Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 9 stycznia 2025 11:59
  • Data zakończenia: 9 stycznia 2025 12:11

Egzamin zdany!

Wynik: 32/40 punktów (80,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Wykorzystanie typu DECIMAL w MySQL wymaga wcześniejszego określenia długości (liczby cyfr) przed oraz po przecinku. Jak należy to zapisać?

A. łańcuchowy
B. zmiennoprzecinkowy
C. stałoprzecinkowy
D. logiczny
Typ DECIMAL w języku MySQL jest używany do przechowywania liczb dziesiętnych z określoną precyzją. Przy definiowaniu tego typu danych wymagane jest określenie dwóch głównych parametrów: długości całkowitej liczby, czyli liczby cyfr przed przecinkiem, oraz długości części dziesiętnej, czyli liczby cyfr po przecinku. Taki zapis ma postać DECIMAL(M, D), gdzie M to maksymalna liczba cyfr, a D to liczba cyfr po przecinku. Przykład zastosowania to: DECIMAL(10, 2), co oznacza, że liczba może mieć maksymalnie 10 cyfr, z czego 2 cyfry będą po przecinku. Typ DECIMAL jest szczególnie przydatny w aplikacjach finansowych, gdzie precyzja obliczeń jest kluczowa, aby uniknąć błędów zaokrągleń, które mogą występować w przypadku typów zmiennoprzecinkowych. Standardy dotyczące typów danych w SQL, takie jak SQL:2008, również uznają znaczenie precyzyjnych reprezentacji liczbowych, co sprawia, że DECIMAL jest preferowany w wielu zastosowaniach. Warto dodać, że MySQL pozwala na elastyczność w definiowaniu długości, co umożliwia optymalne dostosowanie do specyficznych wymagań aplikacji.

Pytanie 2

Jaką rolę pełni instrukcja throw w języku C++?

A. Zgłasza wyjątek, który można przechwycić za pomocą bloku catch
B. Ogranicza zasięg zmiennych w bloku try
C. Inicjuje nowy wyjątek podczas działania aplikacji
D. Przerywa działanie programu, gdy wystąpi wyjątek
Tworzenie nowego wyjątku to nieco inne zastosowanie – 'throw' zgłasza wyjątek, ale jego utworzenie odbywa się wcześniej (np. przez wywołanie 'new Exception()'). Kończenie działania programu to skutek nieprzechwyconego wyjątku, ale samo 'throw' nie kończy programu – pozwala na jego kontynuację, jeśli wyjątek zostanie przechwycony. Ograniczenie zakresu zmiennych w bloku 'try' nie jest funkcją instrukcji 'throw' – to raczej wynik działania samego bloku 'try', który wprowadza ograniczony zakres zmiennych do czasu obsługi wyjątku.

Pytanie 3

Jakie są kluczowe etapy resuscytacji krążeniowo-oddechowej?

A. 10 uciśnięć klatki piersiowej bez wdechów
B. 20 uciśnięć klatki piersiowej na przemian z 5 wdechami ratowniczymi
C. 30 wdechów ratowniczych bez uciśnięć
D. 30 uciśnięć klatki piersiowej na przemian z 2 wdechami ratowniczymi
30 uciśnięć klatki piersiowej na przemian z 2 wdechami ratowniczymi to standardowy protokół resuscytacji krążeniowo-oddechowej (RKO) zgodny z wytycznymi Europejskiej Rady Resuscytacji (ERC). Uciśnięcia wykonywane są na głębokość około 5-6 cm w tempie 100-120 uciśnięć na minutę. Po 30 uciśnięciach wykonuje się 2 wdechy ratownicze, które powinny być wykonywane z odpowiednią siłą, aby unieść klatkę piersiową poszkodowanego. Taka sekwencja jest podstawą pierwszej pomocy i może uratować życie osoby, u której doszło do zatrzymania akcji serca. Resuscytację należy kontynuować do momentu przybycia służb ratunkowych lub odzyskania przytomności przez poszkodowanego.

Pytanie 4

Wskaż odpowiedź, która używa parafrazowania jako metodę aktywnego słuchania, gdy klient mówi: "Interesuje mnie aplikacja, która działa szybko, niezależnie od tego, czy korzysta z niej kilku czy tysiąc użytkowników"?

