Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik fotografii i multimediów
  • Kwalifikacja: AUD.05 - Realizacja projektów graficznych i multimedialnych
  • Data rozpoczęcia: 1 czerwca 2025 00:06
  • Data zakończenia: 1 czerwca 2025 00:16

Egzamin zdany!

Wynik: 24/40 punktów (60,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

Jaki format stanowi grafikę wektorową?

A. GIF
B. XCF
C. SWF
D. PNG
Wybór formatu grafiki, który jest wektorowy, wymaga zrozumienia różnicy między grafiką wektorową a bitmapową. PNG, XCF oraz GIF to formaty, które są związane z grafiką rastrową, co oznacza, że składają się z pikseli. Format PNG (Portable Network Graphics) jest powszechnie stosowany do przesyłania obrazów w Internecie, ponieważ obsługuje przezroczystość oraz kompresję bezstratną. Jednakże, jego struktura rastrowa oznacza, że przy powiększaniu obrazu jakość może ulec pogorszeniu, co nie jest problemem w przypadku grafiki wektorowej. Z kolei XCF jest formatem związanym z programem GIMP, służącym do edycji obrazów, i również bazuje na pikselach, co sprawia, że także jest formatem rastrowym. GIF (Graphics Interchange Format) obsługuje animacje i przezroczystość, ale podobnie jak pozostałe wymienione formaty, nie zapewnia elastyczności grafiki wektorowej. Typowe błędy myślowe przy wyborze formatu mogą wynikać z nieporozumienia co do zastosowania grafiki wektorowej w kontekście animacji czy interaktywnych treści. Warto pamiętać, że grafika wektorowa jest idealna do tworzenia ilustracji, logo i ikon, które muszą zachować jakość w różnych rozmiarach, podczas gdy grafika rastrowa lepiej nadaje się do zdjęć i obrazów o złożonej kolorystyce.

Pytanie 3

Aby uzyskać z cyfrowego aparatu fotograficznego plik, który pozwoli na osiągnięcie obrazu o najwyższej rozpiętości tonalnej, należy ustawić format zapisu

A. TIFF
B. RAW
C. JPEG
D. BMP
Wybór formatu JPEG nie jest optymalny do rejestracji obrazów o dużej rozpiętości tonalnej, ponieważ ten format kompresuje dane obrazowe, co prowadzi do utraty szczegółów w jasnych i ciemnych obszarach. Kompresja stratna, jaką stosuje JPEG, może powodować powstawanie artefaktów, co jest szczególnie problematyczne w przypadku zdjęć, które wymagają późniejszej edycji. Z kolei format BMP, choć bezstratny, jest w zasadzie przestarzały w kontekście nowoczesnej fotografii cyfrowej, ponieważ nie oferuje zaawansowanych funkcji, takich jak metadane czy możliwość zarządzania kolorami, co czyni go mało praktycznym w obróbce zdjęć. Format TIFF, mimo że również bezstratny i oferujący dużą głębię kolorów, w praktyce nie pozwala na zarejestrowanie tak dużej ilości danych jak RAW. TIFF jest bardziej odpowiedni do skanowania lub drukowania wysokiej jakości, natomiast RAW daje fotografowi kompletną kontrolę nad każdym aspektem obrazu na etapie obróbki. Decydując się na format JPEG, BMP czy TIFF, można ograniczyć możliwości edycyjne i pogorszyć jakość końcowego obrazu, co jest kluczowym błędem w kontekście profesjonalnej fotografii. Warto unikać podejścia, które ogranicza swobodę twórczą i techniczną w procesie edycji zdjęć.

Pytanie 4

Formaty plików AI oraz CDR służą do

A. modyfikacji obrazów cyfrowych w programach dedykowanych obróbce grafiki rastrowej
B. modyfikacji obiektów w aplikacjach do obróbki grafiki wektorowej
C. odtwarzania oraz modyfikacji dźwięków
D. odtwarzania oraz modyfikacji animacji i filmów
Odpowiedź wskazująca na edycję obiektów w programach przeznaczonych do obróbki grafiki wektorowej jest poprawna, ponieważ formaty AI i CDR są typowymi przykładami plików wektorowych używanych w programach takich jak Adobe Illustrator (format AI) i CorelDRAW (format CDR). Grafika wektorowa jest oparta na matematycznych definicjach kształtów, co pozwala na ich dowolne skalowanie bez utraty jakości. Dzięki temu, pliki w formacie AI i CDR idealnie nadają się do projektowania logo, ikon, ilustracji oraz wszelkich materiałów graficznych, które wymagają zmienności rozmiaru. W praktyce, profesjonaliści w dziedzinie grafiki często korzystają z tych formatów, aby zachować wysoką jakość wizualną podczas druku oraz publikacji cyfrowych. Standardy te są szeroko stosowane w branży kreatywnej, co czyni je fundamentalnymi narzędziami dla projektantów graficznych.

Pytanie 5

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 6

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 7

Czernobiałą fotografię zeskanowaną, którą planuje się poddać dalszej obróbce w programie do grafiki rastrowej, należy zapisać w formacie

A. AI
B. SVG
C. CDR
D. TIFF
Format TIFF to naprawdę dobry wybór, gdy chodzi o edycję obrazów. Używa się go głównie w sytuacjach, gdzie jakość i szczegóły są na pierwszym miejscu. No bo, co tu dużo mówić, jest bezstratny, więc nie musisz się martwić, że przy zapisywaniu coś stracisz. To świetne, jak pracujesz w programach graficznych, bo możesz swobodnie poprawiać zdjęcia, a one będą wyglądać jak nowe. TIFF ma też różne głębokości kolorów, co jest szczególnie ważne dla czarno-białych zdjęć, bo potrafi oddać tonalność i detale, które mogą być istotne. Właśnie dlatego profesjonaliści w trakcie pracy często sięgają po ten format – bez obaw, że coś się popsuje. Na przykład w Photoshopie artyści i fotografowie korzystają z TIFF-a, kiedy chcą mieć pewność, że ich grafika będzie w najlepszej jakości. A do tego TIFF dobrze współpracuje z innymi programami, więc wymiana plików to żaden problem.

