Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 13 stycznia 2025 22:15
  • Data zakończenia: 13 stycznia 2025 22:20

Egzamin zdany!

Wynik: 39/40 punktów (97,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Które z wymienionych stwierdzeń najcelniej opisuje proces uruchamiania aplikacji?

A. Tłumaczenie kodu źródłowego na język pośredni
B. Generowanie pliku źródłowego
C. Przetwarzanie kodu źródłowego przez kompilator
D. Wykonywanie programu na podstawie przetłumaczonego kodu maszynowego
Uruchomienie programu to naprawdę ważny moment, bo w tym czasie procesor zaczyna działać na kodzie maszynowym. Ten kod powstaje podczas kompilacji, która zamienia kod źródłowy na coś, co komputer rozumie. W tym etapie program trafia do pamięci, a także przygotowywane są różne dane do działania. Tak więc, to jest kluczowy krok w całej historii programu, bo decyduje, jak dobrze będzie działać.

Pytanie 2

Które urządzenie komputerowe jest najbardziej odpowiednie do graficznego projektowania w aplikacjach CAD?

A. Laptop z zintegrowanym układem graficznym
B. Serwer dysponujący dużą ilością pamięci RAM
C. Laptop z interfejsem dotykowym
D. Komputer stacjonarny z kartą graficzną NVIDIA Quadro
W kontekście projektowania graficznego w programach typu CAD, kluczowym elementem jest wybór odpowiedniego sprzętu, który zapewni nie tylko stabilność, ale także wydajność. Komputer stacjonarny wyposażony w kartę graficzną NVIDIA Quadro jest najlepszym rozwiązaniem, ponieważ te karty są specjalnie zaprojektowane do obsługi złożonych obliczeń i renderowania grafiki 3D. Dzięki zaawansowanej architekturze oraz optymalizacji pod kątem aplikacji inżynieryjnych i projektowych, karty NVIDIA Quadro oferują znacznie wyższą wydajność w porównaniu do standardowych kart graficznych. Dodatkowo, stacjonarne komputery pozwalają na łatwiejszą rozbudowę, co może być kluczowe w przypadku rosnących wymagań projektowych. W praktyce, użytkownicy CAD często muszą radzić sobie z dużymi i złożonymi modelami, które wymagają nie tylko odpowiedniej mocy obliczeniowej, ale także dużej ilości pamięci wideo, co zapewnia NVIDIA Quadro. Warto dodać, że standardy branżowe, takie jak OpenGL i DirectX, są w pełni wspierane przez te karty, co przekłada się na ich niezawodność i efektywność w profesjonalnym środowisku projektowym.

Pytanie 3

Przedstawione kody zawierają realizację funkcji oraz jeden zdefiniowany test automatyczny, który weryfikuje działanie funkcji w przypadku, gdy argumentem jest liczba ujemna. W miejscu kropek trzeba dodać drugi test, który sprawdzi funkcjonalność funkcji, kiedy argumentem jest liczba dodatnia. Który z poniższych kodów jest odpowiedni do tego testu?

Ilustracja do pytania
A. Odpowiedź C
B. Odpowiedź A
C. Odpowiedź B
D. Odpowiedź D
Poprawna odpowiedź to C ponieważ funkcja fun1 zwraca liczbę taką jaka jest z wyjątkiem sytuacji gdy liczba jest ujemna wtedy zwraca jej wartość bezwzględną Test C sprawdza wartość dodatnią 2 gdzie rezultat jest zgodny z oczekiwaniami i funkcja zwraca 2 co jest poprawnym wynikiem To testowanie zgodne z zasadą jednostkowych testów gdzie ważne jest aby funkcje były testowane na różne przypadki brzegowe w tym na wartości ujemne i dodatnie Implementacja jednostkowych testów pozwala na automatyczne sprawdzanie poprawności działania kodu co jest dobrą praktyką w programowaniu Szczególnie ważne jest aby testować funkcje krytyczne i te które mają potencjał do wystąpienia błędów związanych z nieoczekiwanymi danymi wejściowymi Przykład ten pokazuje jak ważne jest aby testy były dokładne i pokrywały różnorodne scenariusze użytkowania co pozwala na wczesne wychwycenie błędów i zapewnienie stabilności aplikacji W tej sytuacji testując wartość 2 zapewniamy że funkcja zachowuje się poprawnie dla wartości dodatnich co jest zgodne z oczekiwaniami programistycznymi

Pytanie 4

Co oznacza akronim IDE w kontekście programowania?

A. Zintegrowane Środowisko Debugowania
B. Integrated Development Environment
C. Interaktywny Edytor Debugowania
D. Interaktywny Silnik Programistyczny
IDE, czyli Zintegrowane Środowisko Programistyczne, to naprawdę przydatne narzędzie. Zajmuje się nie tylko edytowaniem kodu, ale łączy w sobie kompilator, debugger i wiele innych rzeczy, które pomagają w tworzeniu oprogramowania. Dzięki IDE można szybciej pisać programy i lepiej ogarniać projekty. A najpopularniejsze z nich, jak Visual Studio, IntelliJ IDEA czy Eclipse, wspierają różne języki programowania, więc są bardzo uniwersalne. Moim zdaniem, korzystanie z IDE to prawie obowiązek dla każdego programisty!

