Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Florysta
  • Kwalifikacja: OGR.01 - Wykonywanie kompozycji florystycznych
  • Data rozpoczęcia: 25 kwietnia 2025 12:29
  • Data zakończenia: 25 kwietnia 2025 12:38

Egzamin niezdany

Wynik: 16/40 punktów (40,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Najlepiej transportować wiązankę ślubną w formie wachlarza

A. w kartonie wyłożonym delikatnym papierem
B. w pozycji pionowej, pomiędzy warstwami folii bąbelkowej
C. między dwiema warstwami tektury falistej
D. na płasko, zabezpieczoną folią bąbelkową
Wiązanka ślubna w formie wachlarza to delikatna kompozycja florystyczna, która wymaga odpowiedniego transportu, aby zachować jej kształt i świeżość. Przewożenie jej w kartonie wyłożonym miękkim papierem jest najlepszym rozwiązaniem, ponieważ karton zabezpiecza bukiet przed uszkodzeniami mechanicznymi, a miękki papier chroni płatki kwiatów przed zgnieceniem. Taki sposób transportu minimalizuje ryzyko uszkodzenia kompozycji oraz zapewnia jej stabilność. W praktyce, podczas przewozu bukietów, istotne jest również unikanie ekstremalnych temperatur i wilgotności, co można osiągnąć, wkładając karton do klimatyzowanego pojazdu. Wyspecjalizowane kwiaciarnie często korzystają z takich rozwiązań, aby zapewnić, że kwiaty dotrą na miejsce w idealnym stanie. Ponadto, metoda ta jest zgodna z zasadami dobrego transportu, które rekomendują stosowanie materiałów ochronnych i odpowiednich pojemników, aby zminimalizować ryzyko uszkodzeń w transporcie florystycznym.

Pytanie 2

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 3

Rozwojowi populacji przędziorka sprzyjają

A. wysoka wilgotność powietrza i wysoka temperatura
B. niska wilgotność powietrza i wysoka temperatura
C. wysoka wilgotność powietrza i niska temperatura
D. niska wilgotność powietrza i niska temperatura
Wybór niskiej wilgotności powietrza i niskiej temperatury jako warunków sprzyjających wzrostowi populacji przędziorka opiera się na błędnych założeniach dotyczących biologii tych organizmów. Przędziorki preferują warunki, które są suche i ciepłe, gdzie ich cykl życiowy przebiega szybciej. Wysoka wilgotność powietrza może prowadzić do rozwoju grzybów, które zagrażają przędziorkom, a także zwiększa konkurencję z innymi organizmami, co może ograniczać ich populację. Wybór wysokiej wilgotności powietrza i niskiej temperatury również jest nieprecyzyjny, ponieważ niskie temperatury mogą spowolnić rozwój przędziorków, co skutkuje ich mniejszą aktywnością oraz ograniczeniem reprodukcji. Błędem jest także przyjęcie, że przędziorki mogą prosperować w ekstremalnych warunkach wilgotności, co jest sprzeczne z ich biologicznymi wymaganiami. Ważne jest, aby zrozumieć, że efektywne zarządzanie populacjami szkodników wymaga dokładnej analizy ich preferencji środowiskowych oraz dostosowania strategii ochrony roślin do realiów ekosystemu, w którym się znajdują. W praktyce oznacza to, że należy unikać uproszczeń w analizie tych złożonych interakcji, co jest kluczowe dla skutecznego zarządzania agroekosystemami.

Pytanie 4

W handlu konieczne jest stosowanie oznaczeń w odniesieniu do roślin, które

A. mają niewielkie znaczenie użytkowe
B. produkują jadalne owoce
C. są silnie trujące
D. są wykorzystywane w zielarstwie
Oznaczenia roślin silnie trujących są niezwykle istotne w obrocie handlowym z uwagi na kwestie zdrowotne i bezpieczeństwa. Rośliny te mogą powodować poważne skutki zdrowotne, a w niektórych przypadkach nawet śmierć. Dlatego zgodnie z przepisami prawa oraz normami branżowymi, takie jak Rozporządzenie w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, istotne jest, aby klienci byli świadomi potencjalnych zagrożeń związanych z tymi roślinami. Oznaczenia te powinny zawierać wyraźne informacje o toksyczności oraz zalecenia dotyczące postępowania w przypadku kontaktu z rośliną. Przykłady takich roślin to naparstnica purpurowa czy cis pospolity, które są nie tylko trujące, ale mogą być również używane w medycynie. Odpowiednie oznakowanie tych roślin pomoże w zapobieganiu wypadkom i promuje odpowiedzialne korzystanie z produktów roślinnych, co jest kluczowe dla ochrony zdrowia publicznego.

Pytanie 5

Jakie z poniższych symptomów są typowe dla szarej pleśni?

A. Biały, mączysty osad na obu stronach liścia.
B. Brunatne plamy na dolnej stronie liścia, mączysty osad w miejscach plam.
C. Ciemne plamki z białą ramką na liściach.
D. Różowy osad wyłącznie na dolnej części liścia.
Biały mączysty nalot po obu stronach blaszki liściowej oraz ciemne plamy z białą obwódką na blaszkach liściowych to objawy, które mogą być mylone z innymi chorobami grzybowymi, ale nie są charakterystyczne dla szarej pleśni. Biały nalot zazwyczaj wskazuje na obecność mączniaka, który jest zupełnie innym patogenem, często rozwijającym się w warunkach wysokiej wilgotności, ale w przeciwieństwie do szarej pleśni nie prowadzi do występowania brunatnych plam. Ciemne plamy z białą obwódką sugerują z kolei infekcję wywołaną przez inne grzyby, takie jak Alternaria, które atakują rośliny w różnych stadiach wzrostu, ale nie są powiązane ze szarą pleśnią. Różowy nalot wyłącznie na spodniej stronie blaszki liściowej to objaw innej choroby, najczęściej wywołanej przez grzyby z rodzajów Fusarium lub Penicillium. Ważne jest, aby dokładnie różnicować objawy chorób roślin, ponieważ użycie niewłaściwych środków ochrony roślin może prowadzić do nieefektywnej walki z patogenami, a także do rozwijania odporności patogenów na środki chemiczne. Dobrze jest zatem zasięgnąć porady specjalistów lub korzystać z profesjonalnych źródeł wiedzy na temat ochrony roślin, aby skutecznie zarządzać ich zdrowiem.

