Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.05 - Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 7 kwietnia 2025 21:26
  • Data zakończenia: 7 kwietnia 2025 21:42

Egzamin zdany!

Wynik: 21/40 punktów (52,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Gumowe rękawice ochronne powinny być używane podczas

A. spawania techniką MAG
B. zgrzewania
C. sprawdzania gęstości elektrolitu
D. wymiany czynnika chłodniczego w klimatyzacji
Gumowe rękawice ochronne są niezbędnym elementem wyposażenia osobistego w wielu sytuacjach, zwłaszcza podczas kontroli gęstości elektrolitu. Elektrolit w akumulatorach kwasowo-ołowiowych jest substancją żrącą, która może powodować oparzenia chemiczne, dlatego stosowanie rękawic ochronnych staje się kluczowe. Dobrze dobrane rękawice są w stanie chronić skórę przed kontaktem z elektrolitem, który może być niebezpieczny. Ważne jest, aby rękawice były wykonane z odpowiednich materiałów, takich jak lateks lub neopren, które oferują wysoką odporność na substancje chemiczne. Ponadto, stosowanie rękawic jest zgodne z zasadami BHP, które nakładają na pracowników obowiązek ochrony siebie przed czynnikami zewnętrznymi, co jest kluczowe w utrzymaniu wysokich standardów bezpieczeństwa w miejscu pracy. W praktyce, podczas wykonywania pomiarów gęstości elektrolitu, profesjonalne podejście i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa mogą znacząco zmniejszyć ryzyko wystąpienia wypadków.

Pytanie 2

Podczas weryfikacji sworznia tłokowego, jak należy zmierzyć jego zewnętrzną średnicę?

A. mikrometrem
B. średnicówką mikrometryczną
C. przymiarem kreskowym
D. suwmiarką modułową
Użycie suwmiarki modułowej do pomiaru średnicy zewnętrznej sworznia tłokowego może prowadzić do błędów pomiarowych z powodu ograniczonej precyzji narzędzia. Suwmiarka, chociaż może być wystarczająca do pomiarów o większych tolerancjach, nie zapewnia tak wysokiej dokładności jak mikrometr, co jest kluczowe w kontekście weryfikacji elementów o znaczeniu krytycznym, takich jak sworznie tłokowe, które muszą precyzyjnie pasować do ich gniazd. Średnicówka mikrometryczna, mimo że może wydawać się odpowiednia, nie jest narzędziem przeznaczonym do pomiaru średnicy zewnętrznej, lecz wewnętrznej, co czyni ją nieodpowiednim wyborem w tej konkretnej sytuacji. Przymiar kreskowy, chociaż również użyteczny w pomiarach, nie pozwala na uzyskanie wymaganej precyzji, co w kontekście weryfikacji wymiarowej siłowników, może doprowadzić do poważnych problemów w późniejszym etapie produkcji. Zrozumienie różnic między tymi narzędziami i ich zastosowaniem jest kluczowe, aby unikać pomyłek, które mogą prowadzić do błędnych wniosków na temat wymiarów i tolerancji elementów mechanicznych.

Pytanie 3

Gdzie wykorzystuje się rezonator Helmholtza?

A. w systemie zasilania silnika
B. w systemie dolotowym silnika
C. w systemie wylotowym silnika
D. w systemie zapłonowym silnika
Pojmowanie roli rezonatora Helmholtza w kontekście układów silnika może prowadzić do nieporozumień, szczególnie jeśli chodzi o jego zastosowanie w układzie wylotowym, zasilania lub zapłonowym. Rezonator Helmholtza jest zaprojektowany do pracy w układzie dolotowym, ponieważ jego funkcja polega na modulacji fal dźwiękowych, które występują w tym obszarze. W układzie wylotowym z kolei mamy do czynienia z innymi zjawiskami akustycznymi, które są związane z usuwaniem spalin, a nie ich wprowadzaniem. Stosowanie rezonatora w układzie wylotowym nie przyniosłoby korzyści, ponieważ nie ma on wpływu na poprawę napełnienia cylindrów. Podobnie, w układzie zasilania, gdzie paliwo jest dostarczane do silnika, a nie powietrze, rola rezonatora nie ma zastosowania, ponieważ nie jest on zaprojektowany do modulacji mieszanki paliwowej. Natomiast w układzie zapłonowym, który odpowiada za inicjację procesu spalania, rezonator również nie ma miejsca, ponieważ nie zajmuje się regulacją czy wsparciem procesu zapłonu mieszanki. Kluczowym błędem myślowym jest utożsamianie rezonatora Helmholtza z innymi elementami układu dolotowego, bez zrozumienia jego specyficznej funkcji i zastosowania. Prawidłowe podejście wymaga zrozumienia, że rezonatory są elementami projektowanymi z myślą o optymalizacji przepływu powietrza w silniku, co jest całkowicie inną funkcją niż te, które pełnią inne układy. Zatem, aby skutecznie wykorzystać potencjał silnika, konieczne jest umiejętne dopasowanie elementów do ich przeznaczenia.

Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

Który z rodzajów odpadów generowanych w warsztacie samochodowym stanowi istotne zagrożenie dla środowiska?

A. Oleje silnikowe
B. Klocki hamulcowe
C. Filtry powietrza
D. Tarcze sprzęgła
Oleje silnikowe są jednym z najbardziej szkodliwych odpadów powstających w warsztatach samochodowych. Zawierają szereg zanieczyszczeń, w tym metale ciężkie, związki organiczne i dodatki chemiczne, które mogą negatywnie wpływać na środowisko, szczególnie w przypadku niewłaściwego składowania lub utylizacji. Według standardów ochrony środowiska, takich jak normy ISO 14001, właściwe zarządzanie odpadami, w tym olejami, jest kluczowe dla zmniejszenia ich wpływu na ekosystemy. Praktycznym rozwiązaniem w warsztatach jest stosowanie systemów zbierania i recyklingu olejów, co pozwala na ich ponowne wykorzystanie oraz ograniczenie zanieczyszczenia gleby i wód gruntowych. Dobre praktyki obejmują także szkolenie personelu w zakresie odpowiedniej obsługi olejów oraz przestrzegania przepisów dotyczących ich przechowywania i utylizacji. Odpowiedzialne podejście do zarządzania olejami silnikowymi nie tylko wspiera zrównoważony rozwój, ale także przyczynia się do uzyskania certyfikatów środowiskowych, co zwiększa konkurencyjność warsztatu.

