Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik grafiki i poligrafii cyfrowej
  • Kwalifikacja: PGF.05 - Drukowanie cyfrowe i obróbka druków
  • Data rozpoczęcia: 20 marca 2025 10:48
  • Data zakończenia: 20 marca 2025 11:00

Egzamin zdany!

Wynik: 21/40 punktów (52,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

Ile kilogramów papieru o gramaturze 100 g/m2 będzie potrzebne do wydrukowania 500 plakatów w formacie B1 (700 x 1000 mm) bez uwzględnienia strat technologicznych?

A. 70 kg
B. 35 kg
C. 140 kg
D. 210 kg
Obliczenia związane z papierem do plakatów mogą być czasem mylące, jak się nie zwraca uwagi na jednostki i gramaturę. Często ludzie zapominają o przeliczeniach jednostek, co prowadzi do błędnych wyników. Na przykład, jeśli ktoś myśli, że każdy plakat waży 100 g, bez liczenia jego powierzchni, to wychodzi coś zupełnie innego. Innym błędem jest źle obliczona całkowita powierzchnia plakatów; można się pomylić w wymiarach albo zapomnieć przekładać milimetry na metry. Dodatkowo, mylenie gramatury z wagą papieru to też częsty błąd. Na przykład, jeżeli ktoś pomyśli, że 500 plakatów to po prostu 500 razy 100 g, to może wyjść mu 70 kg lub nawet 140 kg, bo nie bierze pod uwagę, że liczy się powierzchnia, a nie tylko waga. Rozumienie tych rzeczy jest kluczowe w poligrafii, gdzie precyzyjne obliczenia są podstawą skutecznej produkcji i zarządzania materiałami.

Pytanie 3

Jakie pliki są wykorzystywane jako baza danych do personalizacji zaproszeń w drukarni cyfrowej?

A. XLSX, CSV
B. JPG, GIF
C. DWG, SVG
D. MPEG, TIFF
Formaty JPG, GIF, DWG, SVG czy MPEG to nie za dobrze dobrana opcja, jeśli chodzi o personalizację zaproszeń. Obrazy w JPG i GIF to niby fajne formaty graficzne, ale nie przechowują danych, które mogłyby pomóc w ich edytowaniu. Używanie ich w kontekście, gdzie potrzebujesz dynamicznej edycji danych, to nie jest najlepszy pomysł, bo ciężko potem zarządzać informacjami tekstowymi. Zresztą, DWG i SVG są bardziej związane z grafiką i projektowaniem technicznym, więc też w tym temacie nie zagrają. DWG to pliki rysunkowe, a SVG to wektorówka, co nie pasuje do personalizacji zaproszeń. A MPEG? To raczej format wideo, więc on w ogóle nie powinien być brany pod uwagę w kontekście przygotowania dokumentów drukowanych. Skupianie się na formatach, które nie mają sensu w tym przypadku, może prowadzić do problemów i opóźnień w produkcji zaproszeń.

Pytanie 4

Jakie rodzaje dokumentów wymagają dostosowania?

A. Wizytówki przedsiębiorstwa
B. Ulotki informacyjne
C. Bilety lotnicze
D. Etykiety na kosmetyki
Ulotki informacyjne, wizytówki firmy oraz etykiety na kosmetykach to dokumenty, które nie wymagają tak szczegółowej personalizacji jak bilety lotnicze. Ulotki informacyjne są zazwyczaj projektowane w formie ogólnej, aby przekazywać szereg informacji dotyczących produktów lub usług w sposób uniwersalny. W przypadku wizytówek, chociaż można je personalizować poprzez dodanie imienia i nazwiska, to jednak ich głównym celem jest przedstawienie firmy jako całości, a nie indywidualnych osób. Wizytówki często zawierają logo, dane kontaktowe oraz krótki opis działalności, co czyni je bardziej reprezentatywnymi dla marki, a nie konkretnej osoby. Etykiety na kosmetykach także nie wymagają personalizacji na poziomie jednostkowym, gdyż są projektowane z myślą o masowej sprzedaży i ujednoliconej identyfikacji produktu. Oznakowanie kosmetyków musi spełniać określone standardy prawne dotyczące składników oraz informacji o bezpieczeństwie, a niekoniecznie personalizować etykiety dla każdego klienta. W kontekście tych dokumentów, można zauważyć, że typowym błędem myślowym jest błędne założenie, że wszystkie materiały drukowane muszą być dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkownika. W rzeczywistości, wiele dokumentów i materiałów marketingowych ma na celu dotarcie do szerokiego grona odbiorców, co nie jest możliwe bez zachowania pewnego stopnia ujednolicenia. To podejście jest zgodne z zasadami marketingu i komunikacji wizualnej, które podkreślają znaczenie spójności i rozpoznawalności marki.

Pytanie 5

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 6

Jakie warunki muszą być spełnione w pomieszczeniu, aby cyfrowa maszyna drukująca mogła funkcjonować bez zakłóceń?

A. Utrzymanie stałej temperatury 23°C
B. Oświetlenie z użyciem lamp LED
C. Podłoga musi być wypoziomowana
D. Powierzchnia co najmniej 50 m2
Podłoga wypoziomowana jest kluczowym warunkiem dla prawidłowego funkcjonowania cyfrowych maszyn drukujących. Te urządzenia są zazwyczaj ciężkie i skomplikowane, co sprawia, że jakiekolwiek nierówności podłoża mogą prowadzić do błędów w produkcji, a nawet uszkodzenia maszyny. Wypoziomowana podłoga zapewnia stabilność, co jest istotne dla precyzyjnego działania mechanizmów drukujących, które operują w bardzo wąskich tolerancjach. Nierówności mogą powodować wibracje, które z kolei wpływają na jakość druku, prowadząc do błędów w odwzorowaniu kolorów oraz detali. Zgodnie z normami branżowymi, takie jak ISO 9001, zapewnienie odpowiednich warunków pracy maszyn zwiększa efektywność produkcji oraz redukuje ryzyko awarii. W praktyce, przed instalacją maszyny, zaleca się przeprowadzenie pomiarów poziomu podłogi oraz, w razie potrzeby, przeprowadzenie działań korygujących, takich jak wylewki samopoziomujące. Takie działania nie tylko wpływają na wydajność, ale również na długoterminową eksploatację urządzeń.

