Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 6 stycznia 2025 23:18
  • Data zakończenia: 6 stycznia 2025 23:18

Egzamin niezdany

Wynik: 0/40 punktów (0,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

W programie desktopowym stworzono rozwijaną listę oraz przypisano cztery funkcje do obsługi zdarzeń tej kontrolki. Jaki komunikat pojawi się po dokonaniu wyboru w tej liście?

Ilustracja do pytania
A. Zdarzenie 4
B. Zdarzenie 1
C. Zdarzenie 3
D. Zdarzenie 2

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
W momencie wyboru elementu z listy rozwijanej zostanie wyświetlone 'Zdarzenie 1', co wskazuje na przypisanie odpowiedniej funkcji obsługującej interakcję użytkownika z kontrolką.

Pytanie 2

Które z wymienionych stwierdzeń najcelniej opisuje proces uruchamiania aplikacji?

A. Wykonywanie programu na podstawie przetłumaczonego kodu maszynowego
B. Tłumaczenie kodu źródłowego na język pośredni
C. Generowanie pliku źródłowego
D. Przetwarzanie kodu źródłowego przez kompilator

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Uruchomienie programu to naprawdę ważny moment, bo w tym czasie procesor zaczyna działać na kodzie maszynowym. Ten kod powstaje podczas kompilacji, która zamienia kod źródłowy na coś, co komputer rozumie. W tym etapie program trafia do pamięci, a także przygotowywane są różne dane do działania. Tak więc, to jest kluczowy krok w całej historii programu, bo decyduje, jak dobrze będzie działać.

Pytanie 3

Jakie wyrażenie logiczne powinno być użyte, aby zweryfikować, czy zmienna x zawiera wartości ujemne lub znajduje się w zakresie (10, 100)?

A. (x > 10 || x < 100) && x < 0
B. x > 10 || x < 100 || x < 0
C. (x > 10 && x < 100) || x < 0
D. x > 10 || x < 100 || x < 0

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawnym wyrażeniem logicznym sprawdzającym, czy zmienna x przechowuje wartości ujemne lub z przedziału (10, 100) jest (x > 10 && x < 100) || x < 0. Logika ta gwarantuje, że wartość x spełnia jeden z dwóch warunków: mieści się w przedziale lub jest ujemna.

Pytanie 4

Jakie znaczenie ma określenie "klasa zaprzyjaźniona" w kontekście programowania obiektowego?

A. Klasa, która może być dziedziczona przez inne klasy
B. Klasa, która ma dostęp do prywatnych i chronionych elementów innej klasy
C. Klasa, która nie ma możliwości zawierania metod statycznych
D. Klasa, w której wszystkie komponenty są publiczne

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Klasa zaprzyjaźniona (ang. 'friend class') to klasa, która ma dostęp do prywatnych i chronionych składowych innej klasy, dzięki specjalnej deklaracji 'friend' wewnątrz tej klasy. Jest to kluczowe narzędzie w programowaniu obiektowym, które umożliwia ściślejszą współpracę między klasami, jednocześnie zapewniając hermetyzację kodu w miejscach, gdzie jest to wymagane. Używanie klas zaprzyjaźnionych umożliwia bardziej efektywne zarządzanie zależnościami między klasami, co jest istotne w dużych projektach programistycznych. Klasy zaprzyjaźnione są często stosowane w bibliotekach standardowych i frameworkach, pozwalając na eleganckie rozwiązania problemów związanych z ukrywaniem implementacji i udostępnianiem tylko niezbędnych fragmentów kodu innym komponentom systemu.

Pytanie 5

Jakie narzędzie można wykorzystać do stworzenia mobilnej aplikacji cross-platform w języku C#?

A. platformę Xamarin
B. środowisko Android Studio
C. środowisko XCode
D. bibliotekę React Native

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Xamarin to platforma umożliwiająca tworzenie aplikacji mobilnych typu cross-platform w języku C#. Umożliwia programistom tworzenie aplikacji działających na Androidzie i iOS z wykorzystaniem jednego kodu źródłowego. Xamarin integruje się z Visual Studio, co pozwala na efektywne budowanie aplikacji mobilnych w ekosystemie Microsoftu.

Pytanie 6

Jaką strukturę danych stosuje się w algorytmie BFS (przeszukiwanie wszerz)?

