Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik grafiki i poligrafii cyfrowej
  • Kwalifikacja: PGF.05 - Drukowanie cyfrowe i obróbka druków
  • Data rozpoczęcia: 12 czerwca 2025 14:25
  • Data zakończenia: 12 czerwca 2025 14:40

Egzamin zdany!

Wynik: 22/40 punktów (55,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Aby połączyć kartki w bindowanej oprawie, należy użyć

A. termonici
B. spirali
C. zszywek
D. kleju
Kleje, zszywki oraz termonici, choć mogą być stosowane w różnych kontekstach do łączenia kartek, nie są optymalnymi rozwiązaniami w przypadku bindowania. Klej, mimo że może skutecznie połączyć dwie lub więcej kartek, naraża na ryzyko nieodwracalnego uszkodzenia papieru oraz utraty elastyczności stron, co jest szczególnie problematyczne w przypadku dokumentów, które mają być często przeglądane. Zszywki, z kolei, są stosunkowo szybkim rozwiązaniem, ale ich użycie ogranicza się do stosunkowo niewielkiej liczby kartek, co czyni je nieefektywnymi w przypadku większych dokumentów. Dodatkowo, zszywki mogą prowadzić do zniekształceń, jeśli dokument jest często otwierany. Termonici, choć mogą być używane do łączenia kartek, wymagają dodatkowego sprzętu i są bardziej skomplikowane w aplikacji, co sprawia, że są mniej popularne w codziennym użytku biurowym. Dlatego kluczowe jest zrozumienie specyfiki różnych metod bindowania, aby wybrać najbardziej odpowiednie narzędzie w zależności od potrzeb i charakterystyki dokumentów.

Pytanie 2

Wskaż oprogramowanie oraz narzędzie do weryfikacji poprawności pliku PDF utworzonego do druku cyfrowego?

A. Adobe InDesign, przeglądaj zmiany
B. Adobe Acrobat, podgląd wyjściowy
C. Corel Draw, filtr górnoprzepustowy
D. Impozycjoner, rasteryzator RGB
Adobe Acrobat jest jednym z wiodących programów do pracy z plikami PDF, oferującym bogaty zestaw narzędzi do oceny i poprawy jakości dokumentu przed jego drukiem. Funkcja 'podgląd wyjściowy' pozwala na symulację wyglądu finalnego dokumentu oraz identyfikację potencjalnych problemów, takich jak błędy w kolorach czy rozdzielczości obrazów. Dzięki temu użytkownik może upewnić się, że dokument będzie odpowiadał standardom drukarskim, takim jak CMYK, a także że wszelkie elementy graficzne są właściwie osadzone i nie zostaną ucięte podczas drukowania. Przykładowo, jeśli podgląd wyjściowy wskazuje na problemy z fontami, użytkownik może je naprawić jeszcze przed wysłaniem pliku do drukarni, co oszczędza czas i pieniądze. Stosowanie Adobe Acrobat do takich zadań jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, które zalecają dokładną weryfikację plików PDF przed ich finalizacją. Ponadto, wykorzystanie tej aplikacji przyczynia się do zwiększenia jakości końcowego produktu oraz zadowolenia klienta.

Pytanie 3

Co należy zrobić, gdy dolne arkusze nie są odpowiednio docinane w krajarce jednonożowej?

A. dostosować położenie belki wymiarowej
B. zwiększyć podciśnienie na stole roboczym
C. zainstalować nóż wykonany z plastiku
D. wymienić listwę podnoszącą
Wymiana listwy podnożowej w sytuacji niedokrawania dolnych arkuszy w krajarce jednonożowej jest kluczowym rozwiązaniem, które może znacznie poprawić jakość cięcia. Listwa podnożowa jest elementem, który wspiera arkusz w trakcie procesu cięcia, zapewniając jego stabilność i odpowiednie położenie. Jeżeli listwa jest zużyta lub uszkodzona, może to prowadzić do nieprawidłowego podparcia arkusza, co skutkuje niedokrawaniem. W praktyce, wymiana listwy powinna być jednym z regularnych czynności konserwacyjnych w zakładach zajmujących się obróbką materiałów. Należy również pamiętać, że dobór odpowiedniego materiału na listwę podnożową, zgodny z aktualnymi standardami branżowymi, ma duże znaczenie dla efektywności cięcia. Warto stosować listwy wykonane z materiałów odpornych na ścieranie oraz zapewniających łatwe czyszczenie, co przyczynia się do dłuższej żywotności urządzenia oraz lepszej jakości produkcji.

Pytanie 4

Jakie urządzenie jest odpowiednie do stworzenia próbnej odbitki, aby pokazać klientowi kolory wydruków?

A. Drukarka 3D
B. Proofer cyfrowy
C. Drukarka monochromatyczna
D. Maszyna offsetowa
Proofer cyfrowy to urządzenie dedykowane do tworzenia próbek kolorystycznych, które mają na celu przedstawienie klientowi dokładnej reprezentacji finalnego wydruku. W przeciwieństwie do maszyn offsetowych, które są bardziej skomplikowane i czasochłonne w procesie przygotowania, proofery działają w trybie cyfrowym, co pozwala na szybkie generowanie próbnych odbitek. Główne zalety prooferów cyfrowych to ich zdolność do reprodukcji kolorów zgodnych z danymi z systemów kolorów, takich jak CMYK czy Pantone. Dzięki tym urządzeniom, klienci mogą ocenić odwzorowanie kolorów, co jest kluczowe w procesie akceptacji przed produkcją na większą skalę. Proofer cyfrowy jest również w stanie symulować różne materiały i wykończenia, co umożliwia jeszcze dokładniejsze przedstawienie efektu końcowego. W branży poligraficznej korzystanie z prooferów stało się standardem, ponieważ pozwala na zaoszczędzenie czasu i kosztów, eliminując ryzyko błędów w finalnym wydruku.

Pytanie 5

Oznaczenie kolorów w druku 2+2 wskazuje, że realizowane odbitki reprodukcyjne będą drukowane

A. dwustronnie, dwoma kolorami z każdej strony
B. jednostronnie w dwóch kolorach
C. jednostronnie w czterech kolorach
D. dwustronnie, jednym kolorem z każdej strony
Odpowiedź dwustronnie, dwoma kolorami z każdej strony jest prawidłowa, ponieważ oznaczenie kolorystyki drukowania 2+2 odnosi się do techniki druku, która zakłada zastosowanie dwóch kolorów na każdej z dwóch stron papieru. W praktyce oznacza to, że każda strona dokumentu będzie zadrukowana dwoma różnymi kolorami, co pozwala na uzyskanie bardziej złożonych i estetycznych efektów wizualnych. Przykładem zastosowania tej techniki może być produkcja materiałów reklamowych, takich jak ulotki czy broszury, gdzie różnorodność kolorów przyciąga uwagę i zwiększa czytelność informacji. W kontekście standardów branżowych, stosowanie podwójnej kolorystyki jest zgodne z wytycznymi ISO dotyczącymi jakości druku, które podkreślają znaczenie color matching i precyzyjnego odwzorowania barw. Zrozumienie tego oznaczenia jest istotne dla projektantów graficznych i specjalistów ds. druku, którzy muszą podejmować świadome decyzje dotyczące kolorystyki i technik druku, aby osiągnąć zamierzony efekt wizualny.

