Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 10 stycznia 2025 06:43
  • Data zakończenia: 10 stycznia 2025 06:47

Egzamin niezdany

Wynik: 1/40 punktów (2,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Która z metod zarządzania projektami stawia na przejrzystość oraz wizualizację bieżących zadań?

A. Agile
B. Scrum
C. Waterfall
D. Kanban
Scrum to metoda iteracyjna, która koncentruje się na sprintach i dostarczaniu działającego produktu w krótkich cyklach, ale nie skupia się na wizualizacji pracy na poziomie takim jak Kanban. Agile to ogólna filozofia zarządzania projektami, która obejmuje różne metodyki (w tym Scrum i Kanban), ale nie koncentruje się wyłącznie na wizualizacji. Waterfall to model sekwencyjny, gdzie prace realizowane są etapami, a transparentność nie jest kluczowym elementem tego podejścia, ponieważ każda faza musi zostać zakończona przed rozpoczęciem kolejnej.

Pytanie 2

Wskaż odpowiedź, która używa parafrazowania jako metodę aktywnego słuchania, gdy klient mówi: "Interesuje mnie aplikacja, która działa szybko, niezależnie od tego, czy korzysta z niej kilku czy tysiąc użytkowników"?

A. Jeśli dobrze zrozumiałam, chodzi o aplikację, która efektywnie obsługuje różne obciążenia
B. Dlaczego Pani potrzebuje takiej aplikacji?
C. Ilu użytkowników planuje z niej skorzystać?
D. Czuję pewne wątpliwości w Pani głosie. Czy mogę zadać kilka pytań?
Parafraza to świetna technika, która pomaga zrozumieć, co rozmówca ma na myśli. Jak w tym przypadku – odpowiedź, która mówi: 'Jeśli dobrze rozumiem, chodzi o aplikację, która radzi sobie z różnym obciążeniem,' naprawdę dobrze oddaje to, co klient próbował przekazać. Klient podkreśla, że ważne jest dla niego, aby aplikacja była wydajna, niezależnie od tego, ile osób z niej korzysta. Użycie terminu 'radzi sobie z obciążeniem' jest trafne, bo dotyczy zdolności systemu do przystosowywania się do zmieniającej się liczby użytkowników i ich aktywności. To pokazuje, że konsultant dobrze zrozumiał potrzeby klienta i otwiera możliwości do dalszej rozmowy o technicznych detalach aplikacji, a to jest kluczowe w sprzedaży i budowaniu dobrych relacji z klientem.

Pytanie 3

Jakie pola powinny być umieszczone w klasie nadrzędnej w strukturze dziedziczenia?

A. Pola, które są charakterystyczne jedynie dla pojedynczej klasy pochodnej
B. Pola, które są tylko prywatne
C. Pola, które są wykorzystywane tylko w funkcjach statycznych
D. Pola, które są wspólne dla wszystkich klas pochodnych
Pola specyficzne dla jednej klasy pochodnej nie powinny znajdować się w klasie bazowej, ponieważ zwiększałoby to złożoność i naruszało zasadę separacji odpowiedzialności. Prywatne pola są ukryte i nie są dziedziczone przez klasy pochodne – są dostępne wyłącznie w ramach klasy, w której zostały zdefiniowane. Pola używane wyłącznie w metodach statycznych nie muszą znajdować się w klasie bazowej, ponieważ są to elementy niezależne od instancji klasy i są przypisane do samej klasy, a nie jej obiektów.

Pytanie 4

Którego nagłówka używamy w C++ do obsługi plików?

A. <fileio.h>
B. <stdio.h>
C. <iostream>
D. <fstream>
'<stdio.h>' to nagłówek biblioteki C, a nie C++, i jest używany do standardowych operacji wejścia i wyjścia, ale nie jest przeznaczony do pracy z plikami w stylu obiektowym. '<fileio.h>' to nieistniejący standardowy nagłówek C++ – nazwa ta może wprowadzać w błąd. '<iostream>' to biblioteka standardowa służąca do obsługi strumieni wejścia/wyjścia w konsoli (np. 'cin' i 'cout'), ale nie jest używana do pracy z plikami. Tylko 'fstream' oferuje narzędzia dedykowane do obsługi plików na dysku w języku C++.

Pytanie 5

Który z poniższych przypadków stanowi test niefunkcjonalny?

A. Weryfikacja poprawności logowania użytkownika
B. Sprawdzenie obsługi formularza rejestracji
C. Sprawdzenie działania przycisku
D. Testowanie wydajności aplikacji pod dużym obciążeniem
Sprawdzenie poprawności logowania użytkownika to przykład testu funkcjonalnego, który ocenia, czy aplikacja spełnia wymagania w zakresie autoryzacji i uwierzytelnienia. Weryfikacja działania przycisku oraz obsługi formularza rejestracji to także testy funkcjonalne, które dotyczą poprawności interakcji użytkownika z aplikacją. Testy te nie oceniają wydajności ani stabilności aplikacji w warunkach dużego obciążenia, co jest celem testów niefunkcjonalnych.

