Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 9 stycznia 2025 23:46
  • Data zakończenia: 9 stycznia 2025 23:52

Egzamin zdany!

Wynik: 38/40 punktów (95,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Na podstawie treści zawartej w ramce, określ, który z rysunków ilustruje element odpowiadający klasie Badge zdefiniowanej w bibliotece Bootstrap?

Ilustracja do pytania
A. Rysunek 4
B. Rysunek 2
C. Rysunek 1
D. Rysunek 3
Wybór Rysunku 2 jest poprawny ponieważ przedstawia on elementy badge zdefiniowane w bibliotece Bootstrap Badge to niewielkie oznaczenia wizualne zazwyczaj zawierające liczby lub krótkie informacje które można umieścić obok linków lub innych elementów interfejsu użytkownika W Bootstrapie badge są implementowane za pomocą klasy .badge i można je stosować na przykład do wskazywania liczby nowych wiadomości lub powiadomień w aplikacjach webowych Dzięki temu użytkownik ma natychmiastowy dostęp do ważnych informacji bez konieczności wykonywania dodatkowych działań Przykładem zastosowania badge może być ikonka koperty z liczbą nieprzeczytanych wiadomości w skrzynce odbiorczej Co więcej badge można stylować za pomocą dodatkowych klas kolorystycznych takich jak .bg-primary .bg-success itd co pozwala na dostosowanie ich wyglądu do stylistyki całej aplikacji To praktyczne narzędzie w tworzeniu intuicyjnych interfejsów użytkownika które poprawia użyteczność i estetykę strony internetowej Zastosowanie badge zgodnie z dobrymi praktykami projektowania UX/UI wspiera lepszą organizację i dostępność informacji w aplikacjach internetowych

Pytanie 2

Działania przedstawione w filmie korzystają z narzędzia

A. generatora GUI przekształcającego kod do języka XAML
B. debuggera analizującego wykonujący kod
C. generatora kodu java
D. kompilatora dla interfejsu graficznego
Narzędzie przedstawione w filmie to kreator GUI tłumaczący kod do języka XAML, co pozwala na szybkie projektowanie interfejsów użytkownika w aplikacjach opartych na Windows Presentation Foundation (WPF). Jest to wygodne rozwiązanie umożliwiające dynamiczne tworzenie elementów wizualnych.

Pytanie 3

Jakie ma znaczenie operator "==" w języku C++?

A. Negacja logiczna
B. Zwiększenie wartości zmiennej o 1
C. Przypisanie wartości do zmiennej
D. Porównanie dwóch wartości
Operator `==` w języku C++ oraz w wielu innych językach programowania, takich jak Java, Python czy JavaScript, jest używany do porównywania dwóch wartości. Jeśli wartości są równe, zwracana jest wartość logiczna `true`, w przeciwnym razie `false`. Operator ten jest niezbędny w instrukcjach warunkowych i pętlach, umożliwiając programowi podejmowanie decyzji na podstawie porównań. Przykładem użycia jest `if (a == b)`, co oznacza: jeśli zmienna `a` jest równa zmiennej `b`, wykonaj określony blok kodu.

Pytanie 4

Jakie jest zastosowanie iteratora w zbiorach?

A. Do usuwania elementów ze zbioru
B. Do generowania kopii zbiorów
C. Do zmiany rodzaju zbioru w trakcie działania aplikacji
D. Do iterowania po elementach zbioru
Iterator w kolekcjach umożliwia przechodzenie przez elementy kolekcji w określonym porządku. Jest to abstrakcyjny obiekt, który pozwala na iterowanie po różnych strukturach danych, takich jak listy, wektory czy zbiory, bez konieczności znajomości ich wewnętrznej implementacji. Iteratory umożliwiają wykonywanie operacji na elementach kolekcji, takich jak odczyt, modyfikacja lub usuwanie, co czyni je niezwykle użytecznymi w programowaniu obiektowym. Dzięki iteratorom kod staje się bardziej czytelny i mniej podatny na błędy.

Pytanie 5

Jakie jest przeznaczenie polecenia "git merge"?

A. Do łączenia zmian z różnych gałęzi
B. Do zakładania nowego repozytorium
C. Do usuwania zmian w repozytorium
D. Do pobierania aktualizacji zdalnego repozytorium
Polecenie 'git merge' służy do łączenia zmian z jednej gałęzi (branch) z inną. Najczęściej używane jest do scalenia gałęzi deweloperskich (feature branches) z gałęzią główną (main lub master). Git merge pozwala na integrację nowych funkcji z głównym kodem projektu, co jest kluczowe w pracy zespołowej. W przypadku konfliktów, Git wymaga ręcznego rozwiązania ich przed zakończeniem procesu scalania. Umożliwia to zachowanie porządku w kodzie i unikanie błędów, które mogłyby wyniknąć z niezgodnych zmian.

