Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 21 maja 2025 21:26
  • Data zakończenia: 21 maja 2025 22:09

Egzamin zdany!

Wynik: 29/40 punktów (72,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Na podstawie danych podanych w tabeli, ustal średni miesięczny koszt magazynowania dla wszystkich magazynów łącznie.

MagazynMiesięczny koszt utrzymania magazynuPowierzchnia magazynowa
X1 000 zł100 m²
Y1 200 zł150 m²
Z1 500 zł100 m²
Q1 300 zł150 m²

A. 12 zł/m2
B. 8 zł/m2
C. 15 zł/m2
D. 10 zł/m2
Poprawna odpowiedź to 10 zł/m2, co można uzasadnić precyzyjnym obliczeniem średniego miesięcznego kosztu magazynowania. Kluczowym krokiem jest suma wszystkich kosztów utrzymania magazynów, która w tym przypadku wynosi 5 000 zł. Następnie, aby uzyskać średni koszt, wymagane jest zsumowanie powierzchni wszystkich magazynów, co daje 500 m2. Dzieląc całkowity koszt przez całkowitą powierzchnię, otrzymujemy końcowy wynik 10 zł/m2. Takie podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami zarządzania kosztami w logistyce, gdzie efektywność kosztowa jest kluczowym elementem optymalizacji. Wiedza ta jest szczególnie istotna dla menedżerów logistyki, którzy dążą do minimalizacji wydatków przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiedniej jakości usług magazynowych. Dobrze przeprowadzone kalkulacje kosztów magazynowania pozwalają na lepsze planowanie budżetu oraz podejmowanie decyzji inwestycyjnych związanych z rozwojem infrastruktury magazynowej.

Pytanie 2

Następnym krokiem w procesie magazynowym po zebraniu i przygotowaniu paczki jest?

A. transport do ramp wysyłkowych
B. przemieszczenie do strefy składowania
C. zarządzanie poziomem zapasów
D. przyjęcie oraz kontrola wartościowa
Odpowiedź 'transport do ramp wysyłkowych' jest prawidłowa, ponieważ jest to kluczowy etap w procesie logistycznym po zakończeniu kompletacji i przygotowaniu przesyłki. Transport do ramp wysyłkowych oznacza, że zamówione towary są przewożone w odpowiednie miejsce, skąd będą dostarczane do klientów lub dalszej dystrybucji. W praktyce, skuteczna organizacja tego etapu zależy od zastosowania standardów, takich jak Just in Time (JIT), które minimalizują czas przestojów oraz zwiększają efektywność operacyjną. Przykładowo, wsparcie technologii takich jak systemy zarządzania magazynem (WMS) może znacząco usprawnić proces transportu przez automatyzację przydzielania zasobów transportowych. Należy również pamiętać o odpowiednim zabezpieczeniu przesyłek oraz o monitorowaniu ich stanu podczas transportu, co jest niezwykle istotne w zapewnieniu wysokiej jakości usług logistycznych.

Pytanie 3

Obiekt magazynowy jest przystosowany do przechowywania maksymalnie 16 000 paletowych jednostek ładunkowych (pjł). Wylicz wskaźnik wykorzystania przestrzeni składowania w magazynie, gdy średnio znajduje się tam 12 000 pjł.

A. 1,44
B. 0,96
C. 0,75
D. 1,33
Wskaźnik wykorzystania przestrzeni składowej magazynu oblicza się, dzieląc liczbę składowanych jednostek ładunkowych przez maksymalną pojemność magazynu. W tym przypadku, mamy 12 000 pjł składowanych w magazynie, który może pomieścić maksymalnie 16 000 pjł. Obliczenia wyglądają następująco: 12 000 / 16 000 = 0,75. Oznacza to, że magazyn jest wykorzystywany w 75% swojej pojemności, co jest wskaźnikiem dobrego zarządzania przestrzenią. W praktyce, optymalne wykorzystanie przestrzeni składowej jest kluczowe, aby zminimalizować koszty operacyjne oraz zwiększyć efektywność logistyki. Standardy branżowe, takie jak normy ISO 9001, zalecają regularne monitorowanie wskaźników wydajności, w tym wskaźnika wykorzystania przestrzeni, aby zapewnić, że operacje magazynowe są dostosowane do zmieniającego się popytu i optymalizowane. Przykładem zastosowania tej wiedzy może być dostosowanie strategii składowania czy wprowadzenie systemów zarządzania magazynem (WMS), co pozwala na lepsze zarządzanie dostępną przestrzenią.

Pytanie 4

Nieprzeprowadzanie monitoringu temperatury podczas przechowywania nadtlenków organicznych stwarza ryzyko

A. zmiany ich zabarwienia i konsystencji
B. rozpuszczenia się nadtlenków i wsiąknięcia w podłoże
C. wydzielenie się ciepła prowadzącego do wybuchu
D. utlenienia się nadtlenków organicznych
Brak monitorowania kontroli temperatury podczas składowania nadtlenków organicznych stwarza poważne zagrożenie, ponieważ te substancje są wyjątkowo reaktywne i mogą wydzielać ciepło w wyniku egzotermicznych reakcji chemicznych. Wysoka temperatura może prowadzić do niekontrolowanego rozkładu nadtlenków, co w skrajnych przypadkach może skutkować wybuchem. Przykładowo, w przemyśle chemicznym stosuje się rygorystyczne procedury przechowywania nadtlenków organicznych, które obejmują monitorowanie temperatury oraz odpowiednie wentylowanie pomieszczeń magazynowych. Standardy takie jak NFPA 430: Code for the Storage of Liquid and Solid Oxidizers podkreślają potrzebę regularnego monitorowania warunków składowania, co pozwala na minimalizację ryzyka wystąpienia niebezpiecznych zdarzeń. Dobre praktyki obejmują również szkolenie pracowników w zakresie obsługi nadtlenków oraz implementację systemów alarmowych, które mogą w porę informować o niebezpiecznych zmianach temperatury.

Pytanie 5

Jakie typy magazynów można wyróżnić w zależności od formy przechowywanych towarów?

A. Magazyny przemysłowe, dystrybucyjne oraz zapasowe
B. Magazyny materiałów sztukowych, sypkich, ciekłych i gazowych
C. Magazyny ręczne, mechaniczne i automatyczne
D. Magazyny otwarte, półotwarte i zamknięte
Magazyny materiałów sztukowych, sypkich, ciekłych i gazowych to kategoria, która klasyfikuje przestrzenie magazynowe według ich specyfiki i rodzaju składowanych towarów. Takie podejście jest kluczowe dla efektywności operacyjnej, ponieważ różne materiały wymagają różnych metod przechowywania. Na przykład, materiały sztukowe, takie jak palety lub kontenery, mogą być składowane w magazynach z regałami paletowymi, co umożliwia optymalizację miejsca i łatwy dostęp do towarów. Z kolei materiały sypkie, takie jak zboża czy piasek, często wymagają specjalnych silosów, które zapobiegają ich rozsypywaniu i ułatwiają transport. Ciekłe substancje, jak oleje czy chemikalia, są przechowywane w zbiornikach, które muszą być zaprojektowane z uwzględnieniem norm bezpieczeństwa i ochrony środowiska. W przypadku gazów, odpowiednie magazyny muszą spełniać rygorystyczne standardy dotyczące ciśnienia i bezpieczeństwa, aby zapobiec wybuchom czy wyciekom. Takie zróżnicowanie w klasyfikacji magazynów jest zgodne z najlepszymi praktykami logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw, co pozwala na bardziej precyzyjne planowanie przestrzeni oraz optymalizację procesów magazynowych.

