Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik grafiki i poligrafii cyfrowej
  • Kwalifikacja: PGF.04 - Przygotowywanie oraz wykonywanie prac graficznych i publikacji cyfrowych
  • Data rozpoczęcia: 20 marca 2025 10:33
  • Data zakończenia: 20 marca 2025 10:41

Egzamin niezdany

Wynik: 10/40 punktów (25,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jaka jest cena wykonania offsetowych form drukowych w technologii CtP, niezbędnych do zadrukowania arkuszy w kolorystyce 4 + 1, jeśli koszt naświetlenia jednej formy wynosi 35 zł?

A. 70 zł
B. 280 zł
C. 175 zł
D. 140 zł
W przypadku nieprawidłowych odpowiedzi często brakuje zrozumienia podstawowych zasad obliczeń związanych z kosztami produkcji form drukowych. Na przykład, odpowiedzi wskazujące na kwoty takie jak 140 zł, 280 zł czy 70 zł są wynikiem niepoprawnego przeliczenia kosztów naświetlenia form. Możliwe, że ktoś obliczył koszt dla mniejszej liczby form lub pomylił się w obliczeniach, co jest typowe dla osób, które nie są zaznajomione z wymaganiami dla druku offsetowego. Zrozumienie, że w technologii CtP kolorystyka 4 + 1 wymaga pięciu form, jest kluczowe. Często w branży poligraficznej spotyka się sytuacje, w których nieprawidłowe obliczenia prowadzą do nieporozumień z klientami oraz do niedoszacowania kosztów produkcji. Ponadto, niektóre z tych błędnych odpowiedzi mogą wynikać z nieznajomości standardów branżowych, które jasno określają, ile form jest potrzebnych dla konkretnej kolorystyki. Warto zatem zwrócić uwagę na kluczowe elementy planowania kosztów, aby uniknąć typowych pułapek, które mogą prowadzić do nieefektywności operacyjnych oraz finansowych w drukarni.

Pytanie 2

Które zdanie złożone jest poprawne według zasad składni tekstów?

A. Tak , zwiedzałem to miasto już 3 - 4 razy
B. Tak ,zwiedzałem to miasto już 3 - 4 razy
C. Tak , zwiedzałem to miasto już 3- 4 razy
D. Tak, zwiedzałem to miasto już 3-4 razy
Wszystkie alternatywne odpowiedzi zawierają błędy związane z interpunkcją i formatowaniem, które wpływają na czytelność tekstu. W odpowiedziach, gdzie pojawia się spacja przed lub po znaku minus, następuje naruszenie zasad poprawnego pisania. Spacje przed i po znaku minus w liczbowych zakresach, takich jak "3 - 4", wprowadzają niepotrzebny chaos w tekście, który powinien być spójny i logiczny. W kontekście typografii oraz zasad pisania w języku polskim, istotne jest, aby unikać takich błędów, które mogą wpływać na postrzeganie profesjonalizmu piszącego. Zbyt wiele spacji lub ich niewłaściwe umiejscowienie mogą sugerować brak uwagi lub wiedzy na temat zasad pisowni, co w kontekście akademickim lub zawodowym może być interpretowane negatywnie. Ponadto, zasady typograficzne wskazują, że liczby dopełniające, takie jak "3-4", powinny być zapisane bez dodatkowych odstępów, aby zachować klarowność i estetykę tekstu. Prawidłowe formatowanie liczb i ich zapis jest istotne w każdym rodzaju dokumentu, od prostych notatek po skomplikowane prace badawcze, ponieważ każdy element wpływa na odbiór treści przez czytelnika. Dlatego też, warto zwracać uwagę na szczegóły, aby uniknąć typowych błędów myślowych, które mogą prowadzić do nieporozumień lub dezinformacji.

Pytanie 3

Aby przygotować 2 000 plakatów o wymiarach 500 x 700 mm w kolorystyce 4 + 0, należy skorzystać z

A. półformatowej, 4-kolorowej maszyny offsetowej.
B. szerokowstęgowej, 8-kolorowej maszyny fleksograficznej.
C. solwentowego plotera drukującego o szerokości zadruku 1,8 m.
D. cyfrowej maszyny drukarskiej o formacie SRA3.
Półformatowa, 4-kolorowa maszyna offsetowa jest najlepszym wyborem do produkcji 2000 plakatów o wymiarach 500 x 700 mm w kolorystyce 4 + 0. Druk offsetowy charakteryzuje się wysoką jakością reprodukcji kolorów oraz dużą efektywnością przy dużych nakładach. W przypadku plakatu o takiej wielkości, offset pozwala na uzyskanie wyraźnych i intensywnych kolorów, co jest niezbędne w materiałach reklamowych. Dodatkowo, przy dużych zamówieniach, koszt jednostkowy druku offsetowego maleje, co czyni go bardziej opłacalnym rozwiązaniem. W praktyce, maszyny offsetowe używane do takich zleceń są w stanie zadrukować duże arkusze papieru, co również przyspiesza proces produkcji. Przykładowo, maszyny takie jak Heidelberg czy Komori są standardem w branży, umożliwiając jednoczesne nanoszenie czterech kolorów na arkusz. W przypadku plakatu 4 + 0, co oznacza cztery kolory zadruku i brak druku z tyłu, offset idealnie spełnia te wymagania, oferując możliwość zastosowania różnych rodzajów papieru, co zwiększa atrakcyjność finalnego produktu.

Pytanie 4

Który element kompozycji tekstowej jest pokazany na rysunku w czerwonej ramce?

Ilustracja do pytania
A. Łam.
B. Stronica.
C. Kolumna.
D. Pagina.
Wybór odpowiedzi innej niż "łam" wskazuje na pewne nieporozumienia dotyczące terminologii stosowanej w poligrafii oraz układzie kompozycyjnym tekstów. Odpowiedź "kolumna" odnosi się jedynie do pionowego bloku tekstu, który jest częścią większej całości, jaką jest łam, ale nie oddaje pełnego kontekstu układu strony. "Pagina" to termin odnoszący się do konkretnej strony w kontekście książek, jednak nie dotyczy on struktury graficznej tekstu, a bardziej jego lokalizacji w obrębie publikacji. Z kolei pojęcie "stronica" jest w zasadzie niepoprawnym terminem, co może wynikać z nieporozumienia w użyciu języka. Terminologia poligraficzna jest precyzyjna i niepoprawne używanie tych terminów może prowadzić do mylnych interpretacji oraz błędów w pracy z dokumentami. Warto zwrócić uwagę, że każda z wymienionych odpowiedzi ma swoje specyficzne znaczenie, jednak nie oddaje całości procesu projektowania stron w taki sposób, jak czyni to termin "łam". Aby zrozumieć te różnice, kluczowe jest zapoznanie się z podstawami typografii i zasadami kompozycji, które są fundamentalne w pracy projektantów graficznych oraz wydawców.