A. Dlaczego Pani potrzebuje takiej aplikacji?
B. Ilu użytkowników planuje z niej skorzystać?
C. Jeśli dobrze zrozumiałam, chodzi o aplikację, która efektywnie obsługuje różne obciążenia
D. Czuję pewne wątpliwości w Pani głosie. Czy mogę zadać kilka pytań?
Parafraza to świetna technika, która pomaga zrozumieć, co rozmówca ma na myśli. Jak w tym przypadku – odpowiedź, która mówi: 'Jeśli dobrze rozumiem, chodzi o aplikację, która radzi sobie z różnym obciążeniem,' naprawdę dobrze oddaje to, co klient próbował przekazać. Klient podkreśla, że ważne jest dla niego, aby aplikacja była wydajna, niezależnie od tego, ile osób z niej korzysta. Użycie terminu 'radzi sobie z obciążeniem' jest trafne, bo dotyczy zdolności systemu do przystosowywania się do zmieniającej się liczby użytkowników i ich aktywności. To pokazuje, że konsultant dobrze zrozumiał potrzeby klienta i otwiera możliwości do dalszej rozmowy o technicznych detalach aplikacji, a to jest kluczowe w sprzedaży i budowaniu dobrych relacji z klientem.

Pytanie 5

Teoria wyznaczania celów definiuje właściwie sformułowany cel jako SMART, od pierwszych liter słów: specyficzny, Mierzalny, Ambitny, Realny oraz Terminowy. Wskaź, który cel wymaga wysiłku i stanowi wyzwanie dla pracownika?

A. Ambitny
B. Mierzalny
C. Terminowy
D. Specyficzny
Cel ambitny (Achievable) w kontekście teorii SMART oznacza taki, który wymaga wysiłku i stanowi wyzwanie, ale jednocześnie jest osiągalny. Cele ambitne motywują pracowników do działania i podnoszenia swoich kwalifikacji, co prowadzi do rozwoju zawodowego.

Pytanie 6

Która z metod zarządzania projektami jest najbardziej odpowiednia, gdy w początkowej fazie projektu zakres nie jest w pełni określony, wymagania mogą zmieniać się podczas realizacji, a także mogą wystąpić nowe potrzeby?

A. Agile
B. Model V
C. PRINCE2
D. Model kaskadowy
PRINCE2 to metodyka oparta na sztywnym planie projektowym, co ogranicza możliwość dynamicznych zmian. Model V jest liniowy i koncentruje się na testowaniu w kolejnych fazach projektu. Model kaskadowy zakłada realizację projektu etapami, co utrudnia wprowadzanie zmian po rozpoczęciu kolejnych faz.

Pytanie 7

W przedstawionych funkcjonalnie równoważnych kodach źródłowych po przeprowadzeniu operacji w zmiennej b zostanie zapisany wynik:

Ilustracja do pytania
A. 6
B. 5
C. 5.96
D. 596
Wynik operacji zapisanej w zmiennej 'b' to 5. Jest to rezultat konwersji wartości zmiennoprzecinkowej na liczbę całkowitą, co oznacza odrzucenie części dziesiętnej. Taka operacja jest powszechna w programowaniu, gdy chcemy uzyskać tylko część całkowitą liczby, np. w algorytmach podziału, zaokrąglania w dół (floor) lub obliczania indeksów w tablicach.

Pytanie 8

W zaprezentowanym wideo przedstawiono narzędzie do tworzenia interfejsu użytkownika, dla którego automatycznie generuje się

A. kod XML
B. obsługa przycisku ekranu dotykowego
C. kod Java
D. obsługa wciśniętego przycisku
W kreatorze interfejsu użytkownika automatycznie generowany jest kod XML, który opisuje układ i właściwości elementów interfejsu. XML jest standardem w tworzeniu interfejsów dla aplikacji na platformy Android i WPF.

Pytanie 9

Które z wymienionych działań, które są częścią procesu kreowania prostej galerii zdjęć w formie aplikacji mobilnej, powinno być realizowane przez zespół?

A. Stworzenie dokumentacji kodu aplikacji
B. Przygotowanie testu jednostkowego dla funkcji przegladajZdjecia()
C. Przygotowanie i konfiguracja repozytorium dla projektu
D. Wdrożenie funkcji dodajZdjecie()
Pozostałe odpowiedzi są zadaniami, które w większości przypadków mogą być realizowane indywidualnie, co czyni je zadaniami jednostkowymi. Implementacja funkcji dodajZdjecie() dotyczy konkretnego aspektu programistycznego, który może być wykonany przez jednego dewelopera. Wymaga ona znajomości języka programowania oraz logiki potrzebnej do dodawania zdjęć do galerii, co zazwyczaj nie wymaga współpracy z innymi członkami zespołu. Przygotowanie i skonfigurowanie repozytorium dla projektu natomiast to techniczny proces, który również najczęściej realizuje jedna osoba, odpowiedzialna za ustawienie środowiska pracy. Tworzenie testu jednostkowego dla funkcji przegladajZdjecia() to kolejny krok, który można wykonać samodzielnie, koncentrując się na testowaniu konkretnej funkcji w izolacji, bez potrzeby angażowania innych programistów. W przypadku tych zadań, choć mogą one być częścią większego projektu, to ich realizacja nie wymaga współpracy zespołowej, co sprawia, że nie są to zadania zespołowe.

