Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 8 stycznia 2025 21:41
  • Data zakończenia: 8 stycznia 2025 21:56

Egzamin zdany!

Wynik: 25/40 punktów (62,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

W jakim celu wykorzystuje się diagram Gantta?

A. do planowania i zarządzania projektem
B. do przedstawiania funkcjonalności systemu
C. do wizualizacji powiązań między elementami systemów
D. do dokładnej analizy czasowo-kosztowej projektu
Diagram Gantta służy do planowania i zarządzania projektami. Umożliwia wizualizację harmonogramu i postępów prac, co jest kluczowe w efektywnym zarządzaniu czasem i zasobami.

Pytanie 2

Jaką nazwę nosi framework CSS, który służy do definiowania wyglądu stron internetowych i którego klasy są użyte w przedstawionym przykładzie?

Ilustracja do pytania
A. Bootstrap
B. Yaml
C. Angular
D. Symfony
Bootstrap jest jednym z najpopularniejszych frameworków CSS używanych do tworzenia responsywnych aplikacji internetowych. Jest to zestaw narzędzi open-source, który oferuje gotowe klasy CSS oraz komponenty JavaScript, ułatwiające projektowanie interfejsów użytkownika. W podanym przykładzie klasy takie jak 'col-sm-3' 'col-md-6' i 'col-lg-4' odnoszą się do siatki Bootstrapowej, która umożliwia elastyczne rozplanowanie elementów na stronie w zależności od rozmiaru ekranu. Klasa 'btn-primary' stosowana jest w Bootstrapie do stylizacji przycisków w sposób, który pasuje do domyślnych kolorów motywu. Z kolei 'dropdown-toggle' jest używana do obsługi rozwijanych list. Dzięki Bootstrapowi można z łatwością tworzyć nowoczesne i estetyczne aplikacje, które są zgodne z zasadami responsywnego web designu, co jest kluczowym standardem w dzisiejszej branży. Użycie Bootstrapu przyspiesza proces developmentu, pozwalając skupić się na funkcjonalności i logice aplikacji, zamiast na ręcznym stylizowaniu elementów.

Pytanie 3

W zaprezentowanym kodzie stworzono abstrakcyjną klasę figura oraz klasę prostokąta, która dziedziczy po niej, zawierającą zdefiniowane pola i konstruktory. Wskaż minimalną wersję implementacji sekcji /* metody klasy */ dla klasy Prostokat:

Ilustracja do pytania
A. A
B. D
C. C
D. B
Minimalna implementacja klasy Prostokat wymaga zaimplementowania podstawowych metod określonych w klasie abstrakcyjnej figura. Implementacja zawiera niezbędne pola i metody, które muszą być obecne, aby klasa mogła być skompilowana i działała poprawnie.

Pytanie 4

Zalecenia standardu WCAG 2.0 dotyczące percepcji koncentrują się na

A. umożliwieniu interakcji między komponentami użytkownika za pomocą klawiatury
B. zapewnieniu odpowiedniej ilości czasu na przeczytanie i zrozumienie treści
C. prezentacji elementów interfejsu użytkownika
D. zrozumieniu i wiarygodności prezentowanych treści na stronie
Pierwsza z niepoprawnych odpowiedzi odnosi się do zrozumienia i rzetelności w dostarczonych treściach na stronie, co jest ważnym aspektem, ale nie dotyczy bezpośrednio percepcji komponentów interfejsu użytkownika. Zrozumienie treści jest związane z czytelnością tekstu oraz jego strukturalną formą, co nie jest bezpośrednio związane z interfejsem. Kolejna niepoprawna odpowiedź, dotycząca zapewnienia wystarczającej ilości czasu na przeczytanie i przetworzenie treści, odnosi się bardziej do zasad dostępności dotyczących czasu, które są istotne dla użytkowników z różnymi zdolnościami przetwarzania informacji, ale nie dotyczą samej percepcji komponentów interfejsu. Ostatnia odpowiedź, dotycząca zapewnienia interakcji pomiędzy komponentami użytkownika przy użyciu klawiatury, również nie odnosi się bezpośrednio do percepcji, a bardziej do interakcji użytkownika z systemem. Choć interakcja jest istotna, kluczowe jest zrozumienie, że percepcja skupia się na sposobie, w jaki użytkownicy dostrzegają i interpretują te komponenty, a nie na ich interakcji. Dlatego też, te odpowiedzi, choć dotyczą ważnych kwestii dostępności, nie są zgodne z istotą pytania.

