Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik reklamy
  • Kwalifikacja: PGF.08 - Zarządzanie kampanią reklamową
  • Data rozpoczęcia: 17 kwietnia 2025 08:02
  • Data zakończenia: 17 kwietnia 2025 08:14

Egzamin zdany!

Wynik: 29/40 punktów (72,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Po zakończeniu sesji zdjęciowej stwierdzono, że agencja reklamowa nie zawarła z modelkami umów dotyczących wykorzystania ich wizerunku. Możliwość publikacji zdjęć z sesji istnieje, jeżeli

A. zdjęcia będą użyte w kampanii społecznej
B. modelki otrzymały wynagrodzenie za przeprowadzoną sesję
C. modelki wcześniej miały sesje dla tej agencji
D. na fotografiach nie widać ich twarzy
Analizując inne odpowiedzi, można zauważyć, że każda z nich nie spełnia wymogów prawnych dotyczących wykorzystania wizerunku. Twierdzenie, że modelki już wcześniej pozowały dla tej agencji, nie jest wystarczające do uzyskania zgody na publikację zdjęć. Każda sesja powinna być traktowana oddzielnie, a wcześniejsze doświadczenia nie eliminują potrzeby formalnej zgody na wykorzystanie wizerunku w kontekście konkretnego projektu. Praktyka ta może prowadzić do błędnego założenia, że wcześniejsze wystąpienia w kampaniach dają automatyczne prawa do dalszego wykorzystania wizerunku, co jest niezgodne z zasadami ochrony danych osobowych. Podobnie, stwierdzenie, że na zdjęciach nie widać twarzy, również nie stanowi podstawy prawnej do publikacji. Nawet jeśli twarz nie jest widoczna, wizerunek osoby może być rozpoznawalny w inny sposób, co nadal wymaga zgody. Wykorzystywanie zdjęć w kampaniach społecznych nie zwalnia z obowiązku posiadania zgody. Przyjęcie, że publikacja jest usprawiedliwiona tylko z uwagi na cel społeczny, może prowadzić do nieporozumień, ponieważ niezmiennie obowiązują przepisy dotyczące ochrony wizerunku. W rezultacie, kluczowe jest, aby agencje reklamowe miały świadomość obowiązujących regulacji prawnych i zawsze zabezpieczały formalne zgody przed publikacją zdjęć.

Pytanie 2

Jaką cenę brutto należy wpisać do cennika, jeśli agencja reklamowa na cenę netto zakupu wynoszącą 130,00 zł nakłada 20% marżę oraz 23% stawkę VAT?

A. 156,00 zł
B. 187,20 zł
C. 159,90 zł
D. 191,88 zł
Aby obliczyć cenę brutto w kontekście agencji reklamowej, należy najpierw zastosować narzut do ceny netto, a następnie dodać podatek VAT. Cena netto wynosi 130,00 zł. Stosując narzut w wysokości 20%, obliczamy wartość narzutu: 130,00 zł * 20% = 26,00 zł. Następnie dodajemy tę wartość do ceny netto: 130,00 zł + 26,00 zł = 156,00 zł. Ta kwota jest ceną netto powiększoną o narzut. Kolejnym krokiem jest obliczenie podatku VAT, który wynosi 23% od tej nowej kwoty. Obliczamy VAT: 156,00 zł * 23% = 35,88 zł. Aby uzyskać cenę brutto, dodajemy VAT do ceny po narzucie: 156,00 zł + 35,88 zł = 191,88 zł. Takie podejście jest zgodne z dobrymi praktykami w zakresie obliczania cen w branży reklamowej i handlowej. Warto pamiętać, że właściwe obliczenia są kluczowe dla utrzymania transparentności finansowej i zgodności z przepisami podatkowymi.

Pytanie 3

Jak wysoki był wskaźnik efektywności reklamy, na którą firma wydała 1 000,00 zł, a która przyniosła wzrost przychodów w reklamowanej kategorii o 3 600,00 zł?

A. 0,28
B. 3,6
C. 4 600
D. 2 600
Wskaźnik rentowności reklamy, obliczany jako stosunek przychodu wygenerowanego przez kampanię do kosztów tej kampanii, pozwala na ocenę efektywności wydatków na reklamę. W przedstawionym przypadku firma zainwestowała 1 000,00 zł w reklamę, a przychody wzrosły o 3 600,00 zł. Aby obliczyć wskaźnik rentowności, dzielimy przychody przez koszty reklamy: 3 600 zł / 1 000 zł = 3,6. Oznacza to, że na każde wydane 1 zł firma zarobiła 3,6 zł, co jest doskonałym wynikiem. Tego rodzaju analizy są kluczowe dla podejmowania decyzji marketingowych i alokowania budżetów w przyszłych kampaniach. Warto również zaznaczyć, że standardy branżowe rekomendują, aby wskaźnik rentowności reklamy wynosił co najmniej 2, co sprawia, że wynik 3,6 jest nie tylko satysfakcjonujący, ale także wskazuje na bardzo efektywne wykorzystanie budżetu reklamowego.

Pytanie 4

Który z wymienionych kroków w produkcji spotu telewizyjnego odbywa się jako ostatni?

A. Master
B. Casting
C. Storyboard
D. Betacam
Etap masteringu, jako ostatni krok w procesie produkcji spotu telewizyjnego, ma kluczowe znaczenie dla ostatecznej jakości materiału. Termin "master" odnosi się do stworzenia ostatecznej wersji nagrania, która będzie wykorzystywana do dystrybucji. W trakcie tego etapu przeprowadza się szereg działań, takich jak miksowanie dźwięku, korekcja kolorów oraz przygotowanie materiału do formatów wymaganych przez stacje telewizyjne. W praktyce oznacza to, że przed przekazaniem spotu do emisji, wszystkie elementy muszą być perfekcyjnie dopasowane, co zapewnia wysoką jakość końcowego produktu. Standardy branżowe, takie jak SMPTE (Society of Motion Picture and Television Engineers), dostarczają wytycznych dotyczących parametrów technicznych, które muszą zostać spełnione podczas masteringu, aby zapewnić zgodność z wymaganiami nadawców. Na przykład, różne platformy mogą mieć swoje specyfikacje dotyczące rozdzielczości, kodeków czy bit rate'u, co jest istotne dla prawidłowego odtwarzania spotu. W związku z tym, mastering jest nieodzownym etapem, który nie tylko finalizuje produkcję, ale także wpływa na odbiór spotu przez widzów.

Pytanie 5

Cechą charakterystyczną dla reklamy jest jej duży zasięg, wysoka selektywność geograficzna i demograficzna oraz znaczna wiarygodność?

A. internetowej
B. prasowej
C. radiowej
D. zewnętrznej
Reklama internetowa, radiowa i zewnętrzna mają swoje unikalne cechy, ale nie spełniają wszystkich wymaganych kryteriów w kontekście wysokiego zasięgu, dużej selektywności geograficznej i demograficznej oraz wiarygodności. Reklama internetowa, mimo że ma szeroki zasięg i możliwość targetowania, może być postrzegana jako mniej wiarygodna przez niektórych użytkowników, ze względu na powszechne występowanie reklam, które mogą być uznawane za spam lub nieodpowiednie. Wiele osób ignoruje reklamy internetowe, co obniża ich skuteczność. W przypadku reklamy radiowej, chociaż oferuje ona dość dobrą selektywność demograficzną, nie zawsze może dotrzeć do konkretnych grup geograficznych, zwłaszcza w kontekście lokalnych stacji, które mogą być ograniczone zasięgiem. Dodatkowo, reklama radiowa opiera się na dźwięku, co może ograniczać percepcję i zapamiętywanie. Z kolei reklama zewnętrzna, taka jak billboardy, ma potencjał dotarcia do dużej liczby odbiorców, ale brakuje jej selektywności. Nie można precyzyjnie targetować przekazu do wybranych grup demograficznych, co może prowadzić do marnowania zasobów reklamowych. Obserwacja tych błędów i nieścisłości w podejściu do różnych form reklamy jest kluczowa dla efektywnego planowania kampanii reklamowych, które powinny opierać się na konkretnych celach biznesowych i znajomości preferencji odbiorców.