Pytanie 7

Jak określa się proces dzielenia obrazu wielotonowego na punkty?

A. Kalibracja
B. Optymalizacja
C. Rastrowanie
D. Personalizacja
Kalibracja, personalizacja oraz optymalizacja to terminy dotyczące różnych aspektów przetwarzania obrazów i technologii graficznych, ale nie odnoszą się do procesu przekształcania obrazu wielotonalnego na piksele, co jest sednem rastrowania. Kalibracja to proces dostosowywania urządzeń wyjściowych, tak aby kolory wyświetlane były zgodne z zamierzonymi wartościami, co ma kluczowe znaczenie w kontekście dokładności kolorystycznej, ale nie wpływa bezpośrednio na sposób, w jaki obraz jest przedstawiany w formie pikseli. Personalizacja odnosi się natomiast do dostosowywania treści do potrzeb użytkownika, co jest istotne w interfejsach oraz aplikacjach, ale nie ma związku z technicznym aspektem przetwarzania obrazów. Optymalizacja to termin używany do opisania procesu poprawy wydajności systemu lub jakości obrazu, ale nie odnosi się do konkretnego procesu przekształcania obrazów na piksele. Nieporozumienia te mogą wynikać z tego, że każdy z tych terminów dotyczy istotnych procesów w grafice, ale ich zastosowanie jest inne. Kluczowym błędem myślowym jest mylenie tych koncepcji z rastrowaniem, które jest specyficznym etapem w pracy z obrazami i ma na celu ich fizyczną reprezentację w postaci pikseli.

Pytanie 8

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 9

Jakie urządzenie drukujące jest odpowiednie do wydruku grafik reklamowych umieszczanych na powierzchniach pojazdów?

A. maszyna rotograwirowa
B. drukarka fleksograficzna wąskowstęgowa
C. drukarka elektrofotograficzna SRA3
D. ploter solwentowy
Ploter solwentowy to optymalne rozwiązanie do drukowania grafik reklamowych, które są eksponowane na powierzchniach samochodów. Urządzenia te wykorzystują atramenty solwentowe, charakteryzujące się doskonałą odpornością na działanie warunków atmosferycznych oraz chemikaliów, co jest niezwykle istotne w przypadku aplikacji na pojazdach. Grafiki drukowane w technice solwentowej cechują się wysoką jakością, intensywnością kolorów oraz trwałością, co wydłuża czas ich eksploatacji. Przykładem zastosowania mogą być naklejki reklamowe na samochodach dostawczych, które nie tylko przyciągają uwagę, ale również promują markę w ruchu. W branży reklamy zewnętrznej ploter solwentowy jest standardem, a jego stosowanie zgodne jest z wytycznymi dotyczącymi druku wielkoformatowego, co zapewnia efektywność i skuteczność kampanii reklamowych.

Pytanie 10

Wskaź, jaki format stosuje się do tworzenia bazy danych dla spersonalizowanych wydruków?

A. JPG
B. WAV
C. SFW
D. XLS
Zarówno format JPG, WAV, jak i SFW są niewłaściwe w kontekście opracowywania baz danych druków spersonalizowanych. Format JPG jest graficznym formatem plików, który służy do przechowywania obrazów rastrowych. Jego zastosowanie koncentruje się głównie na grafice i zdjęciach, a nie na organizacji danych, co czyni go nieodpowiednim do zadań związanych z zarządzaniem informacjami, jak np. spersonalizowane druki. Z kolei WAV to format audio, który służy do przechowywania dźwięku w wysokiej jakości, ale nie ma żadnego zastosowania w kontekście przetwarzania danych tekstowych czy liczbowych. Ostatni format, SFW, jest mniej znany i niejako odzwierciedla pliki graficzne, ale również nie jest przeznaczony do pracy z danymi w sposób, który umożliwiałby ich analizę i przetwarzanie w kontekście druków spersonalizowanych. Typowe pomyłki w tym zakresie wynikają z braku zrozumienia, jak różne formaty plików spełniają różne funkcje. Użytkownicy często mylą typy plików i ich zastosowania, co prowadzi do nieprawidłowych wyborów w kontekście zarządzania danymi. Dobrą praktyką jest zrozumienie specyfikacji każdego formatu i jego możliwości, co pozwala na podejmowanie świadomych decyzji przy wyborze odpowiednich narzędzi dla konkretnych potrzeb.