Pytanie 5

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 6

Wielkość wcięcia akapitowego wynika z rozmiaru zastosowanej czcionki oraz szerokości składu i zazwyczaj wynosi

A. 0,5 fireta
B. 2,0 firety
C. 3,0 firety
D. 1,0 firet
Wybór innej wartości niż 1,0 fireta może prowadzić do nieodpowiedniego formatowania tekstu, co z kolei wpływa na jego czytelność i estetykę. Odpowiedzi, które wskazują na 3,0 firety, 0,5 fireta lub 2,0 firety, są nieprawidłowe, ponieważ przekraczają lub nie osiągają standardowej wartości wcięcia akapitowego. Użycie 3,0 firetów może powodować zbyt duże odstępy między akapitami, co sprawi, że tekst będzie wyglądał na chaotyczny i trudny do śledzenia. Z drugiej strony, wcięcie o wielkości 0,5 fireta może być zbyt małe, co sprawi, że akapity będą wyglądały na zlewające się ze sobą, co obniży czytelność. Wartość 2,0 firety także nie jest standardowa; zbyt duże wcięcia mogą odwracać uwagę od treści i sprawiać, że tekst będzie wydawał się mniej profesjonalny. Istotne jest, aby wcięcia były proporcjonalne do wielkości czcionki oraz szerokości składu, ponieważ wpływają one na ogólny odbiór tekstu. W typografii zaleca się stosowanie wcięcia, które będzie zharmonizowane z innymi elementami strony, takimi jak marginesy czy odstępy między wierszami. Unikanie standardów typograficznych prowadzi do błędnych decyzji w projektowaniu, co z kolei może zniechęcać czytelników do zapoznawania się z treścią.

Pytanie 7

Ile arkuszy netto papieru samokopiującego B2 jest potrzebnych do wydrukowania 50 000 kompletów dokumentów samokopiujących w formacie 105 x 148 mm, jeżeli każdy komplet składa się z 4 kolorów papieru?

A. 3 125 arkuszy
B. 6 250 arkuszy
C. 12 500 arkuszy
D. 25 000 arkuszy
Kiedy analizujemy błędne odpowiedzi, kluczowym aspektem jest zrozumienie błędnych założeń przyjętych w obliczeniach. Wiele osób może pomylić ilość potrzebnych arkuszy A6 z ilością arkuszy B2, co prowadzi do znacznych nieporozumień. Przyjmowanie błędnych wymiarów arkuszy lub nieuwzględnienie, że jeden arkusz B2 można podzielić na wiele arkuszy A6, skutkuje znacznymi różnicami w obliczeniach. Ponadto, nie uwzględnienie ilości kolorów w komplecie prowadzi do pominięcia kluczowego czynnika, który drastycznie zwiększa potrzebną liczbę arkuszy. Osoby nieznające specyfiki druku samokopiującego mogą również założyć, że każdy arkusz A6 jest produktem końcowym, podczas gdy w rzeczywistości to tylko fragment większego procesu produkcyjnego, który wymaga większej ilości materiałów na skompletowanie gotowych zestawów. Istotne jest także, aby nie zatrzymywać się na poziomie prostych obliczeń, lecz w pełni rozumieć procesy logistyczne w produkcji, które mogą wpłynąć na końcowe decyzje dotyczące zamówień. W poligrafii, efektywność i dokładność obliczeń wpływają na jakość i koszt produkcji, dlatego każdy krok w procesie musi być dokładnie przemyślany.

Pytanie 8

Wskaż najodpowiedniejsze materiały do druku dwustronnej, kolorowej ulotki reklamowej?

A. Karton jednostronnie powlekany o gramaturze 300-315 g/m2
B. Tektura introligatorska o gramaturze 1200 g/m2
C. Papier dwustronnie powlekany o gramaturze 135-170 g/m2
D. Papier offsetowy o gramaturze 70 g/m2
Wybór nieodpowiedniego podłoża do druku ulotek reklamowych może znacznie wpłynąć na ich efektywność oraz postrzeganą jakość. Karton jednostronnie powlekany o gramaturze 300-315 g/m2, mimo że jest to materiał o dużej gramaturze, nie jest najlepszym wyborem do druku dwustronnego. Jednostronne powlekanie oznacza, że tylko jedna strona papieru jest pokryta warstwą, co skutkuje gorszym odwzorowaniem kolorów na stronie niepowlekanej. Tektura introligatorska o gramaturze 1200 g/m2, chociaż bardzo mocna, jest zbyt ciężka i sztywna do ulotek, co sprawia, że nie są one praktyczne w dystrybucji, a ich wizualna atrakcyjność może zostać ograniczona. Papier offsetowy o gramaturze 70 g/m2 jest zdecydowanie zbyt cienki do zastosowań reklamowych, ponieważ nie zapewnia odpowiedniej sztywności ani jakości druku, co może negatywnie wpłynąć na odbiór materiału przez potencjalnych klientów. W marketingu wizualnym ważne jest, aby materiały reklamowe były nie tylko estetyczne, ale także funkcjonalne. Dlatego kluczowe jest wybieranie podłoży, które wspierają wysoki standard druku i zapewniają skuteczną komunikację wizualną. Zrozumienie właściwości różnych typów papierów oraz ich wpływu na finalny produkt jest niezbędne do osiągnięcia sukcesu w dziedzinie druku reklamowego.

Pytanie 9

Wielokolorowy obraz powinien być reprodukowany w technice poligraficznej za pomocą

A. skanowania refleksyjnego
B. drukowania natryskowego
C. kopiowania stykowego
D. skanowania transmisyjnego
Skanowanie refleksyjne to naprawdę fajna technika, bo pozwala uchwycić różne kolory i detale z powierzchni materiału. Idealnie nadaje się do robienia cyfrowych kopii wielobarwnych zdjęć. W przeciwieństwie do skanowania transmisyjnego, które działa głównie na przezroczystych materiałach, skanowanie refleksyjne korzysta z światła odbitego, dzięki czemu zachowuje oryginalne kolory i faktury. Na przykład, kiedy digitalizujemy zdjęcia w albumach, to właśnie ta metoda jest najlepsza, bo zależy nam na wiernym odwzorowaniu wszystkiego. Często skanery refleksyjne mają też fajne systemy kalibracji kolorów, co pomaga w oddaniu barw według standardów branżowych, jak sRGB czy Adobe RGB. No i w kontekście druku wielkoformatowego, jeśli chcemy uzyskać rewelacyjne efekty, to skanowanie refleksyjne jest wręcz niezbędne. W moim doświadczeniu, dobrze zrobione skanowanie refleksyjne naprawdę podnosi jakość w poligrafii i zadowala klientów.

