Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 7 stycznia 2025 18:56
  • Data zakończenia: 7 stycznia 2025 19:29

Egzamin zdany!

Wynik: 30/40 punktów (75,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Która z wymienionych sytuacji stanowi naruszenie praw autorskich?

A. Używanie programu typu open-source zgodnie z warunkami licencji
B. Nabycie licencji na oprogramowanie
C. Udostępnianie filmu objętego prawami autorskimi bez zgody właściciela
D. Tworzenie kopii zapasowej legalnie zakupionego programu
Publikowanie filmu chronionego prawami autorskimi bez zgody właściciela jest naruszeniem praw autorskich. Prawa autorskie chronią twórców przed nieuprawnionym kopiowaniem, dystrybucją i rozpowszechnianiem ich dzieł. W przypadku filmów, muzyki czy oprogramowania, każde użycie bez odpowiednich licencji lub zgody właściciela jest niezgodne z prawem. Twórcy mają prawo do wynagrodzenia za swoją pracę, a naruszenia mogą skutkować wysokimi grzywnami, a nawet postępowaniem sądowym. Przestrzeganie praw autorskich wspiera rozwój kultury i technologii, chroniąc interesy twórców.

Pytanie 2

Które z wymienionych stwierdzeń najtrafniej charakteryzuje WPF?

A. Framework przeznaczony do budowy aplikacji stacjonarnych w systemie Windows
B. Biblioteka do obróbki danych w Pythonie
C. Framework umożliwiający zarządzanie urządzeniami IoT
D. Framework przeznaczony do budowy aplikacji internetowych
No dobra, WPF to framework, którego używamy, żeby robić aplikacje na Windowsa. Jest częścią platformy .NET i super się nadaje do tworzenia ładnych interfejsów z użyciem XAML, co jest takim językiem, który pozwala na zaprojektowanie interfejsu. Dzięki WPF możemy korzystać z fajnych animacji i ogólnie mieć niezłe wizualizacje. W dodatku, wspiera model MVVM, co ułatwia rozdzielenie logiki aplikacji od tego, co widzi użytkownik. Także w wielu firmach, gdzie potrzebna jest zaawansowana grafika, WPF jest chętnie wykorzystywane.

Pytanie 3

Zasada programowania obiektowego, która polega na ukrywaniu elementów klasy tak, aby były one dostępne wyłącznie dla metod tej klasy lub funkcji zaprzyjaźnionych, to

A. hermetyzacja
B. polimorfizm
C. wyjątki
D. dziedziczenie
Hermetyzacja (enkapsulacja) to zasada programowania obiektowego polegająca na ukrywaniu wewnętrznych składowych klasy przed innymi klasami i udostępnianiu ich tylko poprzez publiczne metody (gettery i settery). Dzięki temu ogranicza się dostęp do danych i chroni je przed nieautoryzowaną modyfikacją, co zwiększa bezpieczeństwo i czytelność kodu.

Pytanie 4

Jakie aspekty powinny być brane pod uwagę przy tworzeniu struktury danych dla aplikacji?

A. Złożoność obróbki danych oraz ich efektywną organizację
B. Nie ma związku pomiędzy strukturą danych a efektywnością aplikacji
C. Tylko wymagania sprzętowe
D. Tylko typ języka programowania
Złożoność przetwarzania danych i ich optymalna organizacja to kluczowe elementy podczas projektowania struktury danych dla aplikacji. Dobrze zaprojektowana struktura danych wpływa na wydajność aplikacji, redukuje czas dostępu do informacji oraz minimalizuje zużycie zasobów. Optymalizacja algorytmów oraz wybór odpowiednich struktur danych, takich jak listy, drzewa czy tablice hashujące, ma bezpośredni wpływ na szybkość działania aplikacji.

Pytanie 5

Jaką cechą odznacza się framework w porównaniu do biblioteki?

A. Framework oferuje funkcje użyteczne w konkretnej dziedzinie problemu
B. Framework zapewnia API do szerszego zestawu funkcji
C. Framework określa strukturę aplikacji i zapewnia jej fundament
D. Framework stanowi zbiór funkcji, które programista ma możliwość wykorzystania
Biblioteka to zestaw funkcji i klas, które programista może wykorzystywać według własnego uznania, ale to on decyduje o strukturze aplikacji. API dostarcza zestaw metod do komunikacji z innymi aplikacjami, ale nie narzuca architektury. Framework to coś więcej niż zbiór funkcji – określa cały proces tworzenia aplikacji, czego nie można powiedzieć o zwykłej bibliotece lub narzędziach użytkowych.

