Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 2 czerwca 2025 01:04
  • Data zakończenia: 2 czerwca 2025 01:26

Egzamin zdany!

Wynik: 22/40 punktów (55,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Który ciągnik należy zastosować do prac pielęgnacyjnych w międzyrzędziach o rozstawie 45 cm z pielnikiem o zapotrzebowaniu na moc 30 kW?

ParametrCiągnik
C1C2C3C4
Moc znamionowa [kW]28323630
Rozstaw kół [mm]1250135013501500
Ogumienie kół tylnych [mm]12.4-3212.4-3218.4-3418.4-36
Ogumienie kół przednich [mm]6.00-168.3-247.50-207.50-16

A. C3
B. C2
C. C1
D. C4
Wybór nieodpowiedniego ciągnika do prac pielęgnacyjnych w międzyrzędziach o rozstawie 45 cm może prowadzić do wielu problemów. Na przykład, ciągnik C1, który ma zbyt małą moc, może nie być w stanie sprostać wymaganiom pielnika o zapotrzebowaniu 30 kW. Użycie takiego ciągnika skutkowałoby jego przeciążeniem, co nie tylko obniżyłoby efektywność pracy, ale również mogłoby prowadzić do uszkodzenia napędu lub silnika. Z drugiej strony, wybór ciągnika C3, który ma zbyt dużą moc, mógłby powodować niepotrzebne straty paliwa oraz nadmierne zniszczenia w uprawach, co jest sprzeczne z zasadami zrównoważonego rolnictwa. Co więcej, ciągnik C4, mimo że ma odpowiednią moc, posiada zbyt szeroki rozstaw kół, co uniemożliwia efektywne działanie w tak wąskich międzyrzędziach. Niekiedy myślenie, że większa moc to zawsze lepszy wybór, prowadzi do błędnych decyzji, które mogą negatywnie wpłynąć na efektywność prac oraz na zdrowie roślin. Właściwy dobór ciągnika powinien opierać się na analizie specyfikacji technicznych oraz praktycznych aspektów pracy w danym środowisku, co jest kluczowe dla optymalizacji procesów rolniczych.

Pytanie 2

Jaki będzie koszt osuszenia 100 ton zboża o wilgotności 18% do 14% oraz 50 ton zboża z wilgotnością 16% do 14%, jeśli cena wysuszenia jednej tony zboża o 1% wynosi 10 zł?

A. 4 000 zł
B. 6 000 zł
C. 5 000 zł
D. 8 000 zł
Aby obliczyć koszt wysuszenia zboża, należy najpierw określić, o ile procent należy obniżyć wilgotność dla każdej partii zboża. W przypadku 100 ton zboża o wilgotności 18% trzeba obniżyć wilgotność do 14%, co daje wymaganą redukcję o 4%. Dla 50 ton zboża o wilgotności 16% również trzeba obniżyć wilgotność do 14%, co oznacza redukcję o 2%. Koszt wysuszenia jednej tony zboża o 1% wynosi 10 zł, co jest standardem w branży, ze względu na koszty operacyjne i zużycie energii. Zatem dla 100 ton, koszt obniżenia wilgotności o 4% wynosi 100 ton * 4% * 10 zł = 4 000 zł. Dla 50 ton koszt obniżenia wilgotności o 2% wynosi 50 ton * 2% * 10 zł = 1 000 zł. Całkowity koszt wysuszenia obu partii zboża to 4 000 zł + 1 000 zł = 5 000 zł. Taki sposób obliczeń oparty jest na standardowych praktykach w branży rolniczej, co pozwala na efektywne zarządzanie kosztami produkcji oraz optymalizację procesów technologicznych. Ponadto, znajomość kosztów związanych z usuwaniem wilgoci jest kluczowa dla planowania finansowego gospodarstw rolnych.

Pytanie 3

W prawidłowo ustawionym sprzęgle kłowym, całkowita wartość luzów pomiędzy zwojami sprężyny dociskowej powinna być

A. mniejsza od średnicy zwoju sprężyny
B. większa od średnicy zwoju sprężyny
C. mniejsza od wysokości zęba sprzęgła
D. większa od wysokości zęba sprzęgła
Wybór odpowiedzi, która mówi, że suma luzów powinna być mniejsza niż wysokość zęba sprzęgła, jest trochę mylny. Zmniejszenie tych luzów prowadzi do problemów z zazębieniem, co może skutkować, że moment obrotowy przenosi się niewłaściwie i części się szybciej zużywają. Luz jest istotny, bo umożliwia swobodne działanie sprężyn, co jest kluczowe dla ich efektywności. Jak luz jest za mały, to ryzykujesz, że zęby się zatarły, a to może wymagać kosztownych napraw. W przemyśle, gdzie sprzęgła kłowe są na porządku dziennym, odpowiednie luzowanie też jest mega ważne dla długiej żywotności. Podobnie, twierdzenie, że suma luzów powinna być większa niż średnica zwoju sprężyny, nie uwzględnia zasad fizyki, które wskazują, że luz powinien być dostosowany do konstrukcji, a nie do samych wymiarów. Niepoprawne zrozumienie tych zasad może prowadzić do poważnych problemów w funkcjonowaniu mechanizmów, co pokazuje, jak istotne jest dokładne badanie parametrów technicznych przed Regulacjami.

Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 6

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 7

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 8

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 9

Aby zweryfikować poprawność ustawienia kół zębatych w przekładni głównej, przed rozpoczęciem obracania kół w celu obserwacji śladów ich współdziałania, powierzchnię koła talerzowego należy pokryć

A. smarem grafitowym
B. olejem przekładniowym
C. tuszem traserskim
D. kredą szkolną
Wybór niewłaściwych substancji do pokrywania powierzchni koła talerzowego przed sprawdzeniem współpracy kół zębatych przekładni głównej prowadzi do wielu problemów. Kredą szkolną, mimo że jest łatwo dostępna, nie zapewnia wystarczającej trwałości i precyzji śladu. Odciski kredowe znikają szybko, co utrudnia dokładną analizę. Ponadto, ich drobne cząsteczki mogą wprowadzać zanieczyszczenia, co negatywnie wpływa na dokładność pomiarów. Smar grafitowy, z kolei, jest stosowany do smarowania, ale nie jest przeznaczony do tego typu aplikacji. Może on zniekształcić wyniki testu, tworząc fałszywe odciski, co prowadzi do błędnych wniosków na temat ustawienia zębów. Olej przekładniowy, choć ma swoje miejsce w smarowaniu, również nie jest odpowiedni do tej analizy, ponieważ jego lepkość i właściwości smarne mogą zafałszować rzeczywisty kontakt między zębami. Często w praktyce inżynieryjnej błędy w doborze substancji są wynikiem niedostatecznej wiedzy lub rutyny, dlatego kluczowe jest stosowanie sprawdzonych metod, takich jak użycie tuszu traserskiego, aby zapewnić wysoką jakość i niezawodność pracy przekładni.

Pytanie 10

Co powoduje, że części wałka przegubowo-teleskopowego odłączają się w trakcie działania?

A. niewystarczające obciążenie wałka
B. niedostateczna długość wałka
C. zbyt długa konstrukcja wałka
D. niewłaściwa prędkość obrotowa wałka
Zauważyłem, że w przypadku wałka przegubowo-teleskopowego, jego długość ma naprawdę duże znaczenie. Jak jest za krótki, to może się zdarzyć, że elementy na nim poszwędają się w trakcie pracy. To dlatego, że krótki wałek nie potrafi dobrze zrekompensować ruchów maszyny, co z kolei prowadzi do większych obciążeń na złącza i przeguby. W praktyce lepiej mieć wałek, który jest dostosowany do zakresu ruchu i obciążenia. Przykładowo, jeśli w danej aplikacji zmiany długości są znaczne, fajnie jest postawić na wałki o zmiennej długości, żeby uniknąć tych problemów. No i regularne sprawdzanie stanu wałków też się przyda, żeby były zgodne z normami, jak ISO 9001.

Pytanie 11

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

W jaki sposób powinien funkcjonować sprawny amortyzator w układzie zawieszenia samochodu osobowego podczas nagłego obciążenia prowadzącego do maksymalnego ugięcia elementów sprężystych i następnie po zwolnieniu nacisku?

A. Powinno wystąpić kilkanaście wahnięć o malejącej amplitudzie
B. Po wykonaniu 1 lub 2 wahnięć nadwozie powinno wrócić do pozycji początkowej
C. Powinno nastąpić kilkanaście wahnięć, a ruch w dół powinien być wolniejszy niż w górę
D. Powinien utrzymać nadwozie w tej samej pozycji względem kół
Odpowiedź, że po wykonaniu 1 lub 2 wahnięć nadwozie powinno wrócić do pozycji początkowej, jest prawidłowa, ponieważ sprawny amortyzator ma za zadanie szybko zredukować ruchy nadwozia po gwałtownym obciążeniu. Amortyzatory działają na zasadzie tłumienia ruchów sprężyn zawieszenia, co jest kluczowe dla stabilności pojazdu i komfortu jazdy. Przykładem zastosowania tej zasady jest sytuacja, gdy samochód przejeżdża przez nierówności drogi — amortyzator powinien szybko zdusić wstrząsy, aby nadwozie nie unosiło się zbyt wysoko ani nie opadało zbyt nisko. Dobre praktyki w branży motoryzacyjnej zakładają, że amortyzatory powinny być projektowane tak, aby przy normalnym użytkowaniu nie generowały wielkiej liczby wahnięć, a jednocześnie skutecznie kontrolowały dynamikę ruchów. Po dwóch wahnięciach nadwozie powinno wrócić do stanu równowagi, co świadczy o efektywnej pracy amortyzatora, a także o właściwej reakcji układu zawieszenia na zmiany obciążenia.