Pytanie 6

Tworząc aplikację opartą na obiektach, należy założyć, że program będzie zarządzany przez

A. moduły zawierające funkcje oraz zmienne globalne
B. zbiór instancji klas współpracujących ze sobą
C. definicję warunków końcowego rozwiązania
D. pętlę dyspozytora, która w zależności od zdarzenia wywoła właściwą funkcję
W programowaniu obiektowym aplikacje są sterowane za pomocą instancji klas, które współpracują ze sobą. Obiekty reprezentują elementy rzeczywistego świata i komunikują się, co pozwala na większą elastyczność i modułowość kodu.

Pytanie 7

Jakie jest najważniejsze działanie w trakcie analizy wymagań klienta przed rozpoczęciem realizacji projektu aplikacji?

A. Selekcja języka programowania
B. Zrozumienie potrzeb biznesowych i oczekiwań klienta
C. Rozdzielenie ról w zespole projektowym
D. Stworzenie diagramu Gantta
Fajnie, że zauważyłeś, jak ważne jest zrozumienie potrzeb biznesowych i oczekiwań klienta. To kluczowa sprawa przed rozpoczęciem pracy nad projektem aplikacji. Bez tego, nawet najfajniejszy kod może nie spełniać wymagań, a to byłoby szkoda, prawda? Analiza wymagań to nie tylko rozpoznanie celów, ale też spotkania z osobami zaangażowanymi w projekt i zbadanie rynku. Dzięki temu możemy stworzyć aplikację, która naprawdę odpowiada na specyficzne potrzeby, co czyni ją bardziej użyteczną i konkurencyjną. No i oczywiście, jak dobrze określimy, czego potrzebują użytkownicy, to mniej nieporozumień po drodze, a klienci będą bardziej zadowoleni, co zawsze jest na plus.

Pytanie 8

Który system informatyczny powinien być zastosowany do zarządzania sprzedażą w e-sklepie?

A. System CMS
B. System e-commerce
C. System ERP
D. System CRM
System e-commerce to takie fajne rozwiązanie, które naprawdę ułatwia sprzedaż przez internet. Znajdziesz w nim wszystko, co potrzebne do zarządzania produktami, zamówieniami, a nawet płatnościami. Dzięki temu przedsiębiorcy mogą szybko zakładać i prowadzić sklepy online, co daje super doświadczenie dla klientów. Warto wspomnieć o popularnych systemach, jak Shopify czy WooCommerce – z nich korzystają tysiące sklepów na całym świecie. Te systemy mają też fajne narzędzia, dzięki którym można monitorować sprzedaż czy analizować, co klienci lubią. A bezpieczeństwo? To też ważna sprawa, bo standardy, takie jak PCI DSS, dbają o to, żeby dane klientów były dobrze chronione. W czasach rosnącej konkurencji w internecie, wybór odpowiedniego systemu e-commerce to klucz do sukcesu.

Pytanie 9

Wskaż termin, który w języku angielskim odnosi się do "testów wydajnościowych"?

A. performance testing
B. unit testing
C. integration testing
D. security testing
Testy wydajnościowe, czyli performance testing, to coś, co naprawdę warto mieć na uwadze. Dzięki nim możemy sprawdzić, jak nasza aplikacja działa pod dużym obciążeniem i jak szybko odpowiada na różne żądania. Moim zdaniem, to kluczowy aspekt, zwłaszcza jeśli planujemy, żeby nasza aplikacja miała wielu użytkowników. W końcu, nikt nie lubi czekać, aż coś się załaduje!

Pytanie 10

Która z wymienionych bibliotek stanowi element standardowego zestawu narzędzi programistycznych w Pythonie?

A.
B. sys
C. vector
D.
Biblioteka `sys` w Pythonie jest częścią standardowego środowiska programistycznego i dostarcza narzędzi do interakcji z systemem operacyjnym. Umożliwia między innymi dostęp do argumentów wiersza poleceń, zarządzanie ścieżkami modułów, jak również zakończenie działania programu za pomocą `sys.exit()`. Dzięki `sys` programista ma kontrolę nad podstawowymi funkcjami systemowymi, co czyni tę bibliotekę kluczową w wielu aplikacjach i skryptach automatyzujących.

Pytanie 11

Zamieszczony kawałek kodu w języku C# tworzy hasło. Wskaż prawdziwe stwierdzenie dotyczące cech tego hasła?

Ilustracja do pytania
A. Może zawierać małe oraz wielkie litery, cyfry i znaki specjalne
B. Ma 8 znaków lub więcej i zawiera małe oraz wielkie litery, a także cyfry
C. Ma maksymalną długość 7 znaków, co ustala zmienna i
D. Może zawierał małe i wielkie litery oraz cyfry
Fragment programu w języku C# generuje hasło, które zawiera małe i wielkie litery oraz cyfry. W kodzie widzimy, że zmienna pulaZnakow zawiera wszystkie małe litery alfabetu, wszystkie wielkie litery oraz cyfry od 0 do 9. Zmienna dlPuli przechowuje długość ciągu znaków, co umożliwia losowe wybieranie znaków z pełnego zakresu dostępnych znaków. W pętli for odbywa się iteracja 8 razy, co oznacza, że każde generowane hasło ma długość 8 znaków. Każdy znak jest losowo wybierany z puli, co zapewnia różnorodność i brak uprzedzeń w doborze znaków. Warto również zwrócić uwagę na praktyczne użycie klasy Random, która jest standardem w przypadkowej generacji danych w C#. Takie podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami, gdzie hasła powinny mieć różnorodne znaki, co zwiększa ich siłę i trudność złamania. Dobrym pomysłem jest również dodanie symboli specjalnych dla jeszcze większego bezpieczeństwa, co można łatwo zaimplementować modyfikując pule dostępnych znaków.