Pytanie 10

W językach C++ bądź C# termin virtual można wykorzystywać w kontekście

A. atrybutów klasy
B. funkcji zaprzyjaźnionych
C. metod klasy
D. destruktorów
W językach C++ i C# słowo kluczowe 'virtual' można stosować do metod klasy, co umożliwia ich nadpisanie w klasach pochodnych. Pozwala to na implementację polimorfizmu, co jest kluczowym elementem programowania obiektowego.

Pytanie 11

Jakie mogą być konsekwencje długotrwałego narażenia na hałas w pracy?

A. Wzrost efektywności pracy
B. Choroby skórne
C. Obniżenie ostrości wzroku
D. Uszkodzenie słuchu i zmęczenie
Długotrwały hałas w miejscu pracy może prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych, takich jak uszkodzenie słuchu oraz przewlekłe zmęczenie. Stała ekspozycja na hałas o wysokim natężeniu może powodować stopniową utratę słuchu, szumy uszne, a także zwiększać poziom stresu i obniżać koncentrację. Zmęczenie wynikające z hałasu wpływa negatywnie na produktywność i samopoczucie pracowników, prowadząc do spadku efektywności oraz wzrostu ryzyka popełniania błędów. W celu ochrony przed hałasem zaleca się stosowanie środków ochrony indywidualnej, takich jak nauszniki lub zatyczki do uszu, a także instalowanie ekranów dźwiękochłonnych i ograniczenie źródeł hałasu w środowisku pracy.

Pytanie 12

Jakie kroki należy podjąć po wykryciu błędu w kodzie podczas testowania?

A. Naprawić błąd i przeprowadzić ponowne testy aplikacji
B. Pominąć błąd, jeżeli aplikacja funkcjonuje poprawnie
C. Zgłosić błąd użytkownikowi końcowemu
D. Usunąć moduł, który zawiera błąd
Po znalezieniu błędu w kodzie podczas testowania kluczowym krokiem jest poprawienie błędu i ponowne przetestowanie aplikacji. Taki cykl iteracyjny pozwala na eliminację błędów i zapewnienie, że aplikacja działa zgodnie z oczekiwaniami. Testowanie po każdej poprawce jest niezbędne, aby upewnić się, że wprowadzone zmiany nie wpłynęły negatywnie na inne części aplikacji. Taka praktyka jest integralną częścią Continuous Integration (CI) i Continuous Deployment (CD), które zakładają częste wdrażanie i testowanie kodu. Poprawienie błędów na wczesnym etapie rozwoju minimalizuje koszty i czas potrzebny na naprawę błędów w fazie produkcyjnej, co przyczynia się do stabilności i wysokiej jakości końcowego produktu.

Pytanie 13

Jaką nazwę nosi framework CSS, który służy do definiowania wyglądu stron internetowych i którego klasy są użyte w przedstawionym przykładzie?

Ilustracja do pytania
A. Angular
B. Symfony
C. Yaml
D. Bootstrap
Bootstrap jest jednym z najpopularniejszych frameworków CSS używanych do tworzenia responsywnych aplikacji internetowych. Jest to zestaw narzędzi open-source, który oferuje gotowe klasy CSS oraz komponenty JavaScript, ułatwiające projektowanie interfejsów użytkownika. W podanym przykładzie klasy takie jak 'col-sm-3' 'col-md-6' i 'col-lg-4' odnoszą się do siatki Bootstrapowej, która umożliwia elastyczne rozplanowanie elementów na stronie w zależności od rozmiaru ekranu. Klasa 'btn-primary' stosowana jest w Bootstrapie do stylizacji przycisków w sposób, który pasuje do domyślnych kolorów motywu. Z kolei 'dropdown-toggle' jest używana do obsługi rozwijanych list. Dzięki Bootstrapowi można z łatwością tworzyć nowoczesne i estetyczne aplikacje, które są zgodne z zasadami responsywnego web designu, co jest kluczowym standardem w dzisiejszej branży. Użycie Bootstrapu przyspiesza proces developmentu, pozwalając skupić się na funkcjonalności i logice aplikacji, zamiast na ręcznym stylizowaniu elementów.

Pytanie 14

Jakie środowisko developerskie służy do tworzenia aplikacji na platformę iOS?

A. Eclipse
B. Visual Studio Code
C. XCode
D. Studio Androida
XCode to oficjalne środowisko programistyczne (IDE) firmy Apple, które jest wykorzystywane do tworzenia aplikacji na systemy iOS, macOS, watchOS i tvOS. XCode oferuje pełne wsparcie dla języków Swift i Objective-C oraz narzędzia do projektowania interfejsów użytkownika (Storyboard), debugowania aplikacji, testowania wydajności i optymalizacji kodu. XCode posiada także symulatory urządzeń Apple, co umożliwia testowanie aplikacji na różnych modelach iPhone’ów, iPadów oraz Apple Watch. XCode jest niezbędnym narzędziem dla deweloperów tworzących aplikacje na ekosystem Apple i pozwala na łatwą publikację aplikacji w App Store.