Pytanie 6

W przypadku przedstawionego fragmentu kodu Java, wyjątek zostanie zgłoszony, gdy wartość zmiennej index wyniesie:

Ilustracja do pytania
A. 5
B. 1
C. 7
D. 0
W podanym kodzie Java mamy do czynienia z tablicą o nazwie liczby zawierającą sześć elementów: {1 2 3 4 5 6}. Indeksy tablicy w Javie zaczynają się od 0 a kończą na n-1 gdzie n to długość tablicy. W tym przypadku tablica ma długość 6 a więc jej indeksy to 0 1 2 3 4 i 5. Kiedy próbujemy uzyskać dostęp do elementu tablicy za pomocą indeksu równego długości tablicy lub większego np. 6 w tym przypadku otrzymujemy wyjątek ArrayIndexOutOfBoundsException. Jest to standardowe zachowanie w języku Java mające na celu ochronę przed błędami związanymi z nieprawidłowym dostępem do pamięci. Tego rodzaju błędy mogą prowadzić do nieprzewidywalnych zachowań programów dlatego obsługa takich wyjątków jest dobrą praktyką programistyczną. Kod zawiera blok try-catch który przechwytuje wszelkie wyjątki w tym przypadku i drukuje komunikat aby poinformować użytkownika o błędzie. Takie podejście jest zgodne z zasadami bezpiecznego programowania oraz ułatwia debugging i zarządzanie błędami w aplikacjach produkcyjnych.

Pytanie 7

Jakie pola powinny być umieszczone w klasie nadrzędnej w strukturze dziedziczenia?

A. Pola, które są tylko prywatne
B. Pola, które są charakterystyczne jedynie dla pojedynczej klasy pochodnej
C. Pola, które są wykorzystywane tylko w funkcjach statycznych
D. Pola, które są wspólne dla wszystkich klas pochodnych
W klasie bazowej w hierarchii dziedziczenia umieszcza się pola, które są wspólne dla wszystkich klas pochodnych. Dzięki temu klasy pochodne mogą dziedziczyć te same właściwości, co eliminuje konieczność ich wielokrotnego definiowania. Jest to jedna z głównych zalet programowania obiektowego, umożliwiająca reużywalność kodu i zwiększenie spójności w projekcie. Przykładem może być klasa 'Pracownik', która zawiera pola takie jak 'imię', 'nazwisko' i 'wynagrodzenie', a klasy pochodne, takie jak 'Inżynier' czy 'Księgowy', mogą dziedziczyć te same pola, dodając jedynie specyficzne właściwości dla swojej roli.

Pytanie 8

Jaki framework umożliwia tworzenie interaktywnych interfejsów użytkownika w języku TypeScript?

A. Angular
B. Django
C. jQuery
D. ASP.NET Core
Angular to popularny framework oparty na TypeScript, który umożliwia tworzenie dynamicznych i rozbudowanych interfejsów użytkownika. Jest rozwijany przez Google i używany do budowy aplikacji typu Single Page Applications (SPA), które cechują się płynnością działania i interaktywnością. Angular oferuje bogaty ekosystem narzędzi wspierających programistów, takich jak Angular CLI, który pozwala na szybkie generowanie komponentów, serwisów i modułów. Wsparcie dla TypeScript oznacza, że Angular pozwala na wykorzystywanie typów, interfejsów oraz zaawansowanych narzędzi do refaktoryzacji kodu, co przekłada się na większą czytelność i bezpieczeństwo aplikacji. Dzięki modularnej architekturze Angular wspiera tworzenie aplikacji, które są łatwe w utrzymaniu i skalowaniu. Jego dwukierunkowe wiązanie danych (two-way data binding) oraz możliwość dynamicznej aktualizacji widoków czynią go jednym z liderów na rynku frameworków frontendowych.

Pytanie 9

Na ilustracji pokazany jest fragment diagramu blokowego pewnego algorytmu. Ile razy warunek n<7 będzie badany?

Ilustracja do pytania
A. 5
B. 6
C. 8
D. 7
Wybór innej odpowiedzi niż 4 wskazuje na nieprawidłowe rozumienie mechanizmu działania pętli z warunkiem końcowym Problem może tkwić w błędnym założeniu dotyczącym liczby iteracji które ma miejsce gdy nie uwzględnia się początkowej wartości n Wynik 8 mógłby wynikać z mylnego założenia że pętla sprawdza warunek również po zakończeniu gdy n wynosi 7 co jest nieprawidłowe Ponadto wybór 5 może sugerować że zrozumienie zakresu wartości n jest niepełne ponieważ pomija się pierwszą iterację gdy n równa się 1 Odpowiedź 7 mogłaby wynikać z błędnego przeliczania liczby iteracji lub niepoprawnego przeanalizowania działania inkrementacji w algorytmie Ważne jest aby zrozumieć że warunek n mniejsze od 7 jest sprawdzany na początku każdej iteracji pętli i gdy n osiąga wartość 7 pętla nie wykonuje się ponownie Zrozumienie tego mechanizmu jest kluczowe do poprawnego projektowania algorytmów i unikania typowych błędów logicznych które mogą prowadzić do nieefektywności kodu oraz trudności w jego debugowaniu i utrzymaniu Praktykując analizę schematów blokowych i algorytmów warto zwrócić uwagę na działanie warunków i ich wpływ na przebieg pętli co ma szerokie zastosowanie zarówno w programowaniu jak i w analizie danych oraz automatyzacji procesów

Pytanie 10

Jaką strukturę danych obrazuje zamieszczony kod w języku C#?

Ilustracja do pytania
A. stos
B. tablicę dwuwymiarową
C. listę
D. tablicę jednowymiarową
Kod w języku C# reprezentuje tablicę dwuwymiarową, która jest deklarowana za pomocą podwójnych nawiasów kwadratowych. Tablica taka pozwala na przechowywanie danych w formie macierzy.

