Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 10 lutego 2025 07:32
  • Data zakończenia: 10 lutego 2025 08:12

Egzamin zdany!

Wynik: 25/40 punktów (62,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Podstawową zasadą w zarządzaniu zapasami jest

A. zapobieganie powstawaniu nadmiarowych i niepotrzebnych zapasów oraz ich optymalne wykorzystanie
B. gromadzenie nadmiarowych zapasów i kierowanie ich do produkcji
C. maksymalizowanie wydatków na zakup oraz utrzymanie zapasów
D. zapewnienie ciągłości produkcji oraz systematyczności w obsłudze klientów, mimo wysokich kosztów zapasów
Maksymalizacja nakładów na zakup i utrzymywanie zapasów jest podejściem, które prowadzi do nieefektywnego wykorzystania kapitału i zasobów przedsiębiorstwa. Wysokie koszty związane z zakupem i przechowywaniem zapasów mogą poważnie obciążyć budżet firmy, a jednocześnie nie gwarantują one poprawy efektywności produkcji ani obsługi klienta. Warto zauważyć, że nadmiar zapasów nie tylko generuje dodatkowe koszty, ale również zwiększa ryzyko przestarzałości towarów oraz ich uszkodzenia. Z kolei zapewnienie ciągłości produkcji i rytmiczności obsługi odbiorców przy wysokich kosztach zapasów nie jest zrównoważonym podejściem, ponieważ długoterminowo takie strategie mogą doprowadzić do znacznych strat finansowych i operacyjnych. Gromadzenie nadmiarów zapasów i przekazywanie ich do produkcji jest praktyką, która wprowadza chaos w systemie zarządzania zapasami, prowadząc do trudności w śledzeniu stanu zapasów oraz wydajności produkcji. Kluczową zasadą zarządzania zapasami jest dążenie do optymalizacji, co oznacza eliminację zbędnych zapasów oraz efektywne wykorzystanie dostępnych zasobów. Dobrze zorganizowany system zarządzania zapasami powinien bazować na analizie danych, monitorowaniu trendów rynkowych oraz wprowadzaniu innowacyjnych rozwiązań, które pozwolą na dostosowanie się do zmieniających się potrzeb klientów oraz specyfiki rynku.

Pytanie 2

Opłaty za 1 km przejazdu płatną drogą krajową, wprowadzonym systemem viaTOLL od 1 lipca 2011 r., zależą od

A. pory roku, liczby pojazdów w firmie oraz masy ładunku
B. kategorii drogi, masy pojazdu oraz klasy ekologicznej pojazdu
C. wielkości firmy, pojemności silnika oraz masy ładunku
D. pory dnia, masy i cech ładunku
Stawki za przejazd 1 km płatnej drogi krajowej w systemie viaTOLL uzależnione są od trzech kluczowych elementów: kategorii drogi, masy pojazdu oraz klasy ekologicznej pojazdu. Kategoria drogi odnosi się do klasyfikacji infrastruktury drogowej, co ma fundamentalne znaczenie dla zarządzania ruchem oraz bezpieczeństwa. Drogi krajowe różnią się jakością i przeznaczeniem, co wpływa na koszty ich utrzymania. Masa pojazdu jest istotna, ponieważ cięższe pojazdy powodują większe zużycie nawierzchni drogowej, a tym samym generują wyższe koszty dla operatorów dróg. Klasa ekologiczna pojazdu odnosi się do norm emisji spalin, co jest nie tylko zgodne z regulacjami środowiskowymi, ale także promuje pojazdy o niższym wpływie na środowisko. Przykładem zastosowania tych zasad w praktyce jest to, że przewoźnicy muszą uwzględniać te czynniki w swoich kosztorysach, aby efektywnie planować wydatki związane z transportem, co jest zgodne z dobrymi praktykami w branży logistycznej.

Pytanie 3

Do zalet wprowadzenia systemu informatycznego do zarządzania magazynem (MSI) należy

A. lepsze wykorzystanie przestrzeni magazynowej
B. zmniejszenie zdolności operacyjnej magazynu
C. wzrost wydatków na utrzymanie magazynu
D. wydłużenie czasu realizacji zamówień
Wdrożenie magazynowego systemu informatycznego (MSI) przyczynia się do lepszego wykorzystania powierzchni magazynowej poprzez automatyzację procesów, optymalizację układu przestrzeni oraz efektywniejsze zarządzanie zapasami. Dzięki MSI, możliwe jest precyzyjne śledzenie lokalizacji towarów oraz ich ilości w czasie rzeczywistym, co pozwala na minimalizowanie pustych miejsc i maksymalne wykorzystanie dostępnej przestrzeni. Przykładowo, w systemach klasy WMS (Warehouse Management Systems) stosowane są algorytmy, które automatycznie decydują o najlepszym miejscu składowania produktów, co zwiększa efektywność operacyjną. Dobre praktyki w branży magazynowej zalecają również regularne audyty przestrzeni magazynowej, które w połączeniu z danymi z MSI pomagają w identyfikacji obszarów do poprawy. Dzięki tym działaniom, firmy mogą znacząco zmniejszyć koszty związane z wynajmem przestrzeni oraz zwiększyć swoją zdolność do szybkiego reagowania na zmieniające się potrzeby rynku.

Pytanie 4

Pojemnik elastyczny służący do przechowywania piasku określany jest jako pojemnik

A. IBC
B. ACTS
C. big bag
D. tank
Wybór odpowiedzi IBC, tank czy ACTS wskazuje na pewne nieporozumienia dotyczące typów kontenerów oraz ich zastosowania. IBC, czyli Intermediate Bulk Container, jest sztywnym kontenerem stosowanym do transportu płynów i sypkich substancji, ale nie jest on elastyczny. Jego konstrukcja, zazwyczaj metalowa lub plastikowa, ogranicza możliwość formowania się w odpowiedzi na obciążenia, co nie sprawia, że jest on idealnym rozwiązaniem do przechowywania piasku. Podobnie, tank to termin odnoszący się do zbiorników, które również są zaprojektowane do przechowywania cieczy, a nie sypkich materiałów. Tanki nie nadają się do transportu piasku czy innych materiałów sypkich, ponieważ ich konstrukcja nie zapewnia odpowiedniej wentylacji ani elastyczności wymaganej w takich zastosowaniach. ACTS to z kolei skrót, który może odnosić się do różnych systemów transportowych, ale nie ma bezpośredniego związku z elastycznymi kontenerami do sypkich materiałów. Typowe błędy myślowe prowadzące do wyboru niepoprawnych odpowiedzi często wynikają z braku zrozumienia różnic pomiędzy różnymi typami kontenerów i ich specyfikacji. Dobrą praktyką jest zapoznanie się ze standardami stosowanymi w branży opakowań oraz ich odpowiednimi zastosowaniami, co może pomóc w lepszym doborze właściwego rodzaju kontenera do danych materiałów.

Pytanie 5

Tabela przedstawia cennik usług przewozowych. Ustal wartość netto usługi przewozu 10 ton artykułów przewożonych w kontrolowanej temperaturze na odległość 100 km.

