Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.05 - Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 7 czerwca 2025 08:04
  • Data zakończenia: 7 czerwca 2025 08:04

Egzamin niezdany

Wynik: 0/40 punktów (0,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Samozapłon mieszanki powietrza i paliwa w silniku Diesla jest spowodowany

A. iskrą świecy zapłonowej
B. wysoką temperaturą sprężonego powietrza
C. dużą gęstością sprężonego powietrza
D. wysokim ciśnieniem wtryskiwanego paliwa

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Samozapłon mieszanki paliwowo-powietrznej w silniku Diesla jest wynikiem wysokiej temperatury sprężonego powietrza. W silnikach Diesla proces zapłonu odbywa się bez użycia świec zapłonowych, co jest kluczowym elementem różniącym je od silników benzynowych. Podczas sprężania powietrza w cylindrze, jego temperatura znacznie wzrasta, a przy odpowiednim ciśnieniu sprężonego powietrza przekraczającym 500-800°C, paliwo wtryskiwane do komory spalania samoczynnie się zapala. Ta zasada działania opiera się na wysokiej efektywności termodynamicznej silników Diesla, które mogą osiągać wyższe ciśnienia sprężania, co prowadzi do lepszego wykorzystania energii. Przykładami zastosowania tej technologii są nowoczesne silniki diesel w pojazdach ciężarowych, gdzie efektywność paliwowa oraz moment obrotowy są kluczowe. Zrozumienie tego procesu jest niezbędne w kontekście projektowania silników oraz ich optymalizacji według norm emisji spalin, takich jak Euro 6, które wymagają innowacyjnych rozwiązań technologicznych.

Pytanie 2

Jakie informacje powinny być zawarte w dokumentacji dotyczącej przyjęcia pojazdu do diagnostyki?

A. wady podwozia
B. regulacji świateł
C. regulacji zbieżności
D. wady nadwozia
Zauważam, że niektóre odpowiedzi nie do końca rozumieją, jak ważna jest dokumentacja diagnostyczna. Uszkodzenia podwozia, mimo że są istotne, nie są priorytetem, gdy przyjmujemy auto do diagnostyki. To nadwozie, z uwagi na swoje znaczenie dla bezpieczeństwa pasażerów, powinno być na pierwszym miejscu. Ustawienie zbieżności jest ważne, ale to bardziej efekt diagnostyki niż coś, co trzeba badać na etapie przyjęcia. A ustawienie świateł? Też istotne, ale nie wpływa bezpośrednio na integralność pojazdu. Często jest tak, że ludzie koncentrują się na technicznych aspektach, które nie są aż tak krytyczne dla bezpieczeństwa. Powinno się skupić na uszkodzeniach, które naprawdę zagrażają stabilności i bezpieczeństwu pasażerów, a to właśnie uszkodzenia nadwozia są kluczowe w tej kwestii.

Pytanie 3

Instalacja "suchej" tulei cylindrowej powinna odbywać się z użyciem

A. młotka gumowego
B. prasy hydraulicznej
C. młotka ślusarskiego
D. ściągacza do łożysk

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Montaż 'suchej' tulei cylindrowej przy użyciu prasy hydraulicznej jest zalecany ze względu na precyzję oraz kontrolę siły, którą można zastosować podczas tego procesu. Prasa hydrauliczna pozwala na równomierne rozłożenie sił na powierzchni tulei, co minimalizuje ryzyko jej odkształcenia lub uszkodzenia. W praktyce, użycie prasy hydraulicznej zapewnia, że tuleja zostanie wprowadzona do gniazda z odpowiednią siłą, co jest szczególnie ważne w przypadku komponentów silnikowych, gdzie tolerancje wymiarowe są krytyczne. Dobrą praktyką jest przeprowadzenie montażu w kontrolowanych warunkach, co można osiągnąć, stosując odpowiednie narzędzia. Istotne jest również, aby przed montażem sprawdzić stan tulei oraz gniazda, co pozwala na uniknięcie problemów związanych z niewłaściwym dopasowaniem. W przemyśle motoryzacyjnym i maszynowym, użycie prasy hydraulicznej jest standardem, aby zapewnić długoterminową niezawodność oraz poprawne działanie silników i innych mechanizmów.

Pytanie 4

Po zainstalowaniu nowego, zewnętrznego przegubu napędowego na półosi, powinno się go nasmarować odpowiednim smarem

A. molibdenowym
B. łożyskowym
C. grafitowym
D. miedziowym

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Smar molibdenowy jest idealnym wyborem do smarowania zewnętrznych przegubów napędowych, ponieważ charakteryzuje się doskonałą odpornością na wysokie temperatury oraz dużą stabilnością w trudnych warunkach eksploatacyjnych. Dzięki swoim właściwościom, smar ten skutecznie zmniejsza tarcie między ruchomymi częściami, co przekłada się na wydłużenie żywotności przegubów oraz poprawę ich efektywności. Przykładowo, w zastosowaniach motoryzacyjnych, smar molibdenowy jest powszechnie stosowany w układach przeniesienia napędu, gdzie doświadczają one intensywnego obciążenia oraz zmiennych warunków pracy. Warto również zwrócić uwagę na to, że standardy branżowe, takie jak SAE (Society of Automotive Engineers), często rekomendują stosowanie smarów zawierających dwusiarczek molibdenu w aplikacjach, gdzie ważna jest ochrona przed zużyciem oraz zapewnienie długotrwałej wydajności. Właściwe smarowanie przegubów przyczynia się do zmniejszenia kosztów eksploatacyjnych oraz zwiększenia bezpieczeństwa pojazdu.

Pytanie 5

Przed przeprowadzeniem diagnostyki silnika pojazdu przy użyciu analizatora spalin, należy

A. schłodzić silnik.
B. podnieść temperaturę silnika do wartości eksploatacyjnej.
C. uzupełnić zbiornik paliwa.
D. dodać olej silnikowy do maksymalnego poziomu.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Rozgrzewanie silnika do temperatury eksploatacyjnej przed wykonaniem diagnostyki silnika przy użyciu analizatora spalin jest kluczowym etapem, który ma na celu uzyskanie dokładnych i wiarygodnych wyników pomiarów. Silniki spalinowe osiągają optymalną efektywność pracy oraz odpowiednie parametry spalin dopiero po osiągnięciu właściwej temperatury roboczej. W tej temperaturze wszystkie komponenty silnika, w tym systemy wtryskowe i katalizatory, działają w optymalny sposób, co pozwala na zminimalizowanie błędów pomiarowych. Dobrą praktyką jest również przeprowadzenie diagnostyki po pewnym czasie pracy silnika na biegu jałowym, co umożliwia stabilizację parametrów. Na przykład, podczas diagnostyki pojazdu osobowego, który przeszedł dłuższą jazdę, można zauważyć znaczące różnice w składzie spalin w porównaniu z pomiarami przy zimnym silniku. Warto zwrócić uwagę, że wiele instrukcji obsługi producentów zaleca konkretne procedury rozgrzewania silnika, co podkreśla znaczenie tego kroku w kontekście diagnostyki i redukcji emisji szkodliwych substancji.