Pytanie 11

Aby ochronić wydruki wielkoformatowe przeznaczone do wystawienia na zewnątrz, powinno się je pokryć

A. lakierem dyspersyjnym
B. folią soczewkową
C. płynnym laminatem
D. folią bąbelkową
Wybór nieprawidłowych metod zabezpieczania wydruków wielkoformatowych może prowadzić do ich szybszego uszkodzenia oraz utraty estetyki. Folia bąbelkowa, choć znana jako materiał ochronny w transporcie, nie jest odpowiednia do ochrony wydruków, ponieważ nie przylega do powierzchni i nie zapewnia odpowiedniej ochrony przed czynnikami atmosferycznymi. Dodatkowo, może powodować gromadzenie się wilgoci, co prowadzi do zniszczenia papieru lub atramentu. Folia soczewkowa, z drugiej strony, jest stosowana głównie w kontekście efektów wizualnych, a nie jako zabezpieczenie. Jej właściwości optyczne mogą wpływać na odbiór kolorów, ale nie chroni ona wydruków przed działaniem UV ani nie zapewnia trwałości. Lakier dyspersyjny również nie jest najlepszym rozwiązaniem, gdyż choć może chronić przed wilgocią, to nie zawsze zapewnia odpowiednią odporność na działanie promieni UV, co jest kluczowe w przypadku ekspozycji zewnętrznej. Warto zauważyć, że dobór odpowiednich materiałów zabezpieczających powinien opierać się na analizie specyficznych warunków, w jakich będą eksponowane wydruki. Dlatego istotne jest, aby dobrze zrozumieć właściwości różnych materiałów i ich zastosowanie w kontekście ochrony wydruków, aby uniknąć typowych pułapek związanych z niewłaściwym doborem zabezpieczeń.

Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

Na co głównie wpływa czas realizacji druku 3D w technologii FDM?

A. wysokości warstwy druku
B. współczynnika skurczu materiału
C. temperatury platformy roboczej
D. efektywności chłodzenia
Wysokość warstwy wydruku w technologii FDM (Fused Deposition Modeling) ma kluczowe znaczenie dla czasu realizacji całego procesu druku 3D. Im mniejsza wysokość warstwy, tym więcej warstw musi zostać nałożonych, co wydłuża czas druku. Na przykład, przy warstwie o wysokości 0,1 mm, liczba warstw w wydruku będzie znacznie większa niż przy wysokości 0,3 mm, co prowadzi do wydłużenia czasu wykonania. W praktyce, optymalizacja wysokości warstwy jest strategią, którą mogą zastosować projektanci i inżynierowie w celu zbalansowania jakości wydruku i czasu produkcji. Standardy branżowe sugerują dostosowanie wysokości warstwy w zależności od wymagań projektu; dla elementów o wysokiej precyzji zaleca się mniejsze wartości, natomiast dla prototypów lub przedmiotów do użytku, grubsze warstwy mogą być wystarczające. Dodatkowo, wybór odpowiedniej wysokości warstwy pozwala na efektywne wykorzystanie materiałów oraz minimalizację odpadów, co jest zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju w inżynierii.

Pytanie 15

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 16

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 17

Oblicz powierzchnię siatki mesh (netto), która będzie potrzebna do wydrukowania 50 banerów o wymiarach 4 x 5 m?

A. 100 m2
B. 1000 m2
C. 2000 m2
D. 200 m2
Wybierając inną odpowiedź, można popaść w pułapkę błędnego myślenia dotyczącego obliczeń związanych z powierzchnią. Niektóre z niepoprawnych odpowiedzi mogą wynikać z nieprawidłowego zrozumienia wymiarów banera lub nieprawidłowego przeliczenia powierzchni. Na przykład, odpowiedź 200 m² sugeruje, że obliczono powierzchnię jednego banera, a następnie pomnożono przez zbyt małą liczbę banerów. To wskazuje na typowy błąd w podejściu do mnożenia wartości, co prowadzi do zaniżenia całkowitej wymaganej powierzchni. Z kolei odpowiedź 100 m² mogła wyniknąć z błędnego myślenia, że obliczenie powinno uwzględniać tylko część powierzchni lub że nie uwzględniono wszystkich banerów. Odpowiedź 2000 m² może wynikać z niepoprawnego przeliczenia, w którym pomylono się co do wymiarów lub liczby banerów, na przykład myląc mnożenie przez 100 zamiast 50. Aby uniknąć tych błędów, kluczowe jest dokładne śledzenie obliczeń oraz upewnienie się, że wszystkie wartości są poprawnie przeliczone i uwzględnione w analizach. W kontekście produkcji reklamowej, zrozumienie zasad obliczania powierzchni jest niezbędne dla skutecznego planowania i zarządzania zasobami.

Pytanie 18

Który z parametrów wpływa na jakość cyfrowych odbitek w druku seryjnym?

A. Typ podłoża, na którym wykonuje się druk
B. Rozmiar nakładu
C. Liczba wykorzystanych form drukarskich
D. Jednolite oświetlenie przestrzeni
Rodzaj podłoża drukowego ma kluczowe znaczenie dla jakości cyfrowych odbitek nakładowych, ponieważ wpływa na przyczepność tuszu oraz odwzorowanie kolorów. W branży poligraficznej, wybór odpowiedniego papieru czy innego materiału drukarskiego jest fundamentalny dla osiągnięcia pożądanych efektów wizualnych. Na przykład, podłoża matowe i błyszczące różnią się pod względem absorpcji tuszu – matowe papierki absorbują więcej, co może prowadzić do mniej intensywnych kolorów, a błyszczące z kolei mogą wydobywać głębię kolorów, ale mogą powodować smużenie. Stosowanie standardów, takich jak ISO 12647, które dotyczą procesów druku, opisuje wymagania dla różnych podłoży i ich wpływu na jakość. W praktyce, osoby pracujące w drukarniach są zobowiązane do testowania wydruków na różnych podłożach, aby dostosować ustawienia drukarek i tuszy, co pozwala na uzyskanie optymalnych rezultatów.

Pytanie 19

Która z technologii pozwala na tworzenie form drukowych bezpośrednio w urządzeniu drukującym?