Pytanie 6

Podczas montażu pierścieni uszczelniających Simmera wyjętych ze skrzyni biegów należy

A. zamienić miejscami
B. pozostawić w oryginalnych gniazdach
C. zregenerować, gdy uległy zniszczeniu
D. wymienić na nowe
Wymiana pierścieni uszczelniających Simmera na nowe jest niezbędna, ponieważ te elementy są kluczowe dla zapewnienia szczelności układów mechanicznych, w tym skrzyń biegów. Uszczelnienia te często narażone są na działanie wysokich temperatur, ciśnień oraz substancji chemicznych, co prowadzi do ich zużycia i degradacji. Nowe uszczelnienia zapewniają optymalną funkcjonalność i minimalizują ryzyko wycieków oleju lub innych płynów eksploatacyjnych, co mogłoby prowadzić do poważnych uszkodzeń mechanicznych. Stosowanie nowych pierścieni jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, które podkreślają znaczenie używania oryginalnych lub wysokiej jakości zamienników. Na przykład, w przypadku wymiany uszczelnień w samochodach, producenci zalecają stosowanie elementów zgodnych z ich specyfikacjami, co ma na celu zapewnienie długotrwałej i niezawodnej pracy pojazdu. Oprócz tego, wymiana starych uszczelnień na nowe w trakcie przeglądów technicznych lub napraw zwiększa bezpieczeństwo i efektywność urządzeń, co jest niezbędne w kontekście utrzymania właściwego stanu technicznego pojazdów.

Pytanie 7

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 8

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 9

Aby przeprowadzić regulację luzu zaworowego, potrzebne jest

A. passametr
B. szczelinomierz
C. mikrometr
D. głębokościomierz
Głębokościomierz, mikrometr oraz passametr to narzędzia, które mają swoje specyficzne zastosowania, ale nie są właściwe do regulacji luzu zaworowego. Głębokościomierz służy do pomiaru głębokości otworów lub szczelin, co w kontekście regulacji luzu zaworowego nie ma zastosowania. Mikrometr, z kolei, jest narzędziem do precyzyjnego pomiaru małych wymiarów, takich jak grubość, ale nie jest dostosowany do pomiaru luzu zaworowego, gdzie istotne są większe odstępy, które mogą być mierzone jedynie przy użyciu szczelinomierza. Passametr to narzędzie używane do pomiaru średnic, jednak również nie odnosi się do pomiaru luzu zaworowego. Typowym błędem myślowym jest założenie, że każde narzędzie pomiarowe może być użyte do dowolnego pomiaru. Ważne jest, aby każde narzędzie było stosowane zgodnie z jego przeznaczeniem, aby uniknąć błędnych pomiarów, które mogą prowadzić do niewłaściwej regulacji i w konsekwencji do uszkodzenia silnika. Użycie niewłaściwego narzędzia do pomiaru luzu zaworowego może skutkować nieprawidłowym ustawieniem zaworów, co negatywnie wpłynie na osiągi i żywotność silnika.

Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

Do zadań tarczy sprzęgłowej należy przekazywanie momentu obrotowego?

A. z koła zamachowego na wałek sprzęgłowy
B. z wałka sprzęgłowego na wałek atakujący
C. z wałka pośredniego na wałek sprzęgłowy
D. z wałka sprzęgłowego na koło zamachowe
Odpowiedzi wskazujące na inne możliwości przenoszenia momentu obrotowego, takie jak z wałka sprzęgłowego na koło zamachowe lub z wałka pośredniego na wałek sprzęgłowy, mylnie interpretują podstawowe zasady działania sprzęgła. Tarcza sprzęgłowa nie przenosi momentu obrotowego z wałka sprzęgłowego na koło zamachowe, ponieważ jej rolą jest przede wszystkim połączenie lub odłączenie silnika od napędu, co odbywa się w wyniku działania sił tarcia. W rzeczywistości, moment obrotowy jest przenoszony z koła zamachowego na wałek sprzęgłowy, a nie odwrotnie. Takie nieprawidłowe zauważenie może prowadzić do błędnego zrozumienia całego układu napędowego. Ponadto, koncepcja przenoszenia momentu z wałka pośredniego na wałek sprzęgłowy ignoruje fakt, że wałek sprzęgłowy znajduje się w bezpośrednim połączeniu z silnikiem. Zrozumienie hierarchii komponentów w układzie napędowym oraz ich wzajemnych interakcji jest kluczowe dla diagnozowania problemów oraz prawidłowego funkcjonowania pojazdu. Często błędne odpowiedzi wynikają z pomylenia funkcji poszczególnych elementów, co podkreśla znaczenie wiedzy technicznej w kontekście układów mechanicznych.

Pytanie 12

Podczas serwisowania silnika wymieniono 4 wtryskiwacze o łącznym koszcie 1750,00 zł netto oraz turbinę w cenie 1900,00 zł netto. Całkowity czas serwisowania wyniósł 5,5 roboczogodziny, a stawka za jedną roboczogodzinę to 120,00 zł brutto. Części samochodowe podlegają opodatkowaniu VAT w wysokości 23%. Jaki jest całkowity koszt serwisowania brutto?

A. 4 310,00 zł
B. 5 301,30 zł
C. 5 149,50 zł
D. 4 489,50 zł
Aby obliczyć łączny koszt naprawy brutto, należy uwzględnić zarówno koszty części, jak i robocizny oraz odpowiednie stawki VAT. W naszym przypadku wtryskiwacze kosztowały 1750,00 zł netto, co po dodaniu 23% VAT daje 2152,50 zł. Turbina kosztowała 1900,00 zł netto, co z VAT wynosi 2337,00 zł. Koszt robocizny to 5,5 roboczogodziny mnożone przez 120,00 zł brutto, co daje 660,00 zł. Teraz sumujemy wszystkie te wartości: 2152,50 zł (wtryskiwacze) + 2337,00 zł (turbina) + 660,00 zł (robocizna) = 5150,50 zł. Dodając VAT (23%), całkowity koszt naprawy brutto wynosi 5 149,50 zł. Taki sposób kalkulacji jest zgodny z obowiązującymi standardami rachunkowości oraz praktykami w branży motoryzacyjnej, gdzie każda część oraz usługa są fakturowane z uwzględnieniem podatku VAT.