Ceny jednostkowe netto w zł
Rodzaj towaruWaga ładunkuStawka
za 1 km ładowany
1. Towary neutralne1 000 – 2 999 kg1,90 zł
3 000 – 5 999 kg2,10 zł
6 000 – 14 999 kg2,40 zł
15000 – 24 000 kg2,80 zł
2. Towary niebezpieczne oraz
wymagające kontrolowanej
temperatury
1 000 – 2 999 kg2,40 zł
3 000 – 5999 kg2,70 zł
6 000 – 14 999 kg3,00 zł

A. 280 zł
B. 310 zł
C. 240 zł
D. 290 zł
Odpowiedź 290 zł jest poprawna, ponieważ uwzględnia właściwą stawkę za przewóz 10 ton towarów wymagających kontrolowanej temperatury. W branży przewozowej, stawki są ustalane na podstawie zarówno wagi towaru, jak i jego rodzaju oraz odległości transportu. W tym przypadku przyjęta stawka 2,90 zł za kilometr jest adekwatna do przewozu towarów w kontrolowanej temperaturze, co jest kluczowe dla zachowania ich jakości. Dlatego mnożąc tę stawkę przez 100 km, otrzymujemy łączny koszt transportu wynoszący 290 zł. W praktyce, znajomość takich stawek oraz umiejętność ich stosowania jest istotna dla planowania kosztów w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw. Poprawne obliczenia cen usług przewozowych są niezbędne do optymalizacji wydatków oraz efektywności operacyjnej w przedsiębiorstwie.

Pytanie 6

Sieć dystrybucji składa się z współpracujących firm, które realizują

A. dostawy od odbiorców do wielu dostawców
B. wspólny plan sprzedaży
C. wspólny plan produkcji
D. dostawy od dostawców do wielu odbiorców
Odpowiedź "dostawy od dostawców do wielu odbiorców" jest prawidłowa, ponieważ sieć dystrybucji odnosi się do współpracy pomiędzy różnymi przedsiębiorstwami w celu efektywnej dostawy towarów. Kluczowym elementem tej sieci jest wymiana produktów między producentami (dostawcami) a ich klientami (odbiorcami). Przykładem może być model dystrybucji w branży detalicznej, w którym producent dostarcza swoje towary do hurtowni, a hurtownia następnie dostarcza je do różnych sklepów detalicznych. Dobre praktyki w zarządzaniu łańcuchem dostaw sugerują, że efektywna współpraca pomiędzy tymi podmiotami prowadzi do optymalizacji kosztów, redukcji czasu dostawy oraz zwiększenia satysfakcji klientów. Dodatkowo, przy współczesnym rozwoju technologii, zastosowanie systemów ERP (zintegrowanych systemów zarządzania) umożliwia lepsze planowanie i kontrolowanie przebiegu zamówień, co jeszcze bardziej podnosi efektywność sieci dystrybucji.

Pytanie 7

Przedsiębiorstwo ustaliło kryteria doboru dostawców, przypisując im odpowiednie wagi: jakość – waga 0,6; cena – waga 0,4. Na podstawie danych zamieszczonych w tabeli oceń, z którym dostawcą przedsiębiorstwo powinno nawiązać współpracę, jeżeli oceny dostawców w ramach kryteriów są od 1 do 4 (1 – ocena najniższa, 4 – ocena najwyższa).

DostawcaWyszczególnienie
A.Jakość: II gatunek
Cena: 2,80 zł
B.Jakość: I gatunek
Cena: 3,00 zł
C.Jakość: III gatunek
Cena: 2,00 zł
D.Jakość: IV gatunek
Cena: 1,90 zł

A. D.
B. A.
C. C.
D. B.
Wybór dostawcy B jako najlepszego rozwiązania opiera się na obliczeniu ważonej średniej dla różnych dostawców, co jest kluczowym elementem w procesie podejmowania decyzji w zarządzaniu dostawami. Waga przypisana do jakości wynosząca 0,6 oraz waga ceny wynosząca 0,4 pokazują, że przedsiębiorstwo priorytetowo traktuje jakość oferowanych produktów lub usług. Aby wykonać obliczenia, każdemu dostawcy przypisujemy oceny w skali od 1 do 4, a następnie mnożymy je przez odpowiednie wagi. Przykładowo, jeśli dostawca B uzyskałby ocenę 4 za jakość i 3 za cenę, jego ważona średnia wyniosłaby (4 * 0,6) + (3 * 0,4) = 2,4 + 1,2 = 3,6. Porównując tę wartość z innymi dostawcami, jeśli B ma najwyższą wartość, to wybór ten jest uzasadniony. Tego typu analizy są stosowane w różnych branżach, a ich stosowanie zgodnie z przyjętymi praktykami pozwala na efektywniejsze zarządzanie relacjami z dostawcami oraz optymalizację kosztów związanych z zaopatrzeniem.

Pytanie 8

Na podstawie kryterium lokalizacji, magazyny logistyczne klasyfikowane są na magazyny:

A. transportowo-spedycyjne, odpadów, specjalne
B. transportowo-spedycyjne, produkcyjne, handlowe
C. wysokiego składowania, produkcyjne, zamknięte
D. handlowe, zdecentralizowane, półotwarte
W analizowanej kwestii istnieje wiele mylnych koncepcji dotyczących klasyfikacji magazynów logistycznych według lokalizacji. Odpowiedzi, które sugerują podziały na magazyny odpadów, specjalne czy zdecentralizowane, nie są zgodne z powszechnie akceptowanymi standardami w branży logistycznej. Magazyny odpadów zazwyczaj nie są klasyfikowane jako miejsca składowania towarów w kontekście tradycyjnej logistyki, a ich funkcjonalność jest zupełnie inna, związana z obiegiem odpadów oraz ich recyklingiem. Z kolei magazyny specjalne są z reguły dostosowane do specyficznych potrzeb, ale nie stanowią odrębnej kategorii w kontekście lokalizacji. Magazyny wysokiego składowania, które również pojawiają się w niektórych odpowiedziach, odnoszą się do technologii przechowywania i nie powinny być mylone z kryteriami lokalizacji. W praktyce, błędy te mogą wynikać z niedostatecznego zrozumienia podstawowych funkcji magazynów oraz ich roli w łańcuchu dostaw. Kluczowe jest, aby zrozumieć, że każda kategoria magazynów ma swoje unikalne funkcje i zastosowania, a ich klasyfikacja musi opierać się na praktycznych aspektach działalności logistycznej, co zapewnia efektywność operacyjną oraz optymalizację procesów magazynowych.

Pytanie 9

Jak nazywa się metoda przetwarzania odpadów przy użyciu wysokiej temperatury bez obecności tlenu?

A. hydroliza
B. kompostowanie
C. piroliza
D. spalanie
Piroliza to proces termicznego przekształcania materiałów organicznych w warunkach braku tlenu, co pozwala na rozkładanie substancji w wysokiej temperaturze bez ich spalania. W wyniku pirolizy powstają gaz syntezowy, węgiel aktywny oraz różne ciecze, takie jak oleje pirolityczne. Proces ten jest szczególnie przydatny w zarządzaniu odpadami organicznymi i ma olbrzymi potencjał w kontekście gospodarki o obiegu zamkniętym. Piroliza pozwala na odzyskiwanie energii oraz wartościowych związków chemicznych, które mogą być wykorzystane w przemyśle chemicznym lub energetycznym. W odniesieniu do standardów branżowych, piroliza wpisuje się w rosnący trend zrównoważonego rozwoju, a jej zastosowanie znajduje się w dokumentach dotyczących efektywności energetycznej i redukcji emisji CO2. W praktyce, technologie pirolizy są wdrażane w wielu krajach, wspierając innowacyjne podejścia do zarządzania odpadami i produkcji energii odnawialnej.