Pytanie 11

Jakie jest najważniejsze działanie w trakcie analizy wymagań klienta przed rozpoczęciem realizacji projektu aplikacji?

A. Stworzenie diagramu Gantta
B. Rozdzielenie ról w zespole projektowym
C. Zrozumienie potrzeb biznesowych i oczekiwań klienta
D. Selekcja języka programowania
Fajnie, że zauważyłeś, jak ważne jest zrozumienie potrzeb biznesowych i oczekiwań klienta. To kluczowa sprawa przed rozpoczęciem pracy nad projektem aplikacji. Bez tego, nawet najfajniejszy kod może nie spełniać wymagań, a to byłoby szkoda, prawda? Analiza wymagań to nie tylko rozpoznanie celów, ale też spotkania z osobami zaangażowanymi w projekt i zbadanie rynku. Dzięki temu możemy stworzyć aplikację, która naprawdę odpowiada na specyficzne potrzeby, co czyni ją bardziej użyteczną i konkurencyjną. No i oczywiście, jak dobrze określimy, czego potrzebują użytkownicy, to mniej nieporozumień po drodze, a klienci będą bardziej zadowoleni, co zawsze jest na plus.

Pytanie 12

Które z poniższych zdań najlepiej określa funkcję zaprzyjaźnioną w ramach klasy?

A. Funkcja, która jest statyczna i nie ma możliwości modyfikacji pól klasy
B. Funkcja, która ma dostęp do prywatnych pól i metod klasy, z którą jest zaprzyjaźniona
C. Funkcja, która uruchamia się automatycznie po stworzeniu obiektu
D. Funkcja, która pozwala na dziedziczenie wielokrotne
Funkcja wywoływana automatycznie po utworzeniu obiektu to konstruktor, który służy do inicjalizacji pól klasy, ale nie umożliwia dostępu do prywatnych elementów klasy. Dziedziczenie wielokrotne to mechanizm umożliwiający dziedziczenie po więcej niż jednej klasie bazowej, co różni się od koncepcji funkcji zaprzyjaźnionej. Funkcje statyczne należą do klasy, ale nie mogą modyfikować pól instancji obiektu, ponieważ operują na poziomie klasy, a nie obiektu. Tylko funkcja oznaczona jako `friend` ma specjalne uprawnienia dostępu do prywatnych pól i metod klasy.

Pytanie 13

Sposób deklaracji Klasa2 wskazuje, że

Ilustracja do pytania
A. Klasa2 stanowi klasę bazową
B. Klasa1 dziedziczy od Klasa2
C. Klasa1 jest dzieckiem Klasy2
D. Klasa2 dziedziczy od Klasa1
Deklaracja Klasa2 jako klasy dziedziczącej po Klasa1 oznacza, że Klasa2 przejmuje wszystkie publiczne i chronione (protected) pola oraz metody klasy bazowej (Klasa1). Dziedziczenie to jeden z filarów programowania obiektowego, który umożliwia ponowne wykorzystanie kodu i rozszerzanie funkcjonalności istniejących klas. Dzięki temu Klasa2 może nie tylko korzystać z metod Klasa1, ale także nadpisywać je, co jest kluczowe dla implementacji polimorfizmu. Dziedziczenie pozwala na budowanie hierarchii klas, co prowadzi do lepszego zarządzania kodem i ułatwia jego skalowalność. Przykładem może być klasa Pojazd, z której dziedziczy klasa Samochod, rozszerzając jej funkcjonalność o dodatkowe cechy i metody specyficzne dla samochodów.

Pytanie 14

Jakie elementy powinny być uwzględnione w dokumentacji testowej aplikacji?

A. Specyfikacje techniczne serwera
B. Opis procedur testowych oraz rezultaty wykonanych testów
C. Zalecenia dotyczące optymalizacji kodu
D. Harmonogram wdrożenia aplikacji
Opis procedur testowych i wyników przeprowadzonych testów to kluczowy element dokumentacji testów aplikacji. Tego rodzaju dokumentacja obejmuje szczegółowe instrukcje dotyczące metod testowania, użytych narzędzi oraz kroków niezbędnych do przeprowadzenia testów jednostkowych, integracyjnych i systemowych. W dokumentacji znajdują się również raporty z wynikami testów, które wskazują, czy aplikacja działa zgodnie z wymaganiami oraz jakie błędy zostały wykryte. Testy pozwalają na wczesne wychwycenie problemów i eliminację błędów przed wdrożeniem aplikacji na produkcję, co znacząco zwiększa jakość oprogramowania. Dokumentacja testowa jest także nieocenionym źródłem informacji dla zespołów QA (Quality Assurance), umożliwiając śledzenie historii testów i zapewnienie, że wszystkie elementy aplikacji zostały przetestowane zgodnie z procedurami.

Pytanie 15

Na ilustracji pokazano fragment emulacji iOS z elementem kontrolnym. Który fragment kodu XAML opisuje ten element?

