Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.06 - Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 5 kwietnia 2025 09:29
  • Data zakończenia: 5 kwietnia 2025 09:57

Egzamin zdany!

Wynik: 27/40 punktów (67,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Na organizację miejsca pracy nie oddziałuje

A. układ przestrzenny miejsca pracy
B. indywidualne preferencje pracownika
C. postawa, w jakiej mechanik realizuje najwięcej zadań
D. narzędzie, z którego korzysta pracownik
Odpowiedź 'upodobanie osobiste pracownika' jest prawidłowa, ponieważ organizacja stanowiska pracy powinna opierać się na obiektywnych kryteriach związanych z ergonomią, bezpieczeństwem oraz efektywnością wykonywanych zadań. Upodobania osobiste mogą wpływać na komfort, ale nie determinują w sposób bezpośredni organizacji stanowiska. Ważne jest, aby stanowisko pracy było dostosowane do potrzeb i wymagań specyficznych dla danego zawodu, a nie do osobistych preferencji. Na przykład, w przypadku mechanika, kluczowe znaczenie ma odpowiednie zagospodarowanie przestrzeni roboczej, aby zapewnić łatwy dostęp do narzędzi i materiałów, co przekłada się na wydajność pracy. Ergonomiczne podejście do projektowania stanowisk pracy, zgodne z normami ISO 9241, zakłada, że stanowisko powinno być dostosowane do zadań, a nie indywidualnych upodobań. Przy odpowiednim projektowaniu można zredukować ryzyko urazów i zwiększyć komfort pracy, co jest kluczowe dla zdrowia pracowników.

Pytanie 2

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 3

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

Program lojalnościowy dotyczy jedynie klientów

A. sporadycznych
B. niezadowolonych
C. niewypłacalnych
D. strategicznych
Wszystkie pozostałe odpowiedzi sugerują typowe błędy w myśleniu o programach lojalnościowych i ich celach. Klienci niezadowoleni mogą być przyczyną problemów w rozwoju biznesu, a ich obecność w programie lojalnościowym nie przynosi korzyści. W rzeczywistości, lojalność klientów zależy od ich zadowolenia z usług i produktów, a nie od ich niezadowolenia, co mogłoby jedynie prowadzić do dalszych negatywnych doświadczeń. Klienci sporadyczni to ci, którzy dokonują zakupów nieregularnie, a programy lojalnościowe są zazwyczaj skierowane do osób regularnie korzystających z oferty. Włączanie ich do programów lojalnościowych może nie przynieść oczekiwanych rezultatów, gdyż nie mają oni nawyku korzystania z oferty danej firmy. Z kolei klienci strategiczni, choć istotni dla wzrostu firmy, nie są typowymi uczestnikami programów lojalnościowych, które skupiają się raczej na masowej bazie klientów. Dlatego też ich obecność w programie lojalnościowym może być niewłaściwa, ponieważ ci klienci już korzystają z oferty firmy i nie potrzebują dodatkowych zachęt. Wreszcie, niewypłacalni klienci niestety są ryzykiem dla każdej organizacji, a ich włączenie do programu lojalnościowego, bez odpowiednich zabezpieczeń finansowych, może prowadzić do dalszych strat. Dlatego istotne jest, aby mieć na uwadze definicje i funkcję klientów w kontekście programów lojalnościowych, co pozwala na skuteczniejsze zarządzanie relacjami z klientami i minimalizowanie ryzyka finansowego.

Pytanie 6

W silniku zauważono nieszczelność w systemie chłodzenia. Aby potwierdzić diagnozę, pracownik powinien najpierw przeprowadzić

A. pomiar spadku ciśnienia w systemie chłodzenia
B. pomiar temperatury zamarzania cieczy chłodzącej
C. sprawdzenie ilości płynu chłodniczego
D. pomiar podciśnienia w systemie chłodzenia
Pomiar temperatury zamarzania płynu chłodniczego i kontrola jego ilości to ważne rzeczy, ale nie mówią nam jednoznacznie o nieszczelności w układzie. Mierzając temperaturę zamarzania, można ocenić, czy płyn się nadaje do użycia w zimie, ale to nie jest pełny obraz stanu układu w kontekście szczelności. Mogą być ludzie, którzy pomyślą, że wystarczy tylko to sprawdzić, a to jest mylne. Jeśli chodzi o kontrolę ilości płynu, to tylko pokazuje, czy płyn jest w ogóle w układzie, ale nie mówi, czy jego poziom się zmienia przez jakieś dziury. Z kolei pomiar podciśnienia w układzie też nie do końca pomoże w wykryciu nieszczelności, bo nie każda nieszczelność wpływa na podciśnienie. Takie podejście może prowadzić do pomyłek w diagnozowaniu i późniejszego odkrywania problemów, co może być niebezpieczne dla silnika. Warto te różnice zrozumieć, bo to naprawdę kluczowe dla skutecznego naprawiania układów chłodzenia w autach.

Pytanie 7

Podczas montażu wału korbowego, lider warsztatu powinien szczególnie skupić się na

A. porządku dokręcania śrub trzymających głowicę
B. metodzie mocowania silnika
C. stanie układu korbowo-tłokowego
D. kolejności instalacji pokryw łożysk głównych
Kolejność montażu pokryw łożysk głównych jest kluczowym etapem w procesie montażu wału korbowego, który znacząco wpływa na prawidłowe funkcjonowanie silnika. Właściwa kolejność dokręcania pokryw łożyskowych zapewnia równomierne rozłożenie sił i minimalizuje ryzyko uszkodzenia łożysk. Zgodnie z najlepszymi praktykami inżynieryjnymi, pokrywy te powinny być dokręcane w określonym porządku, zazwyczaj od środkowych śrub do zewnętrznych, aby uniknąć odkształceń oraz zapewnić odpowiednią szczelność. W praktyce oznacza to, że należy stosować momenty dokręcania zgodne z zaleceniami producenta, co jest kluczowe dla utrzymania integralności strukturalnej silnika. Przykładowo, jeśli pokrywy są źle zamocowane, może to prowadzić do nieszczelności olejowej czy nawet uszkodzenia łożysk, co z kolei może skutkować poważnymi awariami silnika. Dlatego szczególna uwaga podczas montażu pokryw łożysk głównych jest niezbędna dla zapewnienia długowieczności i niezawodności silnika.

Pytanie 8

Jakie jest maksymalne dopuszczalne stężenie CO w spalinach dla samochodu osobowego z silnikiem benzynowym, który spełnia normę EURO 4?

