Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 7 kwietnia 2025 12:28
  • Data zakończenia: 7 kwietnia 2025 12:50

Egzamin zdany!

Wynik: 29/40 punktów (72,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Firma handlowa GROSZEK pragnąc rozpocząć współpracę z firmą produkcyjną ABC określiła cztery równo ważne kryteria: jakość, terminowość, cena, bezpieczeństwo. W trakcie realizacji zamówienia firma ABC nie zrealizowała kryterium dotyczącego czasu dostawy. Oblicz, na jakim poziomie wymagania postawione przez PH GROSZEK zostały zrealizowane.

A. 80%
B. 90%
C. 65%
D. 75%
Odpowiedź 75% jest poprawna, ponieważ przedsiębiorstwo ABC spełniło 3 z 4 wymaganych kryteriów, a każde z nich miało równą wagę. Przy obliczaniu poziomu spełnienia wymagań, można to przedstawić w następujący sposób: (3/4) * 100% = 75%. W praktyce, w kontekście współpracy handlowej, istotne jest, aby dostawcy przestrzegali ustalonych terminów, jednak w tym przypadku przedsiębiorstwo ABC zrealizowało pozostałe kryteria: jakość, cenę i bezpieczeństwo, co czyniło ich współpracę nadal wartościową. W branży handlowej oraz produkcyjnej, przestrzeganie kryteriów oceny dostawców, takich jak terminowość, jest kluczowe dla utrzymania efektywności łańcucha dostaw. Dobre praktyki wskazują, że ocena dostawców powinna odbywać się cyklicznie, z uwzględnieniem nie tylko punktów krytycznych, ale także ich ogólnej jakości usług, co podkreśla znaczenie ogólnej satysfakcji z współpracy. Warto również rozważyć, jak mogą zostać wprowadzone mechanizmy poprawy w przypadku niewypełnienia jednego z kryteriów, aby uniknąć podobnych sytuacji w przyszłości.

Pytanie 2

Zapas przechowywany w firmie, który jest wynikiem analizy ryzyka pojawienia się prognoz spekulacyjnych na rynku, to zapas

A. promocyjny
B. zabezpieczający
C. cykliczny
D. asekuracyjny
Odpowiedzi takie jak 'promocyjny', 'zabezpieczający' czy 'cykliczny' nie oddają właściwie charakteru zapasów gromadzonych w celu ochrony przed ryzykiem spekulacyjnym. Zapasy promocyjne są tworzony głównie w celu wsparcia działań marketingowych i zwiększenia sprzedaży w okresach promocji, a nie jako zabezpieczenie przed ryzykiem. Z kolei zapas zabezpieczający, chociaż w pewnym stopniu odnosi się do tematu bezpieczeństwa, jest zazwyczaj używany w kontekście eliminowania ryzyka braków związanych z niepewnością popytu lub czasem dostawy, a nie spekulacji rynkowej. Natomiast zapas cykliczny odnosi się do regularnych zjawisk popytowych, takich jak sezonowość, i jest obliczany na podstawie przewidywanego popytu w określonym okresie. Powoduje to mylenie koncepcji, gdzie zapas asekuracyjny jest stosowany przede wszystkim w kontekście niepewności i ryzyka, podczas gdy inne rodzaje zapasów odpowiadają na konkretne, przewidywalne potrzeby w działalności firmy. Kluczowym błędem myślowym jest zatem utożsamianie różnych typów zapasów bez uwzględnienia ich funkcji oraz kontekstu rynkowego, co prowadzi do nieprawidłowego definiowania strategii zarządzania zapasami.

Pytanie 3

Zapas awaryjny to zapas

A. tworzony w celu pokrycia prognozowanego wzrostu zapotrzebowania, ilości zamówień lub wielkości produkcji konkretnego wyrobu
B. systematycznie stosowany do produkcji lub sprzedaży
C. utrzymywany na liniach produkcyjnych
D. ochraniający produkcję lub dystrybucję przed przerwami i zmianami w dostawach
Zarządzanie zapasami jest złożonym procesem, który wymaga zrozumienia różnych typów zapasów oraz ich funkcji w łańcuchu dostaw. Odpowiedzi, które twierdzą, że zapas wyprzedzający jest regularnie wykorzystywany do produkcji lub sprzedaży, mylnie interpretują jego rolę. Zapas wyprzedzający nie jest przeznaczony do stałego wykorzystania, ale raczej do przewidywania przyszłych potrzeb, co wyraźnie różni go od zapasu operacyjnego, który jest wykorzystywany na co dzień. Utrzymywany na liniach produkcyjnych zapas również nie odpowiada na definicję zapasu wyprzedzającego, ponieważ jego celem jest wsparcie bieżących procesów, a nie przewidywanie zmiany popytu. Ponadto, zabezpieczający produkcję przed nieciągłością dostaw zapas odnosi się bardziej do zapasu bezpieczeństwa, który jest zaplanowany w celu ochrony przed nieprzewidywalnymi zdarzeniami. Właściwe zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla efektywnego zarządzania zapasami. W praktyce, organizacje powinny stosować metody prognozowania oraz monitorować trendy rynkowe, aby skuteczniej dostosowywać poziom zapasów wyprzedzających. Niepoprawne zrozumienie tych koncepcji może prowadzić do nadmiernych wydatków oraz utraty konkurencyjności na rynku.

Pytanie 4

Ściany oporowe, które mogą być pionowe, pełne lub ażurowe, stosowane do składowania zapasów, zazwyczaj w postaci materiałów sypkich, to

A. wieszaki
B. podkłady
C. stojaki
D. zasieki
Odpowiedź 'zasieki' jest poprawna, ponieważ odnosi się do konstrukcji zaprojektowanych w celu przechowywania materiałów sypkich, takich jak ziarna, piasek czy żwir. Zasieki są często stosowane w magazynach, na placach budowy oraz w przemyśle rolnym i budowlanym. Ich konstrukcja, wykonana z pełnych lub ażurowych ścian oporowych, zapewnia stabilność składowanych materiałów oraz minimalizuje ryzyko ich wysypania i rozprzestrzenienia. Dobrą praktyką jest projektowanie zasieków zgodnie z normami bezpieczeństwa oraz uwzględnianie parametrów materiałów, takich jak gęstość czy granulacja, co pozwala na odpowiednie dostosowanie ścian oporowych do konkretnego zastosowania. Zasieki mogą być również wykorzystywane w procesach logistycznych, gdzie wymagane jest efektywne zarządzanie przestrzenią i materiałami. Przykładem może być ich zastosowanie w magazynach zbożowych, gdzie odpowiednie zasieki chronią przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi oraz szkodnikami.

Pytanie 5

Jaką rolę odgrywają czynności przeładunkowe w globalnym funkcjonowaniu centrum logistycznego?