Pytanie 6

"Zapasy w drodze" jako ilość towarów regularnie zamawiana, w trakcie realizacji zamówienia mogą być przechowywane

A. w magazynie zamawiającego
B. w magazynie dostawcy
C. w procesie obróbki
D. w procesie produkcji
Wybór odpowiedzi związanych z procesem wytwarzania, magazynem zamawiającego oraz procesem przetwarzania opiera się na błędnym zrozumieniu pojęcia zapasów w drodze. W procesie wytwarzania towary są wytwarzane, ale nie są jeszcze w drodze do zamawiającego; zatem nie mogą być klasyfikowane jako zapasy w drodze. Magazyn zamawiającego to miejsce, gdzie towar jest już przyjęty i składowany. W związku z tym nie dotyczy on zapasów, które jeszcze nie dotarły do tej lokalizacji. Z kolei proces przetwarzania odnosi się do działań związanych z przetwarzaniem surowców lub półproduktów w gotowe wyroby, co również nie ma związku z pojęciem zapasów w drodze. Typowym błędem myślowym jest utożsamianie zapasów w drodze z różnymi etapami produkcji czy przechowywania, zamiast z fazą transportu. Przygotowując się do oceny łańcucha dostaw, warto pamiętać, że każdy element procesu logistycznego ma swoją specyfikę, a prawidłowe rozpoznanie miejsca zapasów może znacząco wpłynąć na efektywność zarządzania i planowania w przedsiębiorstwie. Zrozumienie, w jaki sposób towary przemieszczają się w łańcuchu dostaw, jest kluczowe dla optymalizacji procesów i redukcji kosztów, a błędne klasyfikowanie zapasów prowadzi do nieefektywności i strat finansowych.

Pytanie 7

Firma oferująca zróżnicowane usługi logistyczne, zazwyczaj w postaci pakietów zawierających między innymi: usługi transportowe, obsługę terminali, dystrybucję oraz magazynowanie, a także powiązane usługi informacyjne i finansowe, określana jest mianem przedsiębiorstwa

A. spedycyjnym
B. kurierskim
C. transportowym
D. logistycznym
Zarówno odpowiedzi "spedycyjnym", "kurierskim", jak i "transportowym" są niepoprawne, ponieważ nie oddają one w pełni charakteru przedsiębiorstwa logistycznego. Przedsiębiorstwo spedycyjne skupia się głównie na organizacji transportu towarów, co oznacza, że jego rola ogranicza się do koordynacji procesów związanych z przewozem. Jednakże, nie obejmuje ono kompleksowych działań związanych z magazynowaniem czy obsługą terminalową, które są nieodłącznymi elementami logistyki. Odpowiedź dotycząca przedsiębiorstwa kurierskiego jest również myląca, ponieważ usługi kurierskie koncentrują się na szybkiej dostawie paczek, co nie obejmuje pełnego zakresu usług logistycznych. Wreszcie, termin "transportowym" odnosi się głównie do samego przewozu, ignorując inne kluczowe aspekty, takie jak zarządzanie zapasami czy dystrybucja. Rozumienie różnic pomiędzy tymi kategoriami jest kluczowe dla skutecznego zarządzania łańcuchem dostaw oraz optymalizacji procesów logistycznych. W praktyce, przedsiębiorstwa powinny dążyć do integracji wszystkich tych funkcji, aby poprawić efektywność operacyjną oraz spełnić oczekiwania klientów na rynku globalnym.

Pytanie 8

Niewłaściwe zabezpieczenie zapasów przed działaniami chemicznymi może spowodować, że produkty będą

A. wysychać
B. kiełkować
C. rdzewieć
D. dojrzewać
Odpowiedź "rdzewieć" jest prawidłowa, ponieważ niewłaściwe zabezpieczenie zapasów przed działaniem procesów chemicznych, takich jak korozja, może prowadzić do rdzewienia metali. Rdzewienie to proces elektrochemiczny, w którym metal, najczęściej żelazo, reaguje z tlenem i wodą, tworząc tlenek żelaza. Aby zminimalizować ten proces, ważne jest stosowanie odpowiednich środków ochrony, jak powłoki antykorozyjne, obróbka powierzchniowa oraz odpowiednie przechowywanie metali w suchych i wentylowanych pomieszczeniach. W praktyce, w przemyśle budowlanym, transportowym oraz magazynowym stosuje się różne metody ochrony przed korozją, w tym malowanie, cynkowanie oraz zastosowanie inhibitorów korozji. Kluczowe jest także monitorowanie warunków przechowywania oraz regularne przeglądy techniczne, aby identyfikować i przeciwdziałać ryzyku rdzewienia na wczesnym etapie. Przestrzeganie tych praktyk jest zgodne z normami ISO 12944, które dotyczą ochrony powłok przed korozją w różnych warunkach atmosferycznych.

Pytanie 9

Paletowe jednostki ładunkowe (pjł), utworzone na paletach EUR, są składowane w regale stałym ramowym 0 parametrach przedstawionych na rysunku. Maksymalnie ile warstw kartonów o wysokości 300 mm zmieści się na palecie, jeżeli wysokość gniazda regałowego wynosi hg = 1 600 mm, a wielkość luzu manipulacyjnego fg = 100 mm?

Ilustracja do pytania
A. 5 warstw.
B. 4 warstwy.
C. 3 warstwy.
D. 6 warstw.
Odpowiedź 4 warstwy jest prawidłowa, ponieważ zrozumienie wysokości gniazda regałowego oraz luzu manipulacyjnego jest kluczowe w kontekście składowania i efektywności w magazynach. Wysokość gniazda wynosząca 1600 mm, po odjęciu luzu manipulacyjnego wynoszącego 100 mm, daje nam 1500 mm dostępnej wysokości do składowania. Dzieląc tę wartość przez wysokość pojedynczego kartonu (300 mm), teoretycznie otrzymamy 5 warstw. Niemniej jednak, w praktyce, bezpieczeństwo i ergonomia przy obsłudze ładunków są także bardzo istotne. Wprowadzenie dodatkowego luzu między warstwami kartonów jest niezbędne, aby umożliwić ich swobodne manewrowanie oraz uniknąć uszkodzeń podczas załadunku i rozładunku. Zgodnie z dobrą praktyką magazynową, zaleca się, aby luz manipulacyjny był brany pod uwagę, co w tym przypadku ogranicza liczbę warstw do 4. Ostatecznie, zrozumienie tych zasad pozwala na bardziej efektywne wykorzystanie przestrzeni magazynowej oraz zwiększa bezpieczeństwo operacji logistycznych.

Pytanie 10

Który wariant odpowiada właściwej kolejności etapów planowania dystrybucji w metodzie DRP (ang. Distribution Requirements Planning)?

  1. Analiza popytu zgłaszanego przez odbiorców końcowych.
  2. Zapotrzebowanie na dostawy.
  3. Planowanie produkcji.
  1. Planowanie produkcji.
  2. Analiza popytu w punktach sprzedaży.
  3. Zapotrzebowanie na środki transportu.
A.B.
  1. Aktualizacja planów produkcyjnych.
  2. Zapotrzebowanie na miejsca magazynowe.
  3. Planowanie zapasów.
  1. Planowanie zapasów.
  2. Planowanie transportu do miejsc odbioru.
  3. Zapotrzebowanie na dostawy.
C.D.