Pytanie 14

Zanim przystąpimy do odpowietrzenia hydraulicznych hamulców w ciągniku rolniczym, który ma dwa niezależne układy, należy

A. uzupełnić poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku
B. odłączyć wąż łączący pompy
C. dostosować skok obu pomp hamulcowych
D. ustawić luz pomiędzy szczękami a bębnami hamulcowymi
Zarządzanie układami hamulcowymi w ciągnikach rolniczych jest kluczowym elementem zapewnienia bezpieczeństwa podczas pracy w terenie. Wiele osób może mylnie sądzić, że regulacja skoku obu pomp hamulcowych lub luzu między szczękami a bębnami hamulcowymi przed odpowietrzeniem jest wystarczająca. Regulacja skoku pomp hamulcowych ma swoje miejsce, jednak nie jest to pierwszy krok, który powinien być podjęty. Skok pomp powinien być regulowany w kontekście ogólnego stanu układu hamulcowego, a nie przed odpowietrzaniem. Podobnie, regulacja luzu między szczękami a bębnami hamulcowymi służy do zapewnienia prawidłowego działania układu hamulcowego, ale również nie przedkłada się na usunięcie powietrza z systemu. Właściwe odpowietrzenie układu hamulcowego wymaga pełnego, nieprzerwanego przepływu płynu hamulcowego, co jest niemożliwe bez wcześniej uzupełnionego płynu. Dodatkowo, odłączenie przewodu łączącego pompy nie tylko nie rozwiązuje problemu odpowietrzania, ale może wręcz doprowadzić do wycieku płynu oraz poważnych uszkodzeń układu. Prawidłowe podejście do konserwacji układu hamulcowego powinno być zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, które podkreślają znaczenie systematycznego sprawdzania i uzupełniania płynu oraz regularnego przeglądu całego układu hamulcowego, aby zapewnić jego niezawodne działanie i bezpieczeństwo użytkowania.

Pytanie 15

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 16

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 17

Przygotowując traktor do regulacji zbieżności przednich kół, po umiejscowieniu go na stabilnej nawierzchni i zabezpieczeniu przed przemieszczaniem, należy

A. zweryfikować kąty skrętu kół kierowanych
B. sprawdzić i, w razie potrzeby, wyregulować luz w układzie kierowniczym
C. podnieść oś przednią za pomocą podnośnika, tak aby koła unosiły się nad podłożem
D. odłączyć drążek lub drążki podłużne od elementu przekładni kierowniczej
Sprawdzenie i ewentualne wyregulowanie luzu w układzie kierowniczym jest kluczowym krokiem przed przystąpieniem do regulacji zbieżności kół przednich ciągnika rolniczego. Luz w układzie kierowniczym, jeśli nie zostanie skorygowany, może prowadzić do nieprawidłowego zachowania pojazdu na drodze, co stwarza zagrożenie zarówno dla operatora, jak i dla innych uczestników ruchu. Praktyka pokazuje, że luzy w układzie kierowniczym powinny być regularnie kontrolowane, ponieważ ich nadmiar wpływa negatywnie na precyzję sterowania i stabilność podczas jazdy. Dlatego kluczowe jest, aby przed każdą regulacją zbieżności kół upewnić się, że luz nie przekracza dopuszczalnych norm określonych przez producenta. Zazwyczaj powinno się dążyć do minimalizacji luzów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży rolniczej, a także standardami bezpieczeństwa. W przypadku wykrycia luzu należy przeprowadzić regulację, co może wymagać wymiany uszkodzonych elementów lub ich odpowiedniego dokręcenia. Tego typu działania przyczyniają się do dłuższej żywotności układu kierowniczego i poprawiają komfort pracy operatora.

Pytanie 18

Korzystając z danych zawartych w tabeli smarowania opryskiwacza polowego, określ rodzaj materiału smarnego i częstotliwość wymiany smaru na powierzchniach wielowypustów wału napędowego.

Rozmieszczenie punktów smarowania opryskiwacza P181/2
LpPunkty smarowaniaGatunek oleju lub smaruCzęstotliwość wymiany oleju lub smaru
1.Łożyska krzyżaków wałów przegubowychSmar Łt 43co 100 godz. pracy
2.Powierzchnie wielowypustów
(pompy, wałów i przystawki sadowniczej)
Smar Łt 42co 20 godz. pracy
3.Część teleskopowa wału przegubowegoSmar Łt 42co 8 godz. pracy
4.Łożyska osłony wałuSmar Łt 43co 200 godz. pracy
5.Łożyska kół jezdnychSmar Łt 42raz w roku
6.Powierzchnie cierne sprzęgieł kłowychSmar Łt 43co 40 godz. pracy
7.Szyna przesuwu belki polowej na ramięSmar Łt 43co 40 godz. pracy
8.Łożysko kółka linowegoSmar Łt43co 40 godz. pracy
9.Zatrzaski blokady ramion belki polowejSmar Łt43co 100 godz. pracy