A. wskaźniki struktury
B. wskaźniki dynamiki
C. wskaźniki asymetrii
D. wskaźniki przeciętne
Wskaźniki struktury są naprawdę ważne, jeśli chodzi o analizę, jak działają procesy w centrum logistycznym. To takie elementy, które pokazują, ile uwagi poszczególne czynności, jak załadunek czy transport, zajmują w całym cyklu operacyjnym. Mówiąc krótko, chodzi o to, jak różne działania wpływają na efektywność. Na przykład w normie ISO 9001, która dotyczy zarządzania jakością, zaznacza się, jak ważne jest monitorowanie działań, żeby wiedzieć, co można poprawić. Dzięki tym wskaźnikom możemy znaleźć obszary, które wymagają optymalizacji, co prowadzi do lepszej jakości usług i wyższej satysfakcji klientów. W praktyce, analizując te wskaźniki, można podejmować lepsze decyzje, jak inwestycje w nowe technologie czy zmiany w procesach, a to wszystko jest zgodne z nowoczesnymi trendami w logistyce.

Pytanie 6

Skrajnią ładunkową określamy kontur, w którym

A. powinna zmieścić się sieć trakcyjna
B. powinna zmieścić się skrajnia budowlana
C. powinna zmieścić się maksymalna długość wagonu
D. musi zmieścić się ładunek znajdujący się na wagonie
Skrajnia ładunkowa to kluczowy pojęcie w transporcie kolejowym, odnoszące się do maksymalnych wymiarów, w których musi zmieścić się ładunek umieszczony na wagonie. Definiuje ona przestrzeń, w której może być transportowany ładunek, aby uniknąć kolizji z innymi obiektami, takimi jak budynki, urządzenia infrastrukturalne czy nawet inne pociągi. Dobrą praktyką jest, aby wyniki obliczeń skrajni ładunkowej były zgodne z normami uznawanymi w branży kolejowej, co umożliwia efektywne i bezpieczne planowanie załadunku. Przykładem zastosowania skrajni ładunkowej może być przewóz kontenerów, gdzie zbyt szeroki lub wysoki ładunek mógłby uniemożliwić poruszanie się po niektórych trasach z ograniczeniami przestrzennymi. Przestrzeganie norm skrajni ładunkowej jest zatem niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa i efektywności operacji transportowych.

Pytanie 7

Jakie zestawienie ilustruje właściwą sekwencję procesów w łańcuchu dostaw?

A. Zaopatrzenie → produkcja → dystrybucja → konsumpcja
B. Dystrybucja → konsumpcja → zaopatrzenie → produkcja
C. Konsumpcja → zaopatrzenie → produkcja → dystrybucja
D. Produkcja → dystrybucja → konsumpcja → zaopatrzenie
Prawidłowa kolejność procesów w łańcuchu dostaw to zaopatrzenie, produkcja, dystrybucja i konsumpcja. Rozpoczyna się od pozyskiwania surowców, co jest kluczowe dla zapewnienia materiałów niezbędnych do produkcji. W etapie zaopatrzenia dostawcy dostarczają surowce, które następnie są przekształcane w produkty gotowe podczas procesu produkcji. W dalszej kolejności, gotowe produkty są dystrybuowane do punktów sprzedaży, co jest niezbędne do ich udostępnienia konsumentom. Ostatecznym etapem jest konsumpcja, gdzie klienci korzystają z produktów. Zrozumienie tej sekwencji jest kluczowe dla zarządzania efektywnością łańcucha dostaw oraz minimalizacji kosztów operacyjnych. Przykładowo, w branży spożywczej zamówienia surowców muszą być dobrze zaplanowane, aby nie doszło do przestojów w produkcji. Dobra praktyka polega na stosowaniu systemów ERP, które integrują te procesy, umożliwiając lepszą kontrolę i optymalizację łańcucha dostaw.

Pytanie 8

Na podstawie danych zamieszczonych w tabeli, przedstawiających stan zapasu magazynowego wyrobów gotowych i materiałów w przedsiębiorstwie, oblicz zapotrzebowanie netto tego przedsiębiorstwa na materiały niezbędne do realizacji zamówienia na 2 500 szt. długopisów, składających się z obudowy, sprężynki i wkładu.

WyszczególnienieZapas magazynowy [szt.]
Długopis100
Obudowa1 500
Sprężynka1 200
Wkład2 000

A. Obudowa - 2 400 szt., sprężynka - 2 400 szt., wkład - 2 400 szt.
B. Obudowa - 900 szt., sprężynka - 1 200 szt., wkład - 400 szt.
C. Obudowa - 1 000 szt., sprężynka - 1 300 szt., wkład - 500 szt.
D. Obudowa - 2 500 szt., sprężynka - 2 500 szt., wkład - 2 500 szt.
Dobra robota! Twoja odpowiedź pokazuje, że zrozumiałeś, jak obliczyć zapotrzebowanie na materiały do produkcji długopisów. Ważne jest, żeby wiedzieć, jak różnią się zapasy w magazynie od tego, co potrzebujemy do zrealizowania zamówienia. Patrząc na dane, mamy 1 500 obudów, 1 200 sprężynek i 2 000 wkładów, a zapotrzebowanie to odpowiednio 900, 1 200 i 400 sztuk. To świetny przykład, jak ważne jest planowanie produkcji i zarządzanie zapasami. Dzięki dobrym obliczeniom możemy lepiej kontrolować łańcuch dostaw i uniknąć przestojów w produkcji. Przy takim podejściu firma ma więcej szans, żeby zaspokoić potrzeby klientów i trzymać odpowiednie stany magazynowe.

Pytanie 9

Masa towarów transportowanych za pomocą środków transportowych w magazynie

A. nie powinna przekraczać ładowności środka transportu
B. powinna być identyczna z masą środka transportu
C. powinna wynosić połowę masy środka transportu
D. nie powinna przewyższać masy środka transportu
Masa ładunków transportowanych w magazynie nie powinna przekraczać ładowności środka transportu, aby zapewnić bezpieczeństwo i efektywność operacji logistycznych. Każdy środek transportu, czy to wózek widłowy, ciężarówka czy kontener, ma określoną ładowność, co oznacza maksymalną masę, którą może bezpiecznie przewozić. Przekroczenie tej masy może prowadzić do uszkodzeń sprzętu, awarii mechanicznych, a także stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa pracowników. Przykładowo, jeśli wózek widłowy o ładowności 1000 kg zostanie obciążony masą 1200 kg, może to doprowadzić do przewrócenia się maszyny lub uszkodzenia ładunku. Dlatego istotne jest, aby przed każdym transportem dokładnie oszacować masę ładunku, a także regularnie kontrolować stan techniczny środków transportu. Dobre praktyki w logistyce zalecają również prowadzenie ewidencji obciążeń, aby uniknąć przeładowania i związanych z tym konsekwencji.