Ilustracja do pytania
A.
B.
C.
D.
Kontrolkaw XAML to taki przełącznik. Ma dwa stany: włączony (true) i wyłączony (false). Można to porównać do zwykłego włącznika, tylko że w aplikacjach. Fajnie się z tego korzysta, bo pozwala szybko zmieniać ustawienia, nie trzeba nic więcej wpisywać. To jest dosyć intuicyjne dla użytkowników, więc można nim łatwo zarządzać funkcjami aplikacji.

Pytanie 16

Jakie środowisko jest natywne do tworzenia aplikacji desktopowych w języku C#?

A. PyCharm
B. NetBeans
C. Eclipse
D. MS Visual Studio
MS Visual Studio to środowisko natywne do programowania aplikacji desktopowych w języku C#. To jedno z najczęściej używanych IDE do programowania w ekosystemie Microsoftu, oferujące wsparcie dla debugowania, projektowania interfejsu użytkownika i integracji z .NET. Visual Studio posiada również zaawansowane narzędzia do refaktoryzacji kodu, analizy oraz tworzenia aplikacji webowych i mobilnych.

Pytanie 17

Z analizy złożoności obliczeniowej algorytmów sortowania dla dużych zbiorów danych (powyżej 100 elementów) wynika, że najefektywniejszą metodą jest algorytm sortowania:

Ilustracja do pytania
A. kubełkowego
B. przez scalanie
C. przez zliczanie
D. bąbelkowego
Sortowanie przez zliczanie (Counting Sort) to jeden z najszybszych algorytmów sortowania dla dużych zbiorów danych, jeśli zakres wartości jest ograniczony. Algorytm działa w czasie O(n+k), gdzie n to liczba elementów, a k to zakres wartości. Jest to algorytm stabilny, co oznacza, że zachowuje kolejność elementów o tej samej wartości. Counting Sort jest szczególnie efektywny w przypadku danych numerycznych o ograniczonym przedziale wartości, co czyni go idealnym rozwiązaniem do sortowania dużych zbiorów danych w krótkim czasie.

Pytanie 18

Modyfikator dostępu znajdujący się przed definicją metody Dodaj() w klasie Kalkulator sprawia, że:

Ilustracja do pytania
A. nie jest ona dostępna z poziomu klas, które są zaprzyjaźnione z klasą Kalkulator
B. nie jest ona osiągalna w klasach, które dziedziczą po klasie Kalkulator
C. jest ona dostępna zarówno w samej klasie, jak i w klasach dziedziczących po klasie Kalkulator
D. jest ona możliwa do wykorzystania w programie głównym i można ją wywołać na instancji klasy Kalkulator
Modyfikator dostępu w C# to taki fajny element, który pozwala, żeby metoda Dodaj() była dostępna nie tylko w klasie Kalkulator, ale też w klasach, które dziedziczą po niej. To naprawdę ważne w programowaniu obiektowym, bo dzięki temu możesz rozbudowywać funkcje klasy bazowej, nie grzebiąc w jej kodzie. To w sumie daje większą elastyczność i ułatwia ponowne wykorzystywanie fragmentów kodu w różnych częściach aplikacji.

Pytanie 19

Jakie jest podstawowe środowisko do tworzenia aplikacji desktopowych przy użyciu języka C#?

A. PyCharm
B. NetBeans
C. MS Visual Studio
D. Eclipse
MS Visual Studio to potężne zintegrowane środowisko programistyczne (IDE) zaprojektowane przez firmę Microsoft, które oferuje pełne wsparcie dla języka C#. Dzięki bogatym funkcjom, takim jak IntelliSense, które ułatwia pisanie kodu poprzez podpowiadanie składni oraz dostępność narzędzi do debugowania, programiści mogą efektywnie rozwijać aplikacje desktopowe. MS Visual Studio obsługuje różne frameworki, takie jak .NET Framework oraz .NET Core, co pozwala na budowanie aplikacji o różnej architekturze. W praktyce, programiści mogą tworzyć aplikacje w oparciu o Windows Presentation Foundation (WPF) lub Windows Forms, co umożliwia tworzenie rozbudowanych interfejsów użytkownika. Dodatkowo, MS Visual Studio oferuje szereg narzędzi do współpracy zespołowej, integracji z systemami kontroli wersji oraz wsparcie dla testowania jednostkowego. Jako standard w branży, MS Visual Studio jest często preferowanym wyborem w projektach komercyjnych i korporacyjnych, z uwagi na jego wszechstronność oraz wsparcie ze strony społeczności programistycznej.

Pytanie 20

Fragment kodu w języku JavaScript to

Ilustracja do pytania
A. prototyp interfejsu
B. prototyp metody klasy
C. definicja zmiennej typu tablicowego
D. definicja funkcji strzałkowej
Kod w JavaScript opisuje definicję funkcji strzałkowej, która jest nowoczesnym i bardziej zwięzłym sposobem definiowania funkcji. Funkcje strzałkowe mają też specyficzne zachowanie w kontekście 'this', co czyni je często preferowanymi przy pracy z obiektami i metodami callback.

Pytanie 21

Jakie aspekty powinny być brane pod uwagę przy tworzeniu zestawów danych?