A. 1,0 g/km
B. 0,8 g/km
C. 2,5 g/km
D. 0,5 g/km
Odpowiedź 1,0 g/km jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z normą emisji EURO 4, która została wprowadzona w 2005 roku, maksymalna dopuszczalna zawartość tlenku węgla (CO) w spalinach samochodów osobowych z silnikiem benzynowym wynosi właśnie 1,0 g/km. Norma ta została stworzona w celu ograniczenia emisji szkodliwych substancji do atmosfery, co ma kluczowe znaczenie dla ochrony zdrowia publicznego i środowiska. Przykładem zastosowania tej normy może być proces homologacji nowych modeli samochodów, gdzie producenci muszą przeprowadzać testy emisji, aby uzyskać wymagane certyfikaty. Dodatkowo, spełnienie norm EURO jest istotne dla producentów przy projektowaniu silników, które muszą być zgodne z wymaganiami prawnymi. W kontekście praktycznym, kierowcy powinni być świadomi tych norm, ponieważ wpływają one na wybór pojazdów oraz ich wpływ na jakość powietrza. Warto również zauważyć, że coraz bardziej rygorystyczne normy, takie jak EURO 6, wprowadzają jeszcze surowsze limity emisji, co skłania przemysł motoryzacyjny do innowacji i stosowania technologii, które minimalizują emisje spalin.

Pytanie 9

Okresowe badania podnośnika czterokolumnowego należy przeprowadzać co najmniej

A. 12 miesięcy
B. 24 miesiące
C. 6 miesięcy
D. 3 miesiące
Badanie okresowe podnośnika czterokolumnowego jest kluczowym elementem zapewnienia bezpieczeństwa i efektywności jego użytkowania. Zgodnie z przepisami prawa oraz normami branżowymi, takie jak PN-EN 14587-1, przeglądy te powinny być przeprowadzane nie rzadziej niż co 12 miesięcy. Regularne przeglądy pozwalają na wczesne wykrycie potencjalnych usterek oraz zużycia elementów, co jest niezbędne dla zapobiegania wypadkom i zapewnienia nieprzerwanej pracy urządzenia. Przykładowo, w przypadku podnośników używanych w warsztatach samochodowych, brak regularnych inspekcji może prowadzić do poważnych uszkodzeń, które mogą skutkować nie tylko kosztownymi naprawami, ale również zagrożeniem dla pracowników. Warto pamiętać, że nieprzestrzeganie ustalonych terminów przeglądów może również wiązać się z konsekwencjami prawnymi oraz utratą gwarancji na urządzenie. Dlatego stosowanie się do zasady przeglądów co 12 miesięcy jest najlepszą praktyką, która zapewnia bezpieczeństwo i niezawodność operacyjną podnośników czterokolumnowych.

Pytanie 10

W pojeździe po przebiegu 120 000 km wykonano obsługę techniczną. Na podstawie danych zawartych w tabeli w książce serwisowej pojazdu należy zapisać, że wymieniono

Częstotliwość wymiany elementów obsługi technicznej
−   Filtr oleju/ Co 15 000 km
−   Filtr paliwa/ Co 60 000 km
−   Filtr powietrza/ Co 60 000 km
−   Filtr kabinowy/ Co 30 000 km
−   Olej silnikowy/ Co 15 000 km
−   Pasek rozrządu/ Co 120 000 km
−   Świece zapłonowe/ Co 60 000 km

A. filtr paliwa, filtr powietrza i świece zapłonowe.
B. filtr oleju, filtr paliwa, filtr powietrza, filtr kabinowy, olej silnikowy, pasek rozrządu i świece zapłonowe.
C. filtr paliwa, filtr powietrza, filtr kabinowy, pasek rozrządu i świece zapłonowe.
D. pasek rozrządu i filtr oleju.
Twoja odpowiedź jest trafiona! Z tego, co można znaleźć w książce serwisowej, po osiągnięciu 120 000 km trzeba wymienić kilka ważnych części w aucie. Filtr oleju, olej silnikowy i filtr kabinowy należy wymieniać co 15 000 km, więc po 120 000 km te elementy już na pewno potrzebują wymiany. Filtr paliwa i świece zapłonowe wymienia się co 60 000 km, więc… wiesz, po 120 000 km też są już do wymiany. No a pasek rozrządu? Też się wymienia co 120 000 km, więc to właśnie ten moment. Regularna wymiana tych rzeczy jest mega ważna, żeby silnik działał jak należy i żeby jeździć bezpiecznie. Jak będziesz się trzymał planu serwisowego, to Twój samochód dłużej posłuży i rzadziej będą się zdarzały jakieś awarie, co jest w sumie najważniejsze w motoryzacji.

Pytanie 11

Podczas naprawy tulei cylindrów silników spalinowych, jaką metodą weryfikuje się precyzję wykonania naprawy?

A. suwmiarki modułowej
B. przymiaru kreskowego
C. średnicówki czujnikowej
D. mikrometru zewnętrznego
Przymiar kreskowy, mikrometr zewnętrzny oraz suwmiarka modułowa, mimo że są to narzędzia pomiarowe, nie są odpowiednie do kontrolowania średnic otworów cylindrów w kontekście naprawy tulei cylindrów silników spalinowych. Przymiar kreskowy służy głównie do pomiarów długości, co ogranicza jego zastosowanie w precyzyjnych pomiarach średnic, gdzie odchylenia rzędu mikrometrów mogą mieć duże znaczenie. Mikrometr zewnętrzny, choć jest narzędziem precyzyjnym, nie jest przystosowany do pomiaru wnętrz cylindrów, a jego konstrukcja utrudnia dokładne pomiary wewnętrznych średnic. Suwmiarka modułowa z kolei, mimo że może być używana do pomiarów średnic, nie oferuje tak wysokiej dokładności jak średnicówka czujnikowa. Zastosowanie niewłaściwych narzędzi pomiarowych może prowadzić do błędnych wyników, co z kolei wpływa na jakość naprawy i może prowadzić do poważnych usterek silnika. Kluczowe jest zrozumienie, że w branży motoryzacyjnej precyzyjność pomiaru jest fundamentem zapewnienia niezawodności i bezpieczeństwa silników, a stosowanie dedykowanych narzędzi, takich jak średnicówki czujnikowe, jest standardem w profesjonalnych warsztatach.

Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

Materiałem odpadowym po zakończonej naprawie auta nie jest

A. szyba samochodowa
B. płyn hamulcowy
C. akumulator kwasowy
D. olej silnikowy
Szyba samochodowa nie jest uznawana za odpad niebezpieczny po wykonanej naprawie pojazdu, ponieważ w przeciwieństwie do innych wymienionych materiałów, nie zawiera substancji chemicznych, które mogłyby stanowić zagrożenie dla zdrowia lub środowiska. W przypadku usunięcia szyby, jej recykling jest możliwy i zalecany, co jest zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju i gospodarki o obiegu zamkniętym. Szyby samochodowe są zwykle wykonane ze szkła, które można przetwarzać i ponownie wykorzystywać w różnych zastosowaniach, co czyni je odpadem neutralnym pod względem niebezpieczeństwa. W praktyce, wiele warsztatów samochodowych współpracuje z punktami zbiórki, które zajmują się recyklingiem szkła, co przyczynia się do ochrony środowiska oraz zmniejsza ilość odpadów składowanych na wysypiskach. Właściwe segregowanie i przetwarzanie odpadów, takich jak szyby, jest częścią dobrych praktyk w branży motoryzacyjnej, co jest zgodne z obowiązującymi normami ochrony środowiska.

Pytanie 14

Kto przeprowadza okresową obsługę dźwigników samochodowych?

A. diagnosta pojazdów.
B. mechanik pojazdów.
C. osoba posiadająca uprawnienia UDT.
D. osoba z odpowiednimi uprawnieniami BHP
Osoba posiadająca uprawnienia UDT (Urząd Dozoru Technicznego) jest odpowiedzialna za okresową obsługę dźwigników samochodowych, co jest kluczowe dla zapewnienia ich bezpieczeństwa i sprawności. UDT reguluje przepisy dotyczące eksploatacji urządzeń transportu bliskiego, co obejmuje również dźwigniki. Regularne przeglądy, które są przeprowadzane przez osoby z odpowiednimi uprawnieniami, mają na celu identyfikację ewentualnych usterek oraz zapewnienie, że urządzenie spełnia normy bezpieczeństwa. Przykładem praktycznym jest sytuacja, gdy dźwignik używany w warsztacie samochodowym wymaga corocznego przeglądu. Specjalista z UDT dokonuje szczegółowej inspekcji mechanizmów, układów hydraulicznych oraz elementów nośnych, co pozwala na wczesne wykrycie potencjalnych zagrożeń. Warto również wspomnieć, że certyfikacja UDT jest uznawana w branży jako standard profesjonalizmu i jakości, co potwierdza wiarygodność przeprowadzonych prac serwisowych.

Pytanie 15

Do zadań Transportowego Dozoru Technicznego należy nadzorowanie

A. transportowymi urządzeniami technicznymi
B. początku produkcji w zakładzie przemysłowym
C. projektów oraz planów zagospodarowania przestrzennego
D. urządzeń, które mogą stwarzać zagrożenie w związku z rozprężaniem sprężonych gazów i cieczy
Jak widzisz, odpowiedzi, które nie mówią o nadzorze nad transportowymi urządzeniami, pokazują, że nie do końca rozumiesz, jaką rolę ma TDT. Nadzorowanie projektów związanych z zagospodarowaniem przestrzennym to bardziej kwestia urbanistyki niż techniki bezpieczeństwa transportu. Jeśli chodzi o zakład produkcyjny, to TDT się tym nie zajmuje, bo nadzoruje tylko urządzenia, które już są w użyciu, a nie te, które dopiero będą produkowane. Poza tym, nadzór nad urządzeniami, które mogą być niebezpieczne z powodu rozprężania gazów lub cieczy, nie leży w gestii TDT. To zadanie ma inny organ, który zajmuje się bezpieczeństwem chemicznym i fizycznym. Zrozumienie, co dokładnie robi TDT, jest bardzo ważne, bo mylenie tych spraw może prowadzić do błędnych decyzji dotyczących bezpieczeństwa.

Pytanie 16

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 17

Naprawę oraz diagnostykę systemu CAN w pojeździe powinien zrealizować

A. mechanik w branży motoryzacyjnej
B. specjalista od lakierowania samochodów
C. specjalista blacharski w motoryzacji
D. elektromechanik w motoryzacji
Odpowiedź 'elektromechanik samochodowy' jest prawidłowa, ponieważ specjalista ten zajmuje się diagnostyką oraz naprawą systemów elektrycznych i elektronicznych w pojazdach, w tym magistrali CAN. Magistrala CAN (Controller Area Network) to kluczowy element nowoczesnych samochodów, który umożliwia komunikację pomiędzy różnymi modułami elektronicznymi. Elektromechanik posiada wiedzę zarówno z zakresu mechaniki, jak i elektroniki, co pozwala mu skutecznie diagnozować problemy związane z magistralą CAN, takie jak błędy w komunikacji czy uszkodzenia przewodów. Przykładem zastosowania umiejętności elektromechanika może być naprawa systemu ABS lub airbagów, które korzystają z magistrali CAN do przesyłania danych. W branży stosuje się różne narzędzia diagnostyczne, takie jak skanery OBD-II, które pozwalają na odczytanie kodów błędów z systemu, co jest niezbędne do właściwej analizy usterek. Dlatego elektromechanik samochodowy odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu sprawności nowoczesnych pojazdów.

Pytanie 18

Odporność paliwa do silników z zapłonem iskrowym na niekontrolowany samozapłon wyraża liczba

A. cetanowa
B. oktanowa
C. propanowa
D. metanowa
Odpowiedź oktanowa jest poprawna, ponieważ oznacza ona zdolność paliwa do opierania się niekontrolowanemu samozapłonowi w silnikach z zapłonem iskrowym. Wyższa liczba oktanowa wskazuje, że paliwo jest bardziej odporne na spalanie samorzutne, co jest kluczowe dla uzyskania optymalnej pracy silnika oraz minimalizacji detonacji. Przykładowo, paliwa o liczbie oktanowej 95 są często stosowane w silnikach o wysokiej mocy, gdzie wymagane jest lepsze spalanie i wydajność. Zastosowanie paliwa o odpowiedniej liczbie oktanowej wpływa na efektywność energetyczną, a także na zmniejszenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Zgodnie z normami branżowymi, takimi jak EN 228 w Europie, prawidłowy dobór paliwa do silnika jest fundamentalny dla jego długowieczności oraz zgodności z normami ekologicznymi.

Pytanie 19

Jakie czynności należą do zadań doradcy serwisowego?