Pytanie 6

W C++ mechanizm programowania obiektowego, który wykorzystuje funkcje wirtualne (ang. Virtual) i umożliwia programiście pominięcie kontroli klasy pochodnej podczas wywoływania metod, nazywa się

A. hermetyzacją
B. polimorfizmem
C. przeciążeniem
D. dziedziczeniem

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Polimorfizm to mechanizm w programowaniu obiektowym, który pozwala na wywoływanie metod na obiektach różnych klas przez wspólny interfejs lub klasę bazową. Dzięki temu programista może pisać bardziej elastyczny i modułowy kod, w którym konkretna implementacja metody jest wybierana w czasie działania programu. Kluczową rolę w polimorfizmie odgrywają funkcje wirtualne (virtual), które umożliwiają nadpisanie metod w klasach dziedziczących. Polimorfizm upraszcza rozbudowę aplikacji i minimalizuje potrzebę wielokrotnego pisania tego samego kodu, co jest istotne w dużych projektach programistycznych. Przykładem jest klasa Figura, która może mieć metody obliczania pola powierzchni, a klasy dziedziczące, takie jak Kolo i Kwadrat, implementują te metody w sposób specyficzny dla swojej geometrii.

Pytanie 7

Celem zastosowania wzorca Obserwator w tworzeniu aplikacji WEB jest

A. zarządzanie funkcjami synchronicznymi w kodzie aplikacji
B. dostosowanie interfejsu użytkownika do różnych typów odbiorców
C. informowanie obiektów o modyfikacji stanu innych obiektów
D. monitorowanie interakcji użytkownika i wysyłanie wyjątków

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wzorzec Obserwator, znany również jako Observer, jest fundamentem programowania związanego z aplikacjami webowymi, szczególnie w kontekście architektury MVC (Model-View-Controller). Jego głównym celem jest umożliwienie obiektom (zwanym obserwatorami) subskrybowania zmian stanu innych obiektów (zwanych obserwowanymi). Kiedy stan obiektu obserwowanego ulega zmianie, wszystkie powiązane obiekty obserwujące są automatycznie powiadamiane o tej zmianie. Takie podejście jest szczególnie użyteczne w aplikacjach, gdzie interfejs użytkownika musi być dynamicznie aktualizowany w odpowiedzi na zmiany danych, na przykład w przypadku aplikacji do zarządzania danymi w czasie rzeczywistym. Przykładem może być aplikacja czatu, w której nowe wiadomości są automatycznie wyświetlane użytkownikom, gdy tylko są dodawane przez innych. Wzorzec ten jest również zgodny z zasadami SOLID, zwłaszcza z zasadą otwarte-zamknięte, umożliwiając rozwijanie aplikacji bez konieczności modyfikowania istniejących klas. W różnych technologiach webowych, takich jak JavaScript z użyciem frameworków takich jak React czy Angular, wzorzec Obserwator jest implementowany przez mechanizmy takie jak stany komponentów, co przyczynia się do lepszej organizacji kodu i zachowania jego czytelności.

Pytanie 8

Który z poniższych procesów jest wyłącznie związany z kompilowaniem kodu?

A. Generating an executable file
B. Real-time translation of instructions
C. Detection of logical errors during program execution
D. Executing code step by step

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Generowanie pliku wykonywalnego to jeden z najważniejszych kroków w kompilacji. Kiedy kod źródłowy zostaje przetworzony na język maszynowy, kompilator tworzy plik binarny, który można uruchomić na odpowiednim systemie operacyjnym. Taki plik jest samodzielny, więc nie trzeba go za każdym razem kompilować od nowa przy uruchamianiu. Dzięki kompilacji można też zoptymalizować kod, co jest mega ważne, zwłaszcza przy większych projektach. W przeciwieństwie do interpretacji, gdzie kod działa na bieżąco, kompilacja pozwala wyłapać błędy wcześniej i poprawić wydajność aplikacji. Moim zdaniem, to naprawdę spora zaleta!

Pytanie 9

Jakie środowisko deweloperskie jest najczęściej używane do programowania w C#?

A. Visual Studio
B. PyCharm
C. Eclipse
D. NetBeans

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Visual Studio to najczęściej wykorzystywane środowisko programistyczne (IDE) do tworzenia aplikacji w języku C#. Oferuje pełne wsparcie dla platformy .NET i umożliwia szybkie tworzenie aplikacji desktopowych, webowych i mobilnych. Visual Studio jest wyposażone w zaawansowane narzędzia do debugowania, projektowania interfejsów oraz integrację z systemami kontroli wersji. Dzięki rozbudowanemu ekosystemowi wtyczek i rozszerzeń Visual Studio jest idealnym rozwiązaniem zarówno dla początkujących, jak i zaawansowanych programistów, którzy tworzą aplikacje na system Windows oraz inne platformy.

Pytanie 10

Który system operacyjny jest podstawowym środowiskiem do tworzenia aplikacji mobilnych w języku Swift?

A. Android
B. iOS
C. LG UX
D. Windows UWP

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
iOS to natywny system operacyjny dla aplikacji mobilnych pisanych w języku Swift. Swift to nowoczesny język programowania, stworzony przez Apple, ułatwiający rozwój aplikacji na urządzenia iPhone i iPad.

Pytanie 11

Jakie z wymienionych działań jest fundamentalne w modelu kaskadowym?