Pytanie 5

Jakie mogą być konsekwencje długotrwałego narażenia na hałas w pracy?

A. Wzrost efektywności pracy
B. Choroby skórne
C. Obniżenie ostrości wzroku
D. Uszkodzenie słuchu i zmęczenie
Długotrwały hałas w miejscu pracy może prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych, takich jak uszkodzenie słuchu oraz przewlekłe zmęczenie. Stała ekspozycja na hałas o wysokim natężeniu może powodować stopniową utratę słuchu, szumy uszne, a także zwiększać poziom stresu i obniżać koncentrację. Zmęczenie wynikające z hałasu wpływa negatywnie na produktywność i samopoczucie pracowników, prowadząc do spadku efektywności oraz wzrostu ryzyka popełniania błędów. W celu ochrony przed hałasem zaleca się stosowanie środków ochrony indywidualnej, takich jak nauszniki lub zatyczki do uszu, a także instalowanie ekranów dźwiękochłonnych i ograniczenie źródeł hałasu w środowisku pracy.

Pytanie 6

W C++ mechanizm programowania obiektowego, który wykorzystuje funkcje wirtualne (ang. Virtual) i umożliwia programiście pominięcie kontroli klasy pochodnej podczas wywoływania metod, nazywa się

A. hermetyzacją
B. polimorfizmem
C. dziedziczeniem
D. przeciążeniem
Polimorfizm to mechanizm w programowaniu obiektowym, który pozwala na wywoływanie metod na obiektach różnych klas przez wspólny interfejs lub klasę bazową. Dzięki temu programista może pisać bardziej elastyczny i modułowy kod, w którym konkretna implementacja metody jest wybierana w czasie działania programu. Kluczową rolę w polimorfizmie odgrywają funkcje wirtualne (virtual), które umożliwiają nadpisanie metod w klasach dziedziczących. Polimorfizm upraszcza rozbudowę aplikacji i minimalizuje potrzebę wielokrotnego pisania tego samego kodu, co jest istotne w dużych projektach programistycznych. Przykładem jest klasa Figura, która może mieć metody obliczania pola powierzchni, a klasy dziedziczące, takie jak Kolo i Kwadrat, implementują te metody w sposób specyficzny dla swojej geometrii.

Pytanie 7

Która z niżej wymienionych pozycji jest ekwiwalentem biblioteki jQuery?

A. Bootstrap
B. Lodash
C. Express.js
D. TypeScript
Lodash to popularna biblioteka JavaScript, która dostarcza gotowe funkcje umożliwiające manipulację tablicami, obiektami oraz danymi. Lodash upraszcza wiele złożonych operacji, takich jak filtrowanie, mapowanie, sortowanie i grupowanie danych. Dzięki Lodash programiści mogą efektywnie zarządzać złożonymi strukturami danych, co prowadzi do zwiększenia czytelności i efektywności kodu. Biblioteka jest szeroko stosowana w aplikacjach frontendowych i backendowych, a jej funkcje są zoptymalizowane pod kątem wydajności, co czyni ją nieocenionym narzędziem w dużych projektach. Lodash często bywa porównywany do jQuery, jednak jego głównym celem jest manipulacja danymi, a nie elementami DOM. Dzięki swojej wszechstronności Lodash znajduje zastosowanie w niemal każdym projekcie JavaScript, zarówno w prostych aplikacjach webowych, jak i dużych projektach korporacyjnych.

Pytanie 8

Jakie jest wymagane minimalne natężenie światła w biurze na stanowisku pracy?

A. 200 lx
B. 800 lx
C. 500 lx
D. 100 lx
Minimalne natężenie oświetlenia, jakie powinno być w biurze, to 500 lx (luksów). To taki standard, który ustalono w normach BHP i ergonomii. Dzięki temu lepiej się pracuje przy komputerze i łatwiej robić zadania, które wymagają dobrego wzroku. Odpowiednie oświetlenie zdecydowanie zmniejsza zmęczenie oczu i poprawia koncentrację, co jest istotne, żeby uniknąć bólów głowy i być bardziej efektywnym w pracy. Ważne, żeby światło było równomierne i nie odbijało się na monitorze, bo to może rozpraszać. Warto dbać o takie warunki, bo to zmniejsza ryzyko problemów ze wzrokiem, a komfort pracy jest mega ważny, zwłaszcza gdy ktoś spędza dużo czasu przed komputerem.

Pytanie 9

Który z wymienionych typów danych należy do typu logicznego?

A. bool
B. int
C. char
D. float
Typ danych 'bool' (boolean) jest typem logicznym, który przechowuje jedną z dwóch wartości: 'true' lub 'false'. Typy logiczne są nieodłącznym elementem programowania, ponieważ umożliwiają implementację warunków i pętli sterujących przepływem programu. Typ 'bool' znajduje zastosowanie w praktycznie każdym języku programowania, w tym C++, Java, Python i C#. Operacje logiczne, takie jak 'AND', 'OR' i 'NOT', opierają się na wartościach typu 'bool', co czyni je podstawą dla algorytmów decyzyjnych i strukturalnych. Zastosowanie typów logicznych zwiększa czytelność kodu i pozwala na efektywne zarządzanie warunkami logicznymi.

