Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 5 lutego 2025 08:28
  • Data zakończenia: 5 lutego 2025 08:55

Egzamin niezdany

Wynik: 16/40 punktów (40,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Przedstawiono cztery zasady dotyczące gospodarowania opakowaniami i odpadami. Która z nich dotyczy recyklingu?

Zasada IZasada IIZasada IIIZasada IV
zapobieganie powstawaniu odpadów poprzez technologie czystej mniej odpadotwórczej produkcjipowtórne wykorzystanie odpadów poprzez ulepszanie technologii powtórnego wykorzystania materiałów odpadowychbezpieczny przewóz odpadów, składowanie na wysypiskach jako rozwiązanie ostatecznekonieczność prowadzenia działań naprawczych w dziedzinie rekultywacji wysypisk
ABCD

A. D.
B. A.
C. C.
D. B.
Poprawna odpowiedź to B, ponieważ zasada II dotyczy procesów związanych z recyklingiem, które mają kluczowe znaczenie dla zrównoważonego gospodarowania odpadami. Recykling polega na przetwarzaniu odpadów w celu ponownego wykorzystania surowców, co przyczynia się do zmniejszenia ilości odpadów trafiających na wysypiska oraz oszczędności zasobów naturalnych. W praktyce, zastosowanie technologii recyklingu umożliwia transformację odpadów plastikowych, papierowych czy metali w nowe produkty. Dla przykładu, przetworzone tworzywa sztuczne mogą być używane do produkcji nowych opakowań, a makulatura z papieru może być przetwarzana na nowe arkusze papieru. Zgodnie z normami ISO 14001, organizacje powinny wdrażać systemy zarządzania ochroną środowiska, które obejmują strategie recyklingu i odpowiedzialnego zarządzania odpadami. Recykling nie tylko zmniejsza wpływ na środowisko, ale również wspiera gospodarki o obiegu zamkniętym, gdzie odpady stają się wartościowym surowcem.

Pytanie 2

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 3

Korzystając z przedstawionego schematu, oblicz ile minimum kilogramów jabłek oraz marchwi należy zamówić, aby przedsiębiorstwo produkcyjne mogło zrealizować zamówienie na 1 500 sztuk soku w kartonie, jeżeli w magazynie znajduje się 150 szt. wyrobu gotowego oraz 13 kg jabłek.

Ilustracja do pytania
A. Jabłek – 675 kg, marchwi – 1 350 kg
B. Jabłek – 1 500 kg, marchwi – 1 500 kg
C. Jabłek – 750 kg, marchwi – 1 500 kg
D. Jabłek – 662 kg, marchwi – 1 350 kg
Wybór innych opcji wskazuje na błędne zrozumienie zarówno ilości wymaganych składników, jak i zasady zarządzania zapasami. W przypadku niektórych odpowiedzi, takich jak 1500 kg jabłek i marchwi, widoczny jest brak zastosowania proporcji składników, co prowadzi do nadmiernej ilości zamówienia, które jest nie tylko kosztowne, ale również nieefektywne w kontekście zarządzania produkcją. Inne odpowiedzi, takie jak 750 kg jabłek lub 675 kg jabłek w połączeniu z 1500 kg marchwi, również nie uwzględniają faktu, że w magazynie znajduje się już 13 kg jabłek, co oznacza, że konieczne jest zamówienie mniejszej ilości. Te podejścia ilustrują typowe błędy myślowe, takie jak niedocenianie znaczenia dokładnych obliczeń i analizy potrzeb w kontekście zamówień. W praktyce, każda produkcja wymaga starannego podejścia i analizy dostępnych zasobów, aby uniknąć nadprodukcji, która prowadzi do wzrostu kosztów operacyjnych i marnotrawstwa. Kluczowe jest zrozumienie, że skuteczne zarządzanie zapasami pozwala na optymalizację procesów produkcyjnych oraz redukcję kosztów, co jest zgodne z zasadami lean manufacturing, które promują eliminację marnotrawstwa oraz ciągłe usprawnianie procesów.

Pytanie 4

Podmioty ekonomiczne, które mają na celu zunifikowanie różnych usług logistycznych w jednym miejscu, przejmując część działań realizowanych przez macierzyste jednostki przedsiębiorstw - klientów, to

A. centra logistyczne
B. supermarkety
C. zakłady produkcyjne
D. magazyny branżowe
Wybór odpowiedzi, która nie odnosi się do centrów logistycznych, prowadzi do nieporozumienia na temat funkcji, jakie pełnią poszczególne podmioty w łańcuchu dostaw. Supermarkety, choć mogą oferować usługi logistyczne, głównie koncentrują się na sprzedaży detalicznej, a ich działalność nie obejmuje integracji wielu usług logistycznych dla innych przedsiębiorstw. Zakłady produkcyjne są odpowiedzialne za wytwarzanie towarów, ale nie zajmują się kompleksowym zarządzaniem logistyką, co jest kluczowe w kontekście integracji usług. Magazyny branżowe również nie spełniają roli centrów logistycznych, ponieważ ich działalność ogranicza się do przechowywania towarów z pominięciem szerszego zakresu usług, takich jak transport czy zarządzanie łańcuchem dostaw. Często błędne jest również myślenie o logistyce wyłącznie w kategoriach magazynowania i transportu, podczas gdy centra logistyczne łączą różne aspekty zarządzania łańcuchem dostaw, co zapewnia lepszą synchronizację i elastyczność w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby rynku. Efektywna logistyka wymaga zrozumienia dynamiki operacyjnej oraz umiejętności integrowania różnych procesów, co czyni centra logistyczne niezbędnym ogniwem w organizacji kompleksowej obsługi logistycznej.

Pytanie 5

Kodowanie EAN-13 składa się z

A. 7 cyfr informacyjnych i jednej cyfry kontrolnej
B. 13 cyfr informacyjnych i jednej cyfry kontrolnej
C. 12 cyfr informacyjnych i jednej cyfry kontrolnej
D. 11 cyfr informacyjnych i dwóch cyfr kontrolnych
Niepoprawne odpowiedzi dotyczą liczby cyfr w systemie kodów EAN-13, co prowadzi do poważnych nieporozumień na temat struktury kodu. W przypadku pierwszej opcji, wskazanie 7 cyfr danych oraz jednej cyfry kontrolnej jest fundamentalnie błędne, ponieważ nie tylko nie zgadza się z rzeczywistą strukturą kodu, ale również pomija kluczowy aspekt, jakim jest możliwość identyfikacji produktu na rynku. Odpowiedź, która sugeruje 11 cyfr danych oraz dwie cyfry kontrolne, również nie ma podstaw w rzeczywistości, gdyż system EAN-13 wymaga jednej cyfry kontrolnej, co jest zgodne z metodą obliczania, która wykorzystuje wagę cyfr. Koncepcja 12 cyfr danych i jednej cyfry kontrolnej, chociaż bliska, również jest myląca, ponieważ w rzeczywistości EAN-13 zawiera 13 cyfr, a nie 12. Typowe błędy myślowe, które mogą prowadzić do takich nieporozumień, obejmują niepoprawne zrozumienie sposobu, w jaki kody kreskowe są konstruowane i używane w praktyce. Dlatego kluczowe jest, aby użytkownicy zrozumieli, że system EAN-13 jest zgodny z międzynarodowymi standardami, a jego poprawna struktura jest niezbędna do efektywnego działania w handlu detalicznym i logistyce, co pozwala na automatyzację procesów oraz poprawia dokładność i efektywność w zarządzaniu zapasami.