A. Iteracyjne wprowadzanie modyfikacji na każdym poziomie
B. Przeprowadzanie testów systemu po zakończeniu każdej fazy
C. Równoległe prowadzenie wielu etapów projektu
D. Zakończenie jednej fazy przed rozpoczęciem następnej

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Kończenie jednej fazy przed rozpoczęciem kolejnej to kluczowa cecha modelu kaskadowego (Waterfall). W tym podejściu projekt jest realizowany etapami – analiza, projektowanie, implementacja, testowanie i wdrożenie – bez możliwości powrotu do poprzednich faz. Dzięki temu model Waterfall jest przejrzysty i łatwy do zarządzania, szczególnie w projektach o stabilnych wymaganiach. Jednak jego ograniczeniem jest brak elastyczności, co może prowadzić do problemów, jeśli wymagania zmienią się w trakcie trwania projektu.

Pytanie 12

Kolor Pale Green w modelu RGB przedstawia się jako RGB(152, 251, 152). Jaki jest szesnastkowy kod tego koloru?

A. 98 FB 98
B. 98 FE 98
C. A0 FB A0
D. A0 FE A0

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Kolor 'Pale Green' w systemie RGB ma wartości (152, 251, 152). W zapisie szesnastkowym odpowiada to #98FB98. Jest to istotne przy projektowaniu interfejsów i stron internetowych, gdzie kolory są definiowane w formacie hex. Prawidłowe przeliczanie wartości RGB na hex jest kluczowe w zapewnieniu spójnej kolorystyki.

Pytanie 13

Który z wymienionych typów testów najlepiej ocenia odporność aplikacji na intensywne obciążenie?

A. Testy obciążeniowe
B. Testy bezpieczeństwa
C. Testy funkcjonalne
D. Testy zgodności

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Testy obciążeniowe to rodzaj testów, które sprawdzają, jak aplikacja radzi sobie z dużym ruchem użytkowników lub przetwarzaniem dużych ilości danych. Celem testów obciążeniowych jest wykrycie potencjalnych wąskich gardeł, identyfikacja problemów z wydajnością oraz określenie maksymalnej przepustowości aplikacji. Testy te są kluczowe dla aplikacji o wysokim natężeniu ruchu, takich jak sklepy internetowe czy systemy bankowe, gdzie stabilność pod obciążeniem jest krytyczna dla sukcesu.

Pytanie 14

Algorytm przedstawiony powyżej może zostać zaimplementowany w języku Java z wykorzystaniem instrukcji:

Ilustracja do pytania
A. try
B. switch
C. if
D. while

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Instrukcja 'while' w Javie działa tak, że powtarza blok kodu, aż warunek, który podasz, będzie prawdziwy. To jedna z podstawowych rzeczy w programowaniu i super przydaje się, kiedy nie wiesz z góry, ile razy coś ma się powtórzyć. Na przykład, możesz to wykorzystać, gdy szukasz czegoś w danych albo gdy chcesz, żeby coś wydarzyło się wielokrotnie, jak obsługa kliknięć na stronie.

Pytanie 15

Cytat zaprezentowany powyżej dotyczy metodyki RAD. Co oznacza ten skrót w języku polskim?

Ilustracja do pytania
A. środowisko do tworzenia aplikacji
B. szybki rozwój aplikacji
C. środowisko błyskawicznego programowania
D. zintegrowane środowisko deweloperskie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
RAD czyli Rapid Application Development to podejście do tworzenia oprogramowania które skupia się na szybkim wytwarzaniu aplikacji. Kluczowym elementem tej metodyki jest minimalizacja czasu spędzanego na planowaniu i projektowaniu na rzecz szybkiego prototypowania i elastycznego dostosowywania się do zmieniających się wymagań. W praktyce RAD wykorzystuje krótkie cykle rozwoju oraz intensywną współpracę z użytkownikami końcowymi co pozwala na szybkie reagowanie na ich potrzeby. W porównaniu do tradycyjnych metod RAD zapewnia większą elastyczność i skrócenie czasu dostarczenia produktu co jest szczególnie wartościowe w dynamicznie zmieniających się środowiskach biznesowych. Dobre praktyki w RAD obejmują użycie narzędzi do szybkiego prototypowania oraz zaangażowanie użytkowników w proces testowania co pozwala na bieżące wprowadzanie zmian i udoskonaleń. Dzięki temu uzyskuje się produkt lepiej dopasowany do oczekiwań użytkowników co zwiększa jego użyteczność i satysfakcję końcową. RAD jest często stosowany w projektach gdzie czas dostarczenia jest krytycznym czynnikiem sukcesu co odzwierciedla jego praktyczne zastosowanie w wielu branżach

Pytanie 16

Zaprezentowane oznaczenie praw Creative Commons umożliwia bezpłatne wykorzystywanie utworu