Pytanie 5

Modyfikator dostępu, który znajduje się przed definicją metody Dodaj() w klasie Kalkulator, powoduje, że

Ilustracja do pytania
A. nie jest ona dostępna z poziomu klas zaprzyjaźnionych z klasą Kalkulator
B. jest ona dostępna zarówno wewnątrz klasy, jak i w klasach dziedziczących po klasie Kalkulator
C. jest ona dostępna w programie głównym i może być wywoływana na rzecz instancji klasy Kalkulator
D. nie jest ona dostępna w klasach, które dziedziczą po klasie Kalkulator
Modyfikator dostępu protected jest kluczowym elementem programowania obiektowego, umożliwiającym kontrolę nad widocznością i dostępem do składników klasy. Gdy metoda jest oznaczona jako protected, jak w przypadku metody Dodaj() w klasie Kalkulator, oznacza to, że jest ona dostępna nie tylko w ramach tej klasy, ale również w dowolnych klasach, które dziedziczą po klasie Kalkulator. To podejście wspiera koncepcję dziedziczenia, umożliwiając klasom potomnym korzystanie z funkcjonalności klasy bazowej bez konieczności ponownego definiowania metod. Na przykład, jeśli stworzymy klasę DziecięcyKalkulator dziedziczącą po Kalkulator, metoda Dodaj() będzie dostępna w tej klasie potomnej. Takie rozwiązanie jest często stosowane w projektach, gdzie istnieje potrzeba rozszerzania funkcjonalności bazowych klas bez naruszania ich enkapsulacji. Dobre praktyki programistyczne sugerują stosowanie protected tam, gdzie chcemy umożliwić dziedziczenie oraz uniknąć nadmiernego udostępniania elementów klasy zewnętrznym użytkownikom. Dzięki temu kod staje się bardziej modularny i elastyczny, co jest istotne w dużych projektach programistycznych. Zrozumienie roli modyfikatorów dostępu, takich jak protected, jest kluczowe dla efektywnego projektowania i implementacji systemów obiektowych.

Pytanie 6

Jaką funkcję pełnią mechanizmy ciasteczek w aplikacjach internetowych?

A. Do przechowywania informacji w bazie danych
B. Do generowania dynamicznych interfejsów dla użytkowników
C. Do zapisywania danych użytkownika na serwerze
D. Do zapisywania danych użytkownika w przeglądarce
Mechanizm ciasteczek (cookies) w aplikacjach webowych służy do przechowywania danych użytkownika bezpośrednio w przeglądarce. Ciasteczka mogą przechowywać różnego rodzaju informacje, takie jak preferencje językowe, identyfikatory sesji czy dane logowania, co pozwala na personalizację doświadczenia użytkownika oraz śledzenie jego aktywności na stronie. Dzięki ciasteczkom aplikacje webowe mogą zapamiętać użytkownika i dostosować treści do jego potrzeb przy kolejnych wizytach. Cookies są nieodłącznym elementem zarządzania stanem w aplikacjach stateless, takich jak te oparte na protokole HTTP. Mogą być one również wykorzystywane w systemach reklamowych i analitycznych do monitorowania zachowań użytkowników. Prawidłowe zarządzanie ciasteczkami i stosowanie odpowiednich polityk prywatności są kluczowe dla zgodności z przepisami RODO oraz regulacjami dotyczącymi ochrony danych osobowych.

Pytanie 7

Jakie są różnice między kompilatorem a interpretem?

A. Interpreter tworzy plik wykonywalny, który funkcjonuje niezależnie od otoczenia
B. Kompilator przetwarza kod na język maszynowy w momencie jego wykonywania
C. Kompilator przekształca kod źródłowy na język maszynowy przed uruchomieniem aplikacji
D. Interpreter konwertuje kod źródłowy na język maszynowy przed jego kompilacją
Kompilator nie tłumaczy kodu w trakcie jego działania, bo to już zadanie interpretera. Interpreter przetwarza kod linijka po linijce podczas działania programu. Z tego powodu nie tworzy plików wykonywalnych, program po prostu działa w czasie rzeczywistym, a to sprawia, że działa wolniej. Mówiąc krótko, tłumaczenie kodu przed kompilacją to nie jest to, co się robi – kompilacja to proces, który tworzy plik wykonywalny z kodu źródłowego. Dlatego interpreter nie generuje żadnych niezależnych plików, tylko analizuje i wykonuje kod od razu.

Pytanie 8

Jakie jest zastosowanie iteratora w zbiorach?

A. Do generowania kopii zbiorów
B. Do usuwania elementów ze zbioru
C. Do iterowania po elementach zbioru
D. Do zmiany rodzaju zbioru w trakcie działania aplikacji
Tworzenie kopii kolekcji to operacja duplikacji danych i nie wymaga iteratorów. Usuwanie elementów z kolekcji może być realizowane przy pomocy iteratora, ale nie jest to jego główna funkcja. Zmiana typu kolekcji to operacja, która często wymaga konwersji lub transformacji, ale iterator nie służy do zmiany typów danych, a jedynie do iteracji po elementach kolekcji.

Pytanie 9

Jakiego rodzaju zmiennej użyjesz w C++, aby przechować wartość "true"?

A. liczba zmiennoprzecinkowa
B. tekst
C. liczba całkowita
D. bool
Typ 'string' przechowuje tekst, a nie wartości logiczne 'true' lub 'false'. 'Int' przechowuje liczby całkowite, które mogą reprezentować wartości logiczne, ale nie są natywnym typem logicznym. 'Float' przechowuje liczby zmiennoprzecinkowe i nie może przechowywać wartości boolean. Typ 'bool' jest przeznaczony specjalnie do przechowywania wartości binarnych, co czyni go odpowiednim narzędziem do implementacji logiki decyzyjnej w programowaniu C++.