Pytanie 10

Jaki jest podstawowy okres ochrony autorskich praw majątkowych w krajach Unii Europejskiej?

A. Bezterminowo
B. 75 lat od daty powstania utworu
C. 70 lat od zgonu autora
D. 50 lat od chwili pierwszej publikacji utworu
Podstawowy czas trwania autorskich praw majątkowych w Unii Europejskiej wynosi 70 lat od śmierci autora. Oznacza to, że przez ten okres twórca lub jego spadkobiercy mają wyłączne prawo do korzystania z utworu i czerpania z niego korzyści finansowych. Po upływie tego czasu dzieło przechodzi do domeny publicznej i może być swobodnie wykorzystywane przez każdego, bez konieczności uzyskania zgody. Długość ochrony praw autorskich została ujednolicona w ramach przepisów UE, aby zagwarantować spójność w całej wspólnocie i wspierać ochronę kultury oraz dziedzictwa narodowego.

Pytanie 11

Zaprezentowany diagram Gantta odnosi się do projektu IT. Przy założeniu, że każdy członek zespołu dysponuje wystarczającymi umiejętnościami do realizacji każdego z zadań oraz że do każdego zadania można przypisać jedynie jedną osobę, która poświęci na zadanie pełny dzień pracy, to minimalna liczba członków zespołu powinna wynosić:

Ilustracja do pytania
A. 5 osób
B. 1 osobę
C. 2 osoby
D. 4 osoby
Diagram Gantta przedstawia harmonogram projektu, gdzie poszczególne zadania są przypisane do konkretnych dni. W sytuacji, gdy każdy członek zespołu jest w stanie wykonać dowolne zadanie, minimalna liczba osób potrzebna do realizacji projektu to liczba równoczesnych zadań w najbardziej wymagającym momencie. Kluczowe jest tu równomierne rozłożenie pracy i unikanie przestojów, co zapewnia efektywne wykorzystanie zasobów.

Pytanie 12

Jakie znaczenie ma framework w kontekście programowania?

A. Zbiór gotowych bibliotek, narzędzi i zasad ułatwiających tworzenie aplikacji
B. System operacyjny, który umożliwia uruchamianie aplikacji
C. Program do graficznego projektowania interfejsów użytkownika
D. Moduł do zarządzania systemami baz danych
Framework to zbiór gotowych bibliotek, narzędzi i reguł, które wspierają tworzenie aplikacji poprzez dostarczanie struktury ułatwiającej pracę programistów. Frameworki definiują standardowe komponenty aplikacji, umożliwiając programistom skoncentrowanie się na logice biznesowej zamiast na podstawowej architekturze aplikacji. Przykłady popularnych frameworków to .NET, Angular, Django i Spring. Frameworki przyspieszają proces programowania, poprawiają jakość kodu i wspierają skalowalność aplikacji, co czyni je nieodłącznym elementem nowoczesnego programowania.

Pytanie 13

Jak określa się proces, w trakcie którego klasa przejmuje właściwości innej klasy w programowaniu obiektowym?

A. Abstrakcja
B. Dziedziczenie
C. Polimorfizm
D. Hermetyzacja
Dziedziczenie to kluczowa cecha programowania obiektowego (OOP), która pozwala jednej klasie (klasie pochodnej) przejmować cechy i zachowania innej klasy (klasy bazowej). Dzięki dziedziczeniu można wielokrotnie wykorzystywać kod, co prowadzi do większej modularności i zmniejszenia redundancji. Dziedziczenie umożliwia rozszerzanie funkcjonalności klas bazowych poprzez dodawanie nowych metod lub modyfikowanie istniejących, bez konieczności ingerencji w oryginalny kod. Przykład w C++: `class Pojazd { ... }; class Samochod : public Pojazd { ... };` – `Samochod` dziedziczy wszystkie publiczne i chronione (protected) elementy klasy `Pojazd`.

Pytanie 14

Kompilator może wygenerować błąd "incompatible types", gdy

A. w trakcie deklaracji zmiennej wystąpił błąd, zastosowano nieistniejący typ
B. do zmiennej typu int przypisano wartość 243
C. funkcja zwraca typ void, a w momencie wywołania nie jest przypisana do żadnej zmiennej
D. funkcja oczekuje całkowitej jako argumentu, a została wywołana z napisem jako parametrem
Błąd 'incompatible types' to dość powszechny problem, kiedy przypisujesz coś do zmiennej, ale typ się nie zgadza. Na przykład, jeśli próbujesz wstawić tekst do miejsca, gdzie oczekiwana jest liczba całkowita, to właśnie wtedy pojawia się ten błąd. W językach jak Java, gdzie typy są mocno zdefiniowane, musisz uważać na takie rzeczy.