Pytanie 6

Jakie działanie technologiczne, które polega na rozplanowaniu użytków na arkuszu drukarskim, następuje przed procesem cyfrowego drukowania nakładu?

A. Impozycja
B. Rastrowanie
C. Naświetlanie
D. Zalewkowanie
Naświetlanie, rastrowanie i zalewkowanie to etapy w procesie przygotowania do druku, ale nie są one tymi, które bezpośrednio zajmują się rozmieszczaniem użytków na arkuszu drukarskim. Naświetlanie jest procesem, w którym obraz cyfrowy jest przenoszony na materiał światłoczuły, co jest kluczowe w druku offsetowym, ale nie ma bezpośredniego związku z rozmieszczeniem stron. Rastrowanie odnosi się do konwersji obrazu bitmapowego na postać, która może być drukowana, przy użyciu rastra, co także nie dotyczy procesu impozycji. Wreszcie, zalewkowanie to technika stosowana do dodawania specjalnych efektów do druku, ale nie odnosi się do układu stron. Typowe błędy myślowe, które mogą prowadzić do pomyłki, obejmują mylenie kolejności operacji w procesie przygotowania do druku oraz brak zrozumienia roli każdego z tych etapów. Impozycja jest fundamentalnym krokiem, który powinien być zrozumiany jako kluczowy dla efektywności całego procesu, a nie jako jedna z wielu operacji, które są wykonywane równolegle w trakcie produkcji drukarskiej.

Pytanie 7

W jakim formacie powinno być zapisane zdjęcie do druku wielkoformatowego?

A. JPG
B. INI
C. DOCX
D. MOV
Format JPG (JPEG) jest jednym z najpopularniejszych formatów graficznych, który znajduje szerokie zastosowanie w druku wielkoformatowym. Główną zaletą tego formatu jest jego zdolność do kompresji danych przy zachowaniu zadowalającej jakości obrazu, co czyni go idealnym do zastosowań w reklamie i materiałach promocyjnych. JPG obsługuje miliony kolorów, co pozwala na uzyskanie żywych i atrakcyjnych wizualnie obrazów, a jego wszechstronność sprawia, że jest akceptowany przez większość systemów druku. W praktyce, gdy przygotowujemy grafikę do druku, powinniśmy pamiętać o wysokiej rozdzielczości – minimum 300 DPI jest zalecane, aby uniknąć rozmycia i utraty szczegółów na wydruku. Ponadto, ważne jest, aby używać kolorów w przestrzeni RGB lub CMYK, w zależności od wymagań drukarni, co gwarantuje wierne odwzorowanie barw. W branży druku wielkoformatowego, stosowanie formatu JPG jest standardem, dlatego jego znajomość i umiejętność odpowiedniego dostosowania obrazów do tego formatu jest kluczowa dla uzyskania wysokiej jakości efektów końcowych.

Pytanie 8

Ile netto arkuszy papieru samoprzylepnego w formacie SRA3 jest potrzebne do wydrukowania 1 000 naklejek w formacie A6?

A. 195 arkuszy
B. 125 arkuszy
C. 175 arkuszy
D. 150 arkuszy
Odpowiedź o 125 arkuszach jest dobra, bo przy liczeniu papieru samoprzylepnego SRA3 dla 1000 naklejek A6 musimy wziąć pod uwagę, jak duże są arkusze i jak układamy naklejki. Format A6 to 105 mm na 148 mm, a SRA3 to 320 mm na 450 mm. Jak liczymy, ile naklejek wejdzie na SRA3, to wychodzi, że wzdłuż krótszego boku wejdzie 3 A6, a wzdłuż dłuższego też 3, więc razem 9 naklejek na arkusz. Jak mamy 1000 naklejek, to potrzebujemy około 111 arkuszy, bo 1000 dzielone przez 9 to około 111. Ale nie zapominajmy, że przy cięciu są straty, więc w praktyce lepiej wziąć więcej arkuszy. W druku zazwyczaj dodaje się 10-15% materiału, co oznacza, że potrzebujemy około 125 arkuszy. Takie podejście niweluje ryzyko, że zabraknie nam papieru przy produkcji i pokrywa błędy, które mogą się zdarzyć w trakcie drukowania.

Pytanie 9

Jakie materiały eksploatacyjne wykorzystuje się podczas drukowania na dużych cyfrowych maszynach drukarskich na banerach?

A. Farby żywiczne
B. Farby Pantone
C. Atramenty solwentowe
D. Tonery proszkowe
Atramenty solwentowe to materiały eksploatacyjne powszechnie stosowane w procesie drukowania na wielkoformatowych cyfrowych maszynach drukujących, zwłaszcza na podłożach banerowych. Charakteryzują się one wysoką odpornością na działanie warunków atmosferycznych, co czyni je idealnym wyborem do zewnętrznych aplikacji, takich jak reklamy czy oznakowania. Atramenty te są często wykorzystywane w produkcji banerów, billboardów i innych form reklamy wizualnej, które wymagają trwałości i intensywności kolorów. Ponadto, zastosowanie atramentów solwentowych pozwala na uzyskanie głębokich kolorów oraz dobrej jakości druku, co jest kluczowe w branży reklamy. Warto również zauważyć, że zgodnie z normami branżowymi, użycie atramentów solwentowych w połączeniu z odpowiednim podłożem banerowym gwarantuje osiągnięcie optymalnych rezultatów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie druku cyfrowego. Dla profesjonalnych drukarń, wybór atramentów solwentowych jest zatem nie tylko standardem, ale również sposobem na zapewnienie wysokiej jakości usług.

Pytanie 10

Aby uzyskać metaliczny efekt wybranych elementów na okładce kalendarza, konieczne jest zastosowanie operacji

A. laminowania
B. impregnowania
C. brązowania
D. bigowania
Brązowanie to technika, która pozwala na uzyskanie metalicznych efektów na powierzchni materiałów, takich jak papier czy karton, wykorzystywanych w produkcji kalendarzy. Proces ten polega na nałożeniu na powierzchnię specjalnych substancji chemicznych, które w wyniku reakcji utleniających tworzą metaliczny film. Dzięki temu możliwe jest uzyskanie estetycznych, głębokich kolorów, które nadają produktowi elegancki i wyszukany wygląd. W kontekście kalendarzy metalicznych, brązowanie może być stosowane do wyróżnienia konkretnych elementów, takich jak logo, daty czy dekoracyjne motywy, co zwiększa atrakcyjność wizualną i podnosi wartość rynkową produktu. Dobrą praktyką jest przeprowadzanie testów na małych próbkach, aby sprawdzić, jak różne materiały reagują na brązowanie, a także zapewnić zgodność z normami ochrony środowiska przy stosowaniu odpowiednich chemikaliów. Warto również zasięgnąć wiedzy branżowej na temat dostępnych technik i materiałów, aby uzyskać optymalne rezultaty.

Pytanie 11

Jak określa się proces dzielenia obrazu wielotonowego na punkty?