Pytanie 10

Jaką cechę powinien posiadać dobry negocjator?

A. przechwalanie się
B. myślenie tylko o sobie
C. brak pewności
D. spokój
Cechą dobrego negocjatora jest opanowanie, które odgrywa kluczową rolę w procesie negocjacji. Osoba potrafiąca zachować spokój w trudnych sytuacjach może lepiej ocenić sytuację, zrozumieć potrzeby drugiej strony oraz zidentyfikować potencjalne punkty konfliktu. Opanowanie pozwala na skuteczne zarządzanie emocjami, co jest niezbędne w celu osiągnięcia korzystnych rezultatów. Przykładem może być sytuacja, w której negocjator musi zmierzyć się z agresywnym przeciwnikiem; zachowanie zimnej krwi pozwala na analizę sytuacji bez emocjonalnych impulsów. Ponadto, opanowanie wpływa na postrzeganie osoby negocjującej przez innych, budując zaufanie i respekt. W kontekście standardów negocjacyjnych, takich jak BATNA (Best Alternative to a Negotiated Agreement), opanowanie umożliwia lepsze podejmowanie decyzji w trudnych sytuacjach. Dlatego umiejętność zachowania spokoju jest fundamentem skutecznych negocjacji.

Pytanie 11

Jakie zasady stosuje programowanie obiektowe?

A. Tworzenie aplikacji z wykorzystaniem relacyjnych baz danych
B. Zastosowanie wyłącznie algorytmów heurystycznych
C. Podział kodu na funkcje i procedury
D. Rozwiązywanie problemów poprzez modelowanie ich przy pomocy klas i obiektów
Dzielenie kodu na funkcje i procedury to cecha programowania strukturalnego, a nie obiektowego. Tworzenie aplikacji opartych na relacyjnych bazach danych to domena SQL i programowania bazodanowego, ale samo w sobie nie jest modelem obiektowym. Stosowanie algorytmów heurystycznych to technika optymalizacji, ale nie odnosi się bezpośrednio do programowania obiektowego. Główną ideą OOP jest modelowanie problemów za pomocą klas i obiektów, co umożliwia bardziej intuicyjne i efektywne zarządzanie złożonymi systemami.

Pytanie 12

Z jakiej kolekcji powinno się korzystać, aby przechowywać informacje związane z elementem interfejsu użytkownika w taki sposób, aby ten element był informowany przez kolekcję o dodaniu, usunięciu lub zmianie jej zawartości?

A. Collection
B. ObservableCollection
C. KeyedCollection
D. ReadOnlyCollection
KeyedCollection to kolekcja, która trzyma elementy według klucza, ale nie ma tej funkcji powiadamiania o zmianach, więc interfejs użytkownika nie dostaje żadnych info. Collection to zwykła kolekcja, która w ogóle nie powiadamia. A ReadOnlyCollection? No, ona jest bardziej do przechowywania danych, które nie mogą się zmieniać, więc nie nadaje się do interfejsu, który wymaga częstych aktualizacji.

Pytanie 13

Która z wymienionych sytuacji stanowi naruszenie praw autorskich?

A. Tworzenie kopii zapasowej legalnie zakupionego programu
B. Udostępnianie filmu objętego prawami autorskimi bez zgody właściciela
C. Nabycie licencji na oprogramowanie
D. Używanie programu typu open-source zgodnie z warunkami licencji
Publikowanie filmu chronionego prawami autorskimi bez zgody właściciela jest naruszeniem praw autorskich. Prawa autorskie chronią twórców przed nieuprawnionym kopiowaniem, dystrybucją i rozpowszechnianiem ich dzieł. W przypadku filmów, muzyki czy oprogramowania, każde użycie bez odpowiednich licencji lub zgody właściciela jest niezgodne z prawem. Twórcy mają prawo do wynagrodzenia za swoją pracę, a naruszenia mogą skutkować wysokimi grzywnami, a nawet postępowaniem sądowym. Przestrzeganie praw autorskich wspiera rozwój kultury i technologii, chroniąc interesy twórców.

Pytanie 14

Jakie obliczenia można wykonać za pomocą poniższego algorytmu, który operuje na dodatnich liczbach całkowitych?

Ilustracja do pytania
A. największy wspólny dzielnik wprowadzonej liczby
B. liczbę cyfr w wprowadzonej liczbie
C. sumę cyfr wprowadzonej liczby
D. sumę wprowadzonych liczb
Sumowanie cyfr wymaga dodatkowej operacji dodawania reszt z dzielenia przez 10, czego ten algorytm nie wykonuje. Największy wspólny dzielnik oblicza się zupełnie innymi metodami, np. algorytmem Euklidesa. Sumowanie wczytanych liczb odnosi się do iteracyjnego dodawania kolejnych wartości, co nie jest częścią przedstawionego algorytmu.