Pytanie 6

Jaką metodę należy zastosować do uzyskania jednolitego nadruku na drewnianych ołówkach?

A. Termonadruku
B. Tampodruku
C. Fleksografii
D. Rotograwiury
Tampodruk to technika druku, która jest szczególnie skuteczna w przypadku nadruków na przedmiotach o nierównych powierzchniach, takich jak drewniane ołówki. Proces polega na przenoszeniu farby z matrycy na podłoże za pomocą elastycznego stempla (tamponu), co pozwala na dokładne odwzorowanie detali oraz jednolity kolor. W przypadku drewnianych ołówków, tampodruk umożliwia wykonanie nadruku o wysokiej jakości, nawet na niewielkich powierzchniach. Jest to technika powszechnie stosowana w branży promocyjnej, gdzie estetyka i jakość nadruku są kluczowe. Przykładem zastosowania tampodruku mogą być personalizowane ołówki z logo firmy, które są często wykorzystywane jako gadżety reklamowe. Standardy jakości w tampodruku zapewniają, że wydruki są odporne na ścieranie i blaknięcie, co ma znaczenie dla trwałości produktów reklamowych.

Pytanie 7

Ile arkuszy papieru w formacie A3 o wymiarach: 297 x 420 mm należy wykorzystać do ekonomicznego druku 1000 sztuk ulotek A6 o wymiarach 105 x 148?

A. 125 sztuk
B. 1000 sztuk
C. 250 sztuk
D. 500 sztuk
W przypadku obliczeń, które prowadzą do błędnych odpowiedzi, zazwyczaj dochodzi do pomyłki w interpretacji ilości ulotek, które można uzyskać z jednego arkusza papieru A3. Odpowiedzi takie jak 1000, 250 czy 500 sztuk mogą wynikać z niepoprawnego przeliczenia powierzchni papieru lub mylnego założenia, że każda ulotka A6 wymaga jednego arkusza A3. Przykładowo, 1000 sztuk sugeruje, że na każdy arkusz A3 przypada jedna ulotka A6, co jest niezgodne z rzeczywistością, ponieważ pozwala on na wydrukowanie wielu ulotek jednocześnie, co zwiększa efektywność produkcji. Odpowiedzi 250 i 500 również wskazują na błędne założenia dotyczące liczby ulotek w odniesieniu do arkusza A3. Istotne jest, aby przy takich obliczeniach kierować się dokładnymi wymiarami i przyjąć zasady optymalizacji, które mają kluczowe znaczenie w procesach produkcyjnych. Niezwykle ważne jest, aby zrozumieć, że różne formaty papieru i ich współczynniki wykorzystania mają wpływ na całkowite koszty i efektywność produkcji, dlatego zawsze warto kierować się zasadą maksymalizacji użycia materiałów i minimalizacji odpadów.

Pytanie 8

Firma informatyczna pragnie umieścić w tytule ogłoszenia prasowego, w którym promuje swoje usługi, elementy dotyczące korzyści istotnych dla klienta. Który z zaproponowanych tytułów spełnia te kryteria?

A. Dla wszystkich panów.
B. Dlaczego miałbyś płacić za komputer?
C. Na nasz sprzęt dajemy 5 lat gwarancji.
D. Biznesmenie, odwiedź nas!
Nagłówek "Na nasz sprzęt dajemy 5 lat gwarancji" doskonale spełnia wymogi dotyczące komunikacji z klientem, ponieważ bezpośrednio odnosi się do korzyści, jakie klient otrzymuje z zakupu. Długość gwarancji jest kluczowym wskaźnikiem jakości i niezawodności produktu, co jest istotnym czynnikiem decydującym o wyborze dostawcy usług komputerowych. W branży technologicznej standardem jest oferowanie gwarancji, a jej długość może przekładać się na większe zaufanie klientów. Przykładem mogą być renomowane marki, które oferują przedłużone gwarancje jako sposób na wyróżnienie się na rynku oraz budowanie lojalności wśród klientów. Warto również zauważyć, że tak skonstruowany nagłówek przyciąga uwagę potencjalnych klientów, oferując im konkretne, mierzalne korzyści, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w reklamie, gdzie kluczowe jest skupienie się na wartościach dodanych dla użytkownika.

Pytanie 9

Jakie podmioty uczestniczą w procesie zakupowym?

A. inicjator, decydent, nabywca, użytkownik
B. sponsor, analityk, decydent, nabywca
C. inicjator, analityk, decydent, użytkownik
D. analityk, sponsor, decydent, użytkownik
Podmioty biorące udział w procesie zakupowym są kluczowe dla zrozumienia dynamiki decyzji nabywczych w przedsiębiorstwie. Wyróżniamy cztery główne role: inicjator, decydent, nabywca oraz użytkownik. Inicjator to osoba, która identyfikuje potrzebę zakupu i wprowadza pomysł na nowy produkt lub usługę. Decydent podejmuje ostateczną decyzję, często opierając się na analizie wartości, kosztów czy korzyści. Nabywca to osoba odpowiedzialna za realizację zakupu, która wykonuje transakcję, a użytkownik to ten, kto korzysta z zakupionego produktu czy usługi. W praktyce, zrozumienie tych ról pozwala na lepsze dostosowanie strategii marketingowej i sprzedażowej. Na przykład, wprowadzenie nowego oprogramowania do firmy wymaga od marketerów zrozumienia, kto w organizacji jest inicjatorem (np. menedżer IT), kto decyduje (np. dyrektor finansowy) i kto będzie faktycznie używał tego narzędzia (np. pracownicy działu). Takie podejście zwiększa skuteczność działań i zapewnia, że oferta odpowiada na konkretne potrzeby różnych użytkowników, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie zarządzania procesem zakupowym.

Pytanie 10

Agencja marketingowa zrealizowała ocenę swojego środowiska konkurencyjnego przy użyciu metody "Pięciu sił Portera". Ocena nie obejmowała

A. produktów i usług agencji
B. siły negocjacyjnej dostawców
C. siły negocjacyjnej nabywców
D. możliwości substytutów
Analiza otoczenia konkurencyjnego metodą 'Pięciu sił Portera' ma na celu zrozumienie dynamiki rynku oraz sił wpływających na konkurencyjność danej branży. Prawidłowa odpowiedź, dotycząca produktów i usług agencji, wskazuje na to, że metoda ta skupia się na czynnikach zewnętrznych, a nie na wewnętrznych aspektach przedsiębiorstwa. W kontekście tej analizy, czynniki takie jak dostępność substytutów, siła przetargowa nabywców oraz siła przetargowa dostawców są kluczowe, ponieważ dotyczą relacji zewnętrznych, które mają bezpośredni wpływ na pozycję agencji na rynku. Na przykład, analiza dostępności substytutów pozwala agencji zrozumieć, jakie inne produkty lub usługi mogą zaspokajać te same potrzeby klientów, co może wpłynąć na strategię marketingową. W praktyce, agencje reklamowe powinny regularnie przeprowadzać tego rodzaju analizy, aby dostosować swoje oferty i strategie w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe, co jest zgodne z najlepszymi praktykami zarządzania strategicznego.