Pytanie 8

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 9

Jakim symbolem oznacza się nośnik DVD, który jest jedynie do odczytu?

A. RW
B. R
C. RAM
D. ROM
Odpowiedzi R, RW i RAM są niepoprawne, ponieważ każda z nich odnosi się do innego rodzaju nośników lub typów pamięci, które różnią się zasadniczo od płyt DVD-ROM. Odpowiedź R, oznaczająca "Recordable", dotyczy nośników, które można zapisać tylko raz, co oznacza, że po nagraniu danych nie można ich usunąć ani modyfikować. Z tego powodu płyty R nie są jedynie do odczytu, a ich zawartość jest nietrwała w dłuższej perspektywie czasowej, co czyni je mniej odpowiednimi do przechowywania niezawodnych danych. Odpowiedź RW oznacza "ReWritable" i odnosi się do nośników, które można wielokrotnie zapisywać, co sprawia, że są odpowiednie dla użytkowników, którzy chcą mieć możliwość edytowania swojej zawartości. Tego typu nośniki są bardziej elastyczne, lecz nie spełniają kryteriów nośników do odczytu. Ostatnia z opcji, RAM, oznacza "Random Access Memory", co jest typem pamięci ulotnej, używanej w komputerach do tymczasowego przechowywania danych. Pamięć RAM jest używana do przechowywania danych, z którymi komputer aktualnie pracuje, a nie do trwałego przechowywania informacji. Widać zatem, że każda z tych odpowiedzi wprowadza w błąd, ponieważ nie odnosi się bezpośrednio do nośników zaprojektowanych specjalnie do odczytu, jak DVD-ROM. Kluczowym błędem myślowym jest pomylenie różnych typów nośników i pamięci, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków na temat ich funkcji i zastosowania.

Pytanie 10

Tworzenie animacji obiektowej odbywa się w aplikacji

A. Corel Draw
B. Adobe Illustrator
C. Adobe Flash
D. Corel Photo-Paint
Adobe Flash to program, który był szeroko stosowany do tworzenia animacji obiektowych, dzięki swojej zdolności do animowania grafiki wektorowej oraz interakcji z użytkownikami. Flash pozwalał na tworzenie animacji klatkowych i obiektowych, co oznacza, że użytkownik mógł animować obiekty w czasie rzeczywistym, stosując różne techniki, takie jak tweening. Dodatkowo, Flash obsługiwał język programowania ActionScript, co umożliwiało programistom dodawanie interakcji i logiki do animacji. Przykładem zastosowania Adobe Flash mogą być animacje na stronach internetowych, reklamy, a także gry przeglądarkowe, które korzystały z zaawansowanych efektów wizualnych. Mimo że technologia Flash została wycofana, jej wpływ na rozwój interaktywnych treści multimedialnych jest niezaprzeczalny. Standardy animacji obiektowej w Flash były przez długi czas wzorem, na którym opierały się inne technologie, takie jak HTML5 i CSS3.

Pytanie 11

W programie Adobe Flash, jednostką wyrażającą wskaźnik prędkości odtwarzania klatek filmu jest

A. Kl/ts
B. Kl/ms
C. Kl/s
D. Kl/t
Poprawna odpowiedź to Kl/s, co oznacza 'klatki na sekundę'. W kontekście programów do animacji i gier, takich jak Adobe Flash, prędkość wyświetlania klatek jest kluczowym parametrem, który wpływa na płynność animacji. Standardowa prędkość dla animacji wynosi zazwyczaj 24 kl/s lub 30 kl/s, co odpowiada typowym rozdzielczości filmowym. Użycie jednostki Kl/s pozwala na jednoznaczne zrozumienie, ile klatek (obrazów) jest wyświetlanych w ciągu jednej sekundy, co z kolei ma bezpośredni wpływ na jakość i odbiór wizualny projektu. Utrzymanie odpowiedniego współczynnika klatek jest istotne, aby uniknąć efektu 'przerywania' animacji, co może negatywnie wpłynąć na doświadczenia użytkownika. Dobrą praktyką w branży jest testowanie animacji na różnych urządzeniach, aby zapewnić, że wyświetlanie klatek jest wystarczająco płynne w różnych warunkach technicznych.

Pytanie 12

Który z programów Adobe służy do tworzenia animacji komputerowych?

A. After Effects
B. InDesign
C. Acrobat
D. Bridge
Odpowiedzi 'Bridge', 'Acrobat' oraz 'InDesign' są nieprawidłowe z przyczyn związanych z ich funkcjonalnością. Adobe Bridge to program do zarządzania plikami multimedialnymi, umożliwiający organizację i przeglądanie zasobów graficznych oraz wideo, ale nie oferuje funkcji tworzenia animacji. Użytkownicy często mylą Bridge z innymi aplikacjami Adobe, jednak jego rola ogranicza się do zarządzania mediami a nie ich tworzenia. Adobe Acrobat służy do tworzenia i edytowania dokumentów PDF; jest niezwykle przydatny w kontekście dokumentacji, ale nie ma zastosowania w animacji komputerowej. Użytkownicy mogą sądzić, że jego możliwości edycyjne są zbliżone do tych oferowanych przez After Effects, co jest błędem myślowym, ponieważ Acrobat koncentruje się na dokumentach, a nie na ruchomych obrazach. Z kolei InDesign jest głównie narzędziem do składu i projektowania układów publikacji, takich jak czasopisma i broszury. Choć InDesign posiada pewne funkcje animacji, są one ograniczone i nieporównywalne z możliwościami After Effects. Często błędne podejście do wyboru narzędzi wynika z braku zrozumienia ich przeznaczenia oraz specyfiki branży kreatywnej, co prowadzi do wyboru niewłaściwych rozwiązań w pracy nad projektami.