A. CTPlate
B. CIP4
C. CTPrint
D. CTPress
CTPress to technologia, która umożliwia przygotowanie form drukowych bezpośrednio na maszynie drukującej, co znacząco przyspiesza proces produkcji. Dzięki zastosowaniu CTPress, drukarnie mogą eliminować wiele etapów związanych z tradycyjnym przygotowaniem form, takich jak tworzenie filmów i płyty. W praktyce oznacza to możliwość szybkiej reakcji na zmieniające się zamówienia klientów oraz redukcję kosztów związanych z przygotowaniem form. Technologia ta jest szczególnie przydatna w przypadku krótkich serii produkcyjnych, gdzie czas i koszty są kluczowe. CTPress wpisuje się w standardy branżowe, takie jak ISO 12647, które promują efektywność i jakość w procesach druku. Korzystanie z tej technologii pozwala na zwiększenie konkurencyjności oraz optymalizację procesów w drukarniach, co przekłada się na wyższą jakość i elastyczność produkcji. Warto również zwrócić uwagę na integrację CTPress z nowoczesnymi systemami zarządzania produkcją, co dodatkowo zwiększa efektywność operacyjną.

Pytanie 20

Ilekrotne przejście arkusza papieru przez głowicę drukującą należy uwzględnić w procesie drukowania termograficznego, bezpośredniego, wielokolorowego, jednostronnego?

A. Jednokrotne
B. Czterokrotne
C. Dwukrotne
D. Ośmiokrotne
Przemierzając rozważania dotyczące liczby przejść arkusza papieru przez głowicę drukującą, warto zrozumieć, że odpowiedzi takie jak dwukrotne, ośmiokrotne czy jednokrotne bazują na błędnych założeniach dotyczących procesu druku. Dwukrotne przejście mogłoby sugerować, że wystarczy nałożenie jedynie dwóch warstw tuszu, co w przypadku druku wielobarwnego nie wystarcza dla uzyskania odpowiedniej głębi kolorystycznej i jakości druku. W wielu sytuacjach, takich jak drukowanie materiałów reklamowych, złożoność kolorów wymaga większej liczby przejść, aby uniknąć problemów z odwzorowaniem barw, co w rezultacie może prowadzić do niezadowolenia klientów. Z kolei ośmiokrotne przejście może wydawać się przesadzone, co może prowadzić do nieefektywności i zwiększonego zużycia materiałów eksploatacyjnych, a także wydłużenia czasu produkcji. Zastosowanie tak dużej liczby przejść nie tylko podnosi koszty produkcji, ale także może wpłynąć na jakość końcowego produktu, gdyż nadmiar tuszu na papierze może prowadzić do jego marszczenia czy deformacji. W kontekście jednokrotnego przejścia, nie jest ono wystarczające, aby uzyskać pożądany efekt wizualny, gdyż nie pozwala na odpowiednią saturację kolorów ani na uzyskanie detali, które są kluczowe w nowoczesnym druku. Zrozumienie tych aspektów jest kluczowe dla efektywnego planowania procesów druku oraz dla dalszego rozwijania się w branży.

Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

Jaką minimalną ilość arkuszy papieru należy dodatkowo przygotować, jeśli nakład wynosi 500 egzemplarzy, a nadwyżka na obróbkę wykończeniową wydruków cyfrowych wynosi 5%?

A. 30 arkuszy
B. 50 arkuszy
C. 25 arkuszy
D. 75 arkuszy
Poprawna odpowiedź wynosi 25 arkuszy, co stanowi 5% z 500 egzemplarzy. W praktyce oznacza to, że do każdego wydania przygotowuje się dodatkowy naddatek, aby zabezpieczyć się przed stratami podczas obróbki wykończeniowej, takimi jak cięcia, zagięcia czy inne nieprzewidziane błędy produkcyjne. W przypadku nakładów drukarskich, standardem stosowanym w branży jest dodawanie 5-10% do planowanego nakładu, co pozwala na uzyskanie pełnej jakości produktu końcowego. W tym przypadku, 5% z 500 egzemplarzy daje 25 arkuszy, co jest praktycznym rozwiązaniem, które chroni przed ewentualnymi niedoborami w przypadku uszkodzenia papieru. Zastosowanie takiego naddatku jest kluczowe w druku cyfrowym, gdzie precyzyjne dopasowanie każdego elementu jest niezwykle istotne, a dodatkowe arkusze mogą być wykorzystane do poprawy jakości finalnego produktu. Warto pamiętać, że takie praktyki są zgodne z zaleceniami wielu organizacji branżowych, co świadczy o ich powszechnej akceptacji.

Pytanie 23

Ile dodatkowych arkuszy podłoża trzeba przygotować, jeśli liczba nakładów wynosi 200 sztuk, a ustalony naddatek na obróbkę wykończeniową wydruków cyfrowych to 5%?

A. 10 arkuszy
B. 5 arkuszy
C. 100 arkuszy
D. 20 arkuszy
Aby obliczyć, ile arkuszy podłoża należy dodatkowo przygotować, należy najpierw ustalić naddatek na obróbkę wykończeniową. Przy nakładzie wynoszącym 200 sztuk i naddatku ustalonym na 5%, obliczenia wyglądają następująco: 5% z 200 sztuk to 0,05 x 200 = 10. Zatem, aby zapewnić odpowiednią ilość materiału na ewentualne błędy i korekty w trakcie procesu produkcji, konieczne jest przygotowanie dodatkowych 10 arkuszy. Praktyczne zastosowanie takiego podejścia jest kluczowe w branży druku cyfrowego, gdzie precyzja i jakość końcowego produktu mają ogromne znaczenie. Przygotowanie odpowiedniej ilości materiału z naddatkiem pozwala uniknąć sytuacji, w której zabrakłoby podłoża w trakcie realizacji zlecenia, co może prowadzić do opóźnień i zwiększonych kosztów. Warto również zaznaczyć, że w różnych projektach naddatek może być ustalany na różnym poziomie, w zależności od specyfiki produkcji oraz wymagań klienta, dlatego znajomość tych zasad jest istotna dla profesjonalistów w tej dziedzinie.

Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

Jaką wartość należy zmienić, aby stworzyć w technologii druku 3D prototyp o zachowanych kształtach i objętości, lecz o znacznie mniejszej masie?

A. Temperaturę drukowania
B. Gęstość materiału wsparcia
C. Gęstość wypełnienia wewnętrznego modelu
D. Wysokość pojedynczej warstwy
Gęstość wypełnienia wnętrza modelu jest kluczowym czynnikiem, który bezpośrednio wpływa na masę prototypu drukowanego w technologii 3D. Zmniejszenie gęstości wypełnienia pozwala na zmniejszenie ilości materiału używanego podczas druku, co w konsekwencji prowadzi do obniżenia masy końcowego produktu, przy jednoczesnym zachowaniu jego kształtu i objętości. W praktyce, stosowanie niższej gęstości wypełnienia, na przykład w przypadku prototypów, które nie wymagają wysokiej wytrzymałości, podejmuje decyzję o zastosowaniu wypełnienia w postaci siatki lub wzoru, takiego jak 'grid' lub 'honeycomb'. Dzięki temu można efektywnie zredukować ilość materiału bez wpływu na estetykę wizualną prototypu. Dobrą praktyką w branży jest także testowanie różnych konfiguracji gęstości wypełnienia w celu zbalansowania między wytrzymałością a masą, co jest szczególnie istotne w projektach, gdzie koszt materiałów lub waga końcowego produktu ma duże znaczenie. Na przykład, w przemyśle lotniczym często dąży się do redukcji masy elementów, co pozwala na zwiększenie efektywności paliwowej i nośności samolotów.

Pytanie 26

W jakiej przestrzeni kolorów przygotowuje się materiały graficzne w celu realizacji druku wielkoformatowego?

A. RGB
B. LAB
C. sRGB
D. CMYK
Odpowiedź CMYK jest prawidłowa, ponieważ jest to standardowa przestrzeń barw używana w druku, zwłaszcza w procesach związanych z wydrukami wielkoformatowymi. Skrót CMYK odnosi się do kolorów: Cyan (Cyjan), Magenta (Magenta), Yellow (Żółty) i Key (Czarny), które są podstawowymi kolorami stosowanymi w druku czterokolorowym. Drukarki wykorzystujące tę przestrzeń barw konwertują obrazy RGB, które są bardziej odpowiednie dla wyświetlaczy, na CMYK, aby uzyskać jak najwierniejsze odwzorowanie kolorów na papierze. Przykładowo, projektowanie ulotek, banerów czy plakatów powinno odbywać się w przestrzeni CMYK, aby zapewnić, że kolory po wydruku będą zgodne z zamierzonymi. Ponadto, przestrzeń CMYK jest zgodna z międzynarodowymi standardami druku, takimi jak ISO 12647, co gwarantuje spójność i jakość w procesie produkcji druku. Zrozumienie różnicy między RGB a CMYK jest kluczowe dla każdego grafika, aby móc skutecznie współpracować z drukarnią.

Pytanie 27

Techniki cyfrowego druku nie obejmują

A. jonografia
B. ink-jet
C. elektrofotografia
D. rotograwiura
Techniki druku cyfrowego, takie jak ink-jet, jonografia i elektrofotografia, są nowoczesnymi metodami, które pozwalają na elastyczność i szybkość produkcji. W przeciwieństwie do rotograwiury, które wymaga skomplikowanego procesu przygotowania formy, druk cyfrowy pozwala na bezpośrednie przetwarzanie danych cyfrowych w obraz, co znacznie przyspiesza proces produkcji i minimalizuje koszty w przypadku małych nakładów. W technice ink-jet, farba jest nanoszona na podłoże przez dysze, które precyzyjnie kontrolują ilość materiału, co pozwala na uzyskanie wysokiej jakości obrazu z drobnymi detalami i przejrzystością kolorów. Jonografia, z kolei, jest szczególnie ceniona w druku na żądanie, gdyż pozwala na szybkie zmiany w projekcie bez konieczności skomplikowanego przetwarzania. Elektrofotografia, znana również jako druk laserowy, jest często wykorzystywana w biurach i do produkcji dokumentów o niskich kosztach jednostkowych, zapewniając jednocześnie wysoką jakość i szybkość realizacji zleceń. Zrozumienie różnic między tymi technikami a rotograwiurą jest kluczowe w branży poligraficznej, ponieważ wpływa na decyzje dotyczące wyboru technologii druku odpowiedniej do specyficznych potrzeb i wymagań produkcyjnych.

Pytanie 28

Aby zrealizować personalizowane zaproszenia na seminarium, klient powinien przekazać drukarni cyfrowej

A. umowę z organizatorem seminarium
B. folię do laminowania
C. bazę danych
D. hologramy
Aby wydrukować personalizowane zaproszenia na seminarium, kluczowym czynnikiem jest dostarczenie do drukarni cyfrowej odpowiedniej bazy danych. Baza danych stanowi zbiór informacji o uczestnikach, takich jak imiona, nazwiska, adresy i inne istotne szczegóły, które są niezbędne do przygotowania indywidualnych zaproszeń. W procesie druku cyfrowego wykorzystuje się techniki takie jak variable data printing (VDP), które pozwalają na automatyczne wstawianie osobistych danych do szablonów zaproszeń. Przykładem może być sytuacja, gdy zaproszenia są drukowane na podstawie listy gości, gdzie każdy uczestnik otrzymuje zaproszenie z własnym imieniem i nazwiskiem. Dobrą praktyką w branży jest dokładne przygotowanie bazy danych, aby uniknąć błędów w druku, a także zintegrowanie jej z systemami CRM, co usprawnia proces zarządzania danymi o klientach. Warto również zaznaczyć, że odpowiednia struktura bazy danych jest kluczowa dla efektywności produkcji, co potwierdzają standardy ISO w zakresie zarządzania jakością.