A. A.
B. C.
C. D.
D. B.
Odpowiedź A jest całkiem na miejscu, bo pokazuje, jak wygląda planowanie w metodzie DRP (Distribution Requirements Planning). Cały proces zaczyna się od analizy tego, czego klienci naprawdę chcą, co jest mega ważne, żeby dobrze działaliśmy. Jak zrozumiemy, jakie są rzeczywiste potrzeby, to łatwiej nam ustalić, ile produktów musimy przygotować na dany moment. Potem, biorąc pod uwagę te dane, tworzymy zapotrzebowanie na dostawy, co jest kluczowym krokiem w całym planowaniu logistycznym. Na końcu, bazując na zebranych informacjach, planujemy produkcję, żebyśmy mogli zapewnić odpowiednie ilości produktów w dobrym czasie. Z praktycznego punktu widzenia, wdrożenie DRP pomaga nam zmniejszyć koszty magazynowe, lepiej zarządzać łańcuchem dostaw i sprawić, że klienci będą zadowoleni, bo dostaną to, czego potrzebują na czas. Warto się tym zainteresować, bo dobre zarządzanie procesami logistycznymi jest mega istotne w dzisiejszym zmieniającym się świecie biznesu.

Pytanie 11

Który z systemów informatycznych wykorzystywany jest do zarządzania relacjami z klientami?

A. PMT
B. MRPII
C. CAD
D. CRM
CRM, czyli Customer Relationship Management, to system informatyczny zaprojektowany do zarządzania interakcjami z klientami oraz analizowania danych dotyczących klientów. Jego głównym celem jest poprawa relacji z klientami, co przekłada się na zwiększenie ich satysfakcji oraz lojalności. Przykłady zastosowania CRM obejmują gromadzenie i analizowanie danych o zakupach klientów, co pozwala na dostosowywanie ofert do ich potrzeb oraz preferencji. Systemy te umożliwiają automatyzację procesów sprzedażowych, co zwiększa efektywność pracy zespołów sprzedażowych. Dobre praktyki w zakresie CRM obejmują segmentację klientów, co pozwala na lepsze targetowanie kampanii marketingowych oraz personalizację komunikacji. Standardy, takie jak CRM 2020, wskazują na znaczenie integracji z innymi systemami biznesowymi, co pozwala na uzyskanie kompleksowego obrazu klienta i wspiera wielokanałową komunikację. Integracja z platformami e-commerce oraz systemami ERP zwiększa wartość danych i ułatwia podejmowanie decyzji strategicznych.

Pytanie 12

Jaką metodę wydawania towarów należy zastosować, jeżeli pierwsze w kolejności mają być wydawane towary, które najpóźniej dotarły?

A. FEFO
B. LIFO
C. FIFO
D. HIFO
Metoda LIFO (Last In, First Out) polega na tym, że towary, które przybyły najpóźniej, są wydawane jako pierwsze. Takie podejście jest szczególnie przydatne w branżach, gdzie wartość towarów szybko się zmienia lub w przypadku produktów, które mogą się łatwo zestarzeć lub zdezaktualizować. Przykładem zastosowania LIFO mogą być magazyny z elektroniką, gdzie nowoczesne modele zastępują starsze, a zatem logiczne jest, aby najnowsze urządzenia były wydawane jako pierwsze. Ta metoda pomaga również w zachowaniu aktualności oferty produktowej i minimalizowaniu strat związanych z przestarzałym asortymentem. Warto zauważyć, że LIFO nie jest powszechnie stosowana w obrocie artykułami spożywczymi, gdzie preferuje się podejście FIFO (First In, First Out), ale w kontekście innych branż LIFO staje się kluczowym elementem strategii zarządzania zapasami. Stosowanie LIFO jest zgodne z wieloma standardami branżowymi, które podkreślają znaczenie optymalizacji procesów magazynowania i dystrybucji w celu zwiększenia efektywności operacyjnej.

Pytanie 13

Podkłady to urządzenia, które pozwalają na przechowywanie asortymentów

A. z zachowaniem określonej odległości od podłoża
B. poprzez bezpośrednie zawieszanie asortymentu
C. opierających się o elementy konstrukcyjne
D. poprzez pośrednie zawieszanie asortymentu
Odpowiedź dotycząca zachowania określonej odległości od podłoża jest prawidłowa, ponieważ podkłady są zaprojektowane do składowania asortymentów w sposób, który minimalizuje ryzyko uszkodzeń towarów oraz zapewnia ich łatwy dostęp. Utrzymanie odpowiedniej odległości od podłoża, zazwyczaj wynoszącej co najmniej 10 cm, jest zgodne z praktykami branżowymi, które mają na celu ochronę towarów przed wilgocią oraz umożliwienie skutecznej wentylacji. Dodatkowo, takie podejście wpływa na bezpieczeństwo pracy w magazynie, ponieważ pozwala na swobodny przepływ ruchu oraz załadunku i rozładunku towarów. W magazynach zgodnych z normami ISO i innymi standardami logistycznymi, precyzyjne zarządzanie przestrzenią składowania jest kluczowe dla efektywności operacyjnej. Przykładem zastosowania może być system regałów wysokiego składowania, gdzie zachowanie odległości od podłoża jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania sprzętu transportowego, takiego jak wózki widłowe, które muszą manewrować między regałami. Takie praktyki są istotne dla zwiększenia wydajności i bezpieczeństwa operacji magazynowych.

Pytanie 14

Wytwórca ponosi koszt w wysokości 30,00 zł przy produkcji jednego towaru i nalicza 20% zysk na podstawie kosztów wytwarzania. Jaka będzie cena jednostkowa sprzedaży tego produktu w hurtowni, która dodatkowo nakłada 25% marżę?

A. 45,00 zł
B. 43,50 zł
C. 13,50 zł
D. 36,00 zł
Jednostkowa cena sprzedaży wyrobu wynosi 45,00 zł. Aby obliczyć tę cenę, należy najpierw ustalić koszt wytworzenia, który wynosi 30,00 zł. Producent stosuje narzut zysku na poziomie 20% od kosztu, co oblicza się jako 30,00 zł x 20% = 6,00 zł. Zatem cena sprzedaży ustalana przez producenta wynosi 30,00 zł + 6,00 zł = 36,00 zł. Kolejnym krokiem jest obliczenie ceny sprzedaży w hurtowni, która stosuje dodatkową marżę w wysokości 25%. Marża ta obliczana jest od ceny sprzedaży ustalonej przez producenta, czyli 36,00 zł x 25% = 9,00 zł. Finalna cena sprzedaży w hurtowni to 36,00 zł + 9,00 zł = 45,00 zł. W praktyce, znajomość metod kalkulacji cen oraz narzutów i marż jest kluczowa w zarządzaniu kosztami i cenami w branży handlowej. Przykład ten ilustruje jak istotne jest zrozumienie relacji między kosztami produkcji a strategią cenową, co pozwala efektywnie planować i prognozować zyski.

Pytanie 15

Korzystając z zamieszczonej tabeli, wskaż przenośnik, który należy zastosować do transportu jednostek ładunkowych o szerokości wynoszącej 110 cm i wadze 30 kg każda?

PrzenośnikRolkowyTaśmowyWibracyjnyŁańcuchowy
Maksymalne obciążenie20 kg150 kg10 kg200 kg
Maksymalna szerokość550 mm1 000 mm350 mm2 000 mm

A. Taśmowy.
B. Łańcuchowy.
C. Rolkowy.
D. Wibracyjny.
Przenośnik łańcuchowy to naprawdę dobre rozwiązanie do transportu ładunków o szerokości 110 cm i wadze 30 kg każda. Jego parametry techniczne idealnie pasują do tego, co potrzebujemy. W porównaniu do innych typów przenośników, łańcuchowe mają dużą nośność, więc mogą przenosić cięższe rzeczy – nawet do 200 kg. W praktyce często widuje się je w magazynach, fabrykach czy przemyśle spożywczym, gdzie przewozi się ciężkie i spore towary. Co ważne, dzięki swojej konstrukcji, przenośniki łańcuchowe radzą sobie z różnymi produktami, co czyni je bardzo uniwersalnymi. Ich maksymalna szerokość to aż 2000 mm, więc bez problemu obsłużą ładunki o szerokości 110 cm, minimalizując ryzyko uszkodzeń. Wybór właściwego przenośnika jest naprawdę kluczowy dla sprawnej logistyki, a branżowe standardy jasno mówią, że przenośniki łańcuchowe są w tej sytuacji najlepsze. To potwierdza, że są niezawodne i wszechstronne.