A. Kolejka
B. Tablica
C. Zbiór
D. Graf

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Kolejka jest strukturą danych wykorzystywaną w algorytmie BFS (przeszukiwanie wszerz), co umożliwia przetwarzanie węzłów w kolejności ich dodania – zgodnie z zasadą FIFO (First In First Out). W BFS kolejka przechowuje kolejne wierzchołki do odwiedzenia, co pozwala na eksplorację grafu poziom po poziomie. Dzięki temu BFS jest idealny do znajdowania najkrótszej ścieżki w grafach nieskierowanych oraz przeszukiwania dużych przestrzeni stanów. Kolejka gwarantuje, że każdy wierzchołek jest odwiedzany w odpowiedniej kolejności, co czyni BFS algorytmem niezawodnym i wszechstronnym w zastosowaniach takich jak nawigacja, sieci komputerowe i sztuczna inteligencja.

Pytanie 7

Jaką wartość jest w stanie przechować tablica jednowymiarowa?

A. Wartość logiczną true lub false
B. Wiele wartości pod tym samym indeksem
C. Wiele wartości pod różnymi indeksami
D. Jedną wartość

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Tablica jednowymiarowa przechowuje wiele wartości pod różnymi indeksami. Każdy element tablicy jest dostępny za pomocą indeksu, co pozwala na szybkie i efektywne przechowywanie oraz przetwarzanie danych. W programowaniu tablice jednowymiarowe są podstawą do implementacji algorytmów sortowania, wyszukiwania oraz przechowywania sekwencji danych. Tego rodzaju tablice są niezwykle użyteczne w organizowaniu danych o powtarzalnej strukturze, takich jak listy imion, wyniki testów czy współrzędne.

Pytanie 8

Podstawowym celem środowisk IDE takich jak: IntelliJ IDEA, Eclipse, NetBeans jest programowanie w języku:

A. Python
B. C#
C. Java
D. C++

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
IntelliJ IDEA, Eclipse i NetBeans to środowiska programistyczne (IDE) stworzone przede wszystkim z myślą o programowaniu w języku Java. Każde z nich oferuje wsparcie dla kompilacji, debugowania oraz narzędzi do budowy aplikacji desktopowych, webowych i mobilnych. Popularność Javy w środowisku korporacyjnym sprawia, że te IDE są powszechnie używane do tworzenia dużych systemów i aplikacji biznesowych.

Pytanie 9

W jaki sposób definiuje się konstruktor kopiujący w ramach klasy?

A. Inicjuje obiekt klasy na podstawie klasy dziedziczącej
B. Generuje nowy obiekt klasy bez przypisywania wartości
C. Tworzy nowy obiekt jako wierną kopię innego obiektu
D. Generuje nowy obiekt i usuwa wcześniejszy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Konstruktor kopiujący to specjalny typ konstruktora, który tworzy nowy obiekt będący dokładną kopią innego obiektu tej samej klasy. Jest to niezwykle przydatne, gdy chcemy zduplikować istniejący obiekt, zachowując jego stan i wartości wszystkich składowych. Konstruktor kopiujący przyjmuje jako argument referencję do obiektu tej samej klasy, co pozwala na kopiowanie zarówno podstawowych typów danych, jak i dynamicznie alokowanych zasobów. Jego zastosowanie jest kluczowe w sytuacjach, gdy musimy pracować z obiektami dynamicznymi lub kopiować obiekty zarządzające wskaźnikami, aby uniknąć problemów związanych z wielokrotnym zwalnianiem tej samej pamięci.

Pytanie 10

Wskaż kod, który jest funkcjonalnie równy zaprezentowanemu

Ilustracja do pytania
A. Kod 1
B. Kod 4
C. Kod 3
D. Kod 2

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Kod 2 jest funkcjonalnie równorzędny do przedstawionego. Zawiera te same operacje i instrukcje, co zapewnia identyczne wyniki dla tych samych danych wejściowych.

Pytanie 11

Który z podanych algorytmów można zrealizować zarówno w sposób iteracyjny, jak i rekurencyjny?

A. Algorytm wyszukiwania binarnego
B. Algorytm generowania liczb losowych
C. Algorytm mapowania kluczy w tablicach asocjacyjnych
D. Algorytm sortowania bąbelkowego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Algorytm wyszukiwania binarnego może być zaimplementowany zarówno iteracyjnie, jak i rekurencyjnie. Wyszukiwanie binarne polega na podzieleniu przeszukiwanej tablicy na dwie części i porównaniu elementu środkowego z wartością, której szukamy. Jeśli element nie zostanie znaleziony, algorytm przeszukuje jedną z połówek tablicy. Rekurencyjna wersja tego algorytmu jest często bardziej elegancka i prostsza w implementacji, natomiast iteracyjna bywa bardziej wydajna pod względem zużycia pamięci.

