem ostrzegawczym, który informuje o promieniowaniu. To naprawdę ważna rzecz, bo ten symbol oznacza, że w danym miejscu może się znajdować promieniowanie jonizujące, a to może być niebezpieczne dla zdrowia. Promieniowanie jonizujące pochodzi z materiałów radioaktywnych, a jego działanie może niszczyć komórki i tkanki w organizmie, co w dłuższym czasie może prowadzić do poważnych chorób, jak np. nowotwory. Tego typu oznakowanie jest stosowane w różnych miejscach, jak laboratoria, gdzie prowadzi się badania radiologiczne, czy szpitale i elektrownie jądrowe, gdzie przechowuje się materiały radioaktywne. Generalnie, takie symbole są zgodne z wytycznymi Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej i innymi regulacjami dotyczącymi bezpieczeństwa, żeby chronić ludzi przed skutkami promieniowania.

Pytanie 12

W tabeli przedstawiono odległości drogowe pomiędzy Warszawą, a wybranymi miastami Polski. Stawka za 1 km trasy wynosi 2,80 zł. Koszt całkowity przewozu towarów na trasie Warszawa - Poznań wynosi

TrasyOdległości drogowe w km
Warszawa
   – Katowice
   – Kraków
   – Poznań
   – Wrocław

295
293
308
351

A. 862,40 zł
B. 982,80 zł
C. 826,00 zł
D. 820,00 zł
Odpowiedź 862,40 zł jest prawidłowa, ponieważ aby obliczyć koszt całkowity przewozu towarów na trasie Warszawa - Poznań, należy skorzystać z formuły: koszt = odległość × stawka za 1 km. W tym przypadku odległość między Warszawą a Poznaniem wynosi 308 km, a stawka za 1 km to 2,80 zł. Zatem, dokonując mnożenia: 308 km × 2,80 zł/km, otrzymujemy 862,40 zł. Tego typu obliczenia są kluczowe w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw, gdzie precyzyjne oszacowanie kosztów transportu wpływa na ogólną rentowność operacji. Osoby zajmujące się przewozem towarów powinny regularnie stosować podobne kalkulacje, aby optymalizować koszty transportu i podejmować świadome decyzje dotyczące logistyki. Dokładne wyliczenia kosztów są zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, które sugerują, że prognozowanie kosztów transportu powinno być oparte na rzetelnych danych dotyczących odległości i stawek, co może również pomóc w negocjacjach z dostawcami usług transportowych.

Pytanie 13

Technika związana z prognozowaniem wymagań w końcowych lokalizacjach sieci dystrybucyjnej to

A. MRP II
B. JiT
C. DRP I
D. MRP
MRP (Material Requirements Planning) to podejście, które koncentruje się głównie na planowaniu zapotrzebowania materiałowego, a nie na potrzebach klientów w końcowych punktach dystrybucji. MRP opiera się na prognozach sprzedaży i harmonogramach produkcji, co może prowadzić do problemów, gdy zmiany w popycie nie są odzwierciedlane w systemie. Z kolei MRP II (Manufacturing Resource Planning) rozszerza te założenia o zarządzanie zasobami produkcyjnymi, ale wciąż nie uwzględnia bezpośrednio aspektów dystrybucji, co czyni tę metodę mniej odpowiednią w kontekście planowania na poziomie końcowym. JiT (Just in Time) to z kolei strategia, która skupia się na minimalizacji zapasów poprzez synchronizację produkcji z rzeczywistym zapotrzebowaniem, ale nie koncentruje się na planowaniu potrzeb w sieci dystrybucji jako całości. W praktyce, błędne wnioski mogą wynikać z mylnego założenia, że wszystkie te metody są równoważne w kontekście dystrybucji, podczas gdy każda z nich ma swoje specyficzne zastosowania. Kluczowe błędy myślowe to ignorowanie różnic między planowaniem materiałowym a dystrybucyjnym oraz nieuznawanie, że efektywne zarządzanie łańcuchem dostaw wymaga zintegrowanego podejścia, które DRP I zapewnia w pełni.

Pytanie 14

Wydatki związane z zatrudnieniem pracowników w magazynie oraz amortyzacją sprzętu magazynowego są klasyfikowane jako koszty

A. utrzymania zapasów
B. uzupełniania zapasów
C. niedoboru zapasów
D. przesycenia zapasami
Wybór odpowiedzi związanej z nadmiarem zapasów wskazuje na nieporozumienie dotyczące klasyfikacji kosztów w kontekście zarządzania magazynem. Koszty nadmiaru zapasów dotyczą sytuacji, w której przedsiębiorstwo posiada zbyt duże ilości towarów, co może prowadzić do problemów finansowych, jak np. zwiększone koszty przechowywania czy ryzyko przestarzałości produktów. Utrzymanie zapasów, w przeciwieństwie do nadmiaru zapasów, skupia się na wydatkach związanych z efektywnym zarządzaniem posiadanymi zapasami i zapewnieniu ich dostępności. Odnosząc się do braku zapasów, można zauważyć, że koszty te dotyczą utraty sprzedaży i potencjalnych niezadowolonych klientów, co również jest inną kategorią wydatków. Uzupełnianie zapasów odnosi się do działań mających na celu przywrócenie poziomu zapasów do optymalnego stanu, co wiąże się z innymi kosztami, takimi jak zamówienia i transport. Właściwe zrozumienie różnicy pomiędzy tymi pojęciami jest kluczowe dla efektywnego zarządzania zapasami oraz minimalizacji kosztów w organizacji. Dlatego istotne jest, aby nie mylić tych kategorii kosztów, gdyż mogą one prowadzić do nieadekwatnych strategii finansowych i operacyjnych.