Pytanie 6

Podczas pracy z elektryczną szlifierką ręczną konieczne jest noszenie

A. fartucha ochronnego
B. rękawic ochronnych
C. okularów ochronnych
D. obuwia roboczego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Użycie okularów ochronnych podczas pracy ze szlifierką ręczną z napędem elektrycznym jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa oczu. Prace szlifierskie generują wiele niebezpiecznych odpadów, takich jak pył, iskry oraz drobne cząstki materiału, które mogą łatwo trafić do oczu pracownika. Okulary ochronne są zaprojektowane tak, aby skutecznie chronić przed tymi zagrożeniami. Przykłady zastosowania obejmują zarówno prace w przemyśle, jak i w warsztatach hobbystycznych, gdzie użytkownicy często nie zdają sobie sprawy z ryzyka spowodowanego niewłaściwym zabezpieczeniem oczu. Zgodnie z normą PN-EN 166:2002, która dotyczy środków ochrony indywidualnej oczu, okulary muszą być odpowiednio oznaczone i dopasowane do warunków pracy. Warto zwrócić uwagę na to, aby wybierać modele z odpowiednimi filtrami, które chronią przed promieniowaniem UV, gdyż długotrwałe narażenie na takie promieniowanie może prowadzić do poważnych uszkodzeń wzroku. Bezpieczeństwo powinno być zawsze priorytetem, dlatego noszenie okularów ochronnych jest nie tylko dobrym nawykiem, ale i obowiązkiem.

Pytanie 7

W przypadku, gdy zużycie gładzi tulei cylindrowej jest mniejsze niż kolejny wymiar naprawczy, poddaje się ją regeneracji poprzez

A. azotowanie
B. nawęglanie
C. hartowanie
D. roztaczanie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Roztaczanie jest procesem technologicznym mającym na celu przywrócenie odpowiednich wymiarów tulei cylindrowej, które uległy zużyciu. Proces ten polega na usunięciu zużytej warstwy materiału i nadaniu nowego, precyzyjnego kształtu. Jest to szczególnie ważne w kontekście elementów silnikowych, gdzie precyzyjne dopasowanie ma kluczowe znaczenie dla ich prawidłowego działania. Roztaczanie można przeprowadzać na różnych maszynach, takich jak tokarki czy frezarki, a dobór narzędzi i parametrów obróbczych jest uzależniony od materiału tulei oraz wymagań jakościowych. W praktyce, regeneracja przez roztaczanie pozwala na znaczne wydłużenie żywotności elementów, co jest zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju i oszczędności materiałowych w przemyśle. Warto podkreślić, że roztaczanie jest standardową metodą regeneracji w branży motoryzacyjnej oraz w przemyśle maszynowym, co potwierdzają liczne normy i procedury opracowane przez profesjonalne organizacje.

Pytanie 8

Jazda z uszkodzonym amortyzatorem skutkuje

A. skróceniem drogi hamowania
B. lepszym prowadzeniem pojazdu w zakrętach
C. wydłużeniem drogi hamowania
D. poprawą przyczepności ogumienia do nawierzchni drogi

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Jazda z uszkodzonym amortyzatorem wpływa negatywnie na zdolność pojazdu do absorpcji wstrząsów oraz stabilność podczas hamowania. Amortyzatory odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu kontaktu opon z nawierzchnią, co jest niezbędne do skutecznego hamowania. Uszkodzone amortyzatory mogą prowadzić do sytuacji, w której koła nie są w stanie utrzymać optymalnej przyczepności. Przykładowo, podczas hamowania na nierównościach lub w warunkach deszczowych, amortyzatory nie będą w stanie właściwie zredukować drgań, co wydłuży drogę hamowania. Standardy bezpieczeństwa, takie jak te ustanowione przez organizacje zajmujące się testowaniem pojazdów, wskazują na znaczenie sprawnych amortyzatorów dla zachowania bezpieczeństwa jazdy. Utrzymywanie amortyzatorów w dobrym stanie jest zatem kluczowe dla bezpieczeństwa, a także komfortu jazdy, co przekłada się na lepsze doświadczenia kierowcy oraz pasażerów.

Pytanie 9

Rezystancję oblicza się jako

A. iloczyn napięcia oraz natężenia prądu elektrycznego
B. sumę natężenia oraz napięcia prądu elektrycznego
C. iloraz napięcia do natężenia prądu elektrycznego
D. różnicę natężenia oraz napięcia prądu elektrycznego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wartość rezystancji jest definiowana przez prawo Ohma, które mówi, że rezystancja (R) jest równa ilorazowi napięcia (U) do natężenia prądu (I). Matematycznie można to zapisać jako R = U/I. Ta zależność jest kluczowa w elektroenergetyce i inżynierii elektrycznej, gdzie pozwala na projektowanie i analizowanie obwodów elektrycznych. Przykładem zastosowania tej zasady jest obliczanie wartości rezystorów w układach elektronicznych, aby zapewnić odpowiednie działanie komponentów elektronicznych, takich jak diody czy tranzystory. W praktyce, zrozumienie tego związku umożliwia również dobieranie odpowiednich wartości komponentów do określonych zastosowań, co jest niezwykle istotne w kontekście projektowania układów zasilania oraz systemów automatyki. Wiedza na temat rezystancji i jej obliczania jest również niezbędna w kontekście oceny efektywności energetycznej, co jest istotne dla zrównoważonego rozwoju oraz oszczędności energetycznych w różnych aplikacjach przemysłowych oraz domowych.

Pytanie 10

Wskaźnik TWI określa minimalną głębokość bieżnika dla opon wielosezonowych, która wynosi

A. 1,6 mm
B. 4,6 mm
C. 3,0 mm
D. 1,0 mm

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wskaźnik TWI (Tread Wear Indicator) to istotny parametr dotyczący głębokości bieżnika opon, który ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy. Minimalna głębokość bieżnika wynosząca 1,6 mm dla opon wielosezonowych jest zgodna z europejskimi standardami, które zostały ustalone w celu zapewnienia odpowiedniej przyczepności pojazdu na różnych nawierzchniach. Opony z bieżnikiem głębszym od 1,6 mm zapewniają lepszą hydroplaningową wydajność, co jest szczególnie istotne podczas jazdy w deszczu. Przykład praktyczny: gdy głębokość bieżnika spadnie poniżej tego wskaźnika, opona nie tylko traci swoje właściwości trakcyjne, ale może także wpływać na wydajność paliwową oraz komfort jazdy. Warto również pamiętać, że regularne sprawdzanie głębokości bieżnika oraz utrzymanie jej na wymaganym poziomie jest częścią dobrych praktyk zarządzania flotą pojazdów, co może znacząco wpłynąć na bezpieczeństwo kierowców oraz pasażerów.