Pytanie 10

W ciągu czterech kolejnych tygodni maja popyt na produkty wynosił 60 szt., 48 szt., 64 szt., 56 szt. W magazynie znajduje się zapas wynoszący 570 szt. Jaki był wskaźnik pokrycia potrzeb zapasem?

A. 1,0
B. 2,5
C. 2,0
D. 0,4
Niepoprawne odpowiedzi mogą wynikać z błędnego zrozumienia, czym jest wskaźnik pokrycia potrzeb zapasem i jak go obliczyć. Często zdarza się mylenie tego wskaźnika z innymi miarami, takimi jak rotacja zapasów czy poziom zapasów w danym czasie. Wskaźnik pokrycia potrzeb zapasem odnosi się do tego, jak długo zapas będzie wystarczający na pokrycie zapotrzebowania, a nie do bezpośredniego porównania z poziomem zapasów. W przypadku, gdy ktoś obliczy wskaźnik jako 1,0, może to sugerować, że zapas wystarczy na jeden tydzień, co jest błędne w kontekście przedstawionych danych. Dodatkowo, odpowiedzi 0,4 i 2,0 mogą wynikać z niepoprawnego obliczenia średniego popytu lub pomyłek w dzieleniu. Tego typu błędy mogą być spowodowane brakiem uwagi lub nieznajomością właściwych wzorów do obliczeń. Kluczowe w tym kontekście jest zrozumienie, że wskaźnik pokrycia potrzeb zapasem powinien być oparty na dokładnych danych o popycie oraz dostępnych zasobach. W biznesie ważne jest, aby przy podejmowaniu decyzji opierać się na rzetelnych informacjach i obliczeniach, ponieważ nieprawidłowe dane mogą prowadzić do poważnych konsekwencji finansowych i operacyjnych.

Pytanie 11

Firma transportowa realizuje przewozy kontenerów na trasie Gdynia-Warszawa-Gdynia. W maju 2013 roku firma poniosła koszty stałe na wszystkie zrealizowane przewozy w kwocie 4 000 zł, a koszty zmienne wyniosły 3,50 zł za 1 km. Jakie były łączne koszty na 1 km, jeśli firma zrealizowała 10 kursów w obie strony, a odległość pomiędzy Gdynią a Warszawą wynosi 400 km?

A. 4,40 zł/km
B. 4,80 zł/km
C. 4.00 zł/km
D. 4,20 zł/km
Niezrozumienie kosztów całkowitych w kontekście transportu może prowadzić do błędnych obliczeń. Często myli się różnicę między kosztami stałymi a zmiennymi, co wpływa na kalkulację kosztów na kilometr. Koszty stałe, takie jak wynajem pojazdów czy opłaty administracyjne, pozostają niezmienne, niezależnie od liczby przewozów, a ich rozkład na transporty jest kluczowy dla określenia ceny za kilometr. Wiele osób może błędnie pomyśleć, że istotne są tylko koszty zmienne, co jest mylące. Na przykład, przy obliczaniu kosztu 4,40 zł/km, ktoś mógłby założyć, że wszystkie koszty zmienne są uwzględnione, jednak nie wziąłby pod uwagę pełnych kosztów stałych. Kolejnym typowym błędem jest zignorowanie całkowitego dystansu przejechanego przez przewozy. Jeśli ktoś obliczyłby koszt na podstawie jedynie pojedynczego kursu w obie strony, mógłby wynieść koszt na poziomie 4,20 zł/km, co jest również nieprawidłowe. W kontekście branży transportowej niezwykle ważne jest dokładne rozumienie tych elementów, aby skutecznie planować finanse i podejmować decyzje dotyczące cen usług, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu logistyka.

Pytanie 12

Jaką część terytorium portu morskiego stanowi akwatorium?

A. Lądową
B. Wodną
C. Składową
D. Przeładunkową
Akwatorium to część obszaru portu morskiego, która odgrywa kluczową rolę w operacjach morskich, obejmując akwen wodny otaczający port. Stanowi ono przestrzeń, w której odbywają się manewry jednostek pływających, załadunki i wyładunki towarów oraz inne operacje związane z transportem morskim. W praktyce, akwatorium portowe jest specjalnie zaprojektowane i przystosowane do bezpiecznego cumowania statków, a jego wymiary oraz głębokość są zgodne z normami określonymi przez organizacje takie jak Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO). Akwatoria są często wyposażone w falochrony i inne struktury inżynieryjne, które zapewniają bezpieczeństwo operacji w trudnych warunkach pogodowych. Dodatkowo, odpowiednie oznakowanie i nawigacja w akwatoriach są niezbędne do minimalizacji ryzyka kolizji oraz innych incydentów w obrębie portu. Wiele nowoczesnych portów stosuje technologie, takie jak systemy zarządzania ruchem morskim, aby zoptymalizować operacje w akwatorium, co znacząco wpływa na efektywność i bezpieczeństwo transportu morskiego.

Pytanie 13

MRP to system informatyczny związany z planowaniem

A. potrzeb materiałowych
B. zasobów firmy
C. struktury sprzedaży
D. poziomu zatrudnienia
System MRP (Material Requirements Planning) skoncentrowany jest na efektywnym zarządzaniu potrzebami materiałowymi w przedsiębiorstwie. Jego głównym celem jest synchronizacja procesów produkcyjnych z wymaganiami dotyczącymi materiałów, co prowadzi do optymalizacji zapasów i zminimalizowania kosztów. Przykładowo, w przypadku produkcji sprzętu elektronicznego, system MRP pozwala na precyzyjne określenie, ile komponentów jest potrzebnych w danym czasie, co zapobiega zarówno nadprodukcji, jak i niedoborom. Dobre praktyki w implementacji MRP obejmują regularne aktualizowanie danych wejściowych, takich jak prognozy sprzedaży i stany magazynowe, aby zapewnić efektywność całego procesu. Zgodnie z normami branżowymi, MRP powinno być zintegrowane z innymi systemami, takimi jak ERP (Enterprise Resource Planning), co pozwala na jeszcze lepsze zarządzanie zasobami przedsiębiorstwa. W skrócie, MRP jest kluczowym narzędziem w planowaniu i zarządzaniu potrzebami materiałowymi, co jest fundamentem dla efektywnej produkcji i zadowolenia klientów.

Pytanie 14

Oblicz, jaki będzie roczny koszt składowania, wiedząc, że pojemność strefy magazynowej wynosi 300 pjł, a koszt przechowywania w ciągu roku to 360 000 zł?