Pytanie 12

W dwóch przypadkach opisano mechanizm znany jako Binding. Jego celem jest

Ilustracja do pytania
A. wiązać właściwości (property) elementu interfejsu użytkownika z danymi lub właściwością innego obiektu
B. zarządzanie mechanizmem obietnic (promises) lub obserwatora (observable) w programowaniu asynchronicznym
C. wiązanie oraz eksportowanie plików z różnych modułów aplikacji
D. przetwarzanie zdarzeń kontrolek interfejsu użytkownika przez wywoływanie odpowiednich funkcji

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Binding (wiązanie danych) to mechanizm wiązania właściwości elementu interfejsu użytkownika z danymi lub właściwościami innego obiektu. Umożliwia to automatyczne aktualizowanie UI po zmianie danych. Jest to kluczowa funkcjonalność w nowoczesnych frameworkach front-end, takich jak Angular czy Vue, która pozwala na dynamiczne aktualizowanie widoków bez konieczności ręcznego manipulowania DOM.

Pytanie 13

Użycie typu DECIMAL w SQL wymaga wcześniejszego określenia liczby cyfr przed przecinkiem oraz ilości cyfr za przecinkiem. Jest to zapis:

A. łańcuchowym
B. zmiennoprzecinkowy
C. stałoprzecinkowy
D. logicznym

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Typ DECIMAL w języku SQL to typ zmiennoprzecinkowy, który umożliwia przechowywanie liczb z określoną liczbą miejsc po przecinku. Jest szeroko stosowany w finansach i innych dziedzinach wymagających dużej precyzji, ponieważ unika błędów zaokrągleń, które mogą wystąpić przy użyciu typów FLOAT lub REAL. Przechowywanie danych liczbowych w dokładny sposób ma kluczowe znaczenie w aplikacjach związanych z walutami i statystyką.

Pytanie 14

Jakie są różnice między konstruktorem a zwykłą metodą w klasie?

A. Konstruktor jest uruchamiany jedynie przez destruktor
B. Konstruktor powinien zwracać jakąś wartość
C. Konstruktor zawsze nosi tę samą nazwę co klasa i nie zwraca wartości
D. Konstruktor można wywołać bez konieczności tworzenia obiektu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Konstruktor różni się od zwykłych metod klasy tym, że nosi taką samą nazwę jak klasa i nie zwraca żadnej wartości, nawet `void`. Konstruktor jest wywoływany automatycznie podczas tworzenia obiektu i nie można go wywołać ręcznie jak zwykłą metodę. Jego zadaniem jest inicjalizacja pól obiektu i przygotowanie go do działania. Przykład w C++: `class Samochod { public: Samochod() { marka = "Ford"; } }`. W przeciwieństwie do innych metod konstruktor nie wymaga deklaracji typu zwracanego, co jest jedną z jego najbardziej charakterystycznych cech.

Pytanie 15

Który system operacyjny jest podstawowym środowiskiem do tworzenia aplikacji mobilnych w języku Swift?

A. Windows UWP
B. iOS
C. LG UX
D. Android

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
iOS to natywny system operacyjny dla aplikacji mobilnych pisanych w języku Swift. Swift to nowoczesny język programowania, stworzony przez Apple, ułatwiający rozwój aplikacji na urządzenia iPhone i iPad.

Pytanie 16

Jakie ma znaczenie "operacja wejścia" w kontekście programowania?

A. Naprawianie błędów w kodzie aplikacji
B. Zmiana wartości zmiennych globalnych
C. Wprowadzanie nowych funkcji do aplikacji
D. Przekazywanie danych do programu z zewnętrznych źródeł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Operacja wejścia w programowaniu polega na przekazywaniu danych do programu z zewnętrznego źródła, takiego jak klawiatura, plik lub strumień danych. W języku C++ typowym przykładem operacji wejścia jest `cin >> zmienna;`, która pobiera dane od użytkownika i przypisuje je do zmiennej. Operacje wejścia są niezbędne w interaktywnych aplikacjach, które wymagają danych od użytkownika w czasie rzeczywistym, umożliwiając dynamiczne przetwarzanie informacji.

Pytanie 17

Wartość liczby 1AF, zapisana w systemie szesnastkowym, po przeliczeniu na system dziesiętny wynosi

A. 6890
B. 257
C. 431
D. 26

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Słuchaj, liczba szesnastkowa 1AF to w systemie dziesiętnym 431. Przeliczenie robimy tak: (1 * 16^2) + (10 * 16^1) + (15 * 16^0). To jest jedna z podstawowych rzeczy, które musisz znać przy konwersji liczb. Szczególnie przydaje się to w programowaniu i ogólnie w informatyce, gdzie często mamy do czynienia z różnymi systemami liczbowymi.