A. Metoda alokacji pamięci dla danych
B. Narzędzia do analizy błędów
C. Ilość linii kodu programu
D. Typ zastosowanego kompilatora
Sposób alokacji pamięci dla danych to kluczowy element projektowania zestawów danych, ponieważ wpływa na wydajność i efektywność programu. Dynamiczna alokacja pamięci pozwala na tworzenie struktur, których rozmiar jest zmienny i dostosowuje się w trakcie działania aplikacji. Dzięki temu programiści mogą optymalnie zarządzać zasobami systemowymi, unikając marnowania pamięci lub jej niedoboru. Wybór odpowiedniej metody alokacji, np. stosowanie wskaźników, dynamicznych tablic lub struktur danych takich jak lista czy mapa, pozwala na budowanie bardziej skalowalnych i elastycznych aplikacji.

Pytanie 22

Które z wymienionych działań, które są częścią procesu kreowania prostej galerii zdjęć w formie aplikacji mobilnej, powinno być realizowane przez zespół?

A. Przygotowanie testu jednostkowego dla funkcji przegladajZdjecia()
B. Wdrożenie funkcji dodajZdjecie()
C. Przygotowanie i konfiguracja repozytorium dla projektu
D. Stworzenie dokumentacji kodu aplikacji
Utworzenie dokumentacji kodu aplikacji jest zadaniem zespołowym, gdyż wymaga współpracy kilku osób, które muszą zrozumieć ogólną architekturę projektu oraz zasady, jakie powinny zostać zastosowane w dokumentacji. Dokumentacja kodu jest kluczowa dla przyszłej konserwacji i rozwoju aplikacji, a jej przygotowanie powinno obejmować nie tylko opis funkcji i klas, ale także konwencje nazewnictwa, style kodowania oraz strategie testowania. Przykładem może być zastosowanie standardu JSDoc, który pozwala na generowanie dokumentacji z komentarzy w kodzie, co ułatwia zrozumienie struktury i funkcjonowania aplikacji. Dobra dokumentacja zapewnia, że nowi członkowie zespołu będą mogli szybko odnaleźć się w projekcie. Zespołowa praca nad dokumentacją gwarantuje, że wszystkie aspekty projektu zostaną uwzględnione i odpowiednio udokumentowane, co jest niezbędne dla efektywności projektu.

Pytanie 23

Wskaź rodzaj testowania, które realizuje się w trakcie tworzenia kodu źródłowego?

A. testy jednostkowe
B. testy wdrożeniowe
C. testy wydajnościowe
D. testy kompatybilności
Testy wydajnościowe są wykonywane po zakończeniu kodowania, aby sprawdzić, jak system działa pod obciążeniem. Testy kompatybilności sprawdzają zgodność aplikacji z różnymi środowiskami i urządzeniami. Testy wdrożeniowe są realizowane na końcowym etapie projektu i mają na celu sprawdzenie, czy aplikacja działa poprawnie w rzeczywistym środowisku.

Pytanie 24

Jakie znaczenie ma pojęcie "debugowanie" w kontekście programowania?

A. Tworzenie nowych funkcjonalności aplikacji
B. Wdrażanie aplikacji w środowisku produkcyjnym
C. Przygotowywanie dokumentacji kodu
D. Wyszukiwanie i usuwanie błędów w kodzie
Debugowanie to proces wyszukiwania i eliminowania błędów (bugów) w kodzie źródłowym programu. Polega na analizowaniu działania aplikacji linia po linii, śledzeniu wartości zmiennych, analizie stosu wywołań i wykrywaniu miejsc, w których program działa niezgodnie z oczekiwaniami. Debugowanie umożliwia programistom szybkie odnajdywanie błędów logicznych, składniowych oraz problemów z wydajnością aplikacji. Narzędzia takie jak Visual Studio, PyCharm, IntelliJ IDEA czy Chrome DevTools oferują zaawansowane funkcje debugowania, takie jak punkty przerwań (breakpoints), krokowe wykonywanie kodu i podgląd pamięci. Proces debugowania jest kluczowy w każdym etapie rozwoju oprogramowania, ponieważ znacząco wpływa na stabilność i jakość finalnego produktu.

Pytanie 25

W zamieszczonej ramce znajdują się notatki testera dotyczące przeprowadzanych testów aplikacji. Jakiego typu testy planuje przeprowadzić tester?

Ilustracja do pytania
A. Wydajnościowe
B. Jednostkowe
C. Interfejsu
D. Bezpieczeństwa
Testy wydajnościowe są kluczowe dla zapewnienia, że system działa sprawnie pod różnym obciążeniem. Są one wykonywane, aby zrozumieć, jak aplikacja zachowuje się w warunkach rzeczywistych, kiedy wiele użytkowników korzysta z niej jednocześnie. W pytaniu wymienione zostały zadania takie jak mierzenie czasu logowania się użytkowników oraz sprawdzanie, czy czas ten wzrasta wraz ze wzrostem liczby użytkowników. To typowe aspekty testów wydajnościowych. Takie testy pomagają określić limity skalowalności i zapewniają, że aplikacja może obsługiwać oczekiwaną liczbę użytkowników bez spadku wydajności. Standardy branżowe, takie jak ISO/IEC 25010, zwracają uwagę na konieczność testowania wydajności, by zidentyfikować potencjalne wąskie gardła i zapewnić satysfakcjonujące doświadczenia użytkownikom. Dobrymi praktykami są używanie narzędzi takich jak JMeter czy LoadRunner, które umożliwiają symulację obciążenia i analizę wyników w celu optymalizacji kodu i infrastruktury. Tego typu testy są nieodzowne przed wdrożeniem aplikacji produkcyjnej, aby zapewnić jej niezawodne działanie.