Pytanie 16

Charakterystyczną cechą zintegrowanego łańcucha dostaw jest

A. krótkoterminowy charakter współpracy
B. niezależne planowanie
C. koordynacja przepływu produktów
D. wzrost wydatków
Cechą charakterystyczną zintegrowanego łańcucha dostaw jest koordynacja przepływu produktów, która polega na harmonijnym zarządzaniu wszystkimi etapami od zaopatrzenia, przez produkcję, aż po dystrybucję do klienta. Zintegrowany łańcuch dostaw uwzględnia zarówno dostawców, producentów, jak i dystrybutorów, co pozwala na efektywne planowanie i monitorowanie każdego etapu. Przykładem może być zastosowanie systemów ERP (Enterprise Resource Planning), które pozwalają na bieżąco śledzić stan zapasów i planować produkcję na podstawie rzeczywistych potrzeb rynku. W praktyce oznacza to, że przedsiębiorstwa mogą szybko reagować na zmiany popytu, co przekłada się na zwiększenie efektywności operacyjnej oraz redukcję kosztów. Ponadto, dobra koordynacja wspiera budowanie długotrwałych relacji z partnerami w łańcuchu dostaw, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w logistyce, takimi jak podejście Lean i Just-In-Time, które kładą nacisk na minimalizację marnotrawstwa i optymalizację procesów.

Pytanie 17

Rysunek przedstawia wózek

Ilustracja do pytania
A. unoszący.
B. ciągnikowy.
C. podnośnikowy.
D. naładowny.
Wózek paletowy, który przedstawiony jest na rysunku, to typ wózka unoszącego. Jego głównym zadaniem jest podnoszenie ładunków, takich jak palety z towarem, na niewielką wysokość, co umożliwia ich łatwy transport. Wózki unoszące są kluczowe w logistyce i magazynowaniu, gdzie efektywne przemieszczanie towarów jest niezbędne do zapewnienia płynności operacyjnej. W praktyce, wózki te mogą podnosić ładunki do wysokości około 20-30 cm, co wystarcza do ich załadunku na niskie regały lub do transportu w obrębie magazynów. Warto podkreślić, że wózki paletowe unoszące są projektowane zgodnie z normami bezpieczeństwa i ergonomii, co redukuje ryzyko urazów u pracowników. Dobrą praktyką w ich użyciu jest regularne sprawdzanie stanu technicznego, aby zapewnić ich niezawodność i efektywność w codziennych operacjach logistycznych.

Pytanie 18

W grupie A, określonej na podstawie analizy Pareto, znajduje się około 20% wszystkich pozycji w asortymencie, które generują

A. 5% przyjętego kryterium
B. 80% przyjętego kryterium
C. 15% przyjętego kryterium
D. 25% przyjętego kryterium
Analiza Pareto, znana również jako zasada 80/20, wskazuje, że w wielu sytuacjach 20% przyczyn prowadzi do 80% skutków. W kontekście asortymentu to oznacza, że grupa A, składająca się z około 20% wszystkich pozycji, generuje aż 80% wartości sprzedaży. Taki rozkład pozwala przedsiębiorstwom na skoncentrowanie się na kluczowych produktach, które mają największy wpływ na rentowność. Przykładem zastosowania tej zasady jest analiza produktów w sklepie, gdzie kilka najlepiej sprzedających się artykułów może generować znaczną część całkowitych przychodów. Dlatego też, skuteczne zarządzanie asortymentem wymaga identyfikacji tych kluczowych produktów. Firmy powinny zainwestować w marketing i promocję tych wybranych pozycji, aby maksymalizować zyski. W praktyce, zastosowanie analizy Pareto wspiera procesy decyzyjne w zarządzaniu zapasami, planowaniu sprzedaży oraz strategiach zakupowych, zgodnych z najlepszymi praktykami branżowymi.

Pytanie 19

Zastosowanie powierzchni ładunkowej palety przez opakowania transportowe o prostokątnym kształcie powinno wynosić

A. 110%, lecz nie mniej niż 105%
B. 95%, lecz nie mniej niż 80%
C. 92%, lecz nie mniej niż 90%
D. 100%, lecz nie mniej niż 90%
Wybór odpowiedzi, która sugeruje inne wartości wykorzystania powierzchni ładunkowej, nie uwzględnia podstawowych zasad efektywności logistycznej. Na przykład, wskazanie wartości 92% lub 95% jako minimalnego poziomu efektywności może sugerować niedostateczne wykorzystanie przestrzeni, co prowadzi do wyższych kosztów transportu i większego śladu węglowego. Dążenie do 100% wykorzystania powierzchni palety jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu łańcuchem dostaw i optymalizacji procesów logistycznych. Warto również zwrócić uwagę, że minimalne wartości poniżej 90% mogą prowadzić do nieefektywności, takich jak nadmierna ilość transportów potrzebnych do przewozu tej samej ilości towaru. To z kolei ma swoje konsekwencje, zarówno finansowe, jak i środowiskowe. Z perspektywy operacyjnej, brak pełnego wykorzystania przestrzeni oraz niewłaściwe rozmieszczenie ładunku mogą prowadzić do problemów z bezpieczeństwem, takich jak przesunięcia ładunku podczas transportu czy nawet uszkodzenia towarów. Dlatego dążenie do maksymalizacji powierzchni ładunkowej powinno być priorytetem w każdej organizacji zajmującej się logistyką.

Pytanie 20

Mrożone warzywa mogą być przechowywane w magazynie przez kilka miesięcy, jeśli są trzymane w zakresie temperatur

A. -15°C ± +1°C
B. -1°C ± 0°C
C. -5°C ± 0°C
D. -18°C ± -6°C
Przechowywanie mrożonych warzyw w temperaturach, które są inne niż -18°C ± -6°C, może przynieść różne problemy z jakością i bezpieczeństwem jedzenia. Odpowiedzi takie jak -5°C ± 0°C albo -1°C ± 0°C sugerują za wysokie temperatury, co sprawia, że warzywa nie zamarzają porządnie. W takich warunkach enzymy mogą się jeszcze aktywować, co prowadzi do rozkładu wartości odżywczych i zmian w smaku. Na przykład, mrożenie w -5°C może doprowadzić do powstania kryształków lodu w warzywach, co je uszkodzi po rozmrożeniu. Z kolei odpowiedź -15°C ± +1°C, choć w miarę bliska wymaganiom, też nie spełnia dokładnych norm, bo jest na granicy tego, co powinno być i może prowadzić do nierówności w składowaniu, co wpływa na jakość. Złe zakresy temperatur mogą pogorszyć jakość produktu i zwiększyć ryzyko chorób przenoszonych przez jedzenie, co jest niebezpieczne, zwłaszcza dla osób z osłabioną odpornością. Dlatego dobrze jest znać odpowiednie normy przechowywania, które mają na celu zapewnienie jakości i bezpieczeństwa żywności.