Pytanie 13

Aby przeprowadzić seryjną edycję zdjęć przeznaczonych do projektu strony internetowej, należy skorzystać z panelu programu Adobe Photoshop o nazwie

A. Style
B. Duplikowanie źródła
C. Kompozycje warstw
D. Operacje
Odpowiedź "Operacje" jest prawidłowa, ponieważ w Adobe Photoshop panel Operacje umożliwia automatyzację procesów obróbczych, co jest kluczowe przy seryjnej edycji fotografii. Dzięki temu narzędziu można zarejestrować sekwencję działań, takich jak zmiana rozmiaru, dostosowywanie kolorów czy stosowanie filtrów, a następnie zastosować te same operacje na wielu plikach jednocześnie. Przykładowo, jeśli pracujemy nad zestawem zdjęć do galerii internetowej, możemy stworzyć zestaw operacji, które automatycznie dostosują jasność, kontrast i nałożą odpowiedni filtr na wszystkie wybrane obrazy. Użycie panelu Operacje jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży, które zalecają automatyzację powtarzających się czynności, aby zaoszczędzić czas i zminimalizować ryzyko błędów ludzkich. To narzędzie pozwala również na zapisanie i późniejsze powtórzenie procesów, co znacząco zwiększa efektywność pracy, zwłaszcza w projektach wymagających edycji dużej liczby zdjęć.

Pytanie 14

Jakie są częstotliwości, które człowiek jest w stanie usłyszeć?

A. 66 Hz ÷ 80 kHz
B. 56 Hz ÷ 60 kHz
C. 16 Hz ÷ 20 kHz
D. 36 Hz ÷ 40 kHz
Zakres częstotliwości słyszalnych przez człowieka jest często mylony, co może prowadzić do nieporozumień w kontekście projektowania systemów audio i sprzętu muzycznego. Wiele osób może myśleć, że ludzie są w stanie słyszeć dźwięki poniżej 16 Hz lub powyżej 20 kHz, co jest nieprawdziwe. Frequencje poniżej 16 Hz są klasyfikowane jako infradźwięki, które nie są percepowane jako dźwięki przez ludzki układ słuchowy, a raczej wywołują odczucia wibracyjne. Z kolei dźwięki powyżej 20 kHz są nazywane ultradźwiękami i również nie są słyszalne dla ludzi. W przypadku odpowiedzi sugerujących zakresy 56 Hz ÷ 60 kHz, 36 Hz ÷ 40 kHz czy 66 Hz ÷ 80 kHz, zapomina się o kluczowej informacji dotyczącej biologii ludzkiego słuchu, która jasno określa te granice. Niepoprawne odpowiedzi mogą wynikać z nieaktualnych informacji lub nieścisłości w interpretacji danych dotyczących audycji dźwiękowych. Ponadto, zbyt szeroki zakres częstotliwości może prowadzić do wprowadzenia w błąd w kontekście inżynierii dźwięku, co z kolei może wpływać na jakość dźwięku w produkcji muzycznej oraz w technologii nagłośnienia. Właściwe zrozumienie zakresu częstotliwości jest kluczowe dla zapewnienia optymalnej jakości dźwięku oraz dla zrozumienia, jak różne dźwięki wpływają na percepcję i doświadczenia słuchowe.

Pytanie 15

Obrazy cyfrowe, które zajmują najwięcej miejsca na dysku, są zapisane z głębią bitową wynoszącą

A. 16 bitów/piksel
B. 24 bitów/piksel
C. 48 bitów/piksel
D. 8 bitów/piksel
Obrazy cyfrowe z głębią bitową 48 bitów na piksel to naprawdę świetna sprawa, jeśli chodzi o jakość kolorów. Każdy piksel ma aż 16 bitów dla trzech kolorów: czerwonego, zielonego i niebieskiego, czyli RGB. Dzięki temu można uzyskać oszałamiające 281 bilionów różnych kolorów! To dużo więcej niż w formatach 8- czy 24-bitowych, które mają odpowiednio 256 i 16,7 miliona kolorów. W praktyce używa się 48-bitowych obrazów w profesjonaliźmie, zwłaszcza w fotografii czy grafice komputerowej, gdzie dokładność kolorów ma ogromne znaczenie. Często korzysta się ze standardów jak Adobe RGB czy ProPhoto RGB, które dają możliwość zachowania większej ilości informacji podczas edycji. Tak więc, nawet gdy obrabiamy zdjęcia kilkukrotnie, jakość wciąż zostaje na wysokim poziomie, co jest istotne w branży kreatywnej.

Pytanie 16

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 17

Jaki atrybut powinien być przypisany do elementu na stronie internetowej, aby wywołać działanie programu po najechaniu kursorem myszy na ten element?