Pytanie 6

Który wariant odpowiada właściwej kolejności etapów planowania dystrybucji w metodzie DRP (ang. Distribution Requirements Planning)?

  1. Analiza popytu zgłaszanego przez odbiorców końcowych.
  2. Zapotrzebowanie na dostawy.
  3. Planowanie produkcji.
  1. Planowanie produkcji.
  2. Analiza popytu w punktach sprzedaży.
  3. Zapotrzebowanie na środki transportu.
A.B.
  1. Aktualizacja planów produkcyjnych.
  2. Zapotrzebowanie na miejsca magazynowe.
  3. Planowanie zapasów.
  1. Planowanie zapasów.
  2. Planowanie transportu do miejsc odbioru.
  3. Zapotrzebowanie na dostawy.
C.D.

A. D.
B. B.
C. C.
D. A.
Często niepoprawne odpowiedzi wynikają z pewnych nieporozumień, jeśli chodzi o etapy w metodzie DRP. Dużo osób myli kolejność kroków albo pomija ważne elementy, co może prowadzić do błędnego zrozumienia całego procesu planowania dystrybucji. Na przykład, jak ktoś zignoruje analizę popytu i od razu przeskoczy do planowania produkcji, to mogą się pojawić problemy, bo wyprodukują coś, co nie jest potrzebne na rynku. Taki błąd może doprowadzić do nadmiaru towarów w magazynie, a to przecież prowadzi do strat finansowych i mniejszej wydajności. Ważne jest, żeby pamiętać, że w DRP każda czynność jest związana z wcześniejszymi krokami; jeśli nie zrobimy solidnej analizy popytu, to prognozy będą błędne, a cały plan dystrybucji może się posypać. Kluczowe jest też to, żeby integrować dane z różnych działów i dostosowywać je do zmieniającego się rynku. Ignorowanie tych zasad to trochę jak stawianie na ślepo, a to na pewno nie jest dobrym pomysłem w zarządzaniu. Dobre zrozumienie i wykorzystanie DRP jest naprawdę ważne, jeśli chodzi o sukces w zarządzaniu łańcuchem dostaw.

Pytanie 7

Na terminal kontenerowy transportem kolejowym dostarczono 16 kontenerów. Jaki będzie całkowity koszt manipulacji* i składowania tych kontenerów na terminalu przez 16 dni?

Cennik usług świadczonych przez Terminal Kontenerowy
UsługaStawka [zł]Jednostka
Załadunek lub wyładunek ładunku z/do kontenera180,00kontener
Przeniesienie kontenera:kontener
1. statek – plac lub odwrotnie84,00
2. plac – wagon lub odwrotnie85,00
3. plac – środek transportu drogowego lub odwrotnie81,00kontener
Składowanie kontenerów:
6-dniowy okres składowania kontenerów pustych i pełnych wliczony do stawki przeładunkowej.
Po w/w okresie obowiązuje opłata w wysokości: 6,00 zł/kontener na dzień

A. 7 120,00 zł
B. 2 704,00 zł
C. 3 664,00 zł
D. 6 544,00 zł
Przyjrzenie się innym odpowiedziom, które nie są prawidłowe, ujawnia typowe błędy analityczne. Odpowiedzi takie jak 2 704,00 zł, 6 544,00 zł czy 7 120,00 zł mogą wydawać się na pierwszy rzut oka odpowiednie, ale nie uwzględniają całkowitych kosztów manipulacji i składowania, co skutkuje poważnymi nieporozumieniami. Osoby wybierające te odpowiedzi mogą pomijać kluczowe elementy kalkulacji, takie jak opłaty za przenoszenie kontenerów oraz okres składowania, który zaczyna się po 6 dniach. Błędne obliczenia mogą wynikać z mylnych założeń dotyczących cen jednostkowych lub braku zrozumienia, jak różne elementy wpływają na całkowity koszt. Na przykład, koszt składowania kontenerów jest zazwyczaj naliczany na podstawie liczby dni oraz ilości kontenerów, co oznacza, że nawet niewielki błąd w oszacowaniu może prowadzić do znacznych rozbieżności. Ważnym aspektem w obliczeniach kosztów terminalowych jest również znajomość specyfikacji cenników obowiązujących na danym terminalu, które mogą różnić się w zależności od lokalizacji oraz typów świadczonych usług. Dlatego kluczowe jest zrozumienie pełnego zakresu kosztów związanych z operacjami terminalowymi, co pozwala unikać nieporozumień i nieprzewidzianych wydatków w trakcie realizacji transportu.

Pytanie 8

Przechowywanie jednostek ładunkowych bezpośrednio na podłodze, w stosach ustawionych w liniach lub blokach, jest stosowane w magazynach

A. wielopoziomowych
B. specjalistycznych
C. niskich
D. wysokich
Wysokie magazyny, w przeciwieństwie do niskich, są zaprojektowane z myślą o maksymalizacji wysokości składowania, co wymaga zastosowania odpowiednich systemów regałowych, takich jak regały paletowe czy automatyczne systemy składowania. Składowanie towarów bezpośrednio na posadzce w takich obiektach nie tylko nieefektywnie wykorzystuje przestrzeń, ale także zwiększa ryzyko uszkodzeń towarów oraz utrudnia dostęp do nich. Ponadto, w magazynach wielopoziomowych, które charakteryzują się wieloma piętrami składowania, metoda ta jest niepraktyczna i niezgodna z zasadami bezpieczeństwa. Użycie regałów i systemów magazynowych w takich przypadkach jest niezbędne, aby zapewnić odpowiednią organizację przestrzeni oraz bezpieczeństwo operacji. Podobnie, w magazynach specjalistycznych, gdzie określone towary wymagają specyficznych warunków składowania, bezpośrednie składowanie na posadzce może prowadzić do niewłaściwego zarządzania towarem. Stosowanie nieodpowiednich metod składowania może prowadzić do kosztownych błędów, takich jak zniszczenie produktów, trudności w dostępie, a także zwiększone ryzyko wypadków w miejscu pracy. Właściwe zrozumienie zasad składowania oraz dostosowanie metod do specyfikacji magazynu jest kluczowe dla utrzymania efektywności i bezpieczeństwa operacji w logistyce.

Pytanie 9

Hurtownia sprzedała towary zgodnie z zestawieniem zamieszczonym w tabeli. Oblicz odpowiednio kwotę podatku VAT oraz wartość brutto za sprzedane towary.

Nazwa towaruCena jednostkowa netto
[zł]
Stawka podatku VAT
[%]
Liczba sprzedanych
towarów
[szt.]
Płyn hamulcowy16,002320
Płyn do chłodnic33,002310

A. 73,60 zł i 320,00 zł
B. 75,90 zł i 330,00 zł
C. 149,50 zł i 500,50 zł
D. 149,50 zł i 799,50 zł
Wybierając inne odpowiedzi, prawdopodobnie popełniłeś błąd w obliczeniach związanych z wartością netto, VAT-em i wartością brutto. Często takie błędy biorą się z pomylenia wartości netto z brutto albo złego użycia stawki VAT. Na przykład, czasami ludzie błędnie obliczają VAT jako procent od wartości brutto, a to prowadzi do wychwytywania niewłaściwych wartości VAT. Ważne jest, żeby pamiętać, że VAT liczymy od wartości netto, a nie brutto. Te nieporozumienia mogą się też brać z tego, że nie do końca znasz przepisy VAT-u, które mogą się różnić w zależności od towaru. Dodatkowo, czasami mogą występować różne stawki VAT dla różnych produktów, co komplikuje sprawę i może prowadzić do błędnych obliczeń całkowitego VAT-u. Kluczowe jest, żeby rozróżniać takie elementy, jak cena jednostkowa, ilość, wartość netto, VAT i wartość brutto. Jak tego nie zrozumiesz, mogą być problemy z poprawnym przeprowadzeniem obliczeń. W rachunkowości i finansach, błędy w obliczeniach mogą prowadzić do poważnych kłopotów, jak złe rozliczenia podatkowe czy niezadowolenie klientów. Zrozumienie zasad obliczeń VAT-u jest naprawdę istotne, nie tylko w tej sytuacji, ale ogólnie w zarządzaniu finansami firmy.