Pytanie 15

Zamieszczony fragment kodu w Android Studio wdraża metodę nasłuchującą dla obsługi zdarzenia:

Ilustracja do pytania
A. zmiany stanu kontrolki Switch
B. zmiany w polu tekstowym
C. naciśnięcia przycisku
D. wybierania daty
Kod implementuje nasłuchiwanie zdarzenia naciśnięcia przycisku (ang. Button Click). W środowisku Android Studio jest to jedna z podstawowych metod obsługi interakcji użytkownika. Kiedy użytkownik naciśnie przycisk, wywoływana jest określona metoda, co umożliwia np. uruchomienie nowej aktywności, walidację danych lub wywołanie zapytania do bazy danych. Obsługa zdarzeń tego typu jest kluczowa w budowie responsywnych aplikacji mobilnych, zapewniając użytkownikowi płynne i intuicyjne działanie.

Pytanie 16

Jakie są różnice między konstruktorem a zwykłą metodą w klasie?

A. Konstruktor powinien zwracać jakąś wartość
B. Konstruktor jest uruchamiany jedynie przez destruktor
C. Konstruktor zawsze nosi tę samą nazwę co klasa i nie zwraca wartości
D. Konstruktor można wywołać bez konieczności tworzenia obiektu
Konstruktor różni się od zwykłych metod klasy tym, że nosi taką samą nazwę jak klasa i nie zwraca żadnej wartości, nawet `void`. Konstruktor jest wywoływany automatycznie podczas tworzenia obiektu i nie można go wywołać ręcznie jak zwykłą metodę. Jego zadaniem jest inicjalizacja pól obiektu i przygotowanie go do działania. Przykład w C++: `class Samochod { public: Samochod() { marka = "Ford"; } }`. W przeciwieństwie do innych metod konstruktor nie wymaga deklaracji typu zwracanego, co jest jedną z jego najbardziej charakterystycznych cech.

Pytanie 17

Sposób deklaracji Klasa2 wskazuje, że

Ilustracja do pytania
A. Klasa2 dziedziczy od Klasa1
B. Klasa1 dziedziczy od Klasa2
C. Klasa2 stanowi klasę bazową
D. Klasa1 jest dzieckiem Klasy2
Deklaracja Klasa2 jako klasy dziedziczącej po Klasa1 oznacza, że Klasa2 przejmuje wszystkie publiczne i chronione (protected) pola oraz metody klasy bazowej (Klasa1). Dziedziczenie to jeden z filarów programowania obiektowego, który umożliwia ponowne wykorzystanie kodu i rozszerzanie funkcjonalności istniejących klas. Dzięki temu Klasa2 może nie tylko korzystać z metod Klasa1, ale także nadpisywać je, co jest kluczowe dla implementacji polimorfizmu. Dziedziczenie pozwala na budowanie hierarchii klas, co prowadzi do lepszego zarządzania kodem i ułatwia jego skalowalność. Przykładem może być klasa Pojazd, z której dziedziczy klasa Samochod, rozszerzając jej funkcjonalność o dodatkowe cechy i metody specyficzne dla samochodów.

Pytanie 18

Technika konstruowania algorytmu polegająca na rozbiciu na dwa lub więcej mniejszych podproblemów, aż do momentu, gdy ich części będą wystarczająco proste do bezpośredniego rozwiązania, nosi nazwę:

A. heurystycznej
B. komiwojażera
C. dziel i zwyciężaj
D. najkrótszej trasy
Metoda 'dziel i zwyciężaj' polega na podziale problemu na mniejsze podproblemy, aż do osiągnięcia najprostszych przypadków, które można łatwo rozwiązać. To podejście jest stosowane w algorytmach takich jak Merge Sort czy QuickSort.

Pytanie 19

Jakie znaczenie ma termin "hierarchia dziedziczenia" w kontekście programowania obiektowego?

A. Układ klas, który ogranicza występowanie dziedziczenia wielokrotnego
B. Układ klas w strukturę, w której klasy pochodne dziedziczą cechy od klas bazowych
C. Zbiór klas, które nie mają wspólnych powiązań
D. Zespół metod i pól posiadających ten sam modyfikator dostępu
Hierarchia dziedziczenia to fundamentalna koncepcja programowania obiektowego, polegająca na organizacji klas w strukturę, w której klasy pochodne dziedziczą właściwości (pola i metody) od klas bazowych. Pozwala to na wielokrotne wykorzystanie kodu, co zwiększa jego modularność i zmniejsza redundancję. Klasa bazowa dostarcza ogólne cechy i metody, podczas gdy klasy pochodne rozszerzają lub modyfikują tę funkcjonalność, dostosowując ją do bardziej specyficznych wymagań. Przykładem jest klasa 'Pojazd', po której mogą dziedziczyć klasy 'Samochód' i 'Motocykl', zachowując wspólne atrybuty, takie jak 'maksymalna prędkość' czy 'masa'.

