Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.06 - Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 26 marca 2025 07:06
  • Data zakończenia: 26 marca 2025 07:36

Egzamin zdany!

Wynik: 29/40 punktów (72,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Stacje serwisowe autoryzowane w ramach firmowej sieci do realizacji napraw gwarancyjnych powinny korzystać z

A. części o zbliżonej jakości (PC/PT)
B. oryginalnych komponentów ze znakiem producenta (OEM)
C. oryginalnych komponentów zamiennych producenta (OE)
D. nowych części zamiennych od innych wytwórców (OES)
Odpowiedź 'oryginalnych części ze znakiem koncernu (OEM)' jest jak najbardziej trafna. Części OEM są produkowane przez tych samych ludzi, którzy stworzyli oryginały, więc ich jakość jest na najwyższym poziomie. Używanie takich części w autoryzowanych stacjach to standard, który naprawdę pomaga utrzymać samochód w dobrej formie. Na przykład, jak masz problem z silnikiem i trzeba wymienić coś jak pompa wody czy tłoki, to części OEM będą pasować jak ulał. Dzięki temu ryzyko, że coś się zepsuje, jest znacznie mniejsze. A co ważne, użycie oryginalnych części często wpływa na gwarancję, co jest istotne, żeby nie nabawić się kłopotów. W branży motoryzacyjnej, używanie części OEM to po prostu najlepsza praktyka, którą zaleca większość producentów, bo zapewnia bezpieczeństwo i długowieczność auta.

Pytanie 2

Klient przyniósł do serwisu używane amortyzatory, które chce zamontować w swoim samochodzie. Należy zweryfikować stan zamontowanych amortyzatorów

A. na stanowisku rolkowym
B. metodą drgań wymuszonych
C. metodą drgań synchronicznych
D. na szarpakach
Metoda drgań wymuszonych jest najbardziej odpowiednia do sprawdzania stanu zamontowanych amortyzatorów, ponieważ pozwala na dokładną ocenę ich funkcjonowania pod kątem różnych obciążeń i warunków pracy. Główna zasada tej metody polega na wytwarzaniu sztucznego drgania w układzie zawieszenia, co umożliwia analizę reakcji amortyzatorów w czasie rzeczywistym. Dzięki temu można wykryć wszelkie nieprawidłowości, takie jak uszkodzenia wewnętrzne, nieszczelności czy utratę właściwości tłumiących. Praktyczne zastosowanie tej metody polega na wykorzystaniu specjalistycznych narzędzi, takich jak urządzenia do wymuszania drgań, które wprowadzają określone częstotliwości do układu. W branży motoryzacyjnej standardy, takie jak ISO 10844, podkreślają znaczenie regularnych testów jakościowych amortyzatorów, co przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Warto również dodać, że metoda drgań wymuszonych jest stosowana nie tylko w warsztatach, ale także w laboratoriach badawczych do analizy nowych konstrukcji zawieszeń.

Pytanie 3

Elementem, który należy poddać utylizacji po wykonaniu naprawy określonej w zamieszczonym zleceniu serwisowym samochodu, jest

Zlecenie serwisowe
Czynności do wykonania: wymiana linki hamulca ręcznego, akumulatora, świec zapłonowych i filtra powietrza, kontrola i ustawienie świateł

A. linka hamulca ręcznego.
B. akumulator.
C. świeca zapłonowa.
D. filtr powietrza.
Wybór świecy zapłonowej, filtra powietrza lub linki hamulca ręcznego jako elementów do utylizacji po naprawie jest niepoprawny i wynika z pewnych nieporozumień dotyczących ich funkcji oraz charakterystyki. Świeca zapłonowa, mimo że jest elementem eksploatacyjnym, nie zawiera substancji niebezpiecznych, które wymagałyby szczególnej utylizacji. Jej wymiana jest standardową procedurą serwisową, a zużyte świece można często wyrzucić do zwykłych śmieci, chyba że lokalne przepisy stanowią inaczej. Filtr powietrza, z kolei, choć może zawierać zanieczyszczenia, nie jest klasyfikowany jako odpad niebezpieczny, a jego utylizacja odbywa się w ramach standardowych praktyk gospodarki odpadami. Linka hamulca ręcznego, choć istotna dla bezpieczeństwa pojazdu, również nie wymaga specjalnych procedur utylizacyjnych, o ile nie jest uszkodzona w sposób, który mógłby uwolnić substancje szkodliwe. Kluczowe jest zrozumienie, że nie wszystkie elementy motoryzacyjne wymagają specjalnego traktowania po zużyciu. Użytkownicy powinni być świadomi, że błędne postrzeganie niektórych komponentów jako niebezpiecznych może prowadzić do nieprawidłowego zarządzania odpadami, co z kolei może mieć negatywne skutki dla środowiska oraz naruszać obowiązujące przepisy prawne. W kontekście ochrony środowiska, kluczowe znaczenie ma zatem edukacja w zakresie właściwej utylizacji oraz znajomość specyfiki materiałów i komponentów, które mogą zagrażać zdrowiu ludzi i środowisku.

Pytanie 4

Serwis został poproszony o wymianę akumulatorów w 12 pojazdach floty. Cena za jeden akumulator to 300 zł, a koszt 1 godziny pracy elektromechanika wynosi 120 zł. Czas potrzebny na wymianę jednego akumulatora to 10 minut. Jaki łączny koszt poniesiony na wymianę akumulatorów?

A. 3840 zł
B. 3720 zł
C. 3600 zł
D. 3860 zł
Całkowity koszt wymiany akumulatorów w 12 samochodach floty można obliczyć, uwzględniając zarówno koszt akumulatorów, jak i koszt pracy elektromechanika. Koszt jednego akumulatora wynosi 300 zł, więc dla 12 akumulatorów koszt wynosi 12 x 300 zł = 3600 zł. Ponadto, czas wymiany jednego akumulatora wynosi 10 minut, co oznacza, że całkowity czas na wymianę wszystkich akumulatorów wynosi 12 x 10 minut = 120 minut, czyli 2 godziny. Koszt pracy elektromechanika to 120 zł za godzinę, co za 2 godziny daje 2 x 120 zł = 240 zł. Sumując obie kwoty: 3600 zł (akumulatory) + 240 zł (praca) = 3840 zł. W kontekście zarządzania flotą, precyzyjne obliczenia kosztów oraz czasów pracy są kluczowe dla efektywności kosztowej i operacyjnej. Regularne analizowanie takich zleceń może przyczynić się do optymalizacji budżetu oraz lepszej organizacji pracy w serwisie.