Pytanie 12

W dwóch przypadkach opisano mechanizm znany jako Binding. Jego celem jest

Ilustracja do pytania
A. wiązać właściwości (property) elementu interfejsu użytkownika z danymi lub właściwością innego obiektu
B. zarządzanie mechanizmem obietnic (promises) lub obserwatora (observable) w programowaniu asynchronicznym
C. wiązanie oraz eksportowanie plików z różnych modułów aplikacji
D. przetwarzanie zdarzeń kontrolek interfejsu użytkownika przez wywoływanie odpowiednich funkcji
Binding (wiązanie danych) to mechanizm wiązania właściwości elementu interfejsu użytkownika z danymi lub właściwościami innego obiektu. Umożliwia to automatyczne aktualizowanie UI po zmianie danych. Jest to kluczowa funkcjonalność w nowoczesnych frameworkach front-end, takich jak Angular czy Vue, która pozwala na dynamiczne aktualizowanie widoków bez konieczności ręcznego manipulowania DOM.

Pytanie 13

Jaka jest składnia komentarza jednoliniowego w języku Python?

A. #
B. ""
C. !
D. //
Komentarz jednoliniowy w Pythonie rozpoczyna się od znaku '#'. Wszystko, co następuje po tym znaku, jest ignorowane przez interpreter. Używanie komentarzy pomaga dokumentować kod, co zwiększa jego czytelność i ułatwia współpracę w zespołach programistycznych.

Pytanie 14

Który z wymienionych poniżej przykładów ilustruje użycie systemu informatycznego w działalności gospodarczej?

A. E-sklep
B. System wentylacji
C. System nawigacji GPS
D. System sterowania ruchem miejskim
E-sklep, jako przykład zastosowania systemu informatycznego w działalności biznesowej, reprezentuje złożony ekosystem technologiczny, który umożliwia przedsiębiorstwom sprzedaż produktów i usług w Internecie. E-sklepy wykorzystują różnorodne technologie, takie jak systemy zarządzania treścią (CMS), bazy danych oraz systemy płatności, co pozwala na efektywne zarządzanie ofertą, realizację zamówień oraz obsługę klienta. Przykładem może być platforma Shopify, która oferuje funkcjonalności umożliwiające łatwe tworzenie i zarządzanie sklepem online. E-sklepy są zgodne z różnymi standardami, takimi jak PCI DSS, które zapewniają bezpieczeństwo transakcji płatniczych. Dzięki integracji z systemami analitycznymi, właściciele e-sklepów mogą śledzić zachowania użytkowników, co pozwala na optymalizację oferty oraz strategii marketingowej. Tego rodzaju rozwiązania informatyczne fundamentalnie zmieniają sposób, w jaki przedsiębiorstwa prowadzą działalność i komunikują się z klientami, czyniąc procesy bardziej wydajnymi i zautomatyzowanymi.

Pytanie 15

W zaprezentowanym kodzie stworzono abstrakcyjną klasę Figura oraz klasę Prostokąt, która po niej dziedziczy, zawierającą określone pola i konstruktory. Wskaż najprostszą implementację sekcji /* metody klasy */ dla klasy Prostokąt

Ilustracja do pytania
A. Kod 2
B. Kod 3
C. Kod 4
D. Kod 1
Kod 1 jest prawidłowy ponieważ zapewnia implementację abstrakcyjnych metod Pole i Obwod z klasy Figura co jest wymagane dla każdej klasy dziedziczącej po klasie abstrakcyjnej W Javie kiedy klasa dziedziczy po klasie abstrakcyjnej musi zaimplementować wszystkie jej abstrakcyjne metody Kod 1 definiuje metodę Pole która oblicza pole prostokąta jako iloczyn długości boków a i b oraz metodę Obwod która oblicza obwód jako sumę dwóch razy długości a i dwóch razy długości b Jest to zgodne z konwencjami programowania obiektowego które promują enkapsulację i polimorfizm Kod odnosi się bezpośrednio do konkretnego zastosowania jakim jest obliczanie parametrów prostokąta co jest częstym przypadkiem w programowaniu graficznym oraz w aplikacjach matematycznych Implementacja metod w ten sposób zapewnia prostotę oraz czytelność kodu co jest zgodne z dobrymi praktykami w inżynierii oprogramowania Ponadto dzięki poprawnej implementacji można z powodzeniem rozszerzać funkcjonalność obiektową programu umożliwiając jego łatwiejsze modyfikowanie i rozwijanie w przyszłości

Pytanie 16

Jakie zasady stosuje programowanie obiektowe?