Pytanie 11

Najlepszym sposobem na zaprezentowanie klientowi projektów graficznych, zarówno w formacie wektorowym, jak i rastrowym, wraz z planem medialnym, jest użycie programu komputerowego

A. MS PowerPoint
B. Corel Draw
C. MS Excel
D. Adobe Photoshop
Wybór narzędzi do prezentacji projektów graficznych powinien opierać się na ich funkcjonalności i zastosowaniu w danym kontekście. MS Excel, choć doskonały do analizy danych i tworzenia wykresów, nie jest odpowiedni do prezentacji graficznych. Jego głównym przeznaczeniem jest praca z danymi liczbowymi, co ogranicza jego użyteczność w przypadku wizualizacji kreatywnych projektów. Natomiast Corel Draw, jako program do grafiki wektorowej, nie jest optymalnym narzędziem do prezentacji; jest idealny do tworzenia projektów graficznych, ale brakuje mu funkcji, które umożliwiłyby ich atrakcyjne przedstawienie w formie prezentacji. Podobnie, Adobe Photoshop, mimo że jest potężnym narzędziem do edycji zdjęć i grafiki rastrowej, nie jest dedykowane do tworzenia prezentacji. Użytkownicy mogą być skłonni do stosowania tych programów z powodu ich znakomitych zdolności graficznych, jednak nie uwzględniają one aspektów prezentacyjnych, takich jak interaktywność czy przystępność dla klientów. Kluczowe jest zrozumienie, że prezentacja to nie tylko sama grafika, ale także sposób jej przedstawienia, co czyni MS PowerPoint właściwym wyborem dla efektywnej komunikacji wizualnej.

Pytanie 12

W trakcie rozmowy handlowej zgodność między wypowiadanymi zdaniami a towarzyszącymi im ruchami ciała określa się mianem

A. paralingwistyki
B. kongruencji
C. pantomimiki
D. proksemiki
Pojęcia pantomimika, proksemika i paralingwistyka, mimo że odnoszą się do komunikacji niewerbalnej, nie są synonimami kongruencji i nie obejmują całego zakresu interakcji między słowami a gestami. Pantomimika koncentruje się głównie na wyrażaniu emocji i myśli za pomocą gestów i mimiki, ale nie uwzględnia bezpośredniego powiązania z wypowiadanymi słowami. Prowadzi to do częstego błędu interpretacyjnego, gdzie użytkownicy mogą mylić samo wyrażanie siebie z potrzebą spójności w komunikacji. Proksemika natomiast dotyczy przestrzeni osobistej oraz dystansu między rozmówcami i nie ma bezpośredniego wpływu na relację między werbalnym a niewerbalnym przekazem. To zjawisko, choć istotne w kontekście interakcji, nie wyjaśnia, dlaczego gesty i słowa muszą być zgodne. Paralingwistyka odnosi się do intonacji, tonu głosu i innych cech dźwiękowych, co również nie dotyczy bezpośrednio spójności pomiędzy wypowiedzią a gestykulacją. Zrozumienie różnic między tymi pojęciami jest kluczowe, ponieważ nieprzemyślane stosowanie tych terminów może prowadzić do zubożenia argumentacji w kontekście skutecznej komunikacji. W praktyce sprzedawcy powinni dążyć do świadomego kształtowania spójności między tym, co mówią, a tym, jak się wyrażają, aby skutecznie przekonywać klientów.

Pytanie 13

Które z poniższych materiałów stanowi wtórne źródło danych marketingowych?

A. Ankieta
B. Rocznik statystyczny GUS
C. Film z obserwacji jednostki poddanej badaniu
D. Wywiad bezpośredni
Wywiad bezpośredni, film z obserwacji jednostki poddanej badaniu oraz ankieta stanowią pierwotne źródła informacji, co oznacza, że dla potrzeb marketingowych zbierają dane bezpośrednio od respondentów lub w ramach obserwacji. W przypadku wywiadu bezpośredniego mamy do czynienia z interakcją pomiędzy badaczem a uczestnikiem, co pozwala na uzyskanie szczegółowych, często jakościowych danych na temat opinii, preferencji i zachowań. To podejście jest szczególnie przydatne w sytuacjach, gdy potrzebne są głębsze informacje, które mogą być trudne do uchwycenia w standardowych kwestionariuszach. Film z obserwacji jednostki również dostarcza unikatowych danych, ponieważ rejestruje naturalne zachowania w kontekście rzeczywistym, co może być trudne do osiągnięcia w ramach tradycyjnych badań. Z kolei ankieta, jako metoda zbierania danych ilościowych, pozwala na zgromadzenie szerokiego zakresu informacji w krótkim czasie, co jest kluczowe w badaniach marketingowych. Wiele osób może mylnie uznawać te metody za wtórne z powodu ich zastosowania w analizach, jednak wszystkie one polegają na bezpośrednim pozyskiwaniu danych, co czyni je pierwotnymi źródłami informacji. Dlatego w kontekście badań marketingowych, zrozumienie różnicy pomiędzy źródłami wtórnymi a pierwotnymi jest niezbędne do skutecznego planowania i realizacji strategii badawczych.

Pytanie 14

Agencja reklamowa postanowiła wdrożyć strategię rozszerzenia rynku. Jakie działania powinna podjąć?

A. Wprowadzić nowy produkt reklamowy
B. Wprowadzić dywersyfikację poziomą
C. Zmienić dostawców
D. Rozpocząć działalność w pobliskim województwie
Podjęcie działalności w sąsiednim województwie to kluczowa strategia rozwoju rynku, która polega na ekspansji geograficznej. Tego rodzaju działanie pozwala agencji reklamowej dotrzeć do nowych klientów i zbudować swoją markę w obszarze, który wcześniej nie był obsługiwany. Przykładowo, jeżeli agencja działa w jednym województwie, może rozszerzyć swoje usługi do pobliskich regionów, gdzie może być mniejsze nasycenie konkurencją. Z perspektywy dobrych praktyk branżowych, takie podejście sprzyja zwiększeniu przychodów poprzez pozyskanie nowych klientów, a także może prowadzić do wzrostu rozpoznawalności marki. Warto również zauważyć, że rozwój na nowych rynkach często wiąże się z dostosowaniem ofert do lokalnych potrzeb i preferencji, co może pozytywnie wpłynąć na satysfakcję klientów. W związku z tym, strategia ta jest nie tylko zgodna z teorią rozwoju rynku, ale także ma praktyczne zastosowanie w realiach biznesowych.

Pytanie 15

Jakie cechy powinna mieć prawidłowo przygotowana prezentacja dla klienta?