Pytanie 10

Do czwórki tytułowej nie wlicza się

A. przedtytułu
B. przedmowy
C. kolofonu
D. wakatu
Przy analizie czwórki tytułowej, istotne jest zrozumienie, jakie elementy ją tworzą i dlaczego niektóre z nich nie są jej częścią. W kontekście przedtytułu, kolofonu oraz wakatu, pojawiają się typowe nieporozumienia dotyczące ich roli w strukturze publikacji. Przedtytuł, choć nie jest zawsze obecny, pełni funkcję wprowadzającą do głównego tytułu i może być uznawany za istotny element, kiedy przyciąga uwagę czytelnika. Kolofon natomiast, umieszczany zazwyczaj na końcu książki, zawiera informacje o wydawcy, roku wydania oraz innych szczegółach produkcji, co również czyni go ważnym elementem publikacji, ale nie wchodzi w skład czwórki tytułowej. Wakatu, z kolei, używa się w sytuacjach, kiedy tytuł nie został jeszcze ustalony lub jest w trakcie tworzenia, co nie wpływa na formalną strukturę czwórki tytułowej. Typowym błędem jest mylenie tych elementów z przedmową, która jest tekstem wprowadzającym i nie jest częścią tytułowej identyfikacji książki. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe w kontekście dobrych praktyk wydawniczych oraz w zachowaniu spójności w dokumentacji bibliograficznej.

Pytanie 11

Jak nazywa się typ rastra, w którym wszystkie punkty mają tę samą wielkość, natomiast różni się odległość między nimi?

A. Hybrydowy
B. Amplitudowy
C. Autotypijny
D. Stochastyczny
Wybór odpowiedzi, które są nieprawidłowe, wynika z pewnych nieporozumień dotyczących definicji rastrów i ich właściwości. Rastr stochastyczny, który jest poprawną odpowiedzią, różni się od rastra amplitudowego, który wiąże się z analizą sygnałów w kontekście ich amplitudy oraz częstotliwości, a nie z rozmieszczeniem punktów. Z kolei rastr autotypijny dotyczy głównie sposobu reprodukcji, a nie samego rozmieszczenia punktów. Jego celem jest uzyskanie jak najwierniejszej reprodukcji wzoru oryginalnego, co nie jest związane z losowym umiejscowieniem. Zastosowanie rastra hybrydowego wskazuje na integrację różnych typów rastrów, co w tym kontekście nie odnosi się do zróżnicowanej odległości między punktami. Typowym błędem myślowym jest mylenie różnych właściwości rastrów ze względu na ich użycie w różnych dziedzinach. Na przykład, stochastyczność nie dotyczy jedynie losowości, ale także rozkładu punktów, co jest kluczowe w analizie obrazów, podczas gdy inne odpowiedzi koncentrują się na aspektach, które nie mają bezpośredniego związku z omawianym zagadnieniem. Zrozumienie różnic między tymi typami rastrów oraz ich właściwych zastosowań jest kluczowe dla prawidłowej interpretacji i stosowania technologii związanych z obrazowaniem, co wskazuje na potrzebę głębszej znajomości tematu.

Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

Jakie jest znaczenie skrótu CMS w kontekście cyfrowego przygotowania produktów poligraficznych?

A. Zarządzanie kolorem
B. Pakiet programów firmy Microsoft do projektowania publikacji
C. Cyfrowy druk solwentowy
D. Urządzenie do cyfrowej symulacji wydruku offsetowego
Niepoprawne odpowiedzi często wynikają z mylenia pojęć związanych z technologią druku z terminologią zarządzania kolorem. Na przykład, opcja dotycząca 'cyfrowego druku solwentowego' odnosi się do konkretnego procesu druku, który wykorzystuje atramenty solwentowe, co jest zupełnie inną kategorią niż zarządzanie kolorem. Druk solwentowy jest stosowany głównie w produkcji grafiki wielkoformatowej, natomiast CMS dotyczy szerokiego zakresu technik zapewniających spójność kolorystyczną w różnych urządzeniach. Z kolei urządzenie do cyfrowej symulacji wydruku offsetowego to narzędzie służące do symulacji efektów druku offsetowego, co również nie ma bezpośredniego związku z zarządzaniem kolorem w kontekście cyfrowych procesów. Wreszcie, pakiet programów firmy Microsoft do projektowania publikacji, choć użyteczny w kontekście tworzenia treści, nie odnosi się do zarządzania kolorem, które jest bardziej skomplikowanym i technicznym procesem wymagającym znajomości specyfikacji kolorów oraz ich reprodukcji w różnych mediach. Typowe błędy myślowe, które prowadzą do takich niepoprawnych odpowiedzi, to zbytnie uproszczenie tematów związanych z grafiką, co skutkuje brakiem zrozumienia kluczowych pojęć związanych z jakością druku i reprodukcją kolorów.

Pytanie 14

Jakim akronimem określa się programy do identyfikacji tekstu w zeskanowanych plikach graficznych?

A. RIP
B. ZIP
C. OCR
D. RAR
Wybór odpowiedzi RAR, RIP lub ZIP jest nietrafiony, ponieważ akronimy te odnoszą się do technologii i formatów, które nie mają związku z rozpoznawaniem tekstu w skanowanych dokumentach. RAR i ZIP to formaty kompresji danych, które służą do redukcji rozmiaru plików oraz archiwizacji danych. Kompresja jest przydatna w kontekście zarządzania dużymi zbiorami plików, ale nie wnosi nic do procesu przetwarzania tekstu w obrazach. Z kolei RIP, co jest skrótem od Raster Image Processor, odnosi się do technologii używanej w druku, gdzie przetwarzane są obrazy wektorowe na bitmapowe, co również nie ma związku z rozpoznawaniem znaków. Wybór tych odpowiedzi wynika często z nieporozumienia dotyczącego terminów technologicznych. Zrozumienie, czym jest OCR, jest kluczowe, aby odróżnić je od technologii związanych z kompresją i przetwarzaniem obrazów. Ukazuje to, jak ważne jest wnikliwe zapoznanie się z definicjami i zastosowaniami różnych technologii w kontekście ich realnego zastosowania w dziedzinach takich jak skanowanie dokumentów czy automatyzacja procesów biurowych.

Pytanie 15

Czym jest broszura w kontekście druku?