Pytanie 10

Pas terenu przeznaczony do poruszania się pojazdów stanowi element infrastruktury

A. lokalizacyjną.
B. transportową.
C. liniową.
D. część.
Pas terenu, który jest wykorzystywany do ruchu środków transportu, nazywamy infrastrukturą liniową. To w sumie oznacza, że jego głównym zadaniem jest umożliwienie poruszania się wzdłuż konkretnej trasy. Infrastruktura liniowa to różne rzeczy, takie jak drogi, szlaki kolejowe, a nawet rurociągi. Wszystkie te elementy są ważne dla tego, aby transport działał sprawnie i efektywnie. Przykładem mogą być autostrady, które łączą różne regiony, co sprawia, że szybki transport towarów i ludzi staje się możliwy. Myślę, że warto zwrócić uwagę na dobre praktyki w branży, takie jak planowanie przestrzenne czy integracja z już istniejącymi systemami transportowymi. Dzięki nim możemy lepiej projektować i utrzymywać infrastrukturę. Odpowiednie zarządzanie taką infrastrukturą, według norm, nie tylko poprawia efektywność transportu, ale też wspiera zrównoważony rozwój, co jest bardzo ważne dla ochrony środowiska. Zrozumienie, jak działa infrastruktura liniowa, jest kluczowe dla inżynierów transportu i urbanistów, którzy chcą poprawić mobilność zarówno w miastach, jak i na wsiach.

Pytanie 11

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 12

Jaką wartość przyjmie wskaźnik kosztów utrzymania powierzchni magazynowej w ciągu roku, gdy roczny koszt wynosi 450 000 zł, a powierzchnia magazynu to 900 m2?

A. 450 zł/m2
B. 550 zł/m2
C. 500 zł/m2
D. 600 zł/m2
Podobno obliczanie wskaźnika kosztów utrzymania magazynu nie jest takie trudne, ale mnóstwo osób ma z tym problem, bo źle interpretują dane albo coś im umknie przy samych obliczeniach. Niekiedy dodają do kosztów różne dodatkowe usługi, jak transport, przez co wynik jest zawyżony. Inni zapominają uwzględnić całą powierzchnię magazynu, licząc tylko część użytkową, co też psuje dane. Pamiętaj, że wskaźnik powinien odnosić się do wszystkich kosztów magazynowania, a nie tylko ich części. Często jest też błędne myślenie, że koszt na metr kwadratowy jest stały, ale w praktyce to nie tak, bo zależy od lokalizacji czy sezonu. Dobrze by było też porównywać dane z normami branżowymi, bo to może dać lepszy obraz sytuacji w magazynie. Na przykład, jeśli nasz wskaźnik kosztów na metr kwadratowy jest dużo wyższy niż średnia, to może znaczy, że coś jest nie tak z efektywnością operacyjną i warto to sprawdzić. Więc ważne, żeby nie tylko obliczyć, ale też zrozumieć, co te liczby właściwie znaczą.

Pytanie 13

Jaką sieć dystrybucyjną powinien wybrać producent, który zamierza prowadzić działalność dystrybucyjną bez korzystania z pośredników?

A. Pośrednią
B. Scentralizowaną
C. Zdecentralizowaną
D. Bezpośrednią
Wybór niewłaściwej sieci dystrybucji, jak sieć pośrednia, zdecentralizowana czy scentralizowana, może prowadzić do licznych problemów w organizacji dystrybucji. Sieć pośrednia angażuje różnego rodzaju pośredników, co zwiększa koszty oraz komplikuje proces dystrybucji. W przypadku producentów, którzy chcą mieć pełną kontrolę nad swoim produktem oraz wizerunkiem, obecność pośredników nie jest zalecana, ponieważ może prowadzić do zniekształcenia komunikacji z klientem. Zdecentralizowana sieć dystrybucji, mimo że pozwala na większą elastyczność, również wprowadza dodatkowe warstwy koordynacji, co może opóźniać proces wprowadzania produktów na rynek i reagowania na zmiany w popycie. Z kolei scentralizowana sieć dystrybucji, choć może być korzystna dla dużych korporacji, może nie być dostosowana do potrzeb mniejszych producentów, którzy chcą szybko dostarczać swoje produkty do klientów. Zastosowanie tych modeli dystrybucji zamiast bezpośredniej może prowadzić do typowych błędów strategicznych, takich jak niewłaściwe targetowanie klientów, co w efekcie zmniejsza efektywność kampanii marketingowych i sprzedażowych. Kluczowe jest zrozumienie, że każda forma dystrybucji ma swoje wady i zalety, ale w przypadku chęci prowadzenia działalności bez pośredników, dystrybucja bezpośrednia jest zdecydowanie najlepszym wyborem.

Pytanie 14

Jaki dokument powinien być sporządzony w celu pobrania potrzebnych materiałów oraz surowców z magazynu na podstawie zlecenia produkcyjnego?

A. RP
B. WZ
C. RW
D. PZ
Dokument RW, czyli 'Rozchód Wewnętrzny', jest kluczowym dokumentem w obiegu materiałów w przedsiębiorstwie, gdyż jego zadaniem jest ewidencjonowanie wydania surowców i materiałów z magazynu na podstawie zlecenia produkcyjnego. Sporządzenie RW jest niezbędne, aby zachować porządek w dokumentacji magazynowej oraz umożliwić prawidłowe zarządzanie stanami magazynowymi. Dzięki temu można kontrolować ilość materiałów wykorzystywanych w produkcji oraz ich dostępność. Przykładem zastosowania RW może być sytuacja, w której na zlecenie produkcyjne wydawane są komponenty do montażu urządzenia. Sporządzenie RW pozwala na dokładne przypisanie zużytych materiałów do konkretnego zlecenia, co jest istotne dla analizy kosztów produkcji oraz planowania zapasów. W praktyce, zgodnie z obowiązującymi standardami, każda operacja wydania materiałów powinna być udokumentowana, co zapewnia przejrzystość oraz zgodność z zasadami rachunkowości i audytu. Użytkowanie RW przyczynia się do minimalizacji błędów oraz niezgodności w procesach magazynowych, wspierając efektywne zarządzanie zasobami w firmie.