Pytanie 11

Układ zblokowany przedni wskazuje, iż silnik znajduje się

A. z przodu pojazdu i napędza koła przednie
B. z tyłu pojazdu i napędza koła tylne
C. z tyłu pojazdu i napędza koła przednie
D. z przodu pojazdu i napędza koła tylne

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Układ zblokowany przedni oznacza, że silnik jest umieszczony z przodu pojazdu i napędza koła przednie. Taki układ charakteryzuje się lepszą przyczepnością na nawierzchni, zwłaszcza w trudnych warunkach, co jest kluczowe dla zachowania stabilności pojazdu. Przykładem zastosowania jest większość samochodów osobowych, gdzie taki układ napędowy pozwala na efektywne przeniesienie momentu obrotowego na koła przednie, co z kolei wpływa na lepsze prowadzenie oraz komfort jazdy. W standardach branżowych, jak ISO 26262, układy zblokowane są preferowane w kontekście bezpieczeństwa, gdyż pozwalają na bardziej przewidywalne reakcje pojazdu w sytuacjach awaryjnych. Dodatkowo, układy te są często korzystniejsze pod względem kosztów produkcji i konserwacji, co czyni je popularnym wyborem wśród producentów samochodów.

Pytanie 12

Podczas przyjmowania pojazdu do diagnostyki, autoryzowany serwis obsługi identyfikuje go na podstawie

A. rodzaju nadwozia
B. numeru VIN
C. modelu silnika
D. roku produkcji

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Numer VIN to taki unikalny kod, który identyfikuje każdy samochód. Składa się z 17 znaków, w tym literek i cyferek. Dzięki niemu serwisy mogą bez problemu sprawdzić, co się dzieje z autem, czy to potrzebuje jakiejś naprawy. W VIN-ie mamy mnóstwo ważnych info, jak np. kto wyprodukował pojazd, gdzie go zrobiono, jaki jest model i kiedy zejście z linii produkcyjnej miało miejsce. VIN przydaje się też, gdy chcemy poznać historię auta lub sprawdzić, czy nie ma jakichś wezwań do serwisu związanych z bezpieczeństwem. Dodatkowo, dzięki standardom ISO, ten system działa wszędzie na świecie, co ułatwia życie serwisom i producentom. Z mojego doświadczenia, dobrze jest zawsze sprawdzać VIN, bo to daje pewność, że wiemy, z czym mamy do czynienia i jak najlepiej pomóc klientowi.

Pytanie 13

W systemie chłodzenia cieczą silnika spalinowego wykorzystywane są pompy

A. membranowe
B. wirnikowe
C. tłoczkowe
D. zębate

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Pompy wirnikowe, zwane też pompami odśrodkowymi, to jedne z najczęściej używanych w układach chłodzenia silników spalinowych. To dlatego, że świetnie radzą sobie z pompowaniem sporych ilości cieczy, a przy tym nie zużywają zbyt dużo energii. Ich działanie jest oparte na tej zasadzie, że wirnik się kręci i dzięki temu wypycha ciecz na zewnątrz. Ich prosta budowa sprawia, że są niezawodne i łatwe w konserwacji. Na przykład w autach to właśnie te pompy odpowiadają za cyrkulację płynu chłodzącego i pomagają utrzymać silnik w odpowiedniej temperaturze, co jest kluczowe dla jego wydajności. W praktyce, te pompy są dostosowane do wymagań silników, co czyni je istotnym elementem nowoczesnych systemów chłodzenia. Warto regularnie sprawdzać stan tych pomp i dbać o ich konserwację, żeby układ chłodzenia działał przez dłuższy czas.

Pytanie 14

Do zadań sondy lambda zainstalowanej tuż za katalizatorem należy

A. mierzenie poziomu tlenu w spalinach, które wydobywają się z katalizatora
B. mierzenie poziomu tlenu w spalinach, które opuszczają silnik
C. korekcja kąta wyprzedzenia zapłonu
D. kontrola składu mieszanki paliwowo-powietrznej

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Sonda lambda umieszczona za katalizatorem odgrywa kluczową rolę w monitorowaniu poziomu tlenu w spalinach. Jej głównym zadaniem jest dostarczanie informacji do systemu zarządzania silnikiem, co pozwala na optymalizację procesu spalania. Prawidłowe działanie sondy lambda ma istotne znaczenie dla efektywności pracy silnika, a także dla spełnienia norm emisji spalin. Przykładowo, jeśli sonda rejestruje zbyt niską ilość tlenu w spalinach, oznacza to, że mieszanka paliwowo-powietrzna jest zbyt bogata, co może prowadzić do niepełnego spalania i wzrostu emisji szkodliwych substancji. W praktyce, dane te pozwalają na dynamiczną korekcję parametru mieszanki przez jednostkę sterującą silnika, co przekłada się na lepszą wydajność, mniejsze zużycie paliwa oraz niższe emisje. Warto zauważyć, że stosowanie sondy lambda w połączeniu z katalizatorem przyczynia się do minimalizacji negatywnego wpływu na środowisko, zgodnie z normami Euro dotyczących emisji spalin.

Pytanie 15

Dokumentacja przyjęcia pojazdu do serwisu w celu wykonania naprawy powinna zawierać

A. kopię dowodu rejestracyjnego
B. kopię świadectwa homologacji pojazdu
C. opis pozycji cennika
D. opis zgłaszanej usterki

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Opis zgłaszanej usterki jest kluczowym elementem zlecenia przyjęcia pojazdu do serwisu, ponieważ dostarcza technikom niezbędnych informacji na temat problemu, który występuje z pojazdem. Umożliwia to szybsze zdiagnozowanie usterki i podjęcie odpowiednich działań naprawczych. Przykładowo, jeśli kierowca zgłasza, że samochód nie uruchamia się, to ten opis pomoże serwisantowi skoncentrować się na systemie zapłonowym lub akumulatorze. Dobre praktyki w branży serwisowej zakładają, że każdy zlecenie powinno zawierać szczegółowy opis problemu, co nie tylko przyspiesza proces naprawy, ale również minimalizuje ryzyko błędów. Warto także zaznaczyć, że dokładny opis usterki może wpłynąć na późniejsze decyzje dotyczące kosztów naprawy oraz ewentualnych roszczeń gwarancyjnych. Dzięki takiemu podejściu serwis jest w stanie zapewnić wysoką jakość usług oraz satysfakcję klientów.