Ilustracja do pytania
A. pod warunkiem zachowania go w pierwotnej formie
B. pod warunkiem udostępnienia go na takiej samej licencji
C. w celu dokonywania zmian lub remiksowania
D. w celach komercyjnych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź dotycząca możliwości zmiany lub remiksowania utworu jest prawidłowa w kontekście oznaczeń Creative Commons takich jak CC BY lub CC BY-NC. Licencje te umożliwiają korzystanie z utworu w sposób zmieniony czy remiksowany pod warunkiem spełnienia określonych wymogów. CC BY wymaga jedynie przypisania autorstwa, co daje twórcom dużą elastyczność w adaptacji i modyfikacji dzieła, co znajduje zastosowanie w projektach edukacyjnych, artystycznych czy badawczych. Działania takie mogą obejmować tworzenie adaptacji, tłumaczeń, mashupów czy nowych kreatywnych form bazujących na oryginale. CC BY-NC natomiast ogranicza użycie komercyjne, ale nadal zezwala na modyfikacje w niekomercyjnych kontekstach. Remiksowanie muzyki, tworzenie nowych wersji wideo czy projektów graficznych są popularnymi praktykami w społeczności twórców, co promuje innowacje i rozwój kultury open source. Ważne jest, aby użytkownicy byli świadomi warunków licencji i poprawnie przypisywali autorstwo, co nie tylko spełnia wymogi prawne, ale również wspiera etos współpracy i uczciwości w społeczności twórczej. Zaangażowanie w twórczość w oparciu o licencje Creative Commons przyczynia się do propagowania wiedzy i kultury oraz wspiera zrównoważony rozwój społeczności twórczych.

Pytanie 17

Jakie elementy zostaną wyświetlone w przeglądarce po wykonaniu kodu źródłowego stworzonego za pomocą dwóch funkcjonalnie równoważnych fragmentów?

Ilustracja do pytania
A. trzy paragrafy, w każdym z nich tekst o treści: {tag}
B. Trzy paragrafy, każdy odpowiadający kolejnemu elementowi tablicy tags
C. jeden paragraf z pierwszym elementem tablicy tags
D. jeden paragraf zawierający wszystkie elementy tablicy tags w kolejności

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Kod generuje trzy paragrafy, każdy z kolejnym elementem tablicy tags. Jest to standardowy sposób iteracji po elementach tablicy i renderowania ich jako oddzielnych elementów HTML. W praktyce, takie podejście jest szeroko stosowane w aplikacjach frontendowych, gdzie dynamicznie tworzone elementy interfejsu użytkownika są generowane na podstawie tablic lub list danych. Każdy element tablicy jest iterowany i osobno przekształcany w znacznik HTML, co pozwala na łatwe zarządzanie i aktualizowanie treści strony w czasie rzeczywistym. To podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami dotyczącymi manipulacji DOM i zapewnia wysoką wydajność aplikacji.

Pytanie 18

Które z wymienionych stanowi przykład struktury dziedziczenia?

A. Klasa Samochód ma dziedziczenie od klasy Pojazd
B. Klasa Pojazd ma dziedziczenie od klasy Samochód
C. Klasa Pojazd nie dziedziczy z żadnej klasy
D. Klasa Samochód i Pojazd nie są ze sobą powiązane

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Hierarchia dziedziczenia to struktura klas, w której klasa pochodna dziedziczy właściwości i metody klasy bazowej. Klasa 'Samochód' dziedzicząca po klasie 'Pojazd' jest przykładem prawidłowej hierarchii dziedziczenia – klasa 'Samochód' rozszerza klasę 'Pojazd', dziedzicząc ogólne właściwości pojazdu, takie jak prędkość czy typ silnika. Dziedziczenie umożliwia rozszerzanie istniejącej funkcjonalności bez konieczności przepisywania tego samego kodu, co jest jednym z fundamentów programowania obiektowego.

Pytanie 19

Wskaż poprawny pod względem składniowym kod dla formatu JSON, który jest używany do wymiany danych między backendem a frontendem aplikacji.

Ilustracja do pytania
A. Kod2
B. Kod4
C. Kod3
D. Kod1

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Kod2 jest spoko, bo składnia jest w porządku dla JSON. Używasz odpowiednich znaków i struktur, więc wszystko gra. JSON to taki format do wymiany danych, który często wykorzystuje się w komunikacji między frontendem a backendem. Zgadza się ze standardem ECMA-404. Pamiętaj, że klucze i wartości tekstowe powinny być w podwójnych cudzysłowach, co widać w Kod2. Twój przykładowy kod pokazuje tablicę obiektów, gdzie każdy obiekt ma pary klucz-wartość, a przecinki i nawiasy klamrowe są na swoim miejscu. To naprawdę dobry sposób, bo ułatwia współpracę między różnymi elementami aplikacji. JSON ma ważne zastosowanie w AJAX, bo dzięki niemu możemy dynamicznie aktualizować treści na stronie bez jej przeładowania. To jest mega przydatne w nowoczesnych aplikacjach typu SPA, gdzie JSON odgrywa kluczową rolę w zarządzaniu stanem aplikacji i komunikacji.

Pytanie 20

Jakie są kluczowe różnice między typami stałoprzecinkowymi a zmiennoprzecinkowymi?