Pytanie 15

Na rysunku przedstawiono

Ilustracja do pytania
A. drukarkę etykiet logistycznych.
B. przenośną nawigację GPS.
C. przenośny terminal odczytywania kodów kreskowych.
D. ręczną naklejarkę etykiet logistycznych.
Odpowiedzi, takie jak drukarka etykiet logistycznych, przenośna nawigacja GPS i ręczna naklejarka etykiet logistycznych, mogą wydawać się atrakcyjne, jednak nie odzwierciedlają funkcji przedstawionego urządzenia. Drukarka etykiet logistycznych jest używana do tworzenia etykiet, które następnie można naklejać na różne przedmioty, ale sama w sobie nie ma możliwości skanowania kodów kreskowych ani interakcji z danymi w czasie rzeczywistym. Przenośna nawigacja GPS służy do określania lokalizacji i tras, co jest zupełnie inną kategorią urządzeń, które nie mają zastosowania w skanowaniu kodów ani zarządzaniu danymi magazynowymi. Ręczna naklejarka etykiet logistycznych to narzędzie, które umożliwia fizyczne naklejanie etykiet, jednak nie wspiera procesów związanych z ich odczytem ani automatyzacją, co jest kluczowe w nowoczesnych systemach zarządzania magazynem. Typowym błędem jest używanie terminologii, która nie oddaje specyfiki funkcji urządzenia. Warto zauważyć, że przenośne terminale odczytywania kodów kreskowych pełnią rolę pomostu między fizycznym a cyfrowym światem zarządzania danymi, co czyni je niezbędnym narzędziem w efektywnym zarządzaniu łańcuchem dostaw.

Pytanie 16

Który z poniższych towarów zostanie wprowadzony do systemu dystrybucji selektywnej?

A. Gruszki
B. Telewizor
C. Czasopismo
D. Bułka
System dystrybucji selektywnej charakteryzuje się tym, że produkty są sprzedawane tylko w wybranych punktach sprzedaży, które są starannie wyselekcjonowane na podstawie określonych kryteriów. Telewizor jest przykładem produktu, który zazwyczaj wymaga specjalistycznych umiejętności ze strony sprzedawców, a także odpowiednich warunków do prezentacji i sprzedaży. Sprzedawcy telewizorów często oferują fachowe doradztwo, co przyciąga klientów poszukujących wysokiej jakości produktów. Wybór punktów sprzedaży w systemie dystrybucji selektywnej opiera się na reputacji, lokalizacji i zdolnościach personelu. Standardy branżowe zalecają, aby dystrybutorzy mieli odpowiednie zasoby, aby zapewnić klientom wsparcie posprzedażowe, co jest kluczowe dla produktów technicznych, takich jak telewizory. Dobrą praktyką jest również zapewnienie, że wybrane punkty sprzedaży mają odpowiednią ekspozycję produktów, co zwiększa ich atrakcyjność dla potencjalnych nabywców.

Pytanie 17

Zaplanuj liczbę środków transportu na miesiąc luty wiedząc, że dostępność pojazdu wynosi 20 dni w miesiącu, średni czas transportu 5 dni, a średnia ładowność 5 ton.

MiesiącZapotrzebowanie przewozu
[w tonach]
Styczeń1500
Luty1800
Marzec2100

A. 90 pojazdów.
B. 55 pojazdów.
C. 85 pojazdów,
D. 93 pojazdy.
Wybór niepoprawnej liczby pojazdów może wynikać z błędnego zrozumienia zasady funkcjonowania transportu oraz zasad planowania logistycznego. Często błędem jest niepełne uwzględnienie dostępności pojazdów, co prowadzi do niedoszacowania ich liczby. Przykładowo, jeśli ktoś wybierze odpowiedź, która jest znacznie poniżej obliczonej potrzeby, może to wynikać z założenia, że każdy pojazd może wykonać więcej niż jeden transport w danym okresie, co jest mylnym wnioskiem. W rzeczywistości, przy założeniu 5 dni na transport, jeden pojazd może wykonać tylko 4 transporty w ciągu 20 dni. Niezrozumienie ładowności również może być przyczyną błędnych wyborów, gdyż zbyt niska liczba pojazdów nie pozwala na efektywne przewożenie zadanej ilości towaru. W kontekście praktyki logistycznej, niedoszacowanie potrzeb fleetowych może prowadzić do opóźnień w dostawach oraz zwiększenia kosztów związanych z priorytetowym transportem lub wynajmem dodatkowych pojazdów. Kluczowym jest stosowanie metodyki opartej na danych oraz uwzględnienie wszystkich zmiennych w planowaniu, aby uniknąć typowych błędów myślowych, które często prowadzą do błędnych decyzji w zarządzaniu flotą transportową.

Pytanie 18

W magazynie przed przyjęciem znajdowało się 1 500 szt. towaru, a po przyjęciu 17 500 szt. Oblicz, jaka jest wartość średniego zapasu cyklicznego w tym magazynie, jeśli stanowi ona połowę wartości dostawy?

A. 8 000 szt.
B. 8 750 szt.
C. 750 szt.
D. 9 000 szt.
Wiesz, poprawna odpowiedź opiera się na obliczeniu średniego zapasu cyklicznego w magazynie, który to jest połową wielkości dostawy. W tym wypadku, najpierw musimy ustalić, ile wynosi ta dostawa. Różnica między zapasem przed dostawą, a po dostawie to 17 500 minus 1 500, czyli 16 000 sztuk. Więc jeżeli chcemy obliczyć średni zapas cykliczny, dzielimy tę wartość przez dwa, co daje 8 000 sztuk. To jest taki standard w logistyce, bo ważne jest, żeby mieć odpowiedni poziom zapasów, bo to pomaga zaspokoić popyt i zminimalizować koszty. Używanie średniego zapasu cyklicznego jest naprawdę przydatne w prognozowaniu potrzeb magazynowych oraz w optymalizacji zaopatrzenia.

Pytanie 19

Wyznacz, jaki jest czas przestoju w procesie produkcji, jeśli wskaźnik wydajności produkcji wynosił 95%, a całkowity czas pracy w danym okresie obliczeniowym wyniósł 180 godzin?

A. 9 godzin
B. 20 godzin
C. 19 godzin
D. 171 godzin
Czas przestoju w procesie produkcji można obliczyć na podstawie wskaźnika płynności produkcji oraz całkowitego czasu pracy. Miernik płynności produkcji wynoszący 95% oznacza, że 95% czasu pracy było wykorzystywane efektywnie, podczas gdy 5% to czas przestoju. Obliczamy to w następujący sposób: Czas przestoju = Całkowity czas pracy x (1 - Wskaźnik płynności). Dla podanych danych: Czas przestoju = 180 godzin x (1 - 0,95) = 180 godzin x 0,05 = 9 godzin. Ta metoda obliczania jest zgodna z praktykami w zarządzaniu produkcją, gdzie kluczowe jest monitorowanie efektywności oraz minimalizowanie przestojów. Wiedza na ten temat jest istotna w kontekście optymalizacji procesów produkcyjnych, co z kolei prowadzi do zwiększenia wydajności oraz rentowności przedsiębiorstwa.

Pytanie 20

W magazynie ustalono limit ubytków naturalnych na poziomie 1,5% wartości rocznego obrotu magazynowego w roku poprzedzającym rok, na który zostaje ustalony limit ubytków. Zgodnie z danymi zawartymi w tabeli wartość niedoborów mieszczących się w granicach normy ubytków naturalnych w 2019 r. wyniosła

Zestawienie rocznych obrotów magazynowych
WyszczególnienieRok 2017Rok 2018Rok 2019Rok 2020
Obrót magazynowy360 tys. zł340 tys. zł420 tys. zł480 tys. zł

A. 6 300,00 zł
B. 5 100,00 zł
C. 5 400,00 zł
D. 7 200,00 zł
Odpowiedź 5 100,00 zł jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z ustaleniami dotyczącymi limitów ubytków naturalnych, wartość ta wynika z obliczenia 1,5% rocznego obrotu magazynowego z roku poprzedniego. Przy założeniu, że roczny obrót magazynowy w 2018 roku wyniósł 340 000,00 zł, obliczenie 1,5% tej wartości daje 5 100,00 zł. Ta norma ma na celu zminimalizowanie strat i jest zgodna z najlepszymi praktykami zarządzania zapasami, które zalecają regularną analizę i dostosowywanie limitów w oparciu o historyczne dane. Praktyczne zastosowanie tej normy pozwala na efektywniejsze monitorowanie i kontrolowanie ubytków, co jest kluczowe dla rentowności i efektywności operacyjnej przedsiębiorstwa. Ustalając realistyczne limity, przedsiębiorstwa mogą lepiej zarządzać swoimi zasobami oraz planować działania mające na celu redukcję strat.