Pytanie 15

Metoda przeszukiwania w uporządkowanych tablicach, która polega na podzieleniu tablicy na kilka części i wykonywaniu wyszukiwania liniowego tylko w tej części, gdzie może znajdować się poszukiwany element, w języku angielskim jest określana jako

A. Binary search
B. Jump search
C. Exponential search
D. Ternary search
Jump Search to metoda wyszukiwania w posortowanych tablicach, polegająca na przeskakiwaniu o określoną liczbę elementów. Jeśli przeskok prowadzi do wartości większej niż szukana, wyszukiwanie kontynuowane jest liniowo od poprzedniego przeskoku. Jest to bardziej efektywne niż liniowe przeszukiwanie, ale mniej efektywne niż wyszukiwanie binarne.

Pytanie 16

Jakie słowa kluczowe są stosowane w języku C++ do zarządzania wyjątkami?

A. throw i handle
B. except i finally
C. try i catch
D. try i raise
Słowa kluczowe 'try' i 'catch' są podstawą obsługi wyjątków w języku C++. Umożliwiają one przechwytywanie i obsługę błędów, które mogą wystąpić podczas wykonywania programu. Blok 'try' zawiera kod, który jest monitorowany pod kątem błędów, a blok 'catch' przechwytuje i przetwarza zgłoszony wyjątek, zapobiegając nieoczekiwanemu zakończeniu programu. Mechanizm ten jest kluczowy dla tworzenia niezawodnego i odpornego na błędy oprogramowania. Dzięki 'try' i 'catch' programista może implementować logikę naprawczą lub logować błędy, co zwiększa stabilność i bezpieczeństwo aplikacji.

Pytanie 17

Wartości składowych RGB koloru #AA41FF zapisane w systemie szesnastkowym po przekształceniu na system dziesiętny są odpowiednio

A. 160, 65, 255
B. 170, 65, 255
C. 160, 64, 255
D. 170, 64, 255
Niektóre błędne odpowiedzi wynikają z błędnej konwersji wartości szesnastkowych. Na przykład AA w szesnastkowym to 170, a nie 160. Poprawna interpretacja kolorów jest istotna w pracy grafików i programistów front-end.

Pytanie 18

W frameworkach do budowy aplikacji mobilnych lub desktopowych znajduje zastosowanie wzorzec MVVM, oznaczający Model-View-ViewModel. Te podejście do programowania oznacza, że

A. interfejs użytkownika i logika aplikacji są umieszczone w jednym pliku
B. interfejs użytkownika oraz logika aplikacji są oddzielone
C. w aplikacji obecny jest jedynie interfejs użytkownika
D. kontrolki i widoki interfejsu użytkownika są zintegrowane z logiką aplikacji
Wzorzec MVVM, czyli Model-View-ViewModel, jest jednym z kluczowych podejść w architekturze aplikacji, szczególnie w kontekście aplikacji mobilnych i desktopowych. Zakłada on wyraźne rozdzielenie logiki aplikacji (Model) od warstwy prezentacji (View), z pomocą komponentu ViewModel, który działa jako mediator. Dzięki temu programiści mogą łatwiej zarządzać kodem, testować poszczególne komponenty oraz wprowadzać zmiany w interfejsie użytkownika bez wpływu na logikę aplikacji. Przykładem zastosowania MVVM jest framework WPF (Windows Presentation Foundation), w którym dane są wiązane do kontrolek w interfejsie użytkownika, co pozwala na automatyczną aktualizację widoków w przypadku zmian w modelu. Standardy takie jak Data Binding w WPF oraz Reactive Programming w Xamarin i Avalonia, pokazują, jak MVVM ułatwia rozwój aplikacji poprzez separację odpowiedzialności, co prowadzi do większej przejrzystości kodu i łatwości w jego utrzymywaniu.

Pytanie 19

Jakie narzędzie jest najbardziej odpowiednie do identyfikacji błędów w trakcie działania programu?

A. Debugger
B. Linker
C. Interpreter
D. Kompilator
Debugger to narzędzie przeznaczone do wyszukiwania błędów w czasie wykonywania programu. Pozwala na zatrzymywanie aplikacji w wybranych miejscach, analizowanie wartości zmiennych i śledzenie przepływu sterowania, co umożliwia szybkie wykrywanie błędów logicznych i błędów czasu wykonania. Debugger jest niezbędny w procesie rozwoju oprogramowania, ponieważ pomaga programistom w zrozumieniu, jak ich kod działa w rzeczywistości i jak różne warunki wpływają na jego funkcjonowanie.

Pytanie 20

Jaki tekst zostanie wyświetlony po uruchomieniu jednego z poniższych fragmentów kodu?

Ilustracja do pytania
A. {2+2}
B. {{2+2}}
C. {4}
D. 4
Kod zwraca liczbę 4, ponieważ {2+2} jest interpretowane jako wyrażenie matematyczne, a nie ciąg znaków. W frameworkach React czy Angular operacje matematyczne wykonywane są automatycznie w miejscach, gdzie oczekiwany jest wynik obliczenia.