Pytanie 20

Jaka jest składnia komentarza jednoliniowego w języku Python?

A. !
B. //
C. ""
D. #
Komentarz jednoliniowy w Pythonie rozpoczyna się od znaku '#'. Wszystko, co następuje po tym znaku, jest ignorowane przez interpreter. Używanie komentarzy pomaga dokumentować kod, co zwiększa jego czytelność i ułatwia współpracę w zespołach programistycznych.

Pytanie 21

Jakie środowisko jest przeznaczone do tworzenia aplikacji mobilnych dla urządzeń Apple, wykorzystujące różne języki programowania, takie jak Java i Objective C?

A. Android Studio
B. React Native
C. XCode
D. NetBeans
Xcode to środowisko dedykowane do tworzenia aplikacji mobilnych na urządzenia Apple. Obsługuje języki takie jak Swift i Objective-C, co czyni go narzędziem pierwszego wyboru dla programistów iOS.

Pytanie 22

Który z wymienionych składników wchodzi w skład podstawowego wyposażenia środowiska IDE?

A. Kompilator, edytor kodu, debugger
B. Edytor graficzny, przeglądarka kodu, narzędzia analityczne
C. Kompilator, serwer webowy, system kontroli wersji
D. Edytor tekstowy, przeglądarka internetowa, translator
Kompilator, edytor kodu i debugger to podstawowe narzędzia, które stanowią fundament każdego środowiska IDE (Integrated Development Environment). Kompilator tłumaczy kod źródłowy na pliki wykonywalne, edytor kodu umożliwia tworzenie i modyfikowanie kodu, a debugger pomaga w analizowaniu i eliminowaniu błędów. Współdziałanie tych narzędzi pozwala programiście na pełny cykl tworzenia aplikacji – od pisania kodu, przez testowanie, aż po finalne wdrożenie. Dzięki integracji tych narzędzi w jednym środowisku, praca staje się bardziej efektywna i intuicyjna.

Pytanie 23

Jakie środowisko deweloperskie jest powszechnie wykorzystywane do produkcji aplikacji webowych w języku Java?

A. PyCharm
B. Eclipse
C. Android Studio
D. XCode
Eclipse to jedno z najpopularniejszych środowisk programistycznych (IDE) wykorzystywanych do tworzenia aplikacji webowych w języku Java. Jest to potężne narzędzie, które wspiera zarówno tworzenie aplikacji desktopowych, jak i rozbudowanych systemów backendowych. Eclipse oferuje wiele wtyczek i rozszerzeń umożliwiających integrację z narzędziami do zarządzania bazami danych, serwerami aplikacji oraz systemami kontroli wersji. Dzięki temu programiści mogą efektywnie budować i testować aplikacje webowe napisane w Javie.

Pytanie 24

Celem mechanizmu obietnic (ang. promises) w języku JavaScript jest

A. zarządzanie przechwytywaniem błędów aplikacji
B. zastąpienie mechanizmu dziedziczenia w programowaniu obiektowym
C. ulepszenie czytelności kodu synchronicznego
D. zarządzanie funkcjonalnością związaną z kodem asynchronicznym
Mechanizm obietnic (Promises) w JavaScript umożliwia obsługę kodu asynchronicznego. Pozwala na efektywne zarządzanie operacjami, które mogą się zakończyć sukcesem lub błędem w przyszłości, np. pobieranie danych z API. Promisy umożliwiają unikanie tzw. 'callback hell' i poprawiają czytelność kodu.

Pytanie 25

Jak określa się proces transferu danych z lokalnego komputera na serwer?

A. Przesyłanie danych
B. Streaming
C. Pobieranie danych
D. Wysyłanie danych
Proces przesyłania danych z komputera lokalnego na serwer nazywany jest wysyłaniem danych. To kluczowy element komunikacji w sieciach komputerowych, który wskazuje na transfer informacji z jednego punktu do drugiego. Wysyłanie danych odbywa się za pomocą różnych protokołów, takich jak FTP (File Transfer Protocol), HTTP (Hypertext Transfer Protocol) czy SFTP (Secure File Transfer Protocol). Przykładem może być przesyłanie plików z komputera na zdalny serwer, co jest powszechnie wykorzystywane w przypadku tworzenia stron internetowych. W kontekście aplikacji, wysyłanie danych może dotyczyć również przesyłania formularzy do bazy danych. Ważne jest, aby dane były odpowiednio pakowane i kodowane w celu zapewnienia ich integralności oraz bezpieczeństwa. Stosowanie protokołów szyfrowania, takich jak SSL/TLS, dodatkowo zabezpiecza proces, co jest istotne w dobie rosnących zagrożeń cybernetycznych. Zbierając wszystkie te elementy, wysyłanie danych jest fundamentalnym procesem w architekturze nowoczesnych systemów informatycznych.