Pytanie 21

W celu oznaczenia drobnych artykułów handlowych należy wykorzystać numer kodu kreskowego

A. GS1-128
B. EAN-14
C. EAN-8
D. ITF-14
Numer kodu kreskowego EAN-8 jest szczególnie zaprojektowany do oznaczania bardzo małych wyrobów handlowych, które nie mają wystarczająco dużo miejsca na standardowy kod EAN-13. EAN-8 składa się z 8 cyfr, co czyni go idealnym rozwiązaniem dla małych opakowań, jak np. miniaturowe kosmetyki, próbki produktów czy małe przedmioty spożywcze. Standard ten jest zgodny z międzynarodowymi normami GS1, co zapewnia globalną rozpoznawalność i integralność danych. Użycie EAN-8 w praktyce pozwala na efektywne zarządzanie produktami w sklepach i magazynach, gdzie skanowanie kodów kreskowych jest kluczowe dla optymalizacji procesów logistyki i sprzedaży. Dzięki temu standardowi, użytkownicy mogą szybko identyfikować towary, co redukuje czas obsługi klienta oraz minimalizuje ryzyko błędów. Warto także dodać, że EAN-8 jest systematycznie wykorzystywany w branży detalicznej, co czyni go standardem w oznakowaniu produktów o niewielkich rozmiarach.

Pytanie 22

Na którym rysunku przedstawiono kontener IBC (Intermediate Bulk Container)?

Ilustracja do pytania
A. D.
B. C.
C. A.
D. B.
Kontener IBC (Intermediate Bulk Container) jest specjalistycznym pojemnikiem, który znajduje szerokie zastosowanie w przemyśle chemicznym, spożywczym oraz farmaceutycznym, gdzie transportuje się płyny i materiały sypkie. Odpowiedź D przedstawia kontener o charakterystycznej konstrukcji: jest prostokątny, wykonany głównie z tworzywa sztucznego i umieszczony w metalowej klatce, co zwiększa jego wytrzymałość oraz stabilność podczas transportu. W praktyce, kontenery IBC pozwalają na efektywne składowanie i transport dużych ilości substancji, co jest zgodne z normami bezpieczeństwa i ochrony środowiska, takimi jak ISO 9001. Dzięki swojej budowie, kontenery te są łatwe do załadunku i rozładunku, a ich wymiana jest ułatwiona dzięki standaryzowanym rozmiarom. Dodatkowo, IBC mogą być wielokrotnie używane, co jest korzystne zarówno z ekonomicznego, jak i ekologicznego punktu widzenia, minimalizując odpady opakowaniowe. Ich zastosowanie w różnych branżach świadczy o ich uniwersalności oraz praktyczności.

Pytanie 23

Realizacja procesu wytwórczego dla produktu końcowego, który nie był dotąd produkowany, na podstawie zamówienia klienta, stanowi zaopatrzenie materiałowe do produkcji

A. na zamówienie
B. seryjnej
C. na magazyn
D. masowej
Wybór odpowiedzi związanych z magazynowaniem, seryjną czy masową produkcją wskazuje na niepełne zrozumienie koncepcji produkcji na zamówienie. Produkcja na magazyn odnosi się do sytuacji, w której wyroby są wytwarzane z myślą o przyszłej sprzedaży, co oznacza, że produkcja odbywa się na podstawie przewidywań popytu, a nie konkretnych zamówień. Taki model prowadzi do ryzyka posiadania nadwyżek produktów, które mogą nie znaleźć nabywców, co jest nieefektywne w kontekście zarządzania kapitałem i przestrzenią magazynową. Z kolei produkcja seryjna i masowa koncentruje się na wytwarzaniu dużych ilości towarów, co jest bardziej odpowiednie dla znormalizowanych produktów o stałym popycie. W takich modelach procesów produkcyjnych, zmiany w specyfikacjach muszą być wprowadzane w bardziej skomplikowany sposób, co może prowadzić do większych kosztów i dłuższych czasów realizacji. Typowe błędy myślowe obejmują założenie, że wszystkie procesy produkcyjne muszą być zaplanowane na dużą skalę, ignorując elastyczność, jaką oferuje produkcja na zamówienie. Kluczowym elementem zarządzania produkcją jest zrozumienie, że różne strategie są odpowiednie w różnych kontekstach, a wybór modelu produkcji powinien być dostosowany do specyficznych potrzeb rynku oraz oczekiwań klientów.

Pytanie 24

Co oznacza skrót odnoszący się do efektywnej obsługi klienta?

A. CMR
B. ECR
C. ERP
D. CRM
Czasami wybór niepoprawnej odpowiedzi w temacie efektywnej obsługi klienta bierze się z niezbyt jasnego rozumienia terminów związanych z zarządzaniem relacjami z klientami. CRM (Customer Relationship Management) to strategia i technologie pomagające firmom zarządzać interakcjami z klientami. Mimo że CRM poprawia relacje, to nie chodzi tu o bezpośrednią obsługę, tylko bardziej o organizację i analizę danych klientów. Podobnie, ERP (Enterprise Resource Planning) zajmuje się wewnętrznymi procesami firmy, jak finanse czy produkcja, a nie bezpośrednią interakcją z klientem. A CMR (Customer Managed Relationship) to koncepcja, w której to klienci mają wpływ na relacje z firmą i tu może być małe zamieszanie co do efektywnej obsługi. Ważne jest, żeby zrozumieć te różnice, bo wybierając niewłaściwe terminy, można łatwo popełnić błąd w strategii obsługi klienta. Musimy pamiętać, że dobra obsługa klienta wymaga zintegrowanego podejścia skupionego na ich satysfakcji i zaangażowaniu, co nie zawsze jest możliwe, gdy używa się niewłaściwych narzędzi. Dobrze jest patrzeć na realne potrzeby klientów i dostosowywać procedury tak, aby zwiększyć ich zadowolenie.

Pytanie 25

Specjalistyczna funkcja w magazynie, która polega na łączeniu produktów pochodzących z różnych zakładów w przesyłki według zamówień klientów, to

A. unifikacja
B. konsolidacja
C. dekonsolidacja
D. konfekcjonowanie
Konsolidacja, dekonsolidacja i unifikacja to pojęcia, które często są mylnie stosowane w kontekście zarządzania magazynem i logistyką, co prowadzi do nieporozumień w praktyce. Konsolidacja odnosi się do procesu łączenia różnych przesyłek w jedną większą jednostkę transportową, co może być korzystne dla obniżenia kosztów wysyłki, ale nie jest bezpośrednio związane z tworzeniem zestawów produktów zgodnych z zamówieniami klientów. Dekonsolidacja z kolei to proces odwrotny, polegający na rozdzielaniu dużych przesyłek na mniejsze, co również nie odpowiada opisanej funkcji magazynu. Z kolei unifikacja odnosi się do standaryzacji procesów lub produktów, co w kontekście dostosowywania zamówień klientów nie jest trafnym określeniem. Typowym błędem w myśleniu o tych pojęciach jest zrozumienie ich jako synonimów konfekcjonowania, co prowadzi do niewłaściwego zarządzania procesami logistycznymi. Kluczowe jest zrozumienie, że konfekcjonowanie to nie tylko techniczne pakowanie produktów, ale również adaptacja ich do specyficznych potrzeb klientów, co w praktyce oznacza większą efektywność operacyjną i lepszą obsługę klienta.