Pytanie 13

Przyczyną nadmiernego zużycia zewnętrznej części jednej z opon może być

A. zbyt niskie ciśnienie w oponie
B. niewłaściwy kąt pochylenia koła
C. niewłaściwy kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
D. zbyt wysokie ciśnienie w oponie
Niewłaściwy kąt pochylenia koła, znany również jako kąt nachylenia, ma kluczowe znaczenie dla równomiernego zużycia opon. Gdy kąt ten jest zbyt duży lub zbyt mały, powoduje to, że zewnętrzna lub wewnętrzna krawędź opony nie jest w pełni w kontakcie z nawierzchnią drogi. W rezultacie dochodzi do nadmiernego zużycia opony po jednej ze stron. W praktyce oznacza to, że pojazd może poruszać się w sposób niezgodny z zamierzonym, co nie tylko wpływa na komfort jazdy, ale przede wszystkim na bezpieczeństwo. Właściwe ustawienie kąta pochylenia koła można osiągnąć poprzez precyzyjne regulacje zawieszenia, co jest zgodne z zaleceniami producentów pojazdów oraz standardami branżowymi. Regularne sprawdzanie i dostosowywanie geometrii zawieszenia powinno być częścią rutynowej konserwacji pojazdu, aby zapewnić optymalne osiągi i wydłużyć żywotność opon.

Pytanie 14

Ile kresek znajduje się na noniuszu suwmiarki, która ma dokładność 0,05 mm?

A. 40 kresek
B. 10 kresek
C. 20 kresek
D. 50 kresek
Odpowiedź 20 kresek jest prawidłowa, ponieważ suwmiarka mikrometryczna z dokładnością 0,05 mm zazwyczaj ma noniusz podzielony na 20 kresek. Każda kreska na noniuszu odpowiada 0,05 mm, co sprawia, że cała skala noniusza pokrywa zakres 1 mm. Dzięki temu, suwmiarka pozwala na precyzyjne pomiary z dokładnością do 0,05 mm, co jest niezwykle przydatne w różnych zastosowaniach inżynieryjnych, mechanicznych i precyzyjnych. Na przykład w przemyśle motoryzacyjnym, gdzie dokładność pomiarów jest kluczowa dla zapewnienia jakości komponentów, użycie suwmiarki o takiej dokładności pozwala na kontrolę wymiarów elementów z bardzo małymi tolerancjami. Dobrą praktyką jest regularne kalibrowanie narzędzi pomiarowych oraz znajomość technik pomiarowych, aby uniknąć błędów i uzyskać wiarygodne wyniki pomiarów. Warto również zwrócić uwagę na to, że im większa liczba kresek na noniuszu, tym większa dokładność pomiaru, co jest kluczowe w precyzyjnej obróbce materiałów.

Pytanie 15

Miganie lampki MIL na desce rozdzielczej pojazdu oznacza

A. niemożność realizacji monitorów w trakcie jazdy
B. wystąpienie usterki mogącej doprowadzić do uszkodzenia układu oczyszczania spalin
C. wykonanie manewru parkowania w pojeździe z funkcją parkowania automatycznego
D. zakaz uruchamiania silnika
Lampka MIL (Malfunction Indicator Lamp) to wskaźnik, który informuje kierowcę o problemach związanych z silnikiem lub układem oczyszczania spalin. Miganie tej lampki wskazuje na poważną usterkę, która może prowadzić do uszkodzenia układu oczyszczania spalin, co z kolei może skutkować większymi kosztami naprawy oraz negatywnym wpływem na środowisko. Przykładowo, usterki takie jak awaria katalizatora, czujnika tlenu lub uszkodzenie systemu recyrkulacji spalin mogą wywołać miganie lampki MIL. W sytuacji, gdy lampka zaczyna migać, zaleca się natychmiastowe zatrzymanie pojazdu oraz skonsultowanie się z wykwalifikowanym mechanikiem celem diagnostyki. Dobre praktyki wskazują, że ignorowanie tych sygnałów może prowadzić do poważniejszych uszkodzeń silnika oraz naruszenia norm emisji spalin. Zrozumienie znaczenia lampki MIL jest kluczowe dla utrzymania pojazdu w dobrym stanie oraz minimalizacji negatywnego wpływu na środowisko.

Pytanie 16

Metaliczny dźwięk pochodzący z górnej części silnika może świadczyć

A. o uszkodzeniu pierścieni tłokowych
B. o wyeksploatowaniu łańcucha rozrządu
C. o luzach w łożyskach wału korbowego
D. o zbyt dużym luzie zaworów
Nadmierny luz zaworów w silniku jest jednym z kluczowych problemów, które mogą manifestować się w postaci charakterystycznych metalicznych stuków, szczególnie w górnej części silnika. Luz zaworowy odnosi się do przestrzeni między końcem zaworu a jego napędem, co w praktyce oznacza, że zawór nie zamyka się całkowicie lub nie otwiera się w odpowiednim momencie. W wyniku tego mogą występować różne nieprawidłowości w pracy silnika, w tym utrata mocy, nierówna praca na biegu jałowym, a także zwiększone zużycie paliwa. W kontekście standardów branżowych, regularne sprawdzanie luzów zaworowych jest zalecane w ramach konserwacji silników spalinowych, a ich odpowiednia regulacja powinna odbywać się zgodnie z wytycznymi producenta pojazdu. Przykładem może być typowy interwał wymiany oleju, podczas którego zaleca się również kontrolę stanu luzu zaworowego, co może zapobiec poważniejszym uszkodzeniom. Oprócz tego, wystąpienie opisanego stukania jest sygnałem, że należy przeprowadzić diagnostykę silnika, aby zidentyfikować i naprawić problem, co przyczyni się do wydłużenia jego żywotności.