Pytanie 16

Z zamieszczonego obok wydruku z analizy spalin pojazdu wynika, że stężenie tlenu w spalinach wynosi

RODZAJ PALIWA: Benzyna
POMIAR CIĄGŁY:
SILNIK T= 0°C ZA ZIMNY
obj< 20
CO = 0.76 % obj
CO2=12.68 % obj
O2 = 3.21 % obj
HC = 508 ppm obj
λ =1.141
NOx= 120 ppm obj

A. 1.141
B. 508 ppm.
C. 3,21 %.
D. 12,60 %.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Stężenie tlenu (O2) w spalinach, które wynosi 3,21% objętościowych, jest naprawdę istotnym wskaźnikiem, jeśli chodzi o efektywność spalania w silniku. Mówiąc prosto, pokazuje nam, ile tlenu zostało niezużyte podczas spalania paliwa, a to może znacząco wpłynąć na emisję spalin i wydajność całego silnika. W praktyce zbyt wysoka ilość tlenu może świadczyć o tym, że mieszanka paliwowo-powietrzna jest źle ustawiona albo że coś jest nie tak z układem wtryskowym. A to z kolei może prowadzić do większego zużycia paliwa oraz wyższej emisji zanieczyszczeń. W motoryzacji monitorowanie stężenia tlenu w spalinach to standard, który pozwala lepiej dostosować parametry pracy silnika i spełniać normy emisji. Przykładowo, w autach z systemami kontroli emisji, jak katalizatory czy układy recyrkulacji spalin, odpowiednie stężenie tlenu jest kluczowe, żeby wszystko działało jak należy.

Pytanie 17

Jakie czynności należy wykonać, aby oddzielić oponę od tarczy koła podczas demontażu?

A. ściągaczem hydraulicznym
B. w imadle
C. łyżką o długim ramieniu
D. siłownikiem mechanicznym lub pneumatycznym

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź dotycząca zastosowania siłownika mechanicznego lub pneumatycznego do oddzielenia opony od tarczy koła jest poprawna, ponieważ te narzędzia są specjalnie zaprojektowane do wykonywania zadań wymagających precyzyjnego i kontrolowanego działania. Siłowniki mechaniczne oraz pneumatyczne umożliwiają uzyskanie dużej siły przy stosunkowo niewielkim wysiłku, co czyni je idealnym rozwiązaniem do demontażu opon. W praktyce, zastosowanie takiego siłownika pozwala na równomierne rozłożenie siły, co minimalizuje ryzyko uszkodzenia opony lub tarczy koła. Standardy branżowe, takie jak normy ISO dotyczące bezpieczeństwa i efektywności, zalecają korzystanie z takich narzędzi, aby zapewnić nie tylko efektywność, ale i bezpieczeństwo pracy. Przykładem zastosowania siłowników pneumatycznych jest ich wykorzystanie w warsztatach samochodowych, gdzie umożliwiają szybkie i efektywne demontaże, co w konsekwencji zwiększa wydajność pracy i redukuje czas przestoju pojazdów.

Pytanie 18

Podsterowności pojazdu określa się jako skłonność do

A. ślizgu kół osi kierowanej
B. pomniejszania promienia skrętu
C. ślizgu kół osi napędzanej
D. powiększania promienia skrętu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Podsterowność pojazdu to zjawisko, które występuje, gdy samochód ma tendencję do zwiększania promienia skrętu, co oznacza, że nie jest w stanie skręcić w zamierzonym kierunku. W sytuacji podsterowności przód pojazdu traci przyczepność, co prowadzi do sytuacji, w której nadmierny gaz lub zbyt mała siła skrętu powodują, że tylne koła podążają za przednimi, ale nie są w stanie utrzymać toru jazdy. W praktyce, może to prowadzić do utraty kontroli i niebezpiecznych sytuacji na drodze, szczególnie w warunkach niekorzystnych, jak na przykład na mokrej nawierzchni czy podczas nagłych manewrów. Aby przeciwdziałać podsterowności, kierowcy powinni stosować techniki takie jak łagodzenie gazu podczas skrętu oraz stosowanie odpowiednich opon dostosowanych do warunków drogowych. To zjawisko jest szczególnie istotne w kontekście bezpieczeństwa, a jego zrozumienie jest kluczowe dla każdego kierowcy oraz inżyniera zajmującego się projektowaniem i testowaniem pojazdów. Warto również zaznaczyć, że nowoczesne systemy wspomagania trakcji i stabilności pojazdu są zaprojektowane, aby minimalizować skutki podsterowności, co podkreśla znaczenie technologii w poprawie bezpieczeństwa na drogach.

Pytanie 19

Jednym z komponentów przekładni głównej w systemie przenoszenia napędu jest koło

A. obiegowe
B. talerzowe
C. zamachowe
D. koronowe

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Koło talerzowe jest kluczowym elementem przekładni głównej w układzie przeniesienia napędu, pełniąc rolę w przenoszeniu momentu obrotowego. Jego konstrukcja umożliwia efektywne przekazywanie energii z jednego elementu na drugi, co jest niezbędne w wielu systemach mechanicznych, takich jak skrzynie biegów w pojazdach. Talerzowe koła charakteryzują się dużą powierzchnią styku, co minimalizuje zużycie materiałów oraz zwiększa efektywność przenoszenia mocy. W zastosowaniach przemysłowych koła talerzowe są wykorzystywane w różnorodnych maszynach, w tym w urządzeniach do obróbki metalu oraz w klimatyzacjach, gdzie ich właściwości aerodynamiczne poprawiają efektywność energetyczną. Normy branżowe, takie jak ISO 9001, zalecają stosowanie komponentów o wysokiej jakości wykonania, co w przypadku kół talerzowych przekłada się na ich dłuższą żywotność oraz mniejsze ryzyko awarii, co jest niezwykle istotne w kontekście niezawodności systemów mechanicznych.

Pytanie 20

Aby ocenić użyteczność eksploatacyjną płynu hamulcowego, konieczne jest zmierzenie jego temperatury

A. wrzenia
B. odparowywania
C. zamarzania
D. krzepnięcia

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Pomiar temperatury wrzenia płynu hamulcowego jest kluczowym aspektem oceny jego przydatności eksploatacyjnej. Płyny hamulcowe, w szczególności te na bazie glikolu, charakteryzują się określoną temperaturą wrzenia, która wpływa na ich skuteczność i bezpieczeństwo. W momencie, gdy temperatura wrzenia płynu hamulcowego spada poniżej zalecanych wartości, może dojść do zjawiska wrzenia w układzie hamulcowym, co prowadzi do poważnych problemów z hamowaniem. W praktyce, zbyt wysoka temperatura pracy układu hamulcowego, na przykład podczas intensywnego użytkowania pojazdu, może powodować degradację płynu, co skutkuje obniżeniem jego temperatury wrzenia. Regularne pomiary tej temperatury, realizowane zgodnie z normami takimi jak DOT (Department of Transportation) czy SAE (Society of Automotive Engineers), pozwalają na wczesne wykrycie problemów i wymianę płynu hamulcowego, co jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa na drodze. Przykładowo, w pojazdach sportowych, gdzie intensywne hamowanie jest na porządku dziennym, monitorowanie temperatury wrzenia płynu hamulcowego powinno być standardową praktyką serwisową.