A. Rozwiązywanie problemów poprzez modelowanie ich przy pomocy klas i obiektów
B. Podział kodu na funkcje i procedury
C. Tworzenie aplikacji z wykorzystaniem relacyjnych baz danych
D. Zastosowanie wyłącznie algorytmów heurystycznych
Programowanie obiektowe polega na rozwiązywaniu problemów poprzez modelowanie ich za pomocą klas i obiektów. Klasy definiują strukturę i zachowanie obiektów, które są instancjami tych klas. Obiekty przechowują stan (dane) w polach i realizują funkcjonalność poprzez metody. Programowanie obiektowe pozwala na odwzorowanie rzeczywistych systemów, dziedziczenie cech, polimorfizm oraz hermetyzację danych, co prowadzi do bardziej modułowego i skalowalnego kodu. Przykłady języków obiektowych to C++, Java i Python.

Pytanie 17

Ergonomiczną oraz właściwą pozycję do pracy przy komputerze zapewni fotel, którego

A. oparcie wspiera lordozę w dolnym odcinku pleców
B. oparcie w rejonie szyi jest nachylone do przodu o 40o
C. podłokietniki są 30 cm powyżej blatu
D. podłokietniki znajdują się 20 cm poniżej blatu
Prawidłowa i ergonomiczna pozycja pracy przy komputerze jest kluczowa dla zdrowia i komfortu użytkownika. Oparcie krzesła, które zapewnia lordozę w odcinku lędźwiowym, jest niezbędne, ponieważ pozwala na zachowanie naturalnej krzywizny kręgosłupa. Lordoza lędźwiowa to naturalne wygięcie kręgosłupa w dolnej części pleców, które wspiera prawidłowe ułożenie ciała podczas siedzenia. Krzesło powinno być zaprojektowane tak, aby oparcie przylegało do krzywizny ciała, co minimalizuje ryzyko bólu pleców oraz przeciążeń. Praktycznym przykładem ergonomicznej pozycji jest ustawienie oparcia w taki sposób, aby jego dolna część była dostosowana do odcinka lędźwiowego. Zgodnie z normami ISO 9241, które dotyczą ergonomii miejsc pracy przy komputerze, krzesło powinno umożliwiać użytkownikowi przyjęcie wygodnej pozycji z podparciem dla dolnej części pleców. W odpowiedniej pozycji stopy powinny spoczywać płasko na podłodze, a kolana powinny być na poziomie bioder, co wspiera prawidłowe krążenie krwi oraz redukuje napięcia mięśniowe.

Pytanie 18

Jakie z wymienionych narzędzi służy do testowania aplikacji?

A. WordPress
B. Photoshop
C. Selenium
D. Git
Selenium to potężne narzędzie do automatycznego testowania aplikacji webowych. Umożliwia ono symulowanie działań użytkownika na stronie internetowej, takich jak klikanie przycisków, wypełnianie formularzy czy nawigowanie po witrynie. Dzięki Selenium programiści mogą automatyzować testy funkcjonalne i regresyjne, co pozwala na szybkie wykrywanie błędów i sprawdzanie zgodności aplikacji z wymaganiami. Selenium obsługuje wiele języków programowania, takich jak Python, Java, C# czy JavaScript, co czyni je wszechstronnym narzędziem do testowania aplikacji webowych na różnych platformach i przeglądarkach. Jest to jedno z najważniejszych narzędzi w arsenale testerów oprogramowania i deweloperów dbających o jakość swoich produktów.

Pytanie 19

Programista tworzy system zarządzania buforem drukowania dokumentów. Najnowsze zlecenie drukowania dodawane jest na koniec kolejki, a najstarsze z nich są przekazywane do drukarki. Jaką strukturę danych najłatwiej zastosować w tej sytuacji?

A. LIFO
B. FIFO
C. Sterta
D. Stos
FIFO (First In, First Out) to struktura danych idealnie pasująca do implementacji kolejki wydruku, gdzie zadania są przetwarzane w kolejności ich zgłoszenia. Najstarsze zadanie (pierwsze dodane) jest przetwarzane jako pierwsze, co odwzorowuje rzeczywisty sposób działania kolejek drukowania. FIFO znajduje szerokie zastosowanie w wielu dziedzinach informatyki, takich jak programowanie systemów operacyjnych, zarządzanie buforami oraz implementacja kolejek sieciowych. Dzięki temu zadania są obsługiwane w przewidywalnej kolejności, co jest kluczowe dla zachowania porządku i efektywności przetwarzania.

Pytanie 20

Która z niżej wymienionych pozycji jest ekwiwalentem biblioteki jQuery?

A. TypeScript
B. Lodash
C. Bootstrap
D. Express.js
Lodash to popularna biblioteka JavaScript, która dostarcza gotowe funkcje umożliwiające manipulację tablicami, obiektami oraz danymi. Lodash upraszcza wiele złożonych operacji, takich jak filtrowanie, mapowanie, sortowanie i grupowanie danych. Dzięki Lodash programiści mogą efektywnie zarządzać złożonymi strukturami danych, co prowadzi do zwiększenia czytelności i efektywności kodu. Biblioteka jest szeroko stosowana w aplikacjach frontendowych i backendowych, a jej funkcje są zoptymalizowane pod kątem wydajności, co czyni ją nieocenionym narzędziem w dużych projektach. Lodash często bywa porównywany do jQuery, jednak jego głównym celem jest manipulacja danymi, a nie elementami DOM. Dzięki swojej wszechstronności Lodash znajduje zastosowanie w niemal każdym projekcie JavaScript, zarówno w prostych aplikacjach webowych, jak i dużych projektach korporacyjnych.

