Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 9 stycznia 2025 21:33
  • Data zakończenia: 9 stycznia 2025 21:48

Egzamin niezdany

Wynik: 18/40 punktów (45,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Który z podanych algorytmów operujących na jednowymiarowej tablicy posiada złożoność obliczeniową O(n2)?

A. Wyszukiwanie binarne
B. Sortowanie szybkie
C. Sortowanie bąbelkowe
D. Wypisanie elementów
Sortowanie szybkie, znane jako quicksort, to jeden z najbardziej efektywnych algorytmów sortujących, który w przeciętnych przypadkach ma złożoność O(n log n), a w najgorszym przypadku O(n^2) tylko w przypadku, gdy tablica jest już posortowana w sposób odwrotny. Wyszukiwanie binarne jest algorytmem, który wymaga posortowanej tablicy i działa w czasie O(log n), co czyni go znacznie bardziej wydajnym niż sortowanie bąbelkowe. Wypisanie elementów tablicy to operacja o złożoności O(n), gdzie n oznacza liczbę elementów w tablicy. W tej operacji algorytm przegląda każdy element tablicy tylko raz, co czyni ją bardzo efektywną w porównaniu do algorytmów sortujących. Wszelkie złożoności O(log n) oraz O(n) są bardziej optymalne w kontekście operacji na tablicach jednowymiarowych. W związku z tym, jedynie sortowanie bąbelkowe w tej grupie algorytmów charakteryzuje się złożonością O(n^2), co czyni je jedynym właściwym wyborem w kontekście zadanego pytania.

Pytanie 2

Wskaż programowanie, w którym możliwe jest stworzenie aplikacji mobilnej dla systemu Android?

A. Java
B. Obiective-C
C. C++
D. Swift
Java jest jednym z najważniejszych języków programowania wykorzystywanych do tworzenia aplikacji mobilnych na platformę Android. Został stworzony przez firmę Sun Microsystems i obecnie jest rozwijany przez Oracle. Java jest językiem obiektowym, co oznacza, że umożliwia programistom tworzenie aplikacji w sposób modularny i zorganizowany. W kontekście Androida, Java jest podstawowym językiem, w którym bazowe API (Application Programming Interface) zostało opracowane. Wysoka wydajność, bogata biblioteka klas oraz wsparcie dla programowania wielowątkowego sprawiają, że Java jest idealnym wyborem dla deweloperów aplikacji mobilnych. Przykładowo, do stworzenia prostego interfejsu użytkownika w aplikacji Android, programista może wykorzystać takie elementy jak TextView czy Button, które są częścią frameworka Android SDK. Współczesne praktyki wskazują również na wykorzystanie Java w połączeniu z Kotlinem, co pozwala na osiągnięcie lepszych rezultatów i zwiększa efektywność w pracy nad projektami mobilnymi.

Pytanie 3

Jaką rolę odgrywa program Jira?

A. Modyfikowanie arkuszy kalkulacyjnych
B. Produkcja grafik 3D
C. Planowanie, śledzenie oraz raportowanie zadań projektowych
D. Zarządzanie edycjami systemu operacyjnego
Jira nie służy do zarządzania wersjami systemów operacyjnych – w tym celu wykorzystywane są narzędzia takie jak Puppet, Chef czy Ansible. Tworzenie grafik 3D to domena programów takich jak Blender czy Autodesk Maya, które nie posiadają funkcji zarządzania projektami. Edytowanie arkuszy kalkulacyjnych odbywa się w programach takich jak Microsoft Excel lub Google Sheets, ale narzędzia te nie oferują kompleksowego zarządzania zadaniami w projekcie, co jest główną funkcją Jiry.

Pytanie 4

Zaprezentowany kod zawiera pola danej klasy. Które pole (pola) mogą być osiągnięte z poziomu głównego programu poprzez odwołanie się w formie nazwaObiektu.nazwaPola?

Ilustracja do pytania
A. p1
B. p3 i p4
C. wyłącznie p3, p4, p5
D. jedynie p3
A tu mamy pola p1 i p4, które mogą być prywatne albo chronione, co w praktyce oznacza, że nie możesz ich tak po prostu wywołać w programie głównym. Żeby je zobaczyć, musisz skorzystać z metod publicznych albo refleksji. Poza tym pole p5 też nie jest dostępne, jeśli nie jest publiczne.

Pytanie 5

Który system informatyczny powinien być zastosowany do zarządzania sprzedażą w e-sklepie?

A. System CMS
B. System e-commerce
C. System ERP
D. System CRM
System CMS, czyli system zarządzania treścią, to niby fajne narzędzie do tworzenia i publikowania treści na stronach. Może być używany do budowy sklepów, ale nie ma tych wszystkich ekstra opcji związanych z zarządzaniem sprzedażą, więc nie jest najlepszym wyborem dla e-commerce. Ponadto, system ERP koncentruje się na optymalizacji wewnętrznych procesów, jak zarządzanie zapasami czy księgowość. Choć wspiera e-sklepy, to nie zajmuje się bezpośrednio sprzedażą online. Często potrzebuje integracji z innymi programami, co może podnieść koszty i skomplikować sprawę. A system CRM? To narzędzie do zbierania danych o klientach i ich analizowania. Wspiera marketing i poprawia obsługę klienta, ale nie załatwi spraw związanych z samą sprzedażą. Moim zdaniem, system e-commerce łączy wszystko, co potrzebne do sprzedaży online, w jednym miejscu.