Pytanie 21

Aby zamontować tłok z pierścieniami w cylindrze, należy użyć

A. prasy hydraulicznej
B. prasy śrubowej
C. opaski zaciskowej do pierścieni
D. szczypiec do pierścieni

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "opaskę zaciskową do pierścieni" jest prawidłowa, ponieważ montaż tłoka z pierścieniami w cylindrze wymaga zastosowania specjalistycznego narzędzia, które zapewnia ich prawidłowe umiejscowienie i uszczelnienie. Opaska zaciskowa do pierścieni pozwala na równomierne i kontrolowane wprowadzenie pierścieni do cylindra, co minimalizuje ryzyko ich uszkodzenia oraz zapewnia ich prawidłowe dopasowanie. W praktyce, aby zainstalować tłok, pierścienie należy najpierw włożyć do opaski, a następnie opaskę z pierścieniami wprowadza się do cylindra. To podejście jest zgodne z normami branżowymi, które zalecają używanie odpowiednich narzędzi w celu zapewnienia wysokiej jakości montażu. Dobrą praktyką jest także regularne sprawdzanie stanu pierścieni przed montażem oraz ich zgodności z wymaganiami producenta, co zapobiega problemom z uszczelnieniem w trakcie pracy silnika. Warto również zwrócić uwagę na odpowiednią smarowanie pierścieni, co zwiększa ich trwałość i wydajność.

Pytanie 22

Znaczenie wilgoci dla parametrów eksploatacyjnych jest szczególnie istotne w odniesieniu do

A. jednostki napędowej
B. oleju silnikowego
C. płynu hamulcowego
D. układu klimatyzacji

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Płyn hamulcowy jest substancją, która charakteryzuje się bardzo wysoką higroskopijnością, co oznacza, że ma zdolność do absorpcji wilgoci z otoczenia. Obecność wody w układzie hamulcowym może prowadzić do obniżenia temperatury wrzenia płynu, co z kolei może skutkować zjawiskiem tzw. 'pompowania' hamulców, gdyż płyn hamulcowy, w wyniku podgrzania, może zacząć wrzeć. W rezultacie pojawia się para, która nie jest w stanie przenieść siły z pedału hamulca na układ hamulcowy, co może prowadzić do znacznego pogorszenia skuteczności hamowania. Dlatego niezwykle istotne jest regularne kontrolowanie stanu płynu hamulcowego oraz jego wymiana co dwa lata, zgodnie z zaleceniami producentów pojazdów. W kontekście bezpieczeństwa, minimalizacja wilgoci w płynie hamulcowym jest kluczowym elementem utrzymania optymalnych parametrów eksploatacyjnych, co potwierdzają standardy branżowe, takie jak SAE J1703.

Pytanie 23

Jak dokonuje się bezkontaktowego pomiaru temperatury elementów silnika?

A. stroboskopem
B. refraktometrem
C. multimetrem
D. pirometrem

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Pirometr to urządzenie, które umożliwia bezdotykowy pomiar temperatury obiektów, co czyni go idealnym narzędziem w kontekście monitorowania elementów silnika. Działa na zasadzie pomiaru promieniowania podczerwonego emitowanego przez obiekty, co pozwala na ocenę ich temperatury bez fizycznego kontaktu. Przykładowo, w silnikach spalinowych, pirometry wykorzystywane są do kontrolowania temperatury głowicy cylindrów oraz układu wydechowego, co jest kluczowe dla optymalizacji wydajności silnika oraz zapobiegania uszkodzeniom spowodowanym przegrzaniem. Obecnie pirometry są standardem w diagnostyce silników, ponieważ pozwalają na szybkie i dokładne pomiary, eliminując ryzyko uszkodzenia komponentów. W przemyśle motoryzacyjnym, stosowanie pirometrów zgodnie z zaleceniami producentów i normami branżowymi, takimi jak ISO 9001, zapewnia nie tylko wysoką jakość procesów, ale także bezpieczeństwo operacyjne. Dodatkowo, nowoczesne pirometry często wyposażone są w funkcje umożliwiające rejestrowanie i analizowanie danych, co wspiera procesy predykcyjnego utrzymania ruchu, zmniejszając koszty eksploatacji.

Pytanie 24

Łączny koszt naprawy (koszt wymienianego elementu i koszt wymiany) elementu, zgodnie ze specyfikacją zamieszczoną w tabeli, przy cenie 1 rbg. 50 zł i 10% rabacie na wykonanie naprawy, wynosi

Opis czynnościMiejsceRodzajRbgCena
Reflektor kpl.LWY1300

A. 350 zł
B. 315 zł
C. 330 zł
D. 250 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Obliczenie łącznego kosztu naprawy jest kluczowym aspektem zarządzania kosztami w każdej branży, w której prowadzone są naprawy. W tym przypadku, aby uzyskać poprawny wynik, musimy dodać koszt wymienianego elementu do kosztu wymiany, pamiętając o uwzględnieniu rabatu. Koszt wymienianego elementu wynosi 300 zł, co jest wartością standardową w branży. Koszt wymiany wynosi 50 zł, lecz po zastosowaniu 10% rabatu (5 zł), uzyskujemy finalny koszt wymiany równy 45 zł. Zsumowanie tych wartości daje nam 345 zł, co jest poprawnym wynikiem. Niemniej jednak, jeśli chodzi o przedstawione w pytaniu wartości, żadna odpowiedź nie zgadza się z obliczeniami. W praktyce, przy takich obliczeniach warto zwrócić uwagę na dokładność danych źródłowych oraz proces weryfikacji kosztów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami zarządzania kosztami w projektach. Uważne podejście pozwala na lepsze planowanie finansowe oraz unikanie nieprawidłowości w prognozowaniu wydatków.

Pytanie 25

Chromowanie nie jest stosowane w przypadku naprawy

A. wału korbowego silnika.
B. czopów zwrotnic.
C. sworzni tłokowych.
D. gładzi cylindra silnika chłodzonego powietrzem.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Chromowanie nie jest najlepszym pomysłem, jeśli mówimy o naprawie gładzi cylindra w silnikach chłodzonych powietrzem. Dlaczego? No bo może zepsuć właściwości termiczne i mechaniczne materiału cylindra. Zazwyczaj te gładzie robi się z fajnych, wysokiej jakości stopów aluminium albo żeliwa, które świetnie odprowadzają ciepło. A jak nałożysz chrom, to dodajesz warstwę, która może wręcz spowolnić to odprowadzanie ciepła. A to może prowadzić do przegrzewania się silnika, a tego przecież nikt nie chce. W praktyce, zamiast chromować, lepiej jest przeszklić gładzie cylindrów i je honować, żeby mieć odpowiednią chropowatość. To sprzyja lepszemu smarowaniu i zmniejsza zużycie. W branży motoryzacyjnej są różne standardy jak ISO 286-1, które mówią o wymiarach i tolerancjach, ale też normy, które nie przewidują użycia chromu w takich zastosowaniach. Więc lepiej się w to wgłębić, jeśli chcesz dobrze naprawiać silniki.