Pytanie 17

Pomieszczenie, w którym przeprowadza się analizę spalin, powinno być wyposażone w

A. odciąg spalin odprowadzający spaliny na zewnątrz
B. wentylację grawitacyjną
C. ogólną wentylację nawiewną
D. klimatyzację
Odpowiedź 'odciąg spalin odprowadzający spaliny na zewnątrz' jest prawidłowa, ponieważ przeprowadzanie analizy spalin wymaga zapewnienia odpowiednich warunków bezpieczeństwa oraz minimalizacji ryzyka związanego z ich obecnością w pomieszczeniu. Odciąg spalin, który kieruje spaliny na zewnątrz, pozwala na skuteczne usunięcie szkodliwych substancji do atmosfery, co jest kluczowe dla zdrowia ludzi oraz ochrony środowiska. W praktyce, takie systemy są wykorzystywane w laboratoriach, zakładach przemysłowych oraz przy badaniach emisji spalin pojazdów. Zgodnie z normami branżowymi, takimi jak PN-EN 15259, systemy odciągowe powinny być projektowane i eksploatowane w sposób zapewniający ich efektywność i bezpieczeństwo, co obejmuje regularne przeglądy oraz konserwację. Dlatego zapewnienie odpowiedniego odciągu spalin nie tylko spełnia wymagania prawne, ale również chroni zdrowie pracowników i użytkowników.

Pytanie 18

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 19

Jak wiele znaków zawiera numer VIN?

A. 13 znaków
B. 11 znaków
C. 17 znaków
D. 15 znaków
Numer identyfikacyjny pojazdu, znany jako VIN (Vehicle Identification Number), składa się z 17 znaków, co czyni go unikalnym dla każdego pojazdu. VIN został wprowadzony, aby zapewnić jednoznaczną identyfikację pojazdów na całym świecie. Składa się z kombinacji liter i cyfr, które zawierają istotne informacje, takie jak producent, rok produkcji, miejsce produkcji oraz unikalny numer seryjny pojazdu. Przykładowo, pierwsze trzy znaki VIN to tzw. WMI (World Manufacturer Identifier), które identyfikują producenta. Wiedza na temat VIN jest kluczowa dla takich procesów jak rejestracja pojazdu, ubezpieczenia, a także przy transakcjach sprzedaży, ponieważ pozwala na szybkie sprawdzenie historii pojazdu oraz jego stanu prawnego. Zgodnie z międzynarodowymi standardami ISO 3779, długość VIN powinna być stała, co ułatwia zarówno producentom, jak i użytkownikom identyfikację i śledzenie pojazdów.

Pytanie 20

EGR to skrót oznaczający system

A. wspomagania układu kierowniczego
B. recyrkulacji spalin
C. zmiennych faz rozrządu
D. wspomagania układu hamulcowego
Zrozumienie działania układów w pojazdach mechanicznych jest kluczowe dla prawidłowej diagnostyki i naprawy. Odpowiedzi związane ze zmiennymi fazami rozrządu, wspomaganiem układu hamulcowego oraz wspomaganiem układu kierowniczego nie odnoszą się do właściwego kontekstu układu EGR. Zmienne fazy rozrządu to technologia, która optymalizuje moment otwarcia i zamknięcia zaworów, co wpływa na osiągi silnika, ale nie ma związku z kontrolą emisji spalin. Wspomaganie układu hamulcowego odnosi się do różnych systemów, które mają na celu zwiększenie efektywności hamowania, często wykorzystujących siłowniki hydrauliczne lub elektryczne, ale nie jest to związane z procesem recyrkulacji spalin. Z kolei wspomaganie układu kierowniczego ma na celu ułatwienie manewrowania pojazdem, co również nie ma związku z EGR. Typowym błędem myślowym jest mylenie różnych układów odpowiedzialnych za różne aspekty funkcjonowania samochodu; każdy z tych układów pełni odmienną rolę i jest częścią bardziej skomplikowanego systemu. Dlatego istotne jest, aby zdawać sobie sprawę z różnorodności technologii stosowanych w nowoczesnych pojazdach oraz ich specyficznych funkcji, aby móc skutecznie diagnozować i rozwiązywać problemy w układach samochodowych.

Pytanie 21

Jakie jest oznaczenie środka używanego do uzupełniania obiegu chłodzenia?

A. G12+
B. L-DAB
C. WD-40
D. GL-4
Wybór płynów chłodniczych jest kluczowym aspektem w utrzymaniu silnika w dobrym stanie, jednak odpowiedzi takie jak GL-4, L-DAB czy WD-40 wskazują na nieporozumienia w zakresie ich zastosowania. GL-4 to norma odnosząca się do olejów przekładniowych, a nie płynów chłodniczych, co oznacza, że nie może być stosowany w układzie chłodzenia silnika. L-DAB natomiast to standard dla olejów silnikowych, szczególnie w kontekście norm dla pojazdów z silnikami wysokoprężnymi, co także wyklucza go z użycia w układzie chłodzenia. WD-40 to środek smarny, który nie jest przeznaczony do użycia w układach chłodzenia; jego główną funkcją jest smarowanie i ochrona przed rdzą, a nie regulacja temperatury silnika. Użycie niewłaściwego płynu chłodniczego może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika, takich jak przegrzanie, korozja, a także może wpłynąć na wydajność układu chłodzenia. Z tego powodu bardzo ważne jest, aby stosować płyny zgodne z zaleceniami producenta, co zapewnia optymalne warunki pracy silnika oraz długotrwałość układu chłodzenia.