A. Smarem Łt 42 c o 8 godzin.
B. Smarem Łt 42 c o 100 godzin.
C. Smarem Łt 42 c o 20 godzin.
D. Smarem Łt 42 c o 40 godzin.
Odpowiedź, która wskazuje na smar Łt 42 c oraz częstotliwość wymiany co 20 godzin, jest prawidłowa na podstawie danych z tabeli smarowania opryskiwacza polowego. Właściwe smarowanie wału napędowego jest kluczowe dla zapewnienia prawidłowego działania maszyny. Smar Łt 42 c charakteryzuje się odpowiednimi właściwościami, które minimalizują tarcie i zużycie elementów mechanicznych, a także odpornością na wysokie temperatury oraz wodę. Regularne smarowanie co 20 godzin pracy jest zgodne z najlepszymi praktykami w utrzymaniu sprzętu rolniczego, co przekłada się na wydłużenie żywotności wału oraz całego układu napędowego. Nieprzestrzeganie zalecanej częstotliwości wymiany smaru może prowadzić do uszkodzeń mechanicznych, co wiąże się z kosztownymi naprawami i przestojami w pracy. Dlatego tak ważne jest, aby stosować się do standardów określonych w instrukcjach producenta i tabelach smarowania. Przykłady zastosowania tych informacji obejmują planowanie serwisów oraz prewencję w przypadku intensywnej eksploatacji sprzętu.

Pytanie 19

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 20

Aby zmierzyć ciśnienie w systemie smarowania silnika, urządzenie pomiarowe powinno być zainstalowane

A. w punkcie smarowania najbliższym do pompy olejowej
B. w punkcie smarowania najdalej od pompy olejowej
C. w gnieździe czujnika ciśnienia oleju
D. na króćcu tłocznym pompy olejowej
Odpowiedzi, które wskazują inne miejsca, w których można zamocować urządzenie pomiarowe, nie są właściwe, ponieważ nie uwzględniają najważniejszego aspektu, jakim jest lokalizacja pomiaru w kontekście rzeczywistego funkcjonowania układu smarowania. Umieszczanie urządzenia w punkcie smarowania zbliżonym do pompy olejowej może wydawać się sensowne, jednak w praktyce może prowadzić do zniekształcenia wyników pomiaru z powodu turbulencji oleju oraz zmniejszonego ciśnienia, które nie odzwierciedlają rzeczywistego stanu w układzie. Z kolei montaż na króćcu tłocznym pompy olejowej, choć również blisko źródła, nie jest najlepszą lokalizacją, ponieważ nie odzwierciedla ciśnienia oleju w dalszej części układu smarowania, co jest kluczowe dla oceny efektywności smarowania. W przypadku wyboru punktu smarowania najbardziej oddalonego od pompy olejowej, wyniki mogą być jeszcze bardziej mylące, ponieważ ciśnienie oleju może być znacznie niższe w wyniku strat hydraulicznych w przewodach oraz ewentualnych zatorów. Te podejścia pokazują typowe błędy w myśleniu przy analizie układów hydraulicznych, gdzie zrozumienie dynamiki przepływu i ciśnienia jest kluczowe dla prawidłowej diagnostyki i utrzymania silnika w dobrym stanie.

Pytanie 21

Podczas regulacji luzu w łożyskach stożkowych przy użyciu nakrętki, należy dokręcić ją do momentu, kiedy

A. pojawią się wyraźne opory przy obrocie, a następnie dokręcić nakrętkę o podany kąt
B. nie pojawią się wyraźne opory przy obrocie, a następnie odkręcić nakrętkę o podany kąt
C. pojawią się wyraźne opory przy obrocie, a następnie odkręcić nakrętkę o podany kąt
D. nie pojawią się wyraźne opory przy obrocie, a następnie dokręcić nakrętkę o podany kąt
Regulacja luzu w łożyskach stożkowych wymaga zrozumienia mechaniki ich działania oraz konsekwencji wynikających z niewłaściwego ustawienia luzu. Odpowiedzi, które sugerują dokręcanie nakrętki bez wystąpienia oporów przy obrocie, opierają się na błędnym założeniu, że swobodne obracanie się łożyska jest wystarczające do zapewnienia jego prawidłowej pracy. W rzeczywistości, brak oporów może prowadzić do luźnego osadzenia elementów tocznych, co zwiększa ryzyko ich uszkodzenia oraz przyspiesza proces zużycia. Dokręcenie nakrętki o podany kąt bez wcześniejszego wystąpienia oporów jest również niewłaściwe, ponieważ ignoruje kluczowy element regulacji jakim jest moment obrotowy. Takie podejście może prowadzić do niewłaściwego luzu, co równa się zwiększonemu tarciu i w konsekwencji do przegrzewania łożyska. Z kolei odkręcenie nakrętki po jej dokręceniu do momentu oporu, przy braku zrozumienia potrzeby precyzyjnego dostosowania luzu, podważa fundamenty inżynieryjne dotyczące jakości i trwałości łożysk. W praktyce, ignorowanie tych zasad prowadzi do awarii, które mogą wiązać się z kosztownymi naprawami i przestojami w produkcji. Wyposażenie pracowników w wiedzę na temat poprawnej regulacji luzu oraz stosowanie się do standardów branżowych są kluczowe dla zapewnienia długotrwałej niezawodności maszyn.