A. Typy stałoprzecinkowe obsługują liczby ujemne, natomiast typy zmiennoprzecinkowe tylko dodatnie
B. Typy stałoprzecinkowe przechowują liczby całkowite, a typy zmiennoprzecinkowe przechowują liczby z ułamkami dziesiętnymi
C. Typy zmiennoprzecinkowe przechowują wyłącznie liczby ujemne
D. Typy stałoprzecinkowe wymagają większej ilości pamięci niż typy zmiennoprzecinkowe

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Główna różnica między typami stałoprzecinkowymi a zmiennoprzecinkowymi polega na tym, że stałoprzecinkowe przechowują liczby całkowite, podczas gdy zmiennoprzecinkowe przechowują liczby z częściami dziesiętnymi. Stałoprzecinkowe typy, takie jak 'int', są bardziej efektywne pod względem wydajności i zajmują mniej pamięci, co czyni je idealnym rozwiązaniem w przypadkach, gdzie precyzja dziesiętna nie jest wymagana. Z kolei typy zmiennoprzecinkowe, takie jak 'float' i 'double', umożliwiają dokładne reprezentowanie wartości niecałkowitych, co jest niezbędne w aplikacjach matematycznych i graficznych. Każdy z tych typów ma swoje zastosowanie w zależności od wymagań projektu.

Pytanie 21

Wskaż fragment kodu, który stanowi realizację przedstawionego algorytmu w języku C++

Ilustracja do pytania
A. kod 3
B. kod 4
C. kod 2
D. kod 1

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Kod 1 jest naprawdę dobrym przykładem tego, jak powinno się implementować algorytm z tego schematu blokowego. Wykorzystuje pętlę do-while, co jest super, bo dzięki temu pewność, że coś się wykona przynajmniej raz, jest zgarantowana. Najpierw dodajemy wartość `i` do zmiennej `suma`, a potem sprawdzamy, czy `suma` mieści się w granicach liczby. Jeżeli tak, to pętla robi swoje i działa dalej. Tak naprawdę, jak `suma` przekroczy `liczba`, to dopiero wtedy kończymy i wypisujemy wynik. To podejście jest zgodne z tym, jak algorytmy powinny działać - najpierw robimy coś, a potem patrzymy, czy trzeba powtórzyć. Pętle do-while są świetne w takich przypadkach, gdy konieczne jest, żeby coś stało się przynajmniej raz, co często zdarza się w problemach związanych z akumulacją wartości. Takie pętle są na porządku dziennym w algorytmach, które wymagają, żeby operacja się odbyła przynajmniej raz przed sprawdzeniem warunku.

Pytanie 22

W środowisku IDE przeznaczonym do tworzenia aplikacji okienkowych zdefiniowano okno Form1. Aby wprowadzić zmiany w ustawieniach, w kolejności: tytuł okna na górnym pasku, standardowy kursor na strzałkę oraz kolor tła okna, należy dostosować następujące pola w oknie Properties:

Ilustracja do pytania
A. Text, UseWaitCursor, BackColor
B. Text, Cursor, BackColor
C. (Name), Cursor, BackgroundImage
D. (Name), UseWaitCursor, BackgroundImage

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Jak chcesz zmienić nazwę okna, kursor czy kolor tła w IDE, to trzeba popracować nad polami, czyli 'Text' (to jest nazwa), 'Cursor' (czyli kursor) i 'BackColor' (to kolor tła). Te ustawienia są kluczowe, bo dzięki nim możesz nadać swojemu oknu wygląd, który ci odpowiada, albo taki, który pasuje do wymagań projektu.

Pytanie 23

Prezentowana metoda jest realizacją algorytmu

Ilustracja do pytania
A. odwracającego ciąg
B. wyszukującego literę w ciągu
C. sprawdzającego, czy dany ciąg jest palindromem
D. sortującego ciąg od znaku o najniższym kodzie ASCII do znaku o najwyższym kodzie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Fajnie, że zajmujesz się algorytmami! W tym przypadku chodzi o odwracanie napisu, czyli taki myk, żeby ostatni znak stał się pierwszym, a pierwszy ostatnim. To jedna z tych podstawowych rzeczy, które są przydatne w programowaniu. Wiesz, takie operacje na tekstach są przydatne w różnych sytuacjach, jak szyfrowanie czy nawet analiza danych. Trochę jak układanie puzzli, tylko z literami!

Pytanie 24

Podczas programowania kontrolki stepper przedstawionej na ilustracji w aplikacji mobilnej, należy zarządzać zmienną, która zawsze przechowuje jej bieżącą wartość. Jakie zdarzenie można wykorzystać do osiągnięcia tej funkcjonalności?

Ilustracja do pytania
A. DescendantAdded
B. Unfocused
C. ValueChanged
D. SizeChanged

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zdarzenie ValueChanged jest kluczowe w kontekście programowania kontrolek takich jak stepper w aplikacjach mobilnych. To zdarzenie jest wywoływane zawsze, gdy wartość kontrolki zostaje zmieniona przez użytkownika, co umożliwia natychmiastowe przetwarzanie tej zmiany i aktualizację interfejsu użytkownika lub innych powiązanych komponentów. W praktyce, użycie zdarzenia ValueChanged to dobry przykład reaktywnego programowania, gdzie aplikacja reaguje na akcje użytkownika w czasie rzeczywistym. Przy implementacji takiego zdarzenia należy zadbać o poprawne sprawdzanie zakresu wartości, aby uniknąć błędów logicznych. Warto również pamiętać o optymalizacji wydajności takiej obsługi, zwłaszcza w aplikacjach złożonych z wielu komponentów zależnych od wartości steppera. Praktyczne zastosowanie tego zdarzenia można znaleźć w aplikacjach e-commerce, gdzie steppery mogą być używane do wyboru ilości produktów w koszyku, a zmiana wartości natychmiast wpływa na obliczenie ceny całkowitej. Używanie zdarzeń takich jak ValueChanged jest zgodne z dobrymi praktykami projektowania interfejsów użytkownika, poprawiając ich responsywność i interaktywność.