A. przeprowadzanie obsługi serwisowej
B. wykonywanie napraw
C. zbieranie części z magazynu
D. rozmawianie z klientem na temat zakresu naprawy
Rozmowa z klientem o tym, co trzeba naprawić, to naprawdę ważna część pracy doradcy serwisowego. Dobrze jest, gdy doradca zbiera info o problemie zgłaszanym przez klienta, a potem wyjaśnia, co konkretnie będzie naprawiane i jak to się odbędzie. Dzięki temu klient czuje się pewniej i lepiej rozumie, czego może się spodziewać. Warto też zapisywać, co ustalono podczas rozmowy, bo może to się przydać później. Z mojej perspektywy, gdy mamy klarowną komunikację, to wszystkim jest łatwiej, a klient jest bardziej zadowolony. ISO też zwraca na to uwagę – jasność w komunikacji jest kluczowa, żeby nie było nieporozumień i żeby wszystko działało sprawnie.

Pytanie 20

W warsztacie stwierdzono, że nierówna praca 4-cylindrowego silnika jest spowodowana uszkodzoną cewką zapłonową 2 cylindra. Właściciel w ramach naprawy pojazdu zlecił również wykonanie pomiaru ciśnienia sprężania w cylindrach silnika. Korzystając z danych zawartych w tabeli, oblicz koszt naprawy.

Części i materiałyCena[zł/szt.]
Świeca zapłonowa27,00
Cewka zapłonowa48,00
Robocizna100 zł/h
Pracochłonność czynności[rbh]
Diagnostyka układu zapłonowego0,2
Wymiana świecy zapłonowej0,1
Wymiana cewki zapłonowej0,08
Pomiar ciśnienia sprężania0,8

A. 304,00 zł
B. 170,00 zł
C. 135,00 zł
D. 156,00 zł
Dobra roboty! Kwota, którą podałeś, czyli 156,00 zł, to wynik dokładnych obliczeń dotyczących kosztów części i pracy związanej z naprawą silnika. Najpierw zliczyliśmy koszt cewki zapłonowej – to 48,00 zł. Potem do tego dodaliśmy koszty robocizny, które wyliczamy na podstawie godzinowej stawki. Diagnostyka układu zapłonowego zajęła 0,2 roboczogodziny, co przy stawce 100 zł za godzinę daje nam 20,00 zł. Wymiana cewki to kolejne 0,08 rbh, czyli 8,00 zł, a pomiar ciśnienia sprężania kosztuje 0,8 rbh, co daje 80,00 zł. Jak to wszystko zliczymy, to suma za robociznę wynosi 108,00 zł. Zestawiając te wydatki z kosztami części, mamy całkowity koszt naprawy na poziomie 156,00 zł. Tego typu podejście do obliczeń jest mega ważne w motoryzacji, bo pozwala lepiej planować wydatki i budżet warsztatu. W końcu dla klientów istotne jest, żeby wiedzieli, za co płacą i ile to będzie kosztować.

Pytanie 21

Oblicz koszt wykonanego przeglądu okresowego pojazdu z silnikiem ZI na podstawie danych zawartych w tabeli. Koszt roboczogodziny wynosi 75 zł.

L.p.Nazwa czynnościCzas wykonania [h]
1Wymiana filtra powietrza0,25
2Wymiana filtra paliwa0,25
3Wymiana filtra przeciwpyłowego0,25
4Wymiana oleju silnikowego i filtra oleju1,25

A. 150,00 zł
B. 300,00 zł
C. 200,00 zł
D. 75,00 zł
Poprawna odpowiedź to 150,00 zł, co wynika z precyzyjnego wyliczenia kosztu przeglądu okresowego pojazdu z silnikiem ZI. Aby prawidłowo obliczyć całkowity koszt, kluczowe jest zsumowanie czasu poświęconego na różne czynności serwisowe. W tym przypadku łączny czas wyniósł 2,00 godziny. Mnożąc ten czas przez stawkę roboczogodziny, która wynosi 75 zł, otrzymujemy 150,00 zł (2,00 h * 75 zł/h = 150,00 zł). Tego typu kalkulacje są powszechnie stosowane w branży motoryzacyjnej, gdzie precyzyjne oszacowanie kosztów robocizny jest niezbędne do prawidłowego budżetowania usług serwisowych. Umożliwia to nie tylko efektywne zarządzanie finansami warsztatu, ale również transparentność wobec klienta, co jest jedną z podstawowych zasad dobrych praktyk w branży. Rekomenduje się również dokumentowanie wykonanych czynności oraz czasu ich realizacji, co pozwala na lepszą kontrolę kosztów oraz optymalizację procesów serwisowych.

Pytanie 22

Do okresowej obsługi przyjechał pojazd, którego luzy zaworowe regulowane są przy pomocy płytek. Zgodnie z dokumentacją, dla zimnego silnika luzy te powinny wynosić od 0,20 do 0,25 mm dla zaworów ssących oraz od 0,25 do 0,30 mm dla zaworów wylotowych. W wyniku pomiarów na zimnym silniku, dla 2 cylindra zmierzono luz dla zaworu ssącego na poziomie 0,27 mm i dla wydechowego 0,29 mm. Na podstawie uzyskanych wyników pomiarów należy

A. dla zaworu ssącego użyć płytki wyższej od 0,02 do 0,07 mm
B. stwierdzić, że luz zaworowy na 2 cylindrze jest poprawny
C. zredukować płytkę zaworu ssącego o 0,02 do 0,05 mm
D. zmienić obie płytki na niższe o 0,04 mm
Zeszlifowanie płytki zaworu ssącego o 0,02 do 0,05 mm jest niewłaściwym podejściem, ponieważ tego typu działanie prowadziłoby do jeszcze większego luzu, co jest niepożądane. W przypadku, gdy luz wynosi 0,27 mm, niezbędne jest jego zmniejszenie, a nie zwiększenie poprzez szlifowanie. Ponadto, uznanie luzu za prawidłowy w sytuacji, gdy jest on na granicy tolerancji, jest błędne, ponieważ w praktyce luz powinien być utrzymywany w bezpiecznym zakresie, aby uniknąć nadmiernego zużycia i potencjalnych uszkodzeń. Wymiana obydwu płytek na niższe o 0,04 mm również nie jest właściwym działaniem. To może prowadzić do zbyt małego luzu, co z kolei może skutkować zatarciem zaworów, a w konsekwencji poważnymi uszkodzeniami silnika. Warto pamiętać, że luz zaworowy jest kluczowym parametrem, który przesądza o efektywności pracy silnika, dlatego każde niefachowe podejście do jego regulacji może prowadzić do nieodwracalnych konsekwencji. Dlatego istotne jest, aby zawsze opierać się na dokumentacji technicznej i normach zawartych w instrukcji obsługi oraz stosować odpowiednie metody pomiarowe i regulacyjne, aby zapewnić optymalną pracę silnika.