A. 1200 zł/pjł
B. 1000 zł/pjł
C. 1400 zł/pjł
D. 1600 zł/pjł
Aby obliczyć koszt składowania na jednostkę pojemności (pjł), należy podzielić całkowity roczny koszt magazynowania przez pojemność strefy składowania. W tym przypadku roczny koszt wynosi 360 000 zł, a pojemność to 300 pjł. Obliczenia przedstawiają się następująco: 360 000 zł / 300 pjł = 1200 zł/pjł. Taki sposób kalkulacji jest powszechnie stosowany w logistyce i zarządzaniu magazynami, ponieważ pozwala na efektywne zarządzanie kosztami i lepsze planowanie budżetu. Przykładowo, znając koszt składowania, przedsiębiorstwa mogą podejmować decyzje dotyczące optymalizacji przestrzeni magazynowej, a także oceny rentowności poszczególnych produktów. Właściwe obliczenia kosztów składowania są kluczowe dla efektywności działań logistycznych oraz dla podejmowania decyzji strategicznych w firmie, co potwierdzają standardy branżowe dotyczące zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 15

Aby biologicznie przetworzyć opakowania, stosuje się proces kompostowania. Do tej metody nadają się

A. polistyren
B. aluminium oraz stal
C. polichlorek winylu
D. papier i tektura
Papier i tektura to naturalne materiały, które można kompostować. To znaczy, że mikroorganizmy w ziemi potrafią je rozłożyć. Kiedy wrzucamy papier i tekturę do kompostownika, pomagamy wytworzyć dobry kompost, który można później wykorzystać jako nawóz w ogrodzie. Dzięki temu zmniejszamy ilość śmieci trafiających na wysypiska, a jednocześnie wspieramy naturalne cykle przyrody. W recyklingu kompostowanie tych materiałów to jedna z lepszych praktyk, co potwierdzają różne normy. Właściwe przetwarzanie papieru i tektury naprawdę może pomóc nam w ochronie środowiska i sprawić, że będziemy bardziej odpowiedzialni w zarządzaniu odpadami oraz promocji zrównoważonego rozwoju.

Pytanie 16

Średni czas załadunku towaru za pomocą wózka widłowego do jednego pojazdu wynosi 1 godzinę i 30 minut. Jaki jest wskaźnik wykorzystania czasu pracy wózka widłowego, jeśli średnio w ciągu 24 godzin załadunek odbywa się w przypadku 12 pojazdów samochodowych?

A. 0,85
B. 0,50
C. 0,60
D. 0,75
Obliczając wskaźnik wykorzystania czasu pracy wózka widłowego, należy najpierw obliczyć całkowity czas załadunku dla 12 pojazdów. Każdy pojazd wymaga 1 godziny i 30 minut, co odpowiada 90 minutom. Zatem dla 12 pojazdów czas załadunku wynosi: 12 * 90 minut = 1080 minut, co przekłada się na 18 godzin. W ciągu 24 godzin, wózek widłowy działa przez 18 godzin, co oznacza, że jego wskaźnik wykorzystania czasu pracy wynosi: 18/24 = 0,75. W praktyce wskaźnik ten jest kluczowy dla zarządzania efektywnością procesów logistycznych. Prawidłowe obliczenia oraz monitorowanie wskaźnika wykorzystania czasu pozwalają na optymalizację procesów załadunkowych i redukcję kosztów operacyjnych. Firmy transportowe oraz magazynowe często stosują podobne analizy, aby zwiększyć wydajność, co przekłada się na lepsze usługi i satysfakcję klientów. Warto dążyć do uzyskania jak najwyższego wskaźnika, co może wskazywać na efektywność operacyjną oraz dobrą organizację pracy.

Pytanie 17

Obiektem przeznaczonym do składowania luzem ziarna zbóż jest

A. wiata
B. magazyn chłodniczy
C. silos
D. magazyn piętrowy
Silosy są specjalistycznymi konstrukcjami zaprojektowanymi do przechowywania luzem ziarna zbóż, co czyni je najbardziej odpowiednim rozwiązaniem w tym kontekście. W przeciwieństwie do magazynów wielokondygnacyjnych, które są bardziej uniwersalne i mogą być używane do przechowywania różnorodnych materiałów, silosy są dedykowane do zadań związanych z zbożami. Posiadają one odpowiednie mechanizmy wentylacyjne, które zapobiegają rozwojowi pleśni oraz szkodników, a także umożliwiają kontrolę wilgotności, co jest kluczowe dla zachowania jakości ziarna. Silosy są często stosowane w przemyśle rolniczym oraz produkcji pasz, gdzie efektywność przechowywania i dostępność surowca mają ogromne znaczenie. Zarządzanie zapasami zbożowymi w silosach jest również zgodne z normami, takimi jak ISO 22000, które dotyczą systemów zarządzania bezpieczeństwem żywności. Ich zastosowanie pozwala na maksymalizację wydajności oraz minimalizację strat. Warto zaznaczyć, że silosy mogą mieć różne formy, w tym silosy cylindryczne, stożkowe oraz kwadratowe, co umożliwia dostosowanie do specyficznych potrzeb. Użycie silosów w przechowywaniu ziarna w sposób efektywny wspiera zrównoważony rozwój oraz optymalizację procesów logistycznych.

Pytanie 18

Zapas przechowywany w firmie, który jest wynikiem analizy ryzyka pojawienia się prognoz spekulacyjnych na rynku, to zapas

A. zabezpieczający
B. asekuracyjny
C. cykliczny
D. promocyjny
Odpowiedzi takie jak 'promocyjny', 'zabezpieczający' czy 'cykliczny' nie oddają właściwie charakteru zapasów gromadzonych w celu ochrony przed ryzykiem spekulacyjnym. Zapasy promocyjne są tworzony głównie w celu wsparcia działań marketingowych i zwiększenia sprzedaży w okresach promocji, a nie jako zabezpieczenie przed ryzykiem. Z kolei zapas zabezpieczający, chociaż w pewnym stopniu odnosi się do tematu bezpieczeństwa, jest zazwyczaj używany w kontekście eliminowania ryzyka braków związanych z niepewnością popytu lub czasem dostawy, a nie spekulacji rynkowej. Natomiast zapas cykliczny odnosi się do regularnych zjawisk popytowych, takich jak sezonowość, i jest obliczany na podstawie przewidywanego popytu w określonym okresie. Powoduje to mylenie koncepcji, gdzie zapas asekuracyjny jest stosowany przede wszystkim w kontekście niepewności i ryzyka, podczas gdy inne rodzaje zapasów odpowiadają na konkretne, przewidywalne potrzeby w działalności firmy. Kluczowym błędem myślowym jest zatem utożsamianie różnych typów zapasów bez uwzględnienia ich funkcji oraz kontekstu rynkowego, co prowadzi do nieprawidłowego definiowania strategii zarządzania zapasami.

Pytanie 19

Aby zapakować 200 sztuk produktu, ile opakowań zbiorczych powinno zamówić przedsiębiorstwo, mając na stanie 5 opakowań, gdy jedno opakowanie zbiorcze wystarcza na 10 sztuk produktu, a minimalne zamówienie wynosi 10 opakowań?

A. 20 opakowań
B. 15 opakowań
C. 10 opakowań
D. 5 opakowań
Wielu z użytkowników może błędnie ocenić liczbę opakowań, którą należy zamówić, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków. Odpowiedzi takie jak 10 opakowań mogą wydawać się logiczne, ponieważ opakowania, które są na stanie, są brane pod uwagę, ale nie uwzględniają one całkowitych potrzeb. Aby prawidłowo zrozumieć tę sytuację, istotne jest, aby każdy analizował zapotrzebowanie w kontekście rzeczywistej produkcji. W przypadku 200 sztuk, które wymagają 20 opakowań, fakt, że mamy 5 opakowań w magazynie, oznacza, że wciąż brakuje nam 15 opakowań. Innym częstym błędem jest zakładanie, że zamówienie minimalnej wielkości, wynoszącej 10 opakowań, zaspokoi potrzeby. To podejście nie uwzględnia tego, że potrzebujemy 20 opakowań, a zamówienie 10 opakowań jedynie zwiększy ilość dostępnych opakowań do 15, co wciąż nie wystarczy do spakowania całej produkcji. Niezbędne jest stosowanie podejścia systemowego, które uwzględnia zarówno stan magazynowy, jak i całkowite zapotrzebowanie produkcyjne, aby skutecznie zarządzać procesem zamawiania i minimalizować ryzyko przestojów w produkcji.