Pytanie 15

Narzędzie przeznaczone do rozwijania aplikacji w systemie WPf (ang. Windows Presentation Foundation) to

A. NetBeans
B. XamarinStudio
C. Visual Studio
D. PyCharm
Visual Studio jest dedykowanym narzędziem do implementacji aplikacji w środowisku WPF (Windows Presentation Foundation). Umożliwia projektowanie interfejsów użytkownika i zarządzanie projektami opartymi na XAML.

Pytanie 16

Który z wymienionych dokumentów jest najczęściej stosowany w zarządzaniu pracą zespołu Scrum?

A. Specyfikacja techniczna
B. Diagram Gantta
C. Product backlog
D. Lista zasobów ludzkich
Diagram Gantta jest fajnym narzędziem do pokazywania harmonogramu, ale nie ma go w zarządzaniu backlogiem. Specyfikacja techniczna to co innego – tam są szczegóły implementacyjne, a nie priorytety funkcji. Lista zasobów ludzkich to temat o zarządzaniu personelem, a nie o zadaniach i priorytetach w Scrumie. Więc tu bardziej musisz uważać na to, co do czego pasuje.

Pytanie 17

Jakie aspekty powinny być brane pod uwagę przy tworzeniu struktury danych dla aplikacji?

A. Nie ma związku pomiędzy strukturą danych a efektywnością aplikacji
B. Tylko typ języka programowania
C. Złożoność obróbki danych oraz ich efektywną organizację
D. Tylko wymagania sprzętowe
Złożoność przetwarzania danych i ich optymalna organizacja to kluczowe elementy podczas projektowania struktury danych dla aplikacji. Dobrze zaprojektowana struktura danych wpływa na wydajność aplikacji, redukuje czas dostępu do informacji oraz minimalizuje zużycie zasobów. Optymalizacja algorytmów oraz wybór odpowiednich struktur danych, takich jak listy, drzewa czy tablice hashujące, ma bezpośredni wpływ na szybkość działania aplikacji.

Pytanie 18

Po uruchomieniu podanego kodu w języku C++ na konsoli zobaczymy następujący tekst:

Ilustracja do pytania
A. Wynik dodawania: 5+5.12=10.123450
B. "%s dodawania: %d + %.2f=%f", "Wynik", a, b, w
C. "%s dodawania: %d + %.2f = %f", "Wynik", 5, 5.12345, 10.123450
D. dodawania: 5+5.12345=10.123450 Wynik
Kod w C++ wyświetla 'Wynik dodawania: 5+5.12=10.123450'. Formatowanie tekstu i liczb zmiennoprzecinkowych jest kluczowe dla poprawnego wyświetlania danych w konsoli.

Pytanie 19

Które z wymienionych poniżej błędów podczas wykonywania programu można obsłużyć poprzez zastosowanie wyjątków?

A. Błąd w składni
B. Niekompatybilność typów danych w kodzie
C. Błąd kompilacyjny
D. Błąd dzielenia przez zero
W języku C++ wyjątki pozwalają na obsługę błędów wykonania, takich jak dzielenie przez zero. Jest to klasyczny przykład błędu, który może prowadzić do nieprzewidywalnych rezultatów lub awarii programu. Dzięki użyciu wyjątków można zapobiec katastrofalnym skutkom takich błędów, przekierowując sterowanie do odpowiedniego bloku 'catch', gdzie można podjąć działania naprawcze lub zakończyć program w kontrolowany sposób. Obsługa błędów takich jak dzielenie przez zero jest kluczowa w programowaniu niskopoziomowym i aplikacjach wymagających wysokiej niezawodności.

Pytanie 20

W podanym fragmencie kodu Java wskaż, która zmienna może pomieścić wartość "T"

Ilustracja do pytania
A. zm2
B. zm3
C. zm4
D. zm1
Zmienna o nazwie zm3 została zadeklarowana jako typu char co oznacza że może przechowywać pojedynczy znak w tym przypadku wartość T. Typ char w języku Java jest używany do przechowywania znaków Unicode co czyni go idealnym do obsługi liter jako danych. Każdy znak jest przechowywany jako 16-bitowa wartość liczby całkowitej co umożliwia reprezentację szerokiego zakresu symboli w tym litery cyfry i inne znaki specjalne. Przykładowymi zastosowaniami typu char są przypadki gdzie konieczne jest przechowywanie i przetwarzanie liter np. w sytuacjach gdy aplikacja wymaga manipulacji pojedyńczymi znakami w tekście czy analizą ich wartości w kontekście porównywania danych. Dobre praktyki przy pracy z typem char obejmują świadome zarządzanie pamięcią i unikanie niepotrzebnych konwersji do innych typów danych co może prowadzić do strat precyzji lub nieoczekiwanych rezultatów. Ważne jest także zrozumienie jak znaki są kodowane i dekodowane szczególnie w kontekście międzynarodowym gdzie prawidłowa obsługa znaków Unicode jest kluczowa dla zapewnienia kompatybilności i poprawnego działania aplikacji w różnych językach.

Pytanie 21

Jakie zasady stosuje programowanie obiektowe?