Pytanie 23

Ile pojemników oleju silnikowego jest koniecznych do wymiany oleju w 20 ciężarówkach oraz 40 samochodach osobowych, przy założeniu, że na ciężarówkę potrzeba średnio 12 l, a na osobowy 5 l oleju, przy czym olej jest dostępny w pojemnikach o pojemności 205 l, 60 l oraz 35 l, a po zakończeniu zamówienia nie może pozostać więcej niż 10 litrów oleju?

A. 3 opakowania 205 l i 1 opakowanie 60 l
B. 2 opakowania 205 l i 1 opakowanie 35 l
C. 1 opakowanie 205 l i po 2 opakowania 60 l i 35 l
D. 2 opakowania 205 l i 1 opakowanie 60 l
Żeby policzyć, ile oleju silnikowego potrzebujemy do wymiany w 20 ciężarówkach i 40 samochodach osobowych, musimy najpierw zsumować zapotrzebowanie na olej. Dla ciężarówek to 20 aut razy 12 litrów, co daje 240 litrów. A dla osobówek: 40 razy 5 litrów, czyli 200 litrów. Jak to wszystko dodamy, to mamy 240 litrów plus 200 litrów, co razem daje 440 litrów. Potem warto sprawdzić pojemność opakowań oleju. Jak mamy dwa opakowania po 205 litrów, to razem daje nam 410 litrów. Potrzebujemy jeszcze 30 litrów, a to można załatwić jednym opakowaniem 35 litrów. Więc mamy 2 opakowania po 205 litrów (410 litrów) i 1 po 35 litrów (35 litrów), co razem daje 445 litrów. Smaczne rozwiązanie, bo w tej branży zawsze lepiej mieć trochę zapasu, żeby nie zabrakło oleju po realizacji zamówienia. Fajnie jest też mieć odpowiednie pojemniki, bo ułatwia to transport i przechowanie oleju.

Pytanie 24

Tabela zawiera fragment wpisów w książce serwisowej. Przeglądy należy wykonywać co 12 miesięcy lub 15 000 km - w zależności, co nastąpi wcześniej. Który z przeglądów został wykonany w terminie niezgodnym z zaleceniami producenta?

Nr nadwozia JF1SHDLZ123456789
Data przeglądu1 przegląd2 przegląd3 przegląd4 przegląd5 przegląd
14.11.200827.08.200913.01.201010.01.201110.10.2012
Stan licznika [km]
w dniu przeglądu
00001015 00029 89943 50069 999

A. Przegląd 5
B. Przegląd 4
C. Przegląd 2
D. Przegląd 3
Podczas rozwiązywania tego pytania, mogą wystąpić różne błędy myślowe, prowadzące do wyboru nieprawidłowych odpowiedzi. Użytkownicy mogą uznawać, że przeglądy odbywające się w krótkich odstępach czasu, nawet jeśli przekraczają rok, są nadal akceptowalne. Tego rodzaju założenie jest mylne, ponieważ nie uwzględnia ono kluczowego wymogu, jakim jest nieprzekraczanie zalecanej maksymalnej wartości czasowej ustalonej przez producenta. Z kolei niektórzy mogą sądzić, że przebieg 15 000 km jest bardziej kluczowy niż czas, co także jest nieprawidłowe. Zalecenia producenta powinny być traktowane całościowo. Dodatkowo, błędne jest zakładanie, że przeglądy przeprowadzane w regularnych odstępach czasowych są wystarczające, jeśli nie są zgodne z wymaganiami producenta. Ignorowanie tych standardów prowadzi do ryzyka wyższych kosztów napraw oraz potencjalnych zagrożeń dla bezpieczeństwa użytkowników pojazdu. W branży motoryzacyjnej istnieją ścisłe normy i standardy, których przestrzeganie jest kluczowe dla zapewnienia sprawności i bezpieczeństwa pojazdów. Dlatego warto zrozumieć, że każdy przegląd musi być realizowany zgodnie z ustalonym harmonogramem, aby uniknąć późniejszych problemów i zapewnić długotrwałe użytkowanie pojazdu.

Pytanie 25

Jak określa się zestaw działań wykonywanych po kolei, mających na celu przywrócenie pojazdu do pełnej sprawności technicznej?

A. Demontaż pojazdu
B. Proces technologiczny naprawy
C. Obsługa techniczna pojazdu
D. Przegląd techniczny pojazdu
Odpowiedzi takie jak "Przegląd techniczny pojazdu", "Demontaż pojazdu" oraz "Obsługa techniczna pojazdu" są nieprawidłowe w kontekście pytania o proces przywracania pełnej sprawności technicznej. Przegląd techniczny pojazdu to procedura, która ma na celu ocenę stanu technicznego pojazdu, ale nie obejmuje wszystkich niezbędnych działań związanych z naprawą. Przegląd skupia się głównie na ocenie, czy pojazd spełnia określone normy bezpieczeństwa i emisji spalin, a więc nie jest typowym procesem naprawczym. Demontaż pojazdu, z drugiej strony, zazwyczaj odnosi się do procesu rozkładania pojazdu na części, co może być stosowane w kontekście recyklingu lub naprawy tylko w niektórych przypadkach, ale nie jest całościowym procesem przywracania jego funkcji. Obsługa techniczna pojazdu, chociaż ważna, obejmuje rutynowe konserwacje i przeglądy, które mają na celu zapobieganie awariom, a nie ich naprawę. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich wniosków mogą wynikać z mylenia pojęć konserwacji z procesem naprawy. Należy zrozumieć, że proces technologiczny naprawy jest znacznie bardziej złożony i wymaga szczegółowej wiedzy oraz umiejętności, aby skutecznie przywrócić pojazd do pełnej sprawności.

Pytanie 26

Po zainstalowaniu czujnika prędkości obrotowej systemu ABS konieczne jest sprawdzenie

A. grubości klocków hamulcowych
B. występowania kodów błędów
C. długości drogi hamowania
D. skoku jałowego pedału hamulca
Wymiana czujnika prędkości obrotowej w systemie ABS to naprawdę ważny krok, jeśli chodzi o prawidłowe działanie hamulców. Po takiej wymianie dobrze jest sprawdzić, czy nie ma błędów w systemie, bo to może pomóc znaleźć inne ewentualne problemy. Kody błędów, które mogą się pojawić, pokażą, co dokładnie jest nie tak - na przykład mogą to być złe połączenia elektryczne czy uszkodzone czujniki. Także, jeżeli po wymianie czujnika nadal pojawia się błąd, to może być znak, że nowy czujnik też jest uszkodzony lub coś jest nie tak w instalacji. W serwisach dobrze jest mieć pod ręką narzędzia diagnostyczne, takie jak skanery OBD-II, bo to ułatwia wykrywanie błędów. Regularne sprawdzanie i kasowanie kodów błędów po naprawach to z kolei klucz do zapewnienia bezpieczeństwa i efektywności hamulców.