Pytanie 20

Punkt w łańcuchu dostaw, z którego realizowane jest zamówienie klienta, nazywa się

A. element surowców
B. miejsce podziału
C. punkt odbioru
D. miejsce dostawy
Poprawna odpowiedź to "punkt rozdziału", który w kontekście łańcucha dostaw oznacza miejsce, z którego realizowane są zamówienia klienta. Jest to kluczowy element, ponieważ odpowiednia lokalizacja może wpływać na czas dostawy oraz koszty transportu. Punkty rozdziału są strategicznie umiejscowione w pobliżu głównych rynków zbytu, co pozwala na szybką reakcję na zapotrzebowanie klientów. Przykładem może być centrala dystrybucji, która obsługuje kilka regionów. Dobre praktyki w zarządzaniu łańcuchem dostaw sugerują, że wybór punktu rozdziału powinien być wsparty analizą danych logistycznych oraz prognozowaniem popytu. Optymalizacja lokalizacji punktów rozdziału pozwala na zmniejszenie czasu realizacji zamówienia oraz ograniczenie kosztów transportu, co jest kluczowe w konkurencyjnym środowisku rynkowym.

Pytanie 21

Na początku kwartału w magazynie zgromadzono 45 t cementu, a na koniec tego samego kwartału było 50 t. W ciągu tego kwartału łączna ilość dostarczonego cementu wyniosła 735 t. Jak dużo cementu sprzedano w tym okresie?

A. 830 t
B. 730 000 kg
C. 73 000 kg
D. 740 t
Aby obliczyć ilość cementu sprzedanego w analizowanym okresie, należy zastosować zasadę bilansu, która polega na porównaniu ilości materiałów w magazynie na początku i na końcu okresu z dostawami. W pierwszym dniu kwartału w magazynie znajdowało się 45 ton cementu, a na jego końcu 50 ton. Łączne dostawy cementu wyniosły 735 ton. Używając wzoru: Sprzedaż = (Ilość na początku + Dostawy) - Ilość na końcu, otrzymujemy: Sprzedaż = (45 t + 735 t) - 50 t = 730 t. Przeliczając na kilogramy, 730 ton to 730 000 kg, co jest poprawną odpowiedzią. Praktyczne zastosowanie tej metody można znaleźć w zarządzaniu zapasami, gdzie istotne jest monitorowanie ruchów towarów. Standardy branżowe, takie jak FIFO (First In First Out) czy LIFO (Last In First Out), również opierają się na analizie stanów magazynowych i dostaw, dlatego umiejętność przeprowadzania takich obliczeń jest kluczowa dla efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 22

Wpływ wartości oraz korzyści materialnych uzyskanych lub należnych w związku z prowadzoną działalnością logistyczną określamy jako

A. przychód
B. amortyzacja
C. koszt całkowity
D. koszt alternatywny
Przychód to kluczowe pojęcie w działalności logistycznej, ponieważ odnosi się do wartości, jaką przedsiębiorstwo uzyskuje ze sprzedaży swoich produktów lub usług. W kontekście logistyki, przychód może pochodzić z transportu, magazynowania oraz wszelkich innych usług związanych z dostarczaniem towarów do odbiorców. Przykładem może być firma transportowa, która generuje przychody poprzez świadczenie usług przewozowych dla różnych klientów. W praktyce, przychód jest podstawowym wskaźnikiem wydajności finansowej firmy, a jego analiza pozwala ocenić efektywność działań logistycznych. Dobre praktyki wskazują, że monitorowanie przychodów powinno być regularne i zintegrowane z ogólną strategią przedsiębiorstwa, co pozwala na lepsze planowanie finansowe i inwestycje w rozwój. Ponadto, przychód jest również podstawą do obliczeń związanych z rentownością, co jest kluczowe dla zrównoważonego rozwoju firmy.

Pytanie 23

Które z poniższych elementów wchodzą w skład infrastruktury kolejowej punktowej?

A. stacje graniczne o dwóch i więcej torach, szlaki
B. sieć stacji, urządzenia przeładunkowe, magazyny
C. stacje graniczne, trasy, szlaki, odstępy
D. drogi szynowe, urządzenia do przeładunku, magazyny
Odpowiedź "sieć stacji, urządzenia przeładunkowe, magazyny" jest prawidłowa, ponieważ stanowi kluczowe elementy infrastruktury kolejowej punktowej. W kontekście transportu kolejowego, sieć stacji jest niezbędna do obsługi pasażerów oraz towarów, umożliwiając przesiadki i transfery. Urządzenia przeładunkowe, takie jak rampy czy terminale, są krytyczne dla efektywnej wymiany towarów między różnymi środkami transportu, co zgodne jest z zasadami logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw. Magazyny natomiast pozwalają na składowanie towarów i zarządzanie ich dystrybucją, co jest kluczowe w przypadku zmienności popytu i zapewnienia ciągłości dostaw. Utrzymanie tych elementów w dobrym stanie technicznym jest zgodne z normami branżowymi, takimi jak EN 50126 dotycząca niezawodności. Wiedza na temat zarządzania tymi elementami jest niezbędna dla profesjonalistów w sektorze transportu kolejowego oraz logistyki.

Pytanie 24

Narzędzie do planowania, które precyzyjnie określa czas realizacji, datę rozpoczęcia oraz zakończenia działań podejmowanych przez pracowników jednostki organizacyjnej, nazywa się

A. ścieżką operacji
B. zbiorem operacji
C. harmonogramem
D. normatywem
Harmonogramem nazywamy narzędzie planowania, które precyzyjnie określa czas trwania, termin rozpoczęcia i zakończenia operacji wykonywanych przez pracowników w danej komórce organizacyjnej. Harmonogramy są kluczowe w zarządzaniu projektami i operacjami, ponieważ pozwalają na efektywne rozdzielenie zasobów, eliminację konfliktów czasowych oraz monitorowanie postępu prac. W praktyce, sporządzanie harmonogramu zaczyna się od zidentyfikowania wszystkich zadań i operacji, które muszą zostać wykonane, a następnie przydzieleniu im konkretnych terminów. Przykładem zastosowania harmonogramu może być projekt budowlany, w którym harmonogram określa etapy budowy, czas trwania robót oraz terminy ich zakończenia. W branży budowlanej, stosuje się także metody takie jak Gantt Chart, które wizualnie przedstawiają różne etapy projektu, co umożliwia lepsze zarządzanie zasobami i kontrolowanie postępów. Zgodnie z najlepszymi praktykami, regularne przeglądy harmonogramu oraz jego aktualizacja są niezbędne dla utrzymania zgodności z planem i zapewnienia, że projekt zostanie ukończony w terminie.