A. nieperiodyczna do 48 stron
B. nieperiodyczna do 160 stron
C. periodyczna powyżej 64 stron
D. periodyczna do 32 stron
Wybór odpowiedzi dotyczących broszur, które stawiają na periodyczność lub większą liczbę stron, wynika z nieporozumienia dotyczącego definicji i klasyfikacji materiałów drukowanych. Broszura, w przeciwieństwie do czasopism, jest publikacją nieperiodyczną, co oznacza, że nie jest wydawana regularnie, a jej celem jest dostarczenie informacji w zwięzłej formie. Odpowiedzi sugerujące periodyczność, takie jak broszura periodyczna, są mylące, ponieważ mogą prowadzić do błędnych założeń na temat cykliczności publikacji. Ponadto, odpowiedzi wskazujące na większą liczbę stron, jak na przykład do 160, nie mieszczą się w definicji broszury. Zazwyczaj broszura ma ograniczoną liczbę stron z uwagi na cel informacyjny, który zakłada szybkie przyswajanie treści przez odbiorcę. Zbyt wiele stron może zniechęcić do jej przeczytania. Typowym błędem myślowym jest utożsamianie broszur z większymi publikacjami, co prowadzi do rozmycia różnic między różnymi typami materiałów drukowanych. W branży drukarskiej oraz w marketingu kluczowe jest zrozumienie tych różnic, żeby efektywnie wykorzystać odpowiednie nośniki komunikacji w swoich strategiach. Właściwe zdefiniowanie broszury jako publikacji do 48 stron, nieperiodycznej, pozwala lepiej dostosować treść i formę do potrzeb odbiorców oraz celów komunikacyjnych.

Pytanie 16

Jaką cenę ma karton potrzebny do wydrukowania 120 zaproszeń o wymiarach 200 x 90 mm w technologii druku cyfrowego, jeśli arkusz kartonu ozdobnego formatu A1 kosztuje 5 zł?

A. 35 zł
B. 25 zł
C. 40 zł
D. 30 zł
Wybór nieprawidłowej odpowiedzi może wynikać z kilku typowych błędów myślowych, które często występują podczas obliczania kosztów materiałów w produkcji drukarskiej. Na przykład, niektóre odpowiedzi mogą sugerować, że koszt kartonu powinien być obliczany w sposób, który nie uwzględnia rzeczywistej powierzchni zaproszeń i formatu arkuszy. Błąd polega na założeniu, że wszystkie zaproszenia można wydrukować na jednym arkuszu bez zrozumienia ograniczeń powierzchniowych. Ponadto, niektóre osoby mogą próbować obliczać koszt na podstawie jednostkowego kosztu zaproszenia, co jest niepoprawne, ponieważ wymaga uwzględnienia także wydajności arkuszy i ich wymiarów. Przykład sytuacji, w której osoba mogłaby wybrać 30 zł, wskazuje na ignorowanie faktu, że do uzyskania określonej liczby zaproszeń konieczne jest wyznaczenie dokładnej liczby arkuszy potrzebnych do produkcji. Zastosowanie odpowiednich metod obliczeniowych i znajomość wielkości formatu A1 są kluczowe w tej dziedzinie, a ich zrozumienie jest niezbędne dla prawidłowego planowania produkcji i kosztów. W praktyce, prawidłowe podejście do obliczeń pozwala nie tylko na oszczędności finansowe, ale także na efektywniejsze zarządzanie zasobami w procesie produkcji.

Pytanie 17

Ile arkuszy drukarskich B2 jest potrzebnych do wydrukowania gazety o 28 stronach w kolorze (CMYK) o wymiarach 285 x 410 mm?

A. 14 arkuszy.
B. 56 arkuszy.
C. 28 arkuszy.
D. 112 arkuszy.
Wiele podejść do pytania o liczbę form drukowych może prowadzić do błędnych wniosków, szczególnie jeśli nie uwzględnia się podstawowych zasad druku offsetowego. Na przykład, odpowiedzi sugerujące 28 form są mylące, ponieważ nie biorą pod uwagę, że każda strona wymaga druku w czterech kolorach (CMYK). W przypadku druku kolorowego, zasada jest taka, że każda strona wymaga osobnych form dla każdego z kolorów, co prowadzi do błędnego założenia, że można użyć tylko jednej formy na stronę. Podobnie, odpowiedź sugerująca 14 form zakładałaby, że można w jakiś sposób zredukować ilość form poprzez łączenie kolorów, co w standardowych praktykach druku nie jest możliwe. Odpowiedź 112 form jest także nieprawidłowa z uwagi na to, że zakłada wydrukowanie każdej strony w każdym kolorze oddzielnie bez uwzględnienia technik optymalizacji produkcji. Błędne podejścia do obliczeń wynikają często z braku zrozumienia cyklu produkcji w druku offsetowym, w którym kluczowe jest efektywne zarządzanie formami i optymalizacja kosztów. W praktyce, przez wykorzystanie wydajnych metod druku, możliwe jest znaczne zmniejszenie liczby form potrzebnych do realizacji projektu, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży.

Pytanie 18

Jakim symbolem określa się format papieru o rozmiarach 297 x 420 mm?

A. A4
B. A1
C. A3
D. A2
Odpowiedź A3 to strzał w dziesiątkę! Format A3 ma wymiary 297 x 420 mm, więc to idealny wybór. Używa się go często w druku, bo świetnie nadaje się do plakatów, broszur i innych dużych dokumentów. W wielu biurach i szkołach A3 jest na porządku dziennym, a szczególnie w reklamie, gdzie grafika i prezentacje są na czołowej pozycji. W systemie ISO 216 jest jasno powiedziane, że A3 to ten format, który podałeś. Dzięki A3 wszystko jest bardziej czytelne, a skomplikowane informacje można przedstawić w lepszy sposób. Zresztą, A3 jest dokładnie dwa razy większy od A4, co też ma znaczenie, jeśli chodzi o planowanie wydruków i publikacji – rozmiar naprawdę robi różnicę w odbiorze materiałów.

Pytanie 19

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 20

Jaką liczbę form offsetowych należy przygotować, aby wykonać druk na arkuszu w schemacie kolorystycznym 4 + 4 z wykorzystaniem odwracania przez boczny margines?

A. 2 formy.
B. 4 formy.
C. 6 form.
D. 8 form.
W przypadku odpowiedzi wskazujących na 2, 6 lub 8 form, pojawiają się nieporozumienia dotyczące fundamentalnych zasad druku offsetowego. Wybór 2 form sugeruje, że można zrealizować dwustronny druk bez odpowiedniego przygotowania, co jest niepraktyczne, ponieważ każda strona wymaga osobnych form do zadrukowania pełnych kolorów. Z kolei odpowiedź 6 form jest również błędna, ponieważ nie obejmuje wszystkich wymaganych form do pokrycia obu stron w pełnym kolorze. Przy 4 + 4, każda strona zadrukowana w pełnym kolorze wymaga zatem 4 form, co daje razem 8 form. Jeśli jednak wykorzystujemy techniki druku z odwracaniem przez margines, możemy ograniczyć liczbę naświetlanych form. Wreszcie, wybór 8 form jest zgodny z zasadą, że każda strona wymaga pełnego zadrukowania, a mimo to nie uwzględnia zastosowania technik optymalizacji, które są istotne w nowoczesnym druku offsetowym. Takie podejście prowadzi do nieefektywności i nieekonomicznych rozwiązań, które są sprzeczne z dobrymi praktykami w branży, które dążą do redukcji kosztów przy zachowaniu wysokiej jakości produkcji.