Pytanie 26

Do podstawowych środków używanych do formowania pakietowych jednostek ładunkowych nie wliczają się

A. pasy
B. klamry
C. jarzma
D. zawiesia
Jarzma, klamry i pasy to podstawowe elementy, które są niezbędne w procesie formowania pakietowych jednostek ładunkowych. Jarzma są stosowane do łączenia elementów ładunkowych w stabilne pakiety, co znacznie ułatwia ich transport oraz składowanie. Użycie jarzm pozwala na efektywne rozłożenie ciężaru, co zwiększa bezpieczeństwo zarówno ładunku, jak i osób pracujących w jego otoczeniu. Klamry, z drugiej strony, służą do zabezpieczania ładunków na paletach, co jest kluczowe w transporcie drogowym oraz morskim. Stosowanie klamer zgodnie z normami, takimi jak ISO 3874, zapewnia, że ładunki będą dobrze zorganizowane i zabezpieczone w czasie transportu. Pasy, podobnie jak klamry, są wykorzystywane do mocowania ładunków, a ich rola w utrzymaniu stabilności ładunków podczas transportu jest nie do przecenienia. W przemyśle logistycznym ich właściwe zastosowanie jest kluczowe, aby zminimalizować ryzyko uszkodzeń ładunków oraz wypadków przy pracy. Mimo że wszystkie wymienione elementy mają różne funkcje, to stanowią one integralną część systemu transportowego, co jest często niedoceniane. Dlatego ważne jest, aby zrozumieć, że ich stosowanie w kontekście formowania jednostek ładunkowych jest kluczowe dla efektywności i bezpieczeństwa operacji logistycznych.

Pytanie 27

Koszty związane z obsługą procesów informacyjnych obejmują koszty

A. tworzenia zapasów
B. zaangażowania kapitału
C. wyczerpania zapasów
D. magazynowania wyrobów
Wybierając inne odpowiedzi, można natknąć się na powszechne nieporozumienia dotyczące kosztów związanych z procesami informacyjnymi. Koszty wyczerpania zapasów są często mylone z kosztami ich tworzenia. W rzeczywistości, wyczerpanie zapasów prowadzi do opóźnień w produkcji i strat w przychodach, co jest skutkiem niedostatecznego zarządzania zapasami. Magazynowanie wyrobów generuje koszty, ale nie jest bezpośrednio związane z procesem tworzenia zapasów, a bardziej z kosztami przechowywania, co obejmuje opłaty za przestrzeń, administrację i utrzymanie. Z kolei zaangażowanie kapitału odnosi się do kosztów związanych z utrzymywaniem kapitału w formie zapasów, co jest istotne, ale nie obejmuje bezpośrednio kosztów operacyjnych związanych z tworzeniem zapasów. Wybierając te odpowiedzi, można przeoczyć kluczowy aspekt zarządzania zapasami i ich wpływ na płynność finansową oraz operacyjną organizacji. Zrozumienie różnicy między tymi kosztami jest niezbędne do efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw oraz optymalizacji procesów informacyjnych.

Pytanie 28

Osoby pracujące w magazynach, zajmujące się przeładunkiem półtusz zwierzęcych, są narażone na

A. poparzenie termiczne
B. odmrożenie
C. zatrucie
D. poparzenie chemiczne
Odpowiedzi takie jak 'zatrucie', 'poparzenie termiczne' i 'poparzenie chemiczne' wydają się być mylące w kontekście pracy w magazynach zajmujących się półtuszami zwierzęcymi. Zatrucie może występować w sytuacjach, gdy pracownicy mają kontakt z niebezpiecznymi substancjami chemicznymi, jednak w przypadku magazynowania i przeładunku półtusz głównym zagrożeniem są niskie temperatury, a nie substancje toksyczne. Poparzenia termiczne są wynikiem kontaktu z gorącymi powierzchniami lub cieczy, co w kontekście przeładunku produktów chłodzonych jest rzadkością. Wreszcie, poparzenia chemiczne mogą wystąpić w sytuacji, gdy pracownicy mają do czynienia z substancjami żrącymi lub drażniącymi, co również nie jest typowym zagrożeniem w przypadku pracy z półtuszami. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich wniosków to niewłaściwe rozumienie zagrożeń występujących w danym środowisku pracy oraz brak znajomości specyfiki wykonywanych zadań. Kluczowym elementem jest zrozumienie, że każde środowisko pracy ma swoje unikalne zagrożenia, które należy analizować w kontekście specyfiki wykonywanych działań.

Pytanie 29

Zakład produkujący musli pracuje na trzech zmianach po 8 godzin. Wydajność każdej zmiany wynosi 1 tonę musli. Na każde 100 kg musli firma używa 15 kg żurawiny. Ile żurawiny jest potrzebne do produkcji musli w ciągu jednego dnia?

A. 150 kg
B. 450 kg
C. 15 000 kg
D. 3 600 kg
W analizie problemu dotyczącego zużycia żurawiny w produkcji musli, wiele osób może popełnić błąd w obliczeniach w zakresie całkowitej produkcji. Często zdarza się, że nie uwzględniają one, że przedsiębiorstwo pracuje na trzy zmiany, co prowadzi do zaniżenia całkowitej wydajności. Na przykład, myśląc w kategoriach jednej zmiany, może dostrzegać się wydajność 1 tony, co prowadzi do obliczeń opartych na tylko jednej zmianie, zamiast trzech. Ważne jest również zauważyć, że przy obliczaniu zużycia żurawiny kluczowe jest poprawne przeliczenie proporcji; zbyt duże lub zbyt małe wartości mogą wskazywać na błędne interpretacje danych. W niektórych przypadkach, błędne odpowiedzi mogą wynikać z niezrozumienia, jak przeliczać kilogramy na tony, co prowadzi do błędnych proporcji i sum. W praktyce, nieprawidłowe podejścia do takich obliczeń mogą skutkować nadprodukcją lub niedoborem surowców, co ma wpływ na efektywność produkcji oraz koszty operacyjne. Dlatego tak ważne jest, aby w każdej analizie produkcji i planowaniu korzystać z pełnych danych oraz wykonywać dokładne obliczenia, dostosowując odpowiednie proporcje na podstawie rzeczywistego zużycia materiałów.

Pytanie 30

Jakie jest określenie systemu zamawiania produktów, który opiera się na formule ustalenia wielkości partii dostawy jako różnicy pomiędzy maksymalnym poziomem zapasu a aktualnym stanem zapasu, oraz na przygotowaniu zamówienia w ustalonym cyklu, gdy bieżący stan zapasu jest niższy od zdefiniowanego minimum?