A. Spójny wygląd slajdów w całej prezentacji, tekst wolny od żargonu branżowego, jednolity sposób wyróżnienia tekstu
B. Różnorodny wygląd slajdów, tekst zawierający żargon branżowy, jednolity sposób wyróżnienia tekstu
C. Spójny wygląd slajdów w całej prezentacji, tekst zawierający żargon branżowy, wiele metod wyróżnienia tekstu
D. Różnorodny wygląd slajdów, tekst wolny od żargonu branżowego, wiele metod wyróżnienia tekstu
Poprawnie wykonana prezentacja dla klienta powinna charakteryzować się jednolitym wyglądem slajdów, co sprzyja spójności i profesjonalizmowi. Utrzymanie jednego stylu wizualnego pozwala odbiorcom na łatwiejsze śledzenie treści prezentacji, co jest kluczowe w kontekście skutecznej komunikacji. Tekst powinien być wolny od żargonu branżowego, ponieważ może on być niezrozumiały dla klientów z innych sektorów lub tych, którzy nie są zaznajomieni z terminologią. Zastosowanie jednego sposobu wyróżnienia tekstu, na przykład poprzez użycie pogrubienia dla najważniejszych punktów, zwiększa klarowność i koncentruje uwagę odbiorców na kluczowych informacjach. W praktyce, prezentacje dla klientów powinny być nie tylko informacyjne, ale również przystępne, co można osiągnąć poprzez zrozumiałą i spójną narrację. Warto również przywołać zasady projektowania prezentacji, takie jak zasada 10-20-30 Guy'a Kawasaki, która sugeruje, że prezentacja powinna mieć maksymalnie 10 slajdów, trwać 20 minut i czcionka nie powinna być mniejsza niż 30 punktów, co wspiera czytelność i zrozumienie.

Pytanie 16

W Polsce rejestrację znaku graficznego oraz marki firmy lub produktu przeprowadza

A. Urząd Rejestracji Produktów
B. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
C. Urząd Patentowy
D. Urząd Certyfikacji
Rejestracja znaku graficznego oraz nazwy firmy lub produktu w Polsce odbywa się głównie za pośrednictwem Urzędu Patentowego. To instytucja odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń dotyczących znaków towarowych oraz ich ochronę. Urząd Patentowy ocenia zgłoszenia pod kątem spełnienia określonych wymogów prawnych, takich jak unikalność znaku i brak kolizji z wcześniej zarejestrowanymi znakami. Pozytywna decyzja skutkuje przyznaniem prawa ochronnego, co pozwala właścicielowi na wyłączne korzystanie z znaku na rynku, a także na dochodzenie swoich praw w przypadku naruszenia. Przykładem zastosowania tej procedury może być mała firma, która po rejestracji swojego logo może skutecznie chronić swoje interesy przed nieuczciwą konkurencją. Ważne jest, aby przed złożeniem zgłoszenia przeprowadzić badania wcześniejszych rejestracji, co może pomóc uniknąć odrzucenia wniosku. Zgodnie z dobrą praktyką, przedsiębiorcy powinni również rozważyć międzynarodową ochronę swojego znaku, korzystając z systemu madryckiego, co umożliwia rozszerzenie ochrony na inne kraje.

Pytanie 17

Reklamy umieszczane na pojazdach komunikacji miejskiej (tramwajach, autobusach, samochodach) stanowią przykład

A. reklamy zewnętrznej
B. reklamy w kinach
C. telemarketingu
D. reklamy w punktach sprzedaży
Reklamy umieszczane na środkach transportu, takich jak tramwaje czy autobusy, są doskonałym przykładem reklamy zewnętrznej (outdoor advertising). Tego typu reklama ma na celu dotarcie do szerokiego kręgu odbiorców w przestrzeni publicznej, co znacznie zwiększa jej zasięg oraz efektywność. Reklamy te są doskonale widoczne dla osób korzystających z transportu publicznego, pieszych oraz kierowców. Przykładem mogą być reklamy umieszczone na bokach autobusów, które poruszają się po miastach, docierając do różnych grup społecznych. Dobre praktyki w tej dziedzinie obejmują m.in. projektowanie przekazu reklamowego, który jest prosty, atrakcyjny i łatwy do zapamiętania, co może zwiększyć jego skuteczność. Reklama zewnętrzna często wspiera kampanie cyfrowe, tworząc zintegrowane strategie marketingowe, które wykorzystują różne kanały komunikacji. Warto również zauważyć, że taka forma reklamy sprzyja budowaniu świadomości marki oraz jej rozpoznawalności w dłuższym czasie.

Pytanie 18

Aby zrealizować kampanię reklamową, firma AS postanowiła przeprowadzić badanie rynkowe. Jak nazywa się pytanie, które ma na celu wyeliminowanie uczestników, do których badanie nie jest skierowane?

A. Filtrujące
B. Alternatywne
C. Otwarte
D. Projekcyjne
Odpowiedź filtrujące jest prawidłowa, ponieważ pytania filtrujące służą do eliminacji respondentów, którzy nie spełniają określonych kryteriów badania. Ich głównym celem jest skoncentrowanie się na odpowiedniej grupie docelowej, co pozwala na uzyskanie bardziej precyzyjnych i wartościowych danych. Przykładem zastosowania pytań filtrujących może być badanie rynku dotyczące nowego produktu skierowanego do młodych dorosłych. W takim przypadku pytanie filtrujące może brzmieć: 'Czy masz od 18 do 30 lat?' Osoby, które odpowiadają negatywnie, zostaną wykluczone z dalszej części badania, co zmniejsza ryzyko zbierania danych od niewłaściwych respondentów. Zgodnie z dobrymi praktykami w badaniach marketingowych, pytania filtrujące powinny być kluczowym elementem każdego kwestionariusza, ponieważ zapewniają, że uzyskiwane informacje są reprezentatywne dla grupy docelowej i zwiększają jakość danych. Zastosowanie takich pytań przyczynia się do efektywności analizy wyników i podejmowania strategicznych decyzji na podstawie rzetelnych informacji.

Pytanie 19

Reklama nie ma na celu

A. wykorzystanie narzędzi marketingowych
B. przekazanie informacji o produkcie
C. zyskanie sympatii wszystkich odbiorców
D. przedstawienie korzyści płynących z zakupu
Stwierdzenie, że celem reklamy jest spodobanie się każdemu z odbiorców, odbiega od fundamentalnych zasad marketingowych. W praktyce rynkowej, każdy produkt czy usługa jest skierowana do określonej grupy konsumentów, co jest kluczowe dla efektywności działań marketingowych. Próba zadowolenia wszystkich potencjalnych klientów prowadzi często do rozmycia przekazu reklamowego, co skutkuje brakiem klarowności oraz osłabieniem wizerunku marki. Reklamy powinny być skoncentrowane na dostarczaniu informacji, które są istotne dla konkretnej grupy docelowej, a nie próbować trafiać do wszystkich bez wyjątku. Ponadto, posługiwanie się narzędziami marketingowymi, takimi jak analiza segmentacji rynku, pozwala na identyfikację specyficznych potrzeb i preferencji odbiorców. Takie podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży, które podkreślają znaczenie personalizacji komunikacji reklamowej. Oprócz tego, skuteczne kampanie reklamowe skupiają się na podkreślaniu korzyści płynących z zakupu, co jest istotniejszym elementem niż chęć przypodobania się każdemu. Dlatego ważne jest, aby reklama była skonstruowana w sposób, który w sposób jasny i przystępny przekazuje kluczowe informacje, pozostawiając emocjonalne reakcje na boku. Taka strategia nie tylko przynosi lepsze wyniki sprzedażowe, ale również przyczynia się do budowania trwałych relacji z klientami, które są oparte na zaufaniu i zrozumieniu ich potrzeb.