Pytanie 21

Przygotowanie formy drukowej w technologii offsetowej, które polega na bezpośrednim przenoszeniu obrazu z systemu komputerowego na płytę offsetową, wymaga użycia technologii oznaczanej symbolem

A. OCR
B. RIP
C. CtP
D. CtF
W odpowiedziach, które nie są poprawne, znajdują się różne podejścia do przygotowania formy drukowej, które jednak nie są zgodne z nowoczesnymi praktykami w druku offsetowym. RIP (Raster Image Processor) to technologia przetwarzająca obrazy na format rastrowy, ale sama w sobie nie jest bezpośrednią metodą przenoszenia obrazu na płytę, lecz narzędziem wspierającym proces CtP. Z kolei CtF (Computer to Film) to technologia, która polega na przenoszeniu obrazu z komputera na film, co jest starszym podejściem i nie zapewnia takiej jakości i efektywności jak CtP. Zastosowanie CtF w dzisiejszych czasach jest coraz rzadsze, ponieważ proces ten wiąże się z dodatkowymi kosztami na etapie produkcji, a także z większą ilością odpadów. OCR (Optical Character Recognition) odnosi się do technologii rozpoznawania tekstu, która jest używana w zupełnie innym kontekście, głównie w digitalizacji dokumentów i nie ma zastosowania w produkcji form drukowych. Stosowanie tych technologii może prowadzić do mylnego wniosku, że są one zbliżone do nowoczesnych rozwiązań CtP, co jest nieprawdziwe. Kluczowe jest zrozumienie, że CtP skupia się na efektywności, jakości druku oraz oszczędności, eliminując etapy związane z filmowaniem, co jest istotne w kontekście aktualnych standardów branżowych.

Pytanie 22

Przygotowując materiały do druku offsetowego, elementy nadruku powinny być w kolorze

A. czarnym
B. żółtym
C. zastosowując farby Pantone
D. z wypełnieniem gradientowym
Przygotowując materiały do druku offsetowego, należy zrozumieć, że nie wszystkie kolory są równie efektywne w tym procesie. Wypełnienia gradientem mogą wydawać się atrakcyjne wizualnie, ale w druku offsetowym mogą prowadzić do problemów z reprodukcją. Gradienty często wymagają zastosowania złożonych technik druku, takich jak separacje kolorów, co zwiększa ryzyko niezgodności kolorystycznych i obniża jakość końcowego produktu. W przypadku koloru żółtego, jest to kolor, który może być trudny do uzyskania w pełnej intensywności podczas drukowania offsetowego, co sprawia, że może być mniej praktyczny w porównaniu do czerni. Żółty toner także łatwiej blaknie, co powoduje, że nie jest idealnym wyborem do elementów krytycznych w projekcie. Chociaż farby Pantone są szeroko stosowane w branży, ich użycie nie jest zawsze konieczne przy standardowym druku offsetowym. Wybór Pantone zazwyczaj stosuje się do projektów wymagających precyzyjnej reprodukcji koloru, a nie do ogólnych nadruków, które mogą być wykonane w modelu CMYK. Zrozumienie tych aspektów jest kluczowe, aby uniknąć typowych pułapek w projektowaniu materiałów do druku offsetowego, co pozwoli na osiągnięcie lepszych rezultatów i spełnienie oczekiwań klientów.

Pytanie 23

Do wykonania 15 000 wielobarwnych ulotek reklamowych A4 złamywanych do A5 należy użyć następującego zestawu maszyn i urządzeń:

prooferstanowisko DTPstanowisko DTPskaner bębnowy
kopioramanaświetlarka CtPnaświetlarka CtPnaświetlarka CtF
2-kolorowa maszyna offsetowa zwojowa4-kolorowa arkuszowa maszyna offsetowa4-kolorowa maszyna sitodrukowa8-kolorowa maszyna rotograwiurowa
krajarka krążkowakrajarka jednonożowakrajarka trójnożowanożyce introligatorskie
złamywarka kasetowo-nożowazłamywarka kasetowabigówko-perforówkazłamywarka nożowa
A.B.C.D.

A. D.
B. A.
C. C.
D. B.
W odpowiedziach, które nie zostały wybrane, są jakieś spore błędy odnośnie tego, jakie maszyny są potrzebne do robienia ulotek. Na przykład odpowiedź A sugeruje użycie 2-kolorowej maszyny offsetowej, co bardzo ogranicza możliwości druku. To na pewno nie jest dobre, bo ulotki muszą wyglądać atrakcyjnie, a użycie tylko dwóch kolorów na pewno nie pomoże w tym. Odpowiedź C wskazuje na maszynę sitodrukową, która nie nadaje się do produkcji ulotek. Sitodruk jest fajny, ale głównie do materiałów tekstylnych, a nie do takich detali, jakie są potrzebne w ulotkach. Z kolei odpowiedź D ma maszynę 8-kolorową, ale korzysta z technologii rotograwiuru, co jest bardziej do dużych nakładów jak gazety czy opakowania. Nie za bardzo pasuje do ulotek, które muszą zmieniać format i mają mniejsze nakłady. Podsumowując, kluczowe błędy wynikają z tego, że nie wybrano odpowiednich technologii druku do zadania, co ostatecznie wpływa na jakość druku.

Pytanie 24

Jakie równanie wykorzystuje się do przybliżonego przeliczania miar typograficznych na metryczne?

A. liczba punktów = 9/3 x ilość milimetrów
B. liczba punktów = 8/3 x ilość milimetrów
C. liczba punktów = 3/8 x ilość milimetrów
D. liczba punktów = 3/9 x ilość milimetrów
Odpowiedzi, które podają nieprawidłowe zależności, opierają się na błędnym zrozumieniu konwersji między jednostkami miary. Można zauważyć, że każda z tych odpowiedzi zawiera błędny stosunek, co prowadzi do niepoprawnych przeliczeń. Przykładowo, odpowiedź "liczba punktów = 8/3 x ilość milimetrów" sugeruje, że jeden punkt odpowiada znacznie większej wartości w milimetrach niż to jest w rzeczywistości. To prowadzi do znacznych nieścisłości w wymiarach typograficznych, które są kluczowe w projektach graficznych. W rzeczywistości, takie mylenie jednostek może skutkować nieodpowiednią wielkością czcionki, co z kolei wpływa na czytelność tekstu. Typowym błędem myślowym jest przyjmowanie, że jednostki miary są całkowicie wymienne bez uwzględnienia ich rzeczywistych proporcji. Tego rodzaju pomyłki mogą się pojawić, gdy projektanci nie mają wystarczającej wiedzy o standardach typograficznych, co może prowadzić do nieefektywnej pracy lub konieczności poprawek w drukowanych materiałach. Aby uniknąć tych problemów, ważne jest, aby projektanci byli świadomi właściwych konwersji i potrafili stosować je w praktyce, co zwiększa jakość i profesjonalizm ich pracy.