Pytanie 27

Wynik przeprowadzonego testu uznaje się za niewystarczający, jeśli jasność przynajmniej jednej pary sygnalizatorów świetlnych nie osiąga wymaganego poziomu, który wynosi

A. 50 kcd
B. 40 kcd
C. 30 kcd
D. 20 kcd
Odpowiedź 30 kcd jest poprawna, ponieważ stanowi wymaganą minimalną wartość światłości dla pary świateł drogowych, zgodnie z normami dotyczącymi oświetlenia drogowego, takimi jak PN-EN 13201. Oświetlenie drogowe odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa na drogach, a odpowiednia światłość to podstawa widoczności i orientacji kierowców. W praktyce oznacza to, że każde światło drogowe powinno mieć zdolność do emitowania co najmniej 30 kandeli, aby skutecznie oświetlać jezdnię i umożliwić użytkownikom dróg bezpieczne poruszanie się, szczególnie w warunkach nocnych lub złej widoczności. Przykładowo, stosując się do tej normy, projektanci systemów oświetleniowych mogą zapobiegać sytuacjom, w których kierowcy mogą nie zauważyć istotnych oznak lub przeszkód na drodze. Niedostateczna intensywność światła może prowadzić do zwiększonego ryzyka wypadków oraz obniżenia ogólnego poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Pytanie 28

Elektromechanik wykonał pomiar gęstości elektrolitu w temperaturze otoczenia. W różnych komorach akumulatora otrzymał wyniki w zakresie 1,285-1,30 g/cm3. Uzyskany rezultat wskazuje

A. na zbyt wysoką gęstość elektrolitu
B. na zasiarczenie
C. na pełne naładowanie
D. na konieczność doładowania
Odpowiedź dotycząca zbyt dużej gęstości elektrolitu w akumulatorze jest prawidłowa, ponieważ wartość gęstości w granicach 1,285-1,30 g/cm3 wskazuje na stan naładowania akumulatora, który jest większy niż nominalna wartość. W praktyce, gęstość elektrolitu w akumulatorach kwasowych zmienia się w zależności od poziomu naładowania; pełne naładowanie typowego akumulatora kwasowo-ołowiowego powinno skutkować gęstością na poziomie około 1,265 g/cm3. Wartości powyżej tego zakresu mogą sugerować, że akumulator jest naładowany, ale jeśli osiągną 1,30 g/cm3, może to wskazywać na inne problemy, takie jak nadmiar elektrolitu lub zanieczyszczenia. Zazwyczaj, w przypadku stwierdzenia zbyt wysokiej gęstości elektrolitu, należy sprawdzić poziom elektrolitu oraz jego czystość, co jest zgodne z zaleceniami dotyczącymi konserwacji akumulatorów. Regularne monitorowanie gęstości elektrolitu jest kluczowe dla długowieczności akumulatorów oraz ich efektywności operacyjnej, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi.

Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

Najważniejszym kryterium przy wyborze części zamiennej jest

A. pojemność jednostki napędowej
B. numer VIN uszkodzonego elementu
C. numer VIN pojazdu
D. producent części
Wybór części zamiennej na podstawie pojemności silnika, numeru VIN uszkodzonej części czy producenta części nie jest wystarczający i może prowadzić do błędnych decyzji. Pojemność silnika, choć istotna dla niektórych komponentów, nie zawsze jest decydującym czynnikiem przy doborze części. Na przykład, różne wersje silników w tym samym modelu mogą wymagać różnych części, mimo że ich pojemności są identyczne. Użycie numeru VIN uszkodzonej części również nie jest właściwym podejściem, ponieważ nie uwzględnia kontekstu całego pojazdu. Uszkodzona część mogła być wymieniana wcześniej na nieoryginalną, co może wprowadzać dodatkowe zamieszanie. Co więcej, wybór części na podstawie producenta nie gwarantuje kompatybilności. Różni producenci mogą produkować części, które wyglądają podobnie, ale mają różne specyfikacje techniczne. Z tego powodu, opieranie się wyłącznie na tych aspektach może prowadzić do problemów z instalacją, wydajnością, a nawet bezpieczeństwem pojazdu. W praktyce, ignorowanie numeru VIN pojazdu w procesie doboru części zamiennych może skutkować niekompatybilnością, co naraża kierowców na dodatkowe koszty związane z konsekwencjami niewłaściwych napraw oraz potencjalnymi problemami prawnymi w przypadku awarii związanych z nieodpowiednimi komponentami.

Pytanie 31

Ilu pracowników powinien delegować kierownik warsztatu do przeprowadzenia wymiany płynu hamulcowego w pojeździe, nie korzystając z urządzenia podciśnieniowego do usuwania płynu hamulcowego?

A. 4 pracowników
B. 1 pracownika
C. 2 pracowników
D. 3 pracowników
Przydzielenie dwóch pracowników do wymiany płynu hamulcowego w pojeździe bez użycia urządzenia podciśnieniowego jest odpowiednie z kilku powodów. Po pierwsze, jedna osoba może odpowiadać za odkręcanie i zakręcanie odpowietrzników w zaciskach hamulcowych, co wymaga precyzji oraz skoordynowanego działania. Druga osoba powinna zająć się pompowaniem pedału hamulca, co jest kluczowe dla poprawnego usunięcia powietrza z układu hamulcowego oraz wprowadzenia nowego płynu. Taka współpraca pozwala na zachowanie efektywności i bezpieczeństwa podczas procedury. W praktyce, zgodnie z wytycznymi branżowymi, takich jak normy SAE (Society of Automotive Engineers), niezbędne jest zapewnienie, że układ hamulcowy działa prawidłowo przed oddaniem pojazdu do użytkowania. Ponadto, zastosowanie dwóch pracowników minimalizuje ryzyko błędów, które mogą wynikać z nieodpowiedniego odpowietrzenia układu, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa jazdy. Takie podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 32

Strategia rynkowa, która opiera się na współpracy w sektorze motoryzacyjnym w celu podniesienia jakości i efektywności usług nie jest