Pytanie 6

Które z wymienionych sformułowań najlepiej definiuje oprogramowanie typu ransomware?

A. Oprogramowanie stosowane do realizacji ataków DDoS
B. Złośliwe aplikacje wyświetlające reklamy
C. Oprogramowanie uniemożliwiające dostęp do danych w celu wymuszenia zapłaty
D. Programy zbierające prywatne dane bez zgody użytkownika
Odpowiedzi wskazujące na inne formy złośliwego oprogramowania, takie jak programy zbierające dane osobowe, oprogramowanie do ataków DDoS oraz złośliwe aplikacje wyświetlające reklamy, są niepoprawne w kontekście definicji ransomware. Programy zbierające dane osobowe działają w celu gromadzenia informacji o użytkownikach, często bez ich zgody, lecz nie mają na celu blokowania dostępu do danych ani wymuszania okupu. Z kolei oprogramowanie stosowane do ataków DDoS (Distributed Denial of Service) ma za zadanie zablokować dostęp do serwisów internetowych poprzez ich przeciążenie, a nie szyfrowanie danych użytkowników. Takie ataki są skierowane na infrastruktury sieciowe lub serwery, co różni się od typowych mechanizmów ransomware, które koncentrują się na lokalnych plikach. Złośliwe aplikacje wyświetlające reklamy, znane jako adware, generują dochody poprzez wyświetlanie niechcianych reklam, co nie ma związku z wymuszaniem okupu ani szyfrowaniem danych. Te rodzaje oprogramowania mają różne cele i metody działania, ale nie są zbliżone do funkcji i skutków ataku ransomware.

Pytanie 7

Jakie jest wymagane minimalne natężenie światła w biurze na stanowisku pracy?

A. 500 lx
B. 100 lx
C. 200 lx
D. 800 lx
Oświetlenie na poziomie 100 lx czy 200 lx jest na pewno za słabe do pracy biurowej. Tego typu natężenia nadają się bardziej do korytarzy czy miejsc, gdzie nie ma za dużo aktywności wzrokowej. Z kolei 800 lx to już dość dużo, ale w biurze może być zbyt mocne i prowadzić do zmęczenia oczu. Jasne, że natężenie światła zależy od tego, co się robi, ale dla zwykłych biur 500 lx to zdecydowanie najlepszy wybór, bo pasuje do przepisów i zapewnia komfort.

Pytanie 8

Jakie korzyści płyną z użycia pseudokodu przy tworzeniu algorytmu?

A. Generowanie dynamicznych struktur danych
B. Możliwość szybkie zrealizowania algorytmu w którymkolwiek języku
C. Łatwość w zmianie kodu maszynowego
D. Zrozumiałość dla osób nieznających się na programowaniu
Szybkie wykonanie algorytmu w dowolnym języku wymaga faktycznego napisania kodu, a pseudokod jest jedynie opisem logicznym. Modyfikacja kodu maszynowego jest operacją niskopoziomową i nie ma bezpośredniego związku z pseudokodem. Tworzenie dynamicznych struktur danych to proces realizowany w językach programowania i nie jest celem samego pseudokodu – pseudokod jedynie opisuje sposób implementacji takich struktur na poziomie logicznym.

Pytanie 9

Gdzie są przechowywane informacje w sytuacji korzystania z chmury obliczeniowej?

A. Na dysku twardym użytkownika
B. Na zdalnych serwerach dostawcy usług
C. Na lokalnym serwerze użytkownika
D. Na nośnikach optycznych użytkownika
Przechowywanie danych na serwerze lokalnym użytkownika, na dysku twardym lub na dyskach optycznych jest w kontekście chmury obliczeniowej nieodpowiednie i nieefektywne. Serwer lokalny użytkownika, mimo że może przechowywać dane, nie oferuje takich samych korzyści jak zdalne serwery dostawcy usług chmurowych. W przypadku awarii, usunięcia danych lub kradzieży, użytkownik może stracić wszystkie informacje bez możliwości ich odzyskania, co jest minimalizowane w modelu chmurowym dzięki automatycznym kopiom zapasowym i redundancji. Dysk twardy użytkownika ma ograniczoną pojemność i nie jest w stanie zapewnić elastyczności w zarządzaniu dużymi zbiorami danych, co jest kluczowe w dzisiejszym świecie big data. Przechowywanie danych na dyskach optycznych również nie jest praktycznym rozwiązaniem, ponieważ wymaga manualnej obsługi i nie oferuje natychmiastowego dostępu do danych. Ostatecznie, wszystkie te metody przechowywania są ułomne w porównaniu z korzyściami, jakie niesie za sobą korzystanie z zdalnych serwerów dostawcy usług, które są nie tylko bardziej wydajne, ale również zapewniają większe bezpieczeństwo i łatwość dostępu do danych.