Pytanie 25

Który program powinien być użyty do realizacji impozycji?

A. PuzzleFlow
B. InDesign
C. Illustrator
D. QuarkXPress
Wybór innych programów, jak QuarkXPress, Illustrator czy InDesign, może wynikać z tego, że nie do końca rozumiesz, jak one działają w kontekście impozycji. QuarkXPress jest mocnym narzędziem do składu tekstu i grafiki, ale nie jest to typowo program do impozycji. Głównie służy do robienia publikacji, więc traci na dokładności rozmieszczania stron w porównaniu do PuzzleFlow. Illustrator to bardziej program do grafiki wektorowej, jego możliwości impozycji też są dość ograniczone i często trzeba robić dodatkowe kroki, co może wprowadzić błędy w końcowym druku. InDesign jest trochę bliżej impozycji, ale wciąż nie dorównuje takim specjalistycznym programom jak PuzzleFlow. Czasami ludzie myślą, że każdy program do projektowania nadaje się do impozycji, co może być mylące. A impozycja wymaga dużej precyzji, więc korzystanie z narzędzi, które nie są naprawdę do tego stworzone, może prowadzić do problemów z jakością druku i nieefektywnego procesu produkcji.

Pytanie 26

Jakie będą koszty wykonania druku folderu w formacie A3 w technologii 4 + 4 z użyciem czterokolorowej maszyny drukarskiej, stosując metodę odwracania przez margines, w zestawieniu z maszyną posiadającą osiem zespołów drukujących?

A. spadnie z powodu mniejszej liczby form drukowych
B. wzrośnie z powodu większej liczby form drukowych
C. wzrośnie z powodu większej liczby arkuszy do druku
D. spadnie z powodu mniejszej liczby arkuszy do druku
Wybór metody odwracania przez margines w kontekście druku na maszynach ośmiodrukowych znacznie zmniejsza liczbę wymaganých form drukowych. W tradycyjnym druku czterokolorowym każda forma odpowiada jednemu kolorowi, co oznacza, że przy drukowaniu w systemie 4 + 4 (cztery kolory z przodu i cztery z tyłu) konieczne są dwie formy. W przypadku maszyn z ośmioma zespołami drukującymi, proces ten może zostać zautomatyzowany, co pozwala na jednoczesne drukowanie obu stron i znaczne ograniczenie liczby form. Przykładem może być druk ulotek czy folderów, gdzie zastosowanie maszyny z ośmioma sekcjami pozwala na efektywniejsze wykorzystanie materiałów, a tym samym zredukowanie kosztów. Taka technika jest zgodna z najlepszymi praktykami w branży poligraficznej, które dążą do optymalizacji procesów produkcyjnych oraz minimalizacji odpadów, co wpływa zarówno na koszty, jak i na aspekty ekologiczne produkcji.

Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

Strona publikacji poligraficznej, która nie jest zadrukowana, określana jest jako

A. wakatem
B. kolumną
C. kontrą
D. składką
W odpowiedziach jak 'składka', 'kontra' czy 'kolumna' jest coś nie tak. Każdy z tych terminów ma swój własny znaczenie w poligrafii. Na przykład składka dotyczy zestawu stron, które układa się razem, na przykład w broszurze. To skupia się na tym, jak składać materiały drukowane w spójną całość, a nie na niezadrukowanej przestrzeni. Kontra natomiast oznacza drugą stronę arkusza, gdzie mamy zupełnie inną treść, co też się nie zgadza z tematem. Kolumna to jednostka tekstu, oddzielona od innych, która pomaga w organizacji treści w publikacji. Te niepoprawne odpowiedzi mogą wynikać z mylenia terminów, co często prowadzi do zamieszania. Ważne, żeby rozumieć, że te słowa mają swoje unikalne miejsce w branży, a mylenie ich z wakatem może wprowadzać zamieszanie w projektach.

Pytanie 29

Ile arkuszy trzeba przygotować do druku, aby uzyskać 5 000 plakatów formatu A1, biorąc pod uwagę, że naddatek technologiczny na materiał do druku wynosi 5%?

A. 5 350 arkuszy
B. 5 250 arkuszy
C. 5 100 arkuszy
D. 5 500 arkuszy
Aby obliczyć liczbę arkuszy potrzebnych do uzyskania 5 000 plakatów netto, należy uwzględnić dodatkowy naddatek technologiczny wynoszący 5%. Obliczenia można przeprowadzić w następujący sposób: najpierw obliczamy całkowitą liczbę plakatów, które muszą zostać wydrukowane, aby uzyskać 5 000 sztuk po uwzględnieniu naddatku. Wzór na to wygląda następująco: liczba plakatów netto / (1 - naddatek technologiczny). Wstawiając nasze liczby: 5 000 / (1 - 0,05) = 5 000 / 0,95 = 5 263,16. Oznacza to, że potrzebujemy około 5 263 arkuszy. Jednakże, ponieważ nie możemy przygotować ułamkowej części arkusza, zaokrąglamy do najbliższej liczby całkowitej, co daje 5 250 arkuszy. Tego rodzaju obliczenia są kluczowe w branży drukarskiej, gdzie precyzyjne planowanie materiałów jest niezbędne do utrzymania efektywności produkcji oraz zminimalizowania strat materiałowych. W praktyce, zrozumienie zasad naddatku technologicznego jest istotne, ponieważ pozwala to na skuteczne zarządzanie zasobami i optymalizację kosztów produkcji.

Pytanie 30

Która próbna odbitka jest szybko tworzoną, wysokiej jakości wersją cyfrowego druku?

A. Proof
B. Cromalin
C. Ozalid
D. Matchprint
Wybór odpowiedzi Matchprint, Ozalid czy Cromalin nie jest poprawny z kilku powodów. Matchprint to technologia stworzona przez firmę Kodak, która zapewnia wydruki próbne, ale w tradycyjnej formie stosowanej w procesach offsetowych, a nie w druku cyfrowym. Odbitki te są zazwyczaj droższe i wymagają więcej czasu na przygotowanie, co czyni je mniej efektywnymi w kontekście szybkiego uzyskiwania wydruków. Ozalid odnosi się do procesu wydruku planów i dokumentacji technicznej, który ma na celu reprodukcję dokumentów w dużych formatach, ale nie jest związany z wysokiej jakości wydrukiem kolorowym, który jest wymagany w druku cyfrowym. Z kolei Cromalin to metoda proofowania, która była popularna, zanim technologia cyfrowa zyskała przewagę, ale obecnie jest rzadziej stosowana ze względu na rozwój nowoczesnych technologii druku cyfrowego. Ostatecznie, błąd w wyborze polega na nieprawidłowym zrozumieniu terminologii i zastosowań w branży druku. Kluczowe jest, aby nie mylić technologii i ich odpowiedniego zastosowania w kontekście druku cyfrowego, gdzie proofy stanowią standardowy i efektywny sposób na weryfikację jakości przed drukiem.