Pytanie 10

Przedstawiony harmonogram czasu pracy kierowców ilustruje liczbę kursów realizowanych przez przedsiębiorstwo logistyczne w ciągu tygodnia oraz długość poszczególnych odcinków tras. Każdy pojazd poruszał się ze średnią prędkością 80 km/h. Najwięcej czasu na realizację zleceń poświęcił kierowca

KierowcaTrasa – 240 kmTrasa – 320 kmTrasa – 160 kmTrasa – 400 km
A.XXX
B.XXX
C.XXX
D.XXX

A. A.
B. C.
C. D.
D. B.
Wybierając inną opcję niż C, można paść ofiarą typowych błędów analitycznych związanych z oceną czasu pracy kierowców. Kluczowym aspektem w logistyce jest zrozumienie, że suma długości tras oraz prędkość pojazdów mają bezpośredni wpływ na czas realizacji zleceń. Biorąc pod uwagę znane parametry, inne odpowiedzi sugerują, że kierowcy A, B lub D spędzili więcej czasu na drodze, co jest niezgodne z przedstawionym harmonogramem. Niezrozumienie reguły dotyczącej obliczania czasu podróży, polegającej na podziale długości trasy przez prędkość, prowadzi do błędnych wniosków. Ważne jest, aby nie tylko zauważać całkowite odległości, ale również umiejętnie analizować wszystkie czynniki wpływające na czas pracy. Kierowcy często muszą zmagać się z różnymi warunkami drogowymi, co także wpływa na czas przejazdu. Dodatkowo, błędne podejście może wynikać z ignorowania regulacji dotyczących przerw w pracy kierowców, co również wpływa na całkowity czas pracy. Zrozumienie tych aspektów jest kluczowe dla efektywnego zarządzania flotą oraz utrzymania wysokiej jakości obsługi klienta.

Pytanie 11

Przedstawiony na rysunku znak umieszczony na opakowaniu oznacza

Ilustracja do pytania
A. liczbę palet przewożonych na jednym wózku.
B. okres przechowywania.
C. maksymalną ilość jednostek produktu w opakowaniu.
D. dopuszczalną liczbę warstw piętrzenia.
Znak przedstawiony na rysunku jest międzynarodowym symbolem, który informuje o dopuszczalnej liczbie warstw piętrzenia opakowania. W przypadku tego znaku liczba '2' wskazuje, że na danym opakowaniu można umieścić maksymalnie dwie warstwy. Jest to niezwykle istotne dla zapewnienia bezpieczeństwa transportu i przechowywania towarów. Przestrzeganie tych oznaczeń jest kluczowe, aby uniknąć uszkodzeń zarówno opakowania, jak i produktów wewnątrz, a także w celu zapobieżenia wypadkom związanym z przewożeniem ładunków. W praktyce, podczas załadunku towarów na palety, osoby zajmujące się logistyką i magazynowaniem powinny zawsze zwracać uwagę na te oznaczenia, aby ich działania były zgodne z normami branżowymi, takimi jak ISO 18650, które regulują kwestie dotyczące transportu i składowania towarów. Prawidłowe piętrowanie opakowań nie tylko wpływa na bezpieczeństwo, ale także optymalizuje przestrzeń w magazynach i podczas transportu.

Pytanie 12

Jaką zasadę składowania zapasów wykorzystuje się podczas organizacji ich na półkach magazynowych?

A. Lżejsze produkty nad ciężkimi
B. Towary suche pod płynami
C. Niebezpieczne substancje pod hydrantem
D. Cięższe produkty nad lżejszymi
Odpowiedź 'Lżejsze towary nad cięższymi' jest prawidłowa z punktu widzenia ergonomii oraz efektywności operacyjnej magazynów. Umieszczanie lżejszych przedmiotów na wyższych półkach minimalizuje ryzyko urazów pracowników, którzy muszą często sięgać po przedmioty. Przykładem mogą być regały w magazynach detalicznych, gdzie artykuły codziennego użytku, takie jak napoje czy kosmetyki, są przechowywane na poziomie oczu lub wyżej, co ułatwia ich pobieranie. Dodatkowo, zasady składowania zapasów opierają się na organizacji przestrzeni, tak aby maksymalizować efektywność operacyjną. Tego typu praktyki są zgodne z wytycznymi Lean Management, które kładą nacisk na eliminację marnotrawstwa czasu i zasobów. W stanach, gdzie przestrzeń magazynowa jest ograniczona, odpowiednia organizacja regałów może znacząco wpłynąć na wydajność procesów magazynowych oraz obsługi klienta, co jest kluczowe w konkurencyjnym środowisku rynkowym.

Pytanie 13

Jaką wartość ma zapas dysponowany, jeśli zapas transportowy wynosi 150 szt., rezerwa 80 szt., a zapas w magazynie to 200 szt.?

A. 120 szt.
B. 80 szt.
C. 50 szt.
D. 270 szt.
Wielkość zapasu dysponowanego jest jednym z kluczowych wskaźników w zarządzaniu łańcuchem dostaw, a błędne zrozumienie tego pojęcia może prowadzić do nieefektywności w procesach logistycznych. Przykłady błędnych odpowiedzi pokazują typowe nieporozumienia dotyczące obliczeń zapasów. Warto zauważyć, że niektóre z odpowiedzi skupiają się na błędnym założeniu, że zapas dysponowany to po prostu suma wszystkich zapasów, bez uwzględnienia, że część z nich może być zarezerwowana lub niedostępna do natychmiastowego wykorzystania. Jeśli ktoś wybrałby 80 sztuk, mógłby pomyśleć, że chodzi tylko o rezerwację, co jest mylące. Rezerwacja to zapas przeznaczony dla konkretnych zamówień, więc nie powinien być brany pod uwagę w obliczeniach zapasu dysponowanego. Inna możliwość to oszacowanie, że zapas w transporcie wynosi 50 sztuk, co nie ma podstaw w podanych danych. Można to interpretować jako pomylenie zapasu w transporcie z zapasem dostępnym w magazynie, co jest nieprecyzyjne. W zarządzaniu zapasami kluczowe jest rozróżnienie pomiędzy tym, co jest dostępne natychmiast, a tym, co jest zarezerwowane lub w drodze, co jest zgodne z modelami MRP (Material Requirements Planning) i JIT (Just In Time), które zachęcają do precyzyjnego śledzenia stanów magazynowych i ich dostępności.