Pytanie 15

Jaki jest wskaźnik niezawodności dostaw, jeżeli w trakcie miesiąca dokonano 50 dostaw, z czego 10 było niepełnych, a 2 z nich dotarły nieterminowo?

A. 80%
B. 20%
C. 24%
D. 76%
W analizie wskaźnika niezawodności dostaw ważne jest, aby zrozumieć, co tak naprawdę oznaczają poszczególne kategorie dostaw. Niezrozumienie, że wskaźnik odnosi się jedynie do dostaw kompletnych, może prowadzić do mylnych wniosków, jak w przypadku wyboru odpowiedzi 20% lub 24%, które sugerują skoncentrowanie się na liczbie dostaw niekompletnych. Takie podejście jest błędne, ponieważ wskaźnik niezawodności dostaw powinien być obliczany na podstawie dostaw, które spełniają wymagania jakościowe i czasowe. Niekiedy osoby obliczające ten wskaźnik mogą pomieszać terminy związane z terminowością dostaw, co prowadzi do opóźnień i niekompletnych wysyłek, ale nie powinno to wpływać na sam wskaźnik niezawodności. Możliwe jest również błędne zrozumienie, co oznacza niezawodność w kontekście dostaw; nie odnosi się ona do liczby nieterminowych wysyłek, ale do ogólnej liczby dostaw, które były zrealizowane zgodnie z ustalonymi standardami. W branży logistycznej kluczowe jest, aby skupić się na analizie danych historycznych i identyfikacji wzorców, które mogą wpływać na niezawodność dostaw. To pozwala na wprowadzenie skutecznych środków naprawczych i poprawę jakości usług, co jest zdecydowanie ważniejsze niż skupianie się na liczbach bez kontekstu.

Pytanie 16

Firma zajmująca się logistyką planuje wprowadzenie systemu do zarządzania magazynem. Jaki to będzie system?

A. Manufacturing Resource Planning
B. Warehouse Management System
C. Distribution Requirements Planning
D. Executive Information System
DRP, czyli Distribution Requirements Planning, to system, który skupia się na planowaniu potrzeb w dystrybucji. Trochę inaczej niż WMS, bo tu chodzi bardziej o zapotrzebowanie na towar w kontekście całego łańcucha dostaw. Z kolei EIS to coś dla menedżerów – dostarcza im kluczowe informacje do podejmowania decyzji, ale nie ma nic wspólnego z codziennym zarządzaniem magazynem. MRP II z kolei zajmuje się produkcją oraz zapasami, ale też nie działa jak WMS, bo skupia się na innych aspektach. Czasami ludzie mylą te systemy i ich funkcje, co jest błędem. Każdy z nich ma swoją rolę, ale żadnen z wymienionych nie robi tego, co robi WMS, czyli nie zarządza operacjami w magazynie w taki sposób.

Pytanie 17

Jaką metodę określania rozmiaru dostaw należy zastosować, jeśli mają one charakter cykliczny, dostępne środki transportu mają ustaloną nośność, a dostawca ustalił minimalną wielkość partii do wydania?

A. Maksymalnej dostawy
B. Stałego cyklu
C. Partia na partie
D. Stałej wielkości
Wybór niewłaściwej metody ustalania wielkości dostaw, jak np. partia na partie czy stałego cyklu, może prowadzić do wielu problemów w zarządzaniu łańcuchem dostaw. Metoda partia na partie zazwyczaj skupia się na dostosowywaniu wielkości dostaw do zmieniających się potrzeb, co w sytuacji, gdy istnieją ograniczenia w postaci minimalnych partii wydania, może skutkować nadprodukcją lub niedoborami. W kontekście zarządzania zapasami, taka elastyczność może być problematyczna, gdyż nie gwarantuje stabilności, a tym samym nie sprzyja efektywności operacyjnej. Z kolei metoda stałego cyklu, która zakłada regularne dostawy w określonych odstępach czasu, jest mniej korzystna w sytuacji, gdy istnieją ograniczenia dotyczące wielkości dostaw. W takim przypadku przedsiębiorstwo może znaleźć się w sytuacji, gdzie nie jest w stanie zrealizować zamówień zgodnie z wymaganiami, co prowadzi do opóźnień i frustracji klientów. Kluczowe jest zrozumienie, że wybór metody dostaw nie powinien opierać się jedynie na preferencjach, ale na konkretnych potrzebach operacyjnych oraz specyfice dostaw. Dobrą praktyką jest zawsze dostosowywanie metod do rzeczywistych warunków operacyjnych oraz strategii przedsiębiorstwa, co zapewni lepszą kontrolę nad całym procesem logistycznym.

Pytanie 18

Na podstawie podanej tabeli określ, z którym dostawcą zakład powinien nawiązać współpracę, biorąc pod uwagę podane kryteria doboru wraz z wagami oraz z liczbą punktów przydzielonych za ich spełnienie w skali od 1 do 4 przy założeniu, że 1 punkt oznacza najniższą ocenę.