Pytanie 21

Jaką funkcję spełniają atrybuty klasy w programowaniu obiektowym?

A. Zawierają informacje opisujące stan obiektu
B. Określają globalne stałe programu
C. Zapisują wartości lokalne w funkcjach
D. Umożliwiają przeprowadzanie operacji na obiektach
Pola klasy w programowaniu obiektowym to zmienne, które przechowują dane opisujące stan obiektu. Każdy obiekt posiada swoje własne kopie pól, co oznacza, że różne instancje tej samej klasy mogą przechowywać różne wartości. Przykład w C++: `class Samochod { public: string marka; int przebieg; }`. Pola `marka` i `przebieg` przechowują informacje o konkretnym samochodzie. Pola są kluczowym elementem modelowania rzeczywistych obiektów i umożliwiają przechowywanie oraz modyfikowanie danych w trakcie działania programu. Mogą mieć różne poziomy dostępu (`public`, `private`), co pozwala na lepszą kontrolę nad danymi.

Pytanie 22

Który z komponentów interfejsu użytkownika umożliwia użytkownikowi wprowadzanie danych tekstowych?

A. Przycisk
B. Dialog wyboru pliku
C. Pasek narzędziowy
D. Pole tekstowe
Pole tekstowe to element interfejsu użytkownika, który pozwala użytkownikowi na wprowadzanie danych tekstowych. Jest to jeden z najczęściej używanych komponentów UI w aplikacjach desktopowych, mobilnych i webowych. Pole tekstowe umożliwia wprowadzanie haseł, adresów e-mail, wiadomości i innych danych. W nowoczesnych aplikacjach często zawiera walidację, która sprawdza poprawność wpisywanych danych w czasie rzeczywistym. Dzięki swojej elastyczności, pola tekstowe mogą być wykorzystywane w różnorodnych formularzach, ankietach i systemach rejestracji użytkowników, co czyni je nieodzownym elementem aplikacji o dowolnym przeznaczeniu.

Pytanie 23

Którego nagłówka używamy w C++ do obsługi plików?

A.
B.
C.
D.
Nagłówek '' w języku C++ jest używany do pracy z plikami, umożliwiając odczyt i zapis danych na dysku. Biblioteka fstream udostępnia klasy 'ifstream', 'ofstream' i 'fstream', które pozwalają na operacje wejścia i wyjścia plików. 'ifstream' służy do odczytu plików, 'ofstream' do zapisu, a 'fstream' umożliwia zarówno odczyt, jak i zapis. Praca z plikami jest kluczowa w wielu aplikacjach, od prostych narzędzi do przetwarzania danych po złożone systemy zarządzania plikami i bazami danych. Dzięki 'fstream' programiści mogą efektywnie zarządzać danymi na różnych poziomach aplikacji.

Pytanie 24

Dziedziczenie jest używane, gdy zachodzi potrzeba

A. określenia zasięgu dostępności metod i pól danej klasy
B. asynchronicznej realizacji długotrwałych zadań
C. wykorzystania stałych wartości, niezmieniających się w trakcie działania aplikacji
D. sformułowania klasy bardziej szczegółowej niż już stworzona
Dziedziczenie to fajna sprawa, bo pozwala nam tworzyć nowe klasy na bazie tych, które już mamy. Dzięki temu możemy zaoszczędzić dużo czasu na pisaniu kodu i jednocześnie dodawać nowe funkcje do tych klas. To naprawdę kluczowy element programowania obiektowego.

Pytanie 25

Który z wymienionych algorytmów pracujących na tablicy jednowymiarowej ma złożoność obliczeniową O(n2)?

A. Sortowanie szybkie
B. Sortowanie bąbelkowe
C. Wyświetlenie elementów
D. Wyszukiwanie metodą binarną
Sortowanie bąbelkowe to taki klasyczny algorytm, który ma złożoność O(n^2). Chociaż jest dość prosty w zrozumieniu, to nie za bardzo sprawdza się w większych zbiorach danych. Działa tak, że porównuje sąsiadujące ze sobą elementy i zamienia je miejscami, jeśli są w złej kolejności. Trochę to czasochłonne, ale warto znać ten algorytm, bo pokazuje podstawy sortowania.

Pytanie 26

Które z wymienionych działań stanowi zagrożenie dla emocjonalnego dobrostanu człowieka w sieci?