Pytanie 20

Termin kolorystyki druku 4+4 oznacza projekt zadrukowany

A. czterema kolorami z jednej strony i jednym kolorem z drugiej strony
B. jednym kolorem z jednej strony oraz pełną kolorystyką z drugiej strony
C. dwustronnie w jednym kolorze
D. obustronnie w pełnej kolorystyce
Odpowiedź obustronnie w pełnej kolorystyce jest trafna, ponieważ oznaczenie 4+4 w druku odnosi się do zastosowania czterech podstawowych kolorów CMYK (cyjan, magenta, żółty, czarny) na obu stronach materiału. W praktyce oznacza to, że zarówno awers, jak i rewers druku są zadrukowane w pełnym zakresie kolorów, co zapewnia wysoką jakość wizualną i estetyczne efekty. Takie podejście jest szczególnie istotne w przypadku materiałów reklamowych, broszur czy katalogów, gdzie kolorowe ilustracje i grafiki mają kluczowe znaczenie dla przyciągnięcia uwagi odbiorcy. W branży drukarskiej standardem jest stosowanie druku 4+4 w projektach, które wymagają spójności wizualnej na obu stronach, co sprawia, że tekst i grafika są prezentowane w atrakcyjny sposób. Dobre praktyki w projektowaniu graficznym zalecają również stosowanie tego rodzaju druku w projektach, gdzie maksymalizuje się oddziaływanie na odbiorców poprzez bogaty wachlarz kolorów. Zrozumienie tego zagadnienia jest kluczowe dla profesjonalistów w dziedzinie marketingu i reklamy, którzy pragną skutecznie komunikować swoje przesłanie poprzez wizualne media.

Pytanie 21

Agencje zajmują się tworzeniem i realizacją kampanii reklamowych w sklepach tradycyjnych

A. BTL
B. kreatywne
C. interaktywne
D. medialne
Odpowiedzią, która najlepiej odpowiada na zadane pytanie, jest BTL, co oznacza Below The Line. Agencje BTL specjalizują się w organizacji i realizacji kampanii reklamowych, które są skierowane do klientów w punktach sprzedaży, co jest kluczowe dla efektywności marketingu w sklepach stacjonarnych. Przykłady działań BTL obejmują promocje sprzedażowe, degustacje produktów, eventy oraz reklamy w miejscu sprzedaży (POS). Te działania są często bardziej osobiste i bezpośrednie w porównaniu do tradycyjnych kampanii ATL (Above The Line), które są skierowane do masowej publiczności poprzez media. Agencje BTL pomagają w tworzeniu unikalnych doświadczeń zakupowych, co może znacząco wpłynąć na decyzje zakupowe klientów. Zgodnie z najlepszymi praktykami marketingowymi, skuteczne kampanie BTL wymagają zrozumienia preferencji i zachowań docelowej grupy odbiorców, co pozwala na skuteczniejsze angażowanie ich w interakcje z marką.

Pytanie 22

Przeniesienie emocji wywołanych przez reklamę na dany produkt określane jest mianem efektu

A. owczego pędu
B. coctail party
C. halo
D. konsekwencji
Efekt halo to zjawisko psychologiczne, polegające na przeniesieniu emocji lub odczuć wywołanych jedną cechą, np. atrakcyjnym przekazem reklamowym, na inne cechy produktu. Oznacza to, że jeśli reklama wywołuje pozytywne uczucia, konsumenci mogą przypisać te pozytywne odczucia również innym aspektom, takim jak jakość czy funkcjonalność produktu. Przykładem zastosowania efektu halo jest kampania reklamowa luksusowego samochodu, która prezentuje go w kontekście ekskluzywności i prestiżu. Nawet jeśli samochód nie ma wszystkich innowacyjnych funkcji, pozytywne emocje związane z jego wizerunkiem mogą skłonić konsumentów do przekonania, że jest lepszy niż tańsze alternatywy. W praktyce, marketerzy starają się wykorzystywać efekt halo, aby budować pozytywny wizerunek marki i zwiększyć sprzedaż, co jest zgodne z rekomendacjami zawartymi w standardach marketingu emocjonalnego.

Pytanie 23

Przygotowanie skondensowanej, zazwyczaj symbolicznej formy wyrażenia wyjątkowej propozycji, mającej na celu wywołanie potrzeby zakupu produktu lub skorzystania z usługi, polega na stworzeniu

A. strategii reklamowej
B. spotu reklamowego
C. kampanii reklamowej
D. sloganu reklamowego
Slogan reklamowy to zwięzła i chwytliwa forma komunikacji marketingowej, która ma na celu wywołanie emocji oraz zwrócenie uwagi na produkt lub usługę. Dobrze skonstruowany slogan potrafi precyzyjnie wyrazić unikatową propozycję wartości firmy, co wpływa na decyzje zakupowe konsumentów. Przykłady udanych sloganów, takich jak "Just Do It" od Nike czy "Think Different" od Apple, pokazują, jak skutecznie można wykorzystać te krótkie hasła do budowania silnej marki. Slogany powinny być łatwe do zapamiętania, a ich treść musi odzwierciedlać misję oraz wartości firmy. W praktyce, tworzenie sloganu reklamowego wymaga zrozumienia grupy docelowej oraz wyróżnienia się na tle konkurencji. W branży marketingowej powszechnie uznaje się, że skuteczny slogan powinien być nie tylko kreatywny, ale także zgodny z zasadami etyki reklamy oraz dostosowany do kontekstu kulturowego danego rynku.

Pytanie 24

Agencja marketingowa wystawiła fakturę za stworzenie strony internetowej. Po dalszych negocjacjach agencja zdecydowała się przyznać klientowi zniżkę. Jaki rodzaj dokumentu powinna wystawić agencja?

A. Notę korygującą
B. Nową fakturę
C. Rachunek uproszczony
D. Fakturę korygującą
Faktura korygująca jest dokumentem, który służy do wprowadzenia zmian w treści już wystawionej faktury, co jest szczególnie ważne w kontekście udzielania rabatów. W sytuacji, gdy agencja reklamowa postanawia obniżyć cenę za wykonany projekt strony internetowej, niezbędne jest wystawienie faktury korygującej, aby prawidłowo udokumentować tę zmianę. Faktura korygująca zawiera szczegółowe informacje dotyczące pierwotnej faktury oraz nowe wartości, co umożliwia zarówno agencji, jak i klientowi prawidłowe rozliczenie finansowe. Przykładowo, jeżeli pierwotna faktura opiewała na kwotę 10 000 zł, a udzielony rabat wynosi 1 000 zł, to faktura korygująca powinna wykazać tę zmianę. Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz standardami księgowości, takie podejście zapewnia przejrzystość i dokładność w dokumentacji finansowej, ułatwiając prowadzenie ksiąg rachunkowych oraz unikając problemów podczas kontroli skarbowych.

Pytanie 25

Jaki jest współczynnik GRP kampanii reklamowej wody mineralnej "Jowita", która dotarła do 45% grupy docelowej, przy częstotliwości emisji równej 3?

A. 225
B. 135
C. 167
D. 15
Współczynnik GRP (Gross Rating Point) jest kluczowym wskaźnikiem używanym w planowaniu kampanii reklamowych, który pozwala ocenić całkowity zasięg kampanii w odniesieniu do grupy docelowej. Wzór na obliczenie GRP jest następujący: GRP = Zasięg (%) x Częstotliwość. W przypadku kampanii reklamowej wody mineralnej 'Jowita', zasięg wynosi 45%, a częstotliwość emisji wyniosła 3. Podstawiając te wartości do wzoru, otrzymujemy GRP = 45 x 3 = 135. W praktyce, wysoki współczynnik GRP wskazuje na efektywność kampanii, ponieważ oznacza, że reklama dociera do znacznej części docelowej grupy odbiorców z odpowiednią częstotliwością. Prawidłowe obliczenie GRP jest niezbędne do oceny skuteczności działań marketingowych i umożliwia porównanie różnych kampanii. W branży reklamowej normą jest dążenie do osiągnięcia jak najwyższego GRP, co przekłada się na lepsze wyniki sprzedażowe. Warto również zauważyć, że GRP jest użytecznym narzędziem w negocjacjach z mediami oraz planowaniu budżetu reklamowego.