Pytanie 21

Części do montażu ciągłego komputerów najczęściej są transportowane na Imię produkcyjną potokową za pomocą

A. uniwersalnych wózków widłowych
B. ręcznych wózków widłowych
C. przenośników rolkowych
D. przenośników taśmowych
Przenośniki taśmowe to kluczowy element w systemach produkcji potokowej, szczególnie w kontekście montażu komputerów. Główną zaletą przenośników taśmowych jest ich zdolność do ciągłego transportu komponentów na linii produkcyjnej, co znacząco zwiększa efektywność oraz redukuje czas przestojów. Dzięki zastosowaniu taśm, można łatwo dostarczać różne części, takie jak płyty główne czy karty graficzne, w sposób uporządkowany i zminimalizowany do niezbędnego kontaktu manualnego. Przenośniki taśmowe są zgodne z najlepszymi praktykami w branży, które promują automatyzację procesów oraz optymalizację przepływu materiałów. Dodatkowo, ich konstrukcja umożliwia łatwą integrację z systemami zarządzania produkcją, co dalej podnosi poziom kontroli i monitorowania procesów. W przypadku montażu komputerów, gdzie precyzja i szybkość są kluczowe, przenośniki taśmowe odgrywają niezastąpioną rolę w zapewnieniu płynności operacji produkcyjnych.

Pytanie 22

Do kategorii odpadów przemysłowych nie wlicza się

A. odpadów pochodzących z przeróbki ropy naftowej
B. popiołów pochodzących z elektrociepłowni
C. resztek jedzenia w restauracji
D. ubytków szklanych w hucie szkła
Odpady z restauracji, jak resztki jedzenia, nie są traktowane jako odpady przemysłowe, tylko jako odpady komunalne. Odpady przemysłowe to różne rzeczy, które powstają w fabrykach i produkcji, a mogą to być zarówno surowce, jak i półprodukty, a także odpady z maszyn. Na przykład, odpady z przeróbki ropy naftowej są często uznawane za odpady niebezpieczne, bo mogą być szkodliwe. Nie można też zapominać o szkle z huty, to klasyczny przykład odpadu przemysłowego, który da się przetworzyć. Również popioły z elektrociepłowni są klasyfikowane jako odpady przemysłowe. Dbanie o to, jak zarządzamy odpadami komunalnymi i przemysłowymi, jest super ważne dla ochrony środowiska. Mówi się o gospodarce o obiegu zamkniętym, która stawia na zmniejszanie odpadów, ich ponowne użycie oraz recykling.

Pytanie 23

Wyznacz, jaki jest czas przestoju w procesie produkcji, jeśli wskaźnik wydajności produkcji wynosił 95%, a całkowity czas pracy w danym okresie obliczeniowym wyniósł 180 godzin?

A. 171 godzin
B. 20 godzin
C. 9 godzin
D. 19 godzin
Czas przestoju w procesie produkcji można obliczyć na podstawie wskaźnika płynności produkcji oraz całkowitego czasu pracy. Miernik płynności produkcji wynoszący 95% oznacza, że 95% czasu pracy było wykorzystywane efektywnie, podczas gdy 5% to czas przestoju. Obliczamy to w następujący sposób: Czas przestoju = Całkowity czas pracy x (1 - Wskaźnik płynności). Dla podanych danych: Czas przestoju = 180 godzin x (1 - 0,95) = 180 godzin x 0,05 = 9 godzin. Ta metoda obliczania jest zgodna z praktykami w zarządzaniu produkcją, gdzie kluczowe jest monitorowanie efektywności oraz minimalizowanie przestojów. Wiedza na ten temat jest istotna w kontekście optymalizacji procesów produkcyjnych, co z kolei prowadzi do zwiększenia wydajności oraz rentowności przedsiębiorstwa.

Pytanie 24

W przypadku poważnych oparzeń, które prowadzą do martwicy, czyli całkowitego zniszczenia wszystkich warstw skóry (skóra jest poparzona, czarna lub biała), należy

A. osłonić odkryte oparzone miejsca jałowymi opatrunkami
B. zdjąć z poszkodowanego ubranie w rejonie poparzenia
C. usunąć martwy, przypalony naskórek oraz pozostałości
D. zdezynfekować ranę przy użyciu środków dezynfekujących
Wybór, który polega na używaniu środków dezynfekujących w przypadku poważnych poparzeń, niestety nie jest najlepszy. Gdy mamy do czynienia ze zniszczeniem wszystkich warstw skóry, tradycyjne środki mogą nie tylko nie zadziałać, ale wręcz zaszkodzić. Mogą podrażnić tkanki, co powoduje większy ból i opóźnia gojenie. Kiedy skóra jest martwa, dezynfekcja nie ma sensu, a najważniejsze to chronić ranę przed brudem. Musisz też uważać przy zdejmowaniu ubrań z miejsca poparzenia, jeśli coś się przykleiło, żeby nie uszkodzić skóry jeszcze bardziej. Usuwanie martwego naskórka bez oceny lekarza to również nie najlepszy pomysł. W takich sytuacjach lepiej, żeby zajął się tym specjalista. Stosowanie nieodpowiednich metod może prowadzić do poważnych komplikacji i zwiększonego ryzyka infekcji, więc zawsze lepiej skonsultować się z lekarzem przy poważnych poparzeniach.

Pytanie 25

Tabela przedstawia cennik usług przewozowych. Na jego podstawie ustalono, że wartość netto usługi przewozu 10 t artykułów głęboko mrożonych na odległość 100 km wynosi

CENY JEDNOSTKOWE NETTO w PLN
Rodzaj towaruWaga ładunkuStawka za 1 km ładowny
1. Towary neutralne1 000 – 2 999 kgPLN 1,90
3 000 – 5 999 kgPLN 2,10
6 000 – 14 999 kgPLN 2,40
15 000 – 24 000 kgPLN 2,80
2. Towar niebezpieczne
oraz wymagające
kontrolowanej temperatury
1 000 – 2 999 kgPLN 2,40
3 000 – 5 999 kgPLN 2,70
6 000 – 14 999 kgPLN 2,90
15 000 – 24 000 kgPLN 3,10

A. 310 zł
B. 290 zł.
C. 280 zł
D. 240 zł
W wielu przypadkach błędy w obliczeniach kosztów przewozu wynikają z nieprawidłowego zrozumienia zastosowanych stawek lub błędnej interpretacji danych. Na przykład, niektóre odpowiedzi sugerują wartości, które nie są zgodne z ustaloną stawką za kilometr. Odpowiedzi takie jak 310 zł, 280 zł czy 240 zł wynikają z niewłaściwego pomnożenia stawki przez dystans lub błędnego przyjęcia stawki. Właściwe zrozumienie, że stawka za kilometr jest kluczowym czynnikiem w obliczeniach, jest fundamentalne dla prawidłowej kalkulacji kosztów. Często zdarza się, że użytkownicy wybierają odpowiedzi, myśląc, że stawka może być różna w zależności od dodatkowych czynników, jak na przykład czas transportu czy typ pojazdu. Warto jednak pamiętać, że w podanych warunkach stawka jest jednoznacznie określona i wymaga precyzyjnego zastosowania w obliczeniach. Błędne wnioski mogą także wynikać z pomyłek w mnożeniu, które prowadzą do niezrozumienia, jak ważne jest dokładne wykonywanie obliczeń w obszarze logistyki i transportu. Szerokie zrozumienie i stosowanie zasad w obliczeniach kosztów przewozu jest kluczowe dla zarządzania logistyką, a dokładność w tych obliczeniach ma bezpośredni wpływ na rentowność działalności. W obliczeniach tego typu nie można pomijać żadnego z elementów kalkulacji, ponieważ może to prowadzić do znacznych różnic w kosztach, co w rezultacie wpływa na decyzje biznesowe.

Pytanie 26

Tabela ilustruje wielkość współczynnika pokrycia zapasem potrzeb zgłaszanych przez odbiorców w trzech kolejnych kwartałach. Planuje się wzrost wskaźnika o 10% w stosunku do III kwartału, ile wyniesie wartość tego wskaźnika w IV kwartale?