A. Rastrowanie
B. Kalibracja
C. Personalizacja
D. Optymalizacja
Rastrowanie to kluczowy proces w grafice komputerowej, który polega na przekształceniu obrazu wektorowego lub wielotonalnego na siatkę pikseli, co umożliwia jego wyświetlenie na urządzeniach takich jak monitory czy drukarki. Dzięki rastrowaniu obraz zostaje podzielony na mniejsze jednostki - punkty (piksele), które mają przypisane wartości kolorów. Ten proces jest niezbędny w przypadku obrazów bitmapowych, gdzie jakość i szczegółowość są uzależnione od rozdzielczości rastrowania. Przykładem zastosowania rastrowania jest przygotowanie grafik do druku, gdzie jakość obrazu musi być dostosowana do wymagań sprzętu drukarskiego. Ponadto, w standardach branżowych, takich jak Adobe Photoshop, rastrowanie jest integralną częścią edycji obrazu, co podkreśla jego znaczenie w obszarze grafiki komputerowej. Rastrowanie pozwala również na zastosowanie różnych technik filtrowania i efektów, które wzbogacają wizualną stronę projektów graficznych i są uznawane za jedną z podstawowych umiejętności grafików.

Pytanie 12

Jaką liczbę arkuszy netto papieru w formacie SR A3 należy przygotować, aby wydrukować 160 egzemplarzy ulotek A6?

A. 10 arkuszy
B. 60 arkuszy
C. 20 arkuszy
D. 40 arkuszy
Wybór niewłaściwej liczby arkuszy netto papieru formatu SR A3 wynika z niepełnego zrozumienia, jak formaty papieru są ze sobą powiązane oraz jak skutecznie można je wykorzystać w procesie druku. W przypadku wydruku ulotek A6, niektóre odpowiedzi sugerują, że przygotowanie 40 lub 60 arkuszy A3 byłoby odpowiednie, co jest niezgodne z zasadami racjonalnego wykorzystania materiałów. Istotnym błędem w myśleniu jest założenie, że każdy arkusz A3 można wykorzystać do druku bez żadnych strat. W praktyce, podczas cięcia arkuszy A3 na A6, należy uwzględnić straty, które mogą wystąpić w wyniku nieprecyzyjnego cięcia lub nieoptymalnego układania. Ponadto, liczby takie jak 10 arkuszy również nie uwzględniają rzeczywistej liczby ulotek, które można uzyskać z jednego arkusza A3. Z matematycznego punktu widzenia, aby uzyskać 160 ulotek A6, nie można zignorować faktu, że każdy arkusz A3 generuje cztery ulotki A6. Z tego wynika, że potrzebne jest 40 arkuszy A3, a po uwzględnieniu strat produkcyjnych, 20 arkuszy netto zapewnia odpowiednią ilość materiału. Takie podejście do analizy ilości materiałów do druku jest kluczowe w branży poligraficznej, gdzie każdy detal ma znaczenie dla efektywności i jakości produkcji.

Pytanie 13

Oznaczenie na stanowisku do drukowania cyfrowego piktogramem przedstawionym na ilustracji informuje, że należy pamiętać o procedurach postępowania z substancjami

Ilustracja do pytania
A. toksycznymi.
B. poważnie długotrwale zagrażającymi zdrowiu.
C. niebezpiecznymi dla środowiska.
D. łatwopalnymi.
Prawidłowa odpowiedź to substancje niebezpieczne dla środowiska, co jest związane z piktogramem przedstawionym na ilustracji. Ten symbol, zgodny z Globalnie Zharmonizowanym Systemem Klasyfikacji i Oznakowania Chemikaliów (GHS), wskazuje na substancje, które mogą wywoływać negatywne skutki w ekosystemach wodnych. W praktyce oznacza to, że substancje te mogą zanieczyszczać wody gruntowe, rzeki czy jeziora, co prowadzi do śmierci organizmów żywych oraz zakłócenia funkcjonowania ekosystemów. Dlatego ważne jest przestrzeganie procedur bezpieczeństwa przy ich użyciu, transportowaniu i składowaniu. Przykładami mogą być różne chemikalia stosowane w drukarstwie cyfrowym, które, jeśli nie są odpowiednio zarządzane, mogą wnikać do gleby i wód. W związku z tym, branża powinna stosować odpowiednie środki ochrony środowiska, jak odpowiednie pojemniki na odpady chemiczne oraz procedury ich utylizacji, co jest zgodne z najlepszymi praktykami ochrony środowiska.

Pytanie 14

Na co głównie wpływa czas realizacji druku 3D w technologii FDM?

A. temperatury platformy roboczej
B. efektywności chłodzenia
C. współczynnika skurczu materiału
D. wysokości warstwy druku
Czas wykonania wydruku w technologii FDM nie jest bezpośrednio zależny od temperatury stołu roboczego, skuteczności chłodzenia ani współczynnika skurczu materiału, co może prowadzić do błędnych wniosków. Temperatura stołu roboczego, choć istotna dla jakości przyczepności pierwszej warstwy i zapobiegania deformacjom, nie wpływa znacząco na czas druku. Ustawienie właściwej temperatury może przyspieszyć proces, ale nie zmienia zasadniczo czasu trwania wydruku, ponieważ nie wpływa na liczbę warstw ani szybkość ekstrudera. Skuteczność chłodzenia jest równie ważna, zwłaszcza dla materiałów wrażliwych na ciepło, ale również nie wpływa na całkowity czas druku. Chłodzenie ma na celu stabilizację wydruku i zapewnienie jakości, a nie przyspieszenie procesu. Współczynnik skurczu materiału z kolei dotyczy zmiany objętości materiału podczas schładzania. Choć może wpływać na precyzję wymiarową i detali, nie jest czynnikiem decydującym o czasie wydruku. Zrozumienie, że te parametry wspierają jakość i efektywność produkcji, ale nie są bezpośrednio związane z czasem trwania druku, jest kluczowe dla optymalizacji procesu wytwarzania w technologii FDM.

Pytanie 15

Aby wydrukować jedną okładkę do publikacji w formacie A5 na arkuszu A3, przy założeniu, że spady wynoszą 3 mm, a grzbiet ma 5 mm, jakie będą optymalne wymiary arkusza?

A. 350 x 250 mm
B. 450 x 640 mm
C. 148 x 210 mm
D. 176 x 216 mm
Odpowiedź 350 x 250 mm jest właściwa, ponieważ przy projektowaniu okładki do publikacji A5 należy uwzględnić dodatkowe wymiary związane z grzbietem oraz spadami. W przypadku publikacji A5, której standardowe wymiary wynoszą 148 x 210 mm, dodanie 3 mm spadu z każdej strony skutkuje wymiarem 154 x 216 mm. Ponadto, dodanie 5 mm grzbietu oznacza, że całkowita szerokość okładki wyniesie 154 mm + 5 mm = 159 mm. Zatem, aby zmieścić jednocześnie okładkę z przodu i z tyłu, musimy podwoić tę szerokość, co daje 318 mm. Zaokrąglając, uzyskujemy 350 mm jako optymalną szerokość arkusza. Wysokość arkusza będzie wynosić 250 mm, co zapewnia odpowiednią przestrzeń na spady i grzbiet. Użycie arkusza o wymiarach 350 x 250 mm jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży poligraficznej, co ułatwia proces druku i obróbki wstępnej. Stosowanie odpowiednich wymiarów arkusza jest kluczowe dla zachowania jakości druku oraz estetyki końcowego produktu.