Pytanie 5

W specyfikacji opony 195/60 R 14 85H samochodu, liczba 85 wskazuje na

A. średnicę osadzenia
B. indeks prędkości
C. indeks nośności
D. szerokość obręczy
Odpowiedź "indeks nośności" jest prawidłowa, ponieważ liczba 85 w oznaczeniu opony oznacza maksymalne obciążenie, jakie opona jest w stanie unieść przy określonym ciśnieniu. Indeks nośności został wprowadzony przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną (ISO) i jest kluczowym parametrem, który należy brać pod uwagę przy doborze opon do pojazdu. Na przykład, indeks 85 oznacza, że opona może przenieść obciążenie wynoszące 515 kg. W praktyce, wybór odpowiedniego indeksu nośności jest istotny dla zapewnienia bezpieczeństwa i wydajności pojazdu, zwłaszcza w przypadku aut osobowych, które przewożą pasażerów i ładunki. Niedostosowanie indeksu nośności może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, takich jak pęknięcie opony podczas jazdy. Dlatego ważne jest, aby przy zakupie opon kierować się zaleceniami producenta pojazdu, które znajdują się w instrukcji obsługi lub na tabliczce znamionowej pojazdu.

Pytanie 6

Zanim rozpoczniesz diagnostykę przy użyciu metody Eusama, w pierwszej kolejności powinieneś zweryfikować

A. ciśnienie w oponach
B. rozmiary opon
C. indeks prędkości opon
D. głębokość profilu
Sprawdzanie ciśnienia w oponach przed przystąpieniem do diagnostyki metodą Eusama jest kluczowe, ponieważ niewłaściwe ciśnienie może znacząco wpłynąć na wyniki pomiarów oraz bezpieczeństwo pojazdu. Odpowiednie ciśnienie w oponach zapewnia optymalne zachowanie pojazdu na drodze, wpływa na zużycie paliwa oraz wydłuża żywotność opon. Na przykład, zbyt niskie ciśnienie może prowadzić do nadmiernego zużycia bieżnika, co w konsekwencji obniża efektywność hamowania i zwiększa ryzyko uszkodzenia opony. Z kolei zbyt wysokie ciśnienie może prowadzić do nadmiernego twardnienia opony, co negatywnie wpływa na przyczepność i komfort jazdy. W ramach standardów branżowych, regularne sprawdzanie ciśnienia w oponach powinno być częścią rutynowej konserwacji pojazdu, co jest podkreślane przez organizacje takie jak Tire Industry Association (TIA).

Pytanie 7

Jakie będą łączne wydatki na wymianę świec zapłonowych w pojeździe wyposażonym w silnik czterocylindrowy, jeśli cena jednej świecy wynosi 22 zł, wymiana wszystkich świec zajmuje 20 minut, a koszt robocizny za jedną godzinę to 150 zł?

A. 163 zł
B. 113 zł
C. 138 zł
D. 116 zł
Obliczając całkowity koszt wymiany świec zapłonowych, istotne jest uwzględnienie zarówno kosztów części, jak i robocizny. Osoby, które nie uwzględniają pełnego kosztu robocizny, mogą błędnie oszacować całkowity koszt wymiany. Koszt świecy wynosi 22 zł, co nie budzi wątpliwości. Jednak niektórzy mogą zawęzić swoje obliczenia do jedynie pomnożenia kosztu świec przez ich liczbę, nie biorąc pod uwagę czasu pracy mechanika. Taki sposób obliczeń prowadzi do nieprecyzyjnego wyniku. Również, ignorowanie stawki za roboczogodzinę oraz przeliczania minut na godziny jest powszechnym błędem, który może prowadzić do znacznych nieporozumień. W przypadku wymiany czterech świec, przy stawce 150 zł za godzinę, ważne jest, aby prawidłowo obliczyć, ile kosztuje czas pracy mechanika. Niepoprawne myślenie może prowadzić do oszacowania kosztu na 113 zł czy 116 zł, co jest zaniżeniem rzeczywistych wydatków. Takie podejście nie tylko wprowadza w błąd, ale także może skutkować niedoszacowaniem ogólnych kosztów serwisowych pojazdu. Należy pamiętać, że właściwe planowanie kosztów usług samochodowych pozwala na lepsze zarządzanie finansami i unikanie nieprzyjemnych niespodzianek związanych z serwisem pojazdów.

Pytanie 8

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

Termin "tajemniczy klient" odnosi się do

A. oceny jakości usług świadczonych przez serwis
B. braku informacji o właścicielu pojazdu
C. braku danych dotyczących zleceniodawcy naprawy
D. pojazdu, który został odholowany z miejsca zdarzenia
Wybór odpowiedzi dotyczącej braku danych właściciela pojazdu, zleceniodawcy naprawy lub pojazdu odholowanego z miejsca wypadku opiera się na błędnym zrozumieniu pojęcia 'tajemniczy klient', które dotyczy oceny jakości usług, a nie aspektów administracyjnych związanych z pojazdami. Brak danych właściciela pojazdu może wpływać na procedury związane z jego obsługą, ale nie jest to związane z jakością świadczonych usług. Podobnie, brak danych zleceniodawcy naprawy nie jest związany z oceną obsługi klienta, lecz z dokumentacją i procesami administracyjnymi, które powinny być uregulowane w ramach procedur wewnętrznych serwisu. Co ważniejsze, zagadnienia dotyczące pojazdu odholowanego z miejsca wypadku mogą dotyczyć logistyki i organizacji pracy, ale nie mają nic wspólnego z bezpośrednią oceną jakości pracy serwisu. Często myślenie o 'tajemniczym kliencie' jako o instytucji zajmującej się formalnościami związanymi z pojazdami prowadzi do zrozumienia tej koncepcji w sposób ograniczony, z pominięciem jej głównego celu, jakim jest monitorowanie i doskonalenie jakości obsługi. Właściwa interpretacja tego terminu jest kluczowa dla skutecznego wprowadzenia procedur zapewnienia jakości w serwisie.