Pytanie 6

Lavandula officinalis wyróżnia się aromatycznymi kwiatami zebranymi w kwiatostan typu

A. koszyczek
B. kłos
C. kolba
D. grono
Odpowiedzi związane z koszyczkiem, gronem i kolbą są niepoprawne dla Lavandula officinalis. Koszyczek to taki typ kwiatostanu, co ma płaski lub lekko wypukły kształt, jak np. u rumianku, gdzie kwiaty są zbierane w koszyczki. Z kolei grono to kwiatostan, w którym kwiaty są na długich szypułkach i rozwijają się od dołu do góry, co widać u winorośli. Kolba z kolei ma swoje kwiaty blisko siebie, często na grubej osi, jak u kukurydzy. Te różnice są ważne, bo wpływają na zapylanie i rozwój nasion. W botanicznym świecie zrozumienie tych typów kwiatostanów jest kluczowe, bo ułatwia dobieranie roślin do warunków uprawy i ich pielęgnacji. Często ludzie popełniają błędy, upraszczając klasyfikację roślin tylko na podstawie tego, jak wyglądają z zewnątrz, a to nie zawsze oddaje ich prawdziwe cechy.

Pytanie 7

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 8

Która z wymienionych roślin powinna być suszona w naturalnej pozycji (ze względu na górę)?

A. Roślina lwi paszcza
B. Roślina nagietka
C. Trawa pampasowa
D. Kwiat róży
Suszenie roślin w pozycji naturalnej, czyli do góry, jest techniką, która ma swoje ograniczenia w przypadku niektórych gatunków. Róża, w odróżnieniu od trawy pampasowej, to kwiat, który często lepiej suszyć w pozycji poziomej, co pozwala na zachowanie jego kształtu oraz ogranicza ryzyko uszkodzenia delikatnych płatków. Ponadto, róża może przesychać w sposób niejednolity, co prowadzi do pękania płatków i utraty atrakcyjności wizualnej. Nagietek, z kolei, ma tendencję do zamykania się podczas suszenia, co również może prowadzić do niekorzystnych efektów estetycznych. W przypadku lwią paszczy, suszenie w pozycji do góry może skutkować deformacją jej charakterystycznych kwiatostanów, co zmniejszy ich wartość dekoracyjną. Właściwe metody suszenia powinny być dostosowane do specyficznych potrzeb rośliny, uwzględniając jej morfologię oraz właściwości fizjologiczne. Praktyka sugeruje, że dla roślin z delikatnymi lub łatwo uszkadzającymi się elementami, lepszym rozwiązaniem będzie suszenie w pozycji poziomej, co pozwoli na ich lepsze zabezpieczenie i zachowanie atrakcyjności wizualnej. Dlatego kluczowe jest, aby przed przystąpieniem do suszenia roślin, zrozumieć ich indywidualne cechy oraz wymogi, aby uniknąć typowych błędów. Warto zapoznać się z najlepszymi praktykami i standardami w tej dziedzinie, aby uzyskać satysfakcjonujące efekty i estetykę w dekoracjach.

Pytanie 9

Jakie czynności pielęgnacyjne powinny być realizowane, aby wydłużyć żywotność ciętych kwiatów umieszczonych w wazonie z wodą wzbogaconą pożywką?

A. Uzupełniać pożywkę w miarę opadania poziomu roztworu
B. Codziennie zmieniać wodę
C. Codziennie dodawać pożywkę do wody
D. Dolewać wodę w miarę zmniejszania się roztworu
Pojawienie się pomyłek w podejmowanych działaniach pielęgnacyjnych kwiatów ciętych często wynika z mylnego rozumienia potrzeb tych roślin w kontekście ich przechowywania w pożywkach. Dosypywanie pożywki do wody codziennie jest niewłaściwym podejściem, ponieważ może prowadzić do nadmiaru składników odżywczych w roztworze, co z kolei może być szkodliwe dla kwiatów. Rośliny mogą nie być w stanie przetworzyć dużej ilości nawozu, co prowadzi do ich stresu i przyspieszenia procesu ich obumierania. Praktyka dolewania wody w miarę ubywania roztworu może być również zgubna, jeśli nie towarzyszy jej jednoczesne monitorowanie stężenia składników odżywczych. Dolewając wodę, można rozcieńczać pożywkę, co również nie sprzyja stabilności biochemicznej roztworu. Wymiana wody codziennie również nie jest zalecana, ponieważ, jak wcześniej wspomniano, może spowodować szok dla roślin, a także prowadzić do niekorzystnych zmian w wartości pH oraz w stężeniu składników odżywczych. Dobrze jest stosować się do zalecanych norm, które podkreślają znaczenie równowagi w podawaniu bodźców, co jest kluczowe dla zachowania zdrowia i trwałości kwiatów.

Pytanie 10

Technika florystyczna zwana "szynowaniem" znajduje zastosowanie

A. w wiązance angielskiej
B. w bukiecie kaskadowym
C. w bukiecie biedermeierowskim
D. w bukiecie kameliowym
Wybór odpowiedzi dotyczącej bukietu kameliowego, biedermeierowskiego lub wiązanki angielskiej może wydawać się na pierwszy rzut oka uzasadniony, jednak każda z tych technik ma swoje charakterystyczne cechy, które nie są zgodne z zastosowaniem szynowania. Bukiet kameliowy, znany ze swojej klasycznej elegancji, koncentruje się na symetrii i harmonijnym układzie kwiatów, co nie sprzyja dynamicznym liniom tworzonym przez szynowanie. W tym przypadku, kwiaty są najczęściej układane w gęste, okrągłe formy, co jest w opozycji do opadającego stylu bukietu kaskadowego. Podobnie, bukiet biedermeierowski opiera się na kontrastowych kolorach i teksturach ułożonych w warstwy, co również nie wymaga techniki szynowania. Z kolei wiązanka angielska charakteryzuje się luźnym, naturalnym stylem, skupionym na różnorodności, co nie wiąże się z precyzyjnym szynowaniem, które wymaga starannie zaplanowanego ułożenia kwiatów. Takie nieporozumienia mogą wynikać z mylnego rozumienia podstawowych zasad kompozycji florystycznej oraz ich zastosowania w różnych stylach bukietów. Właściwe rozpoznanie technik florystycznych jest kluczowe dla tworzenia atrakcyjnych i harmonijnych kompozycji, dlatego warto zgłębiać zagadnienia związane z florystyką oraz praktykować różne techniki, aby wzbogacić swoje umiejętności w tej dziedzinie.