Pytanie 29

Jaką technikę obróbki powierzchni wydruków należy zastosować, aby uzyskać produkt z tektury falistej pokrytej warstwą papieru zadrukowanego techniką offsetową?

A. Kaszerowanie.
B. Pokrywanie.
C. Kalandrowanie.
D. Laminowanie.
Wybór innych operacji technologicznych, takich jak powlekanie, laminowanie czy kalandrowanie, wskazuje na pewne nieporozumienia dotyczące ich specyfiki i zastosowania w kontekście produkcji z tektury falistej z nałożoną warstwą papieru offsetowego. Powlekanie zazwyczaj polega na nanoszeniu cienkiej warstwy materiału na powierzchnię, co ma na celu zwiększenie jej odporności na czynniki zewnętrzne, jednak nie zapewnia takiego poziomu estetyki i jakości druku, jak kaszerowanie. Laminowanie, z kolei, to proces pokrywania powierzchni folią, co zwiększa jej wytrzymałość i odporność na działanie wody, ale nie jest to technika dedykowana do łączenia dwóch różnych materiałów, jak w przypadku zadrukowanego papieru i tektury falistej. Kalandrowanie jest procesem, który polega na przetwarzaniu materiałów poprzez ich przeprowadzanie przez zestaw walców, co ma na celu nadanie im odpowiedniej grubości i gładkości, ale nie jest procesem, który prowadzi do uzyskania pożądanej struktury kompozytowej, jaką daje kaszerowanie. Wybierając nieodpowiednią technikę, można nie tylko obniżyć jakość finalnego produktu, ale także zwiększyć koszty produkcji oraz wpłynąć na czas realizacji zamówień. Zrozumienie różnic między tymi procesami jest kluczowe dla osiągnięcia wysokiej jakości w branży opakowań.

Pytanie 30

Wielkoformatowy ploter rolowy do druku umożliwia zadruk materiałów w formie

A. papieru, ceramiki
B. folii
C. szkła
D. tkanin, drewna
Wielkoformatowy rolowy ploter drukujący to zaawansowane urządzenie, które umożliwia zadrukowywanie różnorodnych materiałów, a w szczególności folii. Folie są popularnym wyborem w branży reklamowej i wystawienniczej, ponieważ charakteryzują się dużą elastycznością oraz odpornością na warunki atmosferyczne. Technologia druku, jaką stosują plotery, pozwala na uzyskiwanie wysokiej jakości wydruków, co jest kluczowe w przypadku produkcji banerów, naklejek czy materiałów do oznakowania. Przykłady zastosowania folii obejmują reklamy zewnętrzne, oklejanie pojazdów, a także dekorację wnętrz. Wydruki na folii mogą być stosowane zarówno w zastosowaniach tymczasowych, jak i stałych, co czyni je wszechstronnym materiałem w wielu kampaniach marketingowych. Przy wyborze folii warto zwrócić uwagę na jej właściwości, takie jak grubość, odporność na promieniowanie UV czy klej, jeśli ma być zastosowana jako naklejka. Dobrze dobrana folia w połączeniu z precyzyjnym ploterem zapewnia nie tylko estetykę, ale także trwałość wydruków.

Pytanie 31

Na krawędzi kalendarza jednoplanszowego w formacie B2 powinno się umieścić

A. bawełniany tunel z tasiemką
B. metalową listwę z wieszakiem
C. metalową spiralę
D. wzmocnienie merlą
Wybór innych rozwiązań, takich jak wzmocnienie merlą czy bawełniany tunel z tasiemką, nie jest odpowiedni dla kalendarza jednoplanszowego w formacie B2 ze względu na różnice w funkcjonalności i estetyce. Merla, będąca materiałem często używanym do wzmocnień, nie zapewnia stabilności potrzebnej do powieszenia dużego formatu kalendarza. Tego typu wzmocnienia są bardziej odpowiednie dla mniejszych, bardziej elastycznych grafik, gdzie nie jest potrzebna sztywna konstrukcja. Z kolei bawełniany tunel z tasiemką, choć estetyczny, nie jest wystarczająco mocny, by utrzymać ciężar kalendarza B2, co może prowadzić do jego uszkodzenia lub zniekształcenia. Ponadto, metoda ta wymaga użycia dodatkowych elementów do zawieszania, co może skomplikować proces ekspozycji. Metalowa spirala, choć bywa używana w wielu aplikacjach, nie jest standardowym rozwiązaniem dla kalendarzy jednoplanszowych. Spirale są bardziej odpowiednie dla publikacji, które muszą być przewracane, a ich zastosowanie w kalendarzach może prowadzić do problemów z mocowaniem i stabilnością. W praktyce, te błędne wybory często wynikają z braku zrozumienia specyfiki materiałów oraz potrzeb związanych z prezentacją dużych grafik, co może skutkować nieefektywnym i nieestetycznym wyeksponowaniem kalendarza.