Pytanie 18

Jednym z elementów, które mają zostać zaimplementowane w aplikacji, jest możliwość cofnięcia ostatnich działań do 20 operacji wstecz (undo). Struktura danych, która jest odpowiednia do tego celu i pozwala na dostęp tylko do ostatnio dodanego elementu, to:

A. tablica
B. kolejka
C. drzewo
D. stos

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Stos to struktura danych, która działa na zasadzie LIFO (Last In, First Out), co oznacza, że ostatni dodany element jest pierwszym, który zostaje usunięty. Ta cecha sprawia, że stos jest idealnym rozwiązaniem dla funkcjonalności cofania operacji, ponieważ pozwala na skuteczne zarządzanie historią działań użytkownika. W przypadku aplikacji, która wymaga cofania ostatnich 20 operacji, stos może przechowywać te operacje, dodając nowe elementy na szczyt, a następnie usuwając je z tej samej pozycji. Przykładem zastosowania stosu w praktyce może być edytor tekstu, w którym użytkownik może cofać swoje ostatnie zmiany. Gdy użytkownik wykonuje operację, taka jak dodanie lub usunięcie tekstu, ta operacja jest umieszczana na stosie. Jeśli użytkownik wybiera opcję cofnięcia, ostatnia operacja jest usuwana z góry stosu, co przywraca wcześniejszy stan dokumentu. Warto również zauważyć, że wiele języków programowania oferuje wbudowane klasy lub biblioteki do zarządzania stosami, co ułatwia jego implementację. Stos jest nie tylko efektywny w kontekście czasowym, ale także pamięciowym, co czyni go doskonałym wyborem dla tego typu aplikacji.

Pytanie 19

Który z wymienionych algorytmów sortujących posiada średnią złożoność obliczeniową równą O(n log n)?

A. Sortowanie szybkie (QuickSort)
B. Sortowanie bąbelkowe
C. Sortowanie przez wybór
D. Sortowanie przez wstawianie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
QuickSort to naprawdę jeden z najlepszych sposobów na sortowanie. W zasadzie chodzi o to, że dzielimy naszą tablicę na dwie części, z pomocą takiego specjalnego elementu, który nazywamy pivotem. W praktyce działa to tak, że mamy część mniejszą i większą od tego pivota, a potem każdą z tych części sortujemy jeszcze raz, tak jakbyśmy powtarzali cały proces. Myślę, że to działa super, szczególnie na dużych zbiorach danych, i dlatego QuickSort jest naprawdę popularny w różnych programach i aplikacjach.

Pytanie 20

Który z podanych algorytmów operujących na jednowymiarowej tablicy posiada złożoność obliczeniową O(n<sup>2</sup>)?

A. Sortowanie bąbelkowe
B. Sortowanie szybkie
C. Wypisanie elementów
D. Wyszukiwanie binarne

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Sortowanie bąbelkowe, znane również jako bubble sort, to prosty algorytm sortowania, który działa na zasadzie wielokrotnego przechodzenia przez tablicę i porównywania sąsiadujących ze sobą elementów. Algorytm ten ma złożoność obliczeniową O(n^2), co oznacza, że w najgorszym przypadku liczba operacji porównania wzrasta kwadratowo wraz ze wzrostem liczby elementów w tablicy. Przykładowo, dla tablicy o 5 elementach algorytm może wykonać do 10 porównań. W praktyce sortowanie bąbelkowe jest rzadko stosowane w dużych zbiorach danych ze względu na swoją niską efektywność, jednak jest to dobry przykład do nauki podstaw algorytmów sortujących. Standardy algorytmów sortujących, takie jak te zawarte w podręcznikach algorytmiki, często używają sortowania bąbelkowego jako przykładu do omówienia prostych koncepcji związanych z sortowaniem. Warto zauważyć, że chociaż algorytm ten jest prosty do zrozumienia, jego złożoność czasowa sprawia, że nie jest on praktyczny do stosowania w produkcyjnych rozwiązaniach, gdyż bardziej optymalne algorytmy, jak sortowanie szybkie czy sortowanie przez scalanie, osiągają złożoność O(n log n).

Pytanie 21

Który z języków programowania jest powszechnie wykorzystywany do tworzenia aplikacji na komputery stacjonarne?