Pytanie 11

Na parapetach okiennych o słabym świetle zaleca się umieszczanie poniższych roślin doniczkowych:

A. bugenwille oraz kaktusy
B. aloesy i kalanchoe
C. aspidistry oraz paprocie
D. juki oraz agawy
Bugenwille i kaktusy to rośliny, które wymagają znacznego nasłonecznienia i ciepła, co czyni je nieodpowiednimi do umieszczania w słabo oświetlonych miejscach. Bugenwille są tropikalnymi roślinami pnącymi, które dobrze rosną na pełnym słońcu i w warunkach wysokiej temperatury, co oznacza, że w mniej oświetlonych lokalizacjach szybko stracą wigor i mogą nawet obumrzeć. Kaktusy, z drugiej strony, są przystosowane do ekstremalnych warunków, w tym do intensywnego nasłonecznienia, a ich zdolność do gromadzenia wody sprawia, że są one doskonałym wyborem dla osób, które zapominają o regularnym podlewaniu, ale również wymagają dużej ekspozycji na światło, aby prawidłowo funkcjonować. Aloesy i kalanchoe, mimo że są popularnymi roślinami doniczkowymi, również preferują jasne i słoneczne miejsca. Aloes jest sukulentem, który najlepiej rośnie w pełnym słońcu, a kalanchoe kwitnie w intensywnym świetle. Juki i agawy to kolejne rośliny, które, mimo że są dość odporne, preferują również jasne siedliska, co sprawia, że nie będą się dobrze rozwijać w warunkach ograniczonego światła. Powszechne nieporozumienie polega na tym, że niektóre rośliny doniczkowe można ustawiać w cieniu, podczas gdy wiele z nich, szczególnie sukulenty i tropikalne rośliny kwitnące, wymaga wyraźnego dostępu do światła słonecznego, aby mogły prawidłowo rosnąć i kwitnąć.

Pytanie 12

Aby przymocować zieloną gąbkę florystyczną do płaskiego pojemnika, powinno się użyć

A. pinholdera
B. kleju na gorąco
C. kleju na zimno
D. canholdera
Pinholder to naprawdę fajne narzędzie w florystyce, które bardzo dobrze trzyma gąbkę florystyczną na różnych powierzchniach, zwłaszcza na płaskich naczyniach. W przeciwieństwie do kleju, pinholder daje lepszą wentylację dla roślin, co jest super ważne. I co najważniejsze, można łatwo wymieniać gąbkę, gdy zajdzie taka potrzeba. Używając pinholdera, możemy tworzyć ładne i funkcjonalne kompozycje. Co więcej, jeśli masz gąbkę w pinholderze, to możesz sobie dowolnie zmieniać układ kwiatów, co jest świetne, bo możesz dopasować kompozycję do różnych okoliczności. To szczególnie przydatne dla profesjonalnych florystów, którzy lubią mieć wszystko pod kontrolą i chcą, żeby ich prace były z najwyższej półki.

Pytanie 13

W celu wzmocnienia łodyg gerber, wykorzystuje się metodę

A. szynowania
B. taśmowania
C. drutowania
D. maskowania
Maskowanie, szynowanie i taśmowanie to techniki, które mogą być stosowane w różnych aspektach uprawy roślin, jednak nie są one odpowiednie do wzmacniania łodyg gerber. Maskowanie polega na zabezpieczaniu części roślin przed działaniem niekorzystnych warunków zewnętrznych, ale nie zapewnia wsparcia, którego potrzebują delikatne łodygi kwiatów. Szynowanie, z kolei, jest metodą stosowaną do podpierania roślin, jednak zwykle dotyczy większych, bardziej sztywnych roślin, a nie delikatnych kwiatów takich jak gerbery. W praktyce, szynowanie może wymagać znacznie większych struktur, które nie zawsze są praktyczne w uprawach kwiatów ciętych. Taśmowanie, natomiast, jest techniką, która może być używana do łączenia kilku elementów, ale nie oferuje efektywnego wsparcia dla samodzielnych łodyg. Często prowadzi do błędów myślowych związanych z nadmiernym poleganiem na rozwiązaniach, które nie są dostosowane do specyfiki danej rośliny. Dlatego ważne jest, aby przy wyborze technik wzmacniania łodyg gerber kierować się sprawdzonymi metodami, takimi jak drutowanie, które spełniają wymagania zarówno estetyczne, jak i funkcjonalne w branży florystycznej.

Pytanie 14

W tradycyjnych ozdobach wielkanocnych wykorzystuje się gałązki

A. Prunus laurocerasus
B. Stachys byzantina
C. Mahonia aquifolium
D. Buxus sempervirens
Laurowiśnia wschodnia, czyli Prunus laurocerasus, ma duże, błyszczące liście, które często się wykorzystuje w ogrodach i parkach. Choć liście są całkiem atrakcyjne, nie pasują za bardzo do dekoracji wielkanocnych, bo nie mają tego świątecznego, wiosennego klimatu. Wiele osób myli ją z innymi roślinami ozdobnymi, co może prowadzić do złych wyborów. Na przykład kocimiętka, czyli Stachys byzantina, ma ciekawe srebrzyste liście i fioletowe kwiaty, ale niestety nie nadaje się do wielkanocnych dekoracji, bo jest zbyt krucha. Z kolei mahonia pospolita znana jako Mahonia aquifolium ma swoje plusy, ale jej ostre, kolczaste liście mogą być problematyczne w obróbce. Wybierając rośliny do dekoracji, ważne jest, by nie kierować się tylko wyglądem, ale też ich praktycznymi właściwościami i tradycjami, bo to może nam bardzo pomóc w tworzeniu fajnych aranżacji.

Pytanie 15

Jakie owady, żerując na liściach roślin w okresie wiosennym, wytwarzają szyszkowate struktury nazywane galasami?

A. Bawełnice
B. Ochojniki
C. Miseczniki
D. Czerwce
Ochojniki to ciekawe owady z rodziny gąsienicowatych. Ich obecność na liściach roślin prowadzi do powstawania takich charakterystycznych galasów. To właśnie te wyrośla to reakcja roślin na atak pasożytów, a w nich rozwijają się larwy tych owadów. Z mojego doświadczenia wynika, że ochojniki, żerując na młodych liściach, mogą też stymulować rozwój tkanki roślinnej. W ogrodnictwie można je monitorować, żeby stosować różne biologiczne metody ochrony roślin. To pomaga zminimalizować użycie chemikaliów oraz wspiera naturalnych wrogów szkodników, co jest korzystne dla środowiska i zdrowia ludzi. Wiedza o ochojnikach i ich cyklu życiowym jest naprawdę istotna dla ekologów i specjalistów od ochrony roślin, bo dzięki niej można lepiej zarządzać uprawami.

Pytanie 16

Rozcięcie w klapie męskiej marynarki to

A. brustasza
B. korsarz
C. butonierka
D. poszetka
Butonierka to charakterystyczne nacięcie w klapie męskiej marynarki, które pełni funkcję dekoracyjną, ale również praktyczną. Została stworzona z myślą o umieszczaniu w niej kwiatów lub innych ozdób, co nadaje całości elegancji i wyrafinowania. W kontekście klasycznych męskich garniturów, butonierka znajduje się zazwyczaj po lewej stronie klapy i jest integralnym elementem formalnego stroju, na przykład podczas ceremonii ślubnych czy innych uroczystości. Dobrze wykonana butonierka nie tylko podkreśla styl marynarki, ale także daje możliwość wyrażenia indywidualności poprzez dobór odpowiedniego kwiatu lub ozdoby. Warto wspomnieć, że jej umiejscowienie oraz sposób używania mogą się różnić w zależności od stylu garnituru oraz kontekstu okazji, co czyni ją istotnym elementem w projektowaniu męskiej odzieży formalnej.