A. onmouseover
B. onmouseup
C. onmouseout
D. onmousedown
Atrybut 'onmouseover' jest zdarzeniem w JavaScript, które umożliwia wywołanie funkcji lub reakcji na stronie internetowej, gdy użytkownik najedzie kursorem myszy na dany element. Jest to powszechnie stosowany sposób na zwiększenie interaktywności stron WWW. Przykładowo, możemy użyć go do zmiany koloru przycisku lub wyświetlenia dodatkowej informacji, co poprawia doświadczenie użytkownika. W praktyce, atrybut ten można przypisać do różnych elementów HTML, takich jak
,

Pytanie 18

Wykres krzywej tonalnej przedstawiony na rysunku sugeruje, że na obrazie osiągnięto efekt

Ilustracja do pytania
A. wyostrzenia
B. rozmycia
C. przyciemnienia
D. rozjaśnienia
Na tej krzywej tonalnej widać, że obraz jest rozjaśniony. Kiedy podnosimy punkty w kierunku jasnych tonów, robi się jaśniej, a ciemniejsze miejsca stają się bardziej widoczne. Fajnie, bo nawet jasne obszary zachowują szczegóły, nie tracimy ich, co jest super przy edytowaniu zdjęć.

Pytanie 19

Jakie formaty wykorzystują cyfrowe aparaty do zapisu zdjęć?

A. PNG, PSD
B. XCF, TIFF
C. JPEG, RAW
D. BMP, GIF
Odpowiedź 'JPEG, RAW' jest poprawna, ponieważ oba te formaty są powszechnie stosowane w cyfrowych aparatach fotograficznych do zapisywania zdjęć. Format JPEG (Joint Photographic Experts Group) jest najbardziej popularnym formatem graficznym, który kompresuje zdjęcia w sposób lossy, co oznacza, że część danych jest tracona w celu zmniejszenia rozmiaru pliku. JPEG jest idealny do użycia w aplikacjach internetowych oraz w sytuacjach, gdzie rozmiar pliku ma kluczowe znaczenie, np. w przesyłaniu zdjęć przez e-mail czy publikowaniu ich w sieci. Z drugiej strony, format RAW to niestracony format, który przechowuje wszystkie informacje z matrycy aparatu, co pozwala na bardziej elastyczne edytowanie zdjęć w postprodukcji. Umożliwia to zachowanie większej ilości szczegółów i lepszą kontrolę nad parametrami, takimi jak ekspozycja czy balans bieli. W profesjonalnym fotografowaniu, wybór formatu RAW jest często preferowany, ponieważ daje większą swobodę w edycji. Użycie obu tych formatów - JPEG do codziennych zastosowań oraz RAW do bardziej wymagających projektów - jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży fotograficznej.

Pytanie 20

Jaką rozdzielczość powinien mieć skan, aby zeskanować oryginał płaski o wymiarach 20×20 cm, który ma być wydrukowany z rozdzielczością 300 dpi w formacie 40×40 cm?

A. 600 ppi
B. 2400 ppi
C. 300 ppi
D. 1200 ppi
Poprawna odpowiedź to 600 ppi, ponieważ w przypadku skanowania oryginału o wymiarach 20×20 cm, który ma być wydany w formacie 40×40 cm z rozdzielczością 300 dpi, musimy wziąć pod uwagę kilka kluczowych czynników. Aby uzyskać obraz o odpowiedniej jakości, rozdzielczość skanowania powinna być dwukrotnie wyższa niż docelowa rozdzielczość wydruku. To oznacza, że dla wydruku z rozdzielczością 300 dpi, skan powinien być wykonany w 600 ppi. Ponadto, przy powiększeniu oryginału z 20 cm do 40 cm, zwiększamy wymagania dotyczące szczegółowości obrazu. W praktyce, zastosowanie 600 ppi zapewnia, że wszystkie detale będą wiernie odwzorowane, co jest istotne dla jakości wydruku. W branży graficznej oraz fotografii, standardy te są powszechnie akceptowane i stosowane, co potwierdza ich znaczenie dla uzyskania wysokiej jakości efektu końcowego. Warto również zaznaczyć, że skanowanie w wyższej rozdzielczości niż jest wymagane może prowadzić do niepotrzebnego zwiększenia rozmiaru plików, co nie jest optymalne w procesie obróbki graficznej.

Pytanie 21

Użycie zdjęcia objętego licencją by-nc-nd do celów prezentacyjnych umożliwia

A. pokazywanie zdjęcia z identyfikacją autora i linkiem do źródła
B. pokazywanie zdjęcia z podaniem nazwy autora
C. pokazywanie zdjęcia bez podania nazwy autora
D. zmianę zdjęcia bez zgody twórcy
Koncepcje zawarte w odpowiedziach, które sugerują modyfikowanie zdjęcia bez zgody autora lub prezentowanie go bez wskazania źródła, są sprzeczne z zasadami ochrony praw autorskich. Licencja by-nc-nd wyraźnie zabrania wprowadzania zmian w utworze, co oznacza, że każda próba modyfikacji zdjęcia stanowi naruszenie praw autora. Tego rodzaju myślenie często wynika z nieznajomości prawa autorskiego lub błędnego zrozumienia zasad licencjonowania. W przypadku prezentacji zdjęcia, brak podania autora jest również poważnym uchybieniem, ponieważ narusza zasady uznania twórczości. Dążenie do korzystania z zasobów wizualnych bez dokładnego wskazania ich źródła oraz autora prowadzi do dezinformacji oraz ignorowania podstawowych reguł etyki twórczej. Ponadto, zawężenie koncepcji do wyłącznie komercyjnych aspektów użytkowania zdjęcia pomija szerszy kontekst, w jakim prace te są wykorzystywane, a także ignoruje fakt, że prawo do uznania autorstwa jest fundamentalnym elementem ochrony twórczości. Warto zwrócić uwagę na konkretne przykłady, gdzie brak przestrzegania tych zasad doprowadził do sporów prawnych oraz negatywnych konsekwencji dla osób korzystających z cudzych utworów. Niezrozumienie tych zasad może skutkować poważnymi problemami związanymi z prawem autorskim.