Pytanie 10

Jakie jest podstawowe środowisko do tworzenia aplikacji desktopowych przy użyciu języka C#?

A. NetBeans
B. Eclipse
C. MS Visual Studio
D. PyCharm
NetBeans, Eclipse i PyCharm to środowiska programistyczne, które, choć popularne w swoich dziedzinach, nie są zoptymalizowane do programowania aplikacji desktopowych w języku C#. NetBeans jest głównie używany do rozwijania aplikacji w języku Java, co czyni go niewłaściwym wyborem dla programistów C#. Eclipse również jest skoncentrowane na programowaniu w Javie, ale oferuje wsparcie dla wielu innych języków dzięki różnym wtyczkom. Nie jest jednak dostosowane do pełnego wykorzystania możliwości platformy .NET, co ogranicza jego funkcjonalność w kontekście aplikacji desktopowych w C#. PyCharm, z kolei, jest IDE stworzonym z myślą o języku Python i nie zapewnia natywnego wsparcia dla C#. Choć można w nim rozwijać różne aplikacje, nie jest on optymalnym środowiskiem do tworzenia aplikacji desktopowych z użyciem C#. Każde z tych narzędzi może być użyteczne w swoim kontekście, ale żadne z nich nie może konkurować z MS Visual Studio, które oferuje wszechstronną i dedykowaną obsługę dla programowania w C#, a także pełną integrację z ekosystemem Microsoftu.

Pytanie 11

Programista pragnie wybrać algorytm, który najszybciej przetwarza dane w jego aplikacji. Na podstawie złożoności obliczeniowej przedstawionej w tabeli, należy wskazać algorytm numer

Ilustracja do pytania
A. 4
B. 3
C. 1 lub 5
D. 2 lub 3
Algorytm numer 4 w tabeli złożoności obliczeniowej działa najszybciej, co wynika z jego niskiej złożoności czasowej. Algorytmy o niższej złożoności są bardziej efektywne przy dużych zbiorach danych.

Pytanie 12

Jakie zdarzenie jest wywoływane, gdy kliknięta zostaje myszą nieaktywna kontrolka lub okno?

A. validating
B. focus
C. keyup
D. blur
Zdarzenie 'focus' jest generowane, gdy nieaktywne okno lub kontrolka zostanie kliknięta i przejdzie do stanu aktywnego. Oznacza to, że element uzyskuje fokus, co pozwala na interakcję z użytkownikiem, np. wpisywanie danych do pola tekstowego. Jest to powszechne w formularzach i aplikacjach, gdzie ważne jest śledzenie aktywnego komponentu.

Pytanie 13

Pętla przedstawiona w zadaniu działa na zmiennej typu string o nazwie ciąg. Jej celem jest

Ilustracja do pytania
A. od każdego znaku w ciągu, który nie jest równy 0, odjąć kod 32
B. od każdego znaku w ciągu odjąć kod 32
C. zamienić w ciągu wielkie litery na małe
D. zamienić w ciągu małe litery na wielkie
Odejmowanie 32 od wszystkich znaków w napisie to trochę kiepski pomysł, bo to nie zawsze działa. Nie wszystkie znaki, takie jak cyfry czy symbole, mają swoje wielkie odpowiedniki, więc ich kod ASCII nie powinien być zmieniany. Kabel od wielkich liter na małe to zupełnie inna bajka – tutaj dodajemy 32 do kodu. Odejmowanie kodu tylko dla znaków różniących się od 0 pomija istotę operacji na literach, co może skutkować dziwnymi rezultatami. Z mojego doświadczenia wynika, że lepiej to przemyśleć przed wprowadzeniem w życie.

Pytanie 14

Który z objawów może sugerować zawał serca?

A. Gorączka oraz dreszcze
B. Ból brzucha po spożyciu posiłku
C. Intensywny ból w klatce piersiowej promieniujący do lewej ręki
D. Spadek nastroju
Silny ból w klatce piersiowej promieniujący do lewej ręki to klasyczny objaw zawału serca (ostrego zespołu wieńcowego). Ból ten często pojawia się nagle, jest intensywny, gniotący lub piekący i może towarzyszyć mu duszność, zawroty głowy, zimne poty i nudności. Zawał serca wynika z zablokowania jednej z tętnic wieńcowych, co prowadzi do niedokrwienia mięśnia sercowego. Szybka reakcja i wezwanie pomocy medycznej mogą uratować życie i zminimalizować uszkodzenia serca. Każda minuta jest kluczowa – nie należy czekać na ustąpienie objawów, lecz natychmiast zadzwonić na numer alarmowy 112 lub udać się do najbliższego szpitala.

Pytanie 15

Jaki typ pamięci RAM powinno się wybrać do efektywnego komputera do gier?