Pytanie 17

W kompozycji dekoracyjnej nawigacji głównej kościoła planuje się zastosowanie liści filodendrona. Aby je wzmocnić, należy użyć drutu o średnicy

A. 0,5 mm
B. 1,2 mm
C. 0,6 mm
D. 0,7 mm
Wybór grubości drutu w florystyce to naprawdę ważna sprawa. Jeśli ktoś wybierze cieńsze druty, jak 0,7 mm czy 0,5 mm, może mieć spore kłopoty ze stabilnością dekoracji. Cienkie druty nie są dostatecznie sztywne, więc liście filodendrona mogą się wyginać albo opadać, co nie wygląda dobrze po pewnym czasie. Użycie zbyt cienkiego drutu może też sprawić, że cała kompozycja będzie bardziej narażona na uszkodzenia na przykład przez wiatr czy kontakt z innymi elementami. W branży florystycznej istotne jest, by przy wyborze materiałów myśleć nie tylko o ich wyglądzie, ale i funkcjonalności. Wielu florystów zaleca używanie drutów od 1 mm do 1,5 mm do większych kompozycji, bo to daje większą kontrolę. Często jest tak, że niewłaściwa grubość drutu prowadzi do frustracji i problemów podczas pracy, więc warto zrozumieć te podstawowe zasady związane z wyborem materiałów.

Pytanie 18

Aby zwiększyć trwałość kompozycji kwiatowej, szypułki kwiatowe zastosowanych pojedynczych storczyków powinny być

A. zabezpieczone przy użyciu drutu florystycznego
B. zabezpieczone za pomocą kleju na gorąco
C. umieszczone w plastikowych fiolkach z korkiem i wodą
D. umieszczone w plastikowych fiolkach bez korka i wody
Zabezpieczenie szypułek kwiatowych za pomocą drutu florystycznego to podejście, które może być przydatne w innych kontekstach, jednak nie jest to skuteczna metoda przedłużania trwałości storczyków. Drut florystyczny służy głównie do stabilizacji i aranżacji kwiatów, a nie do ich nawilżania. Takie podejście może prowadzić do uszkodzenia delikatnych szypułek, co negatywnie wpływa na ich kondycję. Umieszczanie szypułek w plastikowych fiolkach bez korka i wody nie tylko nie zapewnia odpowiednich warunków do życia dla kwiatów, ale również prowadzi do szybkiego wysychania i pogorszenia ich jakości. Woda jest kluczowa dla utrzymania turgoru komórkowego, a brak nawilżenia powoduje, że kwiaty zaczynają więdnąć. Z kolei użycie kleju na gorąco na szypułkach jest nie tylko nieodpowiednie, ale może być również szkodliwe. Klej na gorąco może zniszczyć tkanki roślinne i uniemożliwić im pobieranie wody. W kontekście florystyki kluczowe jest zrozumienie, że trwałość kompozycji florystycznej zależy od odpowiednich technik przechowywania i nawilżania, a nie od alternatywnych metod, które mogą wydawać się szybkie lub łatwe, ale w rzeczywistości są nieskuteczne.

Pytanie 19

Kwiaciarz otrzymał zadanie wykonania korsarza do sukienki. Do przymocowania zamówionego elementu wykorzystuje się

A. clip
B. przyssawka
C. haftka
D. magnes
Choć wszystkie pozostałe odpowiedzi mogą wydawać się logiczne, każda z nich ma swoje ograniczenia i może prowadzić do nieprawidłowego zastosowania w kontekście florystyki. Clip, czyli klips, często używany jest do mocowania różnych elementów, jednak jego zastosowanie nie zapewnia wystarczającej estetyki oraz może uszkodzić delikatne materiały, co jest nieakceptowalne w przypadku sukni. Klipsy mogą również być trudne do precyzyjnego umiejscowienia, co w rezultacie może prowadzić do niepożądanych efektów wizualnych. Haftka to kolejna popularna metoda mocowania, ale jej stosowanie w przypadku korsarzy do sukni może nie być optymalne, gdyż haftki wymagają odpowiednio przygotowanego miejsca na tkaninie oraz mogą być trudne do zapięcia i rozpięcia, zwłaszcza w sytuacjach, gdzie liczy się czas i wygoda noszenia. Przyssawka, mimo że niektóre osoby mogą ją rozważać, jest rozwiązaniem mało praktycznym w kontekście florystyki, ponieważ nie trzyma się dobrze na tkaninach i może łatwo odpaść, zwłaszcza w przypadku ruchu. Dodatkowo, przyssawki mogą pozostawić ślady na materiałach, co jest niepożądane w kontekście prezentacji odzieży. Kluczowym błędem, który prowadzi do wyboru błędnych odpowiedzi, jest nieodpowiednie zrozumienie kontekstu, w jakim mają być stosowane różne formy mocowania. W florystyce, gdzie estetyka i funkcjonalność są kluczowe, wybór odpowiedniej metody przypięcia elementów ma zasadnicze znaczenie dla całości kompozycji.

Pytanie 20

Który z podanych gatunków jest rośliną dwuletnią?

A. Callistephus chinensis
B. Consolida ajacis
C. Achillea millefolium
D. Campanula medium
Callistephus chinensis, znany jako aster chiński, jest rośliną jednoroczną, co oznacza, że cykl jej życia kończy się w ciągu jednego sezonu wegetacyjnego. To roślina, która szybko rośnie, kwitnie i wytwarza nasiona w jednym roku, co różni ją od roślin dwuletnich, takich jak Campanula medium. Achillea millefolium, zwana piołunem, to roślina wieloletnia, która przez wiele lat może rozwijać się i kwitnąć, co również wyklucza ją z kategorii roślin dwuletnich. Consolida ajacis, znana jako łaskotka, to kolejna roślina jednoroczna, która pełni podobną funkcję do astra, z krótszym cyklem życia. Błąd w identyfikacji tych roślin jako dwuletnich często wynika z niepełnego zrozumienia cyklu wzrostu roślin. Praktyka ogrodnicza wymaga zrozumienia różnic pomiędzy rodzajami roślin, ponieważ kluczowe jest dostosowanie praktyk uprawowych do specyficznych wymagań cyklu życia roślin. Wybór roślin dwuletnich, jak Campanula medium, wiąże się z odpowiednim planowaniem, aby zapewnić ciągłość kwitnienia oraz zdrowy rozwój w ogrodzie. Niezrozumienie tych różnic może prowadzić do błędnych wyborów w projektowaniu ogrodów oraz ich pielęgnacji.

Pytanie 21

Jakie narzędzie wykorzystuje się do skręcania drutów?