Pytanie 11

Głównym dokumentem, który jest wymagany przy przyjęciu pojazdu do naprawy w warsztacie, jest

A. karta przeglądów
B. karta materiałowa
C. karta czasu naprawy
D. zlecenie naprawy
Zlecenie naprawy to kluczowy dokument, który formalizuje przyjęcie samochodu do warsztatu, określając zakres planowanych prac oraz ich kosztorys. Stanowi ono podstawę współpracy między klientem a warsztatem, a także jest istotnym punktem odniesienia w przypadku jakichkolwiek sporów dotyczących wykonanych usług. W ramach zlecenia naprawy powinny być zawarte takie informacje jak dane kontaktowe klienta, szczegóły dotyczące pojazdu, opis usterek, a także przewidywany czas realizacji napraw. Dzięki temu dokumentowi warsztat ma jasno określone zadania oraz może lepiej zarządzać swoimi zasobami i czasem. Przykładowo, jeśli klient zgłasza problem z układem hamulcowym, to na zleceniu naprawy powinno być zaznaczone, czy obejmuje to wymianę klocków hamulcowych, tarcz czy innych komponentów. Taki dokument jest również niezbędny w kontekście ewentualnych roszczeń gwarancyjnych, ponieważ potwierdza, jakie usługi zostały wykonane.

Pytanie 12

Dokumentem prawnym, który ustala minimalną grubość bieżnika opon w samochodzie, jest

A. Rozporządzenie Ministra Przedsiębiorczości i Technologii
B. Europejska Norma
C. Polska Norma
D. rozporządzenie właściwego ministra
Rozporządzenie ministra ma znaczenie, bo to właśnie w nim określono, jak głęboki musi być bieżnik opon, żebyśmy mogli czuć się bezpiecznie na drodze. W Polsce, prawnie mówiąc, dla opon letnich minimum to 1,6 mm, a dla zimowych 3 mm. Trzymanie się tych norm to klucz do dobrej przyczepności, a to znowu ma wpływ na to, jak unikamy wypadków, zwłaszcza w trudnych warunkach, jak śnieg czy deszcz. Z mojego doświadczenia wynika, że kierowcy powinni co jakiś czas sprawdzać stan opon, bo to może ich uratować przed nieprzyjemnymi niespodziankami i kosztami, które wynikają z wymiany opon, kiedy są już zużyte. Dodatkowo, te przepisy mają też swoje miejsce w międzynarodowych standardach bezpieczeństwa, więc widać, że to ważny element transportu. Warto pamiętać, że przepisy są regularnie aktualizowane, żeby nadążać za postępem technologicznym i zmianami w naszym otoczeniu.

Pytanie 13

Producent przewidział przeglądy regularne pojazdu co 20 000±500 km i nie rzadziej niż raz na rok.
Klient zgłosił się do warsztatu, aby ustalić termin następnego przeglądu, przy przebiegu jego pojazdu wynoszącym 38 300 km i ostatnim przeglądzie, który miał miejsce dokładnie 9 miesięcy temu. Kiedy należy ustalić termin kolejnego przeglądu okresowego?

A. za trzy miesiące
B. za trzy miesiące lub przy stanie licznika 40 000±500 km
C. dokładnie za 1 700 km
D. przy stanie licznika 40 000±500 km
Odpowiedź, że następny przegląd okresowy powinien odbyć się za trzy miesiące lub przy stanie licznika 40 000±500 km, jest prawidłowa ze względu na zasady przewidziane przez producenta dotyczące serwisowania pojazdu. Producent zaleca dokonywanie przeglądów co 20 000 km, ale z dopuszczalnym odchyleniem ±500 km, co oznacza, że przegląd powinien nastąpić pomiędzy 19 500 km a 20 500 km, a w tym przypadku oznacza to, że należy to zrobić przy przebiegu 40 000 km. Ponadto, ponieważ ostatni przegląd miał miejsce 9 miesięcy temu, a producent wymaga, aby przeglądy odbywały się nie rzadziej niż raz w roku, to klient musi również uwzględnić czas od ostatniego przeglądu. W rezultacie, niezależnie od przebiegu, następny przegląd powinien zostać zrealizowany za trzy miesiące, aby spełnić wymogi czasowe. Praktyczne stosowanie tych zasad pozwala na zapewnienie odpowiedniego utrzymania pojazdu oraz minimalizację ryzyka awarii, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej, w której regularne przeglądy są kluczowe dla bezpieczeństwa i wydajności pojazdu.

Pytanie 14

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 15

Co zrobić, gdy podczas wymiany świecy żarowej pękła ona, a część grzewcza odłamała się i została w głowicy?

A. Należy podłączyć przewody zasilające do pozostałej części grzewczej
B. Należy wymienić głowicę, nie naprawia się urwanej świecy
C. Należy zespolić świecę w całość, stosując metodę zgrzewania doczołowego
D. Należy wykręcić pozostałą część świecy, stosując specjalne przyrządy
Odpowiedź dotycząca wykręcenia pozostałej części świecy żarowej przy użyciu specjalnych narzędzi jest prawidłowa, ponieważ w przypadku pęknięcia świecy ważne jest, aby usunąć wszelkie pozostałości, które mogą zakłócać działanie silnika. Pozostawienie fragmentu świecy w głowicy może prowadzić do poważnych uszkodzeń, takich jak uszkodzenie gwintu, a nawet uszkodzenie cylindra. Stosowanie odpowiednich narzędzi, takich jak zestaw do wykręcania świec, które są zaprojektowane do usuwania złamanych elementów, jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej. Przed przystąpieniem do wykręcania warto zastosować środki smarne, które mogą ułatwić proces usuwania. Dobrą praktyką jest również dokładne sprawdzenie stanu głowicy po usunięciu resztek świecy, aby upewnić się, że nie doszło do żadnych uszkodzeń. Tego rodzaju podejście nie tylko minimalizuje ryzyko dalszych problemów, ale również zwiększa bezpieczeństwo i niezawodność działania silnika. Warto pamiętać, że prawidłowa konserwacja i wymiana świec żarowych wpływają na efektywność spalania i ekonomikę paliwa.