A. DDR5
B. DDR3
C. DDR4
D. LPDDR4
Wybór odpowiedniego rodzaju pamięci RAM jest kluczowy dla osiągnięcia maksymalnej wydajności w komputerze gamingowym. DDR5, najnowszy standard pamięci dynamicznej RAM, oferuje znaczące ulepszenia w porównaniu do swoich poprzedników. Główne różnice dotyczą prędkości, efektywności energetycznej oraz pojemności. DDR5 może oferować prędkości sięgające 8400 MT/s, co przyczynia się do szybszego transferu danych, co ma bezpośredni wpływ na wydajność gier i aplikacji wymagających wysokiej przepustowości. Ponadto, DDR5 wprowadza architekturę, która pozwala na zwiększenie ilości pamięci w jednym module, co umożliwia konfiguracje do 128 GB na pojedynczy moduł, co jest niezwykle korzystne dla graczy korzystających z bardziej wymagających tytułów. Przykłady gier, które potrafią w pełni wykorzystać możliwości DDR5 to Cyberpunk 2077 czy Call of Duty: Warzone, gdzie wydajność pamięci jest kluczowym elementem w uzyskiwaniu płynności rozgrywki. Stosowanie DDR5 nie tylko poprawia wydajność, ale również zwiększa przyszłościowość sprzętu, co sprawia, że jest to najlepszy wybór na dzisiejszym rynku komputerów gamingowych.

Pytanie 16

Algorytmu Euklidesa, przedstawionego na schemacie, należy użyć do obliczenia.

Ilustracja do pytania
A. największego elementu w zbiorze liczb
B. Najmniejszej Wspólnej Wielokrotności
C. najmniejszej liczby pierwszej w danym zakresie
D. Największego Wspólnego Dzielnika
Największy element zbioru liczb to zagadnienie, które nie ma związku z algorytmem Euklidesa. Wymaga to raczej prostego przeszukania zbioru, niż stosowania algorytmu opierającego się na operacjach arytmetycznych na dwóch liczbach. Z kolei najmniejsza liczba pierwsza w przedziale wymaga zastosowania zupełnie innych technik, jak na przykład sita Eratostenesa, które pozwala na znalezienie wszystkich liczb pierwszych mniejszych od określonej wartości. Algorytm Euklidesa nie jest w tym przypadku użyteczny, gdyż nie zajmuje się on pojęciem liczby pierwszej. Najmniejsza Wspólna Wielokrotność (NWW) to zagadnienie, które choć związane z NWD, wymaga innego podejścia. NWW można obliczyć mając już wyznaczony NWD dwóch liczb, korzystając ze wzoru NWW(a, b) = (a * b) / NWD(a, b). Dlatego algorytm Euklidesa może być pomocnym narzędziem w obliczaniu NWW, ale sam w sobie nie jest przeznaczony do bezpośredniego jej wyznaczania. Typowym błędem jest myślenie, że algorytmy matematyczne mają bardziej uniwersalne zastosowanie niż w rzeczywistości, co prowadzi do niewłaściwego użycia takich narzędzi. Algorytm Euklidesa jest wysoce wyspecjalizowany, dlatego warto zrozumieć jego ograniczenia i specyficzne zastosowania w kontekście matematyki i inżynierii komputerowej.

Pytanie 17

Jaki komponent środowiska IDE jest niezbędny do tworzenia aplikacji webowych?

A. Zarządzanie bazami danych
B. Narzędzie do tworzenia grafiki
C. Emulator urządzeń mobilnych
D. Debugger, edytor kodu, integracja z systemem kontroli wersji
Debugger, edytor kodu oraz integracja z systemem kontroli wersji to kluczowe elementy środowiska IDE, które umożliwiają efektywną pracę nad aplikacjami webowymi. Debugger pozwala na wykrywanie i naprawianie błędów w czasie rzeczywistym, edytor kodu umożliwia szybkie pisanie i modyfikowanie kodu, a integracja z systemem kontroli wersji (np. Git) pozwala śledzić zmiany i współpracować w zespołach programistycznych. Te narzędzia stanowią podstawę pracy każdego dewelopera webowego.

Pytanie 18

Jakie są główne różnice między środowiskiem RAD (Rapid Application Development) a klasycznymi IDE w odniesieniu do aplikacji mobilnych?

A. RAD nie obsługuje interfejsu użytkownika
B. RAD pozwala na szybsze budowanie aplikacji dzięki narzędziom do wizualnego designu i automatycznego generowania kodu
C. RAD działa tylko na urządzeniach z systemem iOS
D. RAD koncentruje się wyłącznie na procesie debugowania aplikacji
Stwierdzenie, że RAD skupia się wyłącznie na debugowaniu aplikacji, jest błędne – głównym celem RAD jest szybkie tworzenie i prototypowanie aplikacji, a nie wyłącznie ich testowanie. RAD wspiera obsługę interfejsu użytkownika, umożliwiając tworzenie atrakcyjnych i responsywnych aplikacji mobilnych. Twierdzenie, że RAD działa tylko na urządzeniach z systemem iOS, jest nieprawdziwe – frameworki RAD pozwalają na tworzenie aplikacji na różne platformy, w tym Android i Windows.