A. Podział kodu na funkcje i procedury
B. Tworzenie aplikacji z wykorzystaniem relacyjnych baz danych
C. Zastosowanie wyłącznie algorytmów heurystycznych
D. Rozwiązywanie problemów poprzez modelowanie ich przy pomocy klas i obiektów
Programowanie obiektowe polega na rozwiązywaniu problemów poprzez modelowanie ich za pomocą klas i obiektów. Klasy definiują strukturę i zachowanie obiektów, które są instancjami tych klas. Obiekty przechowują stan (dane) w polach i realizują funkcjonalność poprzez metody. Programowanie obiektowe pozwala na odwzorowanie rzeczywistych systemów, dziedziczenie cech, polimorfizm oraz hermetyzację danych, co prowadzi do bardziej modułowego i skalowalnego kodu. Przykłady języków obiektowych to C++, Java i Python.

Pytanie 22

Jaki framework jest powszechnie wykorzystywany do rozwijania aplikacji desktopowych w języku C++?

A. Qt
B. Flutter
C. WPF
D. Node.js
Qt to jeden z najczęściej używanych frameworków do tworzenia aplikacji desktopowych w języku C++. Dzięki Qt programiści mogą budować aplikacje wieloplatformowe (Windows, macOS, Linux) z jednolitym interfejsem użytkownika. Qt oferuje szeroką gamę narzędzi do tworzenia graficznych interfejsów użytkownika (GUI), obsługi baz danych, aplikacji sieciowych oraz animacji. Framework ten jest ceniony za wydajność, stabilność i możliwość pisania kodu raz, a następnie kompilowania go na różne platformy. Qt umożliwia również tworzenie aplikacji mobilnych i wbudowanych, co czyni go niezwykle uniwersalnym narzędziem dla programistów C++.

Pytanie 23

Jakie z wymienionych czynności może zagrażać cyfrowej tożsamości?

A. Aktywacja uwierzytelniania dwuskładnikowego
B. Tworzenie unikalnych oraz mocnych haseł
C. Cykliczna zmiana haseł do kont
D. Klikanie w podejrzane linki w wiadomościach e-mail
Klikanie w podejrzane linki w wiadomościach e-mail to jedno z najczęstszych źródeł infekcji i naruszenia cyfrowej tożsamości. Cyberprzestępcy często wykorzystują phishing, czyli technikę polegającą na wysyłaniu fałszywych wiadomości, które wyglądają na autentyczne. Kliknięcie w link może prowadzić do zainstalowania złośliwego oprogramowania lub przekierowania na stronę wyłudzającą dane logowania. Aby uniknąć tego zagrożenia, zaleca się sprawdzanie adresu nadawcy, unikanie otwierania załączników z nieznanych źródeł i korzystanie z filtrów antyphishingowych.

Pytanie 24

Jakie zastosowanie ma język Swift w zakresie aplikacji mobilnych?

A. Do tworzenia aplikacji na system Android
B. Do przeprowadzania testów aplikacji mobilnych
C. Do tworzenia aplikacji na system iOS
D. Do zarządzania bazami danych w aplikacjach mobilnych
Swift to język programowania stworzony przez Apple, który służy do tworzenia aplikacji na system iOS, macOS, watchOS i tvOS. Swift został zaprojektowany z myślą o nowoczesnym i bezpiecznym programowaniu, eliminując wiele typowych błędów spotykanych w Objective-C, takich jak null pointer exceptions. Dzięki swojej wydajności, przejrzystej składni i integracji z XCode, Swift stał się standardem w ekosystemie Apple. Język wspiera interaktywną platformę Playground, co umożliwia szybkie testowanie kodu, a także pełną integrację z narzędziami Apple, co czyni go niezbędnym narzędziem dla deweloperów aplikacji na iPhone'y i iPady.

Pytanie 25

Jakie są różnice między dialogiem modalnym a niemodalnym?

A. Dialog modalny jest ograniczony wyłącznie do aplikacji konsolowych
B. Dialog modalny działa w tle, podczas gdy dialog niemodalny jest zawsze wyświetlany na pierwszym planie
C. Dialog modalny wymaga zamknięcia, aby powrócić do głównego okna aplikacji, natomiast dialog niemodalny tego nie wymaga
D. Dialog modalny umożliwia interakcję z innymi oknami aplikacji, a dialog niemodalny tego nie pozwala
Dialog modalny to okno dialogowe, które wymaga interakcji użytkownika przed powrotem do głównego okna aplikacji. Tego rodzaju okna są często wykorzystywane do wyświetlania komunikatów, potwierdzeń lub formularzy wymagających danych wejściowych. Modalność zapewnia, że użytkownik nie może przejść do innej części aplikacji bez uprzedniego zamknięcia okna dialogowego. To rozwiązanie pomaga w wymuszeniu ważnych akcji, takich jak potwierdzenie usunięcia pliku lub zatwierdzenie płatności. Dialog niemodalny natomiast pozwala na interakcję z resztą aplikacji nawet wtedy, gdy okno dialogowe jest otwarte, co sprawdza się w mniej krytycznych sytuacjach, np. podczas wyświetlania dodatkowych opcji.