Pytanie 26

Agencja reklamowa wystawiła fakturę VAT dla klienta, potwierdzając sprzedaż 500 sztuk teczek reklamowych. Po zrealizowaniu transakcji klient postanowił zmniejszyć zamówienie do 400 sztuk. Jaki dokument powinna wystawić agencja, aby poprawnie uaktualnić dane?

A. Fakturę korygującą
B. Fakturę zaliczkową
C. Fakturę pro-forma
D. Notę korygującą
Faktura korygująca to coś w rodzaju poprawki do już wystawionej faktury. Używamy jej, kiedy trzeba coś zmienić, na przykład, gdy zmienia się wartość sprzedaży lub ilość zamówionych towarów. W Twoim przypadku klient zmniejszył zamówienie z 500 do 400 teczek. To oznacza, że musimy skorygować oryginalną fakturę VAT. Dzięki fakturze korygującej możemy to wszystko dobrze odzwierciedlić w dokumentach księgowych i podatkowych. I to jest ważne, bo przepisy mówią, że wszelkie zmiany muszą być odpowiednio udokumentowane. Jak agencja wystawi korektę, to zmniejszy wartość sprzedaży i również zmniejszy VAT, który klient musi zapłacić. Pamiętaj też, że w fakturze korygującej powinien być numer oryginalnej faktury i powód korekty. To ważne dla ewidencji i audytów.

Pytanie 27

Lista wymaganych materiałów do przeprowadzenia kampanii reklamowej nosi nazwę

A. kalkulacją wartościową
B. kalkulacją ilościową
C. zapotrzebowaniem materiałowym
D. zapotrzebowaniem sprzętowym
Kalkulacja ilościowa oraz kalkulacja wartościowa są terminami, które dotyczą innego aspektu zarządzania projektami. Pierwsza z tych pojęć koncentruje się na określeniu ilości zasobów wymaganych do realizacji działań, jednak nie odnosi się bezpośrednio do specyfikacji materiałów potrzebnych do kampanii reklamowej. W kontekście reklamy, kalkulacja ilościowa mogłaby służyć do obliczenia, ile egzemplarzy materiałów promocyjnych należy wykonać, ale nie precyzuje, jakie to będą materiały. Z kolei kalkulacja wartościowa skupia się na kosztach związanych z realizacją kampanii, co może obejmować wydatki na media, wynagrodzenia, ale nie dostarcza konkretnego zestawienia materiałów. Zapotrzebowanie sprzętowe, chociaż zbliżone, odnosi się głównie do zasobów technicznych, takich jak sprzęt fotograficzny czy nagraniowy, a nie do materiałów reklamowych jako takich. Typowym błędem myślowym, który prowadzi do wyboru niewłaściwych odpowiedzi, jest nieprecyzyjne rozumienie terminów i ich kontekstu w branży reklamowej. Dlatego kluczowe jest, aby zrozumieć, że zapotrzebowanie materiałowe to kompleksowe zestawienie wszystkich niezbędnych zasobów, co umożliwia skuteczną realizację kampanii reklamowej.

Pytanie 28

Agencja reklamowa stworzyła różnorodną ofertę produktów i usług, dlatego zdecydowała się na strategię marketingową skoncentrowaną na postawach klientów?

A. poszukujących różnorodności
B. zmodyfikowanych
C. rutynowych
D. redukujących dysonans
Odpowiedź "poszukujących różnorodności" jest trafna, bo to właśnie ta strategia marketingowa odpowiada na potrzeby klientów, którzy chcą czegoś nowego i innego w ofercie. Takie osoby często otwierają się na nowe doświadczenia, a to daje agencjom reklamowym szansę na wybicie się spośród innych. Weźmy na przykład kampanie firm kosmetycznych, które czasami wprowadzają limitowane edycje produktów. To przyciąga klientów, którzy są ciekawi unikalnych ofert. Podobnie w modzie – sezonowe kolekcje czy współprace z influencerami to sposób na zaspokojenie tego głodu różnorodności. Ta strategia jest zgodna z tym, co zalecają standardy marketingowe, podkreślając, jak ważne jest dostosowywanie oferty do zmieniających się potrzeb rynku.

Pytanie 29

W pierwszym kwartale agencja reklamowa wystawiła faktury VAT swoim klientom na sumę 50 000,00 zł netto. Jednocześnie otrzymała faktury VAT za zakup towarów i usług o wartości 20 000,00 zł netto. Stawka podatku VAT wynosiła 23% zarówno dla zakupów, jak i sprzedaży. Jaką kwotę podatku VAT agencja musi przekazać do Urzędu Skarbowego za pierwszy kwartał?

A. 6 900,00 zł
B. 11 500,00 zł
C. 16 100,00 zł
D. 4 600,00 zł
Analiza niepoprawnych odpowiedzi często wynika z niepełnego zrozumienia mechanizmu obliczania podatku VAT oraz jego wpływu na działania biznesowe. W przypadku odpowiedzi sugerujących kwoty takie jak 11 500,00 zł, 4 600,00 zł czy 16 100,00 zł, pojawia się mylne założenie, że wszystkie kwoty VAT związane z zakupami lub sprzedażą są odprowadzane w całości bez uwzględnienia netto. Na przykład, wybór odpowiedzi 11 500,00 zł może sugerować, że osoba uważa, iż cała kwota VAT od sprzedaży jest do odprowadzenia, ignorując fakt, że VAT od zakupów powinien być od niego odliczony. W podobny sposób, wybór 4 600,00 zł jako odpowiedzi wskazuje na brak uwzględnienia przychodu ze sprzedaży, co jest kluczowe w obliczeniach. Z kolei 16 100,00 zł wskazuje na skumulowanie obu kwot VAT, co jest fundamentalnym błędem, ponieważ nieodpowiednie dodawanie kwot VAT z różnych źródeł prowadzi do zawyżenia zobowiązań podatkowych. Ważne jest, aby w praktyce biznesowej stosować się do zasady, że podatek VAT od zakupów jest odliczany od podatku VAT od sprzedaży, co jest zgodne z obowiązującymi regulacjami i standardami rachunkowości. Niezrozumienie tej zasady może prowadzić do błędnych rozliczeń i potencjalnych problemów prawnych.

Pytanie 30

Który z dostępnych środków reklamowych powinien wybrać klient, jeśli interesuje go produkt outdoor?

A. Dangler
B. Teczkę firmową
C. Citylight
D. Wizytówkę
Wybór 'Citylight' jako środka reklamowego dla produktu outdoor jest trafny ze względu na charakterystykę tej formy reklamy. Citylight to nośnik reklamowy, który jest najczęściej umieszczany w ruchliwych miejscach, takich jak przystanki komunikacji miejskiej, centra handlowe czy ulice o dużym natężeniu ruchu. Dzięki temu, reklama dotrze do szerokiego grona odbiorców i zyska wysoką widoczność. Citylighty są zaprojektowane, aby przyciągać uwagę, co sprawia, że są idealnym narzędziem dla kampanii outdoorowych. Na przykład, marki sportowe często korzystają z citylightów, aby promować nowe kolekcje odzieży lub sprzętu, co pozwala im wygenerować zainteresowanie i zwiększyć sprzedaż. Zastosowanie standardów branżowych, takich jak odpowiednie rozmieszczenie nośników w strategicznych lokalizacjach, jest kluczowe dla osiągnięcia efektywności kampanii outdoorowych. Warto również pamiętać o estetyce i kreatywności grafiki, która powinna być dostosowana do specyfiki miejsca oraz grupy docelowej.