Pytanie 16

Jakie podłoże drukarskie jest najbardziej odpowiednie do ekspozycji z oświetleniem od tyłu?

A. Płótno
B. Backlit
C. Blacha
D. Papier
Wybór innych podłoży, takich jak płótno, papier czy blacha, nie jest odpowiedni do ekspozycji z podświetleniem od tyłu z kilku powodów. Płótno, mimo że jest popularne w druku artystycznym, nie jest zaprojektowane do efektywnego przepuszczania światła, co skutkuje bladością kolorów i brakiem wyrazistości, gdy jest oświetlane od tyłu. Tego typu materiał ma za zadanie oddać głębię kolorów przy naturalnym oświetleniu, a nie w przypadku podświetlenia. Papier, z kolei, może również absorbować światło, co ogranicza jego zdolność do wyświetlania intensywnych kolorów. Dodatkowo różne rodzaje papieru mają różne właściwości, ale rzadko kiedy oferują odpowiednią przezroczystość dla zastosowań wymagających podświetlenia. W przypadku blachy, to materiał, który jest przede wszystkim dedykowany do zastosowań przemysłowych i nie jest przystosowany do druku wizualnego. Wybór nieodpowiednich materiałów do ekspozycji oświetlonej z tyłu może prowadzić do nieefektywnej komunikacji wizualnej, co jest sprzeczne z najlepszymi praktykami w zakresie projektowania graficznego i marketingu. Dobrą praktyką jest stosowanie materiałów, które są zgodne z wymaganiami technicznymi takich rozwiązań, co zapewnia wysoką jakość i efektywność komunikacji wizualnej.

Pytanie 17

Ploter solwentowy wykorzystuje 20 ml tuszy CMYK na 1 m2 wydruku. Jaką powierzchnię można pokryć drukiem przy użyciu czterech pojemników o objętości 960 ml?

A. 192 m2
B. 96 m2
C. 480 m2
D. 240 m2
Wybierając złe odpowiedzi, można się pogubić w zasadach liczenia, jaką powierzchnię można zadrukować, mając dany atrament. Na przykład, jeśli ktoś wybiera opcje z większymi wartościami niż 192 m², to może to oznaczać, że nie przeliczył dobrze atramentu na m². Często ludzie zakładają, że mając więcej atramentu, będą mogli pokryć większą powierzchnię, nie myśląc o tym, ile naprawdę potrzeba. Atrament, w zależności od jego jakości i rodzaju druku, ma stałe zużycie na danym m², więc każdy metr kwadratowy wymaga określonej ilości materiału. Dlatego ważne jest, by dobrze zrozumieć, jakie są wymagania dotyczące zużycia atramentu, zwłaszcza w planowaniu produkcji. Często popełnia się też błąd, myśląc, że atrament można wykorzystać bardziej efektywnie, co może prowadzić do zawyżania szacunków. W przemyśle poligraficznym każde zlecenie warto analizować pod kątem zużycia atramentu i tego, czy jest to ekonomicznie opłacalne, żeby nie wpaść w pułapki i nie stracić materiałów.

Pytanie 18

Jakie powinno być minimalne DPI grafiki umieszczonej na powierzchni 3 000 m2, aby zapewnić najlepszą widoczność z odległości 100 metrów?

A. 40 dpi
B. 180 dpi
C. 240 dpi
D. 120 dpi
Wybór wyższej rozdzielczości, takiej jak 240 dpi, 120 dpi lub 180 dpi, wynika z błędnego założenia, że większa ilość punktów na cal zawsze przekłada się na lepszą jakość wizualną. W rzeczywistości, przy projektowaniu grafik przeznaczonych do oglądania z odległości, kluczowe jest zrozumienie, jak ludzie postrzegają obrazy. W przypadku materiałów eksponowanych na dużych powierzchniach, takich jak billboardy, zbyt wysoka rozdzielczość może prowadzić do niepotrzebnych kosztów produkcji oraz wydłużenia czasu realizacji projektu. Typowym błędem myślowym jest mylenie zastosowania wysokiej rozdzielczości w materiałach drukowanych, które są oglądane z bliska, z potrzebą grafik wielkoformatowych, które są widoczne z odległości. Dla grafiki, która ma być oglądana z 100 metrów, wystarczy znacznie niższa rozdzielczość, co potwierdzają standardy branżowe związane z reklamą zewnętrzną. Przykładowo, w reklamie outdoorowej często stosuje się rozdzielczości w przedziale 20-60 dpi, co jest odpowiednie do osiągnięcia pożądanej jakości wizualnej na dużych odległościach. Dlatego wybór 40 dpi jako minimalnej rozdzielczości jest zgodny z najlepszymi praktykami w branży.

Pytanie 19

W modelu barw CMYK kolor granatowy na wydruku można uzyskać poprzez zmieszanie składników w następujących proporcjach:

A. C=0%, M=100%, Y=50% i K=0%
B. C=0%, M=0%, Y=100% i K=100%
C. C=100%, M=0%, Y=100% i K=0%
D. C=100%, M=80%, Y=0% i K=20%
Odpowiedzi, które nie pokazują dobrych proporcji CMYK, często wynikają z nieporozumień wokół teorii kolorów. Na przykład, C=100%, M=0%, Y=100% i K=0% dają intensywny zielony kolor, a nie granatowy – to trochę mylące. Kiedy mieszamy cyjan z żółtym na maxa, to wychodzi zieleń, a to nie jest to, co chcemy. Z kolei proporcje C=0%, M=100%, Y=50% i K=0% dają różowy odcień, bo magenta z żółtym tworzą cieplejsze kolory, a brak cyjanu i czarnego wyklucza granat. I jeszcze C=0%, M=0%, Y=100% i K=100% są również złe, bo pełne natężenie żółtego z czarnym daje coś w stylu brązu czy ciemnych odcieni, co na pewno nie jest granatowe. W praktyce, błędy w doborze kolorów CMYK mogą się przekładać na poważne różnice w finalnym wydruku. Dlatego profesjonalni graficy i drukarze często korzystają z przykładów, takich jak Pantone, żeby mieć pewność, że kolory są zgodne z tym, co zamawiają klienci.

Pytanie 20

Prezentację druku Al na materiale banerowym (frontlit) można zrealizować przy użyciu

A. potykacza B2
B. lady ekspozycyjnej
C. x-bannera
D. rzutnika cyfrowego
Wybór x-bannera jako odpowiedzi jest właściwy, ponieważ jest to jedno z najpopularniejszych rozwiązań do prezentacji wydruków wykonanych na materiale banerowym, takim jak frontlit. X-banner to system reklamowy, który składa się z lekkiej ramy oraz specjalnie zaprojektowanego uchwytu umożliwiającego łatwe zamocowanie grafiki. Dzięki swojej konstrukcji, x-banner może być używany zarówno wewnętrznie, jak i zewnętrznie, co czyni go wszechstronnym narzędziem w promocji. Materiały banerowe, takie jak frontlit, charakteryzują się wysoką odpornością na warunki atmosferyczne oraz właściwościami pozwalającymi na doskonałą jakość druku. Dlatego x-bannery są często stosowane na targach, wystawach oraz wydarzeniach plenerowych. W praktyce, ich mobilność oraz łatwość w montażu i demontażu sprawiają, że są one chętnie wybierane przez firmy do efektywnej promocji, a także w kampaniach marketingowych, gdzie szybkość i efektywność są kluczowe. Dobre praktyki sugerują również, aby przy wyborze materiałów do x-bannera zwrócić uwagę na jakość druku oraz odpowiednią wagę samego materiału, co zapewnia trwałość i estetykę prezentacji.