A. tworzenie stowarzyszeń
B. budowa dróg komunikacyjnych
C. car fleet management
D. coobranding
W kontekście strategii rynkowych w branży motoryzacyjnej, odpowiedzi takie jak car fleet management, coobranding czy tworzenie stowarzyszeń mają solidne podstawy i są przykładami współpracy, która ma na celu poprawę jakości i efektywności. Car fleet management, jako element zarządzania flotą, obejmuje współpracę między firmami w celu optymalizacji użytkowania pojazdów, co przekłada się na obniżenie kosztów i zwiększenie wydajności operacyjnej. Coobranding to z kolei strategia, w której dwa lub więcej brandów współpracuje w celu wspólnego promowania produktów lub usług, co może zwiększać zasięg rynkowy i przyciągać nowych klientów. Tworzenie stowarzyszeń natomiast sprzyja współpracy w zakresie wymiany wiedzy, doświadczeń i zasobów, co jest istotne dla rozwoju całej branży. Typowym błędem myślowym jest zatem utożsamianie budowy dróg z strategią współpracy, co prowadzi do pominięcia kluczowych aspektów biznesowych i relacyjnych w zarządzaniu nowoczesnymi usługami motoryzacyjnymi. To podejście ignoruje fakt, że infrastruktura, choć niezbędna, nie stanowi samej strategii rynkowej, a raczej tło, na którym te strategie mogą być realizowane. W efekcie, zrozumienie roli współpracy w branży motoryzacyjnej jest kluczowe dla efektywnego funkcjonowania i konkurowania na dzisiejszym rynku.

Pytanie 33

Które z oznaczeń nie jest używane w silniku z zapłonem samoczynnym z bezpośrednim wtryskiem paliwa?

A. CDI
B. CDTI
C. JTD
D. SPI
Odpowiedź SPI (Sequential Port Injection) jest słuszna, ponieważ nie jest ona oznaczeniem stosowanym dla silników o zapłonie samoczynnym, które wykorzystują bezpośredni wtrysk paliwa. W rzeczywistości SPI odnosi się do technologii wtrysku portowego, typowej dla silników o zapłonie iskrowym, gdzie paliwo jest wtryskiwane do kolektora dolotowego przed dostaniem się do komory spalania. W silnikach diesla z bezpośrednim wtryskiem paliwa, jak JTD i CDTI, paliwo jest wtryskiwane bezpośrednio do cylindra pod wysokim ciśnieniem, co prowadzi do efektywniejszego spalania i lepszego wykorzystania paliwa. Oznaczenia takie jak CDI (Common Rail Diesel Injection), JTD (Jet Turbo Diesel) oraz CDTI (Common Rail Diesel Turbo Injection) są ściśle związane z tą technologią, co czyni je właściwymi dla silników diesla. Zrozumienie różnicy w technologiach wtrysku jest kluczowe dla mechaników oraz inżynierów zajmujących się zarówno diagnostyką, jak i naprawą silników spalinowych."

Pytanie 34

Co zawiera dokumentacja konstrukcyjna?

A. normy czasu realizacji
B. wykaz wszystkich operacji w procesie technologicznym
C. rysunki złożeniowe komponentów i zespołów
D. wymagania techniczne dotyczące naprawy
Dokumentacja konstrukcyjna odgrywa kluczową rolę w procesie projektowania oraz produkcji podzespołów i zespołów. Rysunki złożeniowe są fundamentalnym elementem tej dokumentacji, ponieważ ilustrują szczegółowy sposób, w jaki poszczególne części są ze sobą powiązane i złożone. Takie rysunki dostarczają niezbędnych informacji dotyczących wymiarów, tolerancji, materiałów oraz metod montażu, co jest zgodne z normami ISO 128, które regulują zasady rysunku technicznego. Przykładem zastosowania rysunków złożeniowych może być proces produkcji maszyn, gdzie rysunki te są wykorzystywane zarówno w fazie projektowania, jak i w trakcie montażu, co pozwala na uniknięcie błędów i zapewnienie wysokiej jakości końcowego produktu. Dobre praktyki branżowe wymagają, aby dokumentacja była aktualizowana w miarę wprowadzania zmian w projektach, co pozwala na zachowanie zgodności z wymaganiami technicznymi oraz normami jakościowymi.

Pytanie 35

Bieżące, gwarancyjne, pogwarancyjne oraz reklamacyjne naprawy wykonuje pracownik

A. napraw powypadkowych
B. napraw mechanicznych
C. diagnosta
D. biura wsparcia klienta
Biuro obsługi klienta, diagnostyk czy naprawy powypadkowe to tematy, które często mylone są z naprawami mechanicznymi. Zazwyczaj biuro obsługi klienta to miejsce, gdzie klienci zgłaszają swoje pytania, a nie tam, gdzie naprawia się auta. Diagnosta zajmuje się z kolei szukaniem problemów i wykonywaniem testów, ale nie przeprowadza napraw. A naprawy powypadkowe, no cóż, dotyczą konkretnych uszkodzeń po kolizji i są zupełnie inną sprawą. Często ludzie myślą, że wszystkie te role się zazębiają, a tak naprawdę każdy z tych specjalistów ma swoje zadanie i nie można ich mylić. Naprawy mechaniczne najlepiej zostawić wyspecjalizowanym mechanikom, którzy wiedzą, co robią. Rozumienie tych różnic jest ważne, jeśli chcemy, żeby naprawy były wykonane porządnie i żeby nasze samochody działały jak należy.

Pytanie 36

Do zasadniczych zadań w obszarze gospodarki magazynowej części zamiennych nie należy

A. analiza kosztów funkcjonowania magazynu
B. utrzymywanie zapasów części na określonym poziomie
C. pakowanie materiałów i komponentów
D. kompletowanie zestawów
Analiza kosztów działalności magazynu, jako zadanie, jest kluczowym aspektem zarządzania finansami w każdym przedsiębiorstwie, ale nie jest bezpośrednio związana z podstawowymi funkcjami gospodarki magazynowej części zamiennych. Główne zadania magazynu części zamiennych koncentrują się na efektywnym zarządzaniu zapasami, co obejmuje konfekcjonowanie materiałów, utrzymanie zapasów na odpowiednim poziomie oraz kompletowanie zestawów. Przykładowo, konfekcjonowanie materiałów polega na dostosowywaniu produktów do specyficznych zamówień lub zestawów, co zwiększa efektywność operacyjną. Utrzymywanie zapasów na pewnym poziomie jest kluczowe dla zapewnienia ciągłości produkcji i minimalizacji przestojów. Z kolei kompletowanie zestawów pozwala na szybkie reagowanie na potrzeby klientów, co jest niezwykle istotne w branży, gdzie czas realizacji zamówienia ma kluczowe znaczenie. Dlatego analiza kosztów, choć ważna, nie jest jednym z podstawowych zadań operacyjnych w kontekście gospodarki magazynowej.