Pytanie 22

Termostat uruchamia przepływ cieczy chłodzącej do dużego układu

A. gdy temperatura cieczy chłodzącej jest niska.
B. gdy temperatura cieczy chłodzącej jest wysoka.
C. tuż po zapłonie silnika.
D. po uruchomieniu ogrzewania wnętrza.
W przypadku stwierdzenia, że termostat otwiera przelot cieczy chłodzącej do dużego obiegu po włączeniu ogrzewania nadwozia, jest to mylne podejście. Ogrzewanie wnętrza pojazdu nie ma bezpośredniego wpływu na działanie termostatu, który reaguje na temperaturę cieczy chłodzącej w silniku. Otwieranie termostatu powinno być związane z osiągnięciem odpowiedniej temperatury pracy silnika, a nie z użytkowaniem systemu ogrzewania. Innym błędnym myśleniem jest przekonanie, że termostat otwiera się, gdy temperatura cieczy chłodzącej jest niska. Taka sytuacja zapobiegałaby efektywnemu nagrzewaniu silnika i mogłaby prowadzić do jego nieefektywnej pracy, a także zwiększonego zużycia paliwa. Działanie termostatu jako elementu regulującego temperaturę jest kluczowe dla skuteczności układu chłodzenia. W przypadku uruchomienia silnika, otwarcie termostatu zaraz po rozruchu również byłoby nieprawidłowe, ponieważ silnik musi najpierw osiągnąć odpowiednią temperaturę, zanim zacznie funkcjonować w optymalnych warunkach. Koncepcja ta jest kluczowym elementem działania silnika oraz jego wpływu na wydajność oraz trwałość pojazdu. Zrozumienie zasady działania termostatu i jego wpływu na cały układ chłodzenia jest fundamentalne dla każdego, kto zajmuje się diagnostyką oraz naprawą pojazdów.

Pytanie 23

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 24

Rezystancję oblicza się jako

A. iloraz napięcia do natężenia prądu elektrycznego
B. różnicę natężenia oraz napięcia prądu elektrycznego
C. sumę natężenia oraz napięcia prądu elektrycznego
D. iloczyn napięcia oraz natężenia prądu elektrycznego
Wartość rezystancji jest definiowana przez prawo Ohma, które mówi, że rezystancja (R) jest równa ilorazowi napięcia (U) do natężenia prądu (I). Matematycznie można to zapisać jako R = U/I. Ta zależność jest kluczowa w elektroenergetyce i inżynierii elektrycznej, gdzie pozwala na projektowanie i analizowanie obwodów elektrycznych. Przykładem zastosowania tej zasady jest obliczanie wartości rezystorów w układach elektronicznych, aby zapewnić odpowiednie działanie komponentów elektronicznych, takich jak diody czy tranzystory. W praktyce, zrozumienie tego związku umożliwia również dobieranie odpowiednich wartości komponentów do określonych zastosowań, co jest niezwykle istotne w kontekście projektowania układów zasilania oraz systemów automatyki. Wiedza na temat rezystancji i jej obliczania jest również niezbędna w kontekście oceny efektywności energetycznej, co jest istotne dla zrównoważonego rozwoju oraz oszczędności energetycznych w różnych aplikacjach przemysłowych oraz domowych.

Pytanie 25

Czarne zabarwienie spalin w silniku ZS może wskazywać

A. na zbyt ubogą mieszankę
B. na uszkodzenie cewki zapłonowej
C. na poważnie zanieczyszczony filtr powietrza
D. na przenikanie płynu chłodzącego do komory spalania
Czarne zabarwienie spalin może być mylnie interpretowane w kontekście uszkodzenia cewki zapłonowej. Owszem, uszkodzenie cewki może prowadzić do nieprawidłowego zapłonu paliwa, jednak ten problem objawia się głównie poprzez nierówną pracę silnika, spadek mocy oraz wzrost zużycia paliwa, a niekoniecznie poprzez czarne spaliny. Z kolei przenikanie płynu chłodzącego do komory spalania wiąże się z innymi objawami, takimi jak białe zabarwienie spalin czy obecność cieczy w oleju silnikowym. Zbyt uboga mieszanka paliwowa z kolei powoduje poszarzenie spalin i zwiększenie emisji tlenków azotu, co również jest sprzeczne z czarnymi spalinami. Użytkownicy często mylą objawy i nie zdają sobie sprawy, że czarne zabarwienie spalin w rzeczywistości wskazuje na nadmiar paliwa w mieszance lub problemy z filtracją powietrza, a nie na awarie układu zapłonowego czy nieszczelności w układzie chłodzenia. W kontekście diagnostyki silnika, kluczowym jest zrozumienie, że każdy rodzaj zabarwienia spalin mówi coś innego, co może mieć kluczowe znaczenie dla skutecznej naprawy i optymalizacji pracy silnika. Dlatego warto zwracać uwagę na te aspekty i stosować właściwe procedury diagnostyczne, aby unikać nieporozumień i nieprawidłowych interpretacji objawów.

Pytanie 26

Odczuwane wibracje podczas startu pojazdu mogą świadczyć o

A. niewyważeniu kół
B. deformacji tarczy hamulcowej
C. zablokowaniu systemu chłodzenia
D. uszkodzeniu tarczy sprzęgłowej
Zablokowanie układu chłodzenia, odkształcona tarcza hamulcowa czy źle wyważone koła, to nie są rzeczy, które mają wpływ na drgania przy ruszaniu autem. Układ chłodzenia głównie zajmuje się regulacją temperatury silnika, więc jak coś z nim nie tak, to częściej możesz mieć problem z przegrzewaniem, co objawia się spadkiem mocy albo dymieniem, a nie drganiami. Z kolei odkształcenie tarczy hamulcowej zazwyczaj daje o sobie znać przy hamowaniu, a nie przy przyspieszaniu. Te elementy są robione tak, żeby działały stabilnie. A co do niewyważenia kół – to rzeczywiście może prowadzić do drgań, ale bardziej przy większych prędkościach, nie tyle przy ruszaniu. W praktyce kierowcy często mylą różne objawy i mogą źle interpretować, skąd te drgania się biorą. Ważne, żeby zrozumieć, że drgania przy ruszaniu nie mają nic wspólnego z układem hamulcowym ani chłodzenia, dlatego tak ważna jest dobra diagnostyka i fajne zrozumienie, jak to wszystko działa.