Pytanie 26

Aby przeprowadzić demontaż półosi napędowej z pojazdu, najpierw trzeba usunąć przegub

A. zewnętrzny z piasty koła
B. wewnętrzny z półosi napędowej
C. zewnętrzny z półosi napędowej
D. wewnętrzny z przekładni głównej

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zewnętrzny przegub półosi napędowej jest kluczowym elementem w układzie napędowym pojazdu, który łączy półosie z piastami kół. Aby przeprowadzić demontaż półosi, najpierw należy odłączyć ten przegub, co umożliwia swobodny dostęp do pozostałych komponentów. W praktyce, po odkręceniu nakrętek mocujących, przegub zewnętrzny można zdemontować bezpośrednio z piasty koła. To podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w mechanice pojazdowej, gdzie każdy etap demontażu jest zaplanowany i przeprowadzany w logice kolejności operacji, minimalizując ryzyko uszkodzenia elementów. W przypadku niektórych modeli pojazdów, zaniechanie demontażu zewnętrznego przegubu może prowadzić do trudności w dalszym demontażu półosi, co podkreśla znaczenie tej sekwencji. Dodatkowo, zwrócenie uwagi na zużycie przegubów zewnętrznych w trakcie rutynowych przeglądów może przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa i wydajności pojazdu, co jest istotne w kontekście standardów motoryzacyjnych.

Pytanie 27

Powierzchnię uszczelniającą głowicy, która uległa deformacji, naprawia się w wyniku

A. planowania
B. galwanizacji
C. klejenia
D. napawania

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Planowanie powierzchni uszczelniającej głowicy to proces, który polega na usunięciu odkształceń oraz zniekształceń poprzez mechaniczne struganie materiału. Działanie to jest kluczowe, ponieważ powierzchnia uszczelniająca musi być gładka, aby zapewnić odpowiednią szczelność w połączeniu z innymi elementami silnika. W praktyce planowanie pozwala na przywrócenie oryginalnych parametrów geometrycznych, co jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania silnika. W przypadku głowicy, która uległa odkształceniu na skutek przegrzewania lub niewłaściwego montażu, planowanie daje możliwość odtworzenia wymaganego poziomu szczelności. W branży mechanicznej często stosuje się maszyny do planowania, które umożliwiają precyzyjne usunięcie niewielkiej ilości materiału. Warto również zaznaczyć, że planowanie powinno być przeprowadzane zgodnie z normami obowiązującymi w danej branży, aby uniknąć dalszych uszkodzeń czy niewłaściwego działania silnika. Przykładem praktycznym może być remont silnika, w którym przed montażem nowej uszczelki głowicy, powierzchnia jest starannie planowana.

Pytanie 28

Zanim przystąpimy do analizy geometrii kół kierowanych, należy przede wszystkim

A. sprawdzić ciśnienie w ogumieniu
B. zablokować pedał hamulca
C. sprawdzić stopień tłumienia amortyzatorów
D. zablokować koło kierownicy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Sprawdzenie ciśnienia w ogumieniu przed przystąpieniem do diagnostyki geometrii kół jest kluczowym krokiem, który zapewnia prawidłowe ustawienie geometrii pojazdu. Niewłaściwe ciśnienie w oponach może prowadzić do nieprawidłowego zużycia opon oraz wpływać na stabilność i bezpieczeństwo jazdy. Standardy branżowe zalecają, aby ciśnienie w oponach było dostosowane do wartości określonych przez producenta pojazdu, co można znaleźć na etykietach umieszczonych na drzwiach lub w instrukcji obsługi. Przykładem praktycznego zastosowania tej wiedzy jest sytuacja, gdy kierowca zauważa nierównomierne zużycie bieżnika. W takim przypadku, zanim przeprowadzi się diagnostykę geometrii, zaleca się sprawdzenie ciśnienia, ponieważ niewłaściwe wartości mogą być przyczyną problemów z ustawieniem kół. Regularne kontrolowanie ciśnienia w oponach nie tylko wpływa na bezpieczeństwo, ale także na wydajność paliwową pojazdu, co jest istotne w kontekście zrównoważonego rozwoju motoryzacji.

Pytanie 29

Najczęściej używanym materiałem do wytwarzania odlewów wałów korbowych jest

A. stal stopowa
B. żeliwo białe
C. żeliwo sferoidalne
D. silumin

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Żeliwo sferoidalne, nazywane też żeliwem nodularnym, to naprawdę świetny wybór do produkcji wałów korbowych. Ma świetne właściwości mechaniczne i jest odporne na zmęczenie, co jest mega ważne. Jego struktura, w której węgiel jest w formie sferoidalnych grafitowych cząstek, sprawia, że łączy w sobie cechy zarówno żeliwa, jak i stali. W porównaniu do tradycyjnego żeliwa szarego, to żeliwo sferoidalne ma lepszą plasticzność i wytrzymałość, a także jest mniej podatne na pękanie. To wszystko pozwala na znaczące zmniejszenie wagi elementów silnika, co na pewno wpływa na efektywność pojazdów. Co więcej, wały korbowe wykonane z tego materiału są zgodne z różnymi normami, jak na przykład ISO 1083, co gwarantuje ich jakość i niezawodność. Można je spotkać w silnikach spalinowych, zarówno w autach, jak i w zastosowaniach przemysłowych, więc to naprawdę dobry wybór dla nowoczesnych konstrukcji silnikowych.

Pytanie 30

Pojawiające się w zbiorniczku wyrównawczym systemu chłodzenia pęcherzyki powietrza mogą być efektem uszkodzenia

A. termostatu
B. nagrzewnicy
C. głowicy silnika
D. pompy wody

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wybór odpowiedzi dotyczącej głowicy silnika jako źródła pęcherzyków powietrza w układzie chłodzenia jest prawidłowy, ponieważ uszkodzenie uszczelek głowicy lub pęknięcia w samej głowicy mogą prowadzić do przedostawania się spalin lub powietrza do układu chłodzenia. Taki stan rzeczy powoduje wytwarzanie pęcherzyków powietrza w zbiorniczku wyrównawczym, co może prowadzić do przegrzewania silnika. W praktyce, w przypadku stwierdzenia nadmiernego ciśnienia w układzie chłodzenia lub nieprawidłowego działania termostatu, zaleca się przeprowadzenie diagnostyki głowicy silnika oraz układu uszczelek, aby wyeliminować potencjalne nieszczelności. W kontekście standardów branżowych, regularne kontrole stanu uszczelek i głowicy silnika są zalecane w celu zapobiegania poważnym awariom i kosztownym naprawom. Odpowiednia konserwacja i nadzór nad układem chłodzenia mogą znacznie zwiększyć trwałość silnika oraz bezpieczeństwo użytkowania pojazdu.