A. HTML
B. C++
C. PHP
D. JavaScript

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
C++ jest jednym z najczęściej wykorzystywanych języków programowania do tworzenia aplikacji desktopowych. Jego wysoka wydajność, niskopoziomowy dostęp do pamięci i możliwość zarządzania zasobami sprawiają, że jest idealnym wyborem do tworzenia aplikacji wymagających dużej mocy obliczeniowej, takich jak gry, oprogramowanie do obróbki grafiki czy aplikacje systemowe. Frameworki takie jak Qt i biblioteki standardowe C++ (STL) umożliwiają budowanie zarówno prostych, jak i zaawansowanych aplikacji z bogatym interfejsem użytkownika. C++ jest wykorzystywany na szeroką skalę w przemyśle, co czyni go jednym z kluczowych języków w ekosystemie programistycznym.

Pytanie 22

Jakie środowisko deweloperskie jest powszechnie wykorzystywane do produkcji aplikacji webowych w języku Java?

A. PyCharm
B. XCode
C. Android Studio
D. Eclipse

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Eclipse to jedno z najpopularniejszych środowisk programistycznych (IDE) wykorzystywanych do tworzenia aplikacji webowych w języku Java. Jest to potężne narzędzie, które wspiera zarówno tworzenie aplikacji desktopowych, jak i rozbudowanych systemów backendowych. Eclipse oferuje wiele wtyczek i rozszerzeń umożliwiających integrację z narzędziami do zarządzania bazami danych, serwerami aplikacji oraz systemami kontroli wersji. Dzięki temu programiści mogą efektywnie budować i testować aplikacje webowe napisane w Javie.

Pytanie 23

Jaką komendę w języku C++ używa się do wielokrotnego uruchamiania tego samego bloku kodu?

A. break
B. while
C. if
D. switch

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Instrukcja `while` w języku C++ i innych językach programowania pozwala na wielokrotne wykonanie tego samego fragmentu kodu, dopóki warunek logiczny jest spełniony. Przykład: `while (x < 10) { x++; }` będzie zwiększać zmienną `x` o 1, dopóki jej wartość nie osiągnie 10. Pętle `while` są przydatne, gdy liczba iteracji nie jest z góry znana i zależy od spełnienia określonego warunku w trakcie wykonywania programu.

Pytanie 24

Który z wymienionych kroków wchodzi w skład testowania aplikacji?

A. Debugowanie kodu w celu znalezienia błędów
B. Projektowanie bazy danych
C. Kompilowanie aplikacji
D. Opracowywanie interfejsu graficznego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Debugowanie kodu w celu znalezienia błędów to jeden z kluczowych etapów testowania aplikacji. Proces ten polega na uruchamianiu programu w trybie debugowania, co pozwala na śledzenie jego działania linijka po linijce i identyfikowanie miejsc, w których występują błędy. Debugowanie umożliwia analizowanie wartości zmiennych, śledzenie przepływu programu i wykrywanie nieoczekiwanych zachowań, co jest niezbędne do usunięcia błędów i poprawy wydajności aplikacji. Narzędzia do debugowania, takie jak Visual Studio, PyCharm czy Chrome DevTools, pozwalają na dokładne testowanie kodu na różnych etapach jego rozwoju, co znacząco skraca czas naprawy błędów i zwiększa jakość oprogramowania.

Pytanie 25

Jakie z poniższych narzędzi wspomaga projektowanie interfejsu użytkownika w aplikacjach mobilnych?

A. PyCharm Debugger
B. Android Studio Layout Editor
C. Kompilator Javy
D. Narzędzie do zarządzania bazami danych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Android Studio Layout Editor to narzędzie umożliwiające projektowanie interfejsu użytkownika aplikacji mobilnych w sposób wizualny, za pomocą metody 'przeciągnij i upuść'. Layout Editor pozwala na szybkie tworzenie responsywnych interfejsów, które automatycznie dostosowują się do różnych rozmiarów ekranów i rozdzielczości. Dzięki niemu programiści mogą łatwo dodawać elementy UI, takie jak przyciski, pola tekstowe, listy czy obrazy, oraz dostosowywać ich właściwości bez konieczności pisania dużych fragmentów kodu XML. Narzędzie to jest kluczowe dla szybkiego prototypowania aplikacji oraz iteracyjnego podejścia do budowy interfejsu użytkownika w środowisku Android Studio.

Pytanie 26

Jakie jest podstawowe zadanie funkcji zaprzyjaźnionej w danej klasie?