Pytanie 27

Za dostarczenie paliwa do cylindra w silniku Diesla odpowiada

A. pompa paliwowa
B. wtryskiwacz
C. pompa wtryskowa
D. gaźnik
Wybór pompy paliwowej, pompy wtryskowej czy gaźnika jako odpowiedzi na to pytanie odzwierciedla typowe nieporozumienia dotyczące funkcji poszczególnych elementów układu zasilania silnika wysokoprężnego. Pompa paliwowa odpowiada za dostarczanie paliwa z zbiornika do silnika, jednak nie jest odpowiedzialna za jego wtrysk do cylindrów. Kontroluje jedynie ciśnienie i przepływ paliwa, co jest niezbędne, ale nie realizuje samego procesu wtrysku. Z kolei pompa wtryskowa, chociaż bliżej związana z procesem wtrysku, sama w sobie nie wtryskuje paliwa do cylindra, a jedynie przygotowuje je do tego, co wykonuje wtryskiwacz. Gaźnik, z kolei, jest komponentem przestarzałym w kontekście silników wysokoprężnych, gdyż stosowany jest głównie w silnikach benzynowych. Działa na innej zasadzie, polegając na mieszaniu powietrza z paliwem w odpowiednich proporcjach. To rozróżnienie między różnymi elementami układu zasilania jest kluczowe dla zrozumienia działania silników wysokoprężnych i ich efektywności. Użytkownicy często mylą te pojęcia, co prowadzi do błędnych wniosków i trudności w właściwej diagnozie problemów związanych z układem paliwowym.

Pytanie 28

Badanie zadymienia spalin przeprowadza się w silnikach

A. z zapłonem samoczynnym
B. zasilanych paliwem LPG
C. z zapłonem iskrowym
D. zasilanych paliwem CNG
Wydaje mi się, że podejście do pomiaru zadymienia w silnikach z zapłonem iskrowym jest trochę błędne. Te silniki działają na zasadzie zapłonu od świecy, więc całkiem inaczej to wygląda niż w dieslach. W silnikach benzynowych spalanie jest bardziej stabilne, a cząstek stałych jest mniej. Nawet w silnikach na LPG czy CNG, które są gazowe, sytuacja wygląda inaczej. Choć te paliwa spalają się czyściej, nie produkują za dużo cząstek, więc pomiar zadymienia nie jest tam aż tak istotny. To, że wszędzie zakłada się podobne ilości cząstek we wszystkich silnikach, to błąd. Ważne jest, żeby znać różnice w konstrukcji i działaniu silników, bo ma to ogromne znaczenie dla analizy emisji. Dlatego trzeba stosować odpowiednie metody dla każdego typu silnika, bo normy różnią się w zależności od paliwa.

Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

Podczas montażu suchych tulei cylindrowych w korpusie silnika powinno się

A. umieścić uszczelki pomiędzy dolną częścią tulei a korpusem
B. ostrożnie wbijać tuleję gumowym młotkiem
C. nasmarować olejem miejsca styku tulei z korpusem
D. wciskać tuleję przy użyciu prasy lub specjalnego narzędzia
Założenie uszczelek między dolną częścią tulei a kadłubem jest praktyką, która nie jest zgodna z zasadami montażu tulei cylindrowych. W rzeczywistości, uszczelki te mogą wprowadzać dodatkowe luz i nieprawidłowe napotkanie tulei na kadłub, co negatywnie wpłynie na właściwości pracy silnika. W przypadku wciskania tulei przy użyciu młotka gumowego, może to prowadzić do nierównomiernego rozłożenia siły, co z kolei zwiększa ryzyko uszkodzenia tulei oraz kadłuba, a także nie zapewnia odpowiedniej szczelności, co jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania silnika. Nasmarowanie olejem powierzchni styku tulei z kadłubem nie jest zalecane, ponieważ może prowadzić do zmniejszenia tarcia, co w konsekwencji utrudnia osiągnięcie odpowiedniego dopasowania i stabilności tulei. W przypadku stosowania prasy lub przyrządów do montażu, nie tylko zapewnia się odpowiednią kontrolę nad procesem, ale również zachowuje się standardy jakości i bezpieczeństwa w przemysłowych praktykach montażowych. Zachowanie tych zasad jest istotne z perspektywy długoterminowej niezawodności silnika oraz zapobiegania problemom, które mogą wystąpić w wyniku niewłaściwego montażu.

Pytanie 31

Na desce rozdzielczej samochodu zaświeciła się lampka ostrzegawcza ciśnienia oleju. W pierwszej kolejności powinno się

A. sprawdzić poziom oleju
B. zweryfikować wydajność pompy olejowej
C. dokonać pomiaru ciśnienia oleju
D. ocenić funkcjonowanie czujnika oleju
Zasygnalizowana kontrolka ciśnienia oleju na desce rozdzielczej pojazdu wskazuje, że może występować problem z układem smarowania silnika. Pierwszym krokiem powinno być skontrolowanie poziomu oleju silnikowego, ponieważ zbyt niski poziom oleju jest najczęstszą przyczyną spadku ciśnienia. W praktyce, niewystarczająca ilość oleju może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika, w tym do zatarcia tłoków czy uszkodzenia panewki. Regularne sprawdzanie poziomu oleju jest zgodne z zaleceniami producentów pojazdów i standardami branżowymi, które podkreślają konieczność utrzymania odpowiedniego poziomu oleju w celu zapewnienia prawidłowego smarowania. W przypadku niskiego poziomu oleju, należy uzupełnić go odpowiednim olejem, spełniającym normy jakościowe, co zapobiegnie dalszym problemom. Użytkownicy powinni również być świadomi, że poziom oleju warto sprawdzać regularnie, co kilka tysięcy kilometrów, a nie tylko w momencie, gdy świeci kontrolka. Dbałość o odpowiedni poziom oleju jest kluczowa dla długowieczności silnika i jego efektywnego działania.

Pytanie 32

Gdy samochód wjeżdża na wzniesienie, obroty silnika rosną, podczas gdy prędkość liniowa pojazdu spada, co może być tego przyczyną?