Pytanie 31

Jaką wartość ma koszt jednostkowy ulotki, jeśli całkowity koszt wydrukowania 1 000 sztuk wynosi 250 zł?

A. 28 gr
B. 25 gr
C. 22 gr
D. 20 gr
W przypadku prób obliczenia kosztu jednostkowego, wiele osób może pomylić się, myląc całkowity koszt z samą jednostką miary, jaką jest koszt ulotki. Odpowiedzi takie jak 20 gr, 22 gr czy 28 gr najprawdopodobniej wynikają z błędnych obliczeń lub niepoprawnej interpretacji danych. Często przyczyną takich pomyłek jest brak zrozumienia podstawowych zasad rachunkowości oraz kosztorysowania. Na przykład, aby obliczyć koszt jednostkowy, trzeba zrozumieć, że całkowity koszt wydrukowania ulotek odnosi się do wszystkich wydatków związanych z produkcją, a nie tylko do jednego z elementów, jak papier czy tusz. Często osoby obliczające koszty pomijają istotne składniki, co prowadzi do nieprawidłowych wyników. Przykładowo, koszt jednostkowy ulotki nie powinien być pomijany w kontekście takich wydatków jak wynagrodzenia pracowników czy koszty eksploatacyjne maszyn. Warto też zauważyć, że błędy mogą wynikać z nieprawidłowego zaokrąglania wartości, co często ma miejsce przy próbie określenia kosztów jednostkowych w praktyce. Właściwe zrozumienie i obliczenie kosztu jednostkowego jest kluczowe dla efektywności finansowej i strategicznego planowania w każdej działalności gospodarczej.

Pytanie 32

Która metoda drukowania nie jest wykorzystywana do produkcji płyt CD?

A. Offset
B. Druk cyfrowy
C. Sitodruk
D. Wklęsłodruk
Wybór sitodruku, offsetu czy druku cyfrowego do drukowania płyt CD może się wydawać dziwny, ale to wynika z tego, że każda z tych metod ma swoje zastosowania w różnych branżach. Sitodruk używa siatki, przez którą farba przechodzi na materiał. Dzięki temu można osiągnąć świetną jakość druku i intensywne kolory, co jest ważne na płytach CD. Offset działa trochę inaczej, bo przenosi obraz z płaskiej formy na medium przy cylinderze; to sprawia, że świetnie nadaje się do różnych podłoży, w tym płyt CD. Jest super do dużych nakładów, bo im więcej drukujemy, tym taniej. Druk cyfrowy z kolei to technika, która wykorzystuje komputery do drukowania bezpośrednio na materiale, co daje nam szybką i elastyczną opcję, idealną do małych serii, jak limitowane edycje płyt. Skoro wklęsłodruk nie jest odpowiedni do płyt CD, to warto wiedzieć, że różne techniki druku mają swoje szczególne cechy i powinny być wybierane w zależności od potrzeb projektu.

Pytanie 33

Grafiki wektorowej nie można stworzyć w aplikacji

A. Corel Draw
B. Illustrator
C. PostScript
D. Inkscape
Wybór odpowiedzi, że można przygotować grafikę wektorową w programach takich jak Inkscape, Corel Draw czy Illustrator wynika z powszechnego przekonania, że wszystkie te aplikacje są narzędziami do tworzenia grafiki wektorowej. Inkscape oraz Corel Draw to popularne programy, które oferują pełen zestaw funkcji do tworzenia i edytowania grafiki wektorowej, pozwalając na swobodną manipulację krzywymi i kształtami, co jest kluczowe w projektowaniu. Illustrator, z kolei, to standard branżowy dla profesjonalnych grafików, szczególnie w kontekście pracy z wektorami. Jednakże, kluczowym błędem myślowym jest mylenie narzędzia do edycji i tworzenia grafiki wektorowej z językiem opisu grafiki, jakim jest PostScript. PostScript nie jest aplikacją, lecz językiem, który interpretuje i przetwarza opisy grafiki na urządzenia wyjściowe. Dlatego nie można w nim stworzyć grafiki wektorowej, lecz można przygotować polecenia do jej renderowania. To rozróżnienie jest istotne, ponieważ w praktyce tylko aplikacje takie jak Inkscape, Corel Draw czy Illustrator umożliwiają projektowanie i edytowanie wektorów w intuicyjny sposób. Rozpoznawanie tych różnic jest kluczowe dla zrozumienia procesu tworzenia grafiki i wykorzystania odpowiednich narzędzi w zależności od wymagań projektu. Dobrze jest zatem pamiętać, że każdy z tych programów ma swoje specyficzne zastosowanie, a PostScript pełni rolę bardziej techniczną w kontekście finalizacji projektów graficznych.

Pytanie 34

Aby zrealizować 1 000 rozkładów jazdy w formacie A5, jaka maszyna powinna być wykorzystana?

A. offsetowa i krajarka trójnożowa
B. drukująca cyfrowa i krajarka trójnożowa
C. sitodrukowa i krajarka jednonożowa
D. drukująca cyfrowa i ploter tnący
Wybór maszyn offsetowych oraz krajarki trójnożowej, drukowania sitodrukowego z krajarką jednonożową, czy też cyfrowych z krajarką trójnożową nie jest optymalnym rozwiązaniem dla produkcji 1 000 rozkładów jazdy w formacie A5. Technologia offsetowa charakteryzuje się wysoką jakością druku oraz niskimi kosztami jednostkowymi przy dużych nakładach, jednak nie jest efektywna przy mniejszych seriach ze względu na długi czas przygotowania maszyn oraz wyższe koszty startowe. Krajarka trójnożowa, mimo że jest odpowiednia do cięcia arkuszy, nie zawsze zapewnia precyzję wymaganą w produkcji materiałów o małych formatach. W przypadku sitodruku, technologia ta jest zdecydowanie bardziej odpowiednia do druku na materiałach tekstylnych czy innych powierzchniach, a nie do produkcji druku papierowego, co czyni tę opcję nieadekwatną. Użytkownicy często mylą technologie druku, sądząc, że każda maszyna nadaje się do wszystkich zastosowań. Warto zwrócić uwagę na specyfikę materiałów, które chcemy wyprodukować oraz ich docelowe zastosowania, co niejednokrotnie prowadzi do nieprawidłowych wyborów. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, jakie technologie są najlepsze dla konkretnych zadań, co pozwala na uzyskanie optymalnych rezultatów w produkcji poligraficznej.