Pytanie 16

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 17

Na etykiecie wymiany oleju silnikowego znajduje się informacja dotycząca klasy lepkości oleju według klasyfikacji

A. ŁT4
B. SAE
C. ATF
D. API GL
Odpowiedź, którą zaznaczyłeś, to SAE, czyli Society of Automotive Engineers. To organizacja, która zajmuje się ustalaniem standardów dla olejów silnikowych, w tym ich lepkości. Dzięki klasyfikacji lepkości przez SAE, użytkownicy i producenci mogą łatwiej dobrać odpowiedni olej do silnika. To naprawdę ważne, bo właściwy olej wpływa na ochronę silnika i jego wydajność. Na przykład, jak widzisz oznaczenie 5W-30, to znaczy, że ma on lepkość 5 w zimie i 30 latem. To bardzo uniwersalny wybór do różnych silników. Kiedy używasz oleju zgodnego z SAE, to zmniejsza się zużycie silnika i poprawia efektywność paliwowa, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży. Dobre dopasowanie oleju może też wydłużyć żywotność silnika i ograniczyć emisję szkodliwych substancji.

Pytanie 18

Wyznacz całkowity koszt (do zapłaty) za wymianę 4 opon samochodowych, jeśli cena jednej opony wynosi 230 zł/szt. Czas potrzebny do wymiany pojedynczej opony, łącznie z wyważeniem, to 15 minut, a koszt roboczo godziny wynosi 50 zł. Wskazane ceny są cenami netto, należy dodać podatek VAT w wysokości 23%.

A. 970,00 zł
B. 1 193,10 zł
C. 980,00 zł
D. 1 030,00 zł
Obliczenie wartości brutto za wymianę opon opiera się na dokładnym uwzględnieniu zarówno kosztów zakupu opon, jak i kosztów robocizny. Koszt jednej opony wynosi 230 zł, a wymieniamy ich cztery, co daje łącznie 920 zł. Do tego dodajemy koszty robocizny. Czas wymiany jednej opony to 15 minut, co oznacza, że na wymianę czterech opon potrzebujemy 1 godziny (4 opony * 15 minut = 60 minut). Koszt robocizny, przy stawce 50 zł za godzinę, wyniesie zatem 50 zł. Sumując te wartości, otrzymujemy wartość netto: 920 zł + 50 zł = 970 zł. Należy jednak pamiętać, że podane ceny są netto, więc musimy doliczyć VAT w wysokości 23%. Obliczamy VAT: 970 zł * 0,23 = 223,10 zł. Całkowity koszt brutto to 970 zł + 223,10 zł = 1 193,10 zł. Dzięki temu podejściu możemy precyzyjnie oszacować koszty związane z wymianą opon, co jest istotne w zarządzaniu budżetem na konserwację pojazdów. Warto również zwrócić uwagę na konieczność uwzględniania podatku VAT w kalkulacjach w kontekście działalności gospodarczej, gdyż ma on istotny wpływ na ostateczne koszty usług i towarów.

Pytanie 19

Jakie jest zadanie przekładni głównej?

A. zmiana momentu uzależniona od prędkości
B. zwiększenie momentu obrotowego
C. zmniejszenie momentu obrotowego
D. pozostawienie momentu w niezmienionym stanie
Przekładnia główna w pojazdach ma fundamentalne znaczenie dla efektywności przenoszenia napędu z silnika na koła. Jej podstawowym zadaniem jest zwiększenie momentu obrotowego, co jest niezbędne do pokonywania oporów jazdy oraz przyspieszania. Przekładnia główna działa na zasadzie przekształcania prędkości obrotowej silnika w odpowiedni moment obrotowy, co jest kluczowe w kontekście dynamiki pojazdu. W praktyce oznacza to, że podczas przyspieszania samochodu, przekładnia główna pozwala na uzyskanie większego momentu obrotowego, co z kolei przekłada się na lepsze osiągi. Standardowo w samochodach osobowych stosuje się przekładnie o różnych przełożeniach, co umożliwia dostosowanie momentu obrotowego do potrzeb trakcyjnych. Dobre praktyki w projektowaniu przekładni głównych obejmują uwzględnienie parametrów takich jak wytrzymałość materiałów, efektywność energetyczna, oraz minimalizacja strat energii, co jest szczególnie istotne w kontekście nowoczesnych pojazdów elektrycznych.

Pytanie 20

Po prawidłowo przeprowadzonej naprawie systemu hamulcowego różnica wartości zmierzonych sił hamowania kół z obu stron osi pojazdu nie powinna przekraczać, według przepisów, wartości

A. 30%
B. 40%
C. 25%
D. 35%
Odpowiedź 30% jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z przepisami prawa oraz normami bezpieczeństwa, siły hamowania kół po obu stronach osi pojazdu muszą być zbliżone, aby zapewnić stabilność i skuteczność hamowania. Różnica ta nie powinna przekraczać 30%. Jest to istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ponieważ nierównomierne hamowanie może prowadzić do niekontrolowanych ruchów pojazdu, co zwiększa ryzyko wypadków. Dla przykładu, w przypadku awarii jednego z zacisków hamulcowych, siła hamowania na danej stronie pojazdu może być znacznie mniejsza, co skutkuje niebezpiecznym prowadzeniem się pojazdu. Dlatego mechanicy powinni zawsze kontrolować równomierność sił hamowania, a także regularnie przeprowadzać konserwację układu hamulcowego, aby zapobiec takim sytuacjom. Przestrzeganie tych norm jest kluczowe w kontekście przepisów ruchu drogowego oraz standardów jakości w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 21