Pytanie 31

Jakie jest pierwsze zadanie w procesie produkcji spotu reklamowego, które agencja reklamowa powinna pokazać swojemu klientowi?

A. Storyboard
B. Animatic
C. Casting
D. Udźwiękowienie
Storyboard to kluczowy dokument w procesie produkcji spotu reklamowego, który ilustruje wizję kreatywną i narracyjną projektu. Przedstawia serię rysunków lub obrazów, które ukazują, jak poszczególne ujęcia będą wyglądały w finalnym spocie. Storyboard nie tylko pomoże w komunikacji z klientem, ale także stanowi nieocenioną pomoc dla zespołu produkcyjnego, który będzie wiedział, jakie elementy wizualne i narracyjne należy uwzględnić podczas kręcenia i montażu. Dzięki storyboardowi można również zidentyfikować potencjalne problemy w koncepcji na wczesnym etapie, co pozwala na ich korektę zanim zostaną poniesione znaczne koszty produkcji. W branży reklamowej standardem jest również angażowanie klienta w ten proces, co pozwala na uzyskanie feedbacku i pewności, że wizja agencji jest zgodna z oczekiwaniami klienta. Zastosowanie storyboardu w praktyce można zobaczyć w filmach reklamowych, gdzie często wykorzystywane są różne techniki rysunkowe, a także w animacjach, gdzie storyboard pełni rolę mapy do realizacji końcowego produktu.

Pytanie 32

AIDCAS to model wpływu reklamy, który obejmuje:

A. Attention, Interest, Definition, Conviction, Action, Satisfaction
B. Attention, Interest, Desire, Conviction, Action, Satisfaction
C. Attention, Interest, Desire, Comprehension, Action, Satisfaction
D. Attention, Interest, Desire, Comprehension, Awareness, Satisfaction
Odpowiedź 'Attention, Interest, Desire, Conviction, Action, Satisfaction' jest poprawna, ponieważ odzwierciedla klasyczny model AIDCAS, który jest szeroko stosowany w marketingu i reklamie. Model ten wskazuje na etapy, przez które przechodzi konsument podczas interakcji z przekazem reklamowym. Na początek, 'Attention' koncentruje się na przyciągnięciu uwagi odbiorcy, co jest kluczowe w zatłoczonym środowisku reklamy. Następnie, wzbudzenie 'Interest' polega na zainteresowaniu konsumenta oferowanym produktem lub usługą. Etap 'Desire' odnosi się do budowania pragnienia posiadania produktu, co może być osiągnięte poprzez ukazywanie korzyści i emocjonalnych aspektów oferty. 'Conviction' to moment, w którym konsument jest przekonany o wartości produktu, co jest kluczowe dla finalizacji zakupu. 'Action' to bezpośrednie działanie konsumenta, czyli dokonanie zakupu. Ostatni etap, 'Satisfaction', koncentruje się na zapewnieniu satysfakcji klienta, co jest niezbędne do budowania lojalności i powracających zakupów. Zastosowanie tego modelu w strategiach marketingowych pozwala na skuteczniejsze projektowanie kampanii oraz lepsze zrozumienie behawioralnych aspektów decyzji zakupowych.

Pytanie 33

W miejscach pracy, gdzie realizowana jest lekka praca fizyczna, pracodawca jest zobowiązany zapewnić pracownikom temperaturę nie niższą niż

A. 18°C
B. 16°C
C. 17°C
D. 15°C
W pomieszczeniach pracy, w których wykonywana jest lekka praca fizyczna, zgodnie z przepisami prawa pracy, pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom temperaturę nie niższą niż 18°C. Jest to standard określony w Kodeksie pracy oraz w przepisach dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy. Utrzymanie odpowiedniej temperatury jest kluczowe dla zachowania komfortu pracy oraz zdrowia zatrudnionych. Przy temperaturze poniżej 18°C możliwe jest wystąpienie dyskomfortu termicznego, co może wpływać na koncentrację i wydajność pracowników. Przykładowo, w biurach, gdzie pracownicy spędzają wiele godzin w pozycji siedzącej, odpowiednia temperatura sprzyja lepszemu samopoczuciu i efektywności. Dla pracodawców ważne jest także monitorowanie i dostosowywanie warunków pracy, aby spełniały one normy BHP oraz zasady ergonomii, co z kolei przekłada się na mniejsze ryzyko wystąpienia chorób zawodowych oraz absencji w pracy.

Pytanie 34

Aby nawiązać bezpośredni kontakt interpersonalny z klientem, najlepszym rozwiązaniem będzie zastosowanie

A. promocji osobistej
B. promocji dodatkowej
C. classifields
D. publicity
Promocja osobista, znana również jako sprzedaż osobista, jest kluczowym narzędziem w strategii marketingowej, pozwalającym na nawiązanie bezpośredniego kontaktu z klientem. Oferuje ona unikalną możliwość dostosowania komunikacji do indywidualnych potrzeb i oczekiwań odbiorcy. W przeciwieństwie do innych form promocji, takich jak public relations czy reklama, które zazwyczaj mają charakter masowy, promocja osobista umożliwia bezpośrednie interakcje, co może prowadzić do większej skuteczności w przekonywaniu klien-ta. Przykładem skutecznego zastosowania promocji osobistej może być spotkanie handlowe, podczas którego przedstawiciel firmy nawiązuje relację z klientem, poznaje jego potrzeby i oferuje spersonalizowane rozwiązania. W praktyce, wykorzystanie promocji osobistej jest zgodne z zasadami budowania długotrwałych relacji z klientami, co jest istotnym aspektem customer relationship management (CRM). W związku z tym, umiejętności interpersonalne, takie jak empatia, aktywne słuchanie i umiejętność zadawania odpowiednich pytań, są niezbędne w skutecznej promocji osobistej.

Pytanie 35

Aby przeprowadzić rozmowę z klientami sklepu na temat wprowadzonego asortymentu, należy zastosować metodę

A. badań ankietowych
B. wywiadu
C. obserwacji
D. testu
Metody zbierania danych, takie jak badania ankietowe, testy i obserwacja, mają swoje unikalne zastosowania, ale w kontekście prowadzenia rozmów z klientami na temat asortymentu nie są najlepszym wyborem. Badania ankietowe, choć mogą dostarczyć cennych danych ilościowych, ograniczają się do zamkniętych pytań i mogą nie pozwolić na wyczerpujące zbadanie opinii klientów. Często respondenci nie mają możliwości rozwinięcia swoich myśli, co prowadzi do utraty cennych informacji. Testy, w szczególności w odniesieniu do produktów, koncentrują się na ocenie ich funkcjonalności i nie są ukierunkowane na interakcję z klientami. Obserwacja, chociaż użyteczna w kontekście analizy zachowań zakupowych, nie pozwala na bezpośrednie uzyskanie informacji o intencjach klientów ani na zrozumienie ich opinii. Te metody mogą być przydatne w różnych kontekstach, jednak ich ograniczenia sprawiają, że nie są odpowiednie do przeprowadzania głębokich rozmów na temat nowo wprowadzonego asortymentu. Kluczowym błędem jest założenie, że dane ilościowe mogą w pełni oddać złożoność doświadczeń klientów, co jest nieprawidłowe. W praktyce, poznanie intencji, motywacji i oczekiwań klientów wymaga bardziej interaktywnego podejścia, co najlepiej osiąga się poprzez wywiad.