A. Dodawanie nowych instancji do klasy
B. Umożliwienie funkcji dostępu do prywatnych atrybutów klasy
C. Ograniczenie widoczności atrybutów klasy
D. Generowanie kopii pól obiektu w innej klasie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Funkcja zaprzyjaźniona umożliwia dostęp do prywatnych i chronionych składowych klasy, z którą jest zaprzyjaźniona. To mechanizm, który pozwala na utrzymanie hermetyzacji, jednocześnie umożliwiając wybranym funkcjom lub klasom bezpośredni dostęp do wewnętrznych danych innej klasy. Funkcje zaprzyjaźnione często są stosowane do operacji, które wymagają dostępu do wewnętrznych danych klasy, ale nie powinny być jej metodami, np. operacje arytmetyczne lub porównawcze na obiektach tej klasy.

Pytanie 27

Narzędzie przeznaczone do rozwijania aplikacji w systemie WPf (ang. Windows Presentation Foundation) to

A. NetBeans
B. XamarinStudio
C. PyCharm
D. Visual Studio

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Visual Studio jest dedykowanym narzędziem do implementacji aplikacji w środowisku WPF (Windows Presentation Foundation). Umożliwia projektowanie interfejsów użytkownika i zarządzanie projektami opartymi na XAML.

Pytanie 28

Zasada programowania obiektowego, która polega na ukrywaniu elementów klasy tak, aby były one dostępne wyłącznie dla metod tej klasy lub funkcji zaprzyjaźnionych, to

A. wyjątki
B. hermetyzacja
C. dziedziczenie
D. polimorfizm

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Hermetyzacja (enkapsulacja) to zasada programowania obiektowego polegająca na ukrywaniu wewnętrznych składowych klasy przed innymi klasami i udostępnianiu ich tylko poprzez publiczne metody (gettery i settery). Dzięki temu ogranicza się dostęp do danych i chroni je przed nieautoryzowaną modyfikacją, co zwiększa bezpieczeństwo i czytelność kodu.

Pytanie 29

Jaką wydajność posiada sieć, która przesyła 500 MB danych w czasie 10 sekund?

A. 50 Mbps
B. 400 Mbps
C. 40 Mbps
D. 500 Mbps

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Przepustowość sieci to tak naprawdę miara, jak dobrze potrafimy przesyłać dane w określonym czasie, najczęściej podawana w bitach na sekundę (bps). Jeśli mamy 500 MB danych do przesłania w ciągu 10 sekund, to najpierw musimy zamienić megabajty na megabity. Pamiętaj, że 1 bajt to 8 bitów, więc 500 MB to 4000 Mb (500 MB * 8 = 4000 Mb). Jak już to zrobimy, dzielimy 4000 Mb przez 10 sekund i wychodzi nam 400 Mb/s. Ale warto też wspomnieć, że generalnie przepustowość mierzona jest w megabitach na sekundę. Tak więc 500 Mbps to w zasadzie to samo co 500 Mb/s w kontekście przesyłania danych. Podsumowując, obliczając 4000 Mb dzielone przez 10 sekund, dostajemy przepustowość 400 Mbps. Wiesz, to pokazuje, że przy takim transferze danych potrzeba sporego pasma, żeby wszystko działało jak należy. W dzisiejszych czasach, szybkość transferu danych to kluczowy element, żeby sieć była wydajna.

Pytanie 30

Które z wymienionych stanowi przykład zagrożenia fizycznego w miejscu pracy?

A. Obciążenie psychiczne
B. Promieniowanie UV
C. Nieodpowiednie relacje w zespole
D. Brak ergonomicznych miejsc pracy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zagrożenia fizyczne w środowisku pracy obejmują czynniki, które mogą prowadzić do obrażeń ciała lub problemów zdrowotnych. Przykładem takiego zagrożenia jest promieniowanie UV, które może powodować oparzenia skóry, uszkodzenia oczu oraz zwiększać ryzyko nowotworów skóry. Ochrona przed promieniowaniem UV jest kluczowa w zawodach wymagających pracy na zewnątrz lub przy urządzeniach emitujących intensywne światło UV. Stosowanie odpowiednich środków ochrony, takich jak okulary przeciwsłoneczne z filtrem UV, odzież ochronna i kremy z filtrem, jest niezbędne do minimalizacji ryzyka. Pracodawcy są zobowiązani do wdrażania procedur bezpieczeństwa i zapewniania odpowiednich środków ochrony pracowników narażonych na działanie promieniowania UV.

Pytanie 31

Która z wymienionych zasad odnosi się do zachowania prywatności w sieci?