Diagnostyka pokładowa pojazdu w normie OBD I polega na

A. sprawdzaniu średniego zużycia paliwa przez silnik
B. pomiarze zbieżności kół przez urządzenie diagnostyczne
C. zmierzeniu maksymalnej mocy silnika
D. odczytaniu kodu błędu z urządzenia w formie migania lampki kontrolnej
Zgadza się, dobra odpowiedź! Odczytanie kodu błędu z lampki kontrolnej to kluczowa rzecz w diagnostyce pokładowej OBD I. W sumie, to takie proste, ale bardzo przydatne, bo pozwala na szybsze zidentyfikowanie problemów z emisją spalin. Standard OBD I, który pojawił się w latach 80., naprawdę pomógł mechanikom w rozwiązywaniu usterek, a kod błędu zapala się, gdy coś jest nie tak, na przykład z czujnikiem O2. Jak to się zapali, to można szybko odczytać błędy za pomocą prostego interfejsu diagnostycznego, co znacznie ułatwia naprawę. Moim zdaniem, znajomość tych kodów to podstawa dla każdego, kto zajmuje się samochodami, bo to przyspiesza pracę w warsztatach i pomaga przestrzegać norm ekologicznych.

Pytanie 22

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 23

Co należy zrobić z pozostałym olejem silnikowym po jego wymianie przez pracownika serwisu?

A. Spalić w piecu olejowym
B. Poddać go procesowi rafinacji
C. Przekazać do utylizacji
D. Zneutralizować sorbentem
Oddanie zużytego oleju silnikowego do utylizacji jest kluczowym krokiem w zapewnieniu bezpieczeństwa środowiskowego. Zużyty olej jest substancją niebezpieczną, która może powodować zanieczyszczenie gleby i wód gruntowych, jeśli nie jest odpowiednio usuwana. W większości krajów, w tym w Polsce, istnieją regulacje prawne, które nakładają obowiązek na przedsiębiorstwa i serwisy samochodowe utylizacji odpadów niebezpiecznych, w tym oleju silnikowego, w sposób zgodny z przepisami ochrony środowiska. W praktyce oznacza to dostarczenie oleju do specjalistycznych punktów zbiórki lub zakładów zajmujących się recyklingiem, które mogą go przetworzyć na nowe produkty lub bezpiecznie go zniszczyć. Utylizacja oleju silnikowego jest nie tylko obowiązkiem prawnym, ale również wyrazem odpowiedzialności społecznej, przyczyniając się do ochrony zasobów naturalnych i przeciwdziałania zanieczyszczeniu środowiska.

Pytanie 24

Kto wykonuje okresową obsługę kolumnowych podnośników samochodowych?

A. osoba mająca uprawnienia UDT
B. inspektor bhp
C. konserwator
D. mechanik samochodowy
Wybór inspektora bhp jako osoby odpowiedzialnej za okresową obsługę kolumnowych dźwigników samochodowych jest nieprawidłowy, ponieważ inspektorzy bhp zajmują się głównie kontrolą warunków bezpieczeństwa i higieny pracy, a nie bezpośrednią obsługą techniczną urządzeń. Chociaż ich rola jest kluczowa w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa w miejscu pracy, nie mają oni odpowiednich kwalifikacji ani uprawnień do przeprowadzania serwisów maszyn. Również mechanicy samochodowi, mimo że są wykwalifikowani w zakresie naprawy pojazdów, nie posiadają automatycznie uprawnień do obsługi dźwigników, ponieważ ich szkolenie i certyfikaty koncentrują się na innych aspektach. Konserwatorzy, choć mogą być odpowiedzialni za utrzymanie w dobrym stanie różnorodnych urządzeń, nie zawsze mają wiedzę techniczną dotyczącą szczególnych wymogów związanych z dźwignikami samochodowymi. Wiele osób myli zakres kompetencji poszczególnych zawodów, co prowadzi do przekonania, że każda z tych ról może pełnić funkcję serwisanta dźwigników. To nieporozumienie może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, gdzie urządzenia są obsługiwane przez niewykwalifikowane osoby, co stwarza ryzyko wypadków. Dlatego tak istotne jest zrozumienie, jakie kwalifikacje są wymagane do bezpiecznej obsługi sprzętu technicznego, aby zapewnić bezpieczeństwo zarówno użytkowników, jak i osób znajdujących się w pobliżu.

Pytanie 25

W jaki sposób najczęściej odbywa się komunikacja między przełożonym a mechanikiem, który wykonuje swoje obowiązki?

A. za pośrednictwem poczty elektronicznej
B. telefonicznie
C. w sposób interpersonalny
D. w formie pisemnej
Wybór formy pisemnej komunikacji, jak na przykład e-maile czy wiadomości tekstowe, może wydawać się korzystny, ale w rzeczywistości jest ograniczony w kontekście dynamicznego środowiska pracy mechanika. Takie podejście nie sprzyja szybkiemu rozwiązywaniu problemów, które mogą wymagać natychmiastowej reakcji. Przykładowo, jeżeli mechanik napotyka na niespodziewaną awarię, czas potrzebny na napisanie wiadomości i oczekiwanie na odpowiedź może znacząco wpłynąć na czas realizacji zlecenia. Oprócz tego, komunikacja pisemna często prowadzi do nieporozumień, ponieważ brak jest możliwości natychmiastowego wyjaśnienia niejasności. W przypadku poczty elektronicznej, istnieje ryzyko, że wiadomość może zostać przeoczona lub zagubiona, co dodatkowo wydłuża czas reakcji. Komunikacja telefoniczna eliminuje te problemy, umożliwiając natychmiastowe uzyskanie odpowiedzi oraz szybką wymianę informacji. Natomiast koncepcja korzystania z rozmów telefonicznych jest zgodna z najlepszymi praktykami w branży, które kładą nacisk na efektywność i szybkość komunikacji w sytuacjach wymagających natychmiastowej reakcji.

Pytanie 26

W jakim dokumencie pracownicy działu obsługi klienta wprowadzają dane dotyczące klienta oraz szczegóły związane z pojazdem?