Pytanie 22

Jakie formaty plików zaliczają się do kategorii kontenerów multimedialnych?

A. MP3, PSD
B. AI, CDR
C. FLA, JPEG
D. AVI, OGG
Wybór FLA i JPEG jako kontenerów multimedialnych jest mylny. FLA to format plików używany przez Adobe Flash, który jest zbiorem elementów animacji i interakcji, a JPEG to format skompresowanego zapisu obrazów rastrowych, który nie obsługuje dźwięku ani wideo. Ponadto, formaty te nie mają możliwości przechowywania w jednym pliku wielu typów danych, co jest kluczowe dla kontenerów multimedialnych. Przechowywanie jedynie jednego typu danych ogranicza ich funkcjonalność w kontekście multimedialnych aplikacji. MP3 i PSD również nie są kontenerami multimedialnymi w sensie, w jakim definiuje się AVI czy OGG. MP3 to format audio, który koncentruje się wyłącznie na dźwięku, podczas gdy PSD to format plików graficznych używany w programie Adobe Photoshop, służący do zapisywania projektów graficznych. Podobnie AI i CDR są formatami związanymi z grafiką wektorową, stosowanymi w różnych programach do projektowania. AI to format Adobe Illustrator, a CDR to format CorelDRAW. Oba te formaty nie mają charakterystyki kontenera multimedialnego, ponieważ nie obsługują integracji dźwięku i wideo w jednym pliku. Często błędne wnioski dotyczące klasyfikacji formatów wynikają z niepełnego zrozumienia ich funkcji oraz zastosowań w praktyce, co prowadzi do mylenia formatów graficznych i audio z kontenerami multimedialnymi.

Pytanie 23

Na podstawie przedstawionej grafiki wskaż efekt, który został dodany do dźwięku.

Ilustracja do pytania
A. Echo.
B. Ściszenie.
C. Wahwah.
D. Zgłośnienie.
Ilustracja przedstawia efekt ściszenia zastosowany do ścieżki dźwiękowej. Widoczne jest stopniowe zmniejszanie amplitudy sygnału dźwiękowego w czasie, co prowadzi do wygaszenia dźwięku w końcowych partiach utworu. Tego typu modyfikacja jest często stosowana w postprodukcji audio w celu zakończenia utworu lub fragmentu nagrania w sposób płynny i estetyczny.

Pytanie 24

W jakim formacie powinien być zapisany obraz, aby zapewnić na stronie internetowej gładkie przejścia do przezroczystości (z częściowymi przezroczystościami)?

A. PDF
B. JPEG
C. PNG
D. BMP
Format PNG (Portable Network Graphics) jest idealnym wyborem do zapisu obrazów przedstawiających płynne przejścia do przezroczystości, ponieważ obsługuje kanał alfa, który pozwala na definiowanie przezroczystości dla każdego piksela. Dzięki temu możemy uzyskać efekty takie jak cienie, wygładzone krawędzie i złożone przezroczystości, które są niezwykle przydatne w projektowaniu stron internetowych i grafice. PNG jest również formatem bezstratnym, co oznacza, że nie traci jakości podczas kompresji, co jest kluczowe dla zachowania detali obrazu. Przykłady zastosowania obejmują logo firm, które muszą być wyświetlane na różnych kolorach tła, gdzie przezroczystość w PNG pozwala na eleganckie wpasowanie się w każdą aranżację wizualną. Dodatkowo, format ten jest szeroko wspierany przez wszystkie przeglądarki internetowe oraz narzędzia do edycji grafiki, co czyni go standardem w branży. Warto również wspomnieć, że PNG obsługuje paletę kolorów, co sprawia, że nadaje się do grafiki, która potrzebuje przejrzystości bez utraty jakości, co jest istotne w nowoczesnym web designie.

Pytanie 25

Błona ortochromatyczna reaguje na wszystkie kolory, poza

A. żółtym.
B. zielonym.
C. niebieskim.
D. czerwonym.
Błona ortochromatyczna, znana z zastosowania w fotografii i technologii obrazowania, charakteryzuje się zdolnością do rejestrowania całego widma barw, jednak nie reaguje na barwę czerwoną. Jest to spowodowane specyfiką materiałów fotoelektrycznych, które są używane w konstrukcji tej błony. W praktyce oznacza to, że podczas wykonywania zdjęć za pomocą błony ortochromatycznej, kolor czerwony zostaje zredukowany lub całkowicie wyeliminowany z obrazu, co może wpływać na ostateczny efekt wizualny. W przypadku zastosowań artystycznych, wiedza ta jest kluczowa, ponieważ pozwala artystom i fotografom na świadome manipulowanie kolorami w celu uzyskania pożądanych efektów. Przykładem zastosowania ortochromatycznej błony może być fotografia czarno-biała, gdzie efekt końcowy jest wzbogacony poprzez różne filtry kolorowe, które mogą wzmocnić lub zredukować konkretne odcienie. Zrozumienie cech błony ortochromatycznej jest więc niezbędne dla profesjonalistów w obszarze fotografii, grafiki oraz technologii obrazowania.

Pytanie 26

Jaki kolor reprezentuje kod #FFFFFF w systemie szesnastkowym?