A. Kombinerki.
B. Obcinak.
C. Sekator.
D. Nóż.
Kombinerki to uniwersalne narzędzie ręczne, które znajduje szerokie zastosowanie w pracach związanych z elektroniką, mechaniką oraz różnego rodzaju naprawami. Ich konstrukcja pozwala na pewny chwyt oraz skręcanie drutów dzięki odpowiedniej budowie szczęk, które są wyposażone w specjalne wycięcia. To właśnie te wycięcia umożliwiają użytkownikowi łatwe skręcanie i formowanie drutów, co jest niezbędne podczas montażu układów elektronicznych czy w pracach związanych z instalacjami elektrycznymi. Warto także zauważyć, że kombinerki często pełnią funkcję narzędzia do cięcia i chwytania, co czyni je niezwykle wszechstronnymi. W praktyce, profesjonalni rzemieślnicy oraz technicy często wykorzystują je w zestawach narzędzi do codziennych zadań, co świadczy o ich istotnej roli w branży. Dobrą praktyką jest również regularne sprawdzanie stanu technicznego narzędzi, aby zapewnić ich maksymalną funkcjonalność oraz bezpieczeństwo podczas pracy.

Pytanie 22

W dziedzinie florystyki czerń klasyfikowana jest jako kolor

A. ciepłe.
B. chromatyczne.
C. zimne.
D. achromatyczne.
Czerń w kontekście florystyki i teorii kolorów zaliczana jest do barw achromatycznych, co oznacza, że nie zawiera odcieni ani nasycenia. Barwy achromatyczne, takie jak czerń, biel i odcienie szarości, są często wykorzystywane w kompozycjach florystycznych jako tło dla bardziej intensywnych kolorów, co umożliwia ich lepsze wyeksponowanie. W praktyce, stosując czerń, florysta może uzyskać głębię i kontrast w aranżacjach bukietów, co jest zgodne z zasadami kompozycji wizualnej. Warto również zauważyć, że barwy achromatyczne są uniwersalne i mogą być stosowane w różnych stylach florystycznych, od klasycznych po nowoczesne. W kontekście kolorów, czerń może symbolizować elegancję i powagę, a także być stosowana w aranżacjach na ceremonie, takie jak pogrzeby. Wiedza o kolorach i ich klasyfikacji jest kluczowa dla florystów, którzy pragną tworzyć estetyczne i wyważone kompozycje zgodne z aktualnymi trendami oraz oczekiwaniami klientów.

Pytanie 23

Kwiaciarnia otrzymała zlecenie na ozdobienie pojazdu nowożeńców. Aby umieścić bukieciki z róż przy klamkach oraz na masce pojazdu, trzeba użyć

A. drutu
B. przyssawek
C. taśmy klejącej
D. kleju
Przyssawki są optymalnym rozwiązaniem do mocowania bukiecików z róż do samochodu, szczególnie w kontekście dekoracji weselnych. Ich główną zaletą jest łatwość montażu oraz demontażu, co pozwala na szybkie przekształcenie pojazdu w elegancką ozdobę bez uszkadzania jego powierzchni. Dzięki podciśnieniu, przyssawki skutecznie trzymają się na gładkich powierzchniach, takich jak lakierowane karoserie, co czyni je idealnym wyborem do takich zadań. W praktyce, przyssawki mogą być stosowane do przymocowania nie tylko bukiecików, ale także innych elementów dekoracyjnych, jak wstążki czy balony. Użycie przyssawek zgodnie z zaleceniami producenta, takimi jak odpowiednie przygotowanie powierzchni (czyszczenie i odtłuszczanie), zapewnia ich długotrwałe trzymanie. W branży florystycznej oraz dekoracyjnej często podkreśla się znaczenie estetyki oraz dbania o detale, a przyssawki idealnie wpisują się w te standardy, pozwalając na tworzenie subtelnych, ale efektownych aranżacji bez ryzyka uszkodzenia pojazdu.

Pytanie 24

Najwyższy kontrast w kompozycji występuje pomiędzy kolorami:

A. żółtą, zieloną i czerwoną
B. żółtą, pomarańczową i czerwoną
C. czerwoną, żółtą i niebieską
D. czerwoną, żółtą i fioletową
Odpowiedź czerwona, żółta i niebieska jest poprawna, ponieważ tworzy intensywny kontrast dzięki zastosowaniu barw z trzech podstawowych rodzajów kolorów: czerwonego, żółtego i niebieskiego. Kontrast w kompozycji wizualnej jest kluczowym elementem, który wpływa na postrzeganie i odbiór dzieła. Używając kolorów podstawowych, artysta ma możliwość stworzenia dynamicznej i wyróżniającej się palety. W praktyce, dobrym przykładem zastosowania tej zasady są obrazy Pieta Mondriana, gdzie kolory podstawowe są używane do tworzenia harmonijnych, ale jednocześnie intensywnych kompozycji. W grafikach komputerowych, projektanci często stosują tę kombinację kolorów, aby przyciągnąć uwagę widza, wykorzystując zasady teorii kolorów. Tego rodzaju kontrasty są zgodne z zasadami dobrego designu, w którym kolory dopełniają się i pomagają w transportowaniu emocji. Takie podejście zwiększa efektywność komunikacyjną projektów wizualnych, co potwierdzają badania psychologiczne nad percepcją kolorów."

Pytanie 25

Koncepcja aranżacji dla holu recepcyjnego biura, charakteryzującego się intensywnym nasłonecznieniem, może mieć postać

A. ceramicznej misy z sukulentami
B. pojemnika z kory dębu korkowego i paproci
C. szklanego pojemnika ze storczykami
D. drewnianej donicy z fikusem sprężystym
Drewniana donica z fikusem sprężystym, pomimo że jest estetyczna, nie jest optymalnym rozwiązaniem do holu recepcyjnego o silnym nasłonecznieniu. Fikus sprężysty (Ficus elastica) preferuje umiarkowane warunki oświetleniowe i może cierpieć z powodu nadmiernego światła, co prowadzi do usychania liści. Rośliny te wymagają także regularnego podlewania, co w przypadku intensywnego słońca może być problematyczne, ponieważ szybciej wysychają. Ceramiczna misa z sukulentami natomiast, dzięki swojej budowie, pozwala na dłuższe zatrzymywanie wilgoci, co sprzyja zdrowemu wzrostowi roślin. Ponadto, szklany pojemnik ze storczykami jest również niewłaściwym wyborem. Storczyki, choć piękne, wymagają bardziej złożonej pielęgnacji i preferują pośrednie światło. W silnym nasłonecznieniu mogą doznać poparzeń słonecznych, co prowadzi do obumierania kwiatów. Pojemnik z kory dębu korkowego i paproci z kolei, mimo swoich walorów estetycznych, nie jest dostosowany do warunków o dużym nasłonecznieniu. Paprocie są roślinami cienioznośnymi, a ich umiejscowienie w intensywnie nasłonecznionych przestrzeniach prowadzi do ich usychania. Wybierając rośliny do aranżacji wnętrz, istotne jest uwzględnienie ich wymagań świetlnych oraz wilgotnościowych, aby zapewnić im optymalne warunki do wzrostu i rozwoju.