Pytanie 19

Wskaż kod, który jest funkcjonalnie równy zaprezentowanemu

Ilustracja do pytania
A. Kod 2
B. Kod 3
C. Kod 1
D. Kod 4
Kod 1 – Może różnić się kluczowymi elementami implementacji, prowadząc do innych wyników. Kod 3 – Zawiera zmiany, które wpływają na działanie algorytmu, co eliminuje jego równorzędność. Kod 4 – Często reprezentuje inną wersję rozwiązania, która nie jest zgodna z logiką bazowego kodu.

Pytanie 20

Która z wymienionych topologii sieci wykazuje cechę, że wszystkie urządzenia są połączone jednym kablem?

A. Topologia siatki
B. Topologia gwiazdy
C. Topologia magistrali
D. Topologia pierścienia
Topologia gwiazdy, w przeciwieństwie do magistrali, charakteryzuje się tym, że wszystkie urządzenia są podłączone do centralnego urządzenia, zazwyczaj switcha lub koncentratora. W tej konfiguracji, jeżeli wystąpi awaria jednego z urządzeń, pozostałe nadal mogą funkcjonować, co czyni tę topologię bardziej niezawodną. Topologia pierścienia polega na połączeniu wszystkich urządzeń w formie zamkniętego pierścienia, gdzie dane przekazywane są z jednego urządzenia do drugiego w określonym kierunku. W tej topologii każda awaria jednego z urządzeń lub kabla powoduje zakłócenia w całej sieci, co czyni ją mniej odporną na błędy. Z kolei topologia siatki, w której każde urządzenie jest połączone z wieloma innymi, zapewnia najwyższy poziom redundancji i niezawodności, ponieważ nawet w przypadku awarii jednego lub kilku połączeń, dane mogą nadal być przesyłane przez inne dostępne trasy. W przeciwieństwie do magistrali, siatka wymaga znacznie większej ilości kabli i jest bardziej skomplikowana w konfiguracji i zarządzaniu, co zwiększa koszty implementacji. Każda z tych topologii ma swoje unikalne właściwości i zastosowania, co sprawia, że wybór odpowiedniej topologii zależy od specyficznych wymagań danego projektu sieciowego.

Pytanie 21

Jakie narzędzie wspiera tworzenie aplikacji desktopowych?

A. WPF
B. Symfony
C. Angular
D. Xamarin
Symfony to framework PHP do tworzenia aplikacji webowych, a nie desktopowych. Xamarin służy do tworzenia aplikacji mobilnych na platformy iOS i Android. Angular to framework JavaScript do tworzenia aplikacji front-endowych, głównie webowych, a nie desktopowych.

Pytanie 22

Programem służącym do monitorowania błędów oraz organizacji projektów jest:

A. Bugzilla
B. Jasmine
C. Jira
D. Git
Jira to świetne narzędzie, które pomaga w śledzeniu błędów i zarządzaniu projektami. Dzięki niemu można łatwo prowadzić dokumentację i organizować zadania w zespole. Dlatego wiele zespołów IT wybiera właśnie to rozwiązanie, bo ułatwia pracę i poprawia komunikację.

Pytanie 23

Zalecenia standardu WCAG 2.0 dotyczące percepcji koncentrują się na

A. zapewnieniu odpowiedniej ilości czasu na przeczytanie i zrozumienie treści
B. umożliwieniu interakcji między komponentami użytkownika za pomocą klawiatury
C. prezentacji elementów interfejsu użytkownika
D. zrozumieniu i wiarygodności prezentowanych treści na stronie
Rekomendacje standardu WCAG 2.0 dotyczące percepcji koncentrują się na tym, jak użytkownicy postrzegają i interpretują treści na stronach internetowych, co obejmuje również komponenty interfejsu użytkownika. Standardy te nakładają obowiązek projektowania elementów interaktywnych w sposób, który umożliwia ich łatwe identyfikowanie i zrozumienie przez wszystkich użytkowników, w tym osoby z niepełnosprawnościami. Przykłady obejmują odpowiednie etykietowanie przycisków, stosowanie kontrastujących kolorów oraz zapewnienie wyraźnych granic dla interaktywnych elementów. Komponenty takie jak formularze, menu nawigacyjne czy przyciski akcji muszą być intuicyjnie zrozumiałe i łatwe w obsłudze. Odniesienia do standardów WCAG 2.0, szczególnie do wytycznych związanych z percepcją, podkreślają znaczenie dostosowania treści do różnych percepcyjnych sposobów odbioru, co jest kluczowe dla zapewnienia dostępności. Właściwe zastosowanie tych zasad sprzyja lepszej użyteczności, co przekłada się na pozytywne doświadczenia użytkowników.

Pytanie 24

Które z wymienionych atrybutów klasy mogą być dostępne wyłącznie w obrębie tej klasy oraz jej klas potomnych?

A. Private
B. Protected
C. Static
D. Public
Pola `public` są dostępne z każdego miejsca w programie, co narusza zasadę ukrywania implementacji. `Private` ogranicza dostęp tylko do metod tej samej klasy, co oznacza, że klasy pochodne nie mogą korzystać z prywatnych pól i metod klasy bazowej. `Static` oznacza, że pole lub metoda należy do klasy, a nie do jej instancji, co nie jest związane z kontrolą dostępu. Tylko `protected` zapewnia dostęp do pól i metod w klasach dziedziczących, zachowując jednocześnie pewien poziom ochrony przed nieautoryzowanym dostępem z zewnątrz.