Pytanie 14

Seryjny Numer Kontenera Wysyłkowego (SSCC - Serial Shipping Container Code) jest wykorzystywany do identyfikacji

A. towarów postrzeganych jako jednostki handlowe na całym globie
B. położenia obiektów fizycznych
C. jednostek logistycznych
D. firm
Seryjny Numer Jednostki Wysyłkowej (SSCC) jest kluczowym elementem w systemie identyfikacji jednostek logistycznych. Umożliwia on jednoznaczną identyfikację kontenerów oraz jednostek transportowych w łańcuchu dostaw. SSCC składa się z 18 cyfr, które zawierają identyfikator organizacji oraz unikalny numer przypisany do konkretnej jednostki wysyłkowej. Dzięki zastosowaniu SSCC, firmy mogą efektywnie śledzić przesyłki, co znacznie poprawia zarządzanie zapasami oraz umożliwia szybsze reakcje na zmiany w popycie. Przykładem praktycznego zastosowania SSCC jest branża spożywcza, gdzie każda paleta z produktami może być oznaczona tym numerem, co ułatwia śledzenie partii produktów od producenta do detalisty. Zgodność z normą GS1, która reguluje stosowanie SSCC, jest kluczowa dla zapewnienia transparentności i efektywności w międzynarodowej wymianie towarów.

Pytanie 15

Poprawnie wypełniony druk zamówień w oparciu o zamieszczoną fakturę powinien zawierać informacje w pozycji

Ilustracja do pytania
A. Zamawiający: BAL Sp. z o.o., adres: 18-400 Łomża, ul. Dworcowa 5.
B. Adres wysyłkowy: 00-955 Warszawa, ul. Saska 12, adresat: BAL Sp. z o.o.
C. Zamawiający: JOLA Sp. z o. o., adresat: JOLA Sp. z o.o.
D. Adresat: JOLA Sp. z o.o., adres adresata: 18-400 Łomża, ul. Dworcowa 5.
Poprawna odpowiedź wskazuje na to, że druk zamówień powinien zawierać dane zamawiającego, który w tym przypadku jest firmą BAL Sp. z o.o., z adresem 18-400 Łomża, ul. Dworcowa 5. Wypełniając druk zamówienia, kluczowe jest, aby informacje te były zgodne z danymi zawartymi na fakturze, ponieważ błędne dane mogą prowadzić do pomyłek w realizacji zamówienia. W praktyce, zamawiający jest osobą lub firmą, która składa zamówienie na określony towar lub usługę, a prawidłowe dane są niezbędne do dalszych działań, takich jak dostawa czy fakturowanie. W branży e-commerce i zarządzaniu zamówieniami przestrzeganie tych standardów jest szczególnie ważne, gdyż nieprawidłowe informacje mogą prowadzić do opóźnień, a nawet do utraty klientów. Właściwe dane zamawiającego powinny być umieszczone w odpowiednich sekcjach dokumentów handlowych zgodnie z obowiązującymi regulacjami prawnymi oraz dobrymi praktykami sprzedażowymi.

Pytanie 16

Jaką wartość miała dostawa do punktu sprzedaży detalicznej, jeżeli początkowy stan magazynowy wynosił 1 200 szt., sprzedaż wyniosła 900 szt., a końcowy stan to 500 szt.?

A. 650 szt.
B. 200 szt.
C. 400 szt.
D. 300 szt.
Aby obliczyć dostawę do punktu sprzedaży detalicznej, można skorzystać z równania: Zapas końcowy = Zapas początkowy + Dostawa - Sprzedaż. W tym przypadku, zapas początkowy wynosił 1200 sztuk, sprzedaż to 900 sztuk, a zapas końcowy to 500 sztuk. Podstawiając te wartości do równania, uzyskujemy: 500 = 1200 + Dostawa - 900. Po uproszczeniu, mamy: Dostawa = 500 - 1200 + 900 = 200 sztuk. Taki sposób obliczeń jest standardową praktyką w zarządzaniu gospodarką magazynową, gdzie właściwe zarządzanie zapasami jest kluczowe dla utrzymania efektywności operacyjnej. Umożliwia to nie tylko lepsze prognozowanie potrzeb zakupowych, ale również utrzymanie optymalnego poziomu zapasów, co jest istotne w kontekście minimalizacji kosztów i maksymalizacji zysków. W praktyce, takie obliczenia są niezbędne do podejmowania decyzji o zamówieniach oraz planowaniu przestrzeni magazynowej.

Pytanie 17

Magazyn funkcjonuje przez 6 dni w tygodniu przez cały rok (52 tygodnie). W ciągu roku do magazynu przyjęto 13 520 paletowych jednostek ładunkowych (pjł), a wydano 10 816 pjł. Jaki jest średni dzienny obrót paletowymi jednostkami ładunkowymi w tym magazynie?

A. 78 pjł
B. 4 056 pjł
C. 1 985 pjł
D. 208 pjł
Aby obliczyć średni dzienny obrót paletowymi jednostkami ładunkowymi (pjł) w magazynie, należy najpierw ustalić całkowitą liczbę dni roboczych w roku. Magazyn pracuje 6 dni w tygodniu przez 52 tygodnie, co daje 312 dni roboczych. Rok ma 13 520 przyjętych pjł i 10 816 wydanych pjł. Aby obliczyć średni dzienny obrót, wystarczy podzielić całkowitą liczbę wydanych pjł przez liczbę dni roboczych. Stąd: 10 816 pjł / 312 dni = 34.67 pjł/dzień. Jednak wartością, którą będziemy analizować, jest 10 816 pjł w kontekście przyjęć, które wynoszą 13 520 pjł, a więc na zasadzie: (13 520 pjł + 10 816 pjł) / 312 dni = 78 pjł/dzień. Ta wartość jest niezbędna do określenia wydajności operacyjnej magazynu i umożliwia planowanie oraz zarządzanie stanami magazynowymi. W praktyce, znajomość średniego dziennego obrotu pozwala na lepsze prognozowanie zapotrzebowania oraz optymalizację procesów logistycznych, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży. Obliczenia takie są kluczowe dla efektywnego zarządzania zapasami.

Pytanie 18

Opłaty za przejazd samochodem po drogach krajowych uzależnione są między innymi od

A. dopuszczalnej masy całkowitej
B. typy paliwa
C. pojemności silnika
D. liczby pasażerów
Dopuszczalna masa całkowita (DMC) pojazdu jest kluczowym czynnikiem determinującym stawki opłat za przejazd po drogach krajowych. W praktyce, im wyższa DMC, tym większe obciążenie wpływa na nawierzchnię drogi, co może prowadzić do szybszego jej zużycia. Dlatego wiele krajów, w tym Polska, wprowadza różne stawki opłat w zależności od DMC, aby zrekompensować koszty utrzymania infrastruktury. Na przykład, pojazdy dostawcze o większej DMC mogą być obciążane wyższymi opłatami, co ma na celu zminimalizowanie negatywnego wpływu na drogi. Takie podejście jest zgodne z zasadą „użytkownik płaci”, co jest standardem w wielu krajach europejskich, mającym na celu sprawiedliwe rozliczenie kosztów użytkowania dróg. DMC jest również istotna w kontekście przepisów transportowych, które regulują maksymalne dopuszczalne obciążenia w ruchu drogowym, co wpływa na bezpieczeństwo i efektywność transportu.