A. uszkodzony mechanizm różnicowy
B. niesprawne sprzęgło
C. nieodpowiedni dobór przełożenia
D. za mała moc silnika
Niewłaściwy dobór przełożenia może prowadzić do suboptymalnych osiągów pojazdu, jednak nie jest to główny powód wzrostu prędkości obrotowej silnika przy malejącej prędkości liniowej. Przełożenia są projektowane w taki sposób, aby umożliwić silnikowi osiąganie odpowiednich obrotów w różnych warunkach. Zbyt niskie przełożenie może powodować, że silnik będzie osiągał wyższe obroty, ale przy dobrze dobranym przełożeniu, zmiana prędkości obrotowej nie powinna aż tak drastycznie odbiegać od zmiany prędkości liniowej. Zbyt mała moc silnika to kolejna koncepcja, która może być myląca. Choć rzeczywiście, silnik o ograniczonej mocy może mieć trudności w pokonywaniu wzniesień, to nie jest bezpośrednią przyczyną wzrostu obrotów przy spadku prędkości. Silniki są projektowane z myślą o różnych warunkach pracy, a ich moc jest często wystarczająca do pokonywania przeszkód, pod warunkiem, że wszystkie systemy, takie jak sprzęgło, działają prawidłowo. Niesprawne sprzęgło jest bardziej bezpośrednią przyczyną problemu, ponieważ jego awaria skutkuje utratą połączenia między silnikiem a układem napędowym. Uszkodzony mechanizm różnicowy również wpłynąłby na wydajność jazdy, ale nie spowodowałby wzrostu obrotów silnika w tej konkretnej sytuacji. Takie nieprawidłowe wnioski często wynikają z braku zrozumienia, jak różne komponenty pojazdu współpracują ze sobą, co podkreśla wagę prawidłowej diagnostyki i konserwacji wszystkich systemów samochodowych.

Pytanie 33

Większa ilość zaworów ssących w silniku ma bezpośredni wpływ na

A. większe zużycie paliwa
B. nadmiarowy pobór powietrza
C. szybsze napełnianie cylindra
D. wolniejsze opróżnianie cylindra
Większa liczba zaworów ssących w silniku bezpośrednio wpływa na szybkość napełniania cylindra, co jest kluczowe dla osiągnięcia lepszej efektywności silnika. Większa liczba zaworów pozwala na większy przepływ mieszanki powietrzno-paliwowej do cylindra, co w rezultacie przekłada się na lepsze wypełnienie komory spalania. Przykładem zastosowania tej zasady mogą być silniki sportowe, które często wyposażone są w systemy z większą liczbą zaworów na cylinder, co pozwala na osiągnięcie wyższej mocy i lepszej reakcji na gaz. W praktyce, zastosowanie technologii takich jak VTEC w silnikach Hondy, gdzie wykorzystywana jest zmienna geometria zaworów, potwierdza, że zwiększona liczba zaworów skutkuje lepszym wykorzystaniem mocy silnika w różnych zakresach obrotów. Normy dotyczące emisji spalin i efektywności paliwowej również skłaniają producentów do optymalizacji liczby zaworów, co prowadzi do bardziej wydajnych i ekologicznych rozwiązań.

Pytanie 34

Mikrometr z noniuszem podaje wyniki pomiarów z precyzją

A. 0,02 mm
B. 0,01 mm
C. 0,05 mm
D. 0,10 mm
Noniusz mikrometra, znany z wysokiej precyzji pomiarów, wskazuje dokładność 0,01 mm. Taki poziom dokładności jest kluczowy w zastosowaniach inżynieryjnych oraz laboratoryjnych, gdzie wymagana jest precyzyjna obróbka materiałów czy też montaż elementów. Dzięki takiej rozdzielczości, użytkownicy mogą z łatwością określić niewielkie wymiary, co jest istotne w kontekście tolerancji produkcyjnych. Na przykład, w przemyśle motoryzacyjnym, gdzie każdy milimetr ma znaczenie, pomiary realizowane z dokładnością do 0,01 mm umożliwiają osiągnięcie wysokiej jakości wykonania detali. Standardy branżowe, takie jak ISO 2768, nakładają obowiązek stosowania precyzyjnych narzędzi pomiarowych w procesie wytwarzania, co potwierdza znaczenie mikrometrów z noniuszem. Oprócz zastosowań przemysłowych, mikrometry są również stosowane w badaniach naukowych, gdzie precyzyjne pomiary są kluczowe dla uzyskania wiarygodnych wyników. To sprawia, że wiedza o dokładności mikrometrów jest istotnym elementem kształcenia inżynieryjnego.

Pytanie 35

W trakcie corocznego przeglądu serwisowego pojazdu należy zawsze przeprowadzić

A. wymianę oleju silnikowego i filtra oleju
B. wymianę płynu hamulcowego
C. wymianę piór wycieraczek
D. wymianę płynu chłodzącego
Wymiana oleju silnikowego i filtra oleju jest jednym z kluczowych elementów corocznego przeglądu serwisowego pojazdu, ponieważ zapewnia optymalne działanie silnika oraz przedłuża jego żywotność. Olej silnikowy odgrywa fundamentalną rolę w smarowaniu ruchomych części silnika, co zapobiega nadmiernemu zużyciu i uszkodzeniom mechanicznym. W miarę eksploatacji pojazdu, olej ulega degradacji z powodu wysokich temperatur oraz powstawania zanieczyszczeń, co wpływa na jego właściwości smarne. Dlatego regularna wymiana oleju oraz filtra oleju, który zatrzymuje zanieczyszczenia, jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania jednostki napędowej. Przykładowo, zalecenia producentów dotyczące wymiany oleju często określają interwały czasowe lub przebieg, po którym należy wykonać tę czynność, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej. Ignorowanie tej procedury może prowadzić do poważnych awarii i kosztownych napraw silnika, dlatego kluczowe jest przestrzeganie harmonogramu konserwacji pojazdu, aby zapewnić jego długotrwałe i niezawodne działanie.