Pytanie 25

Który z poniższych problemów jest najczęściej rozwiązywany z zastosowaniem algorytmu rekurencyjnego?

A. Obliczanie sumy elementów w tablicy
B. Generowanie ciągu Fibonacciego
C. Sortowanie za pomocą metody QuickSort
D. Wyszukiwanie binarne w uporządkowanej tablicy
Obliczanie sumy elementów tablicy jest zadaniem liniowym i najczęściej realizowane za pomocą prostych pętli iteracyjnych, co czyni rekurencję nieefektywnym wyborem dla tego problemu. Wyszukiwanie binarne w posortowanej tablicy można zaimplementować zarówno iteracyjnie, jak i rekurencyjnie, jednak bardziej efektywną metodą jest iteracja, ponieważ rekurencja może prowadzić do większego zużycia pamięci stosu. Sortowanie metodą QuickSort to przykład rekurencyjnego algorytmu, ale nie jest to klasyczny przykład tak intuicyjny jak Fibonacciego – QuickSort rozbija tablicę na mniejsze podzbiory i sortuje je niezależnie, co różni się od prostego obliczania ciągu liczb.

Pytanie 26

W jakiej sytuacji należy umieścić poszkodowanego w bezpiecznej pozycji bocznej?

A. w przypadku urazu pleców, gdy osoba jest przytomna
B. gdy osoba omdleje, ale oddycha
C. gdy wystąpi uszkodzenie kręgosłupa
D. w sytuacji omdlenia i braku tętna
Osobę po omdleniu, która oddycha, należy ułożyć w pozycji bocznej bezpiecznej. Taka pozycja zapobiega zadławieniu i zapewnia drożność dróg oddechowych, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa poszkodowanego.

Pytanie 27

Wskaż termin, który w języku angielskim odnosi się do "testów wydajnościowych"?

A. integration testing
B. unit testing
C. security testing
D. performance testing
Testy wydajnościowe, czyli performance testing, to coś, co naprawdę warto mieć na uwadze. Dzięki nim możemy sprawdzić, jak nasza aplikacja działa pod dużym obciążeniem i jak szybko odpowiada na różne żądania. Moim zdaniem, to kluczowy aspekt, zwłaszcza jeśli planujemy, żeby nasza aplikacja miała wielu użytkowników. W końcu, nikt nie lubi czekać, aż coś się załaduje!

Pytanie 28

Działania przedstawione w filmie korzystają z narzędzia

A. kompilatora dla interfejsu graficznego
B. generatora GUI przekształcającego kod do języka XAML
C. debuggera analizującego wykonujący kod
D. generatora kodu java
Debugger analizuje wykonywany kod, ale nie zajmuje się tworzeniem interfejsów graficznych. Kreator kodu Java jest narzędziem wspomagającym generowanie kodu aplikacji, a nie GUI. Kompilator interfejsu graficznego odpowiada za przekształcanie gotowego kodu, ale nie za tworzenie interaktywnych elementów wizualnych w czasie rzeczywistym.

Pytanie 29

Która z wymienionych zasad odnosi się do zachowania prywatności w sieci?

A. Przechowywanie haseł w wiadomościach e-mail
B. Umieszczanie wszystkich zdjęć na platformach społecznościowych
C. Publikowanie danych osobowych na otwartych platformach
D. Stosowanie pseudonimów zamiast rzeczywistych imion na mediach społecznościowych
Używanie pseudonimów zamiast prawdziwych imion na portalach społecznościowych jest jedną z podstawowych zasad ochrony prywatności w internecie. Dzięki temu ograniczasz możliwość identyfikacji i śledzenia Twojej aktywności przez osoby trzecie. Pseudonimy minimalizują ryzyko kradzieży tożsamości i redukują ilość danych osobowych dostępnych publicznie. To działanie jest szczególnie ważne dla dzieci i młodzieży, chroniąc ich przed cyberprzemocą i innymi zagrożeniami. W wielu serwisach można także dostosować ustawienia prywatności, ukrywając profil przed osobami spoza listy znajomych.

Pytanie 30

Jaką wartość przyjmie etykieta label po wykonaniu podanego kodu, gdy zostanie on uruchomiony po naciśnięciu przycisku w aplikacji?

Ilustracja do pytania
A. suma liczb z przedziału od 0 do 100
B. liczby z przedziału od 0 do 100
C. liczby parzyste z przedziału od 0 do 100
D. suma liczb parzystych z przedziału od 0 do 100
Liczby parzyste – Kod oblicza sumę, a nie wyświetla konkretne liczby. Suma liczb – Nie ogranicza się do liczb parzystych. Liczby z przedziału – To wyświetlenie pełnego zakresu, a nie obliczenie sumy parzystych.