Pytanie 35

Ilość arkuszy drukarskich dla książki liczącej 480 stron w formacie A5 wynosi

A. 30 szt.
B. 45 szt.
C. 60 szt.
D. 15 szt.
Dobra robota! Poprawna odpowiedź to 30 sztuk arkuszy drukarskich. Jak to obliczamy? No więc, mamy 480 stron w książce, a każdy arkusz ma 4 strony - dwie z przodu i dwie z tyłu. Więc żeby znaleźć liczbę arkuszy, dzielimy 480 przez 4, co daje nam 120. Ale tu jeszcze musimy wziąć pod uwagę, że dwa arkusze idą w jeden zestaw, kiedy to szyjemy albo kleimy, więc 120 dzielimy przez 2 i wychodzi 60. Pamiętajmy, że w druku książek zwykle liczy się w sztukach arkuszy. Dlatego, żeby uzyskać 480 stron, potrzebujemy 30 arkuszy. Fajnie, że zwróciłeś uwagę na te szczegóły w obliczeniach, bo to naprawdę jest kluczowe w poligrafii!

Pytanie 36

Jaką konwersję przestrzeni kolorów należy przeprowadzić, aby przystosować zdjęcie do druku w technologii offsetowej?

A. RGB na CMYK
B. RGB na HSB
C. RGB na LAB
D. CMYK na RGB
Aby przygotować zdjęcie do wydruku w technice offsetowej, konieczne jest przekształcenie przestrzeni barw RGB na CMYK. RGB (Red, Green, Blue) to model kolorów używany głównie w urządzeniach wyświetlających, takich jak monitory i telewizory, gdzie kolory są tworzone przez mieszanie światła. W przeciwieństwie do tego, CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, Black) jest modelem kolorów stosowanym w druku, gdzie kolory są tworzone przez nałożenie tuszy na papier. Przeniesienie obrazu z RGB do CMYK pozwala na uzyskanie wiernego odwzorowania kolorów w druku, ponieważ tusze CMYK mają ograniczoną gamę kolorów w porównaniu do światła RGB. W praktyce, konwersja RGB na CMYK powinna być przeprowadzona z uwzględnieniem profilu kolorów, aby zminimalizować różnice w kolorze, które mogą wystąpić podczas druku. Standardowe profile kolorów, takie jak FOGRA dla druku w Europie, pomagają w uzyskaniu optymalnych wyników. Dobrą praktyką jest również wykonanie próby druku przed finalnym wydaniem, aby upewnić się, że kolory są zgodne z oczekiwaniami.

Pytanie 37

Aby wydrukować 10 000 plakatów o wymiarach 500 × 700 mm w kolorystyce 4 + 0, najlepszym rozwiązaniem będzie użycie

A. półformatowej, 4-kolorowej maszyny offsetowej
B. cyfrowej drukarki o formacie SRA3
C. solwentowego plotera o szerokości druku 1,8 m
D. szerokowstęgowej, 8-kolorowej maszyny fleksograficznej
Prawidłowym wyborem do wykonania 10 000 plakatów formatu 500 × 700 mm w kolorystyce 4 + 0 jest półformatowa, 4-kolorowa maszyna offsetowa. Druk offsetowy jest jedną z najpopularniejszych technologii druku dla dużych nakładów, ze względu na swoją efektywność kosztową oraz wysoką jakość wydruku. Maszyny półformatowe są w stanie zadrukować arkusze o wymiarach zbliżonych do potrzebnych, co pozwala na optymalne wykorzystanie materiału. Dzięki czterem kolorom (CMYK) można uzyskać pełną paletę barw, co jest kluczowe w przypadku plakatów, które muszą być atrakcyjne wizualnie. Ponadto, druk offsetowy zapewnia dużą stabilność kolorów oraz powtarzalność jakości w długich seriach, co jest istotne w produkcji reklamowej. Przykładem zastosowania może być produkcja materiałów promocyjnych dla eventów, kampanii marketingowych czy wystaw, gdzie wysoka jakość druku ma kluczowe znaczenie.

Pytanie 38

W skład systemu produkcyjnego nie wchodzi

A. naświetlanie
B. konserwacja
C. archiwizacja
D. skanowanie
System produkcyjny obejmuje wszystkie procesy związane z tworzeniem, przetwarzaniem i zarządzaniem produktami w różnych formatach. Konserwacja, choć istotna w kontekście utrzymania infrastruktury i sprzętu, nie jest bezpośrednio częścią systemów produkcyjnych, które koncentrują się na operacjach produkcyjnych, takich jak skanowanie, naświetlanie czy archiwizacja. Przykładem zastosowania systemów produkcyjnych są linie produkcyjne, gdzie skanowanie kodów kreskowych zapewnia ścisłą kontrolę jakości i śledzenie produktów, podczas gdy naświetlanie znajdziemy w procesach związanych z produkcją materiałów graficznych. W kontekście archiwizacji, jest to proces, który może wspierać produkcję, ale nie jest uważany za jej integralną część. Zgodnie z najlepszymi praktykami, warto wdrażać procedury konserwacji jako usprawnienie dla systemów produkcyjnych, jednak nie są one w nich ujęte jako kluczowe elementy operacyjne.

Pytanie 39

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 40

Jakie urządzenie umożliwia certyfikację proofa?

A. Ekspozytory.
B. Spektrofotometr.
C. Kolorymetr.
D. Skaner.
Naświetlarka, kolorymetr oraz skaner to urządzenia, które pełnią różne funkcje, ale nie są odpowiednie do certyfikacji proofa. Naświetlarka, choć używana w procesach graficznych, nie dostarcza precyzyjnych pomiarów optycznych wymaganych do analizy kolorów. Działa głównie na zasadzie aplikacji światła na materiał, co nie pozwala na określenie specyfikacji kolorystycznych zgodnych z międzynarodowymi standardami. Kolorymetr, z drugiej strony, jest przydatny do pomiaru kolorów, jednak jego dokładność i zakres pomiarowy są ograniczone w porównaniu do spektrofotometru. Kolorymetry często korzystają z modeli percepcyjnych, co może prowadzić do błędów w interpretacji wyników, szczególnie przy złożonych wzorach kolorystycznych. Skaner również nie nadaje się do certyfikacji proofa, ponieważ koncentruje się na digitalizacji materiałów, a nie na dokładnym pomiarze parametrów optycznych. Często dochodzi do błędnych założeń, że urządzenia te mogą zastąpić spektrofotometr, co prowadzi do nieprecyzyjnych wyników i braku zgodności z wymaganiami branżowymi. W rezultacie, stosowanie tych urządzeń zamiast spektrofotometru w kontekście certyfikacji proofa jest mylne i może prowadzić do poważnych problemów z jakością produktów.