Pytanie 21

Jakie jest rozwiązanie dla dodawania binarnego liczb 1011 oraz 110?

A. 11001
B. 10001
C. 10101
D. 11101
W analizie błędnych odpowiedzi, pierwsza niepoprawna odpowiedź 11001 wynika z błędu w dodawaniu ostatniej kolumny. Osoba, która udzieliła tej odpowiedzi, mogła popełnić pomyłkę, nie uwzględniając przeniesienia z drugiej kolumny. W systemie binarnym nie można uzyskać wyniku 11001, ponieważ suma 0 + 1 w ostatnich kolumnach prowadzi do przeniesienia, a nie do dodania wartości. Druga propozycja, 10101, może być efektem pomylenia wartości i przeniesień w trakcie dodawania. Wartości w odpowiednich kolumnach są zinterpretowane niepoprawnie. Tutaj również brakuje uwzględnienia przeniesienia, co prowadzi do wyniku, który nie odzwierciedla rzeczywistego sumowania w systemie binarnym. Ostatnia niepoprawna odpowiedź, 11101, zawiera błąd związany z dodawaniem wartości bez przeniesienia. Sumowanie 1 + 1 w drugiej kolumnie prowadzi do 0 z przeniesieniem, co zostało pominięte. W każdej z tych odpowiedzi występuje zrozumienie błędów w arytmetyce binarnej, które są fundamentalne dla prawidłowego obliczania w systemach cyfrowych.

Pytanie 22

Jakie działanie wykonuje polecenie "git pull"?

A. Tworzy nową gałąź w repozytorium
B. Eliminuje plik z repozytorium
C. Pobiera zmiany z zdalnego repozytorium i scala je z lokalnym
D. Zachowuje zmiany w lokalnym repozytorium
Polecenie 'git pull' pobiera najnowsze zmiany ze zdalnego repozytorium i scala je z lokalnym repozytorium. Jest to jedno z podstawowych poleceń w Git, pozwalające na synchronizację lokalnej kopii projektu z wersją przechowywaną w chmurze lub na serwerze. Dzięki 'git pull' programiści mogą na bieżąco aktualizować swoje repozytoria i unikać konfliktów, które mogłyby wyniknąć z pracy na nieaktualnej wersji kodu. Proces ten automatycznie łączy pobrane zmiany, co eliminuje konieczność ręcznego kopiowania plików lub komend.

Pytanie 23

Jakie oprogramowanie służy do monitorowania błędów oraz zarządzania projektami?

A. Jira
B. Jasmine
C. Bugzilla
D. Git
Jira to zaawansowane oprogramowanie do zarządzania projektami oraz śledzenia błędów, stworzone przez firmę Atlassian. Jest powszechnie stosowane w zespołach zajmujących się rozwijaniem oprogramowania, ale również znajduje zastosowanie w różnych dziedzinach, takich jak zarządzanie projektami, wsparcie techniczne oraz śledzenie zadań. Jira oferuje bogaty zestaw funkcji, które umożliwiają planowanie sprintów, monitorowanie postępów prac, zarządzanie backlogiem oraz raportowanie wydajności zespołu. Użytkownicy mogą tworzyć niestandardowe workflow, co pozwala dostosować procesy pracy do specyficznych potrzeb organizacji. Dzięki integracji z innymi narzędziami Atlassian, takimi jak Confluence czy Bitbucket, Jira jest elementem ekosystemu, który wspiera współpracę w zespołach. Przykładem zastosowania Jira może być zarządzanie cyklem życia produktu, gdzie zespół deweloperski wykorzystuje to narzędzie do śledzenia błędów, zarządzania wymaganiami oraz planowania wydań. Korzystanie z Jira wspiera podejście Agile, co jest zgodne z nowoczesnymi standardami zarządzania projektami.

Pytanie 24

Zestaw operatorów, który został przedstawiony, należy do kategorii operatorów

Ilustracja do pytania
A. arytmetycznych
B. logicznymi
C. przypisania
D. porównawczymi
Przedstawiony zbiór operatorów należy do grupy operatorów arytmetycznych, które wykonują podstawowe operacje matematyczne, takie jak dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie. Są one podstawą obliczeń w większości języków programowania.

Pytanie 25

Termin ryzyko zawodowe odnosi się do

A. prawdopodobieństwa, że zdarzenia niepożądane związane z pracą spowodują straty, w szczególności negatywne skutki zdrowotne dla pracowników
B. efektów zagrożeń wypadkowych, jakie występują w miejscu zatrudnienia
C. ciężkości skutków niepożądanych zdarzeń związanych z pracą
D. zagrożenia wypadkowego, które może wystąpić w miejscu pracy
Ryzyko zawodowe to prawdopodobieństwo wystąpienia niepożądanych zdarzeń związanych z pracą, mogących prowadzić do strat zdrowotnych lub materialnych. Ocena ryzyka to kluczowy element zarządzania bezpieczeństwem pracy.