Pytanie 31

Zaproponowany fragment kodu w Android Studio realizuje metodę nasłuchującą do obsługi wydarzenia

Ilustracja do pytania
A. zmiany stanu kontrolki Switch
B. zmiany w polu tekstowym
C. wybór daty
D. naciśnięcia przycisku
Metoda OnClickListener, to coś, co na pewno warto znać, gdy pracujesz z aplikacjami na Androida. Gdy użytkownik klika przycisk, wywoływana jest metoda onClick. I tu możesz zrobić różne rzeczy, jak na przykład przejść do innego ekranu, zapisać dane albo uruchomić jakąś akcję w tle. To jest dobry przykład wzorca projektowego zwanego Delegacja, który pomaga oddzielić to, co widzisz w interfejsie, od tego, co dzieje się w aplikacji. Dzięki temu łatwiej zarządzać kodem i wprowadzać zmiany. Fajnie jest, gdy logikę umieszczasz w osobnych metodach, bo wtedy testowanie całej aplikacji staje się prostsze. Przykłady? Możesz na przykład użyć OnClickListenera, żeby zrobić logowanie po kliknięciu przycisku lub wysłać formularz. Pamiętaj też, żeby unikać ciężkich operacji w metodzie onClick, żeby aplikacja działała płynnie.

Pytanie 32

Który z przedstawionych poniżej przykładów ilustruje prawidłową deklarację zmiennej typu całkowitego w języku C++?

A. float liczba;
B. char liczba;
C. int liczba;
D. bool liczba;
W języku C++ zmienna typu całkowitego jest deklarowana za pomocą słowa kluczowego `int`. Przykładowa poprawna deklaracja to `int liczba;`, co oznacza, że `liczba` jest zmienną, która może przechowywać wartości całkowite, takie jak 1, 42 lub -15. Deklarowanie zmiennych w C++ pozwala na statyczne typowanie, co oznacza, że każda zmienna ma określony typ i nie może przechowywać wartości innego typu. Dzięki temu kod jest bardziej przejrzysty i mniej podatny na błędy związane z niezgodnością typów.

Pytanie 33

Na jakim etapie cyklu życia projektu tworzony jest szczegółowy opis wymagań funkcjonalnych oraz niefunkcjonalnych?

A. Planowanie
B. Wdrożenie
C. Analiza
D. Weryfikacja
Implementacja to proces tworzenia kodu na podstawie wymagań, ale same wymagania powstają w fazie analizy. Testowanie to etap weryfikacji poprawności aplikacji, a nie moment zbierania wymagań. Planowanie koncentruje się na budżecie i harmonogramie, ale nie obejmuje dogłębnego opisu funkcjonalności i niefunkcjonalnych aspektów produktu.

Pytanie 34

Który z poniższych metod najlepiej zabezpiecza dane karty płatniczej podczas zakupów online?

A. Przechowywanie numeru karty w przeglądarce internetowej
B. Używanie wirtualnych kart płatniczych lub jednorazowych kodów
C. Podawanie informacji o karcie w odpowiedzi na wiadomość e-mail od nieznajomego
D. Udostępnianie danych karty na platformach internetowych
Korzystanie z wirtualnych kart płatniczych lub jednorazowych kodów to skuteczny sposób na ochronę danych karty płatniczej podczas transakcji internetowych. Wirtualne karty mają ograniczony okres ważności i są powiązane z określoną kwotą, co minimalizuje ryzyko kradzieży całego konta bankowego. Jednorazowe kody płatności wygasają po jednorazowym użyciu, co uniemożliwia ich ponowne wykorzystanie przez osoby trzecie. Dzięki tym metodom użytkownicy znacznie redukują ryzyko oszustw i nieautoryzowanych transakcji.

Pytanie 35

Jakie cechy powinien posiadać skuteczny negocjator?

A. asertywność, pesymizm, buta
B. lojalność, nieśmiałość, uczciwość
C. intuicja, cierpliwość, asertywność
D. dobra reputacja, przekora, porywczość
Cechy dobrego negocjatora to intuicja, cierpliwość i asertywność. Negocjator powinien umieć ocenić sytuację, przewidzieć reakcje drugiej strony i stanowczo, lecz spokojnie dążyć do celu. Te cechy pomagają budować relacje, znajdować kompromisy i skutecznie rozwiązywać konflikty, co jest kluczowe w biznesie i codziennych interakcjach.

Pytanie 36

Algorytm przedstawiony powyżej może zostać zaimplementowany w języku Java z wykorzystaniem instrukcji:

Ilustracja do pytania
A. try
B. switch
C. if
D. while
Instrukcja 'while' w Javie działa tak, że powtarza blok kodu, aż warunek, który podasz, będzie prawdziwy. To jedna z podstawowych rzeczy w programowaniu i super przydaje się, kiedy nie wiesz z góry, ile razy coś ma się powtórzyć. Na przykład, możesz to wykorzystać, gdy szukasz czegoś w danych albo gdy chcesz, żeby coś wydarzyło się wielokrotnie, jak obsługa kliknięć na stronie.

Pytanie 37

Który z wymienionych algorytmów pracujących na tablicy jednowymiarowej ma złożoność obliczeniową O(n2)?