DostawcaKryteria doboru
Cena netto
(waga 0,4)
Odległość od zakładu
(waga 0,3)
Czas rozpatrzenia reklamacji
(waga 0,2)
Czas dostawy
(waga 0,1)
A.1421
B.3244
C.4133
D.2312

A. D.
B. A.
C. B.
D. C.
Wybór innego dostawcy, niż B, może wynikać z kilku typowych błędów analitycznych i myślowych. Często zdarza się, że decydując się na współpracę z dostawcą, który otrzymał mniej punktów, kierujemy się jedynie subiektywnymi odczuciami lub niekompletną analizą. W przypadku dostawcy A, C czy D, ich oferty mogły wydawać się atrakcyjniejsze na pierwszy rzut oka, jednakże nie uwzględniają one pełnego obrazu przedstawionego w tabeli. Kluczowe jest zrozumienie, że wysoka punktacja uzyskana przez dostawcę B wynika z jego lepszego dostosowania do ważonych kryteriów, co stanowi fundamentalny element analizy dostawców. Błędne podejście do wyboru może też wynikać z niedostatecznej analizy ryzyka, co może prowadzić do wyboru dostawców, którzy na pierwszy plan stawiają niską cenę, ale mogą mieć problemy z jakością lub terminowością dostaw. Przykładowo, wybierając dostawcę na podstawie jednego kryterium, jak cena, można pominąć inne istotne aspekty, które w dłuższej perspektywie mogą prowadzić do wyższych kosztów. Ważne jest, aby zawsze stosować zrównoważoną metodologię oceny, uwzględniając wszystkie istotne kryteria w kontekście ich wag.

Pytanie 19

Kiedy linia produkcyjna oraz stanowiska są ze sobą powiązane transporterami i podajnikami, to produkcja ma miejsce w systemie

A. stacjonarnym
B. potokowym
C. gniazdowym
D. niepotokowym
Produkcja w systemie potokowym charakteryzuje się ciągłym przepływem materiałów przez kolejne etapy produkcji, co jest możliwe dzięki zastosowaniu transporterów i podajników. Taki system pozwala na minimalizację przestojów oraz zwiększenie efektywności procesów produkcyjnych. Przykładem zastosowania systemu potokowego jest linia montażowa w przemyśle motoryzacyjnym, gdzie pojazdy są składane na taśmie produkcyjnej. Przy odpowiednim zaprojektowaniu linii, czas cyklu produkcji jest zredukowany do minimum, co pozwala na zwiększenie wydajności i obniżenie kosztów produkcji. Zgodnie z normami branżowymi, takim jak Lean Manufacturing, dąży się do eliminacji marnotrawstwa, co jest osiągane w systemach potokowych poprzez zoptymalizowane zarządzanie przepływem materiałów oraz synchronizację operacji na linii produkcyjnej. Ważne jest również monitorowanie wydajności, co pozwala na bieżące dostosowywanie procesów do zmieniających się warunków rynkowych.

Pytanie 20

Wyznacz, jaki jest czas przestoju w procesie produkcji, jeśli wskaźnik wydajności produkcji wynosił 95%, a całkowity czas pracy w danym okresie obliczeniowym wyniósł 180 godzin?

A. 19 godzin
B. 20 godzin
C. 9 godzin
D. 171 godzin
Obliczenia związane z czasem przestoju w produkcji wymagają precyzyjnego zrozumienia wskaźników efektywności. Wiele osób może błędnie interpretować wskaźnik płynności produkcji, myśląc, że odnosi się on bezpośrednio do czasu przestoju, co jest nieprecyzyjne. Odpowiedzi takie jak 19 godzin, 20 godzin lub 171 godzin mogą wynikać z nieprawidłowych założeń dotyczących tego, jak oblicza się czas przestoju. Na przykład, przyjęcie, że czas przestoju to po prostu różnica między całkowitym czasem pracy a płynnością bez uwzględnienia wskaźnika, prowadzi do błędnych wniosków. Ponadto, niektórzy mogą mylić całkowity czas pracy z czasem efektywnym, co jest błędnym podejściem, ponieważ nie uwzględnia w pełni wskaźnika efektywności. Zrozumienie, że wskaźnik płynności produkcji wskazuje na procent czasu, który był wykorzystywany efektywnie, jest kluczowe. Musimy pamiętać, że każdy przestój wpływa na ogólną wydajność produkcji i że celem jest zminimalizowanie tych przestojów. Dlatego umiejętność prawidłowego obliczenia czasu przestoju jest niezwykle ważna w kontekście efektywności operacyjnej i zarządzania produkcją.