Pytanie 36

Agencja reklamowa zmniejszyła cenę jednostkową produktu z 2,00 zł na 1,50 zł, co oznacza, że obniżka wynosi

A. 5%
B. 25%
C. 75%
D. 50%
Obniżenie ceny jednostkowej towaru z 2,00 zł na 1,50 zł oznacza, że cena spadła o 0,50 zł. Aby obliczyć procentową zmianę ceny, stosujemy wzór: (zmiana / cena początkowa) * 100. W tym przypadku zmiana wynosi 0,50 zł, a cena początkowa to 2,00 zł. Stosując wzór: (0,50 / 2,00) * 100 = 25%. Tak więc cena została obniżona o 25%. Zmiana ta może mieć istotne znaczenie dla strategii marketingowej firmy, ponieważ obniżenie ceny może zwiększyć popyt na produkt oraz poprawić konkurencyjność na rynku. W praktyce, jeśli produkt był wcześniej sprzedawany w wyższej cenie, nowa obniżona cena może przyciągnąć nowych klientów oraz skłonić dotychczasowych klientów do zakupu większej ilości produktów. Dobrą praktyką w branży reklamowej jest monitorowanie reakcji rynku na takie zmiany cenowe oraz ocenianie ich wpływu na sprzedaż oraz postrzeganie marki przez konsumentów.

Pytanie 37

Jakie jest badanie, które polega na analizie istniejących danych?

A. Wywiad indywidualny
B. CAWI
C. Desk research
D. CATI
Wybór metod CATI, CAWI oraz wywiadu indywidualnego wiąże się z aktywnym pozyskiwaniem danych, co czyni je nieodpowiednimi w kontekście pytania o analizę danych zastanych. CATI, czyli Computer Assisted Telephone Interviewing, to metoda, która polega na przeprowadzaniu wywiadów telefonicznych z respondentami. W tej metodzie badacze aktywnie zbierają nowe dane, co jest diametralnie różne od analizy już istniejących informacji. Podobnie CAWI, czyli Computer Assisted Web Interviewing, wykorzystuje internet jako platformę do przeprowadzania ankiet. Respondenci są zachęcani do udzielania odpowiedzi na pytania w czasie rzeczywistym, co również nie pasuje do definicji badania opartego na danych zastanych. Wywiad indywidualny to kolejna forma aktywnego pozyskiwania danych, gdzie badacz osobiście spotyka się z respondentem w celu przeprowadzenia wywiadu. Wszystkie te metody mają swoje zalety, takie jak możliwość zbierania bogatych i szczegółowych informacji, ale są one czasochłonne i wymagają zasobów ludzkich oraz technologicznych. Typowym błędem w podejściu do badań jest mylenie metod aktywnego zbierania danych z analizą danych już istniejących. Osoby, które nie rozumieją różnicy między tymi podejściami, mogą wprowadzać się w błąd podczas planowania badań lub podejmowania decyzji, które powinny opierać się na solidnych podstawach. W kontekście badań rynkowych czy społecznych, kluczowe jest zrozumienie, kiedy stosować analizę danych zastanych, aby efektywnie wykorzystać zasoby i czas.

Pytanie 38

Niezamierzony sposób oglądania telewizji, który polega na nieustannym przełączaniu między różnymi stacjami podczas reklam, powszechnie określany jako "skakanie po kanałach" to zjawisko klasyfikowane jako

A. mastering
B. sampling
C. jumping
D. zapping
Zapping to termin używany w kontekście telewizji, który odnosi się do praktyki polegającej na szybkim przeskakiwaniu pomiędzy różnymi kanałami telewizyjnymi, szczególnie podczas przerw reklamowych. To zjawisko jest związane z nowoczesnym stylem oglądania telewizji, który w dobie cyfrowej oraz rosnącej liczby dostępnych kanałów nabrał na znaczeniu. Użytkownicy często korzystają z pilotów z funkcją szybkiego przeskakiwania, aby uniknąć reklam i szybko znaleźć interesujący ich program. Zjawisko to jest analizowane w kontekście mediów i reklamy, gdzie bada się wpływ, jaki ma na percepcję reklam oraz zachowania konsumenckie. W praktyce, zapping wpływa na strategię marketingową stacji telewizyjnych, które muszą dostosować swoje kampanie, aby przyciągnąć uwagę widzów w krótkim czasie. Dobre praktyki w branży reklamowej zalecają tworzenie bardziej angażujących treści oraz innowacyjnych form promocji, które zatrzymają uwagę widza na dłużej. Przykładem może być wprowadzenie interaktywnych reklam czy sponsorowanych treści, które zminimalizują niechęć widzów do przerw reklamowych.

Pytanie 39

Agencja marketingowa planuje kampanię promocyjną dla firmy zajmującej się produkcją sprzętu, odzieży oraz akcesoriów do wspinaczki górskiej. Aby uzyskać jak największą efektywność dotarcia do docelowej grupy odbiorców, reklama powinna być umieszczona w

A. telewizji lokalnej
B. punkcie sprzedaży
C. czasopiśmie branżowym
D. radiu krajowym
Umieszczenie reklamy w czasopiśmie specjalistycznym jest najlepszym rozwiązaniem dla kampanii reklamowej skierowanej do amatorów i profesjonalistów w dziedzinie wspinaczki wysokogórskiej. Czasopisma branżowe charakteryzują się tym, że ich czytelnicy są często pasjonatami tematyki, co sprawia, że są bardziej skłonni do zainteresowania się produktami związanymi ze wspinaczką. Tego rodzaju media docierają do wąskiej, ale bardzo zaangażowanej grupy odbiorców, co zwiększa prawdopodobieństwo, że reklama zostanie zauważona i przyniesie zamierzony efekt. Przykładem może być magazyn poświęcony wspinaczce, który regularnie publikują porady dotyczące technik wspinaczkowych oraz recenzje sprzętu, co sprawia, że reklama sprzętu wspinaczkowego w takim wydaniu jest nie tylko uzasadniona, ale również oczekiwana przez czytelników. Warto dodać, że reklama w czasopismach branżowych często korzysta z bardziej złożonych i kreatywnych form reklamy, co może przyciągnąć uwagę i zachęcić do zakupu.

Pytanie 40

W trakcie sprzedaży produktów i usług związanych z reklamą kluczowym zadaniem taktycznym jest stworzenie spotu reklamowego. Faza produkcji spotu telewizyjnego, dotycząca doboru aktorów do reklamy, to

A. listening
B. sampling
C. casting
D. mastering
Odpowiedź 'casting' jest prawidłowa, ponieważ odnosi się do kluczowego etapu produkcji spotów reklamowych, polegającego na doborze aktorów, modeli lub innych osób, które będą występować w reklamie. Casting jest istotny, gdyż odpowiednia obsada wpływa na przekaz reklamy i jej odbiór przez widzów. W ramach procesu castingu, producenci organizują przesłuchania, podczas których oceniają umiejętności aktorskie, charyzmę oraz dopasowanie osób do charakteru reklamowanego produktu lub usługi. Przykładem może być casting do reklamy samochodu, gdzie ważne jest, aby aktorzy odzwierciedlali styl życia, który marka chce promować. Dobrze przeprowadzony casting może znacznie zwiększyć efektywność reklamy, co potwierdzają liczne badania w dziedzinie marketingu. W branży filmowej i reklamowej istnieją określone standardy oraz dobre praktyki, takie jak przeprowadzanie castingu z różnorodnością i inkluzyjnością, co pozytywnie wpływa na wizerunek marki.