Pytanie 36

Substancja eksploatacyjna oznaczona symbolem 10W/40 to

A. olej silnikowy
B. ciecz chłodząca silnik.
C. ciecz hamulcowa.
D. ciecz do spryskiwaczy.
Odpowiedź "olej silnikowy" jest poprawna, ponieważ oznaczenie 10W/40 odnosi się do klasyfikacji olejów silnikowych według normy SAE (Society of Automotive Engineers). Liczba przed literą 'W' (winter) oznacza lepkość oleju w niskich temperaturach, co jest istotne podczas uruchamiania silnika w zimie. W tym przypadku '10' wskazuje, że olej ma odpowiednią lepkość w temperaturach poniżej zera. Druga liczba, '40', określa lepkość oleju w wysokich temperaturach pracy silnika, co jest kluczowe dla zapewnienia odpowiedniej ochrony silnika w czasie jego eksploatacji. Oleje 10W/40 są powszechnie stosowane w silnikach benzynowych i diesla, oferując dobrą ochronę przy różnych warunkach temperaturowych. Zastosowanie takiego oleju wspiera właściwą pracę silnika, zapewniając jego smarowanie, a także redukując tarcie i zużycie części silnika. Używanie oleju o niewłaściwej specyfikacji może prowadzić do nadmiernego zużycia silnika oraz zwiększonego ryzyka awarii.

Pytanie 37

Jakie jest zadanie gaźnika w pojeździe?

A. podgrzewanie powietrza
B. regulowanie strumienia wtrysku
C. dozowanie paliwa i powietrza
D. pompowanie paliwa
Gaźnik odgrywa kluczową rolę w silniku spalinowym, odpowiadając za dozowanie paliwa i powietrza do mieszanki paliwowej, która jest następnie dostarczana do cylindrów silnika. Właściwe proporcje tego połączenia są istotne dla efektywności spalania, co ma bezpośredni wpływ na osiągi silnika oraz emisję spalin. W praktyce, gaźniki są projektowane w taki sposób, aby zapewnić optymalne mieszanie paliwa i powietrza w różnych warunkach pracy silnika, takich jak różne prędkości obrotowe czy obciążenia. Przykładem zastosowania dobrych praktyk w konstrukcji gaźników jest zastosowanie dławików, które regulują przepływ powietrza, co pozwala na precyzyjne dostosowanie mieszanki do aktualnych potrzeb silnika. Wiedza na temat działania gaźnika ma kluczowe znaczenie dla mechaników i inżynierów zajmujących się diagnostyką i naprawą układów zasilania w silnikach spalinowych.

Pytanie 38

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 39

Do zadań sondy lambda zainstalowanej tuż za katalizatorem należy

A. korekcja kąta wyprzedzenia zapłonu
B. kontrola składu mieszanki paliwowo-powietrznej
C. mierzenie poziomu tlenu w spalinach, które wydobywają się z katalizatora
D. mierzenie poziomu tlenu w spalinach, które opuszczają silnik
Odpowiedzi dotyczące pomiaru poziomu tlenu w spalinach opuszczających silnik, regulacji składu mieszanki paliwowo-powietrznej czy korekcji kąta wyprzedzenia zapłonu są nieprawidłowe, ponieważ nie odzwierciedlają rzeczywistych funkcji sondy lambda umieszczonej za katalizatorem. Pomiar tlenu w spalinach opuszczających silnik miałby zastosowanie w teorii, ale w praktyce sonda lambda za katalizatorem służy do monitorowania stanu spalin po ich przejściu przez proces katalityczny. To właśnie w tym miejscu można ocenić skuteczność działania katalizatora, ponieważ sonda rejestruje zmiany w składzie spalin, co jest krytyczne dla zarządzania emisjami. Regulacja składu mieszanki paliwowo-powietrznej również nie jest bezpośrednią funkcją sondy lambda, która dostarcza sygnał do jednostki sterującej, ale sama nie dokonuje modyfikacji składu mieszanki. Kąt wyprzedzenia zapłonu jest kolejnym parametrem, który nie jest kontrolowany przez sondę lambda. W rzeczywistości, błędne zrozumienie ról różnych komponentów systemu zarządzania silnikiem może prowadzić do nieefektywnego działania silnika oraz zwiększonej emisji zanieczyszczeń. Zrozumienie, że sonda lambda działa jako czujnik, a nie jako bezpośredni kontroler, jest kluczowe dla prawidłowej diagnozy i konserwacji nowoczesnych układów wydechowych.

Pytanie 40

Po dokonaniu wymiany klocków hamulcowych na jednej stronie pojazdu konieczne jest

A. wymiana klocków hamulcowych na drugiej stronie pojazdu
B. zweryfikowanie siły hamowania na stanowisku diagnostycznym
C. odpowietrzenie układu hamulcowego
D. sprawdzenie poziomu płynu hamulcowego
Odpowiedź sugerująca odpowietrzenie układu hamulcowego jest nieadekwatna w kontekście wymiany klocków hamulcowych na jednej osi. Odpowietrzanie układu hamulcowego jest konieczne w sytuacji, gdy w układzie dostanie się powietrze, co najczęściej ma miejsce przy wymianie płynu hamulcowego lub naprawach związanych z układem hydrauliki hamulcowej. Wymiana klocków nie powinna wpływać na ciśnienie ani na szczelność układu, o ile nie doszło do jego uszkodzenia podczas prac. Ponadto, przeprowadzając odpowietrzanie, można przypadkowo wprowadzić powietrze do układu, co może prowadzić do obniżenia skuteczności hamowania, co jest groźne. Kolejna odpowiedź, dotycząca sprawdzenia siły hamowania na linii diagnostycznej, jest nadmiarowa w kontekście rutynowej wymiany klocków. Siła hamowania jest ważnym parametrem, ale jej sprawdzanie powinno mieć miejsce podczas kompleksowych przeglądów pojazdu, a nie bezpośrednio po wymianie klocków. Wreszcie, wymiana klocków hamulcowych na drugiej osi nie jest wymagana natychmiast po wymianie na jednej osi, chociaż zaleca się, aby klocki na obu osiach były w podobnym stanie. Zestawienie klocków na jednej osi z nowymi klockami na drugiej może prowadzić do nierównomiernego zużycia i zmniejszenia efektywności hamowania. W kontekście dobrych praktyk branżowych, kluczowe jest zachowanie równowagi w układzie hamulcowym, dlatego należy monitorować stan klocków na obu osiach.