Pytanie 21

Przedsiębiorstwo zdecydowało się zmienić umowę leasingu i wymienić dotychczasowe 10 samochodów ciężarowych na nową flotę pojazdów. Wymiana samochodów wiąże się z ponoszeniem dodatkowych kosztów leasingu w wysokości 1 000,00 zł miesięcznie na każdy nowy samochód. Zmiana umowy przyniosła przedsiębiorstwu zgodnie z danymi w tabeli

Charakterystyka samochodów ciężarowych
DotychczasoweNowe
Średnie spalanie 30 litrów /100 kmŚrednie spalanie 25 litrów /100 km
Średni miesięczny przebieg jednego samochodu – 10 000 km
Średnia cena oleju napędowego – 4,68 zł

A. stratę w wysokości 1 117,00 zł/miesiąc za jeden samochód.
B. zysk w wysokości 1 340,00 zł/miesiąc za jeden samochód.
C. stratę w wysokości 1 140,40 zł/miesiąc za jeden samochód.
D. zysk w wysokości 2 340,00 zł/miesiąc za jeden samochód.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź, która wskazuje na zysk w wysokości 1 340,00 zł/miesiąc za jeden samochód, jest prawidłowa ze względu na właściwe uwzględnienie oszczędności związanych z nową flotą pojazdów. Wartości te można przeanalizować poprzez prostą kalkulację: oszczędności na paliwie wynoszą 2 340 zł/miesiąc na samochód, natomiast dodatkowe koszty leasingowe to 1 000 zł/miesiąc. Ostatecznie, różnica daje zysk netto wynoszący 1 340 zł. W praktyce, przedsiębiorstwa często podejmują decyzje o wymianie floty w celu zmniejszenia kosztów eksploatacji, co jest zgodne z zasadami efektywności operacyjnej. Analiza kosztów i korzyści jest kluczowym elementem każdej decyzji inwestycyjnej, co potwierdzają standardy zarządzania finansami. Dobrą praktyką jest również monitorowanie wydatków na paliwo oraz inne koszty eksploatacyjne, co pozwala na podejmowanie lepszych decyzji w przyszłości.

Pytanie 22

Jaki system informatyczny wykorzystywany jest w firmach produkcyjnych, aby określić ilość materiałów potrzebnych do planowanej produkcji?

A. CRM
B. MRP
C. DSS
D. DRP

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
MRP, czyli Material Requirements Planning, to system informatyczny ukierunkowany na zarządzanie zapotrzebowaniem na materiały w przedsiębiorstwach produkcyjnych. Jego głównym celem jest zapewnienie, że odpowiednie ilości materiałów są dostępne w odpowiednim czasie, co jest kluczowe dla efektywnego planowania produkcji. System ten opiera się na danych dotyczących zamówień, prognoz sprzedaży oraz struktury produktów, co pozwala na precyzyjne określenie, jakie materiały i w jakich ilościach są potrzebne do realizacji planowanej produkcji. Przykładem zastosowania MRP może być fabryka produkująca meble, która na podstawie zamówień klientów i prognoz, może z wyprzedzeniem zaplanować zakupy drewna, okuć oraz innych komponentów, eliminując tym samym ryzyko opóźnień w produkcji spowodowanych brakiem materiałów. MRP jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu łańcuchem dostaw oraz produkcją, a jego wdrożenie przyczynia się do optymalizacji kosztów, redukcji zapasów oraz zwiększenia efektywności operacyjnej. Warto również zaznaczyć, że MRP może być zintegrowane z innymi systemami, takimi jak ERP, co pozwala na jeszcze lepsze zarządzanie procesami przedsiębiorstwa.

Pytanie 23

W styczniu przedsiębiorstwo poniosło wydatki na produkcję opakowań plastikowych w wysokości 18 020,00 zł. W tym okresie wyprodukowano 5 300 sztuk opakowań. Jakie jest jednostkowe wynagrodzenie za produkcję jednego opakowania w styczniu?

A. 4,51 zł
B. 3,40 zł
C. 3,60 zł
D. 3,00 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby obliczyć jednostkowy koszt wytworzenia opakowania, należy podzielić całkowite koszty produkcji przez liczbę wyprodukowanych sztuk. W tym przypadku całkowite koszty produkcji wyniosły 18 020,00 zł, a liczba wyprodukowanych opakowań to 5 300 sztuk. Zatem jednostkowy koszt wytworzenia opakowania wynosi 18 020,00 zł / 5 300 szt. = 3,40 zł. Taki sposób obliczania jednostkowego kosztu jest standardową praktyką w rachunkowości zarządczej i produkcyjnej, pozwalającą na precyzyjne oszacowanie kosztów i efektywności produkcji. Znajomość jednostkowego kosztu jest kluczowa dla podejmowania decyzji biznesowych, takich jak ustalanie cen sprzedaży, planowanie produkcji oraz analiza rentowności poszczególnych produktów. Przydatne jest także monitorowanie kosztów w czasie, co pozwala na identyfikację potencjalnych oszczędności i optymalizację procesów produkcyjnych.

Pytanie 24

Rysunek przedstawia wózek

Ilustracja do pytania
A. podnośnikowy boczny.
B. unoszący ręczny.
C. podnośnikowy ręczny.
D. podnośnikowy czołowy.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wózek podnośnikowy boczny, który został przedstawiony na rysunku, jest urządzeniem zaprojektowanym do transportu ładunków w sposób efektywny i bezpieczny. Charakteryzuje się on specyficzną konstrukcją, która pozwala na podnoszenie ładunków z boku, co czyni go niezwykle funkcjonalnym w wypadku pracy w wąskich przestrzeniach, takich jak magazyny czy hale produkcyjne. Dzięki temu wózek boczny idealnie sprawdza się w sytuacjach, gdzie manewrowanie pojazdem z przodu byłoby utrudnione. W praktyce oznacza to, że operatorzy mogą podnosić i transportować palety oraz inne materiały, oszczędzając czas i zwiększając wydajność pracy. Ponadto, stosowanie wózków bocznych jest zgodne z standardami bezpieczeństwa, co ogranicza ryzyko uszkodzenia ładunków oraz zapewnia stabilność w trakcie transportu. Te pojazdy są nie tylko efektywne, ale również przyczyniają się do ergonomii pracy, minimalizując wysiłek fizyczny operatorów.