Pytanie 26

Co oznacza walidacja kodu programu?

A. Czynnością związaną z tworzeniem dokumentacji kodu
B. Czynnością weryfikującą poprawność i zgodność kodu z założeniami
C. Czynnością polegającą na kompilowaniu kodu
D. Czynnością dotyczącą publikacji aplikacji w sklepie
Walidacja kodu programu to proces sprawdzania jego poprawności i zgodności z założeniami projektowymi oraz standardami programistycznymi. Celem walidacji jest wykrycie błędów logicznych, składniowych i zgodności kodu z wymaganiami aplikacji. Walidacja może obejmować analizę statyczną kodu (bez jego wykonywania) oraz testy jednostkowe i integracyjne, które sprawdzają funkcjonalność aplikacji. Dzięki walidacji programiści mogą uniknąć błędów na późniejszych etapach rozwoju projektu, co znacząco zwiększa niezawodność i stabilność aplikacji. Proces ten jest nieodzowny w metodykach Agile i Continuous Integration, gdzie regularne testowanie kodu stanowi podstawę dostarczania wysokiej jakości oprogramowania.

Pytanie 27

Jakie polecenie w Gicie jest używane do zapisywania zmian w lokalnym repozytorium?

A. git push
B. git pull
C. git clone
D. git commit
Polecenie 'git commit' zapisuje zmiany w lokalnym repozytorium Git. Jest to kluczowy krok w procesie kontroli wersji, ponieważ każdy commit tworzy nową migawkę (snapshot) projektu, która może być w przyszłości przywrócona lub porównana z innymi wersjami. Polecenie to jest często używane razem z opcją -m, która umożliwia dodanie wiadomości opisującej zmiany. Dzięki temu możliwe jest efektywne śledzenie historii zmian w projekcie i przywracanie wcześniejszych wersji w razie potrzeby. Git commit to podstawowe narzędzie w pracy zespołowej nad kodem, szczególnie w środowisku deweloperskim, gdzie wersjonowanie jest niezbędne do zapewnienia stabilności kodu i łatwej współpracy.

Pytanie 28

Jaki numer telefonu należy wybrać, aby skontaktować się z pogotowiem ratunkowym w Polsce?

A. 997
B. 998
C. 112
D. 113
Numer 997 łączy bezpośrednio z policją, 998 ze strażą pożarną, a 113 nie jest numerem alarmowym w Polsce. Choć numery 997 i 998 są ważne, to numer 112 jest bardziej wszechstronny, umożliwiając kontakt z wszystkimi służbami jednocześnie, co jest kluczowe w sytuacjach kryzysowych.

Pytanie 29

Programista umieścił poniższą linię kodu w pliku HTML, aby

<script src="jquery-3.5.1.min.js"></script>

A. skorzystać z funkcji biblioteki jQuery, która była wcześniej pobrana i zapisana lokalnie
B. pobrać z Internetu w momencie otwierania strony i użyć biblioteki jQuery
C. zadeklarować własną funkcję JavaScript o nazwie min.js
D. wstawić kod JavaScript pomiędzy znacznikami <script></script>
W kontekście załączonego kodu HTML należy zauważyć, że jego celem jest przede wszystkim załadowanie lokalnej kopii zewnętrznej biblioteki JavaScript, w tym przypadku jQuery. Koncepcja umieszczania kodu JavaScript pomiędzy znacznikami script dotyczy innego sposobu osadzania kodu, gdzie kod JavaScript jest bezpośrednio wpisywany pomiędzy te znaczniki, a nie poprzez atrybut src. Taki sposób jest często używany dla krótkich skryptów lub gdy nie korzystamy z zewnętrznych bibliotek. Pobieranie z Internetu w momencie odsłony strony i zastosowanie biblioteki jQuery wymagałoby wskazania zewnętrznego adresu URL w atrybucie src, co nie ma miejsca w przypadku lokalnie zapisanych plików. Wskazywanie na adres URL pozwala na dynamiczne ładowanie bibliotek z zewnętrznych serwerów, co jest powszechną praktyką dla bibliotek o szerokim zastosowaniu, takich jak jQuery, jednak w tym pytaniu mowa jest o pliku lokalnym. Deklarowanie własnej funkcji JavaScript o nazwie min.js jest nieporozumieniem. min.js zwykle wskazuje na zminifikowaną wersję skryptu, co oznacza zoptymalizowaną pod kątem rozmiaru wersję biblioteki, a nie nazwę funkcji. Rodzi to błędne przekonanie co do znaczenia struktury nazw w kontekście plików JavaScript i ich stosowania. Ważne jest, aby rozróżniać lokalne i zdalne metody załadowania zasobów i zrozumieć kiedy i dlaczego każda z nich jest stosowana w praktyce projektowej.