Pytanie 26

Jakie jest przeznaczenie polecenia "git merge"?

A. Do pobierania aktualizacji zdalnego repozytorium
B. Do łączenia zmian z różnych gałęzi
C. Do zakładania nowego repozytorium
D. Do usuwania zmian w repozytorium
'git pull' pobiera zmiany ze zdalnego repozytorium i scala je z lokalnym, ale nie jest używane do łączenia gałęzi. 'git push' przesyła zmiany do repozytorium zdalnego i nie ma zastosowania w lokalnym scalaniu. 'git clone' tworzy lokalną kopię repozytorium, ale nie łączy gałęzi, co jest głównym zadaniem 'git merge'.

Pytanie 27

Jakie są różnice między typem łańcuchowym a typem znakowym?

A. Typ znakowy przechowuje dane logiczne, a łańcuchowy tekst
B. Typ łańcuchowy przechowuje pojedyncze znaki, a znakowy długie ciągi znaków
C. Typ łańcuchowy obsługuje liczby całkowite, a znakowy liczby zmiennoprzecinkowe
D. Typ znakowy przechowuje pojedyncze znaki, a łańcuchowy ciągi znaków
Typ znakowy (char) przechowuje pojedyncze znaki, natomiast typ łańcuchowy (string) przechowuje ciągi znaków. Różnica ta ma kluczowe znaczenie w programowaniu, ponieważ typ 'char' jest używany do operacji na pojedynczych literach, cyfrze lub symbolu, podczas gdy 'string' umożliwia przechowywanie i manipulowanie całymi wyrazami lub zdaniami. W wielu językach 'string' to bardziej złożona struktura danych, która zawiera tablicę znaków (array of characters), co pozwala na efektywną pracę z tekstem i budowanie interaktywnych aplikacji.

Pytanie 28

Kompilator może wygenerować błąd "incompatible types", gdy

A. w trakcie deklaracji zmiennej wystąpił błąd, zastosowano nieistniejący typ
B. do zmiennej typu int przypisano wartość 243
C. funkcja oczekuje całkowitej jako argumentu, a została wywołana z napisem jako parametrem
D. funkcja zwraca typ void, a w momencie wywołania nie jest przypisana do żadnej zmiennej
Błąd 'incompatible types' to dość powszechny problem, kiedy przypisujesz coś do zmiennej, ale typ się nie zgadza. Na przykład, jeśli próbujesz wstawić tekst do miejsca, gdzie oczekiwana jest liczba całkowita, to właśnie wtedy pojawia się ten błąd. W językach jak Java, gdzie typy są mocno zdefiniowane, musisz uważać na takie rzeczy.

Pytanie 29

Ile kilobajtów (KB) znajduje się w jednym megabajcie (MB)?

A. 100
B. 1024
C. 1000
D. 10
W informatyce jednostki pamięci są często używane do określenia pojemności danych. 1 megabajt (MB) równa się 1024 kilobajtom (KB) w systemie binarnym, który jest podstawowym systemem liczbowym używanym w komputerach. Wynika to z faktu, że komputery operują w systemie binarnym, gdzie wartości są potęgami liczby 2. Z definicji, 1 MB to 2 do potęgi 20 bajtów, co daje 1048576 bajtów. Kiedy dzielimy tę wartość przez 1024, otrzymujemy 1024 kilobajty. W praktyce, ta konwersja jest niezwykle istotna w kontekście zarządzania pamięcią oraz określania rozmiarów plików. Na przykład, przy pobieraniu plików z internetu, znając tę konwersję, można lepiej oszacować czas pobierania oraz zarządzanie przestrzenią dyskową. Warto również zauważyć, że niektóre systemy operacyjne i producenci sprzętu używają systemu dziesiętnego, w którym 1 MB to 1000 KB, co prowadzi do nieporozumień. Dlatego znajomość różnic między systemami binarnym i dziesiętnym jest kluczowa dla zrozumienia pojemności pamięci komputerowej i odpowiednich jednostek.

Pytanie 30

W jaki sposób definiuje się konstruktor kopiujący w ramach klasy?

A. Inicjuje obiekt klasy na podstawie klasy dziedziczącej
B. Tworzy nowy obiekt jako wierną kopię innego obiektu
C. Generuje nowy obiekt i usuwa wcześniejszy
D. Generuje nowy obiekt klasy bez przypisywania wartości
Tworzenie nowego obiektu bez przypisania wartości to zadanie domyślnego konstruktora, który inicjalizuje obiekt, ale nie kopiuje stanu innego obiektu. Tworzenie obiektu na podstawie klasy pochodnej to proces dziedziczenia, a nie kopiowania – w tym przypadku tworzona jest nowa instancja klasy dziedziczącej, ale nie kopiowany jest stan innego obiektu. Usunięcie obiektu i stworzenie nowego nie jest zadaniem konstruktora kopiującego – za usuwanie odpowiada destruktor, który działa automatycznie podczas niszczenia obiektów.