Pytanie 32

Wydruki w formie brytów do klejenia wielkich formatów należy zawsze układać w

A. rulon, zadrukowaną stroną do środka
B. kostkę, zadrukowaną stroną do środka
C. kostkę, zadrukowaną stroną na zewnątrz
D. rulon, zadrukowaną stroną na zewnątrz
Zastosowanie rulonów lub składania w kostkę zadrukowaną na zewnątrz jest niewłaściwe i może prowadzić do poważnych uszkodzeń wydruków. Składanie w rulon stroną zadrukowaną do środka teoretycznie może wydawać się dobrym rozwiązaniem, jednak w praktyce może prowadzić do problemów z odkształceniem materiału, szczególnie jeśli druk jest wilgotny lub nie w pełni utwardzony. Rulon z zadrukowaną stroną na zewnątrz jest szczególnie niebezpieczny, ponieważ naraża zadrukowaną powierzchnię na uszkodzenia mechaniczne, zarysowania czy zabrudzenia, co może wpłynąć na ostateczny wygląd produktu. Składanie w kostkę z zadrukowaną stroną na zewnątrz również nie chroni zadruku, a dodatkowo zwiększa ryzyko zagnieceń na krawędziach, co jest nieakceptowalne w kontekście profesjonalnych wydruków. Podczas transportu i przechowywania, wydruki powinny być chronione przed wszelkimi czynnikami zewnętrznymi, a niewłaściwe metody składania mogą prowadzić do strat finansowych związanych z uszkodzeniami oraz reklamacji. Warto zwrócić uwagę na te aspekty, aby zrozumieć, jak ważne jest przestrzeganie standardów branżowych w celu zachowania jakości i estetyki produktów.

Pytanie 33

W zeszytach oprawionych wkład z okładką jest mocowany

A. zaciskiem
B. zszywką
C. żywicą
D. klejem
Poprawna odpowiedź to zszywka, ponieważ jest to najczęściej stosowane narzędzie w oprawie zeszytowej. Zszywki umożliwiają trwałe połączenie okładki z wkładem, co sprawia, że zeszyt jest odporny na przypadkowe rozłączenie stron. W tradycyjnej oprawie zeszytowej zszywka wprowadza się wzdłuż grzbietu, co zapewnia estetyczny wygląd oraz funkcjonalność. Zszywarki do zeszytów są dostępne w różnych modelach, od prostych ręcznych, po bardziej zautomatyzowane urządzenia, które mogą zszywać większe ilości kartek jednocześnie. Użycie zszywek jest zgodne z normami branżowymi, które podkreślają znaczenie jakości wykonania oraz trwałości produktów biurowych. Warto zwrócić uwagę, że zastosowanie zszywek jest nie tylko praktyczne, ale także ekonomiczne, co czyni je popularnym wyborem w szkołach oraz biurach. Dodatkowo, zszywki pozwalają na łatwe dodawanie lub usuwanie stron, co zwiększa elastyczność materiału. W kontekście różnych metod oprawy, zszywki są preferowane tam, gdzie wymagana jest efektywność oraz estetyka.

Pytanie 34

Na druk cyfrowy oraz do obróbki introligatorskiej katalogów reklamowych potrzebny jest naddatek technologiczny wynoszący 5%. Ile dodatkowych arkuszy podłoża należy przygotować, jeśli nadkład wymaga 200 arkuszy?

A. 20 arkuszy
B. 10 arkuszy
C. 80 arkuszy
D. 40 arkuszy
Odpowiedź 10 arkuszy jest prawidłowa, ponieważ w przypadku naddatku technologicznego na poziomie 5%, musimy obliczyć, ile dodatkowych arkuszy należy przygotować. Naddatek technologiczny jest konieczny, aby zapewnić odpowiedni margines błędu w procesie produkcji, eliminując ryzyko defektów w drukowanych materiałach. W tym przypadku, aby obliczyć naddatek, należy pomnożyć wymaganą ilość arkuszy (200) przez 5%. Wynik to 10 arkuszy, co oznacza, że musimy przygotować 210 arkuszy w sumie. Takie podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży graficznej, gdzie naddatek technologiczny jest kluczowy do utrzymania jakości i ciągłości produkcji. Przykładem zastosowania tego podejścia jest druk dużych nakładów materiałów marketingowych, gdzie każdy błąd może prowadzić do znacznych strat finansowych oraz wizerunkowych. Zrozumienie i poprawne stosowanie naddatku technologicznego jest zatem fundamentem efektywnego zarządzania produkcją w druku.

Pytanie 35

Jakimi jednostkami wyrażana jest rozdzielczość kolorowych bitmap przeznaczonych do druku cyfrowego broszur reklamowych?

A. dpi
B. lpi
C. spi
D. ppi
Rozważając inne jednostki, które mogłyby wydawać się odpowiednie, warto zwrócić uwagę na SPI (samples per inch), która jest mniej popularną jednostką stosowaną w kontekście skanowania i dotyczy liczby próbek w calu, ale nie odnosi się bezpośrednio do rozdzielczości bitmap przeznaczonych do druku. SPI jest użyteczne w kontekście cyfrowych skanów, ale nie jest standardem w druku. LPI (lines per inch) również nie jest odpowiednią jednostką dla bitmap. LPI odnosi się do rozdzielczości w kontekście druku rastra, gdzie określa liczbę linii rastra na cal, co jest istotne w technikach druku offsetowego, ale nie ma zastosowania w przypadku bitmap. Gdy mówimy o bitmapach, istotne jest, aby rozróżnić między jakością obrazu a jakością druku; podczas gdy DPI odnosi się do rozdzielczości druku, to PPI jest kluczowe dla przygotowania obrazu. Zrozumienie tych różnic jest niezbędne, aby uniknąć typowych błędów związanych z przygotowaniem materiałów graficznych do druku, takich jak nieodpowiednia jakość obrazu, co może prowadzić do nieczytelnych lub niewyraźnych wydruków. Dlatego kluczowe jest, aby w kontekście druku bitmap zawsze odnosić się do PPI jako wskaźnika jakości obrazu, a nie do innych jednostek, które mogą być mylące.