I kwartałII kwartałIII kwartał
1,31,52.0

A. 2,04
B. 2,2
C. 2,4
D. 2,02
Odpowiedź 2,2 jest prawidłowa, ponieważ obliczenia wskazują na wzrost wartości współczynnika pokrycia zapasem o 10% w porównaniu do III kwartału, w którym wynosił on 2,0. Aby obliczyć nową wartość, należy zastosować wzór: nowa wartość = stara wartość + (stara wartość * procent wzrostu). W tym przypadku: 2,0 + (2,0 * 0,10) daje 2,0 + 0,2 = 2,2. W praktyce, analiza wskaźników pokrycia zapasem jest kluczowa w zarządzaniu łańcuchem dostaw oraz w planowaniu produkcji. Umożliwia ona monitorowanie zdolności firmy do zaspokojenia popytu klientów, co jest niezbędne w kontekście optymalizacji zapasów oraz minimalizacji kosztów związanych z ich utrzymywaniem. Wartości wskaźników mogą być również używane do porównań branżowych, co pozwala na ocenę efektywności działania firmy na tle konkurencji. Takie analizy są zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu operacyjnym, umożliwiając podejmowanie świadomych decyzji strategicznych. Prawidłowe zrozumienie matematycznych podstaw tych wskaźników jest niezbędne dla efektywnego zarządzania każdą organizacją produkcyjną.

Pytanie 27

Podstawą realizacji usługi spedycyjnej jest

A. umowa kupna
B. zamówienie
C. zlecenie spedycyjne
D. oferta sprzedaży
W kontekście usług spedycyjnych, istnieje szereg dokumentów i umów, które mogą być mylone z zleceniem spedycyjnym, co prowadzi do błędnych wniosków. Oferta sprzedaży, będąca propozycją kupna lub sprzedaży towaru, nie jest bezpośrednio związana z procesem spedycji. Skupia się na warunkach handlowych, takich jak cena, ilość i specyfikacje produktu, a nie na organizacji transportu. Zamówienie, z kolei, odnosi się do polecenia zakupu towaru, które również nie spełnia funkcji inicjującej proces spedycji, ponieważ nie zawiera informacji dotyczących transportu i logistykę. Umowa kupna, chociaż ważna w kontekście transakcji handlowych, nie jest wystarczająca, aby zainicjować proces spedycji, gdyż nie zawiera szczegółów dotyczących organizacji przewozu. Często błędne wnioski wynikają z mylenia koncepcji handlowych z logistyką, co może prowadzić do nieefektywnego planowania i realizacji transportu, a w efekcie do opóźnień i dodatkowych kosztów. Dlatego kluczowe jest, aby rozumieć rolę zlecenia spedycyjnego w całym procesie logistycznym oraz umieć odróżnić je od innych dokumentów handlowych.

Pytanie 28

Harmonogramy dostaw surowców w firmie produkcyjnej są ustalane na podstawie efektywności łańcucha dostaw, który określa zdolności sprzedażowe jakiegokolwiek produktu, liczone na poziomie

A. maksymalnym
B. minimalnym
C. bieżącym
D. średnim
Harmonogramy dostaw materiałów w przedsiębiorstwie produkcyjnym nie powinny być ustalane na podstawie minimalnych, bieżących ani średnich możliwości sprzedaży. Kluczowym błędem jest myślenie, że minimalne możliwości sprzedaży są wystarczające do ustalania harmonogramów dostaw. Taki sposób planowania może prowadzić do niedoborów materiałów i substancji, co w efekcie opóźnia proces produkcji oraz negatywnie wpływa na zdolność przedsiębiorstwa do reagowania na zmieniające się warunki rynkowe. Bieżące możliwości sprzedaży również nie są odpowiednie do planowania, ponieważ nie uwzględniają przyszłych trendów ani popytu, co może prowadzić do stagnacji. Z kolei średnie wartości z przeszłości mogą nie odzwierciedlać dynamicznych zmian na rynku, takich jak sezonowe wahania popytu czy wprowadzenie nowych produktów. W praktyce, przedsiębiorstwa powinny stosować bardziej złożone podejścia planistyczne, które uwzględniają zmienność rynku, analizę trendów oraz prognozowanie popytu. Współczesna logistyka wymaga elastyczności i proaktywnego podejścia do zarządzania łańcuchem dostaw, gdyż tylko w ten sposób można skutecznie zaspokajać potrzeby klientów oraz optymalizować procesy produkcyjne. Dlatego odpowiednie ustalenie harmonogramów dostaw na podstawie maksymalnych możliwości sprzedaży stanowi klucz do osiągnięcia przewagi konkurencyjnej.

Pytanie 29

Jakie jest wskaźnik niezawodności dostaw, jeśli w ciągu miesiąca na 25 zrealizowanych dostaw materiałów do firmy cztery okazały się nieterminowe?

A. 19%
B. 16%
C. 119%
D. 84%
Miernik niezawodności dostaw, zwany również wskaźnikiem terminowości dostaw, oblicza się, analizując stosunek liczby dostaw zrealizowanych na czas do całkowitej liczby dostaw. W przedstawionym przypadku, na 25 dostaw, 4 były nieterminowe, co oznacza, że 21 dostaw zostało zrealizowanych zgodnie z harmonogramem. Wzór na obliczenie wskaźnika niezawodności dostaw wygląda następująco: (Liczba dostaw terminowych / Całkowita liczba dostaw) * 100%. Zatem obliczamy: (21 / 25) * 100% = 84%. Wskazuje to, że 84% wszystkich dostaw dotarło na czas, co jest parametrem istotnym dla efektywności łańcucha dostaw. W praktyce, analiza wskaźników niezawodności dostaw jest kluczowa dla oceny jakości usług logistycznych, a uzyskany wynik może być porównywany z normami branżowymi, co pozwala na identyfikację obszarów do poprawy oraz dostosowanie strategii zarządzania dostawami.

Pytanie 30

Przedsiębiorcy wprowadzający do obrotu opakowania, w przypadku nieuzyskania wymaganych poziomów recyklingu odpadów opakowaniowych, są zobowiązani do wniesienia opłaty produktowej. Zgodnie z danymi przedstawionymi w tabeli przedsiębiorca będzie zobowiązany uiścić opłatę produktową za odpady opakowaniowe

Dane dotyczące gospodarki opakowaniami
Poz.Odpady opakowanioweMinimalny poziom recyklingu [%]Masa wprowadzonych do obrotu opakowań [kg]Masa opakowań poddana recyklingowi [kg]
1.z drewna16,0645 000145 000
2.z aluminium51,032 00015 320
3.z papieru i kartonu61,01 530 000990 500
4.z tworzyw sztucznych23,5374 00093 400

A. z papieru i kartonu.
B. z aluminium.
C. z tworzyw sztucznych.
D. z drewna.
Wybór odpowiedzi związanej z innymi materiałami odpadów opakowaniowych, takimi jak tworzywa sztuczne, drewno czy papier i karton, opiera się na błędnym zrozumieniu wymagań dotyczących poziomów recyklingu. Stwierdzenie, że przedsiębiorca powinien uiścić opłatę produktową za te materiały, jest nieuzasadnione, ponieważ rzeczywiste poziomy recyklingu dla tych materiałów są wyższe niż wymagane normy. Na przykład, jeśli poziom recyklingu dla papieru i kartonu przekracza wymagane 51,0%, przedsiębiorca nie ponosi dodatkowych kosztów. Tego rodzaju błędne rozumienie może prowadzić do niepotrzebnych wydatków oraz utraty konkurencyjności. Typowym błędem jest założenie, że brak opłaty za konkretne materiały oznacza ich mniejsze znaczenie dla środowiska. W rzeczywistości, materiały takie jak drewno czy tworzywa sztuczne, mimo że mogą być opłacane na innych zasadach, również wymagają skutecznego zarządzania w kontekście recyklingu. Istotne jest, aby przedsiębiorcy dokładnie analizowali raporty dotyczące poziomów recyklingu i dostosowywali swoje strategie do obowiązujących przepisów, co w dłuższej perspektywie przyczyni się do efektywniejszego zarządzania odpadami oraz minimalizacji kosztów operacyjnych.