Pytanie 21

Jakiego rodzaju atramentu powinno się użyć do wydruków narażonych na długotrwałe działanie warunków atmosferycznych?

A. Pigmentowy
B. Solwentowy
C. Barwnikowy
D. Lateksowy
Wybór atramentu barwnikowego do druku na zewnątrz to kiepski pomysł. Te atramenty zazwyczaj są mniej odporne na słońce i wilgoć, a ich kolory mogą szybko blaknąć. Jak mówimy o atramentach lateksowych, to chociaż mają jakąś odporność, to nie dorastają do pięt solwentowym, zwłaszcza w dłuższym okresie ekspozycji. Lateksowe atramenty są jeszcze stosunkowo nowe i mimo że mają swoje plusy, jak mniejsza emisja szkodliwych związków, to nie zawsze wystarczą, gdy zależy nam na długotrwałej ochronie. Atramenty pigmentowe, chociaż lepsze pod względem trwałości kolorów niż barwnikowe, mają problem z odpornością na warunki zewnętrzne w porównaniu do solwentowych. Ich tekstura też często nie trzyma się dobrze przy kontakcie z wodą. Dlatego, wybierając atrament do druku na zewnątrz, ważne jest, by zrozumieć, że różne typy atramentów mają różne właściwości. Lepiej stawiać na solwentowe, bo są najbardziej odpowiednie do długiego użytku na dworze.

Pytanie 22

Jakie podłoże do druku najlepiej nadaje się do tworzenia nadruków narażonych na szkodliwe działanie warunków atmosferycznych?

A. Materiał tekstylny
B. Pudełko z tektury
C. Folia
D. Arkusz papieru
Folia jest optymalnym podłożem do wykonywania nadruków narażonych na niekorzystne działanie czynników atmosferycznych, ponieważ charakteryzuje się wysoką odpornością na wodę, promieniowanie UV oraz inne szkodliwe czynniki zewnętrzne. W porównaniu do papieru czy tektury, które łatwo absorbują wilgoć i mogą ulegać zniszczeniu pod wpływem deszczu, folia pozostaje nienaruszona nawet w trudnych warunkach atmosferycznych. Przykłady zastosowania folii obejmują plakaty zewnętrzne, oznakowanie reklamowe, a także etykiety umieszczane na produktach, które będą składowane na zewnątrz. Dobre praktyki w branży wskazują na wykorzystanie folii samoprzylepnej lub laminowanej do zapewnienia dodatkowej ochrony, co znacznie wydłuża trwałość nadruków. Warto również zauważyć, że nowoczesne technologie druku cyfrowego pozwalają na uzyskanie wysokiej jakości obrazów na foliach, co dodatkowo wpływa na atrakcyjność wizualną nadruków. W kontekście standardów, folia spełnia kryteria odporności na czynniki atmosferyczne określone w normach branżowych, co czyni ją idealnym wyborem dla długotrwałych aplikacji zewnętrznych.

Pytanie 23

Jaką największą liczbę ulotek o wymiarach 100 x 140 mm da się umieścić na arkuszu formatu SRA3 w trakcie impozycji do druku cyfrowego?

A. 12 sztuk
B. 9 sztuk
C. 14 sztuk
D. 6 sztuk
Wybór odpowiedzi 12, 6 lub 14 sztuk jako maksymalnej liczby ulotek na arkuszu SRA3 wynika z błędnych założeń dotyczących sposobu obliczania powierzchni wykorzystywanej przez ulotki oraz sposobu ich rozmieszczenia. Odpowiedź 12 sztuk opiera się na mylnym założeniu, że na arkuszu można umieścić więcej ulotek, niż pozwala na to jego rzeczywista powierzchnia. Przy wymiarach 100 x 140 mm każda ulotka zajmuje znaczną przestrzeń, co w praktyce ogranicza ich maksymalną liczbę. Odpowiedź 6 sztuk również nie uwzględnia pełnego potencjału arkusza SRA3, gdyż minimalizuje liczbę ulotek w stosunku do dostępnej powierzchni, co jest nieefektywne. Z kolei odpowiedź 14 sztuk przekracza rzeczywiste granice, ponieważ łącznie zajmowałyby one 1400 mm w wymiarze pionowym, co nie mieści się w dostępnej wysokości 450 mm. Kluczową kwestią w projektowaniu impozycji jest rozumienie wymagań dotyczących wymiarów i efektywnego wykorzystania powierzchni arkusza, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży druku cyfrowego. W praktyce, nieprawidłowe obliczenia mogą prowadzić do marnotrawstwa surowców oraz zwiększenia kosztów produkcji, dlatego istotne jest, aby rozumieć zasady impozycji oraz efektywności operacyjnej w kontekście druku."

Pytanie 24

Do systemów wystawowych druków nie wlicza się

A. przeszklonych gablot
B. potykaczy
C. stojaków na foldery
D. x-bannerów
Przeszklone gabloty nie są klasyfikowane jako systemy wystawiennicze wydruków, ponieważ są to elementy służące do ochrony i eksponowania materiałów graficznych, takich jak plakaty czy dokumenty, w sposób zamknięty i zabezpieczony. W przeciwieństwie do x-bannerów, stojaków na foldery czy potykaczy, które są zaprojektowane do aktywnej promocji i komunikacji wizualnej w przestrzeni publicznej, gabloty mają na celu głównie ochronę treści przed zniszczeniem lub niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. W praktyce, stosowanie przeszklonych gablot w miejscach takich jak szkoły, urzędy czy wystawy umożliwia bezpieczne eksponowanie materiałów, jednocześnie zwiększając ich trwałość. Warto również zauważyć, że standardy branżowe dotyczące wystawiennictwa podkreślają znaczenie dostępności i widoczności materiałów. Gabloty, będąc zamkniętymi, mogą ograniczać interakcję odbiorców z wyświetlanymi treściami, co nie sprzyja aktywnej komunikacji marketingowej.

Pytanie 25

Jaką minimalną liczbę metrów bieżących papieru blueback o szerokości 1,5 m należy zastosować do stworzenia billboardu o wymiarach 3 x 6 m?