A. Czarny
B. Ciemnoszary
C. Biały
D. Zielony
W kontekście koloru #FFFFFF istnieje kilka błędnych interpretacji. Odpowiedzi związane z zielonym, czarnym i ciemnoszarym kolorem wynikać mogą z nieporozumień dotyczących systemu szesnastkowego i wartości RGB. Zielony kolor, reprezentowany w systemie RGB za pomocą wartości (0, 255, 0) w zapisie szesnastkowym zapisywanym jako #00FF00, jest wynikiem braku czerwonego i niebieskiego, co jest całkowicie różne od białego. Czarny natomiast, definiowany jako #000000, uzyskuje się, gdy wszystkie wartości RGB są równe zeru, co stanowi przeciwieństwo białego koloru. Z kolei ciemnoszary, którego zapis to np. #A9A9A9 (RGB: 169, 169, 169), składa się z równych, ale niskich wartości RGB, co również nie ma wspólnego z maksymalnym białym kolorem. Kluczowym błędem myślowym jest nieprawidłowe zrozumienie, jak system szesnastkowy i RGB ze sobą współdziałają. System szesnastkowy składa się z wartości od 00 do FF, gdzie FF oznacza maksymalną wartość w danym kanale koloru, co w przypadku RGB prowadzi do uzyskania białego koloru wyłącznie wtedy, gdy wszystkie trzy kolory składowe są na poziomie maksymalnym. Dlatego ważne jest, aby zrozumieć, że każdy kolor w systemie RGB można opisać za pomocą odpowiednich wartości, a białe zdefiniowane jako #FFFFFF jest wynikiem połączenia pełnych, maksymalnych wartości każdego z kolorów składowych.

Pytanie 27

Czym jest kadrowanie obrazu?

A. wycięciem wybranego obiektu
B. eliminowaniem linii
C. poprawą kolorystyki obrazu
D. zamianą pliku na inny format
Kadrowanie obrazu to technika polegająca na wycięciu fragmentu zdjęcia lub obrazu, w celu skupienia uwagi na wybranym obiekcie lub elemencie kompozycji. Proces ten może zwiększyć estetykę zdjęcia, poprawić jego klarowność oraz uwypuklić najważniejsze elementy. Na przykład, w fotografii portretowej kadrowanie pozwala na skoncentrowanie się na twarzy modela, eliminując zbędne tło, co prowadzi do bardziej dynamicznego i interesującego ujęcia. W kontekście standardów projektowania graficznego, kadrowanie jest kluczowym etapem przygotowania materiałów wizualnych, gdyż wpływa na kompozycję, równowagę oraz dynamikę obrazu. Dobre praktyki w kadrowaniu obejmują stosowanie zasady trójpodziału, która sugeruje, aby najważniejsze elementy obrazu umieszczać na przecięciach linii dzielących obraz na dziewięć równych części. Zrozumienie tej techniki i umiejętność jej zastosowania są niezbędne dla każdego, kto pragnie osiągnąć sukces w dziedzinie fotografii lub projektowania graficznego.

Pytanie 28

W jakim trybie kolorystycznym powinna być zapisana fotografia cyfrowa, która ma być drukowana w kolorze?

A. CMYK
B. HSL
C. RGB
D. Lab
Odpowiedź CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, Black) jest prawidłowa, ponieważ ten tryb kolorów jest standardowym modelem wykorzystywanym w druku barwnym. W odróżnieniu od RGB, który jest optymalny dla wyświetlania obrazów na ekranach, CMYK jest modelowany na podstawie mieszania kolorów pigmentów, co pozwala na uzyskanie dokładnych odcieni w procesie druku. W praktyce, gdy przygotowujemy fotografie do druku, konwersja z RGB do CMYK jest niezbędna, aby uniknąć problemów z odwzorowaniem kolorów. Na przykład, niektóre intensywne odcienie, które mogą wyglądać świetnie w trybie RGB, mogą być poza zakresem, jaki można uzyskać w druku CMYK. Dlatego profesjonalne oprogramowanie graficzne, takie jak Adobe Photoshop czy Illustrator, umożliwia konwersję i precyzyjne zarządzanie kolorami na etapie przygotowywania plików do druku. Korzystanie z CMYK jako formatu końcowego zapewnia, że nadrukowane kolory będą wiernie odwzorowywać to, co zaprojektowano na ekranie.

Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

Które z opcji w programie Adobe Photoshop pozwala na dodanie efektu cienia?

A. Warstwa/obiekty inteligentne
B. Warstwa/nowa warstwa wypełnienia
C. Warstwa/nowa warstwa dopasowania
D. Warstwa/styl warstwy
Wybór opcji związanych z nowymi warstwami wypełnienia, obiektami inteligentnymi czy nowymi warstwami dopasowania nie jest trafny w kontekście dodawania efektu cienia. Warstwa/nowa warstwa wypełnienia pozwala na wypełnienie warstwy kolorem, gradientem lub wzorem, co nie ma bezpośredniego związku z efektem cienia. Takie podejście może prowadzić do mylenia koncepcji związanych z edycją kolorystyczną a stylistyką warstwy. Z kolei 'Warstwa/obiekty inteligentne' odnosi się do możliwości edytowania warstw w sposób nieniszczący, co oznacza, że możemy manipulować obrazami bez utraty jakości. To także nie dotyczy dodawania cienia. 'Warstwa/nowa warstwa dopasowania' z kolei umożliwia tworzenie warstw, które kontrolują kolory i tonację obrazów, ale nie oferuje bezpośrednich opcji do dodawania efektów wizualnych jak cień. Typowym błędem myślowym jest mylenie różnych funkcji programu i ich rzeczywistego wpływu na projekt. Zrozumienie, że styl warstwy jest dedykowany do niedestrukcyjnego zastosowania efektów, w tym cienia, jest kluczowe dla efektywnej pracy w Photoshopie. Dlatego ważne jest, aby zdobywać wiedzę na temat różnych narzędzi i ich zastosowania, aby unikać takich nieporozumień w przyszłości.