Pytanie 31

W sytuacji produkcji na zamówienie oraz konieczności zakupu materiału o znacznej wartości, rozwiązaniem na zmniejszenie wydatków na nabycie materiałów oraz koszty magazynowania jest system zamówień oparty na metodzie

A. partia na partię
B. zmiennej wielkości dostawy
C. ekonomicznej wielkości dostawy
D. uzgodnionej wielkości dostawy
Metody zamawiania uzgodnionej wielkości dostawy oraz zmiennej wielkości dostawy, choć mogą wydawać się atrakcyjne dla przedsiębiorstw, które chcą zaoszczędzić na kosztach materiałów, często prowadzą do problemów z efektywnością operacyjną. Uzgodniona wielkość dostawy wiąże się z zamówieniami na stałe ilości, które mogą być nieadekwatne do zmieniających się potrzeb produkcyjnych. Taki sztywny system może prowadzić do nadprodukcji lub braków materiałów, co nie tylko zwiększa koszty magazynowania, ale także obniża zdolność reagowania na zmiany w zamówieniach klientów. Z drugiej strony, metoda zmiennej wielkości dostawy polega na dostosowywaniu ilości zamówień do aktualnych potrzeb, co wymaga bardziej skomplikowanego zarządzania i może prowadzić do nieefektywności w planowaniu dostaw. W praktyce, te podejścia często opierają się na prognozach, które mogą być błędne, co skutkuje zarówno zwiększonym ryzykiem finansowym, jak i operacyjnym. Właściwe podejście w zarządzaniu zapasami powinno dążyć do zminimalizowania kosztów poprzez elastyczne i oparte na danych decyzje zakupowe, co jest lepiej osiągane przez metodę partii na partię. Kluczowe jest, aby przedsiębiorstwa przywiązywały dużą wagę do monitorowania i analizy swoich potrzeb, aby unikać pułapek związanych z nadmiernym lub niewystarczającym zaopatrzeniem.

Pytanie 32

Na początku zmiany stan magazynowy papieru ksero wynosił 600 ryz. W trakcie zmiany otrzymano dostawę papieru w ilości 2 100 ryz, a także dokonano dwóch wydania dla podmiotów zewnętrznych: 250 ryz oraz 310 ryz, oraz jednego wydania na potrzeby własne przedsiębiorstwa w ilości 20 ryz. Jaki poziom stanu magazynowego papieru ksero będzie na koniec zmiany?

A. 2 160 ryz
B. 920 ryz
C. 2 040 ryz
D. 2 120 ryz
Aby policzyć, ile papieru ksero zostało na koniec zmiany, trzeba wziąć pod uwagę wszystkie wpływy i wydania, które miały miejsce w tym czasie. Na początku zmiany mieliśmy 600 ryz. Potem dostaliśmy nową dostawę 2100 ryz, co daje nam razem 2700 ryz. Jednak z tego wydaliśmy 250 ryz dla podmiotów zewnętrznych i 310 ryz, czyli razem 560 ryz. Po tych wydaniach mamy 2700 ryz minus 560 ryz, co daje 2140 ryz. Nie zapominajmy jeszcze, że wydaliśmy też 20 ryz na własne potrzeby, więc stan na koniec to 2140 ryz minus 20 ryz, czyli 2120 ryz. Więc na zakończenie zmiany mamy 2120 ryz papieru ksero. Takie obliczenia są naprawdę ważne w zarządzaniu zapasami, bo dzięki nim możemy lepiej planować, co i kiedy zamawiać oraz dbać o odpowiednią ilość towarów. Z mojego doświadczenia, to ułatwia też monitorowanie efektywności w firmie i planowanie przyszłych zamówień.

Pytanie 33

Po przeprowadzonej inwentaryzacji stwierdzono niedobór zapasów o wartości 3 500,00 zł. Zgodnie z umową o wspólnej odpowiedzialności materialnej pani Patrycja Wolna zostanie obciążona kwotą

UMOWA O WSPÓLNEJ ODPOWIEDZIALNOŚCI MATERIALNEJ
(fragment)
1.Pracownicy przyjmują łącznie wspólną odpowiedzialność materialną za szkody spowodowane niedoborem w powierzonym mieniu z obowiązkiem wyliczenia się.
2.Odpowiedzialność materialna pracowników w odniesieniu do każdego poszczególnego odpowiedzialnego materialnie pracownika wynosi
Katarzyna Borowska – 35% poniesionej przez Pracodawcę szkody.
Patrycja Kowalska – 30% poniesionej przez Pracodawcę szkody.
Danuta Nowak – 15% poniesionej przez Pracodawcę szkody.
Patrycja Wolna – 20% poniesionej przez Pracodawcę szkody.

A. 700,00 zł
B. 1 050,00 zł
C. 1 225,00 zł
D. 525,00 zł
Zgadzasz się, że 700,00 zł to dobra odpowiedź, bo wynika z umowy o wspólnej odpowiedzialności. Patrycja Wolna odpowiada za 20% szkody, a wartość niedoboru zapasów to 3 500,00 zł, więc prosto mówiąc: 3 500,00 zł razy 20% daje właśnie 700,00 zł. To całkiem sensowne podejście, bo takie umowy są tu po to, żeby chronić interesy pracodawcy, a jednocześnie sprawiedliwie ocenić sytuację, gdy ktoś z pracowników odpowiada za mienie firmy. Przykład? Na przykład, gdy pracownik zarządza magazynem i coś tam się zgubi - wtedy można łatwo obliczyć, ile tak naprawdę jest winny, co wydaje mi się super sprawiedliwe.

Pytanie 34

Wydatki związane z zatrudnieniem pracowników w magazynie oraz amortyzacją sprzętu magazynowego są klasyfikowane jako koszty

A. utrzymania zapasów
B. niedoboru zapasów
C. uzupełniania zapasów
D. przesycenia zapasami
Koszty zatrudnienia pracowników magazynu oraz amortyzacji wyposażenia magazynowego są klasyfikowane jako koszty utrzymania zapasów, ponieważ są bezpośrednio związane z działalnością operacyjną magazynu. Utrzymanie zapasów obejmuje wszelkie wydatki, które są niezbędne do zapewnienia sprawnego funkcjonowania magazynu oraz efektywnego zarządzania stanami magazynowymi. Przykładowo, wynagrodzenia pracowników odpowiedzialnych za przyjmowanie, składowanie oraz wydawanie towarów bezpośrednio wpływają na efektywność operacji magazynowych. Dodatkowo, amortyzacja wyposażenia, takiego jak regały, wózki widłowe czy systemy informatyczne, jest istotna, ponieważ te elementy są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania magazynu i zarządzania zapasami. Przemiany w zarządzaniu magazynem wskazują, że optymalizacja kosztów utrzymania zapasów przyczynia się do zwiększenia rentowności firmy, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw.