Pytanie 30

Polecenia wydane w kontekście repozytorium Git, przy założeniu, że folder projektu jest aktualnie wybrany, mają na celu

Ilustracja do pytania
A. zamknięcie projektu, co spowoduje zarchiwizowanie wszystkich rewizji do lokalnego archiwum pod nazwą first commit
B. rozpoczęcie sesji z już istniejącym repozytorium oraz pobranie kodu projektu do lokalnego folderu
C. utworzenie kopii istniejącego repozytorium z jedynie tą rewizją, która zostanie zapisana pod nazwą first commit
D. rozpoczęcie pracy z nowym repozytorium, dodanie oraz zatwierdzenie kodu projektu jako first commit
Polecenia git init git add . oraz git commit -m 'first commit' są podstawowymi komendami do rozpoczęcia pracy z nowym repozytorium Gita. git init inicjalizuje puste repozytorium w aktualnym katalogu co tworzy podkatalog .git zawierający wszystkie metadane i historię w wersjonowania. Następnie git add . dodaje wszystkie nowe i zmodyfikowane pliki w bieżącym katalogu do indeksu co oznacza że są one gotowe do zatwierdzenia w repozytorium. Kolejne polecenie git commit -m 'first commit' tworzy pierwszy snapshot aktualnego stanu projektu z przypisaną wiadomością 'first commit' co jest dobrą praktyką sygnalizującą początek nowej historii projektu. Taki proces inicjacji jest standardem w zarządzaniu wersjami w branży IT umożliwiając śledzenie zmian w kodzie ułatwiając współpracę zespołową oraz zapewniając kontrolę nad rozwojem oprogramowania. Ważne jest by w pierwszym commicie umieścić podstawowe działające elementy projektu co stanowi solidną bazę do dalszego rozwoju.

Pytanie 31

Jakie środowisko jest przeznaczone do tworzenia aplikacji mobilnych dla urządzeń Apple, wykorzystujące różne języki programowania, takie jak Java i Objective C?

A. Android Studio
B. NetBeans
C. React Native
D. XCode
Android Studio – Służy do tworzenia aplikacji na system Android. NetBeans – Jest używany głównie do tworzenia aplikacji w języku Java, ale nie dla urządzeń Apple. React Native – To framework umożliwiający tworzenie aplikacji na wiele platform, ale nie jest natywnym środowiskiem dla Apple.

Pytanie 32

Zapisany fragment w Pythonie ilustruje:

Ilustracja do pytania
A. strukturę danych
B. tablicę asocjacyjną (słownik)
C. stos
D. kolejkę (LIFO)
Przedstawiony kod w Pythonie opisuje słownik (tablicę asocjacyjną), czyli strukturę danych przechowującą pary klucz-wartość. Słowniki są niezwykle elastyczne i efektywne, pozwalają na szybki dostęp do wartości na podstawie unikalnego klucza. Są szeroko wykorzystywane w analizie danych, przechowywaniu konfiguracji i implementacji różnorodnych algorytmów.

Pytanie 33

Które z wymienionych stwierdzeń najtrafniej charakteryzuje klasę dziedziczącą?

A. Klasa, która dzieli swoje pola z klasami zaprzyjaźnionymi
B. Klasa, która umożliwia wielokrotne dziedziczenie pól prywatnych
C. Klasa, która wykorzystuje pola i metody innej klasy bez ich ponownej definicji
D. Klasa, która nie może posiadać konstruktorów ani destruktorów
Klasa nie dzieli swoich pól z zaprzyjaźnionymi klasami – zaprzyjaźnione klasy mają jedynie dostęp do prywatnych składowych, ale to nie jest mechanizm dziedziczenia. Stwierdzenie o braku konstruktorów i destruktorów jest błędne – każda klasa, w tym dziedziczona, może mieć konstruktory i destruktory, które umożliwiają inicjalizację oraz zwalnianie zasobów. Dziedziczenie nie pozwala również na wielokrotne dziedziczenie prywatnych pól, ponieważ prywatne składowe klasy bazowej są niedostępne dla klas pochodnych.

Pytanie 34

Zasada programowania obiektowego, która polega na ukrywaniu elementów klasy tak, aby były one dostępne wyłącznie dla metod tej klasy lub funkcji zaprzyjaźnionych, to

A. dziedziczenie
B. hermetyzacja
C. polimorfizm
D. wyjątki
Hermetyzacja (enkapsulacja) to zasada programowania obiektowego polegająca na ukrywaniu wewnętrznych składowych klasy przed innymi klasami i udostępnianiu ich tylko poprzez publiczne metody (gettery i settery). Dzięki temu ogranicza się dostęp do danych i chroni je przed nieautoryzowaną modyfikacją, co zwiększa bezpieczeństwo i czytelność kodu.

Pytanie 35

Jakie z poniższych narzędzi wspomaga projektowanie interfejsu użytkownika w aplikacjach mobilnych?