A. 18
B. 8
C. 3
D. 12
Kiedy odpowiedzi nie są zgodne z rzeczywistością, często wynika to z nieprawidłowego zrozumienia podstawowych zasad dotyczących wymiarów oraz sposobu obliczania niezbędnych materiałów. Wiele osób może błędnie przyjąć, że obliczanie metrów bieżących ogranicza się jedynie do wymiarów samego billboardu, a nie uwzględnia szerokości używanego materiału. Na przykład, niektórzy mogą myśleć, że wystarczy podzielić całkowitą powierzchnię billboardu przez jego wysokość, co prowadzi do błędnych wyników. W przypadku papieru blueback o szerokości 1,5 m, warto pamiętać, że kluczowym czynnikiem jest nie tylko wysokość, ale również dostępna szerokość materiału. Niewłaściwe podejście może skutkować niedoszacowaniem lub nadmiernym wykorzystaniem materiału, co negatywnie wpływa na koszty produkcji. Na przykład, obliczenie 3 metrów bieżących mogłoby wynikać z mylnego wrażenia, że billboard o wymiarach 3 x 6 m potrzebuje jedynie długości odpowiadającej jego wysokości. Podobnie, odpowiedź 8 metrów mogłaby sugerować, że reszta materiału jest niepotrzebna lub że powierzchnia nie jest wykorzystywana w pełni. W praktyce jednak, poprawne obliczenia są kluczowe w produkcji materiałów reklamowych, aby zapewnić ich efektywność i oszczędność. Dlatego tak ważne jest, aby przy obliczeniach uwzględniać zarówno wymiary billboardu, jak i specyfikacje używanego materiału. Warto zatem stosować dobre praktyki obliczeniowe, aby uniknąć nadmiernych strat materiałowych oraz zrealizować projekt w sposób optymalny.

Pytanie 26

Jednym z etapów przygotowania do pracy termodrukarki (drukarki hot stampingowej) jest

A. podgrzanie powierzchni drukowej do około 300°C
B. włożenie polimerowej formy drukowej
C. podgrzanie matrycy do temperatury około 100°C
D. skalibrowanie naświetlania laserowego
Podczas analizy niepoprawnych odpowiedzi, warto zauważyć, że założenie polimerowej formy drukowej, choć istotne w niektórych technologiach druku, nie jest kluczowym elementem w procesie hot stamping. Polimerowe formy są używane głównie w druku fleksograficznym i offsetowym, gdzie ich zastosowanie ma na celu uzyskanie szczegółowych wzorów. W kontekście termodrukarek, ich obecność miałaby niewielki sens. Podgrzanie podłoża drukowego do 300°C jest nadmierne i może prowadzić do uszkodzenia materiału, co jest niezgodne z zaleceniami producentów folii oraz standardami branżowymi. Z kolei kalibracja naświetlania wiązki laserowej dotyczy technologii druku laserowego i nie ma zastosowania w procesie hot stamping, gdzie rolę odgrywa matryca i temperatura. Powszechnym błędem w myśleniu o procesach druku jest mylenie różnych technologii i ich parametrów. Zrozumienie specyfiki każdej metody oraz jej wymagań technicznych jest kluczowe dla osiągnięcia wysokiej jakości wydruków. Właściwe przygotowanie matrycy, w tym podgrzanie do odpowiedniej temperatury, jest nie tylko praktyką, ale również standardem, który przekłada się na efektywność i jakość produkcji.

Pytanie 27

Jednoskładkowy arkusz w formacie A5 uzyskuje się z papieru w formacie A2 przez złożenie

A. 2 razy
B. 3 razy
C. 5 razy
D. 4 razy
Wiesz, wkład A5 dostajemy z arkusza A2, łamiąc go trzy razy. To jest tak zwana zasada podziału formatów papieru według ISO 216. W skrócie, ten system działa tak, że dzielimy arkusze na pół, żeby uzyskać mniejsze formaty. Po pierwszym złamaniu A2 mamy A1, potem A1 na A2 nam daje A2, dalej łamiemy A1 na A2, a wtedy otrzymujemy A3. Potem A3 na A4, na koniec A4 na A5. Ta zasada jest mega ważna dla ludzi pracujących w druku czy projektowaniu graficznym. Znajomość tego procesu jest istotna, bo dzięki niemu można dobrze planować produkcję i ograniczyć odpady. To też pomaga lepiej zarządzać kosztami i zasobami w produkcji.

Pytanie 28

Ile minimalnie arkuszy papieru formatu SRA3 jest potrzebnych do cyfrowego wydrukowania 400 zaproszeń o wymiarach 148 x 210 mm?

A. 400 sztuk
B. 500 sztuk
C. 200 sztuk
D. 100 sztuk
Jeśli wybrałeś inne liczby, jak 500, 200 czy 400 arkuszy, to może wynikać z tego, że nie do końca zrozumiałeś, jak to działa. Tak na przykład, jeśli ktoś zaznaczył 500, to pewnie pomylił liczbę zaproszeń z arkuszami. Z kolei 200 arkuszy sugeruje, że ktoś źle policzył, ile zaproszeń zmieści się na jednym arkuszu, co może prowadzić do kupowania za dużej ilości papieru. Przy 200 arkuszach na każdy wpadają tylko 2 zaproszenia, co jest zupełnie nieefektywne. Co do 400 arkuszy, to chyba ktoś myśli, że każde zaproszenie potrzebuje osobnego arkusza, co jest nie na miejscu w kontekście planowania produkcji. Takie podejście zwiększa wydatki i wpływa na środowisko, bo generuje więcej odpadów. W poligrafii lepiej robić wszystko z głową i umieć korzystać z materiałów efektywnie.

Pytanie 29

Jakie działania należy wykonać w celu przygotowania maszyny cyfrowej do druku?

A. Włączenie wentylacji, kalibracja, ładowanie tonerów, porównanie wzoru z odbitką próbną
B. Wymiana środków barwiących, wykonanie odbitki próbnej, drukowanie nakładu
C. Uruchomienie, sprawdzenie poprawności plików, dobór podłoża
D. Kalibracja, ładowanie podłoża, kontrola tonerów
Odpowiadając na niektóre odpowiedzi, które nie pasują do najlepszych praktyk przygotowania maszyny do druku, można zauważyć pewne braki w rozumieniu procesu. Odpowiedzi skupiające się na uruchomieniu maszyny lub sprawdzaniu plików trochę mija się z celem, bo nie uwzględniają ważnych spraw jak kalibracja czy kontrola materiałów eksploatacyjnych, które powinny być zrobione najpierw. Na przykład, uruchomienie maszyny bez wcześniejszej kalibracji może prowadzić do błędów w kolorach i będzie trzeba poprawiać to później. Dobór podłoża jest ważny, ale nie zastąpi kalibracji, która jest naprawdę podstawowa dla spójnych wydruków. Co do wentylacji, to włączenie jej nie jest standardem w przygotowaniach, bo nie wpływa bezpośrednio na jakość wydruku. Wymiana środków barwiących czy robienie próbki to etapy związane z produkcją, ale nie mogą zastąpić tych kluczowych działań jak kontrola tonerów. Niestety, takie niepełne zrozumienie sprawy może prowadzić do typowych błędów, jak późne wykrywanie problemów z jakością druku, co przynosi opóźnienia w realizacji zamówień i niezadowolenie klientów. Dlatego warto skupić się na tych właściwych działaniach przygotowawczych, żeby zapewnić wysoką jakość końcowych produktów.

Pytanie 30

Jaką maszynę najlepiej wykorzystać do wydruku 20 kalendarzy ściennych w formacie A3 z nadrukiem 4 + 0?