Pytanie 19

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 20

Przedstawiony znak dotyczy nakazu stosowania ochrony

Ilustracja do pytania
A. twarzy.
B. twarzy i oczu.
C. głowy i twarzy.
D. głowy.
Poprawna odpowiedź dotycząca nakazu stosowania ochrony głowy i twarzy jest zgodna z przedstawionym znakiem, który wyraźnie wskazuje na konieczność używania zarówno kasku, jak i osłony twarzy. W kontekście bezpieczeństwa pracy, stosowanie odpowiednich środków ochrony osobistej (ŚOO) jest kluczowe w miejscach, gdzie istnieje ryzyko urazów. Zgodnie z normą PN-EN 397, kaski ochronne powinny być stosowane wszędzie tam, gdzie istnieje ryzyko upadku przedmiotów, a osłony twarzy są niezbędne w przypadku prac związanych z cięciem, spawaniem czy obróbką metali. Przykładem mogą być zakłady przemysłowe, gdzie pracownicy narażeni są na działanie odprysków metalowych lub substancji chemicznych. Stosowanie takich zabezpieczeń nie tylko chroni przed urazami, ale również zwiększa efektywność pracy, ponieważ pracownicy czują się bezpieczniej i mogą skupić się na wykonywanych zadaniach.

Pytanie 21

Na podstawie przedstawionego schematu regału magazynowego określ wyrażony procentowo wskaźnik wykorzystania miejsc składowych regału.

Ilustracja do pytania
A. 75%
B. 25%
C. 50%
D. 100%
Poprawna odpowiedź to 50%, co wynika z analizy ilości miejsc składowych w regale. W przedstawionym schemacie mamy 6 miejsc składowych, z których 3 są zajęte. Aby obliczyć wskaźnik wykorzystania miejsc składowych, stosujemy wzór: (liczba zajętych miejsc / całkowita liczba miejsc) * 100%. W tym przypadku obliczenie wygląda następująco: (3/6) * 100% = 50%. W praktyce wskaźnik ten jest kluczowy w zarządzaniu magazynem, ponieważ pozwala ocenić efektywność wykorzystania dostępnej przestrzeni. Wysoki wskaźnik wykorzystania miejsc składowych może wskazywać na dobrą organizację i efektywność systemu magazynowego, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży, takimi jak Just In Time (JIT) czy Lean Management. Monitorując ten wskaźnik, menedżerowie magazynów mogą podejmować świadome decyzje dotyczące optymalizacji przestrzeni, co z kolei prowadzi do obniżenia kosztów operacyjnych oraz zwiększenia wydajności.

Pytanie 22

Jeśli całkowite koszty składowania w analizowanym okresie wynoszą 8000 zł, a wartość obrotu magazynowego według wydania w tym czasie to 2000 szt., jaki jest wskaźnik kosztów składowania?

A. 4 zł/szt.
B. 2 zł/szt.
C. 16 zł/szt.
D. 8 zł/szt.
Odpowiedź 4 zł/szt. jest prawidłowa, ponieważ wskaźnik kosztów magazynowania oblicza się, dzieląc łączne koszty magazynowania przez wielkość obrotu magazynowego. W tym przypadku mamy 8000 zł jako łączne koszty magazynowania oraz 2000 sztuk jako wielkość obrotu. Zatem obliczenie wygląda następująco: 8000 zł / 2000 szt. = 4 zł/szt. Taki wskaźnik jest kluczowy dla zarządzania kosztami w logistyce, pozwala firmom monitorować efektywność zarządzania magazynem oraz planować przyszłe inwestycje w infrastrukturę magazynową. W praktyce, znajomość tego wskaźnika pozwala na optymalizację procesów magazynowych, takich jak zarządzanie zapasami czy analiza kosztów. Analizując wskaźnik kosztów magazynowania, można zauważyć, że jego zmniejszenie może prowadzić do poprawy rentowności firmy, co jest zgodne z dobrą praktyką branżową dotyczącą efektywności operacyjnej.

Pytanie 23

Przedstawiony znak stosowany do oznakowania ładunku informuje o

Ilustracja do pytania
A. co najmniej dwuwarstwowym układaniu.
B. nakazie układania dwuwarstwowo.
C. zakazie piętrzenia dwuwarstwowo.
D. dopuszczalnej liczbie warstw piętrzenia.
Twoja odpowiedź o maksymalnej liczbie warstw piętrzenia jest na miejscu. Znak na zdjęciu rzeczywiście pokazuje, ile warstw można bezpiecznie ustawić na danym ładunku. W logistyce to bardzo ważne, żeby znać te oznaczenia - pomagają one uniknąć sytuacji, kiedy ładunki mogą się przewrócić albo uszkodzić przez złe piętrzenie. Przykładowo, w magazynach, gdzie działa system FIFO (czyli pierwszy wchodzi, pierwszy wychodzi), wiedza o tym, jak piętrzyć, jest kluczowa, żeby ograniczyć ryzyko zniszczenia towarów. Takie znaki są zgodne z normami bezpieczeństwa, jak ISO 3874, które mówią o zasadach pakowania i transportu towarów.

Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 26

Dobro materialne w jego pierwotnej formie, które ma być przetworzone, określane jest mianem

A. produktu
B. towaru
C. materiału
D. surowcem
Wybór odpowiedzi 'surowcem' jest prawidłowy, ponieważ surowce to podstawowe dobra materialne występujące w stanie naturalnym, które są przeznaczone do przetworzenia w procesach produkcyjnych. Surowce mogą pochodzić z różnych źródeł, takich jak natura, na przykład drewno, metale, minerały czy surowce energetyczne, jak węgiel czy ropa naftowa. W procesie wytwarzania, surowce stanowią pierwszą fazę, która następnie przekształcana jest w towary i produkty gotowe. Przykładem może być proces produkcji papieru, gdzie surowcem jest drewno, które po odpowiednim przetworzeniu staje się finalnym produktem - papierem. W odniesieniu do standardów przemysłowych, klasyfikacja surowców jest kluczowa dla zarządzania łańcuchem dostaw oraz efektywności produkcji, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie zarządzania jakością i zrównoważonym rozwojem.

Pytanie 27

Do transferu plików zawierających różnorodne dane dotyczące handlu w kontekście procesu dystrybucji stosuje się m.in. rozwiązania internetowe?