Pytanie 26

Japońska sztuka aranżacji kwiatów w płaskich pojemnikach nosi nazwę

A. nageire
B. moribana
C. heika
D. rikka
Heika, rikka i nageire to inne techniki ikebany, które mają swoje unikalne cechy, ale nie są odpowiednie dla płaskich naczyń, co czyni je błędnymi odpowiedziami na pytanie o japońską technikę układania kwiatów w takich naczyniach. Heika jest metodą, która koncentruje się na układaniu kwiatów w pionie, często z wykorzystaniem większych naczyń, co sprawia, że jest mniej elastyczna i nieodpowiednia do płaskich kompozycji. Rikka to natomiast bardziej formalna technika, często związana z ceremoniałem, w której układy są bardziej sztywne i hierarchiczne, co również nie pasuje do charakterystyki moribany. Nageire, z kolei, to technika, która polega na umieszczaniu kwiatów w wysokich naczyniach, co wyklucza ją z możliwości użycia w płaskich kompozycjach. Zrozumienie różnic między tymi technikami jest kluczowe dla właściwego stosowania ikebany i może prowadzić do częstych pomyłek, jeśli nie uwzględni się kontekstu ich zastosowania. W praktyce, błędy te mogą wynikać z nieznajomości zasad kompozycji oraz z braku zrozumienia, jak różne naczynia wpływają na percepcję i estetykę układu kwiatów. Przy wyborze odpowiedniej techniki ważne jest zwrócenie uwagi na środowisko i cel, w jakim ma być użyta kompozycja.

Pytanie 27

Na balkonie w stylu śródziemnomorskim, jakie rośliny powinny być sadzone w pojemnikach z terakoty?

A. kaktusami i gruboszami
B. piwoniami i bambusami
C. trawami i wrzosami
D. palmami i oleandrami
Pozostałe propozycje roślin nie są odpowiednie do stylu śródziemnomorskiego i nie spełniają wymagań związanych z ich uprawą na balkonach. Kaktusy i grubosze, choć dobrze znoszą suszę, mają zupełnie inny charakter i estetykę niż rośliny typowe dla regionów śródziemnomorskich. Dodatkowo, ich potrzeby dotyczące oświetlenia oraz podłoża są różne, co może prowadzić do problemów przy ich współuprawie z innymi roślinami. W przypadku traw i wrzosów, choć niektóre gatunki mogą przetrwać w ciepłym klimacie, ich pierwotne siedliska są różne od klimatu śródziemnomorskiego, co czyni je mniej odpowiednimi do tego stylu. Piwonie i bambusy również nie pasują do tej estetyki – piwonie preferują chłodniejszy klimat, a bambusy, mimo że mogą być stosowane w ogrodach, wymagają więcej przestrzeni oraz specyficznych warunków glebowych, co czyni je trudnymi do uprawy w pojemnikach na balkonie. Typowe błędy myślowe, które prowadzą do niepoprawnych wyborów, obejmują pomijanie specyfiki klimatu oraz konieczności dostosowania pielęgnacji roślin do warunków panujących na balkonie. Ignorowanie tych aspektów może prowadzić do niezdrowych roślin oraz niezadowolenia z efektów, jakie one przynoszą. Aby uniknąć rozczarowań, warto zawsze dostosowywać wybór roślin do ich naturalnych wymagań oraz do stylu, w jakim chcemy urządzić przestrzeń.

Pytanie 28

Lotos, palma oraz papirus to rośliny, które zainspirowały starożytnych Egipcjan do

A. stworzenia formy naczyń ofiarnych.
B. ukształtowania kapiteli kolumn.
C. ustalenia proporcji kolumn.
D. rozwiązania sklepienia świątyni.
Wybór odpowiedzi dotyczących ustalenia proporcji kolumn, stworzenia formy naczyń ofiarnych oraz rozwiązania sklepienia świątyni wynika często z niepełnego zrozumienia kontekstu architektonicznego oraz roli roślin w architekturze starożytnego Egiptu. Ustalenie proporcji kolumn to aspekt techniczny związany z konstrukcją, a nie z inspiracją estetyczną, którą niosą ze sobą kapitele. Chociaż proporcje były kluczowe dla stabilności budowli, nie były one bezpośrednio związane z roślinami. Odpowiedź dotycząca naczyń ofiarnych jest również myląca; chociaż rośliny miały znaczenie w ofiarach, nie wpływały na ich formy w taki sposób, jak na architekturę kolumn. Z kolei rozwiązania sklepienia świątyni odnoszą się do aspektów inżynieryjnych, które koncentrują się na konstrukcji i technice budowlanej, a nie na inspiracjach estetycznych. Zrozumienie, że rośliny inspirowały artystów i architektów, a niekoniecznie były bezpośrednio związane z techniką budowlaną, jest kluczowe dla właściwej interpretacji tego tematu. Typowe błędy myślowe to pomijanie kontekstu kulturowego oraz mylenie funkcji praktycznych z estetycznymi, co prowadzi do błędnych wniosków o wpływie roślin na różne aspekty architektury.

Pytanie 29

Symbol WP umieszczony na etykiecie opakowania środka ochrony roślin wskazuje na

A. proszek rozpuszczający się w wodzie
B. granulat do bezpośredniego użycia
C. granulat do przygotowywania zawiesiny wodnej
D. proszek do przygotowywania zawiesiny wodnej
Nieprawidłowe odpowiedzi sugerują, iż symbol WP może odnosić się do różnych form środków ochrony roślin, takich jak granulaty do sporządzania zawiesin, granulaty do bezpośredniego stosowania czy proszki rozpuszczalne w wodzie. W rzeczywistości każda z tych form ma swoje specyficzne właściwości i zastosowania, które są istotne w kontekście skuteczności ochrony roślin. Granulaty do sporządzania zawiesiny wodnej, chociaż mogą wydawać się podobne, nie są oznaczane symbolem WP, a ich stosowanie również wymaga przygotowania roztworu. Granulaty do bezpośredniego stosowania są gotowe do użycia i nie wymagają rozcieńczania, co czyni je zupełnie inną kategorią produktową. Proszki rozpuszczalne w wodzie, z kolei, mogą odnosić się do preparatów, które niekoniecznie są używane jako zawiesiny, a ich oznaczenie jest inne. Tego rodzaju nieporozumienia mogą wynikać z braku znajomości klasyfikacji produktów w ramach regulacji dotyczących środków ochrony roślin. Użytkownicy powinni być świadomi, że niewłaściwe przygotowanie lub zastosowanie środków ochrony roślin może nie tylko osłabić ich skuteczność, ale także stanowić zagrożenie dla zdrowia ludzi oraz środowiska. Dlatego tak ważne jest dokładne zapoznanie się z etykietą oraz instrukcjami producenta przed użyciem preparatu.