Pytanie 31

Przykład wywołania funkcji zamien w języku C++ może wyglądać w następujący sposób

Ilustracja do pytania
A. zamien(m,n); //m,n - zmienne całkowite
B. zamien(&a, &b); //x,y - zmienne całkowite
C. zamien(*a, *b); //a,b - zmienne całkowite
D. zamien(12, 34)
Wywołanie funkcji 'zamien' w formie zamien(&a, &b) jest poprawne, ponieważ przekazuje adresy zmiennych jako argumenty, co pozwala na modyfikację ich wartości w funkcji. Jest to standardowa technika używana w języku C++ do przekazywania parametrów przez wskaźniki lub referencje.

Pytanie 32

Która z wymienionych właściwości najlepiej charakteryzuje biblioteki dynamiczne?

A. Są ładowane podczas kompilacji
B. Są statycznie dołączane do pliku wykonywalnego
C. Są ładowane w trakcie działania aplikacji
D. Zawierają kod źródłowy aplikacji
Jak mówimy o ładowaniu bibliotek w czasie kompilacji, to mamy na myśli biblioteki statyczne. One są wplecione w plik wykonywalny. Z kolei biblioteki dynamiczne, to jakby zewnętrzne funkcje, które nie są częścią źródłowego kodu programu. Przy statycznym dołączaniu wszelkie potrzebne zasoby są w jednym pliku, a to odróżnia je od tych dynamicznych, które wchodzą w grę dopiero, gdy program działa.

Pytanie 33

Który z wymienionych elementów NIE stanowi części instrukcji dla użytkownika programu?

A. Opis metody instalacji aplikacji
B. Rozwiązywanie problemów związanych z użytkowaniem aplikacji
C. Opis testów jednostkowych
D. Instrukcje dotyczące obsługi poszczególnych funkcji aplikacji
Instrukcja użytkownika programu zawiera opisy dotyczące sposobu instalacji aplikacji, konfiguracji oraz obsługi poszczególnych funkcji. Jest to kluczowy dokument pomagający użytkownikom w szybkim wdrożeniu się w pracę z oprogramowaniem. Zawiera również sekcje dotyczące rozwiązywania typowych problemów oraz wskazówki, jak efektywnie korzystać z narzędzi i funkcji aplikacji. Instrukcja użytkownika może być dostępna w formie elektronicznej (PDF, strony WWW) lub papierowej, a jej celem jest uproszczenie procesu wdrażania oraz ograniczenie liczby zgłoszeń do działu wsparcia technicznego. Dokumentacja tego typu stanowi również ważny element budowania pozytywnego doświadczenia użytkownika (UX).

Pytanie 34

Jak zrealizować definiowanie własnego wyjątku w języku C++?

A. Automatycznie wywołać funkcję throw
B. Skorzystać z domyślnej metody obsługi błędów
C. Utworzyć klasę, która dziedziczy po std::exception
D. Wykorzystać blok try z pustym blokiem catch
Użycie standardowej funkcji obsługi błędów, takiej jak 'perror()', nie pozwala na zdefiniowanie własnego wyjątku – 'perror()' wyświetla komunikat o błędzie, ale nie zgłasza wyjątku. Blok 'try' z pustym blokiem 'catch' nie tworzy nowego wyjątku, lecz jedynie przechwytuje istniejące wyjątki. Wywołanie 'throw' automatycznie nie definiuje nowego wyjątku – 'throw' służy do zgłaszania istniejącego wyjątku, ale definicja własnego wyjątku wymaga utworzenia nowej klasy dziedziczącej po 'std::exception'.

Pytanie 35

Jakie jest rozwiązanie dla dodawania binarnego liczb 1011 oraz 110?

A. 11101
B. 10001
C. 10101
D. 11001
W analizie błędnych odpowiedzi, pierwsza niepoprawna odpowiedź 11001 wynika z błędu w dodawaniu ostatniej kolumny. Osoba, która udzieliła tej odpowiedzi, mogła popełnić pomyłkę, nie uwzględniając przeniesienia z drugiej kolumny. W systemie binarnym nie można uzyskać wyniku 11001, ponieważ suma 0 + 1 w ostatnich kolumnach prowadzi do przeniesienia, a nie do dodania wartości. Druga propozycja, 10101, może być efektem pomylenia wartości i przeniesień w trakcie dodawania. Wartości w odpowiednich kolumnach są zinterpretowane niepoprawnie. Tutaj również brakuje uwzględnienia przeniesienia, co prowadzi do wyniku, który nie odzwierciedla rzeczywistego sumowania w systemie binarnym. Ostatnia niepoprawna odpowiedź, 11101, zawiera błąd związany z dodawaniem wartości bez przeniesienia. Sumowanie 1 + 1 w drugiej kolumnie prowadzi do 0 z przeniesieniem, co zostało pominięte. W każdej z tych odpowiedzi występuje zrozumienie błędów w arytmetyce binarnej, które są fundamentalne dla prawidłowego obliczania w systemach cyfrowych.