Pytanie 25

Jakie znaczenie ma polimorfizm w programowaniu obiektowym?

A. Ogranicza dostęp do atrybutów klasy
B. Pozwala na tworzenie obiektów z wielu różnych klas równocześnie
C. Umożliwia jednej metodzie działać w różnorodny sposób w zależności od klasy, do której należy
D. Dzieli program na klasy oraz obiekty

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Polimorfizm to zdolność obiektów do używania tej samej metody lub interfejsu, ale z różnymi implementacjami, w zależności od klasy obiektu. Dzięki polimorfizmowi można wywołać metodę `obiekt.wyswietl()`, która zachowuje się inaczej w klasie `Samochod` i inaczej w klasie `Motocykl`, mimo że nazwa metody pozostaje taka sama. Polimorfizm ułatwia rozbudowę aplikacji, ponieważ nowe klasy mogą być dodawane bez modyfikacji istniejącego kodu, co zwiększa elastyczność i rozszerzalność programu. Jest to jedna z najważniejszych zasad programowania obiektowego, obok dziedziczenia i hermetyzacji.

Pytanie 26

Które z podanych logo reprezentuje narzędzie, które nie jest używane do tworzenia aplikacji mobilnych?

Ilustracja do pytania
A. 2
B. 4
C. 1
D. 3

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Logo przedstawiające narzędzie niewykorzystywane do tworzenia aplikacji mobilnych to narzędzie graficzne lub biurowe, które nie posiada funkcji programistycznych.

Pytanie 27

Jakie narzędzie można wykorzystać do stworzenia mobilnej aplikacji cross-platform w języku C#?

A. bibliotekę React Native
B. platformę Xamarin
C. środowisko XCode
D. środowisko Android Studio

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Xamarin to platforma umożliwiająca tworzenie aplikacji mobilnych typu cross-platform w języku C#. Umożliwia programistom tworzenie aplikacji działających na Androidzie i iOS z wykorzystaniem jednego kodu źródłowego. Xamarin integruje się z Visual Studio, co pozwala na efektywne budowanie aplikacji mobilnych w ekosystemie Microsoftu.

Pytanie 28

Który z wymienionych poniżej wzorców projektowych można zakwalifikować jako wzorzec strukturalny?

A. Metoda szablonowa (Template method)
B. Fabryka abstrakcyjna (Abstract Factory)
C. Fasada (Facade)
D. Obserwator (Observer)

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Fasada (Facade) to wzorzec projektowy, który jest przykładem wzorca strukturalnego. Umożliwia on tworzenie uproszczonego interfejsu dla bardziej złożonego systemu, integrując wiele podsystemów i dostarczając jednolity punkt dostępu. Strukturalne wzorce projektowe skupiają się na organizacji klas i obiektów, a Fasada doskonale wpisuje się w tę kategorię, redukując złożoność i zwiększając czytelność kodu. Wzorzec ten jest szeroko stosowany w architekturze aplikacji, gdzie występuje potrzeba uproszczenia dostępu do skomplikowanych bibliotek lub systemów wewnętrznych.

Pytanie 29

Jaką wartość ma zmienna b po wykonaniu poniższego kodu?

Ilustracja do pytania
A. 11
B. 2
C. 20
D. 5

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Po przeanalizowaniu przedstawionego kodu, możemy zauważyć, że zmienne a b i c są zainicjalizowane odpowiednio wartościami 1 20 i 3. Pętla while jest zależna od warunku a <= 10 co oznacza że będzie się wykonywać dopóki a nie przekroczy 10. W ciele pętli najpierw zmniejszamy wartość b o wartość c czyli b = b - c a następnie zwiększamy a o 2 czyli a += 2. Ponieważ a jest początkowo równe 1 pętla będzie się wykonywać pięć razy zanim a stanie się większe niż 10 (1 3 5 7 9). Podczas każdej iteracji wartość b zmniejsza się o 3 (ponieważ c=3). Po pięciu iteracjach wartość b zostanie zmniejszona o 15 (5*3) z początkowej wartości 20 uzyskując ostatecznie 5. W tym kontekście poprawna odpowiedź to 5. Takie podejście do analizy pętli i zmiennych jest kluczowe podczas programowania ponieważ pozwala zrozumieć jak zmieniają się wartości zmiennych w czasie wykonywania programu. Zrozumienie tych zasad jest fundamentalne w programowaniu proceduralnym oraz w debugowaniu kodu.

Pytanie 30

Jakie polecenie w Gicie jest używane do zapisywania zmian w lokalnym repozytorium?

A. git push
B. git pull
C. git commit
D. git clone

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Polecenie 'git commit' zapisuje zmiany w lokalnym repozytorium Git. Jest to kluczowy krok w procesie kontroli wersji, ponieważ każdy commit tworzy nową migawkę (snapshot) projektu, która może być w przyszłości przywrócona lub porównana z innymi wersjami. Polecenie to jest często używane razem z opcją -m, która umożliwia dodanie wiadomości opisującej zmiany. Dzięki temu możliwe jest efektywne śledzenie historii zmian w projekcie i przywracanie wcześniejszych wersji w razie potrzeby. Git commit to podstawowe narzędzie w pracy zespołowej nad kodem, szczególnie w środowisku deweloperskim, gdzie wersjonowanie jest niezbędne do zapewnienia stabilności kodu i łatwej współpracy.