Pytanie 22

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 23

Który z poniższych typów przenośników powinien być użyty do transportu ziarna zbóż w pionie?

A. Zabierakowy
B. Taśmowy
C. Kubełkowy
D. Rolkowy
Kubełkowy przenośnik to urządzenie zaprojektowane specjalnie do transportu materiałów sypkich, takich jak ziarno zbóż, w pionie. Jego konstrukcja opiera się na systemie kubełków, które są zamocowane na taśmie nośnej i poruszają się w zamkniętej pętli. Dzięki temu kubełki mogą napełniać się materiałem na dole przenośnika, a następnie transportować go w górę, gdzie materiał jest zrzucany do odpowiedniego miejsca. Tego typu rozwiązanie jest szczególnie efektywne, ponieważ pozwala na transport dużych ilości ziarna na znaczne wysokości, co jest kluczowe w magazynach i zakładach przetwórczych. Kubełkowe przenośniki są również stosowane w standardach branżowych, takich jak normy ISO, które podkreślają ich efektywność energetyczną i niskie koszty eksploatacji. W praktyce, kubełkowe przenośniki są szeroko stosowane w młynach, elewatorach zbożowych oraz w zakładach zajmujących się przechowywaniem i obróbką ziaren.

Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

Przed demontażem warto oszacować stan techniczny przekładni zębatej maszyny rolniczej, sprawdzając

A. poziom oleju w przekładni
B. bicie promieniowe i osiowe kół
C. grubość zębów przekładni
D. wartość luzu międzyzębnego
Oceniając stan techniczny przekładni zębatej maszyny rolniczej, nie można polegać jedynie na poziomie oleju. Choć właściwy poziom oleju jest ważny dla utrzymania odpowiedniego smarowania, nie dostarcza bezpośrednich informacji na temat zużycia komponentów. Niedobór oleju może prowadzić do przegrzania i uszkodzenia, ale jego obecność nie gwarantuje dobrego stanu przekładni. Ponadto, grubość zębów przekładni nie jest miarodajnym wskaźnikiem ich stanu. W rzeczywistości, zęby mogą być zbyt cienkie z powodu nadmiernego zużycia, co może prowadzić do ich złamania, a grubość sama w sobie nie odzwierciedla rzeczywistego stanu technicznego. Bicie promieniowe i osiowe kół jest ważnym parametrem, jednak w kontekście oceny stanu technicznego przekładni, jest to bardziej objaw problemów, a nie ich bezpośrednia przyczyna. Bicie może być wynikiem niewłaściwego montażu lub zużycia łożysk, ale nie dostarcza jednoznacznych informacji o luzach międzyzębnych, które są kluczowe dla zapewnienia prawidłowego działania. Dlatego ważne jest, aby podczas oceny stanu technicznego przekładni zębatej skoncentrować się głównie na luzie międzyzębnym, jako najważniejszym wskaźniku sprawności i zużycia elementów maszyn.

Pytanie 26

Ciągnik MF 235 przepracował przy pracach polowych 400 motogodzin. Korzystając z danych w tabeli, określ koszt całkowitego zużycia oleju silnikowego, jeżeli cena 1 dm3 oleju wynosi 25,00 zł.

Dane dotyczące silnika i oleju silnikowego
Rodzaj olejuSuperol CC 10W/30
Pojemność misy olejowej6 dm³
Częstotliwość wymiany250 mth
Zużycie na 100 mth0,25 dm³

A. 150,00 zł
B. 175,00 zł
C. 155,00 zł
D. 170,00 zł
Wybór innej odpowiedzi może wynikać z typowych błędów w obliczeniach związanych z zużyciem oleju silnikowego. Często pojawiającym się problemem jest pomijanie dodatkowego zużycia oleju, które nie jest bezpośrednio związane z wymianami. W przypadku ciągnika MF 235, który przepracował 400 motogodzin, istotne jest uwzględnienie zarówno wymian oleju, jak i dodatkowego zużycia w trakcie pracy. Wiele osób może skupić się jedynie na liczbie wymian oleju, co prowadzi do błędnych obliczeń. Należy pamiętać, że każda pełna wymiana wymaga określonej ilości oleju, a dodatkowe zużycie, takie jak 1 dm³ w tym przypadku, jest również kluczowe. Nieprawidłowe podejście do obliczeń kosztów może prowadzić do znacznych różnic w przeznaczonych funduszach na eksploatację sprzętu. W przemyśle rolniczym oraz budowlanym, dokładność w kalkulacjach kosztów eksploatacyjnych jest niezbędna do efektywnego zarządzania budżetem oraz zapewnienia długowieczności maszyn. Ponadto, ignorowanie zaleceń producenta dotyczących wymiany oleju oraz jego typu może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika, co w dłuższym okresie generuje jeszcze większe koszty. Dlatego ważne jest, aby zarówno operatorzy, jak i menedżerowie odpowiedzialni za sprzęt rozumieli zasady dotyczące właściwego użytkowania i konserwacji, co jest kluczowe dla utrzymania rentowności operacji.

Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 29

W trakcie naprawy rozrusznika wymieniono elektromagnes włącznika za 68,50 zł, zespoły sprzęgające w kwocie 31,60 zł oraz cztery szczotki po 5,80 zł każda. Koszt robocizny oszacowano na 100,00 zł. Ceny elementów oraz robocizna uwzględniają podatek. Jaki jest całkowity koszt naprawy rozrusznika?

A. 223,30 zł
B. 523,60 zł
C. 205,90 zł
D. 274,66 zł
Aby obliczyć całkowity koszt naprawy rozrusznika, należy zsumować koszty wszystkich części oraz robocizny. W skład całkowitych kosztów wchodzą: włącznik elektromagnetyczny za 68,50 zł, zespół sprzęgający za 31,60 zł oraz cztery szczotki, każda po 5,80 zł. Koszt szczotek wynosi więc 4 x 5,80 zł = 23,20 zł. Następnie dodajemy koszty: 68,50 zł (włącznik) + 31,60 zł (zespoły sprzęgające) + 23,20 zł (szczotki) + 100,00 zł (robocizna) = 223,30 zł. Warto zwrócić uwagę na to, że w obliczeniach uwzględniono już podatek, co jest zgodne z praktyką rynkową. Przykładowo, prowadząc warsztat samochodowy, ważne jest rzetelne kalkulowanie kosztów naprawy, aby zapewnić klientom przejrzystość cenową. Takie podejście sprzyja również budowaniu zaufania i długoterminowych relacji z klientami, co jest kluczowe w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 30

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 31

W przypadku napotkania problemów przy rozkładaniu połączenia śrubowego należy

A. zmniejszyć stosowany moment
B. schłodzić połączenie
C. podgrzać połączenie
D. użyć klucza zaciskowego
Podgrzewanie połączenia śrubowego jest skuteczną metodą na pokonanie oporu, który może wystąpić w wyniku korozji, naprężeń lub osadów. Wysoka temperatura rozszerza materiał śruby oraz nakrętki, co może pomóc w jego łatwiejszym demontażu. Jest to standardowa praktyka w wielu branżach, w tym motoryzacyjnej i przemysłowej, gdzie często spotykane są mocno zardzewiałe lub zablokowane połączenia. Przykładowo, w przypadku demontażu elementów silnika, które były eksploatowane przez długi czas, podgrzewanie połączenia może przyczynić się do zmniejszenia ryzyka uszkodzenia gwintów. Ważne jest jednak, aby stosować odpowiednie techniki, aby nie uszkodzić materiału, a także zachować ostrożność wobec potencjalnych zagrożeń związanych z wysoką temperaturą. Dobrze jest również znać właściwości materiałów, aby uniknąć ich przegrzania, co mogłoby prowadzić do zmiany struktury materiału.

Pytanie 32

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 33

Na podstawie karty weryfikacji brony talerzowej wskaż bronę sprawną technicznie

Tabela: Karta weryfikacji brony talerzowej.
Lp.ParametrWartość nominalna [mm]Oznaczenie brony
B-1B-2B-3B-4
1Luz osiowy łożysk sekcjiMax. 23,51,521,5
2Luz promieniowy łożysk sekcjiMax. 1,51,01,02,01,0
3Grubość ostrzarza talerzy0,4 ÷ 1,52,01,01,51,2
4Szerokość ostrza talerzy13 ÷ 1512161514

A. B-2
B. B-3
C. B-4
D. B-1
Wybór brony B-4 jako sprawnej technicznie jest zgodny z zasadami oceny sprzętu rolniczego. Aby stwierdzić, że dana broń talerzowa jest w dobrym stanie technicznym, konieczne jest porównanie jej parametrów pracy z wartościami nominalnymi określonymi przez producenta. W przypadku brony B-4, wszystkie jej parametry mieszczą się w granicach wartości nominalnych, co wskazuje na brak jakichkolwiek usterek czy uszkodzeń. Przykładowo, w praktyce użytkowania, sprawna broń talerzowa zapewnia efektywne spulchnianie gleby, co jest kluczowe dla uzyskania wysokich plonów. Ponadto, zgodnie z obowiązującymi normami, regularna kontrola stanu technicznego sprzętu jest niezbędna do zapewnienia jego właściwej funkcji i bezpieczeństwa użytkowania, a B-4 spełnia te wymagania. Pamiętaj, że używanie niesprawnych narzędzi może prowadzić do zwiększonego zużycia paliwa, a także negatywnie wpłynąć na jakość upraw, co w konsekwencji może skutkować stratami finansowymi.