A. W zleceniu wstępnym
B. W umowie serwisowej
C. Na paragonie fiskalnym
D. W zleceniu magazynowym
Zlecenie wstępne jest kluczowym dokumentem używanym w biurze obsługi klienta do rejestrowania danych klienta oraz szczegółowych informacji dotyczących pojazdu. To narzędzie umożliwia zbieranie wszystkich istotnych danych na samym początku procesu obsługi, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży. Przykładowo, gdy klient zgłasza się z prośbą o serwis lub naprawę, pracownik wprowadza informacje takie jak: imię i nazwisko klienta, numer telefonu, adres e-mail oraz szczegóły dotyczące pojazdu, takie jak marka, model i numer rejestracyjny. Takie podejście pozwala na szybkie i sprawne zarządzanie procesami serwisowymi, co przekłada się na wyższy poziom satysfakcji klientów. Ponadto, zlecenie wstępne jest dokumentem, który może być później wykorzystany do dalszej analizy danych, co wspiera procesy decyzyjne w firmie oraz pozwala na lepsze dostosowanie usług do oczekiwań klientów, zgodnie z zasadami zarządzania jakością. W branży motoryzacyjnej dokumentacja ta jest zazwyczaj zgodna z normami ISO, co dodatkowo podkreśla jej istotność.

Pytanie 27

W warsztacie stwierdzono, że nierówna praca 4-cylindrowego silnika jest spowodowana uszkodzoną cewką zapłonową 2 cylindra. Właściciel w ramach naprawy pojazdu zlecił również wykonanie pomiaru ciśnienia sprężania w cylindrach silnika. Korzystając z danych zawartych w tabeli, oblicz koszt naprawy.

Części i materiałyCena[zł/szt.]
Świeca zapłonowa27,00
Cewka zapłonowa48,00
Robocizna100 zł/h
Pracochłonność czynności[rbh]
Diagnostyka układu zapłonowego0,2
Wymiana świecy zapłonowej0,1
Wymiana cewki zapłonowej0,08
Pomiar ciśnienia sprężania0,8

A. 304,00 zł
B. 170,00 zł
C. 156,00 zł
D. 135,00 zł
Wydaje mi się, że mogłeś źle zrozumieć, jak się oblicza koszty naprawy. Wiele osób często omija ważne szczegóły, na przykład dokładne wyliczenie kosztów robocizny czy części. Warto na przykład pamiętać, że trzeba uwzględnić pełną wartość robocizny przy diagnostyce i pomiarze ciśnienia sprężania, bo to może sporo namieszać w obliczeniach. Koszt cewki zapłonowej, który wynosi 48,00 zł, też powinien być dodany do robocizny, a nie traktowany jak samodzielna rzecz. Często ludzie robią też błąd, przyjmując za niską lub za wysoką stawkę za roboczogodzinę, co potem przekłada się na błędy w kosztorysach. Lepiej też brać pod uwagę czas na dodatkowe czynności serwisowe, bo inaczej łatwo można sporo przeszacować lub niedoszacować całkowity koszt naprawy. W motoryzacji ważne jest, żeby szczegółowo analizować każdy koszt, żeby mieć pewność, że wszystko jest jasne, zarówno dla nas, jak i dla klienta.

Pytanie 28

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 29

Mechanik został poproszony o wymianę elementu wykonawczego w hydraulicznych hamulcach. Powinien wymienić

A. zawór rozdzielający
B. cylinderek z tłoczkami
C. sprężynę
D. pedal hamulcowy
Wymiana cylindrów z tłoczkami w układzie hamulcowym to naprawdę istotna sprawa, bo dzięki temu hamowanie działa jak należy. Te cylindry to kluczowe elementy, które zamieniają ciśnienie płynu hamulcowego na siłę działającą na klocki hamulcowe. Bez nich mogłoby być niebezpiecznie! Niestety, cylindry mogą się zużywać lub uszkadzać, co prowadzi do awarii całego układu. Dlatego wymieniając je, warto zwrócić uwagę, żeby były zgodne z normami, na przykład standardami ISO – chodzi o bezpieczeństwo. Mechanik powinien zawsze sprawdzić, czy nowe cylindry pasują do tych oryginalnych, bo to ma ogromne znaczenie dla ich funkcjonowania i bezpieczeństwa samochodu. A tak na marginesie, regularne przeglądy i konserwacja układu hamulcowego mogą zapobiec wielu problemom i sprawić, że będą one działać dłużej.

Pytanie 30

Na stacji kontrolnej pojazdów nie przeprowadza się obowiązkowych

A. okresowych badań technicznych przyczep o dmc nieprzekraczającej 750 kg
B. badań technicznych pojazdów zasilanych gazem
C. badań technicznych po anulowaniu dowodu rejestracyjnego
D. badań technicznych po incydencie drogowym lub wypadku
Zrozumienie zasad przeprowadzania badań technicznych pojazdów jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa na drogach. Badania techniczne po zatrzymaniu dowodu rejestracyjnego są obligatoryjne w przypadku, gdy pojazd nie spełnia standardów technicznych. Zatrzymanie dowodu rejestracyjnego przez organ kontrolny implikuje, że na danym pojeździe lub jego dokumentacji stwierdzono nieprawidłowości, które należy skorygować przed dopuszczeniem go do ruchu. Niezbędne jest zatem przeprowadzenie odpowiednich badań, aby potwierdzić, że pojazd jest w pełni sprawny i bezpieczny. W podobny sposób, badania techniczne po kolizji lub wypadku drogowym są również istotne. Wypadki mogą prowadzić do uszkodzeń, które nie zawsze są widoczne gołym okiem, dlatego zaleca się, aby po każdym takim zdarzeniu pojazd przeszedł szczegółową analizę techniczną, co jest zgodne z zasadami odpowiedzialności cywilnej i dobrymi praktykami w zakresie bezpieczeństwa drogowego. Co więcej, badania techniczne pojazdów zasilanych gazem, mimo że są specyficzne, także są wymagane, aby zapewnić, że systemy zasilania są sprawne, co z kolei eliminuje ryzyko awarii oraz zwiększa bezpieczeństwo użytkowników. W praktyce, brak wiedzy na temat wymogów związanych z badaniami technicznymi i ich znaczeniem może prowadzić do poważnych konsekwencji, dlatego kluczowe jest, aby każdy właściciel pojazdu był świadomy obowiązków wynikających z przepisów prawa.