Pytanie 26

Przeprowadzając analizę kodu interfejsu graficznego napisanego w języku XAML, można zauważyć, że:

Ilustracja do pytania
A. elementy: tekst, obraz, przycisk Like, przycisk Share, tekst są ułożone jeden pod drugim
B. obraz znajduje się po lewej stronie, a pozostałe elementy po prawej
C. tekst "Fotograf" znajduje się po prawej stronie obrazu
D. przyciski są ustawione poziomo obok siebie
W analizowanym kodzie XAML widzimy, że element <StackLayout> z atrybutem Orientation="Horizontal" zawiera przyciski <Button> z tekstami "Like" i "Share". W XAML, stosując stack layout z orientacją poziomą, elementy w nim zawarte są umieszczane obok siebie w rzędzie. To sprawia, że przyciski "Like" i "Share" są widoczne na interfejsie użytkownika ułożone poziomo, zgodnie z tym, co jest opisane w poprawnej odpowiedzi. Użycie StackLayout z orientacją poziomą to często spotykana praktyka w projektowaniu interfejsów, gdy chcemy zorganizować elementy w rzędzie, na przykład przyciski na pasku narzędzi. Zrozumienie tego mechanizmu jest istotne, ponieważ pozwala na efektywne zarządzanie przestrzenią w aplikacjach mobilnych i webowych, gdzie dostępne miejsce może być ograniczone. Praktyczne zastosowanie takiego układu można zobaczyć na przykład w projektowaniu formularzy, gdzie grupujemy elementy w logiczny sposób, ułatwiając użytkownikowi interakcję z aplikacją. Dobre praktyki w projektowaniu interfejsów użytkownika zalecają, aby układ elementów był intuicyjny i zgodny z oczekiwaniami użytkowników, co StackLayout z orientacją poziomą doskonale realizuje w wielu przypadkach.

Pytanie 27

Jaką rolę pełni element statyczny w klasie?

A. Pozwala na dynamiczne dodawanie nowych metod
B. Automatycznie likwiduje obiekty klasy po zakończeniu działania programu
C. Zachowuje wspólną wartość dla wszystkich instancji tej klasy
D. Ogranicza dostęp do metod publicznych w klasie
Składnik statyczny klasy przechowuje wartości współdzielone przez wszystkie obiekty tej klasy. Jest to jedno z najbardziej efektywnych narzędzi w programowaniu obiektowym, pozwalające na ograniczenie zużycia pamięci oraz zapewnienie spójności danych. Główna rola składnika statycznego polega na utrzymaniu jednej kopii zmiennej lub metody, która jest dostępna niezależnie od liczby instancji klasy. To oznacza, że zmiana wartości składowej statycznej jest natychmiast widoczna dla wszystkich obiektów klasy. Przykładem jest licznik instancji klasy lub konfiguracja globalna aplikacji, gdzie statyczność pozwala na scentralizowanie danych i ich jednolite zarządzanie.

Pytanie 28

Jakie jest znaczenie klasy abstrakcyjnej?

A. Klasa, która może być dziedziczona, ale nie można jej instancjonować
B. Klasa, która może zawierać zarówno metody zdefiniowane, jak i niezdefiniowane (czysto wirtualne)
C. Klasa, która zawsze dziedziczy z klasy bazowej
D. Klasa, która nie może posiadać żadnych metod
Klasa abstrakcyjna to klasa, która może zawierać zarówno metody zdefiniowane, jak i niezdefiniowane (czysto wirtualne). Jest to kluczowy element programowania obiektowego, który pozwala na tworzenie hierarchii klas i wymuszanie implementacji określonych metod w klasach pochodnych. Klasy abstrakcyjne nie mogą być instancjonowane – służą jedynie jako szablony dla innych klas. Przykładem jest klasa 'Figura', która zawiera metodę 'ObliczPole()', ale konkretna implementacja tej metody jest dostarczana przez klasy pochodne, takie jak 'Kwadrat' czy 'Koło'.

Pytanie 29

Wynik dodawania liczb binarnych 1101 i 1001 to

A. 10111
B. 1001
C. 10110
D. 1110
Sumą liczb binarnych 1101 i 1001 jest 10110. Dodawanie binarne odbywa się analogicznie do dodawania dziesiętnego, z przeniesieniem jedności na kolejny bit, co prowadzi do poprawnego wyniku.

Pytanie 30

Które z poniższych zdań najlepiej określa funkcję zaprzyjaźnioną w ramach klasy?

A. Funkcja, która pozwala na dziedziczenie wielokrotne
B. Funkcja, która uruchamia się automatycznie po stworzeniu obiektu
C. Funkcja, która jest statyczna i nie ma możliwości modyfikacji pól klasy
D. Funkcja, która ma dostęp do prywatnych pól i metod klasy, z którą jest zaprzyjaźniona
Funkcja zaprzyjaźniona (ang. friend function) to funkcja, która ma dostęp do prywatnych i chronionych pól oraz metod klasy, mimo że nie jest jej częścią. Służy do realizacji operacji wymagających bezpośredniego dostępu do wewnętrznych elementów klasy, ale bez naruszania zasad hermetyzacji. Przykład w C++: `class Konto { private: double saldo; friend void wyswietlSaldo(Konto k); }`. Funkcja `wyswietlSaldo` może odczytać pole `saldo`, mimo że jest ono prywatne. Funkcje zaprzyjaźnione są używane, gdy konieczna jest bliska współpraca między klasami lub funkcjami, ale nie chcemy nadmiernie otwierać interfejsu klasy.