A. Kompilator Javy
B. Narzędzie do zarządzania bazami danych
C. Android Studio Layout Editor
D. PyCharm Debugger
Android Studio Layout Editor to narzędzie umożliwiające projektowanie interfejsu użytkownika aplikacji mobilnych w sposób wizualny, za pomocą metody 'przeciągnij i upuść'. Layout Editor pozwala na szybkie tworzenie responsywnych interfejsów, które automatycznie dostosowują się do różnych rozmiarów ekranów i rozdzielczości. Dzięki niemu programiści mogą łatwo dodawać elementy UI, takie jak przyciski, pola tekstowe, listy czy obrazy, oraz dostosowywać ich właściwości bez konieczności pisania dużych fragmentów kodu XML. Narzędzie to jest kluczowe dla szybkiego prototypowania aplikacji oraz iteracyjnego podejścia do budowy interfejsu użytkownika w środowisku Android Studio.

Pytanie 36

W jakim modelu Cyklu Życia Projektu Informatycznego znajduje się etap analizy ryzyka?

A. W kaskadowym
B. W modelu z prototypem
C. W spiralnym
D. W modelu Fry’ego
Model kaskadowy nie uwzględnia formalnej analizy ryzyka, a projekt jest realizowany liniowo. Model z prototypem koncentruje się na szybkim tworzeniu działających wersji produktu, ale analiza ryzyka nie jest jego istotnym elementem. Model Fry’ego to starszy model, który nie kładzie nacisku na analizę ryzyka w każdej fazie projektu.

Pytanie 37

Który aspekt projektu aplikacji jest kluczowy dla zabezpieczenia danych użytkowników?

A. Pominięcie testowania aplikacji w etapie produkcji
B. Zastosowanie zaawansowanych systemów ochrony
C. Koncentracja na wyglądzie interfejsu użytkownika
D. Tworzenie prostych formularzy do rejestracji
Stosowanie zaawansowanych mechanizmów bezpieczeństwa jest kluczowe dla ochrony danych użytkowników w aplikacjach. Wdrożenie technologii takich jak szyfrowanie, autoryzacja dwuskładnikowa (2FA), firewalle oraz regularne testy penetracyjne pozwala na minimalizację ryzyka ataków i naruszeń danych. Mechanizmy te nie tylko zabezpieczają dane, ale również budują zaufanie użytkowników do aplikacji, co jest niezwykle istotne w branżach takich jak bankowość, medycyna czy e-commerce.

Pytanie 38

Przedstawione logo praw Creative Commons umożliwia bezpłatne użytkowanie dzieła:

Ilustracja do pytania
A. w działaniach komercyjnych
B. w celu modyfikacji lub remiksowania
C. pod warunkiem udostępnienia go na tej samej zasadzie licencyjnej
D. pod warunkiem zachowania go w oryginalnej formie
Licencja nie zawsze pozwala na wykorzystanie utworu w celach komercyjnych – istnieją wersje zakazujące tego. Warunek pozostawienia utworu w oryginalnej postaci dotyczy licencji NoDerivatives (ND), a nie standardowych Creative Commons. Udostępnienie na tej samej licencji to cecha licencji ShareAlike (SA), która odnosi się do rozpowszechniania, a nie remiksowania.

Pytanie 39

W C++ mechanizm programowania obiektowego, który wykorzystuje funkcje wirtualne (ang. Virtual) i umożliwia programiście pominięcie kontroli klasy pochodnej podczas wywoływania metod, nazywa się

A. hermetyzacją
B. dziedziczeniem
C. przeciążeniem
D. polimorfizmem
Polimorfizm to mechanizm w programowaniu obiektowym, który pozwala na wywoływanie metod na obiektach różnych klas przez wspólny interfejs lub klasę bazową. Dzięki temu programista może pisać bardziej elastyczny i modułowy kod, w którym konkretna implementacja metody jest wybierana w czasie działania programu. Kluczową rolę w polimorfizmie odgrywają funkcje wirtualne (virtual), które umożliwiają nadpisanie metod w klasach dziedziczących. Polimorfizm upraszcza rozbudowę aplikacji i minimalizuje potrzebę wielokrotnego pisania tego samego kodu, co jest istotne w dużych projektach programistycznych. Przykładem jest klasa Figura, która może mieć metody obliczania pola powierzchni, a klasy dziedziczące, takie jak Kolo i Kwadrat, implementują te metody w sposób specyficzny dla swojej geometrii.

Pytanie 40

Jakie z wymienionych czynności może zagrażać cyfrowej tożsamości?

A. Cykliczna zmiana haseł do kont
B. Klikanie w podejrzane linki w wiadomościach e-mail
C. Aktywacja uwierzytelniania dwuskładnikowego
D. Tworzenie unikalnych oraz mocnych haseł
Klikanie w podejrzane linki w wiadomościach e-mail to jedno z najczęstszych źródeł infekcji i naruszenia cyfrowej tożsamości. Cyberprzestępcy często wykorzystują phishing, czyli technikę polegającą na wysyłaniu fałszywych wiadomości, które wyglądają na autentyczne. Kliknięcie w link może prowadzić do zainstalowania złośliwego oprogramowania lub przekierowania na stronę wyłudzającą dane logowania. Aby uniknąć tego zagrożenia, zaleca się sprawdzanie adresu nadawcy, unikanie otwierania załączników z nieznanych źródeł i korzystanie z filtrów antyphishingowych.