A. e-mail, FTP
B. EDI, MRP
C. QR. WMS
D. www. ERP
Odpowiedź "e-mail, FTP" jest poprawna, ponieważ oba te narzędzia są powszechnie używane do przesyłania plików z danymi handlowymi związanymi z procesem dystrybucji. E-mail stanowi podstawowy kanał komunikacji, który pozwala na łatwe przesyłanie dokumentów, takich jak faktury, zamówienia czy raporty, bez konieczności korzystania z dodatkowego oprogramowania. FTP (File Transfer Protocol) to protokół, który umożliwia transfer dużych plików pomiędzy komputerami w sieci. Jest to szczególnie przydatne w kontekście wymiany dużych baz danych czy plików magazynowych, co jest istotne w zarządzaniu łańcuchem dostaw. W praktyce, wiele firm korzysta z tych narzędzi w połączeniu z systemami ERP, co pozwala na automatyzację procesów oraz integrację różnych źródeł danych, zgodnie z najlepszymi praktykami w zakresie efektywności operacyjnej i bezpieczeństwa danych.

Pytanie 28

W zakładzie przemysłowym odbywa się gromadzenie zapasów

A. surowców, towarów odsprzedawanych oraz opakowań
B. produktów finalnych oraz dóbr konsumpcyjnych
C. materiałów, półfabrykatów oraz wyrobów gotowych
D. produkcji w toku oraz dóbr konsumpcyjnych
Poprawna odpowiedź wskazuje na kluczowe elementy zapasów w przedsiębiorstwie przemysłowym, które obejmują materiały, półprodukty i produkty gotowe. Materiały to surowce, które są wykorzystywane w procesie produkcji, a ich odpowiednie zarządzanie jest niezwykle istotne dla zapewnienia ciągłości produkcji. Półprodukty to produkty, które przeszły już część procesu produkcji, ale nie są jeszcze gotowe do sprzedaży. Odpowiednie gromadzenie i zarządzanie tymi zapasami pozwala na optymalizację procesów produkcyjnych i minimalizowanie przestojów. Produkty gotowe to finalne wyroby, które są gotowe do dystrybucji i sprzedaży. W praktyce przedsiębiorstwa stosują różne metody zarządzania zapasami, takie jak Just In Time (JIT) czy lean management, które pozwalają na efektywne wykorzystanie przestrzeni magazynowej oraz redukcję kosztów. Odpowiednie zarządzanie zapasami jest kluczowe dla utrzymania konkurencyjności na rynku, ponieważ pozwala na szybkie reagowanie na zmieniające się potrzeby klientów, a także na zmniejszenie ryzyka przestarzałości produktów. Właściwe podejście do gromadzenia zapasów przyczynia się do zwiększenia efektywności całego łańcucha dostaw, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży.

Pytanie 29

Codziennie do magazynu wpływa średnio 3 000 jednostek ładunkowych. Każdy wózek magazynowy jest w stanie przetransportować 25 jednostek ładunkowych jednocześnie w czasie 2 minut. Ile wózków powinno zostać wysłanych do strefy przyjęć, aby wykonać tę pracę w ciągu 1 godziny?

A. 5 wózków
B. 2 wózki
C. 3 wózki
D. 4 wózki
Aby obliczyć liczbę wózków magazynowych potrzebnych do przetransportowania 3000 jednostek ładunkowych w ciągu godziny, musimy najpierw określić, ile jednostek jeden wózek jest w stanie przetransportować w tym czasie. Każdy wózek może przetransportować 25 jednostek ładunkowych w ciągu 2 minut. W ciągu jednej godziny (60 minut) wózek może wykonać 30 cykli transportowych (60 minut / 2 minuty). Zatem, jeden wózek jest w stanie przetransportować 30 cykli x 25 jednostek = 750 jednostek ładunkowych w ciągu godziny. Następnie, aby obliczyć liczbę wymaganych wózków, dzielimy całkowitą liczbę jednostek ładunkowych do przetransportowania (3000) przez liczbę jednostek transportowanych przez jeden wózek (750). 3000 jednostek / 750 jednostek na wózek = 4 wózki. Ta odpowiedź jest zgodna z najlepszymi praktykami w zarządzaniu magazynem, w których kluczowe jest zoptymalizowanie procesów transportowych, aby zapewnić efektywność operacyjną.

Pytanie 30

Przedstawione w tabeli stawki taryfowe mają charakter

Odległość w kmObszar 1Obszar 2Obszar 3
10150155185
20228231245
30240265280
40285290330
50340355398

A. stały.
B. progresywny.
C. degresywny.
D. malejący.
Odpowiedzi takie jak "progresywny", "stały" i "malejący" są nieprawidłowe, ponieważ nie odzwierciedlają one rzeczywistego charakteru analizowanych stawek taryfowych. Stawka progresywna oznaczałaby, że koszt jednostkowy wzrasta w miarę wydłużania się odległości, co jest sprzeczne z przedstawionym przykładem. W praktyce, takie stawki zazwyczaj stosuje się w sytuacjach, gdy chcemy zniechęcić do korzystania z określonych usług, co nie ma miejsca w przypadku omawianych taryf, które mają na celu optymalizację kosztów transportowych dla dłuższych tras. Z kolei stawki stałe oznaczają, że koszt za jednostkę pozostaje niezmienny niezależnie od dystansu, co również nie jest zgodne z przedstawionymi danymi. Wreszcie, termin "malejący" może wydawać się zbliżony do degresywnego, ale w rzeczywistości odnosi się do sytuacji, gdzie koszt jednostkowy maleje w sposób nieprzewidywalny, co nie jest przypadkiem w kontekście stawki taryfowej. Kluczowe jest zrozumienie, że degresywność stawki jest świadomym podejściem do ustalania cen w transporcie, które nie tylko sprzyja efektywności kosztowej, ale także buduje relacje z klientami poprzez oferowanie im bardziej korzystnych warunków na podstawie historii współpracy oraz wolumenów zleceń.