Pytanie 31

Jakie narzędzie jest najbardziej odpowiednie do identyfikacji błędów w trakcie działania programu?

A. Debugger
B. Linker
C. Kompilator
D. Interpreter
Debugger to narzędzie przeznaczone do wyszukiwania błędów w czasie wykonywania programu. Pozwala na zatrzymywanie aplikacji w wybranych miejscach, analizowanie wartości zmiennych i śledzenie przepływu sterowania, co umożliwia szybkie wykrywanie błędów logicznych i błędów czasu wykonania. Debugger jest niezbędny w procesie rozwoju oprogramowania, ponieważ pomaga programistom w zrozumieniu, jak ich kod działa w rzeczywistości i jak różne warunki wpływają na jego funkcjonowanie.

Pytanie 32

Na podstawie treści zawartej w ramce, określ, który z rysunków ilustruje element odpowiadający klasie Badge zdefiniowanej w bibliotece Bootstrap?

Ilustracja do pytania
A. Rysunek 2
B. Rysunek 4
C. Rysunek 3
D. Rysunek 1
Wybór Rysunku 2 jest poprawny ponieważ przedstawia on elementy badge zdefiniowane w bibliotece Bootstrap Badge to niewielkie oznaczenia wizualne zazwyczaj zawierające liczby lub krótkie informacje które można umieścić obok linków lub innych elementów interfejsu użytkownika W Bootstrapie badge są implementowane za pomocą klasy .badge i można je stosować na przykład do wskazywania liczby nowych wiadomości lub powiadomień w aplikacjach webowych Dzięki temu użytkownik ma natychmiastowy dostęp do ważnych informacji bez konieczności wykonywania dodatkowych działań Przykładem zastosowania badge może być ikonka koperty z liczbą nieprzeczytanych wiadomości w skrzynce odbiorczej Co więcej badge można stylować za pomocą dodatkowych klas kolorystycznych takich jak .bg-primary .bg-success itd co pozwala na dostosowanie ich wyglądu do stylistyki całej aplikacji To praktyczne narzędzie w tworzeniu intuicyjnych interfejsów użytkownika które poprawia użyteczność i estetykę strony internetowej Zastosowanie badge zgodnie z dobrymi praktykami projektowania UX/UI wspiera lepszą organizację i dostępność informacji w aplikacjach internetowych

Pytanie 33

Która z właściwości przycisków typu Radio-button opisanych w przedstawionym fragmencie dokumentacji jest poprawna?

Ilustracja do pytania
A. Właściwość labelPosition może przyjmować jedną z dwóch opcji
B. Wartość właściwości value grupy radio przechowuje tekst etykiety dla każdego radio-button
C. Etykieta (label) może być umieszczona wyłącznie po przycisku radio-button
D. Przyciski radio-button są organizowane w elemencie o nazwie <radio-group>
Właściwość 'labelPosition' przyjmuje jedną z dwóch wartości, co pozwala na ustawienie pozycji etykiety po lewej lub prawej stronie przycisku radio-button. Jest to kluczowa funkcjonalność, która wpływa na układ i dostępność interfejsu użytkownika.

Pytanie 34

W programie desktopowym stworzono rozwijaną listę oraz przypisano cztery funkcje do obsługi zdarzeń tej kontrolki. Jaki komunikat pojawi się po dokonaniu wyboru w tej liście?

Ilustracja do pytania
A. Zdarzenie 4
B. Zdarzenie 2
C. Zdarzenie 3
D. Zdarzenie 1
W momencie wyboru elementu z listy rozwijanej zostanie wyświetlone 'Zdarzenie 1', co wskazuje na przypisanie odpowiedniej funkcji obsługującej interakcję użytkownika z kontrolką.

Pytanie 35

Który z podanych algorytmów operujących na jednowymiarowej tablicy posiada złożoność obliczeniową O(n<sup>2</sup>)?