A. Przesyłanie niezaszyfrowanych plików
B. Nadmierne korzystanie z mediów społecznościowych
C. Cyberstalking
D. Zła postawa podczas pracy przy komputerze
Cyberstalking to groźne zjawisko polegające na uporczywym prześladowaniu, nękaniu lub groźbach w przestrzeni internetowej. Może prowadzić do poważnych problemów emocjonalnych, takich jak lęki, depresja, a nawet zespół stresu pourazowego (PTSD). Cyberstalking narusza prywatność ofiary, wywołując poczucie zagrożenia i bezradności. Walka z tym zjawiskiem obejmuje zgłaszanie przypadków organom ścigania, blokowanie prześladowców i korzystanie z narzędzi ochrony prywatności.

Pytanie 27

Wskaż poprawny pod względem składniowym kod dla formatu JSON, który jest używany do wymiany danych między backendem a frontendem aplikacji.

Ilustracja do pytania
A. Kod4
B. Kod2
C. Kod3
D. Kod1
Kod2 jest spoko, bo składnia jest w porządku dla JSON. Używasz odpowiednich znaków i struktur, więc wszystko gra. JSON to taki format do wymiany danych, który często wykorzystuje się w komunikacji między frontendem a backendem. Zgadza się ze standardem ECMA-404. Pamiętaj, że klucze i wartości tekstowe powinny być w podwójnych cudzysłowach, co widać w Kod2. Twój przykładowy kod pokazuje tablicę obiektów, gdzie każdy obiekt ma pary klucz-wartość, a przecinki i nawiasy klamrowe są na swoim miejscu. To naprawdę dobry sposób, bo ułatwia współpracę między różnymi elementami aplikacji. JSON ma ważne zastosowanie w AJAX, bo dzięki niemu możemy dynamicznie aktualizować treści na stronie bez jej przeładowania. To jest mega przydatne w nowoczesnych aplikacjach typu SPA, gdzie JSON odgrywa kluczową rolę w zarządzaniu stanem aplikacji i komunikacji.

Pytanie 28

Jakie są różnice między konstruktorem a zwykłą metodą w klasie?

A. Konstruktor zawsze nosi tę samą nazwę co klasa i nie zwraca wartości
B. Konstruktor powinien zwracać jakąś wartość
C. Konstruktor można wywołać bez konieczności tworzenia obiektu
D. Konstruktor jest uruchamiany jedynie przez destruktor
Konstruktor nie zwraca wartości, w przeciwieństwie do zwykłych metod klasy, które mogą zwracać typy danych (`int`, `float`, `string`). Konstruktor nie może być wywoływany bez tworzenia obiektu – jest to mechanizm związany wyłącznie z procesem inicjalizacji obiektu. Destruktor, a nie konstruktor, jest wywoływany po zakończeniu życia obiektu w celu zwolnienia zasobów. Konstruktor jest pierwszą metodą, która działa podczas tworzenia obiektu, co odróżnia go od destruktora, który działa na końcu życia obiektu.

Pytanie 29

Co następuje, gdy błąd nie zostanie uchwycony przez blok catch?

A. Program kontynuuje działanie, pomijając błąd
B. Błąd zostanie zignorowany przez kompilator
C. Instrukcja throw zostanie automatycznie wykreślona
D. Program zakończy działanie z błędem
Program nie może kontynuować działania po wystąpieniu wyjątku bez jego obsługi – to mogłoby prowadzić do nieprzewidywalnych błędów. Wyjątek nie jest ignorowany przez kompilator – jeśli wyjątek wystąpi w czasie wykonywania programu, kompilator nie ma na to wpływu. 'Throw' nie jest automatycznie usuwane – to instrukcja zgłaszająca wyjątek, a jej wykonanie jest zależne od warunków w kodzie. Brak obsługi wyjątku prowadzi do natychmiastowego przerwania programu, a nie do pominięcia instrukcji.

Pytanie 30

W języku Java wyjątek ArrayIndexOutOfBoundsException występuje, gdy następuje próba dostępu do elementu tablicy, którego

A. indeks jest równy lub większy od rozmiaru tablicy
B. indeks mieści się w zakresie od 0 do n-1, gdzie n oznacza rozmiar tablicy
C. wartość przewyższa jego indeks
D. wartość przekracza rozmiar tablicy
ArrayIndexOutOfBoundsException występuje, gdy program odwołuje się do indeksu większego lub równego rozmiarowi tablicy. W języku Java indeksy zaczynają się od 0, więc próba dostępu do elementu spoza zakresu wywołuje ten wyjątek.

Pytanie 31

Zaznaczone elementy w przedstawionych obramowaniach mają na celu

Ilustracja do pytania
A. zapisanie tytułu okna do obiektu Tekst
B. ustawienie tytułu okna na "Tekst"
C. przypisanie nazwy obiektu obrazującego okno aplikacji
D. uzyskanie nazwy obiektu obrazującego okno aplikacji
Elementy w ramkach ustawiają tytuł okna na 'Tekst'. Jest to operacja zmiany właściwości okna, która pozwala użytkownikowi na dostosowanie tytułu wyświetlanego na pasku aplikacji.