Pytanie 31

W przypadku, gdy numer VIN jest nieczytelny z powodu korozji, kto ma uprawnienia do jego ponownego nadania?

A. Inspekcja Transportu Drogowego
B. Minister Transportu
C. Komenda Wojewódzka Policji
D. Wydział Komunikacji Urzędu Miejskiego
Wydział Komunikacji w Urzędzie Miejskim odpowiada za rejestrację pojazdów oraz wydawanie nowych numerów VIN, zwłaszcza gdy oryginalny numer jest niewidoczny przez rdzę albo inne uszkodzenia. Cała ta procedura jest dokładnie opisana w polskim prawie, które mówi, kto za co odpowiada w kontekście rejestracji aut. W praktyce, żeby dostać nowy numer VIN, osoba musi złożyć odpowiedni wniosek w Wydziale Komunikacji i pokazać dokumenty, które potwierdzą tożsamość i sytuację prawną pojazdu. Zazwyczaj trzeba też załączyć ekspertyzę techniczną, która potwierdza, że stary numer VIN jest nieczytelny. Jak dla mnie, to bardzo dobre podejście, bo wszystko jest przejrzyste i zgodne z prawem, przez co zmniejsza się ryzyko nadużyć. Dodatkowo, Wydział Komunikacji może współpracować z innymi instytucjami, jak Policja czy Inspekcja Transportu Drogowego, żeby zapewnić, że wszystko jest w porządku.

Pytanie 32

Wskaż osobę bądź instytucję, która ma prawo do przeprowadzania badań technicznych podnośników samochodowych?

A. Mechanik samochodowy.
B. Urząd Dozoru Technicznego.
C. Burmistrz miejscowości lub wójt gminy.
D. Właściciel serwisu.
Urząd Dozoru Technicznego (UDT) jest instytucją odpowiedzialną za nadzór nad urządzeniami technicznymi w Polsce, w tym podnośnikami samochodowymi. UDT przeprowadza regularne kontrole, które są kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa użytkowników oraz zgodności z obowiązującymi normami prawnymi. Właściciele warsztatów samochodowych muszą zlecać badania techniczne podnośników UDT, ponieważ tylko ta instytucja ma uprawnienia do wydawania świadectw dopuszczenia do użytkowania. Proces ten obejmuje sprawdzenie stanu technicznego urządzenia, jego zgodności z przepisami oraz przeprowadzenie testów funkcjonalnych. Przykładem praktycznego zastosowania tej wiedzy jest sytuacja, gdy warsztat planuje zakup nowego podnośnika; przed jego uruchomieniem, musi on uzyskać pozytywną opinię UDT. Ponadto, wykonywanie przeglądów przez UDT pomaga w minimalizacji ryzyka wypadków związanych z niewłaściwym użytkowaniem urządzenia, co jest zgodne z zasadami bezpieczeństwa pracy. Warto również wspomnieć, że UDT działa na podstawie Ustawy o Dozoru Technicznego oraz międzynarodowych standardów, takich jak normy ISO.

Pytanie 33

Ilu pracowników powinien delegować kierownik warsztatu do przeprowadzenia wymiany płynu hamulcowego w pojeździe, nie korzystając z urządzenia podciśnieniowego do usuwania płynu hamulcowego?

A. 4 pracowników
B. 3 pracowników
C. 2 pracowników
D. 1 pracownika
Przydzielenie dwóch pracowników do wymiany płynu hamulcowego w pojeździe bez użycia urządzenia podciśnieniowego jest odpowiednie z kilku powodów. Po pierwsze, jedna osoba może odpowiadać za odkręcanie i zakręcanie odpowietrzników w zaciskach hamulcowych, co wymaga precyzji oraz skoordynowanego działania. Druga osoba powinna zająć się pompowaniem pedału hamulca, co jest kluczowe dla poprawnego usunięcia powietrza z układu hamulcowego oraz wprowadzenia nowego płynu. Taka współpraca pozwala na zachowanie efektywności i bezpieczeństwa podczas procedury. W praktyce, zgodnie z wytycznymi branżowymi, takich jak normy SAE (Society of Automotive Engineers), niezbędne jest zapewnienie, że układ hamulcowy działa prawidłowo przed oddaniem pojazdu do użytkowania. Ponadto, zastosowanie dwóch pracowników minimalizuje ryzyko błędów, które mogą wynikać z nieodpowiedniego odpowietrzenia układu, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa jazdy. Takie podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 34

Olej napędowy "zimowy" jest stosowany w celu

A. eliminuje nadmierne dymienie silnika w niskich temperaturach
B. zapobiega zablokowaniu filtra paliwa przez parafiny, które mogą się z niego wytrącać
C. minimalizowania zużycia paliwa w warunkach niskiej temperatury
D. zapobiega tworzeniu się kryształków lodu z wody w nim obecnej
Odpowiedź dotycząca przeciwdziałania zablokowaniu filtra paliwa wytrącającymi się z niego parafinami jest prawidłowa, ponieważ zimowy olej napędowy zawiera dodatki i składniki, które obniżają temperaturę krzepnięcia. W niskich temperaturach, w standardowym oleju napędowym mogą wytrącać się parafiny, które prowadzą do zatykania filtrów paliwa. To zjawisko może wystąpić, gdy temperatura otoczenia spada poniżej wartości, w której parafina zaczyna się krystalizować. Użycie oleju zimowego zapewnia optymalne działanie silnika, dzięki czemu pojazdy mogą sprawnie funkcjonować w trudnych warunkach atmosferycznych. Przykładem może być transport ciężarowy w okresie zimowym, gdzie zablokowanie filtra paliwa może prowadzić do przestojów oraz kosztownych napraw. W dobrych praktykach branżowych zaleca się stosowanie oleju napędowego dostosowanego do warunków klimatycznych, co gwarantuje nie tylko niezawodność, ale również wydajność pracy silnika.