Pytanie 30

Do urządzenia tarasu w stylu śródziemnomorskim najlepiej nadają się pojemniki

A. z wikliny obsadzone cyniami
B. z terrakoty obsadzone lawendą
C. z drewna obsadzone słonecznikami
D. z aluminium obsadzone gruboszami
Odpowiedź "z terrakoty obsadzone lawendą" jest właściwa, ponieważ terrakota jest materiałem, który doskonale wpisuje się w estetykę śródziemnomorską. Charakteryzuje się naturalnym wyglądem, doskonałą przepuszczalnością powietrza oraz zdolnością do utrzymywania odpowiedniej wilgotności, co jest kluczowe dla zdrowego wzrostu roślin. Lawenda, z kolei, jest symbolem regionu śródziemnomorskiego, znana z pięknego zapachu i atrakcyjnych fioletowych kwiatów, przyciągających owady zapylające. Stosując pojemniki z terrakoty, można łatwo tworzyć harmonijne kompozycje roślinne, które w pełni oddają klimat śródziemnomorskich ogrodów. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy pozwala na aranżację tarasu w sposób, który nie tylko cieszy oko, ale również jest zgodny z wymaganiami ekologicznymi i stylowymi. Pamiętajmy również o odpowiednim doborze podłoża, które powinno być dobrze przepuszczalne i wzbogacone w składniki odżywcze, aby rośliny mogły rozwijać się w optymalnych warunkach. W praktyce, połączenie terrakoty z lawendą może być efektownym sposobem na wprowadzenie śródziemnomorskiego klimatu zarówno w przestrzeni zewnętrznej, jak i w domowych wnętrzach.

Pytanie 31

Aby utrwalić pędy berberysu z liśćmi, wykorzystuje się

A. preparowanie w glicerynie
B. suszenie w piasku
C. preparowanie w roztworach soli
D. suszenie na siatce
Suszenie w piasku jest jednym ze sposobów na konserwację roślin, ale w przypadku berberysu nie sprawdza się za dobrze. Metoda polega na umieszczaniu roślin w piasku, co ma je wysuszyć i nadać kształt, ale to może powodować kruszenie liści i tracenie ich koloru. A jak wiemy, estetyka jest kluczowa, zwłaszcza gdy mówimy o dekoracjach. W dodatku piasek może wchodzić w reakcje z substancjami w tkankach roślinnych, co prowadzi do ich pogorszenia. W ogóle, użycie soli nie jest najlepszym pomysłem, bo sól wysusza tkanki i przez to mogą stać się sztywne i pękać. Jak dla mnie, gliceryna jest zdecydowanie lepsza, bo dzięki niej liście zachowują elastyczność i wyglądają naturalnie. Tradycyjne metody mogą narobić sporo szkód, zarówno jakości materiału, jak i jego trwałości.

Pytanie 32

Stworzenie wianka dla panny młodej wymaga zastosowania

A. drutu florystycznego
B. autocorso
C. fiolki
D. kenzanu
Drut florystyczny jest kluczowym materiałem w procesie tworzenia wianków dla panny młodej, ponieważ zapewnia strukturę i stabilność kompozycji kwiatowej. Użycie drutu umożliwia łatwe formowanie i łączenie ze sobą różnych elementów, takich jak kwiaty, liście oraz inne ozdoby. W praktyce, drut florystyczny występuje w różnych grubościach, co pozwala na dopasowanie go do indywidualnych potrzeb i charakterystyki używanych roślin. Na przykład, do cięższych kwiatów, takich jak róże, warto zastosować grubszy drut, natomiast do delikatnych elementów, jak stokrotki, sprawdzi się cieńszy drut. Dobrą praktyką jest również używanie drutu powleczonego zieloną lub brązową powłoką, co sprawia, że jest on mniej widoczny w finalnej kompozycji. Dodatkowo, drut florystyczny można łatwo formować i przycinać, co daje możliwość precyzyjnego dopasowania do kształtu wianka oraz umożliwia tworzenie różnych wzorów i konfiguracji. W branży florystycznej stosowanie drutu florystycznego jest standardem, który pozwala na tworzenie trwałych i estetycznie wykonanych ozdób florystycznych.

Pytanie 33

Obrazy roślinne tworzone w formie płaskich układów z wykorzystaniem różnych materiałów to

A. przypinki
B. kotyliony
C. kolaże
D. korsarze
Kolaże to technika artystyczna, która polega na tworzeniu kompozycji z różnych materiałów, w tym zdjęć, tkanin, papierów, a także elementów naturalnych, takich jak kwiaty. W kontekście floralnych obrazów, kolaże mogą być wykorzystywane do przedstawienia różnorodnych aranżacji kwiatowych, które nie tylko oddają ich piękno, ale również pozwalają na eksperymentowanie z formą i fakturą. Przykładem zastosowania tej techniki może być tworzenie dekoracji ściennych lub projektów graficznych, gdzie artysta łączy różne materiały, aby uzyskać głębię i dynamiczny wygląd. Kolaże są często stosowane w sztukach wizualnych jako sposób na wyrażenie osobistych emocji oraz spostrzeżeń związanych z naturą. Dobrą praktyką w tworzeniu kolaży jest dbanie o harmonijne połączenie elementów oraz staranne dobieranie kolorów, co wpływa na finalny efekt artystyczny.

Pytanie 34

Euphorbia pulcherrima po przycięciu uwalnia mleczny sok, który blokuje przewody wodne i utrudnia ich absorpcję. Jaką metodę należy zastosować, aby temu przeciwdziałać?

A. Opalanie końców łodyg nad płomieniem przez kilka sekund.
B. Pokrycie łodyg specjalnym klejem dla roślin.
C. Przycinanie pędów pod kątem ostrym narzędziem.
D. Nakłuwanie łodyg igłą.
Cięcie łodyg ukośnie ostrym nożem, choć powszechnie stosowane w wielu przypadkach, nie eliminuje problemu związanego z wydzielaniem soku mlecznego. Ukośne cięcie może ułatwić pobieranie wody przez roślinę, jednak w przypadku Euphorbia pulcherrima nie jest to wystarczające, ponieważ sok mleczny natychmiast zatyka naczynia przewodzące. Zabezpieczenie łodyg klejem do roślin również nie jest skuteczne, gdyż nie eliminuje problemu z wydzielaniem soku, a jedynie może zamaskować jego efekty. Nakłuwanie łodyg szpilką to podejście, które nie tylko nie rozwiązuje problemu, ale może prowadzić do dodatkowego uszkodzenia tkanek roślinnych i zwiększenia ryzyka infekcji. Prawidłowe podejście do cięcia roślin, szczególnie tych, które wydzielają substancje mleczne, wymaga zrozumienia mechanizmów obronnych roślin i zastosowania technik, które minimalizują negatywne skutki cięcia. Dlatego opalanie nasady łodyg jest metodą, która łączy skuteczność z bezpieczeństwem dla zdrowia rośliny, co czyni ją najlepszym rozwiązaniem w tej sytuacji.

Pytanie 35

Jak należy przymocować zieloną gąbkę do słomianego rdzenia wianka?