A. tampondrukową czterokolorową
B. cyfrową czterokolorową
C. offsetową jednokolorową
D. sitodrukową dwukolorową
Druk cyfrowy czterokolorowy to naprawdę dobry wybór, jeśli chodzi o drukowanie 20 kalendarzy ściennych w formacie A3 z nadrukiem 4 + 0. Dzięki tej metodzie można uzyskać świetną jakość obrazu i elastyczność w doborze kolorów. Kiedy mówimy o druku 4 + 0, mamy na myśli cztery kolory: cyan, magenta, yellow i black, które drukujemy na białym papierze – to, moim zdaniem, świetnie nadaje się do kolorowych kalendarzy. Zauważyłem też, że druk cyfrowy jest super wygodny, bo można łatwo personalizować każdy kalendarz, co jest mega przydatne przy małych nakładach, takich jak w tym przypadku. Jeszcze inna rzecz to to, że dzięki temu, że druk cyfrowy jest szybki, łatwiej zrealizować zamówienie na czas. Widać, że w branży poligraficznej druk cyfrowy staje się coraz bardziej popularny, zwłaszcza gdy chodzi o małe nakłady i szybkie terminy. A co ważne, dzięki tej technologii mniejsze są straty materiałowe i koszty przygotowania, co czyni produkcję bardziej ekologiczną.

Pytanie 31

Który symbol wskazuje na średnicę koła w dokumentacji technicznej?

A. Ø
B. R
C. Ω
D. Δ
Oznaczenie Ø jest międzynarodowym symbolem stosowanym w rysunku technicznym do wskazywania średnicy koła. Jest to standard uznawany w wielu normach, w tym w normie ISO 286-1, która reguluje kwestie związane z wymiarowaniem i tolerancjami dla różnych kształtów. Przykładowo, w projektach mechanicznych, gdy inżynierowie określają średnicę otworów, wałów czy innych elementów cylindrycznych, użycie symbolu Ø pozwala na jednoznaczną interpretację wymiarów przez wszystkich, którzy pracują z tym rysunkiem. Użycie tego symbolu jest kluczowe, aby uniknąć nieporozumień i błędów podczas produkcji i montażu. W praktyce, w rysunkach technicznych można spotkać oznaczenia jak Ø50, co oznacza, że średnica wynosi 50 mm. Dzięki temu projektanci i inżynierowie mogą skutecznie komunikować swoje zamysły i zapewnić precyzyjne wykonanie projektów.

Pytanie 32

Jakie materiały są potrzebne do produkcji magnesów na lodówkę w technologii cyfrowej?

A. Folia magnetyczna, papier samoprzylepny z laminatem
B. Papier samokopiujący z laminatem UV, folia polipropylenowa
C. Folia backlit, papier powlekany z siatką mesh
D. Tektura lita z lakierem UV, folia metalizowana
Folia magnetyczna oraz papier samoprzylepny z laminatem to kluczowe materiały do produkcji magnesów na lodówkę w technologii cyfrowej. Folia magnetyczna działa jako nośnik, który pozwala na łatwe przyleganie magnesu do metalowych powierzchni, co jest istotne w przypadku magnesów na lodówkę, które mają pełnić funkcję dekoracyjną oraz użytkową. Papier samoprzylepny z laminatem dodaje estetyki oraz chroni grafikę przed uszkodzeniami, wilgocią i blaknięciem, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży reklamowej. Laminacja poprawia także trwałość produktu, co jest ważne, gdyż magnesy często są eksponowane w kuchniach, w miejscach o zmiennych warunkach. W praktyce, wykorzystanie tych materiałów pozwala na tworzenie atrakcyjnych wizualnie, a jednocześnie funkcjonalnych przedmiotów, które mogą być używane w codziennym życiu. Dodatkowo, technologia druku cyfrowego umożliwia personalizację tych magnesów, co jest szczególnie cenione na rynku reklamowym i upominkowym.

Pytanie 33

Jakiego typu materiału należy użyć do stworzenia reklamy na szybie samochodowej, która pozwala na przenikanie światła jedynie z jednej strony?

A. Papier gumowany
B. Folię One Way Vision
C. Laminat UV
D. Folię magnetyczną
Folia One Way Vision jest idealnym rozwiązaniem do zastosowania w reklamach na szybach samochodowych, które mają przepuszczać światło tylko z jednej strony. Działa na zasadzie mikroperforacji, co pozwala na widoczność z wnętrza pojazdu na zewnątrz, jednocześnie ograniczając widoczność z zewnątrz do wnętrza. Jest to efekt, który jest szczególnie pożądany w przypadku reklam umieszczonych na tylnych szybach pojazdów, gdzie pasażerowie mogą cieszyć się prywatnością, a jednocześnie reklama jest doskonale widoczna dla przechodniów i innych kierowców. Użycie tej folii może nie tylko zwiększyć widoczność reklamy, ale również wpłynąć na estetykę pojazdu, gdyż dostępne są różne warianty kolorystyczne i wykończenia. Folie te są odporne na warunki atmosferyczne i UV, co gwarantuje długotrwałość reklamy, co jest zgodne z dobrymi praktykami w branży reklamowej. Dlatego stosowanie folii One Way Vision jest rekomendowane przez specjalistów zajmujących się reklamą zewnętrzną oraz marketingiem wizualnym.

Pytanie 34

Który z poniższych plików można wykorzystać jako bazę danych do dostosowywania biletów lotniczych?

A. BMP
B. WAV
C. GIF
D. CSV
WAV, GIF i BMP to nie są dobre formaty do przechowywania danych do personalizacji biletów lotniczych. Plik WAV to format audio, który używamy do dźwięku, więc nie nadaje się do tekstu czy tabel. GIF to grafik, który obsługuje animacje, a BMP to bitmapa – znów, to obrazy. Żaden z nich nie ma struktury, która by pozwalała na łatwe przetwarzanie danych jak w tabeli. Często może się zdarzyć, że ludzie mylą te formaty i myślą, że można je stosować wszędzie. W rzeczywistości ważne jest, żeby odpowiednio dobrać format do danych, które mamy. Gdy mówimy o personalizacji biletów, trzeba, żeby dane były proste do zrozumienia i obróbki, a z tymi formatami to się nie uda.

Pytanie 35

Dokumentem, który zawiera informacje o składzie chemicznym substancji oraz zasadach ich bezpiecznego stosowania jest

A. instrukcja obsługi sprzętu
B. procedura bhp
C. spis atramentów
D. karta charakterystyki
Karta charakterystyki jest dokumentem, który zawiera szczegółowe informacje dotyczące substancji chemicznych, w tym ich skład, właściwości oraz zasady bezpiecznego użytkowania. Dokument ten jest kluczowy w kontekście przepisów dotyczących bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w miejscu pracy, a jego struktura jest uregulowana przez rozporządzenie REACH oraz CLP. Karta charakterystyki składa się z 16 sekcji, które dostarczają informacji o zagrożeniach związanych z danym chemikaliem, sposobach postępowania w przypadku awarii, a także z wymogami dotyczącymi transportu i przechowywania. Przykładowo, jeśli pracownik laboratorium korzysta z rozpuszczalników organicznych, znajomość karty charakterystyki pozwala mu na ocenę ryzyka, co jest niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa zarówno jego, jak i współpracowników. W praktyce, posiadanie kart charakterystyki dla wszystkich substancji chemicznych wykorzystywanych w danym zakładzie jest obowiązkowe i stanowi dowód na stosowanie najlepszych praktyk w zakresie zarządzania substancjami niebezpiecznymi.