Pytanie 31

Kompleksowy program sterujący TWAIN zapewnia

A. tworzenie stykówek oraz powiększeń zdjęć
B. przekształcanie obiektów wektorowych w bitmapy
C. skanowanie za pośrednictwem aplikacji graficznej
D. modyfikację plików RAW
Edycja plików RAW, rasteryzacja obiektów wektorowych i robienie stykówek to zadania, które nie są realizowane przez kompleksowy sterownik TWAIN. Tu chodzi o to, że pliki RAW to takie surowe dane z aparatu, które potrzebują specjalnych programów do obróbki, jak Adobe Lightroom czy Capture One. Sterowniki TWAIN nie mogą edytować tych plików, co jest kluczowe, jak chcesz profesjonalnie obrabiać zdjęcia. Rasteryzacja obiektów wektorowych, czyli zamiana grafiki wektorowej na bitmapę, też nie leży w zasięgu TWAIN. Do tego potrzebne są programy, takie jak Adobe Illustrator, gdzie wektory przerabiasz na piksele. A jeśli chodzi o stykówki i powiększenia, to tu też mamy do czynienia z bardziej specjalistycznym oprogramowaniem graficznym, które zajmuje się drukiem i edycją zdjęć. Wiele osób myli funkcje programów graficznych z możliwościami sterowników, przez co można łatwo wpaść w nieporozumienia. Zrozumienie tych różnic to klucz do efektywnej pracy z obrazem.

Pytanie 32

Aby ograniczyć poziom szumów w fotografii, należy dostosować

A. balans bieli
B. obszar autofocusa
C. wartość ISO
D. redukcję czerwonych oczu
Właściwa odpowiedź na pytanie zmniejszenia poziomu zaszumienia fotografii to skorygowanie wartości ISO. ISO to standard w fotografii, który określa czułość matrycy aparatu na światło. Im wyższa wartość ISO, tym większa czułość, co pozwala na fotografowanie w słabszym oświetleniu, ale prowadzi to także do większego zaszumienia. Zwiększenie wartości ISO w trudnych warunkach oświetleniowych, takich jak nocne zdjęcia, może generować niepożądane efekty wizualne w postaci szumów, które zniekształcają jakość obrazu. Zmniejszenie wartości ISO do najniższego możliwego poziomu dla danej sytuacji oświetleniowej, pozwala na uzyskanie czystszych zdjęć. Na przykład, w jasnych warunkach dziennych, ustawienie ISO na 100 lub 200 jest standardem, co pozwala na uniknięcie szumu i uzyskanie lepszej jakości obrazu. Przy fotografowaniu w ciemniejszych warunkach, warto zastanowić się nad użyciem statywu lub dłuższym czasem naświetlania, zamiast zwiększania ISO. Utrzymując niską wartość ISO, można zredukować szum i poprawić ogólną jakość zdjęć.

Pytanie 33

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 34

Jaką funkcję pełni program OCR?

A. zwiększenie rozdzielczości skanowanego dokumentu
B. redukowanie rozmiaru pliku ze zeskanowanym materiałem
C. eliminacja szumów w zeskanowanym materiale
D. stworzenie edytowalnego pliku tekstowego
W kontekście technologii OCR istnieje wiele nieporozumień dotyczących jej funkcji i zastosowania. Po pierwsze, powiększenie rozdzielczości skanowanego materiału nie jest związane z działaniem OCR. Choć wyższa rozdzielczość obrazu może poprawić dokładność rozpoznawania tekstu, sama technologia OCR nie koncentruje się na zmianie rozdzielczości, lecz na analizie istniejącego obrazu. Zmiany rozdzielczości są bardziej związane z procesem skanowania niż z samym rozpoznawaniem tekstu. Kolejnym błędnym założeniem jest przekonanie, że OCR eliminuje szumy na zeskanowanych materiałach. Chociaż precyzyjne skanowanie może zredukować szumy, OCR nie ma na celu ich eliminacji, a raczej identyfikacji znaków mimo ich obecności. Szumy mogą utrudnić proces rozpoznawania, ale technologia sama w sobie nie zapewnia ich usunięcia. Co więcej, zmniejszenie wielkości pliku zeskanowanego materiału to również nie jest cel działania OCR. Technologie kompresji obrazów są odrębnym procesem, który może być stosowany po zeskanowaniu, ale nie jest funkcją OCR. Te nieporozumienia wynikają często z braku zrozumienia funkcji i ograniczeń technologii OCR oraz jej roli w procesach digitalizacji dokumentów. Kluczowe jest zrozumienie, że OCR ma na celu przekształcanie obrazów tekstu w formaty tekstowe, co jest jego główną funkcją, a nie manipulowanie jakością skanowania czy obróbką obrazów.

Pytanie 35

W trakcie projektowania graficznego symbolu, który będzie odzwierciedlał energię, dynamikę oraz całość, należy zastosować formę

A. wielokąta
B. koła
C. kwadratu
D. prostokąta
Fajny wybór koła jako kształtu do przekazania energii i ruchu w projekcie. Koło ma taki naturalny, symetryczny kształt, który nie ma krawędzi, przez co wygląda bardzo harmonijnie. W designie często kojarzone jest z cyklicznością, dynamiką i wiecznością, co świetnie pasuje do tematu energii. Zauważyłem, że wiele logotypów firm związanych z energią odnawialną wykorzystuje koło, bo to symbolizuje cykl życia w naturze. To też sprawia, że w interfejsach użytkownika, koła jako przyciski są super praktyczne, bo łatwo się je rozpoznaje. Dlatego dobrze jest w projektach graficznych trzymać się prostych kształtów, które oddają to, co chcemy przekazać. Koło, dzięki swojej prostocie, daje radę w różnych kontekstach wizualnych i zostaje w pamięci.

Pytanie 36

W jakim formacie zapisuje się obraz skanowany do zastosowań graficznych?