Pytanie 31

Który z wymienionych poniżej przykładów stanowi system informacji przetwarzany przez system informatyczny?

A. System PESEL
B. System zarządzania oświetleniem drogowym
C. System wentylacyjny w biurowcach
D. System do monitorowania temperatury serwerów

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
System PESEL (Powszechny Elektroniczny System Ewidencji Ludności) jest przykładem systemu informacji przetwarzanym przez system informatyczny, ponieważ gromadzi, przetwarza i udostępnia dane osobowe obywateli Polski. Jest to złożony system, który działa na bazie zintegrowanych baz danych, umożliwiający identyfikację osób, przydzielanie numerów PESEL oraz zarządzanie informacjami o statusie mieszkańców. System ten jest niezbędny dla organów administracji publicznej, umożliwiając im efektywne zarządzanie danymi obywateli w kontekście takich usług, jak wydawanie dowodów osobistych, rejestracja wyborców, a także w kontekście ochrony zdrowia i ubezpieczeń społecznych. PESEL jest zgodny z Europejskim Ogólnochronnym Rozporządzeniem o Ochronie Danych Osobowych (RODO), co dodatkowo podkreśla jego rolę jako kluczowego systemu informacyjnego w obiegu danych w Polsce. Przykłady zastosowań systemu PESEL obejmują obsługę wniosków o świadczenia socjalne oraz dostęp do e-usług, co świadczy o jego fundamentalnym znaczeniu w administrowaniu danymi ludnościowymi.

Pytanie 32

Jakie informacje można uzyskać na temat metod w klasie Point?

Ilustracja do pytania
A. Służą jako konstruktory w zależności od liczby argumentów.
B. Zawierają przeciążenie operatora.
C. Zawierają błąd, ponieważ nazwy metod powinny być różne.
D. Są przeciążone.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Metody klasy Point są przeciążone, co oznacza, że mogą mieć tę samą nazwę, ale różnią się liczbą lub typem parametrów. Przeciążenie metod to jedna z podstawowych technik programowania obiektowego, która pozwala na bardziej elastyczne projektowanie kodu. Dzięki temu programista może tworzyć metody dostosowane do różnych sytuacji, zachowując spójność nazw i intuicyjność użycia. To zwiększa czytelność i utrzymanie kodu, ponieważ wywołania metod o tej samej nazwie, ale różnych parametrach, są łatwe do zrozumienia i odnalezienia.

Pytanie 33

Która z wymienionych metod może pomóc w walce z uzależnieniem od internetu?

A. Wprowadzenie systematycznych przerw od używania urządzeń cyfrowych
B. Zwiększenie czasu spędzanego na mediach społecznościowych
C. Używanie komputera jedynie w nocy
D. Zainstalowanie większej ilości aplikacji rozrywkowych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wprowadzenie regularnych przerw od korzystania z urządzeń cyfrowych pomaga przeciwdziałać uzależnieniu od internetu. Regularne odstawienie urządzeń pozwala na regenerację, zmniejsza ryzyko nadmiernej ekspozycji na treści cyfrowe i pozwala na większą interakcję z rzeczywistym otoczeniem. Przerwy te pomagają w utrzymaniu równowagi psychicznej i fizycznej, poprawiają koncentrację oraz jakość snu.

Pytanie 34

Zapisany fragment w Pythonie ilustruje:

Ilustracja do pytania
A. tablicę asocjacyjną (słownik)
B. strukturę danych
C. stos
D. kolejkę (LIFO)

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Przedstawiony kod w Pythonie opisuje słownik (tablicę asocjacyjną), czyli strukturę danych przechowującą pary klucz-wartość. Słowniki są niezwykle elastyczne i efektywne, pozwalają na szybki dostęp do wartości na podstawie unikalnego klucza. Są szeroko wykorzystywane w analizie danych, przechowywaniu konfiguracji i implementacji różnorodnych algorytmów.

Pytanie 35

Jaką wartość zwróci funkcja napisana w języku C++, jeżeli jej argumentem wejściowym jest tablica stworzona w sposób następujący: int tablica[6] = {3,4,2,4,10,0};?

Ilustracja do pytania
A. 23
B. 20
C. 0
D. 10

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Funkcja w C++ zwraca sumę elementów tablicy, co daje wynik 23. Algorytm iteracyjnie dodaje wszystkie elementy do zmiennej sumującej, co jest typowym rozwiązaniem dla tego typu operacji.

Pytanie 36

Jakie jest przeznaczenie komentarzy w kodzie źródłowym programu?