A. Min-max
B. ROP (Reorder Point)
C. ROC (Reorder Cycle)
D. Partia na partię
Wybór odpowiedzi dotyczących partii na partię, ROC (Reorder Cycle) czy ROP (Reorder Point) wskazuje na pewne nieporozumienia dotyczące zasad zarządzania zapasami. System partii na partię zakłada, że zamówienia są składane w miarę potrzeby, co może prowadzić do nieregularności w dostępności towarów oraz do wyższych kosztów transportu i obsługi. W przypadku ROC, jest to koncepcja polegająca na ustaleniu cyklu, w którym zamówienia są składane, co nie uwzględnia bezpośrednio poziomów zapasów, a tym samym nie zapewnia optymalizacji zapasów w kontekście ich maksymalizacji i minimalizacji. Z kolei ROP odnosi się do punktu zamawiania, który wyznacza moment złożenia zamówienia, jednak nie uwzględnia on aspektu zapasu maksymalnego. Tego typu myślenie prowadzi do zrozumienia, że kluczowe jest zdefiniowanie zarówno minimalnych, jak i maksymalnych poziomów zapasów, co jest fundamentalne dla efektywnego zarządzania logistyką. Dlatego istotne jest, aby podejście do zarządzania zapasami opierało się na zrozumieniu wszystkich elementów, takich jak analiza popytu, cykle żywotności produktów oraz różnorodność asortymentu, co pozwoli na bardziej precyzyjne podejmowanie decyzji operacyjnych.

Pytanie 31

Czas od momentu, gdy pojawia się potrzeba uzupełnienia zapasów, do chwili, gdy są one dostarczane i gotowe do użycia, to cykl

A. uzupełnienia zapasów.
B. produkcji.
C. dostaw.
D. opracowania zamówienia.
Okres od wystąpienia potrzeby uzupełnienia zapasów do momentu, gdy są one dostarczane i gotowe do wykorzystania, określany jest jako cykl uzupełnienia zapasów. Jest to kluczowy element zarządzania łańcuchem dostaw, ponieważ efektywne uzupełnianie zapasów wpływa na płynność operacyjną organizacji oraz jej zdolność do realizacji zamówień klientów. W praktyce, cykl ten obejmuje wszystkie etapy związane z identyfikacją zapotrzebowania, tworzeniem zamówień, negocjacjami z dostawcami, transportem oraz magazynowaniem. Właściwe zrozumienie tego cyklu pozwala na lepsze planowanie, minimalizację kosztów i zwiększenie efektywności. Standardy takie jak Just-In-Time (JIT) podkreślają znaczenie synchronizacji dostaw z produkcją, co zmniejsza konieczność posiadania dużych zapasów i ogranicza ryzyko ich przestarzałości. Przykładem efektywnego zastosowania tego cyklu może być branża e-commerce, gdzie szybkie uzupełnianie zapasów jest kluczowe dla utrzymania satysfakcji klienta.

Pytanie 32

Materiały opakowaniowe charakteryzują się wrażliwością na: biodegradację, fotodegradację, rozpuszczanie w wodzie oraz utlenianie. Który z tych materiałów jest odporny na wszystkie wymienione procesy?

A. Kartka
B. Celofan
C. Żelazo
D. Szkło
Szkło jest materiałem, który wykazuje wyjątkową odporność na biodegradację, fotodegradację, rozpuszczanie w wodzie oraz utlenianie. Jego stabilna struktura chemiczna sprawia, że jest odporne na działanie wielu czynników zewnętrznych, co czyni je idealnym rozwiązaniem w wielu zastosowaniach opakowaniowych. Przykładem mogą być butelki szklane, które nie tylko skutecznie chronią zawartość przed zanieczyszczeniem, ale również są łatwe do recyklingu, co wpisuje się w zasady zrównoważonego rozwoju. W przemyśle spożywczym szkło jest preferowanym materiałem opakowaniowym, ponieważ nie wchodzi w reakcje chemiczne z produktami, co zapewnia ich dłuższą trwałość oraz zachowanie jakości. Ponadto, zgodnie z normami ISO 14021 dotyczącymi oznaczeń ekologicznych, szkło jest uznawane za materiał przyjazny środowisku, co czyni je coraz bardziej popularnym wyborem w obszarze eko-opakowań. W związku z tym, wybór szkła jako materiału opakowaniowego nie tylko wspiera trwałość produktów, ale także przyczynia się do ochrony środowiska naturalnego.

Pytanie 33

Jeśli zapas transportowy wynosi 50 szt., zapas zarezerwowany 70 szt., a zapas w magazynie 100 szt., to jaki jest zapas dostępny?

A. 220 szt.
B. 50 szt.
C. 120 szt.
D. 80 szt.
Zapas dysponowany to suma wszystkich dostępnych zasobów, które mogą być wykorzystane do realizacji zamówień, w tym zapasu w transporcie, rezerwacji oraz zapasu magazynowego. W tym przypadku mamy zapas w transporcie wynoszący 50 sztuk, rezerwację 70 sztuk oraz 100 sztuk w magazynie. Aby obliczyć zapas dysponowany, dodajemy zapas w transporcie do rezerwacji i zapasu magazynowego: 50 szt. + 70 szt. = 120 szt. Wartości te są jednak różne od samego zapasu dysponowanego, który wynosi 80 sztuk. Przykładowo, zapas dysponowany można obliczyć jako zapas magazynowy minus zapas w transporcie, co w praktyce odnosi się do zasobów, które są w rzeczywistości dostępne do realizacji zamówień w danym momencie. Dobrą praktyką w zarządzaniu zapasami jest regularne monitorowanie tych wartości, aby zapewnić płynność w procesie produkcji i sprzedaży oraz minimalizować ryzyko nadwyżek lub braków magazynowych.

Pytanie 34

Zapasy powstające w wyniku systematycznego powtarzania cyklu to zapasy

A. cykliczny
B. zabezpieczający
C. spekulacyjny
D. sezonowy
Zapas cykliczny odnosi się do zapasów, które są gromadzone w regularnych odstępach czasu w odpowiedzi na przewidywalne zmiany w popycie. Tego typu zapas jest typowy dla branż, gdzie sezonowość i powtarzalność zamówień są na porządku dziennym, jak na przykład w przemyśle spożywczym lub modowym. W praktyce przedsiębiorstwa często analizują dane sprzedażowe z wcześniejszych lat, aby prognozować popyt w nadchodzących cyklach. Dzięki temu, mogą skutecznie planować produkcję i unikać nadmiaru lub niedoboru towaru. Dobrym przykładem może być firma odzieżowa, która na wiosnę regularnie wprowadza nową kolekcję, opierając produkcję na zapotrzebowaniu z poprzednich lat. Cykliczne podejście do zarządzania zapasami pozwala na bardziej efektywne wykorzystanie zasobów, optymalizację kosztów oraz zwiększenie poziomu satysfakcji klienta poprzez dostępność produktów w odpowiednich momentach.