Pytanie 34

Jakie urządzenie pozwala na dokonanie oceny wzrokowej gładzi tulei cylindrowej bez konieczności demontażu głowicy silnika?

A. Stetoskop
B. Defektoskop ultradźwiękowy
C. Endoskop
D. Defektoskop magnetyczny
Defektoskop ultradźwiękowy to narzędzie do wykrywania wad w materiałach, ale używanie go do sprawdzania gładzi tulei cylindrowej to trochę nieporozumienie. Główna rzecz, którą robi, to znajdowanie wewnętrznych pęknięć w materiałach, co jest skomplikowane, bo trzeba to dobrze skalibrować i zrozumieć te echogramy. A tak naprawdę nie pokazuje nam, jak wygląda powierzchnia robocza. Z kolei stetoskop to narzędzie, które służy do słuchania dźwięków w silniku, co w pewnych sytuacjach może pomóc, ale nie daje nam wizualnych informacji o stanie gładzi. A jeszcze defektoskop magnetyczny, to już w ogóle – przydaje się tylko do ferromagnetycznych materiałów i to do wykrywania wad powierzchniowych, a nie do zaglądania w głąb. Dlatego nie ma sensu go używać do oceny gładzi tulei, bo potrzebujemy zobaczyć, jak to wygląda. Często przez mylenie funkcji tych narzędzi dochodzi do błędów w diagnostyce, co prowadzi do złych decyzji. Warto znać zastosowanie tych urządzeń, żeby dobrze diagnozować i dbać o silniki.

Pytanie 35

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 36

Aby ułatwić montowanie prowadnic zaworowych w głowicy, należy

A. schłodzić głowice
B. podgrzać głowicę
C. rozwiercić prowadnicę
D. podgrzać prowadnicę
Ogrzewanie głowicy przed montażem prowadnic zaworowych jest standardową praktyką w branży motoryzacyjnej, mającą na celu ułatwienie operacji montażowych. Zwiększenie temperatury głowicy powoduje, że materiały stają się bardziej plastyczne, co umożliwia łatwiejsze wsuwanie prowadnic. Taki proces zmniejsza ryzyko uszkodzenia zarówno prowadnic, jak i samej głowicy, ponieważ pozwala na minimalizację naciągów i naprężeń, które mogą wystąpić podczas montażu. Przykładowo, w przypadku silników wysokoprężnych, gdzie tolerancje wymiarowe są kluczowe dla efektywności pracy silnika, zastosowanie odpowiednich technik ogrzewania staje się niezbędne. Dodatkowo, zgodnie z najlepszymi praktykami, przed rozpoczęciem montażu warto zasięgnąć informacji w dokumentacji producenta dotyczącej specyfikacji temperatury, co zapewni, że proces montażu odbędzie się zgodnie z wymaganiami technologicznymi.

Pytanie 37

Oblicz koszt zakupu (brutto) części do naprawy sprzęgła na podstawie danych z tabeli.

Lp.Nazwa częściCena jednostkowa netto [zł]VAT [%]
1.Tarcza sprzęgła I stopnia115,0023
2.Tarcza sprzęgła II stopnia72,5023
3.Sprężyna dociskowa138,0023
4.Łożysko oporowe sprzęgła67,5023
5.Pokrywa łożyska wałka sprzęgłowego23,0023
6.Pokrywa skrzyni biegów129,0023

A. 483,39 zł
B. 511,68 zł
C. 393,00 zł
D. 416,00 zł
Koszt zakupu części do naprawy sprzęgła wynosi 483,39 zł, co jest zgodne z obowiązującymi standardami branżowymi dotyczącymi wyceny i zakupu komponentów. Przy obliczaniu kosztów zakupu należy uwzględnić nie tylko cenę netto części, ale również obowiązujące podatki oraz ewentualne koszty transportu. W przypadku części do samochodów, często stosuje się różnorodne metody wyceny, w tym metodę FIFO (pierwsze weszło, pierwsze wyszło) lub metodę ważącą, co może wpływać na ostateczny koszt zakupu. Dobrą praktyką jest również porównanie cen z różnych źródeł oraz uwzględnienie ewentualnych rabatów lub promocji, które mogą obniżyć całkowity koszt. Właściwe obliczenie kosztów jest kluczowe dla efektywności finansowej warsztatu samochodowego, a także dla zachowania rentowności w dłuższym okresie. Warto także zwrócić uwagę na jakość zakupowanych części, ponieważ ta może wpływać na dalsze koszty związane z gwarancją i serwisowaniem.

Pytanie 38

Ile talerzy umieszczonych jest na każdej sekcji roboczej brony talerzowej SXPL o szerokości roboczej 4,95 m?