A. Owinąć drucianą siatką i przymocować do wianka przy użyciu haftek
B. Owinąć całość folią i przymocować do wianka za pomocą taśmy
C. Przykleić przy pomocy taśmy dwustronnej
D. Przykleić za pomocą kleju na gorąco
Owinięcie gąbki drucianą siatką i przymocowanie jej za pomocą haftek to naprawdę dobre rozwiązanie, i to z kilku powodów. Po pierwsze, ta siatka świetnie trzyma wszystko w miejscu, co jest super ważne, bo wianki często muszą stawić czoła różnym warunkom atmosferycznym. Utrzymanie świeżości roślin to kolejna kwestia - dzięki temu, że powietrze może swobodnie krążyć, rośliny dłużej zachowują swoje walory. No i te haftek, to naprawdę praktyczny element, bo łatwo można je regulować i w razie potrzeby rozmontować. W pracy z florystyką często korzysta się z takich technik, bo po pierwsze, są trwałe, a po drugie, tak ładnie wyglądają. Dzięki temu wianki są nie tylko funkcjonalne, ale i estetyczne. Warto też pamiętać, że dobre nawyki mocowania chronią delikatne kwiaty i zioła przed uszkodzeniami, co zdarza się bardzo często.

Pytanie 36

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 37

Kompozycja żałobna w kształcie kropli o proporcji 3:5 ma długość 100 cm. Jeśli zachowamy wymaganą proporcję, jaką szerokość powinna mieć?

A. 30 cm
B. 40 cm
C. 90 cm
D. 60 cm
Odpowiedź 60 cm jest poprawna, ponieważ zachowuje proporcje 3:5, które zostały określone w pytaniu. Aby obliczyć szerokość kompozycji, stosujemy proporcję, gdzie długość wynosi 100 cm. Proporcje 3:5 oznaczają, że na każde 3 jednostki szerokości przypada 5 jednostek długości. Możemy to zapisać jako równanie: szerokość = (3/5) * długość. Podstawiając wartości, otrzymujemy szerokość = (3/5) * 100 cm = 60 cm. Tego rodzaju proporcje są powszechnie stosowane w projektowaniu, na przykład w architekturze i sztuce, aby uzyskać estetycznie zbalansowane kompozycje. Zachowanie proporcji jest kluczowe nie tylko w sztuce, ale również w zastosowaniach technicznych, takich jak projektowanie wnętrz, gdzie właściwe wymiary mają wpływ na funkcjonalność i wizualny odbiór przestrzeni.

Pytanie 38

W cienistym pojemniku na tarasie zaleca się zasadzić

A. uczep rózgowaty
B. petunię ogrodową
C. ostróżkę ogrodową
D. miodunkę plamistą
Ostróżka ogrodowa, czyli Delphinium, jest trochę kapryśna. Potrzebuje pełnego słońca i dobrze przepuszczalnej gleby, co znaczy, że w cienistych miejscach nie będzie miała lekko. Tam, gdzie jest mało światła, może mieć problemy z chorobami i szkodnikami, więc lepiej jej tam nie sadzić. Petunia ogrodowa, tak samo jak ostróżka, też lubi słońce i kiepsko rośnie w cieniu. Jak ją wsadzisz w takie miejsce, to roślina szybko osłabnie, a kwiatów będzie jak na lekarstwo. Uczep rózgowaty, znany jako Euphorbia myrsinites, również chce słonecznych warunków i dobrze drenującego podłoża. Znowu, w cieniu, nie będzie wyglądać jak z katalogu, a jej zdrowie pewnie też na tym ucierpi. Wybierając rośliny do ogrodu w cieniu, trzeba zwracać uwagę na ich potrzeby świetlne, bo inaczej to się skończy marnowaniem czasu i wysiłku, a to nikt z nas nie lubi.

Pytanie 39

Zbiorniki z niebieskiej ceramiki, które mają być umieszczone na tarasie zaprojektowanym w stylu śródziemnomorskim, można obsadzić

A. laurem pospolitym oraz opuncją drobnokolczastą
B. rozmarynem lekarskim i oliwką europejską
C. cytryną zwyczajną i wrzoścem krwistym
D. oleandrem pospolitym oraz malwą ogrodową
Odpowiedź 4, która wskazuje na rozmaryn lekarski i oliwkę europejską, jest prawidłowa, ponieważ te rośliny doskonale wpisują się w śródziemnomorski charakter tarasu oraz są przystosowane do klimatu, w którym panują wysokie temperatury i niskie opady. Rozmaryn (Salvia rosmarinus) to roślina aromatyczna, która nie tylko dodaje smaku potrawom, ale również pięknie pachnie, co wzbogaca atmosferę otoczenia. Oliwka europejska (Olea europaea) natomiast, jest symbolem regionu śródziemnomorskiego, często występującym w krajobrazie, a jej liście oraz owoce mają liczne zastosowania kulinarne oraz zdrowotne. Obie rośliny są odporne na suszę, co czyni je idealnymi do uprawy w pojemnikach na tarasie, gdzie dbałość o odpowiednią wilgotność podłoża może stanowić wyzwanie. Wybierając te rośliny do obsadzenia pojemników, możemy również przyczynić się do bioróżnorodności w ogrodzie i stworzyć ekosystem sprzyjający lokalnym owadom zapylającym. Warto również pamiętać o odpowiedniej pielęgnacji, w tym regularnym nawożeniu oraz przycinaniu.

Pytanie 40

Do form o istotnym znaczeniu w strukturze kompozycyjnej zalicza się

A. stokrotki
B. kosaćce
C. helikonie
D. aksamitki
Aksamitki, stokrotki oraz kosaćce to popularne rośliny ozdobne, które pełnią ważną rolę w dekoracji ogrodów, jednak nie mają one tak dużego znaczenia w kontekście układów kompozycyjnych jak helikony. Aksamitki, mimo że często spotykane w ogrodach, charakteryzują się raczej prostą strukturą i niewielką wysokością, co czyni je mniej efektywnymi w kontekście tworzenia złożonych kompozycji. Stokrotki, podobnie jak aksamitki, są niskimi roślinami, które dobrze sprawdzają się w rabatach, ale ich mały rozmiar ogranicza ich zastosowanie w bardziej złożonych układach kompozycyjnych. Kosaćce, znane z efektownych kwiatów, również nie są typowym przykładem formy o dużym znaczeniu w układzie kompozycyjnym. Często są one wykorzystywane jako akcenty w ogrodzie, ale nie spełniają roli przewodników wzrokowych w taki sposób, jak helikony. Dlatego, wybierając rośliny do projektu kompozycji ogrodowej, projektanci powinni kierować się zasadami harmonii i równowagi, co często prowadzi ich do stosowania bardziej złożonych form, takich jak helikony, które ostatecznie przyczyniają się do lepszej organizacji przestrzeni i estetyki ogrodu.