Pytanie 26

Jakie składniki są kluczowe w dynamicznym formularzu logowania?

A. Nagłówek HTTP
B. Pola tekstowe do wprowadzania danych użytkownika
C. Plik graficzny
D. Tabela w bazie danych
Pola tekstowe do wprowadzania danych użytkownika są kluczowym elementem dynamicznego formularza logowania. Umożliwiają one użytkownikowi wprowadzenie informacji, takich jak nazwa użytkownika i hasło, co jest niezbędne do uwierzytelnienia w systemie. Formularze HTML wykorzystują tagido tworzenia pól tekstowych, a ich interakcja z użytkownikiem może być wspierana przez JavaScript lub inne technologie frontendowe, które walidują dane i zapewniają bezpieczeństwo procesu logowania. Pola tekstowe mogą być wzbogacone o atrybuty, takie jak 'required', 'pattern' czy 'type', które dodatkowo zabezpieczają formularz i ułatwiają użytkownikowi poprawne wypełnienie danych.

Pytanie 27

W zamieszczonej ramce znajdują się notatki testera dotyczące przeprowadzanych testów aplikacji. Jakiego typu testy planuje przeprowadzić tester?

Ilustracja do pytania
A. Bezpieczeństwa
B. Interfejsu
C. Wydajnościowe
D. Jednostkowe
Testy wydajnościowe są kluczowe dla zapewnienia, że system działa sprawnie pod różnym obciążeniem. Są one wykonywane, aby zrozumieć, jak aplikacja zachowuje się w warunkach rzeczywistych, kiedy wiele użytkowników korzysta z niej jednocześnie. W pytaniu wymienione zostały zadania takie jak mierzenie czasu logowania się użytkowników oraz sprawdzanie, czy czas ten wzrasta wraz ze wzrostem liczby użytkowników. To typowe aspekty testów wydajnościowych. Takie testy pomagają określić limity skalowalności i zapewniają, że aplikacja może obsługiwać oczekiwaną liczbę użytkowników bez spadku wydajności. Standardy branżowe, takie jak ISO/IEC 25010, zwracają uwagę na konieczność testowania wydajności, by zidentyfikować potencjalne wąskie gardła i zapewnić satysfakcjonujące doświadczenia użytkownikom. Dobrymi praktykami są używanie narzędzi takich jak JMeter czy LoadRunner, które umożliwiają symulację obciążenia i analizę wyników w celu optymalizacji kodu i infrastruktury. Tego typu testy są nieodzowne przed wdrożeniem aplikacji produkcyjnej, aby zapewnić jej niezawodne działanie.

Pytanie 28

Która z wymienionych zasad odnosi się do zachowania prywatności w sieci?

A. Publikowanie danych osobowych na otwartych platformach
B. Umieszczanie wszystkich zdjęć na platformach społecznościowych
C. Stosowanie pseudonimów zamiast rzeczywistych imion na mediach społecznościowych
D. Przechowywanie haseł w wiadomościach e-mail
Używanie pseudonimów zamiast prawdziwych imion na portalach społecznościowych jest jedną z podstawowych zasad ochrony prywatności w internecie. Dzięki temu ograniczasz możliwość identyfikacji i śledzenia Twojej aktywności przez osoby trzecie. Pseudonimy minimalizują ryzyko kradzieży tożsamości i redukują ilość danych osobowych dostępnych publicznie. To działanie jest szczególnie ważne dla dzieci i młodzieży, chroniąc ich przed cyberprzemocą i innymi zagrożeniami. W wielu serwisach można także dostosować ustawienia prywatności, ukrywając profil przed osobami spoza listy znajomych.

Pytanie 29

Który z wymienionych sposobów może przyczynić się do optymalizacji kodu źródłowego?

A. Zamiana zmiennych globalnych na lokalne
B. Eliminacja nieużywanych zmiennych oraz funkcji
C. Zwiększenie ilości instrukcji warunkowych
D. Dodanie większej liczby komentarzy w kodzie
Usunięcie nieużywanych zmiennych i funkcji to jedna z najskuteczniejszych metod optymalizacji kodu źródłowego. Nadmiarowe zmienne i niepotrzebne funkcje mogą spowalniać aplikację, zwiększać jej zużycie pamięci i powodować problemy z czytelnością kodu. Ich eliminacja upraszcza kod, zmniejsza ryzyko błędów i poprawia wydajność programu. Oczyszczanie kodu to kluczowy element procesu refaktoryzacji, który pozwala na utrzymanie wysokiej jakości oprogramowania oraz lepszą organizację projektu. Dodatkowo, minimalizacja kodu pomaga w szybszym ładowaniu aplikacji webowych, co ma bezpośredni wpływ na doświadczenie użytkownika (UX) oraz pozycjonowanie w wyszukiwarkach (SEO).