A. Stosowanie pseudonimów zamiast rzeczywistych imion na mediach społecznościowych
B. Umieszczanie wszystkich zdjęć na platformach społecznościowych
C. Publikowanie danych osobowych na otwartych platformach
D. Przechowywanie haseł w wiadomościach e-mail

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Używanie pseudonimów zamiast prawdziwych imion na portalach społecznościowych jest jedną z podstawowych zasad ochrony prywatności w internecie. Dzięki temu ograniczasz możliwość identyfikacji i śledzenia Twojej aktywności przez osoby trzecie. Pseudonimy minimalizują ryzyko kradzieży tożsamości i redukują ilość danych osobowych dostępnych publicznie. To działanie jest szczególnie ważne dla dzieci i młodzieży, chroniąc ich przed cyberprzemocą i innymi zagrożeniami. W wielu serwisach można także dostosować ustawienia prywatności, ukrywając profil przed osobami spoza listy znajomych.

Pytanie 32

Co to jest automatyzacja testowania procesów?

A. Używaniem narzędzi oraz skryptów do wykonywania testów w sposób automatyczny bez udziału człowieka
B. Kompilowaniem kodu w celu zwiększenia efektywności
C. Integracją testów w środowisku deweloperskim
D. Sprawdzaniem poprawności działania aplikacji na urządzeniach przenośnych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Automatyzacja procesu testowania to zastosowanie narzędzi, skryptów i technologii do przeprowadzania testów oprogramowania w sposób zautomatyzowany, bez konieczności ciągłej ingerencji człowieka. Automatyzacja pozwala na szybkie i wielokrotne uruchamianie testów regresyjnych, co znacząco zwiększa efektywność testowania, redukuje czas potrzebny na wykrycie błędów i umożliwia jednoczesne testowanie wielu funkcji. Narzędzia takie jak Selenium, JUnit czy TestNG pozwalają na tworzenie skryptów testowych, które automatycznie weryfikują poprawność działania aplikacji na różnych urządzeniach i w różnych środowiskach. Automatyzacja testów to nie tylko oszczędność czasu, ale także wyższa dokładność i powtarzalność testów, co minimalizuje ryzyko przeoczenia krytycznych błędów.

Pytanie 33

Aplikacje funkcjonujące w systemach Android do komunikacji z użytkownikiem wykorzystują klasę

A. Activity
B. Windows
C. Fragments
D. Screens

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
W systemach Android do interakcji z użytkownikiem wykorzystywana jest klasa Activity, która reprezentuje pojedynczy ekran aplikacji. Activity zarządza cyklem życia aplikacji i pozwala na obsługę zdarzeń użytkownika, co jest kluczowym elementem w budowie aplikacji mobilnych.

Pytanie 34

Aby tworzyć aplikacje desktopowe w języku Java, można wybrać jedno z poniższych środowisk

A. Ms Visual Studio
B. SharpDevelop
C. NetBeans
D. PyCharm

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
NetBeans to środowisko IDE dedykowane do programowania aplikacji desktopowych w języku Java. Obsługuje różne projekty, w tym aplikacje graficzne, serwisy sieciowe i narzędzia analityczne.

Pytanie 35

Który z wymienionych elementów stanowi przykład zbiorowej ochrony?

A. Okulary ochronne
B. Kask ochronny
C. Ekran akustyczny
D. Zatyczki do uszu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Ekran akustyczny to przykład środka ochrony zbiorowej, który redukuje poziom hałasu w miejscu pracy, chroniąc większą grupę pracowników jednocześnie. Środki ochrony zbiorowej mają na celu eliminowanie zagrożeń u źródła i zabezpieczanie całego środowiska pracy, a nie pojedynczych osób. Ekrany akustyczne są często stosowane w zakładach produkcyjnych, gdzie hałas maszyn może przekraczać dopuszczalne normy. Dzięki nim można zmniejszyć poziom hałasu i poprawić komfort pracy, bez konieczności wyposażania każdego pracownika w ochronniki słuchu. Środki ochrony zbiorowej są bardziej efektywne w długoterminowej perspektywie, ponieważ zmniejszają ryzyko dla wszystkich pracowników na danym stanowisku.

Pytanie 36

Jakie działanie powinno się wykonać w pierwszym kroku, oceniając stan osoby poszkodowanej?

A. Sprawdzić, czy występuje krwawienie
B. Wezwać ambulans
C. Zadbać o własne bezpieczeństwo
D. Rozpocząć resuscytację krążeniowo-oddechową

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Bezpieczeństwo to naprawdę ważna sprawa, kiedy oceniamy stan kogoś, kto uległ wypadkowi. Jak nie zadbamy o siebie, to możemy się sami narazić i to jeszcze bardziej skomplikować całą akcję ratunkową. Ruch uliczny, prąd, jakieś toksyczne substancje... to wszystko może być niebezpieczne. Dopiero jak mamy pewność, że jest ok w okolicy, możemy zająć się poszkodowanym i myśleć o dalszych krokach ratunkowych.