Pytanie 37

Który dokument wydany w serwisie samochodowym stanowi podstawę do złożenia reklamacji?

A. Zlecenie wstępne
B. Zlecenie warsztatowe
C. Protokół kontroli prac
D. Rachunek - faktura
Rachunek - faktura jest kluczowym dokumentem w procesie reklamacyjnym w serwisie samochodowym, ponieważ stanowi formalne potwierdzenie wykonania usługi oraz jej kosztów. Zgodnie z przepisami prawa, to właśnie faktura jest dowodem zakupu, który klient może przedłożyć w przypadku zgłaszania reklamacji. Umożliwia ona identyfikację wykonanej usługi, oraz jej daty, co jest niezbędne do oceny zasadności reklamacji. W praktyce, reklamacje oparte na rachunku - fakturze są łatwiejsze do rozpatrzenia, ponieważ dokument ten jasno określa zakres usług, zastosowane części oraz ich ceny. Ważnym aspektem jest również to, że faktura powinna zawierać dane identyfikacyjne serwisu oraz klienta, co ułatwia wszelką komunikację w przypadku sporu. Warto zaznaczyć, że zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, klienci powinni przechowywać faktury przez określony czas, aby móc w razie potrzeby skorzystać z przysługujących im praw reklamacyjnych. W przypadku serwisów samochodowych, zaleca się, aby faktura była wystawiana w dwóch egzemplarzach – jeden dla klienta, a drugi dla serwisu, co dodatkowo zabezpiecza proces reklamacyjny.

Pytanie 38

W którym dokumencie jest umieszczany nowy właściciel pojazdu?

A. Karta pojazdu
B. Instrukcja obsługi
C. Dowód rejestracyjny
D. Homologacja
Niepoprawne odpowiedzi na to pytanie mogą wynikać z nieporozumień dotyczących ról poszczególnych dokumentów związanych z pojazdami. Instrukcja obsługi jest dokumentem, który dostarcza użytkownikom informacji na temat prawidłowej eksploatacji i konserwacji pojazdu, jednak nie ma nic wspólnego z rejestracją własności. Homologacja to proces certyfikacji, który potwierdza, że dany model pojazdu spełnia określone normy techniczne i bezpieczeństwa, ale również nie odnosi się do kwestii własności. Dowód rejestracyjny jest dokumentem stwierdzającym, że pojazd jest zarejestrowany, jednak to karta pojazdu jest miejscem, gdzie wpisywani są właściciele. Często pojawia się mylne przeświadczenie, że dowód rejestracyjny jest wystarczający do udokumentowania zmian własności. W praktyce, niewłaściwe postrzeganie roli karty pojazdu w obrocie prawno-rejestrowym może prowadzić do nieporozumień oraz problemów z udowodnieniem praw własności. Dlatego tak ważne jest, aby osoby zajmujące się zakupem lub sprzedażą pojazdów były świadome, jakie dokumenty są odpowiedzialne za konkretne aspekty rejestracji i obrotu własnością pojazdów.

Pytanie 39

Do podstawowych zadań pracownika Biura Obsługi Klienta należy

A. ustalanie i lokalizowanie problemów
B. organizowanie zamówień na części zamienne
C. nadzór nad jakością realizowanych prac naprawczych
D. współpraca z mechanikami oraz innymi pracownikami w serwisie
Kontrola jakości wykonywanych prac naprawczych, zamawianie części zamiennych oraz diagnozowanie i lokalizowanie usterek to ważne, ale nie są to główne zadania Biura Obsługi Klienta. Pierwsza z tych odpowiedzi zakłada, że pracownicy biura mają bezpośredni wpływ na proces naprawczy, co jest mylnym założeniem. Kontrola jakości jest zazwyczaj zadaniem końcowym, realizowanym przez specjalistów w obszarze technicznym, którzy mają odpowiednie kwalifikacje do oceny stanu technicznego wykonanych prac. Zamawianie części zamiennych również nie jest bezpośrednim zadaniem obsługi klienta — to zadanie dla działu logistycznego lub technicznego, które zajmuje się zarządzaniem zapasami i zapewnieniem ciągłości pracy serwisu. Diagnozowanie i lokalizowanie usterek to kolejna umiejętność, która należy do kompetencji mechaników, a nie pracowników biura. Zwykle Biuro Obsługi Klienta nie dokonuje bezpośrednich diagnoz, lecz przekazuje informacje zebrane od klientów, które mogą być następnie wykorzystane przez techników do analizy usterek. Typowym błędem w myśleniu jest utożsamianie ról pracowników biura i techników, co prowadzi do nieporozumień w zakresie obowiązków oraz odpowiedzialności. Aby skutecznie wspierać proces naprawy i utrzymania jakości usług, pracownicy Biura Obsługi Klienta powinni koncentrować się na efektywnej komunikacji i koordynacji działań z innymi działami, a nie na samodzielnej kontroli jakości czy diagnozowaniu usterek.

Pytanie 40

W jakim dziale serwisu nie ma możliwości przeprowadzania obsługi i naprawy?

A. Diagnostyka pojazdów
B. Hala naprawcza
C. Hala lakiernicza
D. Stacja kontroli technicznej pojazdów
Diagnostyka pojazdów, hala lakierni oraz hala napraw to obszary, w których można wykonywać różnorodne usługi związane z obsługą i naprawą pojazdów. W diagnostyce pojazdów specjaliści korzystają z zaawansowanych urządzeń komputerowych do oceny stanu technicznego samochodu, co umożliwia wykrycie potencjalnych problemów jeszcze przed ich wystąpieniem. Często mechanicy dokonują kalibracji systemów elektronicznych oraz analizują błędy zapisane w komputerach pokładowych pojazdów. Hala lakierni zajmuje się natomiast estetyką pojazdu, gdzie przeprowadzane są prace lakiernicze, takie jak malowanie, usuwanie rys oraz przygotowanie powierzchni. Co więcej, hala napraw jest miejscem, gdzie wykonuje się naprawy mechaniczne i elektryczne, co może obejmować wymianę części, takie jak hamulce czy układ kierowniczy. Osoby, które odpowiadają na powyższe pytanie, mogą mylić różne aspekty funkcjonowania tych działów, co prowadzi do błędnych konkluzji. Kluczowe jest zrozumienie, że każdy z tych działów pełni odmienną rolę w cyklu życia pojazdu, a ich struktura organizacyjna i funkcjonalność są zgodne z normami branżowymi. Warto zwrócić uwagę na to, że podczas badań technicznych nie można dokonywać żadnych zmian, co jest istotne z punktu widzenia legalności oraz bezpieczeństwa na drogach.