Pytanie 31

W pojeździe z doładowanym silnikiem diesla, po długotrwałej eksploatacji, przed zatrzymaniem silnika, powinno się

A. odłączyć wszystkie odbiorniki energii
B. otworzyć pokrywę silnika, aby przyspieszyć proces chłodzenia
C. zostawić auto na kilka minut na niskich obrotach
D. włączyć ogrzewanie w celu szybszego schłodzenia silnika

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź polegająca na pozostawieniu pojazdu na wolnych obrotach przez kilka minut przed jego unieruchomieniem jest uzasadniona technicznie. Silniki wysokoprężne, zwłaszcza te z doładowaniem, generują znaczną ilość ciepła podczas długotrwałej jazdy. Kiedy silnik jest wyłączany natychmiast po zakończeniu jazdy, może to prowadzić do nadmiernego nagrzewania się niektórych komponentów, zwłaszcza turbosprężarki, co z kolei może skutkować ich uszkodzeniem. Pozostawienie silnika na wolnych obrotach pozwala na jego stopniowe schłodzenie, co sprzyja równomiernemu rozprowadzeniu temperatury oraz redukcji ryzyka uszkodzenia. To praktyka stosowana przez wielu doświadczonych kierowców oraz zalecana przez producentów pojazdów, co potwierdzają również standardy branżowe. Przykładem może być sytuacja, w której po długiej trasie kierowca dojeżdża do stacji benzynowej; zatrzymując się na wolnych obrotach, zmniejsza ryzyko awarii spowodowanych nagłym chłodzeniem silnika. Dobrze jest również pamiętać o systematycznym sprawdzaniu stanu oleju silnikowego, ponieważ odpowiednia jego jakość i poziom wpływają na efektywność chłodzenia silnika.

Pytanie 32

Luz zmierzony w zamku pierścienia tłokowego, umieszczonego w cylindrze silnika po przeprowadzonej naprawie, wynosi 0,6 mm. Producent wskazuje, że ten luz powinien wynosić od 0,25 do 0,40 mm. Uzyskany wynik wskazuje, że

A. luz zamka pierścienia należy powiększyć
B. luz jest zbyt duży
C. luz jest zbyt mały
D. luz mieści się w podanych zaleceniach

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wynik pomiaru luzu w zamku pierścienia tłokowego, który wynosi 0,6 mm, jest powyżej maksymalnej wartości zalecanej przez producenta, która wynosi 0,40 mm. Należy pamiętać, że luz ten jest kluczowy dla prawidłowego funkcjonowania silnika, gdyż zbyt duży luz może prowadzić do zwiększenia zużycia paliwa, a także obniżenia efektywności pracy tłoka. W praktyce, nadmierny luz skutkuje też problemami z uszczelnieniem komory spalania, co może prowadzić do spadku mocy silnika oraz podwyższonej emisji spalin. Standardy branżowe, takie jak normy ISO czy SAE, podkreślają znaczenie precyzyjnego pomiaru i utrzymania luzów w zalecanych granicach, aby zapewnić optymalną wydajność silnika. W przypadku stwierdzenia zbyt dużego luzu, konieczne jest przeprowadzenie dodatkowych działań, takich jak wymiana pierścieni tłokowych lub ich dostosowanie, aby przywrócić odpowiednie parametry funkcjonalne.

Pytanie 33

W trakcie analizy hamulców na stanowisku rolkowym przeprowadza się przede wszystkim pomiar

A. opóźnienia przy hamowaniu
B. dystansu hamowania
C. siły tarcia
D. siły hamowania

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Pomiar siły hamowania na stanowisku rolkowym jest kluczowym elementem oceny efektywności systemu hamulcowego pojazdu. Siła hamowania, mierzona w niutonach (N), określa, jaką moc hamulce są w stanie wygenerować w momencie działania, co bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo i skuteczność hamowania. W praktyce, podczas testów na stanowisku rolkowym, pojazd jest umieszczany na rolkach, a następnie przy użyciu pedału hamulca generowana jest siła, która jest następnie rejestrowana. Pomiar ten pozwala na ocenę stanu technicznego hamulców, co jest zgodne z normami, takimi jak UNECE Regulation No. 13, które regulują wymagania dotyczące hamulców pojazdów. Dobre praktyki w zakresie diagnostyki hamulców obejmują regularne kontrole oraz analizę wyników pomiarów, co umożliwia wczesne wykrywanie ewentualnych usterek oraz zapewnia bezpieczeństwo użytkowników dróg. Zrozumienie siły hamowania oraz jej wpływu na drogę hamowania i opóźnienie jest kluczowe dla inżynierów i techników zajmujących się pojazdami.

Pytanie 34

Na podstawie informacji zawartych w tabeli określ koszt brutto wymiany ogumienia letniego na zimowewykonywane przez jednego pracownika. Stawka VAT wynosi 23%.

Lp.nazwa części/usługicena netto
1opona zimowa 1 szt.250,00 zł
2wymiana opony z wyważeniem 1 szt.25,00 zł
3wyważenie koła 1szt10,00 zł

A. 1 100,00 zł
B. 1 140,00 zł
C. 1 353,00 zł
D. 1 420,20 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź, czyli 1 353,00 zł, została obliczona zgodnie z zasadami rachunkowości dotyczącej kosztów usług związanych z wymianą ogumienia. Aby obliczyć koszt brutto, należy zsumować koszty netto wymiany i wyważenia każdej opony oraz koszt netto zakupu opon zimowych. W tym przypadku koszt netto wymiany i wyważenia jednej opony wynosi 285,00 zł (25,00 zł za wymianę oraz 10,00 zł za wyważenie, do czego należy dodać koszt zakupu opony zimowej, wynoszący 250,00 zł). Zatem koszt netto wymiany czterech opon zimowych to 1 140,00 zł (285,00 zł x 4). Po dodaniu podatku VAT w wysokości 23% otrzymujemy końcowy koszt brutto, który wynosi 1 353,00 zł. Prawidłowe obliczenie kosztów jest kluczowe nie tylko w kontekście zarządzania finansami firmy, lecz także w obliczaniu cen oferowanych usług. Znajomość zasad naliczania VAT oraz umiejętność prawidłowego obliczania kosztów netto i brutto są niezbędne dla każdego specjalisty w branży motoryzacyjnej, a także dla właścicieli warsztatów samochodowych, co pozwala na efektywne zarządzanie budżetem oraz poprawne określenie cen usług.

Pytanie 35

Które z poniższych twierdzeń o samochodzie z automatyczną skrzynią biegów jest fałszywe?

A. Zużycie paliwa jest zazwyczaj trochę wyższe niż w modelu z manualną skrzynią biegów
B. W pojeździe można ręcznie zmieniać biegi
C. Nie powinno się holować samochodu na długie odległości
D. Nie da się uruchomić pojazdu przez zaciągnięcie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wiesz, to stwierdzenie, że w samochodzie z automatyczną skrzynią biegów można zmieniać biegi ręcznie, jest nie do końca prawdziwe. W tradycyjnych automatach to wszystko odbywa się samodzielnie, więc kierowca nie musi się w ogóle tym przejmować. Oczywiście, w nowszych modelach można spotkać coś takiego jak tryb manualny, gdzie jakby można zmieniać biegi, ale to nie jest to, co mamy na myśli w kontekście typowych aut. Automatyczne skrzynie są stworzone, żeby zaoszczędzić paliwo i ułatwić jazdę, bez potrzeby ciągłego operowania sprzęgłem. Na przykład Toyota Prius świetnie to pokazuje – można przyspieszać bardzo płynnie, co jest super dla oszczędności. I pamiętaj, że te nowoczesne skrzynie muszą współpracować z innymi systemami w aucie, to czyni je bardziej skomplikowanymi, ale też lepszymi w działaniu. Dlatego twoje stwierdzenie, że w automacie można ręcznie zmieniać biegi, nie jest zgodne z rzeczywistością.