A. Wyszukiwanie binarne
B. Wypisanie elementów
C. Sortowanie bąbelkowe
D. Sortowanie szybkie
Sortowanie bąbelkowe, znane również jako bubble sort, to prosty algorytm sortowania, który działa na zasadzie wielokrotnego przechodzenia przez tablicę i porównywania sąsiadujących ze sobą elementów. Algorytm ten ma złożoność obliczeniową O(n^2), co oznacza, że w najgorszym przypadku liczba operacji porównania wzrasta kwadratowo wraz ze wzrostem liczby elementów w tablicy. Przykładowo, dla tablicy o 5 elementach algorytm może wykonać do 10 porównań. W praktyce sortowanie bąbelkowe jest rzadko stosowane w dużych zbiorach danych ze względu na swoją niską efektywność, jednak jest to dobry przykład do nauki podstaw algorytmów sortujących. Standardy algorytmów sortujących, takie jak te zawarte w podręcznikach algorytmiki, często używają sortowania bąbelkowego jako przykładu do omówienia prostych koncepcji związanych z sortowaniem. Warto zauważyć, że chociaż algorytm ten jest prosty do zrozumienia, jego złożoność czasowa sprawia, że nie jest on praktyczny do stosowania w produkcyjnych rozwiązaniach, gdyż bardziej optymalne algorytmy, jak sortowanie szybkie czy sortowanie przez scalanie, osiągają złożoność O(n log n).

Pytanie 36

Algorytm przedstawiony powyżej może zostać zaimplementowany w języku Java z wykorzystaniem instrukcji:

Ilustracja do pytania
A. try
B. if
C. switch
D. while
Instrukcja 'while' w Javie działa tak, że powtarza blok kodu, aż warunek, który podasz, będzie prawdziwy. To jedna z podstawowych rzeczy w programowaniu i super przydaje się, kiedy nie wiesz z góry, ile razy coś ma się powtórzyć. Na przykład, możesz to wykorzystać, gdy szukasz czegoś w danych albo gdy chcesz, żeby coś wydarzyło się wielokrotnie, jak obsługa kliknięć na stronie.

Pytanie 37

W jakiej okoliczności należy umieścić poszkodowanego w pozycji bezpiecznej?

A. Gdy poszkodowany cierpi na krwotok zewnętrzny
B. Gdy poszkodowany jest świadomy, lecz ma uraz kończyny
C. Gdy poszkodowany nie oddycha
D. Gdy poszkodowany jest nieprzytomny, ale oddycha
Ułożenie poszkodowanego w pozycji bezpiecznej jest konieczne, gdy osoba jest nieprzytomna, ale oddycha. Pozycja boczna ustalona zapobiega zadławieniu się językiem lub treścią żołądkową, co może wystąpić u osoby nieprzytomnej. To działanie jest kluczowe w przypadku osób po urazach głowy, zatruciach lub nagłych omdleniach. Dzięki tej pozycji drożność dróg oddechowych zostaje utrzymana, co znacząco zwiększa szanse na przeżycie do czasu przybycia służb medycznych.

Pytanie 38

Które z wymienionych atrybutów klasy mogą być dostępne wyłącznie w obrębie tej klasy oraz jej klas potomnych?

A. Private
B. Protected
C. Public
D. Static
Modyfikator `protected` pozwala na dostęp do pól i metod klasy w ramach tej samej klasy oraz w klasach dziedziczących. Jest to pośredni poziom dostępu między `private` i `public`. Pola `protected` są ukryte przed innymi klasami spoza hierarchii dziedziczenia, ale pozostają dostępne w klasach pochodnych. Dzięki temu dziedziczenie staje się bardziej elastyczne, umożliwiając klasom potomnym korzystanie z chronionych elementów klasy bazowej. Przykład w C++: `class Pojazd { protected: int predkosc; }`. Klasy dziedziczące po `Pojazd` mogą używać `predkosc`, ale obiekty nie mają bezpośredniego dostępu do tego pola.

Pytanie 39

Które z poniżej wymienionych afirmacji najtrafniej charakteryzuje proces interpretacji kodu?

A. Tłumaczenie kodu źródłowego na język maszynowy w czasie rzeczywistym
B. Tworzenie pliku wykonywalnego
C. Analiza struktury kodu przed tłumaczeniem
D. Generowanie bibliotek dynamicznych dla programu
Interpretacja kodu to proces tłumaczenia kodu źródłowego na język maszynowy w czasie rzeczywistym, instrukcja po instrukcji. Jest to charakterystyczne dla języków takich jak Python, JavaScript i Ruby, które używają interpreterów. Dzięki temu program jest wykonywany od razu, bez konieczności wcześniejszego generowania pliku wykonywalnego. Zaletą interpretacji jest szybka analiza i możliwość natychmiastowego testowania kodu, co przyspiesza proces debugowania i prototypowania aplikacji.

Pytanie 40

Który aspekt projektu aplikacji jest kluczowy dla zabezpieczenia danych użytkowników?

A. Pominięcie testowania aplikacji w etapie produkcji
B. Tworzenie prostych formularzy do rejestracji
C. Zastosowanie zaawansowanych systemów ochrony
D. Koncentracja na wyglądzie interfejsu użytkownika
Stosowanie zaawansowanych mechanizmów bezpieczeństwa jest kluczowe dla ochrony danych użytkowników w aplikacjach. Wdrożenie technologii takich jak szyfrowanie, autoryzacja dwuskładnikowa (2FA), firewalle oraz regularne testy penetracyjne pozwala na minimalizację ryzyka ataków i naruszeń danych. Mechanizmy te nie tylko zabezpieczają dane, ale również budują zaufanie użytkowników do aplikacji, co jest niezwykle istotne w branżach takich jak bankowość, medycyna czy e-commerce.