A. TIFF
B. BMP
C. GIF
D. PDF
Format TIFF (Tagged Image File Format) jest preferowanym rozwiązaniem w kontekście skanowania obrazów do celów graficznych, gdyż zapewnia wysoką jakość obrazu oraz możliwość zachowania wszystkich szczegółów skanowanych materiałów. TIFF obsługuje zarówno kompresję bezstratną, jak i obraz w pełnej głębi kolorów, co czyni go idealnym wyborem dla profesjonalnych aplikacji graficznych, takich jak publikacje drukowane czy archiwizacja. Warto zaznaczyć, że TIFF pozwala również na przechowywanie wielu warstw obrazu oraz dodatkowych informacji, takich jak metadane, co jest niezwykle przydatne w pracy twórczej. Przykłady zastosowania formatu TIFF obejmują skanowanie dokumentów archiwalnych i fotografii wysokiej jakości, gdzie każdy detal jest istotny. W branży graficznej oraz DTP standardem jest stosowanie formatu TIFF, co pokazuje jego powszechne wsparcie w oprogramowaniu takim jak Adobe Photoshop czy CorelDRAW, oferując jednocześnie zintegrowane narzędzia do edycji i obróbki tych plików.

Pytanie 37

Która z podanych zasad nie odnosi się do tworzenia witryn internetowych?

A. Wykorzystywanie krótkich fragmentów tekstu.
B. Tworzenie atrakcyjnych grafik.
C. Użycie co najmniej trzech par kolorów dopełniających.
D. Zachowanie spójności stylistycznej.
Wprowadzanie co najmniej trzech par barw wzajemnie dopełniających nie jest zasadą powszechnie stosowaną w projektowaniu stron internetowych. W rzeczywistości, skuteczne projektowanie wizualne polega na umiejętnym dobieraniu kolorów, które nie tylko są estetyczne, ale także wspierają czytelność i funkcjonalność strony. Wiele z najlepszych praktyk w zakresie projektowania kolorów sugeruje ograniczenie palety kolorów do dwóch lub trzech głównych barw, co pozwala na zachowanie spójności wizualnej i unikanie przeładowania informacyjnego. Przykładowo, stosując jedną dominującą barwę, kolor akcentu oraz neutralne tło, projektant może stworzyć harmonijną kompozycję. Ponadto, zasady dotyczące dostępności, takie jak zapewnienie odpowiedniego kontrastu między tekstem a tłem, są kluczowe, by strona była użyteczna dla wszystkich użytkowników. Zatem, wykorzystanie zbyt wielu par barw wzajemnie dopełniających może prowadzić do dezorientacji i zmniejszenia funkcjonalności strony, zamiast ją poprawić.

Pytanie 38

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 39

Ocena poprawności kompozycji zdjęcia kadrowanego według zasady trójpodziału odbywa się na podstawie rozmieszczenia

A. linii symetrii
B. mocnych punktów
C. spirali Fibonacciego
D. linii horyzontu
Twoja odpowiedź dotycząca mocnych punktów jest okej, bo zasada trójpodziału faktycznie polega na podziale kadru na dziewięć części przez dwie poziome i dwie pionowe linie. Te miejsca, gdzie te linie się krzyżują, czyli mocne punkty, to istotne elementy kompozycji. Dobrze jest je wykorzystać, bo przyciągają wzrok. Na przykład w krajobrazie, jeśli ustawisz horyzont wzdłuż jednej z poziomych linii, a główny obiekt na mocnym punkcie, to zdjęcie staje się lepsze pod względem równowagi i estetyki. Taki zabieg sprawia, że kadry są bardziej interesujące. Zasada trójpodziału jest bardzo popularna w fotografii oraz w sztukach wizualnych, a znajomość jej to ważny krok dla każdego, kto chce tworzyć ładne kompozycje.

Pytanie 40

Który z programów nie jest odpowiedni do tworzenia kolaży z zestawu zdjęć?

A. Prezi
B. Shape Collage
C. Adobe Photoshop
D. Corel Paint Shop Pro
Adobe Photoshop, Shape Collage i Corel Paint Shop Pro to programy, które są doskonale przystosowane do tworzenia kolaży ze zdjęć, a wybór ich do takich zastosowań wynika z ich zaawansowanych funkcji edycyjnych. Adobe Photoshop, jako standard w branży graficznej, oferuje obsługę warstw, maski, filtry oraz wiele narzędzi do precyzyjnej edycji obrazów. To pozwala użytkownikowi na twórcze komponowanie zdjęć w dowolny sposób, co jest kluczowe przy projektowaniu kolaży. Tego typu oprogramowanie umożliwia również eksport gotowych projektów w różnych formatach, co jest istotne z punktu widzenia dystrybucji i dalszej obróbki. Shape Collage to narzędzie bezpośrednio skoncentrowane na tworzeniu kolaży, które automatycznie generuje kompozycje na podstawie zadanej liczby zdjęć oraz wybranego kształtu. Dzięki intuicyjnemu interfejsowi użytkownicy mogą szybko uzyskać satysfakcjonujące rezultaty. Corel Paint Shop Pro również posiada funkcje edycyjne, które pozwalają na łączenie zdjęć i stosowanie efektów, co czyni go użytecznym narzędziem do kolażu. Zrozumienie różnic między tymi programami a Prezi, które z kolei jest narzędziem do tworzenia interaktywnych prezentacji, jest kluczowe w kontekście efektywnego wykorzystania technologii w praktyce. Typowym błędem myślowym jest mylenie funkcji prezentacyjnych z edycyjnymi, co prowadzi do nieprecyzyjnych wniosków na temat zastosowania tych narzędzi.