Pytanie 25

W magazynie towary są pakowane w kartony po 10 sztuk, a następnie układane na paletach, gdzie w każdej z pięciu warstw znajduje się 5 kartonów. Ile w pełni załadowanych pojazdów transportowych trzeba zarezerwować, aby jednorazowo przewieźć 20 000 sztuk towaru, jeśli w jednej jednostce transportowej mieści się 20 palet?

A. 2 pojazdy transportowe
B. 40 pojazdów transportowych
C. 20 pojazdów transportowych
D. 4 pojazdy transportowe

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby obliczyć liczbę środków transportu potrzebnych do przewiezienia 20 000 sztuk towaru, najpierw musimy zrozumieć, jak towary są pakowane. Towary są pakowane w kartony, z których każdy zawiera 10 sztuk. Następnie kartony są układane na paletach, gdzie każda paleta mieści 5 kartonów, co daje łącznie 50 sztuk towaru na jedną paletę. W przypadku 20 000 sztuk towaru, potrzebujemy zatem 20 000 / 50 = 400 palet. Z danych wynika, że w jednym środku transportu można załadować 20 palet. Dlatego, aby obliczyć liczbę środków transportu, dzielimy 400 palet przez 20 palet na środek transportu, co daje 400 / 20 = 20. Ponieważ jednak w pytaniu podano, że towary są układane w pięciu warstwach, a każda warstwa zawiera 5 kartonów, co może wprowadzać w błąd, prawidłowa analiza wskazuje, że w rzeczywistości potrzebujemy 4 transporty. Dzięki temu zrozumiemy, jak istotne jest dokładne zrozumienie procesu pakowania i transportu towarów w logistyce, co ma bezpośredni wpływ na efektywność operacyjną oraz koszty transportu.

Pytanie 26

Supply Chain Management (SCM) stanowi system informatyczny umożliwiający zarządzanie firmą w obszarze

A. środków finansowych
B. personelu
C. zapotrzebowania na materiały
D. łańcucha dostaw

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Supply Chain Management (SCM) odnosi się do kompleksowego zarządzania łańcuchem dostaw, który obejmuje wszystkie etapy przemieszczania produktów od dostawców surowców, przez producentów, aż do klientów końcowych. Systemy SCM umożliwiają przedsiębiorstwom optymalizację procesów związanych z zaopatrzeniem, produkcją oraz dystrybucją, co przekłada się na zwiększenie efektywności operacyjnej i redukcję kosztów. Praktyczne zastosowanie SCM w firmach obejmuje m.in. monitorowanie stanów magazynowych, prognozowanie popytu, zarządzanie zapasami oraz analizę wydajności dostawców. Dzięki zastosowaniu technologii informatycznych, takich jak systemy ERP (Enterprise Resource Planning) oraz RFID (Radio-Frequency Identification), przedsiębiorstwa mogą lepiej koordynować działania w łańcuchu dostaw, co pozwala na szybkie reagowanie na zmiany rynkowe. Ponadto, wdrażanie standardów, takich jak SCOR (Supply Chain Operations Reference), może pomóc w doskonaleniu procesów i zwiększeniu konkurencyjności firmy na rynku.

Pytanie 27

Pierwsze trzy cyfry w standardzie EAN-13 odnoszą się do

A. prefiksu kraju
B. cyfry kontrolnej
C. numeru artykułu
D. numeru producenta

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Pierwsze trzy cyfry w kodzie EAN-13 rzeczywiście stanowią prefix kraju, znany również jako kod kraju lub kod wydawcy. Ten prefiks jest kluczowy, ponieważ identyfikuje kraj, w którym dany produkt został zarejestrowany lub z którego pochodzi producent. Na przykład, produkty z prefixem 590 są zazwyczaj polskiego pochodzenia. Kod EAN-13 jest szeroko stosowany w handlu detalicznym i logistyce, a jego struktura zapewnia unikalną identyfikację produktów. Zrozumienie roli prefixu kraju jest istotne dla zarządzania łańcuchem dostaw, ponieważ pozwala na łatwiejszą identyfikację źródła produktu, co może mieć znaczenie zarówno z punktu widzenia marketingowego, jak i prawno-regulacyjnego. Oprócz prefixu, kod EAN-13 składa się z dodatkowych elementów, takich jak numer producenta oraz numer towaru, co sprawia, że jest to kompleksowy system identyfikacji. Wiedza na temat kodów EAN jest niezbędna dla przedsiębiorstw zajmujących się importem i eksportem, a także dla sprzedawców detalicznych.

Pytanie 28

Jaką minimalną liczbę stanowisk z owijarką do palet powinno się przewidzieć w magazynie działającym przez 16 godzin dziennie, gdzie planowane jest zabezpieczenie 960 paletowych jednostek ładunkowych (pjł) w ciągu doby, a średni czas obsługi jednej pjł przez owijarkę wynosi 5 minut?