Pytanie 32

Diagram Gantta, który został zaprezentowany, odnosi się do projektu IT. Przyjmując, że każdy członek zespołu posiada odpowiednie kompetencje do realizacji każdego z zadań, a każde zadanie może być przypisane tylko jednej osobie, która poświęca na nie pełen dzień pracy, to minimalna liczba osób w zespole wynosi

Ilustracja do pytania
A. 5 osób
B. 4 osoby
C. 2 osoby
D. 1 osobę
Diagram Gantta to narzędzie wizualne używane do planowania i zarządzania projektami. Pokazuje harmonogram zadań w czasie. Na przedstawionym diagramie mamy pięć zadań projektowych: Projekt aplikacji Grafika Strona WWW Aplikacja front-end i Aplikacja back-end. Aby określić minimalną liczbę osób potrzebnych do realizacji projektu należy zidentyfikować które zadania mogą być realizowane równocześnie. Z diagramu wynika że w pierwszym tygodniu (1.02 - 7.02) realizowane są zadania Projekt aplikacji i Grafika które wymagają dwóch osób. W kolejnych tygodniach zadania są ułożone tak by unikać nakładania się co oznacza że w każdej kolejnej fazie projektu można kontynuować prace przydzielając jedną osobę do każdego zadania. Dlatego minimalna liczba osób wymagana do realizacji tego projektu to dwie. Taki sposób planowania jest zgodny z zasadami efektywnego zarządzania zasobami w projektach informatycznych co pozwala na optymalne wykorzystanie czasu i umiejętności zespołu. Zastosowanie metody diagramu Gantta jest powszechną praktyką w branży IT pozwalającą na lepsze zobrazowanie zależności i potrzeb kadrowych w projektach.

Pytanie 33

Jaki typ pamięci RAM powinno się wybrać do efektywnego komputera do gier?

A. LPDDR4
B. DDR4
C. DDR3
D. DDR5
Wybór odpowiedniego rodzaju pamięci RAM jest kluczowy dla osiągnięcia maksymalnej wydajności w komputerze gamingowym. DDR5, najnowszy standard pamięci dynamicznej RAM, oferuje znaczące ulepszenia w porównaniu do swoich poprzedników. Główne różnice dotyczą prędkości, efektywności energetycznej oraz pojemności. DDR5 może oferować prędkości sięgające 8400 MT/s, co przyczynia się do szybszego transferu danych, co ma bezpośredni wpływ na wydajność gier i aplikacji wymagających wysokiej przepustowości. Ponadto, DDR5 wprowadza architekturę, która pozwala na zwiększenie ilości pamięci w jednym module, co umożliwia konfiguracje do 128 GB na pojedynczy moduł, co jest niezwykle korzystne dla graczy korzystających z bardziej wymagających tytułów. Przykłady gier, które potrafią w pełni wykorzystać możliwości DDR5 to Cyberpunk 2077 czy Call of Duty: Warzone, gdzie wydajność pamięci jest kluczowym elementem w uzyskiwaniu płynności rozgrywki. Stosowanie DDR5 nie tylko poprawia wydajność, ale również zwiększa przyszłościowość sprzętu, co sprawia, że jest to najlepszy wybór na dzisiejszym rynku komputerów gamingowych.

Pytanie 34

Jakie polecenie w Gicie jest używane do zapisywania zmian w lokalnym repozytorium?

A. git pull
B. git commit
C. git push
D. git clone
Polecenie 'git commit' zapisuje zmiany w lokalnym repozytorium Git. Jest to kluczowy krok w procesie kontroli wersji, ponieważ każdy commit tworzy nową migawkę (snapshot) projektu, która może być w przyszłości przywrócona lub porównana z innymi wersjami. Polecenie to jest często używane razem z opcją -m, która umożliwia dodanie wiadomości opisującej zmiany. Dzięki temu możliwe jest efektywne śledzenie historii zmian w projekcie i przywracanie wcześniejszych wersji w razie potrzeby. Git commit to podstawowe narzędzie w pracy zespołowej nad kodem, szczególnie w środowisku deweloperskim, gdzie wersjonowanie jest niezbędne do zapewnienia stabilności kodu i łatwej współpracy.

Pytanie 35

Jaką wartość dziesiętną reprezentuje liczba binarna 1010?

A. 12
B. 14
C. 8
D. 10
Liczba binarna 1010 to wartość dziesiętna, która wynosi 10. Aby dokonać konwersji liczby binarnej na system dziesiętny, należy zrozumieć, że każda cyfra w systemie binarnym reprezentuje potęgę liczby 2, zaczynając od prawej strony, gdzie najniższa pozycja ma wartość 2^0. W przypadku 1010, mamy następujące pozycje: 1 * 2^3 (co daje 8), 0 * 2^2 (co daje 0), 1 * 2^1 (co daje 2) oraz 0 * 2^0 (co daje 0). Sumując te wartości: 8 + 0 + 2 + 0, otrzymujemy 10. W praktyce konwersja z systemu binarnego na dziesiętny jest niezwykle przydatna w programowaniu i elektronice, gdzie liczby binarne są powszechnie stosowane. Przykładowo, w obliczeniach komputerowych oraz w projektowaniu układów cyfrowych, znajomość tych konwersji jest kluczowa. Odnosi się to również do standardów, takich jak IEEE 754, które definiują reprezentację liczb zmiennoprzecinkowych w formatach binarnych.