Pytanie 35

Transport liniowy obejmuje

A. wszystkie typy pojazdów mechanicznych
B. drogi i autostrady
C. stacje serwisowe oraz stacje paliwowe
D. dworce oraz inne miejsca przeładunkowe
Drogi i autostrady to najważniejsze części infrastruktury transportowej. Dzięki nim możemy wygodnie przemieszczać się i transportować różne towary na dużą skalę. No bo wiadomo, jak ktoś chce pojechać na wakacje, to nie może się męczyć na krętych dróżkach, tylko potrzebuje sprawnej drogi. Przy budowie tych tras stosuje się różne normy, jak Eurokod, żeby wszystko było bezpieczne i solidne. Na przykład, autostrada A1 w Polsce świetnie łączy różne regiony i dzięki temu łatwiej jest dotrzeć do różnych miejsc. Ważne jest też, żeby dbać o te drogi, robić przeglądy i modernizacje, bo to zmniejsza ryzyko wypadków i sprawia, że wszystko działa sprawnie przez długi czas.

Pytanie 36

Na opakowaniu towaru umieszczone są logo przedsiębiorstwa, jego nazwa, waga jednostki pakowanej, symbol bezpieczeństwa oraz kod EAN. Informacje zawarte na opakowaniu mają kluczowe znaczenie dla realizacji funkcji opakowania?

A. magazynowej
B. transportowej
C. ochronnej
D. informacyjnej
Odpowiedź "informacyjnej" jest prawidłowa, ponieważ etykieta produktu pełni kluczową rolę w dostarczaniu konsumentowi istotnych informacji. Logo firmy oraz jej nazwa pozwalają na identyfikację producenta, co jest istotne dla budowania marki i zaufania konsumentów. Wielkość jednostki zapakowanej jest niezbędna do określenia ilości produktu, co wpływa na podejmowanie decyzji zakupowych. Znak bezpieczeństwa zapewnia, że produkt spełnia określone normy i standardy, co jest ważne z perspektywy ochrony zdrowia i bezpieczeństwa użytkowników. Kod kreskowy umożliwia szybką identyfikację produktu oraz jego śledzenie w systemach informatycznych, co jest istotne dla logistyki i zarządzania zapasami. W kontekście przepisów prawa, odpowiednie oznakowanie jest również wymagane przez różne regulacje, takie jak Rozporządzenie WE nr 1169/2011 dotyczące informacji o żywności. Te wszystkie elementy świadczą o informacyjnej funkcji opakowania, która jest kluczowa dla efektywnego obiegu towarów na rynku.

Pytanie 37

Rysunek przedstawia wózek

Ilustracja do pytania
A. unoszący boczny.
B. unoszący.
C. widłowy.
D. unoszący ręczny.
Wybór odpowiedzi 'widłowy' jest prawidłowy, ponieważ na przedstawionym rysunku widoczny jest wózek widłowy, który jest kluczowym narzędziem w logistyce i magazynowaniu. Wózki widłowe, wyposażone w widły, są projektowane przede wszystkim do podnoszenia oraz transportowania ciężkich ładunków, takich jak palety z towarami. Ich zastosowanie jest niezwykle szerokie - używane są w magazynach, centrach dystrybucji oraz na placach budowy. Wózki widłowe umożliwiają efektywne zarządzanie przestrzenią, dzięki zdolności do transportu towarów na różne wysokości, co jest konieczne w środowisku o wysokiej intensywności pracy. Warto również zwrócić uwagę na normy bezpieczeństwa regulujące eksploatację wózków widłowych, takie jak OSHA (Occupational Safety and Health Administration) w Stanach Zjednoczonych, które wymagają regularnych szkoleń dla operatorów oraz odpowiedniej konserwacji sprzętu. Osoby pracujące z tymi maszynami muszą posiadać odpowiednie certyfikaty, co potwierdza ich umiejętności w bezpiecznym i efektywnym użytkowaniu wózków widłowych.

Pytanie 38

Umieszczony na opakowania symbol graficzny oznacza

Ilustracja do pytania
A. środek ciężkości paczki.
B. opakowanie aseptyczne.
C. opakowanie hermetyczne.
D. zakaz używania haków.
Symbol graficzny umieszczony na opakowaniu hermetycznym informuje o jego właściwościach, które zapewniają długotrwałe zachowanie świeżości produktów oraz ich ochronę przed czynnikami zewnętrznymi, takimi jak wilgoć, powietrze czy zanieczyszczenia. Opakowania hermetyczne są szeroko stosowane w branży spożywczej, farmaceutycznej oraz kosmetycznej, gdzie zachowanie jakości i bezpieczeństwa produktów jest kluczowe. Przykładem zastosowania są słoiki, które po zamknięciu tworzą próżnię, co minimalizuje ryzyko rozwoju mikroorganizmów. Ponadto, zgodnie z normą ISO 11607, opakowania hermetyczne powinny być testowane pod kątem szczelności, aby zapewnić ich funkcjonalność. Poprawne oznaczenie takich opakowań jest ważne dla konsumentów, którzy mogą być pewni, że nabywają produkty odpowiednio zabezpieczone, co wpływa na ich decyzje zakupowe i zaufanie do marki.

Pytanie 39

Który znak manipulacyjny informuje nas, jak należy postępować z towarem zapakowanym w kartony, aby ochronić go przed zniszczeniem poprzez zgniecenie?

Ilustracja do pytania
A. Znak 4.
B. Znak 1.
C. Znak 2.
D. Znak 3.
Znak 2 to naprawdę ważny symbol w logistyce, bo jasno pokazuje, że trzeba obchodzić się z opakowaniami ostrożnie, żeby ich nie zgnieść. Ten znak jest zgodny z międzynarodowymi standardami, jak norma ISO 780, która określa, jak powinny wyglądać oznaczenia na paczkach. Przykład, w którym ten znak jest kluczowy, to transport delikatnych rzeczy, jak szkło czy elektronika. Gdyby opakowanie się zgnieciło, to mogłoby dojść do poważnych uszkodzeń. Jak umieszczamy ten symbol na kartonach, to pracownicy w magazynach i przewoźnicy muszą być bardziej ostrożni przy załadunku i rozładunku, co zmniejsza ryzyko uszkodzenia towaru. Używanie takich znaków ostrzegawczych jest częścią dobrych praktyk w zarządzaniu łańcuchem dostaw. Jak się je zignoruje, to może to prowadzić do strat finansowych i problemów z reputacją firmy.

Pytanie 40

Jednym z kluczowych zadań modułu logistyki dystrybucji jest

A. pozyskiwanie odbiorców i organizowanie dostaw
B. nadzorowanie procesu produkcji
C. administrowanie środkami transportowymi
D. zdobywanie dostawców
Zarządzanie środkami transportu jest istotnym, ale nie kluczowym aspektem logistyki dystrybucji. Odpowiednie zarządzanie transportem koncentruje się głównie na efektywnym wykorzystaniu floty oraz optymalizacji kosztów przewozu, co jest ważne, ale nie wyczerpuje istoty logistyki dystrybucji. Istotne jest zrozumienie, że sama logistyka transportowa nie zapewnia sukcesu w dystrybucji, jeżeli nie jest skorelowana z pozyskiwaniem klientów i organizacją dostaw. Zarządzanie produkcją odnosi się do procesów związanych z wytwarzaniem towarów, co również jest ważne, ale nie jest bezpośrednio związane z dystrybucją. Z kolei pozyskiwanie dostawców to proces, który dotyczy zaopatrzenia, a nie sprzedaży, co w kontekście dystrybucji nie jest kluczowe. Typowym błędem myślowym jest założenie, że skuteczne zarządzanie każdym z tych obszarów z osobna wystarczy do zapewnienia efektywności w dystrybucji. Jednakże, w praktyce, współpraca między tymi obszarami oraz ich integrowanie jest kluczowe dla sukcesu. Konieczne jest zatem rozumienie, że logistyka dystrybucji wymaga holistycznego podejścia, w którym pozyskiwanie odbiorców i organizacja dostaw odgrywają pierwszorzędną rolę.