Pytanie 30

Aplikacje webowe stworzone z użyciem frameworka Angular lub biblioteki React, działające na standardowych portach, można uruchomić na lokalnym serwerze, wpisując w przeglądarkę

A. localhost:8080 (React) lub localhost:8000 (Angular)
B. localhost:3000 (React) lub localhost:4200 (Angular)
C. localhost:5001 (React) lub localhost:8080 (Angular)
D. localhost:8000 (React) lub localhost:49887 (Angular)
Domyślne porty dla aplikacji tworzonych w React to localhost:3000, a dla Angular to localhost:4200. Te ustawienia pozwalają na szybkie uruchomienie aplikacji na lokalnym serwerze podczas fazy deweloperskiej. React i Angular to popularne technologie do budowy nowoczesnych aplikacji webowych, a korzystanie z domyślnych portów upraszcza proces testowania i wdrażania.

Pytanie 31

Po wykonaniu podanego kodu na konsoli wyświetli się liczba

Ilustracja do pytania
A. 108
B. 0
C. 115
D. 73
Liczba 108 może wynikać z błędnej operacji lub niepełnego obliczenia. Wynik 73 sugeruje pominięcie części danych lub niepełne przetworzenie wejściowych wartości. Wynik 0 oznacza, że operacja mogła zakończyć się błędem lub algorytm nie przeprowadził żadnych operacji na danych wejściowych.

Pytanie 32

Jakie narzędzie można wykorzystać do stworzenia mobilnej aplikacji cross-platform w języku C#?

A. środowisko Android Studio
B. bibliotekę React Native
C. środowisko XCode
D. platformę Xamarin
Xamarin to platforma umożliwiająca tworzenie aplikacji mobilnych typu cross-platform w języku C#. Umożliwia programistom tworzenie aplikacji działających na Androidzie i iOS z wykorzystaniem jednego kodu źródłowego. Xamarin integruje się z Visual Studio, co pozwala na efektywne budowanie aplikacji mobilnych w ekosystemie Microsoftu.

Pytanie 33

Na schemacie widoczny jest fragment diagramu blokowego pewnego algorytmu. Ile razy zostanie zweryfikowany warunek n<7?

Ilustracja do pytania
A. 6
B. 8
C. 7
D. 5
Wartość 8 pokazuje, że chyba źle zrozumiałeś, jak działa liczba iteracji. Pojawiły się dodatkowe porównania, które nie powinny się zdarzyć w pętli. A wynik 5 może być przez to, że pętla zakończyła się za szybko, albo myślałeś, że zmienna zaczyna się z innej wartości. Z kolei 7 to już za dużo iteracji, co nie pasuje do standardowego działania pętli warunkowej.

Pytanie 34

Jakie jest przeznaczenie komentarzy w kodzie źródłowym programu?

A. Do uruchamiania kodu w trybie debugowania
B. Do definiowania zmiennych globalnych
C. Do dokumentowania działania kodu i ułatwienia jego zrozumienia
D. Do optymalizacji wydajności kodu
Komentarze w kodzie źródłowym programu pełnią kluczową rolę w dokumentowaniu działania aplikacji. Dzięki nim programiści mogą opisywać, co robią poszczególne fragmenty kodu, jakie funkcje realizują oraz jakie są zależności między modułami. Komentarze nie wpływają na działanie programu, ale znacząco ułatwiają pracę nad nim w przyszłości, zwłaszcza gdy projekt jest rozwijany przez wielu programistów lub po dłuższej przerwie. Komentarze poprawiają czytelność kodu, minimalizując ryzyko błędów wynikających z niejasności lub złej interpretacji działania aplikacji. W dobrze napisanym kodzie komentarze są używane strategicznie – opisują kluczowe algorytmy, niestandardowe rozwiązania oraz obszary wymagające szczególnej uwagi. Przejrzysty i dobrze udokumentowany kod to fundament skalowalnych i łatwych w utrzymaniu aplikacji.

Pytanie 35

Która z wymienionych topologii sieci wykazuje cechę, że wszystkie urządzenia są połączone jednym kablem?