A. 5 owijarek
B. 8 owijarek
C. 16 owijarek
D. 12 owijarek

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby określić minimalną liczbę stanowisk z owijarką do palet, musimy uwzględnić całkowitą liczbę palet do zabezpieczenia oraz czas potrzebny na obsługę jednej palety. W naszym przypadku, mamy 960 palet do zabezpieczenia dziennie, a średni czas obsługi jednej palety wynosi 5 minut. Całkowity czas potrzebny na owijanie 960 palet wynosi: 960 palet * 5 minut/paleta = 4800 minut. Ponieważ magazyn pracuje 16 godzin na dobę, co odpowiada 960 minutom, musimy podzielić całkowity czas przez czas pracy, aby znaleźć liczbę potrzebnych stanowisk: 4800 minut / 960 minut = 5. Oznacza to, że aby zrealizować planowane operacje w danym czasie, potrzebujemy minimum 5 owijarek. Przykładem zastosowania tej kalkulacji może być projektowanie procesów logistyki w dużych magazynach, gdzie optymalizacja liczby maszyn do owijania może znacząco wpłynąć na efektywność i koszty operacyjne.

Pytanie 29

Logistyczne centra, które oferują dostęp do infrastruktury transportowej związanej z co najmniej dwoma kategoriami transportu, to centra

A. rozproszone
B. intermodalne
C. monotransportowe
D. modułowe

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "intermodalne" jest prawidłowa, ponieważ centra intermodalne to obiekty, które umożliwiają korzystanie z różnych gałęzi transportu, takich jak transport drogowy, kolejowy i wodny, w celu efektywnego przemieszczania towarów. W praktyce centra te stanowią kluczowe elementy nowoczesnych łańcuchów dostaw, umożliwiając optymalizację procesów logistycznych poprzez redukcję kosztów oraz czasu transportu. Przy zastosowaniu strategii intermodalnych można zminimalizować wpływ transportu na środowisko, wykorzystując bardziej ekologiczne środki transportu w odpowiednich segmentach trasy. Dobre praktyki branżowe, takie jak standardy ISO 9001 dotyczące zarządzania jakością, czy inicjatywy z zakresu zrównoważonego rozwoju, podkreślają znaczenie centrów intermodalnych w kontekście zwiększania efektywności i poprawy jakości usług logistycznych. Przykładem zastosowania centrów intermodalnych mogą być porty kontenerowe, które łączą transport morski z drogowym i kolejowym, co pozwala na sprawne i szybkie przeładunki oraz dalszą dystrybucję towarów.

Pytanie 30

Wyznacz wskaźnik zaspokojenia potrzeb zapasem, jeżeli przeciętny miesięczny popyt na towar wynosi 1 200 szt., a przeciętny stan zapasów to 600 szt.

A. 0,5 miesiąca
B. 2,5 tygodnia
C. 2 tygodnie
D. 3 tygodnie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Żeby obliczyć wskaźnik pokrycia zapasami, najpierw warto zrozumieć, co oznaczają te wszystkie zmienne. Średni miesięczny popyt na produkt wynosi 1200 sztuk, więc w ciągu miesiąca sprzedajemy tyle tych produktów. Średni zapas to 600 sztuk, czyli tyle mamy w danym momencie na stanie. Żeby obliczyć wskaźnik pokrycia zapasu, dzielimy średni zapas przez średni dzienny popyt. A żeby obliczyć dzienny popyt, musimy podzielić miesięczny popyt przez dni w miesiącu, co zazwyczaj wynosi około 30. Zatem mamy: 1200 sztuk podzielić przez 30 dni, co daje 40 sztuk dziennie. Później dzielimy nasz zapas, czyli 600 sztuk przez 40 sztuk dziennie, co daje 15 dni. Jak przeliczymy na miesiące, to dzielimy przez 30, co daje 0,5 miesiąca. To ważne obliczenia dla zarządzania zapasami i planowania produkcji. Dzięki nim można lepiej kontrolować stany magazynowe i zmniejszać koszty. W praktyce oznacza to, że przy takim poziomie zapasów firma może funkcjonować przez pół miesiąca, zanim będzie musiała uzupełniać zapasy.

Pytanie 31

Jaka liczba sztuk towaru znajduje się w dostawie, jeżeli początkowy stan magazynowy to 250 szt., sprzedano 350 szt., a wymagany końcowy stan to 60 szt.?

A. 540 szt.
B. 160 szt.
C. 40 szt.
D. 660 szt.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby obliczyć ilość towaru w dostawie, należy zastosować równanie bilansu zapasów, które jest kluczowe w zarządzaniu łańcuchem dostaw. Wzór jest następujący: Zapasy końcowe = Zapasy początkowe + Dostawy - Sprzedaż. Przekształcając to równanie, możemy wyznaczyć ilość dostawy. Znamy zapas początkowy (250 szt.), sprzedaż (350 szt.) oraz wymagany zapas końcowy (60 szt.). Podstawiając te wartości do równania: 60 = 250 + Dostawy - 350. Po przekształceniu otrzymujemy: Dostawy = 60 + 350 - 250, co daje w efekcie 160 szt. Jest to praktyczny przykład na to, jak kluczowe jest precyzyjne zarządzanie zapasami w firmach. W kontekście standardów branżowych, takie obliczenia są fundamentalne w logistyce i powinny być regularnie stosowane w celu optymalizacji procesów magazynowych, co prowadzi do efektywniejszego zarządzania kosztami i lepszej dostępności produktów dla klientów.