Pytanie 37

W jakiej okoliczności należy umieścić poszkodowanego w pozycji bezpiecznej?

A. Gdy poszkodowany cierpi na krwotok zewnętrzny
B. Gdy poszkodowany nie oddycha
C. Gdy poszkodowany jest świadomy, lecz ma uraz kończyny
D. Gdy poszkodowany jest nieprzytomny, ale oddycha

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Ułożenie poszkodowanego w pozycji bezpiecznej jest konieczne, gdy osoba jest nieprzytomna, ale oddycha. Pozycja boczna ustalona zapobiega zadławieniu się językiem lub treścią żołądkową, co może wystąpić u osoby nieprzytomnej. To działanie jest kluczowe w przypadku osób po urazach głowy, zatruciach lub nagłych omdleniach. Dzięki tej pozycji drożność dróg oddechowych zostaje utrzymana, co znacząco zwiększa szanse na przeżycie do czasu przybycia służb medycznych.

Pytanie 38

Który z wymienionych typów testów najlepiej ocenia odporność aplikacji na intensywne obciążenie?

A. Testy funkcjonalne
B. Testy zgodności
C. Testy obciążeniowe
D. Testy bezpieczeństwa

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Testy obciążeniowe to rodzaj testów, które sprawdzają, jak aplikacja radzi sobie z dużym ruchem użytkowników lub przetwarzaniem dużych ilości danych. Celem testów obciążeniowych jest wykrycie potencjalnych wąskich gardeł, identyfikacja problemów z wydajnością oraz określenie maksymalnej przepustowości aplikacji. Testy te są kluczowe dla aplikacji o wysokim natężeniu ruchu, takich jak sklepy internetowe czy systemy bankowe, gdzie stabilność pod obciążeniem jest krytyczna dla sukcesu.

Pytanie 39

Jakiego kodu dotyczy treść wygenerowana w trakcie działania programu Java?

Ilustracja do pytania
A. Kodu 2
B. Kodu 1
C. Kodu 3
D. Kodu 4

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
W przypadku kodu 4 mamy do czynienia z operatorem modulo zastosowanym na zmiennych x i y. Wiąże się to z próbą podziału przez zero co w języku Java skutkuje wygenerowaniem wyjątku java.lang.ArithmeticException. Przykładowo jeśli y wynosi zero to operacja x % y jest niedozwolona i spowoduje wyjątek. Rozumienie jak bezpiecznie wykonywać operacje arytmetyczne w Javie jest kluczowe dla unikania takich błędów. Zgodnie z dobrymi praktykami należy zawsze sprawdzać wartości zmiennych przed wykonaniem operacji matematycznych które mogą prowadzić do błędów wykonania programu. Ważne jest aby stosować techniki obsługi wyjątków try-catch które pozwalają na przechwycenie i odpowiednie zarządzanie błędami. Używanie odpowiednich testów jednostkowych może pomóc w wcześniejszym wykryciu takich problemów co jest standardem w branży programistycznej. Zrozumienie obsługi błędów w programowaniu pozwala na tworzenie bardziej niezawodnych i odpornych na błędy aplikacji co jest istotnym aspektem pracy profesjonalnego programisty.

Pytanie 40

Ile kilobajtów (KB) znajduje się w jednym megabajcie (MB)?

A. 1024
B. 10
C. 1000
D. 100

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
W informatyce jednostki pamięci są często używane do określenia pojemności danych. 1 megabajt (MB) równa się 1024 kilobajtom (KB) w systemie binarnym, który jest podstawowym systemem liczbowym używanym w komputerach. Wynika to z faktu, że komputery operują w systemie binarnym, gdzie wartości są potęgami liczby 2. Z definicji, 1 MB to 2 do potęgi 20 bajtów, co daje 1048576 bajtów. Kiedy dzielimy tę wartość przez 1024, otrzymujemy 1024 kilobajty. W praktyce, ta konwersja jest niezwykle istotna w kontekście zarządzania pamięcią oraz określania rozmiarów plików. Na przykład, przy pobieraniu plików z internetu, znając tę konwersję, można lepiej oszacować czas pobierania oraz zarządzanie przestrzenią dyskową. Warto również zauważyć, że niektóre systemy operacyjne i producenci sprzętu używają systemu dziesiętnego, w którym 1 MB to 1000 KB, co prowadzi do nieporozumień. Dlatego znajomość różnic między systemami binarnym i dziesiętnym jest kluczowa dla zrozumienia pojemności pamięci komputerowej i odpowiednich jednostek.