Pytanie 31

Rodzajem środka transportu i manipulacji o ograniczonym zasięgu, który umożliwia przemieszczenie towarów zarówno w pionie, jak i poziomie, a także pod odpowiednim kątem, jest

A. jarzmo
B. dźwignica
C. wózek widłowy
D. manipulator
Wózek widłowy, manipulator i jarzmo to urządzenia, które również są używane do transportu i manipulacji ładunkami, jednak ich funkcjonalność i zastosowanie różnią się od dźwignic. Wózek widłowy, na przykład, jest mobilnym urządzeniem przeznaczonym do podnoszenia i przewożenia palet oraz ciężkich towarów, ale jego zasięg w pionie jest ograniczony i operacje odbywają się w poziomie. W przypadku manipulacji, wózki widłowe są używane głównie na terenach magazynowych, gdzie przestrzeń jest często ograniczona. Z drugiej strony, manipulatory są bardziej zaawansowanymi urządzeniami, które umożliwiają precyzyjną manipulację obiektami, ale nie są zaprojektowane do przenoszenia ciężarów na dużą wysokość. Często używane w zastosowaniach przemysłowych, manipulatory wymagają dodatkowych systemów sterowania, co może zwiększać ich złożoność. Jarzmo, z kolei, to element konstrukcyjny stosowany w dźwignicach lub innych urządzeniach transportowych, ale nie jest autonomicznym środkiem transportu. Typowe błędy myślowe, które mogą prowadzić do nieprawidłowych wniosków, obejmują mieszanie funkcji urządzeń oraz niewłaściwe przyporządkowanie ich zastosowania do zadań transportowych. Zrozumienie różnic między tymi urządzeniami jest kluczowe dla skutecznego ich wykorzystania oraz unikania potencjalnych wypadków i uszkodzeń.

Pytanie 32

Transport liniowy obejmuje

A. drogi i autostrady
B. dworce oraz inne miejsca przeładunkowe
C. wszystkie typy pojazdów mechanicznych
D. stacje serwisowe oraz stacje paliwowe
Drogi i autostrady to najważniejsze części infrastruktury transportowej. Dzięki nim możemy wygodnie przemieszczać się i transportować różne towary na dużą skalę. No bo wiadomo, jak ktoś chce pojechać na wakacje, to nie może się męczyć na krętych dróżkach, tylko potrzebuje sprawnej drogi. Przy budowie tych tras stosuje się różne normy, jak Eurokod, żeby wszystko było bezpieczne i solidne. Na przykład, autostrada A1 w Polsce świetnie łączy różne regiony i dzięki temu łatwiej jest dotrzeć do różnych miejsc. Ważne jest też, żeby dbać o te drogi, robić przeglądy i modernizacje, bo to zmniejsza ryzyko wypadków i sprawia, że wszystko działa sprawnie przez długi czas.

Pytanie 33

Przedstawiony na rysunku znak ostrzegawczy umieszczony na opakowaniu informuje o tym, że przesyłka jest substancją

Ilustracja do pytania
A. bardzo toksyczną.
B. żrącą.
C. szczególnie łatwopalną.
D. łatwopalną.
Poprawna odpowiedź to 'szczególnie łatwopalną', ponieważ znak ostrzegawczy zaprezentowany na opakowaniu jest zgodny z międzynarodowym symbolem oznaczającym substancje klasyfikowane jako 'F+', co odnosi się do substancji bardzo łatwopalnych. W kontekście Globalnie Zharmonizowanego Systemu Klasyfikacji i Oznakowania Chemikaliów (GHS), substancje te są szczególnie niebezpieczne, gdyż mogą zapalić się w obecności źródła ciepła, iskry lub ognia. Przykłady takich substancji to niektóre rozpuszczalniki organiczne, jak aceton czy benzyna. W praktyce, transport i magazynowanie takich substancji wymaga szczególnych środków ostrożności, takich jak stosowanie odpowiednich pojemników, oznakowanie miejsc składowania oraz szkolenie pracowników w zakresie bezpiecznego obchodzenia się z materiałami niebezpiecznymi. Niezastosowanie się do norm bezpieczeństwa może prowadzić do poważnych wypadków, więc znajomość tego rodzaju oznaczeń jest kluczowa w wielu branżach, w tym chemicznej, budowlanej i transportowej.

Pytanie 34

Na podstawie podanej tabeli określ, z którym dostawcą zakład powinien nawiązać współpracę, biorąc pod uwagę podane kryteria doboru wraz z wagami oraz z liczbą punktów przydzielonych za ich spełnienie w skali od 1 do 4 przy założeniu, że 1 punkt oznacza najniższą ocenę.

DostawcaKryteria doboru
Cena netto
(waga 0,4)
Odległość od zakładu
(waga 0,3)
Czas rozpatrzenia reklamacji
(waga 0,2)
Czas dostawy
(waga 0,1)
A.1421
B.3244
C.4133
D.2312

A. A.
B. B.
C. C.
D. D.
Wybór innego dostawcy, niż B, może wynikać z kilku typowych błędów analitycznych i myślowych. Często zdarza się, że decydując się na współpracę z dostawcą, który otrzymał mniej punktów, kierujemy się jedynie subiektywnymi odczuciami lub niekompletną analizą. W przypadku dostawcy A, C czy D, ich oferty mogły wydawać się atrakcyjniejsze na pierwszy rzut oka, jednakże nie uwzględniają one pełnego obrazu przedstawionego w tabeli. Kluczowe jest zrozumienie, że wysoka punktacja uzyskana przez dostawcę B wynika z jego lepszego dostosowania do ważonych kryteriów, co stanowi fundamentalny element analizy dostawców. Błędne podejście do wyboru może też wynikać z niedostatecznej analizy ryzyka, co może prowadzić do wyboru dostawców, którzy na pierwszy plan stawiają niską cenę, ale mogą mieć problemy z jakością lub terminowością dostaw. Przykładowo, wybierając dostawcę na podstawie jednego kryterium, jak cena, można pominąć inne istotne aspekty, które w dłuższej perspektywie mogą prowadzić do wyższych kosztów. Ważne jest, aby zawsze stosować zrównoważoną metodologię oceny, uwzględniając wszystkie istotne kryteria w kontekście ich wag.

Pytanie 35

Codziennie magazyn funkcjonuje na dwóch 8-godzinnych zmianach. Średnio kompletowanych jest 96 zamówień na dzień. Ile minimum pracowników magazynowych musi być zatrudnionych na każdej zmianie, aby zrealizować dzienne zamówienia, jeżeli jeden pracownik ma wydajność wynoszącą średnio 2 zamówienia na godzinę?

A. 3 pracowników magazynowych
B. 6 pracowników magazynowych
C. 12 pracowników magazynowych
D. 24 pracowników magazynowych
Aby obliczyć, ilu magazynierów należy zatrudnić na każdej zmianie, musimy najpierw określić całkowitą liczbę zamówień, które muszą zostać skompletowane w ciągu dnia, oraz wydajność jednego pracownika. W naszym przypadku, dziennie skompletowanych jest średnio 96 zamówień, a jeden magazynier jest w stanie zrealizować 2 zamówienia na godzinę. Pracownik pracuje przez 8 godzin, co oznacza, że przez cały dzień jeden magazynier może zrealizować 16 zamówień (2 zamówienia/godzinę * 8 godzin). Aby obliczyć, ilu magazynierów potrzebujemy do zrealizowania 96 zamówień, dzielimy całkowitą liczbę zamówień przez wydajność jednego pracownika. Wykonując obliczenie 96 zamówień / 16 zamówień = 6, uzyskujemy liczbę magazynierów, która jest potrzebna na jedną zmianę. Ponieważ magazyn pracuje na dwóch zmianach, konieczne jest podzielenie tej liczby przez 2, co daje nam 3 magazynierów na każdą zmianę. Zatrudnienie odpowiedniej liczby pracowników jest kluczowe dla zapewnienia płynności operacji magazynowych oraz terminowego realizowania zamówień, co przekłada się na zadowolenie klientów.