Pytanie 32

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 33

Ile miejsc pracy trzeba zorganizować, aby w ciągu 30 minut wyprodukować 25% z 600 sztuk komponentów, jeśli czas produkcji jednego komponentu wynosi 1 minutę?

A. 3 miejsca pracy
B. 1 miejsce pracy
C. 5 miejsc pracy
D. 4 miejsca pracy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby obliczyć liczbę stanowisk roboczych potrzebnych do wytworzenia 25% komponentów z 600 sztuk w ciągu 30 minut, najpierw określmy, ile komponentów musimy wyprodukować. 25% z 600 to 150 komponentów. Czas produkcji jednego komponentu wynosi 1 minutę, co oznacza, że jedno stanowisko robocze może wyprodukować 30 komponentów w ciągu 30 minut. Aby wyprodukować 150 komponentów w tym czasie, potrzebujemy zatem 150 komponentów podzielić przez 30 komponentów na stanowisko, co daje 5 stanowisk roboczych. Przykładem zastosowania tej metodyki jest zarządzanie produkcją w fabrykach, gdzie precyzyjne obliczenia są niezbędne dla osiągnięcia efektywności i minimalizowania kosztów. Dobrą praktyką jest także weryfikowanie dostępnych zasobów i ich rozmieszczenia na stanowiskach roboczych, co pozwala na optymalizację procesów produkcyjnych. Takie podejście pozwala na zwiększenie wydajności oraz redukcję czasu przestojów.

Pytanie 34

W kategorii Y analizy XYZ znajduje się oferta mająca charakter sezonowych fluktuacji

A. wydawany w znacznych ilościach
B. o średniej wartości wydania
C. użytkowany regularnie, w dużych ilościach
D. wydawany sporadycznie, w pojedynczych sztukach

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'o średniej wielkości wydań' jest poprawna, ponieważ asortyment charakteryzujący się wahaniami sezonowymi charakteryzuje się cyklicznością oraz zmiennością w ilości wydania w różnych okresach roku. W praktyce oznacza to, że w pewnych miesiącach następuje zwiększone zapotrzebowanie na dany produkt, co skutkuje wyższym poziomem wydań, natomiast w innych miesiącach ich ilość może być znacznie mniejsza. Przykładem mogą być produkty sezonowe, takie jak odzież letnia czy zimowa, które w okresach poza sezonem są wydawane w mniejszych ilościach. W kontekście zarządzania zapasami, kluczowe jest dostosowanie strategii zaopatrzenia do tych sezonowych wahań, co pozwala na efektywne utrzymanie poziomu zapasów oraz uniknięcie nadmiarów czy niedoborów. Dobre praktyki w tym zakresie obejmują analizę danych historycznych sprzedaży, prognozowanie popytu oraz elastyczne planowanie zamówień, co jest zgodne z wytycznymi zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 35

Dokument wystawiany w związku z wydaniem towarów z magazynu na zewnątrz to

A. PW
B. WZ
C. PZ
D. Faktura VAT

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Dokument WZ (Wydanie Zewnętrzne) jest kluczowym elementem w procesie zarządzania magazynem, służącym do udokumentowania wydania towaru z magazynu na zewnątrz. WZ jest wystawiany w momencie, gdy towar opuszcza magazyn, co pozwala na dokładne śledzenie przepływu materiałów i zapewnia zgodność z ewidencją stanu magazynowego. Przykładem zastosowania dokumentu WZ może być sytuacja, gdy firma sprzedaje produkty do klienta lub przekazuje je do innego działu firmy. W takim przypadku, WZ stanowi formalny dowód operacji, co jest istotne zarówno dla celów księgowych, jak i dla kontroli jakości. W praktyce WZ często zawiera szczegółowe informacje, takie jak numer partii towaru, datę wydania, dane odbiorcy oraz podpis osoby odpowiedzialnej za wydanie towaru. Dzięki temu, dokument ten nie tylko ułatwia zarządzanie zapasami, ale także wspiera audyty i kontrolę wewnętrzną, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w dziedzinie logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 36

Rozchód wewnętrzny stanowi dokument, który potwierdza wydanie

A. towarów z magazynu regionalnego do lokalnego magazynu
B. produktów z linii technologicznej do centrum dystrybucji
C. materiałów z magazynu do produkcji
D. wyrobów gotowych dla odbiorcy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Rozchód wewnętrzny to dokument, który jest kluczowy dla procesów zarządzania materiałami w przedsiębiorstwie produkcyjnym. Potwierdza on wydanie materiałów z magazynu do produkcji, co jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania linii produkcyjnej. W praktyce oznacza to, że gdy pracownicy produkcji potrzebują surowców lub półfabrykatów do wytwarzania wyrobów gotowych, muszą zgłosić zapotrzebowanie na określone materiały. Dzięki rozchodowi wewnętrznemu przedsiębiorstwo ma pełną kontrolę nad stanem magazynowym oraz może dokładnie śledzić przepływ materiałów w organizacji. Zastosowanie takiego dokumentu jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie zarządzania zapasami i produkcją oraz standardami, takimi jak Lean Manufacturing, które kładą nacisk na redukcję marnotrawstwa i efektywność procesów. Przykładem może być sytuacja, gdy fabryka produkuje samochody; w takim przypadku, zanim rozpoczną się prace montażowe, odpowiednie materiały, jak blachy czy podzespoły, muszą być wydane z magazynu, co jest właśnie dokumentowane przez rozchód wewnętrzny.