Pytanie 36

Celem aktywacji koronowej podłoża drukowego wykonanego z plastiku jest

A. wzmocnienie wytrzymałości polimeru
B. zwiększenie chłonności podłoża
C. ulepszenie wydruków
D. zwiększenie przyczepności farby
Aktywacja koronowa podłoża drukowego z tworzywa sztucznego ma kluczowe znaczenie dla poprawy przyczepności farby. Proces ten polega na wytwarzaniu ładunków elektrycznych na powierzchni materiału, co znacznie zwiększa jego polarność i zdolność do wiązania się z cząstkami farby. Dzięki temu, farba ma lepszą przyczepność, co jest niezwykle istotne w zastosowaniach przemysłowych, takich jak drukowanie etykiet czy produkcja opakowań. W praktyce, aktywacja koronowa pozwala na uzyskanie jednorodnych i trwałych wydruków, a także minimalizuje ryzyko odpadów związanych z nieprawidłowym przyleganiem farby. Efektywność tego procesu została potwierdzona w standardach branżowych, takich jak ISO 12647, które promują wysoką jakość druku i zgodność kolorystyczną. Warto również zauważyć, że aktywacja koronowa jest często stosowana w połączeniu z innymi metodami przetwarzania powierzchni, co jeszcze bardziej podnosi jakość finalnych produktów.

Pytanie 37

Jaką metodę wykańczania wykorzystuje się w procesie wytwarzania znaczków pocztowych?

A. Laminowanie
B. Perforowanie
C. Nadkrawanie
D. Złamywanie
Nadkrawanie, laminowanie oraz złamywanie to procesy, które, mimo że mają zastosowanie w różnych gałęziach produkcji papierowej, nie są odpowiednie dla wykańczania znaczków pocztowych. Nadkrawanie polega na precyzyjnym cięciu materiału wzdłuż określonych linii, co w przypadku znaczków mogłoby prowadzić do ich uszkodzenia zamiast ułatwiać oddzielanie. Laminowanie to technika pokrywania materiału warstwą folii, co zwiększa jego wytrzymałość, ale nie spełnia funkcji ułatwiającej oddzielanie. Złamywanie odnosi się do procesu gięcia materiału, co nie ma zastosowania w produkcji znaczków, które muszą być zachowane w formie płaskiej, aby mogły być przyklejane na koperty. Te błędne koncepcje wynikają często z niepełnego zrozumienia procesów produkcyjnych oraz ich celów. W przypadku produkcji znaczków pocztowych kluczowe jest, aby każdy element był precyzyjnie zaprojektowany i dostosowany do wymagań użytkowników końcowych. Dlatego perforacja, jako właściwa metoda, umożliwia zachowanie jakości oraz funkcjonalności znaczków, podczas gdy inne metody nie są dostosowane do ich specyficznych potrzeb.

Pytanie 38

Wskaż sposób łączenia wkładu z okładką w oprawie prostej zakrywającej?

A. Szycie nitkami
B. Szycie drutem
C. Spiralowanie
D. Klejenie
Szycie nićmi, choć bywa stosowane w różnych technikach introligatorskich, nie jest najbardziej efektywną metodą w przypadku oprawy prostej zakrywającej. Tego rodzaju oprawa często wymaga mocniejszego połączenia, które jest w stanie znieść większe obciążenia. Ponadto, szycie nićmi może prowadzić do widocznych szwów na grzbiecie książki, co może wpłynąć na jej estetykę. Spiralowanie jest techniką, która znajduje zastosowanie głównie w przypadku notesów lub publikacji, które wymagają otwierania na płasko. W przypadku oprawy zakrywającej, spiralowanie nie zapewnia odpowiedniej ochrony treści i nie zabezpiecza ich w sposób wystarczający, co czyni tę metodę nieodpowiednią. Szycie drutem, podobnie jak szycie nićmi, jest bardziej stosowane w przypadku prac artystycznych lub specyficznych typów opraw, które nie są standardowe. Dodatkowo, zarówno szycie nićmi, jak i drutem może powodować uszkodzenia wnętrza książki w wyniku przeciągania materiału przez grzbiet, co może prowadzić do nierównomiernego rozłożenia sił i zagięć w stronach. Wybór niewłaściwej metody połączenia może prowadzić do skrócenia żywotności książki, co jest problematyczne zarówno dla wydawców, jak i użytkowników. Dlatego tak istotne jest stosowanie odpowiednich technik zgodnych z wymaganiami danego projektu.

Pytanie 39

Jakie wyposażenie pomieszczenia ma kluczowy wpływ na warunki pracy cyfrowego urządzenia drukującego?

A. Okna.
B. Wentylacja.
C. Oświetlenie.
D. Izolacja akustyczna.
Przeszklenie, jako element architektoniczny, ma duży wpływ na oświetlenie naturalne w pomieszczeniu, ale nie jest kluczowym czynnikiem dla wydajności cyfrowych urządzeń drukujących. Zbyt duża ilość światła słonecznego może powodować refleksy, co może obniżać komfort pracy, ale nie wpływa znacząco na funkcjonowanie samego urządzenia. Doświetlenie jest ważnym aspektem, jednak przy odpowiednim oświetleniu sztucznym, które zapewnia równomierne warunki świetlne, wydajność drukarek nie ulegnie poprawie ani pogorszeniu. Z kolei dźwiękochłonność odnosi się do poziomu hałasu w pomieszczeniu, co jest istotne dla komfortu pracy, ale nie ma bezpośredniego wpływu na funkcjonowanie drukarek. Nieprawidłowe podejście do oceny wpływu tych elementów na urządzenia drukujące może prowadzić do błędnych decyzji przy projektowaniu biura czy pomieszczenia. Warto zrozumieć, że efektywność urządzenia drukującego zależy przede wszystkim od odpowiednich warunków temperaturowych i wentylacyjnych, a nie tylko od aspektów związanych z oświetleniem czy akustyką. Ignorowanie znaczenia wentylacji w kontekście eksploatacji sprzętu może skutkować nie tylko problemami technicznymi, ale również zwiększonym zużyciem energii oraz kosztami konserwacji.

Pytanie 40

Przed przystąpieniem do druku na cyfrowej maszynie elektrofotograficznej należy

A. przetrzeć maszynę
B. ustalić liczbę kolorów
C. uzupełnić zbiorniki
D. zamontować formy drukarskie
Uzupełnienie zasobników to naprawdę ważna rzecz, której nie można pominąć przed rozpoczęciem drukowania na maszynie cyfrowej. Wiesz, jeśli zasobniki na toner i papier nie są pełne, to może się zdarzyć, że praca stanie, a to na pewno nie jest coś, co każdy chciałby przeżywać. Moim zdaniem, warto regularnie sprawdzać stan tych zasobów, żeby uniknąć niepotrzebnych problemów i wydłużonego czasu produkcji. Pomyśl, co by się stało, gdyby zasobnik tonera był pusty – wydruk wyglądałby kiepsko, a to by popsuło cały efekt. Jako operator maszyny powinieneś znać te wszystkie zasady, bo to pomoże Ci w planowaniu produkcji i unikaniu nieprzyjemnych niespodzianek. W branży mamy różne standardy, które mówią o tym, jak ważne jest odpowiednie przygotowanie do druku, żeby osiągnąć dobrą jakość i zgodność kolorystyczną.