Pytanie 36

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 37

Materiał będzie dostępny 17 czerwca, a czas realizacji zamówienia wynosi 5 dni. Kiedy należy złożyć zamówienie?

A. 21 czerwca
B. 12 czerwca
C. 22 czerwca
D. 11 czerwca
Termin złożenia zamówienia, aby materiał był dostępny 17 czerwca przy cyklu dostawy wynoszącym 5 dni, to 12 czerwca. W praktyce oznacza to, że zamówienie należy złożyć tak, aby producent lub dostawca mieli czas na realizację zamówienia przed datą, kiedy materiał jest potrzebny. W standardach zarządzania łańcuchem dostaw, kluczowe jest zrozumienie czasów realizacji zamówień oraz planowanie ich z odpowiednim wyprzedzeniem. Na przykład, jeśli złożymy zamówienie 12 czerwca, dostawa powinna dotrzeć do nas do 17 czerwca, co pozwala na zachowanie ciągłości procesów produkcyjnych lub projektowych. W praktyce, znając cykl dostawy, przedsiębiorstwa stosują techniki planowania, takie jak metoda Just-In-Time (JIT), aby optymalizować stany magazynowe i minimalizować koszty. Ważne jest również monitorowanie terminowości dostaw, co pozwala na bieżąco dostosowywać harmonogramy i unikać opóźnień.

Pytanie 38

Odczytywanie informacji z znacznika RFID następuje, gdy oznaczony ładunek przechodzi przez

A. tag RFID
B. bramkę RFID
C. czytnik kodów
D. bramkę bezpieczeństwa
Bramka RFID to urządzenie, które umożliwia odczyt zawartości informacyjnej znaczników RFID (tagów) w momencie, gdy przechodzą one przez określoną strefę. System RFID opiera się na zasadzie komunikacji radiowej między tagiem a czytnikiem, którym w tym przypadku jest bramka RFID. W praktyce bramki RFID są szeroko stosowane w logistyce, magazynowaniu oraz w zarządzaniu łańcuchem dostaw, gdzie pozwalają na automatyzację procesów inwentaryzacyjnych oraz szybsze śledzenie towarów. Przykładem zastosowania bramek RFID może być system monitorowania produktów w supermarketach, gdzie każdy tag przypisany do produktu jest odczytywany automatycznie w momencie, gdy produkt przechodzi przez bramkę przy kasie. W branży transportowej bramki RFID wspierają również identyfikację pojazdów w systemach poboru opłat. Standardy takie jak ISO/IEC 18000 regulują komunikację w systemach RFID, co zapewnia interoperacyjność różnych urządzeń i tagów, przyczyniając się do efektywności procesów biznesowych.

Pytanie 39

Ścieżkę realizacji działań produkcyjnych jako sekwencję zadań związanych z wytworzeniem gotowego produktu, według BOM, przedstawia

A. marszruta produkcyjna
B. układ produkcji
C. kompozycja wyrobu
D. harmonogram produkcji
Wybór odpowiedzi dotyczącej planu produkcji, struktury wyrobu czy struktury produkcji może prowadzić do różnych mylów odnośnie tego, jak każdy z tych elementów działa w wytwarzaniu. Plan produkcji to dokument, który pokazuje, ile i kiedy należy produkować, skupiając się na harmonogramach i przydziale zasobów. Ale to nie to samo, co szczegółowa ścieżka operacyjna dla konkretnego wyrobu, a bardziej ogólny obraz planu działania. Struktura wyrobu mówi o tym, jak są zorganizowane i jakie są hierarchie komponentów w produkcie, ale nie daje info o tym, w jakiej kolejności i gdzie odbywają się operacje produkcyjne. Z kolei struktura produkcji zajmuje się organizacją procesów wytwórczych w firmie, a nie marszrutami dla konkretnych wyrobów. Możesz się tu pogubić, myśląc, że wszystkie te elementy mają tę samą rolę w produkcji. Ważne, żeby zrozumieć, że marszruta produkcyjna to dokładna mapa operacji potrzebnych do wytworzenia produktu, a inne odpowiedzi obejmują szersze koncepcje, które nie mówią o szczegółach sekwencji i realizacji zadań.

Pytanie 40

Magazynier zatrudniony w firmie na akord w określonym miesiącu przepracował 23 dni. W każdym dniu zrealizował 25 zamówień. Stawka za realizację pojedynczego zamówienia wynosi 8,50 zł. Jeśli magazynier w ciągu miesiąca zrealizuje więcej niż 500 zamówień, przysługuje mu premia w wysokości 10% obliczana od wynagrodzenia za pracę akordową. Oblicz wynagrodzenie magazyniera za ten miesiąc.

A. 4 675,00 zł
B. 5 376,25 zł
C. 4 901,25 zł
D. 4 887,50 zł
Wiele błędnych odpowiedzi wynika z nieprawidłowego obliczenia wynagrodzenia lub niezrozumienia systemu premii. Na przykład, osoby, które odpowiedziały błędnie, mogą nie uwzględnić liczby dni pracy lub zrealizowanych zamówień, co prowadzi do niedoszacowania wynagrodzenia. W przypadku, gdyby ktoś obliczył wynagrodzenie na podstawie mniej niż 575 zamówień, mógłby wpaść w pułapkę błędnego rozumienia progu premiowego. Zrozumienie, że 10% premii przysługuje tylko wtedy, gdy liczba zamówień przekracza 500, jest kluczowe. Zastosowanie niewłaściwej stawki za zamówienie lub błędne obliczenie liczby dni roboczych również prowadzi do nieprawidłowych wyników. Na przykład, obliczając wynagrodzenie tylko na podstawie 500 zamówień, można mylnie przyjąć, że wynagrodzenie wynosi 4 250 zł, co jest błędnym podejściem. Kluczowe jest także zrozumienie, że wynagrodzenie akordowe jest uzależnione od wydajności, a nie tylko od czasu pracy. W związku z tym, brak znajomości tego systemu lub niedocenianie liczby zamówień zrealizowanych w danym miesiącu prowadzi do błędnych wniosków. Warto również zaznaczyć, że w praktyce tego typu systemy są stosowane w wielu branżach, ponieważ motywują pracowników do większej produktywności i efektywności.