Pytanie 35

Ocena elementów układu zawieszenia po wykonanej naprawie nie polega na

A. badaniu amortyzatorów przy użyciu szarpaków
B. organoleptycznej ocenie luzów w układzie
C. badaniu amortyzatorów na stanowisku wibracyjnym
D. sprawdzaniu zachowania samochodu podczas testu drogowego
Analizując odpowiedzi, warto zauważyć, że wiele z nich może wydawać się właściwych na pierwszy rzut oka, jednak prowadzą do nieprawidłowych wniosków w kontekście weryfikacji układu zawieszenia po naprawie. Sprawdzenie zachowania pojazdu podczas próby drogowej jest jednym z najważniejszych kroków, ponieważ pozwala ocenić, jak naprawy wpłynęły na stabilność i komfort jazdy. Pojazd powinien przechodzić testy w różnych warunkach drogowych, co daje możliwość zaobserwowania wszelkich nieprawidłowości w działaniu układu zawieszenia. Badanie amortyzatorów na stanowisku wibracyjnym również pełni ważną rolę, ponieważ pozwala na dokładną analizę ich pracy przy różnych częstotliwościach drgań. W laboratoryjnych warunkach można zidentyfikować nie tylko uszkodzenia, ale także degradację materiałów, co mogłoby prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Podobnie, organoleptyczna ocena luzów w układzie jest kluczowa dla wykrywania problemów, które mogą nie być widoczne na pierwszy rzut oka. Każda z tych metod jest zgodna z najlepszymi praktykami w dziedzinie diagnostyki pojazdów, co podkreśla znaczenie kompleksowego podejścia do weryfikacji układu zawieszenia. Gdybyśmy opierali się wyłącznie na badaniu amortyzatorów przy użyciu szarpaków, moglibyśmy pominąć istotne aspekty układu zawieszenia, co może prowadzić do niewłaściwej diagnozy i potencjalnych zagrożeń dla bezpieczeństwa jazdy.

Pytanie 36

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 37

Zakup nowego auta w salonie wymaga od kupującego zgłoszenia tego faktu

A. w stacji kontroli pojazdów
B. w urzędzie skarbowym
C. w wydziale komunikacji
D. w wydziale ruchu drogowego
Zakup nowego samochodu w salonie wiąże się z obowiązkiem zgłoszenia tej transakcji w wydziale komunikacji. To tam rejestruje się pojazdy, co jest niezbędne do uzyskania numerów rejestracyjnych oraz dowodu rejestracyjnego. Proces rejestracji pojazdu zazwyczaj wymaga dostarczenia dokumentów, takich jak umowa kupna-sprzedaży, dowód tożsamości oraz dokument potwierdzający ubezpieczenie OC. Niezarejestrowanie pojazdu w odpowiednim terminie może prowadzić do konsekwencji prawnych, w tym kar finansowych. Szczególnie istotne jest, aby nowi właściciele zdawali sobie sprawę, że rejestracja powinna być dokonana w określonym terminie, który w Polsce wynosi 30 dni od daty zakupu. Dzięki prawidłowej rejestracji, właściciel pojazdu ma także możliwość uniknięcia problemów na drodze, takich jak kontrole policyjne lub dodatkowe opłaty. Wydział komunikacji jest także miejscem, gdzie można uzyskać informacje na temat przepisów dotyczących ruchu drogowego oraz obowiązkowych badań technicznych dla pojazdów.

Pytanie 38

Ile lat mija od momentu pierwszej rejestracji nowego pojazdu do wykonania pierwszego obowiązkowego badania technicznego?

A. Po czterech latach
B. Po pięciu latach
C. Po dziesięciu latach
D. Po trzech latach
Wybór innych opcji może wynikać z niepełnego zrozumienia obowiązków związanych z utrzymaniem pojazdów w odpowiednim stanie technicznym. Nieprawidłowe odpowiedzi, takie jak cztery, pięć czy dziesięć lat, mogą sugerować mylne założenie, że nowe pojazdy są na tyle niezawodne, iż nie wymagają tak wczesnego przeglądu. W rzeczywistości, każdy nowy samochód, mimo że jest fabrycznie nowy, może mieć ukryte wady, które mogą zagrażać bezpieczeństwu. Dlatego prawodawcy wprowadzili trzyletni okres, aby upewnić się, że każdy pojazd przechodzi weryfikację przez wykwalifikowanych specjalistów, którzy są w stanie zidentyfikować problemy, które mogłyby wystąpić w trakcie codziennego użytkowania. Pojazdy są narażone na różnorodne warunki eksploatacyjne, co może wpływać na ich stan techniczny. Właściwe podejście do problematyki przeglądów technicznych wymaga zrozumienia, że nie chodzi tylko o przestrzeganie przepisów, ale także o zapewnienie bezpieczeństwa na drodze. Zignorowanie wymogu przeprowadzenia badania technicznego w odpowiednim czasie może prowadzić do poważnych konsekwencji, zarówno prawnych, jak i finansowych.

Pytanie 39

Hybrydowy napęd w pojeździe oznacza użycie silnika

A. z zapłonem iskrowym
B. z zapłonem samoczynnym
C. spalinowego oraz elektrycznego
D. elektrycznego
Napęd hybrydowy w samochodach to coś fajnego, bo łączy silnik spalinowy i elektryczny. Dzięki temu mamy lepsze zużycie paliwa i mniej spalin, co jest super dla środowiska. Coraz więcej aut korzysta z tej technologii, żeby zmniejszyć swój wpływ na naturę. Weźmy na przykład Toyotę Priusa czy Hondę Insight – te modele mogą jeździć na elektryczności lub bencynie, co jest przydatne w różnych sytuacjach. Często spełniają też surowsze normy Euro dotyczące emisji, więc są dobrym wyborem zarówno dla producentów, jak i dla nas, konsumentów. W miastach, gdzie są ograniczenia dla spalinowych aut, hybrydy mogą jeździć na prądzie i zeroemisyjnie, co daje im przewagę. Takie rozwiązania to przyszłość, moim zdaniem.

Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.