A. Topologia siatki
B. Topologia pierścienia
C. Topologia magistrali
D. Topologia gwiazdy
Topologia gwiazdy, w przeciwieństwie do magistrali, charakteryzuje się tym, że wszystkie urządzenia są podłączone do centralnego urządzenia, zazwyczaj switcha lub koncentratora. W tej konfiguracji, jeżeli wystąpi awaria jednego z urządzeń, pozostałe nadal mogą funkcjonować, co czyni tę topologię bardziej niezawodną. Topologia pierścienia polega na połączeniu wszystkich urządzeń w formie zamkniętego pierścienia, gdzie dane przekazywane są z jednego urządzenia do drugiego w określonym kierunku. W tej topologii każda awaria jednego z urządzeń lub kabla powoduje zakłócenia w całej sieci, co czyni ją mniej odporną na błędy. Z kolei topologia siatki, w której każde urządzenie jest połączone z wieloma innymi, zapewnia najwyższy poziom redundancji i niezawodności, ponieważ nawet w przypadku awarii jednego lub kilku połączeń, dane mogą nadal być przesyłane przez inne dostępne trasy. W przeciwieństwie do magistrali, siatka wymaga znacznie większej ilości kabli i jest bardziej skomplikowana w konfiguracji i zarządzaniu, co zwiększa koszty implementacji. Każda z tych topologii ma swoje unikalne właściwości i zastosowania, co sprawia, że wybór odpowiedniej topologii zależy od specyficznych wymagań danego projektu sieciowego.

Pytanie 36

Kolor Pale Green w modelu RGB przedstawia się jako RGB(152, 251, 152). Jaki jest szesnastkowy kod tego koloru?

A. A0 FB A0
B. 98 FE 98
C. 98 FB 98
D. A0 FE A0
Błędne odpowiedzi wynikają z błędnej konwersji jednej z wartości RGB na system szesnastkowy. Drobna pomyłka w jednej wartości może skutkować zupełnie innym kolorem, dlatego dokładność w przeliczaniu jest bardzo ważna w projektowaniu graficznym.

Pytanie 37

Liczba A4 w zapisie heksadecymalnym ma odpowiadający jej zapis binarny

A. 1010100
B. 10100010
C. 1011100
D. 10100100
Liczba A4 w systemie heksadecymalnym to 10100100 w systemie binarnym. Przekształcanie z systemu szesnastkowego na binarny polega na zamianie każdej cyfry na 4-bitowy odpowiednik.

Pytanie 38

W sekcji, która odpowiada za obsługę wyjątku wygenerowanego przez aplikację, należy to zdefiniować

A. try
B. catch
C. finally
D. throw
Sekcja 'catch' w programowaniu obsługuje wyjątki, które mogą zostać wygenerowane podczas wykonywania programu. Pozwala to na przechwycenie błędów i odpowiednie zareagowanie, co zapobiega nieoczekiwanym awariom. Mechanizm try-catch jest fundamentalny dla zapewnienia stabilności aplikacji i minimalizacji błędów krytycznych.

Pytanie 39

Jakie narzędzie umożliwia testowanie API w aplikacjach internetowych?

A. Postman
B. Blender
C. Microsoft Excel
D. Node.js
Postman to jedno z najczęściej wykorzystywanych narzędzi do testowania API aplikacji webowych. Umożliwia wysyłanie żądań HTTP, testowanie endpointów oraz monitorowanie odpowiedzi serwera. Dzięki Postmanowi programiści mogą w łatwy sposób analizować dane przesyłane między frontendem a backendem, co jest kluczowe w trakcie budowania nowoczesnych aplikacji opartych na architekturze REST lub GraphQL. Narzędzie oferuje możliwość automatyzacji testów, co przyspiesza proces wykrywania błędów i zwiększa jakość dostarczanych aplikacji. Postman pozwala także na tworzenie skryptów pre-request i testowych, umożliwiając weryfikację poprawności danych oraz sprawdzanie integralności aplikacji na różnych etapach jej rozwoju.

Pytanie 40

W jakich sytuacjach zastosowanie rekurencji może być bardziej korzystne niż użycie iteracji?

A. Gdy algorytm wymaga naturalnego podziału na mniejsze podproblemy
B. Kiedy liczba iteracji przewyższa maksymalny zakres zmiennej licznikowej
C. Kiedy program jest uruchamiany w środowisku wielowątkowym
D. Gdy kod źródłowy ma być zoptymalizowany dla starszych kompilatorów
Przekroczenie zakresu zmiennej licznikowej nie jest powodem, dla którego rekurencja jest bardziej efektywna. Problemy z zakresami zmiennych licznikowych można rozwiązać poprzez odpowiedni dobór typów danych, a nie przez zastosowanie rekurencji. Programowanie wielowątkowe nie jest bezpośrednio związane z rekurencją – chociaż niektóre algorytmy rekurencyjne mogą być implementowane w środowisku wielowątkowym, nie jest to ich główne zastosowanie. Optymalizacja kodu dla starszych kompilatorów nie ma związku z rekurencją, ponieważ starsze kompilatory mogą mieć ograniczoną obsługę rekurencji lub generować mniej efektywny kod rekurencyjny.