Pytanie 36

Po wykonaniu podanego kodu na konsoli wyświetli się liczba

Ilustracja do pytania
A. 0
B. 115
C. 108
D. 73
Kod generuje liczbę 115 w konsoli, co jest wynikiem przetwarzania wartości ASCII znaków lub obliczeń matematycznych na poziomie bajtów. W języku C++ konwersja i manipulowanie wartościami liczbowymi często obejmuje użycie operacji na typach całkowitych oraz zmiennych pomocniczych, co umożliwia precyzyjne zarządzanie wynikiem wyjściowym.

Pytanie 37

W jaki sposób definiuje się konstruktor kopiujący w ramach klasy?

A. Inicjuje obiekt klasy na podstawie klasy dziedziczącej
B. Tworzy nowy obiekt jako wierną kopię innego obiektu
C. Generuje nowy obiekt klasy bez przypisywania wartości
D. Generuje nowy obiekt i usuwa wcześniejszy
Konstruktor kopiujący to specjalny typ konstruktora, który tworzy nowy obiekt będący dokładną kopią innego obiektu tej samej klasy. Jest to niezwykle przydatne, gdy chcemy zduplikować istniejący obiekt, zachowując jego stan i wartości wszystkich składowych. Konstruktor kopiujący przyjmuje jako argument referencję do obiektu tej samej klasy, co pozwala na kopiowanie zarówno podstawowych typów danych, jak i dynamicznie alokowanych zasobów. Jego zastosowanie jest kluczowe w sytuacjach, gdy musimy pracować z obiektami dynamicznymi lub kopiować obiekty zarządzające wskaźnikami, aby uniknąć problemów związanych z wielokrotnym zwalnianiem tej samej pamięci.

Pytanie 38

Co należy zrobić w sytuacji silnego krwawienia z rany?

A. Poczekać, aż krwawienie ustanie samoistnie
B. Założyć opatrunek uciskowy oraz unieść kończynę powyżej poziomu serca
C. Przepłukać ranę wodą utlenioną i zostawić do wyschnięcia
D. Nałożyć elastyczny bandaż bez ucisku
Założenie opatrunku uciskowego i uniesienie kończyny powyżej poziomu serca to najskuteczniejszy sposób na zatrzymanie silnego krwotoku z rany. Opatrunek uciskowy powoduje mechaniczne zamknięcie naczyń krwionośnych, co spowalnia lub całkowicie zatrzymuje wypływ krwi. Podniesienie kończyny dodatkowo zmniejsza ciśnienie krwi w obszarze rany, co ogranicza krwawienie. Ważne jest, aby nie zdejmować opatrunku, nawet jeśli przesiąknie krwią – należy dołożyć kolejną warstwę materiału. W sytuacjach ekstremalnych, gdy opatrunek uciskowy nie zatrzymuje krwawienia, można zastosować opaskę uciskową (tzw. stazę), ale tylko w ostateczności, gdy inne metody zawiodą. Takie działania mogą zapobiec wstrząsowi krwotocznemu i uratować życie poszkodowanego.

Pytanie 39

Narzędzie przeznaczone do rozwijania aplikacji w systemie WPf (ang. Windows Presentation Foundation) to

A. Visual Studio
B. PyCharm
C. XamarinStudio
D. NetBeans
Visual Studio jest dedykowanym narzędziem do implementacji aplikacji w środowisku WPF (Windows Presentation Foundation). Umożliwia projektowanie interfejsów użytkownika i zarządzanie projektami opartymi na XAML.

Pytanie 40

W jakim przypadku należy umieścić poszkodowanego w pozycji bocznej bezpiecznej?

A. w sytuacji urazu pleców, gdy osoba jest świadoma
B. gdy wystąpi omdlenie i brak tętna
C. w przypadku omdlenia, gdy osoba jest przytomna
D. w przypadku urazu kręgosłupa
Ułożenie poszkodowanego w pozycji bocznej bezpiecznej jest kluczowym krokiem w sytuacjach medycznych, zwłaszcza w przypadku omdlenia, gdy osoba jest przytomna i oddycha. Ta pozycja ma na celu zapewnienie drożności dróg oddechowych, co jest niezbędne, aby uniknąć zadławienia się własnymi wymiotami lub śliną. W sytuacji, gdy osoba traci przytomność, lecz nadal oddycha, ułożenie jej na boku minimalizuje ryzyko aspiracji i wspiera naturalne funkcje oddechowe. Ważne jest, aby przyjąć tę pozycję, ale również monitorować stan poszkodowanego, sprawdzając jego oddech i reakcje. Zgodnie z wytycznymi Europejskiej Rady Resuscytacji, w takich sytuacjach kluczowe jest, aby osoba była w pełni zabezpieczona i nie mogła się przewrócić. Przykłady zastosowania tej techniki obejmują sytuacje, gdzie osoba straciła przytomność na skutek omdlenia związanego z nagłym spadkiem ciśnienia krwi lub innymi czynnikami. Wykorzystanie pozycji bocznej bezpiecznej jest standardem w pierwszej pomocy i jest szkolone w ramach kursów dla ratowników oraz medyków.