CHARAKTERYSTYKA TECHNICZNA
Lp.ParametrSymbol agregatu
1Szerokość robocza agregatu [m]
2,70 ; 3,10 ; 3,60 ; 4,05
4,50 ; 4,95
2Typ brony talerzowej
(oznakowanie fabryczne)
SXP
SXPL
3Liczba zespołów talerzy4
4Liczba talerzy [szt.]
24, 28, 32, 36
40, 44
5Ogumienie (oznaczenie opony) • ciśnienie [bar]
11,5/80x15,3
14,0-65
6Ciągnik współpracujący
90 – 155 KM
170 – 190 KM
7Prędkość robocza agregatu [km/h]do 10
8Prędkość transportowa [km/h]do 25
9Prześwit transportowy [mm]Powyżej 300
10Obsługa1 osoba

A. 8
B. 11
C. 10
D. 9
Poprawna odpowiedź to 11 talerzy na każdą sekcję roboczą brony talerzowej SXPL o szerokości roboczej 4,95 m. Model SXPL jest dostępny w wariantach z różną liczbą talerzy, co stawia go w grupie wszechstronnych narzędzi uprawnych. Podział 44 talerzy przez 4 sekcje robocze daje 11 talerzy na sekcję, co jest optymalne do równomiernego rozkładu obciążenia i efektywnego zrywania gleby. W praktyce, większa liczba talerzy pozwala na lepsze przystosowanie się do różnych warunków glebowych, co jest kluczowe w nowoczesnym rolnictwie. Równomierne rozłożenie talerzy wpływa na jakość pracy brony, a także na oszczędność paliwa, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie efektywności operacyjnej. Warto również zauważyć, że znajomość specyfikacji sprzętu i jego właściwości użytkowych jest niezbędna do optymalizacji procesów agrotechnicznych.

Pytanie 39

Regulację luzu zaworowego należy zacząć od

A. pomiaru wartości luzu zaworowego
B. ustawienia tłoka pierwszego cylindra w najniższym położeniu
C. ustawienia tłoka pierwszego cylindra na początku suwu roboczego
D. demontażu (zdjęcia) pokrywy zaworów
Odpowiedzi, które zakładają rozpoczęcie regulacji luzu zaworowego od pomiaru wartości luzu, ustawienia tłoka w najniższym położeniu oraz ustawienia tłoka w początku suwu pracy, ignorują kluczową kwestię dostępu do układu zaworowego. Pomiar luzu zaworowego bez demontażu pokrywy jest niemożliwy, ponieważ nieosiągalne pozostają mechanizmy, które wymagają bezpośredniego sprawdzenia. W kontekście ustawienia tłoka, zarówno pozycja w najniższym położeniu, jak i w górnym martwym punkcie, są ważne, ale nie mogą być wykorzystywane jako pierwszy krok bez uprzedniego zdjęcia pokrywy zaworów. W praktyce, często spotyka się błędne podejścia, w których technicy próbują przeprowadzać pomiary bez demontażu, co prowadzi do niepełnych danych i potencjalnych błędów w regulacji. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, że demontaż pokrywy nie tylko zapewnia dostęp do zaworów, ale również jest zgodny z procedurami serwisowymi określonymi przez producentów, co ma na celu zachowanie integralności mechanizmu silnika oraz bezpieczeństwa przy jego obsłudze.

Pytanie 40

Jeżeli roczna kwota amortyzacji jest obliczana przez podział ceny maszyny przez szacowany czas jej eksploatacji, to całkowite koszty amortyzacji dwóch ciągników o wartościach odpowiednio 120 000 zł i 60 000 zł oraz przewidywanym 15-letnim okresie ich użytkowania wyniosą

A. 16 000 zł
B. 4 000 zł
C. 12 000 zł
D. 8 000 zł
Aby obliczyć łączne koszty amortyzacji dwóch ciągników, należy najpierw określić roczne koszty amortyzacji każdego z nich. Koszt amortyzacji oblicza się, dzieląc wartość maszyny przez przewidywany okres jej użytkowania. Dla pierwszego ciągnika o wartości 120 000 zł i okresie użytkowania wynoszącym 15 lat, roczny koszt amortyzacji wynosi 120 000 zł / 15 = 8 000 zł. Dla drugiego ciągnika o wartości 60 000 zł, również przy 15-letnim okresie użytkowania, roczny koszt amortyzacji wynosi 60 000 zł / 15 = 4 000 zł. Sumując te wartości, otrzymujemy 8 000 zł + 4 000 zł = 12 000 zł, co jest całkowitym rocznym kosztem amortyzacji obu ciągników. W praktyce znajomość kosztów amortyzacji jest kluczowa dla zarządzania finansami przedsiębiorstwa, pozwala na lepsze planowanie budżetu oraz podejmowanie decyzji dotyczących inwestycji w nowe maszyny, które mogą zwiększyć efektywność produkcji.