Pytanie 36

Przy użyciu areometru dokonuje się pomiaru

A. temperatury elektrolitu.
B. napięcia akumulatora.
C. wysokości elektrolitu.
D. gęstości elektrolitu.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź gęstości elektrolitu jest poprawna, ponieważ areometr jest narzędziem służącym do pomiaru gęstości cieczy. W przypadku elektrolitu akumulatorowego, gęstość jest kluczowym wskaźnikiem stanu naładowania akumulatora. Wartość gęstości elektrolitu zależy od jego stanu naładowania: im wyższa gęstość, tym lepsza kondycja akumulatora. Przykładem zastosowania areometru w praktyce jest okresowe sprawdzanie gęstości elektrolitu w akumulatorach kwasowo-ołowiowych, co pozwala na ocenę ich wydajności oraz żywotności. Standardy branżowe, takie jak SAE J537, zalecają monitorowanie gęstości elektrolitu jako kluczowego parametru podczas konserwacji akumulatorów. Wiedza na temat tego, jak interpretować wyniki pomiarów gęstości, jest niezbędna do prawidłowego zarządzania akumulatorami i zapewnienia ich długotrwałej pracy.

Pytanie 37

Przerwa między popychaczem a trzonkiem zaworu ma na celu

A. zmniejszenie hałasu pracy silnika
B. zapewnienie maksymalnego smarowania elementów układu rozrządu
C. kompensację rozszerzalności cieplnej
D. polepszenie odprowadzania ciepła z głowicy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Luz pomiędzy popychaczem a trzonkiem zaworu ma kluczowe znaczenie w kontekście kompensacji rozszerzalności cieplnej. W trakcie pracy silnika, elementy te podlegają znacznym zmianom temperatury, co powoduje ich rozszerzanie się. W przypadku braku odpowiedniego luzu, mogłoby dojść do blokady ruchu popychacza, co z kolei prowadziłoby do uszkodzeń zarówno zaworu, jak i samego układu rozrządu. Ustanowienie odpowiedniego luzu pozwala na swobodne ruchy, co jest niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania silnika. Przykładem zastosowania tej zasady są silniki z systemem zmiennych faz rozrządu, gdzie precyzyjne dopasowanie luzów gwarantuje optymalne osiągi przy różnych prędkościach obrotowych. Warto również zaznaczyć, że zgodnie z dobrymi praktykami w inżynierii motoryzacyjnej, wszelkie tolerancje powinny być ustawione zgodnie z zaleceniami producenta, co zapewnia długotrwałą trwałość komponentów oraz ich niezawodność.

Pytanie 38

Podczas wymiany szyby w pojeździe należy użyć szyby

A. polecanej przez niezależny warsztat.
B. zalecanej przez autoryzowany serwis.
C. z logo producenta samochodu.
D. ze znakiem homologacji.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wybór szyby z homologacją jest kluczowy dla zapewnienia bezpieczeństwa i prawidłowego działania pojazdu. Szyby samochodowe muszą spełniać określone normy i standardy jakości, które są regulowane przez europejskie prawo. Homologacja oznacza, że dana szyba została przetestowana i zatwierdzona zgodnie z wymaganiami technicznymi oraz standardami bezpieczeństwa. Użycie szyby z homologacją zapewnia, że materiał jest odpowiednio przystosowany do warunków zewnętrznych, takich jak zmiany temperatury, ciśnienie czy siła uderzenia. Na przykład, szyby o odpowiedniej homologacji są mniej podatne na pęknięcia w wyniku uderzeń, co jest szczególnie ważne w przypadku wypadków. Dodatkowo, szyby homologowane często zapewniają lepszą izolację akustyczną i termiczną, co zwiększa komfort podróżowania. Wybierając szybę z homologacją, inwestujesz w jakość i bezpieczeństwo, co jest kluczowe dla długotrwałego użytkowania pojazdu.

Pytanie 39

Podczas przeprowadzania głównego remontu, po całkowitym zdemontowaniu silnika, jako pierwsze

A. można przystąpić do montażu nowych elementów.
B. elementy należy poddać regeneracji.
C. elementy należy poddać ocenie.
D. części należy umyć.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
W trakcie naprawy głównej silnika, umycie wszystkich części jest kluczowym krokiem, który należy podjąć po demontażu. Celem mycia jest usunięcie wszelkich zanieczyszczeń, takich jak olej, smar, pył oraz inne osady, które mogłyby zagrażać dalszej pracy silnika. W procesie mycia wykorzystuje się różne metody, takie jak mycie ultradźwiękowe, chemiczne czy za pomocą wysokociśnieniowych myjek, które są zgodne z branżowymi standardami. Na przykład, czyszczenie za pomocą myjki ciśnieniowej może skutecznie usunąć zanieczyszczenia z trudno dostępnych miejsc. Warto również zwrócić uwagę na dobór odpowiednich środków czyszczących, które nie będą miały negatywnego wpływu na materiały, z których wykonane są części. Po dokładnym umyciu, części powinny być dokładnie osuszone, aby uniknąć korozji. Taki proces mycia przed weryfikacją i regeneracją zapewnia, że inspekcja i ewentualne naprawy są przeprowadzane na czystych elementach, co zwiększa ich żywotność i efektywność całego silnika.

Pytanie 40

W trakcie diagnozowania pojazdu na linii testowej przeprowadza się pomiar geometrii przedniego zawieszenia w formie

A. kąta nachylenia osi zwrotnicy
B. kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
C. zbieżności całkowitej kół
D. kąta nachylenia koła

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Pomiar zbieżności całkowitej kół jest kluczowym elementem diagnostyki geometrii zawieszenia pojazdu. Oznacza on kąt, pod jakim przednie koła ustawione są względem siebie, gdy pojazd porusza się na prostym odcinku drogi. Właściwe ustawienie zbieżności ma fundamentalne znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy oraz wydajności pojazdu. Ich niewłaściwe wartości mogą prowadzić do nierównomiernego zużycia opon, a także negatywnie wpływać na prowadzenie i stabilność auta. Na przykład, zbyt dużą zbieżność może powodować szybsze zużycie opon na wewnętrznych krawędziach, co w konsekwencji prowadzi do kosztownych wymian. Praktyka diagnostyczna wymaga regularnego sprawdzania geometrii zawieszenia, zwłaszcza po kolizjach czy wymianach części układu zawieszenia. W branży standardem stały się narzędzia optyczne i laserowe, które umożliwiają precyzyjne pomiary zbieżności, a przez to skuteczne dostosowywanie ustawień zawieszenia do specyfikacji producenta, co jest kluczowe dla zapewnienia optymalnych właściwości jezdnych i komfortu użytkownika.