Pytanie 25

Identyfikacja towarów przy użyciu technologii RFID opiera się na

A. analizie obrazu
B. magnetycznej ścieżce
C. rozpoznawaniu dźwięku
D. sygnale radiowym
Techniki takie jak rozpoznawanie obrazu i rozpoznawanie głosu, mimo że są zaawansowanymi formami automatyzacji, nie są stosowane w kontekście identyfikacji towarów przy użyciu RFID. Rozpoznawanie obrazu polega na analizie wizualnej danych, co wymaga przetwarzania zdjęć lub wideo, a to z kolei wiąże się z ograniczeniami w zakresie szybkości oraz warunków oświetleniowych. W kontekście identyfikacji towarów, ta technologia może być używana do monitorowania, ale nie zastępuje systemów RFID, które oferują automatyczną i bezdotykową identyfikację. Z kolei rozpoznawanie głosu polega na interpretacji dźwięków i komend, co jest bardziej złożone i wymaga interakcji ze strony użytkownika, co nie sprawdza się w automatycznym śledzeniu towarów. Ścieżka magnetyczna, typowa dla kart magnetycznych, również nie ma zastosowania w RFID, gdyż technologia ta opiera się wyłącznie na komunikacji radiowej. Wprowadzenie w błąd może wynikać z niepełnego zrozumienia zasad działania różnych technologii identyfikacji, co prowadzi do niewłaściwych wniosków o ich funkcjonalności. Kluczowe jest zrozumienie, że RFID wykorzystuje fale radiowe do automatycznej identyfikacji, co czyni tę metodę efektywną i odpowiednią dla nowoczesnych systemów zarządzania supply chain.

Pytanie 26

Do funkcji dystrybucji występujących przed transakcją zalicza się

A. dostarczanie produktów do pośredników oraz ostatecznych nabywców
B. ustalanie należności
C. przeprowadzanie badań marketingowych dotyczących satysfakcji nabywców
D. uzgadnianie warunków umów handlowych
Negocjowanie warunków umów handlowych to kluczowa funkcja przedtransakcyjna, która ma na celu stworzenie korzystnych dla obu stron warunków współpracy. Proces ten nie tylko dotyczy ustalania cen, ale także warunków dostaw, terminów płatności, gwarancji i innych istotnych aspektów umowy. Efektywne negocjacje prowadzą do zbudowania długotrwałych relacji z partnerami biznesowymi oraz minimalizują ryzyko konfliktów w przyszłości. Przykładem może być sytuacja, w której firma negocjuje z dostawcą warunki dostaw, co pozwala na optymalizację kosztów oraz lepsze dostosowanie do potrzeb rynku. W branży B2B negocjacje są szczególnie istotne, ponieważ mogą decydować o rentowności przedsięwzięcia. Ponadto, zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi, skuteczne negocjacje polegają na zastosowaniu technik aktywnego słuchania oraz analizy potrzeb obu stron, co prowadzi do osiągnięcia porozumienia, które satysfakcjonuje obie strony.

Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

Do podstawowych środków używanych do tworzenia pakietowych jednostek ładunkowych nie wchodzą

A. jarzma
B. zawiesia
C. pasy
D. klamry
Zawiesia są elementem używanym do podnoszenia i transportu ładunków, jednak nie są one bezpośrednio związane z formowaniem pakietowych jednostek ładunkowych. Zgodnie z normami branżowymi, takimi jak ISO 3874, formowanie jednostek ładunkowych polega na organizacji ładunków w sposób umożliwiający ich efektywny transport i przechowywanie. Do podstawowych środków stosowanych w tym procesie należą pasy, jarzma oraz klamry, które służą do stabilizacji i zabezpieczania ładunków na paletach lub w kontenerach. Przykładowo, pasy transportowe są często wykorzystywane do mocowania ładunków na samochodach ciężarowych, co zapobiega ich przesuwaniu się podczas transportu. Dobre praktyki w tej dziedzinie podkreślają znaczenie użycia odpowiednich narzędzi i materiałów, aby zminimalizować ryzyko uszkodzeń ładunków w trakcie transportu.

Pytanie 29

Aby uzyskać przewagę na rynku, przedsiębiorstwa współpracujące z Centrum logistycznym wspólnie stworzyły strategię działania, podejmowania decyzji oraz zarządzania zasobami. Przedstawione relacje są przykładem zarządzania

A. środkami transportu
B. zapasami
C. łańcuchem dostaw
D. magazynami
Odpowiedź "łańcuchem dostaw" jest poprawna, ponieważ odnosi się do kompleksowego systemu zarządzania przepływem towarów oraz informacji między różnymi uczestnikami rynku. W kontekście współpracy firm z Centrum logistycznym, kluczowym celem jest optymalizacja wszystkich procesów, od pozyskania surowców po dostarczenie gotowego produktu do klienta. Wspólne opracowanie strategii działania oraz podejmowanie decyzji, jak również efektywne zarządzanie zasobami, ma na celu zwiększenie efektywności operacyjnej i redukcję kosztów. Przykładem może być wdrożenie systemów ERP (Enterprise Resource Planning), które integrują wiele aspektów działalności i umożliwiają lepsze prognozowanie, planowanie oraz zarządzanie zapasami. Ponadto, zgodnie z najlepszymi praktykami, współpraca w ramach łańcucha dostaw pozwala na szybkie reagowanie na zmieniające się warunki rynkowe oraz zwiększenie elastyczności i innowacyjności w dostosowywaniu oferty do potrzeb klientów.

Pytanie 30

Zapas surowców w logistycznym łańcuchu dostaw występuje w różnych formach. W odniesieniu do materiałów, które przechodzą przez różne etapy produkcji, mamy do czynienia z zapasem

A. w drodze.
B. w toku.
C. towarów.
D. wyrobów gotowych.
Zapas 'w toku' odnosi się do materiałów, które znajdują się w procesie produkcji, ale nie zostały jeszcze przetworzone na gotowy produkt. To kluczowy element w zarządzaniu łańcuchem dostaw, ponieważ pozwala na śledzenie postępu produkcji i zarządzanie czasem realizacji zamówień. Przykładowo, w branży motoryzacyjnej, komponenty takie jak silniki, skrzynie biegów czy inne części są często wytwarzane w różnych etapach produkcji. Zapas w toku umożliwia producentom ocenę efektywności linii produkcyjnej oraz identyfikację wąskich gardeł. Dobrą praktyką jest wdrażanie systemów ERP (Enterprise Resource Planning), które wspierają monitorowanie stanu zapasu w toku, co z kolei wpływa na optymalizację procesów produkcyjnych oraz minimalizację kosztów związanych z opóźnieniami. Efektywne zarządzanie zapasami w toku jest kluczowe nie tylko dla utrzymania płynności produkcji, ale także dla zapewnienia wysokiej jakości produktów końcowych, co jest zgodne z normami ISO w zakresie zarządzania jakością.

Pytanie 31

Firma dystrybucyjna przedstawiła firmom przewozowym trzy wymagania, które według niej mają wpływ na jakość procesu transportowego: cenę, czas dostawy i niezawodność. Przydzieliła im odpowiednie wagi. Wskaż najlepszą firmę przewozową.