Pytanie 36

Specjalne papiery satynowe przeznaczone do drukowania cyfrowego podnoszą jakość wydruku i redukują zużycie

A. wałków utrwalających
B. tonera
C. prądu
D. elementów chłodzenia
Odpowiedzi takie jak prąd, elementy chłodzenia czy wałki utrwalające są nieprawidłowe, ponieważ nie dotyczą bezpośrednio głównego aspektu wpływu papierów satynowych na zużycie tonera. Prąd, jako zasób energetyczny, jest istotny w kontekście ogólnego funkcjonowania urządzeń drukujących, ale nie ma bezpośredniego związku z jakością nadruku czy zużyciem tonera. Z kolei elementy chłodzenia są stosowane w drukarkach w celu zapobiegania przegrzewaniu się komponentów, co nie ma wpływu na interakcję tonera z papierem. Wałki utrwalające, z drugiej strony, są kluczowe dla procesu utrwalania obrazu na papierze, ale ich efektywność nie jest bezpośrednio związana z rodzajem papieru, a raczej z technologią druku oraz ustawieniami urządzenia. Tego typu myślenie może prowadzić do błędnych wniosków, gdyż ignoruje się główny wpływ, jaki ma jakość papieru na proces drukowania. W rzeczywistości, aby osiągnąć optymalne rezultaty, istotne jest zastosowanie odpowiednich materiałów, które harmonizują z technologią druku oraz używanym tonerem.

Pytanie 37

Gdzie powinny znajdować się ręce podczas przystosowywania stosu papieru do wymaganego formatu w krajarce jednonożowej?

A. W dowolnym bezpiecznym miejscu
B. Na stosie katalogów
C. Na blacie maszyny
D. Na przyciskach zwalniających noże
Trzymanie rąk na przyciskach, które zwalniają noże w krajarce jednonożowej, to naprawdę ważna sprawa, jeśli chodzi o bezpieczeństwo i precyzyjne cięcie. Dzięki tym przyciskom masz pełną kontrolę nad maszyną, co w sytuacji awaryjnej daje możliwość szybkiej reakcji. Moim zdaniem, dobrze usytuowane ręce pozwalają uniknąć wielu nieprzyjemnych sytuacji. Poza tym, przycinanie papieru wymaga nie tylko dobrego ustawienia noży, ale też odpowiedniego docisku materiału. Dlatego każdy operator powinien być dobrze przeszkolony w obsłudze tych maszyn, bo to nie tylko kwestia BHP, ale również staranności w pracy. No i nie zapominajmy, że stosując dobre techniki, dbamy o jakość i zadowolenie klientów.

Pytanie 38

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 39

Jakie wartości powinny mieć spady w przypadku plakatu A3 drukowanego cyfrowo, jeżeli zawiera on tło?

A. 0,5*1 mm
B. 2,5*5,5 cm
C. 2*5 mm
D. 1*3m
Odpowiedź 2*5 mm jest poprawna, ponieważ spady w druku cyfrowym, zwłaszcza w przypadku plakatów, mają kluczowe znaczenie dla zapewnienia, że kolor tła lub grafika docinają się do krawędzi po przycięciu. Standardowe spady wynoszą zazwyczaj 3 mm, jednak w niektórych sytuacjach, takich jak druki z tłem, preferowane są nieco większe wartości, aby uniknąć białych krawędzi na gotowym produkcie. W przypadku plakatu A3, zastosowanie spadów 2*5 mm jest również zgodne z praktykami drukarskimi, które przewidują dodatkowe marginesy na wypadek niedokładności w cięciu. Dzięki temu zyskujemy pewność, że cały projekt będzie wyglądał estetycznie i profesjonalnie. Takie podejście jest zgodne z zaleceniami branżowymi, które sugerują, aby projekty graficzne zawsze uwzględniały odpowiednie spady, co jest niezbędne do uzyskania wysokiej jakości druku. Dobrą praktyką jest również testowanie różnych spadów w zależności od specyfiki pracy, co pozwala na lepsze dostosowanie projektu do wymagań konkretnego zlecenia.

Pytanie 40

Jaką drukarkę należy wybrać do zrealizowania wydruku 30 arkuszy planów lekcji o wymiarach 100 x 70 mm?

A. Offsetową półformatową
B. Cyfrową formatu SRA3
C. Karuzelę sitodrukową
D. Ploter solwentowy
Zastosowanie maszyn offsetowych półformatowych tutaj nie jest najlepszym wyborem, szczególnie gdy mówimy o 30 arkuszach. W sumie, technologie offsetowe są bardziej opłacalne przy większych seriach, bo koszty przygotowania matrycy rozkładają się na większą liczbę egzemplarzy, a przy małym nakładzie to mija się z celem. A tu dochodzi jeszcze to, że offset wymaga sporo czasu na przygotowanie, na przykład musimy przygotować formy drukarskie, co znacząco wydłuża czas realizacji. Co do sitodruku, to technika ta nadaje się do drukowania na tkaninach czy plastiku, ale do małych papierowych wydruków to raczej nie ma sensu. Poza tym, sitodruk jest mniej elastyczny, jak chodzi o zmiany w projekcie, więc do planów lekcji po prostu nie pasuje. Ploter solwentowy z kolei jest stworzony głównie do dużych powierzchni, jak banery czy reklamy, więc w tym przypadku też się nie sprawdzi. Użycie go do małych arkuszy papieru byłoby po prostu nieefektywne, zarówno pod względem jakości, jak i kosztów. No i w dodatku ploter solwentowy nie daje takiej precyzji i jakości jak druk cyfrowy, więc wybór odpowiedniej technologii druku jest mega ważny w kontekście nakładów oraz materiałów, a tu widać, że druk cyfrowy formatu SRA3 jest najlepszym rozwiązaniem.