A. Sortowanie bąbelkowe
B. Wyszukiwanie metodą binarną
C. Wyświetlenie elementów
D. Sortowanie szybkie
Wypisanie elementów tablicy ma złożoność O(n), bo po prostu przechodzimy przez tablicę raz. Wyszukiwanie binarne, z drugiej strony, to coś, co ma złożoność O(log n) i działa w posortowanej tablicy – nie ma tu mowy o sortowaniu. A jeśli chodzi o sortowanie szybkie, to jego złożoność to O(n log n) i jest jednym z najszybszych sposobów sortowania. Więc nie pomylić sortowania z wyszukiwaniem, bo to dwie różne bajki.

Pytanie 38

Która z wymienionych kart graficznych oferuje lepszą wydajność w grach komputerowych?

A. AMD Radeon RX 580 - 8GB GDDR5, 256-bit
B. Intel UHD Graphics 630 - zintegrowana
C. NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti - 4GB GDDR5, 128-bit
D. AMD Radeon R7 240 - 2GB GDDR5, 64-bit
NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti, mimo że jest popularną kartą graficzną, nie zapewnia takiej samej wydajności w grach jak RX 580. Z jedynie 4GB pamięci GDDR5 i 128-bitową szyną danych, GTX 1050 Ti ma ograniczone możliwości w obsłudze nowoczesnych gier, co prowadzi do niższej jakości obrazu oraz ograniczonej liczby klatek na sekundę, szczególnie w bardziej wymagających tytułach. Kolejną nieodpowiednią opcją jest Intel UHD Graphics 630, która jest zintegrowaną kartą graficzną, co oznacza, że jest bardziej odpowiednia do podstawowych zadań, takich jak przeglądanie internetu czy oglądanie filmów, niż do grania w gry komputerowe. Tego typu GPU nie ma dedykowanej pamięci, co znacznie ogranicza jego wydajność w aplikacjach wymagających intensywnej obróbki graficznej. Również AMD Radeon R7 240 z 2GB pamięci GDDR5 i 64-bitową szyną danych jest najsłabszym wyborem do gier. Ta karta graficzna, przeznaczona raczej do podstawowych zastosowań multimedialnych, nie ma mocy obliczeniowej potrzebnej do efektywnego działania w nowoczesnych grach, co prowadzi do niskiej wydajności oraz problemów z płynnością. Sumując, wszystkie trzy karty graficzne nie spełniają wymagań współczesnych gier, co czyni AMD Radeon RX 580 najlepszym wyborem dla graczy.

Pytanie 39

W frameworkach do budowy aplikacji mobilnych lub desktopowych znajduje zastosowanie wzorzec MVVM, oznaczający Model-View-ViewModel. Te podejście do programowania oznacza, że

A. interfejs użytkownika i logika aplikacji są umieszczone w jednym pliku
B. kontrolki i widoki interfejsu użytkownika są zintegrowane z logiką aplikacji
C. w aplikacji obecny jest jedynie interfejs użytkownika
D. interfejs użytkownika oraz logika aplikacji są oddzielone
Wzorzec MVVM, czyli Model-View-ViewModel, jest jednym z kluczowych podejść w architekturze aplikacji, szczególnie w kontekście aplikacji mobilnych i desktopowych. Zakłada on wyraźne rozdzielenie logiki aplikacji (Model) od warstwy prezentacji (View), z pomocą komponentu ViewModel, który działa jako mediator. Dzięki temu programiści mogą łatwiej zarządzać kodem, testować poszczególne komponenty oraz wprowadzać zmiany w interfejsie użytkownika bez wpływu na logikę aplikacji. Przykładem zastosowania MVVM jest framework WPF (Windows Presentation Foundation), w którym dane są wiązane do kontrolek w interfejsie użytkownika, co pozwala na automatyczną aktualizację widoków w przypadku zmian w modelu. Standardy takie jak Data Binding w WPF oraz Reactive Programming w Xamarin i Avalonia, pokazują, jak MVVM ułatwia rozwój aplikacji poprzez separację odpowiedzialności, co prowadzi do większej przejrzystości kodu i łatwości w jego utrzymywaniu.

Pytanie 40

Jaki jest podstawowy okres ochrony autorskich praw majątkowych w krajach Unii Europejskiej?

A. 75 lat od daty powstania utworu
B. 70 lat od zgonu autora
C. Bezterminowo
D. 50 lat od chwili pierwszej publikacji utworu
Podstawowy czas trwania autorskich praw majątkowych w Unii Europejskiej wynosi 70 lat od śmierci autora. Oznacza to, że przez ten okres twórca lub jego spadkobiercy mają wyłączne prawo do korzystania z utworu i czerpania z niego korzyści finansowych. Po upływie tego czasu dzieło przechodzi do domeny publicznej i może być swobodnie wykorzystywane przez każdego, bez konieczności uzyskania zgody. Długość ochrony praw autorskich została ujednolicona w ramach przepisów UE, aby zagwarantować spójność w całej wspólnocie i wspierać ochronę kultury oraz dziedzictwa narodowego.