Firma przewozowaCena
0,3
Czas dostawy
0,3
Niezawodność
0,4
A.657
B.784
C.577
D.578

A. A.
B. C.
C. B.
D. D.
Firma przewozowa D została wybrana jako najlepsza, ponieważ ma najwyższą sumę ważoną ocen w kluczowych kategoriach: ceny, czasu dostawy i niezawodności. Wagi przypisane tym kategoriom są odpowiednio 0,3 dla ceny, 0,3 dla czasu dostawy oraz 0,4 dla niezawodności. W praktyce oznacza to, że niezawodność jest najważniejszym czynnikiem w ocenie jakości usług przewozowych, co jest zgodne z trendami rynkowymi, gdzie klienci oczekują nie tylko korzystnych cen, ale również terminowości i pewności dostaw. Przykładowo, w branży e-commerce, firmy często preferują przewoźników, którzy zapewniają wysoką niezawodność, nawet kosztem wyższych cen, aby zminimalizować ryzyko opóźnień. Warto zapoznać się z metodami oceny dostawców, takimi jak analiza SWOT czy metoda punktowa, co pozwala na bardziej kompleksowe podejście do wyboru partnerów w logistyce. Zastosowanie powyższych zasad pozwala na optymalizację procesów transportowych oraz zwiększenie satysfakcji klientów, co jest kluczowe w dzisiejszym konkurencyjnym środowisku.

Pytanie 32

Odzież ochronna, która musi być certyfikowana, to odzież

A. przeznaczona do prac, gdzie występuje jedynie intensywne brudzenie substancjami niegroźnymi dla zdrowia
B. przeznaczona do zakrycia lub zastąpienia odzieży osobistej pracownika, chroniąca przed jednym lub wieloma zagrożeniami
C. przeznaczona do prac, w których wymagana jest szczególna czystość wytwarzanego produktu
D. przeznaczona do pracy w warunkach, w których działają czynniki powodujące szybkie zużycie odzieży
Odzież ochronna, która podlega obowiązkowej certyfikacji, jest kluczowym elementem w zapewnieniu bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w różnych branżach. Poprawna odpowiedź odnosi się do odzieży, która ma za zadanie chronić pracowników przed różnorodnymi zagrożeniami, takimi jak chemikalia, wysokie temperatury, czy mechaniczne uszkodzenia. Przykładem może być odzież stosowana w przemyśle chemicznym, gdzie pracownicy narażeni są na kontakt z substancjami toksycznymi. W takich przypadkach certyfikowane kombinezony ochronne muszą spełniać określone normy, takie jak EN 340, która określa ogólne wymagania dotyczące odzieży ochronnej, lub EN 14605, dotycząca odzieży chroniącej przed ciekłymi chemikaliami. Ponadto, stosowanie odzieży ochronnej jest regulowane przepisami prawa pracy, które nakładają na pracodawców obowiązek zapewnienia odpowiednich środków ochrony osobistej. W praktyce, właściwy wybór odzieży ochronnej może znacząco zredukować ryzyko wypadków oraz chorób zawodowych, co jest kluczowe dla utrzymania odpowiednich norm BHP w miejscu pracy.

Pytanie 33

System EDI pozwala na między innymi

A. tworzenie produktu zgodnie z oczekiwaniami rynku
B. prognozowanie globalnego zapotrzebowania na konkretne towary
C. wyeliminowanie dokumentów papierowych
D. zarządzanie kadrami
Wybór odpowiedzi związanej z tworzeniem produktów zgodnie z potrzebami rynku jest błędny, ponieważ system EDI nie zajmuje się bezpośrednio tworzeniem produktów, ale raczej ich dokumentacją i wymianą informacji. Chociaż zrozumienie potrzeb rynku jest kluczowe, to proces ten wymaga analizy danych rynkowych i zachowań konsumentów, co nie jest bezpośrednio funkcją EDI. EDI koncentruje się na automatyzacji procesów biurowych, co oznacza, że obsługuje wymianę danych między systemami informatycznymi, a nie bezpośrednio tworzenie produktów. Z kolei zarządzanie zasobami ludzkimi również nie jest obszarem, w którym EDI odgrywa kluczową rolę. Chociaż systemy EDI mogą wspierać wymianę informacji dotyczących zatrudnienia lub szkoleń, nie są one zaprojektowane do zarządzania zasobami ludzkimi jako całością. Odpowiedzi dotyczące planowania globalnego poziomu popytu na towary również nie są zgodne z funkcjonalnością EDI, ponieważ taki proces wymaga analityki danych, prognozowania i integracji z systemami ERP. Typowym błędem myślowym jest mylenie automatyzacji procesów z ich planowaniem czy tworzeniem. EDI wspiera procesy, ale nie zastępuje konieczności odpowiedniego zarządzania i analizy na poziomie strategicznym.

Pytanie 34

Samodzielne jednostki ekonomiczne nazywane węzłami logistycznymi, składające się z magazynów, terminali przeładunkowych oraz portów, połączone ze sobą siecią dróg tworzą

A. kanały dystrybucji
B. centrum przeładunku
C. centrum zaopatrzenia
D. sieci logistyczne
Węzły logistyczne to kluczowe elementy sieci logistycznych, które integrują różne funkcje związane z transportem, magazynowaniem i dystrybucją towarów. Poprawna odpowiedź 'sieci logistyczne' odnosi się do złożonego układu tych podmiotów, które współpracują, aby zapewnić efektywność dostaw oraz optymalizację procesów zaopatrzeniowych. Przykładowo, w praktyce sieci logistyczne mogą obejmować połączenia między centrami dystrybucji, portami morskimi, a także terminalami przeładunkowymi, co umożliwia sprawniejszy transport towarów na różnych etapach łańcucha dostaw. Współczesne standardy, takie jak ISO 28000 dotyczące zarządzania bezpieczeństwem w łańcuchu dostaw, podkreślają znaczenie tych węzłów w kontekście zapewnienia ciągłości i bezpieczeństwa dostaw. Przykładem zastosowania sieci logistycznych jest integracja technologii, takich jak systemy zarządzania magazynem (WMS) oraz systemy zarządzania transportem (TMS), które umożliwiają automatyzację i optymalizację procesów logistycznych.

Pytanie 35

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 36

Na której ilustracji jest przedstawiony kod kreskowy QR?

Ilustracja do pytania
A. Na ilustracji D.
B. Na ilustracji C.
C. Na ilustracji B.
D. Na ilustracji A.
Kod QR, czyli Quick Response Code, to rodzaj dwuwymiarowego kodu kreskowego, który charakteryzuje się kwadratowym kształtem oraz specyficznymi wzorami, w tym mniejszymi kwadratami umieszczonymi w trzech z czterech rogów. Wybór ilustracji A jako poprawnej odpowiedzi jest słuszny, ponieważ odzwierciedla to cechy identyfikacyjne kodu QR. Kody QR są powszechnie stosowane w różnych dziedzinach, takich jak marketing, logistyka i płatności mobilne, ponieważ pozwalają na szybkie skanowanie i odczytywanie informacji przez smartfony i czytniki kodów. W praktyce użycie kodów QR może obejmować linki do stron internetowych, informacje o produktach czy dane kontaktowe. Warto również zauważyć, że zgodnie z normami ISO/IEC 18004 kod QR powinien być odpowiednio zaprojektowany, aby zapewnić wysoką jakość odczytu w różnych warunkach, co dodatkowo potwierdza znaczenie znajomości jego właściwości dla efektywnego wykorzystania w różnych kontekstach.

Pytanie 37

W czasie inwentaryzacji w magazynie odkryto:
− brak 120 szt. konfitury truskawkowej po 2,50 zł/szt.,
− nadwyżkę 90 szt. konfitury wiśniowej po 2,60 zł/szt.
Komisja inwentaryzacyjna postanowiła zrekompensować niedobór konfitury truskawkowej nadwyżką konfitury wiśniowej. Wartość rekompensaty zgodnie z zasadą mniejsza ilość – niższa cena wyniesie?