Pytanie 36

Wskaż odpowiedź, która używa parafrazowania jako metodę aktywnego słuchania, gdy klient mówi: "Interesuje mnie aplikacja, która działa szybko, niezależnie od tego, czy korzysta z niej kilku czy tysiąc użytkowników"?

A. Ilu użytkowników planuje z niej skorzystać?
B. Dlaczego Pani potrzebuje takiej aplikacji?
C. Czuję pewne wątpliwości w Pani głosie. Czy mogę zadać kilka pytań?
D. Jeśli dobrze zrozumiałam, chodzi o aplikację, która efektywnie obsługuje różne obciążenia
Parafraza to świetna technika, która pomaga zrozumieć, co rozmówca ma na myśli. Jak w tym przypadku – odpowiedź, która mówi: 'Jeśli dobrze rozumiem, chodzi o aplikację, która radzi sobie z różnym obciążeniem,' naprawdę dobrze oddaje to, co klient próbował przekazać. Klient podkreśla, że ważne jest dla niego, aby aplikacja była wydajna, niezależnie od tego, ile osób z niej korzysta. Użycie terminu 'radzi sobie z obciążeniem' jest trafne, bo dotyczy zdolności systemu do przystosowywania się do zmieniającej się liczby użytkowników i ich aktywności. To pokazuje, że konsultant dobrze zrozumiał potrzeby klienta i otwiera możliwości do dalszej rozmowy o technicznych detalach aplikacji, a to jest kluczowe w sprzedaży i budowaniu dobrych relacji z klientem.

Pytanie 37

Który z wymienionych algorytmów najczęściej wykorzystuje rekurencję?

A. Wyszukiwanie liniowe
B. Sortowanie bąbelkowe
C. Obliczanie liczb Fibonacciego
D. Sortowanie przez wstawianie
Algorytmy obliczania liczb Fibonacciego są jednym z najbardziej klasycznych przykładów rekurencji. Algorytm ten polega na wywoływaniu funkcji, która sama odwołuje się do siebie, aby obliczyć kolejne liczby w sekwencji. Rekurencyjna natura obliczeń Fibonacciego sprawia, że algorytm jest prosty i intuicyjny w implementacji, choć może być mniej wydajny niż wersje iteracyjne. Rekurencja jest szeroko stosowana w problemach matematycznych i algorytmicznych, gdzie rozwiązanie większego problemu można uzyskać poprzez rozwiązywanie mniejszych, podobnych podproblemów.

Pytanie 38

Zamieszczony fragment kodu w Android Studio wdraża metodę nasłuchującą dla obsługi zdarzenia:

Ilustracja do pytania
A. zmiany stanu kontrolki Switch
B. wybierania daty
C. zmiany w polu tekstowym
D. naciśnięcia przycisku
Kod implementuje nasłuchiwanie zdarzenia naciśnięcia przycisku (ang. Button Click). W środowisku Android Studio jest to jedna z podstawowych metod obsługi interakcji użytkownika. Kiedy użytkownik naciśnie przycisk, wywoływana jest określona metoda, co umożliwia np. uruchomienie nowej aktywności, walidację danych lub wywołanie zapytania do bazy danych. Obsługa zdarzeń tego typu jest kluczowa w budowie responsywnych aplikacji mobilnych, zapewniając użytkownikowi płynne i intuicyjne działanie.

Pytanie 39

Które słowo kluczowe w C++ służy do definiowania klasy nadrzędnej?

A. virtual
B. class
C. public
D. base
Słowo kluczowe 'public' nie definiuje klasy – określa jedynie modyfikator dostępu, umożliwiający dostęp do pól i metod z zewnątrz klasy. 'Virtual' służy do deklarowania metod wirtualnych i wskazuje, że dana metoda może być przesłonięta w klasie pochodnej. 'Base' nie jest słowem kluczowym w C++ – w niektórych językach programowania oznacza klasę bazową, ale nie jest używane do definiowania klasy w C++.

Pytanie 40

Jakie środki ochrony zbiorowej najlepiej chronią kręgosłup w warunkach pracy biurowej?

A. Korzystanie z regulowanych krzeseł i biurek
B. Ograniczenie hałasu w pomieszczeniu
C. Umieszczanie monitorów na wysokości oczu
D. Regulowanie poziomu oświetlenia w biurze
Używanie regulowanych foteli i biurek to jeden z najlepszych sposobów na zapobieganie problemom z kręgosłupem w pracy biurowej. Ergonomiczne fotele pozwalają na dostosowanie wysokości siedziska, podparcia lędźwiowego oraz kąta nachylenia oparcia, co zapewnia optymalne wsparcie dla kręgosłupa i zmniejsza ryzyko bólu pleców. Regulowane biurka umożliwiają zmianę pozycji pracy – z siedzącej na stojącą – co redukuje obciążenie kręgosłupa i poprawia krążenie krwi. Ergonomia stanowiska pracy to kluczowy element profilaktyki zdrowotnej, który minimalizuje ryzyko dolegliwości związanych z długotrwałą pracą w jednej pozycji.