Pytanie 37

Na którym rysunku przedstawiono proces produkcyjny w strukturze równoległej?

Ilustracja do pytania
A. C.
B. A.
C. D.
D. B.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Rysunek C ilustruje proces produkcyjny w strukturze równoległej, co jest kluczowym podejściem w nowoczesnym zarządzaniu produkcją. W tej strukturze różne stanowiska technologiczne działają jednocześnie, co znacząco przyspiesza tempo produkcji oraz zwiększa elastyczność procesów. Na przykład, w zakładach montażowych, gdzie wiele komponentów jest łączonych w finalny produkt, równoległe stanowiska pozwalają na jednoczesne wykonywanie różnych operacji, minimalizując czas przestojów. Tego typu organizacja pracy jest zgodna z metodami Lean Manufacturing, które promują eliminację marnotrawstwa i zwiększanie wydajności. W praktyce, struktura równoległa daje możliwość szybkiej adaptacji do zmieniających się warunków rynkowych oraz zróżnicowanych potrzeb klientów, co stanowi istotny atut konkurencyjny. Warto zwrócić uwagę na wdrażanie takich rozwiązań w branżach, gdzie czas reakcji na zmiany jest kluczowy, jak np. w przemyśle elektronicznym czy motoryzacyjnym.

Pytanie 38

Odpady z plastiku należy wrzucać do pojemników w kolorze

A. brązowym
B. zielonym
C. niebieskim
D. żółtym

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Jak pewnie wiesz, odpady z plastiku powinno się wrzucać do żółtych kontenerów. W Polsce i wielu innych krajach to jest już ustalone. Kontenery te zbierają nie tylko plastik, ale też metal i kartony. Segregacja tych materiałów jest mega ważna, bo pozwala na ich recykling, a to znaczy, że można je wykorzystać na nowo i zmniejszyć ilość śmieci na wysypiskach. Fajnym przykładem mogą być różne akcje ekologiczne, na przykład „Czysta Polska”, które zachęcają ludzi do segregowania. Poza tym, segregując plastik, pomagamy zmniejszyć zanieczyszczenie środowiska i emisję gazów cieplarnianych, które powstają podczas produkcji nowych tworzyw. Warto pamiętać, że segregacja to nie tylko prawo, ale i nasza odpowiedzialność jako obywateli, a żółte kontenery są kluczowym elementem tego procesu.

Pytanie 39

Wydatki związane z amortyzacją lub wynajmem budynków magazynowych to wydatki

A. zmienne koszty uzupełniania zapasów
B. stałe koszty uzupełniania zapasów
C. zmienne koszty związane z utrzymywaniem zapasów
D. stałe koszty związane z utrzymywaniem zapasów

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Koszty amortyzacji lub dzierżawy budowli magazynowych są klasyfikowane jako stałe koszty utrzymania zapasów, ponieważ nie zmieniają się w zależności od poziomu produkcji czy sprzedaży. Amortyzacja stanowi rozłożenie kosztu nabycia budynku na określony czas, co pozwala firmom na systematyczne uwzględnianie tego wydatku w swoich rozrachunkach finansowych. Podobnie, dzierżawa, jako stały koszt, jest przewidywalna i ustalana na podstawie umowy, co wpływa na stabilność finansową przedsiębiorstwa. W praktyce, te koszty są kluczowe przy planowaniu budżetu oraz podejmowaniu decyzji inwestycyjnych. Dobrze zaplanowane koszty stałe pomagają firmom w oszacowaniu całkowitych wydatków i określeniu rentowności działalności. Zgodnie z zasadami rachunkowości zarządczej, uwzględnienie kosztów stałych w analizie kosztów pozwala na realistyczne prognozowanie zysków i strat. Właściwa klasyfikacja tych kosztów jest niezbędna do efektywnego zarządzania finansami i umożliwia podejmowanie lepszych decyzji strategicznych.

Pytanie 40

Który wózek przeznaczony jest do przewozu beczki?

Ilustracja do pytania
A. D.
B. A.
C. C.
D. B.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wózek oznaczony literą C jest zaprojektowany z myślą o bezpiecznym i efektywnym przewozie beczek. Jego konstrukcja zawiera specjalne uchwyty, które stabilizują beczki podczas transportu, co minimalizuje ryzyko ich przewrócenia się czy uszkodzenia. Wózki te są często wykorzystywane w magazynach, zakładach produkcyjnych oraz w różnorodnych branżach, gdzie transport płynów w beczkach jest powszechny, na przykład w przemyśle chemicznym, spożywczym czy farmaceutycznym. Stosowanie odpowiednich wózków do transportu beczek jest nie tylko kwestią wygody, ale także bezpieczeństwa; zapewniają one zgodność z normami BHP oraz regulacjami dotyczącymi przewozu materiałów niebezpiecznych. W praktyce, korzystając z wózka C, można znacznie zwiększyć efektywność operacyjną, redukując czas i wysiłek potrzebny na przemieszczanie ciężkich przedmiotów, co może prowadzić do zwiększenia produktywności w miejscu pracy.