A. 234,00 zł
B. 312,00 zł
C. 300,00 zł
D. 225,00 zł
Wartość kompensaty obliczana na podstawie niewłaściwych danych prowadzi do błędnych wyników. W analizowanym przypadku, niepoprawne odpowiedzi często wynikają z błędnej interpretacji zasady "mniejsza ilość – niższa cena". Niektórzy mogą pomylić sposób obliczania wartości kompensaty i starać się zsumować wartości jednostkowe obu produktów bez uwzględnienia ich ilości. Na przykład, przyjmowanie wartości 312,00 zł może wynikać z błędnego założenia, że obie wartości należy zsumować (300,00 zł + 234,00 zł), co jest nieprawidłowe, ponieważ kompensacja nie polega na dodawaniu, lecz na porównywaniu mniejszych wartości. Z kolei odpowiedzi takie jak 234,00 zł błędnie opierają się na samej wartości nadwyżki konfitury wiśniowej, pomijając aspekt niedoboru. Kluczowe jest, aby przy takich obliczeniach zawsze kierować się zasadą, że dla kompensacji bierzemy pod uwagę ilość, która jest mniejsza oraz cenę, która jest niższa. Ignorowanie tych zasad prowadzi do błędnych konkluzji i może skutkować nieefektywnym zarządzaniem zapasami, co w dłuższej perspektywie wpływa na rentowność przedsiębiorstwa. W praktyce kluczowe jest, aby podczas inwentaryzacji nie tylko dokładnie zliczać zapasy, ale również stosować odpowiednie metody ich wyceny i kompensacji, co jest zgodne z najlepszymi praktykami zarządzania magazynem.

Pytanie 38

Firma zamierza zrealizować analizę ABC zapasów, aby ustalić, w której części magazynu powinny być przechowywane różne asortymenty, co pozwoli na skrócenie czasu kompletacji zamówienia oraz jego wydania dla klienta. Na podstawie jakiego kryterium należy przeprowadzić analizę ABC zapasów?

A. Wartości przyjęć
B. Wielkości wydań
C. Częstotliwości wydań
D. Częstotliwości przyjęć
Wybór kryteriów do analizy ABC zapasów jest kluczowy dla efektywności operacyjnej magazynu, a częstotliwość wydań jest najistotniejszym z nich. Inne kryteria, takie jak wielkości wydań, mogą wydawać się logiczne, jednak nie uwzględniają one rzeczywistej dynamiki rotacji zapasów. Analizując wyłącznie wielkości wydań, można skoncentrować się na towarach, które są rzadko wydawane, co w dłuższej perspektywie prowadzi do niewłaściwego zorganizowania przestrzeni magazynowej. Kryterium wartości przyjęć również nie jest wystarczające, ponieważ nie odzwierciedla ono aktywności związanej z wydawaniem zapasów. Przykładowo, towar o wysokiej wartości, ale niskiej rotacji, może zajmować cenne przestrzenie magazynowe, co nie jest efektywne. Z kolei częstotliwość przyjęć nie daje obrazu aktywności związanej z wydawaniem towarów, a zatem nie wspiera procesu optymalizacji magazynu. Dlatego kluczowe jest, aby w analizie ABC skupić się na częstotliwości wydań, jako na najważniejszym wskaźniku, co jest zgodne z uznawanymi standardami zarządzania zapasami. Właściwe zrozumienie zasadności wyboru kryteriów analizy ABC jest niezbędne dla skutecznego zarządzania magazynem i optymalizacji procesów logistycznych.

Pytanie 39

Jakie będzie pole powierzchni modułu magazynowego w przypadku prostopadłego ustawienia paletowych jednostek ładunkowych na paletach EUR oraz drogi manipulacyjnej o szerokości 2,8 m, uwzględniając luz manipulacyjny?

A. 5,28 m2
B. 5,98 m2
C. 4,16 m2
D. 4,86 m2
Wybierając błędne odpowiedzi, często spotykane są nieporozumienia związane z obliczaniem powierzchni magazynowej oraz jej optymalnym wykorzystaniem. Niektóre wartości mogą wynikać z pomyłek w uwzględnieniu wymiarów palet czy luzów manipulacyjnych. Na przykład, odpowiedzi wskazujące mniejsze wartości, jak 4,16 m2 czy 5,28 m2, mogą wynikać z braku pełnego uwzględnienia rzeczywistych wymagań dotyczących przestrzeni manipulacyjnej. W praktyce, pominięcie odpowiedniego luzu wokół palet dla wózków widłowych lub niewłaściwe pomnożenie wymiarów palet skutkuje zaniżonym lub zawyżonym polem powierzchni modułu magazynowego. Ponadto, odpowiedzi te nie biorą pod uwagę standardowych praktyk w obszarze logistyki magazynowej, które zalecają tworzenie stref bezpieczeństwa i ruchu, co także ma wpływ na końcowy wynik obliczeń. Dlatego warto przyjąć, że do obliczenia właściwego pola powierzchni należy wprowadzić nie tylko podstawowe wymiary, ale także dodatkowe czynniki, takie jak szerokość dróg manipulacyjnych oraz przestrzeń potrzebną do efektywnej obsługi palet. Niezrozumienie tych aspektów prowadzi do dokonania błędnych wniosków i wyliczeń.

Pytanie 40

Magazyn stosuje metodę FIFO wydań magazynowych. Z danych zawartych w tabeli wynika, że wartość ewidencyjna 400 szt. cegieł wydanych 16 czerwca wynosi

Obrót magazynowy cegieł
Dzień dostawyDzień wydaniaJednostkowa cena ewidencyjna
[zł/szt.]
Wielkość
dostawy/wydania
[szt.]
19 maja-3,552 500
27 maja-3,502 000
-29 maja3,551 500
10 czerwca-3,603 000
-12 czerwca3,551 000
-12 czerwca3,50800
15 czerwca-3,452 000

A. 1 380,00 zł
B. 1 400,00 zł
C. 1 420,00 zł
D. 1 440,00 zł
Wybór odpowiedzi innej niż 1 400,00 zł wskazuje na błędne zrozumienie zasad działania metody FIFO. Metoda ta zakłada, że towary wydawane są w kolejności ich przyjęcia, co oznacza, że najpierw są wykorzystywane te z najwcześniejszych dostaw. W analizowanej sytuacji, 400 sztuk cegieł, które pozostały do wydania 16 czerwca, pochodziły z dostawy z 10 czerwca, a ich jednostkowa cena wynosiła 3,60 zł. Wartość ewidencyjna tych cegieł to 400 sztuk x 3,60 zł = 1 440,00 zł, co jest faktyczną wartością wydania. Wartości wskazane w innych odpowiedziach, takie jak 1 380,00 zł, 1 420,00 zł, czy 1 440,00 zł, mogą wynikać z błędnych obliczeń lub błędnego założenia co do tego, które cegły zostały wydane. Często błędy te mogą wynikać z niepełnego uwzględnienia wcześniej wydanych partii lub założeń dotyczących jednostkowych cen. Zrozumienie pełnego kontekstu operacji magazynowych oraz dokładne śledzenie stanów magazynowych na poziomie jednostkowym jest kluczowe dla zachowania zgodności z zasadami FIFO oraz dla efektywnego zarządzania kosztami.