A. Do uruchamiania kodu w trybie debugowania
B. Do optymalizacji wydajności kodu
C. Do dokumentowania działania kodu i ułatwienia jego zrozumienia
D. Do definiowania zmiennych globalnych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Komentarze w kodzie źródłowym programu pełnią kluczową rolę w dokumentowaniu działania aplikacji. Dzięki nim programiści mogą opisywać, co robią poszczególne fragmenty kodu, jakie funkcje realizują oraz jakie są zależności między modułami. Komentarze nie wpływają na działanie programu, ale znacząco ułatwiają pracę nad nim w przyszłości, zwłaszcza gdy projekt jest rozwijany przez wielu programistów lub po dłuższej przerwie. Komentarze poprawiają czytelność kodu, minimalizując ryzyko błędów wynikających z niejasności lub złej interpretacji działania aplikacji. W dobrze napisanym kodzie komentarze są używane strategicznie – opisują kluczowe algorytmy, niestandardowe rozwiązania oraz obszary wymagające szczególnej uwagi. Przejrzysty i dobrze udokumentowany kod to fundament skalowalnych i łatwych w utrzymaniu aplikacji.

Pytanie 37

Który z wymienionych elementów NIE stanowi części instrukcji dla użytkownika programu?

A. Instrukcje dotyczące obsługi poszczególnych funkcji aplikacji
B. Rozwiązywanie problemów związanych z użytkowaniem aplikacji
C. Opis testów jednostkowych
D. Opis metody instalacji aplikacji

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Instrukcja użytkownika programu zawiera opisy dotyczące sposobu instalacji aplikacji, konfiguracji oraz obsługi poszczególnych funkcji. Jest to kluczowy dokument pomagający użytkownikom w szybkim wdrożeniu się w pracę z oprogramowaniem. Zawiera również sekcje dotyczące rozwiązywania typowych problemów oraz wskazówki, jak efektywnie korzystać z narzędzi i funkcji aplikacji. Instrukcja użytkownika może być dostępna w formie elektronicznej (PDF, strony WWW) lub papierowej, a jej celem jest uproszczenie procesu wdrażania oraz ograniczenie liczby zgłoszeń do działu wsparcia technicznego. Dokumentacja tego typu stanowi również ważny element budowania pozytywnego doświadczenia użytkownika (UX).

Pytanie 38

Jakie jest podstawowe użycie metod wirtualnych?

A. Umożliwienie korzystania z metod bezpośrednio z klasy bazowej
B. Umożliwienie wielokrotnego dziedziczenia
C. Umożliwienie dynamicznego wiązania metod w czasie wykonania
D. Zapewnienie, że metoda działa wyłącznie na danych statycznych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Metody wirtualne umożliwiają dynamiczne wiązanie metod w czasie wykonywania programu (ang. runtime). Oznacza to, że wywołanie metody zależy od rzeczywistego typu obiektu, a nie od typu wskaźnika lub referencji, za pomocą której został on wywołany. Mechanizm ten pozwala na implementację polimorfizmu, który jest jednym z kluczowych filarów programowania obiektowego. Dzięki metodom wirtualnym można uzyskać elastyczność i rozszerzalność kodu, umożliwiając klasom pochodnym dostarczanie własnych wersji metod zdefiniowanych w klasie bazowej. To prowadzi do bardziej zorganizowanego i skalowalnego kodu, ponieważ nowe funkcjonalności można dodawać, rozszerzając istniejące klasy, zamiast modyfikować kod bazowy.

Pytanie 39

W zaprezentowanym fragmencie kodu występuje błąd logiczny. Na czym on polega?

Ilustracja do pytania
A. braku zainicjowania zmiennej x, co powoduje, że zmienna nie ma wartości początkowej
B. niewłaściwym warunku pętli, co powoduje, że pętla nigdy się nie wykona
C. niepoprawnym użyciu funkcji cout, co skutkuje tym, że zmienna jest wczytywana w pętli
D. nieprawidłowym warunku pętli, który sprawia, że pętla jest nieskończona

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Nieprawidłowy warunek pętli powoduje, że staje się ona nieskończona, co jest częstym problemem w programowaniu. W tym przypadku warunek while(x != 0 || x != 5) jest zawsze prawdziwy, ponieważ dla każdej wartości x, która nie jest jednocześnie równa 0 i 5, pętla nigdy się nie zakończy. To logiczny błąd, ponieważ zmienna x nigdy nie osiągnie stanu, w którym oba warunki będą jednocześnie fałszywe. W praktyce powinno się stosować warunki logiczne, które mogą stać się fałszywe dla jakiegoś stanu zmiennych, co pozwala pętli zakończyć działanie. Częstym wzorcem jest użycie operatora && zamiast ||, aby sprawdzić, czy zmienna osiągnęła konkretny zakres wartości. W ten sposób można zagwarantować, że program nie wejdzie w nieskończoną pętlę. Tego typu błędy są często wykrywane podczas testowania i debugowania kodu, a ich unikanie jest kluczowe w zapewnieniu poprawnego działania aplikacji. Dobre praktyki obejmują dokładne przemyślenie warunków pętli i testowanie ich w różnych scenariuszach.

Pytanie 40

W językach C++ bądź C# termin virtual można wykorzystywać w kontekście

A. funkcji zaprzyjaźnionych
B. metod klasy
C. atrybutów klasy
D. destruktorów

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
W językach C++ i C# słowo kluczowe 'virtual' można stosować do metod klasy, co umożliwia ich nadpisanie w klasach pochodnych. Pozwala to na implementację polimorfizmu, co jest kluczowym elementem programowania obiektowego.