Pytanie 35

Tabela przedstawia koszty związane z funkcjonowaniem systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. W analizie posłużono się wskaźnikiem

KosztyWartość w tys. złUdział w %
odbierania, transportu i zbierania odpadów150,543
odzysku i unieszkodliwiania odpadów18252
tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów72
obsługi administracyjnej10,53
Razem350100

A. dyspersji.
B. struktury.
C. dynamiki.
D. asymetrii.
Wybór wskaźnika struktury do analizy kosztów systemu gospodarowania odpadami komunalnymi jest właściwy, ponieważ wskaźnik ten pozwala na zrozumienie relacji pomiędzy poszczególnymi składowymi kosztów. W kontekście zarządzania odpadami analiza struktury umożliwia określenie, jakie kategorie kosztów dominują, co jest kluczowe dla podejmowania decyzji dotyczących optymalizacji wydatków. Przykładowo, jeśli w tabeli przedstawione są koszty transportu, zbierania odpadów oraz ich przetwarzania, wskaźnik struktury pozwoli na ocenę, jaki procent całości kosztów zajmuje każdy z tych elementów. Zastosowanie tego wskaźnika jest zgodne z dobrymi praktykami w zarządzaniu finansami i raportowaniem, gdzie zrozumienie struktury kosztów jest niezbędne do efektywnego planowania budżetu. Wskazanie na dominujące koszty może znacząco wpłynąć na strategię zarządzania i wprowadzenie ewentualnych usprawnień.

Pytanie 36

W skład kosztów materialnych wchodzą

A. płatności związane z podatkami i opłatami
B. koszty związane z delegacjami służbowymi
C. wydatki związane z użyciem kapitału obcego
D. amortyzacja środków trwałych
Koszty materialne są związane z bezpośrednimi wydatkami, które ponosi firma na produkcję towarów lub świadczenie usług. Koszty zaangażowania kapitału obcego, takie jak odsetki od kredytów, są klasyfikowane jako koszty finansowe, a nie materialne. Nie są one bezpośrednio związane z produkcją dóbr, co jest kluczowym kryterium dla klasyfikacji kosztów materialnych. Podobnie, koszty podróży służbowych to wydatki operacyjne związane z działalnością firmy, ale nie są one traktowane jako koszty materiałowe. Amortyzacja środków trwałych, będąca poprawną odpowiedzią, odnosi się bezpośrednio do alokacji kosztów dotyczących zakupu aktywów, co jest zdecydowanie bardziej związane z pojęciem kosztów materialnych. Wydatki na podatki i opłaty są także kosztami operacyjnymi, ale nie są związane z bezpośrednimi wydatkami na materiały czy usługi potrzebne do świadczenia działalności. Dlatego pojawia się typowy błąd myślowy polegający na utożsamianiu różnych kategorii kosztów, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków. Poprawne zrozumienie rodzajów kosztów oraz ich klasyfikacji jest kluczowe dla efektywnego zarządzania finansami przedsiębiorstwa i podejmowania decyzji ekonomicznych.

Pytanie 37

Transformacja ropy naftowej lub surowców energetycznych w potrzebne formy energii stanowi proces

A. montażowym
B. obróbczym
C. wydobywczym
D. przetwórczym
Odpowiedzi takie jak obróbcze, montażowe czy wydobywcze nie pasują do tego, jak naprawdę przetwarza się ropę naftową i surowce energetyczne. Obróbka raczej odnosi się do zmiany materiałów, by miały odpowiednie właściwości, co nie ma za bardzo sensu w kontekście surowców energetycznych. Procesy montażowe to z kolei łączenie gotowych części w końcowy produkt, co też nie ma wiele wspólnego z przetwarzaniem surowców, gdzie chodzi o uzyskanie nowych substancji chemicznych. Wydobycie to zupełnie inna sprawa, bo to wyciąganie surowców z ziemi, a nie ich przetwarzanie. Często mylimy te rzeczy i przypisujemy im jakieś podobne funkcje, ale to nie jest dobre podejście. Takie błędy w myśleniu mogą prowadzić do chaosu i problemów w zarządzaniu projektami w branży energetycznej.

Pytanie 38

Akt administracyjny wydany przez ministra odpowiedzialnego za transport lub wskazany w ustawie organ lokalny, który pozwala na prowadzenie działalności gospodarczej w obszarze transportu drogowego, to

A. umowa
B. zezwolenie
C. licencja
D. certyfikat
Inne odpowiedzi, jak 'zezwolenie', 'umowa' czy 'certyfikat', są po prostu nietrafione. Zezwolenie to dokument, ale bardziej związany z określonymi warunkami, a nie z trwałym uprawnieniem do prowadzenia działalności jak licencja. Umowa określa warunki współpracy, a nie daje prawa do transportu. Certyfikat może dotyczyć norm, ale to nie to samo co licencja. Wydaje mi się, że to typowy błąd – mylenie tych pojęć, co często wynika z braku wiedzy o przepisach dotyczących transportu. Musisz pamiętać, że każdy dokument ma swoją rolę w rynku usług transportowych, więc warto wiedzieć, jakie są różnice między nimi. To naprawdę ważne, żeby przedsiębiorcy mieli świadomość, jakie papiery są im potrzebne do legalnej działalności.

Pytanie 39

Biologiczne przetwarzanie odpadów w określonych warunkach z użyciem mikroorganizmów nazywa się recyklingiem

A. surowcowy
B. energetyczny
C. organiczny
D. materiałowy
Recykling surowcowy to proces, gdzie wyciągamy materiały z odpadów, żeby móc je użyć ponownie wytwarzając nowe rzeczy. Tylko, że to nie ma nic wspólnego z rozkładem biologicznym, bo tu chodzi bardziej o takie materiały jak szkło, plastik albo metale. A recykling energetyczny, to zupełnie co innego, bo wykorzystuje odpady jako źródło energii, na przykład przez ich spalanie, co też nie dotyczy biologicznego rozkładu. To może prowadzić do różnych zanieczyszczeń i nie jest zgodne z ideą zrównoważonego zarządzania odpadami, co jest ważne dla ochrony środowiska. Inaczej jest z recyklingiem materiałowym, który odnosi się do odzyskiwania konkretnych materiałów, ale znowu nie dotyczy procesów biologicznych kluczowych dla recyklingu organicznego. Musimy rozumieć różnice między tymi rodzajami recyklingu, bo to ważne dla efektywnego zarządzania odpadami i korzystania z odpowiednich praktyk dla zrównoważonego rozwoju. Mylenie recyklingu biologicznego z innymi rodzajami może prowadzić do zamieszania w segregacji i przetwarzaniu odpadów.

Pytanie 40

Wewnątrz zakładu odbywa się transport, który obejmuje przemieszczanie, pakowanie oraz składowanie materiałów w różnych formach.

A. pomiędzy hurtowniami
B. pomiędzy centrami logistycznymi a ich odbiorcami
C. w obszarze zakładu
D. pomiędzy zakładami
Wybór odpowiedzi dotyczący transportu pomiędzy centrami logistycznymi i ich odbiorcami może wydawać się atrakcyjny, lecz nie odnosi się bezpośrednio do specyfiki transportu wewnętrznego. Transport między centrami logistycznymi a odbiorcami ma na celu dostarczenie towarów na zewnątrz zakładu, co nie dotyczy procesów wewnętrznych. Podobnie, transport pomiędzy zakładami lub hurtowniami koncentruje się na przemieszczaniu towarów w szerszej sieci dystrybucyjnej, co również nie wpisuje się w ramy transportu wewnętrznego. Istotnym błędem w myśleniu jest mylenie transportu wewnętrznego z transportem zewnętrznym, co prowadzi do nieporozumień dotyczących zarządzania logistyką. Aby zrozumieć obszar transportu wewnętrznego, należy skupić się na jego roli w płynności procesów operacyjnych w obrębie zakładu, co skutkuje lepszym zarządzaniem zasobami oraz czasem produkcji. Zastosowanie nowoczesnych technologii, takich jak automatyzacja transportu wewnętrznego, podkreśla znaczenie tego aspektu, który jest nieodłączną częścią strategii optymalizacji operacyjnej.